Toon posts:

Sancties tegen Rusland: actualiteit en achtergronden

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:42
Jerie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:42:
Krakers Amsterdam winnen zaak tegen Russische miljardair en mogen blijven

Het betreft een pand aan de Vossiusstraat in Amsterdam, met als eigenaar de Russische miljardair Arkady Volozj (oprichter Yandex). Hij staat op de Europese sanctielijst omdat zijn bedrijf propaganda zou hebben verspreid en zoekresultaten over de oorlog in Oekraïne zou hebben gemanipuleerd.

Volgens de advocaat wilde Volozj met gezin er snel gaan wonen (goeie grap! :D):

[...]

De krakers mogen geen overlast veroorzaken voor de buurt:

[...]

De zaak gaat nu naar de Hoge Raad:

[...]
Ik vraag me af waarom ze in de verdediging schijnbaar de 'verkeerde toepassing van sanctiemaatregelen' gebruiken. Daarmee gaan ze de zaak nooit winnen omdat dit veel meer gaat om het recht van kraken is bij leegstaande panden. Dat het leegstaat door de sancties doet weinig aan die regels af.

[removed]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:45:
[...]

Ik vraag me af waarom ze in de verdediging schijnbaar de 'verkeerde toepassing van sanctiemaatregelen' gebruiken. Daarmee gaan ze de zaak nooit winnen omdat dit veel meer gaat om het recht van kraken is bij leegstaande panden. Dat het leegstaat door de sancties doet weinig aan die regels af.
Grasping at straws noem ik dat.

Neem bijvoorbeeld dit argument:
Daarnaast zouden er op het moment van kraken werkzaamheden in het pand bezig zijn en stond het pand dus niet leeg. De aannemer kon door de krakers niet doorwerken aan de verbouwing.
Verbouwing staat helemaal niet gelijk aan gebruik maken van pand voor huisvesting. Hij gebruikt het niet als bijvoorbeeld vakantiehuis maar voor speculatie. Had hij er bijvoorbeeld antikraak ingezet dan was er niets aan de hand geweest.

De klagende partij heeft trouwens bij bewijsgaring gebruik gemaakt van een infiltrant die zich voordeed als Oekraïense vluchteling. Deze vluchteling werd met open armen ontvangen, aldus dit AT5 bericht.

Hoe dan ook ik begrijp er niet veel van want ik dacht dat kraken inmiddels al anderhalf decennium verboden was in Nederland. Ik blijk er een paar jaar naast te zitten. Volgens dit artikel is het sinds Oktober 2010 verboden: Wikipedia: Kraken in Nederland terwijl het pand in kwestie eind 2022 is gekraakt.

edit:
Zo te lezen heeft meneer Volozj geprobeerd het pand aan te schaffen via een shell company in Britse Maagdeneilanden, maar is hij door de mand gevallen vanwege een notariele slordigheid.

[Voor 9% gewijzigd door Jerie op 16-05-2023 16:03]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redwing
Jerie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 15:57:
[...]

Grasping at straws noem ik dat.

Neem bijvoorbeeld dit argument:

[...]

Verbouwing staat helemaal niet gelijk aan gebruik maken van pand voor huisvesting. Hij gebruikt het niet als bijvoorbeeld vakantiehuis maar voor speculatie. Had hij er bijvoorbeeld antikraak ingezet dan was er niets aan de hand geweest.

De klagende partij heeft trouwens bij bewijsgaring gebruik gemaakt van een infiltrant die zich voordeed als Oekraïense vluchteling. Deze vluchteling werd met open armen ontvangen, aldus dit AT5 bericht.

Hoe dan ook ik begrijp er niet veel van want ik dacht dat kraken inmiddels al anderhalf decennium verboden was in Nederland. Ik blijk er een paar jaar naast te zitten. Volgens dit artikel is het sinds Oktober 2010 verboden: Wikipedia: Kraken in Nederland terwijl het pand in kwestie eind 2022 is gekraakt.

edit:
Zo te lezen heeft meneer Volozj geprobeerd het pand aan te schaffen via een shell company in Britse Maagdeneilanden, maar is hij door de mand gevallen vanwege een notariele slordigheid.
Wat ik altijd begrepen had is dat kraken weliswaar strafbaar is, maar iemand pas uitgezet kan worden als de eigenaar van het pand het ook daadwerkelijk gebruikt. In dit geval is het wel duidelijk dat het pand is gekocht maar het nogal onwaarschijnlijk is dat het daadwerkelijk bewoond gaat worden. En als dat het geval is, is het alsnog lastig om krakers uit te zetten.
Maar zoals ik zei, ik ben hierin geen expert, maar dit is ongeveer hoe het mij is uitgelegd door iemand die er wel verstand van heeft:P

[removed]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:21:
[...]

Wat ik altijd begrepen had is dat kraken weliswaar strafbaar is, maar iemand pas uitgezet kan worden als de eigenaar van het pand het ook daadwerkelijk gebruikt. In dit geval is het wel duidelijk dat het pand is gekocht maar het nogal onwaarschijnlijk is dat het daadwerkelijk bewoond gaat worden. En als dat het geval is, is het alsnog lastig om krakers uit te zetten.
Maar zoals ik zei, ik ben hierin geen expert, maar dit is ongeveer hoe het mij is uitgelegd door iemand die er wel verstand van heeft:P
Zo was het dacht ik voor 2010. Want huisvredebreuk was en is strafbaar, dus ook het moment dat je het pand binnentreed om het te kraken, dan ben je strafbaar. Heterdaad was en is dus strafbaar. Maar van wat ik had begrepen, was het met de nieuwe kraakwet van 2010 juist makkelijker om krakers eruit te knikkeren :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• redwing
Jerie schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:38:
[...]
Zo was het dacht ik voor 2010. Want huisvredebreuk was en is strafbaar, dus ook het moment dat je het pand binnentreed om het te kraken, dan ben je strafbaar. Heterdaad was en is dus strafbaar. Maar van wat ik had begrepen, was het met de nieuwe kraakwet van 2010 juist makkelijker om krakers eruit te knikkeren :?
Voor 2010 hadden krakers die er een paar dagen in zaten al snel veel rechten waardoor ze er amper uit te krijgen waren. Sinds 20210 is dat een stuk makkelijker, maar naar wat ik begreep zijn er nog steeds regels aan zodat het niet zo is dat ze er altijd gelijk uitgeknikkerd kunnen worden (en gezien het bericht moet dat ook wel zo zijn, anders hadden die krakers de zaak niet gewonnen).

[removed]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 17:27:
[...]

Voor 2010 hadden krakers die er een paar dagen in zaten al snel veel rechten waardoor ze er amper uit te krijgen waren. Sinds 20210 is dat een stuk makkelijker, maar naar wat ik begreep zijn er nog steeds regels aan zodat het niet zo is dat ze er altijd gelijk uitgeknikkerd kunnen worden (en gezien het bericht moet dat ook wel zo zijn, anders hadden die krakers de zaak niet gewonnen).
In het Wikipedia lemma dat ik linkte staat het volgende:
De Eerste Kamer keurde de wet goed en sinds 1 oktober 2010 is kraken in Nederland verboden. Ontruimingen worden acht weken van tevoren aangekondigd, waardoor krakers een kort geding kunnen aanspannen.

Vanaf de invoering van de Wet kraken en leegstand tot juni 2012 zijn in Amsterdam 330 kraakpanden ontruimd, zo maakte burgemeester Eberhard van der Laan bekend. Merendeels gebeurde in vijf zogenoemde ontruimingsrondes. Volgens politiecommissaris Leen Schaap, als algemeen commandant verantwoordelijk voor de ontruimingen, waren er in genoemde maand in heel Amsterdam nog slechts 23 kraakpanden over. Hij zei dat er geen grote ontruimingsrondes meer nodig waren en concludeerde: 'Amsterdam kun je geen krakersstad meer noemen'.
8 weken tijd is volgens mij langer dan vrije sector huur opzegging maar verder hebben de krakers niet noemenswaardige rechten. Waarom men niet overgaat tot ontruiming, is mij niet duidelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:17
@Jerie de vraag is een beetje wie de eigenaar nog is. Ja, op papier die Rus, maar het pand is (tijdelijk) onder sancties dus het hangt ook soort van in limbo. Ik vermoed dag advocaten hier helemaal op los kunnen gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:55

Fiber

Beaches are for storming.

Caelorum schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:01:
@Jerie de vraag is een beetje wie de eigenaar nog is. Ja, op papier die Rus, maar het pand is (tijdelijk) onder sancties dus het hangt ook soort van in limbo. Ik vermoed dag advocaten hier helemaal op los kunnen gaan.
Of gewoon direct onteigenen, per opbod verkopen en de opbrengst aan AFU doneren. :7

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:35

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Groot-Brittannië komt met verbod op Russische diamanten

Groot-Brittannië gaat de import van Russische diamanten en metalen als koper, aluminium en nikkel verbieden. Dat is onderdeel van een nieuw pakket aan sancties tegen Rusland vanwege de oorlog in Oekraïne.
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-69450602

Wat de UK als sancties instelt is vaak een opmaat voor een volgend EU sanctiepakket.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:35

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Er hangt aardig wat geld vast bij Euroclear in Belgie, ze gaan kijken of ze dat nuttig in kunnen gaan zetten.
Zal vast over de rente op het vast gezette geld gaan bijvoorbeeld?
EU discusses plan to send profits from €196.6bn of frozen Russian assets to Ukraine
https://www.ft.com/conten...88-4128-a2fd-f35cde914eaf
The EU is discussing the transfer of profits from Russian assets worth €196.6 billion of which €180 billion are Russian central bank assets, to Ukraine.

[Voor 20% gewijzigd door YakuzA op 25-05-2023 09:06]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

YakuzA schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:44:
[...]
https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-69450602

Wat de UK als sancties instelt is vaak een opmaat voor een volgend EU sanctiepakket.
Russische aluminium verbieden gaat hier in de EU niet gebeuren.

De Amerikanen fluisteren in de Britse oren dat als ze bij de Amerikanen willen horen met een trade deal, dan moeten ze Airbus onder de bus gooien. De Britten zorgen ervoor dat er geen vleugels en straalmotoren geproduceerd worden. De Russen zorgen ervoor dat er geen toegang tot grote hoeveelheden aluminium, titanium,... is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

rapture schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 09:23:
[...]

De Amerikanen fluisteren in de Britse oren dat als ze bij de Amerikanen willen horen met een trade deal, dan moeten ze Airbus onder de bus gooien. De Britten zorgen ervoor dat er geen vleugels en straalmotoren geproduceerd worden. De Russen zorgen ervoor dat er geen toegang tot grote hoeveelheden aluminium, titanium,... is.
Dat mag je gerust onderbouwen met bronnen want het is nogal een claim.

[Voor 6% gewijzigd door downtime op 25-05-2023 09:30]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Airbus haalde zijn meeste titanium uit Rusland - dat klopt - maar was achter de schermen al lang bezig om een andere leverancier te zoeken. Dit bericht is van december 2022:

Airbus To Stop Purchasing Russian Titanium Within Months

World War One

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er gebeurt iets aan handhaving van de sancties in Nederland:
https://www.theguardian.c...-putins-former-son-in-law
Dutch prosecutors have seized a plot of land near Amsterdam that belongs to Vladimir Putin’s former son-in-law, a joint investigation by the Guardian and two other media organisations can reveal.

The plot of land in Duivendrecht is owned by Jorrit Faassen, a Dutch businessman who was married to Maria Vorontsova, the Russian president’s elder daughter.
[...]
According to the report, the person said investigators questioned Faassen on suspicion of “sanctions evasion” and confiscated his laptop and mobile phone. He quickly returned to Moscow, the person said.
Ook bij FTM, paywall.
https://www.ftm.nl/artike...oon-poetin-jorrit-faassen

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Pagina: 1 ... 7 8 9 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee