Dit had ik vorig jaar ook, vermoedelijk ook ivm verkoop en aankoop huis, waarbij grofweg 150k van de overwaarde in een verbouwing is gestopt, dus voor de fiscus niet direct zichtbaar. Had verwacht daar wel vragen over te ontvangen, maar uiteindelijk kwam 7 maanden later alsnog de definitieve aanslag. Grote kans dus dat je weinig tot niks hoort.We Are Borg schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:39:
[...]
Dat vermoeden had ik al: puur om die deadline voor 1 juli te halen is er dus een briefje uitgegaan
[...]
Goed om te wetenHet staat er inderdaad ook erg expliciet:
[...]
[...]
Ik begrijp bij deze aangifte prima dat deze er tussenuit is gevist. Ben in 20 jaar nog nooit gecontroleerd en deze aangifte was de meest complexe die ik heb gedaan. In hetzelfde jaar bouwgrond gekocht, hypotheek erbij, huis in aanbouw, weer verkocht in hetzelfde jaar, overwaarde, aflossing hypotheekdelen: het was een flink lijstje
[...]
Ik ben benieuwd hoe snel dat zal gaan. Ik las dat een definitieve aangifte tot drie jaar kan duren! En aangezien er volgens mij veel op het bordje ligt bij de belastingdienst, ben ik dus erg benieuwd hoe snel de vragen komen (als die er zijn) en de definitieve aangifte. We gaat het zien
Ik als postbode sta soms bij bedrijven met stapels van enkele centimeters aan belastingenveloppen. Rond feb is het niet ongewoon om 3 volle tassen per straat te hebben(~10 bedrijfsverzamelpanden) en de rest van de wijk particulieren met 1-2.Compuchip87 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:19:
Vooralsnog is het it systeem zelfs niet in staat om twee brieven in één envelop te doen. Lees soms dingen waardoor het een wonder is dat er überhaupt aanslagen uit die computers komen rollen.
Heb nog steeds geen bericht ontvangen, zowel mijn partner als ik. Wel hebben we een brief gekregen dat de IB 2021 is ontvangen en aan de hand daarvan moesten wij onze toeslagen aanpassen, wat we gedaan hebben. Dit was op 1-6..
Vraag me toch echt af of we nog bericht ontvangen voor 1-7
Na veel loeren toch maar een account aangemaaktgroningen1971 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:56:
Heb nog steeds geen bericht ontvangen, zowel mijn partner als ik. Wel hebben we een brief gekregen dat de IB 2021 is ontvangen en aan de hand daarvan moesten wij onze toeslagen aanpassen, wat we gedaan hebben. Dit was op 1-6..
Ik heb nog geen enkel bericht ontvangen van de Belastingdienst, begint nu toch echt te irriteren.
Maar goed, even de deadline afwachten..
Precies dat, uiteindelijk is het simpeler en minder foutgevoelig om de brieven per stuk te versturen. Ook aan de ontvangende partij. Zie het al voor mij dat de fiscus twee brieven in één enveloppe doet en vervolgens mensen de tweede brief over het hoofd zien.Rubbergrover1 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:34:
[...]
Dat heb je bij heel veel organisaties. Het is vaak een stuk goedkoper om simpelweg twee brieven te versturen dan om al je brieven op elkaar af te stemmen en aan elkaar te knopen. Zelfs als ze uit dezelfde systemen komen
Even voor de duidelijkheid:groningen1971 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 11:56:
- Je IB 2021 is definitief vastgesteld
- Je moest toeslagen over 2021 of 2022 aanpassen?
- Je wacht nu op je IB 2022
Ja krijg je er al rode vlekken vanKeevz schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:47:
[...]
Ik heb nog geen enkel bericht ontvangen van de Belastingdienst, begint nu toch echt te irriteren.
@PolarBear
@groningen1971 Je ontvangt dan wel een voorlopige aanslag over 2021, maar inderdaad geen definitieve.
Als je nog geen voorlopige aanslag 2021 hebt ontvangen, dan moet je nog eventjes geduld hebben. Het is nog geen 1 juli.
@groningen1971 Je ontvangt dan wel een voorlopige aanslag over 2021, maar inderdaad geen definitieve.
Als je nog geen voorlopige aanslag 2021 hebt ontvangen, dan moet je nog eventjes geduld hebben. Het is nog geen 1 juli.
Ik hou van centjesPolarBear schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:59:
[...]
Precies dat, uiteindelijk is het simpeler en minder foutgevoelig om de brieven per stuk te versturen. Ook aan de ontvangende partij. Zie het al voor mij dat de fiscus twee brieven in één enveloppe doet en vervolgens mensen de tweede brief over het hoofd zien.
[...]
Even voor de duidelijkheid:Kan goed zijn dat je pas later bericht krijgt omdat je IB 2021 nog niet was afgerond en invloed heeft/had op je IB 2022. Maar waarom de haast? Wat maakt het uit of je voor 1-7 of whenever bericht krijgt?
- Je IB 2021 is definitief vastgesteld
- Je moest toeslagen over 2021 of 2022 aanpassen?
- Je wacht nu op je IB 2022
[...]
Ja krijg je er al rode vlekken vanMaar ook hier, wat levert kennelijk de stress op dat je nog geen bericht hebt gehad?

Zonder dollen, wil duidelijkheid van de belastingdienst waar ik aan toe ben.
Iedereen om mij heen heeft al weken geleden antwoord gekregen dus dan ga ik me afvragen wat er fout gaat.
[ Voor 8% gewijzigd door Keevz op 20-06-2022 15:46 . Reden: Toevoeging ]
Dan bel je de belastingsdienst? Wij hebben hier ook geen glazen bollen....
Als het je om de centjes gaat, doe voortaan een voorlopige aangifte. Als je geen bijzonderheden hebt en je hebt je aangifte naar waarheid ingevuld wat verwacht je dan precies? Er gaat niets fout, je aangifte is nog niet definitief gemaakt, er moeten miljoenen aangiftes worden verwerkt.Keevz schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:44:
[...]
Ik hou van centjes
Iedereen om mij heen heeft al weken geleden antwoord gekregen dus dan ga ik me afvragen wat er fout gaat.
Heeft echt geen enkele zin.torretje2012 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:11:
Voorlopige aangifte is fijn in stabiele situaties.
Ik heb duizenden euro's aftrekpost bij zorgkosten. Dat is onmogelijk goed te voorspellen in een voorlopige aangifte.
Ik heb sinds ik online aangifte doe altijd in mei de definitieve aangifte gehad en bijbehorend het geld.
Mijn vrouw heeft het ook op de "normale" tijd gehad.
Ik snap hem prima dat dit frustrerend is. Zeker omdat ze een bepaald verwachtingspatroon hebben door de laatste jaren.
En ja, ze roepen altijd 1 juli. Dus de belastingtelefoon gaat je echt niet helpen. Noch een Tweaker hier.
Desondanks is t wel gewoon vervelend dat t dit jaar fors langer duurt allemaal.
Ik heb duizenden euro's aftrekpost bij zorgkosten. Dat is onmogelijk goed te voorspellen in een voorlopige aangifte.
Ik heb sinds ik online aangifte doe altijd in mei de definitieve aangifte gehad en bijbehorend het geld.
Mijn vrouw heeft het ook op de "normale" tijd gehad.
Ik snap hem prima dat dit frustrerend is. Zeker omdat ze een bepaald verwachtingspatroon hebben door de laatste jaren.
En ja, ze roepen altijd 1 juli. Dus de belastingtelefoon gaat je echt niet helpen. Noch een Tweaker hier.
Desondanks is t wel gewoon vervelend dat t dit jaar fors langer duurt allemaal.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Hier posten heeft net zoveel zinPolarBear schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:23:
[...]
Als het je om de centjes gaat, doe voortaan een voorlopige aangifte. Als je geen bijzonderheden hebt en je hebt je aangifte naar waarheid ingevuld wat verwacht je dan precies? Er gaat niets fout, je aangifte is nog niet definitief gemaakt, er moeten miljoenen aangiftes worden verwerkt.
[...]
Heeft echt geen enkele zin.
@Dennis1812 Je kunt ook na afloop van het belastingjaar een voorlopige teruggave aanvragen. Dus in januari of februari. Dan heb je in principe nog voor 1 april de centen, niet meer of minder dan waar je recht op hebt.
Heb je nu niets meer aan, maar wellicht begin 2023
Heb je nu niets meer aan, maar wellicht begin 2023
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Dat zou inderdaad een goede tip zijn. Voorkom ik in elk geval mee dat dit volgend jaar weer zolang duurt.
Hier posten heeft dus wel degelijk zin. Thanks!
Hier posten heeft dus wel degelijk zin. Thanks!
Ik heb normale een enorme aanslag Box 3 (mijn hoofd inkomen) echter dit jaar geef je wel alles op, maar wordt er voorlopig niks gerekend.
Ik kan dus ook niet optimaliseren qua verdeling. Hoe gaan ze dat oplossen?
Gaat er over 2021 en 2022 wel belasting betaald worden neem ik aan..?
Gaat er over 2021 en 2022 wel belasting betaald worden neem ik aan..?
Zaterdag stond nog dat ik voorlopig aanslag krijg.
Nu kijk ik en er staat dat ik geen voorlopige aanslag krijg.
Het gaat lekker daar bij de belastingdienst. Alleen deze document bevat geen pdf.
Het gaat lekker daar bij de belastingdienst. Alleen deze document bevat geen pdf.
[ Voor 30% gewijzigd door Evertt op 21-06-2022 11:53 . Reden: Correctie ]
torretje2012 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 18:11:
Gisteren gebeld en na 54 minuten een medewerker aan de telefoon, medewerkster vertelde me dat er een brief klaar staat verstuurd te worden, terwijl er in mijn overheid en mijn belastingdienst nog niets staat. Dus dat de medewerkers niets zouden kunnen zien is klinklare onzin. Dat zeggen ze om de workload (lees overbelasting call center) niet te hoog laten worden..
HIER POSTEN EN BELLEN HEEFT DUS WEL DEGELIJK NUT :-)
Gisteren gebeld en na 54 minuten een medewerker aan de telefoon, medewerkster vertelde me dat er een brief klaar staat verstuurd te worden, terwijl er in mijn overheid en mijn belastingdienst nog niets staat. Dus dat de medewerkers niets zouden kunnen zien is klinklare onzin. Dat zeggen ze om de workload (lees overbelasting call center) niet te hoog laten worden..
Waarom zou er iets fout gaan? Het is toch nog geen 1 juli? Uiteraard zullen er mensen zijn die eerder een brief ontvangen. En hoe later jij je brief ontvangt, hoe meer mensen in je omgeving al antwoord zullen hebben gehad. Maar dat betekent nog niet dat er wat fout gaat.Keevz schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:44:
[...]
Ik hou van centjes
En wat ben je nu daadwerkelijk opgeschoten? 1 uur tijd en belkosten verder en je weet dat er een brief aankomt? Ik denk dat we het al overbelaste systeem niet verder moeten frusteren met ongeduldig getrek aan iets wat je toch niet kan beinvloeden. Ga lekker een uurtje buiten wandelen, wat komt dat komt..groningen1971 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:54:
Je kan t.z.t. bezwaar aan te tekenen tegen de definitieve aangifte als je daar reden toe ziet.trekker22 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:28:
Ik heb normale een enorme aanslag Box 3 (mijn hoofd inkomen) echter dit jaar geef je wel alles op, maar wordt er voorlopig niks gerekend.
Dat heb ik ook, vrijdag bericht over een voorlopige aanslag met brief in mijn overheid, in mijn belastingdienst staat er ditEvertt schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:57:
Zaterdag stond nog dat ik voorlopig aanslag krijg.
:strip_exif()/f/image/WbxfLeoyHsmnNicvqa58vRig.jpg?f=fotoalbum_large)
@schumi1986 Het bericht dat je dan voor 1-7 krijgt is dat je geen voorlopige aanslag ontvangt. Mogelijk omdat de uitkomst van je aangifte nihil was?
Nee het is niet nihil, de brief van afgelopen vrijdag met de voorlopige aanslag stond zelfs dat uitbetaling binnen een week na dagtekening (24 juni) zou plaatsvindenJanHenk schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:23:
@schumi1986 Het bericht dat je dan voor 1-7 krijgt is dat je geen voorlopige aanslag ontvangt. Mogelijk omdat de uitkomst van je aangifte nihil was?
@schumi1986 O, dan kun je gewoon de centen verwachten binnenkort.
Dit is eerder toeval (en dan nog geeneens zo heel veel want de kans dat als je nog niets gehoord hebt er nu een brief aan komt is natuurlijk vrij hoog) dan dat een medewerker van de belastingtelefoon iets voor je kan doen qua IB-aanslag. De medewerkers behandelen alleen vragen en voeren zelf echt geen werkzaamheden op de IB zelf uit.groningen1971 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:54:
Is er ergens precies te lezen wat de BD van plan is qua naheffen? Ik zou graag wel al een berekening inzien van wat er geheven kan worden.Rukapul schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:36:
[...]
Je kan t.z.t. bezwaar aan te tekenen tegen de definitieve aangifte als je daar reden toe ziet.
Kan me voorstellen dat sommige mensen denken dat ze helemaal geen Box3 te hoeven betalen over 2021 en 2022 (voorlopige aanslag)
Hier is de voorlopige aanslag ook binnen, 2 maanden nadat we de aangifte hadden ingediend. Voorlopig omdat de aangifte nog gecontroleerd wordt en ik gok dat dit is vanwege het box 3 vermogen. De aanslag is gelijk aan onze aangifte en het geld hebben we inmiddels al ontvangen en doorgezet naar een aparte spaarrekening totdat we een definitieve beschikking hebben ontvangen
De BD is nog niks van plan, de bal ligt nog bij het kabinet hoe ze met de situatie om willen gaan. Zolang dat niet besloten is kan de BD ook niks doen met definitieve aanslagen in box 3trekker22 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:06:
[...]
Is er ergens precies te lezen wat de BD van plan is qua naheffen? Ik zou graag wel al een berekening inzien van wat er geheven kan worden.
Kan me voorstellen dat sommige mensen denken dat ze helemaal geen Box3 te hoeven betalen over 2021 en 2022 (voorlopige aanslag)
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Net een mooie 45 minuten aan de lijn gehangen bij de Belastingtelefoon.. Wat blijkt.. Mensen die in deze week een voorlopige aanslag hebben gehad, hebben daarna een foutief bericht gekregen dat ze geen voorlopige aanslag zouden krijgen.. Dit werdt bevestigd door de medewerker die ik aan de lijn had...schumi1986 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:27:
[...]
Nee het is niet nihil, de brief van afgelopen vrijdag met de voorlopige aanslag stond zelfs dat uitbetaling binnen een week na dagtekening (24 juni) zou plaatsvinden
m.a.w. dikke fout van de belastingdienst, dus het bericht van geen voorlopige aanslag dus negeren.. Blijkbaar krijg je gewoon je centen...
[ Voor 0% gewijzigd door gmartijn op 23-06-2022 18:42 . Reden: spelfauten ]
gmartijn schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:42:
[...]
m.a.w. dikke fout van de belastingdienst, dus het bericht van geen voorlopige aanslag dus negeren.. Blijkbaar krijg je gewoon je centenvoorlopige aanslag...
(Er zullen best mensen zijn die geen geld terug krijgen)
[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 23-06-2022 20:12 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Dank, dat scheelt me ruim een half uur in de wacht hangen. Vanochtend geld ontvangen, zojuist een mail gehad 'van geen voorlopige aanslag'. Gaat lekker belastingdienstgmartijn schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:42:
[...]
Net een mooie 45 minuten aan de lijn gehangen bij de Belastingtelefoon.. Wat blijkt.. Mensen die in deze week een voorlopige aanslag hebben gehad, hebben daarna een foutief bericht gekregen dat ze geen voorlopige aanslag zouden krijgen.. Dit werdt bevestigd door de medewerker die ik aan de lijn had...
m.a.w. dikke fout van de belastingdienst, dus het bericht van geen voorlopige aanslag dus negeren.. Blijkbaar krijg je gewoon je centen...

Ik kijk telkens in de mailbox van mijnbelasting, nog steeds geen update én geen geld. Zijn er meerdere mensen die nog niets hebben vernomen?
Kan het ook zijn dat je een brief thuis krijgt en geen update in de mailbox? Zit nu in het buitenland dus kan het niet nakijken.
Kan het ook zijn dat je een brief thuis krijgt en geen update in de mailbox? Zit nu in het buitenland dus kan het niet nakijken.
Hier ook nog helemaal niksKeevz schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:06:
Ik kijk telkens in de mailbox van mijnbelasting, nog steeds geen update én geen geld. Zijn er meerdere mensen die nog niets hebben vernomen?
Hier ook nog steeds niets, meteen 1 maart ingediend. Mijn vrouw heeft al 2,5 maand haar aanslag en geld.Keevz schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:06:
Exact hetzelfde, vorige week vrijdag "u krijgt xx terug" nu "u krijgt 0 terug"gmartijn schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:42:
[...]
Net een mooie 45 minuten aan de lijn gehangen bij de Belastingtelefoon.. Wat blijkt.. Mensen die in deze week een voorlopige aanslag hebben gehad, hebben daarna een foutief bericht gekregen dat ze geen voorlopige aanslag zouden krijgen.. Dit werdt bevestigd door de medewerker die ik aan de lijn had...
Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.
Hier ook maar het geld is al gestort dus zal bij jou ook wel komen.kevin33 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:59:
[...]
Exact hetzelfde, vorige week vrijdag "u krijgt xx terug" nu "u krijgt 0 terug"
Festina lente
Misschien wel in de mailbox van Mijn Overheid?Keevz schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:06:
Eindelijk vandaag een brief gehad, de digitale was een dag eerder dan de fysieke brief. Geld stond vandaag al op de rekening.
Aangifte had ik 6 maart al gedaan.
Aangifte had ik 6 maart al gedaan.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
@gmartijn Dank voor de info, want ik snapte niet wat ik vandaag binnen kreeg, het laatste bericht lijkt inderdaad foutief.
Eerder deze week de voorlopige aanslag zoals ik al had vermeld.
Vandaag de brief
Normaal heb geen problemen met mijn aanslag, maar nu woning gekocht vorig jaar, oude pas verkocht dit jaar, veel aftrekposten weer, bijleenregeling ivm overwaarde is pas voor dit jaar, maar wel uitgaven voor de aankoop. Het was een hele som dus wat spannender dan normaal.
Dan helpen dit soort tegenstrijdige berichten niet.
Persoonlijk lig ik er niet wakker van, ik zet het geld (~3K) op een spaarrekening totdat de definitieve er is, maar voor veel mensen is het een hoop geld waar we over praten dus dan mag de communicatie wel wat duidelijker.
Overigens gok ik dat bij mij de reden toch ook de Box 3 heffing is want ze vermelden specifiek "Vastgesteld vermogen voor inkomensafhankelijke regelingen: Rendementsgrondslag" in de laatste brief...
Maar zeker weet ik dat nog steeds niet eigenlijk... ik zal het wel zien.
Eerder deze week de voorlopige aanslag zoals ik al had vermeld.
Vandaag de brief
En een paar uur eerder het geld van de voorlopige aanslag ontvangen dus @Waah het is al lastig genoeg, ik vind dit ook een grote fout en voor veel mensen verwarrend.U ontvangt geen voorlopige aanslag
U heeft onlangs een aangifte inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen 2021 gedaan.
De gegevens die u daarin heeft vermeld, leiden er toe dat u geen voorlopige aanslag krijgt.
Nadat ik uw aangifte 2021 heb gecontroleerd, ontvangt u een definitieve aanslag. Bij het
vaststellen van deze aanslag kan ik afwijken van de gegevens die u heeft verstrekt. Als ik
afwijk van uw aangifte, ontvangt u hierover bericht.
[..]
Normaal heb geen problemen met mijn aanslag, maar nu woning gekocht vorig jaar, oude pas verkocht dit jaar, veel aftrekposten weer, bijleenregeling ivm overwaarde is pas voor dit jaar, maar wel uitgaven voor de aankoop. Het was een hele som dus wat spannender dan normaal.
Dan helpen dit soort tegenstrijdige berichten niet.
Persoonlijk lig ik er niet wakker van, ik zet het geld (~3K) op een spaarrekening totdat de definitieve er is, maar voor veel mensen is het een hoop geld waar we over praten dus dan mag de communicatie wel wat duidelijker.
Overigens gok ik dat bij mij de reden toch ook de Box 3 heffing is want ze vermelden specifiek "Vastgesteld vermogen voor inkomensafhankelijke regelingen: Rendementsgrondslag" in de laatste brief...
Maar zeker weet ik dat nog steeds niet eigenlijk... ik zal het wel zien.
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
Ik heb ook de brief dat ik geen voorlopige aanslag krijg ontvangen. Ik heb het er ook met de belastingconsulent over gehad. Mijn ouders en broer hebben bij dezelfde consulent op dezelfde dag aangifte gedaan. Zij krijgen binnenkort het geld gestort. Mijn consulent zegt dat ik nu maximaal 3 jaar op mijn centen moet wachten. Gelukkig weet de BD mij wel te vinden als ze geld van me moeten hebben. Maar andersom is het altijd lastig. 
De Indische rijsttafel van D66 moet ergens van betaald worden.
Vandaag stond dat ik geen voorlopig aanslag krijg en dat mij gegevens wordt gecontroleerd.
Vorige week stond nog dat ik voorlopige aanslag krijg. Brief ook ontvangen. Denk dat de voorlopige aanslag definitief moet zijn.
En nu 0 euro weet 100% dat dit niet klop. Ik krijg altijd iets terug.
BG is lekker bezig op deze manier.
Vorige week stond nog dat ik voorlopige aanslag krijg. Brief ook ontvangen. Denk dat de voorlopige aanslag definitief moet zijn.
Staat dit bij mijn overheid vermeld of mijn belastingdienst?Evertt schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:03:
Vandaag stond dat ik geen voorlopig aanslag krijg en dat mij gegevens wordt gecontroleerd.
Zojuist gecontroleerd en bij mijnbelastingdienst staat dat ik bericht krijg voor 1 juli.
Op mij belasting dienst staat vanaf afgelopen maandag dit "Uw aangifte is in behandeling. U krijgt geen voorlopige aanslag. U krijgt nog een definitieve aanslag"Nicklazzz schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:16:
[...]
Staat dit bij mijn overheid vermeld of mijn belastingdienst?
Zojuist gecontroleerd en bij mijnbelastingdienst staat dat ik bericht krijg voor 1 juli.
Heb je inmiddels al wat gehoord? Welke status heb je in mijn overheid? Bij mij staat het nog steeds op ontvangen en heb het 7 maart ingediend! Verwacht je een aardig bedrag terug of valt dat mee?Nicklazzz schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:52:
[...]
Hier ook nog steeds niets, meteen 1 maart ingediend. Mijn vrouw heeft al 2,5 maand haar aanslag en geld.
Nog geen reactie, er staat nog steeds dat ik voor 1 juli reactie ontvang (ingediend 01-03). Krijg ~8K terug.RS86 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:55:
[...]
Heb je inmiddels al wat gehoord? Welke status heb je in mijn overheid? Bij mij staat het nog steeds op ontvangen en heb het 7 maart ingediend! Verwacht je een aardig bedrag terug of valt dat mee?
Ook hier nog steeds niets binnen. Zowel de belasting als overheid mailbox blijft leeg met nog 3 dagen te gaan. Ze maken het wel erg spannend op deze manier, gaan ze het halen is de vraagNicklazzz schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:44:
[...]
Nog geen reactie, er staat nog steeds dat ik voor 1 juli reactie ontvang (ingediend 01-03). Krijg ~8K terug.
hier " binnen 3 maanden" bericht.. zucht..
Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor
Hou er rekening mee dat "voor 1-7 bericht" ook een streven is en geen harde termijn. Helaas.
Daardoor kun je ze ook niet ingebrekestellen in dit geval. Het is en blijft een kwestie van afwachten.
Desondanks verwacht ik dat jullie binnenkort wel een bericht kunnen ontvangen en daarmee ook de eventuele teruggave.
Nogmaals de tip aan iedereen: volgend jaar gewoon een voorlopige teruggave aanvragen meteen na afloop van het jaar.. Er zijn veel mensen die hun aanslag als een soort van spaarpot zien (begrijpelijk, zodat je weet dat je niet teveel ontvangt), maar als het dan zover is, ineens zenuwachtig worden als de fiscus er lang over doet om hun aanslag op te leggen.
Daardoor kun je ze ook niet ingebrekestellen in dit geval. Het is en blijft een kwestie van afwachten.
Desondanks verwacht ik dat jullie binnenkort wel een bericht kunnen ontvangen en daarmee ook de eventuele teruggave.
Nogmaals de tip aan iedereen: volgend jaar gewoon een voorlopige teruggave aanvragen meteen na afloop van het jaar.. Er zijn veel mensen die hun aanslag als een soort van spaarpot zien (begrijpelijk, zodat je weet dat je niet teveel ontvangt), maar als het dan zover is, ineens zenuwachtig worden als de fiscus er lang over doet om hun aanslag op te leggen.
Best raar dat ze overal communiceren dan met de zin dat je voor 1-7 bericht krijgt.
Ik lees nergens, we proberen t maar misschien kan je gewoon de vinketering krijgen en doen we ons werk gewoon wat trager.
Of dat in nettere taal?
Enkel, voor ... aangifte = voor 1-7 bericht
Ik lees nergens, we proberen t maar misschien kan je gewoon de vinketering krijgen en doen we ons werk gewoon wat trager.
Of dat in nettere taal?
hier het geld al op de rekening en ook al uitgegeven btw
Kans is groot dat je nog wel een voorlopige aanslag gaat krijgen voor die termijn van 3 jaar. Heb dat zelf ook gehad, en toen kreeg ik een ruim half jaar later alsnog een voorlopige aanslag (en wacht nog steeds op de definitieve).Dennisweb schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:43:
Ik heb ook de brief dat ik geen voorlopige aanslag krijg ontvangen. Ik heb het er ook met de belastingconsulent over gehad. Mijn ouders en broer hebben bij dezelfde consulent op dezelfde dag aangifte gedaan. Zij krijgen binnenkort het geld gestort. Mijn consulent zegt dat ik nu maximaal 3 jaar op mijn centen moet wachten. Gelukkig weet de BD mij wel te vinden als ze geld van me moeten hebben. Maar andersom is het altijd lastig.
Heb m'n aangifte al enige tijd geleden ingevuld en inmiddels een voorlopige aanslag ontvangen (en geld terug).
Maar gisteravond ging er nog een belletje bij me rinkelen.
In 2021 hebben we beide een uitkering van de levensloopregeling ontvangen ivm het stoppen van de regeling.
Nu heb ik hier niets over ingevuld (bij inkomsten) op de aangifte.
Vanavond maar eens de aangifte aanpassen. Maar iemand toevallig hier ervaring mee (invullen van de uitkering van de levensloopregeling? Zie bij Pensioen en andere uitkeringen, ook levensloop genoemd, dus dat maar eens aanvinken en kijken wat er gebeurt).
Maar gisteravond ging er nog een belletje bij me rinkelen.
In 2021 hebben we beide een uitkering van de levensloopregeling ontvangen ivm het stoppen van de regeling.
Nu heb ik hier niets over ingevuld (bij inkomsten) op de aangifte.
Vanavond maar eens de aangifte aanpassen. Maar iemand toevallig hier ervaring mee (invullen van de uitkering van de levensloopregeling? Zie bij Pensioen en andere uitkeringen, ook levensloop genoemd, dus dat maar eens aanvinken en kijken wat er gebeurt).
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Ja, je krijgt dan eigenlijk ook altijd wel een bericht. Maar dat kan ook een brief zijn dat ze het in jouw specifieke geval niet halen om je voor 1-7 een (voorlopige) aanslag op te leggen. Weet ik uit ervaring. Maar dan heb je wel bericht gehad.Dennis1812 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:55:
Nog steeds "Uw aangifte inkomstenbelasting is ontvangen. Wij proberen u binnen 3 maanden bericht te sturen."
Aangifte gedaan op 4 april en ik hoop aardig wat terug te vangen. Voorgaande jaren wel altijd eerder dan 31 maart aangifte gedaan dus verder geen idee of dit normaal is
Aangifte gedaan op 4 april en ik hoop aardig wat terug te vangen. Voorgaande jaren wel altijd eerder dan 31 maart aangifte gedaan dus verder geen idee of dit normaal is
https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-ietsVlassie1980 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:36:
Nog steeds "Uw aangifte inkomstenbelasting is ontvangen. Wij proberen u binnen 3 maanden bericht te sturen."
Zie ook onderin topic
13-03 samen met de gegevens van mijn vrouw ingevuld. Mijn geldgedeelte ontvangen ergens halverwege mei, maar over het gedeelte van mijn vrouw horen we tot op heden eigenlijk helemaal niets. Zelfs nog aan het twijfelen of we zelf wat fout gedaan hebben ofzo, dus de aangifte nog eens gecheckt, maar dat lijkt gewoon te kloppen.
Merkwaardig dat het dit jaar zo langzaam gaat (of ja gedeeltelijk dan), maar goed het is natuurlijk nog geen 1 juli he
Merkwaardig dat het dit jaar zo langzaam gaat (of ja gedeeltelijk dan), maar goed het is natuurlijk nog geen 1 juli he
Hier exact hetzelfde, eerst u krijg xxx euro en nu 0. Ik kan dit gewoon negeren dus ?kevin33 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:59:
[...]
Exact hetzelfde, vorige week vrijdag "u krijgt xx terug" nu "u krijgt 0 terug"
Het blijft mij maar verbazen hoe er bij de belastingdienst altijd geroepen wordt dat ze het niet leuker kunnen maken maar wel makkelijker.
Ook wij hebben, laat in verhouding met vorige jaren, een bericht van de belastingdienst mogen ontvangen. Daarin stond dat het om een voorlopige aanslag ging. Dat vond ik al gek want meestal (!) krijgen we meteen een definitieve aanslag. Dit keer een voorlopige en daar werd in verteld dat we een x bedrag terug kregen. Een week ofzo ging voorbij en toen stond het geld op onze rekening.
Des te groter was de verbazing toen we beiden nóg een brief van de belastingdienst kregen met een voorlopige aanslag. Dáár stond in dat we geen voorlopige aanslag ontvangen. Erg bijzonder. De belastingconsulent vertelde mij dat hij dat wel vaker hoorde de laatste tijd en dat die berichten elkaar gekruist hadden. Dat vind ik ook zo'n bijzonder opmerking want dat kan doorgaans alleen wanneer je een verzoek van iemand krijgt maar dat je daar al voor het ontvangen van de brief aan hebt voldaan.
Anyway, die zei dat we die tweede brief volgens hem gewoon kunnen negeren. Heel erg gerust ben ik er niet op. Dus maar weer eens een telefoontje met de belastingdienst doen dan...
Ook wij hebben, laat in verhouding met vorige jaren, een bericht van de belastingdienst mogen ontvangen. Daarin stond dat het om een voorlopige aanslag ging. Dat vond ik al gek want meestal (!) krijgen we meteen een definitieve aanslag. Dit keer een voorlopige en daar werd in verteld dat we een x bedrag terug kregen. Een week ofzo ging voorbij en toen stond het geld op onze rekening.
Des te groter was de verbazing toen we beiden nóg een brief van de belastingdienst kregen met een voorlopige aanslag. Dáár stond in dat we geen voorlopige aanslag ontvangen. Erg bijzonder. De belastingconsulent vertelde mij dat hij dat wel vaker hoorde de laatste tijd en dat die berichten elkaar gekruist hadden. Dat vind ik ook zo'n bijzonder opmerking want dat kan doorgaans alleen wanneer je een verzoek van iemand krijgt maar dat je daar al voor het ontvangen van de brief aan hebt voldaan.
Anyway, die zei dat we die tweede brief volgens hem gewoon kunnen negeren. Heel erg gerust ben ik er niet op. Dus maar weer eens een telefoontje met de belastingdienst doen dan...
Inderdaad, want je hebt blijkbaar het geld al.alexvanniel schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:23:
Anyway, die zei dat we die tweede brief volgens hem gewoon kunnen negeren.
Waarom zou je? Wat zou er kunnen gebeuren?Heel erg gerust ben ik er niet op. Dus maar weer eens een telefoontje met de belastingdienst doen dan...
Op de valreep heb ik een zojuist een brief ontvangen dat ik voor 1 juli geen aanslag mag verwachten en dat het tot 3 jaar kan duren. Wel trachten ze voor 01-03-2023 een bericht af te geven.
Ter informatie:
Meteen op 01-03 aangifte gedaan.
Ter informatie:
Daar wordt je niet vrolijk van..Nicklazzz schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:36:
Op de valreep heb ik een zojuist een brief ontvangen dat ik voor 1 juli geen aanslag mag verwachten en dat het tot 3 jaar kan duren. Wel trachten ze voor 01-03-2023 een bericht af te geven.
Ter informatie:
Heb zelf nog steeds geen brief ontvangen en niets in beide mailboxen. Daarnaast is de melding dat ik voor 1 juli bericht kan ontvangen verdwenen bij kopje 2021.
Tot op heden geen enkele communicatie, gaat goed zo.
Tja. Ik heb diezelfde vraag ook aan mijn brein gevraagd. Die reageerde met een ingesprektoon. Waar ik wel een beetje bang voor was, was dat we dan alsnog uiteindelijk weer het gehele bedrag mogen terugboeken. Het zou niet de eerste keer zijn. Maar na anderhalf uur in de wacht te hebben gehangen kreeg ik het antwoord: tja, die tweede brief was een foutje.JanHenk schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 13:31:
[...]
Inderdaad, want je hebt blijkbaar het geld al.
[...]
Waarom zou je? Wat zou er kunnen gebeuren?
Dus...
Zelfde brief hier gehad.Nicklazzz schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 14:36:
Ter informatie:
Door een technische storing was hij niet in het systeem beland blijkbaar.
Toch raar dat ik hem samen met mijn vrouw doe en verstuur en dan mijn deel niet doorkomt. En mijn vrouw al geld heeft.
Rare instantie blijft t.
Ik hoor van meerdere kanten (let op, niet van klanten, maar van particulieren) dat de Belastingdienst deze brieven heeft verstuurd. Mijn klanten hebben ze dus niet ontvangen. Ik heb het idee dat aangiftes van belastingconsulenten sowieso eerder worden gevolgd en dus sneller worden beschikt (maar dat weet ik niet zeker).
Het nare is, zoals ik eerder al meldde, dat dit soort berichten vanaf het begin tot de mogelijkheden behoort. Waar de meesten geen rekening mee (hebben) gehouden, omdat ze de afgelopen paar jaar zijn 'verwend' met snelle aanslagen.
Ze lopen dit jaar voor mijn gevoel wel een hele hoop achter in de aanslagregeling. Wat ook te verklaren is overigens.
Het nare is, zoals ik eerder al meldde, dat dit soort berichten vanaf het begin tot de mogelijkheden behoort. Waar de meesten geen rekening mee (hebben) gehouden, omdat ze de afgelopen paar jaar zijn 'verwend' met snelle aanslagen.
Ze lopen dit jaar voor mijn gevoel wel een hele hoop achter in de aanslagregeling. Wat ook te verklaren is overigens.
Ondanks dat ik niet mag melden dat ik mijn geld ontvangen heb, is mijn situatie (vorig jaar officieel geëmigreerd) misschien wel leerzaam.
In februari met de belastingdienst gebeld en we zijn samen door de aangifte gelopen. Ik moest veel zaken anders dan de waarheid invullen volgens hen, dus gedaan. We zouden totaal 2k terug krijgen en volgens onze eigen berekeningen zou dit iets hoger moeten zijn. De belastingdienst zou hier verder naar kijken, aangezien ze aangaven dat ze dit soort situaties altijd handmatig controleren.
Vorige week de brief gekregen en het bedrag was drie keer zo hoog als verwacht. Gebeld, ze gaven aan dat dit moet kloppen. Geld ook reeds ontvangen, mooi
Al met al dus een positieve ervaring met de belastingdienst en een emigratie in een jaar.
In februari met de belastingdienst gebeld en we zijn samen door de aangifte gelopen. Ik moest veel zaken anders dan de waarheid invullen volgens hen, dus gedaan. We zouden totaal 2k terug krijgen en volgens onze eigen berekeningen zou dit iets hoger moeten zijn. De belastingdienst zou hier verder naar kijken, aangezien ze aangaven dat ze dit soort situaties altijd handmatig controleren.
Vorige week de brief gekregen en het bedrag was drie keer zo hoog als verwacht. Gebeld, ze gaven aan dat dit moet kloppen. Geld ook reeds ontvangen, mooi
Al met al dus een positieve ervaring met de belastingdienst en een emigratie in een jaar.
Is dat niet gewoon voor de meeste mensen in verband met de box 3 heffing?JanHenk schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:41:
Ik hoor van meerdere kanten (let op, niet van klanten, maar van particulieren) dat de Belastingdienst deze brieven heeft verstuurd. Mijn klanten hebben ze dus niet ontvangen. Ik heb het idee dat aangiftes van belastingconsulenten sowieso eerder worden gevolgd en dus sneller worden beschikt (maar dat weet ik niet zeker).
@Orangelights23
Wel apart van de diverse uitkomsten, uiteindelijk baseer je nu de juistheid van de aanslag op het feit dat iets meer is dan 'verwacht'. Waarbij je dus eigenlijk de vraag kunt stellen of de materie wel goed begrepen is, door beide partijen. Dat iets nu 3x meer is dan verwacht, wil niet zeggen dat het misschien wel 5x moest zijn, zeg maar.
Afijn, dat terzijde, de belverzoeken zijn dus wel een prima service van de Belastingdienst gebleken. Zo'n rare instantie is het nu ook weer niet.
Wel apart van de diverse uitkomsten, uiteindelijk baseer je nu de juistheid van de aanslag op het feit dat iets meer is dan 'verwacht'. Waarbij je dus eigenlijk de vraag kunt stellen of de materie wel goed begrepen is, door beide partijen. Dat iets nu 3x meer is dan verwacht, wil niet zeggen dat het misschien wel 5x moest zijn, zeg maar.
Afijn, dat terzijde, de belverzoeken zijn dus wel een prima service van de Belastingdienst gebleken. Zo'n rare instantie is het nu ook weer niet.
Dat is een reden dat men achterloopt in de aanslagregeling (dus de definitieve aanslagen), maar dat is geen reden dat er zoveel mensen zijn die een brief krijgen dat ze zelfs nog geen voorlopige aanslag ontvangen. Dat kwam de vorige jaren niet of nauwelijks voor.Hielko schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:47:
[...]
Is dat niet gewoon voor de meeste mensen in verband met de box 3 heffing?
Dat betekent namelijk nu ook dat mensen (veel) langer moeten wachten op eventuele teruggaven.
Jammer van je tijd, er zijn meerdere mensen geweest die dit al nagevraagd hadden, zie gmartijn in "Belastingaangifte 2021"alexvanniel schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:01:
[...]
Tja. Ik heb diezelfde vraag ook aan mijn brein gevraagd. Die reageerde met een ingesprektoon. Waar ik wel een beetje bang voor was, was dat we dan alsnog uiteindelijk weer het gehele bedrag mogen terugboeken. Het zou niet de eerste keer zijn. Maar na anderhalf uur in de wacht te hebben gehangen kreeg ik het antwoord: tja, die tweede brief was een foutje.
Dus...
Heb er zelf ook last van, maar dat die tweede brief foutief was is hier meerdere keren genoemd.
Maar toch dank voor de extra bevestiting, ik vind het ook een grote fout, vooral omdat je er zelf achteraan moet bellen (of een mede Tweaker
Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO
In vind het altijd gevaarlijk om er van uit te gaan dat wat er bij mis gaat, dat dit ook bij anderen zo gaat. Of andersom. De situatie kan net even anders liggen en mogelijk toch geen fout zijn afhankelijk van de situatie. Dus ondanks dat ik gelezen had dat er meerdere mensen navraag hadden gedaan, vond ik het toch verstandig om even te controleren of het bij ons ook een fout was. Of dat er bij ons toch iets anders speelde.Klippy schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 15:51:
[...]
Jammer van je tijd, er zijn meerdere mensen geweest die dit al nagevraagd hadden, zie gmartijn in "Belastingaangifte 2021"
Heb er zelf ook last van, maar dat die tweede brief foutief was is hier meerdere keren genoemd.
Maar toch dank voor de extra bevestiting, ik vind het ook een grote fout, vooral omdat je er zelf achteraan moet bellen (of een mede Tweaker) om dat te weten...
Mijn vrouw heeft zowaar een brief binnen over dat ze pas tussen 1 augustus en 31 december pas weer bericht krijgt wegens box 3 inkomsten. En de uitspraak van Hoge Raad.
Ze heeft verleden jaar geen inkomsten gehad dus we hebben (bijna) alles qua box 3 op haar naam gezet kwam meest voordelig uit.
Dus nu afwachten maar, ze moest iets betalen, dus wellicht dus wat ontvangen. Mijn teruggave is al binnen. Dus geen man overboord.
Vreemd genoeg stond deze brief niet in haar berichtenbox.
Ze heeft verleden jaar geen inkomsten gehad dus we hebben (bijna) alles qua box 3 op haar naam gezet kwam meest voordelig uit.
Dus nu afwachten maar, ze moest iets betalen, dus wellicht dus wat ontvangen. Mijn teruggave is al binnen. Dus geen man overboord.
Vreemd genoeg stond deze brief niet in haar berichtenbox.
Op diverse fora circuleren steeds meer meldingen van mensen die een brief van de Belastingdienst hebben gekregen omdat de aangifte vanwege een storing niet verwerkt kon worden en dat ze uiterlijk maart 2023 bericht krijgen...
Zo langzamerhand begin ik te vrezen dat onze aangifte daar ook wel eens tussen kan zitten. Met mijn vrouw gezamenlijk aangifte gedaan op 4 april. Vreemde dit jaar was dat zij geen brief had gekregen om aangifte te doen maar voorgaande jaren wel terwijl er eigenlijk niks gewijzigd was in haar werk en inkomen afgelopen jaar. Toch gewoon gezamenlijk aangifte gedaan zoals altijd. We krijgen elk jaar altijd wel een fijn bedrag terug. Dit jaar alleen niet voor 31 maart aangifte gedaan maar iets later.
Verder hebben wij naar mijn weten niet met die Box 3 regeling te maken, komt althans niet naar voren op de PDF van de aangifte.
Hopelijk binnen een paar dagen alsnog bericht...
Zo langzamerhand begin ik te vrezen dat onze aangifte daar ook wel eens tussen kan zitten. Met mijn vrouw gezamenlijk aangifte gedaan op 4 april. Vreemde dit jaar was dat zij geen brief had gekregen om aangifte te doen maar voorgaande jaren wel terwijl er eigenlijk niks gewijzigd was in haar werk en inkomen afgelopen jaar. Toch gewoon gezamenlijk aangifte gedaan zoals altijd. We krijgen elk jaar altijd wel een fijn bedrag terug. Dit jaar alleen niet voor 31 maart aangifte gedaan maar iets later.
Verder hebben wij naar mijn weten niet met die Box 3 regeling te maken, komt althans niet naar voren op de PDF van de aangifte.
Hopelijk binnen een paar dagen alsnog bericht...
Toch even gebeld met de belastingdienst, ook ik zal een brief ontvangen met daarin het bekende "uitstel" verhaal. Ze gaf verder aan dat mijn (en vele andere hun) aangifte met de hand verwerkt moet worden. Dit houdt dus niet in dat ik het niet krijg maar wel geduld moet hebben tot maart 2023.
Wat me verbaast is dat vele andere, die ook in de eerste week van maart hun aangifte konden insturen, lijken te stuiten op dit probleem. Daarnaast zijn het vaak mensen die een aardig bedrag terug krijgen van de belastingdienst.
Eerlijk gezegd ben ik teleurgesteld, had het in deze tijd zeker kunnen gebruiken. Nu maar hopen op het beste want klagen of boos worden schiet je ook nergens mee op.
Succes.
Wat me verbaast is dat vele andere, die ook in de eerste week van maart hun aangifte konden insturen, lijken te stuiten op dit probleem. Daarnaast zijn het vaak mensen die een aardig bedrag terug krijgen van de belastingdienst.
Eerlijk gezegd ben ik teleurgesteld, had het in deze tijd zeker kunnen gebruiken. Nu maar hopen op het beste want klagen of boos worden schiet je ook nergens mee op.
Succes.
Je kan altijd voorlopige teruggaaf aanvragen, als je op het geld zit te wachten.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."
Het zal vast eerder met het ‘veel geld terug krijgen’ te maken hebben dan het in de ‘eerste week doen van aangifte’.Keevz schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 00:19:
Er zullen ongetwijfeld thresholds zijn qua hoogte teruggave en handmatige controle/ verwerking.
(Ik weet ook niet meer of vanaf dag1 al alle voor ingevulde gegevens beschikbaar zijn tegenwoordig? Daar zou het misschien nog mee te maken kunnen hebben?)
[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 30-06-2022 08:11 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Wij hebben de hypotheek in december over laten sluiten. Dus misschien dat ze alles dan nog handmatig extra controleren...YakuzA schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:10:
[...]
Het zal vast eerder met het ‘veel geld terug krijgen’ te maken hebben dan het in de ‘eerste week doen van aangifte’.
Er zullen ongetwijfeld thresholds zijn qua hoogte teruggave en handmatige controle/ verwerking.
(Ik weet ook niet meer of vanaf dag1 al alle voor ingevulde gegevens beschikbaar zijn tegenwoordig? Daar zou het misschien nog mee te maken kunnen hebben?)
Same... hier ook hypotheek laten oversluiten in December dus de teruggave is een serieus bedrag. Ik ook nog niks gehoord terwijl mijn wederhelft in Mei al alles teruggekregen heeft. Half maart heb ik aangifte gedaan tegelijk met mijn vrouw.Vlassie1980 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:21:
[...]
Wij hebben de hypotheek in december over laten sluiten. Dus misschien dat ze alles dan nog handmatig extra controleren...
Hier dezelfde situatie. Zojuist een voorlopige aanslag gekregen, terwijl die van mijn vrouw direct definitief was. Zal inderdaad met de hoge teruggave te maken door het aftrekken van de boeterente. Hopen dat ze er snel een definitieve van maken, dan kan ik tenminste wat met het geld gaan doen.NL Mike schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:32:
[...]
Same... hier ook hypotheek laten oversluiten in December dus de teruggave is een serieus bedrag. Ik ook nog niks gehoord terwijl mijn wederhelft in Mei al alles teruggekregen heeft. Half maart heb ik aangifte gedaan tegelijk met mijn vrouw.
Een vriend van mij heeft ook de hypotheek overgesloten en ook geen voorlopige aanslag ontvangen, wat dat betreft zie ik een verband met voorgaande berichten. In afgelopen jaren zag ik nooit zo vaak dat ze brieven verstuurden met de mededeling dat ze géén voorlopige aanslag opleggen. De reden kan zijn dat er een dermate grote twijfel is over de juistheid van de aangifte, dat er specifiek eerst naar gekeken moet worden en dat ze niet (geautomatiseerd) het geld willen uitbetalen middels voorlopige aanslag.
Nu is het ook zo dat zijn aangifte zo fout als wat is, dus ik mag wel hopen dat ie eruit wordt gepikt voor de controle. Ik heb hem uiteraard niet verzorgd, maar de hypotheekadviseur..... Die heeft de boeterente dubbel opgevoerd. Schoenmaker blijf bij je leest...
Nu is het ook zo dat zijn aangifte zo fout als wat is, dus ik mag wel hopen dat ie eruit wordt gepikt voor de controle. Ik heb hem uiteraard niet verzorgd, maar de hypotheekadviseur..... Die heeft de boeterente dubbel opgevoerd. Schoenmaker blijf bij je leest...
Kan dat andersom ook? Ik moet een hele hoop betalen en dat wil ik ook graag doen, anders kost het me weer negatieve rente en loop ik toch een klein risico door het geld in bezit te houden. Op de site van de Belastingdienst kan ik onder 2021 geen optie vinden voor een voorlopige aanslag.Herko_ter_Horst schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:04:
Je kan altijd voorlopige teruggaaf aanvragen, als je op het geld zit te wachten.
Kan dat nog dan? Als de belastingdienst al een brief heeft gestuurd dat ze lekker traag doen omdat ze storingen hebben?
Ik heb immers al normale aangifte gedaan en wacht op de definitieve. Dit duurt mogelijk nog 3 jaar door storingen.
Kan ik dan nu zeggen, geef dat geld toch maar alvast via een voorlopige teruggaaf?
Ik heb immers al normale aangifte gedaan en wacht op de definitieve. Dit duurt mogelijk nog 3 jaar door storingen.
Kan ik dan nu zeggen, geef dat geld toch maar alvast via een voorlopige teruggaaf?
Hier ook samen aangifte gedaan (één aangifte).Steefmeister schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:47:
13-03 samen met de gegevens van mijn vrouw ingevuld. Mijn geldgedeelte ontvangen ergens halverwege mei, maar over het gedeelte van mijn vrouw horen we tot op heden eigenlijk helemaal niets. Zelfs nog aan het twijfelen of we zelf wat fout gedaan hebben ofzo, dus de aangifte nog eens gecheckt, maar dat lijkt gewoon te kloppen.
Vouw voor 1 juni alles rond en geld wat we terug kregen gestort.
Ik kreeg 2,5 week geleden een brief dat door inkomsten in box 3 het langer ging duren door een uitspraak van de rechter in 2021 over iets, zou iets van augustus worden. Twee weken later opeens een voorlopige aanslag, twee dagen daarna een brief dat ik geen voorlopige aanslag zou krijgen
Jaja de logica is ver te zoeken dit jaar.
Als je voor 1 mei je belastingaangifte gedaan hebt dan wordt er geen rente gerekend als het goed is. Sowieso als de belastingdienst er meer dan 3 maanden over doet dan wordt de rente ook gemaximaliseerd tot X weken na de aangifte. Het is dus niet dat je over een enorme periode rente moet betalen als de belastingdienst de aanslag later oplevert.Ascension schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:57:
[...]
Kan dat andersom ook? Ik moet een hele hoop betalen en dat wil ik ook graag doen, anders kost het me weer negatieve rente en loop ik toch een klein risico door het geld in bezit te houden. Op de site van de Belastingdienst kan ik onder 2021 geen optie vinden voor een voorlopige aanslag.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
@Woy ik bedoel de negatieve rente die ik moet betalen aan de bank
A zo, gelukkig schaffen de meeste banken dat op het moment al weer af.Ascension schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:31:
@Woy ik bedoel de negatieve rente die ik moet betalen aan de bank
Bij mijn weten worden verzoeken om voorlopige aanslagen niet behandeld als er al een aangifte ligt.Dennis1812 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:59:
Kan dat nog dan? Als de belastingdienst al een brief heeft gestuurd dat ze lekker traag doen omdat ze storingen hebben?
Je kan eens kijken in de omgeving van Mijn Belastingdienst of je nog een voorlopige aanslag 2021 kunt aanvragen, volgens mij is dat voor particulieren geblokkeerd.
(Ik kan het in onze software wel inzenden, maar dat is die ene keer dat ik het heb gedaan niet behandeld.)
Even in het algemeen (niet specifiek voor jou hoor) de juiste terminologie.Ik heb immers al normale aangifte gedaan en wacht op de definitieve. Dit duurt mogelijk nog 3 jaar door storingen.
Jij als belastingplichtige doet aangifte en de inspecteur stelt vervolgens de aanslag vast. De inspecteur kán (maar hoeft niet) ook eerst één of zelfs meerdere voorlopige aanslagen opleggen.
Jij kunt zonder dat je eerst aangifte doet (zoals nu bijv. voor belastingjaar 2022) wel alvast "verzoeken om een voorlopige aanslag 2022". Dat is een verzoek en geen aangifte.
De inspecteur kan vervolgens ook nog zelf bepalen of ie de voorlopige aanslag (naar aanleiding van je verzoek) oplegt, of niet. Bij een verzoek om teruggave is de inspecteur terughoudend, met name als er geen aangifte over het vorige belastingjaar is gedaan.
Als ik inlog op Belastindienst blijft er maar de melding staan "Uw aangifte inkomstenbelasting is ontvangen. Wij proberen u binnen 3 maanden bericht te sturen"
Blijft dit dan ook staan wanneer de BD me al een brief heeft gestuurd?
Blijft dit dan ook staan wanneer de BD me al een brief heeft gestuurd?
Ze maken het wel héél erg spannend op deze manier. Ik heb de aangifte in de eerste week ingevuld, met een paar uur te gaan nog geen bericht. Ik snap de organisatie daar niet. Je maakt eerst van zo'n 9 miljoen Nederlands (gratis) data-entry personeel en nog weet je het te verkloten
Wat mij overigens opvalt is dat sinds vanochtend het bericht "voor 1-juli..." niet meer zichtbaar is op mijnbelasting en dat sinds een uur geleden mijn aangifte opeens weer open staat.
Wat mij overigens opvalt is dat sinds vanochtend het bericht "voor 1-juli..." niet meer zichtbaar is op mijnbelasting en dat sinds een uur geleden mijn aangifte opeens weer open staat.
Dan krijg je vast vandaag of morgen ook de brief dat ze een fuckup doen en ze zichzelf 3 jaar uitstel geven. Zonder compensatie voor jou natuurlijk. Of ontslag voor de fuckup veroorzakende medewerker.Sector51 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:28:
Ze maken het wel héél erg spannend op deze manier. Ik heb de aangifte in de eerste week ingevuld, met een paar uur te gaan nog geen bericht. Ik snap de organisatie daar niet. Je maakt eerst van zo'n 9 miljoen Nederlands (gratis) data-entry personeel en nog weet je het te verkloten![]()

En de postbode is al geweest vandaag... Maar er heeft bij mij ook nooit gestaan dat ik 1 juli bericht zou krijgen. Aangifte gedaan op 4 april.
Vlassie1980 wil zijn centjes hebben...
[ Voor 10% gewijzigd door Vlassie1980 op 30-06-2022 16:24 ]
Vandaag dus ook de brief gekregen , dat ze het handmatig moeten gaan doen en hopen dit voor eind maart 2023 geregeld te hebben.NL Mike schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:32:
[...]
Same... hier ook hypotheek laten oversluiten in December dus de teruggave is een serieus bedrag. Ik ook nog niks gehoord terwijl mijn wederhelft in Mei al alles teruggekregen heeft. Half maart heb ik aangifte gedaan tegelijk met mijn vrouw.
Daarbij dat ze 3 jaar de tijd daarvoor hebben

Iemand enig idee waarom het bij de ene handmatig gecontroleerd moet worden en bij de andere om technische oorzaken niet verwerkt is?NL Mike schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:16:
[...]
Vandaag dus ook de brief gekregen , dat ze het handmatig moeten gaan doen en hopen dit voor eind maart 2023 geregeld te hebben.
Daarbij dat ze 3 jaar de tijd daarvoor hebben
Waarom opeens f*ck*ng 3 jaar...
Nog geen brief gehad maar ik voel de bui al hangen. Iemand hier die na 31 maart aangifte heeft gedaan en ook nog geen brief heeft gehad?
Nog geen brief gehad maar ik voel de bui al hangen. Iemand hier die na 31 maart aangifte heeft gedaan en ook nog geen brief heeft gehad?
6 april aangifte gedaan, gecombineerd. Vorig jaar hypotheek overgesloten, een flinke bak geld terug dus. 2 weken geleden even gebeld omdat ik nog geen enkel bericht vanuit hun kant had ontvangen, aangifte was binnengekomen, maar nog niet behandeld. Mevrouw gaf aan dat ik uiterlijk 6 juli bericht zou hebben, er is niets gezegd over eventueel uitstel vanuit hun kant.Vlassie1980 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:05:
Ik ben benieuwd..

(Ook) nog niets ontvangen hier...Vlassie1980 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 21:05:
Kun je dit toelichten?Herko_ter_Horst schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:04:
Hier ook het verhaal van uitgestelde controle van de aangifte door een fout in het automatiseringssysteem. Vind het belachelijk dat zij er nog ruim een jaar over mogen doen zonder compensatie, maar andersom krijg je meteen een verzuimboete
Let op:
Svp geen posts over "wanneer krijg ik m'n belastinggeld terug?" of "ik heb m'n belastinggeld terug gehad". Voor vragen hierover: https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets
Svp geen posts over "wanneer krijg ik m'n belastinggeld terug?" of "ik heb m'n belastinggeld terug gehad". Voor vragen hierover: https://www.belastingdien...tent/wanneer-hoor-ik-iets