"Er valt nog niks van te zeggen, de testdagen zeggen nog niks over de uiteindelijke performance van de auto's tijdens de races."Pyr0_ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:04:
Guys waar kan ik het beste even bijlezen over vandaag? Ben net thuis en heb (helaas) helemaal niets meegekregen..
Zijn die F1 TV samenvattingen ook op JoeTjoep te vinden straks of is het dokken? #dtv
Mijn boefje is liev!
Test is vandaag nog niet voorbij (tot 18:00), meerdere F1 sites zullen wel met een samenvatting komen.Pyr0_ schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:04:
Guys waar kan ik het beste even bijlezen over vandaag? Ben net thuis en heb (helaas) helemaal niets meegekregen..
Dudududu Inspector Lewis dudududu woehoe:
[YouTube: Inspector Lewis checking out Redbull]
Paar bewegende beelden:
https://drive.google.com/...iz4iZ4uFn_b_C5RAXwKtRTTlD
[YouTube: Inspector Lewis checking out Redbull]
Paar bewegende beelden:
https://drive.google.com/...iz4iZ4uFn_b_C5RAXwKtRTTlD
[ Voor 45% gewijzigd door Humma Kavula op 23-02-2022 17:19 ]
Dat is het concept van RBR volgens AMUs. RBR wil meer downforce creëren voor. En dit blaast de lucht onder de vleugel naar de auto.schumi2004 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:19:
Mag ik zeggen dat ik de aansluiting van de neus een beetje slordig vind bij RBR?
[Afbeelding]
Als je die van Ferrari ziet dan zit dat super strak
[Afbeelding]
Ferrari en Merc kiezen de weg andersom.
Hoe dan? Vanmorgen nog niet:Humma Kavula schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:03:
RedBull heeft ook vinnetjes:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/naumurBa6TsRBM83mKVivO2B.jpg?f=fotoalbum_large)
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Net zoals MERspartacusNLD schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:17:
[...]
Hoe dan? Vanmorgen nog niet:
[Afbeelding]
Mijn boefje is liev!
Inderdaad, gewoon tijdens/na de lunch een andere cover er op geschroefd.

Hail to the king baby!
Hele andere zijkant van de auto dan ofzo?
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Blijven die velgen nu zo? Gaan ze naar een maat groter, krijg je die lelijke aanzichten
Mijn boefje is liev!
Als je goed kijkt naar de foto's zie je tape over de naden zitten. Ze zullen wel van de verschillende stukken bodywork meerdere varianten meegenomen hebben om te testen.spartacusNLD schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:20:
[...]
Hail to the king baby!
Die auto’s hebben meerdere losse panelen, die zijn relatief makkelijk te vervangen.spartacusNLD schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:20:
[...]
Ah natuurlijkTinusXIII schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:23:
[...]
Die auto’s hebben meerdere losse panelen, die zijn relatief makkelijk te vervangen.
We zullen de witte velgen van de Alpha Tauti denk ik moeten missenJB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:20:
Blijven die velgen nu zo? Gaan ze naar een maat groter, krijg je die lelijke aanzichten

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Vanochtend was het een stuk koeler, ze zullen dan geen koeling nodig hebben en zoeken naar tot hoe ver ze kunnen gaan.
Analyse van de RB van the race: https://the-race.com/form...bulls-2022-formula-1-car/
You say "grondverf", Merc says "silver stunner": YouTube: YouTube (losse post, geen video)JB schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:09:
Die livery van MER is (nog) niet echt om over naar huis te schrijvenMeer zo'n grondverf bak
[ Voor 3% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 23-02-2022 17:27 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Ik wil iedereen even bedanken voor het posten van de afbeeldingen in dit topic, ik ben laat aangeschoven, maar ben blij dat ik alle mooie plaatjes hier in het topic kan bezichtigen.
Die Mercedes is bij de sidepots slank maar heeft dan weer niet die extreme cut out onder de sidepots. Daar kan bij redbull een smak meer lucht over de vloer? wat waarschijnlijk ook meer downforce genereerd? De sidepods van Ferrari zijn bizar dik/grof als je ze zo vergelijkt.
Die Mercedes is bij de sidepots slank maar heeft dan weer niet die extreme cut out onder de sidepots. Daar kan bij redbull een smak meer lucht over de vloer? wat waarschijnlijk ook meer downforce genereerd? De sidepods van Ferrari zijn bizar dik/grof als je ze zo vergelijkt.
/f/image/T8BckKZ8rBMeKyZkGrXPHa9a.png?f=fotoalbum_large)
https://f1manager.info/ranking/4605
Ja I know zo was het altijd al, maar vond het vorig jaar dikker ogen. Nu weer terug naar dat saaie leasebak grijsHerko_ter_Horst schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:26:
[...]
You say "grondverf", Merc says "silver stunner": YouTube: YouTube (losse post, geen video)
Mijn boefje is liev!
Wat bewegend beeld:
The devil's in the details 😈
— Formula 1 (@F1) 23 februari 2022
Up close and personal with some of the 2022 challengers! 🔍#F1 pic.twitter.com/stRVK2ygWG
Dit had ik nog niet gezien bij de Williams:

het Inspecter Gadget deuntje kwam ook in mij opHumma Kavula schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:15:
Dudududu Inspector Lewis dudududu woehoe:
Ik merk dat Sky F1 naadloos overstapt van al het moois in het 2022 seizoen naar het 2021 seizoen. Dat wordt 9 maanden lang een uitdaging voor mij op F1TV.
Alle teams willen lucht naar buiten duwen, dacht dat F1 dat juist wilde voorkomen. Vraag mij af hoe goed de auto elkaar nog kunnen volgen zoHumma Kavula schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:30:
Dit had ik nog niet gezien bij de Williams:
[Afbeelding]
Ik herninner mij één seizoen waarbij Red Bull geen tot weinig losse panelen had. Één gehele motorkap, minder last van aerodynamische verstoring van de naden.TinusXIII schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:23:
[...]
Die auto’s hebben meerdere losse panelen, die zijn relatief makkelijk te vervangen.
Red Bull heeft ook geen echt extreme undercut in het achterste deel van de sidepods, zoals bijv. de Alpha Tauri en Aston Martin wel hebben (daar zijn de sidepods echt over bijna de hele lengte van de auto los van de vloer).powah33 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:27:
Ik wil iedereen even bedanken voor het posten van de afbeeldingen in dit topic, ik ben laat aangeschoven, maar ben blij dat ik alle mooie plaatjes hier in het topic kan bezichtigen.
[Afbeelding]
Maar wat het best werkt, zullen we pas na de eerste race echt weten. En iets kan bijvoorbeeld ook nog aerodynamisch beter zijn, maar erg vervelend voor de koeling of juist warmte-afvoer (hoewel daar louvres de standaardoplossing voor zijn dit jaar).
Nu je dat zo zegt: vroeger was iedereen naden aan het afplakken, maar tegenwoordig lijkt het toevoegen van louvres geen enkel probleem.NeverSettle schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:43:
Ik herninner mij één seizoen waarbij Red Bull geen tot weinig losse panelen had. Één gehele motorkap, minder last van aerodynamische verstoring van de naden.
Ik doelde eigenlijk op dit.BlauweFles schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:16:
[...]
Dat is het concept van RBR volgens AMUs. RBR wil meer downforce creëren voor. En dit blaast de lucht onder de vleugel naar de auto.
Ferrari en Merc kiezen de weg andersom.
:fill(white):strip_exif()/f/image/5UEGypamgetOLHmPeT92prol.png?f=user_large)

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel
Alhoewel we niet weten wat het testprogramma is dat ze afwerken, en tijden "niks" zeggen, is het wel opvallend dat Ferrari en Mercedes bovenaan staan met soortgelijke tijden. Daarbij opgeteld het vele aantal rondjes die ze draaien ziet het er naar uit dat ze goed mee doen.
Wat dat betreft ben ik benieuwd wat de Red Bull kant aan het doen is en of ze het al wat benauwd krijgen met het zien van de wagens en de tijden.
Wat dat betreft ben ik benieuwd wat de Red Bull kant aan het doen is en of ze het al wat benauwd krijgen met het zien van de wagens en de tijden.
Ik begreep dat louvres geen probleem is als het geen negatieve invloed heeft op de luchtstromen.Herko_ter_Horst schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:45:
[...]
Nu je dat zo zegt: vroeger was iedereen naden aan het afplakken, maar tegenwoordig lijkt het toevoegen van louvres geen enkel probleem.
Met zulke gaps was ik mee terug naar de dealer gegaan. Ik betaal geen 140 miljoen voor een auto met kierenschumi2004 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:46:
[...]
Ik doelde eigenlijk op dit.
[Afbeelding]
Het lijkt er op dat RB dit nog kan vervangen voor een andere (zie de schroeven).schumi2004 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:46:
[...]
Ik doelde eigenlijk op dit.
[Afbeelding]
Die kier geeft meer flex voor de voor vleugel, die dicht dus vanzelf waneer de vleugel onder load staat xDHerko_ter_Horst schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:48:
[...]
Met zulke gaps was ik mee terug naar de dealer gegaan. Ik betaal geen 140 miljoen voor een auto met kieren
https://f1manager.info/ranking/4605
RBR zit heus niet per ongeluk compleet een andere kant op qua designmatz schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:47:
Alhoewel we niet weten wat het testprogramma is dat ze afwerken, en tijden "niks" zeggen, is het wel opvallend dat Ferrari en Mercedes bovenaan staan met soortgelijke tijden. Daarbij opgeteld het vele aantal rondjes die ze draaien ziet het er naar uit dat ze goed mee doen.
Mijn boefje is liev!
Klopt, zo kunnen ze de vleugels compleet vervangen maar de neus blijft hetzelfde.NeverSettle schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:49:
[...]
Het lijkt er op dat RB dit nog kan vervangen voor een andere (zie de schroeven).
Scheelt weer een aantal crashtests. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dit het zo genaamde truck van de neus was/is welke 2 teams hebben
De F1 TV website heeft nu ook een kopje voor deze "Pre-season Track Session", die er vanochtend nog niet was. Nog geen beelden op dit moment: https://f1tv.formula1.com...season-track-session-2022
Ja, vorig jaar kon mercedes "niet goed meedoen" maar deden ze meteen goed mee in de races. De tijden zeggen echt helemaal niets en toch ga je per ongeluk insinueren dat het wel wat zegt. Het is niet opvallend dat er iemand bovenaan staat, en al zeker niet als het teams zijn die nog wel eens goed mee draaien.matz schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:47:
Teams spelen verstoppertje en willen concurenten niets wijzer maken dan ze al zijn.
We hebben geen idee hoeveel brandstof er in de tanks zitten en alleen dat al kan de volledige verklaring zijn van verschillen.
De teams weten wel iets meer met de data: Ze kunnen zien of ze focussen op bepaalde delen van het circuit en meer liften in andere bochten.
Enige juiste conclusie is dat de Ferrari de mooiste auto heeft gebouwd
[ Voor 3% gewijzigd door Hann1BaL op 23-02-2022 18:06 ]
Jouw post klopt als een bus, maar is wel een variatie op honderden andere posts die er in elk afgelopen racetopic zijn geweest en er in de toekomst ook nog gaan komen. Het wordt ondertussen meme achtig.Hann1BaL schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:04:
[...]
Ja, vorig jaar kon mercedes "niet goed meedoen" maar deden ze meteen goed mee in de races. De tijden zeggen echt helemaal niets en toch ga je per ongeluk insinueren dat het wel wat zegt. Het is niet opvallend dat er iemand bovenaan staat, en al zeker niet als het teams zijn die nog wel eens goed mee draaien.
Teams spelen verstoppertje en willen concurenten niets wijzer maken dan ze al zijn.
We hebben geen idee hoeveel brandstof er in de tanks zitten en alleen dat al kan de volledige verklaring zijn van verschillen.
De teams weten wel iets meer met de data: Ze kunnen zien of ze focussen op bepaalde delen van het circuit en meer liften in andere bochten.
Enige juiste conclusie is dat de Ferrari de mooiste auto heeft gebouwd
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Ik denk gezien red bull heel geheimzinnig deed over de auto ze tot de laatste testdag in Bahrein veel gaan sandbaggen.
Je wilt ook niet nu al laten zien dat jou concept de sleutel tot succes is.
Je wilt ook niet nu al laten zien dat jou concept de sleutel tot succes is.
Verstappen was 16 km/h langzamer dan Leclerc in de speed trap van sector 2.
Dat is aan het einde van het 2e rechtestuk vlak voor bocht 10 en laat dus iets zien over de motor setting (/drag).
Lijkt er heel erg op alsof Red Bull de motor nog meer dan andere teams teruggedraaid heeft (zie ook Sector 1 tijd die 6 tiende langzamer was dan bijv Alpha Tauri en zie topsnelheid Tsunoda in sector 2).
Kortom, Red Bull zal wel met redelijk wat vertrouwen rondrijden denk ik. #Hypetrain
.
Edit, fotootje erbij:
Dat is aan het einde van het 2e rechtestuk vlak voor bocht 10 en laat dus iets zien over de motor setting (/drag).
Lijkt er heel erg op alsof Red Bull de motor nog meer dan andere teams teruggedraaid heeft (zie ook Sector 1 tijd die 6 tiende langzamer was dan bijv Alpha Tauri en zie topsnelheid Tsunoda in sector 2).
Kortom, Red Bull zal wel met redelijk wat vertrouwen rondrijden denk ik. #Hypetrain
Edit, fotootje erbij:
[ Voor 14% gewijzigd door Requiem19 op 23-02-2022 18:18 ]
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
Niks bijzonders dus. Zo gaat het al jaren met RBR. Die gaan gewoon al die dagen rondje na rondje rijden. En misschien laten ze in de middag van de laatste dag iets meer zien.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ja lijkt me dat je zelf ook wel wilt zien wat erin zit. Of zouden ze al zoveel op de simulatie en data aankunnen?
Teams hebben zoveel meer data dan rondetijden. Ze kunnen op basis daarvan uitstekend uitrekenen hoe hard het kan, daar hoeven ze echt geen bewijs van op een rondetijdenbord te hebben op dag 1.Kenny_026 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:20:
Ja lijkt me dat je zelf ook wel wilt zien wat erin zit. Of zouden ze al zoveel op de simulatie en data aankunnen?
Via Race Control zie ik onder 2022 season een Pre-Season Track Session staan.Herko_ter_Horst schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:00:
De F1 TV website heeft nu ook een kopje voor deze "Pre-season Track Session", die er vanochtend nog niet was. Nog geen beelden op dit moment: https://f1tv.formula1.com...season-track-session-2022
Ja en dan draai je het om, waarom vinden andere coureurs dat dan wel belangrijk? Wat norris doet is toch al een FP tijd van vorig jaar. Lijkt er anders op dat de autos van dit jaar nog weer een stuk sneller gaan zijn als ze allemaal lopen te sandbaggen.Herko_ter_Horst schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:24:
[...]
Teams hebben zoveel meer data dan rondetijden. Ze kunnen op basis daarvan uitstekend uitrekenen hoe hard het kan, daar hoeven ze echt geen bewijs van op een rondetijdenbord te hebben op dag 1.
volgens mij zou er na iederedag een 60 min recap zijn ofzo.Chocoball schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:25:
[...]
Via Race Control zie ik onder 2022 season een Pre-Season Track Session staan.
dus die zal later vanavond wel verschijnen gok ik
Vorig jaar waren ze snelste op de eerste dagDaniëlWW2 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:19:
Niks bijzonders dus. Zo gaat het al jaren met RBR. Die gaan gewoon al die dagen rondje na rondje rijden. En misschien laten ze in de middag van de laatste dag iets meer zien.
press conference is now uploaded on f1tv
[ Voor 12% gewijzigd door hjvg op 23-02-2022 18:50 ]
Max heeft alleen maar op wit gereden toch ?
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Hij is wel de snelste op C2 jabackupdevice schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:56:
Max heeft alleen maar op wit gereden toch ?
Ocon geen laps geregistreerd, maar wel een tijd. (Hoe dan?)
langzamer door alle zandzakken die ze meenemen, net als Mercedes vorig jaar tochRequiem19 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:15:
Verstappen was 16 km/h langzamer dan Leclerc in de speed trap van sector 2.
Kortom, Red Bull zal wel met redelijk wat vertrouwen rondrijden denk ik. #Hypetrain.
Edit, fotootje erbij:
[Afbeelding]
Ze dachten ten onrechte dat Ocon in de middag het stoeltje van Alonso had overgenomen.DJTimo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:19:
[...]
Ocon geen laps geregistreerd, maar wel een tijd. (Hoe dan?)
Ik had ergens een tweet gelezen dat sommige auto's hobbelen op de baan.
-edit-
Gevonden: https://twitter.com/Joost...tatus/1496510798428000261
-edit-
Schijnbaar bestaat er nu zoiets als flex floors:Wat opvalt op het rechte stuk hier: Sommige auto's hobbelen ontzettend. Vooral de Williams, maar ook de Aston Martin en de Alpine. Bij de Aston verdwijnt het als DRS geopend is. Red Bull stabiel, tot aan de remzone. Ferrari, Merc en AlphaTauri stuiteren helemaal niet. #F1
Bron: https://www.formu1a.uno/f...di-rimbalzo-aerodinamico/There is a problem with aerodynamic bounce, with teams trying to flex the bottom to maximize ground effect. The pre-season of the new era of Formula 1 has officially begun. The only thing missing was the Red Bull RB18. Now we know for sure: the new cars are a complete break from what we've been used to seeing in recent seasons.
Bulkier nose and bellies, front wings more raised from the ground, more compact rear vents and, above all, mechanics, on several cars, completely overturned.
F1 2022: ground effect does not only bring advantages
This 2022 season must be seen as a new beginning. Teams will still be able to take advantage of previous knowledge and, to some extent, old aerodynamic concepts, but they will have to apply them in a rather different way.
We have defined them as "ground effect" single-seaters, because the bottom of the car will have two long "converging-diverging" tunnels that, through the Venturi effect, will glue them to the ground. The way in which cars generate aerodynamic load has been totally modified. It will count more the bottom and less the ailerons.
This will lead to a significant increase in the efficiency of the cars. The new cars will therefore be faster in a straight line, at the level of the previous generation in fast corners, while the understeer and the 795 kg, will put them in more difficulty in the mixed and slow.
However, the ground effect also has criticalities. One of these is the risk that the car, once it has passed a certain speed, begins to bounce. A phenomenon deriving from an accentuated aerodynamic instability due to important problems of airflow separation.
As far as Formu1a.uno understands, this is what happened to at least one team on the filming day, used to wean off the new single-seater, and to Alfa Romeo on the morning of the first day of pre-season testing.
To the particular team that suffered during the filming day carried out last week, the phenomenon occurred beyond 250 km/h. The car was as if it went into resonance, starting to jump and also leading to problems with cracks in the lower part of the bottom.
F1 2022: teams try to make the bottom flex at high speeds
Teams are trying to run as close to the asphalt as possible, especially at high speeds, to maximize ground effect. However, it's a very efficient load-generating phenomenon but can be extremely sensitive to pitch, yaw and roll of the car.
To seal the outside of the bottom even more and to try to recreate an effect similar to the mini-skirts in the wing cars of the 1980s, teams are trying to flex the outer parts of the bottom. Getting too close to the ground, however, poses major risks of flow separation.
One engineer let us know that on this new generation of cars, a change of even a few mm in ground clearance in the fast setting results in a drastic decrease in downforce.
If the flow were to detach, with a loss of aerodynamic load, the car would tend to rise because the springs would no longer be compressed by the vertical thrust generated by the aerodynamic load. The car rising, would favor again the flow reattachment and therefore an increase in the generation of aerodynamic load. The car would be again closer to the ground. This would cause a new separation and so on with a car that would continue to bounce. This has happened to at least two teams.
The team that had this problem during the filming day, managed today to contain it thanks to a stiffening in the outer part of the bottom and working on the mechanical setup.
Author: Piergiuseppe Donadoni
[ Voor 4% gewijzigd door Humma Kavula op 23-02-2022 19:44 ]
Er zou toch 60 minuten samenvatting per dag komen op F1TV?Chocoball schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 18:25:
[...]
Via Race Control zie ik onder 2022 season een Pre-Season Track Session staan.
Ah met bijpassende “onzichtbare” coureurChocoball schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:04:
De camouflage werkte vandaag zelfs op sponsoren
[Afbeelding]
Mijn boefje is liev!
Interview Max:
[YouTube: F1 2022 testing Max Verstappen interview]
Persco:
[YouTube: F1 2022 Testing Press Conference (Day 1) - Highlights]
Persco:
[YouTube: F1 2022 Testing Press Conference (Day 1) - Highlights]
[ Voor 35% gewijzigd door Humma Kavula op 23-02-2022 21:09 ]
Reactie max:
(het youtube algo doet zijn best zo te zien)
(het youtube algo doet zijn best zo te zien)
[ Voor 16% gewijzigd door spartacusNLD op 23-02-2022 21:12 ]
YouTube: First Impressions Of The 2022 Cars With Jolyon Palmer | 2022 BarcelonaThe_Admin schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:36:
[...]
Er zou toch 60 minuten samenvatting per dag komen op F1TV?
Deze?
[ Voor 66% gewijzigd door Kees_frl op 23-02-2022 21:17 ]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Voor diegenen die in Engeland zitten… op Sky Sports nu een uitgebreide review inclusief beelden auto’s/track/interviews van de 1e testdag Barcelona
Hmm nope, er is nog een andere op YouTube maar die is ook maar paar minutenKees_frl schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:13:
[...]
YouTube: First Impressions Of The 2022 Cars With Jolyon Palmer | 2022 Barcelona
Deze?edit: nee, dit is maar een paar minuten
Ruimtevaart is nog veel semi-overheid, regels, richtlijnen, subsidies, aanbestedingen en veel grijze ouwe rotten met 40 jaar ervaring. Qua organisatie lijkt F1 me het tegenovergestelde; een pressure-cooker van innoveren en presteren. Resultaten van gister rijden (bij wijze van) morgen al op de baan. Neemt niet weg dat de top van engineering sowieso mooie werelden zijn om te werken.JP_Frost schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 14:18:
[...]
Je kan zeggen wat je wilt over F1, maar ik blijf het bijzonder vinden wat deze mensen allemaal kunnen. Volgens mij kunnen een hoop engineers zo aan de slag bij NASA, net zoals sommige coureurs waarschijnlijk zo in een space shuttle kunnen stappen
Anderzijds moet je het ook niet groter/romantischer maken dan het is. Er werken (beetje overdreven) 5 mensen met 11 masters soms een half jaar aan het ontwerp van een wielmoer. Brainpower wat verdwijnt in performance gains dat soms een paar cijfers achter de komma betreft. Eén failure (zoals die bij Bottas) kost waarschijnlijk meer dan het salaris van die 5 personen en daarmee wordt het project gerechtvaardigd. In ruimtevaart heb je meestal geen tweede kansen (i.t.t. de 23 races in één F1 seizoen) en werkt dat effect exponentieel door.
Nog even alle auto's naast elkaar:

Vloer compilatie:

Vloer compilatie:

[ Voor 18% gewijzigd door Humma Kavula op 23-02-2022 21:26 ]
Wellicht is het mijn “liefde” voor MER maar deze auto komt er echt niet goed uit qua kleuren en lijnenspelHumma Kavula schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:25:
Nog even alle auto's naast elkaar:
[Afbeelding]
Vloer compilatie:
[Afbeelding]

Mijn boefje is liev!
Kwam onderstaande foto tegen op twitter feed en vind het wel bizar om te zien dat de sidepods lang breed blijven bij RedBull.
Daarnaast ook net voor het einde van de haaievin (bij Merceds nummer 63 en bij RedBull de rode streep boven HRC) is de breedte heel verschillend. Bij Mercedes is die zo breed als de binnenkant van de cockpit en bij RedBull is deze bijna net zo breed als de Halo.
Daarnaast ook net voor het einde van de haaievin (bij Merceds nummer 63 en bij RedBull de rode streep boven HRC) is de breedte heel verschillend. Bij Mercedes is die zo breed als de binnenkant van de cockpit en bij RedBull is deze bijna net zo breed als de Halo.
Self reflection is the school of wisdom
Dat hobbelen of oscilleren komt door het ground effect:Humma Kavula schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:43:
Ik had ergens een tweet gelezen dat sommige auto's hobbelen op de baan.
-edit-
[...]
Schijnbaar bestaat er nu zoiets als flex floors:
[...]
Bron: https://www.formu1a.uno/f...di-rimbalzo-aerodinamico/
https://the-race.com/form...obstacle-facing-f1-teams/
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Aan F1 TV heb je geen zak als je beelden van de test trainingen wilt zien. Weinig zinvol om het zo laat pas te publiceren. Of lopen ze telkens een dag achter?
Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior
Ted's test notebook
[YouTube: Ted´s Notebook - Day 1 | Formula 1 Testing 2022]
Warning: Nog wat nagespartel over 2021, maar UK / Ted, dus te verwachten.
[ Voor 22% gewijzigd door albino71 op 23-02-2022 23:14 ]
Dan ga ik niet eens de moeite nemen om het te kijken. Kort Horner en Toto gezien tijdens het persmoment en die sloten het boek ook direct dus door...albino71 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:10:
Ted's test notebook
Er is nu ook een 10 minuten "Pre-Season Track Session 2022: Day 1 Tech Talk" op F1TV verschenen (https://f1tv.formula1.com...sion-2022-day-1-tech-talk)
[ Voor 3% gewijzigd door noo op 23-02-2022 23:28 ]
Ook hier een samenvatting van de eerste dag door Aldas:
Die 60 minuten samenvatting kunnen we shaken zeker? Weet ook niet waar dat verhaal vandaan kwam, maar had ergens begrepen dat er per dag 60 minuten op F1TV kwam.noo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 23:27:
Er is nu ook een 10 minuten "Pre-Season Track Session 2022: Day 1 Tech Talk" op F1TV verschenen (https://f1tv.formula1.com...sion-2022-day-1-tech-talk)
Iemand een idee waarom RBR na meer dan een uur pas zo weinig gereden heeft, terwijl ze gisteren de zaken zo goed op orde hadden qua hoeveelheid rondjes?
Geen idee waarom maar ik denk juist omdat ze gisteren zoveel hebben kunnen rijden dat ze nu andere dingen doen. De eerste paar ronden hebben ze met meet apparatuur rondgereden. De rekken met meetapparatuur erop zetten en eraf halen en verplaatsen kost veel tijd.goldcard schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:19:
Iemand een idee waarom RBR na meer dan een uur pas zo weinig gereden heeft, terwijl ze gisteren de zaken zo goed op orde hadden qua hoeveelheid rondjes?
Mogelijk wachten ze tot een moment dat de baan voldoende is opgewarmd.goldcard schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:19:
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Perez heeft inmiddels 10 ronden en een tijd neergezet.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Worden de testdagen echt helemaal nergens live uitgezonden?
Nope... Helaas niet. Je moet het doen met blogs, YouTube talk alongs ofzo en snippets video die Sky F1 en de F1 zelf vrijgeven.DoubleDutch schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:53:
"When you grow up your heart dies"
Die van deze week niet.DoubleDutch schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:53:
Over twee weken zijn er testdagen in Bahrein en die worden wel live uitgezonden.
Jawel man, ik dacht dat we iedereen hadden laten weten dat het toch uitgezonden werd, maar kennelijk zijn we jou vergeten te informerenDoubleDutch schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:53:
Die verslaggeving komt pas bij de tweede rij testdagen. Het is aangekondigd dat er nu geen live verslaggeving is.Lekker Ventje schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:18:
Aan F1 TV heb je geen zak als je beelden van de test trainingen wilt zien. Weinig zinvol om het zo laat pas te publiceren. Of lopen ze telkens een dag achter?
Het lijkt erop alsof RB vandaag begint met aero-testing, terwijl gisteren vooral rondjes maken was om te kijken of alles werkte zoals het zou moeten werken qua slijtage, warmte, koeling, etc.goldcard schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:19:
Die aero testing wil je vooral doen onder representatieve omstandigheden om zo herhaalbare data te verkrijgen. Beetje meer temperatuur in de baan en wat meer rubber van de andere auto's.
Wel sneu voor Perez imo. Max gisteren 140+ rondjes zodat hij al even goed kan wennen en Perez mag het 'saai en harde werk' doen...
Ah thx, wel een vreemde keuze om het niet uit te zenden. 😬
Zou het met Via play te maken hebben?
Nee heeft er mee te maken dat deze testdagen extra in het leven geroepen zijn vanwege de regel wijzigingen. De testdagen in bahrein zijn de officiele testdagen.
Tevens waren er klachten dat de geschreven media nooit meer met scoops konden komen omdat alles live uitgezonden werd. Daarom mogen die nu de nieuwtjes brengen.DoubleDutch schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:59:
Ah thx, wel een vreemde keuze om het niet uit te zenden. 😬
member of Los Alcoholicos ban dhmo
Ah dan zal dat het wel zijn waardoor ik in de war ben, my bad.Martin0 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:59:
Nee heeft er mee te maken dat deze testdagen extra in het leven geroepen zijn vanwege de regel wijzigingen. De testdagen in bahrein zijn de officiele testdagen.
Het heeft er vooral mee te maken dat Bahrein een bak geld neergelegd heeft om 'de eerste test' te zijn, zodat de hele wereld kijkt naar rondjes op Bahrein ipv rondjes op Barcelona.
Het is niets meer dan een ijskoude commerciele kwestie die Liberty met dikke bs probeert te verkopen aan ons fans.
Het is niets meer dan een ijskoude commerciele kwestie die Liberty met dikke bs probeert te verkopen aan ons fans.
Er zijn geen extra testdagen in het leven geroepen. Het zijn altijd al twee "weken" geweest. Waarbij voor 2020 (IIRC, kan ook 2019 al zijn geweest) FOM een dealtje met de teams heeft gesloten. Eerst betaalde de teams veel meer aan de testdage, vanaf toen is FOM meer gaan bekostigen. Maar daarbij stelden ze dan wel eisen zoals live coverage en "open" pitboxen.Martin0 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:59:
Alleen was er vorig jaar maar één testweek (de uitzondering die de regel bevestigt
Dat deze "test sessies" in Barcelona nu niet live worden uitgezonden is inderdaad een centen kwestie naar het schijnt. Maar daarom is het ook "test sessies". Want dat de test dagen live worden uitgezonden zal intussen wel vast liggen in het reglement / contracten. Daarom dat ze hierop een andere naam hebben geplakt.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Nee, ook dit seizoen hoeft het gezeur over Hamilton niet.
Nee, ook dit seizoen hoeft het gezeur over Hamilton niet.