Belastingaangifte 2021 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

marcelcee schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:02:
[...]

Die vraag is eerlijk gezegd weinig zinvol om te stellen. Want ten eerste kom je de volgorde toch niet te weten en ten tweede zegt dat niks over het moment waarop je reactie krijgt. Bijv. bij een uitgeworpen aangifte is er gewoon handmatig werk nodig, wie gaat dat bekijken, wat heeft die persoon nog aan werkvoorraad liggen en wat is de aard van de uitworp (hoe bewerkelijk is het de juiste info te achterhalen en de aanslag te regelen).

Overigens zag ik in mijn aanslag staan dat het te ontvangen bedrag in de week vanaf de dagtekening wordt overgemaakt. Staat dat niet in alle brieven? Want anders kan ik het onbegrip over die 14 mei paar posts hierboven moeilijk bevatten.
De afgelopen 6 jaar stond dat in mijn brief ja.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 23:51
marcelcee schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:02:
[...]

Die vraag is eerlijk gezegd weinig zinvol om te stellen. Want ten eerste kom je de volgorde toch niet te weten en ten tweede zegt dat niks over het moment waarop je reactie krijgt. Bijv. bij een uitgeworpen aangifte is er gewoon handmatig werk nodig, wie gaat dat bekijken, wat heeft die persoon nog aan werkvoorraad liggen en wat is de aard van de uitworp (hoe bewerkelijk is het de juiste info te achterhalen en de aanslag te regelen).

Overigens zag ik in mijn aanslag staan dat het te ontvangen bedrag in de week vanaf de dagtekening wordt overgemaakt. Staat dat niet in alle brieven? Want anders kan ik het onbegrip over die 14 mei paar posts hierboven moeilijk bevatten.
Tja mijn vraag is even zinvol als de mensen die hier vragen wanneer het geld gestort wordt als ze de brief al gehad hebben waar het letterlijk instaat. Dit is een topic over de belastingaangifte en daar ging mijn vraag ook over dus dat jij het dan weinig zinvol vindt is meer jou probleem dan moet je dit topic niet lezen.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:59
dennis112 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 17:25:
[...]

Tja mijn vraag is even zinvol als de mensen die hier vragen wanneer het geld gestort wordt als ze de brief al gehad hebben waar het letterlijk instaat. Dit is een topic over de belastingaangifte en daar ging mijn vraag ook over dus dat jij het dan weinig zinvol vindt is meer jou probleem dan moet je dit topic niet lezen.
Oh wees gerust, ik heb er echt geen enkel probleem mee dat jij je dit blijft afvragen ;) Heb getracht wat verduidelijking te bieden, maar dat is kennelijk niet zo gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-05 16:50
In maart gezamenlijke aangifte gedaan van mijn vrouw en mij. Het deel van mij is reeds binnen op de rekening, maar mijn vrouw heeft nog niet eens de definitieve aanslag binnen. Lijkt niet echt een logica in te zitten.

Voorgaande jaren werd het zelfs in één transactie samen overgemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-05 15:12
Steefmeister schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:39:
In maart gezamenlijke aangifte gedaan van mijn vrouw en mij. Het deel van mij is reeds binnen op de rekening, maar mijn vrouw heeft nog niet eens de definitieve aanslag binnen. Lijkt niet echt een logica in te zitten.

Voorgaande jaren werd het zelfs in één transactie samen overgemaakt
Bij ons ook, mijn vrouw dik een maand geleden bericht en uitbetaald. Mijn aangifte nog geen bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-05 11:07
Van een aangifte (geen inkomsten belasting) die ik in maart 2021 heb gedaan, heb ik nog steeds niets gehoord. Enkel het bewijsje dat ik de aangifte heb gedaan, met datum en tijd. Duurt erg lang!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Bij gebrek aan een ander topic maar even hier:

Om 11 uur start een livestream waarin de Hoge Raad uitspraak doet in een vervolg over de compensatie voor box 3 vermogensrendementsheffing.

https://www.hogeraad.nl/a...ge-raad-twee-box-3-zaken/

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Mijn livestream viel even weg, maar wat ik meekreeg: geen rechtsherstel voor burgers die niet op tijd bezwaar hebben gemaakt. Ook niet via ambtshalve vermindering.

Massaalbezwaarmakers kunnen naar ik begrijp voor andere jaren wel verzoeken om ambtshalve vermindering voor andere jaren.

Even de publicatie van het arrest afwachten voor meer duidelijkheid.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Real Publicatie staat reeds online. Zie ECLI:NL:HR:2022:720 en ECLI:NL:HR:2022:718.

Ik heb het even doorgenomen. Beide beroepen zijn ongegrond verklaard.

De conclusie van de Hoge Raad is dat slechts de bezwaren die vielen onder de massaalbezwaar-procedure gecompenseerd moeten worden volgens het betreffende "Kerstarrest".

De weg van ambsthalve vermindering loopt, zelfs al heb je het verzoek ingediend vóór het Kerstarrest, helaas maar m.i. ook conform verwachting, dood.

Het heeft dus geen zin om te verzoeken voor vermindering over de jaren 2017-2020, die aanslagen zijn veelal reeds opgelegd. En als ze nog niet definitief zijn opgelegd, moeten ze sowieso (ongeacht het belastingjaar) opgelegd worden in overeenstemming met het Kerstarrest.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dus mensenrechten mogen geschonden worden als je maar geen bezwaar erover indient? Ik snap er niks van hoe je in hemelsnaam op zo'n uitspraak kan uitkomen.

(En voor de duidelijkheid, ik vind dat van schending van mensenrechten onzin, maar dat is de uitspraak van een eerdere rechter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Was het niet de minister die opriep om vooral geen bezwaar te maken omdat een uitspraak voor iedereen zou gelden? 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Sissors Zo zit het stelsel nu eenmaal in elkaar. E.e.a. is precies conform de wet en dat is ook bevestigd door de HR.

Dan moet de wet gewijzigd worden. Maar het probleem daarmee is, dat je dan dus juist krijgt dat er nooit iets definitief vaststaat. Dat lijkt me een probleem in plaats van een oplossing.
ErnstH schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:04:
Was het niet de minister die opriep om vooral geen bezwaar te maken omdat een uitspraak voor iedereen zou gelden? 😬
Dat kan ik me niet meer herinneren.. ;)

Een politicus op z'n blauwe ogen geloven? :P

[ Voor 34% gewijzigd door JanHenk op 20-05-2022 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
DropjesLover schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 21:19:
[...]

Een bericht uit de toekomst :?
Dagtekening is al sinds jaar en dag in de toekomst bij de belastingdienst, in ieder geval bij de IB. Heb je alleen maar voordeel van want in het geval van beroep/bezwaar heb je dus net een paar dagen langer tenzij de post er erg lang over gedaan heeft.
Rubbergrover1 schreef op zondag 15 mei 2022 @ 11:52:
[...]
Ik kan mij goed voorstellen dat de verschillende onderdelen van de aangifte ook door verschillende mensen worden 'afgehandeld'. Dat je bv mensen hebt die meer de focus hebben op de eigen woning en weer andere mensen die meer in de lijfrentes zitten etc. Dus dat een aangifte volledig door 1 persoon wordt afgehandeld (met over ieder onderwerp maar een beetje kennis), maar juist langs verschillende personen gaat.
Ik kan mij daar helemaal niets bij voorstellen. Ik denk dat als er ergens rond de 5% van alle aangifte IB daadwerkelijk door één persoon bekeken worden het veel is. Laat staan meerdere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:08

DropjesLover

Dit dus ->

Vreemde situatie hier. Ik heb een bericht in de app en een brief gekregen dat ik een buitengewoon mooi rond bedrag terugkrijg.
Echter, bij het doen van aangifte hebben we het totale aftrekpostenbedrag (hra) op het inkomen van mijn vrouw gezet (hoogte inkomen) en €0 naar mij. Waarom krijg ik dan (een deeltje van) geld terug van de belastingdienst?
Mijn vrouw heeft overigens nog geen bericht gekregen (ook niet op de bankrekening).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-05 22:22

Cbr

ErnstH schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:04:
De oproep was om geen bezwaar (verzoek ambtshalve vermindering) te maken als je aanslag al onherroepelijk vast stond (bezwaartermijn voorbij).
De toezegging was dat iedereen die niet tijdig bezwaar had gemaakt zou worden behandeld alsof ze hebben verzocht om ambtshalve vermindering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

DropjesLover schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:49:
Vreemde situatie hier. Ik heb een bericht in de app en een brief gekregen dat ik een buitengewoon mooi rond bedrag terugkrijg.
Echter, bij het doen van aangifte hebben we het totale aftrekpostenbedrag (hra) op het inkomen van mijn vrouw gezet (hoogte inkomen) en €0 naar mij. Waarom krijg ik dan (een deeltje van) geld terug van de belastingdienst?
Mijn vrouw heeft overigens nog geen bericht gekregen (ook niet op de bankrekening).
Dit is moeilijk in te schatten, zonder meer informatie. Hoe hoog waren de inkomens? Hoeveel loonheffing is er op ingehouden?
Mogelijk is er in zijn totaliteit iets teveel ingehouden (bijvoorbeeld omdat er iets meer is ingehouden op het vakantiegeld). Dat kan het verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN
  • Laatst online: 28-05 16:02

MrN

*knip* zie tw, dit is niet de bedoeling

[ Voor 68% gewijzigd door ZieMaar! op 22-05-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:50
Ik heb een algemeen vraagje over aftrekposten.

Wij gaan dit jaar ons huis verkopen en hebben ook een ander huis gekocht. Alles zal dit jaar nog passeren bij de notarissen.

Ik heb inmiddels een lijstje met kosten die je mag aftrekken zoals notaris, advieskosten financiering etc. maar heb een vraagje over de aftrekbare rente die ik betaal dit jaar vanwege de verhuizing.

We hebben 2 maanden lang 2 huizen en dus ook 2 hypotheken, en een overbruggings hypotheek.

Kan ik alle betaalde rente gewoon aftrekken van beide huizen? Of stopt de HRA op ons oude huis zodra we eigenaar worden van ons nieuwe huis?
En hoe zit het met de overbruggingshypotheek?

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@verstappen33 Rente en kosten van de schulden zijn allemaal aftrekbaar. Ook die van de tijdelijke (aanvullende) financieringen. Valt onder de “verhuisregeling” van de eigenwoningregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:14

Barrycade

Through the...

verstappen33 schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 22:51:
Ik heb een algemeen vraagje over aftrekposten.

Wij gaan dit jaar ons huis verkopen en hebben ook een ander huis gekocht. Alles zal dit jaar nog passeren bij de notarissen.

Ik heb inmiddels een lijstje met kosten die je mag aftrekken zoals notaris, advieskosten financiering etc. maar heb een vraagje over de aftrekbare rente die ik betaal dit jaar vanwege de verhuizing.

We hebben 2 maanden lang 2 huizen en dus ook 2 hypotheken, en een overbruggings hypotheek.

Kan ik alle betaalde rente gewoon aftrekken van beide huizen? Of stopt de HRA op ons oude huis zodra we eigenaar worden van ons nieuwe huis?
En hoe zit het met de overbruggingshypotheek?
Let wel op met je overbruggingshypotheek. Als je die wel al hebt maar nog niet gebruikt heb moet je de ontvangen rente wel aftrekken van de betaalde rente. Voor de rest valt het zoals hierboven onder aftrek van je woonhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Laatst online: 07:50
De overbruggings hypotheek krijgen we pas als we ons nieuwe huis laten passeren bij de notaris eind september.
Half december wordt ons oude huis gepasseerd en wordt de overbruggings hypotheek weer afgelost.

Maar fijn dat alle rente gewoon aftrekbaar is.
De rest van de aftrekposten heb ik ook al duidelijk.
Dus dat moet wel goed komen bij de aangifte volgend jaar.

Thanks.

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Barrycade schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 23:36:
[...]

Let wel op met je overbruggingshypotheek. Als je die wel al hebt maar nog niet gebruikt heb moet je de ontvangen rente wel aftrekken van de betaalde rente. Voor de rest valt het zoals hierboven onder aftrek van je woonhuis.
Dat geldt voor een bouwdepot, dan wordt een rente vergoed op het positieve saldo (van het geld dat in depot zit). Het ging hier om een overbruggingskrediet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 20:58
Ik ben per 1 april 2021 niet meer samenwonend, per 29 september officieel gescheiden en de overdracht van ons huis naar mij bij de notaris was 7 januari 2022. Zijn de door mij gemaakte taxatie/notaris kosten aftrekbaar in 2021 of 2022?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:33
tatata schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:57:
Ik ben per 1 april 2021 niet meer samenwonend, per 29 september officieel gescheiden en de overdracht van ons huis naar mij bij de notaris was 7 januari 2022. Zijn de door mij gemaakte taxatie/notaris kosten aftrekbaar in 2021 of 2022?
De kosten zijn aftrekbaar in het jaar dat ze gemaakt zijn.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:36
Alleen de kosten voor de hypotheek zijn aftrekbaar (dus het passeren van de hypotheekacte bij de notaris), de kosten voor de overdracht van het huis zijn niet aftrekbaar.

Taxatiekosten zijn ook alleen aftrekbaar voor zover ze nodig waren voor de hypotheek.

En zoals @Morpheusk zegt, in het jaar dat de kosten gemaakt zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Zie bovenstaande antwoorden voor wat betreft moment van aftrekbaarheid (betalingscriterium).

Wel even letten op de bijleenregeling (eigenwoningreserve). Ik ken de exacte getallen niet, maar mogelijk is slechts een deel of zelfs niets aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
JanHenk schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:51:
[...]

Zie bovenstaande antwoorden voor wat betreft moment van aftrekbaarheid (betalingscriterium).

Wel even letten op de bijleenregeling (eigenwoningreserve). Ik ken de exacte getallen niet, maar mogelijk is slechts een deel of zelfs niets aftrekbaar.
Het zou mij verbazen als de bijleenregeling op @tatata van toepassing is. De enige die iets verkocht heeft, is zo te lezen zijn ex. Hij blijft zelf in het huis wonen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Herko_ter_Horst schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:00:
[...]

Het zou mij verbazen als de bijleenregeling op @tatata van toepassing is. De enige die iets verkocht heeft, is zo te lezen zijn ex. Hij blijft zelf in het huis wonen.
Dat hangt ervan af, ik heb te weinig informatie om dat te beoordelen.

Meestal niet, maar het kan wel degelijk zo zijn. Afhankelijk van de feiten en omstandigheden met betrekking tot het vermogen (gemeenschap) en de eigenwoningreserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Vraag:
Mogen kosten voor taxatie en keuring van een huis worden afgetrokken als dit uiteindelijk niet heeft geleid tot de aanschaf van het huis?

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
wcduck schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:12:
Vraag:
Mogen kosten voor taxatie en keuring van een huis worden afgetrokken als dit uiteindelijk niet heeft geleid tot de aanschaf van het huis?
Nee.

Het gaat sowieso om kosten en rente voor de 'eigenwoningschuld'. Dat impliceert twee dingen:
- Er moet sprake zijn van een eigen woning
- Er is sprake van een financiering, gebruikt ten behoeve van de aankoop van die woning (oorzakelijk verband).

De kosten van het verkrijgen van de financiering zijn dan aftrekbaar.

In dit geval is er niet eens een eigen woning, laat staan de bijbehorende schuld. Helaas is er dus geen aftrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 20:58
Herko_ter_Horst schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:00:
[...]

Klopt niet van toepassing

Dank allen voor de antwoorden.

Edit:
In mijn geval heb ik twee taxaties laten uitvoeren. 1 tijdens de discussie met mijn ex om de overneem waarde te bepalen en 1 omdat de hypotheek pas 7 maanden later rond was en de bank perse een nieuwere wilde 🙄

Ik neem aan dat alleen de laatste die dus feitelijk gebruikt is voor de lening aftrekbaar is?

[ Voor 31% gewijzigd door tatata op 30-05-2022 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
tatata schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:06:
[...]

Klopt niet van toepassing

Dank allen voor de antwoorden.

Edit:
In mijn geval heb ik twee taxaties laten uitvoeren. 1 tijdens de discussie met mijn ex om de overneem waarde te bepalen en 1 omdat de hypotheek pas 7 maanden later rond was en de bank perse een nieuwere wilde 🙄

Ik neem aan dat alleen de laatste die dus feitelijk gebruikt is voor de lening aftrekbaar is?
Volgens mij is het criterium of de af te trekken kosten (in dit geval dus van de taxatie) noodzakelijk waren voor het verkrijgen van de hypotheek (eigenwoningschuld). De vraag is dus of de eerste taxatie er ook toe geleid heeft dat jij de hypotheek kon krijgen of niet. Zo ja, aftrekbaar, zo nee, niet aftrekbaar.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lammert de Haan
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-06-2024
tatata schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:06:
[...]

Edit:

Klopt helemaal. De eerste taxatie had betrekking op het verkrijgen in eigenom van de woning en de tweede taxatie op de financiering hiervan.en is daarmee aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
Zijn er nog leden die nog geen reactie ontvangen hebben?

Ik heb op 1 maart aangifte gedaan, echter meteen na het indienen opgemerkt dat ik een foutje gemaakt had. Aangifte gewijzigd maar tot op heden nog geen reactie ontvangen, kan dit te wijten zijn aan mijn correctie?

Afgelopen jaren telkens in de loop van april/mei al een definitieve aanslag ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:57
Hier ook nog geen reactie, rond 3/4 maart aangifte gedaan. Vorig jaar ook pas in juni reactie, dat is ook nog op tijd natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:25
Nicklazzz schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:00:
Zijn er nog leden die nog geen reactie ontvangen hebben?

Ik heb op 1 maart aangifte gedaan, echter meteen na het indienen opgemerkt dat ik een foutje gemaakt had. Aangifte gewijzigd maar tot op heden nog geen reactie ontvangen, kan dit te wijten zijn aan mijn correctie?

Afgelopen jaren telkens in de loop van april/mei al een definitieve aanslag ontvangen.
ik heb zelf ook het gevoel dat het langer duurt dan normaal maar goed wat in het vat zit kan niet verzuren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik heb juist weer vrij snel een definitieve aanslag. Vlak voor de deadline op 1 mei aangifte gedaan, en een definitieve aanslag met dagtekening van 4 juni. Dit is tevens een zakelijke aangifte, dus ook niet dat het een enorm eenvoudige aangifte is.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 22:44
Iemand hier die net als ik in het buitenland woont en zijn/haar centen al ontvangen heeft? We hebben nog helemaal niets gehoord van de BD.

Straks maar eens bellen of ze überhaupt die inkomensverklaringen al gescand hebben….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

1 maart ingediend. Nog niks gehad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Svp geen posts over "wanneer krijg ik m'n belastinggeld terug?" of "ik heb m'n belastinggeld terug gehad". Voor vragen hierover: https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:41
Modbreak gemist?

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 10-06-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schepseltje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22-05 10:30
modbreak gemist?

[ Voor 93% gewijzigd door Ardana op 10-06-2022 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:19
Modbreak een paar posts boven je gemist?

[ Voor 117% gewijzigd door Ardana op 10-06-2022 09:39 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbuter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 16:29

sbuter

...dus...

Bij mij duurt het ook langer dan normaal. Heb het idee dat dit te maken heeft met het VRH gedoe.
Mocht je geen reactie hebben gehad terwijl je die al wel verwacht had, zit je boven of onder de VRH grens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

sbuter schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 18:27:
Bij mij duurt het ook langer dan normaal. Heb het idee dat dit te maken heeft met het VRH gedoe.
Mocht je geen reactie hebben gehad terwijl je die al wel verwacht had, zit je boven of onder de VRH grens?
Ruim eronder. Ik heb nagenoeg geen vermogen.

Dit is het langste sinds ik aangifte doe. (Even teruggekeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Dennis1812 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 19:04:
[...]
Dit is het langste sinds ik aangifte doe.
Zoals de link in de topicwarning al zegt: dit is normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik reageer op zijn vraag over de VRH. Ik benoem nergens dat ik iets abnormaal vind?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbuter
  • Laatst online: 27-05 16:29

sbuter

...dus...

Dank. Maar ik zou hier niet posten als ik dit niet opvallend zou vinden. Ik ben dus nog steeds benieuwd of er anderen zijn waarbij de reactie van de belastingdienst sterk afwijkt ten opzichte van afgelopen jaren.
Mijn vermoeden is dat dit met de uitspraak over de VRH te maken heeft, maar tot op heden krijg ik dit niet bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:18
Na aangifte gedaan te hebben moest ik nog € 463,- terug betalen. Ik heb eind mei de definitieve aanslag ontvangen met het verzoek vóór 9 juli het bedrag over te maken.

Na nogmaals de aangifte goed bekeken te hebben stond er nog iets niet goed waardoor ik € 200,- minder terug hoef te betalen. De wijziging heb ik inmiddels verstuurd.

Vervalt hiermee gelijk ook de betaling die ik zou moeten doen vóór 9 juli of dien ik dit te betalen en wordt het daarna eventueel verrekend? Ik wil voorkomen dat ik een boete krijg als ik dit niet betaal (ervan uitgaande dat ik niet vóór 9 juli een nieuwe definitieve aanslag krijg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:32
SpaceAce schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 19:15:
Na aangifte gedaan te hebben moest ik nog € 463,- terug betalen. Ik heb eind mei de definitieve aanslag ontvangen met het verzoek vóór 9 juli het bedrag over te maken.

Na nogmaals de aangifte goed bekeken te hebben stond er nog iets niet goed waardoor ik € 200,- minder terug hoef te betalen. De wijziging heb ik inmiddels verstuurd.

Vervalt hiermee gelijk ook de betaling die ik zou moeten doen vóór 9 juli of dien ik dit te betalen en wordt het daarna eventueel verrekend? Ik wil voorkomen dat ik een boete krijg als ik dit niet betaal (ervan uitgaande dat ik niet vóór 9 juli een nieuwe definitieve aanslag krijg).
Wil je zekerheid: 0800-0543.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@SpaceAce Het beste kun je kortlopend uitstel aanvragen via de belastingtelefoon. Dan krijg je 4 maanden extra. Binnen die tijd zal je verzoek om anderhalve vermindering (ervan uitgaande dat de aanslag definitief is) wel behandeld zijn. Pas daarna worden de bedragen met elkaar verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
reactie op moderatie moet via andere kanalen: je kan me altijd een DM sturen.

[ Voor 80% gewijzigd door Ardana op 10-06-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groningen1971
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 23-06-2022
Wanneer je alleen nog maar een voorlopige aanslag hebt gekregen in 2021 over de aangifte 2020 is dat dan de reden dat ik nu nog niets heb gehoord over de aangifte 2021 en dus ook niet voor 1-7 bericht krijg over de aangifte 2021. Normaal gesproken krjg ik altijd een voorlopige of definitieve aanslag voor 1-7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@groningen1971 Heb je een vraag? Ik begrijp het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groningen1971
Op de site van de Belastingdienst staat

Uw aangifte, bezwaar of beroep over een voorgaand belastingjaar is nog niet afgehandeld. De uitkomst is van belang voor een juiste afhandeling van uw nieuwe aangifte.

Ik heb over 2020 enkel een voorlopige aanslag ontvangen in 2021, nog geen definitieve, dus mogelijk geen bericht van de aangifte 2021 voor 1-7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@groningen1971 Je ontvangt dan wel een voorlopige aanslag over 2021, maar inderdaad geen definitieve.

Als je nog geen voorlopige aanslag 2021 hebt ontvangen, dan moet je nog eventjes geduld hebben. Het is nog geen 1 juli.

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 13-06-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
groningen1971 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:08:
Wanneer je alleen nog maar een voorlopige aanslag hebt gekregen in 2021 over de aangifte 2020 is dat dan de reden dat ik nu nog niets heb gehoord over de aangifte 2021 en dus ook niet voor 1-7 bericht krijg over de aangifte 2021. Normaal gesproken krjg ik altijd een voorlopige of definitieve aanslag voor 1-7.
Als ik het goed begrijp heb je van je IB 2020 alleen nog maar een voorlopige aanslag gehad in 2021 en nog geen definitieve aanslag? Wettelijk gezien heeft de fiscus drie jaar vanaf 1 januari 2021 om de aanslag definitief op te leggen. Maar ik zou wel eens een belletje doen met de belastingtelefoon. Voor de gemiddelde particulier is dit namelijk wel vrij lang, hoewel ook niet totaal ongehoord.

Normaliter worden opvolgende aanslagen ook niet definitief opgelegd als er nog een aanslag uit het verleden 'open' staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groningen1971
Ah dat is fijn om te horen, ik ontvang dus sowieso bericht voor 1-7 inzake de aangifte 2021.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Hier duurt het ook flink langer dan normaal. Heb begin maart (ik geloof 6 maart) gelijk aangifte gedaan, maar tot op heden nog niets gehoord. Ging voorgaande jaren toch flink sneller. enige verschil is dat ik dit jaar verhuisd ben en dus een woning verkocht en gekocht heb, maar dat lijk me qua aangifte ook niet zo bijzonder.

Collega's van mij die later aangifte hebben gedaan, hebben in Mei al bericht gehad... nahja afwachten maar.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groningen1971
@Chaoss

Ondanks dat gesuggeeerd wordt dat iedereen voor 1-7 bericht krijgt, begin ik steeds meer hieraan te twijfelen, het is nu 15 juni, dus nog maar 15 dagen te gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

groningen1971 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:08:
@Chaoss

Ondanks dat gesuggeeerd wordt dat iedereen voor 1-7 bericht krijgt, begin ik steeds meer hieraan te twijfelen, het is nu 15 juni, dus nog maar 15 dagen te gaan..
Hier ook nog niets.... Wel jammer kreeg dit jaar aardig wat terug in de vele aftrekposten.

Ik heb ook ooit begrepen dat de aanvragen op volgorde van binnenkomst behandeld worden maar dat is ook niet waar. Ik heb collega's die later de aangifte hebben gedaan en die allang het geld binnen hebben.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
Chaoss schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:35:
[...]

Hier ook nog niets.... Wel jammer kreeg dit jaar aardig wat terug in de vele aftrekposten.

Ik heb ook ooit begrepen dat de aanvragen op volgorde van binnenkomst behandeld worden maar dat is ook niet waar. Ik heb collega's die later de aangifte hebben gedaan en die allang het geld binnen hebben.
Idem, ach het zal wel goed komen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 15:15
Hier toevallig vandaag binnen gekregen. Nu partner nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:31:
Hier toevallig vandaag binnen gekregen. Nu partner nog.
Digitaal via mijn overheid neem ik aan? Thanks voor de update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik heb een verzoek tot middeling van mijn inkomen over de afgelopen jaren ingediend. Krijg je van een dergelijk verzoek eigenlijk ook een bericht dat het ontvangen is, of krijg je alleen achteraf bericht als er een besluit genomen is/de aanslag aangepast is?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Nicklazzz schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:50:
[...]

Digitaal via mijn overheid neem ik aan? Thanks voor de update!
Nee, via de post. Ik was ook wel verbaasd dat ik nog geen bericht in de mail had gekregen dat er iets voor me klaar stond.

O ja, het is nog wel de voorlopige aanslag 2021. Box 3 voorbehoud?

[ Voor 10% gewijzigd door Rubbergrover1 op 15-06-2022 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:04:
[...]
Sowieso zou er dit jaar voor mensen die vermogen in Box-3 hebben volgens mij eerst altijd een voorlopige aanslag opgelegd worden, totdat er bekend is hoe daar exact mee omgegaan wordt, dan gaat immers de bezwaartermijn nog niet in, en hoeft niet iedereen massaal bezwaar te maken. Ik kan even zo snel geen bron meer vinden, maar dat is wat mij bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:04:
[...]

Nee, via de post. Ik was ook wel verbaasd dat ik nog geen bericht in de mail had gekregen dat er iets voor me klaar stond.
Dit kan. Ik kreeg ook de brief per post eerder dan de digitale aanslag. Eigenlijk vrij onduidelijke processen. De definitieve aanslagen worden ten alle tijde per post verzonden. Meestal zijn ze er digitaal eerder, maar dus (vreemd genoeg) niet altijd.
Indien je belasting moet betalen over box 3 vermogen, zal dat de reden zijn. Dit staat waarschijnlijk niet specifiek in de voorlopige aanslag benoemd.
Woy schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:03:
Ik heb een verzoek tot middeling van mijn inkomen over de afgelopen jaren ingediend. Krijg je van een dergelijk verzoek eigenlijk ook een bericht dat het ontvangen is, of krijg je alleen achteraf bericht als er een besluit genomen is/de aanslag aangepast is?
Verzoek tot middeling gaat per post, daar krijg je geen ontvangstbevestiging van zoals bij je digitale aangifte. Indien je na 8 weken geen reactie op het verzoek hebt gehad, even achteraan bellen.

In dit geval is de termijn (waarschijnlijk) niet cruciaal, maar in sommige gevallen is het daarom verstandig om aangetekend te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
JanHenk schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:20:
[...]
Verzoek tot middeling gaat per post, daar krijg je geen ontvangstbevestiging van zoals bij je digitale aangifte. Indien je na 8 weken geen reactie op het verzoek hebt gehad, even achteraan bellen.
Ja exact, jammer dat dat nog per post moet, en dat je dus eigenlijk niet weet of hij aangekomen is. Het haalt mij niet zo uit hoe snel ze het behandelen, maar zou toch fijn zijn om te weten dat het aangekomen is. Maar dan wacht ik nog even rustig af.
In dit geval is de termijn (waarschijnlijk) niet cruciaal, maar in sommige gevallen is het daarom verstandig om aangetekend te versturen.
Nee in dit geval heb ik nog lang zat om een nieuwe aanvraag te versturen mocht hij toch ergens kwijt geraakt zijn. Maar het zou toch fijn zijn om bevestiging te krijgen dat hij is aangekomen :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Remmer
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:20:
Indien je belasting moet betalen over box 3 vermogen, zal dat de reden zijn. Dit staat waarschijnlijk niet specifiek in de voorlopige aanslag benoemd.
Het duurt bij mij ook langer dan de voorgaande jaren. Ik ontving vandaag een brief met onderstaande inhoud, dus dat verklaart het een en ander.
Betreft: Uw aanslag inkomstenbelasting 2021 in 2 delen

Geachte heer/mevrouw,

Wij hebben uw aangifte inkomstenbelasting over 2021 goed ontvangen. U gaf aan
dat u in 2021 een box 3-inkomen had. Dat inkomen moeten wij opnieuw berekenen
vanwege de uitspraak van de Hoge Raad van 24 december 2021. In deze brief
leest u wat dit voor u betekent.

U krijgt eerst een voorlopige aanslag met de oude berekening
Onze systemen worden op dit moment aangepast voor de nieuwe berekening. Wij
willen voorkomen dat u langer op uw belastingteruggave moet wachten dan
normaal. Daarom krijgt u uw aanslag inkomstenbelasting 2021 in 2 delen.

Wij sturen u eerst een voorlopige aanslag met de oude berekening van box 3.
Hebt u voor 1 mei aangifte gedaan? Dan krijgt u rond 1 juli de voorlopige
aanslag en uw belastingteruggave.

Uw definitieve aanslag met de nieuwe berekening
Na 1 augustus 2022 krijgt u van ons uw definitieve aanslag met de nieuwe
berekening van het box 3-inkomen. Hierdoor krijgt u mogelijk aanvullend geld
terug. U hoeft in ieder geval ten opzichte van de oude berekening van het
box 3-inkomen niet bij te betalen.

Kopie belastingconsulent
Als u een belastingconsulent heeft, geef deze dan een kopie van deze brief.

Hebt u vragen?
Op belastingdienst.nl/box3 staat meer informatie over de nieuwe vermogensrendementsheffing.

Met vriendelijke groet,

de inspecteur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
Ik zie in de PostNL app dat er een blauwe envelop onderweg is, maar op Mijn Overheid nog niets te zien. Ben benieuwd of het de IB-brief is of wat anders..

/edit
Inmiddels is de brief binnen. Ook bij ons gaan ze in 2 delen terugbetaling, waarvan de 1e betaling rond 1 juli (dus misschien zelfs na 1 juli).

[ Voor 33% gewijzigd door c-nan op 16-06-2022 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ik zit nog eens mijn aangifte IB 2021 te bekijken en de calculaties voor 2022 te maken. Ik ben ZZP'er. Ik lees overal dat er nog maar 2 tariefsschijven zijn terwijl op mijn aangifte 3 schijven zichtbaar zijn.

Zo dus:
1e schijf: 9,45% van € 35.129
€ 3.319
2e schijf: 37,10% van € 33.378
€ 12.383
3e schijf: 49,50% van € xxx
€ xxxx

Is dit in 2022 ook weer als zodanig van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:33
Markprinsen schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:10:
Ik zit nog eens mijn aangifte IB 2021 te bekijken en de calculaties voor 2022 te maken. Ik ben ZZP'er. Ik lees overal dat er nog maar 2 tariefsschijven zijn terwijl op mijn aangifte 3 schijven zichtbaar zijn.

Zo dus:
1e schijf: 9,45% van € 35.129
€ 3.319
2e schijf: 37,10% van € 33.378
€ 12.383
3e schijf: 49,50% van € xxx
€ xxxx

Is dit in 2022 ook weer als zodanig van toepassing?
Ja, alhoewel de percentages anders liggen in 2022.. https://nl.wikipedia.org/wiki/Box_1#Schijventarief_2021

Er wordt meestal gesproken over 2 schijven omdat schijf 1 en 2 gelijk zijn als je naast inkomstenbelasting ook de premie volkverzekeringen meeneemt.

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-05 20:56

kevin33

Welkom in Utopia.

Chaoss schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:12:
Hier duurt het ook flink langer dan normaal. Heb begin maart (ik geloof 6 maart) gelijk aangifte gedaan, maar tot op heden nog niets gehoord. Ging voorgaande jaren toch flink sneller. enige verschil is dat ik dit jaar verhuisd ben en dus een woning verkocht en gekocht heb, maar dat lijk me qua aangifte ook niet zo bijzonder.

Collega's van mij die later aangifte hebben gedaan, hebben in Mei al bericht gehad... nahja afwachten maar.
Hier exact hetzelfde (zelfde datum, en huis ver en gekocht) ook nog niets gehoord.

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Laatst online: 11-04 20:45
Is dit dan in nederland nog zo'n issue? In belgie is het gewoon vooringevuld en correct voor de overgrote meerderheid van belastingsplichtigen .

Vorige week gekregen en bekeken, het is correct en ik zou een 8500 euro terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:32
in nld word het ook vooraf ingevuld, maar je moet (waarschijnlijk net zoals in belgie) zelf nog wel controleren of het klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
kevin33 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:45:
[...]

Hier exact hetzelfde (zelfde datum, en huis ver en gekocht) ook nog niets gehoord.
Idem, enkel meteen 1 maart ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groningen1971
Ik heb in 2020 mijn huis verkocht en een nieuw huis gekocht. Maar er zijn dus nog steeds die (nu 17 juni, nog 13 dagen te gaan) die nog steeds niets gehoord hebben..(geen aangifte ontvangen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Nicklazzz schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:04:
[...]

Nogmaals:
Wanneer krijgt u een aanslag?
Wij streven er naar om u binnen 3 maanden na ontvangst van uw aangifte een bericht te sturen. Krijgt u in het begin van het jaar een aangiftebrief en doet u voor 1 april aangifte? Dan krijgt u voor 1 juli bericht. Meestal is dit een definitieve aanslag inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen, en eventueel een definitieve aanslag Zorgverzekeringswet. Soms krijgt u eerst een voorlopige aanslag. Of u krijgt een brief waarin staat dat u voor 1 juli geen voorlopige en geen definitieve aanslag inkomstenbelasting van ons ontvangt.

Doet u na 1 april aangifte? Dan streven wij ernaar om u een bericht te sturen binnen 3 maanden nadat u aangifte hebt gedaan.

Doet u samen met uw fiscale partner aangifte? Dan krijgt u beiden bericht. Het kan zijn dat u niet gelijktijdig bericht krijgt.
Er is geen enkele andere garantie van de fiscus.

Naar mijn indruk worden IB-aangiftes maar heel beperkt/marginaal gecontroleerd door de fiscus. Geen idee waarom en hoe de controle processen verlopen en waarom de een sneller een aanslag krijgt dan een ander. Maar het komt wanneer het komt, meer zit er echt niet in. Voor 1 april aangifte is vrij zeker voor 1 juli iets horen van de fiscus maar meer ook niet.

[ Voor 14% gewijzigd door PolarBear op 17-06-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
groningen1971 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:07:
Ik heb in 2020 mijn huis verkocht en een nieuw huis gekocht. Maar er zijn dus nog steeds die (nu 17 juni, nog 13 dagen te gaan) die nog steeds niets gehoord hebben..(geen aangifte ontvangen)
Je krijgt een voorlopige/definitive aanslag ;) of in een heel enkel geval een brief. Maar ik zou mij echt geen zorgen maken. En nogmaals als je echt je geld direct nodig hebt dan is een voorlopige aangifte je vriend. Bij de aangifte IB zijn er geen enkele garanties of methodes om sneller een (definitive) aanslag opgelegd te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:25
Nicklazzz schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:04:
[...]

hier dagtekening 24-6 opgestuurd op 5 mei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Laatst online: 14:14

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Voor mijn vrouw krijg ik nu een bericht met een voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2021. In de brief staat dat de belastingdienst de aangifte nog gaat controleren.

Is dat een standaard brief en gaat ze mogelijk controleren maar sturen ze alvast een voorlopige aangifte ivm de deadline? Of gaan ze ook echt handmatig controleren :) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
We Are Borg schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:54:
Voor mijn vrouw krijg ik nu een bericht met een voorlopige aanslag inkomstenbelasting 2021. In de brief staat dat de belastingdienst de aangifte nog gaat controleren.

Is dat een standaard brief en gaat ze mogelijk controleren maar sturen ze alvast een voorlopige aangifte ivm de deadline? Of gaan ze ook echt handmatig controleren :) ?
Dit zou vanwege box 3-belasting kunnen zijn. Een toelichtende brief is hier eerder gedeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@We Are Borg De voorlopige aanslag ontvang je omdat ze je binnen 3 maanden e/o voor 1 juli bericht doen. Als er staat benoemd dat ze de aangifte gaat controleren, dan gaan ze hem ook echt controleren.

Ik vermoed dat het niet is i.v.m. box 3 gezien de bewoording in de voorlopige aanslag.

In sommige gevallen kun je dan vragen verwachten. In andere gevallen wordt de aanslag door de inspecteur zonder vragen alsnog vastgesteld.

Hij is in ieder geval niet "door de kelder gegaan", maar komt op het bureau van iemand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

JanHenk schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:34:
@We Are Borg De voorlopige aangifte ontvang je omdat ze je binnen 3 maanden e/o voor 1 juli bericht doen.
Dat vermoeden had ik al: puur om die deadline voor 1 juli te halen is er dus een briefje uitgegaan
Als er staat benoemd dat ze de aangifte gaat controleren, dan gaan ze hem ook echt controleren.
Goed om te weten :) Het staat er inderdaad ook erg expliciet:
Deze aanslag is voorlopig
Deze aanslag is uitsluitend gebaseerd op de gegevens uit uw aangifte 2021. De Belastingdienst
gaat uw gegevens nog controleren
Ik vermoed dat het niet is i.v.m. box 3 gezien de bewoording in de voorlopige aanslag.
Ik begrijp bij deze aangifte prima dat deze er tussenuit is gevist. Ben in 20 jaar nog nooit gecontroleerd en deze aangifte was de meest complexe die ik heb gedaan. In hetzelfde jaar bouwgrond gekocht, hypotheek erbij, huis in aanbouw, weer verkocht in hetzelfde jaar, overwaarde, aflossing hypotheekdelen: het was een flink lijstje :)
In sommige gevallen kun je dan vragen verwachten. In andere gevallen wordt de aanslag door de inspecteur zonder vragen alsnog vastgesteld.

Hij is in ieder geval niet "door de kelder gegaan", maar komt op het bureau van iemand.
Ik ben benieuwd hoe snel dat zal gaan. Ik las dat een definitieve aangifte tot drie jaar kan duren! En aangezien er volgens mij veel op het bordje ligt bij de belastingdienst, ben ik dus erg benieuwd hoe snel de vragen komen (als die er zijn) en de definitieve aangifte. We gaat het zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:08
kevin33 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:45:
[...]

Hier ook huis verkocht en gekocht.
Mijn vrouw heeft het geld al op haar rekening staan, ik heb echter nog niks gehoord.

Ach ja, het is niet dat ik het op het moment hard nodig heb dus ik wacht nog maar rustig even af.

PV Output

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dinandus
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:53
Vandaag ook een voorlopige digitale aanslag voor 2021 ontvangen, normaliter al jaren meestal begin mei gelijk de definitieve. Ook de vermelding dat de aanslag c.q. aangifte nader wordt bekeken. Hier speelt bij mij wel de inmiddels bekende Box 3 heffing. Zoals nu bekend in augustus, oktober dan de juiste definitieve aanslag. Voorlopig paar duizend terug, als juist wordt doorgezet dan nogmaals vergelijk baar jlater dit jaar terug....
Verder duimen over aanpassing voorgaande jaren, 2018 t/m 2020...

Update zaterdag: brief ontvangen, schrijven dat ivm aangifte in box 3 nader bekeken gaat worden en nadat de interne systemen aangepast na 1 augustus de definitieve aanslag komt. Er hoeft in elk geval niet te hoeven bijbetaald mocht de aanslag toch hoger uitvallen.

[ Voor 21% gewijzigd door dinandus op 19-06-2022 01:05 . Reden: Update schrijven BD ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:44

Klippy

Still Game

Hier ook net een voorlopig aanslag met dezelfde opmerking.
Deze aanslag is voorlopig
Deze aanslag is uitsluitend gebaseerd op de gegevens uit uw aangifte 2021. De Belastingdienst
gaat uw gegevens nog controleren. De definitieve aanslag kan afwijken van deze voorlopige
aanslag; wellicht moet u het te ontvangen bedrag geheel of gedeeltelijk terugbetalen.
Geen box 3 inkomen, wel woning gekocht vorig jaar, dit jaar pas de vorige verkocht, dus voor mij een complexere aangifte dan normaal.
Dat zal meespelen denk ik? Grote teruggave dus ook. Benieuwd wanneer de definitieve aanslag komt dan, hoop niet dat dit dan maanden gaat duren.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFEvin
  • Laatst online: 15-07-2022
Goedemorgen allen,

Eindelijk bericht ontvangen, blijkt het bericht dat de aanslag over 2020 (!) nu definitief is. Niet 2021. Wat moet ik hiervan denken?

Ik ben om de een of andere reden angstig, maar weet niet zo goed waarom precies (story of my life)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Laatst online: 15:26

Honesty

kattenneus!

FFEvin schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:30:
Goedemorgen allen,

Eindelijk bericht ontvangen, blijkt het bericht dat de aanslag over 2020 (!) nu definitief is. Niet 2021. Wat moet ik hiervan denken?

Ik ben om de een of andere reden angstig, maar weet niet zo goed waarom precies (story of my life)..
Ik heb gisteren die van mijn vrouw gekregen(voorlopig 21) maar het zegt niks hoor. Ook weleens mijn eigen voorlopige gehad eind september terwijl ik toen alleen de aanrechtsubsidie had.
Je krijgt als ze na juli pas bericht sturen wel rente.
Als je fouten erin hebt staan dan wordt je gecorrigeerd en had je het waarschijnlijk al geweten, dus geen reden om in paniek te raken.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvH86
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-05 08:07
Ik heb op 1 maart aangifte gedaan. Hypotheek overgesloten in 2021. Vrouw in mei al bericht en uitbetaald. Kijk ik net in mijn berichteninbox van mijnoverheid zie ik dat ik gisteren een bericht heb gekregen. Maar geen pushbericht ontvangen! Voorlopige aanslag 2021 dus ontvangen. Dagtekening 24 juni. Ik heb echter geen ervaring met een voorlopige aanslag. Verstandig om een bedrag te reserveren? Heb hem overigens naar waarheid ingevuld, is dit standaard procedure?

[ Voor 3% gewijzigd door TvH86 op 18-06-2022 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Ja, zoals al eerder door iemand aangeven, waarschijnlijk gaan de aangiften er nu als voorlopig uit, zodat ze de deadline van voor 1 juli bericht halen.

Hier ook bericht van de voorlopige met dagtekening 23 juni.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• We Are Borg

We Are Borg

Vandaag een brief gekregen. Daarin andere boodschap (meer achtergrond info). Vanwege box 3 ligt de aangifte nog even apart tot “de systemen” aangepast zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Vandaag even gekeken de aangifte is verwerkt.
Met dagtekening van 24 juni.

Maar er staat wel dat het voorlopige aanslag is. Meestal is het de definitieve aanslag inkomstenbelastingen deze heb ik in de 2de week van maart ingevuld.

Behoorlijk laat meestal krijg ik in mei al bericht. En meestal gelijk de definitieve aanslag.

[ Voor 44% gewijzigd door Evertt op 19-06-2022 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:34:
Nou dat je een voorlopige aanslag krijgt hoeft volgens mij niet te betekenen dat er altijd door een persoon naar gekeken wordt. Hooguit dat er een vlaggetje bij je aangifte staat en mogelijk nog een keer extra bekeken wordt (of waarschijnlijker door een automatisch proces gaat). Vaak is een voorlopige aanslag een uitstel van de definitieve aanslag en niet de voorloper voor vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
voorlopige aanslag is de aanslag die vanaf half december tot 1maart kan aanvragen. En vanaf 1 maart kan je de definitieve aanslag aanvragen.

Daarom vindt ik het vreemd dat ik nu een voorlopige aanslag krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Evertt schreef op maandag 20 juni 2022 @ 00:23:
voorlopige aanslag is de aanslag die vanaf half december tot 1maart kan aanvragen. En vanaf 1 maart kan je de definitieve aanslag aanvragen.

Daarom vindt ik het vreemd dat ik nu een voorlopige aanslag krijg.
Dan heb je het over de soort aangifte die je zelf kunt doen. Dat je een voorlopige aangifte en een definitieve aangifte kunt doen. Maar hier gaat het over het oordeel dat de Belastingdienst geeft over jouw definitieve aangifte. Dat is een ander soort 'voorlopig'.

Wat de Belastingdienst nu doet is met het oog op de naderende deadline simpelweg de overgebleven aanslagen 'blind' voorlopig toekennen, omdat ze voor 1 juli moeten reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Nu online
Vooralsnog is het it systeem zelfs niet in staat om twee brieven in één envelop te doen. Lees soms dingen waardoor het een wonder is dat er überhaupt aanslagen uit die computers komen rollen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Compuchip87 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:19:
Vooralsnog is het it systeem zelfs niet in staat om twee brieven in één envelop te doen.
Dat heb je bij heel veel organisaties. Het is vaak een stuk goedkoper om simpelweg twee brieven te versturen dan om al je brieven op elkaar af te stemmen en aan elkaar te knopen. Zelfs als ze uit de zelfde systemen komen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Compuchip87 Dat artikel is wel erg gekleurd. Dit is namelijk echt al jaren zo. Het is dan niet nu opeens “chaos”, zoals ze in het artikel stellen. Integendeel juist.

Wellicht helpt het voor het begrip dat de Belastingdienst organisatorisch gescheiden is (ook bij wet geregeld) in een afdeling verantwoordelijk voor de aanslagregeling en een afdeling die verantwoordelijk is voor ontvangen/betalen. Die twee praten, in theorie en van oorsprong, niet met elkaar.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Let op:
Svp geen posts over "wanneer krijg ik m'n belastinggeld terug?" of "ik heb m'n belastinggeld terug gehad". Voor vragen hierover: https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets