Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 108 Laatste
Acties:
  • 893.699 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Momenteel ben ik bezig met een nieuwbouw woning, gasloos volledig elektrisch met uitzicht op 2 elektrische auto's. De woning zelf is 900+m3.

De aannemer adviseert daarom om het dak (schuin, op het zuiden, geen bomen etc) volledig te bedekken met 34 "A-kwaliteit (Tier 1) 395 Wp mono-black" panelen. Ze gebruiken daarbij IQ8+ omvormers en geven aan dat een onevenredige verdeling (1 paneel meer of minder) geen probleem zal zijn. De woning heeft een 3x25A aansluiting en de gateway wordt geplaatst in de meterkast.

Nu heb ik hier weinig verstand van, ook na het lezen van de TS wordt ik er niet veel wijzer uit.

Klopt dit verhaal een beetje? Zijn er zaken waar ik me verder op kan (of moet) inlezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als je geen bomen of schaduw hebt dan zou ik niet voor Enphase kiezen. Kies dan een goeie stringomvormer.

Maar het klopt wel, al zit je wel dicht tegen de limiet van het 3 fase Q relay aan met 34 IQ8+ omvormers :)

[ Voor 34% gewijzigd door Glashelder op 08-11-2023 17:03 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:43
Glashelder schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:02:
Als je geen bomen of schaduw hebt dan zou ik niet voor Enphase kiezen. Kies dan een goeie stringomvormer.
Er is meer dan alleen geen bomen / schaduw ;)
Heb ik ook niet, maar toch Enphase.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Pazo schreef op woensdag 8 november 2023 @ 17:03:
[...]

Er is meer dan alleen geen bomen / schaduw ;)
Heb ik ook niet, maar toch Enphase.
Weet ik, maar ik (<— :p ) zou zonder schaduw geen Enphase kiezen ;)

Dan zijn er gewoon voordeligere en technisch betere alternatieven IMO. Met 34 panelen gaat het wel hard :X

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-07 01:35
Du, je gebruikt het Q Relays op 78% van zijn normale kunnen met 12 IQ8+ per fase.
Det heeft niks met het Q relays te maken.
*knip* onvriendelijk, mist context

[ Voor 30% gewijzigd door Proton_ op 09-11-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:18
@Glashelder Ik heb geen schaduw (meer) en heb zelfs mijn Solaredge de deur uit gedaan voor Enphase.

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:56
Jay-v schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:40:
Momenteel ben ik bezig met een nieuwbouw woning, gasloos volledig elektrisch met uitzicht op 2 elektrische auto's. De woning zelf is 900+m3.

De aannemer adviseert daarom om het dak (schuin, op het zuiden, geen bomen etc) volledig te bedekken met 34 "A-kwaliteit (Tier 1) 395 Wp mono-black" panelen. Ze gebruiken daarbij IQ8+ omvormers en geven aan dat een onevenredige verdeling (1 paneel meer of minder) geen probleem zal zijn. De woning heeft een 3x25A aansluiting en de gateway wordt geplaatst in de meterkast.

Nu heb ik hier weinig verstand van, ook na het lezen van de TS wordt ik er niet veel wijzer uit.

Klopt dit verhaal een beetje? Zijn er zaken waar ik me verder op kan (of moet) inlezen?
Ja dat klopt. Die verdeling maakt niets uit. En als ze het systeem met 3-fase q-cable maken heb je inderdaad een verdeling 11/11/12. Dat is het handige van zo’ n parallel systeem . 12 IQ8+ micro is ook wel zo’n beetje de max per fase….als je dit met 16A af gaat zekeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

asjemenou74 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:11:
Du, je gebruikt het Q Relays op 78% van zijn normale kunnen met 12 IQ8+ per fase.
Det heeft niks met het Q relays te maken.

*knip*
Gaat alles goed met je verder? Ik had in mijn hoofd dat je max 12 IQ7+ omvormers per fase op de IQ relay mocht aansluiten. Dat lijkt niet te kloppen.. wat een drama }:O

Blijft wel bizar op dit forum dat als je een klein beetje tegengas geeft in dit soort topics dat je dit soort ‘shit’ naar je hoofd krijgt :X

Mijn kritische post ging er voornamelijk om dat Enphase naar mijn mening veel te weinig voordelen biedt om de hoge prijs te rechtvaardigen in de geschetste situatie. En daar blijf ik achter staan :Z

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 09-11-2023 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Bedankt allen voor de input. Ik kreeg zojuist de offerte, EUR 25K voor dit alles 8)7. Dat lijkt me bizar veel, dus ik ga nog ff rond shoppen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Jay-v schreef op woensdag 8 november 2023 @ 20:00:
Bedankt allen voor de input. Ik kreeg zojuist de offerte, EUR 25K voor dit alles 8)7. Dat lijkt me bizar veel, dus ik ga nog ff rond shoppen >:)
Dat is behoorlijk inderdaad. Met de duurste panelen bij ons kom ik uit op 19k. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20-07 10:58
Eddie_ schreef op woensdag 8 november 2023 @ 19:25:
@Glashelder Ik heb geen schaduw (meer) en heb zelfs mijn Solaredge de deur uit gedaan voor Enphase.
Goed idee. Wolken kunnen nog wel schaduw geven.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:25

HermanGast

Exige GT3

HermanGast schreef op zondag 11 juni 2023 @ 07:21:
[...]

[Afbeelding]
Vannacht eerst de 48V-IQ7X en daarna de fietsaccu-IQ7 laten leveren. Allle kleine beetjes helpen.
Update.
De (oude) fietsaccu heeft het inmiddels begeven, die wil niet meer opladen.
En een ander experiment met de IQ7A op een set Pylontech accu’s werkt niet goed, de IQ7A gaat in storing.

De IQ7X doet het nog steeds prima, die levert de hele nacht ongeveer 300Watt. Dat is ongeveer mijn standby verbruik.

[ Voor 6% gewijzigd door HermanGast op 09-11-2023 07:13 ]

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dat is ruim 10k teveel.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 20:53
Goedemorgen tweakers, nieuw huis, ruimte voor 10 (of meer maar niet nodig denk ik) panelen oost, en 10 panelen (of meer) west. Ik heb er nog niet naar laten kijken maar wat is in de basis de beste oplossing? 2 x een 4x4 mm naar elk dakvlak, 2 Q-relais, 2 groepen? Of 1 kabel doorlussen, 1 Q-relais en 1 groep? Ooit, als ik weer gespaard heb, kan ik er nog 10 op een schuur leggen, , pal zuid. Daar leg ik alvast een kabel voor maar dit gaat niet gelijk gebeuren of nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Dat dacht ik dus ook :), kom zelf aan ongeveer 10K aan materiaal kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jay-v schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:20:
[...]

Dat dacht ik dus ook :), kom zelf aan ongeveer 10K aan materiaal kosten.
Ja ik kreeg destijds ook bizarre offertes, uiteindelijk 10k betaald voor 25 panelen, maar sommige durfden 20k te vragen!!

Gelukkig daalt de vraag nu gigantisch, ik werd recent nog gebeld /gemaild door een partij of ik nog interesse had, de aanvraag dateert van 2021 8)7.
Blijkbaar zijn ze oude contacten aan het opschonen

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:25
Bouwertje schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:00:
Goedemorgen tweakers, nieuw huis, ruimte voor 10 (of meer maar niet nodig denk ik) panelen oost, en 10 panelen (of meer) west. Ik heb er nog niet naar laten kijken maar wat is in de basis de beste oplossing? 2 x een 4x4 mm naar elk dakvlak, 2 Q-relais, 2 groepen? Of 1 kabel doorlussen, 1 Q-relais en 1 groep? Ooit, als ik weer gespaard heb, kan ik er nog 10 op een schuur leggen, , pal zuid. Daar leg ik alvast een kabel voor maar dit gaat niet gelijk gebeuren of nodig is.
Dit heb ik ook ooit gedaan: Fase 1 voor oost, fase 2 voor west en 1,5 jaar later fase 3 voor zuid aangesloten. Je kan, net als ik destijds gedaan heb, 1x 3-fase Q-relay aansluiten. Je kan deze namelijk instellen voor 2 fases (test knop lang indrukken totdat de LED's voor fase 1 en 2 branden).

Scheelt weer in de kosten.

Over de kabel: hangt van het dak af. Ik heb 5x4mm2 naar het dak er daar verder verdeeld. Je kan ook 3x 3x4mm2 kabel vanaf de meterkast naar elk dakvlak brengen.

[ Voor 8% gewijzigd door BigEagle op 09-11-2023 11:23 ]

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asjemenou74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21-07 01:35
*knip* offtopic flamebait

[ Voor 105% gewijzigd door Proton_ op 09-11-2023 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20:35
@Bouwertje
Zelf zou ik kiezen voor per dakvlak 3-fase.
Dit in de meterkast samenvoegen (of net voor de meterkast).
Het voordeel is over de gehele dag een verdeling in opbrengst over de verschillende fases en minder spanningsverlies.
Nadeel is natuurlijk dat het (iets) duurder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:41
Dat is stevig aan de prijs.
Volgende week maandag worden hier 13 Ureco 425 wp panelen op het dak gelegd met bijpassende iq8 enphase omvormers voor zo'n 6400 euro.
En ja alles zelf inkopen en op het dak leggen is inderdaad nog goedkoper. Maar daar heb ik geen zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
Tuin in groen schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:42:
@Bouwertje
Zelf zou ik kiezen voor per dakvlak 3-fase.
Dit in de meterkast samenvoegen (of net voor de meterkast).
Het voordeel is over de gehele dag een verdeling in opbrengst over de verschillende fases en minder spanningsverlies.
Nadeel is natuurlijk dat het (iets) duurder is.
Zijn er trouwens nog dingen waar je op moet letten bij panelen die 45/55 graden liggen op west (en oost), hoog vermogen, hoge stroom, lage startspanning? En qua omvormers? West gaat nooit zijn volle vermogen halen denk ik? Uiteraard ga ik dit allemaal uitbesteden, maar ter lering en vermaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Bouwertje ik heb oost / west liggen op 50 graden helling. West wil wel eens pieken, maar dat is echt op 1 hand te tellen dat dat gebeurt. Aftoppen is denk ik maar 1 of 2 keer gebeurt afgelopen zomer, en dat was zelfs maar voor ca 15 min en toen kwamen ze er al weer onder.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuin in groen
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 20:35
Aftoppen hangt uiteraard van de combinatie paneel-omvormer af, en de ligging.
Met https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/ kan bekeken worden hoe groot dit risico is.

Als je veel panelen kan leggen kun je overwegen om meer aftopping te aanvaarden, zodat je meer panelen kunt plaatsen. In de herfst/winter is er dan meer opbrengst (als de prijs van elektra hoog is), maar in de zomer meer aftopping (als de prijs van elektra laag is). Zie over het maximum aantal omvormers de eerste pagina van dit topic.

Omvormer moet geschikt zijn voor het betreffende paneel, zie daarover ook de openingspagina.

En tegenwoordig bijvoorkeur uit de IQ8 serie, dat is de nieuwe (snellere) serie. Beter voorbereid op de toekomst. Kan niet samen met de IQ7.

En als je een metered versie neemt, zorg dat op de offerte ook de ct-spoelen staan.

Bij solar bouwmarkt kun je ook zelf samenstellen (evt. in overleg/controle) en installatiebemiddeling aanvragen. Heb je het wel in eigen hand, maar hoef je het niet zelf te doen
Ggeen ervaring mee: ik heb het zelf gedaan. Met de informatie van hun, ging dat prima. Maar je moet er dan ook lol in hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
Ik vind (een beetje) aftoppen in de zomer niet zo erg, in de slechte seizoenen vind ik het veel belangrijker dat ik ietsje extra heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

RogerSch schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:55:
[...]

Dat is stevig aan de prijs.
Volgende week maandag worden hier 13 Ureco 425 wp panelen op het dak gelegd met bijpassende iq8 enphase omvormers voor zo'n 6400 euro.
En ja alles zelf inkopen en op het dak leggen is inderdaad nog goedkoper. Maar daar heb ik geen zin in.
Netjes, waar vandaan als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:41
Jay-v schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:18:
[...]

Netjes, waar vandaan als ik vragen mag?
@Jay-v Je hebt een PB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ben
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:03

ben

meer (duitse) info over het Enphase Home Energy Management
https://enphase.com/de-de/homeowners/energy-management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-07 12:01
Interessant! Is er al meer info over wanneer de Home Connect integratie en/of het Home Energy Management System (HEMS) naar Nederland komt? De NL website van Enphase geeft al een tijd lang aan dat het "binnenkort beschikbaar" komt: https://enphase.com/nl-nl/homeowners/connected-appliances

Vraag is zowel qua aansluiting Home Connect apparatuur (vaatwasser, wasmachine etc) als voor de onlangs geinstalleerde 10t batterij waarbij Enphase Support aangeeft dat HEMS noodzakelijk is om de batterij configuratie aan te kunnen passen qua profiel (staat nu op self-consumption) als voor de minimum charge (staat nu op 5%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick-1975
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:10
Rexel biedt de nwe toevoegingen al aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBL-y-JgPycxdLg3BnYqze8x6wg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEBIL5x3UclttFB37pxgVQOj.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk gaan de prijzen nog zakken :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ben
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:03

ben

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3mivxD2BdnB3kzAkkyhRzUL440=/800x/filters:strip_exif()/f/image/myMYBnf4WN95PKm1RWWbELGm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2yho4NdmKOx4rQrcaQbskBCdGw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UeMcB30sBBs2JzwCQAuzhhWz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HckCP0YOYhmsaltyAZ2G1o-4zyk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jT8mEgMr4gj3UkWXPsp3x1Gc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-PeFEyz1ulKYAMJudWPbv_fA2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SLUhJDLw3ad7Uah5EJK2s0QV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aURUSpDQHP2-ZmYnbKMJnWwzJls=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E81Wzx0CbjMxyQwjpFxBUnEo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKt29S-tK9Rp_D2IwFwSg7VFsLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3mqh2x8IJzgzRVc1nhE8allj.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BhiqKsgLvX06b6zY3FzeRUugWNc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KsmGDEaEE1cwu81Vbpfws001.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXZh50x7bjxhe9UQRXIwmEV1PX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ydrPKzHII4l4c8iLqkYh0jOW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pazo
Binnenkort maar eens gaan inlezen wat het allemaal is, kan en doet, zodat ik de TS kan updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis 1
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:21
Bouwertje schreef op donderdag 9 november 2023 @ 19:03:
Ik vind (een beetje) aftoppen in de zomer niet zo erg, in de slechte seizoenen vind ik het veel belangrijker dat ik ietsje extra heb.
Sinds januari dit jaar pv panelen. Tot dusver aftoppen in mei, juni en september en juist niet in de zomer. Bij hogere temperaturen is de opbrengst minder waardoor van aftoppen geen sprake is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Iemand bekend met de foutmelding: Secure Session Entry Failure? Komt vanaf een micro omvormer.

Wel bijzonder, als ik de taal vervolgens op Nederlands zet is de foutmelding niet terug te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisKroeze
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-11-2023
Microkid schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:10:
[...]

Je moet de netprofielen vanaf je app naar de omvormers sturen. Dat werkt alleen als je een verbinding met de gateway hebt. Je moet dus wachten totdat het klaar is. Niet afmelden, want dan gebeurt er niets. Het uploaden kan een paar minuten duren.
Heb dit meerdere keren geprobeerd deze week, overdag toen de zon scheen. Heb geprobeerd het netprofiel te veranderen naar het test profile Nederland. In enlighten manager werkt dit gewoon met de gateway. Maar op een of ander manier zend hij het gewoon niet naar de micro omvormers toe. Heb het geprobeerd te verversen meerder keren, heb een half uur gewoon het scherm in de installer app open laten staan. Ook niks. Er blijft gewoon staan 'wacht tot de netprofielen naar de micros verzonden zijn'. Maar dit doet hij dus gewoon niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
ardvark99 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:31:
Ik zit bij mij de High Resolution data in de Enphase System-Dashboard te bekijken. Wat zijn eigenlijk de PoC Real Power en de Cons Real Power waardes? In de grafiek worden deze af en toe als blokken weergegeven en springen dan van bv van -255W PoC/Cons naar 1600W PoC / -1100W Cons, waarna een tijdje de grafiek voor deze waardes weer normaal lijken te lopen.

[Afbeelding]
Bij mij is de High Resolution Data nu al enige tijd niet meer aanwezig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik ben het zelf nog niet tegen gekomen maar is er een overzicht waarbij je inzichtelijk hebt indien er sprake is van omgekeerde polariteit? Je kan bij de CT instellingen aangeven welke fase een omgekeerde polariteit zou moeten hebben. Ik zou dat dan wel willen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

JorisKroeze schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:59:
[...]

Heb dit meerdere keren geprobeerd deze week, overdag toen de zon scheen. Heb geprobeerd het netprofiel te veranderen naar het test profile Nederland. In enlighten manager werkt dit gewoon met de gateway. Maar op een of ander manier zend hij het gewoon niet naar de micro omvormers toe. Heb het geprobeerd te verversen meerder keren, heb een half uur gewoon het scherm in de installer app open laten staan. Ook niks. Er blijft gewoon staan 'wacht tot de netprofielen naar de micros verzonden zijn'. Maar dit doet hij dus gewoon niet
Kan je eens uitzoeken en uitleggen hoe e.e.a elektrisch zit aangesloten? Krijg bijna het idee dat de gateway niet met je omvormers kan communiceren.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22:47
Eddie_ schreef op zondag 12 november 2023 @ 16:47:
Ik ben het zelf nog niet tegen gekomen maar is er een overzicht waarbij je inzichtelijk hebt indien er sprake is van omgekeerde polariteit? Je kan bij de CT instellingen aangeven welke fase een omgekeerde polariteit zou moeten hebben. Ik zou dat dan wel willen zien.
Ik heb al een tijdje niet meer gekeken naar het System-Dashboard. Volgens mij zitten de grafieken onder menu Devices, en dan op de knop Switch to Graph/table, rechts klikken. De grafiek van toen kom ik idd niet meer tegen.

Mijn systeem bestaat uit 5 panelen op 1 fase, alle weergaven kloppen verder. De panelen wekken ongeveer de zelfde energie op. En komt overeen met mijn Smartgateway op P!.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:46
Van de week hebben ze de laatste 3 panelen geplaatst en aangesloten. Mijn systeem is nu compleet, wat nmi erg snel is gegaan.

Offerte getekend en 2 weken later de3 fase meterkast en 12 panelen aangesloten en werkend opgeleverd. week later 3 laatste panelen.

Ik twijfelde of ik het niet in feb. wilde laten plaatsen, maar ben toch blij dat het er al hangt. Ik heb geen referentie, wat een goede opbrengst is, maar we hebben nu in 1.5 week 46,6kWh opgewekt, waarvan we 39,5kWh hebben verbruikt (y). Mijn vrouw werkt thuis, dus ze zet de wasmachine, droger en vaatwasser alleen aan als de zon schijnt.

Overigens die 3 panelen was ook twijfelachtig, omdat deze rond 17:00 in de zomer 1 in de schaduw zit, maar tot op heden leveren deze 3 panelen per paneel 2x meer op dan de andere.

Ben nieuwsgierig wat het oplevert als het lente is .

Voor degene die dit ook niet wisten.

Ik ben ingelogd als installateur op mijn installatie. Nadeel ik heb het spul net 1.5 week liggen, dus kijk elke dag :P Iets wat mijn IT-hoofd niet tegen kan is als ik een error zie staan. Bij mij moet allrs op groen en niet op rood....

De Microconverters hadden opeens een zeer zwak signaal. Via de enlighten mgr zie je wel staan test signal strenght, maar deze is greyed out. Ook als je als installateur erbij bent geplaatst. Nu kan je wel de GW rebooten. Als je in je consuemr account inlogt en bij account settings kijkt, dan zie je degene staan die je systeem heeft geplaatst en je extra account, voor je eigen beheer. Als je jezelfs als onderhoudsmonteur instelt, opslaat en dan inlogt met je eigen installateur account, dan kan je de extra settings uitvoeren, zoals test signal strength.
  1. Inloggen met eigen account op https://enlighten.enphaseenergy.com/
  2. INstellingen
  3. Toegangs controle
  4. Drop down onderhoudsmonteur systeem aanpassen naar eigen account
  5. Opslaan ( ik moest 2 x opslaan )
  6. Aanpassing doen met je account
  7. Dan terug zetten
Zou bovenstaande wel weer terug zetten, naar degene die het geplaatst heeft ivm ondersteuning en garantie oid.

Ik kon bovenstaande nergens vinden op google, wellicht helpt bovenstaande iemand d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wkloppen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-03 09:30
Goedemorgen,..ben nieuw hier. In de eerste plaats een heel mooi topic met zeer uitgebreide info met dank aan Pazo!
Heb net een nieuw huis (nou ja nieuw,..uit 1922) en daar lagen reeds 9 paneeltjes van Bongosolar (plat dank), geinstalleerd in 2015, die per jaar tussen de 2 en 2.4MWH opleveren. Omvormertje is een oudere SE-2200.
Mijn voornemen is om dit systeem voorlopig te laten pruttelen en daarnaast op een ander dak met Enphase aan de gang te gaan.

Nu is mijn vraag of ik wel of niet naar 3 fase moet gaan. Ik vermoed van wel maar weet het niet zeker. Hier een foto van de meterkast.
Qua dak kan nog wel het 1 en ander kwijt. Op ZZO een paneeltje of 6 en dan nog een dak pal op het Oosten waar ik er nog zeker 15 kwijt kan. (as dat überhaupt slim is....)

Als ik die 9 oude paneeltjes ga vervangen en alleen verder ga met die 6 panelen op ZZO dan kom ik op meer dan 6000WP. Dat is wellicht nog niet zo heel veel maar Ik voreg me af of ik nu wel of niet over moet stappen op 3 fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HBSR1kMrT4jw8h-KTdbkWFAkIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lldIAFfPmivy2jTQxEI5ETSK.jpg?f=fotoalbum_large

Bij voorbaat dank

willem (begint net:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:25
wkloppen schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:30:
Goedemorgen,..ben nieuw hier. In de eerste plaats een heel mooi topic met zeer uitgebreide info met dank aan Pazo!
Heb net een nieuw huis (nou ja nieuw,..uit 1922) en daar lagen reeds 9 paneeltjes van Bongosolar (plat dank), geinstalleerd in 2015, die per jaar tussen de 2 en 2.4MWH opleveren. Omvormertje is een oudere SE-2200.
Mijn voornemen is om dit systeem voorlopig te laten pruttelen en daarnaast op een ander dak met Enphase aan de gang te gaan.

Nu is mijn vraag of ik wel of niet naar 3 fase moet gaan. Ik vermoed van wel maar weet het niet zeker. Hier een foto van de meterkast.
Qua dak kan nog wel het 1 en ander kwijt. Op ZZO een paneeltje of 6 en dan nog een dak pal op het Oosten waar ik er nog zeker 15 kwijt kan. (as dat überhaupt slim is....)

Als ik die 9 oude paneeltjes ga vervangen en alleen verder ga met die 6 panelen op ZZO dan kom ik op meer dan 6000WP. Dat is wellicht nog niet zo heel veel maar Ik voreg me af of ik nu wel of niet over moet stappen op 3 fase.
[Afbeelding]

Bij voorbaat dank

willem (begint net:)
Ik zou zoveel panelen niet op een 1 fase systeem willen aansluiten. Ook al zou je de Enphase verdelen over meerdere automaten, de stromen die dan door de meterkast gaan zijn niet misselijk.

Je kan bijvoorbeeld maximaal 11x IQ8M (of IQ8A) op 16A aansluiten.

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
@wkloppen
Ik had ook een 1 fase 40ah kast.

Mij is aangeraden om niet meer dan 11 panelen op 1 fase te gaan zitten, omdat je ook ander huishoudelijk apparatuur hebt draaien. Ik had aangegeven volgend jaar o inductie te willen koken. Degene die ik wil trekt max 11kw dus krachtstroom nodig ( 11kw gebeurd nooit) en misschien een laadpaal.

Kosten die ik had:
Plaatsen en aanschaf. Schneider 3 fase (3*25) kast, 7 groepen, 1 inductie, 1 PV en 1 laadpaal automaat (heet dat zo?)
€600
Stedin nieuwe meter laten plaatsen
€380

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
Unknown Alien schreef op maandag 13 november 2023 @ 12:51:
Kosten die ik had:
Plaatsen en aanschaf. Schneider 3 fase (3*25) kast, 7 groepen, 1 inductie, 1 PV en 1 laadpaal automaat (heet dat zo?)
€600
Stedin nieuwe meter laten plaatsen
€380
THX!

Dat valt allezins mee. Ga ik dat eerst doen.

reg

willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
I know, die had ik gevonden en had ik dat account al aangemaakt, maar zelfs met dat account lukt het bij mij niet, omdat de instalateur primaire als onderhoudsmonteur staat in mijn toegang controle.

Bij instelling :Onderhoudsmonteur systeem" heb ik dus 2 bedrijven staan, die van mezelf en degene die het geplaatst heeft. Beide staan actief en ik kan een hoop extra, behalve die test signal strength. Pas als ik mezelf als primaire in die dropdown list maak, dan kan ik die test doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:24

pietje63

RTFM

@Unknown Alien Stap 3 van Q14, dus staat er wel. Maar ik las daar vorige week ook nog overheen (pietje63 in "Het grote Enphase topic").. Anyways, dan voor het delen van je ervaring

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
pietje63 schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:47:
@Unknown Alien Stap 3 van Q14, dus staat er wel. Maar ik las daar vorige week ook nog overheen (pietje63 in "Het grote Enphase topic").. Anyways, dan voor het delen van je ervaring
DOH!!! ook hier overheen gelezen :+

7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Laatst online: 15-09-2024
wkloppen schreef op maandag 13 november 2023 @ 13:00:
[...]

THX!

Dat valt allezins mee. Ga ik dat eerst doen.

reg

willem
Let, wel als je nog geen 3 fase hebt moet je dit eerst bij de ENEXIS of iig jouw netwerk provider aanvragen. Dit kost wel 325€ per jaar!

gr

Stefan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
Verzwaring kost geen bedrag per jaar maar is eenmalig. Tenzij je er gelijk een verzwaring bij neemt. Maar 3 x 25 is gelijk qua kosten dan 1 x 40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
Eddie_ schreef op maandag 13 november 2023 @ 14:11:
Verzwaring kost geen bedrag per jaar maar is eenmalig. Tenzij je er gelijk een verzwaring bij neemt. Maar 3 x 25 is gelijk qua kosten dan 1 x 40.
hmm, denk dat je gelijk hebt, zie tabel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMcKJqpQtqJXfi5lPgdRb0cl7t8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BACq0I11Nc3mMglds4gn72NY.png?f=fotoalbum_large

je moet wel 1x aansluit kosten betalen volgens mij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTBDrKqNYldu8eI6VojVekQfw-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E5atdPVGcTsDyZ1X0KLC429Z.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door svkaster op 13-11-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisKroeze
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-11-2023
Microkid schreef op zondag 12 november 2023 @ 17:16:
[...]

Kan je eens uitzoeken en uitleggen hoe e.e.a elektrisch zit aangesloten? Krijg bijna het idee dat de gateway niet met je omvormers kan communiceren.
Op advies van iemand hier heb ik gewoon een stekker afgeknipt en die op de gateway aangesloten op een stopcontact in de meterkast. Ik had zelf ook al half bedacht dat het misschien hier in kon zitten.

Echter geeft hij wel gewoon aan in enlighten manager aan dat de communicatie goed is. En op de gateway brand het communicatie led ook gewoon groen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pazo
Ik zit een beetje in te lezen in dat Home Energy Management System (HEMS) van Enphase. Wat ik eruit opmaak is dat je dus extra apparaten aanschaft (IQ Energy Router, Net controller, Energy meter) zodat je (huishoudelijke) apparaten beter / slimmer kunt aansturen, om zo energie productie en consumptie beter op elkaar af te stemmen. Maar dan dus wel in het Enphase ecosysteem (alles via de app), iets wat wij Tweakers waarschijnlijk beter / goedkoper / 'vrijer' kunnen doen met bijvoorbeeld Home Assistant. Mooi streven natuurlijk, maar kost volgens mij wel een berg knaken. En op dit moment zijn er nog maar weinig merken / apparaten aangesloten waarmee het zou kunnen (afgezien van het feit dat het hier nog niet beschikbaar is, al zegt deze Platinum installateur dat het deze maand zou moeten komen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1Rpdz9-kbW1Q5PlJCdqexoUVDk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BSzGaVfuspFTEkyA01SN3Vwh.png?f=user_large

Wat zaken die ik gevonden heb:
Documentatie center gefilterd op deze producten:

IQ Energy Router
Datasheet IQ Energy Router
Installation guide
Lijkt er trouwens op dat je naast een 'Router' ook een 'Router+' hebt (al beschikbaar in Duitsland). Lijkt erop dat je de gewone Router gebruikt als je bijvoorbeeld alleen een laadpaal wil aansturen, en de Router+ moet gebruiken in combinatie met de Energy Meter en de Net Controller.

Energy Meter (TQ EM420)
Data pagina Energy Manager EM420

SG Ready Relay – Gude Expert Net Control 2302
Data pagina IP relay control: Expert Net Control 2302-1

Voorbeeld diagram met deze componenten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRPoJs2ea-MnoCBhox8Z9RQ_Mxk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/euxWDQQ3ufSBczN3yN6XssNv.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Pazo op 13-11-2023 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Pazo Dit had ik al verwacht. Denk niet dat dit een "hit" wordt. Persoonlijk ga ik hier niet aan mee doen. Smart besturen van mijn huis doe ik dan wel via Home Assistant.

Als ik de tekening zo bekijk dan moeten alle Enphase apparaten ook nog aan internet gehangen worden, gaat het dan nog feilloos werken als internet weg valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Eddie_ Ja inderdaad, ik probeer ook zoveel mogelijk offline te houden. Ja mijn Envoy / Gateway zit wel met internet verbonden en de app is best leuk, maar Home Assistant pruttelt lekker door indien de Enphase service weer eens offline ligt :) Met Home Assistant is vrijwel alles te koppelen en aan te sturen. Open source met een enorme community erachter waardoor de mogelijkheden echt eindeloos zijn. Met HEMS van Enphase wordt je volgens mij heel erg beperkt in je opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
  • Laatst online: 20-07 12:01
Ik vraag mij af in hoeverre je het HEMS nodig hebt om middels home connect je vaatwasser/wasmachine aan te sturen. Zoals ik het interpreteer is de HEMS Router alleen nodig voor efficient EV laadpaal gebruik, en voegt de Router+ daar nog de warmtepomp aan toe:
The IQ Energy Router integrates Enphase solar and battery storage systems with heat pumps and EV chargers to maximize self-consumption and minimize costs.
Home Connect lijkt mij dan ook zonder HEMS te kunnen werken. Maar mogelijk lees ik het te graag op deze manier om niet nog verder te moeten investeren. Overigens zie ik het nut van het dynamisch aansturen van de warmtepomp eerlijk gezegd niet zo: de opbrengst van zonnepanelen in de periode dat je de warmtepomp nodig hebt is dusdanig laag dat daar niet veel efficiency te halen valt lijkt mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_
HEMS heb je niet nodig om home connect apparaten aan te kunnen sturen. Wel heb je dan dus home connect apparatuur nodig. En ik ga geen nieuwe vaatwasser kopen omdat mijn huidige geen home connect ondersteund. Dit geldt natuurlijk ook voor mijn wasmachine (een wasdroger heb ik niet eens).

Wordt, mijns inziens, een duur eco systeem als je alles op Enphase (lees home connect) basis wilt laten werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Dat Home Connect staat weer los van HEMS.
Lijkt een beetje op dat het Home Connect een soort Home Assisant is (maar dan heel basaal) om producten van verschillende fabrikanten te kunnen aansturen, mits ze daarbij dus aangesloten zitten / apparaten voor hebben.
Home Connect staat ook los van Enphase, Home Connect heeft nu ondersteuning toegevoegd voor Enphase (zoals je nu bijvoorbeeld ook in HomeWizard Enphase kunt toevoegen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masaman
  • Niet online
Unknown Alien schreef op maandag 13 november 2023 @ 08:57:
Mijn vrouw werkt thuis, dus ze zet de wasmachine, droger en vaatwasser alleen aan als de zon schijnt.
Als je kunt salderen dan lijkt me dit financieel gezien nu nog niet nodig, bij de jaarafrekening zie je wat je netto verbruik was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Zekers, voor nu maakt dat nog niet uit, als is het misschien wel handig om langzaam aan een andere ritme te gaan wennen, want uiteindelijke moeten we daar wel naar toe als de salderingsregeling eraf gaat.Maar dat duurt nog wel even. Aan de andere kant, steeds meer leveranciers gaan terugleveren belasten, dus hoe meer rechtstreeks zelf verbruiken hoe beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
Vraagje over efficiency. Ik ben nog lerende dus ik kan hier en daar een open deur vraag stellen:).
ik les het één en ander over HJT en IBC cell technologie. Allemaal reuze interesant natuurlijk. Er wordt dan gesproken over dat de efficiency van IBC veel beter zou zijn. Maar wat maakt dat uit denk ik dan. Een 400 Wp paneel is een 400Wp paneel ervan uitgaande dat ze vergelijkbare oppervlaktes hebben. First Choice Solar bijvoorbeeld schermt daar ook mee maar het paneel is wel bijna 2 keer zo duur. Wat is de catch hier? Of heeft dat te maken met de gemiddelde opbrengst van het paneel over de dag heen inclusief shaduwen bewolkingsmomenten?
https://www.solar-bouwmar...l-black.html?id=286536043

bij voorbaat dank

willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Laatst online: 18:13
wkloppen schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 17:05:
Vraagje over efficiency. Ik ben nog lerende dus ik kan hier en daar een open deur vraag stellen:).
ik les het één en ander over HJT en IBC cell technologie. Allemaal reuze interesant natuurlijk. Er wordt dan gesproken over dat de efficiency van IBC veel beter zou zijn. Maar wat maakt dat uit denk ik dan. Een 400 Wp paneel is een 400Wp paneel ervan uitgaande dat ze vergelijkbare oppervlaktes hebben. First Choice Solar bijvoorbeeld schermt daar ook mee maar het paneel is wel bijna 2 keer zo duur. Wat is de catch hier? Of heeft dat te maken met de gemiddelde opbrengst van het paneel over de dag heen inclusief shaduwen bewolkingsmomenten?
https://www.solar-bouwmar...l-black.html?id=286536043

bij voorbaat dank

willem
Er is veel te vinden over het verschil via Google.
Belangrijkste conclusie voor mij;

IBC = hogere prijs, efficiëntie = hoger, productie is ingewikkelder
HJT = prijs laag, lagere efficiëntie, productie eenvoudiger.

400 wp is 400 wp is waar maar wat is de efficiëntie van het paneel, vergelijk gewoon de spec's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Ik kan er wel het een en ander over vertellen maar daar is dit draadje niet voor. Is niet echt Enphase specifiek. En zoals @Ies Korpershoek al aangeeft: google weet veel. Kijk ook naar de youtube filmpjes van de greenguys! Komt dit allemaal in voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19:56
JorisKroeze schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:15:
[...]

Op advies van iemand hier heb ik gewoon een stekker afgeknipt en die op de gateway aangesloten op een stopcontact in de meterkast. Ik had zelf ook al half bedacht dat het misschien hier in kon zitten.

Echter geeft hij wel gewoon aan in enlighten manager aan dat de communicatie goed is. En op de gateway brand het communicatie led ook gewoon groen.
zit de gateway wel op de goede fase waar ook de panelen op zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:48
Even een vraag vanuit een noob hier. Ik kan helaas geen pasklaar antwoord vinden na wat zoekwerk.

Ik wil graag een kleine installatie van twee panelen maken op de schuur. Ik kan eigenlijk nergens vinden of ik de iq7+ micro's in gebruik kan nemen zonder enige 'software installatie'? Eerst was het idee dat ik een stekker installatie, maar het is een kleine moeite om even een apart groepje te maken met alamat.

Oftewel, stekkers van paneel erin en aansluiten die handel, werkt dat direct? Of heb ik een envoy of een vergelijkbaar iets nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:29
@Thomox iq7's doen het out of the box wel. iq8's moet je eerst activeren met de gateway/envoy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:04
@Thomox , om voor garantie in aanmerking te komen moeten je micro’s altijd aan het internet hangen. Oftewel, voor garantie nu en in de toekomst is een permanente envoy noodzakelijk.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
Panzer_V schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:19:
@Thomox , om voor garantie in aanmerking te komen moeten je micro’s altijd aan het internet hangen. Oftewel, voor garantie nu en in de toekomst is een permanente envoy noodzakelijk.
maar voor twee panelen zou ik geen envoy kopen want die kost meer dan twee nieuwe iQ7+ te kopen als ze kapot zijn over een aantal jaren :)

• signorCalor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-07 23:16
Hier een Enphase-installatie uit januari 2021. 10 Panelen in Oostwest-ligging en verdeeld over 3 fases. Allemaal vanwege voorkomen van piekvorming midden op dag en gunstige(r) netbelasting. Geïnstalleerd door installateur en heb gebruikersaccount. Werkt tot op heden storingvrij. Hier alles gelezen en sloeg aan op onveiligheid van firmware Envoy. @Pazo toonde aan dat onverlaten vrij gemakkelijk versies 4 en 5 konden binnendringen. Dus ik bellen met Enphase om mijn firmware te upgraden naar hoger (=veiliger) plan. Issue van API-toegang speelt hier nog niet, dus kom maar op met versie 7. Tot mijn verbazing bood de Indiaase helper mij aan om in 2 stappen te upgraden naar versie 5. Daarna een heel verhaal dat ik niet verstond, behalve iets over 'security-issues'. En zo ging ik begin november van R4 uit 2018 naar D5 uit 2021.
Op support van Enphase lees ik dat de jou toegewezen firmware-versie afhangt van 2 zaken: het land waar je installatie staat (passend bij regelgeving van nationaal grid) en jouw type omvormer (IQ7+ bij mij). Tja, dan weet Enphase het beter dan ik.
Op 26 juli 2022 schreef @Pazo dat D5 nog steeds gemakkelijk toegankelijk is door onbevoegden en dat is basis voor mijn 3 vragen:
- Mijn Envoy is via een gastaccount verbonden met internet op basis van FritzBox modemrouter. Is hierdoor mijn gewone netwerk voldoende beveiligd?
- Ook Oekraiënse vluchtelingen in huis zitten op datzelfde gastaccount. Lopen zij verhoogd risico?
- Is iemand bekend met plannen van Enphase om klanten als ik met technisch afgedwongen versie D5 te beschermen tegen hackers?
Evt mag @Pazo wel proberen in mijn Envoy te komen als test. Details via PM.

• Panzer_V
@signorCalor , ik zie niet in waarom jij niet naar versie 7 kunt.

• Eddie_
Sowieso bellen en vragen naar een Nederlands sprekende helpdesk medewerker. Die zullen probleemloos je systeem upgraden.

• Pazo
signorCalor schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:53:
Evt mag @Pazo wel proberen in mijn Envoy te komen als test. Details via PM.
Dat kan je zelf heel eenvoudig testen door even mbt je telefoon (niet op je wifi netwerk zitten, maar op 4G) en dan kijken of je met je externe IP adres verbinding krijgt: http://extern-IP-adres/installer/setup/home
Als je geen pagina krijgt is er niets aan de hand. Krijg je wel de inlogpagina dan staat je Envoy dus bloot aan het internet en kan je zeer eenvoudig inbreken.

Overigens zit ik ook nog steeds op versie 5 (bewust).

Mbt upgraden, wellicht dat vanaf versie 4 naar 7 niet in een keer kan, maar eerst even via versie 5 moet, en dan door naar versie 7.

[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 16-11-2023 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• signorCalor
  • Laatst online: 20-07 23:16
Dank, Pazo, Eddie en Panzer_V. Zal binnenkort de test doen om bij mezelf in te breken. En vervolgens bij Enphase vragen om V.7. Goed om te vernemen dat mijn installatie daarvoor in aanmerking komt.
Voor overzicht van stroomhuishouding red ik me met P1-energiemeter van Home Wizard, die ik uitlees op Windows-pc dankzij een Toolkit van DaveT. In combinatie met de (vertraagde) info uit de cloud van Enphase weet ik wel grofweg het verloop van het Eigen Verbruik. Benieuwd naar de toekomst die de transitie ons brengt. Hier kan ik de ontwikkelingen goed volgen.

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:54
Kun je de opbrengst via een Enphase IQ-gateway beperken? Ik plan meer panelen dan noodzakelijk met als doel in de donkere periode een beter opbrengst te hebben. Kan ik dat dan in de zomer via software aftoppen?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Conrado schreef op donderdag 16 november 2023 @ 20:47:
Kun je de opbrengst via een Enphase IQ-gateway beperken? Ik plan meer panelen dan noodzakelijk met als doel in de donkere periode een beter opbrengst te hebben. Kan ik dat dan in de zomer via software aftoppen?
Waarom zou je het aftoppen in de zomer?
Je kunt het salderen en bij de meeste contracten krijg je er toch iets voor terug.

https://enphase.com/downl...ies-microinverter-systems

En documentatie/voorbeeldproject waarbij het gedaan wordt i.c.m dynamisch contract:

https://github.com/ZimbiX...zero-export-switcher-tool

[ Voor 30% gewijzigd door Accretion op 17-11-2023 06:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ja er is een zero-export netprofiel. Dat is wel iets om in de toekomst mee gaan te gaan experimenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiets
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-07 13:00

Fiets

A.K.A. Bambi

Is het met Enphase mogelijk om alleen een begin met 1 of 2 panelen neer te leggen en langzaam uit te breiden naar een stuk of 12? Dit om kosten te spreiden. Kan het zelf prima aanleggen.

Maar 2 DPC'ers op DHEP! Ahum, nu nog maar 0 aktieve leden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
@Fiets Daar is Enphase juist heel goed in! Je kan prima beginnen met een paar panelen en later uitbreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMSL2022
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 03-07 10:24
Fiets schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:35:
Is het met Enphase mogelijk om alleen een begin met 1 of 2 panelen neer te leggen en langzaam uit te breiden naar een stuk of 12? Dit om kosten te spreiden. Kan het zelf prima aanleggen.
Ja dat kan wel, bedenk alleen wel van te voren hoeveel panelen je gaat aansluiten ivm met de kabeldikte naar de meterkast.
Verder wordt er meestal met kant en klare aangegoten kabels gewerkt die doorgelust worden.
Dan is het misschien niet handig om iedere keer 2 panelen op een stuk kabel met 2 stekkers aan te sluiten, misschien handiger om met meteen een kabel met 6 of 8 stekkers te kopen en die af te doppen.

Als laatste is er ook een verschil tussen IQ7 en IQ8 omvormers. IQ7 omvormers werken zonder Envoy, bij IQ8 omvormers heb je wel meteen een Envoy nodig.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
Accretion schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 06:24:
Waarom zou je het aftoppen in de zomer?
Je kunt het salderen en bij de meeste contracten krijg je er toch iets voor terug.
Mijn installatie kan circa 15kW in piek generen, dus een kleine 25A. Wil je dat terug leveren heb je een 3x35A aansluiting nodig, terwijl voor ons 3x25A voldoende is. Het vastrecht verschil is al snel € 600 per jaar en dat verdien ik niet terug.
Kortom ik wil wel terug leveren maar max. voor een 3x25A aansluiting, en ik dacht dat dat 3x16A is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miersel
  • Laatst online: 22:23
Conrado schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:18:
[...]

Mijn installatie kan circa 15kW in piek generen, dus een kleine 25A. Wil je dat terug leveren heb je een 3x35A aansluiting nodig, terwijl voor ons 3x25A voldoende is. Het vastrecht verschil is al snel € 600 per jaar en dat verdien ik niet terug.
Kortom ik wil wel terug leveren maar max. voor een 3x25A aansluiting, en ik dacht dat dat 3x16A is ;)
Je kunt een deel van je installatie achter een werkschakelaar zetten en die in de zomer uitzetten. Of denk ik nu te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
[...]

Als je zonnepanelen met 2 kabels je groepenkast binnenkomen kan je ze ook afzekeren met twee 3-fase automaten van 16A lijkt me.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:29
@Conrado Je mag een installatie met een vermogen van 15kVA niet aansluiten op een groep van 11 kVA.
Je zult dus of moeten upgraden, of de stroom limiteren. Dat tweede is volgens mij geen optie bij enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
JMSL2022 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:46:
Als je zonnepanelen met 2 kabels je groepenkast binnenkomen kan je ze ook afzekeren met twee 3-fase automaten van 16A lijkt me.
Het komt met twee kabels binnen, maar dat lost het probleem niet op.
Miersel schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:36:
Je kunt een deel van je installatie achter een werkschakelaar zetten en die in de zomer uitzetten. Of denk ik nu te simpel?
Nee hoor, dat kan zeer zeker.
jeroen3 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:55:
@Conrado Je mag een installatie met een vermogen van 15kVA niet aansluiten op een groep van 11 kVA.
Je zult dus of moeten upgraden, of de stroom limiteren. Dat tweede is volgens mij geen optie bij enphase.
Dat weet ik, daarom ook de vraag. Ik heb de vraag overigens uitgezet bij Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
Conrado schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:05:
[...]

Het komt met twee kabels binnen, maar dat lost het probleem niet op.

[...]

Nee hoor, dat kan zeer zeker.
[...]

Dat weet ik, daarom ook de vraag. Ik heb de vraag overigens uitgezet bij Enphase.
Eh...waarom lost dat het probleem niet op? Je hoofdzekeringen zijn 3x25A en je levert maximaal 3x22 A terug verdeeld over 2 groepen van 3x16A Je zal alleen nog wel een extra IQ relais moeten plaatsen.

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
JMSL2022 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:09:
Eh...waarom lost dat het probleem niet op? Je hoofdzekeringen zijn 3x25A en je levert maximaal 3x22 A terug verdeeld over 2 groepen van 3x16A Je zal alleen nog wel een extra IQ relais moeten plaatsen.
Een 3-fase Q-relais kan 25A aan, toch?
Zover ik weet mag je maar 3x16A terug everen bij een 3x25 aanlsuiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMSL2022
Conrado schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:30:
[...]

ja een 3-fase Q-relais kan 25A aan, maar als je het zou splitsen over twee groepen dan heb je twee Q-relais nodig. Je wil die automaten niet voor het Q-relais plaatsen (mag ook niet denk ik).

Het is mij niet bekend dat je maar 3x16A mag terugleveren bij een 3x25A aansluiting, je mag toch ook meer gebruiken dan 3x16A?
De meeste EV-laders zijn ook uitgelegd op 3x16A, maar dan zou je verder geen gebruikers meer mogen hebben?

Kijk hier anders even bij Liander: https://service.liander.n...teruglevering_aansluiting

[ Voor 9% gewijzigd door JMSL2022 op 17-11-2023 21:40 ]

20xLongi 410Wp, IQ7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]

Ik geloof dat selectiviteit aanbevolen is maar niet verplicht.

Je kan dus wel meer dan 16A leveren, als de kabel richting je zonnepanelen dat af kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Miersel schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:36:
[...]
Ja.

Een beetje afhankelijk van de situatie wil je een limiet stellen, niet gewoon helemaal niets produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Conrado schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 21:30:
[...]

Je doelt op selectiviteit?

Het idee is dat je hoofdschakelaar minder 'gevoelig' is dan de schakelaars op de productie/verbruiksgroepen.

Om te voorkomen dat je hoofdschakelaar omgaat op het moment dat een van de verbruiksgroepen kortsluiting heeft.

Maar ik geloof dat het geen vereiste is.

Daarnaast, als je een gedeelte zelf verbruikt zal er toch via de hoofdschakelaar minder stroom lopen dan via de opwek.
Opwek-verbruik zal minder zijn dan puur opwek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Accretion schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 01:25:
[...]

Ik geloof dat selectiviteit aanbevolen is maar niet verplicht.

Je kan dus wel meer dan 16A leveren, als de kabel richting je zonnepanelen dat af kan.
Selectiviteit is dan weliswaar geen harde eis of wet. Maar wel sterk aan te raden om daar rekening mee te houden.
Bij een storing wil je dat alleen dat gedeelte waar de storing zit afvalt en juist niet de hoofdaansluiting. Op een 3x25A aansluiting dien je dan je panelen te verdelen achter automaten van 3x16A of 3x10A.

Via Enphase kun je meen ook de Gateway ook een export-limit meegeven, maar daar heb ik geen praktijk ervaringen mee behalve het zero-export profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Pazo schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:51:
[...]

Dat kan je zelf heel eenvoudig testen door even mbt je telefoon (niet op je wifi netwerk zitten, maar op 4G) en dan kijken of je met je externe IP adres verbinding krijgt: http://extern-IP-adres/installer/setup/home
Als je geen pagina krijgt is er niets aan de hand. Krijg je wel de inlogpagina dan staat je Envoy dus bloot aan het internet en kan je zeer eenvoudig inbreken.

Overigens zit ik ook nog steeds op versie 5 (bewust).

Mbt upgraden, wellicht dat vanaf versie 4 naar 7 niet in een keer kan, maar eerst even via versie 5 moet, en dan door naar versie 7.
Ik heb hier niet veel kennis van beveiliging, maar deze URL verwijst naar een server pagina op port 80. Hoe weet de router dan waar dit moet worden afgeleverd? Zonder Upnp of port doorverwijzing komt dit toch niet verder en dus niet op de Envoy ? Als ik dit naar mijn adres doe krijg ik een 504 error omdat mijn server deze pagina niet kent en ik port 80 en 443 heb doorgezet naar mijn webserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

WillemP22 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 05:38:
[...]

Selectiviteit is dan weliswaar geen harde eis of wet. Maar wel sterk aan te raden om daar rekening mee te houden.
Bij een storing wil je dat alleen dat gedeelte waar de storing zit afvalt en juist niet de hoofdaansluiting. Op een 3x25A aansluiting dien je dan je panelen te verdelen achter automaten van 3x16A of 3x10A.

Via Enphase kun je meen ook de Gateway ook een export-limit meegeven, maar daar heb ik geen praktijk ervaringen mee behalve het zero-export profiel.
2x10A (o.i.d) is ook nog een goede optie inderdaad, maar dat zijn twee kabels naar het dak.

Maar alles wat je direct verbruikt loopt niet via je hoofdzekering en tussen 16A en 25A zit best wat ruimte.

En het enige probleem is dat wanneer d'r kortsluiting op de omvormers is; er een kans is dat de hoofdzekering (welke bij mij ook een automaat is) er uit klapt.

Uitgaande dat dit alleen gebeurd in uitzonderlijke situaties (de groep van de zonnepanelen is er niet een waar men allerlei apparaten inplugt) en het effect dan alleen is dat je even naar de meterkast moet om de schakelaar terug te zetten...

... zie ik geen probleem, zoals je aangeeft is het ook niet verbonden en dan mis je geen opbrengst zoals bij een limiet.

______
En ja, je kunt je export limiet iets lager zetten dan je hoofdzekering, maar dan klapt potentieel je groep er nogsteeds uit.
Praktisch gezien moet je een productielimiet zetten welke lager is dan de zekeringswaarde van de groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ies Korpershoek schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 07:18:
[...]

Ik heb hier niet veel kennis van beveiliging, maar deze URL verwijst naar een server pagina op port 80. Hoe weet de router dan waar dit moet worden afgeleverd? Zonder Upnp of port doorverwijzing komt dit toch niet verder en dus niet op de Envoy ? Als ik dit naar mijn adres doe krijg ik een 504 error omdat mijn server deze pagina niet kent en ik port 80 en 443 heb doorgezet naar mijn webserver.
Ik zou persoonlijk geen poort open zetten naar de Envoy, dat apparaat krijgt (geloof ik) niet veel (automatische) beveiligingsupdates, dus het is wachten totdat iemand een (oude) zwakheid vindt en die zal dan een lange tijd te misbruiken zijn.

Je kunt de app toch prima gebruiken voor inzicht?
En anders gewoon een thuis-VPN aanmaken een niet te veel klooien met de beveiliging van je netwerk.

Dat gezegd hebbende, in sommige routers kun je een externe poort mappen naar een interne poort, dus extern poort 81 mappen naar intern je Envoy op poort 80.

Kan dat niet, dan kun je nog kiezen voor een setup met reverse proxy (nginx), dan kun je daar ook IP's whitelisten (alleen verzoeken uit Nederland accepteren) of additionele authenticatie of alleen toegang tot bepaalde URL's/pagina's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 07:18:
[...]

Dat is toch helemaal goed? Dan staat je Envoy dus niet open. Als je op de inlogpagina van de Envoy was uitgekomen was het potentieel minder goed geweest, althans bij versie 5 want daar kan je dan vrij eenvoudig in. Bij versie 7 heb je een token nodig dus daar zit geen gevaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
Pazo schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:21:
[...]

Dat is toch helemaal goed? Dan staat je Envoy dus niet open. Als je op de inlogpagina van de Envoy was uitgekomen was het potentieel minder goed geweest, althans bij versie 5 want daar kan je dan vrij eenvoudig in. Bij versie 7 heb je een token nodig dus daar zit geen gevaar.
Dat vond ik ook, hier bij mij is het OK. Maar wat ik niet begrijp, als het niet 'goed' is hoe komt het IP van een envoy aan port 80 van een router gekoppeld. Maakt Envoy standaard gebruik van UPNP? Misschien is er iemand die dit weet! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Is een overzicht bij Enphase van 'de laatste' versies? Via ome Goochel kwam ik op https://support.enphase.c...ion-7-6-111-Release-Notes, maar mijn eigen IQ gateway zit al hoger (D7.6.114 (43769e)). En de IQ8+ omvormers op firmware 521-00005-r05-v06.05.02.

Niet dat ik wil upgraden of zo, want alles draait zonder storingen. Meer als geinteresseerde wat Enphase allemaal aan fancy updates heeft en n.a.v @signorCalor interessen in een lijst securiity fixes (als die er zouden zijn). Bestaat er zoiets als een verplichting van omvormer leveranciers om CVEs te fixen. Ik vond nog wel iets als https://www.security.nl/p...r+kwetsbaarheden+in+Envoy en https://enphase.com/cybersecurity, maar een overzicht van CVEs dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Wij wonen sinds een paar weken in onze nieuwe koopwoning. Daar liggen zonnepanelen op, nu lees ik dat eigendomsoverdracht van Enphase €149 kost, klopt dat?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
miicker schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:14:
Wij wonen sinds een paar weken in onze nieuwe koopwoning. Daar liggen zonnepanelen op, nu lees ik dat eigendomsoverdracht van Enphase €149 kost, klopt dat?
Ja dat klopt.

Heb je dat niet meegenomen in je koopcontract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Panzer_V schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:32:
[...]

Ja dat klopt.

Heb je dat niet meegenomen in je koopcontract?
Nee, ik had geen idee dat dat geld zou kosten.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

miicker schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:14:
Waarom zouden ze niet hun emailadres aanpassen naar dat van jouw en dan kun jij een nieuw wachtwoord aanvragen.

Ik geloof zelfs dat je de ingestelde naam e.d. in de app ook aan kunt passen.
Pagina: 1 ... 98 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica