Is mij welbekend. De 2022 auto moet het echter ook niet van de langzame bochten hebben en dat lijkt me ook wel overduidelijk nu.EagleTitan schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:49:
[...]
De auto's zijn ook wel significant zwaarder dit seizoen, en misschien ook meer gevoelig voor onderstuur daardoor?
Testing, one, two ...
De omstandigheden verandert per (half)uur. Wind in de rug, dan weer niet, wel of geen zand etc.powah33 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:53:
Palmer vraagt zich af of de neus van de red bull iets hoger zit dan eerder vandaag ... hij zegt trouwens ook dat hij denkt dat de baan kwaliteit minder word. Dat kan verklaren waarom eerder max en daarna lewis die bochten reeks niet helemaal lekker namen. .... wind neemt ook toe hoor ik ze zeggen.
---RAWE CEEK!!!---
Was het maar mist, dit is opgeblazen zand, denk dat ze daarmee ook minder zullen rijden.NoFearCreations schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:00:
Wordt inderdaad erg mistig daar nu.
Edit: valt tegen. Wel is Lewis alweer zijn 2021 favoriete route aan het volgen
[ Voor 70% gewijzigd door hardware-lover op 11-03-2022 15:05 ]
Testing, one, two ...
tweakduke in "[F1 2022] Testdagen"DaniëlWW2 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:42:
[...]
Nee, volgens mij is Viaplay doorgeslagen en opeens naar de herhaling van de ochtend gegaan. WTF.
Ach zo heb ik weleens FP1 twee keer gekeken......DaniëlWW2 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:39:
Latifi zijn remmen staan weer in de fik...
edit: Die auto brand af. Nog erger dan vanochtend.
Nee, WTF dit zijn de beelden van de ochtend weer. He?
Ocon staat stil op de baan
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
[ Voor 13% gewijzigd door Suicyder op 11-03-2022 15:23 ]
Op de Engelse livestream hadden ze het in het begin over een fuel runout test, waarbij ze meer tekort kwamen dan gedacht.Suicyder schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:22:
Ocon lijkt bakissue te hebben (gok ik)
Ja hoorde het ze zeggen, ook een gok en als dat zo zou zijn vonden ze dat 'een oneerlijke methode'Gropah schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:27:
[...]
Op de Engelse livestream hadden ze het in het begin over een fuel runout test, waarbij ze meer tekort kwamen dan gedacht.
Dat idee kreeg ik gisteren ook al. Ik dacht dat ze gewoon langzaam reden, maar het oogt wat traag.DoubleDutch schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:41:
Ligt het aan mij of zien de auto's er log en langzaam uit,ze hebben moeite om een bocht strak te nemen.
Die RedBull lijkt ook wat op een F2 auto, dus dat zal ook niet helpen.
| PS5 PSN: Hitting-Apex89
Ook dat ze pas sinds 2020 F1 kijkt.Ypuh schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:27:
Nieuwe commentator die de DHL commentator contest gewonnen heeft mag een uurtje mee doen met het commentaar bij F1TV. Janna Ehido uit de Filipijnen (waar races altijd om 03.00u plaatsvinden).
Best aangename stem (al vind ik het VER lap filmpje waarmee ze won wat minder) en voelt vrij natuurlijk. Knap als je nagaat dat ze nog maar 19 is.
"When you grow up your heart dies"
Wat valt er tegen? Oftewel, wat had je dan verwacht?Drials schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:36:
Valt toch vies tegen, de test dagen tot nu toe.
-
Denk dat het gewoon te warm is, teveel zand, teveel technische problemen, te zware auto's. Volgens mij doen de testdagen precies waar ze voor bedoelt zijn; een paar pijnlijke punten blootleggen van de nieuwe generatie auto's.Drials schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:36:
Ergens vandaag kwam de opmerking voorbij hoe snel de nieuwe look van de auto's went. Net als de commentatoren heb ik nu al het idee jaren naar deze auto's te kijken en de vorige generatie er alweer 'oud' uitziet. Zie nu nog teveel lock-ups, onderstuur, langzame bochten etc. dus ben benieuwd hoe de eerste race er uit gaat zien. Denk dat het toegenomen gewicht toch wel de grootste factor is.
Zoals? Weinig auto's? Auto's zijn nieuw, dus vele teams zullen wel hier en daar problemen ondervinden.Drials schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:36:
Ook het koelen van de remmen is een issue. Er zitten nu wileodppen op en aan de binnenkant is het ook afgeschermd.Ypuh schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:40:
[...]
Denk dat het toegenomen gewicht toch wel de grootste factor is.
Als ze te warm worden dan remmen ze minder goed. Dat inclusief het hogere gewicht zorgt voor inschattingsfouten.
Tegelijkertijd hebben ze wel veel grotere schijven en niet meer de spagaat tussen het koelen van de remmen en het opwarmen van de banden.AndereKoekoek schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:43:
[...]
Ook het koelen van de remmen is een issue. Er zitten nu wileodppen op en aan de binnenkant is het ook afgeschermd.
Als ze te warm worden dan remmen ze minder goed. Dat inclusief het hogere gewicht zorgt voor inschattingsfouten.
Ik denk dat de teams voornamelijk aan het testen zijn hoe weinig koeling ze mee weg kunnen komen, om zo de luchtstroming minder te verstoren/kannibaliseren en meer downforce te kunnen creëren.
Ferrari kan dit seizoen wel eens hoge ogen gaan gooien.
McLaren weer pech…
Die verpesten het meestal wel in de race met onverklaarbare strategische keuzesMiki schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:48:
Heel weinig teams lijken het bottomen onder controle te hebben. Zag net weer Hamilton voorbij stuiteren.
Ferrari kan dit seizoen wel eens hoge ogen gaan gooien.
Extreem low-fuel glory run, ook wel een no-fuel run genoemdEdd schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:50:
Was dit de rij-hem-leeg-tot-het-niet-meer-kan-test van McLaren? Wel snel zo direct ui de pits
PS4 PSN: Dazzler2120
Hoe weet jij nou hoe vloeiend hij wel of niet rijd?Drials schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:41:
Had gehoopt dat de RB wat vloeiender zou rijden..
Als ik Sergio en Max zo hoor in de interviews zijn ze wel tevreden...
Ik denk echt dat die grote vrij liggende vloer van Merc meer kwaad doet dan goed, zij hebben echt het meeste last van het stuiteren als ik zo zie.De_Bastaard schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:49:
Die Lewis stuitert flink op en neer, damn.
McLaren weer pech…
[ Voor 37% gewijzigd door Damian op 11-03-2022 15:53 ]
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
Z'n stream zal wel haperen.Damian schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:52:
[...]
Hoe weet jij nou hoe vloeiend hij wel of niet rijd?
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Zoals ze op Viaplay ook roepen, ik ben alleen verbaasd dat iedereen last heeft van onderstuur. Ligt ook aan die grote banden die een "krap instuur window" lijken te hebben.Damian schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:52:
[...]
Hoe weet jij nou hoe vloeiend hij wel of niet rijd?
[...]
Ik denk echt dat die grote vrij liggende vloer van Merc meer kwaad doet dan goed, zij hebben echt het meeste last van het stuiteren als ik zo zie.
[ Voor 4% gewijzigd door loekf2 op 11-03-2022 15:59 ]
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
Vorig jaar was gewoon een continue van vorig jaar, en mochten er maar beperkte dingen veranderd worden. Nu is er veel meer veranderd en dus mogelijke plekken waar dingen niet zo lekker werken. Daarom zijn er nu ook veel meer testdagen dan vorig jaar.ParaDroid2 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:49:
Ik kan het me van vorig jaar niet zo herinneren, maar dit jaar heb ik het idee dat er wel erg veel mechanische problemen zijn. Of ligt dat aan mij?
Haha ja die hilarische boord radio's.screamhouse schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:50:
[...]
Die verpesten het meestal wel in de race met onverklaarbare strategische keuzes
"We're looking in to plan C"
Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta
verstappen reed net op rood toch?Tom5 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:00:
Red Bull bijna alleen maar op hard he?
my bad... wit...
wwas in de war door de rode velgrandjes/remmen...
:fill(white):strip_exif()/f/image/qpCIy5zlb8xvXGzJAn9bsSS3.png?f=user_large)
[ Voor 42% gewijzigd door breew op 11-03-2022 16:04 ]
Ik denk het niet. Red Bull heeft een rode lijn op de wheel covers, dat is wat verwarrend.breew schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:01:
[...]
verstappen reed net op rood toch?
my bad... wit...
[Afbeelding]
Haha, had ik ook last van hoor. Nogal verwarrendbreew schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:01:
[...]
verstappen reed net op rood toch?
my bad... wit...
[Afbeelding]
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Nog een aanvulling. Dit is het commentaar waarmee zij de prijs heeft gewonnen (Facebook).Ypuh schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:27:
Nieuwe commentator die de DHL commentator contest gewonnen heeft mag een uurtje mee doen met het commentaar bij F1TV. Janna Ehido uit de Filipijnen (waar races altijd om 03.00u plaatsvinden).
Best aangename stem (al vind ik het VER lap filmpje waarmee ze won wat minder) en voelt vrij natuurlijk. Knap als je nagaat dat ze nog maar 19 is.
https://www.facebook.com/...1/search/?q=janna%20ehido
En het commentaar van vandaag.
https://www.facebook.com/1536684372/videos/1013452902884432/
[ Voor 6% gewijzigd door sjaool op 11-03-2022 16:13 ]

Mijn boefje is liev!
wel sneller ;-)JB schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:14:
Als ik VER met HAM vergelijk op rechte stuk dan is die MER echt niet lekker met dat hobbel de bobbel
Op een zachtere compound. Max gaat nu pas op zachtere banden de baan op na de hele dag op hard te hebben gereden.
Maar andere compound
Mijn boefje is liev!
[ Voor 12% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 11-03-2022 16:16 ]
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Leuk dat die sneller is maar kun je die hobbels een race lang vol houden? Dan zou ik liever iets langzamer rijden en de race kunnen uitrijden in plaats van sneller zijn en na 3/4 race moeten stoppen omdat je rug kapot gehobbeld is
Lego Taj Mahal te koop --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109838
90 minuten op de limiet hobbel-de-bobbel doen zie ik zelfs Hamilton niet doen hoor.
iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel
schokbreker onder het stoeltje zetten ;-)loekf2 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:16:
[...]
90 minuten op de limiet hobbel-de-bobbel doen zie ik zelfs Hamilton niet doen hoor.

Mijn boefje is liev!
Dat is al deze week besloten dat het 798 kg mag worden i.p.v. 795 kg.Miki schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:18:
[...]
Vandaar dat extra gewicht wat ze nu aan het doen onderhandelen zijn
[Audio up] sssssssssccccccccccchhhhhhhhh
Testing, one, two ...
Float like a butterfly, sting like a bee.
Het "schuren" weegt blijkbaar op tegen de downforce die ze onder de vloer krijgen door zo laag te rijden.loekf2 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:19:
Snap niets van McLaren. Je kan de ophanging toch wat hoger afstellen ? Dit is gewoon schuren.
https://f1manager.info/ranking/4605
Sja dat het voorheen wel effe ging, betekent niet dat er geen merkbaar verschil gevoeld wordt t.o.v. nuMartinusz schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:23:
Ze moeten wel elke keer zeggen "goh ze kunnen echt dichter bij elkaar rijden", terwijl ze dat dan paar honderd meter doen, dat kon volgens mij ook prima met de vorige auto's, alleen niet lange tijd.
Maar de commentatoren kunnen dat niet voelenDazzler2120 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:24:
[...]
Sja dat het voorheen wel effe ging, betekent niet dat er geen merkbaar verschil gevoeld wordt t.o.v. nu
Mijn boefje is liev!
Ah zo, ik ben het niet aan het kijken/luisteren, dus ik dacht dat je verwees naar de coureurs evt op boordradio'sMartinusz schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:25:
[...]
Maar de commentatoren kunnen dat niet voelen

Nee commentatoren inderdaad, je ziet ze heel ff beetje racen en meteen "Oh ze kunnen echt dicht bij elkaar rijden", terwijl dat niet zo bijzonder is, het gaat er volgens mij om dat men nu langer elkaar moet kunnen volgen etc. oftewel wel iets langer dan 1 recht stukje, wat als ze dit 3 rondjes doen?Dazzler2120 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:30:
[...]
Ah zo, ik ben het niet aan het kijken/luisteren, dus ik dacht dat je verwees naar de coureurs evt op boordradio's
[ Voor 7% gewijzigd door Martinusz op 11-03-2022 16:33 ]
De reglementswijzigingen zijn ook wel wat groter dit jaar dan de voorgaande jaren.JB schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:30:
Maar als iemand dit vergelijkt met voorgaande jaren? Lijkt me nog allemaal niet echt "good shape" overkomen, ook niet bij de topteams?
UiteraardHerko_ter_Horst schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:34:
[...]
De reglementswijzigingen zijn ook wel wat groter dit jaar dan de voorgaande jaren.
Mijn boefje is liev!
Verstappen (327 km/u)
Ocon (326 km/u)
Tsunoda (326 km/u)
Het onderstuur komt mogelijk door de nieuwe generatie banden volgens AMuS.
Wil je een vergelijkbare change op regelementen qua impact moet je toch al gauw kijken naar de start van het Hybride tijdperk. Hoeveel auto's toen met pech uitvielen was behoorlijk
Goed was het toen een compleet nieuw motor systeem, dus dat zal meer pech geven dan de aero verandering van nu.
Vind het basisniveau van de volledig nieuwe auto's juist wel heel hoog, zeker bij de top teams (MER, RBR, FER), maar ook het middenveld.JB schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:30:
Maar als iemand dit vergelijkt met voorgaande jaren? Lijkt me nog allemaal niet echt "good shape" overkomen, ook niet bij de topteams?
Heb het gevoel dat veel mensen het hier met de afgelopen 2 jaar vergelijken. Vorig jaar kregen de auto's soms niet eens nieuw model nummer maar gewoon een 'B' variant, de R16B. Dit jaar zijn ze met de RB18 begonnen om het aantal seizoenen in F1 gelijk te houden aan het nummer van de wagen.
[ Voor 22% gewijzigd door sjaool op 11-03-2022 16:46 ]
Vast weer een testsjaool schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:45:
Red Flag... op de live timing tenminste...Nu ook op F1TV Pro.
[ Voor 4% gewijzigd door Vos op 11-03-2022 16:46 ]
weer een oefening/test denk ik?sjaool schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:45:
Red Flag... op de live timing tenminste...
Vorig jaar hadden ze dan ook maar iets van 3 tokens om grote aanpassingen te doen. De 2021 auto's waren effectief dus ook gewoon de 2020 auto's met wat kleine aanpassingen. Niet zo gek dus dat een aantal teams voor een "B" gingen i.p.v. nieuwe auto.Ypuh schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:37:
[...]
Vind het basisniveau van de volledig nieuwe auto's juist wel heel hoog, zeker bij de top teams (MER, RBR, FER), maar ook het middenveld.
Heb het gevoel dat veel mensen het hier met de afgelopen 2 jaar vergelijken. Vorig jaar kregen de auto's soms niet eens nieuw model nummer maar gewoon een 'B' variant, de R16B. Dit jaar zijn ze met de RB18 begonnen om het aantal seizoenen in F1 gelijk te houden aan het nummer van de wagen.
Rolling start wordt hetbreew schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:47:
ff fingers crossed dat er nu wel een standing start komt.. leuke afsluiter
Lego Taj Mahal te koop --> https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2109838
Ik ben benieuwd waar Ted die heeft gekocht ............Sniffels schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:53:
Ted zegt dat RB het 3e team lijkt. Merc en Ferrari dus als 1 en 2
de glazen bol.
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Hij staat met zn neus achter de vangrail te kijken naar het gedrag van de autos waar hij al decennia lang ervaring mee heeft, praat met teams.renzo4000 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:56:
[...]
Ik ben benieuwd waar Ted die heeft gekocht ............
de glazen bol.
Dus al is het een glazen bol, het is wel een educated guess
Russel 67 en Hamilton 47, valt mee toch?Martinusz schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:58:
Mercedes niet zo heel veel ronden gereden? why?
Omdat ze toch wel wereldkampioen worden 😁Martinusz schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:58:
Mercedes niet zo heel veel ronden gereden? why?
---RAWE CEEK!!!---
Ja dat snap ik, hij wil ook zijn quote halen in de media ... RBR heeft zijn updates nog niet eens geplaatst dus lijkt me iets te vroeg om dat al te kunnen zeggen niet waar?Sniffels schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:59:
[...]
Hij staat met zn neus achter de vangrail te kijken naar het gedrag van de autos waar hij al decennia lang ervaring mee heeft, praat met teams.
Lekker volgende week zaterdag afwachten.renzo4000 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:00:
[...]
Ja dat snap ik, hij wil ook zijn quote halen in de media ... RBR heeft zijn updates nog niet eens geplaatst dus lijkt me iets te vroeg om dat al te kunnen zeggen niet waar?
Oh stom zag Russel over het hoofd

Een beetje hetzelfde als de weerman die aangeeft dat De Elfstedentocht tot de mogelijkheden behoort, omdat 1 van de 50 modelruns -20C aangeeft voor een week...renzo4000 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:00:
[...]
Ja dat snap ik, hij wil ook zijn quote halen in de media ... RBR heeft zijn updates nog niet eens geplaatst dus lijkt me iets te vroeg om dat al te kunnen zeggen niet waar?
Daarom wordt zoiets ook nooit definitief gebracht maar altijd gezegd "Het lijkt erop dat..."renzo4000 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:00:
[...]
O.b.v de testen krijg ik ook het gevoel dat RB het 3de team lijkt te worden, maar om het zeker te weten moeten we nog een weekje afwachten.
Dat weegt niet op tegen 1.5 jaar F1 kijken en onder werktijd een beetje meegluren met de testdagen met het pas afgesloten F1TV/Viaplay en posten op Tweakers met een sterke voorkeur voor één team.Sniffels schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:59:
[...]
Hij staat met zn neus achter de vangrail te kijken naar het gedrag van de autos waar hij al decennia lang ervaring mee heeft, praat met teams.
Dat laatste geldt dit jaar nog meer voor het UK team wat nu het commentaar verzorgd tijdens deze testdagen (deze niet vergetenYpuh schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 17:04:
[...]
Dat weegt niet op tegen 1.5 jaar F1 kijken en onder werktijd een beetje meegluren met de testdagen op het pas afgesloten F1TV/Viaplay en posten op Tweakers met een sterke voorkeur voor één team.
Testing, one, two ...
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen
Dit topic is gesloten.
Nee, ook dit seizoen hoeft het gezeur over Hamilton niet.