This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
En dan komen ze bij mijn ex collega's waar ze tussen de twee maanden tot een jaar revaliderenLZ86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:12:
[...] dan kunnen ze meestal niets meer en door die atrofie van de spieren door het lange liggen en is het zwaar ze te zover te revalideren dat ze van de beademing afkunnen en naar de verpleegafdeling kunnen.
Ik vind het juist ook hoog, iig veel hoger dan ik had verwacht.MarcoC schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:11:
[...]
Ik vind het juist hoog, omdat jongeren sowieso heel weinig in het ziekenhuis komen. In de groep 20-39 is bijna de helft "met".
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
N=heel weinig, maar van de paar mensen die ik ken die zich niet willen laten vaccineren (of te lui zijn om een boosterprik te halen, want dat is het in die gevallen) weet ik dat ze hem zeker gaan halen als het zou betekenen dat ze geen achterstand ten opzichte van anderen krijgen bij de toegang tot allerhande evenementen en andere plekken.Señor Sjon schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:48:
[...]
Probleem is alleen dat uit hetzelfde TU-onderzoek blijkt dat het meer kost dan oplevert. Ook gaan mensen het RVP (rijksvaccinatieprogramma) meer wantrouwen door prikdwang en verlies je daar de procenten die je voor Corona hebt 'gewonnen'.
Bij veel van deze mensen is het eerder gemakzucht en luiheid dat ze nog niet (afdoende) gevaccineerd zijn dan dat ze nou zo nodig tegen zijn.
Maar wellicht is die groep niet representatief voor de de rest van de ongevaccineerden en laat ik mijn beeld daardoor teveel beïnvloeden.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
https://www.ad.nl/binnenl...-wel-met-corona~ad9c7363/
Daar gaat die 1/3e of zelfs inmiddels meer theorie op basis van 3 ziekenhuizen. Over het land middelt het dus inderdaad redelijk uit.
Maar dus 253 mensen met en 756 mensen dóór afgelopen week
[ Voor 9% gewijzigd door LZ86 op 01-02-2022 16:28 ]
Oh, gelukkig is de redding nabij:
https://www.ad.nl/gouda/z...hilippe-geubels~a61f55f7/
Zijn ze serieus met vier man sterk nodig om je schoenen te vullen @LZ86?
[ Voor 63% gewijzigd door MikeyMan op 01-02-2022 16:29 ]
Plus tel daarbij op dat bij komende verkiezingen de VVD gestenigd wordt door zo'n beetje elke andere partij want "marktwerking in de zorg" en bezuinigingen op de zorg zijn allemaal kindjes van de VVD zijn en de oorzaak van de beperkte zorgcapaciteit.Requiem19 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 15:43:
[...]
De landen om ons heen hebben meer zorgcapaciteit.
De Nederlandse zorg loopt simpelweg sneller vol dan omringende landen. Dus het is prima uit te leggen dat we niet verder versoepelen.
Wat niet goed uit te leggen is, is dat we na 24 maanden Covid nog geen stap gemaakt hebben met het flexibel kunnen opschalen van onze zorg om een piekbelasting beter aan te kunnen.
Het wordt erg interessant of dat onderdeel zal zijn van Kuipers plan wat in februari gepresenteerd gaat worden.
Zolang ik weer niet elke dag ambulances tegenkom op weg naar huis of werk denk ik dat er nog niet veel aan de hand is. Laten we niet bij de dagcijfers blijven hangen, wellicht is het ook hier een inhaalslag qua cijfers o.i.d.MikeyMan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:27:
Opnames beginnen nu wel te stijgen zo lijkt het. Hoop dat het binnen de perken blijft.
ik doelde in mijn opmerking over zorgzwaarte meer op de reguliere afdeling, maar dank voor je nuancering. Uiteraard is zorg bieden 'in pak' een opgave (ik ben na 3-4 patienten op het covidspreekuur op de huisartsenpost ook 'gaar')LZ86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:12:
[...]
Het enige verschil tussen regulier en covid is het isolatiepak. En heel eerlijk. Covidpatienten op de IC verzorgen is ronduit saai. Vaak kan je er niets mee omdat ze dan hypoxisch worden. Dus laat je ze maar liggen terwijl je zorgt dat de tube niet verstopt raakt en de sedatiepompen en bloeddrukondersteuning gewisseld wordt.
Ik ben inderdaad veel drukker met een 4xA, trauma of een GE bloeding dan met een covidpatient. Maar mocht het een combipatient betreffen hebben is de covidpatient met een 4x A zwaarder. Dan sta ik rustig 8 uur lang in dat pak naast dat bed te werken. met wellicht 1 x eraf voor pauze. Even van de kamer aflopen om snel iets te pakken? Nope, want omkleden.
Tenzij ze wakker worden en het goed gaat, dan kunnen ze meestal niets meer en door die atrofie van de spieren door het lange liggen en is het zwaar ze te zover te revalideren dat ze van de invasieve beademing afkunnen en naar de verpleegafdeling kunnen.
Overleef je covid, staat Rachel Hazes aan je nestMikeyMan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:27:
Opnames beginnen nu wel te stijgen zo lijkt het. Hoop dat het binnen de perken blijft.

Dus ze kunnen wel die doktoren binnen een paar weken opleiden tot spoedarts!MikeyMan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:27:
Maar als ze nu eens Patricia Paay erbij zetten op het IC weet je zeker dat Nederland massaal alsnog gaan vaccineren (of valt dat ook onder dwang
[removed]
Als dit nog geen reden is om een besmetting te vermijden weet ik het ook niet meer.LZ86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:34:
[...]
Overleef je covid, staat Rachel Hazes aan je nest

Breaking: vaccinatiegraad naar 100%, reden niet geheel duidelijkFabianGTI schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:36:
[...]
Als dit nog geen reden is om een besmetting te vermijden weet ik het ook niet meer.
Ik mag hopen dat je als patient ook wat te zeggen hebt als er opeens een cameraploeg naast je bed staat. Ik zou dat absoluut niet op prijs stellen. Ook niet geblurred oid. Rot op met je kijkcijfersLZ86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:34:
[...]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Voor sommigen is dat een reden om nog even in coma te willen blijvenLZ86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:34:
[...]
Dit is natuurlijk die lang verwachte triage. 'we hebben een IC bed met BNers beschikbaar, maar je mag ook thuis uitzieken'.LZ86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:34:
[...]
Ik kom op andere getallen als ik ze optel uit de grafieken?LZ86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:24:
De media pikt het ook op:
Daar gaat die 1/3e of zelfs inmiddels meer theorie op basis van 3 ziekenhuizen. Over het land middelt het dus inderdaad redelijk uit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/miURb5OqaI2nasbkxl2MaQxB.png?f=user_large)
Waarbij politiek lekker kan discussiëren over de laatste twee groepen. Tel je ze wel/niet samen bijvoorbeeld.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Was een paar jaar geleden nog een rel over dat een productieteam het leuk vond om artsen met verborgen camera's te volgen. Patienten werden dan na afloop pas geinformeerd dat ze gefilmd waren.evilution schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:42:
[...]
Ik mag hopen dat je als patient ook wat te zeggen hebt als er opeens een cameraploeg naast je bed staat. Ik zou dat absoluut niet op prijs stellen. Ook niet geblurred oid. Rot op met je kijkcijfers
Was een dingetje met privacy en medisch beroepsgeheim waar ze even niet goed over hadden nagedacht.
alles kan off-topic
Eyeworks met hun geweldige ideeen. Soms vraag ik me toch af welke sensatie ze willen filmen, zeker als je spoedeisende hulp filmt weet je dat de gefilmde aan compleet andere dingen hoort te denken dan dat ze worden opgenomen.Ankona schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:47:
[...]
Was een paar jaar geleden nog een rel over dat een productieteam het leuk vond om artsen met verborgen camera's te volgen. Patienten werden dan na afloop pas geinformeerd dat ze gefilmd waren.
Was een dingetje met privacy en medisch beroepsgeheim waar ze even niet goed over hadden nagedacht.
Planbare zorg zou je in theorie kunnen opnemen want dat kan je netjes voorbespreken maar dat was wel echt één van de matigere ideeen die ik heb langs horen komen.
Nou ja ik vind wel behoorlijk wat aan te merken op deze cijfers:LZ86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:24:
De media pikt het ook op:
- Ten eerste en het belangrijkste, van maar liefst 39% weten ze de opnamereden niet. Dat is echt een gigantisch hoog getal, en het is maar de vraag of de categorieën in die groep hetzelfde verdeeld zijn als bij de 61% waarvan het wel bekend is.
- Daarnaast is dus in de groep waar het wel bekend is slechts bij 59% Covid de “belangrijkste reden”, dat is een aardig vaag begrip natuurlijk maar wat telt dan als door en wat als met?
De spiegel is dan vast ook weer zoek, het volk koos dit zelf al die jarenRobkazoe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:31:
[...]
Plus tel daarbij op dat bij komende verkiezingen de VVD gestenigd wordt door zo'n beetje elke andere partij want "marktwerking in de zorg" en bezuinigingen op de zorg zijn allemaal kindjes van de VVD zijn en de oorzaak van de beperkte zorgcapaciteit.
Kan ik nog een extra booster krijgen, just to be sure ..LZ86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:34:
[...]
Het valt een beetje tegen. RIVM schat 1.20 voor 17-1.t_captain schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 15:47:
Coronadashboard publiceert ook een nieuwe R-waarde. 1.27 voor 13-1.
Voor die datum had ik 1.34 staan. De schattingen in de lage 1.3x blijven nog enkele dagen daarna, maar na de 16e zie ik het cijfer stevig omlaag komen. Ik denk dat ze sinsdag een waarde omstreeks tussen 1.10 en 1.15 zullen publiceren.
De daling vanaf de 16e was heel sterk, maar duurde niet superlang. Ik zie R een beetje tussen 1.1 en 1.2 schommelen in week na de 17e. Versoepelingen (onderwijs en allereerste effecten horeca+winkels) vs saturatie in evenwicht.
Qua leeftijdsverdeling van de incidentie is de "scheefgroei" ongeveer gestabiliseerd. De verhoudingen tussen senioren en het gemieddelde zijn ongeveer constant de laatste week. Dat betekent dat de senioren nu meebewegen met de positieve tests (+25% in de afgelopen week) en de ziekenhuisopnames vermoedelijk ook 25% gaan stijgen volgende week.
Voor de lopende week dacht ik 160 per dag, dat lijkt naar 170 te gaan. Volgende week 210-220.
Ook de ligdagen vallen me wat tegen. IC is netjes gedaald naar 12.4 gemiddeld, kliniek is ook wel iets gedaald maar staat nog op 7.1 en dat is meer dan ik had verwacht.
Het valt me langs beide assen tegen, gelukkig zit er nog veel marge.
Testen via de GGD op zondag 30 januari 2022
— Arjan Visser (@roenar_MC) 1 februari 2022
Afgenomen: 131.465
Positief: 81.178 (61.7%)
Het aantal positieve testen verdubbelt elke 17.2 dagen.
⚠ Dit is een nieuw dagrecord voor het perc. positief! 🥳 pic.twitter.com/0pTKOpZtFb
Dat is een punt.t_captain schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:31:
Op twitter sie je al zijn posts. Leuk is hoe die verdubbelingstijd steeds oploopt. Stond ooit onder de 10. Dus de afvlakkende groei is ook in zijn berekening goed zichtbaar.
2e is dat het aantal testen niet meer de 150k aantikt ( Max capaciteit). Als dat zo blijft krijgen we weer zicht
3e is dat TvT volgens Richard v/d Werken 4,4% positief was. Er vanuit gaande dat dat alleen mensen zijn die geen klachten hebben ( en niet gevaccineerd), gekoppeld met de +/- 5% van Nederland positief/week kom je dus uit op ongeveer 1/10 van alle Nederlanders momenteel drager van Covid - 19
https://twitter.com/richa.../1488533091446673419?s=21
Ik denk dat de infecties nog wel een procent of 60 kunnen oplopen. In de positieve tests zul je dat niet geheel terugzien vanwege capaciteitsproblemen bij de GGD.MikeyMan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 18:24:
@t_captain wat doet dit voor hoogte en timing van de pieken?
Ik zie dat de opnamekans na positieve test lijkt te zijn gestabiliseerd. Voor de ziekenhuisopnames zou dat een stijging tot zo’n 250 per dag betekenen (inclusief bijvangst). Als de opname kans beperkt opveert kan dat 400 worden. Piek over twee tot drie weken.
Bij de huidige ligdagen zou dat kunnen optellen tot 2750 bedden. Maar dat is wel een vrij zwart scenario. Ik denk eerder aan 1800. Dat is wel een stuk hoger dan wat ik eerder dacht, maar het is nog geen code zwart. Vooral omdat de IC vrij rustig is en lijkt te blijven, dat scheelt heel veel personeelsinzet.
NICE en het RIVM publiceren deze week voor het eerst ziekenhuiscijfers met een onderscheid erin of mensen door corona of met corona in het ziekenhuis liggen. Uit die cijfers blijkt dat een kwart van de patienten met corona dat niet de reden is waarom ze in het ziekenhuis liggen.
4.4% antigeentest positief na voorselectie van mensen die zelf menen negatief te zijn.brothermaynard schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:09:
[...]
Dat is een punt.
2e is dat het aantal testen niet meer de 150k aantikt ( Max capaciteit). Als dat zo blijft krijgen we weer zicht
3e is dat TvT volgens Richard v/d Werken 4,4% positief was. Er vanuit gaande dat dat alleen mensen zijn die geen klachten hebben ( en niet gevaccineerd), gekoppeld met de +/- 5% van Nederland positief/week kom je dus uit op ongeveer 1/10 van alle Nederlanders momenteel drager van Covid - 19
https://twitter.com/richa.../1488533091446673419?s=21
Als zo’n antigeen gemiddeld na besmetting 3 dagen positief aangerft na besmetting en de voorselectie de incidentie met 1/3e zou verlagen, kom ik op 400.000 besmettingen per dag. Dat is nog hoger dan ik dacht.
Factor 5 op de positieve tests.
400.000t_captain schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:42:
[...]
4.4% antigeentest positief na voorselectie van mensen die zelf menen negatief te zijn.
Als zo’n antigeen gemiddeld na besmetting 3 dagen positief aangerft na besmetting en de voorselectie de incidentie met 1/3e zou verlagen, kom ik op 400.000 besmettingen per dag. Dat is nog hoger dan ik dacht.

Dan hebben we binnen 1,5 maand het hele land gehad. Gezien het aantal besmettingen al langer extreem hoog is zal dit eerder 4 weken zijn.
Dan moet dit toch een keer uitdoven?
[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:29 ]
6-8 weken? Is dat altijd zo?Brazos schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:47:
[...]
Geen idee wat het verschil tussen een antigeen of reguliere PCR test is verder, maar bij de laatste test je voor 6-8 weken positief na een besmetting.
Een hele lage schatting is als voorselectie geen rol speelt (dus ook zieke en positief geteste mensen zich onverminderd voor tvt melden) en zo’n antigeentest 5 dagen positief blijft. Zelfs met die aannames kom je op 154.000 besmettingen per dag.
Ik denk zelf tussen de 250 en 300k.
Antigeen is véél minder gevoelig. Bij asymptomatische dragers is de gevoeligheid beperkt, die meet het slechts 1 of 2 dagen positief. Of zelfs helemaal niet. Bij mensen met symptomen typisch een aantal dagen, van een dag voor incubatie tot een aanral dagen erna.Brazos schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:47:
[...]
Geen idee wat het verschil tussen een antigeen of reguliere PCR test is verder, maar bij de laatste test je voor 6-8 weken positief na een besmetting.
Je krijgt dus een hoop 'bijvangst' op die manier, mensen die al een tijdje hersteld en niet besmettelijk meer zijn. Tenzij het met een antigeen test anders zou zijn.
Niet altijd maar binnen 8 weken kun je niet zeggen of het een herbesmetting is of resten virus rna van de vorige besmetting.
N=1 heb ik al 5 weken positief gehoord voor een antigenen test, dus helaas gaat die stelling niet opBrazos schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:23:
[...]
Altijd is een groot woord. Je kunt in ieder geval nog zo'n 6-8 weken positief blijven testen. Dat zal voor de één bij wijze van spreke 5 weken zijn en voor de ander 8. De GGD's gaan uit van 8 weken als max, gedurende die 8 weken heeft een nieuwe PCR test geen zin.
Maar volgens @t_captain geldt dat voor een antigeen test niet omdat die minder gevoelig zouden zijn..
Je hebt ook nog de voorselectie dat alleen mensen zonder ‘groen ✅ ‘ ( dus geen recente infectie of vaccinatie) naar TvT gaan. Die groep bestaat relatief uit een groter aandeel jongeren (lagere vaccinatiegraad, eerder geneigd een TvT event te bezoeken). Factor 5 kan, maar een extrapolatie over de hele bevolking is op basis van die gegevens ‘tricky’t_captain schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:42:
[...]
4.4% antigeentest positief na voorselectie van mensen die zelf menen negatief te zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door brothermaynard op 01-02-2022 20:32 ]
2 weken na besmetting test ik nog steeds heel dun positief op de zelftest. Dat terwijl ik absoluut weer beter ben.
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Zitten ze daar dan echt 2 maanden vast?! 😱
Nee. De meesten testen al na een week weer negatief.Tweak_ers schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:47:
Lekker voor die sporters in China dan, die worden direct in een quarantaine hotel geplaatst en mogen daar pas weer uit als ze 2 keer negatief testen met een PCR test.
8 weken is vziw een ‘worst case’ scenario.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
In Hongkong hebben ze ook extreem strenge quarantaine regels: waarschijnlijk test de helft van het Nederlandse team weer positief, dat is ja traditieTweak_ers schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:47:
Lekker voor die sporters in China dan, die worden direct in een quarantaine hotel geplaatst en mogen daar pas weer uit als ze 2 keer negatief testen met een PCR test.
China gooit zelfs hele steden in strenge lockdown, waarbij burgers geeneens de deur uit mogen om te winkelen. Ik denk dat die sporters het dan nog redelijk goed hebben, als ze netjes voorzien worden in hun behoeften.
Dit zou de vaccinatiegraad in sommige Nederlandse gebieden wel eens meer kunnen gaan beïnvloeden dan een ctb in de horeca
Marokko valt niet onder de EU toch? Dus als je eerste prik gewoon onbeperkt geldig blijft daar..Dennis schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:56:
Marokko eist vaccinatiebewijs en test voor reizigers - https://nos.nl/l/2415266#UPDATE-container-59047633
Dit zou de vaccinatiegraad in sommige Nederlandse gebieden wel eens meer kunnen gaan beïnvloeden dan een ctb in de horeca.
Hij doelt er meer op dat Nederlanders met een marokkaanse afkomst minder vaak überhaupt hun vaccinatie hebben gehaald, en dat dit nieuws wellicht invloed daarop gaat hebben.Deezers schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:58:
[...]
Marokko valt niet onder de EU toch? Dus als je eerste prik gewoon onbeperkt geldig blijft daar..
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Jack plooi heeft volgens mij het afgelopen seizoen ook 3 f1 races niet van commentaar kunnen voorzien omdat hij weken lang postief bleef testen na zijn covid besmetting.Brazos schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:42:
[...]
Je bent inmiddels de 2e al in dit topic (zij het daar 2 weken), dan zal het probleem voor antigeen testen ook wel al dan niet in mindere mate spelen, en is dat niet zonder meer te extrapoleren.
Klinkt misschien gek, maar het is nu wel echt opvallend. We zijn overigens beide gevaccineerd en geboosterd (zodra het kon, dus begin januari voor ons de derde Pfizer) en testen meerdere malen per week (voor werk of sociale contacten).
Sinterklaas 2020, hele familie besmet (gelukkig niemand ernstig ziek), wij niet. Kerst 2020, schoonfamilie op 1 andere na allemaal besmet, wij niet. Feestje met vrienden in oktober, 6 besmettingen van 11, wij niet. Afgelopen vrijdag naar de kroeg (yay we mogen weer), 4 van de 10 positief, wij niet.
Alle bovenstaande besmettingen zijn overigens van mensen die (wanneer al mogelijk was) gevaccineerd en geboosterd waren. Niemand ernstig ziek, gelukkig, maar je zou je bijna buitengesloten voelen zo
Het zou niet gek zijn als b.v. Turkije ook met zulke eisen komtDennis schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:56:
Marokko eist vaccinatiebewijs en test voor reizigers - https://nos.nl/l/2415266#UPDATE-container-59047633
Dit zou de vaccinatiegraad in sommige Nederlandse gebieden wel eens meer kunnen gaan beïnvloeden dan een ctb in de horeca.
Vaak bu'j te bang!
* BE: R-waarde lijkt tot 0.85 a 0.9 gezakt te zijn
* DK: R-waarde omstreeks 0.95
Allebei zonder lockdown. Belgie heeft regels maar die zijn vrij soepel, Denemarken heeft de regels losgelaten.
Waarbij Denemarken in de omicron golf twee a drie weken op ons lijkt voor te lopen en Belgie iets meer dan 1 week. Als we doorgaan met de strategie van geleidelijke versoepeling komen we op het Belgische pad terecht en zullen we vermoedelijk snel over de piek zijn.
Ik pak even Duitsland erbij. Daar zijn de regels iets strenger dan in NL en is de golf dag oif drie later begonnen. Door de lagere incidentie gaat de verzadiging daar ook wat langzamer, ik denk dat NL inmiddeld 7-10 dagen voorloopt. Duitsland zit in een fase van afvlakkende groei en lijkt over ongeveer anderhalve week te moeten gaan pieken. Als ik dat projecteer moeten we ook tegen de piek zitten.
Luxemburg loopt qua start van de golf synchroon met NL en qua maatregelen met BE. Inmiddels ook net als BE iets over de piek heen.
Frankrijk loopt que start van de golf 3 dagen voor op NL en qua incidentie zitten ze ook iets hoger, waardoor de voorsprong riichting 1 week is gegroeid. De maatregelen zijn er iets strenger dan hier. Daar zit men zo'n 6 dagen voorbij de piek. Dus ook die projectie zou een snelle piek voor NL opleveren.
[ Voor 45% gewijzigd door t_captain op 02-02-2022 09:00 ]
[ Voor 64% gewijzigd door ZieMaar! op 02-02-2022 09:33 ]
Yes, but no.alexbl69 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 19:45:
[...]
400.000?
Dan hebben we binnen 1,5 maand het hele land gehad. Gezien het aantal besmettingen al langer extreem hoog is zal dit eerder 4 weken zijn.
Dan moet dit toch een keer uitdoven?
https://www.rtlnieuws.nl/...teld-herbesmetting-corona
(reaktie op post over onnodige lockdown)
Dat is lastig te zeggen.
Een lockdown die je op den duur weer opheft, leidt uiteindelijk tot evenveel besmettingen. Het uiteindelijke aantal besmettingen is nameljk een functie van de R0 waarde. R0 wordt gevorms door eigenschappen van virus en van de maatschappij (waarin lockdown een rol speelt). Voorbij de lockdown ligt die R0 waarde gelijk als dat je geen lockdown had gedaan.
Alleen je verspreidt ze over de tijd. Door de incidentie hoger te laten oplopen, wordt zo'n golf een week korter. Hou je de teugels lang strak, dan wordt hij 2 weken langer. De NL aanpak ten opzichte van B zou waarschijnlijk een dag of 10 schelen. Ook de ziekenhuisopnames worden gecomprimeerd: he krijgt dan de oogst van 40 dagen in 30 dagen.
Hadden we dat aangekund? Vermoedelijk wel. Zeker als we een of twee weken eerder de boostercampagne hadden opgeschaald.
[ Voor 9% gewijzigd door t_captain op 02-02-2022 09:42 ]
Dan wordt je er vrijwel niet meer ziek van, vergelijkbaar met een besmetting na de booster.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Aangezien de ziekenhuizen nog steeds niet de volledige zorg kunnen geven, heeft die lockdown er voor gezorgd dat er meer mensen geholpen kunnen worden. De piek is hiermee lager geworden en de zieken zijn daarmee beter verspreid.
Dus ook al is er best wat voor te zeggen dat de lockdown niet nodig was geweest, heeft het op zijn minst voor een verlaagde druk in de ziekenhuizen gezorgd.
[ Voor 13% gewijzigd door ZieMaar! op 02-02-2022 09:34 ]
[removed]
Ik zou graag de stats zien van herbesmetting omicron-omicron. Dat mist in het artikel.
Totaal zit herbesemtting (na omicron of eerdere variant) op een procent of 15 van de besmettingen. Dat is ook de reden dat de immuniteit terugviel van meer dan 70% naar net boven de 50% toen omicron dominant werd.
Maar juist de specifieke kans op herbesmetting na een eerdere omicron infectie is interessant om het verdere verloop van de golf te kunnen plotten.
De heer Van Meijeren (FVD):
De minister gaf vandaag aan dat hij naar aanleiding van het rapport van de TU Delft, waarmee de effectiviteit van het coronatoegangsbewijs onderuitgehaald werd, zelf een nader onderzoek wil laten verrichten om erachter te komen in welke omstandigheden dat coronatoegangsbewijs wél proportioneel zou kunnen zijn. Nu wekt dat bij mij wat wantrouwen, want het heeft er alle schijn van dat de minister al weet wat de uitkomsten van dat nadere onderzoek moeten zijn en dat hij puur en alleen de uitkomsten van de TU Delft wil wegschrijven; maar dat terzijde. De minister heeft ook aangegeven dat hij in afwachting van de uitkomsten van dat nadere onderzoek de behandeling van het 2G-wetsvoorstel wil opschorten. Maar er liggen nog twee, zeer ingrijpende wetsvoorstellen bij de Kamer, namelijk om de QR-code te kunnen verplichten op de werkvloer en in het onderwijs. Mijn vraag: is de minister bereid om ook de behandeling van die twee wetsvoorstellen op te schorten, of het verzoek daartoe te doen aan de Kamer, in afwachting van de uitkomsten van dat nadere onderzoek?
Minister Kuipers:
Allereerst even een opmerking over het opschorten en het nog weer doen van onderzoeken en de suggestie dat we net zo lang kunnen onderzoeken tot er een gunstige uitkomst is, ik wil heel graag met nadruk zeggen dat dat absoluut niet de bedoeling is. We zullen geen onderzoek doen net zo lang tot er een bepaald resultaat uitkomt. Ik heb op dit moment helemaal geen vervolgonderzoek aan de TU Delft gevraagd en ik ben dat voor nu ook nog niet van plan. Misschien wordt dat relevant, en dan zal ik u daarover informeren dat ik dat zal doen, als we echt een totaal andere epidemiologische situatie bereiken, maar voor nu niet. De feitelijke situatie die we nu hebben, heeft de TU Delft al onderzocht.
De voorzitter:
En de twee wetsvoorstellen? Dat was ook nog een vraag van u.
De heer Van Meijeren (FVD):
De minister geeft nu aan dat hij de TU Delft niet heeft verzocht om nader onderzoek te doen. U heeft vandaag een brief naar de Kamer gestuurd, waarin u zelf aangeeft de uitkomsten nader te willen laten onderzoeken om te achterhalen in welke omstandigheden het coronatoegangsbewijs wel proportioneel kan zijn en in afwachting van de uitkomsten van dat onderzoek de behandeling van het 2G-wetsvoorstel op te schorten. Dat is het vervolgonderzoek waar het over gaat.
Minister Kuipers:
Wat ik wil, is: afhankelijk van de ontwikkeling in de komende periode op enig moment kijken of er alsnog een situatie zou kunnen ontstaan waarbij 2G relevant zou kunnen zijn. Op dat moment moeten we dat ook onderzoeken.
Ten aanzien van die andere twee vragen: nee, voor nu was het nadrukkelijke verzoek of advies om dat te doen voor het 2G-wetsvoorstel en niet voor die andere twee.
Op het werk en onderwijs was toch een 3G voorstel? niet een 2G zoals je stelt?martwoutnl schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:16:
Gisteren tijdens het debat vroeg Van Meijeren van FVD of het uitstel van het 2G-voorstel ook geldt voor het wetsvoorstel van 2G op het werk en in onderwijs. Antwoord was nee. Ik heb even via het plenaire verslag van https://www.tweedekamer.n...lagen/detail/2021-2022/44 de quote gekopieerd:
[...]
PSN
Ik heb mijn booster 3 weken geleden gehad maar toch heb ik me ziek gemeld op mijn werk. Als dit regelmatig 3-4 keer per jaar terugkomt is dat een enorme toename van ziekteverzuim. Dat kost uiteindelijk ook een hoop geld.hoevenpe schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:06:
[...]
Dan wordt je er vrijwel niet meer ziek van, vergelijkbaar met een besmetting na de booster.
Ik heb er ook al van gehoord in mijn kennissen en vriendenkring. Een omicron besmetting na een eerdere omicron besmetting terwijl er ook al gevaccineerd en geboosterd was. Wel heel mild verloop maar getest bij de GGD.t_captain schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:11:
[...]
Ik zou graag de stats zien van herbesmetting omicron-omicron. Dat mist in het artikel.
Totaal zit herbesemtting (na omicron of eerdere variant) op een procent of 15 van de besmettingen. Dat is ook de reden dat de immuniteit terugviel van meer dan 70% naar net boven de 50% toen omicron dominant werd.
Maar juist de specifieke kans op herbesmetting na een eerdere omicron infectie is interessant om het verdere verloop van de golf te kunnen plotten.
Of dit grootschalig gebeurt of zelfs ook maar waar is weet ik niet. Het viel me alleen op
Je moet toch sowieso in quarantaine?TrailBlazer schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:24:
Ik heb mijn booster 3 weken geleden gehad maar toch heb ik me ziek gemeld op mijn werk.
Of bedoel je dat je je te ziek voelde om thuis te werken...
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Yep te ziek om thuis te werken 8 uur naar een scherm staren met hoofdpijn gaat hem echt niet wordenhoevenpe schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:26:
[...]
Je moet toch sowieso in quarantaine?
Of bedoel je dat je je te ziek voelde om thuis te werken...
In Nederland is die data onmogelijk te leveren want privacy. Alle virus sequencing gebeurt anoniem en is nooit te herleiden naar iemand bij wie mogelijk al eens eerder een variant is vast gesteld.t_captain schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:11:
[...]
Het zou enorm nuttige informatie zijn maar privacy is nou eenmaal super belangrijk. We kunnen misschien wel data krijgen van landen waar gezond verstand nog een beetje aanwezig is.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Paracetemolletje doet wonderen vaak.TrailBlazer schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:27:
[...]
Yep te ziek om thuis te werken 8 uur naar een scherm staren met hoofdpijn gaat hem echt niet worden
Nou ja, vooraf toen die inging was er nog best wel heel veel onduidelijk. Ja, in Zuid-Afrika wezen de cijfers op een duidelijk mildere variant, máár de bevolkingssamenstelling en vaccinatiegraad is daar heel anders én onze ziekenhuizen zaten op 't moment van ingaan van die lockdown ook best wel vol, terwijl onze zorg zo efficiënt is ingericht dat in een niet-normale situatie de zorg al snel in de problemen komt.
Normaal zorgt 't voor een relatief goede én betaalbare zorg, nu is het een groot nadeel.
Dus de keuze voor een lockdown van 4 weken is dan geen heel gekke. Het versoepelen, als de ziekenhuiscijfers deze week niet hard op gaan lopen, kan wel wat vlotter gaan. Want lopen ze deze week niet op/ was gisteren een negatieve uitschieter, dan zijn de grootste risico's volgens mij wel voorbij.
[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 02-02-2022 09:34 ]
PCM hielp bij mij (afgelopen zondag) geen ene moer. Bij mijn vriendin ook niet op de maandag. Voordeel van 2x+booster is dat het voor ons beiden binnen 48 uur ook weer klachtenvrij was (hoofdpijn en moe vooral geweest), maar de kinderen (onder 12 en nog geen kans geweest het te regelen m.b.t. vaccin) duurt het toch langer en hakt het er meer in.giantgiantus schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:30:
[...]
Paracetemolletje doet wonderen vaak.
Hier het huis in gekomen vanuit de basisschool, leerkracht oudste was positief, invaller uiteindelijk ook, super geregeld, halve klas+ zit nu thuis in quarantaine.
Zitten nu sowieso nog in quarantaine, testen gehad (gisteren) maar uitslagen nog niet binnen.
Volgens mij klopt dat, aan de ene kant de mogelijkheid om 3G breder in te kunnen zetten en aan de andere kant de mogelijk van 3G in bepaalde situaties 2G te kunnen maken. Eigenlijk is het wel goed om die discussie te kunnen voeren zonder enorme tijdsdruk. Lijkt me een relevante discussie voor de lange termijnstrategie.YakuzA schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:23:
[...]
Op het werk en onderwijs was toch een 3G voorstel? niet een 2G zoals je stelt?
Een gesprek met Wim Voermans over de "tijdelijke" Twm bij Nieuwsuur.
Ik heb gisteren het debat zitten kijken, maar het is verbazingwekkend hoe Kuipers blijft vasthouden (samen met zijn partij) aan de coronapas en met name 2G. Gisteren werd het hem niet duidelijk kennelijk dat hij tegen de wind in aan het fietsen is zonder echte reden. De steun is er niet, net als de nut en noodzaak om door te zetten. Ik krijg het idee dat D66 zich echt aan het blindstaren is op de coronapas als de oplossing van al hun problemen.martwoutnl schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:16:
Gisteren tijdens het debat vroeg Van Meijeren van FVD of het uitstel van het 2G-voorstel ook geldt voor het wetsvoorstel van 2G op het werk en in onderwijs. Antwoord was nee. Ik heb even via het plenaire verslag van https://www.tweedekamer.n...lagen/detail/2021-2022/44 de quote gekopieerd:
Maar waarom? Die man is toch echt niet dom. Hij moet toch ook zien dat het een ongelijke strijd aan het worden is? Waarom zo vasthouden aan een instrument wat er niet komt?CMD-Snake schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:41:
'De coronaspoedwet is nu 428 dagen oud, dus echt tijdelijk is dat niet meer'
Een gesprek met Wim Voermans over de "tijdelijke" Twm bij Nieuwsuur.
[...]
Ik heb gisteren het debat zitten kijken, maar het is verbazingwekkend hoe Kuipers blijft vasthouden (samen met zijn partij) aan de coronapas en met name 2G. Gisteren werd het hem niet duidelijk kennelijk dat hij tegen de wind in aan het fietsen is zonder echte reden. De steun is er niet, net als de nut en noodzaak om door te zetten. Ik krijg het idee dat D66 zich echt aan het blindstaren is op de coronapas als de oplossing van al hun problemen.
Hoe weet je zo zeker dat dat 2x omicron was? Er wordt amper gesequenced. 1500 per week vziw nog steeds.Indoubt schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:26:
[...]
Ik heb er ook al van gehoord in mijn kennissen en vriendenkring. Een omicron besmetting na een eerdere omicron besmetting terwijl er ook al gevaccineerd en geboosterd was. Wel heel mild verloop maar getest bij de GGD.
Of dit grootschalig gebeurt of zelfs ook maar waar is weet ik niet. Het viel me alleen op
Daarnaast; twee keer besmet raken tussen eind november en nu, dus goed twee maanden...?
Je kunt ook pseudonimiseren.IJzerlijm schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:29:
[...]
In Nederland is die data onmogelijk te leveren want privacy. Alle virus sequencing gebeurt anoniem en is nooit te herleiden naar iemand bij wie mogelijk al eens eerder een variant is vast gesteld.
Het zou enorm nuttige informatie zijn maar privacy is nou eenmaal super belangrijk. We kunnen misschien wel data krijgen van landen waar gezond verstand nog een beetje aanwezig is.
In plaats van een naam of BSN gebruik je dan een hash. Zodoende kun je testuitslagen wel koppelen, maar nooit meer herleiden naar een persoon.
Mja, wat willen ze dan:
Optie A: Verlenging van een spoedwet, waardoor deze wederom automatisch vervalt over x dagen.
Optie B: Permanente vastlegging in de wet van de covid toolbox.
Dan heb ik toch echt liever optie A?
Vooral omdat we nu op de rand beginnen te komen waar maatregelen vanaf komende zomer/herfst/winter misschien/mogelijk niet meer/minder nodig gaan zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 02-02-2022 09:52 ]
PSN
Dat is ook de reden waarom ik melde dat ik het waarheidsgehalte niet kan beoordelen. Schoolgaande kinderen wel en dus 2 maal ziek in januari. Vandaar het vermoeden van omicron.MikeyMan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:46:
[...]
Hoe weet je zo zeker dat dat 2x omicron was? Er wordt amper gesequenced. 1500 per week vziw nog steeds.
Daarnaast; twee keer besmet raken tussen eind november en nu, dus goed twee maanden...?
Ik heb er zelf ook een beetje moeite mee. Ik dacht niet dat je zo snel een herbesmetting kon krijgen van dezelfde variant. Daarom viel het me ook op.
Optie C: niet verlengen, terug naar normaal proces?YakuzA schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:48:
[...]
Mja, wat willen ze dan:
Optie A: Verlenging van een spoedwet, waardoor deze wederom automatisch vervalt over x dagen.
I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.
Inderdaad, Kuipers is geen domme man en dat maakt het zo merkwaardig. Hij leunt op argumenten waar zijn voorganger mee kwam, maar uit zijn mond klinken die nog dommer dan uit de mond van De Jonge. Nu dan weer meer onderzoek doen, maar naar wat? Dat goochelen met cijfers verdient zeker geen schoonheidsprijs, met zijn kennis moet hij wel weten dat hij de waarheid aan het oprekken was.harmrh schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:43:
Maar waarom? Die man is toch echt niet dom. Hij moet toch ook zien dat het een ongelijke strijd aan het worden is? Waarom zo vasthouden aan een instrument wat er niet komt?
Ik denk dat Kuipers een opdracht heeft van zijn eigen partij. Paternotte en zijn vervangster Paulusma zijn nog altijd laaiend enthousiast of 2G en de coronapas. Beiden zijn fanatiek voorstander van meer (mogelijke) restrictieve maatregelen en een tjokvolle gereedschapskist. Dat is de enige verklaring die ik kan bedenken waarom hij zich wil lenen voor deze verloren strijd.
C: Afschaffen en geen maatregelen meer behouden. Niemand zegt dat coronamaatregelen mogelijk moeten blijven.YakuzA schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:48:
Mja, wat willen ze dan:
Vooral omdat we nu op de rand beginnen te komen waar maatregelen vanaf komende zomer/herfst/winter misschien/mogelijk niet meer/minder nodig gaan zijn.
Het probleem legt Voermans uit. De Twm is een alles of niets situatie, je geeft het kabinet een blanco cheque en ze kunnen alles doen wat ze nodig vinden. Daar zit geen rem op en er kan niet gezegd worden, bijvoorbeeld, mondkapjes verdwijnen uit de lijst van opties. Tevens worden verlengingen door het kabinet geïnitieerd en afgestempeld. Het zijn Koninklijke Besluiten, de Tweede Kamer kan niet zomaar een einde maken aan de Twm. Ze kunnen een motie aannemen, maar in theorie kan het kabinet die naast zich neerleggen.
Ergens is het bizar dat we al twee maanden in een verlenging zitten die vandaag pas in stemming wordt gebracht.
A total of 76/96(79%) randomly selected SARS-CoV-2 positive samples, collected 31st Jan 2022 at @GGDAmsterdam testing facilities, were positive for a BA.1-like variant and 20/96(21%) for a BA.2-like. Thanks to @amsterdamumc & @inBiome. We will continue to monitor BA.2 closely... pic.twitter.com/er5DXyD6jY
— ARGOSconsortium (@ARGOSamsterdam) 2 februari 2022
Een gebrek aan vertrouwen in de overheid en in elkaar hangt, in combinatie met meer overheidscorruptie, sterk samen met een hoger aantal corona-infecties in een land, blijkt uit een nieuwe studie die in het gerenommeerde medische tijdschrift The Lancet is gepubliceerd.Grimmie187 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:47:
[...]
Precies, ik lees het oorzaak/gevolg in dat artikel ook anders dan @TerraGuy
De maatregelen worden opgeheven in Denemarken omdat de Deense bevolking veel vertrouwen in de regering heeft en zich heel goed aan de regels houdt.
In Nederland was het vertrouwen in de overheid al laag dus laten wij ons niets vertellen en doen we lekker dwars.
Het gebrek aan vertrouwen is een betere graadmeter voor de mate van corona-infecties dan inkomensongelijkheid, de staat van de gezondheidszorg of hoe voorbereid een land was op een pandemie. Die indicatoren laten geen significante relatie met het aantal infecties zien. Daardoor zouden landen als de Dominicaanse Republiek of de Filipijnen minder corona-infecties hebben dan landen als Frankrijk of de Verenigde Staten.
Onderzoekers van de Universiteit van Washington en de Council on Foreign Relations keken naar data uit 177 landen en concludeerden dat als de mate van vertrouwen in de overheid in alle landen zo hoog was geweest als in Denemarken, er wereldwijd 13 procent minder corona-infecties geweest zouden zijn. Als in alle landen dezelfde mate van sociaal vertrouwen (vertrouwen in andere mensen) was geweest als in Denemarken, zouden er wereldwijd 40 procent minder infecties geweest zijn.
De onderzoekers geven aan dat het belangrijk is dat autoriteiten werken aan het vergroten van het vertrouwen van de bevolking om toekomstige ziektes en pandemieën te bestrijden. Ze stellen de data online beschikbaar.
https://www.thelancet.com...-6736(22)00172-6/fulltext
Met name dat sociale vertrouwen is belangrijk. Dit blijkt in Denemarken uit de vrijwillige massale testen die iedereen doet voor sociale events en het houden aan de regels. Je ziet dan ook dat in landen waar dit gebeurt de situatie veel sneller onder controle is.
[ Voor 8% gewijzigd door Johan Bogle op 02-02-2022 10:06 ]
Als je het nu definitief van tafel haalt, kan je het geen onderdeel meer van de lange termijnstrategie maken. Terwijl er best situaties te bedenken zijn waarin je, als je op tijd 2G invoert, de ziekenhuisbezetting laag kan houden én bedrijven (langer) kunt openhouden. Sterker nog: als je het rapport van de TUDelft leest, had het bij delta goed geholpen.harmrh schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:43:
[...]
Maar waarom? Die man is toch echt niet dom. Hij moet toch ook zien dat het een ongelijke strijd aan het worden is? Waarom zo vasthouden aan een instrument wat er niet komt?
We weten niet welke varianten er nog gaan komen. Maar een variant waarbij het vaccin een goede reductie in verspreiding geeft (bijv minimaal delta niveau), een hele hoge VE voor opnames heeft én waarbij de opnamekans zonder vaccin ook materieel is en je hebt misschien een goed middel. Schrijf je dat nu af, dan moet daar iets anders voor in de plaats in de langetermijnstrategie.
Feitelijk schrijf je het dan af op a) de weerstand op het CTB/2G en b) het feit dat het bij Omikron niet nodig is. Dat lijkt me nou juist niet het langetermijndenken waar zo vurig om gesmeekt wordt, toch?
Maw: wellicht denkt Kuipers dat het een tool is die mogelijk in de gereedschapskist moet liggen voor volgende golven.
Aan de andere kant, is continue uitstellen met onderzoeken niet met de hoop dat 't straks niet meer nodig is, want einde pandemie, dus zonder gezichtsverlies 't voorstel in kunnen trekken?CMD-Snake schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:01:
[...]
Inderdaad, Kuipers is geen domme man en dat maakt het zo merkwaardig. Hij leunt op argumenten waar zijn voorganger mee kwam, maar uit zijn mond klinken die nog dommer dan uit de mond van De Jonge. Nu dan weer meer onderzoek doen, maar naar wat? Dat goochelen met cijfers verdient zeker geen schoonheidsprijs, met zijn kennis moet hij wel weten dat hij de waarheid aan het oprekken was.
Ik denk dat Kuipers een opdracht heeft van zijn eigen partij. Paternotte en zijn vervangster Paulusma zijn nog altijd laaiend enthousiast of 2G en de coronapas. Beiden zijn fanatiek voorstander van meer (mogelijke) restrictieve maatregelen en een tjokvolle gereedschapskist. Dat is de enige verklaring die ik kan bedenken waarom hij zich wil lenen voor deze verloren strijd.
[...]
C: Afschaffen en geen maatregelen meer behouden. Niemand zegt dat coronamaatregelen mogelijk moeten blijven.
Het probleem legt Voermans uit. De Twm is een alles of niets situatie, je geeft het kabinet een blanco cheque en ze kunnen alles doen wat ze nodig vinden. Daar zit geen rem op en er kan niet gezegd worden, bijvoorbeeld, mondkapjes verdwijnen uit de lijst van opties. Tevens worden verlengingen door het kabinet geïnitieerd en afgestempeld. Het zijn Koninklijke Besluiten, de Tweede Kamer kan niet zomaar een einde maken aan de Twm. Ze kunnen een motie aannemen, maar in theorie kan het kabinet die naast zich neerleggen.
Ergens is het bizar dat we al twee maanden in een verlenging zitten die vandaag pas in stemming wordt gebracht.
En aangezien deze optie C dus niet realistisch om nu uit te voeren, gezien alle maatregelen die momenteel nog gelden op 3G/Mondkapjes/sluitingen, wordt dus optie B gestart.CMD-Snake schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:01:
[...]
C: Afschaffen en geen maatregelen meer behouden. Niemand zegt dat coronamaatregelen mogelijk moeten blijven.
PSN
Waarbij ze nog wel mogelijkheden willen houden om in te grijpen en dus B zullen gaan invoeren? Ik heb dan zelf toch de voorkeur voor A, zeker omdat je ziet dat de steun al steeds minder wordt.boesOne schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:52:
[...]
Optie C: niet verlengen, terug naar normaal proces?
[removed]
Terechte vraag: waarom vervalt het CTB/groen vinkje voor volledig (2) gevaccineerde mensen met een 87% bescherming?
Antwoord: het kan altijd beter met de bescherming, en dat biedt de booster!
Dus als iemand na een booster 95% bescherd is, en na een tweede booster 97% beschermd zou zijn, die zou zijn groene vinkje dan ook verliezen, want het kan beter! Echt nul, maar dan ook nul weging in proportionaliteit.
Terechte vraag: Wat zijn de voorwaarden om de maatregelen te versoepelen/ maatregelen los te laten?
Antwoord:
Men deze mensen aan het roer zou je denken dat er niemand op de IC mag liggen en niemand meer in het ziekenhuis komt te liggen, voordat ze maatregelen los laten. Mooi ook dat de regeringspartijen nu op lastige vragen antwoorden 'ja wij willen ook een lange termijn strategie!'. Je hebt hier 2 jaar de tijd voor gehad!
[ Voor 10% gewijzigd door HollovVpo1nt op 02-02-2022 10:14 ]
Het schept geen vertrouwen en voedt de onderbuik als dit soort redenaties leidend zijn. En vertrouwen is wat we nodig hebben. Zie ook de post van @Johan Bogle hierboven.HollovVpo1nt schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:13:
Ik heb gisteren vol verwondering naar het debat rondom de "vierde verlenging geldingsduur tijdelijke wet maatregelen covid" zitten kijken. Het is overduidelijk dat het kabinet geen enkel idee heeft wat de sturingscriteria zijn voor de maatregelen en wat de epidemiologische situatie mag zijn om te kunnen versoepelen en God forbid, maatregelen los te laten.
Terechte vraag: waarom vervalt het CTB/groen vinkje voor volledig (2) gevaccineerde mensen met een 87% bescherming?
Antwoord: het kan altijd beter met de bescherming, en dat biedt de booster!
Dus als iemand na een booster 95% bescherd is, en na een tweede booster 97% beschermd zou zijn, die zou zijn groene vinkje dan ook verliezen, want het kan beter! Echt nul, maar dan ook nul weging in proportionaliteit.
Terechte vraag: Wat zijn de voorwaarden om de maatregelen te versoepelen/ maatregelen los te laten?
Antwoord:![]()
Men deze mensen aan het roer zou je denken dat er niemand op de IC mag liggen en niemand meer in het ziekenhuis komt te liggen, voordat ze maatregelen los laten. Mooi ook dat de regeringspartijen nu op lastige vragen antwoorden 'ja wij willen ook een lange termijn strategie!'. Je hebt hier 2 jaar de tijd voor gehad!
Maar als er een nieuwe variant is die gevaarlijker is, wil je toch juist de mogelijkheden hebben om in te grijpen? Want als het nodig is om in te grijpen, kun je met meer mogelijkheden ook meer doen. Beperk je die mogelijkheden ga je veel sneller naar een echte lockdown toe. Naar mijn idee is het dan ook vooral die onderbouwing van wanneer iets gebruikt kan/mag worden dat mist en is het niet zo dat 2G per definitie een slechte optie is.Brazos schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:18:
[...]
Dat is wel een erg optimistische kijk op zaken. In het najaar gaan we gewoon gezellig weer in lockdown met een nieuwe variant en wordt 2G weer ergens uit een stoffig laatje getoverd.
Men wacht gewoon even op het juiste moment om het erdoor te drammen.
Uiteindelijk moeten we er vooral op hopen dat er hooguit nog varianten komen die besmettelijker en nog minder ziekmakend zijn. Want dan zijn we deze hele discussie eindelijk kwijt.
[removed]
Ik denk dat dit een enorm belangrijk gegeven is. Het vertrouwen is gewoon erg laag en daar heeft de regering het zelf naar gemaakt. We hebben teveel gevallen van corruptie en/of secundaire agenda's gezien. Dan kun je wel verder gaan met machtspolitieke spelletjes maar op een gegeven moment is bij een deel van het volk het vertrouwen zoek. Die houden zich niet meer aan de regels die je stelt.Johan Bogle schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:02:
[...]
Een gebrek aan vertrouwen in de overheid en in elkaar hangt, in combinatie met meer overheidscorruptie, sterk samen met een hoger aantal corona-infecties in een land, blijkt uit een nieuwe studie die in het gerenommeerde medische tijdschrift The Lancet is gepubliceerd.
Het gebrek aan vertrouwen is een betere graadmeter voor de mate van corona-infecties dan inkomensongelijkheid, de staat van de gezondheidszorg of hoe voorbereid een land was op een pandemie. Die indicatoren laten geen significante relatie met het aantal infecties zien. Daardoor zouden landen als de Dominicaanse Republiek of de Filipijnen minder corona-infecties hebben dan landen als Frankrijk of de Verenigde Staten.
Onderzoekers van de Universiteit van Washington en de Council on Foreign Relations keken naar data uit 177 landen en concludeerden dat als de mate van vertrouwen in de overheid in alle landen zo hoog was geweest als in Denemarken, er wereldwijd 13 procent minder corona-infecties geweest zouden zijn. Als in alle landen dezelfde mate van sociaal vertrouwen (vertrouwen in andere mensen) was geweest als in Denemarken, zouden er wereldwijd 40 procent minder infecties geweest zijn.
De onderzoekers geven aan dat het belangrijk is dat autoriteiten werken aan het vergroten van het vertrouwen van de bevolking om toekomstige ziektes en pandemieën te bestrijden. Ze stellen de data online beschikbaar.
Met name dat sociale vertrouwen is belangrijk. Dit blijkt in Denemarken uit de vrijwillige massale testen die iedereen doet voor sociale events en het houden aan de regels. Je ziet dan ook dat in landen waar dit gebeurt de situatie veel sneller onder controle is.
Kuipers had dat, in ieder geval voor de corona maatregelen, kunnen doorbreken. Hij weet met zijn achtergrond veel beter, of kan de aangeleverde informatie beter beoordelen, als zijn voorganger. Logische maatregelen die ieder snapt zou veel uit kunnen maken in de opvolging. Blijkbaar zit Kuipers vast in zijn partij en heeft ie daar (te) weinig over te vertellen.
Dat het CTB in de vorm van 2G/3G achter de hand wordt gehouden is prima, het kan altijd nodig zijn als we te maken krijgen met een besmettelijke en dodelijke variant.
Het kabinet had veel dingen beter kunnen doen, maar ik denk niet dat dat ons op gelijk niveau met Denemarken had gebracht inderdaad.Johan Bogle schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:32:
Het ene volk is van nature meer wantrouwend dan het andere. Ik weet niet of hier onderzoek naar is, maar ik verwacht niet dat wij hoog scoren op vertrouwen in autoriteit en in elkaar in het algemeen. (Waarbij recente affaires dat vertrouwen nog verder hebben beschaamd)
Ik heb het idee dat wij ook relatief veel Baudet/Haga/Engel types hebben die het beleid vanaf het begin al gesaboteerd hebben. Die hebben ze ook in de buurlanden maar ik vind het bij ons net wat extremer allemaal, misschien omdat er meer politieke steun is?
Dan klopt het dus toch wat de overheid zegt, dat ons eigen gedrag mede bepalend is voor hoe het virus zich verspreid. Joh... Mensen die geen vertrouwen hadden in de overheid, is dat dan nu weer terug? Want ze hadden gelijk...Johan Bogle schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:02:
[...]
Een gebrek aan vertrouwen in de overheid en in elkaar hangt, in combinatie met meer overheidscorruptie, sterk samen met een hoger aantal corona-infecties in een land, blijkt uit een nieuwe studie die in het gerenommeerde medische tijdschrift The Lancet is gepubliceerd.
Geen vertrouwen in de overheid? Heb dan op zijn minst vertrouwen in de Deense bevolking, zou je zeggen. Ik denk dat het weinig uitmaakt: we zien nu gewoon keihard in Denemarken, dat het gedrag van onszelf een grote impact kan hebben op de duur van de maatregelen, maar toch gaat niet een grote gedragsverandering plaatsvinden vanaf vandaag.
Daar gaat dus geen enkele overheid iets aan veranderen in Nederland.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Volgens mij is er gisteren (min of meer) letterlijk getikt hier 'maakt niet uit of de maatregel werkt, we willen het niet'.redwing schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:22:
[...]
Maar als er een nieuwe variant is die gevaarlijker is, wil je toch juist de mogelijkheden hebben om in te grijpen? Want als het nodig is om in te grijpen, kun je met meer mogelijkheden ook meer doen. Beperk je die mogelijkheden ga je veel sneller naar een echte lockdown toe. Naar mijn idee is het dan ook vooral die onderbouwing van wanneer iets gebruikt kan/mag worden dat mist en is het niet zo dat 2G per definitie een slechte optie is.
Uiteindelijk moeten we er vooral op hopen dat er hooguit nog varianten komen die besmettelijker en nog minder ziekmakend zijn. Want dan zijn we deze hele discussie eindelijk kwijt.
Niemand vind CTB fijn, en ik vind ook dat er duidelijkheid moet komen, (vanaf welk meetmoment is het dermate dat ernstig dat het aanmoet, en per welke hard cijfer mag nee moet weer weg) maar bij mij is een hele hoop toegestaan om ziekenhuizen overeind te houden, voor ons allemaal en zeker ook voor mezelf (zo ben ik dan ook wel weer
Goed, zoals ik het inschat gaat dit er politiek niet komen en is het letterlijk en figuurlijk uitstellen en vooruit schuiven, en ja dat zal helaas wel betekenen dat indien het toch weer echt nodig gaat zijn we vertraging oplopen.....time will tell.
10 second ninja DONE
Als je het debat had gekeken gisteren dan had je geweten dat het helemaal niet gaat om gevaarlijkere varianten om 2G in de toolbox te houden. Kuipers heeft meerdere malen aangegeven dat het daarbij gaat om de toegankelijkheid van zorg.redwing schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:22:
[...]
Maar als er een nieuwe variant is die gevaarlijker is, wil je toch juist de mogelijkheden hebben om in te grijpen? Want als het nodig is om in te grijpen, kun je met meer mogelijkheden ook meer doen. Beperk je die mogelijkheden ga je veel sneller naar een echte lockdown toe. Naar mijn idee is het dan ook vooral die onderbouwing van wanneer iets gebruikt kan/mag worden dat mist en is het niet zo dat 2G per definitie een slechte optie is.
Met dat argument kan je dus bij elke potentiele overbelasting (te bepalen door modelleurs) de maatregel in werking stellen. En laten we nu net elke winter een grote kans hebben op zo'n overbelasting, zelfs zonder covid...
Ook gaf Kuipers aan dat de brief over langetermvisie in maart komt, wederom dus een maand uitgesteld.
Wolly schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:51:
De langetermijnvisie van het kabinet die eind januari zou komen is uitgesteld tot eind februari.
[...]
Zo'n plan kan je waarschijnlijk ook beter uitstellen tot het weer beter gaat zodat de tegenreactie milder is.
[ Voor 21% gewijzigd door Wolly op 02-02-2022 11:07 ]
Tuurlijk gaat het om de toegankelijkheid van de zorg. Maar die grote kans op overbelasting is nogal overdreven. Met de griep hebben we eens in de zoveel jaar een keer echt 'problemen', maar dat gaat dan om een korte overbelasting die de zorg prima aan kan. Zelfs met Covid erbij is de verwachting (als het bij Omikron blijft) dat we na deze golf het ergste wel gehad hebben. Dus praktisch gezien is de 2G er voor eventuele ernstigere varianten en niet voor de jaarlijkse griepgolf.Wolly schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:05:
[...]
Als je het debat had gekeken gisteren dan had je geweten dat het helemaal niet gaat om gevaarlijkere varianten om 2G in de toolbox te houden. Kuipers heeft meerdere malen aangegeven dat het daarbij gaat om de toegankelijkheid van zorg.
Met dat argument kan je dus bij elke potentiele overbelasting (te bepalen door modelleurs) de maatregel in werking stellen. En laten we nu net elke winter een grote kans hebben op zo'n overbelasting, zelfs zonder covid...
[removed]
Tja, alsof we daar nu nog wat aan hebben, die had er vorig jaar al moeten zijn. Nu zijn ze gewoon aan het afwachten totdat de omicron-golf er is geweest zodat ze kunnen zeggen dat er geen langetermijn visie meer nodig is (of iig die visie heel vaag kunnen houden)Wolly schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:05:
[...]
Ook gaf Kuipers aan dat de brief over langetermvisie in maart komt, wederom dus een maand uitgesteld.
[...]
[removed]
Perceptie. Die perceptie is onderhevig aan allerlei factoren en reken maar dat er bij een dreigend code zwart scenario vanwege whatever de gereedschapskist weer in beeld komt.redwing schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:10:
[...]
Tuurlijk gaat het om de toegankelijkheid van de zorg. Maar die grote kans op overbelasting is nogal overdreven. Met de griep hebben we eens in de zoveel jaar een keer echt 'problemen', maar dat gaat dan om een korte overbelasting die de zorg prima aan kan. Zelfs met Covid erbij is de verwachting (als het bij Omikron blijft) dat we na deze golf het ergste wel gehad hebben. Dus praktisch gezien is de 2G er voor eventuele ernstigere varianten en niet voor de jaarlijkse griepgolf.
"Want het is goed ingeburgerd en het levert 15% op"
Ik heb hem gisteren in debat ook horen zeggen dat hij vrijdag a.s. met meer info komt daaromtrent..Wolly schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:05:
[...]
[...]
Ik las net in de Zwitserse media dat BA2 al in 57 landen aanwezig is. Ik denk dat zijn aandeel in Nederland ook wel imiddels veel hoger zal zijn.user109731 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:02:
BA.2 heeft nu een aandeel van zo'n 21% in Amsterdam, volgens de laatste steekproef:
Bestaat er naast de mogelijkheid tot herbesmetting ook niet zoiets als 'aangeboren' immuniteit?t_captain schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:11:
[...]

Ik weet, het klinkt gek, maar vind het heel vreemd dat ikzelf nog niet besmet ben geraakt. Mijn kinderen hebben het al respectievelijk 1 keer en 2 keer gehad, de laatste keer 2 weken geleden toen ze tegelijk positief waren. Ik zat gewoon naast ze, gaf ze af en toe en knuffel en heb absoluut geen afstand gehouden (edit: dit voordat ik wist dat ze positief waren uiteraard, daarna wel de regels in acht genomen). Hetzelfde geldt voor m'n vriendin met haar kinderen, die ook al meerdere keren besmet zijn geweest maar zij niet.
Mijn ouders net zo. Nu al tig keren contact gehad met mensen waarvan achteraf bleek dat ze op dat moment positief en besmettelijk waren, maar zelf nog nooit positief geweest.
Is het mogelijk dat een deel van de bevolking immuun is voor corona?
[ Voor 3% gewijzigd door alexbl69 op 02-02-2022 11:25 ]
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.
Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.