Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:07
Jerie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:42:
Krakers Amsterdam winnen zaak tegen Russische miljardair en mogen blijven

Het betreft een pand aan de Vossiusstraat in Amsterdam, met als eigenaar de Russische miljardair Arkady Volozj (oprichter Yandex). Hij staat op de Europese sanctielijst omdat zijn bedrijf propaganda zou hebben verspreid en zoekresultaten over de oorlog in Oekraïne zou hebben gemanipuleerd.

Volgens de advocaat wilde Volozj met gezin er snel gaan wonen (goeie grap! :D):

[...]

De krakers mogen geen overlast veroorzaken voor de buurt:

[...]

De zaak gaat nu naar de Hoge Raad:

[...]
Ik vraag me af waarom ze in de verdediging schijnbaar de 'verkeerde toepassing van sanctiemaatregelen' gebruiken. Daarmee gaan ze de zaak nooit winnen omdat dit veel meer gaat om het recht van kraken is bij leegstaande panden. Dat het leegstaat door de sancties doet weinig aan die regels af.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:45:
[...]

Ik vraag me af waarom ze in de verdediging schijnbaar de 'verkeerde toepassing van sanctiemaatregelen' gebruiken. Daarmee gaan ze de zaak nooit winnen omdat dit veel meer gaat om het recht van kraken is bij leegstaande panden. Dat het leegstaat door de sancties doet weinig aan die regels af.
Grasping at straws noem ik dat.

Neem bijvoorbeeld dit argument:
Daarnaast zouden er op het moment van kraken werkzaamheden in het pand bezig zijn en stond het pand dus niet leeg. De aannemer kon door de krakers niet doorwerken aan de verbouwing.
Verbouwing staat helemaal niet gelijk aan gebruik maken van pand voor huisvesting. Hij gebruikt het niet als bijvoorbeeld vakantiehuis maar voor speculatie. Had hij er bijvoorbeeld antikraak ingezet dan was er niets aan de hand geweest.

De klagende partij heeft trouwens bij bewijsgaring gebruik gemaakt van een infiltrant die zich voordeed als Oekraïense vluchteling. Deze vluchteling werd met open armen ontvangen, aldus dit AT5 bericht.

Hoe dan ook ik begrijp er niet veel van want ik dacht dat kraken inmiddels al anderhalf decennium verboden was in Nederland. Ik blijk er een paar jaar naast te zitten. Volgens dit artikel is het sinds Oktober 2010 verboden: Wikipedia: Kraken in Nederland terwijl het pand in kwestie eind 2022 is gekraakt.

edit:
Zo te lezen heeft meneer Volozj geprobeerd het pand aan te schaffen via een shell company in Britse Maagdeneilanden, maar is hij door de mand gevallen vanwege een notariele slordigheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Jerie op 16-05-2023 16:03 ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jerie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:57:
[...]

Grasping at straws noem ik dat.

Neem bijvoorbeeld dit argument:

[...]

Verbouwing staat helemaal niet gelijk aan gebruik maken van pand voor huisvesting. Hij gebruikt het niet als bijvoorbeeld vakantiehuis maar voor speculatie. Had hij er bijvoorbeeld antikraak ingezet dan was er niets aan de hand geweest.

De klagende partij heeft trouwens bij bewijsgaring gebruik gemaakt van een infiltrant die zich voordeed als Oekraïense vluchteling. Deze vluchteling werd met open armen ontvangen, aldus dit AT5 bericht.

Hoe dan ook ik begrijp er niet veel van want ik dacht dat kraken inmiddels al anderhalf decennium verboden was in Nederland. Ik blijk er een paar jaar naast te zitten. Volgens dit artikel is het sinds Oktober 2010 verboden: Wikipedia: Kraken in Nederland terwijl het pand in kwestie eind 2022 is gekraakt.

edit:
Zo te lezen heeft meneer Volozj geprobeerd het pand aan te schaffen via een shell company in Britse Maagdeneilanden, maar is hij door de mand gevallen vanwege een notariele slordigheid.
Wat ik altijd begrepen had is dat kraken weliswaar strafbaar is, maar iemand pas uitgezet kan worden als de eigenaar van het pand het ook daadwerkelijk gebruikt. In dit geval is het wel duidelijk dat het pand is gekocht maar het nogal onwaarschijnlijk is dat het daadwerkelijk bewoond gaat worden. En als dat het geval is, is het alsnog lastig om krakers uit te zetten.
Maar zoals ik zei, ik ben hierin geen expert, maar dit is ongeveer hoe het mij is uitgelegd door iemand die er wel verstand van heeft:P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:21:
[...]

Wat ik altijd begrepen had is dat kraken weliswaar strafbaar is, maar iemand pas uitgezet kan worden als de eigenaar van het pand het ook daadwerkelijk gebruikt. In dit geval is het wel duidelijk dat het pand is gekocht maar het nogal onwaarschijnlijk is dat het daadwerkelijk bewoond gaat worden. En als dat het geval is, is het alsnog lastig om krakers uit te zetten.
Maar zoals ik zei, ik ben hierin geen expert, maar dit is ongeveer hoe het mij is uitgelegd door iemand die er wel verstand van heeft:P
Zo was het dacht ik voor 2010. Want huisvredebreuk was en is strafbaar, dus ook het moment dat je het pand binnentreed om het te kraken, dan ben je strafbaar. Heterdaad was en is dus strafbaar. Maar van wat ik had begrepen, was het met de nieuwe kraakwet van 2010 juist makkelijker om krakers eruit te knikkeren :?

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Jerie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:38:
[...]
Zo was het dacht ik voor 2010. Want huisvredebreuk was en is strafbaar, dus ook het moment dat je het pand binnentreed om het te kraken, dan ben je strafbaar. Heterdaad was en is dus strafbaar. Maar van wat ik had begrepen, was het met de nieuwe kraakwet van 2010 juist makkelijker om krakers eruit te knikkeren :?
Voor 2010 hadden krakers die er een paar dagen in zaten al snel veel rechten waardoor ze er amper uit te krijgen waren. Sinds 20210 is dat een stuk makkelijker, maar naar wat ik begreep zijn er nog steeds regels aan zodat het niet zo is dat ze er altijd gelijk uitgeknikkerd kunnen worden (en gezien het bericht moet dat ook wel zo zijn, anders hadden die krakers de zaak niet gewonnen).

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:27:
[...]

Voor 2010 hadden krakers die er een paar dagen in zaten al snel veel rechten waardoor ze er amper uit te krijgen waren. Sinds 20210 is dat een stuk makkelijker, maar naar wat ik begreep zijn er nog steeds regels aan zodat het niet zo is dat ze er altijd gelijk uitgeknikkerd kunnen worden (en gezien het bericht moet dat ook wel zo zijn, anders hadden die krakers de zaak niet gewonnen).
In het Wikipedia lemma dat ik linkte staat het volgende:
De Eerste Kamer keurde de wet goed en sinds 1 oktober 2010 is kraken in Nederland verboden. Ontruimingen worden acht weken van tevoren aangekondigd, waardoor krakers een kort geding kunnen aanspannen.

Vanaf de invoering van de Wet kraken en leegstand tot juni 2012 zijn in Amsterdam 330 kraakpanden ontruimd, zo maakte burgemeester Eberhard van der Laan bekend. Merendeels gebeurde in vijf zogenoemde ontruimingsrondes. Volgens politiecommissaris Leen Schaap, als algemeen commandant verantwoordelijk voor de ontruimingen, waren er in genoemde maand in heel Amsterdam nog slechts 23 kraakpanden over. Hij zei dat er geen grote ontruimingsrondes meer nodig waren en concludeerde: 'Amsterdam kun je geen krakersstad meer noemen'.
8 weken tijd is volgens mij langer dan vrije sector huur opzegging maar verder hebben de krakers niet noemenswaardige rechten. Waarom men niet overgaat tot ontruiming, is mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
@Jerie de vraag is een beetje wie de eigenaar nog is. Ja, op papier die Rus, maar het pand is (tijdelijk) onder sancties dus het hangt ook soort van in limbo. Ik vermoed dag advocaten hier helemaal op los kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:09

Fiber

Beaches are for storming.

Caelorum schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:01:
@Jerie de vraag is een beetje wie de eigenaar nog is. Ja, op papier die Rus, maar het pand is (tijdelijk) onder sancties dus het hangt ook soort van in limbo. Ik vermoed dag advocaten hier helemaal op los kunnen gaan.
Of gewoon direct onteigenen, per opbod verkopen en de opbrengst aan AFU doneren. :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Groot-Brittannië komt met verbod op Russische diamanten

Groot-Brittannië gaat de import van Russische diamanten en metalen als koper, aluminium en nikkel verbieden. Dat is onderdeel van een nieuw pakket aan sancties tegen Rusland vanwege de oorlog in Oekraïne.
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-69450602

Wat de UK als sancties instelt is vaak een opmaat voor een volgend EU sanctiepakket.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Er hangt aardig wat geld vast bij Euroclear in Belgie, ze gaan kijken of ze dat nuttig in kunnen gaan zetten.
Zal vast over de rente op het vast gezette geld gaan bijvoorbeeld?
EU discusses plan to send profits from €196.6bn of frozen Russian assets to Ukraine
https://www.ft.com/conten...88-4128-a2fd-f35cde914eaf
The EU is discussing the transfer of profits from Russian assets worth €196.6 billion of which €180 billion are Russian central bank assets, to Ukraine.

[ Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 25-05-2023 09:06 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:16

rapture

Zelfs daar netwerken?

YakuzA schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:44:
[...]
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-69450602

Wat de UK als sancties instelt is vaak een opmaat voor een volgend EU sanctiepakket.
Russische aluminium verbieden gaat hier in de EU niet gebeuren.

De Amerikanen fluisteren in de Britse oren dat als ze bij de Amerikanen willen horen met een trade deal, dan moeten ze Airbus onder de bus gooien. De Britten zorgen ervoor dat er geen vleugels en straalmotoren geproduceerd worden. De Russen zorgen ervoor dat er geen toegang tot grote hoeveelheden aluminium, titanium,... is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

rapture schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:23:
[...]

De Amerikanen fluisteren in de Britse oren dat als ze bij de Amerikanen willen horen met een trade deal, dan moeten ze Airbus onder de bus gooien. De Britten zorgen ervoor dat er geen vleugels en straalmotoren geproduceerd worden. De Russen zorgen ervoor dat er geen toegang tot grote hoeveelheden aluminium, titanium,... is.
Dat mag je gerust onderbouwen met bronnen want het is nogal een claim.

[ Voor 6% gewijzigd door downtime op 25-05-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Airbus haalde zijn meeste titanium uit Rusland - dat klopt - maar was achter de schermen al lang bezig om een andere leverancier te zoeken. Dit bericht is van december 2022:

Airbus To Stop Purchasing Russian Titanium Within Months

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er gebeurt iets aan handhaving van de sancties in Nederland:
https://www.theguardian.c...-putins-former-son-in-law
Dutch prosecutors have seized a plot of land near Amsterdam that belongs to Vladimir Putin’s former son-in-law, a joint investigation by the Guardian and two other media organisations can reveal.

The plot of land in Duivendrecht is owned by Jorrit Faassen, a Dutch businessman who was married to Maria Vorontsova, the Russian president’s elder daughter.
[...]
According to the report, the person said investigators questioned Faassen on suspicion of “sanctions evasion” and confiscated his laptop and mobile phone. He quickly returned to Moscow, the person said.
Ook bij FTM, paywall.
https://www.ftm.nl/artike...oon-poetin-jorrit-faassen

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Langzaam aan beginnen een aantal landen de omwegen gedeeltelijk af te sluiten:
Banks in Armenia, Kazakhstan, and Hong Kong have lately been blocking payments from Russian companies for processors, microcircuits, and other electronics supplied through "parallel import" schemes.
https://www.ukrinform.net...of-electronics-media.html

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Surprise, Nederlandse banken krijgen het niet goed voor elkaar om tegoeden te bevriezen…
Bijna anderhalf jaar na het begin van de Russische invasie in Oekraïne lukt het een derde van de banken en andere financiële instellingen onvoldoende om tegoeden op de sanctielijst op te sporen en te bevriezen. Dat concludeert De Nederlandse Bank (DNB) na eigen onderzoek. De toezichthouder op de financiële sector nam 31 instellingen onder de loep die de sancties tegen Rusland moeten uitvoeren.
https://nos.nl/l/2478627

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:29
YakuzA schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:10:
Surprise, Nederlandse banken krijgen het niet goed voor elkaar om tegoeden te bevriezen…

[...]

https://nos.nl/l/2478627
Je kan het zo ook amper kwalijk nemen.
Ze moeten zowel 'Poetin' als 'Putin' kunnen spellen, bij banken tot en met trust-kantoren.
Ga er maar aan staan.

Echter, gelukkig, de DNB gaat stevig toezien.
Anderhalf jaar is er echt heel stevig gewaarschuwd, echt waar. Foei! Foei!
Binnen een paar maanden zou zelfs een 'formele maatregel' kunnen volgen.

sarcasm /off

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:46
Is er eigenlijk nog een kans dat die tegoeden van Rusland of Russen nog voor wederopbouw van Oekraine gebruikt gaan worden? Ik meende gelezen te hebben dat dat juridisch erg lastig zou zijn... maar voor mijn onderbuik voelt dat wel terecht aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

vanaalten schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:32:
Is er eigenlijk nog een kans dat die tegoeden van Rusland of Russen nog voor wederopbouw van Oekraine gebruikt gaan worden? Ik meende gelezen te hebben dat dat juridisch erg lastig zou zijn... maar voor mijn onderbuik voelt dat wel terecht aan.
Zo goed als nul...

Want anders geven ze daarmee een signaal aan heel veel andere landen dat dit dus legitiem is als je een conflict hebt. Dan dan eigendomsrecht plots niets meer waard is. En laten wij (westen) gemiddeld meer eigendom in andere landen hebben, dan zij bij ons.

Wij (als westen) zitten dus niet te wachten om daarmee een precedent te scheppen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bijzonder, nog wel kleinschalig, maar een goed signaal:
The U.S.-based chocolate and cookie manufacturer Mondelez International is seeing a boycott in the Scandinavian countries because of retaining its commercial presence in Russia.
Over the past three days, SAS and Norwegian Air, the SJ railway group, the Strawberry hotel chain, the Elkjop retailer, Fjord Line, and the Norwegian Football Association have announced the cessation of sales of Mondelez products.
The Scandinavian businesses said their decision to cease sales of Mondelez products was due to Ukraine putting the company on the "list of international sponsors of war.
https://www.ukrinform.net...r-presence-in-russia.html

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

YakuzA schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 00:17:
Bijzonder, nog wel kleinschalig, maar een goed signaal:
[...]
[...]
https://www.ukrinform.net...r-presence-in-russia.html
Deze impact had ik niet zo snel verwacht:
https://www.ukrinform.net...operations-in-russia.html
Leading American food manufacturer Mondelez has announced that it is cutting back on operations in Russia.
Ukrinform reports this with reference to the Voice of America.
By the end of 2023, the company plans to create a separate business in Russian market that will have a self-sufficient supply chain.
After that, the company said it stopped new investments, product launches, and media advertising spending in Russia.
Nog steeds een beetje half/half.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 16-06-2023 13:38 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

UK heeft de voorwaarden voor het opheffen van sancties vast gesteld:
UK to keep sanctions against Russia until Moscow pays compensation to Ukraine
https://www.ukrinform.net...pensation-to-ukraine.html

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Omzeilen wordt weer extra aangepakt:

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Isuzu heeft nu ook eindelijk kans gehad om de Russische tak te verkopen/van de hand te doen:
https://www.ukrinform.net...russian-market-media.html

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 15-07-2023 10:16 ]

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nederlandse bedrijven in onzekerheid na nationalisatie Carlsberg en Danone in Rusland

De Nederlandse bedrijven die nog actief zijn in Rusland, tasten in het duister over het risico dat ook hun divisies in het land worden genationaliseerd. Vanmorgen bleek dat de Russische overheid de controle over de Russische activa van het Franse voedingsmiddelenconcern Danone en de Deense bierbrouwer Carlsberg heeft overgenomen. Dit gebeurde volgens een decreet van president Vladimir Poetin.
https://nos.nl/artikel/24...berg-en-danone-in-rusland

Eigen schuld, dikke bult?
Als je na 1,5 jaar de toko nog niet hebt gesloten/afgestoten krijg je dit idd.

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 17-07-2023 15:22 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
YakuzA schreef op maandag 17 juli 2023 @ 15:21:
[...]
https://nos.nl/artikel/24...berg-en-danone-in-rusland

Eigen schuld, dikke bult?
Als je na 1,5 jaar de toko nog niet hebt gesloten/afgestoten krijg je dit idd.
Dat is dus precies wat ik ook dacht toen ik las van de onteigening enz. Kan er echt geen traan om laten dat ze miljoenen/miljarden kwijt raken.
Sowieso vielen ze over elkaar om te zeggen dat ze snel afstand zouden doen en geen zaken meer in Rusland, maar anderhalf jaar later zitten de meeste er nog en hebben sommigen zelfs uitgebreid!. Zoek het dan maar lekker uit. Blij dat Rusland ze eindelijk eens met de feiten op de neus drukt dat maatschappelijk verantwoord ondernemen meer is dan een reclame-uiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:29

Onbekend

...

In het artikel https://www.nu.nl/spannin...onderdeel-van-oorlog.html staat in de laatste alinea iets interessants:
Eerder op de dag liet Rusland weten de gesprekken over de graandeal te willen hervatten. Het land zei dat de Verenigde Naties drie maanden de tijd hebben om aan een aantal eisen te voldoen. Het Kremlin wil onder meer dat de sancties op de Russische export van landbouwproducten en kunstmest worden opgeheven.
Schijnbaar hebben ze het meeste last van de beperking van de export van landbouwproducten en kunstmest. Dus de sancties van olie en andere grondstoffen lijken dus minder hard aan te komen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Onbekend schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:05:
In het artikel https://www.nu.nl/spannin...onderdeel-van-oorlog.html staat in de laatste alinea iets interessants:

[...]

Schijnbaar hebben ze het meeste last van de beperking van de export van landbouwproducten en kunstmest. Dus de sancties van olie en andere grondstoffen lijken dus minder hard aan te komen.
Of ze weten ook wel dat het wel heel kansloos is om die ter discussie te stellen. Dat kan natuurlijk ook.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Russia has become "totally unsafe" for foreign investors, an EU official has warned.
This is stated in the commentary by Peter Stano, the spokesman for the EU foreign and security policy,
https://www.ukrinform.net...or-foreign-investors.html

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:43

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Onbekend schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 19:05:

[...]

Uit het liveblog van de NOS.
Ook zouden Russische banken die de voedsel- en landbouwsector financieren weer moeten worden aangesloten op het internationale betalingssysteem SWIFT. En ook zouden landbouwbedrijven weer onderdelen geleverd moeten krijgen voor landbouwmachines en machines voor de voedselindustrie, wat Poetin betreft.
Binnenkort kunnen ze niks meer van het land halen als alle machines stuk zijn. Nieuwe machines stelen uit Oekraine gaat ook niet meer omdat die allemaal al in rusland staan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
KNAW wil Heinekenprijs niet meer jureren vanwege Russische activiteiten bierbrouwer
https://www.volkskrant.nl/a-ba2c989c

Aanleiding is onderzoek van Follow the Money van Feb 2023.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Oekraïense schermster gediskwalificeerd op WK omdat ze hand Russin weigert

Het betreft Olga Charlan, een grootheid in deze sport, met olympisch goude plak. Ze had het potje al gewonnen, ze hoefde alleen nog de hand te schudden.
Oekraïne is verbolgen door het voorval. "De beslissing van de internationale schermbond om deze legendarische schermster in diskrediet te brengen, omdat zij weigerde de hand van een Russische atleet te schudden, is de manifestatie van een totaal gebrek aan empathie en is beschamend", zegt presidentieel adviseur Mykhailo Podolyak. De internationale schermbond heeft hier nog niet op gereageerd.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:27
Jerie schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 23:40:
Oekraïense schermster gediskwalificeerd op WK omdat ze hand Russin weigert

Het betreft Olga Charlan, een grootheid in deze sport, met olympisch goude plak. Ze had het potje al gewonnen, ze hoefde alleen nog de hand te schudden.
[...]
Triest dat die Russische sporters mee mogen doen. Zo creëer je het dilemma voor de sporter in plaats van dat de bond een besluit neemt. Lafaards.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Japan scherpt aan:

[ Voor 27% gewijzigd door YakuzA op 28-07-2023 10:00 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Intel vanuit de US dat China Rusland helpt om sancties te omzeilen:

https://edition.cnn.com/2...-china-ukraine/index.html
Chinese state-owned defense companies have also been providing sanctioned Russian government-owned defense companies with other dual-use technology “that Moscow’s military uses to continue the war in Ukraine,” the report says, including “navigation equipment, jamming technology, and fighter-jet parts.”
Semiconductor exports from China to Russia have also jumped considerably since 2021, it adds, with “hundreds of millions of dollars’ worth of US-made or US-branded semiconductors flowing into Russia” despite heavy western sanctions and export controls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
De laatste Perestrojkast staat sinds een paar dagen online.

#186: Duivelse dilemma's in oorlogstijd: Hubert Smeets en Lisa Weeda over Amsterdamse oorlogssponsoring, Odesa en Cancel Culture

Inhoudsopgave
[00:00 - 03:00] Introductie
[03:00 -04:20 ] Benefietwedstrijd Ajax - Sjachtar Donetsk, zomer 2022.
[04:20 - 06:50] Zwarte Zee-residentie Lisa Weeda
[06:50 - 09:00] Hubert Smeets volgt een kleine 35 jaar Rusland en omstreken
[09:00 -23:10 ] Het dilemma: het Russische narratief bij Odesa
[23:10 - 27:30 ] Poetin betrekt Polen erbij
[27:30 - 49:30 ] Het dilemma: hoe beschermt het Westen Odesa?
[49:30 -1:09:00 ] Het dilemma: mag of kan Ajax zakendoen in Rusland?
[1:09:00 -1:21:00 ] Hokjesdenken en cancel culture
[1:21:00 -1:27:40 ] Het dilemma: wordt alles ten oosten van de Elbe op waarde geschat?
[1:27:40 -1:38:00 ] Het dilemma: mag Oekraïne geld besteden aan fonteinen en de plantsoenendienst?
[1:38:00 - EINDE] Mop via YouTube. En hard lachen.
Dikgedrukt m.i. het hoofdonderwerp van deze podcast. Met name Hubert Smeets aan het woord. Gaat er dan over dat waarschijnlijk een hoge pief bij Ajax (de boekhouder, Susan Lenderink) juridisch verantwoordelijk is voor zo'n aankoop van een middenvelder van een voetbalclub uit Rusland (FK Krasnodar). Want de voorzitter van deze Krasnodar club is een oligarch die op de sanctielijst van VS staat (niet die van EU). Aan het einde van dat stukje gaat het er ook over dat een Rus z'n bank is kwijtgeraakt omdat hij zich uitsprak tegen de oorlog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001

Qwerty-273

Meukposter

Requiem19 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:03:
Intel vanuit de US dat China Rusland helpt om sancties te omzeilen:

https://edition.cnn.com/2...-china-ukraine/index.html
Een artikel uit Russische bronnen die met een vergelijkbaar verhaal komen. Waar ze gesproken hebben met Russische handelaren hoe ze in grote lijnen de sancties op grote schaal weten te ontwijken. En ook hoe men het volgen van goederen op verschillende manieren probeert te frustreren. Onder andere tijdens de inklaring procedure bij de (Chinese) douane een (deel van de) zending te weigeren omdat er een andere koper is gevonden, en de goederen in een andere container te verschepen richting Rusland. Waardoor dit niet meer in de import en export cijfers is terug te zien, en je ook niet in een export proces terecht komt met lastige vragen vanwege Rusland als volgende bestemming.

https://verstka.media/ras...lyubye-sankcionnie-tovary

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Russische Boeing en Airbus vliegtuigen moeten het voortaan zonder remmen doen:
Zeker negen Aeroflot-vliegtuigen vliegen met uitgeschakelde remmen omdat Rusland door sancties geen westerse vliegtuigonderdelen meer mag importeren. Het gaat om vijf Boeing 777’s, twee Airbus A321’s, een A320 en een A330, zo meldt The Moscow Times.

De afdeling Flight Operations heeft piloten gewaarschuwd voor het risico om door de uitgeschakelde remmen naast de baan te komen. “Het vliegtuig zal de neiging hebben om opzij te draaien.[…] Let op dit feit, vooral bij het landen op een natte landingsbaan met zijwind,” zo staat in een bulletin.

Met enkel reverse thrust (straalomkering, zodat de stuwkracht naar voren wordt gericht in plaats van naar achteren) kunnen de piloten hun vliegtuig nog wel tot stilstand brengen. Vorig jaar adviseerde Aeroflot de piloten al om zoveel mogelijk reverse thrust te gebruiken om de schijfremmen te sparen.

March of the Eagles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

De sancties tegen de kring mensen rond Poetin is in Europa nog niet zo waterdicht als dat ze zou moeten zijn. Dit schrijft The Washington Post in een artikel gisteren met de wat bondige titel:

Russians tied to Putin or military sidestep sanctions and draw protest
Deelartikel: https://wapo.st/45lomJK
Despite heavy sanctions intended to isolate Russia over the war in Ukraine, dozens of Russians connected to President Vladimir Putin or the Russian military are still welcome in European Union countries, drawing criticism from politicians and antiwar activists.
De vraag die ik hierbij heb, zijn die sancties niet eenduidig uitlegbaar, waardoor er ruimte voor interpretatie ontstaat?

Wie zwengelt de kritiek aan?
The critics include leaders of opposition figure Alexei Navalny’s Anti-Corruption Foundation who are pressing for more action by drawing attention to cases that seem to defy the goal of Western sanctions, which have been used to deny travel visas and to seize yachts, real estate and other property.
Enkele voorbeelden
Enkele voorbeelden van bekende Russen met een directe relatie tot Poetin die nog gewoon in de EU kunnen bewegen:
  • Yelena Isinbayeva, an Olympic gold medal-winning Russian pole vaulter with close ties to Putin, and who also holds the honorary rank of major in the Russian army, is living quietly in a luxurious residence worth millions in Spain’s Canary Islands.
  • A daughter and son-in-law of Boris Obnosov, head of the Russian-owned Tactical Missiles Corporation — which produces missiles and aerial bombs that have been destroying Ukrainian cities and infrastructure for more than a year — continue to live in Prague, where the family owns numerous properties and luxury vehicles. [...]They have lived since 2020 in the Czech capital, where they and other family members reportedly own real estate worth more than $8 million.[...]Ivanov’s ex-wife, Svetlana Maniovich, continued to travel to Europe last year, including to Paris for luxury spending sprees.
  • And Maria Kitayeva, a former adviser to Russian Defense Minister Sergei Shoigu and an honorary major general, who is now reportedly in a relationship with Deputy Defense Minister Timur Ivanov, has made repeated trips to Hungary and Italy for shopping sprees over the past year.
  • Isinbayeva — a well-known supporter of Putin — had moved with her family to Tenerife, where they now spend time between luxury villas.
Gelukkig zijn er altijd mensen te vinden die zich hierover bekommeren. Zo komen tegen de Obnosov familie 15 Europarlementariers in het geweer en de Alexei Navalny’s Anti-Corruption Foundation doet onderzoek naar Isinbayeva:
Isinbayeva bought two villas and a penthouse there worth roughly $3.2 million, which allowed her to receive a Spanish residency permit, just two weeks after Russia’s full-scale invasion of Ukraine in February 2022.
Wat vinden die Russen?
Haar reaktie op haar VKontakte pagina:
“I live where I work, eat what I love, communicate with those whom I value and respect. … Remember: Envy is a destructive feeling. … I am a person of the world; I have always been and will remain so!”
Anderen:
Some Russians have argued that individual citizens, even the wealthiest, should not be punished for Putin’s decision to go to war. Others insist that all of those whose wealth and success can be traced back to the Kremlin should be held responsible.
Nu mogen we allemaal iets vinden, maar we moeten niet vergeten dat deze personen niet voor niets gelieerd zijn geraakt aan Poetin. Over Isinbayeva is het volgende te melden:
In 2020, Isinbayeva participated in a working group on constitutional amendments that enabled Putin to potentially remain in power until 2036. She has not been targeted by any sanctions.
Kitayeva komt zo aan haar sancties, maar merk op dat EU haar nog niet sanctioneert:
Kitayeva has been placed under sanctions by Canada and Ukraine over her support for the war and her career as a Russian propagandist — but not by the E.U.
En tenslotte Ivanov:
Ivanov, who is under E.U. and U.S. sanctions, is the top official in charge of construction for the Russian military and is overseeing the reconstruction of the occupied Ukrainian city of Mariupol.
Soms zijn sancties nog helemaal achterwege gebleven, Een voorbeeld hiervan is de familie van Mkrtich Okroyan, hoofontwerpen van Soyuz. Dat bedrijf maakt raketmotoren voor de raketten die op Oekraïne worden afgeschoten. In dit licht zouden sancties geen discussie moeten zijn. Maar nee:
Okroyan’s relatives own huge luxury properties in Britain. The Anti-Corruption Foundation has called for Okroyan and his relatives to be included on E.U. and U.S. sanctions lists.
Dit geeft wat een indruk van geïmproviseerde willekeur, zoals ook een verbannen Rus het verwoordt:
Mikhail Khodorkovsky, an exiled Russian businessman and Putin critic based in London, said that a year and a half after the start of the invasion, an “unsystematic” and “substandard” sanctions policy remains in place.
Hij is kritisch op het westen, door de inmiddels verstreken tijd is er geen excuus meer:
“Enough time has passed to develop a policy that would exclude these risks but would not discriminate against all citizens of Russia,” Khodorkovsky added.
Er is nog een andere keerzijde aan het willekeurige beleid, het haalt Russen de wind uit de zeilen die actief zijn in het verzet tegen het huidige bewind. Georgy Alburov, een onderzoeker bij de Anti-Corruption Foundation hierover:
“The problem is that this only concerns people who don’t have money,” he said. “If you are a rich official or some kind of crook or thief, it is very easy. You can just get on a private plane and fly away. You can buy citizenship, you can buy a residence permit, or foreign property, which will give you a visa.”

He added: “This is a big disappointment for all people who fight corruption in Russia.”

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@teacup het probleem met de huidige EU sancties voor personen is dat ze direct betrokken moeten zijn. De ‘familie van’ valt er vaak net buiten (ook al is het duidelijk dat buitenlandse belangen overgeschreven zijn op familieleden om de sanctie-dans te ontspringen). Het is nog steeds zoeken naar een balans of iemand wel of niet gehinderd zou moeten worden. Ook spelen dubbele nationaliteiten een rol waardoor een land een eigen onderdaan (die ook een Russische nationaliteit er op nahoudt) minder hard zal aanpakken.

Of zoals de EU het zelf verwoord:
Sanctioned individuals include:
  • Vladimir Putin
  • Sergey Lavrov
  • Viktor and Oleksandr Yanukovych
  • members of the Russian State Duma
  • members of the National Security Council
  • ministers, governors and local politicians
  • high-ranking officials and military personnel
  • commanders of the Wagner group
  • businesspeople and oligarchs
  • pro-Kremlin and anti-Ukrainian propagandists
The list also includes individuals responsible for or involved in the:
  • atrocities committed in Bucha and Mariupol
  • missile strikes against civilians and critical infrastructure
  • deportations and forced adoptions of Ukrainian children
  • recruitment of Syrian mercenaries to fight in Ukraine
  • manufacture and supply of drones

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Domino’s Pizza leaves Russia after sale efforts fail
DP Eurasia, the London-listed company that holds the rights to the Domino’s brand for Russia, Turkey, Azerbaijan and Georgia, said it had initiated bankruptcy proceedings for DPRussia, its Russian subsidiary.
Volgens het artikel zitten ze in Londen (dat zal best), maar de naam van het bedrijf is DP Eurasia NV. Deze NV is gelegen bij het trust kantoor TMF in Amsterdam Zuid-Oost (Herikerbergweg 238 Luna ArenA 1101 CM). Kortom, brievenbusfirma. Al vind ik het in dit geval niet erg dat ze in Rusland praktisch geen belasting betaalden :P

Even ongeacht wat je van dit pizzabedrijf vindt, dit bedrijf was de 3rde grootste pizzabezorger in Rusland:
DP Eurasia, the third largest pizza delivery company in Russia, offered pizza delivery, takeaway and eat-in facilities at 142 outlets, as of June. DP Eurasia said in December it was considering pulling out of Russia as it considered the effects of sanctions.
En ze konden geen koper vinden...

Ik denk als je weg wilde wezen uit RU, dan had je dat beter eerder kunnen doen. Het wordt steeds lastiger... en ik kan er niet om treuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:45
Jerie schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:08:
Domino’s Pizza leaves Russia after sale efforts fail

[...]

Volgens het artikel zitten ze in Londen (dat zal best), maar de naam van het bedrijf is DP Eurasia NV. Deze NV is gelegen bij het trust kantoor TMF in Amsterdam Zuid-Oost (Herikerbergweg 238 Luna ArenA 1101 CM). Kortom, brievenbusfirma. Al vind ik het in dit geval niet erg dat ze in Rusland praktisch geen belasting betaalden :P

Even ongeacht wat je van dit pizzabedrijf vindt, dit bedrijf was de 3rde grootste pizzabezorger in Rusland:

[...]

En ze konden geen koper vinden...

Ik denk als je weg wilde wezen uit RU, dan had je dat beter eerder kunnen doen. Het wordt steeds lastiger... en ik kan er niet om treuren.
Ik kan er wel om treuren. Niet omdat ik het zielig vind voor die arme zielige eigenaren van Domino Pizza (daarin deel ik je sentiment volledig: Te laat. Vette pech.), maar wel omdat er bij buitenlandse bezittingen in Rusland twee mogelijke paden lijken te bestaan:
1: Het Russische bedrijfsonderdeel wordt verkocht aan een Russische partij, die lekker verder gaat met -in dit geval- vrij smerige pizza's maken.
2: Het bedrijf kan niet verkocht worden en lijkt via allerhande dubieuze pseudojuridische paden plotseling aan de Russische staat toe te vallen, die het vervolgens verkoopt aan een Russische partij, die eveneens verder gaat met vrij smerige pizza's maken.

In scenario 1 komt de opbrengst van de verkoop (weliswaar afgeroomd door Russische belastingen) ten goede aan de multinational, in scenario 2 aan de Russische overheid.
Daar één van de ideeën achter de Russische sancties is de buitenlandse deviezenvoorraad van Rusland langzaam leeg te laten stromen, heb ik toch een voorkeur voor een keuze waarbij er feitelijk geld Rusland uitstroomt, zelfs als dat geld dan naar moreel dubieuze multinationals gaat.
Ik vermoed dat de Russische overheid deze logica ook heeft ontdekt en nu steeds terughoudender zal worden met het goedkeuren van bedrijfsoverdrachten. (Want waarom zouden ze: Die multinationals moeten door EU en publieke druk op een gegeven moment wel van die Russische divisies af, of ze er nou voor betaald worden of niet. Wat Rusland betreft dus liever niet.

[ Voor 8% gewijzigd door onkl op 21-08-2023 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Daar heb je gelijk in, ze staan met de rug tegen de muur en moeten of verkopen (voor wat de gek er voor geeft, kan een habbekrats zijn), of doorgaan doorgaan tot Rusland ingrijpt, of zelf het bijltje er bij neergooien (wat zeer waarschijnlijk neerkomt op de optie dat het van Rusland wordt want anders is het je reinste kapitaalvernietiging, al zou het ook dusdanig destructief kunnen zijn dat het alsnog een kwestie is van kapitaalvernietiging). Het is een keuze uit drie kwaden. Maar daarom zijn ze dus ook te laat. Rusland heeft het trucje inmiddels door (goh...), en deze bedrijven trekken nu aan het kortste eind. Dat eind was hoe dan ook kort, ook op 24 Feb 2022 was dat al zo. Maar is nu dus nog korter. Het kan zijn dat er wat chaos wordt veroorzaakt door dit soort ontwikkelingen. En dan doel ik op chaos bij bedrijven die Russische assets hebben, en hiermee weigeren te stoppen. Dat juich ik toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:17

Zewatanejo

Fine Thanks!

Dit is niet best...als er westerse oliebedrijven bij zitten moeten die die hard aangepakt worden en de geld kraan van de EU landen die er bij betrokken zijn dichtgedraaid

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Diverse media waaronder NOS melden dat Heineken Rusland verlaat.
Bierbrouwer Heineken heeft zijn Russische bieractiviteiten verkocht en vertrekt definitief uit Rusland. Het gaat om zeven brouwerijen en 1800 lokale medewerkers. Op de verkoop en vertrek schrijft Heineken 300 miljoen euro af. De koper is de Russische industriële Arnest Group die het symbolische bedrag van 1 euro betaalt.
:w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Forbes heeft een update van haar lijst met de 20 rijkste Russinnen gemaakt. Daar zie je behoorlijk wat verschuivingen en stijgers. Voornaamste oorzaak? Man-lief, vader, etc staat op een sanctie lijst en heeft daarom maar een groot deel overgeschreven naar een ander familielid, zoals vrouw, dochter, etc.

https://www.forbes.ru/for...tejsih-zensin-rossii-2023
We have published the previous ranking of the richest women in Russia in 2021. And here is the new rating. What has changed in two years? Firstly, the total wealth of the list participants increased, albeit slightly, and again reached a record figure of $25.7 billion (the result of 2021 is $25.3 billion). Secondly, there are seven newcomers in the ranking at once. And thirdly, it has seven participants with a capital estimate of more than $1 billion, and before that there were no more than three female billionaires.

In 2022, due to sanctions pressure on Russia and business, Russian billionaires began to reduce their shares in assets and transfer them to relatives or hired managers. For example, Vladimir Litvinenko, rector of the St. Petersburg Mining University and shareholder of the mineral fertilizer producer PhosAgro, reduced his stake in the company to 0.39%, transferring a 20.6% stake to his wife Tatyana Litvinenko (2nd place in the rating, net worth $2 .8 billion). One of the richest Russians, Alexei Mordashov, gave a controlling stake in the gold mining company Nordgold to the mother of his children, Marina Mordashova (4th place, worth $ 1.85 billion). She was also intended to hold a stake in the German travel operator TUI, but the German authorities blocked this deal.

In early 2023, the founder of the Novatek gas company, Leonid Mikhelson, transferred his share in Optima to his daughter Victoria (7th place, fortune $1.2 billion). This company, according to the latest published data, owned a 2.3% stake in Novatek. Also on the balance sheet of Optima are 100% of GES-2 LLC, a legal entity of the GES-2 House of Culture in Moscow. As Forbes wrote , Leonid Mikhelson spent more than 30 billion rubles on the creation of the HPP-2 project. Apparently, now the financing of HPP-2 will be carried out on dividends from Novatek shares, owned personally by Victoria Mikhelson.
TPS Real Estate Holding Limited owns six shopping centers in Moscow, Krasnodar, Sochi and Novosibirsk with a total area of ​​about 1 million square meters. Initially, the share in the company belonged to Arkady Rotenberg, but in 2014 he was included in the sanctions lists of the United States and the European Union, and the share was bought out by his son Igor Rotenberg. History repeated itself in 2018: in April, Igor Rotenberg was included in the sanctions list of the US Treasury, and the share in TPS Real Estate Holding Limited was transferred to his sister Lilia.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gazprom heeft een aardige achteruitgang in de boeken:

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImprezaBrabo
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-08-2023
Een Russische chipfabrikant is failliet. Al haal ik er niet echt uit of ze nou daadwerkelijk zoveel toegevoegde waarde hadden aan Rusland of de oorlog die ze voeren.

https://www.tomshardware....d-at-only-dollar5-million

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:29

Onbekend

...

https://www.ft.com/conten...d8-46b6-a8f4-fcc86fb88a6d
Ondanks de sancties om gas in te kopen uit Rusland, koopt Europa nog steeds LNG in uit Rusland.
Spanje en België hebben de import daarvan zelfs verhoogt. Nederland koopt ook nog steeds Russisch LNG in, maar minder dan vorig jaar.

Dit jaar is Rusland zelfs de op 1 na grootste leverancier van LNG aan Europa. De VS levert als grootste leverancier ongeveer 50% van het totale LNG, en Rusland zo'n 16%.

Dit valt mij echt tegen dat, ondanks de sancties, er nog steeds door Europa uit Rusland gas wordt geïmporteerd. :(

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:30
Onbekend schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:29:
https://www.ft.com/conten...d8-46b6-a8f4-fcc86fb88a6d
Ondanks de sancties om gas in te kopen uit Rusland, koopt Europa nog steeds LNG in uit Rusland.
Spanje en België hebben de import daarvan zelfs verhoogt. Nederland koopt ook nog steeds Russisch LNG in, maar minder dan vorig jaar.

Dit jaar is Rusland zelfs de op 1 na grootste leverancier van LNG aan Europa. De VS levert als grootste leverancier ongeveer 50% van het totale LNG, en Rusland zo'n 16%.

Dit valt mij echt tegen dat, ondanks de sancties, er nog steeds door Europa uit Rusland gas wordt geïmporteerd. :(
Dank voor dit bericht. Ik was ook aan het schrijven maar kreeg nu.nl niet gelinkt.
Inderdaad balen, waar zijn we nu mee bezig? Geld natuurlijk.
Als consument probeer ik mijn steentje bij te dragen aan het boycotten van ru. Ik koop en drink al tijden geen Heineken meer al zijn ze nu eindelijk weg als het goed is. DE vermeid ik ook, Unilever is wat gecompliceerder.
Ik verbeeld me niets als consument, het grote graaien regeert.
Ja ook ik wil mijn huis verwarmen en warm douchen.
Ik ga dit gedoe waarschijnlijk nooit snappen :|

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
mir4dor schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:41:
[...]

Dank voor dit bericht. Ik was ook aan het schrijven maar kreeg nu.nl niet gelinkt.
Inderdaad balen, waar zijn we nu mee bezig? Geld natuurlijk.
Als consument probeer ik mijn steentje bij te dragen aan het boycotten van ru. Ik koop en drink al tijden geen Heineken meer al zijn ze nu eindelijk weg als het goed is. DE vermeid ik ook, Unilever is wat gecompliceerder.
Ik verbeeld me niets als consument, het grote graaien regeert.
Ja ook ik wil mijn huis verwarmen en warm douchen.
Ik ga dit gedoe waarschijnlijk nooit snappen :|
Bedenk wel dat als dit niet zou gebeuren en we dus tekorten zouden hebben, we weer in de situatie zouden kunnen komen zoals eerst, waarbij rusland meer winst maakt ondanks dat de export kelderde. Zolang er aktief gestuurd wordt op andere bronnen is dat niet eens zo erg. Je wilt uiteindelijk ook niet dat je straks alleen afhankelijk bent van Amerika. Als je kijkt naar de winst van Gazprom zie je nl. wel degelijk dat die heel hard omlaag gegaan is. Zeker als je de stand van de roebel meeneemt is daar nog minder dan 10% van over vergeleken met vorig jaar.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:30
redwing schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:30:
[...]

Bedenk wel dat als dit niet zou gebeuren en we dus tekorten zouden hebben, we weer in de situatie zouden kunnen komen zoals eerst, waarbij rusland meer winst maakt ondanks dat de export kelderde. Zolang er aktief gestuurd wordt op andere bronnen is dat niet eens zo erg. Je wilt uiteindelijk ook niet dat je straks alleen afhankelijk bent van Amerika. Als je kijkt naar de winst van Gazprom zie je nl. wel degelijk dat die heel hard omlaag gegaan is. Zeker als je de stand van de roebel meeneemt is daar nog minder dan 10% van over vergeleken met vorig jaar.
Duidelijk verhaal. Het geeft wel aan hoe de handel tussen continenten en regimes is verweven.
Als consument, of kl**tjesvolk, zijn dit soort zaken moeilijk te bevatten, doorgronden, te begrijpen.

Daily driver; MB R171 SLK280

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

Ik had graag het driedubbele betaald en alles tot de grond toe af laten branden.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://nos.nl/l/2490601
De opsporingsdienst van de belasting, de FIOD, heeft twee Nederlanders opgepakt op verdenking van het omzeilen van sancties tegen Rusland. Onder hen is een medewerker van defensie.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:10

Tijntje

Hello?!

Hoorde het net op de radio, is ook weer vrij bizar.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• Jerie
  • Niet online
FIOD heeft op 29 en 30 augustus 2 Arnhemmers opgepakt ivm omzeilen sancties RU. Het exportmateriaal: vliegtuigonderdelen, wapens, en munitie. De eerste persoon betreft een man van 53, de tweede man is een defensiemedewerker van 48 jaar. Ze maakten gebruik van proxies. Er is beslag gelegd voor 160k EUR aan banktegoeden.

Bron https://nos.nl/artikel/24...omzeilen-rusland-sancties

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:20
The Guardian: Europese onderdelen gevonden in Iraanse Shahed-drones.
Iranian kamikaze drones used in the latest attacks on Ukrainian cities are filled with European components, according to a secret document sent by Kyiv to its western allies in which it appeals for long-range missiles to attack production sites in Russia, Iran and Syria.

In a 47-page document submitted by Ukraine’s government to the G7 governments in August, it is claimed there were more than 600 raids on cities using unmanned aerial vehicles (UAVs) containing western technology in the previous three months.
Ook chips van Neêrlands trots, NXP, gevonden in deze vliegende brommers:
In the Shahed-131 model, the Ukrainian experts identified a 14-channel, customisable integrated power management circuit and a microprocessor made by the Dutch company NXP Semiconductor.
...Altijd weet die VOC-mentaliteit.

[ Voor 6% gewijzigd door bernard038 op 27-09-2023 13:12 ]

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onkl
bernard038 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:11:
The Guardian: Europese onderdelen gevonden in Iraanse Shahed-drones.

[...]

Ook chips van Neêrlands trots, NXP, gevonden in deze vliegende brommers:

[...]

...Altijd weet die VOC-mentaliteit.
Uit vorige relletjes rondom chipjes in Russisch wapentuig heb ik opgepikt dat het bij dit soort inventarisaties deels gaat om heel generieke chipjes, die je zo'n beetje bij iedere groenteboer kan kopen.

Ondoenlijk om daarbij wederverkoop te traceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

a microcontroller with built-in flash memory
Dat zijn wel hele generieke producten die via duizenden tussenhandelaren te krijgen zijn en ook in grote aantallen op voorraad liggen. Ook zijn ze klein, dus eenvoudig te smokkelen. Duizend stuks gaan zonder problemen in een tas.
Ik zou de fabrikanten hier niet direct op aankijken, hier hebben ze niet voldoende invloed op.
Overigens is counterfeit ook niet uitgesloten :)
Jammer is het natuurlijk wel.

Met brandstofpompen zou dat anders kunnen liggen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• bernard038
Proton_ schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:55:
[...]

Dat zijn wel hele generieke producten die via duizenden tussenhandelaren te krijgen zijn en ook in grote aantallen op voorraad liggen. Ook zijn ze klein, dus eenvoudig te smokkelen. Duizend stuks gaan zonder problemen in een tas.
Ik zou de fabrikanten hier niet direct op aankijken, hier hebben ze niet voldoende invloed op.
Overigens is counterfeit ook niet uitgesloten :)
Jammer is het natuurlijk wel.

Met brandstofpompen zou dat anders kunnen liggen.
Quote van een woordvoerster van NXP uit hetzelfde artikel:
We do not tolerate the use of our products in Russian or Iranian weapons, or any other application our products were not designed or licensed for. We continue to comply with export control and sanctions laws in the countries where we operate and we do not support any business in or with Russia, Belarus and other embargoed countries, including Iran. Our team is in ongoing contact with regulators around the world on this issue as we explore additional measures to help neutralise illegal chip diversion.
Laten we hopen dat NXP de rotte appels onder hun wederverkopers weet te vinden en hen geen spullen meer levert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• onkl
bernard038 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:25:
[...]

Quote van een woordvoerster van NXP uit hetzelfde artikel:

[...]

Laten we hopen dat NXP de rotte appels onder hun wederverkopers weet te vinden en hen geen spullen meer levert.
Vergeet niet dat het hier om Shahed drones gaat. Die zijn ontworpen in Iran terwijl daar ook stevige sancties op rusten. Het zou me niets verrassen wanneer ze er op ontworpen zijn alleen generieke componenten te gebruiken, juist zodat sancties omzeild kunnen worden.

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-06 00:43

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

De NXP chips even terzijde, niemand die dit verzoek ietwat te ver vind gaan?
....according to a secret document sent by Kyiv to its western allies in which it appeals for long-range missiles to attack production sites in Russia, Iran and Syria.
(Uit de quote van @bernard038 hierboven)

Zo'n vliegende brommer fabriek in Rusland aanvallen lijkt me fair game, maar Iran of Syrië aanvallen is misschien een iets te grote stap op de escalatieladder.
(dat moeten dan trouwens wel serieuze wapens zijn als die vanuit Oekraïne los gelaten worden.)

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-07 15:43
Hippocampus schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:54:

[...]

Zo'n vliegende brommer fabriek in Rusland aanvallen lijkt me fair game, maar Iran of Syrië aanvallen is misschien een iets te grote stap op de escalatieladder.
(dat moeten dan trouwens wel serieuze wapens zijn als die vanuit Oekraïne los gelaten worden.)
Lijkt me een heel duidelijk gevalletje heel ver over de rode lijn... Dan heeft Rusland ook een reden om Polen aan te vallen omdat er militaire goederen geleverd worden, of Denemarken omdat er Oekraiense F16-piloten getraind worden...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

onkl schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:54:
Uit vorige relletjes rondom chipjes in Russisch wapentuig heb ik opgepikt dat het bij dit soort inventarisaties deels gaat om heel generieke chipjes, die je zo'n beetje bij iedere groenteboer kan kopen.
Het zijn inderdaad hele generieke componenten. Dat is namelijk ook de "kracht" van de Iraanse productie om met hele generieke componenten toch iets complex in elkaar te kunnen zetten.
There is no suggestion of any wrongdoing by the western companies whose parts have been identified. “Iranian UAV production has adapted and mostly uses available commercial components, the supply of which is poorly or not controlled at all,” the paper says.

Customs information is said by the Ukrainian report to show that “almost all the imports to Iran originated from Turkey, India, Kazakhstan, Uzbekistan, Vietnam and Costa Rica”.
Het grootste probleem is natuurlijk het volgen van deze generieke componenten. Als NXP verkoop je een pallet van deze dingen aan een distributeur, die distributeur verkoopt het weer door, de daarop volgende koper levert een deel door naar een dochterbedrijf in een ander land. Dat dochterbedrijf heeft te veel voorraad en verkoopt weer een stuk op de lokale markt. Daar zit weer een bedrijfje wat dit opkoopt voor een koper die dubbel betaald per component. Vervolgens worden de dozen met componenten tussen een andere lading verstopt en verscheept richting Iran.

Buiten dat je wereld wijd moet gaan afdwingen dat je elk component tot op het stuk wilt kunnen volgen is er weinig aan te doen. Dat is ook de zwakte van de huidige sancties, directe leveringen zijn makkelijk tegen te houden, maar leveringen via via via via zijn niet meer te volgen. Zeker op het moment dat je door een aantal landen gaat die minder strikt de sancties vanuit de EU of VS volgen.

Om ook een andere uitgediepte situatie te noemen (volledig artikel):
Russian military-industrial complex continued to receive German machine tools after the start of the war

One of the world's largest machine tool manufacturers, the German-Japanese company DMG MORI, which announced its withdrawal from Russia after the outbreak of war, continues to help the Russian military-industrial complex, "Agency" has found out. The company was helped to keep its business in Russia despite sanctions by nominees, as well as a Russian manager whose family publicly condemned the war.

How did DMG MORI end up in Russia? The company opened a machine-tool factory in Ulyanovsk in 2015, with Secretary of the Security Council Nikolai Patrushev and German ambassador Rüdiger von Fritsch attending the ceremony.

Despite the fact that by that time EU sanctions had banned the supply of equipment and technologies for the Russian military-industrial complex, it was the Russian military-industrial complex - the state corporation Rostec - that was named as the customer of the Ulyanovsk plant. Expert magazine named the Ulyanovsk plant of the German-Japanese concern as the leading Russian machine-tool enterprise in 2022.

How did DMG MORI stay in Russia? Almost immediately after the full-scale war began, on 14 March 2022, the company announced its withdrawal from Russia and the shutdown of its machine tool plant in Ulyanovsk. However, none of this happened, "Agency" found out.

As can be seen in the register of legal entities, both DMG MORI's Russian legal entities - DMG MORI RUS LLC and Ulyanovsk Machine-Tool Plant LLC - continue to operate in Russia without changing ownership. Both companies still have revenue, although it has decreased by 50% in 2022. The companies also have employees - 92 of them at the end of 2022. Both companies are now managed by Andrey Sokolov, who is also an employee of DMG MORI's parent company in Germany.

A source of "Agency" close to the Russian management of the company confirms that after the war started it continued to work and started assembling at least 200 machines - components for them were at the factory at the time of the statement about the work stoppage.

The fact that after March 2022 Russian legal entities started to receive components and machine tools via Asia is also evidence of the company's continued operations. This follows from the ImportGenius customs declaration database.

How does DMG MORI sell machine tools to military plants? "Agency" found out how exactly DMG MORI now sells its machine tools - it is done not directly, but through companies related to it. We are talking about LLC "Service Pro" and LLC "Service Plus" - certified partners of DMG MORI. Both are linked to Sokolov. "The Agency" also has evidence and documents that confirm that it is Sokolov who actually manages the companies. Another company involved in machine tool sales, Dm Technologies LLC, was set up by the former sales director of DMG MORI Rus, Rustam Alyautdinov.

The financial statements of all three companies show that they are indeed actively selling DMG MORI machine tools to the Russian military-industrial complex and companies under Western sanctions (more on this on the website).

The position of the company and its management. Formally, the family of the head of DMG MORI's Russian legal entities condemns the war. In 2022 Natalia and Andrey Sokolov received Israeli citizenship, changed their surname to Goldman and have been living in Berlin since the summer of 2022. In February 2023, Natalia Goldman gave an interview to the German newspaper Tagesspiegel, where she said that she and her husband held opposition views, the war was a shock for them and she begged her husband in March 2022 not to go to the protests.

In a conversation with "Agency", Sokolov confirmed that he had gone to Germany and was working for the German company DMG MORI, he refused to answer further questions, citing corporate rules. Other heroes of the note, including DMG MORI, did not answer the questions of the "Agency".

On 20 September 2023, Ukraine listed DMG MORI as an "international sponsor of war" for continuing to work in Russia and supporting the country's military capabilities.

A source of "Agency" close to the Russian management of the company claims that the management of DMG MORI's head office is aware of the situation.

• bernard038
[...]

Natuurlijk wil Oekraïne dat de productiefaciliteiten vernietigd worden, ik kan me de vráág vanuit de Oekraïense delegatie heel goed voorstellen. Ik denk dat de Oekraïense delegatie het antwoord op deze vraag ook vooraf al wist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Qwerty-273 en niet alle MORI, zo veel westerse machines worden gebruikt (en ondersteund?) in RU. Kamil / Rhodus post hier ook vaak over op twiiter. Draadje met beeldmateriaal:

https://twitter.com/rhodusinc/status/1707073219071557669

En volgens hem leeft dit onderwerp bijna niet bij beleidsmakers.

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 28-09-2023 14:18 ]

specs

• Jerie
  • Niet online

[...]

Ja, dat is wel een probleempje met proxy oorlogen.

Israël heeft 1 ding goed gedaan in dit conflict en dat is Iran aanvallen om de Shahed productie (die eigenlijk bedoeld was voor Israël ipv Oekraïne-via-Rusland).

Misschien kunnen ze dat nog eens herhalen. Plus, ook Syrië lijkt mij een vijand van Israël. Rusland eigenlijk ook maar ja ze hebben daar (IL) ook last van alt-right malloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Weer een tikje voor de Russische gas export?

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 15:41
Peter Zeihan over gas en olie. Eerst gas:

Gazprom heeft de cijfers vrijgegeven en ze zitten nu op het niveau van 1978 wat gas produktie betreft. Het is wat dat betreft dramatisch en hier werken de sancties prima.

Dan olie:

Dat gaat minder goed (US$85/vat) omdat de manier waarop de sancties worden afgedwongen wordt omzeild. Verzekeren wordt ineens gedaan door Rusland of China, tankers zetten transponders uit om niet op te vallen en meer van dat soort zaken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Volkskrant Liveblog

Export diesel via Russische pijpleidingen en havens weer mogelijk
08:39
Rusland heeft het verbod op de export van diesel via havens en pijpleidingen weer opgeheven. Dat heeft de regering vanochtend bekendgemaakt. De restricties voor het exporteren van benzine blijven wel van kracht.

Het Kremlin besloot twee weken geleden de export van diesel en benzine grotendeels te verbieden vanwege het tekort aan benzine en diesel in het land. De brandstofprijzen waren met bijna 10 procent gestegen, een belangrijke aanjager van de inflatie in Rusland.

De tekorten ontstonden onder meer door een teruglopende productie na onderhoud aan olieraffinaderijen. Bovendien stimuleert de zwakke roebel de Russische export van brandstoffen. Hoewel de prijzen voor diesel nog steeds stijgen, staat het Kremlin de export nu toch weer toe.
Het nieuws voor mij was dat het even niet mogelijk is geweest. Dit is dus een indicatie dat de nood aan vervangingsonderdelen de Russische samenleving nu raakt. Hopelijk is dit een eerste van meerdere onderbrekingen en gaan de dit soort onderbrekingen in toenemende mate zien.
Voor buitenlandse markten kan het goed nieuws zijn. De maatregelen die de Russische regering twee weken geleden nam, zetten de toch al krappe internationale dieselmarkt verder onder druk. Na het exportverbod steeg de dieselprijs in Europa dan ook.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

teacup schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:25:
Volkskrant Liveblog

Export diesel via Russische pijpleidingen en havens weer mogelijk
[...]

Het nieuws voor mij was dat het even niet mogelijk is geweest. Dit is dus een indicatie dat de nood aan vervangingsonderdelen de Russische samenleving nu raakt. Hopelijk is dit een eerste van meerdere onderbrekingen en gaan de dit soort onderbrekingen in toenemende mate zien.
[...]
Die export was tijdelijk verboden in/door RU, omdat de oliemaatschappijen liever exporteerden voor meer geld, en de interne markt niet meer voldoende bedienden :P
Auredium in "De situatie binnen Rusland"

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkl
België lijkt een start te maken met het gebruiken van geblokkeerde Russische middelen om Oekraïne te steunen. Ze starten een fonds, gevuld met 1,7 miljard Euro.
De Standaard: Waarom België gul kan zijn voor Oekraïne zonder de broek te scheuren
‘Er komt een Oekraïnefonds voor een bedrag van 1,7 miljard euro’, kondigde premier Alexander De Croo (Open VLD) woensdagmiddag aan, geflankeerd door de Oekraïense president Volodimir Zelenski, ie in ons land op bezoek is. Het geld zal gebruikt worden voor militaire steun en humanitaire hulp aan Oekraïne en de Oekraïners.
Dit fonds wordt niet gevuld met onteigende Russische bezittingen (want die worden nog niet onteigend, alleen bevroren), maar met belastingmeevallers die voortvloeien uit de sancties.
Waar komt dat geld dan vandaan? België heeft het grote geluk dat het bedrijf Euroclear voor ons land gekozen heeft om zijn activiteiten te ontplooien en hier ook zijn hoofdzetel heeft. Euroclear is eigenlijk de boekhouder van de wereldwijde beurs. Het staat in voor de uitvoering van alle mogelijke effectentransacties en de bewaargeving van heel wat effecten. En laat nu een groot deel van de bevroren Russische tegoeden ook bij Euroclear zitten. Het bedrijf blokkeert na de Europese sancties aandelen, obligaties en andere financiële instrumenten die het aanhoudt voor Russische klanten die op de sanctielijst staan.
Meer winst, meer vennootschapsbelasting
En daar pikt de Belgische vennootschapsbelasting een mooi graantje van mee. Die aandelen en obligaties brengen op hun beurt een dividend en rente op. Obligaties worden na een tijd terugbetaald door wie ze uitgegeven heeft. Allemaal cash, die nu niet wordt teruggestort aan Rusland, maar bij Euroclear in de boeken blijft staan. Dat levert een berg cashgeld op die Euroclear op zijn beurt belegt. Door die bevroren Russische tegoeden maakt Euroclear nu dus meer winst, en dat betekent meer vennootschapsbelasting voor ons land.
In 2023 kon 625 miljoen euro extra vennootschapsbelasting aan de geblokkeerde Russische activa gelinkt worden. Voor 2024 gaat het dus om niet minder dan 1,7 miljard euro – de inschatting die de regering-De Croo voor dit jaar van Euroclear heeft gekregen. De berg cash die de Russische tegoeden oplevert, wordt met de jaren alleen maar groter. De vennootschapsbelasting die België int op de almaar grotere winst van Euroclear dus ook. De cash op de balans van Euroclear klom sinds 2022 van 47 tot 150 miljard euro, zo bleek nog uit de halfjaarcijfers van het bedrijf in juli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
België wil ook eindelijk de diamanthandel aanpakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:25
België is bezig met een soort inhaalslag lijkt het?

- gaat F-16’s leveren
- gaat gevorderde tegoeden inzetten
- pakt de diamant handel aan.

Lekker bezig 🇧🇪!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:46
Muncher schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:47:
België is bezig met een soort inhaalslag lijkt het?

- gaat F-16’s leveren
- gaat gevorderde tegoeden inzetten
- pakt de diamant handel aan.

Lekker bezig 🇧🇪!
De F16's komen wel enkel wanneer de nieuwe F35's geleverd zijn, de training hiervoor afgerond is en na goedkeuring van de volgende regering die tegen dan (2025) aan de macht gaat zijn.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

In de achtergrond blijven er toch nog acties uitgezet om ontduiken van de cost cap te proberen aan te pakken.
The Biden administration is set to announce new measures to raise the cost of Russia’s attempts to skirt a limit set on the price for its oil, senior administration officials told CNN, as the West aims to enforce more strictly a price cap first introduced nearly a year ago.

“Today, the US Treasury Department is imposing sanctions on two entities and identifying as blocked property two vessels that use price cap coalitions services providers while carrying Russian crude oil above the coalition-agreed price gap,” a senior official briefing reporters Thursday said.
https://edition.cnn.com/2...administration/index.html

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Een berichtje van het sanctiefront.

Volkskrant Liveblog

Frankrijk arresteert Russische oligarch
02:38
Franse aanklagers hebben de Russische oligarch Alexei Kuzmichev aangehouden in verband met het witwassen van geld, belastingontduiking en het overtreden van internationale sancties. Dat bevestigt het gerecht in Parijs aan persbureau dpa.

Tegen Kuzmichev zijn sancties zijn ingesteld vanwege de oorlog in Oekraïne. Zijn eigendommen werden doorzocht, zowel in Parijs als in zuid-Frankrijk. Kuzmichov heeft een aandeel in de Alfa Group, een van de grootste financiële en industriële concerns van Rusland. Hij wordt gezien als zeer invloedrijk en heeft nauwe banden met president Vladimir Poetin.
In alle stilte gaan de machinaties van het juridische domein ook verder met dit soort resultaten als voorbeeld.
Volgens de krant Le Monde bezit hij jachten en onroerend goed in Frankrijk. De krant meldde dat zijn villa in St Tropez in het zuiden van Frankrijk is doorzocht. Volgens de sancties die hem zijn opgelegd, mag de oligarch in geen enkele lidstaat van de Europese Unie vertoeven.

Na de Russische invasie van Oekraïne in februari vorig jaar heeft Frankrijk de bezittingen van Russische oligarchen bevroren voor een bedrag van ongeveer 850 miljoen euro. Het gaat onder meer om jachten en villa's aan de Côte d'Azur.
Rusland dreigde dat het van plan was westerse tegoeden te gaan confisceren, zich spiegelend aan wat er in het westen gebeurt. Dit signaal was als dreigement bedoeld want Rusland stelde dat dit om heel wat meer geld zou gaan. Ook gaf Rusland een indicatie dat een groot deel van haar begroting, (30%) is genoemd, aan Defensie zal besteden. Ook dit signaal was bedoeld om aan te geven dat Rusland nog strijdbaar is.

Wat beide signalen ons eigenlijk laten zien is dat het geld in Rusland sneller wordt uitgegeven dan dat het binnenkomt, en dat dit het land belemmert. Die belemmering is blijkbaar zodanig dat Rusland nu aan de lopende band dit soort signalen is gaan afgeven.

Het devies voor de support coalitie: gewoon doorgaan op de gekozen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:17
@teacup Valt in de categorie; ze doen maar. Op de balans van de bedrijven hier in het westen zijn die assets toch al naar 0 afgeboekt. We weten allemaal hoe het de vorige keer met ze is afgelopen na een nationalisatie. Daar plukken ze nu nog de vruchten van.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Malantur schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:53:
[...]

De F16's komen wel enkel wanneer de nieuwe F35's geleverd zijn, de training hiervoor afgerond is en na goedkeuring van de volgende regering die tegen dan (2025) aan de macht gaat zijn.
Eerder heeft ook weinig nut omdat de training ook ongeveer zo lang duurt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Een beste straf:
Russische ondernemer krijgt achttien maanden cel voor leveren chips aan Rusland

Een 56-jarige ondernemer uit Rusland moet in Nederland achttien maanden de cel in voor het overtreden van de sancties tegen Rusland vanwege de oorlog in Oekraïne. Hij moet daarnaast een boete van 200.000 euro betalen.
https://nos.nl/artikel/24...leveren-chips-aan-rusland

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:30

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik wens hem eigenlijk de laagste rang in een storm-z brigade toe.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ook sanctie nieuws uit de VS:
https://www.justice.gov/u...massive-sanctions-evasion
Brooklyn Resident and Two Russian-Canadian Nationals Charged with Massive Sanctions Evasion and Export Control Scheme

Over the course of a year, this criminal organization evaded U.S. sanctions and laws, managing to dispatch over 300 shipments of restricted items, valued at approximately $10 million USD, to the Russian battlefield.

As described in the complaint and other court filings, some of the electronic components and integrated circuits with the same make, model and part number shipped by the defendants through SH Brothers have been found in seized Russian weapons platforms and signals intelligence equipment in Ukraine, including the Torn-MDM radio reconnaissance complex, the RB-301B “Borisoglebsk-2” electronic warfare complex, the Izdeliye 305E light multi-purpose guided missile, the Vitebsk L370 airborne counter missile system, Ka-52 helicopters, Orlan-10 unmanned aerial vehicles (UAVs) and T-72B3 battle tanks.
Die autopsies op RU wapens levert zo toch nog iets op via parts matching.

Link via: https://twitter.com/bayra...tatus/1719472239467225532

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 31-10-2023 23:48 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Putin heeft een nieuw decreet getekend waarmee bevroren bezittingen van het Westen binnen Rusland weggestreept kunnen worden tegen de bevroren bezittingen van Rusland in het Westen.

Wat voor mij leest als onteigening van de bezittingen van het Westen binnen Rusland. Waarbij vast een ‘optimistische’ wisselkoers zal worden gebruikt….

https://t.me/astrapress/41980
http://publication.pravo.gov.ru/document/0001202311080023
Putin signed a decree according to which part of the blocked foreign assets in the Russian Federation can be exchanged for assets of Russians frozen in the West

The scheme will affect assets worth up to 100 thousand rubles, it follows from the decree.

As a result of sanctions imposed by the West, the assets of 3.5 million Russians were frozen abroad in the amount of about 1.5 trillion rubles. Earlier, Russian Finance Minister Anton Siluanov said that at the first stage, the Russian authorities plan to unlock about 100 billion rubles.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Mijn eerste vraag was, Waarom deden ze dit nog niet dan?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:55
YakuzA schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:42:
[Twitter]
Omdat er ergens op de achtergrond nog processen zijn (en nu waren?) waarvoor het nog oppertuun was om dit niet te doen.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

beany schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:02:
[...]

Omdat er ergens op de achtergrond nog processen zijn (en nu waren?) waarvoor het nog oppertuun was om dit niet te doen.
Ik vond het vooral bijzonder omdat vanaf dag 1 van de olie sancties, Turkije bij de Bosporus elk schip ging controleren, maar dat we hier in het westen bij Denemarken of Estland het allemaal gewoon hebben laten varen.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 19:16

rapture

Zelfs daar netwerken?

YakuzA schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:07:
[...]

Ik vond het vooral bijzonder omdat vanaf dag 1 van de olie sancties, Turkije bij de Bosporus elk schip ging controleren, maar dat we hier in het westen bij Denemarken of Estland het allemaal gewoon hebben laten varen.
Erdogan liet aan de russen weten wie bepaalt welk schip erdoor mag varen.

Terwijl wij de russische olie laten vloeien om te voorkomen dat de Brent door de 200 dollar knalt. Wel de winstmarges van russen afpakken en aan de andere landen weggeven.

Met als gevolg dat Saudi Arabië russische olie 30 dollar onder de marktwaarde importeert voor eigen gebruik en eigen olie tegen marktwaarde exporteert.

Naarmate we steeds meer productiecapaciteit in de andere landen hebben, dan mag de handelsvolume in russische olie verder afgebouwd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nieuwe sanctie gaat ook richting de eerder genoemde machining tools:
https://www.bloomberg.com...rnd=politics-vp#xj4y7vzkg
The European Union has proposed banning the export of machine tools and machinery parts that Russia uses to make weapons targeting Ukraine, according to documents seen by Bloomberg.

The proposal is contained in the EU’s 12th sanctions package, which also includes a ban on diamonds and measures to better enforce the price cap on Russian oil. Member states are set to discuss the proposals this week and they could change before they’re approved.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-06 15:11
[Twitter]
Under new possible EU plans, Denmark will be tasked with inspecting and potentially blocking Russian oil tankers passing through its waters. Roughly 60% of Russian total maritime exports crosses the Danish Straits on its way to international markets.
Wat een assumpties en ifs zijn me dit;

1. 'new possible' Plans
2. 'Will be tasked' with inspecting -> Ook dat wil nog niets zeggen
3. 'Potentially blocking'

Dit heeft maar erg weinig nieuwswaarde op dit moment hoor. ;w

[ Voor 21% gewijzigd door Waarez op 15-11-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenn Hoddle
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 28-03 08:58

Glenn Hoddle

HODL sinds 1957

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:58
Waarez schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:52:
[...]

[...]

Wat een assumpties en ifs zijn me dit;

1. 'new possible' Plans
2. 'Will be tasked' with inspecting -> Ook dat wil nog niets zeggen
3. 'Potentially blocking'

Dit heeft maar erg weinig nieuwswaarde op dit moment hoor. ;w
Dat is net als met alle maatregelen en beslissingen die het westen neemt. Gewoon een voorbeeld van de salamimethode. Ieder plakje is een stelliger toezegging of meer/zwaarder materieel. Dan kunnen de pratende hoofden op de Russische propaganda tv daar weer even wat fophef over hebben, maar uiteindelijk zit die hele worst gewoon bij putin in z'n strot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
[Twitter]
Dat wordt ook eens tijd. Rusland kan zelf niet dat soort machines produceren. Dit hadden ze wel eerder kunnen doen. Van bijvoorbeeld het bedrijf Steyr uit Oostenrijk is bekend dat ze machines hebben geleverd die nu in de militaire industrie van Rusland gebruikt worden. Ook doen ze dat niet altijd bewust.

game pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:29
Emryte schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:58:
[...]

Dat wordt ook eens tijd. Rusland kan zelf niet dat soort machines produceren. Dit hadden ze wel eerder kunnen doen. Van bijvoorbeeld het bedrijf Steyr uit Oostenrijk is bekend dat ze machines hebben geleverd die nu in de militaire industrie van Rusland gebruikt worden. Ook doen ze dat niet altijd bewust.
Wat ver weg van de dagelijkse praktijk in Oekraïne maar wbv Oostenrijk kan je wel het een en ander verwachten.
Niet voor niets is daar de lokale geheime dienst BVT maar gewoon opgeheven dit jaar, zo diep geïnfiltreerd door Moskou dat andere westerse geheime diensten, de BVT als vergiet beschouwden en nul informatie deelden.
Wikipedia: Federal Office for the Protection of the Constitution and Countert...

De 'diplomatieke rol' van Wenen door de afgelopen decennia, heeft nog z'n sporen.
Zou me niets verbazen als je die ook in de lokale industrie terug ziet.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
Baserk schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:19:
[...]

Wat ver weg van de dagelijkse praktijk in Oekraïne maar wbv Oostenrijk kan je wel het een en ander verwachten.
Niet voor niets is daar de lokale geheime dienst BVT maar gewoon opgeheven dit jaar, zo diep geïnfiltreerd door Moskou dat andere westerse geheime diensten, de BVT als vergiet beschouwden en nul informatie deelden.
Wikipedia: Federal Office for the Protection of the Constitution and Countert...

De 'diplomatieke rol' van Wenen door de afgelopen decennia, heeft nog z'n sporen.
Zou me niets verbazen als je die ook in de lokale industrie terug ziet.
Dat is zeker waar. Alleen Tsjechische en Duitse bedrijven doen precies hetzelfde. Het was een puur toeval dat ik gister bog over Steyr las en hun indirecte aandeel in de oorlog. Daarom kwam dat bedrijf bij me op.

game pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:50
We wisten het al even, maar de tijd moest het bewijzen: sancties hebben effect. In dit geval betreft het oplaadbare batterijen. Het ISW heeft een nieuw stuk uitgebracht. De Russische regering heeft geen vervanging geregeld, maar burgers sturen Chinese oplaadbare batterijen naar het front. Deze batterijen gaan niet zo lang mee wat dus weer zorgt voor verslechterde communicatie.
Western sanctions against exporting rechargeable batteries to Russia are reportedly forcing the Russian military to find workarounds to maintain handheld radio communications. A prominent Russian ultranationalist milblogger claimed that Russia has not replaced Western imports for rechargeable batteries and noted that Russian volunteers are purchasing Chinese-made USB rechargeable radio batteries due to Western sanctions.[73] The milblogger claimed that Russian forces are now trying to use 3-D printers to print batteries in an underground military radio factory in occupied Luhansk Oblast. The milblogger observed that Chinese batteries need to be frequently recharged, which forces Russian servicemen to turn off their radios to recharge them.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:34

Snow_King

Konijn is stoer!

consolefreak schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:52:
We wisten het al even, maar de tijd moest het bewijzen: sancties hebben effect. In dit geval betreft het oplaadbare batterijen. Het ISW heeft een nieuw stuk uitgebracht. De Russische regering heeft geen vervanging geregeld, maar burgers sturen Chinese oplaadbare batterijen naar het front. Deze batterijen gaan niet zo lang mee wat dus weer zorgt voor verslechterde communicatie.

[...]
Sancties hebben tijd nodig, veel tijd (helaas). De economie gaat langzaam kapot, maar zou sneller mogen.

Dit soort dingen gaan tesamen zorgen dat UA de overhand kan houden in het conflict omdat RU zijn troepen simpelweg niet effectief kan inzetten.

Batterijen, lopen, wiellagers voor treinen, ga zo maar door. Slow, but steady.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Snow_King schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 06:31:
[...]

Sancties hebben tijd nodig, veel tijd (helaas). De economie gaat langzaam kapot, maar zou sneller mogen.

Dit soort dingen gaan tesamen zorgen dat UA de overhand kan houden in het conflict omdat RU zijn troepen simpelweg niet effectief kan inzetten.

Batterijen, lopen, wiellagers voor treinen, ga zo maar door. Slow, but steady.
Leuke van sanctiePAKKETTEN is dat sommige sancties meteen werken en na verloop van tijd omzeild worden en andere even tijd nodig hebben om effect te sorteren. De meeste tegenstanders van sancties en Rob de Wijk pikken vaak specifieke voorbeelden eruit, maar het gaat om het gezamenlijk effect natuurlijk.

'Swiss cheese model' zag je bij Covid-19 en nog steeds natuurlijk, bij bijvoorbeeld (informatie)beveiliging.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:38
Testert schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:26:
[...]

Leuke van sanctiePAKKETTEN is dat sommige sancties meteen werken en na verloop van tijd omzeild worden en andere even tijd nodig hebben om effect te sorteren. De meeste tegenstanders van sancties en Rob de Wijk pikken vaak specifieke voorbeelden eruit, maar het gaat om het gezamenlijk effect natuurlijk.

'Swiss cheese model' zag je bij Covid-19 en nog steeds natuurlijk, bij bijvoorbeeld (informatie)beveiliging.
Om daar even kort met een zijweggetje wat "inside" te geven.
Ons bedrijf leverde veel goederen aan rusland en onze leveranciers, die niet in de EU zitten, haalden grondstoffen uit Rusland.

Het eerste half jaar van in de invasie gingen de leveringen en afnamens door maar was iedereen zenuwachtig.
Het 2e deel van het jaar werden de EU sancties ingesteld en onze orderflow stopte direct. We merkten stricte controles en de sancties werkten.

Dit laatste half jaar is er weer orderflow, maar worden de producten vanuit met Rusland aangrezende EU landen besteld. Wij hebben geen idee hoe zij dit regelen en aan wie zij dit doorschuiven.....

Het controlerende orgaan van de EU is ook niet dom en om dit "grijze" gat te dichten moeten wij sinds kort verklaringen afgeven niet aan Rusland te leveren en van (sub) leveranciers, ook die niet in de EU zitten, moeten wij verklaringen overhandigen dat grondstoffen niet uit rusland komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 15:41
barry86 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:55:
[...]

Ons bedrijf leverde veel goederen aan rusland en onze leveranciers, die niet in de EU zitten, haalden grondstoffen uit Rusland.

Het eerste half jaar van in de invasie gingen de leveringen en afnamens door maar was iedereen zenuwachtig.
Het 2e deel van het jaar werden de EU sancties ingesteld en onze orderflow stopte direct. We merkten stricte controles en de sancties werkten.

Dit laatste half jaar is er weer orderflow, maar worden de producten vanuit met Rusland aangrezende EU landen besteld. Wij hebben geen idee hoe zij dit regelen en aan wie zij dit doorschuiven.....

Het controlerende orgaan van de EU is ook niet dom en om dit "grijze" gat te dichten moeten wij sinds kort verklaringen afgeven niet aan Rusland te leveren en van (sub) leveranciers, ook die niet in de EU zitten, moeten wij verklaringen overhandigen dat grondstoffen niet uit rusland komen.
Ik hoorde via via dat de handel met Rusland eigenlijk gewoon doorgaat. Alleen wordt er dan niet direct aan Rusland geleverd, maar aan een dochteronderneming in Europa. Het bedrijf wat de goederen levert kan dan de transactie, de pakbon en de financiën overleggen van een levering in de EU. Wat er daarna met die spullen gedaan wordt...

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Laatst online: 01:38
barry86 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:55:
[...]

Dit gebeurt in meerdere sectoren waaronder de hout sector ;) .
In de hout sector is alles van boom in de grond tot plank in de winkel gemerkt zodat de herkomst altijd te traceren is.

Rowood werd/wordt ervan verdacht Russisch berken hout om te labelen en verkondigde zelf dat het uit China kwam 8)7

Bron (paywall): https://fd.nl/bedrijfslev...nking-sanctie-overtreding

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste