Hier 62000 km in twee jaar.
Binnenspiegel zat een beetje los is vastgedraaid. Verder niets .
Wel twee nieuwe voorbandjes.
Binnenspiegel zat een beetje los is vastgedraaid. Verder niets .
Wel twee nieuwe voorbandjes.
[ Voor 16% gewijzigd door Schmoove op 11-12-2025 19:44 ]
dit ligt toch aan je lease maatschappij? Zij zijn verantwoordelijk voor jouw vervoer...ik heb nog nooit vanuit de dealer een leenauto gekregen. Dit gaat altijd via de LM.PhyzX schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:12:
(...) en dan pas na ruim 2 weken een leenauto krijgen.
[ Voor 21% gewijzigd door Surfroy01 op 12-12-2025 11:55 ]
Armoe wil ik dat niet noemen, dit is toch precies wat CarPlay en Android Auto doen? Dat is gewoon een extra optie voor wie niet de ingebouwde navigatie wil gebruiken.Majesty schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:23:
Mensen die in een EV rijden en hun smartphone ernaast moeten gebruiken voor navigatie, dat is gewoon armoe imo.
Ben benieuwd waarom iemand CarPlay of Android auto voor navigatie zou gebruiken, omdat het geen toegang heeft tot de accu status van de auto en dus per definitie inferieur is aan de ingebouwde navigatie. Zou denken dat CarPlay en Android auto voor andere zaken worden gebruikt, maar niet voor navigatie.kazuka schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:34:
[...]
Armoe wil ik dat niet noemen, dit is toch precies wat CarPlay en Android Auto doen? Dat is gewoon een extra optie voor wie niet de ingebouwde navigatie wil gebruiken.
[ Voor 14% gewijzigd door Majesty op 14-12-2025 15:16 ]
Klopt. Staat er bij mij ook op.Majesty schreef op zondag 14 december 2025 @ 15:14:
[...]
Waze kun je overigens ook gewoon installeren en gebruiken in de Megane.
ik denk dat 99,9% dit alleen wil om Google Maps te kunnen gebruiken tov de standaard ingebouwde navi.kazuka schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:34:
[...]
Armoe wil ik dat niet noemen, dit is toch precies wat CarPlay en Android Auto doen? Dat is gewoon een extra optie voor wie niet de ingebouwde navigatie wil gebruiken.
ik ben heel erg benieuwd, ga in de kerstvakantie wat proefritten maken want de Megane is begin volgend jaar 'op' dus moet een nieuwe bestelling gaan plaatsen. Neig sterk naar Scenic maar wil VW/Cupra ook een kans geven (en BMW, Ford, Kia etc)Surfroy01 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:54:
Nauw uhhhh ik vind de infotainment system in de ID.7 prima............. en beter dan de OpenR werkt ook beter met apple carplay dan in de Renault.
[ Voor 9% gewijzigd door BVice op 15-12-2025 11:50 ]
Check ook de Renault 4 danBVice schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:49:
[...]
ik denk dat 99,9% dit alleen wil om Google Maps te kunnen gebruiken tov de standaard ingebouwde navi.
Maar laat Google Maps nu precies de ingebouwde navi van openR zijn...
Bij mij hebben ze de bouten al vervangen maar totaal geen effect. Ik heb 4 klonken dus denk 4 bouten met speling. Kan je eens een filmpje posten?_jap_ schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 15:05:
[...]
Dat heeft die van ons dus ook, een kloenk alsof er iets verschuift als je optrekt of remt!
Ik heb het gevoel dat er gewoon ergens een moer aangedraaid moet worden ofzo, maar het nog niet bij de dealer gemeld. Ik zal het de volgende beurt eens aankaarten.
Hier nog 2.5 jaar rijden.PhyzX schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:12:
Mijn Megane maakt een hard (en voelbaar) "boink" geluid tussen accelereren en het pedaal loslaten. Hij heeft bij ongeveer 25.000 km een nieuwe elektromotor gehad. Inmiddels zit ik op 88.000 km. Nu zegt m'n huidige dealer (ben inmiddels verhuisd) dat het hoogstwaarschijnlijk komt doordat de motor destijds niet goed gemonteerd is, en dat de vorige dealer het moet oplossen. De vorige dealer weigert. Heb het nu maar bij de leasemaatschappij neergelegd, aangezien geen enkele Renault-dealer mij lijkt te willen helpen.
De opmerking van de huidige dealer, toen ik zei dat ik bang was dat ik de auto straks weer 1,5 maand kwijt zou zijn was niet echt "confidence inspiring":
"1,5 maand is vrij normaal hoor. Je wil niet weten hoeveel auto's wij hier achter hebben staan waar we helemaal niets mee kunnen".
Dealers die je nog net niet in je gezicht spugen. De elektromotor die na 25.000 km (onder garantie) vervangen moest worden en dan pas na ruim 2 weken een leenauto krijgen. Het slot van de voordeur wat volledig los zat bij levering. Stoelverwarming die het soms wel en soms niet doet, ook na meerdere keren geïnspecteerd te zijn. Laadklep die kapot ging. Hoedenplank die binnen een maand kapot was. Gebrek aan software-updates (mega oude Android versie).
Hoef het gelukkig nog maar 1 jaar vol te houden. Mijn volgende leaseauto wordt in ieder geval geen Renault, haha. Ik heb medelijden met mensen die dit ding van hun hardverdiende centen gekocht hebben. Maargoed, misschien heb ik een maandochtend of vrijdagmiddag model o.i.d.
En als toevoeging, met 'smeren' bedoelen we dan 'een beetje teflonspray' spuiten.DeJos1985 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:39:
Flippers die mechanisch stroef gaan na 1 jaar. Kan je blijkbaar smeren.
Is wel iets dat naar mijn mening de dealer bij elke onderhoudsbeurt zou moeten uitvoeren..Zjanzjak schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:11:
Sorry maar n.a.v. mijn ervaring, en van een paar anderen, en zodat nieuwkomers in dit topic niet misleid worden, wil ik je toch even verbeteren hier;
[...]
En als toevoeging, met 'smeren' bedoelen we dan 'een beetje teflonspray' spuiten.
Met het woordje 'blijkbaar' kan het zijn dat lezers nu niet weten of het nu wel of niet werkt.
Het werkt, dus vandaar dat ik het in jouw quote doorstreep.
Waarom? Ik heb in 3 jaar eigenaarschap dit nooit ervaren. Oh misschien deed mijn dealer het met teflon inspuiten? neuh ik denk het niet.PWS-Megane schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:24:
[...]
Is wel iets dat naar mijn mening de dealer bij elke onderhoudsbeurt zou moeten uitvoeren..
Toch apart, ik heb werkelijk geen enkel van die problemen die je aanhaalt. Geen problemen met aandrijfas, tankklep, achterruit of flippers. Auto is van Oktober 2022.DeJos1985 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:39:
[...]
Hier nog 2.5 jaar rijden.
Ik vind het vooral frappant dat het elektrische stuk het heel goed doet.
Ik heb vooral mechanische problemen wat ik niet verwacht van een fabrikant die al meer dan een eeuw wagens maakt.
Knikkende aandrijfas. Eigen aan de wagen volgens dealer.
Achteruitrijcamera wazig beeld. Binnen spec volgens dealer.
Rakende tankklep aan spatbord. Ondertussen lak er al af. Klep al 1x vervangen omdat hij er af viel. Niets aan te doen volgens dealer.
Rammelende achteruit. Gekend probleem met klipjes.
Glitches in de software.
Ghostbraking op adaptieve cruisecontrol.
Flippers die mechanisch stroef gaan na 1 jaar. Kan je blijkbaar smeren.
Dus eigenlijk weinig elektrische problemen maar wel problemen die ook in een brandstofauto kunnen voorkomen.
Eens met allesSchmoove schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:57:
[...]
Toch apart, ik heb werkelijk geen enkel van die problemen die je aanhaalt. Geen problemen met aandrijfas, tankklep, achterruit of flippers. Auto is van Oktober 2022.
Ghostbreaking... ik denk dat ik dat in 3 jaar 1 of 2 keer gehad heb. Niet echt een probleem wat mij betreft.
Software is buggy soms, dat wel, maar ook niet echt showstoppers.
Wat me wel heel erg tegenvalt is het bereik. WLTP van 430, maar als het koud is haal je misschien 200 snelweg kilometers. Misschien allemaal heel logisch, maar ik doe regelmatig lange ritten, en dat haal ik dan... op het tandvlees.
Volgende auto gaat een WLTP van 700 ofzo moeten hebben, dit is gewoon te krap.
Terechte opmerking ik was wat snel in typenZjanzjak schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:11:
Sorry maar n.a.v. mijn ervaring, en van een paar anderen, en zodat nieuwkomers in dit topic niet misleid worden, wil ik je toch even verbeteren hier;
[...]
En als toevoeging, met 'smeren' bedoelen we dan 'een beetje teflonspray' spuiten.
Met het woordje 'blijkbaar' kan het zijn dat lezers nu niet weten of het nu wel of niet werkt.
Het werkt, dus vandaar dat ik het in jouw quote doorstreep.
Mijn is van fabricatie ergens in 04/2023. Hoeveel km doe je? Ik heb er nu 75000 opzitten. Ghostbraking heb ik minstens 1x als ik cruisecontrol opzet. Met een bumperklever echt wel gevaarlijk. Met de tankklep zijn er zeker nog mensen. De 2 meganes eind 2024 in de showroom bij de dealer hadden dit zelf alSchmoove schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:57:
[...]
Toch apart, ik heb werkelijk geen enkel van die problemen die je aanhaalt. Geen problemen met aandrijfas, tankklep, achterruit of flippers. Auto is van Oktober 2022.
Ghostbreaking... ik denk dat ik dat in 3 jaar 1 of 2 keer gehad heb. Niet echt een probleem wat mij betreft.
Software is buggy soms, dat wel, maar ook niet echt showstoppers.
Wat me wel heel erg tegenvalt is het bereik. WLTP van 430, maar als het koud is haal je misschien 200 snelweg kilometers. Misschien allemaal heel logisch, maar ik doe regelmatig lange ritten, en dat haal ik dan... op het tandvlees.
Volgende auto gaat een WLTP van 700 ofzo moeten hebben, dit is gewoon te krap.
Werkt toch alleen maar als je het (snelheidsbord-herkenning) inschakelt?edtbonep schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:43:
Mijn Megane is van mei 2024. Ik heb nog nooit gehad dat de adaptive cruise control een snelheidsbord overneemt. Is dat wellicht alleen als je gebruikt maakt van de betaalde databundel?
Wat is er van begrijp alleen in combinatie met de snelheidsbegrenzer.Zjanzjak schreef op woensdag 17 december 2025 @ 22:19:
[...]
Werkt toch alleen maar als je het (snelheidsbord-herkenning) inschakelt?
Ik heb/had het iig altijd uit staan.
Hier ook niet, maar in alle eerlijkheid gebruik ik ze ook niet echt veelSurfroy01 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:05:
[...]
Waarom? Ik heb in 3 jaar eigenaarschap dit nooit ervaren. Oh misschien deed mijn dealer het met teflon inspuiten? neuh ik denk het niet.
“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
Haha, same here. Maar nog nooit teflon in hoeven spuiten.Surfroy01 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:18:
Reed altijd op max regen dus meteen na wegrijden 2 klikjes met de rechter. Linker was ongebruikt
15x330 SW38
[ Voor 6% gewijzigd door Remuzzz op 18-12-2025 10:00 ]
2 klikjes met de linker zal je bedoelenSurfroy01 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:18:
Reed altijd op max regen dus meteen na wegrijden 2 klikjes met de rechter. Linker was ongebruikt
Wat staat er op je kentekenbewijs?Sjeefr schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:22:
Hoe zwaar mag ik eigenlijk de auto laden? Wellicht een gekke vraag. Ik moet 250kg aan zandzakken halen. Een deel op de bank of vloer en een deel in de kofferbak. Dat plus twee (incl ik) inzittenden.
Wat is het maximum laad gewicht? Onder de klep in de kofferbak staat ook 'max 10kg'. Nieuwsgierig!
![]() | ![]() |
Kun jij eens checken of bij jou wel de DashCam app werkt? Ik heb de app, 360 camera's en een usb stick maar ik krijg het niet aan de gang.kazuka schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:05:
Deze week ook eindelijk mijn Megane op mogen halen. Eerste indrukken zijn goed, rijdt erg prettig en een fijne zitpositie voor iemand van 1.96mHeb een aparte Google account aangemaakt puur voor Maps en het installeren van apps, dat werkt prima. Wel 2 dingetjes waar ik nog niet direct een oplossing voor kan vinden, als het überhaupt kan:
[Afbeelding] [Afbeelding]
1. Kun je die 2 widgets op het Home scherm onderaan de navigatie ook uitzetten? Ik kan ze minimaliseren en wisselen voor iets anders, meer helemaal weghalen lukt me niet.
2. Waarschijnlijk meer voor anderen met MY25: voor one pedal driving moet ik na het starten telkens de linker paddle 1 keer klikken om het te activeren (een standje hoger dan maximale regeneratie). Is dat zo in te stellen dat ie deze instelling bewaard na het uitzetten van de auto?
Tja, dat is vooral wettelijk, lijkt mij? Maar hoe zit het technisch? Zakt de auto niet door z'n as met 2 personen en 250kg aan zandzakken (10st)?Fr3ggel schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:43:
Op je kentekenbewijs staat toegestane max gewicht voertuig en massa rijklaar.
Het verschil daar tussen mag je vervoeren (inclusief inzittenden denk ik).
Bij mijn Megane een kleine 450kg.
Mooie uitvoering!kazuka schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:05:
Deze week ook eindelijk mijn Megane op mogen halen. Eerste indrukken zijn goed, rijdt erg prettig en een fijne zitpositie voor iemand van 1.96m
Heb een aparte Google account aangemaakt puur voor Maps en het installeren van apps, dat werkt prima. Wel 2 dingetjes waar ik nog niet direct een oplossing voor kan vinden, als het überhaupt kan:
1. Kun je die 2 widgets op het Home scherm onderaan de navigatie ook uitzetten? Ik kan ze minimaliseren en wisselen voor iets anders, meer helemaal weghalen lukt me niet.
2. Waarschijnlijk meer voor anderen met MY25: voor one pedal driving moet ik na het starten telkens de linker paddle 1 keer klikken om het te activeren (een standje hoger dan maximale regeneratie). Is dat zo in te stellen dat ie deze instelling bewaard na het uitzetten van de auto?
1. Neekazuka schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:05:
De wettelijke max. massa gaat nooit hoger zijn dan de technische max. massa.Sjeefr schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:39:
[...]
Tja, dat is vooral wettelijk, lijkt mij? Maar hoe zit het technisch? Zakt de auto niet door z'n as met 2 personen en 250kg aan zandzakken (10st)?dat vind ik even belangrijker
maar wellicht is m'n auto tegen veel meer bestand. Geen idee
Ik heb de 360 camera niet dus denk dat de app het bij mij sowieso niet zal doen.tlpeter schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:10:
[...]
Kun jij eens checken of bij jou wel de DashCam app werkt? Ik heb de app, 360 camera's en een usb stick maar ik krijg het niet aan de gang.
Dat dacht ik al. Jammer maar het is maar een heel klein puntje van ergernis. Gewoon even aanleren om het tikje naar links te doen bij wegrijden.avdwerf schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:46:
[...]
Mooie uitvoering!
1. Is mij niet gelukt, ik denk niet dat dit kan
2. Met deze vraag al bij de dealer geweest. Die hebben navraag gedaan en blijkt niet mogelijk dit vast in te stellen (had dezelfde wens).
Daar zou ik mij persoonlijk niet druk over maken, als je ziet hoeveel auto's beladen worden in Afrika...Sjeefr schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:39:
[...]
Tja, dat is vooral wettelijk, lijkt mij? Maar hoe zit het technisch? Zakt de auto niet door z'n as met 2 personen en 250kg aan zandzakken (10st)?dat vind ik even belangrijker
maar wellicht is m'n auto tegen veel meer bestand. Geen idee
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Precies, met 4 personen van 80kg zit je al bijna 30% hoger. Tenzij je van plan bent om naast die zakken zand er ook nog 4 personen bij te proppen natuurlijk 😜The Wizard schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 18:53:
[...]
Daar zou ik mij persoonlijk niet druk over maken, als je ziet hoeveel auto's beladen worden in Afrika.... Zo lang je niet op de bumpstops zit en gewoon rustig rijdt is er niks aan de hand. 250 kg is echt niet veel, achterbank plat en gewoon die gehele ruimte vol laden.
Ik hoop niet dat jouw manier van drempels pakken een kwestie is van "Ik pak de maximaal toegestane snelheid van deze weg". Want daar zijn drempels vaak niet op gemaakt, maar juist om mensen significant langzamer te laten rijden dan die max.edtbonep schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 23:02:
Over die bumpstops gesproken. Ik constateer toch wel vaak dat wanneer ik alleen in de Megane zit en over een verkeersdrempel rij met de toegestane snelheid, het regelmatig voorkomt dat de auto doorveert tot op de bumpstops. Ik lees dan ook wel dat mensen er hulpveren aan de achterkant op monteren, maar ik vind dat Renault dat toch niet goed voor elkaar heeft.
[ Voor 3% gewijzigd door edtbonep op 21-12-2025 12:18 ]
[ Voor 17% gewijzigd door DeJurist op 21-12-2025 15:00 ]
Wat komt er nog een kosten bij voor import? Heb je daar een grof idee van?DeJurist schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:45:
Een kennis overweegt een Megane E-Tech uit Duitsland te importeren. Met enig onderhandelen zijn ze daar al rond de 15.000 euro te vinden, terwijl de goedkoopste in Nederland ongeveer 19.000 euro kost.
Zijn er zaken waar je rekening mee moet houden bij import? En geldt dat bij de 220 pk-versies alle opties standaard zijn, of verschilt de uitrusting per uitvoering?
Hoe zit het met de winterprestaties? Is pre-heating standaard beschikbaar en kun je deze activeren tijdens het navigeren naar een laadstation?
[ Voor 11% gewijzigd door bbbrumbrum op 21-12-2025 18:23 ]
Grofweg heb je 3 varianten: Equilibre, Techno en Iconic (en nog een zakelijke Evolution, die tussen equilibre en techno in zit).DeJurist schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:45:
Zijn er zaken waar je rekening mee moet houden bij import? En geldt dat bij de 220 pk-versies alle opties standaard zijn, of verschilt de uitrusting per uitvoering?
Hoe zit het met de winterprestaties? Is pre-heating standaard beschikbaar en kun je deze activeren tijdens het navigeren naar een laadstation?
[ Voor 17% gewijzigd door BVice op 22-12-2025 15:49 ]
De warmtepomp was voor zover ik weet tot midden 2023 een optie van €1000.DeJurist schreef op zondag 21 december 2025 @ 14:45:
Een kennis overweegt een Megane E-Tech uit Duitsland te importeren. Met enig onderhandelen zijn ze daar al rond de 15.000 euro te vinden, terwijl de goedkoopste in Nederland ongeveer 19.000 euro kost.
[ Voor 3% gewijzigd door RobbieT op 22-12-2025 15:25 ]
BVice schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:12:
[...]
Grofweg heb je 3 varianten: Equilibre, Techno en Iconic (en nog een zakelijke Evolution, die tussen equilibre en techno in zit).
De meeste varianten zijn in zowel 140pk als 220pk te krijgen, waarbij de 140pk soms de kleine batterij heeft.
220pk is altijd 60 kWh batterij.
Ik zou adviseren alleen naar de EV60 Techno en Iconic te kijken. Wat er standaard is verschilt per MY. 'Mijn' Techno had standaard stoel/stuur-verwarming, maar vanaf '23 of '24 was dat ineens alleen als los winter pack te krijgen enz. Zelfde geldt voor parkeersensoren voor, dit was later ook ineens een optie terwijl ik het standaard heb.
Qua opties heb je dus grofweg:
- Winter (afh. van MY of dit standaard is)
- Drive Assist (ACC, LCA) en volgens mij zijn later ook parkeersensoren voor onderdeel van dit pakket geworden
- Drive Assist + Augmented (ACC, LCA, 360 graden camera)
- Harmann kardon (standaard op iconic)
- warmtepomp
Pre-heating / conditioning van de betterij tbv snelladen gaat alleen automatisch via Google Maps, je kan dat niet zelf aan of uit zetten.
Pre-heating voor vertrek (dus de auto verwarmen of koelen voor comfort) kan wel gewoon via de app.
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Wat voor mij nog niet helemaal duidelijk is, is of de warmtepomp ook wordt gebruikt om de accu op te warmen tijdens het snelladen, of dat deze uitsluitend bedoeld is voor het efficiënt verwarmen van de cabine. Daarnaast vraag ik me af hoe je kunt vaststellen of de auto beschikt over de functie waarbij de accu automatisch wordt voorverwarmd wanneer je via Google Navigatie naar een snellaadstation navigeert.RobbieT schreef op maandag 22 december 2025 @ 15:22:
[...]
De warmtepomp was voor zover ik weet tot midden 2023 een optie van €1000.
Let dus op of de warmtepomp aanwezig is.
De R5 doet wel voorverwarmen als er een snellaadstop in de route op de navigatie staat.
Dus ik neem aan dat de Megane dat dan ook doet.
Bereik in de winter is gewoon minder dan in de zomer,
Tot nu toe is mijn ervaring zo’n 19% meer verbruik als het koud is.
(Retourtje woon/werk in de zomer 81% -> 50%, in de winter rond het vriespunt 81% -> 44%)
Bij RDW op kenteken zetten was altijd iets van €350.
Daar komt nog de BPM afdracht bij,
BPM op een nieuwe elektrische auto is €667.
Weet niet of en hoe dat afschrijft op een tweedehands.
https://www.valleiautogro...elektrische-autos-in-2026
Warmtepomp is alleen voor het verwarmen van het interieur, er is een aparte verwarmingscircuit voor het koelwater van de batterij.DeJurist schreef op maandag 22 december 2025 @ 17:50:
[...]
[...]
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Wat voor mij nog niet helemaal duidelijk is, is of de warmtepomp ook wordt gebruikt om de accu op te warmen tijdens het snelladen, of dat deze uitsluitend bedoeld is voor het efficiënt verwarmen van de cabine. Daarnaast vraag ik me af hoe je kunt vaststellen of de auto beschikt over de functie waarbij de accu automatisch wordt voorverwarmd wanneer je via Google Navigatie naar een snellaadstation navigeert.
Klinkt meer als een bereik dingetje dan een Megane gerelateerd dingetje. Wat mij wel links en rechts (ik bezoek vele fora en facebookgroepen gerelateerd aan de elektrische Renault's) opvalt is dat als eigenaren zelf dingen toevoegen de auto wel eens wat kuren vertoont. OBD dongle, dashcam, etc..tlpeter schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:11:
Na drie weken al drie keer gehad dat de gps bij maps ineens niet meer werkte. Vandaag ook tegelijkertijd met mijn mobiel dus via Android auto -> Waze werkte het ook niet. Tegelijkertijd een lane assist melding die niet meer weg wilde gaan. Ik heb de hele unit moeten resetten om het weg te krijgen. Volume werkte ook niet meer op dat moment. Dit moet toch niet te vaak voorkomen want daar word ik niet blij van
Mijn ervaring is dat dat laatste niet hoeft om die hoge snelheden te behalen, klinkt inderdaad alsof er begrensd wordt.znight schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:51:
Rij nu al ruim 20k met de auto en bevalt nog steeds erg goed.
Wat ik me wel afvraag, is iets met het snelladen. Ik heb nu al een aantal keer gehad dat de snelheid niet boven de 50kwh uitkomt. 2x bij Shell (30kwh en 50kwh) en laatst bij FastNed (50kwh) (Allen in provincie Utrecht, smiddags, maar ook avonds) Als ik bij ons over de grens (DU) laad, gaat hij direct over de 100kwh.
Kan ik uit bovenstaande concluderen dat er gewoon begrensd wordt? Zijn er meer mensen die dit meemaken? Of "moet" je het laadpunt in je navigatie zetten zodat de batterij beter geoptimaliseerd is?
Ik niet maar ik lees velen wel, en dan ligt het meestal toch aan de bestuurder.znight schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:51:
Zijn er meer mensen die dit meemaken?
En dit is er ook eentje.znight schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:51:
Of "moet" je het laadpunt in je navigatie zetten zodat de batterij beter geoptimaliseerd is?
Dit is DE oplossing voor zeker 80% van de gevallen naast de soft reset.Majesty schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:59:
Uiteindelijk een kwartier de auto uitgezet en op afstand een rondje gelopen, buiten bereik van de auto (het was -4 buiten 😅) en dat heeft gelukkig geholpen.
Mocht iemand ooit nog in dit topic zoeken naar de melding "controleer verlichting", bovenstaande dus een mogelijke oplossing.
Begrenzing vanuit de laadpalen zal niet het geval zijn, dat gaat niet tot 50 kW, is meestal een stuk hoger als dat al gebeurd.znight schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 08:51:
Rij nu al ruim 20k met de auto en bevalt nog steeds erg goed.
Wat ik me wel afvraag, is iets met het snelladen. Ik heb nu al een aantal keer gehad dat de snelheid niet boven de 50kwh uitkomt. 2x bij Shell (30kwh en 50kwh) en laatst bij FastNed (50kwh) (Allen in provincie Utrecht, smiddags, maar ook avonds) Als ik bij ons over de grens (DU) laad, gaat hij direct over de 100kwh.
Kan ik uit bovenstaande concluderen dat er gewoon begrensd wordt? Zijn er meer mensen die dit meemaken? Of "moet" je het laadpunt in je navigatie zetten zodat de batterij beter geoptimaliseerd is?
Nee, als de auto onder garantie gerepareerd wordt, heb je recht op een leenauto via de garantieregeling van Renault. Dus los van de leasemaatschappij.BVice schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:48:
[...]
dit ligt toch aan je lease maatschappij? Zij zijn verantwoordelijk voor jouw vervoer...ik heb nog nooit vanuit de dealer een leenauto gekregen. Dit gaat altijd via de LM.
Ik rij ook al 140.000+ probleemloze kilometers en de Megane is met stip de betrouwbaarste auto die ik ooit heb gehad.
Er zijn wat reparaties en garantie acties geweest, de dealers zijn irritant en niet heel meedenkend en idd je rijdt een auto met een oude android versie. Het alternatief is een auto zonder Android Automotive en dat vind ik dan weer een stap terug. 50k voor een BMW/VAG/Kia neertellen en dan de volledige infotainment het raam uit knikkeren om Carplay te gaan gebruiken...die snap ik niet
OpenR is niet perfect maar de alternatieven zijn helaas zoveel slechter...
constant14 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:58:
Wat een kut navigatie zit er toch in die auto.
Dus jij vind het fijn als je er bij iedere afslag afgestuurd om ergens een uur te gaan laden als je zeker weet dat je ruim thuis kunt komen? In 2024 kon ik met dezelfde auto met nog 1% batterij zonder gemekker thuis komen. Ergens is het in een update mis gegaan denk ik.Zjanzjak schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 22:28:
Iedereen: Die navigatie werkt echt heerlijk.
1 iemand:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door constant14 op 28-12-2025 02:32 ]
[ Voor 23% gewijzigd door Remuzzz op 28-12-2025 07:49 ]
Je komt erg gefrustreerd over in mijn ogen en gedraagd je onredelijk door de navigatie 'kut' te noemen op basis van deze feature. Ik denk dat velen het met me eens zullen zijn als ik zeg dat er momenteel geen betere navigatiesoftwarec bestaat dan deze. Klinkt mij dan ook meer als een klassiek geval van PEBKAC. De melding om alsnog te gaan laden komt hooguit één keer. Was je hierdoor verkeerd gereden ofzo? Ruzie ontstaan in de auto? 😜constant14 schreef op zondag 28 december 2025 @ 02:31:
[...]
Dus jij vind het fijn als je er bij iedere afslag afgestuurd om ergens een uur te gaan laden als je zeker weet dat je ruim thuis kunt komen? In 2024 kon ik met dezelfde auto met nog 1% batterij zonder gemekker thuis komen. Ergens is het in een update mis gegaan denk ik.
Zeker nooit een Tesla gehad?
Weet Google dat je thuis een lader hebt? Als je dit correct hebt ingesteld zouden er geen laadvoorstellen moeten komen op weg naar huis.constant14 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 21:58:
We rijden naar huis en houden nog 30 km range over als we thuis zijn. De navigatie blijft maar mekkeren dat we moeten laden om thuis te komen. Wat een kut navigatie zit er toch in die auto. Zelfs als ik de tussenstops verwijder houdt het gemekker niet op. Waarom werkt dat zo slecht?
[ Voor 9% gewijzigd door guido66 op 28-12-2025 08:46 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Zjanzjak schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:40:
[...]
Ik niet maar ik lees velen wel, en dan ligt het meestal toch aan de bestuurder.
Met hoeveel % kwam je aan?
Stond je alleen?
Meestal was het wel drukker, maar batterij zat rond de 20%. Zag ook dat een EX30 met 50 KwH ging en een ID3 met 70. Lijkt me allemaal niet veel. Maar goed, eerst maar eens beginnen met het in Maps zetten en desnoods wisselen. Kijken of dat werkt.
[...]
En dit is er ook eentje.
Ja, zet de snellader in je navigatie, neem wel in acht dat dit 20 a 30 minuten vantevoren gebeurt.
Maar dan nog heb je wel eens bij snelladers, dat het ondanks bovengenoemde nog steeds langzaam gaat, dat overkomt mij ook wel eens. Aangezien ik zowat alleen maar bij Tesla laad en er vaak voldoende ruimte is verander ik dan van plek, en dat heeft mij altijd geholpen.
Noot; bij Tesla SuC in Ridderkerk ben ik 3 keer van plek veranderd, het hielp wel uiteindelijk.
[...]
Dit is DE oplossing voor zeker 80% van de gevallen naast de soft reset.
Je kunt het laadvoorstel verwijderen maar dan blijft het terugkomen bij iedere afslag. Dat was twee jaar geleden niet zo dus iemand moet gedacht hebben dat dit noodzakelijk is.Remuzzz schreef op zondag 28 december 2025 @ 07:44:
Los van dit probleem, dat inderdaad door Google te fixen moet zijn met een knopje, "negeer laadvoorstellen, ik wil thuiskomen met x procent" vind ik de conclusie dat de navigatie kut is op basis van 1 edge case, ook erg ver gaan.
Praktisch gezien zou je in dit geval ook even Android Auto kunnen aanzetten om je rit verder tot thuis te kunnen vervolgen. Zelfde navigatie, maar dan zonder de integratie met de auto-accu.
De opmerking: zeker nooit een Tesla gehad vind ik ook een beetje vreemd trouwens. Ik denk dat de meeste mensen nooit een Tesla hebben gehad. Anders hoor je er niet bij ofzo? En als je daar zo tevreden mee was, was dan lekker bij Tesla gebleven denk ik dan.
Als ik het voorstel verwijder zou het ook niet meer terug moeten komen. De navigatie laat je op sommige plekken meer dan 20 km meer rijden en dan laden terwijl je gewoon thuis kunt komen.guido66 schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:45:
[...]
Weet Google dat je thuis een lader hebt? Als je dit correct hebt ingesteld zouden er geen laadvoorstellen moeten komen op weg naar huis.
https://www.reddit.com/r/...ion_to_google_maps/?tl=nl
Eerst zeggen dat Tesla ook kut is en vervolgens alleen maar gebruik maken van Tesla chargers. De Renault is van mijn vrouw en die wordt zenuwachtig van die meldingen de hele tijd. En het is gewoon niet nodig en was twee jaar geleden anders toen ze hem net had. In de Tesla had ze nooit last van zenuwen.Majesty schreef op zondag 28 december 2025 @ 08:24:
[...]
Je komt erg gefrustreerd over in mijn ogen en gedraagd je onredelijk door de navigatie 'kut' te noemen op basis van deze feature. Ik denk dat velen het met me eens zullen zijn als ik zeg dat er momenteel geen betere navigatiesoftwarec bestaat dan deze. Klinkt mij dan ook meer als een klassiek geval van PEBKAC. De melding om alsnog te gaan laden komt hooguit één keer. Was je hierdoor verkeerd gereden ofzo? Ruzie ontstaan in de auto? 😜
Over Tesla navigatie gesproken: haha, ja lekker makkelijk, die kan jou geen andere stops aanraden dan Tesla superchargers, over 'kut' gesproken.
Waar ik het wel met je eens ben is dat het jammer is dat Maps blijkbaar rekent met een vooraf ingesteld energieverbruik. Want het aangegeven accu percentage bij aankomst wordt zonder uitzondering altijd veel te conservatief berekend en niet op basis van je verbruik afgelopen 100km bijvoorbeeld. Over lange ritten zorgt dit ervoor dat de stops die aangegeven worden (veel) te vroeg zijn. Je zou toch denken dat hij continu kan uitlezen wat je verbruik is.
Los daarvan pas ik ze sowieso vaak handmatig aan bij lange ritten (+500km), omdat ik dan een maand abonnement op Tesla afsluit en alleen maar Tesla superchargers wil gebruiken. Dat is overigens echt een pro tip: scheelt een slok op een borrel. Afgelopen zomer 3500km gereden voor €180. Zou mooi zijn als je in de toekomst ook aan kan geven dat je uitsluitend bij één of meerdere aanbieders wilt laden.
Kijk dat natuurlijk! Logisch ook. En die banden ja, inderdaad, ook zoiets.RobbieT schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:20:
De Megane is qua luchtweerstand natuurlijk wat beter dan de 5 / A290.
Uiteraard, ik klaag ook niet hoor, was meer een constatering.RobbieT schreef op zondag 28 december 2025 @ 22:20:
Maar goed, de fun van de A290 is ook wat waard toch?
Als je in de Renault app naar de kaart gaat, het tweede tabblad, en dan bovenin gewoon even een willekeurige bestemming intoetsen:constant14 schreef op zondag 28 december 2025 @ 17:46:
[...]
Eerst zeggen dat Tesla ook kut is en vervolgens alleen maar gebruik maken van Tesla chargers. De Renault is van mijn vrouw en die wordt zenuwachtig van die meldingen de hele tijd. En het is gewoon niet nodig en was twee jaar geleden anders toen ze hem net had. In de Tesla had ze nooit last van zenuwen.
/f/image/tSLLysGMLaAkc94ukbeEIvZ5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/WFK1iXbtGboeQeu04gQUUCmw.png?f=fotoalbum_large)
Netjes.goofer_nieuw schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:35:
Ik heb met de megane toch wel een unieke ervaring.
Auto nu 2 jaar en 9 maanden met ruim 87K op de teller.
Voorbanden begin dit jaar vervangen rond de 55K. Profiel achterbanden was toen nog meer dan ok.
Bij de jaarlijkse controle eind maart profiel op de achterbanden nog steeds prima.
Gisteren met ruim 87K op de teller naar kwikfit om profiel te laten controleren met het idee dat de wissel er nu wel echt moet komen.
Was profiel nog steeds ruim voldoende.
Medewerker van de kwikfit legde me uit dat bij veel EV's vanaf fabriek er blijkbaar aangepaste banden onder liggen die langer meegaan dan reguliere banden bij de wissel.
Heb EV 4 seizoensbanden.
Nog nooit zo lang op een set (achter) banden gereden.
En welke banden zijn dat dan?goofer_nieuw schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:35:
Ik heb met de megane toch wel een unieke ervaring.
Auto nu 2 jaar en 9 maanden met ruim 87K op de teller.
Voorbanden begin dit jaar vervangen rond de 55K. Profiel achterbanden was toen nog meer dan ok.
Bij de jaarlijkse controle eind maart profiel op de achterbanden nog steeds prima.
Gisteren met ruim 87K op de teller naar kwikfit om profiel te laten controleren met het idee dat de wissel er nu wel echt moet komen.
Was profiel nog steeds ruim voldoende.
Medewerker van de kwikfit legde me uit dat bij veel EV's vanaf fabriek er blijkbaar aangepaste banden onder liggen die langer meegaan dan reguliere banden bij de wissel.
Heb EV 4 seizoensbanden.
Nog nooit zo lang op een set (achter) banden gereden.
Kan nog wel even duren dus.Zjanzjak schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:15:
[...]
Dat heb ik vaker gezien 'Deze update is komende dagen beschikbaar', vervolgens maanden niets.
Maar ik heb die update al 10 maanden. Dat vond ik het bijzondere.Zjanzjak schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 12:38:
In het Scenic e Tech topic poste ook al iemand dat hij een soortgelijk melding had.
Mijn antwoord daar geldt hier ook;
[...]
Kan nog wel even duren dus.
Bij de Megane had ik de melding echt maanden al voordat ik 'em uiteindelijk ging inruilen voor de Alpine, voor de gein op de laatste dag voor inruil nog even gecheckt voor updates, maar niets.
Volgens mij wel.kazuka schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:44:
Twijfel of Waze daarin nog beter is want volgens mij komen die gegevens ook in Google Maps terecht toch (zelfde eigenaar)?
Dit vond ik een stuk minder fijn haha, heb het daarom ook uitgezet.kazuka schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 13:44:
en ook het pingeltje als je een flitser nadert is fijn.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq