Carlos0_0 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:52:
[...]
Het is best mogelijk het niet vollig van HBO is, en zij ook licentie kosten moeten betalen.
Dan is het afwegen of dat het geld nu waard is, dat kunnen ze vast zien aan het aantal kijkers.
Of ze hebben het verkocht voor enige tijd aan een andere dienst, en dan zal er vast in de voorwaarden staan dat zij het dan tijdelijk niet mogen aanbieden.
Het is wel echt een blamage van HBO. En zo gaat het al sinds de launch in Nederland he. Als ze intern rechten moeten verlengen moet de klant daar niks van merken. Dit is niet de eerste keer dat het fout gaat. Laatst ook heel veel eigen HBO / WB series er af, sommige waren 2 dagen later weer terug. Andere zijn nog steeds nergens anders te zien..
Vooral zonder mededeling content verwijderen stoort mij enorm, het is gewoon niet respectvol naar je klanten. Zo ga ik ook bijna niet meer aan een lange serie beginnen. Ik heb nog wat series op mijn backlog staan als The Wire, Sopranos, West Wing (nu ook weg). Die grote lange series wil ik op mijn eigen tempo volgen. En desnoods haal ik een paar avonden door als ik weet dat het binnen een maand weg is. Niet dat je zoals anderen bij seizoen 6 van ER zit en de hele serie weg is.
En helaas is HBO niet de enige, ook SkyShowtime schuift doodleuk met eigen content om de paar maanden, Amerikaanse praktijken. Zowel HBO als SkyShowtime heb ik nog met 50% korting maar tegen 6 en 7 euro per maand vraag ik mij eigenlijk steeds meer af waarom. O wee als er 1 incasso fout gaat, dan ben je meteen je levenslange korting kwijt.
Netflix is ook de koning van content verwijderen en 3 maanden later weer terug, maar daar blijft eigen geproduceerde content gelukkig voorlopig tot in lengte van dagen online, dat geeft een fijn gevoel en externe content geven ze gewoon aan dat die binnenkort verdwijnen. Prime vind ik zelf niet fijn in gebruik maar ook daar verdwijnt eigen content niet zomaar.