Acties:
  • +8 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:48
LZ86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:43:
[...]

Dat doen we al de hele pandemie niet.

Er zijn mensen overleden die niet waren gestorven als een covidpatient "hun" plekje niet bezet had gehouden. ( stond kortgeleden ergens een artikel in een krant met een interview van enkele nabestaanden van zulke slachtoffers)

Dat is vóór de vaccins een gevolg wat denk ik wel acceptabel was, want anders waren al die covidopnames gestorven.

Maar ná de vaccins? Daar kan ik geen vrede mee hebben. Dat er mensen onnodig sterven door de domme keuze van individualistische lui. En dat geld in zekere zin nu ook voor de maatschappij als geheel, die yolo gaat omdat omikron "slechts een griepje is" terwijl er gewoon ruim duizend bedden vastgehouden worden door covidpatienten (+200 IC).

Ik denk dat de collaterale damage door het gebrek aan fatsoen van deel van de bevolking enorm groot is. We gaan schrikken als na de pandemie de cijfers bekend gaan raken.
100 punten. Laten we nu net vandaag een naar mijn mening belangrijk instrument begraven hebben in den haag.......

Je zal de afgelopen tijd maar niet geholpen kunnen zijn in het ziekenhuis omdat een of andere ongevaccineerde imbeciel (sorry) de boel bezet houd. Dit kan je gewoon je doodsvonnis geweest zijn, of misschien ben je al wel overleden inmiddels.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:45

Mfpower

In dubio

Lapa schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:40:
[...]

Maar dit gaat wel twee kanten op. Er staat onder andere dat de Deense overheid vertrouwen geniet, o.a. omdat maatregelen relatief mild waren en zodra het kon werden opgeheven.

Dat is precies wat de NL overheid de eerste 20 maanden van de crisis ook geprobeerd heeft, maar hier leidt dat niet tot vertrouwen in de overheid, maar tot beschuldigingen van te laks zijn en draaien.
Telkens als onze regering strenge maatregelen afkondigde (TE STRENG!!), juist milde maatregelen afkondigde (TE MILD!!) of maatregelen weer afschaften (TE VROEG!! / TE LAAT!!), konden ze rekenen op een stevige portie kritiek. Soms door exact dezelfde mensen die slechts een paar weken eerder kritiek hadden op precies het tegenovergestelde.

Dat komt natuurlijk ook door af en toe onhandige keuzes in de communicatie, maar hier mogen wij als volk en de oppositie en de media toch ook echt de hand in eigen boezem steken.

Het helpt natuurlijk wel dat het basisvertrouwen van Denen in de overheid erg hoog is, terwijl dat hier juist de laatste jaren is afgekalfd door heel andere dossiers, zoals de toeslagenaffaire.
Het stuk communicatie ben ik het mee eens, maar het is wel echt een feit dat de overheid echt niet goed heeft gehandeld. Daar zijn ook verschillende rapporten over verschenen (o.a. KPMG). Van downplayen aan het begin, inzetten op groepsimmuniteit (en later ontkennen), continu te laat inzetten met lichte maatregelen zodat heftige onontkoombaar waren, popi-jopi willen spelen (dansen met janssen) naar nu ineens het totale omgekeerde op het moment dat er wél licht aan het einde van de tunnel is.

Tel daarbij op de eenzijdige manier van besluitvorming, het probleem met de democratie en de bestuurscultuur, omgang met burgers (van toeslagen tot onschuldige burgers als fraudeurs aanmerken), het minder goed functioneren van de kamer en het bankieren op PR ipv inhoud en ik vraag me echt af wie de hand in eigen boezem moet steken als het gaat om vertrouwen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 12:32
[...]

Maar dit gaat wel twee kanten op. Er staat onder andere dat de Deense overheid vertrouwen geniet, o.a. omdat maatregelen relatief mild waren en zodra het kon werden opgeheven.

Dat is precies wat de NL overheid de eerste 20 maanden van de crisis ook gedaan heeft, maar hier leidt dat niet tot vertrouwen in de overheid, maar tot beschuldigingen van te laks zijn en draaien.
Telkens als onze regering strenge maatregelen afkondigde (TE STRENG!!), juist milde maatregelen afkondigde (TE MILD!!) of maatregelen weer afschaften (TE VROEG!! / TE LAAT!!), konden ze rekenen op een stevige portie kritiek. Soms door exact dezelfde mensen die slechts een paar weken eerder kritiek hadden op precies het tegenovergestelde.

Dat komt natuurlijk ook door af en toe onhandige keuzes in de communicatie, maar hier mogen wij als volk en de oppositie en de media toch ook echt de hand in eigen boezem steken.

Het helpt natuurlijk wel dat het basisvertrouwen van Denen in de overheid erg hoog is, terwijl dat hier juist de laatste jaren is afgekalfd door heel andere dossiers, zoals de toeslagenaffaire.
Precies, ik lees het oorzaak/gevolg in dat artikel ook anders dan @TerraGuy

De maatregelen worden opgeheven in Denemarken omdat de Deense bevolking veel vertrouwen in de regering heeft en zich heel goed aan de regels houdt.

In Nederland was het vertrouwen in de overheid al laag dus laten wij ons niets vertellen en doen we lekker dwars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
LZ86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:18:
En nu opletten, zometeen komen de "jamaar in het UMCG zeggen ze dat 1/3e daar niet door covid ligt!!11!!"
Ik vraag me oprecht af waarom je het nodig vind om zo'n zinnetje erbij te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-09 15:21
42erik schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:36:
[...]

tja, misschien is mijn school niet representatief (dat zijn we niet vaak), maar ik merk hier weinig van. Zo goed als iedereen een vaccin, en goede open gesprekken erover.
Vaccinatiegraad correleert met sociaaleconomische status. Hoe lager op de ladder, hoe lager de vaccinatiegraad. Op de TUE is het bijvoorbeeld 96%. In volkswijken halen we soms de 40% niet eens.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04:57

Dennis1812

Amateur prutser

RodeStabilo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:49:
[...]

Ik vraag me oprecht af waarom je het nodig vind om zo'n zinnetje erbij te zetten.
Omdat het precies is zoals het vaak gaat.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Laatst online: 22:45

Mfpower

In dubio

42erik schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:36:
[...]

tja, misschien is mijn school niet representatief (dat zijn we niet vaak), maar ik merk hier weinig van. Zo goed als iedereen een vaccin, en goede open gesprekken erover.

En nog steeds... je kan testen... Of gewoon een vaccin halen en niet zo moeilijk doen
Dat is niet altijd in de hand van een jongere - van het aanvragen van een digid tot toestemming nodig hebben van de ouders. Of anders goedkeuring, loyaliteit speelt ook een rol, bij volwassenen nog, laat staan bij tieners. Daarnaast, degene die zich misschien het meest schamen die hoor je natuurlijk het minst.
Oh, en weet je waar ze echt eenzaam van werden... lockdown... thuisonderwijs... je weet wel, die we amper meer hebben dankzij een hoge vaccinatiegraad
Jazeker laten we die hoge vaccinatiegraad vieren. Bijna net zo hoog in Denemarken, maar dan toch met een CTB hier. Gooi dat laatste dan ook weg.

En hier nog even de twitter-draad uit dat artikel: https://mobile.twitter.co...tatus/1467457681933979655

[ Voor 4% gewijzigd door Mfpower op 01-02-2022 13:52 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:57
LZ86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:43:
[...]

Dat doen we al de hele pandemie niet.

Er zijn mensen overleden die niet waren gestorven als een covidpatient "hun" plekje niet bezet had gehouden. ( stond kortgeleden ergens een artikel in een krant met een interview van enkele nabestaanden van zulke slachtoffers)

Dat is vóór de vaccins een gevolg wat denk ik wel acceptabel was, want anders waren al die covidopnames gestorven.

Maar ná de vaccins? Daar kan ik geen vrede mee hebben. Dat er mensen onnodig sterven door de domme keuze van individualistische lui. En dat geld in zekere zin nu ook voor de maatschappij als geheel, die yolo gaat omdat omikron "slechts een griepje is" terwijl er gewoon ruim duizend bedden vastgehouden worden door covidpatienten (+200 IC) én een overheid en wetenschappelijke instituten die erop hameren dat het géén griepje is.

Ik denk dat de collaterale damage door het gebrek aan fatsoen van deel van de bevolking enorm groot is. We gaan schrikken als na de pandemie de cijfers bekend gaan raken.
Ja, interview met nabestaanden in de NRC. Toevallig was die overleden vrouw een goede kennis van mijn ouders (heb haar zelf ook wel eens ontmoet). Echt hartverscheurend wat die mensen is overkomen. Hartchirurgie drie keer opnieuw uitgesteld, een keer zelfs pas op de ochtend dat het zou plaatsvinden, terwijl artsen letterlijk zeiden dat haar hart het een tikkende tijdbom was. Uiteindelijk is ze met acute klachten naar de eerste hulp gegaan en daar in de wachtkamer overleden.

Familie was zo overstuur dat ze helemaal niks voor de uitvaart konden doen (geen kaartjes, geen advertentie, niks), terwijl ze zelf in het uitvaartwezen werkten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17-09 10:48
stylezzz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:46:
[...]

100 punten. Laten we nu net vandaag een naar mijn mening belangrijk instrument begraven hebben in den haag.......

Je zal de afgelopen tijd maar niet geholpen kunnen zijn in het ziekenhuis omdat een of andere ongevaccineerde imbeciel (sorry) de boel bezet houd. Dit kan je gewoon je doodsvonnis geweest zijn, of misschien ben je al wel overleden inmiddels.
Ik haal het toch weg

[ Voor 3% gewijzigd door Sovieto op 01-02-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:50:
[...]

Het gaat me er meer om dat het een heel onprettige manier van discussieren is door mensen die een andere mening hebben gelijk in een hoekje te drukken en een negatief stempel op te drukken.

Maar goed het is inderdaad wel z'n stijl, dat is niet nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:53
CMD-Snake schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:44:
[...]

Ik betwijfel het. Ze zitten nu op een punt dat als er niets uit komt het een enorme afgang wordt. De motie van de SGP en Omtzigt vereist wel dat ze partij gaan kiezen wat betreft 2G.
Vandaag weten we het in ieder geval zeker niet, want Van der Staaij heeft om een hoofdelijke stemming gevraagd.

Volgens mij kan de regering er nog gewoon voor kiezen om bij hun standpunt te blijven en het wetsvoorstel aan te houden met het oog op meer onderzoek naar de proportionaliteit. Waarmee ze aangeven dat 2G nog niet definitief van tafel is maar impliciet wel ter discussie stellen. Ik zie niet in waarom een meerderheid in de Tweede Kamer dit niet zou steunen of dat dit een afgang zou zijn.

Als de motie wordt aangenomen is er ook nog de mogelijkheid dat de regering deze naast zich neerlegt. Dat zie ik echter niet gebeuren. En als de motie wordt aangenomen, kan de regering er ook voor kiezen om het wetsvoorstel in te trekken maar de onderzoeken naar 2G wel voort te zetten en indien nodig (met nieuwe onderbouwing) als nog het wetsvoorstel in te dienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 00:57
Mfpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:46:
[...]

Het stuk communicatie ben ik het mee eens, maar het is wel echt een feit dat de overheid echt niet goed heeft gehandeld. Daar zijn ook verschillende rapporten over verschenen (o.a. KPMG). Van downplayen aan het begin, inzetten op groepsimmuniteit (en later ontkennen), continu te laat inzetten met lichte maatregelen zodat heftige onontkoombaar waren, popi-jopi willen spelen (dansen met janssen) naar nu ineens het totale omgekeerde op het moment dat er wél licht aan het einde van de tunnel is.

Tel daarbij op de eenzijdige manier van besluitvorming, het probleem met de democratie en de bestuurscultuur, omgang met burgers (van toeslagen tot onschuldige burgers als fraudeurs aanmerken), het minder goed functioneren van de kamer en het bankieren op PR ipv inhoud en ik vraag me echt af wie de hand in eigen boezem moet steken als het gaat om vertrouwen.
Op zich ben ik het hier voor een flink deel mee eens. Ik zal zeker niet beweren dat de overheid perfect heeft gehandeld of gecommuniceerd. Het punt is dat het een wisselwerking is.

De overheid handelt niet perfect, maar de extreem kritische blik van heel veel Nederlanders op elke kleine of grotere fout in beleid of communicatie, versterkt het wantrouwen waarmee je in een vicieuze cirkel komt.

Het is sowieso onmogelijk om het perfect te doen qua beleid omdat er 17 miljoen verschillende belangen en interpretaties zijn. Maar nogmaals het zou zeker beter gekund hebben, daar ben ik het mee eens.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:01
RodeStabilo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:52:
[...]

Het gaat me er meer om dat het een heel onprettige manier van discussieren is door mensen die een andere mening hebben gelijk in een hoekje te drukken en een negatief stempel op te drukken.

Mwa, dat het de discussie niet geheel ten goede komt daar kan ik me wel in vinden. Maar dat ze in een hoekje gedrukt worden? Uiteindelijk is zo'n opmerking natuurlijk niet echt een mening, het is een poging om iemand's argument of zienswijze te nullificeren of te bagitaliseren. Het is niets meer dan "ja maar het is zo erg niet, want er zijn ook genoeg mét covid ipv dóór covid", ok, bedankt, dit hebben we al in zes delen van deze reeks kunnen lezen. Het is geen nieuwe inzicht, het leidt niet tot een ontwikkeling van de discussie en toch blijft die opmerking terug komen.

Dat iemand hier wel klaar mee is en dit vooraf afschiet snap ik dan wel :X

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:14
RodeStabilo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:52:
[...]

Maar als een mening op basis van de huidige wetenschappelijke consensus aantoonbaar onjuist is, waarom mag dat niet duidelijk gezegd worden? edit: en dan bedoel ik dat de ziekenhuisinstroom oploopt omdat er nog steeds te weinig gevaccineerd wordt

Waar wordt versoepeld/ mag meer? In landen waar mensen beter naar de overheid luisteren, waar de wetenschappelijke stand van zaken sneller voor waar wordt aangenomen en dus bijvoorbeeld de vaccinatiegraad hoger is.

Waar zijn de maatregelen nog beroerder dan hier? In landen waar mensen zich nog minder van de overheid/ wetenschap aantrekken en waar dus vaccinatieplicht/ 2G+ ingevoerd moet worden omdat het anders onbeheersbaar wordt.

Ik vind nog steeds dat mensen zelf moeten weten of ze zich laten vaccineren, máár daar staat tegenover dat ze dan maar moeten accepteren dat daar veel kritiek op is, omdat 't wetenschappelijk/statistisch gezien een onverstandige keuze is. én voor het individu én voor de maatschappij als geheel.

[ Voor 4% gewijzigd door rik86 op 01-02-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
-tom-562 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:26:
[...]

Iedereen in zijn omgeving kent inmiddels wel meerdere mensen die besmet zijn. En zo'n iedereen daarvan heeft geen (of milde) klachten.
n=1, hier zowel een buurman aan de ene kant en aan de andere kant die weken na de besmetting nog steeds uitgeput zijn na een uurtje werken. De buurvrouw 2 huizen verder moest voor controle na t ziekenhuis zelfs gisterenavond (~40 schat ik d'r).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 22:48
eric.1 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:05:
[...]

Mwa, dat het de discussie niet geheel ten goede komt daar kan ik me wel in vinden. Maar dat ze in een hoekje gedrukt worden? Uiteindelijk is zo'n opmerking natuurlijk niet echt een mening, het is een poging om iemand's argument of zienswijze te nullificeren of te bagitaliseren. Het is niets meer dan "ja maar het is zo erg niet, want er zijn ook genoeg mét covid ipv dóór covid", ok, bedankt, dit hebben we al in zes delen van deze reeks kunnen lezen. Het is geen nieuwe inzicht, het leidt niet tot een ontwikkeling van de discussie en toch blijft die opmerking terug komen.

Dat iemand hier wel klaar mee is en dit vooraf afschiet snap ik dan wel :X
Zeker, het zijn toch altijd dezelfde argumenten die je tegenkomt en die ook al net zo vaak weerlegt zijn. Zeker als je hier met enige regelmaat bent gaat zoiets gewoon irriteren...... Iedereen wil verder, maar we verzanden in dezelfde discussies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Johan Bogle schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:50:
[...]
Vaccinatiegraad correleert met sociaaleconomische status. Hoe lager op de ladder, hoe lager de vaccinatiegraad. Op de TUE is het bijvoorbeeld 96%. In volkswijken halen we soms de 40% niet eens.
dat is waar. Daarin zit onze populatie bovengemiddeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:57
tlpeter schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:30:
[...]

Precies de reden om het alsnog te doen. Het gaat de economie raken. NS met minder personeel en dus minder treinen. Vanochtend al over luchtverkeersleiders dus minder vluchten.
Dat personeelstekort moet je met een korreltje zout geven als het om de besmettingen gaat.
Grotendeels is werkend Nederland gewoon tot over de oren druk, niet alleen de zorg, ook bedrijven moeten soms lange dagen maken.
Goed personeel vinden is lastig, dus ze pakken nu ook elke gelegenheid aan om even te melden dat ze meer mensen erbij moeten hebben. ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Mfpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:40:
[...]

Dat klopt, maar ook dat was een buitenproportionele maatregel die de grote groep die zich netjes aan de regels hield - waaronder ikzelf - onevenredig raakte.
Mfpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 10:02:
[...]

Onzin. Toen met de avondklok hadden we als groep al afgesproken dat we elkaars boetes zouden betalen vanuit een pot.
Ja, een pot maken is je heel netjes aan de regels houden.

Sorry, maar dit is gewoon echt zo enorm hypocriet. Maar dat past ergens wel bij principieel tegen een ctb zijn, maar wel naar locaties gaan waar hij geldt. En blijkbaar handhaving op buren af willen sturen en nu wetten massaal willen negeren...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Grimmie187 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:47:
[...]

Precies, ik lees het oorzaak/gevolg in dat artikel ook anders dan @TerraGuy

De maatregelen worden opgeheven in Denemarken omdat de Deense bevolking veel vertrouwen in de regering heeft en zich heel goed aan de regels houdt.

In Nederland was het vertrouwen in de overheid al laag dus laten wij ons niets vertellen en doen we lekker dwars.
Het gaat om welbevinden van het volk, volgens het Twitterdraadje. Het welbevinden was al hoog bij Denen inderdaad, daardoor was men meer geneigd de overheid te vertrouwen en solidair te zijn. Welbevinden en vertrouwen zijn aan elkaar gelinkt.

Je zou ook kunnen stellen: 'we' doen precies wat de overheid ook doet, namelijk lekker onze eigen gang gaan, egoïstisch en money first, waarheid verdraaien wanneer het ons uitkomt, anderen de schuld geven van problemen, dat soort dingen :) Of we hebben zo'n overheid omdat we zelf zo zijn en dus zulke figuren kiezen, kan ook..

Nederlandse hoogleraar in Denemarken Rudi Westendorp (lid van het Deense OMT) zegt erover:
Afspraak is afspraak en we before me, dat zit nu eenmaal in de Deense volksaard ingebakken en niet in de onze. Denen droegen massaal mondkapjes omdat je er niet aan moet denken een ander te besmetten. Nederlanders droegen de maskers met tegenzin, en dan vooral om zichzelf te beschermen. Het ontlokt Westendorp de uitspraak dat “elk land de COVID-epidemie krijgt als uiting van de cultuur die er heerst”. Toch is er hoop, want beide landen delen volgens de hoogleraar de collectieve wil om gezondheidszorg goed te regelen, en elkaar te helpen in tijden van rampspoed en ellende. “We willen in essentie hetzelfde, alleen zijn we in Nederland in de uitvoering de weg kwijtgeraakt. Waarom die marktwerking en versnippering, waarom organiseren we het niet als een publieke zaak?”, vraagt Westendorp zich af. Om positief af te sluiten: “We kunnen dit opnieuw opbouwen en de overheid van onderaf ter verantwoording roepen.”
En in een ander artikel - uit 2017 - heeft hij het weer over vertrouwen:
Nederland heeft nog wel een weg te gaan. Westendorp legt uit waarom: ‘In Denemarken is een enorme paradigmaverandering geweest. Er heerst basaal vertrouwen. Als je een probleem hebt, wordt je geholpen. De belastingbetaler betaalt daarvoor, mensen zijn blij om belasting te betalen! Er is sprake van een ja-cultuur, de intentie is “ja”. Terwijl dat in Nederland “nee” is.’ Westendorp illustreert het met een voorbeeld. ‘In Nederland is indicatiestelling bedoeld om een barrière op te werpen, vanuit wantrouwen. In Denemarken is het doel van indicatiestelling een (financieel) passend aanbod.’ Vertrouwen is het sleutelwoord.
Hier in Nederland gaat de overheid meer uit van wantrouwen. De overheid vertrouwt ons niet. Je wordt gecontroleerd. Kan op een zwarte lijst komen te staan. Er wordt vanuit gegaan dat je fraudeert, bewijs maar dat het niet zo is. Zo de waard is, zo vertrouwt hij zijn gasten.

Overigens kunnen we hier zonder dat vertrouwen ook beginnen te denken aan langzaamaan zaken loslaten. Ze lopen voor maar met een maandje ofzo moet dat hier ook wel lukken.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:50
Lapa schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:51:
[...]

Ja, interview met nabestaanden in de NRC. Toevallig was die overleden vrouw een goede kennis van mijn ouders (heb haar zelf ook wel eens ontmoet). Echt hartverscheurend wat die mensen is overkomen. Hartchirurgie drie keer opnieuw uitgesteld, een keer zelfs pas op de ochtend dat het zou plaatsvinden, terwijl artsen letterlijk zeiden dat haar hart het een tikkende tijdbom was. Uiteindelijk is ze met acute klachten naar de eerste hulp gegaan en daar in de wachtkamer overleden.

Familie was zo overstuur dat ze helemaal niks voor de uitvaart konden doen (geen kaartjes, geen advertentie, niks), terwijl ze zelf in het uitvaartwezen werkten.
Yep, zo ken ik er twee persoonlijk die het gelukkig beiden *net* wel gered hebben. Zeer dringende operaties keer op keer uitgesteld omdat ofwel de OK's helemaal dicht waren ofwel omdat er geen plek was op de IC, want vol met corona patiënten. Een van beiden moest hoe dan ook twee dagen IC (standaard na zware hartoperatie). Bij de andere is het protocol dat de operatie niet uitgevoerd wordt indien geen IC bed beschikbaar is voor het geval er onverwachte complicaties optreden.

Het had in beide gevallen weinig gescheeld of de uitgestelde operaties hadden blijvende zware invaliditeit of erger tot gevolg gehad. Beiden ook geen risicocategorie mensen trouwens. Gezond levend, geen overgewicht, geen diabetes, geen zware rokers.

Naast de mensen die (al dan niet gevaccineerd) aan corona overlijden of er langdurige gevolgen van moeten dragen zijn dat de stille slachtoffers die bijna niet gezien of gehoord worden. Daar mag best wat meer aandacht voor zijn, wat deze epidemie op dat vlak kost. Het zal je vader, moeder of partner maar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
Ik lees net bij de NOS dat deskundigen verwachten dat België over de Omikron top heen is. Ik meen dat @t_captain van de week voorspelde dat de top in NL rond de 8e zou kunnen passeren (toch?). Lopen wij dan toch nog een week op België achter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 16:14
[...]

Dat is precies wat de NL overheid de eerste 20 maanden van de crisis ook geprobeerd heeft, maar hier leidt dat niet tot vertrouwen in de overheid, maar tot beschuldigingen van te laks zijn en draaien.

20 maanden? Het begin op dag 1 van de intelligente lockdown al. IPV die zondag de restaurants hun dienst af te laten maken, moesten mensen zo'n beetje het eten terugspugen op het bord.

Heel veel regels die achter een bureau vandaan te leken komen, micromanagen van dingen die geen wezenlijk verschil maken, een minister die zo graag praat dat ie alleen maar verwarring veroorzaakt, de gammele tot niet bestaande onderbouwing bij de invoering van de mondkapjesplicht, avondklok, coronapas etc waarbij ongeveer alle adviseurs buiten het OMT genegeerd werden, testbeleid die er niet was toen het het meeste nodig was, belangen van OMT-leden in door hun bedachte maatregelen (bv niet grote labs bij testen willen gebruiken), het uitgeholde democratische proces en een erg groot verschil met Denemarken is dat Rutte III en IV dezelfde partijen kent met onderling al een vertrouwensbreuk bij de formatie.

De lijst is vrijwel eindeloos eigenlijk. Natuurlijk, een deel is achteraf gezien, maar een ander deel zagen veel partijen ook al aankomen (vandaar ook vaak negatieve adviezen voor invoering). Ook gaan maatregelen er makkelijk bij, dan af en is het ene grondwetartikel blijkbaar belangrijker dan een ander.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03
Señor Sjon schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:19:
[...]

20 maanden? Het begin op dag 1 van de intelligente lockdown al. IPV die zondag de restaurants hun dienst af te laten maken, moesten mensen zo'n beetje het eten terugspugen op het bord.

Heel veel regels die achter een bureau vandaan te leken komen, micromanagen van dingen die geen wezenlijk verschil maken, een minister die zo graag praat dat ie alleen maar verwarring veroorzaakt, de gammele tot niet bestaande onderbouwing bij de invoering van de mondkapjesplicht, avondklok, coronapas etc waarbij ongeveer alle adviseurs buiten het OMT genegeerd werden, testbeleid die er niet was toen het het meeste nodig was, belangen van OMT-leden in door hun bedachte maatregelen (bv niet grote labs bij testen willen gebruiken), het uitgeholde democratische proces en een erg groot verschil met Denemarken is dat Rutte III en IV dezelfde partijen kent met onderling al een vertrouwensbreuk bij de formatie.

De lijst is vrijwel eindeloos eigenlijk. Natuurlijk, een deel is achteraf gezien, maar een ander deel zagen veel partijen ook al aankomen (vandaar ook vaak negatieve adviezen voor invoering). Ook gaan maatregelen er makkelijk bij, dan af en is het ene grondwetartikel blijkbaar belangrijker dan een ander.
Maar wie wist het toen beter? Helemaal niemand. Al die andere initiatieven van de "tegenpartij" bleken allemaal niet levensvatbaar en die critici wisten niet hoe snel ze de handen van die initiatieven moesten aftrekken en toch maar in het gareel aansluiten. Er zijn er flink wat gepasseerd die lachwekkend waren en bleken.

Niets zo veranderlijk als de inzichten tijdens een verse pandemie met een onbekend virus. (Op de echte 5g/antivaxx wappies van engel en baudet na dan, al was die baudet eerst zwaar vóór lockdowns toen dat hier nog niet gedaan werd, maar die waren vanaf het begin overal al tegen en anti. Gelukkig zijn dat er weinig.)

Heeft de regering alles goed gedaan? Hell no, er valt ze meer dan genoeg te verwijten. Maar om nu achteraf alles onder "zie je wel" te scharen is te makkelijk.

Belangrijker is: Wat leert een NL-se overheid van de gemaakte fouten voor een volgende pandemie. Draaiboeken mogen nu wel eens gemaakt worden, en daar kunnen ze een hoop dingen die nu foutgingen in voorkomen. En dat er achteraf conclusies over functioneren getrokken worden prima, er mag van mij nu eerst een stevige evaluatie gaan komen van alles door een onafhankelijke commissie.

[ Voor 7% gewijzigd door LZ86 op 01-02-2022 14:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Señor Sjon schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:19:
[...]

Wat wil je hier precies mee zeggen? Want een reden voor mensen om dan maar de brand te laten woeden lees ik niet echt.

"Ja maar hun" is toch écht iets voor de basisschool. De maatschappij kampt met een probleem, dan moet je dat willen aanpakken ondanks dat de coordinatie ruk is. Niet "ik heb geen zin" roepen en hopen dat de rest het dan wel oplost, al dan niet schermende met het feit dat de coordinatie slecht was.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
harmrh schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:19:
Ik lees net bij de NOS dat deskundigen verwachten dat België over de Omikron top heen is. Ik meen dat @t_captain van de week voorspelde dat de top in NL rond de 8e zou kunnen passeren (toch?). Lopen wij dan toch nog een week op België achter?
Belgie is een fractie eerder uit de startblokken gekomen en heeft bovendien door gebrek aan lockdown een wat hogere incidentie dan NL. Daardoor hebben ze een voorsprong van ~6-10 dagen opgebouwd.

Ik zie daat de positieve tests iets over de top heen. Hier spoedig ook!

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• LZ86
Kijk @Mfpower Dit kan het gevolg voor de horeca uitbater zijn als ie jou binnenlaat:

Wijnbar & Tapperij Den Olifant in Apeldoorn moet de komende twee weken dicht blijven, heeft de gemeente laten weten. De kroeg in het centrum van de stad overtrad zaterdag de coronaregels. Er waren te veel mensen binnen en ook werd volgens de gemeente niet gecontroleerd op de QR-code.

Als ze toevallig controleren of een mystery guest binnenhebben zijn ze de lul. En dat is dan direct een gevolg van jou gedrag (niet solo jij ofc, de uitbater stuurt je tenslotte niet weg). Is het dan nog steeds prima om de regels te overtreden als je niet enkel jezelf ermee hebt?

Ik kan heel goed snappen dat je die QR naar vind, en dat recht heb je imho ook gewoon. Maar zadel dan niet anderen met de gevolgen op. Precies eender met de ongevaccineerden en de IC bezetting toch?

[ Voor 3% gewijzigd door LZ86 op 01-02-2022 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 12:32
LZ86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:25:
[...]

Maar wie wist het toen beter? Helemaal niemand. Al die andere initiatieven van de "tegenpartij" bleken allemaal niet levensvatbaar en die critici wisten niet hoe snel ze de handen van die initiatieven moesten aftrekken en toch maar in het gareel aansluiten. Er zijn er flink wat gepasseerd die lachwekkend waren en bleken.

Niets zo veranderlijk als de inzichten tijdens een verse pandemie met een onbekend virus. (Op de echte 5g/antivaxx wappies van engel en baudet na dan, al was die baudet eerst zwaar vóór lockdowns toen dat hier nog niet gedaan werd, maar die waren vanaf het begin overal al tegen en anti. Gelukkig zijn dat er weinig.)

Heeft de regering alles goed gedaan? Hell no, er valt ze meer dan genoeg te verwijten. Maar om nu achteraf alles onder "zie je wel" te scharen is te makkelijk.

Belangrijker is: Wat leert een NL-se overheid van de gemaakte fouten voor een volgende pandemie. Draaiboeken mogen nu wel eens gemaakt worden, en daar kunnen ze een hoop dingen die nu foutgingen in voorkomen. En dat er achteraf conclusies over functioneren getrokken worden prima, er mag van mij nu eerst een stevige evaluatie gaan komen van alles door een onafhankelijke commissie.
Ik vind het ook lastig om straks achteraf te bedenken wat de regering allemaal beter had kunnen doen. Ik ben het met je eens dat de meeste inhoudelijke zaken vallen onder 'hindsight', er is geen enkel land ter wereld wat een 10 krijgt voor zijn omgang met de pandemie..

De zaken die (voor mij persoonlijk) als verwijtbaar richting de overheid overblijven zijn het niet vooraf hebben van een pandemie plan (want gebeurt toch nooit) en de manier van communiceren. Inhoudelijk doen wij het imo zo slecht nog niet.

Acties:
  • +32 Henk 'm!

• t_captain
Ik heb na lang wikken en wegen toch besloten voor de booster.

Belangrijkste argument is toch weer het beperken van de verspreiding. Dat effect van een prik op de R-waarde is lang niet meer wat het geweest is, maar ik zie dat het toch nog zo'n 25-35% is van wat het is geweest afgelopen voorjaar. Dat effect vind ik groot genoeg voor de moeite.

Het klinkt misschien toch wat contrair, we zijn bijna op de top en dan inzetten op verlagen van de R-waarde. Maar ik voorzie dat de R-waarde niet heel hard omlaag zal gaat. De roep om versoepelingen is heel sterk, het gedrag toenemend laks, ik zie die R-waarde vrij lang tegen de 1 aan bljven hangen (met een evenwicht tussen steeds meer versoepelingen en verzadiging).

Juist die fase is door het geleidelijk normaliseren van de leeftijdsverdeling van de incidentie best gevaarlijk voor de ouderen.

[ Voor 42% gewijzigd door t_captain op 01-02-2022 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
Grimmie187 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:35:
[...]

Ik vind het ook lastig om straks achteraf te bedenken wat de regering allemaal beter had kunnen doen. Ik ben het met je eens dat de meeste inhoudelijke zaken te scharen vallen onder 'hindsight', er is geen enkel land ter wereld wat een 10 krijgt voor zijn omgang met de pandemie..

De zaken die (voor mij persoonlijk) als verwijtbaar richting de overheid overblijven zijn het niet vooraf hebben van een pandemie plan (want gebeurt toch nooit) en de manier van communiceren. Inhoudelijk doen wij het imo zo slecht nog niet.
De communicatie is bij vlagen echt een drama ja.

Wat moeten ze op zo'n moment doen? Verbinden i.p.v. tegen elkaar uitspelen van groepen én reflecteren op eigen acties/beleid. Dat heb ik allebei wel heel erg sterk gemist.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20:38
Dennis1812 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:50:
[...]

En met het huidig aantal besmettingen is dat zinnetje ook niet meer dan terecht.

In de UK bleek uiteindelijk tegen de 30-40% met Corona in het ziekenhuis te liggen en niet door Corona.

Dat is nogal relevant!

Vooral als je beleid wil maken op basis van die gegevens.

[ Voor 7% gewijzigd door Tweak_ers op 01-02-2022 14:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rik86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:36:
[...]

De communicatie is bij vlagen echt een drama ja.

Wat moeten ze op zo'n moment doen? Verbinden i.p.v. tegen elkaar uitspelen van groepen én reflecteren op eigen acties/beleid. Dat heb ik allebei wel heel erg sterk gemist.
Dat uitspreken is één. Het daadwerkelijk voor elkaar krijgen is stap twee.
Ik heb al een tijdje het idee dat zelfs als ze alles in theorie perfect gedaan zouden hebben, we er uiteindelijk er niet heel veel anders voor hadden gestaan. De boodschap die bij de ene groep aansluiting vindt, doet dat bij de andere niet. Meer communiceren stuit mensen tegen de borst. Minder communiceren weer anderen. Hoeveel effect hadden ze daadwerkelijk teweeg kunnen brengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
stylezzz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:45:
[...]

2g voor alleen bepaalde risico groepen is wat mij betreft ook een mogelijkheid? Maar dat zal al wel helemaal een taboe zijn... ;)
best een goed idee vind ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Moet je dat wel willen?

Je koppelt "meedoen" aan een aantal kenmerken waarvan deels keuze maar deels ook medisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
stylezzz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:16:
[...]

Nu word het spannend of dat deze patiënten doorstromen naar de IC, of met een paar dagen in de uitstroom staan vanaf de kliniek.

Ik gok op het laatste :)
ik ook... spannender is denk ik of de ziekenhuizen in de knel komen op de verpleegafdeling nu...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
42erik schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:44:
[...]

ik ook... spannender is denk ik of de ziekenhuizen in de knel komen op de verpleegafdeling nu...
De verhouding verpleegafdeling / IC lijkt te ontwikkelen van 3.75 (delta) naar 6.25 of zelfs nog hoger (omicron). Dan wordt verpleegafdeling de bottleneck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:42:
Moet je dat wel willen?

Je koppelt "meedoen" aan een aantal kenmerken waarvan deels keuze maar deels ook medisch.
Ik zie ook meer in differentiatie o.b.v. meer objectief vast te stellen parameters van het 'evenement'.
Binnen/buiten, duur en groepsgrootte bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ziekenhuiscijfer: 237 opnames
Weekdag gecorrigeerd: 198.

BI 170-226.

Ik vind het een beetje zorgwekkend, voor de lopende week voorspelde ik 160 gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:58
MarcoC schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:34:
[...]

Ja, maar die boosterachterstand is allang ingehaald.
Klopt, maar de achterstand die het ziekenhuis heeft opgelopen niet. Die is puur bij de toch al grote hoop gekomen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 00:34

franssie

Save the albatross

t_captain schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:49:

BI 170-226.

Ik vind het een beetje zorgwekkend, voor de lopende week voorspelde ik 160 gemiddeld.
Het lijkt inderdaad wel een trendbreuk de afgelopen dagen, nu de verkeerde kant op. Als ik zie hoeveel afspraken uit de agenda van mijn vriendin vallen omdat het bezoekadres (deeld) corona heeft; het is nog net niet alles (want die het gehad hebben lijken nu nog geen herbesmettingen te hebben). Nu dagelijks zelftesten hier zodat zij niet een verspreider wordt.
Ik had gehoop dat het effect van de reeds besmette populatie nu wel zou gaan remmen op het woekeren maar de veenbrand lijkt alleen maar groter te worden.
We zijn er duidelijk nog niet (helaas).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
TerraGuy schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:15:
[...]

Het gaat om welbevinden van het volk, volgens het Twitterdraadje. Het welbevinden was al hoog bij Denen inderdaad, daardoor was men meer geneigd de overheid te vertrouwen en solidair te zijn. Welbevinden en vertrouwen zijn aan elkaar gelinkt.

Je zou ook kunnen stellen: 'we' doen precies wat de overheid ook doet, namelijk lekker onze eigen gang gaan, egoïstisch en money first, waarheid verdraaien wanneer het ons uitkomt, anderen de schuld geven van problemen, dat soort dingen :) Of we hebben zo'n overheid omdat we zelf zo zijn en dus zulke figuren kiezen, kan ook..

Nederlandse hoogleraar in Denemarken Rudi Westendorp (lid van het Deense OMT) zegt erover:
[...]

En in een ander artikel - uit 2017 - heeft hij het weer over vertrouwen:
[...]

Hier in Nederland gaat de overheid meer uit van wantrouwen. De overheid vertrouwt ons niet. Je wordt gecontroleerd. Kan op een zwarte lijst komen te staan. Er wordt vanuit gegaan dat je fraudeert, bewijs maar dat het niet zo is. Zo de waard is, zo vertrouwt hij zijn gasten.

Overigens kunnen we hier zonder dat vertrouwen ook beginnen te denken aan langzaamaan zaken loslaten. Ze lopen voor maar met een maandje ofzo moet dat hier ook wel lukken.
Ik denk dat de toeslagenaffaire inclusief de afhandeling er van, Groningen, de huizenmarkt en vele andere problemen een groot aandeel hebben in de problemen die we hier hebben met de maatregelen.

Dus inderdaad denk ik dat bovenstaande een heel grote impact heeft op onze samenleving. En dan gaat het niet eens alleen over corona, maar over veel meer zaken.

[removed]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Mfpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:50:
Jazeker laten we die hoge vaccinatiegraad vieren. Bijna net zo hoog in Denemarken, maar dan toch met een CTB hier. Gooi dat laatste dan ook weg.
DK
1 dosis: 83.1%
volledig gevaccineerd: 81.1%
booster: 61.1%

NL
1 dosis: 76.8%
volledig gevaccineerd: 70.6%
booster: 47.8%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing

BI 170-226.

Dit hebben we ook in een paar landen om ons heen wel zien gebeuren. Dat op een gegeven moment de stijging toch weer hoger dan verwacht werd. In de meeste gevallen zag je dat ook wel weer afvlakken, maar het is wel precies datgene waar we ons nog zorgen over moeten maken. En dus ook waarom het CTB op het moment nog wel logisch is.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
Tweak_ers schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:37:
[...]

En met het huidig aantal besmettingen is dat zinnetje ook niet meer dan terecht.

In de UK bleek uiteindelijk tegen de 30-40% met Corona in het ziekenhuis te liggen en niet door Corona.

Dat is nogal relevant!

ja en nee, het gaat op dit moment vooral om de trend, loopt 't aantal opnames vanwege corona op, over welke leeftijds/risico/vaccinatiegroepen zijn die verdeeld.

En wat ook wel interessant, die bijvangst, lopen die veel meer risico om ook echt corona-zorg te moeten krijgen of is 't vooral, vanwege besmettingsgevaar, extra zorgdruk?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LZ86

BI 170-226.

Mij verbaast het weinig. Ik hoor uit het netwerk de een na de andere cohort afdeling weer opgetuigt worden omdat het er weer teveel worden voor reguliere isolatie. Zo is onze covid afdeling van 12 bedden ( waarvan een dag of 5 geleden 6 bezet) weer opgeschaald naar 30, waarvan inmiddels alweer 22 bezet. En dat zijn bijna allemaal mensen dóór corona, voordat we dat weer krijgen.

Zo blijkt maar weer, voorspellen blijft lastig. Ik ben dankbaar voor je model en voorspellingen, want het is een sieraad voor dit topic, maar het gemak waarmee sommigen het RIVM dan wegzetten als amateurs (waar Wallinga een internationale autoriteit is in zijn vak) omdat jou cijfers ze beter uitkwamen was me al langer een doorn in het oog. Ergens goed dat we weer even met beide benen op de grong gezet worden.

Dat het hard zou gaan met besmettingen (en dus opnames) wisten we al, hoe hard niet, dat gaat nu blijken.

[ Voor 10% gewijzigd door LZ86 op 01-02-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:26
Tweak_ers schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:37:
[...]

Dat is nogal relevant!

Ik snap niet waarom we verwijzen naar UK als hier in NL ook inmiddels duidelijk is dat het om zo’n 1/3e van de opnames gaat:

https://www.volkskrant.nl...ft-andere-kwaal~b7ac1088/
Veel ziekenhuizen tellen dergelijke positief getesten mee als coronapatiënt. Begrijpelijk, want ook een blindedarmpatiënt moet na een positieve test geïsoleerd worden verpleegd, in een coronabed. Ook het Erasmus MC en het Amsterdam UMC kwamen eerder tot de slotsom dat eenderde van hun ‘coronapatiënten’ daar ligt om een andere reden.
Ik denk overigens dat “och waarom stoppen we niet met aparte afdelingen” niet echt opgaat in een opeenhoping van mensen waarvan je hoopt dat ze geen Corona krijgen (zoals in het ziekenhuis juist het geval is).

Het kan overigens nog best eens zo zijn dat het aandeel “bijvangst” juist toeneemt in een tijd van oplopende infecties. Zou interessant zijn om te meten natuurlijk:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
LZ86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:59:
[...]

Mij verbaast het weinig. Ik hoor uit het netwerk de een na de andere cohort afdeling weer opgetuigt worden omdat het er weer teveel worden voor reguliere isolatie. Zo is onze covid afdeling van 12 bedden ( waarvan een dag of 5 geleden 6 bezet) weer opgeschaald naar 30, waarvan inmiddels alweer 22 bezet. En dat zijn bijna allemaal mensen dóór corona, voordat we dat weer krijgen.

Zo blijkt maar weer, voorspellen blijft lastig. Ik ben dankbaar voor je model en voorspellingen, want het is een sieraad voor dit topic, maar het gemak waarmee sommigen het RIVM dan wegzetten als amateurs (waar Wallinga een internationale autoriteit is in zijn vak) omdat jou cijfers ze beter uitkwamen was me al langer een doorn in het oog. Ergens goed dat we weer even met beide benen op de grong gezet worden.

Dat het hard zou gaan met besmettingen (en dus opnames) wisten we al, hoe hard niet, dat gaat nu blijken.
Maakt 't voor de zorgbelasting uit of 't een corona-patiënt is een ziekenhuispatiënt die toevallig ook corona heeft? En qua behandelwijze/druk en qua ligduur? Of heb jij daar zelf te weinig ervaring mee/ te weinig in je omgeving die daar ervaring mee hebben?

Als dat niets uitmaakt, heeft 't sowieso niet zo veel zin om onderscheid te gaan maken tussen die 2 groepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:42:
Moet je dat wel willen?

je bedoelt die leeftijd met medisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:40
[...]

Ik weet niet of het Meander hier uitzonderlijk in is maar daar gaat het precies andersom?
Meander Medisch Centrum heropent alle operatiekamers en sluit speciale corona-afdeling

De uitgestelde zorg kan in Meander Medisch Centrum weer opgepakt worden. Zo zijn alle operatiekamers weer volledig in gebruik en is ook de speciale corona-afdeling opgeheven.
Redactie Amersfoort 31-01-22, 22:03

Doordat het aantal coronapatiënten in het Amersfoortse ziekenhuis laag blijft, is er meer ruimte én tijd voor operaties die eerder waren uitgesteld. Mensen die hun operaties uitgesteld zagen worden, hoeven geen contact op te nemen met het ziekenhuis. Zij worden zelf gebeld om een ingreep in te plannen.

Toch is er in Meander Medisch Centrum nog geen sprake van een jubelstemming. Zo zijn er zorgen over het aantal medewerkers dat besmet is met het coronavirus. Wel laat Meander-woordvoerder Erik van Goor weten dat de bezetting van het personeel nu nog op orde is.
Bezetting

,,Maar”, zegt hij daarbij, ,,als er veel collega’s uitvallen of collega’s met een heel specifieke functie dan zullen we daar onze zorg op moeten aanpassen. Als ziekenhuis hebben we net als andere zorgsectoren en publieke diensten te maken met de gevolgen van een hoog ziekteverzuim door het hoge aantallen besmettingen.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
LZ86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:32:
Kijk @Mfpower Dit kan het gevolg voor de horeca uitbater zijn als ie jou binnenlaat:

Wijnbar & Tapperij Den Olifant in Apeldoorn moet de komende twee weken dicht blijven, heeft de gemeente laten weten. De kroeg in het centrum van de stad overtrad zaterdag de coronaregels. Er waren te veel mensen binnen en ook werd volgens de gemeente niet gecontroleerd op de QR-code.

Als ze toevallig controleren of een mystery guest binnenhebben zijn ze de lul. En dat is dan direct een gevolg van jou gedrag (niet solo jij ofc, de uitbater stuurt je tenslotte niet weg). Is het dan nog steeds prima om de regels te overtreden als je niet enkel jezelf ermee hebt?

Ik kan heel goed snappen dat je die QR naar vind, en dat recht heb je imho ook gewoon. Maar zadel dan niet anderen met de gevolgen op. Precies eender met de ongevaccineerden en de IC bezetting toch?
Overdrijven is ook een kunst. Een of een paar personen in de zaak die zich niet aan de regels houden versus de hele tent met goedvinden van de uitbater is nogal een verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
rik86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:04:
[...]

Maakt 't voor de zorgbelasting uit of 't een corona-patiënt is een ziekenhuispatiënt die toevallig ook corona heeft? En qua behandelwijze/druk en qua ligduur? Of heb jij daar zelf te weinig ervaring mee/ te weinig in je omgeving die daar ervaring mee hebben?

Als dat niets uitmaakt, heeft 't sowieso niet zo veel zin om onderscheid te gaan maken tussen die 2 groepen...
Nee maakt niet uit. Ze moeten in isolatie, dus kost meer tijd, moeite en resources. Aparte afdeling, isolatiekleding, beveiliging voor de deur (zo triest dat het nodig is) aparte servies. aparte afvalstromingen, extra schoonmaak, aparte desinfectiebehandelingen van vrijgekomen kamer met peroxidegas etc

Ligduur hangt af van de achterliggende opnamereden ( een gebroken been opereren we niet meteen, bijvoorbeeld, als ze positief zijn. Roesje, zetten en gips en dan wegwezen. Dan nadat ze negatief zijn eventueel opereren. Tenzij het een open fractuur betreft bijvoorbeeld. Maar die zijn dan ook niet in een dag of 2 weg.

maar sommigen liggen er voor iets langdurigers, als die dan positief zijn liggen die er ook gewoon lang.
Grote operaties doen we zowieso niet bij covidpositieven omdat het gevaar is dat ze dan alsnog een partij last van de covid krijgen tenzij er iets levensbedreigends is, denk daarbij aan een geklapt aneurysma, hartinfarct, keizersnee, GE bloedingen, trauma's of een bloedig CVA. Maar dat gaat dus weer ten koste van planbare zorg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
Robkazoe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:08:
[...]

Ik weet niet of het Meander hier uitzonderlijk in is maar daar gaat het precies andersom?

[...]
Ja, dat waren wij een week of 2 geleden. Maarja, wij zitten in de randstad met een aantal notoir lage vaccinatiegraad gemeenten.

Het zijn atm vooral niet westerse migranten, refo's en mensen uit de laag opgeleide volkswijken. En laten we die hier in regio Rijnmond/ Haaglanden nou eens veel hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
LZ86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 14:25:
[...]

Het erge is dat we in het verleden die draaiboeken gewoon hadden en ze jaarlijks getest werden. Allemaal afgeschaft de afgelopen 10 jaar. :X Dat had een hoop leed al voorkomen.

@t_captain De sprong t.o.v. eerdere dagen is zo groot, dat ik moeite heb om te geloven dat het in 1x 100 man meer is dan gisteren. Is er niet een maandcorrectie aan de gang (vandaag is het de 1e)
[...]

Tsja, een overschattingen van duizenden bedden die nodig zouden zijn waardoor voor horeca en MKB het kerstseizoen (weer) een broadside kreeg is niet een foutje bedankt. Dat kan gebeuren, maar ook de kennelijke onwil om het model in die maand aan te passen aan de ontstane werkelijkheid heeft aardig wat mensen tot wanhoop gedreven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 16:32
42erik schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:04:
[...]

je bedoelt die leeftijd met medisch?
Ouder worden doe je niks aan (behalve abrupt afronden natuurlijk :+ ) en een medische aandoening is meestal ook buiten je schuld om. Ethisch en moreel erg twijfelachtig om dat "af te straffen" door extra maatregelen op te leggen aan die groep alleen. Vaak al uitdagend genoeg om te moeten leven met een medische aandoening.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:40

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
CMD-Snake schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:11:
[...]

Overdrijven is ook een kunst. Een of een paar personen in de zaak die zich niet aan de regels houden versus de hele tent met goedvinden van de uitbater is nogal een verschil.
Nee hoor, beiden mag niet. Dus beide zal indien gesnapt gewoon bestraft worden. Dat het er 10 of 100 zijn maakt voor de letter van de wet niets uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Señor Sjon schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:17:
[...]

Het erge is dat we in het verleden die draaiboeken gewoon hadden en ze jaarlijks getest werden. Allemaal afgeschaft de afgelopen 10 jaar. :X Dat had een hoop leed al voorkomen.

@t_captain De sprong t.o.v. eerdere dagen is zo groot, dat ik moeite heb om te geloven dat het in 1x 100 man meer is dan gisteren. Is er niet een maandcorrectie aan de gang (vandaag is het de 1e)

[...]

Tsja, een overschattingen van duizenden bedden die nodig zouden zijn waardoor voor horeca en MKB het kerstseizoen (weer) een broadside kreeg is niet een foutje bedankt. Dat kan gebeuren, maar ook de kennelijke onwil om het model in die maand aan te passen aan de ontstane werkelijkheid heeft aardig wat mensen tot wanhoop gedreven..
Nouja, ergens is dat ook wel een punt, maar ze zijn verantwoordelijk voor de gezondheid van het land met die modellen. Dat ze dan niet meteen op het eerste positieve puntje uit ZA afgaan maar wachten tot andere landen die beter met ons te vergelijken zijn ook eenzelfde bericht komen uit meerdere empirische bronnen is dan helemaal logisch.

Wat ze veel beter hadden moeten doen: De communicatie daarover en de achtergrond over waarom ze meer info willen. Maar dat is de hele pandemie al een issue inderdaad

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:49
Johan Bogle schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:24:
[...]
Als we naar de 3600 opnames per week gaan doet het probleem zich al voordat patienten op de IC komen voor. Bij 5000 per week is het echt problematisch. De IC is sinds Omicron niet meer de kern van het probleem in de zorg. Nu wordt dat reguliere opnames en bezetting.
De kern van de zorg zit hem naar mijn mening zelfs niet meer in de kliniek, maar in de maatschappelijke ontregeling die covid met omicron verzorgt, door uitval van diensten en personeel.

In mijn praktijk (4500 patienten) heb ik sinds 1-1-22 311 covid meldingen van de GGD gekregen. Werkelijk niet een heeft daadwerkelijk onze zorg nodig gehad vanwege die besmetting. ten tijde van de delta golf hadden we soms meerdere visites en/of telefonische beoordeling/dag (!) bij 50-70 besmettingen/70 dgn. De last voor de zorg is dus wezenlijk anders (en ja, dan nog komen er mensen met en/of door covid in het ziekenhuis, dat is nu eenmaal de macht van de grote getallen) . Daarbij is een relatief groot deel van de praktijk (15-30%!) niet of onvolledig gevaccineerd (welkom op de bible belt 8)7 )
En met 4500 patienten (2x huisartsen normpraktijk) denk ik dat ik best wel een representatieve steekproef heb
@LZ86 @t_captain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Emgeebee schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:18:
[...]

Ouder worden doe je niks aan (behalve abrupt afronden natuurlijk :+ ) en een medische aandoening is meestal ook buiten je schuld om. Ethisch en moreel erg twijfelachtig om dat "af te straffen" door extra maatregelen op te leggen aan die groep alleen. Vaak al uitdagend genoeg om te moeten leven met een medische aandoening.
ho wacht... medische aandoening zou ik ook zeker een uitzondering voor willen maken, die zouden by default een groene moeten krijgen. Die moeten we juist zeker niet af straffen per ongeluk, mede voor hun houd ik me juist aan maatregelen. Sorry dat ik daar niet duidelijk over was.

Ouder worden... tja... je doet er niks aan, maar het heeft wel impact. Moet je dan iedereen aan de 2G zetten, of alleen degene waar het om gaat?

En ja, ik zie ook dat deze 2 alinea's tegenstrijdig zijn, de ouderen wel , maar de medische juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:45
LZ86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:18:
[...]

Nee hoor, beiden mag niet. Dus beide zal indien gesnapt gewoon bestraft worden. Dat het er 10 of 100 zijn maakt voor de letter van de wet niets uit.
Maar voor de handhaving natuurlijk wel.

Een incidenteel geval van onjuiste controle / het ontbreken van controle zal niet leiden tot sluiting. Een structurele situatie van niet controleren (en in dit geval ook meer mensen toelaten dan toegestaan) wel.

Maakt voor het principe overigens niet uit natuurlijk, ondernemers die de regels niet goed uitvoeren helpen ironisch genoeg zelf mee aan een eventueel volgende sluiting van hun sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Requiem19 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:23:
[...]

Maar voor de handhaving natuurlijk wel.

Een incidenteel geval van onjuiste controle / het ontbreken van controle zal niet leiden tot sluiting. Een structurele situatie van niet controleren (en in dit geval ook meer mensen toelaten dan toegestaan) wel.

Maakt voor het principe overigens niet uit natuurlijk, ondernemers die de regels niet goed uitvoeren helpen ironisch genoeg zelf mee aan een eventueel volgende sluiting van hun sector.
Het zou voor de hendheeving ook niet uit moeten maken, die hebben alleen de regels te handhaven die ze van bovenaf opgelegd krijgen.

Voor de rest eens met je post.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Onderrapportage is vandaag 81k, gisteren was dat nog boven de 100k dus mooi wat ingelopen. Ook ongeveer 81k positief op zondag bij de GGD.

Ik zag ook deze nog:

[ Voor 6% gewijzigd door user109731 op 01-02-2022 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Met een stukje inhaalslag niet eens zulke beroerde getallen.

Tijd om verdere versoepelingen aan te kondigen, gebaseerd op ook wat de gidslanden om ons heen doen.

Het tegenovergestelde zal wel gebeuren.

[ Voor 5% gewijzigd door RodeStabilo op 01-02-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
LZ86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:18:
Loop eens rond in het winkelcentrum bij je in de buurt en tel hoeveel mondkapjes ontbreken of op de kin hangen bij publiek als het personeel. Al die zaken kunnen aangepakt worden net als die horecaonderneming, maar niemand doet dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
RodeStabilo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:28:
[...]

Tijd om verdere versoepelingen aan te kondigen, gebaseerd op ook wat de gidslanden om ons heen doen.

Lijkt dat je verstandig, terwijl de instroom in ziekenhuizen oploopt, er weer aparte afdelingen ingericht moeten worden voor corona-zorg waardoor reguliere zorg weer meer onder druk komt te staan en we een beperkt idee hebben hoe hoog de besmettingen zijn, dus we ook niet echt een idee hebben waar in de golf we zitten?

Aan de andere kant, het verder versoepelen van de quarantaineregels, gezien de impact die dat heeft op 't land, lijkt me ook geen overbodige luxe.

Edit: welke gidslanden bedoel je? Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Italië? Of Denemarken?

[ Voor 5% gewijzigd door rik86 op 01-02-2022 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
RodeStabilo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:28:
[...]

De instroom van 237 patienten op de zorgafdelingen zal ervoor zorgen dat - op dit moment - verdere versoepelingen niet heel evident zijn.

Het zal de komende week even aankijken worden of dit een incidenteel geval was, of dat we dagelijks zulke instroom gaan krijgen. Als we dit dagelijks gaan krijgen zullen er geen verdere versoepelingen zijn.

Mocht dit hoger worden, dan is de kans juist groter dat de regels weer iets strenger worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
rik86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:31:
[...]

Lijkt dat je verstandig, terwijl de instroom in ziekenhuizen oploopt, er weer aparte afdelingen ingericht moeten worden voor corona-zorg waardoor reguliere zorg weer meer onder druk komt te staan
Een iemand hier roept dat. Een ander citeert een ziekenhuis die dat tegenspreekt.
Welke is het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
RodeStabilo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:32:
[...]

Een iemand hier roept dat. Een ander citeert een ziekenhuis die het tegenspreekt.
Welke is het dan?
Volgens mij bevestigd hij zelfs dat zijn ziekenhuis 2 weken geleden ook in die situatie zat, alles leegstromend en reguliere zorg weer volop hervatten, maar dat het de laatste week weer aan 't omslaan is. Gezien het feit dat het een golfbeweging is die niet overal precies tegelijk vindt, vrees ik dat ze in Meander ook weer op moeten gaan schalen in coronazorg over 1/2 weken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Hoe lang moeten we nog wachten tot het moment komt dat we besmettingen gewoon accepteren en niet meer zo krampachtig de schijn ophouden om te doen of we besmettingen proberen te voorkomen?

Iedereen is besmet of loopt een deze dagen tegen een besmetting aan. Punt. Gelukkig is dat eigenlijk amper tot geen probleem en als dat het wel zou zijn is het een probleem dat buiten de invloedsfeer zit en dus ook geen issue is.

Ook in de zorg. Waarom patienten nog gescheiden houden?

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
rik86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:34:
[...]

Volgens mij bevestigd hij zelfs dat zijn ziekenhuis 2 weken geleden ook in die situatie zat, alles leegstromend en reguliere zorg weer volop hervatten, maar dat het de laatste week weer aan 't omslaan is. Gezien het feit dat het een golfbeweging is die niet overal precies tegelijk vindt, vrees ik dat ze in Meander ook weer op moeten gaan schalen in coronazorg over 1/2 weken
Misschien wel. Alleen als ik dan kijk wat andere west-europese landen recent hebben aangekondigd kan ik heel droevig worden van die eeuwige jojo als het gaat om versoepelen en terugdraaien. Is de zorg in het VK, Ierland en Denemarken zoveel beter dan die van ons? Want Rutte vond de vorige stappen al een enorm risico dan wil ik niet weten wat ons de komende weken voor horrorscenario zal worden voorgehouden.
Ankona schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:38:
Hoe lang moeten we nog wachten tot het moment komt dat we besmettingen gewoon accepteren en niet meer zo krampachtig de schijn ophouden om te doen of we besmettingen proberen te voorkomen?
Gezien hoe onze regering heeft geacteerd op de cijfers in de afgelopen twee jaar verwacht ik dat dat punt niet snel zal komen.

[ Voor 22% gewijzigd door RodeStabilo op 01-02-2022 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Requiem19 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:31:
[...]

De instroom van 237 patienten op de zorgafdelingen zal ervoor zorgen dat - op dit moment - verdere versoepelingen niet heel evident zijn.

Het zal de komende week even aankijken worden of dit een incidenteel geval was, of dat we dagelijks zulke instroom gaan krijgen. Als we dit dagelijks gaan krijgen zullen er geen verdere versoepelingen zijn.

Mocht dit hoger worden, dan is de kans juist groter dat de regels weer iets strenger worden...
Niet verder versoepelen is niet uit te leggen als landen om ons heen zelfs alle maatregelen afschaffen. We moeten langzamerhand gewoon alles los laten, aantallen dalen vanzelf wel weer.

En inderdaad vooral stoppen met dagelijks alle getallen als groot nieuws aankondigen.

[ Voor 6% gewijzigd door ik222 op 01-02-2022 15:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
CMD-Snake schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:30:
[...]Loop eens rond in het winkelcentrum bij je in de buurt en tel hoeveel mondkapjes ontbreken of op de kin hangen bij publiek als het personeel. Al die zaken kunnen aangepakt worden net als die horecaonderneming, maar niemand doet dat.
Dat jij in een buurt woont waar de bewoners zich geen zak aantrekken van de maatregelen wil nog niet zeggen dat je jouw waarneming kunt projecteren op heel Nederland.
Ik ervaar in mijn woonomgeving namelijk het tegengestelde.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:42:
[...]

Ik ervaar in mijn woonomgeving namelijk het tegengestelde.
offtopic:
Dat jij in een buurt woont waar de bewoners zich houden an de maatregelen wil nog niet zeggen dat je jouw waarneming kunt projecteren op heel Nederland.

See what I did there? :+

M'n punt is dat jouw N=1 waarneming net zo waardevol is als de zijne.

Modbreak:En precies daarom moeten we gewoon stoppen met alle n=1 waarnemingen te gebruiken als argumentatie. Dat werkt gewoon niet...

[ Voor 23% gewijzigd door ZieMaar! op 01-02-2022 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:22
stylezzz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:46:
[...]

Begrijp dat ook niet.

2G helpt in directe zin misschien niet eens zo heel erg veel, maar als het er indirect voor zorgt dat de (booster-) vaccinatiegraad er een paar procentpuntjes bij krijgt is de winst enorm.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
ik222 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:40:
[...]

Niet verder versoepelen is niet uit te leggen als landen om ons heen zelfs alle maatregelen afschaffen. We moeten gewoon alles los laten, aantallen dalen vanzelf wel weer.
De landen om ons heen hebben meer zorgcapaciteit.

De Nederlandse zorg loopt simpelweg sneller vol dan omringende landen. Dus het is prima uit te leggen dat we niet verder versoepelen.

Wat niet goed uit te leggen is, is dat we na 24 maanden Covid nog geen stap gemaakt hebben met het flexibel kunnen opschalen van onze zorg om een piekbelasting beter aan te kunnen.

Het wordt erg interessant of dat onderdeel zal zijn van Kuipers plan wat in februari gepresenteerd gaat worden.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Johan Bogle
Ankona schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:38:
Ook in de zorg. Waarom patienten nog gescheiden houden?
Ik heb eens iets geks gelezen over ziekenhuizen. Daar liggen relatief veel mensen die niet topfit zijn stond er. Was wel in de MSM moet ik erbij zeggen dus eigenlijk heb ik geen idee 🤷‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

RodeStabilo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:43:
[...]

M'n punt is dat jouw N=1 waarneming net zo waardevol is als de zijne.
Waardeloos dus, en dat is wat @Yaksa aanhaalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Loop eens rond in het winkelcentrum bij je in de buurt en tel hoeveel mondkapjes ontbreken of op de kin hangen bij publiek als het personeel. Al die zaken kunnen aangepakt worden net als die horecaonderneming, maar niemand doet dat.
Dat is ook juist probleem 35 in deze pandemie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
ik222 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:40:
[...]

Niet verder versoepelen is niet uit te leggen als landen om ons heen zelfs alle maatregelen afschaffen. We moeten langzamerhand gewoon alles los laten, aantallen dalen vanzelf wel weer.

En inderdaad vooral stoppen met dagelijks alle getallen als groot nieuws aankondigen.
Tja, dat hangt natuurlijk erg af van het land waarnaar je kijkt. Waarom wij nog geen 2G+/ vaccinatieplicht hebben ingevoerd? Duitsland, Italië, Frankrijk, Oostenrijk hebben dat allemaal in meer of mindere mate ;)

Ik hoop dat vandaag een uitschieter naar boven was, anders zal het tussentijdse meetmoment weinig versoepelingen opleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Johan Bogle schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:44:
[...]
Ik heb eens iets geks gelezen over ziekenhuizen. Daar liggen relatief veel mensen die niet topfit zijn stond er. Was wel in de MSM moet ik erbij zeggen dus eigenlijk heb ik geen idee 🤷‍♂️
Je probeert iets grappigs te zeggen denk ik?

Maar goed, het idee om patienten niet altijd te scheiden in een ziekenhuis is niet gek, dat doen ze in het buitenland ook al.

B.C. to allow COVID-positive and double-vaxxed patients to share hospital rooms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
RodeStabilo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:38:
[...]

Gezien hoe onze regering heeft geacteerd op de cijfers in de afgelopen twee jaar verwacht ik dat dat punt niet snel zal komen.
En dat is precies waardoor spanningen ontstaan. Heel veel mensen trekken die conclusie wel terwijl de regering krampachtig aan het andere eind van het spectrum blijft zitten.
Dan is het onduidelijk wie doorslaat en waar in het grijze gebied de juiste lijn loopt. Bovendien heb je dan ook veel mensen die of fanatiek de regering volgen of zich er juist fanatiek tegen af gaan zetten.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

RodeStabilo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:38:
[...]
<> Is de zorg in het VK, Ierland en Denemarken zoveel beter dan die van ons? <>
Wat gewoon anders is, is dat ze veel meer bedden en personeel hebben. Bij een exponentiële epedemie maakt dat dan niet het verschil, in deze pappen-en-nathouden fase wel. Zij (en ook België) hebben meer capaciteit om pieken op te vangen dan wij, dus kunnen ze een soepeler beleid voeren.
Efficiëntie werkt niet in een crisis (zie ook de missende onderdelen overal omdat men niet meer gewend is om een voorraad aan te houden want dat kost de aandeelhouder geld en staat maar 'onnodig' op de balans waardoor je ratio's slechter zijn).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
RodeStabilo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:32:
[...]

Een iemand hier roept dat. Een ander citeert een ziekenhuis die dat tegenspreekt.
Welke is het dan?
Landelijke cijfers vs 1 specifiek ziekenhuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Wolly schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:46:
[...]

Maar goed, het idee om patienten niet altijd te scheiden in een ziekenhuis is niet gek, dat doen ze in het buitenland ook al.

Tussen niet altijd en helemaal niet zit behoorlijk wat ruimte…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Wolly schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:46:
[...]

En dat doen ze met diverse andere besmettingen ook.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Dat maakt het niet automatisch een goed idee. Je zal een betere onderbouwing moeten bieden, want het staat haaks op de maatregelen in het ziekenhuis nu.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Señor Sjon
alexbl69 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:43:
[...]

Begrijp dat ook niet.

2G helpt in directe zin misschien niet eens zo heel erg veel, maar als het er indirect voor zorgt dat de (booster-) vaccinatiegraad er een paar procentpuntjes bij krijgt is de winst enorm.
Probleem is alleen dat uit hetzelfde TU-onderzoek blijkt dat het meer kost dan oplevert. Ook gaan mensen het RVP (rijksvaccinatieprogramma) meer wantrouwen door prikdwang en verlies je daar de procenten die je voor Corona hebt 'gewonnen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Señor Sjon schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:48:
[...]

Ook gaan mensen het RVP (rijksvaccinatieprogramma) meer wantrouwen door prikdwang en verlies je daar de procenten die je voor Corona hebt 'gewonnen'.
Die zijn we al kwijt, daar gaan meerdere generaties aan beter onderwijs aan vooraf voordat we die terugwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Johan Bogle schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:48:
[...]
Tussen niet altijd en helemaal niet zit behoorlijk wat ruimte…
Exact, er is dus helemaal geen reden om grappig te reageren om daarmee een vraag bij voorbaat af te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Tsja, ik ben blijkbaar woonachtig in een bijzonder gebied of zo in Den Haag. Hier is het nog steeds zo dat veruit het grootste deel in de supermarkt gewoon een mondkapje draagt. Maar dat was eerder ook al zo toen een halfjaar geleden mensen melding maakten van slecht of niet gebruik van mondkapjes.

Hoe het beeld in geheel Nederland is weet ik niet natuurlijk maar het beeld welke je schets is in ieder geval in deze omgeving niet waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Requiem19 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:43:
[...]

De landen om ons heen hebben meer zorgcapaciteit.

De Nederlandse zorg loopt simpelweg sneller vol dan omringende landen. Dus het is prima uit te leggen dat we niet verder versoepelen.

Wat niet goed uit te leggen is, is dat we na 24 maanden Covid nog geen stap gemaakt hebben met het flexibel kunnen opschalen van onze zorg om een piekbelasting beter aan te kunnen.

Het wordt erg interessant of dat onderdeel zal zijn van Kuipers plan wat in februari gepresenteerd gaat worden.
Opschalen van zorg is goed geregeld hoor, gewoon naar Duitsland sturen :+

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Bizarre daling van (Delta) patienten in het CWZ.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FKg91YAWUAQAXxA?format=jpg&name=medium

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Señor Sjon

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FKhLcwoWUAwJD3m?format=jpg&name=small

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/FKhL9t2XwA4_cD2?format=jpg&name=small

[ Voor 61% gewijzigd door Señor Sjon op 01-02-2022 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Indoubt schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:51:
[...]

Tsja, ik ben blijkbaar woonachtig in een bijzonder gebied of zo in Den Haag. Hier is het nog steeds zo dat veruit het grootste deel in de supermarkt gewoon een mondkapje draagt. Maar dat was eerder ook al zo toen een halfjaar geleden mensen melding maakten van slecht of niet gebruik van mondkapjes.

Hoe het beeld in geheel Nederland is weet ik niet natuurlijk maar het beeld welke je schets is in ieder geval in deze omgeving niet waar.
Het scheelt per wijk. In de achterstandswijk zijn relatief veel mensen ongevaccineerd, dragen minder vaak mondkapjes en vertonen op nog veel meer manieren gedrag wat afwijkt van de norm. In de AH hier in een rustige wijk daagt echt vrijwel iedereen een mondkapje. Restaurants hetzelfde: ga ik naar de lokale toppers dan is overal QR controle en draagt al het personeel en klanten netjes een mondkapje. Ga ik naar De Beren of de lokale chinees dan is het beeld heel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:49
user109731 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:27:
[...]

Onderrapportage is vandaag 81k, gisteren was dat nog boven de 100k dus mooi wat ingelopen. Ook ongeveer 81k positief op zondag bij de GGD.

Ik zag ook deze nog:
[Twitter][Twitter][Twitter]
Ik vind met name het deel 'met covid' op de IC nog opvallend hoog. De cijfers van IC zijn daarbij het best te interpreteren, met 93% van de gevallen de bijbehorende status 'met/door' bekend. Voor kliniek is die status wat minder inzichtelijk, maar voor de bekende groep is 25% ook een zeer aanzienlijk deel.
De 'ontregeling andere aandoening door covid' categorie (zeg maar de tussenliggende groep) hoort qua ziektelast bij covid, hoewel ze in deze tweet dat onderscheid niet maken en de patient qua zorgzwaarte wrsch niet zo zwaar is als een 'reguliere' covid patient:

https://twitter.com/Ellie...&t=IXJ_m1kGggdA00wcNhzAdg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ah je hebt de grafieken er al bij (was ik net mee bezig).

Opvallend hoe hoog het corona aandeel is in de jongere leeftijdsgroepen, ik had daar meer bijvangst verwacht (want jong en roekeloos etc) maar dat gaat lijkt het niet op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LZ86
Mooie grafieken.

Duidelijk enorm kantelpunt vanaf de 40-ers. Herkenbaar.

Het aandeel door covid van de 39 minners valt me nog tegen. Dat is flink hoger dan ik dacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:48:
[...]

Probleem is alleen dat uit hetzelfde TU-onderzoek blijkt dat het meer kost dan oplevert. Ook gaan mensen het RVP (rijksvaccinatieprogramma) meer wantrouwen door prikdwang en verlies je daar de procenten die je voor Corona hebt 'gewonnen'.
Als ik eerlijk ben heb ik meer vertrouwen in degene die zeggen "als er 2g komt, haal ik mijn prik" want die hebben een noodzaak, dan degene die zeggen "als het wordt afgeschaft haal ik mijn prik", die ervaren dan namelijk op dat moment een versoepeling en zien zelfs minder noodzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 13:33
franssie schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:03:
[...]

Ah je hebt de grafieken er al bij (was ik net mee bezig).

Opvallend hoe hoog het corona aandeel is in de jongere leeftijdsgroepen, ik had daar meer bijvangst verwacht (want jong en roekeloos etc) maar dat gaat lijkt het niet op.
Ik vind het juist hoog, omdat jongeren sowieso heel weinig in het ziekenhuis komen. In de groep 20-39 is bijna de helft "met".

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LZ86
brothermaynard schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:59:
[...]

Ik vind met name het deel 'met covid' op de IC nog opvallend hoog. De cijfers van IC zijn daarbij het best te interpreteren, met 93% van de gevallen de bijbehorende status 'met/door' bekend. Voor kliniek is die status wat minder inzichtelijk, maar voor de bekende groep is 25% ook een zeer aanzienlijk deel.
De 'ontregeling andere aandoening door covid' categorie (zeg maar de tussenliggende groep) hoort qua ziektelast bij covid, hoewel ze in deze tweet dat onderscheid niet maken en de patient qua zorgzwaarte wrsch niet zo zwaar is als een 'reguliere' covid patient:

https://twitter.com/Ellie...&t=IXJ_m1kGggdA00wcNhzAdg
Het enige verschil tussen regulier en covid is het isolatiepak. En heel eerlijk. Covidpatienten op de IC verzorgen is ronduit saai. Vaak kan je er niets mee omdat ze dan hypoxisch worden. Dus laat je ze maar liggen terwijl je zorgt dat de tube niet verstopt raakt en de sedatiepompen en bloeddrukondersteuning gewisseld wordt.

Ik ben inderdaad veel drukker met een 4xA, trauma of een GE bloeding dan met een covidpatient. Maar mocht het een combipatient betreffen hebben is de covidpatient met een 4x A zwaarder. Dan sta ik rustig 8 uur lang in dat pak naast dat bed te werken. met wellicht 1 x eraf voor pauze. Even van de kamer aflopen om snel iets te pakken? Nope, want omkleden.

Tenzij ze wakker worden en het goed gaat, dan kunnen ze meestal niets meer en door die atrofie van de spieren door het lange liggen en is het zwaar ze te zover te revalideren dat ze van de invasieve beademing afkunnen en naar de verpleegafdeling kunnen.
Pagina: 1 ... 10 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.