[F1 2022] Testdagen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 19 Laatste
Acties:
  • 125.395 views

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:32
Worden de volgende testdagen wel uitgezonden op F1TV? Moet weer ff nieuw abonnement afsluiten, maar zoals het nu staat wacht ik nog wel een paar weekjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:17
Ypuh schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:22:
Worden de volgende testdagen wel uitgezonden op F1TV? Moet weer ff nieuw abonnement afsluiten, maar zoals het nu staat wacht ik nog wel een paar weekjes.
Bahrein wordt wel live uitgezonden, die hebben er voor betaald.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fox-Racing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 16:11
Ypuh schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:22:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpHCIJgDFRrA9dlXoDSWrwAyvs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MUUBaYC3tC2UjFRyr2ShY0Z1.jpg?f=fotoalbum_large

RichardVos.nl

• spartacusNLD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:11

spartacusNLD

This is Sparta!!

Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

The_Admin schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:36:
[...]

Er zou toch 60 minuten samenvatting per dag komen op F1TV?
Valt dusver een beetje tegen. Ik zie een samenvatting van 5 minuten en twee interviewsessies van 25 minuten. Meh. Eerlijk gezegd verwachte ik het wel een beetje, maar het valt toch tegen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:23

Zo te zien een verse vloer. Je zou verwachten dat koolstofvezel licht en sterk is, maar het buigt lekker door.

[ Voor 47% gewijzigd door asing op 24-02-2022 11:38 ]

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fox-Racing
  • Laatst online: 12-09 16:11
Denk dat de nieuwe vloeren zo horen..

Hoge intake smal onder en dan weer omhoog voor de diffuser (voor ground effect)

RichardVos.nl

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:12
asing schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:37:
[Twitter]

Zo te zien een verse vloer. Je zou verwachten dat koolstofvezel licht en sterk is, maar het buigt lekker door.
Licht en sterk zegt niks over de stijfheid (buigen) :)

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• thunder8
  • Laatst online: 11:20

thunder8

Het gedonder begint weer.

asing schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:37:
[Twitter]

Ik heb een carbon motorkap op 1 van mijn auto's, maar die is makkelijker in te drukken dan de originele stalen kap. Komt wel meteen terug in de oorspronkelijke vorm. Je kan met carbon spullen zo stijf maken als je wil, licht er puur aan wat je eisen zijn. En dat de vloeren voor F1 juist wat flex willen hebben, is in het voordeel van de aerodynamica en mogelijk ook voor schade tijdens de races straks. :)

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:16

Edd

Aangezien de nieuwe vloer e tochr is, mag Checo ook even in de grindbak spelen :+

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/f7puwceuirj81.jpg

-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
"Our first red flag, Perez has stopped on the exit of Turn 13 - the action hot spot in the last 15 minutes. He disappeared out of view through 12 and took an age to reappear. But it’s engine off and he’s coasted to a halt."
Matt Kew

[ Voor 16% gewijzigd door DRaakje op 24-02-2022 12:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 09:24
Ik blijf het gewoon zeggen: die RB zit er uit als een buitenaardse supersonische raket. Wat een briljant design.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:11
AMuS meldt technisch probleem bij Perez bij het uitkomen van bocht 13.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Chocoball schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:33:
AMuS meldt technisch probleem bij Perez bij het uitkomen van bocht 13.
Aandrijfprobleem om wat preciezer te zijn..

Testing, one, two ...

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Franco10 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:30:
Ik blijf het gewoon zeggen: die RB zit er uit als een buitenaardse supersonische raket. Wat een briljant design.
Dat laatste moet nog blijken?

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
hardware-lover schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:38:
[...]

Aandrijfprobleem om wat preciezer te zijn..
Dank voor de aanvulling. De wagen is reeds opgehaald. Benieuwd hoeveel foto's we van de bodem gaan zien. Antwoord: DRaakje in "[F1 2022] Testdagen"

Afbeeldingslocatie: https://www.tickaroo.com/api/mediaproxy/v1/external-image/ThumbnailatorCropResizeCenterFillFilter/w480dp-h270dp?url=imageservice%3A%2F%2Fmedia-mkEL8vSg2t8Y4FQLFn5n

Afbeeldingslocatie: https://www.tickaroo.com/api/mediaproxy/v1/external-image/ThumbnailatorCropResizeCenterFillFilter/w480dp-h270dp?url=imageservice%3A%2F%2Fmedia-mkELBBJA2t8Y4FQLFnAe

Afbeeldingslocatie: https://www.tickaroo.com/api/mediaproxy/v1/external-image/ThumbnailatorCropResizeCenterFillFilter/w480dp-h270dp?url=imageservice%3A%2F%2Fmedia-mkELBCYr2t8Y4FQLFnAg

Afbeeldingslocatie: https://www.tickaroo.com/api/mediaproxy/v1/external-image/ThumbnailatorCropResizeCenterFillFilter/w480dp-h270dp?url=imageservice%3A%2F%2Fmedia-mkELB7sK2t8Y4FQLFnAa

bron:AMuS

[ Voor 68% gewijzigd door Chocoball op 24-02-2022 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 09:21
Franco10 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:30:
Niet te vaak zeggen, hij valt er spontaan stil van.. :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Grimmie187 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:43:
[...]

Niet te vaak zeggen, hij valt er spontaan stil van.. :Y)
Je weet toch dat een Red Bull alleen werkt met Verstappen? Deze auto weigert gewoon zonder. :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
12:33 "Red Bull has arrived with effectively a full body bag for the RB18. The car has been lifted six inches or so and the cover slides completely underneath and wraps over the top to fend off any keen onlookers. Speaking of which, the Williams guys here are impressed by the tailor-made cloth."

Geen bodem foto's!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Afbeeldingslocatie: https://www.tickaroo.com/api/mediaproxy/v1/external-image/ThumbnailatorCropResizeCenterFillFilter/w480dp-h270dp?url=imageservice%3A%2F%2Fmedia-mkELB9zz2t8Y4FQLFnAc
"I think Ericsson hit us"

Testing, one, two ...

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 14:21
Waren "gearbox issues"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dit soort dingen maken me elke keer weer blij. En ik bedoel het niet vervelend, niks ten nadele van wie dan kkk.
Max Verstappen: "Mir macht es Spaß, das neue Auto zu fahren. Die Balance in den Highspeedkurven ist ziemlich schön. In langsamen Kurven sind die Autos wegen der immer höheren Gewichte leider träge geworden." Dass Aufsetzen auf den Geraden, das Hoppel, stört ihn nicht wirklich, sagt der Weltmeister.
Hamilton verkriecht sich in der Garage. Bislang hat der Ex-Champion nur drei Runden gedreht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:30

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Pas net dit topic ontdekt, het worden er steeds meer die je bij moet houden over de Formule 1 ..
Heb de afgelopen dagen veel gemist gok ik want zat steeds in het [F1] Seizoen 2022 topic te lezen oeps :P

Ik las dat Perez problemen had met de versnellingsbak? begint niet zo goed voor de beste man :P

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4YN3
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:23
Het baart mij toch wat zorgen dat de W13 zo extreem smal is

Aan de andere kant heeft is alleen de W13 dat maar toch zit het niet helemaal lekker hier |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

G_Dragon schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:46:
Pas net dit topic ontdekt, het worden er steeds meer die je bij moet houden over de Formule 1 ..
Heb de afgelopen dagen veel gemist gok ik want zat steeds in het [F1] Seizoen 2022 topic te lezen oeps :P

Ik las dat Perez problemen had met de versnellingsbak? begint niet zo goed voor de beste man :P
Toch niet goed genoeg gelezen in het andere topic, want daar stond toch echt een link naar dit topic. :9 Zo ben ik hier ook terecht gekomen. :)

• G_Dragon

G_Dragon

thunder8 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:53:
[...]

Toch niet goed genoeg gelezen in het andere topic, want daar stond toch echt een link naar dit topic. :9 Zo ben ik hier ook terecht gekomen. :)
Haha blijkbaar, ik had het start topic al een tijd geleden doorgelezen of werd het ergens anders ook vermeld?

Net dit topic even doorgekeken, maar hier staan de foto's die ik miste in het ander topic :P

[ Voor 11% gewijzigd door G_Dragon op 24-02-2022 13:54 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Zahariac
  • Laatst online: 04-12-2024
M4YN3 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:53:

Aan de andere kant heeft is alleen de W13 dat maar toch zit het niet helemaal lekker hier |:(
Dat mag je echt loslaten. Het hele concept is anders. De downforce komt nu onder de vloer vandaan, niet van erboven. Dus het maakt niet zoveel meer uit of je bodywork smal of breed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

G_Dragon schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:54:
[...]

Haha blijkbaar, ik had het start topic al een tijd geleden doorgelezen of werd het ergens anders ook vermeld?

Net dit topic even doorgekeken, maar hier staan de foto's die ik miste in het ander topic :P
Vlak voordat gisteren de sessies begonnen stond er gewoon een post tussen de andere reacties dat er een apart topic was voor de testdagen. :) Dus als je dat topic in de gaten hield, had je het moeten zien. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP_Frost
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-09 21:56
Zahariac schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:56:
[...]

Dat mag je echt loslaten. Het hele concept is anders. De downforce komt nu onder de vloer vandaan, niet van erboven. Dus het maakt niet zoveel meer uit of je bodywork smal of breed is.
Uiteraard ben ik geen aerodynamica expert, maar Mercedes zal toch niet voor de lol dat ding zo smal gemaakt hebben? Zij zullen denken dat ze er voordeel uithalen met hun design en aangezien ze zo dominant zijn geweest de laatste 8 jaar ga ik dat niet in twijfel trekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Plenkske
M4YN3 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:53:

Bekijk dit filmpje en je zorgen worden al minder:

Kort gezegt: Mercedes, en een paar andere teams, hebben last van een stuiter effect vanaf hoge snelheden. Dat zullen ze op moeten lossen, en dat zal ze vast lukken. De vraag is daarna alleen of hun hele package dan nog goed werkt zoals bedoelt, of het zijn maatregelen die ze liever niet nemen.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Plenkske schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:07:
[...]

[YouTube: What We Learned On Day 1 Of F1 Running | 2022 Barcelona]

Kort gezegt: Mercedes, en een paar andere teams, hebben last van een stuiter effect vanaf hoge snelheden. Dat zullen ze op moeten lossen, en dat zal ze vast lukken. De vraag is daarna alleen of hun hele package dan nog goed werkt zoals bedoelt, of het zijn maatregelen die ze liever niet nemen.
Oh Mercedes ook? Want er waren een paar andere teams die dit ook hadden. De RB18 leek alleen te stuiteren als die in de pitstraat is en Ferrari was volgens mij helemaal zonder. :)

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 24-02-2022 14:10 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• NeverSettle
[...]

Het kan ook zijn dat teams de limieten opzoeken waarbij de auto's stuiteren. Iets wat nu tijdens de testdagen fout gaat is niet meteen een ramp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zahariac
JP_Frost schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:00:
[...]

Uiteraard ben ik geen aerodynamica expert, maar Mercedes zal toch niet voor de lol dat ding zo smal gemaakt hebben? Zij zullen denken dat ze er voordeel uithalen met hun design en aangezien ze zo dominant zijn geweest de laatste 8 jaar ga ik dat niet in twijfel trekken.
En Red Bull heeft voor de lol hun bodywork breed gemaakt? Het is een ontwerpkeuze. Het heeft te maken met hoe de hele auto ontwikkeld wordt.

Het is niet zo dat Red Bull hun bodywork niet smal kan krijgen aan de achterkant, kijk naar de RB16(A).

Ze hebben beiden een andere weg gevolgd, dat hoeft daarmee niet te zeggen omdat het voor Mercedes 8 jaar lang gewerkt heeft dat het met deze nieuwe regels net zo goed werkt.

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:15
[...]

Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik zie echt helemaal niks stuiteren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

DaniëlWW2 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:10:
[...]
Oh Mercedes ook? Want er waren een paar andere teams die dit ook hadden. De RB18 leek alleen te stuiteren als die in de pitstraat is en Ferrari was volgens mij helemaal zonder. :)
Specifiek haalt AMuS; Haas, Alfa Romeo, Williams, Aston Martin, Alpine en Mercedes aan. Ferrari en Mclaren hebben er het minst last van, over RB en AT wordt niet gesproken.

[ Voor 9% gewijzigd door hardware-lover op 24-02-2022 14:18 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
DaniëlWW2 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:10:
[...]

Alle grondeffect wagens hebben last van stuiteren op het rechte stuk. McLaren rijdt continue met DRS open, daardoor neemt het stuiteren af maar heeft daardoor ook minder downforce.

• JP_Frost
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-09 21:56
hardware-lover schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:14:
[...]

Specifiek haalt AMuS; Haas, Alfa Romeo, Williams, Aston Martin, Alpine en Mercedes aan. Ferrari en Mclaren hebben er het minst last van, over RB en AT wordt niet gesproken.
Ik dacht gelezen te hebben dat Red Bull er alleen last van leek te hebben bij het aanremmen.

• Plenkske
Tommiiee schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:13:
[...]

Het zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik zie echt helemaal niks stuiteren :P
Ja, het viel me ook tegen dat er geen beelden bij kwamen. Maar Sam Collins spreekt erover.
@hardware-lover uit mijn hoofd heeft Sam het over Mercedes, Alpha Tauri, Alpine en Williams.
Sam heeft het alleen over Mercedes en Alpha Tauri. Waarbij het bij AT een rumour is.

[ Voor 10% gewijzigd door Plenkske op 24-02-2022 14:31 ]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Plenkske schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:17:
[...]
Ja, het viel me ook tegen dat er geen beelden bij kwamen. Maar Sam Collins spreekt erover.
@hardware-lover uit mijn hoofd heeft Sam het over Mercedes, Alpha Tauri, Alpine en Williams.
Mr. Collins heeft het wel vaker iets verkeerd in het hoofd zitten ;)

Buiten dat, ik deel enkel wat AMuS vandaag gedeeld heeft :)

Testing, one, two ...

• Plenkske
hardware-lover schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:20:
[...]

Mr. Collins heeft het wel vaker iets verkeerd in het hoofd zitten ;)

Buiten dat, ik deel enkel wat AMuS vandaag gedeeld heeft :)
Ik deel ook enkel wat Sam in dat filmpje verteld.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Los van welke auto's er wel of geen last van hebben is er een extra bijkomend probleem waar schijnbaar niet direct aan is gedacht.

Andrew Shovlin brengt naar buiten dat het probleem met het grondeffect er niet of nauwelijks is als er direct achter een andere auto wordt gereden, wat dus goed is, maar zodra men een poging waagt om er voorbij te gaan het effect direct optreed waardoor inhalen meteen erg lastig gaat worden/niet te doen is. Daarmee gaat de veronderstelling van het gemakkelijker in kunnen halen direct de prullenbak in (indien er niets aan gedaan kan worden).

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Van elektronische aard, wordt nu door AMuS geschreven.

Testing, one, two ...

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:36
en volgens motorsport liveblog:

Bakproblemen voor Perez en Red Bull
De oorzaak van het stilvallen van Perez met nog een half uur te gaan in de ochtendsessie is ook bekend. De RB18 werd getroffen door een probleem met de versnellingsbak, maar het team meldt dat dit alweer is opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:30

BM

Moderator Spielerij
Aangezien ze alweer 45 minuten binnen staan is het of niet opgelost, of ze zijn nog met andere dingen bezig. Tot nu toe nog geen hele beste dag voor Red Bull

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:11

Pathogen

Shoop Da Whoop

Misschien maken ze van de gelegenheid gebruik om meteen de vloer om te bouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

BM schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:51:
Aangezien ze alweer 45 minuten binnen staan is het of niet opgelost, of ze zijn nog met andere dingen bezig. Tot nu toe nog geen hele beste dag voor Red Bull
Komt volgens mij heel erg overeen met de testsessie van vorig jaar. Toen had Verstappen eerste dag ook veel meters gemaakt en had Perez op de tweede dag pech.

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Hier staat dat fenomeen beschreven (het stuiteren van de auto doordat de bodem naar de grond gezogen wordt, 'afketst' en daardoor weer loskomt, en vervolgens weer naar de bodem wordt gezogen).
Dit heet 'porpoising'.

https://the-race.com/form...ce%20is%20never%20reduced.

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:30

Martinspire

Awesomeness

Ik vraag me af of het wel perez is met problemen en niet gewoon een foutje gemaakt wat ze nu proberen te verbergen. Want hier gaat niemand een verhaal van maken. Een bakprobleem is meestal wel op te lossen met settings en anders vervangen. En dat laatste duurt echt langer.

Verder vond ik gister de opmerkingen over Verstappen zijn aangepaste rijstijl opvallend. Want die coureurs hebben al honderden uren gereden in de simulator, dus die weten heus wel hoe ze deze auto het best kunnen besturen. Het is niet alsof ze er helemaal nieuw in zitten.

[ Voor 33% gewijzigd door Martinspire op 24-02-2022 15:03 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Niet te vergeten dat deze dagen ook gewoon een programma afgewerkt wordt. Er valt prima te speculeren dat Max gister een programma heeft gedraaid dat draait om flink binnen de grenzen een groot volume te draaien, en Sergio een programma heeft gekregen waarbij de boel veel meer op het randje is ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-07 03:15
Pathogen schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:09:
Niet te vergeten dat deze dagen ook gewoon een programma afgewerkt wordt. Er valt prima te speculeren dat Max gister een programma heeft gedraaid dat draait om flink binnen de grenzen een groot volume te draaien, en Sergio een programma heeft gekregen waarbij de boel veel meer op het randje is ingesteld.
Allemaal mooie speculatie, maar het is wel algemeen bekend dat men meters moet draaien om data binnen te halen. M.a.w.; stilstaan in de garage terwijl de rest van het veld z'n rondjes maakt is nooit een goed teken.

• Zahariac
matz schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:11:
[...]

Allemaal mooie speculatie, maar het is wel algemeen bekend dat men meters moet draaien om data binnen te halen. M.a.w.; stilstaan in de garage terwijl de rest van het veld z'n rondjes maakt is nooit een goed teken.
Ach liever nu dan tijdens de eerste race. Daar zijn deze testdagen uiteindelijk ook voor. Om de kinderziektes eruit te halen.

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

[...]

Natuurlijk! Ook logisch om dan in ieder geval dag 1 vól op de meters in te zetten (check)

• Plenkske
Rode vlag, Mazepin's Haas is stil gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

thunder8 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:58:
[...]

Vlak voordat gisteren de sessies begonnen stond er gewoon een post tussen de andere reacties dat er een apart topic was voor de testdagen. :) Dus als je dat topic in de gaten hield, had je het moeten zien. ;)
Dan heb ik blijkbaar niet goed genoeg opgelet, misschien toch te weinig koffie gehad :o

• NeverSettle
[...]

Klopt, hoewel data buiten de limieten ook belangrijk is. Ze moeten tenslotte weten wat wel werk en wat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
Plenkske schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:25:
Rode vlag, Mazepin's Haas is stil gevallen.
Wel opvallend, Mick had juist een redelijke test in de ochtend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Zahariac schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:56:
Dat is een verkeerde voorstelling van zaken, vroeger kwam de downforce ook niet van de sidepods.

De sidepods zorgen voor luchtweerstand, je hebt downforce nodig om die luchtweerstand te (kunnen) overwinnen. Hoe meer luchtweerstand hoe meer downforce je nodig hebt bij dezelfde snelheid.

Nu zegt de breedte niet alles over de luchtweerstand maar het is wel een belangrijke factor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zahariac
CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:42:
[...]

Dat is een verkeerde voorstelling van zaken, vroeger kwam de downforce ook niet van de sidepods.

De sidepods zorgen voor luchtweerstand, je hebt downforce nodig om die luchtweerstand te (kunnen) overwinnen. Hoe meer luchtweerstand hoe meer downforce je nodig hebt bij dezelfde snelheid.

Nu zegt de breedte niet alles over de luchtweerstand maar het is wel een belangrijke factor.
In het reguliere F1 topic heeft Requim een hele mooie post geplaatst over de verschillende concepts van Mercedes en Ferrari, die laatste heeft een gelijke insteek als Red Bull wat betreft de sidepods. Ik zou die post eens goed doorlezen. https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70696784

Daarnaast zijn Mercedes en Red Bull qua frontoppervlak van de sidepods (hetgeen waar de lucht direct tegenaan komt) niet zo verschillend van elkaar. Het verschil zit in wat er na de ingang van de sidepod gebeurt. Daar heeft het niets meer met luchtweerstand te maken, maar met luchtstromen.

Ook heeft luchtweerstand helemaal niets met downforce te maken, als in de stelling hoe meer luchtweerstand hoe meer downforce. Als je meer luchtweerstand hebt (drag) dan heb je meer vermogen nodig, niet meer downforce.

[ Voor 9% gewijzigd door Zahariac op 24-02-2022 15:49 ]

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:20
[...]

Hier stond het toch net anders
Humma Kavula schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 19:43:
Ik had ergens een tweet gelezen dat sommige auto's hobbelen op de baan.
-edit-
Gevonden: https://twitter.com/Joost...tatus/1496510798428000261

[...]

Schijnbaar bestaat er nu zoiets als flex floors:

[...]

Bron: https://www.formu1a.uno/f...di-rimbalzo-aerodinamico/

2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:38

Zewatanejo

Fine Thanks!

Na zo eens alles aangekeken te hebben lijken de meeste teams in hoofdlijnen bezig met twee aspecten.
natuurlijk een zo effectief mogelijk ground effect, met name bij de langzame bochten. Vooral de vloer is dan van belang.
Daarnaast lijken een aantal teams ook bezig om toch zoveel lucht langs de auto te krijgen om zoveel mogelijk verstoring achter de auto te krijgen en dus lastiger te volgen zijn. De sidepods van de RedBull spelen daar volgens mij ook een rol in. Ferrari lijkt daar dan weer niet op in te hebben gezet
Tegelijkertijd zien we dat de vorm van de sidepods ook een rol spelen zijn de downforce met de achtervleugel. Ik ben ben benieuwd welk team het beste evenwicht gaat vinden.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
Mogelijk dat ik niet echt heb zitten opletten en nu een beetje spuit elf ben maar:

Ligt het aan mij of hebben de auto's dit jaar een hoge neus/voorvleugel? Ik vind het er in ieder geval niet uit zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Chocoball
Volgens AMuS zijn er motorproblemen bij de Red Bull en daarom wordt er niet gereden.

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:38

Zewatanejo

Fine Thanks!

Cranzai schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:03:
Mogelijk dat ik niet echt heb zitten opletten en nu een beetje spuit elf ben maar:

Ligt het aan mij of hebben de auto's dit jaar een hoge neus/voorvleugel? Ik vind het er in ieder geval niet uit zien.
Dat is voor het groundeffect volgens mij.

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

• NeverSettle

Hogere voorvleugel laat meer lucht onder de auto door, voor ground effect. Hoewel bij sommige teams de voorvleugel nog redelijk laag zit.

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Dat klopt, de vleugel zit wat hoger. Dat is beter voor de luchtdoorvoer onder de auto door en het verkleint de kans op schade als de auto over hobbels gaat.

• Plenkske
Kenhas schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:51:
[...]

Hier stond het toch net anders

[...]
Ja, het zijn dan ook andere personen in die bronnen.
Ik gaf alleen aan wat in het filmpje door Sam Collins gezegd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Red Bull is nu weer op het asfalt.
Mercedes staat volgens mij tot nu toe ook al de hele middag stil.
verkeerd gelezen...

[ Voor 11% gewijzigd door Plenkske op 24-02-2022 16:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
Plenkske schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:37:
Red Bull is nu weer op het asfalt.
Mercedes staat volgens mij tot nu toe ook al de hele middag stil.
Benzinepomp bij Red Bull gaf problemen.

• Plenkske
Chocoball schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:44:
[...]

Benzinepomp bij Red Bull gaf problemen.
Net als bij Haas ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chocoball
exact.
Perez macht sich bereit. Lange soll es bei Red Bull nicht mehr dauern. Das Problem befand sich im Umfeld des Motors. Die Benzinpumpe - wie bei Haas.

• pro_6or
  • Registratie: December 2000

pro_6or

amateur_60r

Chocoball schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:03:
Volgens AMuS zijn er motorproblemen bij de Red Bull en daarom wordt er niet gereden.
Checo kan toch duwen. Zonde van de tijd dit.

een treffende spreuk

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 07:41

TrekDr0p

QR niet scannen

Is de benzinepomp een onderdeel wat iedereen bij dezelfde fabrikant moet kopen?.

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
Gisteren erg positief dat RB veel rondes kon rijden zonder problemen. Dat was de afgelopen jaren wel eens anders met de testdagen. Helaas was het met Perez anders vandaag...

Meest opvallende voor mij van vandaag, MERC ook met andere vinnen/Louvres reed ala Ferrari.

Gelukkig is RB ook aan het meegaan met de ontwikkelen en hebben ze tot op heden de boot nog niet gemist :)

[ Voor 26% gewijzigd door Novadecasa op 24-02-2022 17:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
TrekDr0p schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 16:55:
Is de benzinepomp een onderdeel wat iedereen bij dezelfde fabrikant moet kopen?.
SSC - Standard Supply Components = standaard component
Fuel system primer pumps, and flexible pipes and hoses

Mocht je meer onderdelen willen weten, hier staan de meesten genoemd.
https://the-race.com/form...rts-categories-explained/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:05
Martinspire schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:02:
Verder vond ik gister de opmerkingen over Verstappen zijn aangepaste rijstijl opvallend. Want die coureurs hebben al honderden uren gereden in de simulator, dus die weten heus wel hoe ze deze auto het best kunnen besturen. Het is niet alsof ze er helemaal nieuw in zitten.
Uhm, en hoe werkt die simulator dan? Die simulator moeten ze allemaal data / "formules" in duwen zodat de simulatie overeen komt met de werkelijkheid. Maar ze weten niet wat de werkelijkheid is want de auto's hadden nog geen meter gereden. Die simulator was dus ook maar "gokwerk".

Het is ook niet voor niks dat de topteams tijdens een raceweekend gedurende de nacht nog een coureur in de simulator hebben zitten. Overdag verzamelen ze data op het circuit die ze verwerken in de simulator zodat de simulator "realistischer" is en de test-/ simcoureur weer verder kan met zoeken naar de beste setup.

Als die simulator perfect was dan hoefden ze ook geen testdagen en vrije trainingen te hebben.

Zie ook een aantal jaren terug waarbij Red Bull een correlatie probleem had waardoor de auto op het circuit wat anders deed dan volgens hun simulaties. Er is gewoon maar één manier om te weten hoe een auto rijdt, of een onderdeel werkt, etc etc. En dat is door het voor het echie te doen. De simulator blijft niks meer dan een educated guess zolang je de simulator niet hebt kunnen valideren met de werkelijkheid. En zeker met deze nieuwe auto's zullen er veel onbekende variabelen zijn. Onbekend uiteraard meer in de details en nieuwigheden. De nieuwe banden zijn nog steeds rond. Maar met deze nieuwe grotere velgen, en dus kleinere wangen, reageert de band veel anders en is de ophanging en vering veel belangrijker. En alle teams hebben dat wel werkende, maar er zullen veel onbekenden in de details zitten. Zoals banden op temperatuur krijgen en houden wat ze met de afstelling kunnen doen etc.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:05
[...]

Er is natuurlijk ook iets als teveel data. Die data moet ook geanalyseerd en verwerkt worden. Dus als je elke dag 200 robden rijdt moet je ook nog het personeel hebben dat iets met die terabytes aan data kan en de echt belangrijke data er uit kan halen. En die belangrijke data heb je wellicht ook na 100 ronden al.

Maar het zijn natuurlijk meerdere factoren die hier bij komen kijken. Betrouwbaarheid = rondjes rijden. Maar aero en afstelling komt ook neer op veel proberen. Een aantal rondjes met afstelling A, en vervolgens een aantal rondjes met afstelling B. De hele dag rondjes rijden met dezelfde afstelling hebben de aero analisten niet veel aan bij wijze van spreken. Maar elke keer met nieuwe aero parts een rondje rijden en dan weer de pits in meet je de betrouwbaarheid van motor, bak, etc etc niet mee.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tarlitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik was al de hele dag benieuwd hoe dit eruit ziet. Dit is toch een stuk komischer dan ik had verwacht! Dat kan toch niet goed zijn?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:31
Het lijkt mij enorm gevaarlijk - wat als dit gebeurt bij een 300km/h bocht?

Copse, Eau Rouge, Blanchimont?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
Nu nog een Mexiaanse low rider of NFS Underground (get low) muziejke eronder ;)

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 07:41

TrekDr0p

QR niet scannen

Chocoball schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:01:
[...]

SSC - Standard Supply Components = standaard component
Fuel system primer pumps, and flexible pipes and hoses

Mocht je meer onderdelen willen weten, hier staan de meesten genoemd.
https://the-race.com/form...rts-categories-explained/
Dus er zijn nu bij 2 teams problemen met een SSC?

Misschien dat een SSC dit jaar nog wel eens kan bepalen of je wint of verliest:+

• Chocoball
TrekDr0p schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:06:
[...]

Dus er zijn nu bij 2 teams problemen met een SSC?

Misschien dat een SSC dit jaar nog wel eens kan bepalen of je wint of verliest:+
Hoeft niet persé het onderdeel zelf te zijn. Kan ook mogelijk een defecte slang of filter zijn, elektronica, drukverlies, etc. of iets anders en zeggen dat het de brandstofpomp was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:32
Flow rider

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

Hier leggen ze oorzaak uit

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chocoball
Avondquiz: De Red Bull of de Haas?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FMYs_erXIAIr2eU?format=jpg&name=900x900

bron:

Antwoord: Het is de Haas, Red Bull heeft een blauwe, op maat gemaakte, autopayjama die ook de onderkant afschermt (zie eerder in dit topic). Op hetzelfde Twitter kanaal is het de Haas die met een zwart doek op de sleepwagen staat.

[ Voor 35% gewijzigd door Chocoball op 25-02-2022 08:41 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Verwijderd

diffuser stall.. dat hebben we lang niet meer gezien.

De auto gaat zo hard naar beneden dat er niet meer genoeg lucht doorheen gaat waardoor de diffuser stopt met werken en de auto omhoog komt (verlies downforce) en vervolgens weer omlaag trekt tot er weer geen lucht doorheen komt.

Simpele oplossing maar niet wenselijk is de rijhoogte van de auto zo maken dat die niet lager kan dan een X hoogte. Maar hopelijk zit het niet in het basis ontwerp van de aero design want dan ben je wel behoorlijk het haasje..

Edit: voor veiligheid niet fijn nee,, deze auto's halen nog veel meer downforce uit de vloer dan voorgaande jaren dus wegvallen van je downforce in een bocht is redelijk problematisch. Andere kant hoeft dit niet in de bocht ook aan de hand te zijn want als de auto gaat hellen is de kans groot dat die geen diffuser stall kan krijgen. Je kan het beetje vergelijken met een stofzuiger als je die plat houdt zuigt die echt vast aan de grond dat is wat deze auto's feitelijk ook doen. Als je hem iets schuin houdt kan die niet meer vastzuigen. Vraag is alleen welke kracht groter is.

"for every action (force) in nature there is an equal and opposite reaction"

Edit2: Even in paint wat gerommeld dus excuseer mijn paint skills had geen zin dit in cad uit te werken :+

Downforce wordt in de nieuwe auto's gecreerd door de uitgang veel groter te maken dan de ingang waardoor de lucht accelereert onder de auto (onderdruk) dit zuigt de auto naar beneden. Het probleem wat ze nu ervaren is dat de vloer te dicht naar de grond komt en daardoor de lucht toevoer naar de diffuser volledig knijpt hierdoor komt de diffuser omhoog (verlies downforce) maar de voorkant ook want lucht kan niet meer weg. Vervolgens kan de lucht weer onder de auto door en gaat de diffuser weer werken. Wat je dus ziet is dit proces steeds herhalen diffuser open = auto naar beneden, diffuser dicht = auto omhoog. Afhankelijk hoe snel dit proces varieert stuitert de auto meer of minder.

feitelijk gebruiken ze het venturi effect om downforce te creeren. In onderstaande afbeelding zuigen ze er vloeistof mee omhoog in het geval van F1 auto's zuigen ze de auto naar de grond. Alleen als je de verbinding tussen voor en achter dichtzet valt je hele effect stil en dat is wat er gebeurd op dit moment. Kans is ook groot dat teams nu testen hoe laag ze kunnen gaan met de auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/awqTPriQ5E__qLEDq2Uob2sQiD0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PeOb9eRS4que3gFjsx1kjhqG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://www.prowash.com.au/Images/prowash/docs/Venturi%20Effect.png

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2022 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Modbreak:De potentiële gevolgen voor Haas, Mazepin en de GP van Rusland graag in het randzaken topic houden. :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 23:58:
diffuser stall.. dat hebben we lang niet meer gezien.

De auto gaat zo hard naar beneden dat er niet meer genoeg lucht doorheen gaat waardoor de diffuser stopt met werken en de auto omhoog komt (verlies downforce) en vervolgens weer omlaag trekt tot er weer geen lucht doorheen komt.

Simpele oplossing maar niet wenselijk is de rijhoogte van de auto zo maken dat die niet lager kan dan een X hoogte. Maar hopelijk zit het niet in het basis ontwerp van de aero design want dan ben je wel behoorlijk het haasje..

Edit: voor veiligheid niet fijn nee,, deze auto's halen nog veel meer downforce uit de vloer dan voorgaande jaren dus wegvallen van je downforce in een bocht is redelijk problematisch. Andere kant hoeft dit niet in de bocht ook aan de hand te zijn want als de auto gaat hellen is de kans groot dat die geen diffuser stall kan krijgen. Je kan het beetje vergelijken met een stofzuiger als je die plat houdt zuigt die echt vast aan de grond dat is wat deze auto's feitelijk ook doen. Als je hem iets schuin houdt kan die niet meer vastzuigen. Vraag is alleen welke kracht groter is.

"for every action (force) in nature there is an equal and opposite reaction"
Nu je dit zegt. Deze foto was van gisteren. Het verschil in rijhoogte is enorm en het lijkt erop dat RBR dus al aan het experimenteren was hiermee om een goede instelling te vinden.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FMRrjbaWUAIZeBJ?format=jpg&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FMRrkXLWYAEdxFo?format=jpg&name=large

En dat zullen meer teams doen. Want gisteren leek die Ferrari nog goed, vandaag stuiterde die flink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wulfric92
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-08 15:51
Weet niet of het al gemeld is. Maar Haas gaat in een witte livery rijden. De Russische vlag kenmerken worden verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zie her en der langs komen dat het gehobbel deels veroorzaakt wordt door harder onderstel. Maar rijden ze juist niet met zachter onderstel om verlies van banden hoogte te compenseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:14:
Zie her en der langs komen dat het gehobbel deels veroorzaakt wordt door harder onderstel. Maar rijden ze juist niet met zachter onderstel om verlies van banden hoogte te compenseren?
Nee, ground effect vereist dat de auto zo laag mogelijk ligt. En dat zo constant mogelijk om niet tijdens remmen/sturen een groot deel van je downforce kwijt te raken. Dit vereist een straf geveerde auto.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Herko_ter_Horst schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 07:49:
[...]

Nee, ground effect vereist dat de auto zo laag mogelijk ligt. En dat zo constant mogelijk om niet tijdens remmen/sturen een groot deel van je downforce kwijt te raken. Dit vereist een straf geveerde auto.
Ja die theorie geloof ik wel. Maar ze moeten toch het verlies van de banden ergens opvangen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:13
Wulfric92 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 01:51:
Weet niet of het al gemeld is. Maar Haas gaat in een witte livery rijden. De Russische vlag kenmerken worden verwijderd.
En terecht. Nu die race nog schrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:10

sjaool

Every life should have 9 cats

Requiem19 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:00:
Het lijkt mij enorm gevaarlijk - wat als dit gebeurt bij een 300km/h bocht?

Copse, Eau Rouge, Blanchimont?
Het gebeurt vooral op de rechte stukken. In de bochten komt dit niet voor heb ik begrepen. Ze hebben nog een paar weken om hierop te anticiperen en het probleem op te lossen. Ik ga ervan uit dat heren technici hier wel een oplossing voor weten.

[ Voor 19% gewijzigd door sjaool op 25-02-2022 08:49 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:31
sjaool schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 08:48:
[...]

Het gebeurt vooral op de rechte stukken. In de bochten komt dit niet voor heb ik begrepen. Ze hebben nog een paar weken om hierop te anticiperen en het probleem op te lossen. Ik ga ervan uit dat heren technici hier wel een oplossing voor weten.
Dat komt omdat er op Barcelona geen bochten zijn van 300 km/h +.

Dit ontstaat doordat de vloer/diffuser de grond raakt door de toegenomen neerwaartse druk. Zodra deze de grond raakt, ‘stalled’ de diffuser. Kortom, alle downforce valt in 0.1 seconde weg. Hierdoor komt de auto omhoog (want de vloer zuigt hem niet naar beneden).

Zodra de auto omhoog gaat, re-attached de airflow gelijk weer. Volle werking van de vloer dus en auto wordt weer naar beneden gezogen en raakt de grond gelijk weer.

En dan begint bovenstaande weer opnieuw.

Oplossing is hardere vering / hogere ride height. Maar dat zorgt voor performance verlies (minder grip in langzame bochten door hardere vering, en minder werking vloer door hogere ride height / hardere vering).

Ik zie geen enkele reden waarom dit niet zou kunnen gebeuren in een bocht als voldaan wordt aan de voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een bocht zal de auto altijd wat hellen dus het is niet per definitie dat het daar ook gebeurt. Het probleem is de balans vinden tussen rijhoogte en maximale grip.

Wat mij overigens meer verbaast is dat niemand een systeem heeft bedacht die dit voorkomt. Je zou theoretisch meerdere tunnels kunnen maken en met 2 kleine zijtunnels zorgen dat je altijd je diffuser werkend houdt maar op rechte stukken zelfs minder downforce genereert hierdoor.

Complex jazeker maar met zoveel engineers en budget zeker niet onmogelijk. Tenzij het reglement ergens stelt dat er geen secties mogen zijn in de tunnel en het 1 geheel met volledige vlakke curve moet zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chocoball
Hier alvast de voorkant van de Haas, heeft schijnbaar 3 uur in beslag genomen om e.e.a. te verwijderen.
Afbeeldingslocatie: https://www.tickaroo.com/api/mediaproxy/v1/external-image/ThumbnailatorCropResizeCenterFillFilter/w1280dp-h720dp?url=imageservice%3A%2F%2Fmedia-mkESb3mc5CnJ5PRJZJHe
Link naar de grotere foto.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FMbbgikWYAwZtTP?format=jpg&name=900x900
Link naar grotere foto.

P.S. @DaniëlWW2 als dit ook onder F1 Randzaken valt dan verneem ik dat graag.

[ Voor 15% gewijzigd door Chocoball op 25-02-2022 09:44 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Nee, ook dit seizoen hoeft het gezeur over Hamilton niet.