Belastingaangifte 2021 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Ik heb een vraag over het uitsplitsen van box 3: sparen & beleggen.

Gezien het feit dat de fiscus er nog niet uit is, hóe box 3 2021 belast zal worden, is het zaak dat wat er in de aangifte staat goed is uitgesplitst tussen sparen en beleggen. Voorheen was dat niet zo'n punt (dacht ik), want je betaald toch belasting over een fictief rendement waarbij de mix van sparen en beleggen al was bepaald door de overheid.

Nu heb ik een beleggingsrekening gehad op 01.01.2021, waar ook een deel cash op de rekening stond. In feite dus 'spaarsaldo' en geen belegging. Gezien bovenstaande vraag ik me daarom af, of ik dit deel van de beleggingsrekening als 'spaargeld' moet opgeven onder sparen, en het daadwerkelijk belegde deel (portfoliowaarde) moet aangeven bij 'beleggen'.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kun je dezelfde rekening gewoon twee keer opgeven (één keer bij sparen en één keer bij beleggen)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55
Cyclonist schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:04:
Ik heb een vraag over het uitsplitsen van box 3: sparen & beleggen.

Gezien het feit dat de fiscus er nog niet uit is, hóe box 3 2021 belast zal worden, is het zaak dat wat er in de aangifte staat goed is uitgesplitst tussen sparen en beleggen. Voorheen was dat niet zo'n punt (dacht ik), want je betaald toch belasting over een fictief rendement waarbij de mix van sparen en beleggen al was bepaald door de overheid.

Nu heb ik een beleggingsrekening gehad op 01.01.2021, waar ook een deel cash op de rekening stond. In feite dus 'spaarsaldo' en geen belegging. Gezien bovenstaande vraag ik me daarom af, of ik dit deel van de beleggingsrekening als 'spaargeld' moet opgeven onder sparen, en het daadwerkelijk belegde deel (portfoliowaarde) moet aangeven bij 'beleggen'.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kun je dezelfde rekening gewoon twee keer opgeven (één keer bij sparen en één keer bij beleggen)?
Technisch kun je het invoeren zoals je goed acht.

De vraag is wat correct is. Neem bijvoorbeeld DeGiro waar onbelegd geld belegd werd in een fonds dat geldmarkt waarden aanhield. Dat kun je twee kanten op redeneren.

Bij andere brokers heb je gewoon een rekening courant. Dat is duidelijk.

Bij Interactieve Brokers heb ik het altijd apart opgevoerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Cyclonist Ja, altijd het “gelddeel” aangeven bij bank- en spaartegoeden. Zo doe ik het altijd al.

Was inderdaad nooit belangrijk, maar dat lijkt het nu wel geworden. Hoewel, dit saldo vaak laag is..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Nu online
Thanks Rakapul en JanHenk. Het is inderdaad een IB rekening, dus een 'normale' geldrekening. Achteraf gezien (voor de mogelijke compensatie) niet handig dat ik het niet eerder uitgesplitst heb, maar dan doe ik dat dit jaar in ieder geval wel. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Misschien niet specifiek over dit jaar, maar moet je in verband met het box 3 verhaal nog expliciet bezwaar maken tegen de aanslagen van de afgelopen 5 jaar om voor compensatie in aanmerking te komen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
sambalbaj schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:55:
Misschien niet specifiek over dit jaar, maar moet je in verband met het box 3 verhaal nog expliciet bezwaar maken tegen de aanslagen van de afgelopen 5 jaar om voor compensatie in aanmerking te komen?
De bezwaartermijn is allang verlopen. Tenzij je de definitieve aanslagen over de betreffende jaren toevallig minder dan zes weken geleden hebt ontvangen…

Je kunt nog wel een verzoek doen om ambtshalve vermindering, maar volgens geldend beleid (besluit fiscaal bestuursrecht) is nieuwe jurisprudentie geen grond voor het toekennen van vermindering. Dus ook die route kun je niet volgen.

Kortom, je kunt eigenlijk niets doen..

Maar niet getreurd, het lijkt er op dat er rechtsherstel plaats gaat vinden voor álle belastingplichtigen, ongeacht of je in bezwaar bent gegaan (en valt onder de massaal bezwaarprocedures) of niet. De staatssecretaris hoeft dat niet te doen, maar blijkbaar achten ze dat in Den Haag wel zo eerlijk (en dat is het trouwens ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:46
Ik heb een vraag over verdelen.
Situatie: ik werk fulltime, mijn partner parttime. Tot nu toe was het voor de teruggave altijd het voordeligst om alle aftrekposten bij mij te zetten omdat dat resulteerde in het hoogste bedrag.
Als ik dat nu ook doe krijg ik een klein bedrag terug, mijn partner aanzienlijk meer.
Nu zie ik echter dat als ik bijna de helft van de aftrek eigen woning bij mijn partner zet dat we dan in totaal 50 euro meer terugkrijgen. Wel veranderd dan mijn bedrag in een deel te betalen, mijn partner krijgt echter veel meer terug.
Mijn verzamelinkomen gaat dan ook omhoog, die van mijn partner naar beneden.
Ik kom er niet goed achter waardoor dit nu komt.
Wat is nu wijsheid? Heeft een hoger (voor mij) danwel lager (voor mijn partner) verzamelinkomen een negatief effect op andere zaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtr3me4me
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-08-2024

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Iemand toevallig die met dagtekening 26 april had al gestort gekregen of brief gekregen dat het verrekend is met een andere aanslag?

Wanneer krijg je zo’n brief betreft verrekening met andere aanslag? Is dat in dezelfde week van de dagtekening of in de week dat je de brief op de mat krijgt?

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:20
Xtr3me4me schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 06:13:
Iemand toevallig die met dagtekening 26 april had al gestort gekregen of brief gekregen dat het verrekend is met een andere aanslag?
Ik had ook dagtekening 26 april en het geld staat sinds vanochtend op onze rekening.
Maar er was geen sprake van verrekening of iets dergelijks.

@KNed Ja, het is in veel gevallen het meest gunstig om een partner alles terug te laten krijgen en het precies zo uit te mikken dat de andere partner net onder het minimale bedrag van 50 euro blijft dat je nog terug moet betalen. Onder de 50 wordt je belastingschuld als nihil aangemerkt en wordt het kwijtgescholden.
Die 49 euro krijgt de partner dan wel terug terwijl je het niet hoeft te betalen. Dat doen heel veel mensen waaronder ik en heeft geen andere gevolgen, zo ver ik weet.

[ Voor 40% gewijzigd door Lapa op 26-04-2022 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:53
KNed schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:34:
Situatie: ik werk fulltime, mijn partner parttime. Tot nu toe was het voor de teruggave altijd het voordeligst om alle aftrekposten bij mij te zetten omdat dat resulteerde in het hoogste bedrag.
Als ik dat nu ook doe krijg ik een klein bedrag terug, mijn partner aanzienlijk meer.
Nu zie ik echter dat als ik bijna de helft van de aftrek eigen woning bij mijn partner zet dat we dan in totaal 50 euro meer terugkrijgen. Wel veranderd dan mijn bedrag in een deel te betalen, mijn partner krijgt echter veel meer terug.
Wat is nu wijsheid? Heeft een hoger (voor mij) danwel lager (voor mijn partner) verzamelinkomen een negatief effect op andere zaken?
Kan met meerdere dingen te maken hebben.

Wat Lapa aangeeft, als het te betalen bedrag lager is dan ongeveer 50 euro, dan hoef je dat niet te betalen.

Daarnaast is er een ieder jaar groter wordend verschil tussen de belasting die je moet betalen over het eigenwoningforfait en het jaarlijkse dalende maximale tarief waartegen het de rente kunt aftrekken. Als je in het hoogste tarief valt, betaal je een hoog percentage over het ewf, maar krijg je slechts 40% van de betaalde rente terug in de lagere schalen zijn die tarieven gelijk.

Ten slotte heb je te maken met heffingskortingen die van je inkomen afhankelijk zijn. Daardoor komt het vaak voor dat iemand met een laag inkomen aan iedere extra euro minder overhoudt dan iemand met een hoger inkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Leuk dat al veel mensen de definitieve aanslag ontvangen. Voorgaande jaren was ik ook meestal als een van de eersten aan de beurt. Blijkbaar ligt ik nu een keer onderop de stapel. M'n (fiscaal) partner heeft ook nog geen bericht ontvangen. Op zich verder geen moeite mee, altijd een beetje een fictieve 'race' :P

[ Voor 13% gewijzigd door Cheesy op 26-04-2022 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
KNed schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:34:
Kleine aanvulling op eerdere antwoorden:

Je mag met de verdeling spelen, wat voor jou het gunstigst is. Dat staat ook uitgelegd, is niets schimmigs aan. Waardoor die verschillen komen, is mij ook te complex. Maar het kan er onder andere mee te maken hebben, dat de hypotheekrente-aftrek gemaximeerd is en in het hoge tarief dus niet meer volledige aftrek geeft. Bij mij is het naarmate ik dichter bij het omslagpunt naar de hoogste schijf kom, ook steeds minder aantrekkelijk geworden om aftrekposten bij mij op te voeren, terwijl je gevoel zegt dat het andersom moet zijn... (Je zou tenslotte denken dat je het meeste terugkrijgt wanneer je in het hoge tarief aftrekt).

Bij mij komt het tot nu toe altijd zo uit, dat ik het meeste terugkrijg, wanneer ik zorg dat één van ons €47,- moet bijbetalen, dat wordt dan namelijk kwijtgescholden. De laatste jaren ben ik dat, voorheen mijn veel minder verdienende partner.
Bedragen vanaf €48,- moet je betalen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Lapa schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:26:
[...]

@KNed Ja, het is in veel gevallen het meest gunstig om een partner alles terug te laten krijgen en het precies zo uit te mikken dat de andere partner net onder het minimale bedrag van 50 euro blijft dat je nog terug moet betalen. Onder de 50 wordt je belastingschuld als nihil aangemerkt en wordt het kwijtgescholden.
Die 49 euro krijgt de partner dan wel terug terwijl je het niet hoeft te betalen. Dat doen heel veel mensen waaronder ik en heeft geen andere gevolgen, zo ver ik weet.
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:45:
[...]

Kan met meerdere dingen te maken hebben.

Wat Lapa aangeeft, als het te betalen bedrag lager is dan ongeveer 50 euro, dan hoef je dat niet te betalen.

Daarnaast is er een ieder jaar groter wordend verschil tussen de belasting die je moet betalen over het eigenwoningforfait en het jaarlijkse dalende maximale tarief waartegen het de rente kunt aftrekken. Als je in het hoogste tarief valt, betaal je een hoog percentage over het ewf, maar krijg je slechts 40% van de betaalde rente terug in de lagere schalen zijn die tarieven gelijk.

Ten slotte heb je te maken met heffingskortingen die van je inkomen afhankelijk zijn. Daardoor komt het vaak voor dat iemand met een laag inkomen aan iedere extra euro minder overhoudt dan iemand met een hoger inkomen.
dank voor de reacties.
Maar mij is nog niet helemaal duidelijk of een stuk hoger verzamelinkomen voor mij; en een stuk lager voor mijn partner nu nadelig is voor andere zaken.
Als ik mijn partner dus bijna de helft van de woningaftrek geef dan krijgen we in totaal ongeveer 50 euro meer terug. Maar is mijn verzamelinkomen meer dan duizend euro hoger, en die van m'n partner meer dan duizend lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@KNed Nee, dat heeft geen nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
Wild Chocolate schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:53:
[...]

Kleine aanvulling op eerdere antwoorden:

Je mag met de verdeling spelen, wat voor jou het gunstigst is. Dat staat ook uitgelegd, is niets schimmigs aan. Waardoor die verschillen komen, is mij ook te complex. Maar het kan er onder andere mee te maken hebben, dat de hypotheekrente-aftrek gemaximeerd is en in het hoge tarief dus niet meer volledige aftrek geeft. Bij mij is het naarmate ik dichter bij het omslagpunt naar de hoogste schijf kom, ook steeds minder aantrekkelijk geworden om aftrekposten bij mij op te voeren, terwijl je gevoel zegt dat het andersom moet zijn... (Je zou tenslotte denken dat je het meeste terugkrijgt wanneer je in het hoge tarief aftrekt).

Bij mij komt het tot nu toe altijd zo uit, dat ik het meeste terugkrijg, wanneer ik zorg dat één van ons €47,- moet bijbetalen, dat wordt dan namelijk kwijtgescholden. De laatste jaren ben ik dat, voorheen mijn veel minder verdienende partner.
Bedragen vanaf €48,- moet je betalen.
Bedankt, het vetgedrukte in jouw reactie lijkt ook bij mij het geval te zijn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Kleine toelichting nog op de verdeling van de aftrekpost eigen woning en waarom dat onverwachte effecten geeft;

Het marginale belastingtarief voor inkomens tot ± € 69.000 is 37,07%. Voor hogere inkomens is die 49,50%.

Door de afbouw van de algemene heffingskorting in het bereik tussen € 21.000 en dezelfde € 69.000 met 6.007%, komt de 'marginale' belastingdruk in de eerste schijf echter op 43,077%. (Toevoeging n.a.v. post @Rubbergrover1 hieronder; je werkelijke marginale druk is zelfs nog hoger door afbouw arbeidskorting, maar is voor de verdeling van de aftrekpost niet relevant, dus die heb ik buiten beschouwing gelaten voor de rekenexercitie.)

Door de tariefbeperking eigen woning wordt echter, als je een aftrek neemt in het hoge inkomen, de aftrekpost zelf verminderd tot 43%. Hier zie je dus al een klein verschil ontstaan.

De bijtelling eigen woning (het eigenwoningforfait) wordt echter wel voor de volledige 49,50% aangeslagen wanneer de aftrek in het hoge tarief valt; dat is op dit moment de grootste oorzaak voor het verschil.

Zo is het dus voordelig om de aftrekpost toe te wijzen aan diegene met het inkomen dat minder is dan de ± € 69.000. (Tot op bepaalde hoogte natuurlijk, want als iemand niets verdiend en dus geen belasting verschuldigd is, heeft het weinig effect om de aftrekpost daar te claimen...)

Eerstgenoemde effect wordt echter steeds sterker. Met ingang van 2022 is de tariefsaanpassing zo dat deze maximaal 40% is en in 2023 nog maar 37,07%.

Leuker kunnen we niet maken... Maar wel makkelijker. (Al wordt het dus in de praktijk steeds moeilijker).

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 26-04-2022 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JanHenk schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:11:
Kleine toelichting nog op de verdeling van de aftrekpost eigen woning en waarom dat onverwachte effecten geeft;

Het marginale belastingtarief voor inkomens tot ± € 69.000 is 37,07%. Voor hogere inkomens is die 49,50%.

Door de afbouw van de algemene heffingskorting in het bereik tussen € 21.000 en dezelfde € 69.000 met 6.007%, komt de 'marginale' belastingdruk in de eerste schijf echter op 43,077%.
Sterker nog, als je inkomen boven de 36.650 zit, dan heb je ook te maken met de afbouw van de arbeidskorting met 5,86%. De marginale belastingdruk komt dan dus uit op 48,937%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:37
Dagtekening 26 april en het geld is zojuist gestort (Rabobank). Belastingdienst is erg vlot dit jaar :)

1 maart aangifte gedaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Ryan_ op 26-04-2022 09:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:23:
[...]

Sterker nog, als je inkomen boven de 36.650 zit, dan heb je ook te maken met de afbouw van de arbeidskorting met 5,86%. De marginale belastingdruk komt dan dus uit op 48,937%.
Dat klopt helemaal.

Maar dat is voor de verdeling van de aftrekpost eigen woning niet relevant, daarom bewust even buiten beschouwing gelaten... (de arbeidskorting wordt namelijk niet anders bij de verdeling, die wordt afgebouwd aan de hand van arbeidsinkomen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helenedg
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-05-2023

Wanneer krijg je zo’n brief betreft verrekening met andere aanslag? Is dat in dezelfde week van de dagtekening of in de week dat je de brief op de mat krijgt?
Volgens mij de week dat de dagtekening staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:00

Agent47

I always close my contracts.

Cheesy schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:45:
Leuk dat al veel mensen de definitieve aanslag ontvangen. Voorgaande jaren was ik ook meestal als een van de eersten aan de beurt. Blijkbaar ligt ik nu een keer onderop de stapel. M'n (fiscaal) partner heeft ook nog geen bericht ontvangen. Op zich verder geen moeite mee, altijd een beetje een fictieve 'race' :P
Voordat ik een huis had gekocht had ik het er ook altijd snel opstaan. Sinds ik een huis heb ben ik altijd later aan de beurt dan voorheen. Toeval? Geen idee ook. Het lijkt pure willekeur.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-06 22:06

Bij mijn vrouw, vanmorgen stond het op de rekening. Mijn aanslag heb ik nog geen bericht mogen ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-06 10:21
Agent47 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:08:
[...]

Voordat ik een huis had gekocht had ik het er ook altijd snel opstaan. Sinds ik een huis heb ben ik altijd later aan de beurt dan voorheen. Toeval? Geen idee ook. Het lijkt pure willekeur.
2021 huis gekocht, definitieve aanslag al tijdje binnen en vanochtend geld op de bank. Zal pure willekeur zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ryan_ schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:27:
Dagtekening 26 april en het geld is zojuist gestort (Rabobank). Belastingdienst is erg vlot dit jaar :)

1 maart aangifte gedaan.
Hier bij ABN ook! Snelste tijd tot nu toe sinds ik aangiftes doe! :+
Agent47 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:08:
[...]

Ik ben in 2021 van koophuis gewisseld, aangifte gedaan 1 maart 's ochtends vroeg, dagtekening 26 april en vandaag geld gestort. Dus dat is toeval ja.

[ Voor 42% gewijzigd door SmurfLink op 26-04-2022 10:56 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

* Dennis1812 wacht nog steeds op de definitieve aanslag.

Mijn vrouw heeft het al binnen. En we zijn fiscale partners en samen aangifte.
Blijft bijzonder.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Dennis1812 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:57:

Blijft bijzonder.
Same here. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
3 april aangifte gedaan, nog steeds geen geld ontvangen. :-(

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Morpheusk schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:09:
Haha. Dat zou ook wel heel snel zijn.

De meesten hier zijn erg vroeg. Ik heb medio februari al een heel rijtje aangiftes gedaan en van niet één is er nog een (al dan niet voorlopige) aanslag opgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-01 09:52
Vandaag pas ingestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-06 14:56
Dennis1812 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:57:

Blijft bijzonder.
Yep hier ook. Alleen dan andersom.. ik heb het al binnen en mijn vrouw nog geen bericht gehad. Zou leuk zijn als je fiscaal partner bent je ook gewoon alles in 1x krijgt. Vooral omdat ik door te schuiven zij het leeuwendeel terug krijgt..

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:24

Herman

FP ProMod
Morpheusk schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:09:
Ja, onvoorstelbaar dat de Belastingdienst binnen 16 werkdagen je aangifte nog niet heeft verwerkt waar ze beloven om binnen 3 maanden een bericht te doen :?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:45
Ik wacht ook op de definitieve aanslag :) Ik ben ondernemer (ZZP'er), ik moet dus flink betalen, maar dat wil ik dus zsm doen. Het geld is namelijk niet van mij, maar staat wel op mijn rekening :P

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 20:24

Herman

FP ProMod
c-nan schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:33:
(...) Ik ben ondernemer (ZZP'er), ik moet dus flink betalen, (...)
Je kunt dit vrij eenvoudig voorkomen door de voorlopige aanslag gedurende het jaar te verhogen :)
Dat voorkomt nare verrassingen achteraf ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Herman op 26-04-2022 11:37 ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:45
Herman schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:35:
[...]

Je kunt dit vrij eenvoudig voorkomen door de voorlopige aanslag gedurende het jaar te verhogen :)
Dat voorkomt nare verrassingen achteraf ;)
Mja, je hebt wel gelijk hoor. Ik doe nu achteraf aangifte, als ik nu zou switchen dan moet ik het ineens voor 2 jaar betalen. Namelijk 2021 en die van 2022.

Ik zet nu 40% van mijn omzet apart, dus echt verrassingen verwacht ik niet.

[ Voor 8% gewijzigd door c-nan op 26-04-2022 11:39 ]

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Nu online
JanHenk schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:13:
@Cyclonist Ja, altijd het “gelddeel” aangeven bij bank- en spaartegoeden. Zo doe ik het altijd al.

Was inderdaad nooit belangrijk, maar dat lijkt het nu wel geworden. Hoewel, dit saldo vaak laag is..
Hmm, toch nog een vraag: Bij Lynx is er geen apart IBAN nummer, maar wordt er geld gestort via een (Interactive Brokers) tussenrekening. Een IBAN nummer wordt echter wel gevraagd bij het invullen van de tegoeden onder 'Bank- en spaarrekeningen'.

Ook kwam ik dit tegen na wat googlen, al wat ouder maar het belastingformulier gebruikt nog steeds deze setup: https://service.lynx.nl/account/belastingaangifte-invullen/

Veranderd dit de zaak? Het invullen zonder IBAN (maar met b.v. het account nummer bij Lynx) kan ik wel opslaan, maar ik heb geen zin in gedoe achteraf natuurlijk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooiopdevork
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lkc_ZMT1uRJdGxPEcJsnxJp0InY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pNBQyn6E2UZFLWuKR8mzHnDI.png?f=fotoalbum_large

Apart ik heb mijn aangifte al begin Maart ingediend, en krijg uitstel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-06 19:59
Hooiopdevork schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:22:
[Afbeelding]

Zouden ze de mensen waar ze nog niet duidelijk van hebben hoe ze met de Box3 situatie om willen gaan misschien vanuit Bdienst kant uitstel geven?

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Hooiopdevork schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:22:
[Afbeelding]

Is jouw aangifte ooit gedaan door een fiscalist of accountant? Daar zit je bsn nu waarschijnlijk weer in…

Ik gooi ook al mijn klanten in de becon-uitstelregeling, omdat ik niet 400 aangiftes voor 1 mei kan doen. In verband met het inleverschema vraag je echter wel uitstel aan voor iedereen, ook al heb je de aangifte zelfs al ingediend.

(Bijvoorbeeld mijn eigen aangifte heb ik half februari ingediend, terwijl ik mezelf in april ook in de uitstelregeling heb opgenomen en dus ook uitstel krijg.)

Het heeft in principe geen gevolgen, behalve dat zowel de termijn van aanslagregeling (3 jaar) als verjaartermijn 12 maanden opschuiven. Het is niet zo dat je aanslag later zal worden vastgesteld nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Cyclonist schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:32:
[...]

Hmm, toch nog een vraag: Bij Lynx is er geen apart IBAN nummer, maar wordt er geld gestort via een (Interactive Brokers) tussenrekening. Een IBAN nummer wordt echter wel gevraagd bij het invullen van de tegoeden onder 'Bank- en spaarrekeningen'.

Ook kwam ik dit tegen na wat googlen, al wat ouder maar het belastingformulier gebruikt nog steeds deze setup: https://service.lynx.nl/account/belastingaangifte-invullen/

Veranderd dit de zaak? Het invullen zonder IBAN (maar met b.v. het account nummer bij Lynx) kan ik wel opslaan, maar ik heb geen zin in gedoe achteraf natuurlijk :X
Maakt niet uit. Hoeft niet per se een iban te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooiopdevork
  • Laatst online: 25-05-2023
JanHenk schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:28:
[...]

Is jouw aangifte ooit gedaan door een fiscalist of accountant? Daar zit je bsn nu waarschijnlijk weer in…

Ik gooi ook al mijn klanten in de becon-uitstelregeling, omdat ik niet 400 aangiftes voor 1 mei kan doen. In verband met het inleverschema vraag je echter wel uitstel aan voor iedereen, ook al heb je de aangifte zelfs al ingediend.

(Bijvoorbeeld mijn eigen aangifte heb ik half februari ingediend, terwijl ik mezelf in april ook in de uitstelregeling heb opgenomen en dus ook uitstel krijg.)

Het heeft in principe geen gevolgen, behalve dat zowel de termijn van aanslagregeling (3 jaar) als verjaartermijn 12 maanden opschuiven. Het is niet zo dat je aanslag later zal worden vastgesteld nu.
Ah inderdaad, ik vorige jaar mijn aangifte door een fiscalist laten doen omdat het destijds wat complexer was met een woning die verkocht was, dit jaar was het redelijk recht toe recht aan dus heb ik het zelf gedaan. Dan zal het wel goed komen allemaal. Bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinouts
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:36
Compuchip87 schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 15:45:
[...]

Die vraag heb ik eerder in dit topic beantwoord. Tldr: zeg dat je een hypotheek van €1 had en dan kan je de kosten invullen.
Ik heb dezelfde vraag. Maar als ik een hypotheek van €1 invul dan vraagt het belastingprogramma of het betrekking heeft op mijn huidige woning, wat niet zo is. Als ik nee invul op die vraag, kan ik de taxatiekosten echter niet meer invullen. Moet ik dan maar gewoon ja zeggen? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:52

Cbr

reinouts schreef op donderdag 28 april 2022 @ 23:10:
[...]

Ik heb dezelfde vraag. Maar als ik een hypotheek van €1 invul dan vraagt het belastingprogramma of het betrekking heeft op mijn huidige woning, wat niet zo is. Als ik nee invul op die vraag, kan ik de taxatiekosten echter niet meer invullen. Moet ik dan maar gewoon ja zeggen? :o
Als de hypotheek in 2022 wel is aangegaan voor een eigen woning, dan ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
twit schreef op donderdag 28 april 2022 @ 22:27:
[...]

Zouden ze de mensen waar ze nog niet duidelijk van hebben hoe ze met de Box3 situatie om willen gaan misschien vanuit Bdienst kant uitstel geven?
Voor het box 3 verhaal zullen ze mensen met vermogen in box-3 nog geen definitieve aanslag geven totdat daar duidelijkheid over is, maar daar is geen uitstel voor nodig

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:41
heb even een vraagje voor de kenners in dit topic ( misschien een domme vraag ik weet het niet) maar hoe kan je zien of waar kan je zien of de belastingpapieren zijn ingevuld of zijn opgestuurd

mijn zusje heeft een boekhouder die dat voor haar doet maar ze kan die beste man gewoon weg niet te pakken krijgen en ze begint zich eigen zorgen te maken nu 1 mei dichterbij komt

op Mijn Belastingdienst is niks te zien btw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

bie100 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:17:
heb even een vraagje voor de kenners in dit topic ( misschien een domme vraag ik weet het niet) maar hoe kan je zien of waar kan je zien of de belastingpapieren zijn ingevuld of zijn opgestuurd

mijn zusje heeft een boekhouder die dat voor haar doet maar ze kan die beste man gewoon weg niet te pakken krijgen en ze begint zich eigen zorgen te maken nu 1 mei dichterbij komt

Ja, niet dan. Belastingdienst bellen wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
Thomas schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:35:
[...]

Ja, niet dan. Belastingdienst bellen wellicht?
ja dat lijkt me dan wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Laatst online: 13:17
Ik heb afgelopen jaar een nieuwbouw woning gekocht maar heb pas de eerste WOZ beschikking gekregen met datum 1 januari 2022 (ongeveer één achtste van de hypotheek). 1 januari 2021 bestond de woning nog niet. Ik heb daar in de belastingaangifte dan maar 0 voor ingevuld. Dat is toch ok neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
bie100 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:17:
Daar kun je zien of ie is ingediend. Onder het kopje van het betreffende belastingjaar. Als er uitstel is verleend, zie je dat ook daar. Staat beide er niet, dan is de deadline dus 1 mei 2022 en is er nog geen aangifte ingediend.

Overigens hangt de fiscus je niet meteen op als je te laat bent hoor.

Je krijgt eerst een lief briefje met een herinnering. Daarna een aanmaning. En dan nog één.. (maar meestal zitten we dan al in augustus...).

Verder heeft het niet veel gevolgen, behalve dat er na 1 mei ook belastingrente in rekening wordt gebracht als er sprake is van een aanslag met een bedrag te betalen (4% rente).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
JanHenk schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:43:
[...]

Daar kun je zien of ie is ingediend. Onder het kopje van het betreffende belastingjaar. Als er uitstel is verleend, zie je dat ook daar. Staat beide er niet, dan is de deadline dus 1 mei 2022 en is er nog geen aangifte ingediend.

Overigens hangt de fiscus je niet meteen op als je te laat bent hoor.

Je krijgt eerst een lief briefje met een herinnering. Daarna een aanmaning. En dan nog één.. (maar meestal zitten we dan al in augustus...).

Verder heeft het niet veel gevolgen, behalve dat er na 1 mei ook belastingrente in rekening wordt gebracht als er sprake is van een aanslag met een bedrag te betalen (4% rente).
dan heeft nog twee dagen de tijd zeg maar :P gaat wel goed komen bedankt voor je antwoord zal het wel ff doorspelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andreas92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:26
Trishul schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:42:
Ik heb afgelopen jaar een nieuwbouw woning gekocht maar heb pas de eerste WOZ beschikking gekregen met datum 1 januari 2022 (ongeveer één achtste van de hypotheek). 1 januari 2021 bestond de woning nog niet. Ik heb daar in de belastingaangifte dan maar 0 voor ingevuld. Dat is toch ok neem ik aan?
Ok is de goede omschrijving. Het is niet perfect. Maar je woont er toch nog niet, dus het bedrag dat je daar zou invullen heeft geen effect op het te betalen bedrag aan inkomstenbelasting. Niet achteraf nog moeilijk over na gaan denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefmeister8
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Ik ben bang dat ik een fout heb gemaakt in mijn belastingaangifte. Ik heb samen met mijn vriendin vorig jaar een nieuwbouwwoning gekocht. Wij zijn geen fiscale partners in 2021.

Nu heb ik de betaalde rente netjes 50/50 verdeeld over onze aangiften, maar kwam ik er net achter dat ik de ontvangen rente volledig bij mij heb ingevuld. Hierdoor kregen we een foutmelding bij mijn vriendin omdat ik daar dezelfde rente had ingevuld en deze dus hoger was dan de betaalde rente.

Weet iemand of het kwaad kan om de ontvangen rente op 0 te zetten bij mijn vriendin?

Mijn aangifte heb ik vorige week al ingezonden dus volgens mij kan ik die niet meer aanpassen. (EDIT: ik zie nu dat ik dit wel kan aanpassen)

[ Voor 3% gewijzigd door Stefmeister8 op 29-04-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Andreas92 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:04:
[...]

Ok is de goede omschrijving. Het is niet perfect. Maar je woont er toch nog niet, dus het bedrag dat je daar zou invullen heeft geen effect op het te betalen bedrag aan inkomstenbelasting. Niet achteraf nog moeilijk over na gaan denken ;)
Thnx, dan laat ik het gewoon zo staan. Het zou ook idd raar zijn om daar een waarde in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:21
JanHenk schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:33:
[...]

De bezwaartermijn is allang verlopen. Tenzij je de definitieve aanslagen over de betreffende jaren toevallig minder dan zes weken geleden hebt ontvangen…

Je kunt nog wel een verzoek doen om ambtshalve vermindering, maar volgens geldend beleid (besluit fiscaal bestuursrecht) is nieuwe jurisprudentie geen grond voor het toekennen van vermindering. Dus ook die route kun je niet volgen.

Kortom, je kunt eigenlijk niets doen..

Maar niet getreurd, het lijkt er op dat er rechtsherstel plaats gaat vinden voor álle belastingplichtigen, ongeacht of je in bezwaar bent gegaan (en valt onder de massaal bezwaarprocedures) of niet. De staatssecretaris hoeft dat niet te doen, maar blijkbaar achten ze dat in Den Haag wel zo eerlijk (en dat is het trouwens ook).
Dit is niet waar JanHenk.

Het is nog maar de vraag of een bezwaar wat te laat is ingediend geen rechtskracht in deze heeft.

Daarnaast is het Kerstarrest van de Hoge Raad waarschijnlijk geen nieuwe jurisprudentie. De Hoge Raad heeft in 2019 de overheid namelijk al opgedragen om de vermogensrendementsheffing aan te passen.

Deze vragen liggen nu voor bij de Hoge Raad en die verwacht daar rond oktober een uitspraak over te doen.

Het is dus wel degelijk verstandig om nu alsnog een bezwaar en verzoek om ambsthalve vermindering naar de belastingdienst te sturen. Dit kan tot 5 jaar na een definitieve aanslag. Op internet kun je daarvoor standaard brieven vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:27
Heb vandaag bericht in mijn Berichtenbox. Definitieve aanslag over 2021 is vastgesteld. Dagtekening brief 6 mei.

UPDATE: 3 maart ingevuld.

[ Voor 11% gewijzigd door Homer-Simpson op 29-04-2022 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RS86
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-12-2022
Homer-Simpson schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:25:
Heb vandaag bericht in mijn Berichtenbox. Definitieve aanslag over 2021 is vastgesteld. Dagtekening brief 6 mei.
Netjes. Wanneer heb je het ingediend? Ik namelijk 7 maart, nog geen reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

RS86 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:42:
[...]

Netjes. Wanneer heb je het ingediend? Ik namelijk 7 maart, nog geen reactie.
Eerst ik nog.
Ik 1 maart ingediend. Maar nog niks.

Is toch geen peil op te trekken. Gaat volgens mij compleet random.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:00
ook de DA2021 met dagtekening 7 mei 2022 in mijn overheid ontvangen.
aangifte op 6 maart 2022 ingediend. ik moet wel wat bijbetalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:53

DropjesLover

Dit dus ->

Homer-Simpson schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:25:
Een bericht uit de toekomst :?

Ik wacht rustig af, ik ben er niet van afhankelijk ofzo.
Alhoewel, het zou wel fijn zijn om te hebben voordat de kozijnen helemaal afgerond zijn, maar dat duur al 2 maanden en lijkt nog wel even te gaan duren (installateur is aan het onderhandelen met de fabriek voor een nieuwe schuifpui, want binnen en buiten in rood geleverd, had alleen buitenkant rood moeten zijn, fabriek ligt dwars).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

DropjesLover schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:19:
[...]

Alhoewel, het zou wel fijn zijn om te hebben voordat de kozijnen helemaal afgerond zijn, maar dat duur al 2 maanden en lijkt nog wel even te gaan duren (installateur is aan het onderhandelen met de fabriek voor een nieuwe schuifpui, want binnen en buiten in rood geleverd, had alleen buitenkant rood moeten zijn, fabriek ligt dwars).
Meestal ligt de dagtekening ongeveer een week later van ontvangen.
Is bij mij de laatste 3 jaar ook in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-06 07:06
In mijn inkomstenbelasting staan 3 schijven in Box 1, maar volgens de belastingsdienst website zouden dit er 2 moeten zijn. Op wikipedia staan wel de 3 zoals genoemd in de belastingaangifte.

Ben ik nu gek? :? Hoe komt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Omdat de op Wikipedia genoemde schijven 1 en 2 hetzelfde percentage kennen voor mensen die nog niet de AOW-leeftijd bereikt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YlO2PKcQDpsB6gGW-ZqxL3UChZA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/YHxlcq6w6lPiEFx400H2FzGm.gif?f=user_large

Had ik vorig jaar ook. 30 april brief binnen met dagtekening 6 mei. Maar dan wel via de berichtenbox. Dus digitaal zetten ze hem al klaar voor verzending en op 6 mei viel ie per post op de mat.

Dit jaar op 21 april via de berichtenbox en op 28 april per post op de mat. En op dezelfde dag ook meteen de teruggaaf ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Tochjo schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:15:
Omdat de op Wikipedia genoemde schijven 1 en 2 hetzelfde percentage kennen voor mensen die nog niet de AOW-leeftijd bereikt hebben.
Maar ik heb de pensioenleeftijd nog niet bereikt. Bij mij staat er:
1e schijf: 9,45%
2e schijf: 37,10%
3e schijf: 49,50%
Dat snap ik niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tochjo
  • Nu online
In die eerste schijf betaal je naast die 9,45% nog 27,65% aan premie volksverzekeringen, wat samen uitkomt op 37,1%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
Tochjo schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 12:31:
In die eerste schijf betaal je naast die 9,45% nog 27,65% aan premie volksverzekeringen, wat samen uitkomt op 37,1%.
Ik snap hem! Dank je

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Dat werkt zo, omdat je in het bestuursrecht (waar belastingrecht onder valt) zes weken bezwaartermijn hebt vanaf de datum van dagtekening. Om “gezeik” te voorkomen, zetten ze die dus even een weekje verder, zodat op de datum van dagtekening in ieder geval het bericht je heeft (kunnen) bereiken.
Lekker ter zake doend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RS86
Dennis1812 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:52:
[...]

Eerst ik nog.
Ik 1 maart ingediend. Maar nog niks.

Is toch geen peil op te trekken. Gaat volgens mij compleet random.
Hmm zou het op achternaam gaan of welk ander te bepalen volgorde?

Welke letter begint jou achternaam? die van mij met P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

RS86 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:32:
[...]

Hmm zou het op achternaam gaan of welk ander te bepalen volgorde?

Welke letter begint jou achternaam? die van mij met P.
Een W. Maar normaliter had ik rond 20 april altijd al bericht.

Heb wel een gecompliceerde aangifte dit jaar ivm forse zorgkosten.

Gewoon braaf geduld hebben denk ik maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RS86
Dennis1812 schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 14:33:
[...]

Een W. Maar normaliter had ik rond 20 april altijd al bericht.

Heb wel een gecompliceerde aangifte dit jaar ivm forse zorgkosten.

Gewoon braaf geduld hebben denk ik maar.
Het zijn voor een groot gedeelte geautomatiseerde systemen met de controle. Het zou kunnen dat met gecompliceerde aangiftes het wat langer kan duren. Benieuwd wie van ons hem eerder zal ontvangen. We gaan het zien en wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:49
JanHenk schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:08:
[...]

Ja.

De aangifte die je hebt gedaan over belastingjaar 2020 openen, wijzigen, en opnieuw inzenden.

Hij zal dan worden behandeld als een "verzoek om ambtshalve vermindering". Dan zit je opnieuw in de molen en ontvang je sowieso een beschikking terug.
Dit heb ik n.a.v. jouw bericht gedaan trouwens. Ik heb verrassend snel een nieuwe aanslag van 2020 ontvangen en het geld terug gekregen (eind maart al) :)

Gisteren ook mijn definitieve aanslag van 2021 gekregen met dagtekening 7 mei. Krijg ook weer wat geld terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Trishul schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:19:
[...]

Thnx, dan laat ik het gewoon zo staan. Het zou ook idd raar zijn om daar een waarde in te vullen.
Was je al wel eigenaar van de grond? Die heeft ook een waarde. 0 invullen lijkt me niet zo verstandig. Lees het volgende stuk anders eerst even door:

https://www.waarderingska...eerde%20vervangingswaarde.

Ik heb exact dezelfde situatie gehad en de WOZ waarde geschat op basis van de richtlijnen van de waarderingskamer.

[ Voor 9% gewijzigd door Jay-B op 30-04-2022 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Jay-B schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:40:
[...]

Was je al wel eigenaar van de grond? Die heeft ook een waarde. 0 invullen lijkt me niet zo verstandig. Lees het volgende stuk anders eerst even door:

Ik heb exact dezelfde situatie gehad en de WOZ waarde geschat op basis van de richtlijnen van de waarderingskamer.
Staat toch allemaal netjes hier opgesomd?
https://www.belastingdien...ng_leeg_of_nog_in_aanbouw

Maakt niet uit wat je invult forfait is voor het huis in aanbouw toch 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
Jay-B schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 16:40:
[...]

Ik blijf het lastig vinden om iets in te vullen daar. 1-1-21 was het nog een verlaten bedrijfsterrein. Eerste WOZ beschikking heb ik pas een paar maanden geleden gekregen, door de gemeente vastgesteld op 62k op 1-1-22 (er stond toen nog niks). Eigenaar van het grond ben ik pas sinds september 2021 (getekend bij notaris).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Barrycade schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 23:01:
[...]

Staat toch allemaal netjes hier opgesomd?
https://www.belastingdien...ng_leeg_of_nog_in_aanbouw

Maakt niet uit wat je invult forfait is voor het huis in aanbouw toch 0.
Je hebt helemaal gelijk maar je kan ook in een situatie terechtkomen of zitten waarbij het niet wordt gezien als een eigen huis in aanbouw maar onder box 3 vermogen. Dan lijkt het me verstandig om de juiste waardes te hanteren.
Trishul schreef op zondag 1 mei 2022 @ 11:53:
[...]

Ik blijf het lastig vinden om iets in te vullen daar. 1-1-21 was het nog een verlaten bedrijfsterrein. Eerste WOZ beschikking heb ik pas een paar maanden geleden gekregen, door de gemeente vastgesteld op 62k op 1-1-22 (er stond toen nog niks). Eigenaar van het grond ben ik pas sinds september 2021 (getekend bij notaris).
Als waardepeildatum moet je altijd het jaar voor het aangiftejaar hanteren. Het gaat dus om de waarde op 1-1-2020. Die zal waarschijnlijk nog zelfs iets lager liggen dan 62k. Maar goed, zo lang het grond is waarop je een huis gaat bouwen waar je binnen 3 jaar zelf gaat wonen dan heeft dit geen afwijkend effect op de uitkomst van je aangifte zoals eerder ook aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:50
Ik heb de definitieve aanslag van 2021 binnen. Echter zie ik dat ik een bedrag van rond de 500 euro bij moet betalen. Kan dit komen omdat mijn loon halve wege afgelopen jaar gestegen is? Ik ga de administratie ook nog even raadplegen maar was toch even benieuwd hoe dit zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

<knip> Zie Topic Warning.

[ Voor 78% gewijzigd door Ardana op 02-05-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Puddi Puddin schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:14:
Ik heb de definitieve aanslag van 2021 binnen. Echter zie ik dat ik een bedrag van rond de 500 euro bij moet betalen. Kan dit komen omdat mijn loon halve wege afgelopen jaar gestegen is? Ik ga de administratie ook nog even raadplegen maar was toch even benieuwd hoe dit zit.
Dat kun je zien in het overzicht als je de aangifte indient. Of heeft iemand anders jouw aangifte ingediend?

[ Voor 37% gewijzigd door Ardana op 02-05-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 02-05-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaddoman
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-07-2023
Puddi Puddin schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:14:
Dat zie je toch al bij de aangifte van de inkomstenbelasting dat je die 500 euro moet bijbetalen of ben ik gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:56
handig als iedereen er even bijzet wanneer je aangifte daadwerkelijk ingestuurd hebt

Nee, want: zie Topic Warning.

[ Voor 19% gewijzigd door Ardana op 02-05-2022 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
pennywiser schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:48:
handig als iedereen er even bijzet wanneer je aangifte daadwerkelijk ingestuurd hebt
Probeer je een verband te ontdekken? Datum insturen zegt namelijk niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Cheesy schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:01:
[...]

Probeer je een verband te ontdekken? Datum insturen zegt namelijk niets.
dan nog is het gewoon handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Dien liever 'n TR in.

[ Voor 89% gewijzigd door Ardana op 02-05-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
<knip> Deze post voldeed niet aan ons beleid: onvriendelijk, op de man, absurde vergelijkingen. Mag je allemaal achterwege laten.

[ Voor 87% gewijzigd door Ardana op 02-05-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
*knip* als je het niet eens bent met een ingreep dan kan je dat via dm met de betreffende mod overleggen. Gewoon opnieuw posten is natuurlijk niet de bedoeling.

[ Voor 71% gewijzigd door ZieMaar! op 02-05-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-06 21:37

Spinez0r

At your service.

Zie TW.

[ Voor 116% gewijzigd door Ardana op 03-05-2022 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32
Mijn vrouw en ik hebben beiden op 15 april de definitieve aanslag ontvangen, met dagtekening 26 april. De Belastingdienst heeft op 26 april mijn deel al overgemaakt, maar haar deel staat nog niet op de rekening.

In maart heb ik voor ons allebei een wijziging van het rekeningnummer doorgegeven, welke ook netjes is bevestigd. Op belastingdienst.nl staat ook het juiste rekeningnummer vermeld.

Heel apart dit. Iemand iets soortgelijks meegemaakt?

Even m'n vrouw vragen of ze even wil bellen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Mawlana schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:49:
Mijn vrouw en ik hebben beiden op 15 april de definitieve aanslag ontvangen, met dagtekening 26 april. De Belastingdienst heeft op 26 april mijn deel al overgemaakt, maar haar deel staat nog niet op de rekening.

In maart heb ik voor ons allebei een wijziging van het rekeningnummer doorgegeven, welke ook netjes is bevestigd. Op belastingdienst.nl staat ook het juiste rekeningnummer vermeld.

Heel apart dit. Iemand iets soortgelijks meegemaakt?

Even m'n vrouw vragen of ze even wil bellen... :+
Bij ons heb ik op 1 maart (0:45) onze gezamenlijke aangifte gedaan. Ik kreeg 2 weken geleden mijn definitieve aanslag van €0,- met dagtekening 26 april (19 april in de berichtenbox, paar dagen later per snailmail). Mijn vriendin kreeg gisteren pas haar definitieve aanslag (€880,- teruggave, dagtekening weet ik niet, zal over een paar dagen zijn). Geld is voor zover ik weet nog niet gestort, maar zal vast niet lang meer duren.

Kennelijk zijn ze dus niet 1 op 1 aan elkaar gekoppeld qua verzenden en/of uitbetalen, hoewel ik dat zou verwachten met een gezamenlijke aangifte...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 22:09
Wild Chocolate schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:50:
[...]

Bij ons heb ik op 1 maart (0:45) onze gezamenlijke aangifte gedaan. Ik kreeg 2 weken geleden mijn definitieve aanslag van €0,- met dagtekening 26 april (19 april in de berichtenbox, paar dagen later per snailmail). Mijn vriendin kreeg gisteren pas haar definitieve aanslag (€880,- teruggave, dagtekening weet ik niet, zal over een paar dagen zijn). Geld is voor zover ik weet nog niet gestort, maar zal vast niet lang meer duren.

Kennelijk zijn ze dus niet 1 op 1 aan elkaar gekoppeld qua verzenden en/of uitbetalen, hoewel ik dat zou verwachten met een gezamenlijke aangifte...
Bij ons zat er ook 2 weken tussen. Ik heb mijn geld al een weekje, en zij heeft nu pas een definitieve aanslag.

Logisch is het inderdaad niet voor een leek.... Maar er zal vast een logica achter zitten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Nu online
Waah schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:56:
[...]

Bij ons zat er ook 2 weken tussen. Ik heb mijn geld al een weekje, en zij heeft nu pas een definitieve aanslag.

Logisch is het inderdaad niet voor een leek.... Maar er zal vast een logica achter zitten :+
Ik sluit volstrekte willekeur toch ook niet uit hoor, ik ben in ieder geval niet meer op zoek naar een patroon :+

iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Patroon ga je niet vinden.

De controlemechanismes zijn voor diegene die niet bij de Belastingdienst werken een black box. En dat is wellicht maar goed ook.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:32
Wild Chocolate schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 13:50:
[...]

Als haar brief een andere dagtekening had gehad, dan zou ik het nog snappen. Ze hebben allebei echter dezelfde dagtekening (26 april). Het geld zou binnen een week na dagtekening op de rekening gestort moeten zijn: ik heb 'm op de 26e ontvangen, zij had het uiterlijk gisteren moeten ontvangen zou ik zeggen. :+

update 6 mei: vandaag bijgeschreven op de rekening. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Nu online
JanHenk schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:05:
Patroon ga je niet vinden.

De controlemechanismes zijn voor diegene die niet bij de Belastingdienst werken een black box. En dat is wellicht maar goed ook.. :)
Zelfs voor 99,99% die zelfs bij de Belastingdienst werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ange1a
  • Laatst online: 16-05-2022
Iemand met dagtekening 14 mei die het al heeft ontvangen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Nu online
ange1a schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:26:
Nog niet ontvangen, heb je wel het goede rekeningnummer doorgegeven? Ik zou direct de Belastingdienst bellen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
ange1a schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:26:
BELACHELIJK!!! Dagtekening 14 mei en nog niks ontvangen zeker....
Het is weekend, dus de kans is nihil dat je vandaag wat zal ontvangen!
Als je zo'n jaast hebt, regel je voorlopige toeslag en je krijgt het maandelijks uitbetaald. Desnoods doe je een beetje minder en krijg ke bij wijze van nu alleen nog maar een paar tientjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ange1a
  • Laatst online: 16-05-2022
*knip* niet op de man

[ Voor 80% gewijzigd door ZieMaar! op 15-05-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 23:51
Vraag met af hoe ze bij de belastingdienst de volgorde van afhandeling bepalen. Ik heb em gelijk 1 Maart ingestuurd en heb nog steeds niks gehoord. Die van mijn ouders heb ik 2 weken later ingestuurd en die hebben al bericht en ook het geld gehad. Zou toch verwachten dat ze fifo werken maar dat is dus niet zo.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
dennis112 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:25:
Vraag met af hoe ze bij de belastingdienst de volgorde van afhandeling bepalen. Ik heb em gelijk 1 Maart ingestuurd en heb nog steeds niks gehoord. Die van mijn ouders heb ik 2 weken later ingestuurd en die hebben al bericht en ook het geld gehad. Zou toch verwachten dat ze fifo werken maar dat is dus niet zo.
Nee, volgens mij is het inmiddels wel algemeen bekend dat de belastingdienst de aangiftes niet fifo behandelt.

Ik kan mij goed voorstellen dat de verschillende onderdelen van de aangifte ook door verschillende mensen worden 'afgehandeld'. Dat je bv mensen hebt die meer de focus hebben op de eigen woning en weer andere mensen die meer in de lijfrentes zitten etc. Dus dat een aangifte volledig door 1 persoon wordt afgehandeld (met over ieder onderwerp maar een beetje kennis), maar juist langs verschillende personen gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:17
dennis112 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:25:
Die vraag is eerlijk gezegd weinig zinvol om te stellen. Want ten eerste kom je de volgorde toch niet te weten en ten tweede zegt dat niks over het moment waarop je reactie krijgt. Bijv. bij een uitgeworpen aangifte is er gewoon handmatig werk nodig, wie gaat dat bekijken, wat heeft die persoon nog aan werkvoorraad liggen en wat is de aard van de uitworp (hoe bewerkelijk is het de juiste info te achterhalen en de aanslag te regelen).

Overigens zag ik in mijn aanslag staan dat het te ontvangen bedrag in de week vanaf de dagtekening wordt overgemaakt. Staat dat niet in alle brieven? Want anders kan ik het onbegrip over die 14 mei paar posts hierboven moeilijk bevatten.
Pagina: 1 ... 8 ... 11 Laatste

Let op:
Svp geen posts over "wanneer krijg ik m'n belastinggeld terug?" of "ik heb m'n belastinggeld terug gehad". Voor vragen hierover: https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets