[F1 2022] Testdagen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:
  • 125.287 views

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-06 08:07
Achtergrondjes

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FNrE-PdXMAIX4Gv?format=jpg&name=4096x4096Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FNrE-LvX0AI4Ze2?format=jpg&name=4096x4096Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FNrE-IIXwAA_CHO?format=jpg&name=4096x4096Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FNrE-CGWYAMMkbn?format=jpg&name=4096x4096Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FNrEHGRXoA079kh?format=jpg&name=4096x4096Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FNrDzaYXsAk1AXX?format=jpg&name=4096x4096Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FNrDzaYXsAEnR9_?format=jpg&name=4096x4096

[ Voor 6% gewijzigd door Jasphur op 12-03-2022 20:44 ]

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:26
Heb nog wat moeite om te wennen aan die hogere voorvleugel. Zit er zo raar op voor mijn gevoel. Meer mensen daar last van? Verder vind ik de auto's wel nice. (Muv de velgen dan.)

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:03
Inspired schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:50:
Heb nog wat moeite om te wennen aan die hogere voorvleugel. Zit er zo raar op voor mijn gevoel. Meer mensen daar last van? Verder vind ik de auto's wel nice. (Muv de velgen dan.)
Ik moet er ook nog aan wennen. Ik vermoed (/hoop) dat dat snel genoeg gewend is zodra ze weer gaan racen.

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:05
talkatoo schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:34:
Max kan niet sandbaggen die heeft alleen een 'aan' knop. Het team zal wel gezorgd hebben dat de auto dat enthousiasme ietsje terug schroeft :D
Dacht dat Max juist heel consistent kon rijden, elke ronde weer. Das niet op 100%.

Max kan prima een bepaalde tijd rijden consistent.... "Aan" is de manier om de race niet te eindigen in de F1 :+ management is al heel lang key.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:23
Vind het net een Indycar van voren.

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
But trackside, on several compounds, the Red Bull looked fantastic. Watching at Turn 10 in the final hour it was on rails. Verstappen had no issues carrying speed into the corner, there’s no sign of understeer – the front just tucks in really nicely – and noticeably Verstappen was able to get to the inside kerb seemingly at will. The RB18 took the kerb strike neatly in its stride, too.

We watched Verstappen on C2s, C3s, C4s and C5s and the Red Bull just has a lot of purpose about it. The Ferrari looked strong too but without the same ‘wow factor’ and the Mercedes needed a few runs to start catching the eye.

These are only glimpses of the real competitive order, but they do hint at a Red Bull advantage.
Wilde ik jullie niet onthouden.. nog zonder getalletjes, maar puur op observatie. Ik wacht ik de echte analyse van AMUS.

https://the-race.com/form...final-pre-season-f1-test/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

RRCreations schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:17:
[...]

Scherp, dat wist ik niet. Hoe rijden ze dan soms toch ‘vol’ in de toeren maar met minder vermogen? Minder zuurstof in de motor?
Als ze boven de ca 12k kunnen ze door de max fuelflow geen optimale mix meer maken of zijn ze te onzuinig dacht ik.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-06 21:33
BlauweFles schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:26:
[...]

Wilde ik jullie niet onthouden.. nog zonder getalletjes, maar puur op observatie. Ik wacht ik de echte analyse van AMUS.

But trackside, on several compounds, the Red Bull looked fantastic. Watching at Turn 10 in the final hour it was on rails.

Ik heb wel eens negatiever nieuws gehoord aan het begin van het seizoen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Jasphur
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FNq4YhuWQAQ3iez?format=jpg&name=4096x4096

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-06 10:46
D-Ed schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:51:
[...]

Geen idee maar in de F1 rijden is sowieso toffer/beter/fijner dan er niet rijden dacht ik altijd.. En misschien denkt hij er ook zo over.. Misschien ook niet..
''For the rest of my career I only want to race with a chance to win. Whatever I do, I'm not going to do anything anymore where I know I can't win,'' Magnussen told Racer. When asked if F1 would sign with a midfield or rearguard team, he is clear: ''No. I've already been there and done that.''

https://www.gpblog.com/en...der-these-conditions.html

Hij dacht er eerder nog anders over..of hij verwacht mee te kunnen doen om de overwinningen dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Voor de liefhebbers :p

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:49
Ach, ze zien er tenminste niet zo idioot uit als b.v. in 2011/2012.. 2012 helemaal met die trapneuzen, echt lelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Drikus70 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 22:49:
[...]

''For the rest of my career I only want to race with a chance to win. Whatever I do, I'm not going to do anything anymore where I know I can't win,'' Magnussen told Racer. When asked if F1 would sign with a midfield or rearguard team, he is clear: ''No. I've already been there and done that.''

https://www.gpblog.com/en...der-these-conditions.html

Hij dacht er eerder nog anders over..of hij verwacht mee te kunnen doen om de overwinningen dit jaar.
Zo zie je maar weer.. ‘Praatjes vullen geen gaatjes’.. Als je de kans krijgt om je te meten met de beste der aarde (en met het meeste geld/sponsoring).. Dan neem je die kans.. Magnussen is perfecte veldvulling.. Bottas dacht ook dat ie kon winnen hè _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:10

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

BlauweFles schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:26:
[...]

Denk dat dit inderdaad wel de conclusies zijn die je na het testen kunt trekken. Ferrari en RB verwacht ik zaterdag na de quali vooraan. Ik verwacht dat Mercedes nog heel even nodig heeft om met name het porpoising onder controle te krijgen, en dan lijkt het dat ze toch snel gaan aanhaken. Misschien zelfs sneller en lukt ze tijdens de vrije trainingen al om updates te schroeven die de problemen grotendeels oplossen.
Daarna wordt het inderdaad moeilijker om te voorspellen en zal het grotendeels liggen aan wat het circuit vraagt van de auto en of de teams een goede set-up voor elkaar krijgen.

Persoonlijk hoop ik dat Mclaren (uberhaupt) een oplossing vind voor de remmerij, en dat ze daardoor niet te ver achterop raken. het hele jaar vechten met Alpine, Aston Martin, Alpha Tauri zou me geweldig lijken. Vind Mclaren heeft voor mij gewoon een gunfactor en met Norris en Ricciardo al helemaal.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
https://www.reddit.com/r/...im_seeing_a_pattern_here/

Sinds 2017 is het elk jaar hetzelfde verhaal bij Mercedes, dat ze echt (zo zeggen ze zelf) de zaken niet op orde hebben bij de start van het seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Homeland schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:36:
https://www.reddit.com/r/...im_seeing_a_pattern_here/

Sinds 2017 is het elk jaar hetzelfde verhaal bij Mercedes, dat ze echt (zo zeggen ze zelf) de zaken niet op orde hebben bij de start van het seizoen.
Dat klopt. Alleen hebben ze al die jaren dat verkondigd maar was er geen aanleiding toe, in de zin van geen zichtbare problemen. Alleen de rondetijden bleven toen achter omdat ze niet het achterste van de tong lieten zien. Nu hebben ze wel zichtbaar problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
Chrosser schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:38:
[...]

Dat klopt. Alleen hebben ze al die jaren dat verkondigd maar was er geen aanleiding toe, in de zin van geen zichtbare problemen. Alleen de rondetijden bleven toen achter omdat ze niet het achterste van de tong lieten zien. Nu hebben ze wel zichtbaar problemen.
2021: https://the-race.com/form...s-in-trouble-our-verdict/

2020: https://www.google.com/am...lton-4983809/4983809/amp/

En zo is er voor elk jaar wel wat te vinden. In 2020 dus 3x de motor verwisselen tijdens de test, geen idee of dat dus echt problemen waren of onderdeel van de test. En in 2021 was het commentaar blijkbaar ook gegrond.

Hetzelfde dit jaar, ja hij stuitert nog maar dat is relatief makkelijk op te lossen en verbloemt dus meteen de echte prestaties van de auto die wij niet weten. Werkt de koeling overal goed, hoeveel % power gebruikten ze enz. enz.

Als je dan McLaren ziet, snelle auto maar flinke problemen met de remmen, dat is volgens mij echt een stap erger dan een auto die je nog wat ziet stuiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

Dat kun je ook andersom zien vind ik.
In 2020 die motor verwisselen dat was natuurlijk niet volgens plan. Die motor testen / betrouwbaarder maken kun je natuurlijk heel goed in de fabriek verder testen.
In 2021 staan mij de problemen niet heel significant voor ogen. Dat zegt ook wel genoeg (ze hadden gewoon moeite de raketmotor op de baan te houden :P ).

Porpoising lijkt me veel minder makkelijk te reproduceren in fabriek / simulatie om daar nu tussentijds oorzaak - gevolg verbeteringen aan door te voeren. Helemaal omdat het lijkt alsof minimale afstellingsverschillen grote gevolgen hebben op de baan (meer / minder porpoising).

Maar goed als ze voldoende data hebben en al een oplossingsrichting hebben bedacht lijkt het me ook weer niet onmogelijk voor mercedes om er meteen weer steady op kop te staan na de quali en race.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-06 21:24
@Jasphur Heb je toevallig ook een bron voor mooie 5120x1440px achtergrondjes ;)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 21:49
Er valt niets te vertellen over de werkelijke krachtsverhoudingen: tot nu waren het maar testdagen.
Laten we de uitslag van de kwalificatie van de 1ste race afwachten, anders wordt het onzin verkopen.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 14:18
Chrosser schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:58:
Dat kun je ook andersom zien vind ik.
In 2020 die motor verwisselen dat was natuurlijk niet volgens plan. Die motor testen / betrouwbaarder maken kun je natuurlijk heel goed in de fabriek verder testen.
In 2021 staan mij de problemen niet heel significant voor ogen. Dat zegt ook wel genoeg (ze hadden gewoon moeite de raketmotor op de baan te houden :P ).

Porpoising lijkt me veel minder makkelijk te reproduceren in fabriek / simulatie om daar nu tussentijds oorzaak - gevolg verbeteringen aan door te voeren. Helemaal omdat het lijkt alsof minimale afstellingsverschillen grote gevolgen hebben op de baan (meer / minder porpoising).

Maar goed als ze voldoende data hebben en al een oplossingsrichting hebben bedacht lijkt het me ook weer niet onmogelijk voor mercedes om er meteen weer steady op kop te staan na de quali en race.
Vorig jaar was het ook alleen maar ach en wee bij Mercedes. Vervolgens winnen ze de eerste wedstrijd. In 2020 alleen maar gejammer, ze winnen de eerste 4 wedstrijden.

Het is al tig jaar hetzelfde daar. Reken maar dat er komend weekend in ieder geval één Mercedes van de voorste rij start.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
alexbl69 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:19:
[...]

Vorig jaar was het ook alleen maar ach en wee bij Mercedes. Vervolgens winnen ze de eerste wedstrijd. In 2020 alleen maar gejammer, ze winnen de eerste 4 wedstrijden.

Het is al tig jaar hetzelfde daar. Reken maar dat er komend weekend in ieder geval één Mercedes van de voorste rij start.
Er is één verschil: dit jaar zijn er totaal nieuwe auto's. Mercedes weet niet of hun concept werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 14:18
Xfile schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:22:
[...]

Er is één verschil: dit jaar zijn er totaal nieuwe auto's. Mercedes weet niet of hun concept werkt.
Zou het niet erg vinden.

Hoog tijd dat er zich eens een paar andere teams bovenaan de timetables melden (en dat betekent dat ook RB wat mij betreft er niet bovenuit hoeft te steken).

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Het wordt in ieder geval spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:38
Homeland schreef op zondag 13 maart 2022 @ 09:48:
[...]
Hetzelfde dit jaar, ja hij stuitert nog maar dat is relatief makkelijk op te lossen
Eens dat het weer hetzelfde lijkt, maar waarom zou je je coureurs het hele weekend belasten met gestuiter als dat niet nodig is? Snelheid niet verklappen kan op vele andere manieren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Ypuh schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:13:
@Jasphur Heb je toevallig ook een bron voor mooie 5120x1440px achtergrondjes ;)?
Niet van de testdagen. Maar de teams hebben op hun websites vaak wel een download pagina met diverse afbeeldingen :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:27
Weet iemand of Hamilton en Russel bij Mercedes met een gebitsbescherming rijden? Denk dat voor de race wel nodig is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jasphur
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FNtWPd1WYAUKOx9?format=jpg&name=large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Rivanov schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:21:
Vind het net een Indycar van voren.
Inderdaad. Ik begrijp waarom, maar vind de voorspoiler ook te hoog van de grond staan.
En de velgen. Op een getuned Golfje van 20 jaar oud zitten mooiere.
Het hele verhaal van andere maat velgen, want "road relevance" en "dan voelt Tante Truus
meer verbondenheid met F1" wordt in mijn ogen zo teniet gedaan.

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-04 08:37
Moet zeggen dat ik het zelf erg mooi vind. Ik vind de auto’s die tussen 2006 en 2008 gebruikt werden de mooiste Formule 1-wagens die we hebben gehad en de auto’s van dit jaar lijken van voren echt exact op die bolides. De Alfa Romeo doet me echt aan een 2008-Toyota denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Ik moet verder terugscrollen. Net precies diezelfde dingen gezegd.
Soccer98 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:50:
. De Alfa Romeo doet me echt aan een 2008-Toyota denken.
Insert "They are the same picture" meme. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Ome Ernst op 13-03-2022 12:48 ]

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Lekker Ventje schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 20:19:
Ik las gisteren ergens dat aan de hand van GPS data te zien was dat Mercedes er gewoon goed bij zat. Maar zouden ze niet gewoon twee concepten uitgeprobeerd hebben tijdens de beide testdagen en dan voor volgende week het beste concept kiezen?
Ik denk dat we moeten onthouden dat mensen er nu alles aan doen om zogenaamde scoops te scoren en daar flink wat bezoekers mee te trekken. De GPS-data is 1 bron van data, iedereen ziet hoe ze lopen te corrigeren aan het stuur. Dat valt bijna niet te manipuleren, want dan verkloot je je testdata behoorlijk.

We zullen het zien. Ik sluit niet uit dat Mercedes nu die enorme bak data gaat analyseren en kijken waar deze issues vandaan komen. Ik weet vrij zeker dat er daadwerkelijk problemen zijn nu, maar ik sluit niet uit dat ze met wat andere onderdelen (je kunt maar beperkt wijzigingen doorvoeren tijdens de wintertests) bij race 1 gewoon weer meedoen voor het podium. Ik hoop alleen dat Ferrari en RBR er dan ook bij zitten en misschien zelfs McLaren. Het is lang geleden dat we een 4-weg strijd hebben gezien aan de top :)

Edit: Het verschil met voorgaande seizoenen is dat we dit keer de problemen bij Mercedes heel duidelijk konden zien. Je hoeft geen expert te zien om alle stuurcorrecties te zien en te zien hoe de auto nog altijd stuitert op het rechte stuk. Ja, dat is allemaal op te lossen, maar de enige quick fix is het verhogen van de rijhoogte, wat de downforce minder groot maakt, waardoor de auto minder doorzakt. Of natuurlijk de veren stijver maken, zodat hij minder doorzakt, maar dan ga je om andere redenen stuiteren, dus dat kan niet op ieder circuit. Het is een issue die niet (makkelijk?) in de windtunnel op te lossen is, dus dat maakt het echt heel lastig om tussen WT en FP1 Q1 volgende week op te lossen.

[ Voor 23% gewijzigd door Grrrrrene op 13-03-2022 13:48 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeverSettle
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-06 14:27
alexbl69 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:19:
[...]

Hamilton won de race vanwege de illegale inhaal actie van Max, buiten op de baan. Wat nogal veel discussies opleverde vanwege Lewis die zelf ook meerdere keren in dat zelfde bocht buiten de baan ging. Anders was Max gewoon 1e gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
Brakius schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:42:
Weet iemand of Hamilton en Russel bij Mercedes met een gebitsbescherming rijden? Denk dat voor de race wel nodig is.
Meerdere teams hebben daar nog last van. AlphaTauri stuitert ook nog veel.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• BlauweFles
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
En nog even door met de analyses.
  • Red Bull's aero upgrade is set to have improved the car by half a second.
  • A Mercedes engineer says that Red Bull is infront, followed by Ferrari.
  • Mercedes is according to their own calculation, half a second behind those two.
  • Red Bull fully turned up the engine but Mercedes believes that there is more to come because Red Bull drove with more fuel.
  • Mercedes only turned up the engine in some stages but not during the fast lap.
  • Ferrari also drove with reduced engine power.
  • The RB18 also convinced in the longruns by being less hard on the tyres than the W13. The teams that are able to drive close to the ground.
https://www.auto-motor-un...errari-red-bull-mercedes/

En met betrekking tot dat laatste, herinneren we ons “high rake vs. low rake” nog? Zou wat zijn als dát ze nou voordeel oplevert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Homeland
  • Niet online
BlauweFles schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:54:
  • Mercedes is according to their own calculation, half a second behind those two.
  • Red Bull fully turned up the engine but Mercedes believes that there is more to come because Red Bull drove with more fuel.
  • Mercedes only turned up the engine in some stages but not during the fast lap.
  • The RB18 also convinced in the longruns by being less hard on the tyres than the W13. The teams that are able to drive close to the ground.

En met betrekking tot dat laatste, herinneren we ons “high rake vs. low rake” nog? Zou wat zijn als dát ze nou voordeel oplevert.
[Embed]
Als RB een halve seconde pakt met hun upgrade dan vrees ik hoe snel de Mercedes mogelijk is met hun concept, als ze die auto onder controle krijgen en de motor vergelijkbaar is dan zouden ze wel eens een enorme voorsprong kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:11
Als ze de velgen niet zwart laten maar wat met kleuren werken valt er wel mee te leven voor mij. En bij de avondraces kunnen LED’s ook wel wat toevoegen aan de velgen 🙂

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Vraag me af hoe Mercedes weet dat RBR de motor "fully" opgevoerd had tijdens de laatste rondjes. Die motor is niet gelijk aan die van vorig jaar en hoewel ik snap dat ze uit GPS-traces de mate van acceleratie kunnen destilleren, weet je nooit of dat komt omdat ze van (bijvoorbeeld) 90% naar 95% zijn gegaan of van 95% naar 100%. Sowieso valt het me op dat Mercedes erg veel informatie over andere teams deelt. Dat zullen ze bij de concurrentie wel weer waarderen, want hoe meer ze daarmee bezig zijn... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 14:24
Lekker Ventje schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:22:
Als ze de velgen niet zwart laten maar wat met kleuren werken valt er wel mee te leven voor mij. En bij de avondraces kunnen LED’s ook wel wat toevoegen aan de velgen 🙂
LED is in ieder geval over gesproken. Bv om de coureur of de positie kenbaar te maken. Maar geen idee of dat nu helemaal van tafel is of wel nog over gesproken wordt om bv volgend jaar toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe

[Embed]
Tsja, wat moeten we hier van denken? Serieus of Mercedes die nu alweer begint met downplayen van zichzelf?

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Chocoball
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
AMuS heeft de Herr Dokter gesproken na de testdagen en hier in de samenvatting en vertaling.
  • Op de laatste testdag kwam Red Bull met een nieuwe update voor de RB18, Perez zette gelijk op C4 banden de snelste ronde in de ochtendsessie. Verstappen zette in de middagsessie de snelste tijd op C5 banden. In de snelste ronde van Max scheelde het een halve seconde op de rest maar ook in de longrun is de RB18 snel volgens Marko.
  • Net als de andere teams heeft Red Bull last van stuiteren (porpoising) op het rechte stuk. Daarnaast had de RB18 last van onderstuur in de langzame en medium-snelle bochten. Red Bull ging daardoor zelfs de banden verdenken. In verhouding zijn de achterbanden sterker dan de voorbanden en de achterbanden zorgen voor voldoende neerwaartse druk (downforce) maar voor niet. Er moest aan de voorkant meer downforce gevonden worden om de RB18 in balans te krijgen.
  • Naast de nieuw gevormde sidepods is ook onder de bekleding aan de RB18 gesleuteld. Zo zou de koeling aangepast zijn en ook kwam er een nieuwe vloer onder de RB18.
  • Marko is tevreden, de correlatie tussen windkanaal en het circuit beter is dan verwacht. Door de upgrade heeft Red Bull het onderstuur sterk kunnen verminderen, maar Marko was bang dat de nieuwe upgrade het stuiteren zou verergeren gelukkig was dat niet het geval.
  • Hoewel zaterdag Ferrari 3-4 tienden voor lag kwam de half nieuwe RB18 steeds meer tot leven totdat het team besloot zich niet meer in te houden door met weinig brandstof en meer vermogen de baan op te gaan.
  • Volgens Marko was de longrun van Max ook beter omdat de RB18 minder last had van bandenslijtage dan de Mercedes W13. De bandenslijtage hangt mogelijk samen dat de W13 meer stuitert met de onderkant. Ferrari heeft mogelijk nog meer in het vat. Het reed alle dagen met minder vermogen, heeft niet met weinig brandstof gereden en stond hoger afgesteld.
  • Een thema wat Red Bull nog zal blijven achtervolgen is het overgewicht. De RB18 is zwaarder dan de W13 en F1-75. Naar verluid zou Red Bull het verzoek hebben gedaan om het minimale gewicht van 795 kg met 20 kg te verhogen wat overigens door het team ontkend wordt. Volgens Marko heeft het team wel wat overgewicht maar gaat de RB18 volgende week al op dieet omdat het lichtere onderdelen gaat krijgen. Volgens hem hebben bij de start van het seizoen 7 van de 10 teams met overgewicht te maken.
  • Mocht de gewichtsafname Red Bull de snelste wagen opleveren dan is dat een hele prestatie op zich. Gezien het feit dat Red Bull parallel naast de ontwikkeling van de 2022 wagen het langste van alle teams aan de 2021 wagen heeft doorontwikkeld.
Foto's van de half nieuwe RB18 Chocoball in "[F1 2022] Testdagen"

https://www.auto-motor-un...enrolle-saisonstart-2022/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:51
Lekker Ventje schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:22:
LED velgen krijg je helemaal een Mario kart uitstraling. Los het dan op zoals de WEC aan de zijkant van een bolide.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Waarom dat dat niet gewoon schrijven. Of moet je voor 'root' uit deze eeuw stammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:41
NoahAmber schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:41:
[...]

Waarom dat dat niet gewoon schrijven. Of moet je voor 'root' uit deze eeuw stammen.
toch wel een redelijk bekende term hoor - en ik kom helaas al lang niet meer uit deze eeuw :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
NoahAmber schreef op zondag 13 maart 2022 @ 17:41:
Voor taalgeschiedenis dan wel taalgebruik zit je tegen de verkeerde paal te pissen. En dat is reeds van de vorige eeuw het geval :+

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekker Ventje
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:11
Hari-Bo schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:45:
[...]

LED velgen krijg je helemaal een Mario kart uitstraling. Los het dan op zoals de WEC aan de zijkant van een bolide.
Dat heb je met Monaco toch al.

Switch - XBox Series X - PS5 -Vita - 3DS - Primo XL - Monolith Classic - Monolith Junior

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:51
Lekker Ventje schreef op zondag 13 maart 2022 @ 18:31:
[...]

Dat heb je met Monaco toch al.
Neemt nog steeds niet weg dat de WEC variant een nettere oplossing is.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:49

[Embed]
Laat het maar een keer waar zijn dat Mercedes problemen heeft en laat dat dan ook tot uitdrukking komen in de resultaten.. Alle jaren hiervoor in het hybride tijdperk hebben ze op miraculeuze wijze altijd de zogenaamde problemen op tijd kunnen oplossen.. We gaan wel zien of dat dit jaar ook weer zo zal zijn.. Eindelijk een jaar waar Mercedes (en Hamilton) niet meer meedoen om de prijzen zou wel fijn zijn na 8 jaar.. Geef mij maar een strijd tussen Red Bull en Ferrari, dat kan ook leuk worden.. Niet alleen Max vs Ferrari, maar ook om te zien hoe Leclerc en Sainz dat onderling gaan uitvechten dan.. Zou wel lullig zijn voor Russel, denkt die eindelijk in een top auto te zitten, stapt hij precies in het jaar in dat Mercedes afhaakt en z'n dominantie kwijt is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeverSettle
Apart dat ze bij RB zeggen dat ze nog last hebben van porpoising. Er zijn beelden en foto's te zien waarbij Red Bull toch een kleine rake heeft, zeker bij de snelle run van Max. Geen vonkjes te zien, terwijl anders teams daar wel last van hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-06 07:24

AndereKoekoek

Ping! Pong?

NeverSettle schreef op maandag 14 maart 2022 @ 01:25:
Apart dat ze bij RB zeggen dat ze nog last hebben van porpoising. Er zijn beelden en foto's te zien waarbij Red Bull toch een kleine rake heeft, zeker bij de snelle run van Max. Geen vonkjes te zien, terwijl anders teams daar wel last van hadden.
Ik lees van zowel Verstappen als red bull daar het voor hun geen issue is:

https://racingnews365.nl/...-probleem-hebben-opgelost

https://www.gpblog.com/nl...obleem-voor-red-bull.html

https://www.fpal.org/moto...-no-problem-for-red-bull/

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-06 18:04

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FNzPH5hXwAA8COT?format=png&name=large

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

De top 3 van elke dag mag van mij wel vaker voorkomen. :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Inflatable schreef op zondag 13 maart 2022 @ 19:58:
[...]

Zou wel lullig zijn voor Russel, denkt die eindelijk in een top auto te zitten, stapt hij precies in het jaar in dat Mercedes afhaakt en z'n dominantie kwijt is..
Nog altijd een flinke stap vooruit t.o.v. Williams natuurlijk :)

Ik hoop ook op een RBR-Ferrari-strijd. Met mogelijk McLaren ernaast, als ze hun remkoelproblemen oplossen.

En als het middenveld er dan wat dichter op zit, worden kleine foutjes incidenteel ook afgestraft en hebben we vaker onverwachte podiums. Heerlijk, dit kan een heel mooi seizoen worden. Vooral als aan de dominantie van Mercedes (en dus Hamilton) een einde komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Illegal_Alien schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:48:
[...]

De top 3 van elke dag mag van mij wel vaker voorkomen. :D.
Ben benieuwd of er klantteams sneller gaan zijn als de fabrieksteams

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knul
  • Laatst online: 20-06 20:17
basvn schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:24:
[...]

Jammer dat Renault/Alpine geen klantmotoren meer levert, anders was het antwoord sowieso ja :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:09
basvn schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:24:
[...]

De enige realistische optie zou dan Mclaren zijn op dit moment denk ik.

Alpine (Renault) -> heeft geen klanten teams
Red Bull -> Alpha Tauri zal in principe nooit sneller zijn
Ferrari -> Lijkt heel lekker te gaan en kans is gering dat Haas / Alfa Romeo sneller is
Mercedes -> Ging iets minder soepel, terwijl Mclaren wel een redelijk steady begin heeft dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-06 07:16
Requiem19 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:34:
[...]

De enige realistische optie zou dan Mclaren zijn op dit moment denk ik.

Alpine (Renault) -> heeft geen klanten teams
Red Bull -> Alpha Tauri zal in principe nooit sneller zijn
Ferrari -> Lijkt heel lekker te gaan en kans is gering dat Haas / Alfa Romeo sneller is
Mercedes -> Ging iets minder soepel, terwijl Mclaren wel een redelijk steady begin heeft dit jaar.
McLaren heeft toch juist problemen gehad? By far de minste ronden van alle teams, problemen met de remmen, ik denk dat ze ver van een steady begin af zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
BBTM schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:57:
[...]

McLaren heeft toch juist problemen gehad? By far de minste ronden van alle teams, problemen met de remmen, ik denk dat ze ver van een steady begin af zitten.
Ja dat is zeker waar. De koeling van de voorremmen bleek onvoldoende te zijn en dat zorgde er dus voor dat ze geen long runs konden doen.

Waar ik meer op doelde was dat Mclaren vanaf dag 1 een goede balans had en relatief weinig last van porpoising.

Als ze de betrouwbaarheidsproblemen oplossen verwacht ik dat ze redelijk van voren zullen rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:19
MSC kwam in de Q van 2021 niet verder 1.32.449.

Ze zijn dus nu al sneller. Nu zal hij op banden hebben gereden die niet toegestaan zijn in de race, maar ik verwacht toch niet ook dat ze een echte Glory run gedaan hebben met zeer weinig brandstof en 100% op de limiet.

Op welke banden reed MSC zijn beste tijd zaterdag?

Zie nu dat hij een 1.33.100 heef gereden op de vergelijkbare C3 van vorig jaar. Dan is Haas dus nu al 'Slechts' 6 tiende langzamer dan vorig jaar. Dat kunnen niet veel teams zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door BasvanS op 14-03-2022 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-06 20:09
'Als ze <insert probleem> oplossen verwacht ik dat ze redelijk vooraan zullen rijden' kan je over 8/10 teams zeggen ongeveer, zeker over teams als Mercedes. Ik verwacht dat daar redelijk wat sandbagging speelt, al lijkt porpoising wel een probleem te zijn. Misschien niet zozeer over één ronde (quali), maar het lijkt me niet relaxt als je dat anderhalf uur moet verduren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
BasvanS schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:08:
[...]

MSC kwam in de Q van 2021 niet verder 1.32.449.

Ze zijn dus nu al sneller. Nu zal hij op banden hebben gereden die niet toegestaan zijn in de race, maar ik verwacht toch niet ook dat ze een echte Glory run gedaan hebben met zeer weinig brandstof en 100% op de limiet.

Op welke banden reed MSC zijn beste tijd zaterdag?

Zie nu dat hij een 1.33.100 heef gereden op de vergelijkbare C3 van vorig jaar. Dan is Haas dus nu al 'Slechts' 6 tiende langzamer dan vorig jaar. Dat kunnen niet veel teams zeggen.
Op een ander forum had iemand voor vorig jaar de tijden van de Bahrein test vergeleken met de Q tijden. En dan zie je dat de kleinere teams in de test toch wel sneller waren dan in de Q:
Team --> Test vs Qualy

Red Bull --> 28.96 vs 28.99
Ferrari --> 29.61 vs 29.67
McLaren --> 30.14 vs 29.92
Alpine --> 30.18 vs 30.24
Aston --> 30.46 vs 30.60

Merc was the only team considerably quicker at qualy vs test (still only by around 0.6s)

Mercedes --> 30.02 vs 29.38

The smaller teams: Alfa, AT, Williams and Haas all were around 1 - 1.5s slower during qualy than what they have showed during test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:12

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

thealterego1 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 17:45:
En morgenavond zitten ze waarschijnlijk weer online een racespel samen te spelen :P
Volgens mij is dat het verschil tussen de "nieuwe" en "oude" generatie. De oude generatie rijdt een wintertest, af en toe een stukje in de simulator en moet het verder hebben van een stuk of 20 races per jaar met de bijhorende trainingen. Laten het er tegenwoordig 30 zijn als je de sprintraces meetelt. Best case scenario oefenen die 50 starts per jaar en halen ze 200 keer per jaar iemand in (Inclusief sims en training). Een rolling start oefenen ze misschien 5 keer per jaar, de leiding nemen in zo'n geval nog minder.
De meeste van hun collega's zullen ze in een heel jaar misschien 1 of 2 keer voorbijgaan.

Dan de jonge generatie. Die doen zoveel special acties op een gewone dinsdagavond. Die zijn al honderd keer samen dezelfde bocht in gedoken en weten van elkaar precies wat ze kunnen verwachten. Dat doen ze dan wel niet vanuit een dure F1 auto maar misschien wel thuis vanaf de bank met een eenvoudige controller maar aan de psychologie verandert dat niet veel. Ze weten heel goed wat de onderlinge verhoudingen zijn, wie grote risico's neemt, wie het veilig speelt, wie er wraak neemt, wie er bereid is z'n eigen race te offeren, wie liever ruimte geeft.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Grrrrrene schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:29:
Vraag me af hoe Mercedes weet dat RBR de motor "fully" opgevoerd had tijdens de laatste rondjes.
Ik denk dat je met een goede microfoon al een heel eind komt door naar RPM te luisteren. Ik denk dat ze ook wel in staat zijn om aan het geluid te horen wat de zuurstof/brandstof verhouding is. Verder kun je kijken naar topsnelheid of acceleratie. Als je eerder hebt gezien dat een auto sneller kan optrekken, ook al was het maar 1 keer, dan weet je dat ze nog niet aan de max zitten.

Bij de glory runs van Verstappen waren er wel wat opmerkelijke beelden van uit de RedBull garage. Toen ze zijn tijd zagen kon je de verbazing zien. Zo'n lach van mensen wiens verwachtingen worden overtroffen op een manier dat ze zich er bijna voor schamen. Mijn interpretatie van hun blik was "We probeerden de werkelijke snelheid van de auto te verbergen maar zelfs met een volle tank en 50 kilo zand aan boord is Verstappen nog de snelste". Wellicht is dat wishfull thinking aan mijn kant :)

[ Voor 29% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 14-03-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-06 15:47
BBTM schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:57:
[...]

Naast de problemen met de remmen komt dat wellicht ook door het ontbreken van Ricciardo, je kunt Norris niet 3 dagen 8 uur laten testen en bovendien krijg je dan maar de feedback van één coureur.

Die lijken inderdaad juist eerder een stap terug te doen dan vooruit.

Als je Drive to Survive ziet en terugkijkt naar de testdagen in 2021 met Hamilton en Bottas die de Mercedes 'undrivable' noemen, maar een week later bij de eerste GP beiden op het podium staan waarbij Hamilton ook gewoon wint vallen die problemen allemaal wel mee.
Dat was in eerdere jaren volgens mij ook al zo, die zijn constructeurskampioen sandbagging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Wat Mercedes betreft vrees ik dat ze daar een luxe-probleem hebben. De auto genereert zoveel downforce dat ze al op lagere snelheden last hebben van bruinvissen dan de andere teams. Volgens mij zag ik Mercedes zelfs in de bochten last hebben van stuiteren.

De strakke sidepods vind ik extra opmerkelijk omdat koeling de afgelopen jaren het belangrijkste zwakke punt van Mercedes was. Misschien dat ze daar flink in hebben geinvesteerd en daarom/daardoor bij dit ontwerp zijn uitgekomen. Als dit ontwerp werkte in het bloedhete Bahrein dan zal het overal wel werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-06 20:29
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:28:
[...]

Dan de jonge generatie. Die doen zoveel special acties op een gewone dinsdagavond. Die zijn al honderd keer samen dezelfde bocht in gedoken en weten van elkaar precies wat ze kunnen verwachten. Dat doen ze dan wel niet vanuit een dure F1 auto maar misschien wel thuis vanaf de bank met een eenvoudige controller maar aan de psychologie verandert dat niet veel. Ze weten heel goed wat de onderlinge verhoudingen zijn, wie grote risico's neemt, wie het veilig speelt, wie er wraak neemt, wie er bereid is z'n eigen race te offeren, wie liever ruimte geeft.
De oude oude generatie was gewoon gewend aan onbeperkt testen en in de vroege 2000's had Ferrari iets van 5 testcoureurs in dienst.
De generatie tussen ongeveer 2008 en 2014 was minder on the road gewend en echt goede simulaties hadden ze vaak nog niet, maar heeft wel nog een langere carrière in de opstapklassen. Vanaf 2015 kwam er gewoon een groep die zo snel doorstromen dat ze eigenlijk wel moeten oefenen in de simulator, want ze hebben geen 200 races gereden voor ze de F1 instappen.

Tenminste, dat is mijn visie erop. Overal zullen uitzonderingen zitten, zo had Alonso zijn befaamde buitenom 130r geoefend op de playstation en had Kimi eigenlijk geen ervaring voor hij in de F1 stapte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-06 22:24
Hoeveel motoren zal MER dit jaar gebruiken? Jammer dat ze de strafmaat voor extra motoren gebruiken niet hebben aangepast.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

mavamal schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:52:
De oude oude generatie was gewoon gewend aan onbeperkt testen en in de vroege 2000's had Ferrari iets van 5 testcoureurs in dienst.
Goede punten, en dat soort testen zijn natuurlijk ook heel waardevol maar zijn toch vooral op het mechanische deel van de wedstrijd gericht, niet op het mentale en psycholgische deel. Coureurs als Leclerc, Norris en Russell spelen/oefenen tegen elkaar.

Dat ze maar een spelletje spelen verandert niks aan de onderlinge relaties, strategieen, voorkeuren. Wat ook helpt is dat zo'n spelletje goedkoop is. Een crash kost geen miljoenen. Met echte auto's is een crash altijd duur, zelfs voor Ferrari, tijdens het testen zullen ze zich onderbewust toch een beetje inhouden terwijl ze tijdens de race wel een gok van een miljoen euro nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

hansvk schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:12:
Hoeveel motoren zal MER dit jaar gebruiken? Jammer dat ze de strafmaat voor extra motoren gebruiken niet hebben aangepast.
Wat mij betreft mogen zie die limiet opheffen en deel maken van de cost cap. Ik weet dat teams nu 'all you can eat' contracten hebben waarmee ze zoveel motoren krijgen als ze nodig hebben maar uiteraard betalen ze daar wel voor. Laat ze maar strategische keuzes maken hoeveel van hun budget ze willen uitgeven aan motoren en wat voor garanties daar tegenover staan. Het zou wel heel sneu zijn als een team de laatste race niet mee kan doen omdat de motoren op zijn. Maar als je ze ook de vrijheid geeft om motororen te reviseren of onderdelen samen te voegen, zolang je dat kan betalen, dan zou dat niet echt moeten voorkomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:31:
[...]

Wat mij betreft mogen zie die limiet opheffen en deel maken van de cost cap. Ik weet dat teams nu 'all you can eat' contracten hebben waarmee ze zoveel motoren krijgen als ze nodig hebben maar uiteraard betalen ze daar wel voor. Laat ze maar strategische keuzes maken hoeveel van hun budget ze willen uitgeven aan motoren en wat voor garanties daar tegenover staan. Het zou wel heel sneu zijn als een team de laatste race niet mee kan doen omdat de motoren op zijn. Maar als je ze ook de vrijheid geeft om motororen te reviseren of onderdelen samen te voegen, zolang je dat kan betalen, dan zou dat niet echt moeten voorkomen.
Als het deel van de costcap wordt, dan blijf je er problemen mee houden. Als zeg maar Williams de costcap bereikt heeft en dan een motor ploft, dan kan je ook geen nieuwe meer kopen. En samenvoegen van motoren mag simpelweg niet, om ook maar te voorkomen dat er met nieuwe delen wordt gesjoemeld. Motoren worden verzegeld door de FIA en daarna mag die niet meer open. En binnen de costcap doen, dan krijg je weer gevallen van motoren voor 1€ voor de fabrieksteams en 250.000€ voor klantenteams. (absurd voorbeeld, maar je snapt creatief boekhouden denk ik wel. ;) )

Nee er moet gewoon een progressieve straf komen op het gebruiken van extra motoren. En dat dit niet aangepast is, is heel erg jammer. Wat Mercedes vorig jaar hiermee flikte sloeg nergens op. Als je daadwerkelijk ploffende motoren hebt, dan kan je je er nog wat bij voorstellen (hoewel dat ook de "regelen" is), maar wisselen omdat die minder performance heeft? Jammer joh. De regel is 3 motoren per jaar. Nummer 4 10 plaatsen gridstraf, nummer 5 achteraan starten, nummer 6 starten in de pits en een onderzoek naar de reden waarom je 2x zoveel motoren nodig hebt. Desnoods verplicht je zo'n team om de 1-2 meest aggressieve motorsettings niet meer te mogen gebruiken bijvoorbeeld.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FN0AHgZXIAEo_Jc?format=jpg&name=large

hij maakt altijd de longrun simulaties, dus vaak wel een okay bron

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

misschien al gedeeld, misschien ook niet, misschien in een van de andere 23 f1 topics - ik volg t niet meer :F :+

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-06 14:24

TrekDr0p

QR niet scannen

himlims_ schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:25:
[Streamable: Lap comparison]

misschien al gedeeld, misschien ook niet, misschien in een van de andere 23 f1 topics - ik volg t niet meer :F :+
Jammer dat je niet ook zijn helm ziet in de 22 kant, want dan kon je beter vergelijken of hij meer hobbelt met zijn hoofd.
Maaaaaar het lijkt wel alsof ze niet meer hobbelen dan in 21, gezien vanuit mijn ongetrainde F1 oog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Laatst online: 21-06 19:57

Damian

Insane Obtrusion

TrekDr0p schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:34:
[...]

Jammer dat je niet ook zijn helm ziet in de 22 kant, want dan kon je beter vergelijken of hij meer hobbelt met zijn hoofd.
Maaaaaar het lijkt wel alsof ze niet meer hobbelen dan in 21, gezien vanuit mijn ongetrainde F1 oog :+
volgens mij had de RBR daarin de latere periodes van testen toch niet heel veel last meer van of wel?

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
CAPSLOCK2000 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:37:
[...]

Ik denk dat je met een goede microfoon al een heel eind komt door naar RPM te luisteren.
Maar met 90% power komen ze ook wel op 12k rpm's. Het is niet zo dat ze door de motor op te voeren de toerenlimiet verhogen.
Ik denk dat ze ook wel in staat zijn om aan het geluid te horen wat de zuurstof/brandstof verhouding is.
Ongetwijfeld, maar de motoren zijn nog gewijzigd naar dit seizoen, dus ze kunnen het niet vergelijken met bijvoorbeeld Q3 van de laatste race vorig seizoen.
Verder kun je kijken naar topsnelheid of acceleratie. Als je eerder hebt gezien dat een auto sneller kan optrekken, ook al was het maar 1 keer, dan weet je dat ze nog niet aan de max zitten.
Dat klopt, maar dat bedoelde ik dus: je weet alleen dat ze NIET op de hoogste modus hebben gereden in een bepaalde ronde, door naar die acceleratie te kijken. Maar je kunt niet concluderen dat ze WEL op de hoogste modus hebben gereden omdat het ineens wat sneller ging. Als ze van 90% naar 95% gingen, denk je ten onrechte dat dit de topsnelheid was, terwijl er nog 5% in het vat zit.

In het kort: je hebt alleen relatieve vergelijkingen, geen absolute.
Bij de glory runs van Verstappen waren er wel wat opmerkelijke beelden van uit de RedBull garage. Toen ze zijn tijd zagen kon je de verbazing zien. Zo'n lach van mensen wiens verwachtingen worden overtroffen op een manier dat ze zich er bijna voor schamen. Mijn interpretatie van hun blik was "We probeerden de werkelijke snelheid van de auto te verbergen maar zelfs met een volle tank en 50 kilo zand aan boord is Verstappen nog de snelste". Wellicht is dat wishfull thinking aan mijn kant :)
Of het was de rondetijd zelf die ze verbaasde, omdat ze dachten nog achter Ferrari te zitten o.i.d. Ik hoop heel erg dat je gelijk hebt hoor, maar het is en blijft pure speculatie (wel leuk om te doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Palmer zit er weer lekker op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:39

FunkyTrip

Funky vidi vici!

CAPSLOCK2000 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 12:37:
Ik ben wel benieuwd hoe het gaat uitpakken als alle auto's dichter bij elkaar zijn gekomen qua racepace en topsnelheid en Verstappen nog steeds 0.5s sneller is dan de rest omdat ie gewoon veruit de superieure coureur is.

Wel lullig dat Perez dan eigenlijk omlaag wordt gehaald als hij niet consequent 2e wordt omdat iedereen roept "Red Bull heeft de snelste auto!" terwijl het wellicht alleen VER is die zo snel is ;-)

Dit dus.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NeverSettle
basvn schreef op maandag 14 maart 2022 @ 14:16:
[Twitter]
[Afbeelding]

hij maakt altijd de longrun simulaties, dus vaak wel een okay bron
Dit was die van vorig jaar:
Afbeeldingslocatie: https://www.formula1.com/content/dam/fom-website/manual/Misc/2021preseason/BahrainTesting/Day3gallery/Short-Pace-Lap.jpg.transform/6col-retina/image.jpg

Ofwel, neem het aan met een korreltje zout :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Grrrrrene schreef op maandag 14 maart 2022 @ 15:49:
In het kort: je hebt alleen relatieve vergelijkingen, geen absolute.
Ok, dat klopt wel. Toch denk ik dat ze een goed idee hebben want ze rijden met min of meer dezelfde motoren als vorig jaar. Ik denk nog steeds dat je met een goede microfoon het verschil kan horen tussen de verschillende standen. Nou denk ik niet dat er een absoluut maximum is, al die motoren kunnen harder gaan door betrouwbaarheid op te offeren. Maar ik denk dat een team als Mercedes een heel archief aan motorgeluiden heeft om mee te vergelijken en spelletjes te doen als "de motor klinkt nu precies als die ene kwalificatieronde van toen-en-toen".
Of het was de rondetijd zelf die ze verbaasde, omdat ze dachten nog achter Ferrari te zitten o.i.d. Ik hoop heel erg dat je gelijk hebt hoor, maar het is en blijft pure speculatie (wel leuk om te doen).
Ja, maar volgens mij was die rondetijd veel beter dan ze verwachtte. De laatste keer dat ik zo lachte was toen ik een database naar SSD verplaatste en de databasebeheerders een storing kwamen melden omdat ze niet konden geloven dat de data al was verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:27
Mijn wishfull thinking. Ik las ergens dat de vloeren aangepast mocht worden t.b.v. porpoising en dat een ronde buis onder de vloer toegestaan is. En dat dit porpoising oplost. Echt dat het niet voor alle teams werkt. Misschien dat oude oplossingen niet voor de revolutionaire auto van Mercedes werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

hansvk schreef op maandag 14 maart 2022 @ 13:12:
Hoeveel hebben RB en AT er in de afgelopen seizoenen verbruikt :z Juist voor Honda zijn de regels aangepast.

Ik hoop dat Mercedes dit jaar een raket motor heeft die wel lang mee gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Dj-sannieboy op 14-03-2022 22:02 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/275802426_5363556033668328_3516125959166509203_n.jpg?stp=dst-jpg_s640x640&_nc_cat=1&ccb=1-5&_nc_sid=9267fe&_nc_ohc=UMMozqER3b8AX9tvO7v&_nc_oc=AQkdF-jmupamWwtYOeuQf7A3k2U2lZUFZSkEOOWX_B5de4EScyVFiBXVKIPRck-vU1g&tn=4yABoxY4mgLI73YA&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=00_AT-Q1g7_a-LD1IjZgB1Vth9hzAHumMQ65Aq7bYljK9Gntw&oe=6233E931

Zo is het echt niet normaal om te zien wat een verschil er tussen de autos zit :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Damian schreef op maandag 14 maart 2022 @ 22:20:
[Afbeelding]

Zo is het echt niet normaal om te zien wat een verschil er tussen de autos zit :/
Hoezo? Dit is toch wat de meeste wilden? Alle auto's waren vrijwel hetzelfde, en met de 2022 zou er helemaal geen ruimte meer zijn voor een afwijkend ontwerp. En zie nu: veelal flink verschillende auto's. Andere sidepods (klein, groot, badkuip er in), verschillende voorvleugels (onderste element onder de neus, onderste element in een krul naar boven, ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
[Afbeelding]

Heeft iemand al ergens gelezen hoe Mercedes de wake van de banden probeert te controleren?

Want ze lijken dit optisch volledig te negeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-06 14:46
NeverSettle schreef op maandag 14 maart 2022 @ 16:01:
[...]

Dit was die van vorig jaar:
[Afbeelding]

Ofwel, neem het aan met een korreltje zout :)
Na de test denk ik ook wel dat dit klopte, Mercedes had problemen. Uiteraard waren die bij race 1 gewoon opgelost :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:22

JB

Cédric roelt!

Requiem19 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:54:
[...]

Heeft iemand al ergens gelezen hoe Mercedes de wake van de banden probeert te controleren?

Hoe koelen ze dit dan? Van onder? Mercedes stond er toch juist om bekend dat ze vaak koelingsproblemen kenden? Ik las ook iets van speciale koelvloeistof maar geen idee of dit klopt en toegestaan is. Als het allemaal zo is, wel weer een stunt.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:54:
[...]

In Ted's notebook van Bahrein testing day 1 heeft hij een kort interview met Mark Ellis, die het een en ander uitlegt. Als je die nog ergens kunt terugvinden is dat best interessant (ik weet niet of die nog ergens on-line staat of dat Sky die allemaal al heeft gevonden en heeft laten verwijderen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
JB schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:31:
[...]

Hoe koelen ze dit dan? Van onder? Mercedes stond er toch juist om bekend dat ze vaak koelingsproblemen kenden? Ik las ook iets van speciale koelvloeistof maar geen idee of dit klopt en toegestaan is. Als het allemaal zo is, wel weer een stunt.
Pat Symonds, voormalig tech director bij oa Renault en Benetton deed een pitwalk met Ted tijdens de testdagen en vertelde over alle teams wat. Bij Mercedes vertelde hij dat ze met een UK bedrijf in zee zijn gegaan die iets doet met koeling voor raketten (geen oorlogsraketten, maar ruimteraketten denk ik :P).

Die koeling geloof ik wel - dat hebben ze gewoon heel slim gedaan.

Wat ik interessanter vindt is de filosofie van hun concept. De wielen/banden veroorzaken namelijk heel veel vuile lucht, die teams tot vorig jaar via de bargeboards en voorvleugel zo snel mogelijk naar buiten probeerden te krijgen (outwash). Nu bargeboards verboden zijn is dat veel moeilijker. Daarom hebben de meeste teams brede sidepods, zodat de sidepods in beperkte vorm doen wat de bargeboards vroeger deden.

Mercedes' sidepods kunnen dat niet omdat ze zo smal zijn. Dan kun je dus geen outwash meer creeeren met je bargeboards en zorgen de voor en achterwielen voor heel veel verstoring....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hansvk
Dj-sannieboy schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:55:
[...]

Hoeveel hebben RB en AT er in de afgelopen seizoenen verbruikt :z Juist voor Honda zijn de regels aangepast.

Ik hoop dat Mercedes dit jaar een raket motor heeft die wel lang mee gaat.
Appels en peren...., Whataboutism...

Pas misschien niet in jouw (Mercedes)straatje, maar het was duidelijk dat wat Mercedes vorig jaar heeft gedaan met de motoren niet past bij de filosofie van de F1 om de kosten terug te dringen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
Requiem19 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:57:
[...]

Wat ik interessanter vindt is de filosofie van hun concept. De wielen/banden veroorzaken namelijk heel veel vuile lucht, die teams tot vorig jaar via de bargeboards en voorvleugel zo snel mogelijk naar buiten probeerden te krijgen (outwash). Nu bargeboards verboden zijn is dat veel moeilijker. Daarom hebben de meeste teams brede sidepods, zodat de sidepods in beperkte vorm doen wat de bargeboards vroeger deden.

Mercedes' sidepods kunnen dat niet omdat ze zo smal zijn. Dan kun je dus geen outwash meer creeeren met je bargeboards en zorgen de voor en achterwielen voor heel veel verstoring....
Lullig straks voor de rijders op plek 9 en 10 in de race :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Niet online

Illegal_Alien

[...]

Pat Symonds, voormalig tech director bij oa Renault en Benetton deed een pitwalk met Ted tijdens de testdagen en vertelde over alle teams wat. Bij Mercedes vertelde hij dat ze met een UK bedrijf in zee zijn gegaan die iets doet met koeling voor raketten (geen oorlogsraketten, maar ruimteraketten denk ik :P).
[...]
Het schijnt het volgende bedrijf te zijn: https://reactionengines.co.uk/

en het racing gedeelte: https://reactionengines.co.uk/motorsport/ (Een wel ERG bekend F1 model trouwens. :P)

Afbeeldingslocatie: https://reactionengines.co.uk/wp-content/uploads/2021/05/motorsport-diagram-1024x539.png

[ Voor 17% gewijzigd door Illegal_Alien op 15-03-2022 09:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

[Embed: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aPZmdGG_460svav1.mp4]
[Video: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aPZmdGG_460svav1.mp4]

zucht, beide ubb-codes werken niet :?

@crisp doe ik iets vout? nvm; "Note: enkel url's van de volgende video-sites worden herkend:YouTube,Vimeo,Streamable en Tweakers."

[ Voor 28% gewijzigd door himlims_ op 15-03-2022 10:06 ]

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:22

JB

Cédric roelt!

[...]

Die koeling geloof ik wel - dat hebben ze gewoon heel slim gedaan.

Maar als "wij" dit al kunnen beredeneren dan mag ik hopen dat de FIA deze filosofie ook chased? Ze wilden toch af van de dirty air? Als MER nu juist het tegenovergestelde aan het doen is, dan wordt het wel echt kansloos weer...

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
JB schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 09:26:
[...]

Maar als "wij" dit al kunnen beredeneren dan mag ik hopen dat de FIA deze filosofie ook chased? Ze wilden toch af van de dirty air? Als MER nu juist het tegenovergestelde aan het doen is, dan wordt het wel echt kansloos weer...
Ik denk niet dat Mercedes' filosofie zorgt voor meer vuile lucht voor de auto's die erachter rijden. Het is meer dat hun eigen auto meer last heeft van de vuile (en onvoorspelbare) lucht die de banden genereren. Ik ben vooral benieuwd hoe zij de nadelen van dit concept kunnen beperken.

Wat de andere teams doen qua outwash en vieze lucht naar buiten te sturen (outwash) is meer wat er juist vroeger gebeurde en wat het moeilijker maakte om te volgen. Omdat er nu geen bargeboards meer zijn is dit effect in 2022 echter veel minder sterk dan in 2021. Daarnaast hebben auto's die erachter rijden ook minder last van outwash omdat de meeste downforce nu via de vloer gegenereerd wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
nvm.

[ Voor 98% gewijzigd door nachtnet op 15-03-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ook al heb je de post verwijderd/veranderd naar nvm, toch een plusje van mij. Gewoon lekker positief blijven en ... omdat het kan ;)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

RobertMe schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:50:
[...]

Hoezo? Dit is toch wat de meeste wilden? Alle auto's waren vrijwel hetzelfde, en met de 2022 zou er helemaal geen ruimte meer zijn voor een afwijkend ontwerp. En zie nu: veelal flink verschillende auto's. Andere sidepods (klein, groot, badkuip er in), verschillende voorvleugels (onderste element onder de neus, onderste element in een krul naar boven, ...).
Ik zeg toch ook nergens dat het een slecht iets is ;)

Alleen maar blij dat het geen eenheidsworsten zijn zoals de vorige jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-06 21:24
[Afbeelding]

Het is vrijwel dezelfde auto, maar dan ligt die van Ferrari in een badkuip.

Vraagt uiteindelijk ook 2x zoveel carbon en daarmee man-uren om te produceren lijkt mij. Wat er niet op zit hoef je ook niet te ontwerpen/testen/fabriceren/vervangen/optimaliseren/op reserve te hebben etc. Met het oog op de budgetcap nog niet eens zo onverstandig lijkt me, mits de prestaties er niet onder lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembock
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03:56
Ypuh schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:19:
[...]
Vraagt uiteindelijk ook 2x zoveel carbon en daarmee man-uren om te produceren lijkt mij.
In ruil daarvoor krijg je meer man-uren om alle onderdelen zo klein mogelijk te krijgen en in elkaar te schuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 14:07

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
En hier weer verder: [F1 2022] Race 1 GP van Bahrein

Tweakers Discord

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Nee, ook dit seizoen hoeft het gezeur over Hamilton niet.