• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:34

Agent47

I always close my contracts.

alexbl69 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Bestaat er naast de mogelijkheid tot herbesmetting ook niet zoiets als 'aangeboren' immuniteit? :X

Ik weet, het klinkt gek, maar vind het heel vreemd dat ikzelf nog niet besmet ben geraakt. Mijn kinderen hebben het al respectievelijk 1 keer en 2 keer gehad, de laatste keer 2 weken geleden toen ze tegelijk positief waren. Ik zat gewoon naast ze, gaf ze af en toe en knuffel en heb absoluut geen afstand gehouden (edit: dit voordat ik wist dat ze positief waren uiteraard, daarna wel de regels in acht genomen). Hetzelfde geldt voor m'n vriendin met haar kinderen, die ook al meerdere keren besmet zijn geweest maar zij niet.

Mijn ouders net zo. Nu al tig keren contact gehad met mensen waarvan achteraf bleek dat ze op dat moment positief en besmettelijk waren, maar zelf nog nooit positief geweest.

Is het mogelijk dat een deel van de bevolking immuun is voor corona?
Ikzelf heb (zo ver ik weer) het ook nog niet gehad OF we merken er gewoon weinig van en hebben het al gehad.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
rik86 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:02:
Aan de andere kant, is continue uitstellen met onderzoeken niet met de hoop dat 't straks niet meer nodig is, want einde pandemie, dus zonder gezichtsverlies 't voorstel in kunnen trekken?
Het lijkt mij dat er betere manieren zijn om het onderwerp te laten verdwijnen. Nu blijft het 2G onderwerp maar op de agenda staan, Kuipers kan het ook van de agenda halen en nooit meer erop zetten. Dossier onder in de lade van zijn bureau en klaar. Geen woorden meer aan vuil maken. Nu blijft het heel opzichtig doorgaan en blijven Kuipers en zijn partij de wens uitspreken dat ze het willen hebben.
ZieMaar! schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:02:
Feitelijk schrijf je het dan af op a) de weerstand op het CTB/2G en b) het feit dat het bij Omikron niet nodig is. Dat lijkt me nou juist niet het langetermijndenken waar zo vurig om gesmeekt wordt, toch?
Dat lange termijn denken moet niet puur medisch zijn. Dan kan je inderdaad een tjokvolle gereedschapskist rechtvaardigen. Lange termijn behelst ook hoe de andere belangen gediend worden, zoals de al twee jaar beknotte grond- en mensenrechten. Een lange termijn strategie is daarom wat mij betreft ook de gereedschapskist leeg halen en dat nieuwe beperkende maatregelen eerst weer door het parlement goedgekeurd moeten worden.

Dat is het hele probleem, dit wordt puur als een medisch probleem aangepakt. De sociale, maatschappelijke en economische gevolgen zijn telkens kind van de rekening. Dat is wat Denemarken beter begreep, dat je een holistische aanpak nodig hebt waarbij medische belangen niet altijd prevaleren en wanneer je maatregelen neemt je de onwenselijke bijwerkingen zoveel mogelijk dempt.
HollovVpo1nt schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:13:
Het is overduidelijk dat het kabinet geen enkel idee heeft wat de sturingscriteria zijn voor de maatregelen en wat de epidemiologische situatie mag zijn om te kunnen versoepelen en God forbid, maatregelen los te laten.

[...]

Terechte vraag: Wat zijn de voorwaarden om de maatregelen te versoepelen/ maatregelen los te laten?
Antwoord: :?
Paulusma van D66 had op die vraag een merkwaardig antwoord, de maatregelen konden pas weg als er geen kans meer was op een gevaarlijke nieuwe variant. Dat is meteen een onhaalbare eis, niemand kan die garantie geven voor welk virus dan ook.

Het kabinet zit al twee jaar in een soort kramp en het lukt ze niet meer om daar uit te komen.
redwing schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:22:
Maar als er een nieuwe variant is die gevaarlijker is, wil je toch juist de mogelijkheden hebben om in te grijpen?
Waarom zou het kabinet dan niet weer een nieuwe spoedwet kunnen indienen? Dit is geen puur medisch probleem, deze wetgeving eeuwig laten bestaan heeft gevolgen voor het functioneren van de rechtsstaat en de democratie. Beiden worden aangetast omdat er wetgeving ligt te slapen die alle 'checks and balances' in het systeem kan omzeilen.
user109731 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:37:
Ik heb het idee dat wij ook relatief veel Baudet/Haga/Engel types hebben die het beleid vanaf het begin al gesaboteerd hebben. Die hebben ze ook in de buurlanden maar ik vind het bij ons net wat extremer allemaal, misschien omdat er meer politieke steun is?
Wat is concreet hun invloed geweest? Buiten een hoop geluid hebben genoemde personen weinig bereikt qua impact op het beleid.

De afbreuk van het vertrouwen is helemaal te danken aan het kabinet en zoveel jaar politieke geschiedenis. We geven graag Rutte de schuld, maar de traditie waarin hij handelt stamt van ver voor zijn tijd. De kabinetten Balkenende werkten net zo bijvoorbeeld: dichtgespijkerde regeerakkoorden, ijzeren stemdiscipline in de coalitie en politici de weg lijken te komen met allerlei (gevoelsmatige) oneerlijke zaken. Het vertrouwen wat men in Scandinavië heeft in hun regeringen is het resultaat van tientallen jaren aan politieke geschiedenis.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:14

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
CMD-Snake schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:30:
[...]

Dat lange termijn denken moet niet puur medisch zijn. Dan kan je inderdaad een tjokvolle gereedschapskist rechtvaardigen. Lange termijn behelst ook hoe de andere belangen gediend worden, zoals de al twee jaar beknotte grond- en mensenrechten. Een lange termijn strategie is daarom wat mij betreft ook de gereedschapskist leeg halen en dat nieuwe beperkende maatregelen eerst weer door het parlement goedgekeurd moeten worden.

Dat is het hele probleem, dit wordt puur als een medisch probleem aangepakt. De sociale, maatschappelijke en economische gevolgen zijn telkens kind van de rekening. Dat is wat Denemarken beter begreep, dat je een holistische aanpak nodig hebt waarbij medische belangen niet altijd prevaleren en wanneer je maatregelen neemt je de onwenselijke bijwerkingen zoveel mogelijk dempt.

[...]
Mee eens. Over die assen zou ik ook dit gesprek voeren, juist ook omdat de potentiële benefit niet alleen medisch hoeft te zijn. Als een CTB er voor kan zorgen dat de horeca open blijft, lijkt me dat economisch ook van waarde, maar inderdaad in relatie tot alle voorgenoemde aspecten.

Ik ben er helemaal niet een voorstander van, maar juich juist die complete discussie in de breedte toe.

Dat gesprek moet natuurlijk veel breder dan CTB gevoerd worden, maar CTB lijkt me er toch ook echt een plek op de agenda te moeten hebben.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:18
Wolly schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:14:
[...]
Perceptie. Die perceptie is onderhevig aan allerlei factoren en reken maar dat er bij een dreigend code zwart scenario vanwege whatever de gereedschapskist weer in beeld komt.

"Want het is goed ingeburgerd en het levert 15% op"
En is dat ook niet logisch als er een dreigend code zwart scenario komt? Ik heb liever tijdelijk 2G om een code zwart te voorkomen dan de code zwart zelf.

[removed]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-01 16:54
Indoubt schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:26:
[...]

Ik heb er ook al van gehoord in mijn kennissen en vriendenkring. Een omicron besmetting na een eerdere omicron besmetting terwijl er ook al gevaccineerd en geboosterd was. Wel heel mild verloop maar getest bij de GGD.

Of dit grootschalig gebeurt of zelfs ook maar waar is weet ik niet. Het viel me alleen op
Aangezien je soms tot 2 maanden nog positief kan testen, hebben ze niet gewoon de eerste besmetting opnieuw gemeten? Omikron is er iets meer dan 2 maanden.
CMD-Snake schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 09:41:
'De coronaspoedwet is nu 428 dagen oud, dus echt tijdelijk is dat niet meer'

Een gesprek met Wim Voermans over de "tijdelijke" Twm bij Nieuwsuur.

[...]

Ik heb gisteren het debat zitten kijken, maar het is verbazingwekkend hoe Kuipers blijft vasthouden (samen met zijn partij) aan de coronapas en met name 2G. Gisteren werd het hem niet duidelijk kennelijk dat hij tegen de wind in aan het fietsen is zonder echte reden. De steun is er niet, net als de nut en noodzaak om door te zetten. Ik krijg het idee dat D66 zich echt aan het blindstaren is op de coronapas als de oplossing van al hun problemen.
Het kabinet zal op hun voorwaarden CTB schrappen, niet door een motie van de oppositie. Dat levert teveel gezichtsverlies op. Er zit nu zoveel politiek vermogen in geïnvesteerd (sinds ~augustus 2021) dat ze niet laten gebeuren dat de coronapas zo wordt afgevoerd. Dat zie je aan alles.

Maar Kuipers beantwoord de vragen net als De Jonge. We zijn in dat vlak weinig opgeschoten.

Ook is het vreemd hoe de D66 fractie erin staat, hun eigen directeur van de Van Mierlostichting wil er ook vanaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fNT2MVYPIO9im_nLE1g9Dhl7lwk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jobUdXZcjHzBV7nulybRoRtJ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yr12bE5UM5qOSiJXq7nFA9EH58Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hqbtXzufAV2VGqnh9kyyiwnI.png?f=user_large
HollovVpo1nt schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:13:
Terechte vraag: Wat zijn de voorwaarden om de maatregelen te versoepelen/ maatregelen los te laten?
Antwoord: :?

Men deze mensen aan het roer zou je denken dat er niemand op de IC mag liggen en niemand meer in het ziekenhuis komt te liggen, voordat ze maatregelen los laten. Mooi ook dat de regeringspartijen nu op lastige vragen antwoorden 'ja wij willen ook een lange termijn strategie!'. Je hebt hier 2 jaar de tijd voor gehad!
Het was nog erger. Hij zei op het moment dat er alleen nog 'milde klachten' zijn. Laat dat nou net voor het gros van de Nederlanders gelden. We moeten de verschuivende doelpalen echt vast gaan binden want we gaan van: besmettingen > IC > besmettingen > IC > ziekenhuis > besmettingen > ziekenhuis > capaciteit overige zorg als criteria om NL weer terug naar normaal brengen, naar gelang de minister nodig heeft om het beleid te verantwoorden.
Johan Bogle schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:32:
Het ene volk is van nature meer wantrouwend dan het andere. Ik weet niet of hier onderzoek naar is, maar ik verwacht niet dat wij hoog scoren op vertrouwen in autoriteit en in elkaar in het algemeen. (Waarbij recente affaires dat vertrouwen nog verder hebben beschaamd)
Het gedragsonderzoek komt binnenkort met ronde 18, ronde 17 was al niet heel rooskleurig: https://www.rivm.nl/gedra...ommunicatie-en-vertrouwen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EFY2VgdyhhayYLKnsxvp6pGYgHU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yg14vw8Zsjxn8s1YVky4Qydc.png?f=user_large

Ook het kabinet krijgt 2/3e wantrouwen mee: https://www.ioresearch.nl...g-vertrouwen-in-rutte-iv/
Het vertrouwen in het kabinet Rutte IV is niet erg groot. Drie op tien kiezers (29%) hebben er tamelijk (27%) tot heel veel (2%) vertrouwen in. Twee derde (65%) heeft niet zo veel tot geen vertrouwen (40% ‘niet zo veel’, 25% ‘helemaal geen vertrouwen’.

Alleen van de kiezers die in maart 2021 op de VVD stemden heeft een meerderheid (59%) vertrouwen. Bij de achterbannen van alle andere partijen zijn er meer kiezers die weinig tot geen vertrouwen hebben dan (tamelijk) veel. Ook kiezers van coalitiepartijen D66, CDA en CU zijn afwachtend tot sceptisch. Kiezers van de oppositiepartijen hebben in driekwart van de gevallen of (veel) meer geen tot weinig vertrouwen.
user109731 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:37:
[...]

Het kabinet had veel dingen beter kunnen doen, maar ik denk niet dat dat ons op gelijk niveau met Denemarken had gebracht inderdaad.

Ik heb het idee dat wij ook relatief veel Baudet/Haga/Engel types hebben die het beleid vanaf het begin al gesaboteerd hebben. Die hebben ze ook in de buurlanden maar ik vind het bij ons net wat extremer allemaal, misschien omdat er meer politieke steun is?
FvD/Haga heeft daar de zetels niet voor. Engel is tot vijand gemaakt om ervoor te zorgen dat tegenstanders vooraf monddood gemaakt kunnen worden. Je wil namelijk niet bij de groep-Engel horen, dus beweeg je maar wat meer mee met het beleid dan je eigenlijk zou willen. Het heeft tijden geduurd voordat er ook maar één vorm van nette tegenspraak kwam.
Wolly schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:05:
[...]

Als je het debat had gekeken gisteren dan had je geweten dat het helemaal niet gaat om gevaarlijkere varianten om 2G in de toolbox te houden. Kuipers heeft meerdere malen aangegeven dat het daarbij gaat om de toegankelijkheid van zorg.

Met dat argument kan je dus bij elke potentiele overbelasting (te bepalen door modelleurs) de maatregel in werking stellen. En laten we nu net elke winter een grote kans hebben op zo'n overbelasting, zelfs zonder covid...

Ook gaf Kuipers aan dat de brief over langetermvisie in maart komt, wederom dus een maand uitgesteld.

[...]
Daar schoof iig BBB op in doordat we o.b.v. de RIVM modellen dan altijd wel een zorgcrisis aanstaande hebben. Zo kan je niet het land regeren.
[...]

Bestaat er naast de mogelijkheid tot herbesmetting ook niet zoiets als 'aangeboren' immuniteit? :X

Ik weet, het klinkt gek, maar vind het heel vreemd dat ikzelf nog niet besmet ben geraakt. Mijn kinderen hebben het al respectievelijk 1 keer en 2 keer gehad, de laatste keer 2 weken geleden toen ze tegelijk positief waren. Ik zat gewoon naast ze, gaf ze af en toe en knuffel en heb absoluut geen afstand gehouden (edit: dit voordat ik wist dat ze positief waren uiteraard, daarna wel de regels in acht genomen). Hetzelfde geldt voor m'n vriendin met haar kinderen, die ook al meerdere keren besmet zijn geweest maar zij niet.

Mijn ouders net zo. Nu al tig keren contact gehad met mensen waarvan achteraf bleek dat ze op dat moment positief en besmettelijk waren, maar zelf nog nooit positief geweest.

Ik las ooit van een TBC-uitbraak op een kraamafdeling ergens in 19weinig dat een deel van de babies overleed, een deel werd ziek, maar ook iets van 20% was wel besmet, maar had helemaal niks. Kan alleen het artikel niet meer vinden.

Kan ook zijn dat je jaren geleden een eerdere coronavariant hebt gehad en dat je lichaam het al herkend heeft.

---
Over de grondrechten. Omtzigt had er een goed verhaal over en later ook in interrupties. De invoering van de CTB is met nog geen zinnetje over grondrechten gegaan, terwijl een CTB voor buitenlanders een uitvoerige grondwettoetsing had en met name erg tijdelijk was (enkele weken). De coronapas hebben we nu al sinds september, maar we hebben geen idee wat de criteria zijn om er (ooit?) vanaf te komen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• 42erik
  • Niet online
Djerro123 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:35:
Pff, het begint nu wel echt raar te worden. Mijn vriendin en ik lijken maar geen Corona te kunnen krijgen.

Klinkt misschien gek, maar het is nu wel echt opvallend. We zijn overigens beide gevaccineerd en geboosterd (zodra het kon, dus begin januari voor ons de derde Pfizer) en testen meerdere malen per week (voor werk of sociale contacten).

Sinterklaas 2020, hele familie besmet (gelukkig niemand ernstig ziek), wij niet. Kerst 2020, schoonfamilie op 1 andere na allemaal besmet, wij niet. Feestje met vrienden in oktober, 6 besmettingen van 11, wij niet. Afgelopen vrijdag naar de kroeg (yay we mogen weer), 4 van de 10 positief, wij niet.

Alle bovenstaande besmettingen zijn overigens van mensen die (wanneer al mogelijk was) gevaccineerd en geboosterd waren. Niemand ernstig ziek, gelukkig, maar je zou je bijna buitengesloten voelen zo ;)
tweedeling in de samenleving, zou je zeggen ;) :+

Maar serieus, mijn vriendin doet dat ook. Ik positief, geen afstand want hoe dan, en zij blijft negatief

[ Voor 5% gewijzigd door 42erik op 02-02-2022 11:45 ]

• redwing
Waarom zou het kabinet dan niet weer een nieuwe spoedwet kunnen indienen? Dit is geen puur medisch probleem, deze wetgeving eeuwig laten bestaan heeft gevolgen voor het functioneren van de rechtsstaat en de democratie. Beiden worden aangetast omdat er wetgeving ligt te slapen die alle 'checks and balances' in het systeem kan omzeilen.
Dat is toch precies wat ze nu doen? Op de lange baan schuiven en als er een situatie is waar het nodig kan zijn weer oppakken? Want dat is wat ze nu doen met 2G. En voor de huidige spoedwet zie je dat het steeds lastiger wordt om te behouden, dus als de situatie zo blijft als ie nu is, verdwijnt die dit jaar wel.

[removed]

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
ZieMaar! schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:37:
[...]
Mee eens. Over die assen zou ik ook dit gesprek voeren, juist ook omdat de potentiële benefit niet alleen medisch hoeft te zijn. Als een CTB er voor kan zorgen dat de horeca open blijft, lijkt me dat economisch ook van waarde, maar inderdaad in relatie tot alle voorgenoemde aspecten.

Ik ben er helemaal niet een voorstander van, maar juich juist die complete discussie in de breedte toe.

Dat gesprek moet natuurlijk veel breder dan CTB gevoerd worden, maar CTB lijkt me er toch ook echt een plek op de agenda te moeten hebben.
Probleem is dat CTB eigenlijk helemaal niets meer toevoegt voor de horeca behalve dat ze dan open mogen. Zonder CTB kan de horeca ook gewoon open zeker met de nieuwe variant is er weinig reden om dat niet te doen. Als je kijkt naar de UK daar hebben ze die regels niet meer.

Maar zolang je het doel aanpast aan de regels dan kan je de regels altijd rechtvaardigen.
Eerst was het doel de IC ontlasten, toen was het de zorg ontlasten, nu is het besmettingen tegen gaan.
Steeds de doelpalen verplaatsen en beloften niet waarmaken zorgt niet echt voor meer vertrouwen en draagvlak.

Waarom niet gewoon de horeca zelf de keuze geven of ze CTB willen gebruiken of niet. Er zullen best bedrijven zijn die graag alleen gevaccineerden willen hebben als klanten. Dan kunnen mensen gewoon kiezen ga je naar een vacced only locatie of naar een QR vrije locatie.

Dat gebeurt nu eigenlijk ook al waar veel horeca gewoon geen controle doet op QR code alleen dit niet publiek kenbaar maakt. Zolang er geen BOA bij staat en je kent je vaste mensen is het geen probleem om de andere kant op te kijken.

Het is mij overigens ook nog niet gelukt het virus te krijgen. Nu ben ik nog niet zo ver dat ik bewust bij besmette mensen op visite ga.

[ Voor 11% gewijzigd door Shadowhawk00 op 02-02-2022 11:53 ]

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-01 15:49
redwing schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:44:
[...]

En is dat ook niet logisch als er een dreigend code zwart scenario komt? Ik heb liever tijdelijk 2G om een code zwart te voorkomen dan de code zwart zelf.
Je hoeft ook geen code zwart te maken. Nogmaals; we kunnen ook de keuze maken er zijn 200 bedden voor covid IC klachten. Is het vol? Prima, ziek thuis maar uit en overleef je het niet Meh boeien. Het klinkt hard maar het is gewoon een keuze die we kunnen maken. Het is duidelijk, er gaat een ernst van uit en het is voor de mensen met onderliggende klachten gewoon een reden om voorzichtig te doen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:35

The Legend

*Plop*

[...]

Aannemelijker is dat je de infectie a-symptomatisch hebt doorgemaakt. Volgens mij was er in de eerste golf in 2020 een stadje ergens in het noorden van Italië waar 4% van de bevolking positief getest was, maar na onderzoek bleek dat 70% van de mensen antistoffen had en dus geïnfecteerd was geweest zonder het zelf te merken.

Ik ben toch malle pietje niet!

• redwing
xzaz schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:48:
[...]

Je hoeft ook geen code zwart te maken. Nogmaals; we kunnen ook de keuze maken er zijn 200 bedden voor covid IC klachten. Is het vol? Prima, ziek thuis maar uit en overleef je het niet Meh boeien. Het klinkt hard maar het is gewoon een keuze die we kunnen maken. Het is duidelijk, er gaat een ernst van uit en het is voor de mensen met onderliggende klachten gewoon een reden om voorzichtig te doen.
Dan heb je dus een code zwart, want als je corona oploopt krijg je geen zorg meer. Dus ook niet als je tegen een auto oploopt of van de trap valt. En bovenal, vind je moeten testen om ergens binnen te mogen echt minder impact op de samenleving hebben dan mensen zorg weigeren :?

[removed]

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:29 ]

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-01 23:12
[...]

Dit kan ook oneerlijk werken. Want dan hebben de mensen die het meest onvoorzichtig doen het virus waarschijnlijk als eerste te pakken en daarmee een goede kans op een bed. De mensen die voorzichtiger hebben gedaan maar toch besmet raken hebben minder kans op een bed.

Verder is het ook oneerlijk voor mensen in een cruciaal beroep die niet thuis kunnen werken, oneerlijk voor mensen met kinderen en zo zullen er nog wel meer zaken zijn.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:03
[...]

Perceptie. Die perceptie is onderhevig aan allerlei factoren en reken maar dat er bij een dreigend code zwart scenario vanwege whatever de gereedschapskist weer in beeld komt.

Behalve dan dat de tijdelijke wet expliciet vermeld dat het gaat om vaccinatie tegen SARS-CoV-2, dus "vanwege whatever" gaat niet op.

Je hypothetische citaat zou dan uiteraard wel van toepassing kunnen zijn als reden voor een wetswijziging. Daar gaat dan de TK over.

Vooralsnog is hetgeen jij en een aantal anderen hier geloven vooral te vergelijken met geloven in een complot achter CTB.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:21
[...]

Het lijkt mij dat er betere manieren zijn om het onderwerp te laten verdwijnen. Nu blijft het 2G onderwerp maar op de agenda staan, Kuipers kan het ook van de agenda halen en nooit meer erop zetten. Dossier onder in de lade van zijn bureau en klaar. Geen woorden meer aan vuil maken. Nu blijft het heel opzichtig doorgaan en blijven Kuipers en zijn partij de wens uitspreken dat ze het willen hebben.

[...]

[...]

Paulusma van D66 had op die vraag een merkwaardig antwoord, de maatregelen konden pas weg als er geen kans meer was op een gevaarlijke nieuwe variant. Dat is meteen een onhaalbare eis, niemand kan die garantie geven voor welk virus dan ook.

Het kabinet zit al twee jaar in een soort kramp en het lukt ze niet meer om daar uit te komen.

[...]

[...]

Wat is concreet hun invloed geweest? Buiten een hoop geluid hebben genoemde personen weinig bereikt qua impact op het beleid.

De afbreuk van het vertrouwen is helemaal te danken aan het kabinet en zoveel jaar politieke geschiedenis. We geven graag Rutte de schuld, maar de traditie waarin hij handelt stamt van ver voor zijn tijd. De kabinetten Balkenende werkten net zo bijvoorbeeld: dichtgespijkerde regeerakkoorden, ijzeren stemdiscipline in de coalitie en politici de weg lijken te komen met allerlei (gevoelsmatige) oneerlijke zaken. Het vertrouwen wat men in Scandinavië heeft in hun regeringen is het resultaat van tientallen jaren aan politieke geschiedenis.
Tja, dit is wel een variant van uit 't zicht laten verdwijnen zonder gezichtsverlies ;)

En eigenlijk zou je juist willen dat de discussie hierover gevoerd wordt zonder de druk van snelle invoering. Is het een optie om in te voeren wanneer de situatie daarom vraagt, waardoor bijv. een lockdown voorkomen kan worden? Of is het puur theoretisch dat een lockdown hierdoor voorkomen kan worden?

Lijkt me als 2e kamer zijnde sowieso een goede discussie om straks te voeren over een maand of 2/3 wanneer we voorlopig van Corona af lijken te zijn. Wat is de juiste reactie bij een nieuwe pandemie? Wat is een juiste balans tussen economische schade/ schade op de gezondheidszorg/ directe en indirecte/vervolgschade op de gezondheidszorg?
En als we dan inderdaad verspreiding willen remmen, wat zijn de juiste instrumenten? Lockdowns? 1G/2G/3G? Vaccinatieplicht? Hoe gaan we desinformatie voorkomen? Hoe zorgen we dat er in een crisissituatie snel gereageerd kan worden, maar hoe voorkomen we tegelijkertijd dat de kamer buitenspel gezet wordt?

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Kunnen ze niet gewoon beter harde voorwaarden in de 2G-wet inbakken? Dan ben je toch van het halve gezeik af?

Dat 2G nu niet nodig is lijkt me duidelijk. Maar als je ditzelfde geneuzel krijgt wanneer er onverhoopt een enge mutatie opduikt dan hang je weer in een lockdown en begint dit riedeltje weer van vooraf aan.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als een van jouw dierbaren doodziek wordt van covid en de 200 bedden zijn bezet maar verder is er wel plek op de IC buiten die 200 bedden, dan accepteer jij gewoon dat ze geen zorg krijgen? Kom op zeg, dat gaat nergens over...

• rik86
Cartman! schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:58:
[...]

Als een van jouw dierbaren doodziek wordt van covid en de 200 bedden zijn bezet maar verder is er wel plek op de IC buiten die 200 bedden, dan accepteer jij gewoon dat ze geen zorg krijgen? Kom op zeg, dat gaat nergens over...
Als dat een breed gedragen maatschappelijk standpunt is, waarom niet? Het alternatief is vrijheidsbeperkende maatregelen door bijv. een vaccinatieplicht, een bepaalde mate van lockdown, een bepaalde mate van toegangsrestricties etc.

Maar zo'n discussie moet je eigenlijk niet voeren tijdens de crisissituatie zelf.

• redwing
Brazos schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:56:
[...]
Dat hangt ervan af wie je met 'je' bedoelt, dat is allemaal nogal subjectief. Wat mij betreft hoort een xG systeem of een lockdown nooit (meer) tot die mogelijkheden, en
veranderen we de scope van maatregelen an sich met 2 jaar historie inmiddels achter de rug naar duurzame methodes met beperkte invloed op het dagelijkse leven, en kijken we naar andere vormen van crisis mitigatie zoals structurele uitbreiding van de zorgcapaciteit, noodopschaling en vooral eigen verantwoordelijkheden m.b.t. vaccinatie en risico's tot besmetting.
Maar opschaling zou alleen nu pas wat helpen. Tot een half jaar geleden had ook een grotere zorgcapaciteit gezorgd voor dezelfde maatregelen. Noodopschaling moet je mensen voor hebben die er niet zijn. En als je iemand opleidt om op het IC te kunnen werken zul je die ook daarvoor moeten betalen (en dat geld willen we niet geven) en de kennis bijhouden (wat weer tijd kost wat we ook niet hebben). En eigen verantwoordelijkheid hebben we de afgelopen 2 jaar wel gezien dat dat niet werkt. Er is een te groot gedeelte van de bevolking die dat niet doen, waardoor je alsnog de zorg onderuit laat gaan als je niet in zou grijpen.

Al met al een leuk idee, maar de afgelopen jaren hebben juist aangetoond dat die allemaal niet werken in zo'n situatie. Er is geen land in de wereld die het alleen op zorgcapaciteit, noodopschaling en eigen verantwoordelijkheid hebben gered.

[removed]

• Cartman!
  • Niet online
rik86 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:00:
Als dat een breed gedragen maatschappelijk standpunt is, waarom niet?
Het klinkt "leuk" zolang het je niet overkomt. In de praktijk zal t rellen worden in t ziekenhuis "waarom weiger je mijn moeder te helpen, er is plek zat".
Het alternatief is vrijheidsbeperkende maatregelen door bijv. een vaccinatieplicht, een bepaalde mate van lockdown, een bepaalde mate van toegangsrestricties etc.
Hoe jammer ook maar heeft mijn voorkeur boven mensen onnodig dood te laten gaan.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Shadowhawk00 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:47:
[...]

Probleem is dat CTB eigenlijk helemaal niets meer toevoegt voor de horeca behalve dat ze dan open mogen. Zonder CTB kan de horeca ook gewoon open zeker met de nieuwe variant is er weinig reden om dat niet te doen. Als je kijkt naar de UK daar hebben ze die regels niet meer.

Maar zolang je het doel aanpast aan de regels dan kan je de regels altijd rechtvaardigen.
Eerst was het doel de IC ontlasten, toen was het de zorg ontlasten, nu is het besmettingen tegen gaan.
Steeds de doelpalen verplaatsen en beloften niet waarmaken zorgt niet echt voor meer vertrouwen en draagvlak.
..
Je moet geen plannen voor de lange termijn maken op basis van de huidige variant. Daarbij lijkt me juist voor de lange termijn de doelstelllng van de strategie interessant en belangrijk om te bespreken.

• rik86
Cartman! schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:01:
[...]

Het klinkt "leuk" zolang het je niet overkomt. In de praktijk zal t rellen worden in t ziekenhuis "waarom weiger je mijn moeder te helpen, er is plek zat".

[...]

Hoe jammer ook maar heeft mijn voorkeur boven mensen onnodig dood te laten gaan.
Ik snap het dilemma helemaal, maar de vraag is welke variant uiteindelijk minder mensen dood laat gaan. Is natuurlijk heel lastig te onderzoeken, maar het zou mij niet verrassen als de uitgestelde zorg uiteindelijk meer levensjaren kost dan er gered zijn met de corona-maatregelen.

En het kan natuurlijk ook en/en zijn i.p.v. of/of. We vinden het zo belangrijk dat de reguliere zorg doorgaat dat we de coronazorg zo limiteren dat bepaalde types zorg altijd door kunnen gaan of maximaal x weken uitgesteld worden.

Daarnaast is een lockdown van bijvoorbeeld 4 weken acceptabel, maar een langere lockdown levert zoveel bijkomende economische en/of gezondheidsschade op, dat we dat ook niet acceptabel vinden.

• xzaz
  • Laatst online: 16-01 15:49
Cartman! schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:01:
[...]

Dat wordt al gedaan alleen worden deze mensen gebeld met "Er is geen plek vanwege COVID".

Schiet tussen de palen en je scoort!

• bazzemans
rik86 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:00:
[...]

Als dat een breed gedragen maatschappelijk standpunt is, waarom niet? Het alternatief is vrijheidsbeperkende maatregelen door bijv. een vaccinatieplicht, een bepaalde mate van lockdown, een bepaalde mate van toegangsrestricties etc.

Maar zo'n discussie moet je eigenlijk niet voeren tijdens de crisissituatie zelf.
Je eerste zin tot aan de komma is m.i. een mooie samenvatting: "als". Zo'n discussie zou mooi zijn buiten een crisissituatie om. Ik denk dat er te veel risico's en kanttekeningen aan zitten om dat daadwerkelijk tot beleid te maken. Haast niet te doen, omdat je niet in de toekomst kan kijken.
Søren Kierkegaad:
„Het leven kan alleen achterwaarts begrepen worden, maar het moet voorwaarts worden geleefd.”
Dit is voor veel mensen best moeilijk om te accepteren ;-).

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:32
[...]

Begrijp ik goed dat je liever een code zwart/zorginfact zou hebben dan een qr-code?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:44:

FvD/Haga heeft daar de zetels niet voor. Engel is tot vijand gemaakt om ervoor te zorgen dat tegenstanders vooraf monddood gemaakt kunnen worden. Je wil namelijk niet bij de groep-Engel horen, dus beweeg je maar wat meer mee met het beleid dan je eigenlijk zou willen. Het heeft tijden geduurd voordat er ook maar één vorm van nette tegenspraak kwam.

[...]
Niet de zetels, wel het bereik. Het desinformatiefront tiert welig bij de hulp/onder aanvoering van (met name) de FvD, met allerlei go-fund-me rechtszaken, bedreigingen etc als gevolg. En niet eens verborgen; gewoon elke dag weer foto's van 10 jaar geleden gebruiken, bronnen bewust verkeerd interpreteren, etcetera. Dat doet wat met het vertrouwen van mensen die daar vatbaar voor zijn en daarmee met het beleid.

Dat veegt het straatje van het huidige kabinet niet leeg, maar het een niet te onderschatten kracht in het hier veelbesproken 'draagvlak'.

• bazzemans
eric.1 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:58:
Kunnen ze niet gewoon beter harde voorwaarden in de 2G-wet inbakken? Dan ben je toch van het halve gezeik af?

Dat 2G nu niet nodig is lijkt me duidelijk. Maar als je ditzelfde geneuzel krijgt wanneer er onverhoopt een enge mutatie opduikt dan hang je weer in een lockdown en begint dit riedeltje weer van vooraf aan.
Dit vraag ik mij ook af. Het gaat om een tijdelijke wet. Waarom geen harde einddatum die alleen aangepast kan worden met instemming van de TK? Dat doet meer recht aan het democratische systeem.
Je loopt mogelijk alleen vast op vertragende technieken om iets niet in stemming te brengen en ik vermoed dat dat ook heel gevoelig ligt omdat het in zekere zin ook de democratische werkwijze van de kamer onder druk zet. Het is met heel veel keuzes in deze crisis helaas niet zo zwart-wit en geregeld kiezen uit twee of meerdere kwaden.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Weer mooie stappen op de IC's. Het aantal patienten daalt gestaag verder. Inmiddels zijn er 12 IC's zonder COVID patienten.

Op de kliniek is de weekendachterstand weer weggewerkt, waardoor de groei in bezetting nog een stuk bescheidener lijkt te zijn dan hij al was.

Het gaat er steeds meer op lijken dat we gewoon de Deense aanpak kunnen gaan volgen :)

Laten we inzetten op het afschaffen van alle maatregelen over twee weken :)

• redwing
rik86 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:05:
[...]

Ik snap het dilemma helemaal, maar de vraag is welke variant uiteindelijk minder mensen dood laat gaan. Is natuurlijk heel lastig te onderzoeken, maar het zou mij niet verrassen als de uitgestelde zorg uiteindelijk meer levensjaren kost dan er gered zijn met de corona-maatregelen.
Mij wel. Gezien de intensieve zorg kun je er wel van uit gaan dat de meeste mensen die nu op het IC zijn gekomen, dan dood waren geweest. En dat geldt ook voor een heel gedeelte die nu in het ziekenhuis zijn geholpen. Over een paar jaar kun je dat natuurlijk wel aardig inschatten omdat dan de oversterfte hoog zou moeten blijven, ook na corona.
En het kan natuurlijk ook en/en zijn i.p.v. of/of. We vinden het zo belangrijk dat de reguliere zorg doorgaat dat we de coronazorg zo limiteren dat bepaalde types zorg altijd door kunnen gaan of maximaal x weken uitgesteld worden.
Alleen kies je dan dus al veel sneller voor een code zwart omdat je dan mensen gaat weigeren waarvan je weet dat ze dood gaan. Je gooit dan de hele huidige triage op de schop en kijkt niet meer naar wie je het beste kunt helpen, maar wie er een bepaalde ziekte heeft. Uiteindelijk verzwak je daarmee de zorgpijler die toch een heel belangrijke is voor onze samenleving.
Daarnaast is een lockdown van bijvoorbeeld 4 weken acceptabel, maar een langere lockdown levert zoveel bijkomende economische en/of gezondheidsschade op, dat we dat ook niet acceptabel vinden.
Voorlopig begint het na een paar jaar pas echt onacceptabel te worden en als je naar het grote plaatje kijkt valt het zelfs nu nog economisch gezien nog wel mee. De energieprijzen hebben b.v. een veel grotere impact. Daarnaast ben ik benieuwd naar hoeveel gevolgschade weer snel verdwijnt als we naar normaal toe gaan. Van jongeren is al bekend dat de meesten redelijk snel weer in hun normale patroon zitten. Maar hoeveel dat niet lukt is nog niet echt bekend.

[removed]

• GAIAjohan
  • Laatst online: 16:40
[...]

[...]

Klinkt als: we willen dat het gegarandeerd niet mogelijk is onze website of software te hacken..

Zucht en dat bepaalt beleid..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Señor Sjon
ZieMaar! schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:07:
[...]

Niet de zetels, wel het bereik. Het desinformatiefront tiert welig bij de hulp/onder aanvoering van (met name) de FvD, met allerlei go-fund-me rechtszaken, bedreigingen etc als gevolg. En niet eens verborgen; gewoon elke dag weer foto's van 10 jaar geleden gebruiken, bronnen bewust verkeerd interpreteren, etcetera. Dat doet wat met het vertrouwen van mensen die daar vatbaar voor zijn en daarmee met het beleid.

Dat veegt het straatje van het huidige kabinet niet leeg, maar het een niet te onderschatten kracht in het hier veelbesproken 'draagvlak'.
Helaas zie ik dat in beide kampen veel teveel gebeuren, waardoor de goeden onder de kwaden lijden. Misschien moeten we er een modelleur van het RIVM opzetten om het te berekenen. :+

Vasthouden aan beleid wat contra het beeld gevoerd wordt zet meer kwaad bloed dan Engel kan veroorzaken.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

bazzemans schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:09:
Dit vraag ik mij ook af. Het gaat om een tijdelijke wet. Waarom geen harde einddatum die alleen aangepast kan worden met instemming van de TK? Dat doet meer recht aan het democratische systeem.
Je bedoelt dus eigenlijk precies zoals het nu is?

• bazzemans
eamelink schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:13:
[...]

Je bedoelt dus eigenlijk precies zoals het nu is?
Nee, want nu loopt de tijdelijke wet door nádat deze is verlopen en moet er na verlopen nog gestemd worden over verlenging.

Edit: ik zie nu dat de tijdelijke wet een einddatum heeft van 1-3-2022. Daar zat ik dus mis en je hebt dus gelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door bazzemans op 02-02-2022 12:16 ]

• redwing
[...]

Je loopt mogelijk alleen vast op vertragende technieken om iets niet in stemming te brengen en ik vermoed dat dat ook heel gevoelig ligt omdat het in zekere zin ook de democratische werkwijze van de kamer onder druk zet. Het is met heel veel keuzes in deze crisis helaas niet zo zwart-wit en geregeld kiezen uit twee of meerdere kwaden.
Die datum zit er nu al in, de TK moet om de 3 maanden instemmen, anders verdwijnt de wet. Verder kan elke maatregel die de regering neemt door de TK worden teruggedraaid. Je ziet nu al dat bij de laatste discussie hierover de steun steeds magerder wordt. Zodra die steun te weinig wordt, verdwijnt de wet ook weer.

[removed]

• rik86
redwing schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:12:
[...]

Mij wel. Gezien de intensieve zorg kun je er wel van uit gaan dat de meeste mensen die nu op het IC zijn gekomen, dan dood waren geweest. En dat geldt ook voor een heel gedeelte die nu in het ziekenhuis zijn geholpen. Over een paar jaar kun je dat natuurlijk wel aardig inschatten omdat dan de oversterfte hoog zou moeten blijven, ook na corona.

[...]

Alleen kies je dan dus al veel sneller voor een code zwart omdat je dan mensen gaat weigeren waarvan je weet dat ze dood gaan. Je gooit dan de hele huidige triage op de schop en kijkt niet meer naar wie je het beste kunt helpen, maar wie er een bepaalde ziekte heeft. Uiteindelijk verzwak je daarmee de zorgpijler die toch een heel belangrijke is voor onze samenleving.

[...]

Voorlopig begint het na een paar jaar pas echt onacceptabel te worden en als je naar het grote plaatje kijkt valt het zelfs nu nog economisch gezien nog wel mee. De energieprijzen hebben b.v. een veel grotere impact. Daarnaast ben ik benieuwd naar hoeveel gevolgschade weer snel verdwijnt als we naar normaal toe gaan. Van jongeren is al bekend dat de meesten redelijk snel weer in hun normale patroon zitten. Maar hoeveel dat niet lukt is nog niet echt bekend.
Het aantal geredde levens is inderdaad niet zo heel lastig vast te stellen. Het aantal verloren levensjaren door zorguitstel is de uitdaging.

Ik kan me voorstellen dat als we ergens een limiet hadden gesteld aan 't aantal covid-opnames, waarbij we evt. ook nog tijdelijk op kunnen schalen, door bijv. de werkdruk tijdelijk verhoogd te laten zijn, waardoor er meer capaciteit voor overige zorg was geweest, het aantal sterfgevallen door uitgestelde zorg meer lager was geweest dan er covid-patienten gered zijn.

Maar dat is inderdaad wel lastig vast te stellen.

• bazzemans
redwing schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:15:
[...]

Die datum zit er nu al in, de TK moet om de 3 maanden instemmen, anders verdwijnt de wet. Verder kan elke maatregel die de regering neemt door de TK worden teruggedraaid. Je ziet nu al dat bij de laatste discussie hierover de steun steeds magerder wordt. Zodra die steun te weinig wordt, verdwijnt de wet ook weer.
Ik zat mis inderdaad. Ik was in de veronderstelling dat het geen harde vervaldatum was en dat de TK pas nadat het al was vervallen erover zou stemmen. Dat is niet zo.

• Shadowhawk00
ZieMaar! schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:03:
[...]

Je moet geen plannen voor de lange termijn maken op basis van de huidige variant. Daarbij lijkt me juist voor de lange termijn de doelstelllng van de strategie interessant en belangrijk om te bespreken.
Voor langere termijn moeten we niet eens kijken naar covid maar naar het begin van de crisis. Lange termijn is namelijk er ook rekening mee houden dat we een nieuwe variant ( of virus ) gaan krijgen.
Wat ga je doen als ineens ebola of hondsdolheid airborne word bijvoorbeeld. Hoewel bij deze 2 je echt de lul bent.
Er zijn in het begin van de crissis veel fouten gemaakt en dat moeten we gewoon onderkennen en ervan leren.
En misschien is een deel van de lange termijn planning wel gewoon dat we meer capaciteit nodig hebben, maar dat is ook maar een klein deel van een toekomst oplossing.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:20
The Legend schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:52:
[...]

Aannemelijker is dat je de infectie a-symptomatisch hebt doorgemaakt. Volgens mij was er in de eerste golf in 2020 een stadje ergens in het noorden van Italië waar 4% van de bevolking positief getest was, maar na onderzoek bleek dat 70% van de mensen antistoffen had en dus geïnfecteerd was geweest zonder het zelf te merken.
Maar dat zou toch bij tests naar voren moeten komen? Heb (door zakelijke noodzaak) nu al zo'n 30 keer een zelftest gedaan en ben in totaal 4 keer bij de GGD getest, waarvan 2 keer in de afgelopen maand.

Allemaal negatief uiteraard.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• redwing
rik86 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:16:
[...]

Het aantal geredde levens is inderdaad niet zo heel lastig vast te stellen. Het aantal verloren levensjaren door zorguitstel is de uitdaging.
Die verloren levensjaren door zorguitstel zou je de komende jaren als oversterfte moeten zien. vandaar ook dat je dat achteraf best redelijk kunt bepalen, zolang je het echt over levensjaren hebt. De kwaliteit van dat leven kun je een stuk moeilijker meten. Dus als daar een impact op zit (en die zit er natuurlijk op), kun je die niet in cijfers vangen.
Ik kan me voorstellen dat als we ergens een limiet hadden gesteld aan 't aantal covid-opnames, waarbij we evt. ook nog tijdelijk op kunnen schalen, door bijv. de werkdruk tijdelijk verhoogd te laten zijn, waardoor er meer capaciteit voor overige zorg was geweest, het aantal sterfgevallen door uitgestelde zorg meer lager was geweest dan er covid-patienten gered zijn.

Maar dat is inderdaad wel lastig vast te stellen.
Maar dan had je dus al een code zwart gehad, waarbij je mensen die nog goed te behandelen zorg weigert.

[removed]

• Shadowhawk00
alexbl69 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:19:
[...]

Maar dat zou toch bij tests naar voren moeten komen? Heb (door zakelijke noodzaak) nu al zo'n 30 keer een zelftest gedaan en ben in totaal 4 keer bij de GGD getest, waarvan 2 keer in de afgelopen maand.

Als jij het gehad hebt en ze testen je te laat kan je testen tot je een ons weegt maar dan gaat de huidige testen niet werken. Dan ga je dat alleen terugzien in analyse van het bloed.
Ik denk dat dat bedoelt werd. Het begin van de crisis waren er geen testen beschikbaar of maar heel beperkt dus toen hebben ook heel veel mensen het gekregen die niet getest zijn.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-01 13:12
alexbl69 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:19:
[...]

Alleen bij antistoffen tests. Als de viral load laag is, of het virus alweer uit je lichaam, zal een PCR- of thuistest negatief blijven

Bijv. zo eentje: https://www.etos.nl/advies/ziek/corona-antistoffen-test/
Let wel: je houdt kans op false negative en na vaccinatie zul je ook wel antistoffen hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door celshof op 02-02-2022 12:22 ]

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
[...]

Ik doelde eerder op voorwaarde voor de inzet van 2G IPV de duur van de wet, dus niet dat je het morgen uit kan rollen en net zo lang kan aanhouden tot de overkoepelende wet verloopt.

Want volgens mij is deze discussie tweezijdig;
1.) 2G als tool in de toolbox (wat ze willen)
2.) 2G invoeren als maatregel (wat sommigen denken dat direct zou gebeuren)

1.) Lijkt me wel handig, zoals gezegd bij een onverhoopte nare mutatie. (Off-note: ik zelf ben nog altijd tegen 2G, mocht dit nog uitmaken)
2.) Daar kan je gewoon eisen aan stellen lijkt me. Dan kan je de grabbelton argumenten ook weer pareren.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik probeer achtergrond te vinden omtrent de besluitvorming van het verlengen van de noodwet, maar ik stuit op het feit dat hij eigenlijk al verlopen is en dat de stemming over de huidige periode gaat? Ofwel het kabinet gaat dan door met de wet en de kamer moet ten tijde van de lopende periode stemmen of ze het daar wel mee eens zijn.

Daardoor zou de kamer feitelijk een soort van met de rug tegen de muur staan want stem je tegen dan waren de maatregelen sinds 1 december niet volgens het juiste proces gegaan en loopt men kans op schadeclaims. Dat zou ook inhouden dat we dus in een volgende iteratie mogelijk weer voor hetzelfde probleem staan en dat het kabinet feitelijk zo zelfstandig bepaalt hoe lang die wet blijft bestaan.

Ik vind het echter lastig om daar informatieve en betrouwbare bronnen over te vinden. Bij de Raad van State en tussen de kamerstukken vind je wel flarden, maar dat lijkt ook (nog) niet helemaal compleet te zijn.
Iemand die hier echt meer van heeft of goede bronnen weet?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bazzemans
eric.1 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:27:
[...]

Ik doelde eerder op voorwaarde voor de inzet van 2G IPV de duur van de wet, dus niet dat je het morgen uit kan rollen en net zo lang kan aanhouden tot de overkoepelende wet verloopt.

1.) Lijkt me wel handig, zoals gezegd bij een onverhoopte nare mutatie. (Off-note: ik zelf ben nog altijd tegen 2G, mocht dit nog uitmaken)
2.) Daar kan je gewoon eisen aan stellen lijkt me. Dan kan je de grabbelton argumenten ook weer pareren.
Dat is inderdaad een andere beperking in de wet. Daar moeten inderdaad wel parameters aan te hangen zijn. Het effect (berekend door bv. TU Delft o.i.d.) en de cijfers in het ziekenhuis.
Het is allemaal niet ideaal en op alles valt wel te beargumenteren waarom het geen goed idee is, maar er zou toch meer waarborg in moeten kunnen dan nu.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:16
t_captain schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:52:
Intussen in een paar landen die iets op ons voorlopen:

* BE: R-waarde lijkt tot 0.85 a 0.9 gezakt te zijn
* DK: R-waarde omstreeks 0.95

Allebei zonder lockdown. Belgie heeft regels maar die zijn vrij soepel, Denemarken heeft de regels losgelaten.

Waarbij Denemarken in de omicron golf twee a drie weken op ons lijkt voor te lopen en Belgie iets meer dan 1 week. Als we doorgaan met de strategie van geleidelijke versoepeling komen we op het Belgische pad terecht en zullen we vermoedelijk snel over de piek zijn.

Ik pak even Duitsland erbij. Daar zijn de regels iets strenger dan in NL en is de golf dag oif drie later begonnen. Door de lagere incidentie gaat de verzadiging daar ook wat langzamer, ik denk dat NL inmiddeld 7-10 dagen voorloopt. Duitsland zit in een fase van afvlakkende groei en lijkt over ongeveer anderhalve week te moeten gaan pieken. Als ik dat projecteer moeten we ook tegen de piek zitten.

Luxemburg loopt qua start van de golf synchroon met NL en qua maatregelen met BE. Inmiddels ook net als BE iets over de piek heen.

Frankrijk loopt que start van de golf 3 dagen voor op NL en qua incidentie zitten ze ook iets hoger, waardoor de voorsprong riichting 1 week is gegroeid. De maatregelen zijn er iets strenger dan hier. Daar zit men zo'n 6 dagen voorbij de piek. Dus ook die projectie zou een snelle piek voor NL opleveren.
Regels vergelijken vertelt maar de helft van het verhaal. Zo zag ik afgelopen zondag in België 4 mensen buiten in een rij staan met mondneusmasker op en 1 1/2 meter afstand. Bleek een klein bakkertje te zijn (dat waarschijnlijk binnen al aan de max qua klanten zat.) Dat heb ik in ons brave NL dorp nog nooit gezien.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:04
Waarom sowieso nog een noodwet?
De urgentie is inmiddels voorbij, laat het normale parlementaire proces eindelijk weer z'n werk doen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• bazzemans
henkzelf schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:36:
[...]

Regels vergelijken vertelt maar de helft van het verhaal. Zo zag ik afgelopen zondag in België 4 mensen buiten in een rij staan met mondneusmasker op en 1 1/2 meter afstand. Bleek een klein bakkertje te zijn (dat waarschijnlijk binnen al aan de max qua klanten zat.) Dat heb ik in ons brave NL dorp nog nooit gezien.
Hier bij de lokale bakker (max. 2 klanten binnen) meermaals meegemaakt dat er een kleine rij buiten stond te wachten alvorens naar binnen te mogen

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
[...]

Wat ze willen onderzoeken, niet per se willen. Dat onderzoek lijkt legitiem als je ziet wat het, terugkijkend, had kunnen betekenen in de delta golf.

De tegenstanders zijn denk ik niet gebaat bij het uit elkaar trekken van die discussies, omdat de kans op scenario’s met nieuwe varianten en daardoor grote impact van 2G niet afwezig is. Het legt bloot dat er, vanuit delen van de tegenstanders, zuiver principiële bezwaren zijn. Die zijn niet per definitie onterecht, integendeel, ik denk dat die discussie belangrijk is, maar er is geen ‘safe escape’ uit die discussie denk ik.

Dat is voor de ChristenUnie en SGP misschien niet erg, maar anderen zullen daar meer last van kunnen hebben.

In de breedte: hoe meer je alternatieven op voorhand afschrijft, hoe groter de kans is dat je hetzelfde gaat doen als wat je gedaan hebt. Daarmee zijn die alternatieven niet wenselijk (helemaal niet), maar er taboe onderwerpen van maken is ook naïef. En er zijn natuurlijk meer van dit soort onderwerpen.

En let ff op, ook in ben niet een 2G voorstander, maar wil wel graag een zuivere discussie. Die is er nu niet (en daar hebben beide kanten overigens schuld aan in de kamer).

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:36:
Waarom sowieso nog een noodwet?
De urgentie is inmiddels voorbij, laat het normale parlementaire proces eindelijk weer z'n werk doen.
Houdt elke andere oplossing niet defacto in dat de maatregel dan definitief is?

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:35

HollovVpo1nt

I like gadgets

Wolly schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:05:
[...]

Als je het debat had gekeken gisteren dan had je geweten dat het helemaal niet gaat om gevaarlijkere varianten om 2G in de toolbox te houden. Kuipers heeft meerdere malen aangegeven dat het daarbij gaat om de toegankelijkheid van zorg.
[...]
Ik weet niet wie daarover de interruptie maakte, maar 3g/2g met CTB is sowieso niet effectief bij een situatie waarbij de toegankelijkheid van de zorg ter discussie staat. Met andere woorden, als het kritisch wordt in de ziekenhuizen en maatregelen zijn nodig, dan is het CTB daar niet een effectieve maatregelen in. Het is niet ontworpen voor die situaties en kan die situatie ook niet beheersen. Staat ook in het TU Delft onderzoek meen ik.

• CMD-Snake
Gonadan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:31:
Ik probeer achtergrond te vinden omtrent de besluitvorming van het verlengen van de noodwet, maar ik stuit op het feit dat hij eigenlijk al verlopen is en dat de stemming over de huidige periode gaat? Ofwel het kabinet gaat dan door met de wet en de kamer moet ten tijde van de lopende periode stemmen of ze het daar wel mee eens zijn.
Wat je stelt is correct, dat werd gisteren in het debat ook door Omtzigt opgemerkt:
Ik zal de twee zaken die vandaag voorliggen, langsgaan. Zeggen we ja tegen deze verlenging? De minister kijkt mij al aan: de verlenging was van 1 december tot 1 maart. Ik geloof dat GroenLinks een voorstel gaat doen dat we de verlenging van tevoren voorgelegd moeten krijgen. Het lijkt mij op zich nuttig om er eerder over te spreken. En als u naar mij kijkt, kijk ik hier ook anders tegen aan dan wanneer deze verlenging eind november was voorgelegd was in plaats van nu. Als wij aanstaande dinsdag tegen deze wet stemmen, vervalt op dat moment de wet. Niet met terugwerkende kracht maar op dat moment.
(Verslag)

Ze stemmen nu over een verlenging die al heeft plaatsgevonden, welke bijna al ten einde is. Dat komt omdat de verlenging bij Koninklijk Besluit gaat. De volgende verlenging voor de drie maanden na maart staat al in de steigers, alleen zal die pas later besproken worden, mogelijk terwijl we al in die verlenging zitten.

• GAIAjohan
  • Laatst online: 16:40
bazzemans schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:37:
[...]

Hier bij de lokale bakker (max. 2 klanten binnen) meermaals meegemaakt dat er een kleine rij buiten stond te wachten alvorens naar binnen te mogen
Hetzelfde hier, alleen dan met Max 3 binnen.
Ook bij het kdv wacht men altijd buiten in een rij als er 1 ouder binnen is.

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

213 mensen op de IC. Vorig jaar duurde het tot eind Juni voordat we op dat niveau zaten :)

• Señor Sjon
GAIAjohan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:13:
[...]

Klinkt als: we willen dat het gegarandeerd niet mogelijk is onze website of software te hacken..

Zucht en dat bepaalt beleid..
Ook al ben ik er totaal niet mee eens, ik heb meer respect voor D66 in dat opzicht dan de ongeïnformeerde clowns kanonvoer Kamerleden die VVD het debat instuurt.
Gonadan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:31:

Daardoor zou de kamer feitelijk een soort van met de rug tegen de muur staan want stem je tegen dan waren de maatregelen sinds 1 december niet volgens het juiste proces gegaan en loopt men kans op schadeclaims. Dat zou ook inhouden dat we dus in een volgende iteratie mogelijk weer voor hetzelfde probleem staan en dat het kabinet feitelijk zo zelfstandig bepaalt hoe lang die wet blijft bestaan.

Ik vind het echter lastig om daar informatieve en betrouwbare bronnen over te vinden. Bij de Raad van State en tussen de kamerstukken vind je wel flarden, maar dat lijkt ook (nog) niet helemaal compleet te zijn.
Iemand die hier echt meer van heeft of goede bronnen weet?
Ik begreep dat de EK nog moest stemmen op de laatste dag dat de vorige Twm actief was? Dus 30 november terwijl hij 1 september was ingegaan. Maar het omgekeerde wetsproces heeft nu wel lang genoeg geduurd.
[...]

Mijn grote vrees is dat het vrij makkelijk ingevoerd wordt, als onderdeel van een pakket met stoom en kokend water erbij en dat je hemel en aarde moet bewegen om ervan af te komen.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-01 20:33
[...]

Aangezien je soms tot 2 maanden nog positief kan testen, hebben ze niet gewoon de eerste besmetting opnieuw gemeten? Omikron is er iets meer dan 2 maanden.

[...]

Het kabinet zal op hun voorwaarden CTB schrappen, niet door een motie van de oppositie. Dat levert teveel gezichtsverlies op. Er zit nu zoveel politiek vermogen in geïnvesteerd (sinds ~augustus 2021) dat ze niet laten gebeuren dat de coronapas zo wordt afgevoerd. Dat zie je aan alles.

Maar Kuipers beantwoord de vragen net als De Jonge. We zijn in dat vlak weinig opgeschoten.

Ook is het vreemd hoe de D66 fractie erin staat, hun eigen directeur van de Van Mierlostichting wil er ook vanaf.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[...]

Het was nog erger. Hij zei op het moment dat er alleen nog 'milde klachten' zijn. Laat dat nou net voor het gros van de Nederlanders gelden. We moeten de verschuivende doelpalen echt vast gaan binden want we gaan van: besmettingen > IC > besmettingen > IC > ziekenhuis > besmettingen > ziekenhuis > capaciteit overige zorg als criteria om NL weer terug naar normaal brengen, naar gelang de minister nodig heeft om het beleid te verantwoorden.

[...]

Het gedragsonderzoek komt binnenkort met ronde 18, ronde 17 was al niet heel rooskleurig: https://www.rivm.nl/gedra...ommunicatie-en-vertrouwen

[Afbeelding]

Ook het kabinet krijgt 2/3e wantrouwen mee: https://www.ioresearch.nl...g-vertrouwen-in-rutte-iv/

[...]

[...]

[...]

Daar schoof iig BBB op in doordat we o.b.v. de RIVM modellen dan altijd wel een zorgcrisis aanstaande hebben. Zo kan je niet het land regeren.

[...]

Ik las ooit van een TBC-uitbraak op een kraamafdeling ergens in 19weinig dat een deel van de babies overleed, een deel werd ziek, maar ook iets van 20% was wel besmet, maar had helemaal niks. Kan alleen het artikel niet meer vinden.

Kan ook zijn dat je jaren geleden een eerdere coronavariant hebt gehad en dat je lichaam het al herkend heeft.

---
Over de grondrechten. Omtzigt had er een goed verhaal over en later ook in interrupties. De invoering van de CTB is met nog geen zinnetje over grondrechten gegaan, terwijl een CTB voor buitenlanders een uitvoerige grondwettoetsing had en met name erg tijdelijk was (enkele weken). De coronapas hebben we nu al sinds september, maar we hebben geen idee wat de criteria zijn om er (ooit?) vanaf te komen.
Ik heb het niet zo zeer over korte termijn vertrouwen van NL in de huidige regering of de aanpak van Corona, maar meer in het algemeen in de volksaard. Het ene volk is simpelweg wat opener en makkelijker van vertrouwen, socialer zo je wil, dan het andere. Mijn gevoel en mijn ervaring, werkend in een internationale omgeving, zegt mij dat NL hier niet hoog op score. Ik denk ook niet dat welke andere regering dan ook daar verandering in had kunnen brengen. Dat wantrouwen van autoriteit en elkaar zit een beetje in.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

[...]

Paulusma van D66 had geen enkel antwoord op een inhoudelijke vraag, en al kwakkelend kraamde ze die onzin uit inderdaad. In de visie van D66 komen we nooit meer van de maatregelen en CTB af, dat is duidelijk.

De pijnlijke constatering na gisteren voor mij is dat de epidemiologische situatie van 2017/2018 aangaande influenza/griep binnen de 'criteria' van het kabinet vallen om een CTB in te voeren en maatregelen te nemen. Er is geen enkele proportionaliteitsweging bij deze mensen die waarschijnlijk een dusdanig leven hebben dat ze de consequenties van de maatregelen niet zullen voelen.

[ Voor 8% gewijzigd door HollovVpo1nt op 02-02-2022 12:52 ]

• Señor Sjon
Het is ook al even laag:

https://eenvandaag.avrotr...ek/vertrouwen-in-kabinet/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlc44AI2Eez5OT_Eiv5BUoo9WnY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SOInBQQxrch9s9FRPjYKTX1r.png?f=user_large

Financiële crisis, na het zuur komt het zoet, etc, etc. Het is al langer een trend van wantrouwen.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Buiten het feit dat ze inderdaad constant de doelpalen verschuiven is het ook zo dat het criterium 'alleen milde klachten' totaal ongedefinieerd en waarschijnlijk ook onrealistisch is hoe je het ook definieert, omdat dit een eis is waar andere infectieziekten die geen maatregelen nodig hebben ook niet kunnen halen. Van griep kun je ook zware klachten krijgen. Waarom die double standard?

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:16
Señor Sjon schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:48:
Het is ook al even laag:

[Afbeelding]

Financiële crisis, na het zuur komt het zoet, etc, etc. Het is al langer een trend van wantrouwen.
Het ligt eigenlijk op een normaal (laag) niveau afgezien van die rare uitschieter in mei 2020.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• Shadowhawk00
henkzelf schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:52:
[...]

Het ligt eigenlijk op een normaal (laag) niveau afgezien van die rare uitschieter in mei 2020.
Was dat niet een beetje rond de verkiezingen, Dus dat mensen na de verkiezingen er vertrouwen in hebben dat politici hun beloften gaan waarmaken om er dan vrij snel achter te komen dat politici dat eigenlijk nooit doen.

Maar het feit dat het eigenlijk altijd onder de 30% zit zou toch ergens wel een lampje moeten doen branden dat ze fout bezig zijn. En dat is waarschijnlijk ook de reden waarom mensen hier de regels niet meer serieus nemen. De politiek zegt het dus het zal wel niet kloppen.

Correctie ik las het verkeerd het is vrij stabiel onder de 40%. Dat is nogsteeds zwaar onvoldoende.

[ Voor 6% gewijzigd door Shadowhawk00 op 02-02-2022 12:56 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 14:58
Het is ook al even laag:

[Afbeelding]

Al tien jaar stabiel op een beschamende 30%, met een korte uitschieter toen we in de eerste coronagolf kennelijk van mening waren dat het kabinet goed voor ons zorgde.

De factie van de premier zelf, VVD, scoort typisch 20%-25% van de zetels. Stel dat die kiezers allemaal vertrouwen hebben, dan hebben ze verder het vertrouwen van 20% van de achterbam van de coalititiepartners en 0% van de oppositie. Gaat lekker zo.

[ Voor 15% gewijzigd door t_captain op 02-02-2022 12:58 ]

• Señor Sjon
Rally round the flag was dat. Waarom denk je dat (Amerikaanse) presidenten oorlogen starten? ;)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:16

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
CMD-Snake schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:43:
Wat je stelt is correct, dat werd gisteren in het debat ook door Omtzigt opgemerkt:

[...]

(Verslag)

Ze stemmen nu over een verlenging die al heeft plaatsgevonden, welke bijna al ten einde is. Dat komt omdat de verlenging bij Koninklijk Besluit gaat. De volgende verlenging voor de drie maanden na maart staat al in de steigers, alleen zal die pas later besproken worden, mogelijk terwijl we al in die verlenging zitten.
De bijdrage van Omtzigt in het debat heb ik gezien inderdaad, ondertussen werkt de website van kamerstukken ook weer dus heb ik hem inderdaad kunnen vinden.
Waar mijn vraagtekens nu bij staan is met name de gevolgen wanneer de kamer vandaag geen akkoord geeft. Is het dan inderdaad met terugwerkende kracht ellende en daarom een slecht idee, of is dat meer een eigen invulling van die hoogleraar die bij Nieuwsuur langs kwam? Omtzigt zegt dat hij op dat moment vervalt en niet met terugwerkende kracht, dus dat zou betekenen dat die mogelijke claims geen argument zijn.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Als we het over de lange termijn hebben, dan is er nog een punt wat mij oprecht zorgen baart (ben toch op dreef...): het gewicht van een 'spoedwet' naar de toekomst toe. Het verkeerde, onzorgvuldige, willekeurige, ongedefinieerde, totaal niet SMART-afgebakende gebruik van een spoedwet door het voorgaand en huidig kabinet zorgt er alleen maar voor dat een dergelijk instrument een negatieve lading krijgt. Dit gaat men niet snel vergeten.

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:49

codex

Geen OpenAI agent :)

HollovVpo1nt schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:51:
[...]

Buiten het feit dat ze inderdaad constant de doelpalen verschuiven is het ook zo dat het criterium 'alleen milde klachten' totaal ongedefinieerd en waarschijnlijk ook onrealistisch is hoe je het ook definieert, omdat dit een eis is waar andere infectieziekten die geen maatregelen nodig hebben ook niet kunnen halen. Van griep kun je ook zware klachten krijgen. Waarom die double standard?
Sterker, dat was kijkend naar 2018/2019 bij griep veel erger. 400.000 geschatte infecties met als resultaat 11.000 ziekenhuisopnames. Dat is maar liefst 2,75%. Als we dat met de huidige dagcijfers(GGD) zouden hebben dan praat je over dagelijks 2475 opnames, als Omicron dezelfde risico's met zich mee zou brengen als influenza.

Alleen de omvang van de besmettingen spelen nu een rol, maar als je op basis van klachten en verloop criteria zou hanteren dan kunnen we een GTB verwachten einde van het jaar ;)

• codex

codex

beter dan gisteren. IC dan wel weer een lage uitstroom.

[ Voor 15% gewijzigd door codex op 02-02-2022 13:03 ]

• Shadowhawk00
Wat ik mis:
Hoeveel zijn er met en hoeveel door corona opgenomen.
% opgenomen mensen met omicron.

Aangezien de laatste variant dominant word kan je dan ook iets zeggen over het risico van die variant. Maar het kan goed zijn dat die data niet beschikbaar is natuurlijk.

Misschien wel interesant om te weten ( kon het hier zo snel niet vinden),
We zijn recent begonnen met het testen van iedereen die het ziekenhuis inkomt. Dat deden we voorheen niet want niet nodig.
Maar waar komt die extra instroom van mensen vandaan die met covid in het ziekenhuis komt maar niet door covid? Is dat wegwerken van wachtlijsten? Breken die allemaal hun been?

Het zou heel positief zijn als die namelijk gewoon komen doordat wachtlijsten weggewerkt worden en dat zou ook voor het gehele sentiment in nederland goed zijn als dat zo is om dat duidelijk te rapporteren.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het is ook al even laag:

[Afbeelding]

Het was dus eerder opmerkelijk hoog aan het begin van de Covid uitbraak :)
En nu weer terug naar de 'normaal'
Señor Sjon schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:57:
Rally round the flag was dat. Waarom denk je dat (Amerikaanse) presidenten oorlogen starten? ;)
Dat is inderdaad een wereldwijd fenomeen.

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 02-02-2022 13:08 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-01 20:19
De spoedwet gaat dus waarschijnlijk door tot juni.
Een meerderheid in de Kamer gaat vrijwel zeker akkoord met een nieuwe verlenging van de tijdelijke coronaspoedwet. Als een meerderheid instemt - en daar lijkt het dus op - is het de vierde keer dat de spoedwet verlengd wordt.
https://nos.nl/artikel/24...n-er-steeds-meer-twijfels

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Nu hopen dat het in de zomer goed genoeg gaat, en alles over omicron bekend is om te zorgen dat het kan vervallen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Señor Sjon
Dat bericht was gisteravond al getikt. :+ CDA/PvdA kwamen gisteren niet eens opdraven.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Shadowhawk00 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:06:
[...]

Wat ik mis:

Aangezien de laatste variant dominant word kan je dan ook iets zeggen over het risico van die variant. Maar het kan goed zijn dat die data niet beschikbaar is natuurlijk.

We zijn recent begonnen met het testen van iedereen die het ziekenhuis inkomt. Dat deden we voorheen niet want niet nodig.
Maar waar komt die extra instroom van mensen vandaan die met covid in het ziekenhuis komt maar niet door covid? Is dat wegwerken van wachtlijsten? Breken die allemaal hun been?

Het zou heel positief zijn als die namelijk gewoon komen doordat wachtlijsten weggewerkt worden en dat zou ook voor het gehele sentiment in nederland goed zijn als dat zo is om dat duidelijk te rapporteren.
Lees even iets terug, dit is vrij uitgebreid langsgekomen (volgens mij gisteren). Er zijn namelijk 3 categoriën:
1) puur covid
2) iets anders, maar covid als 'zetje'
3) iets anders, geen link met covid, wel positief getest

Iets anders is gewoon de shit waar je normaal ook voor opgenomen wordt. Daar hoort denk ik overigens dat 'gebroken been' vaak niet bij.

Die laatste groep is ca 25% volgens mij, maar zoek ff iets terug :).

-edit Señor Sjon in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 13"

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 02-02-2022 13:12 ]

• rik86
Shadowhawk00 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:06:
[...]

Wat ik mis:

Maakt weinig uit. Want mensen die positief testen terwijl ze voor iets anders komen worden óf niet opgenomen, omdat 't risico op complicaties groter is, of gaan in 't zelfde isolatie-regime mee, waardoor de zorgbelasting/druk even hoog is dan wanneer 't een echte corona-patiënt zou zijn

• Shadowhawk00
ZieMaar! schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:09:
[...]

Lees even iets terug, dit is vrij uitgebreid langsgekomen (volgens mij gisteren). Er zijn namelijk 3 categoriën:
1) puur covid

Iets anders is gewoon de shit waar je normaal ook voor opgenomen wordt. Daar hoort denk ik overigens dat 'gebroken been' vaak niet bij.

Ik bedoelde meer, waarom staan die getallen niet gewoon bij de dagelijkse update. Is toch niet zo moeilijk om dat uit te splitsen dagelijks. Dan kan je ook mooi verloop zien.

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-01 14:53
ZieMaar! schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:09:
[...]

1) puur covid

25% van de mensen die met 'iets anders, geen link met covid' opgenomen wordt blijkt ook Covid te hebben?
Of behoort 25% van de positief geteste personen in het ziekenhuis tot deze groep?

(ik neem aan tweede)

Eerste cijfer zou trouwens ook interessant zijn om te weten.
Heb je toch een soort doorsnede uit de samenleving gesampled.

als afgelopen week 1/2 miljoen mensen positief testten (en waarschijnlijk nog veel meer mensen positief rondlopen) is het wel interessant om te weten welk percentage van de bevolking op dit moment positief zou testen.

Zijn deze cijfers er?

[ Voor 1% gewijzigd door ikmattie op 02-02-2022 13:42 . Reden: t en tt foutjes ]

Mijn Flickr; Sony A7iii

• CMD-Snake
Het kabinet zal op hun voorwaarden CTB schrappen, niet door een motie van de oppositie.
Klopt, dat patroon vertonen ze al de hele pandemie. De wetgeving voor Avondklok 2.0 werd in de zomer van 2021 stilletjes afgevoerd door Grapperhaus en De Jonge. Geen woord zeggen, het was dat een oplettende journalist het bekendmakingen volgde.

Dit schept alleen een beeld van een kleinzerig en vooral koppig kabinet wat altijd gelijk wil hebben. Een idee wat wel past in de politieke traditie in Nederland dat een kabinet (vrijwel) altijd haar zin krijgt.

Wat betreft de Van Mierlo stichting, dat komt omdat D66 zo'n toffe partij is volgens mevrouw Paulusma:
Mevrouw Pouw-Verweij (JA21):
Ik hoor mevrouw Paulusma in het kader van 3G en 2G een aantal keer refereren aan het feit dat haar partij de wetenschap en wetenschappelijk onderbouwd beleid heel erg belangrijk vindt. Daar herken ik me in. Dat delen onze partijen. Ik vraag me echter het volgende af. Vandaag heeft de directeur van de Mr. Hans van Mierlo Stichting, het wetenschappelijk instituut van uw eigen partij, in niet mis te verstane woorden gezegd dat het ctb zo gauw mogelijk afgeschaft moet worden. Hoe weegt u deze uitspraak van de directeur van het wetenschappelijk instituut van uw eigen partij in het kader van deze wetenschappelijke discussie?

Mevrouw Paulusma (D66):
Ik dacht: wow, wat hebben wij een fijne partij! Dit kan dus. Je kunt gewoon kritisch het gesprek met elkaar aangaan, zelfs als je daarvoor social media denkt nodig te hebben. Ik dacht: wow, wat fijn! Wij zijn het niet altijd allemaal met elkaar eens, net als in deze Kamer. Daarom ben ik lid van D66, want dat verschil mag er zijn.

Mevrouw Pouw-Verweij (JA21):
Dat vind ik op zich een hele mooie weging. Het is inderdaad mooi als er binnen een partij discussies kunnen zijn. Maar nogmaals, ik denk dat een wetenschappelijk instituut heel goed is in het maken van een wetenschappelijke weging. Verandert dat het standpunt van mevrouw Paulusma over 3G dan wel 2G?

Mevrouw Paulusma (D66):
Niet naar aanleiding van één tweet, mevrouw Pouw-Verweij. Ook wij waren kritisch naar aanleiding van het rapport en ook wij hadden veel vragen over wat de wetenschap laat zien. Volgens mij is dat het gremium waarin we dit met elkaar moeten bespreken en niet het socialmedia-account van de directeur van ons wetenschappelijk instituut.
redwing schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:46:
Dat is toch precies wat ze nu doen? Op de lange baan schuiven en als er een situatie is waar het nodig kan zijn weer oppakken?
Dat is het niet, ze blijven de wetgeving nu her-agenderen net zo lang tot de overwinning gegarandeerd is. Het voelt meer aan als een kind wat blijft zeuren net zolang tot hij/zij eindelijk die chocoladereep mag hebben. Kuipers wil 2G en de coronapas op de werkvloer hebben.
redwing schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:44:
Waarom het altijd $maatregel anders $rampspoed? Dit riekt naar de Hugo de Jonge correspondentiecursus voor debatteren. Onze voormalig minister zette de situatie ook altijd zo zwart-wit neer, maar er is prima ruimte voor geen $maatregel en geen $rampspoed. Vergeet niet dat we volgens het RIVM nu zo'n 2K patiënten op de ic zouden hebben.
rik86 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:58:
En eigenlijk zou je juist willen dat de discussie hierover gevoerd wordt zonder de druk van snelle invoering. Is het een optie om in te voeren wanneer de situatie daarom vraagt, waardoor bijv. een lockdown voorkomen kan worden? Of is het puur theoretisch dat een lockdown hierdoor voorkomen kan worden?
Volgens het vernieuwde onderzoek van de TU Delft in opdracht van Kuipers zou de coronapas, bij de huidige implementatie, minder als 5% van de besmettingen voorkomen, mits perfecte naleving het geval is. 2G als alternatief voor een lockdown was zelfs volgens het RIVM niet-reel, zo gaf het RIVM toe in december afgelopen jaar.

De 15% waar Kuipers mee kwam zou alleen mogelijk zijn als 2G overal van toepassing was, behalve thuis en in het onderwijs. Wederom uitgaande van perfect naleving.
Lijkt me als 2e kamer zijnde sowieso een goede discussie om straks te voeren over een maand of 2/3 wanneer we voorlopig van Corona af lijken te zijn.
In die situatie zal het voorstel af geserveerd worden. Ik verdenk De Jonge ervan de situatie in november/december vorig jaar bewust te hebben laten oplopen om meer druk te creëren op de Tweede Kamer om zijn redenatie te accepteren. Als 2G eenmaal was goedgekeurd zou daarna een lockdown altijd nog kunnen gebeuren, het gemopper nam hij dan wel op de koop toe.
migchiell schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:06:
Begrijp ik goed dat je liever een code zwart/zorginfact zou hebben dan een qr-code?
Laten we die binaire denkwijze eens parkeren. De coronapas haalt bij lange na niet het effect wat nodig zou zijn, in dat opzicht is de maatregel te veel opgehemeld sinds september 2021 door het toenmalige kabinet. De TU Delft bevestigd dat beeld nogmaals, de opbrengst zal zeer klein zijn.

Ik denk dat je de FvD en de andere clubjes hiermee te veel eer toebedeeld. Deze groepen hebben een vast publiek en vooral binnen die kringen opereren ze. Het afkalvende draagvlak kan bijna volledig op het conto van het kabinet gezet worden. Zwabberbeleid, onnavolgbare maatregelen en wereldvreemde persconferenties deden veel meer.

De Jonge heeft zich heel 2021 keihard lopen afzetten tegen mensen die geen vaccin wilde en daarmee gooide hij zijn eigen glazen in. Hij was minister van de gevaccineerden en ging lijnrecht in tegen de communicatie adviezen die hij eerder had gekregen. Die verbindende toon die hij aansloeg in november en december 2021 kwamen rijkelijk laat en klonken nogal ongemeend.
HollovVpo1nt schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:42:

Ik weet niet wie daarover de interruptie maakte, maar 3g/2g met CTB is sowieso niet effectief bij een situatie waarbij de toegankelijkheid van de zorg ter discussie staat. Met andere woorden, als het kritisch wordt in de ziekenhuizen en maatregelen zijn nodig, dan is het CTB daar niet een effectieve maatregelen in. Het is niet ontworpen voor die situaties en kan die situatie ook niet beheersen. Staat ook in het TU Delft onderzoek meen ik.
Dat was Omtzigt:
De heer Omtzigt (Lid Omtzigt):
Wat bedoelt de minister met het bestaan van een meldingsplicht op dit moment?

Minister Kuipers:
Een meldingsplicht betekent dat het constateren van covid onverwijld moet worden doorgegeven aan de GGD.

In een groot gedeelte van de pandemie is hier op geen enkele manier op gehandhaafd of gereageerd. Op dit moment is er nauwelijks bron- en contactonderzoek. Is de meldingsplicht op dit moment zo effectief dat we er iets aan hebben?

Minister Kuipers:
Wat we er op dit moment aan hebben, is zicht op het aantal besmettingen. Denk ook aan de adviezen ten aanzien van isolatie en quarantaine.
[...]
Dit is een net iets andere zin dan het doel van het beleid. Het doel van het beleid is zicht hebben op de verspreiding van het virus en niet zicht hebben op het aantal besmettingen. Dat klinkt misschien heel klein, maar het verschil is natuurlijk heel groot. We hebben op dit moment eigenlijk geen zicht op de verspreiding van het virus. Daarvoor is het gewoon te wijdverspreid. Mijn vraag is: is de meldingsplicht voor een ziekte waarvoor uiteindelijk meer dan 99% van de mensen niet naar het ziekenhuis hoeft, überhaupt proportioneel? Waarom kiezen andere landen voor het vervallen van die meldingsplicht en zelfs voor het vervallen van een quarantaineplicht? Het gaat dan hooguit een keer om advies.
Gonadan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:59:
Waar mijn vraagtekens nu bij staan is met name de gevolgen wanneer de kamer vandaag geen akkoord geeft. Is het dan inderdaad met terugwerkende kracht ellende en daarom een slecht idee, of is dat meer een eigen invulling van die hoogleraar die bij Nieuwsuur langs kwam? Omtzigt zegt dat hij op dat moment vervalt en niet met terugwerkende kracht, dus dat zou betekenen dat die mogelijke claims geen argument zijn.
Als de Tweede Kamer vandaag de Twm wegstemt eindigt deze op dat moment, er is geen sprake van terugwerkende kracht. Het klopt wat Omtzigt zegt.

Sowieso zullen schadeclaims moeilijk liggen, coronagerelateerde rechtszaken tegen de overheid kennen een zeer laag slagingspercentage. Je loopt vooral kans dat het kantoor Pels-Rijcken nog meer geld naar binnen harkt.

[ Voor 8% gewijzigd door CMD-Snake op 02-02-2022 13:31 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

codex schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:00:
[...]

Sterker, dat was kijkend naar 2018/2019 bij griep veel erger. 400.000 geschatte infecties met als resultaat 11.000 ziekenhuisopnames. Dat is maar liefst 2,75%. Als we dat met de huidige dagcijfers(GGD) zouden hebben dan praat je over dagelijks 2475 opnames, als Omicron dezelfde risico's met zich mee zou brengen als influenza.

Alleen de omvang van de besmettingen spelen nu een rol, maar als je op basis van klachten en verloop criteria zou hanteren dan kunnen we een GTB verwachten einde van het jaar ;)
Vraag is wel hoe goed die schatting is. Heb ook vele malen hogere schattingen langs zien komen. Testen doen we niet zo gek veel ;)

• Señor Sjon
test/bevolking? Dat weet je toch vrij snel?

Door overvolle teststraten is de foutmarge vrij groot in aantallen. Als we een week geleden 60k besmettingen hadden (mogelijk factor 2/3 hoger), dan komt daarvan ca 0.25-0,3% in het ziekenhuis terecht zoals het nu lijkt. Maar in dit tempo raak je ook snel door je besmettingshaarden heen.

• Shadowhawk00
Señor Sjon schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:29:
test/bevolking? Dat weet je toch vrij snel?

Door overvolle teststraten is de foutmarge vrij groot in aantallen. Als we een week geleden 60k besmettingen hadden (mogelijk factor 2/3 hoger), dan komt daarvan ca 0.25-0,3% in het ziekenhuis terecht zoals het nu lijkt. Maar in dit tempo raak je ook snel door je besmettingshaarden heen.
Nou ja in dit tempo raak je gewoon heel snel door het aantal mensen heen dat nog niet besmet is geweest. We hebben maar 17miljoen mensen met grofweg 500-750k per week schiet dat lekker op.

Er zit een degelijke foutmarge in het aantal besmettingen, deels omdat een aantal mensen geen klachten heeft deels omdat mensen een zelftest doen en dan concludeerd het is negatief. Foutmarge bij zelftest is redelijk hoog door incorrect gebruik. Deels omdat mensen 2-3 dagen moeten wachten voor een afspraak en er dan maar vanaf zien.
Of ik de foutmarge goed inschat weet ik niet, maar we weten zeker dat het er meer dan 500k zijn.

• rik86
CMD-Snake schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:28:
[...]

Klopt, dat patroon vertonen ze al de hele pandemie. De wetgeving voor Avondklok 2.0 werd in de zomer van 2021 stilletjes afgevoerd door Grapperhaus en De Jonge. Geen woord zeggen, het was dat een oplettende journalist het bekendmakingen volgde.

Dit schept alleen een beeld van een kleinzerig en vooral koppig kabinet wat altijd gelijk wil hebben. Een idee wat wel past in de politieke traditie in Nederland dat een kabinet (vrijwel) altijd haar zin krijgt.

Wat betreft de Van Mierlo stichting, dat komt omdat D66 zo'n toffe partij is volgens mevrouw Paulusma:

[...]

[...]

Dat is het niet, ze blijven de wetgeving nu her-agenderen net zo lang tot de overwinning gegarandeerd is. Het voelt meer aan als een kind wat blijft zeuren net zolang tot hij/zij eindelijk die chocoladereep mag hebben. Kuipers wil 2G en de coronapas op de werkvloer hebben.

[...]

Waarom het altijd $maatregel anders $rampspoed? Dit riekt naar de Hugo de Jonge correspondentiecursus voor debatteren. Onze voormalig minister zette de situatie ook altijd zo zwart-wit neer, maar er is prima ruimte voor geen $maatregel en geen $rampspoed. Vergeet niet dat we volgens het RIVM nu zo'n 2K patiënten op de ic zouden hebben.

[...]

Volgens het vernieuwde onderzoek van de TU Delft in opdracht van Kuipers zou de coronapas, bij de huidige implementatie, minder als 5% van de besmettingen voorkomen, mits perfecte naleving het geval is. 2G als alternatief voor een lockdown was zelfs volgens het RIVM niet-reel, zo gaf het RIVM toe in december afgelopen jaar.

De 15% waar Kuipers mee kwam zou alleen mogelijk zijn als 2G overal van toepassing was, behalve thuis en in het onderwijs. Wederom uitgaande van perfect naleving.

[...]

In die situatie zal het voorstel af geserveerd worden. Ik verdenk De Jonge ervan de situatie in november/december vorig jaar bewust te hebben laten oplopen om meer druk te creëren op de Tweede Kamer om zijn redenatie te accepteren. Als 2G eenmaal was goedgekeurd zou daarna een lockdown altijd nog kunnen gebeuren, het gemopper nam hij dan wel op de koop toe.

[...]

Laten we die binaire denkwijze eens parkeren. De coronapas haalt bij lange na niet het effect wat nodig zou zijn, in dat opzicht is de maatregel te veel opgehemeld sinds september 2021 door het toenmalige kabinet. De TU Delft bevestigd dat beeld nogmaals, de opbrengst zal zeer klein zijn.

[...]

Ik denk dat je de FvD en de andere clubjes hiermee te veel eer toebedeeld. Deze groepen hebben een vast publiek en vooral binnen die kringen opereren ze. Het afkalvende draagvlak kan bijna volledig op het conto van het kabinet gezet worden. Zwabberbeleid, onnavolgbare maatregelen en wereldvreemde persconferenties deden veel meer.

De Jonge heeft zich heel 2021 keihard lopen afzetten tegen mensen die geen vaccin wilde en daarmee gooide hij zijn eigen glazen in. Hij was minister van de gevaccineerden en ging lijnrecht in tegen de communicatie adviezen die hij eerder had gekregen. Die verbindende toon die hij aansloeg in november en december 2021 kwamen rijkelijk laat en klonken nogal ongemeend.

[...]

Dat was Omtzigt:

[...]

[...]

Als de Tweede Kamer vandaag de Twm wegstemt eindigt deze op dat moment, er is geen sprake van terugwerkende kracht. Het klopt wat Omtzigt zegt.

Sowieso zullen schadeclaims moeilijk liggen, coronagerelateerde rechtszaken tegen de overheid kennen een zeer laag slagingspercentage. Je loopt vooral kans dat het kantoor Pels-Rijcken nog meer geld naar binnen harkt.
Maar nog steeds geldt, bij exponentiele groei is ook een kleine verlaging over een periode van meerdere weken/maanden stevig qua impact.

Als rekenvoorbeeld, bij de huidige generatietijd van Omicron en een vermindering van 5% heeft over een periode van 6 weken een factor 2 verschil in opnames. Bij een vermindering van 15% zelfs een factor 9.

Dus ook kleine effecten hebben een grote impact. Daarom zeg ik ook, nu niet, maar niet per definitie nooit niet

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-01 16:56

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Je zou bijna zeggen dat afbraak van bestel een doel is.

Ik mag hopen van niet maar ben er ook niet gerust op

• codex

codex

rik86 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:42:
[...]

Maar nog steeds geldt, bij exponentiele groei is ook een kleine verlaging over een periode van meerdere weken/maanden stevig qua impact.

Als rekenvoorbeeld, bij de huidige generatietijd van Omicron en een vermindering van 5% heeft over een periode van 6 weken een factor 2 verschil in opnames. Bij een vermindering van 15% zelfs een factor 9.

Dus ook kleine effecten hebben een grote impact. Daarom zeg ik ook, nu niet, maar niet per definitie nooit niet
Ben ik wel met je eens, maar het idee dat het kabinet dit als tool voor handen heeft vind ik niet fijn. Het vertrouwen is bij mij en velen met mij volledig weg. Inderdaad, als zoals Omzigt aan gaf, de tool alleen in uiterste nood ingezet zou worden is het voor mij begrijpelijk. Nu lijkt het wel op twee partijen(VVD/D66) blijven drammen om geen gezichtsverlies te lijden.

Ik mag hopen voor hen dat ze het kabinet de komende tijd omhoog weten te houden, want met dit in het achterhoofd zie ik beide partijen bij nieuwe verkiezingen wel flink worden afgestraft.

• Shadowhawk00
rik86 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:42:
[...]

We hebben natuurlijk niet voor niets een grondwet waarin staat dat de overheid je niet mag dwingen een medische behandeling te nemen zonder tussenkomst van de rechter. Zeker als het effect maar heel beperkt is vind ik de vrijheid om vrijwillig te mogen kiezen wel of geen vaccin veel zwaarde wegen dan het kleine voordeel.

Er word bij dit soort modellen altijd uit gegaan van een bepaald scenario maar ze houden geen rekening ermee dat besmet raken ook voordelen voor mensen heeft in een 2G beleid. Dus je dwingt mensen te kiezen tussen vaccineren of besmet raken. En een deel zal er dus ook voor kiezen om dan bewust besmet te raken. Als 50% van de ongevaccineerden kiest voor besmet ipv vaccin dan heb je niet een -5% te pakken maar eerder een +25% aan besmettingen.

Die -5% is als het overal verplicht word dus ook voor supermarkt of werk. Dat is dus effectief een verplichting.

[ Voor 4% gewijzigd door Shadowhawk00 op 02-02-2022 13:53 ]

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:34
In België lijken ze over de piek te zijn zie https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/23/coronacijfers/
De grafiek laat een knik zien.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-01 20:33
Het is ook al even laag:

[Afbeelding]

Het heeft niks met de lokale politiek te maken. Of er nu rechts of links zit maakt geen verschil. Dit probleem met wantrouwen speelt wereldwijd. Traditionele binding in samenlevingen (religie) is vervangen door individualisme en ‘social’ media. Er is geen groter geheel meer, maar ieder voor zich zoekt een eigen definitie van geluk en perfectie. Onvrede gaat niet weg. Deze zal wereldwijd alleen maar groeien en groeien zonder dat er een uniforme defitinitie is van waarover ‘we’ dan ontevreden zijn of wat ‘de’ oplossing is.

The only constant is change. Ik denk dat onzekerheid de kern is van die wereldwijde onvrede. Eerst hadden we de globalisatie, die voor veel mensen veel te snel gaat en nu staan we al weer aan de vooravond van een volgende ongekende verandering met de transitie naar een duurzame wereld en dan tegelijk nog eens eens een alles veranderende pandemie. Heel veel mensen kunnen dit niet bijbenen, worden niet meegenomen hierin en snappen het niet meer.

Daar komt mijnsinziens dat wantrouwen en die onvrede vandaan.

En nu terug naar Denemarken 😜 Kan de reden zijn dat de Denen in het algemeen niet zo van slag zijn geraakt door globalisatie en verduurzaming en daarom als geheel minder ontevreden zijn met elkaar en de staat?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Johan Bogle een aardig artikel op dit vlak:

https://decorrespondent.n...er/2853348947526-e968276a

Enigszins offtopic misschien, maar genoeg links naar beleid en overheid om in deze discussie te passen.
Punt is dat er de laatste tijd in de uitvoering wel erg weinig goed gaat, waardoor het vertrouwen onevenredig daalt.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 02-02-2022 14:09 ]

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
eamelink schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:12:
Weer mooie stappen op de IC's. Het aantal patienten daalt gestaag verder. Inmiddels zijn er 12 IC's zonder COVID patienten.
Ik kan dit statement niet zo goed rijmen met de dagelijks geposte cijfers, die een stijging op de IC laten zien. Heb je een idee waarom?

• redwing
CMD-Snake schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:28:
En die garantie zullen ze pas krijgen als er een reden toe is. En voorlopig wordt die reden minder en minder en is daarmee die garantie verder weg dan ooit. Je hebt het hieronder over dat je vind dat er altijd over $rampspoed wordt gepraat, maar jij doet precies hetzelfde over dit soort dingen. Bij jou kan het alleen maar misbruikt worden en gebruikt worden om de burger te pakken.
Omdat dat de vraag was? Je hebt 2G nodig als $rampspoed toch mocht gebeuren. Tot die tijd staat de optie om 2G in te voeren in de $koelkast.
Momenteel is er geen $rampspoed, dus komt er ook geen 2G. Je kunt alleen niet garanderen dat er geen $rampspoed komt, dus vooraf zeggen dat 2G nooit mag is heel kort door de bocht. Er zijn prima scenario's te bedenken waarbij 2G wel degelijk iets toevoegt.
Precies zoals ik hierboven al zei, waarom is het bij jou altijd $rampspoed bij alles wat de regering doet? Nu zijn ze al de epidemie bewust aan het escalleren om steun voor 2G te krijgen?
Laten we die binaire denkwijze eens parkeren.
Precies, laten we dat eens doen. Er zit heel veel tussen geen werking en een perfecte werking en tussen een incompetente regering en een regering die bewust de boel uit de hand laat lopen (waarbij je achteraf toch ziet dat we een goede middenmoter zijn in Europa, zowel wat doden/besmettingen betreft als maatregelen).

[removed]

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

RodeStabilo schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:04:
[...]

Ik kan dit statement niet zo goed rijmen met de dagelijks geposte cijfers, die een stijging op de IC laten zien. Heb je een idee waarom?
Het landelijk centrum patiëntenspreiding is één bron
Maar ook bij NICE hebben ze iemand die goed tellen kon
Ze tellen hetzelfde, maar niet helemaal gelijk.
En elke dag is daardoor wel iemand over de zeik.
Dagelijks denk ik, welke cijfers pak ik vandaag?
Het liefst die omlaag gaan, en niet omhoog graag.

Echt goed rijmen kan ik het ook niet, maar ik heb een poging gedaan voor je 8)

• gekkie
  • Laatst online: 16-01 19:44
YakuzA schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:09:
[...]
Nu hopen dat het in de zomer goed genoeg gaat, en alles over omicron bekend is om te zorgen dat het kan vervallen.
Maart was wat heel kortdag, maar behoudens een nieuwe variant, zo ik wel willen aannemen dat we al voor die tijd zonder maatregelen zitten en de handel dan dus kan verlopen. Je kunt het bij een nieuwe variant of ellende in de winter, altijd weer relatief snel invoeren, de wetteksten hoef je immers niet meer uit te werken.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

gekkie schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:41:
[...]

Maart was wat heel kortdag, maar behoudens een nieuwe variant, zo ik wel willen aannamen dat we al voor die tijd zonder maatregelen zitten en de handel dan dus kan verlopen. Je kunt het bij een nieuwe variant of ellende in de winter, altijd weer relatief snel invoeren, de wetteksten hoef je immers niet meer uit te werken.
Ik denk denk dat het een prima compromis was geweest als het Kabinet had gezegd: maart is te kort dag, we willen het ziekteverloop van omicron nog iets langer in de gaten houden, maar in de tussentijd verlengen we de geldigheid van volledig (2) gevaccineerde mensen zodat hun CTB nog geldig is zonder test, herstel of booster. Dat laatste hadden ze echt moeten doen op het beetje draagvlak wat ze nog hebben overeind te houden. Het is niet uit te leggen dat gezonde, volledig gevaccineerde mensen zich moeten boosteren.

• Sagat
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:16

Sagat

Is pappa x2!

HollovVpo1nt schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:45:
[...]

Ik denk denk dat het een prima compromis was geweest als het Kabinet had gezegd: maart is te kort dag, we willen het ziekteverloop van omicron nog iets langer in de gaten houden, maar in de tussentijd verlengen we de geldigheid van volledig (2) gevaccineerde mensen zodat hun CTB nog geldig is zonder test, herstel of booster. Dat laatste hadden ze echt moeten doen op het beetje draagvlak wat ze nog hebben overeind te houden. Het is niet uit te leggen dat gezonde, volledig gevaccineerde mensen zich moeten boosteren.
Geboosterde mensen hebben minder snel corona zorg nodig.....? Lijkt me in het kader van de grote getallen vrij helder.

Neemt niet weg dat ook ik verwacht dat tegen die tijd de maatregelen al afgeschaft zullen zijn.

10 second ninja DONE

• 42erik
  • Niet online
HollovVpo1nt schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 14:45:
[...]

https://www.linkedin.com/...-6892513370684084225-sDdb

Vind dit anders best goede uitleg

• t_captain
  • Laatst online: 15-01 14:58
codex schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 13:01:
[Twitter]

beter dan gisteren. IC dan wel weer een lage uitstroom.

Instroom:
Kliniek: 193 (gisteren: 237)
IC: 19 (gisteren: 19)
We zitten in "week 5" (29-1 t/m 4-2).

De stijging van de opnames is vorige week ingezet.
124 -> 117 -> 108 -> 131 -> (lopend gemiddelde weekdag gecorrigeerd) 171
Stijging +21%, nu +30%.

Mijn prognose vooraf was ongeveer 160 (stijging van dik 20%), het ontwikkelt dus iets ongunstiger.

IC was vorige week nog vlak maar is nu ook wat omhoog, van 11 naar 14 per dag. De getallen zijn bescheiden. De verwachting is ook niet dat de IC het probleem wordt, maar uiteindelijk zul je altijd iets meepakken van de enorm toegenomen incidentie. De positieve tests zijn de afgelopen 2 weken verdubbeld.

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Onderrapportage stijgt weer naar 104k. Jammer, het verwerken gaat langzamer dan begin deze week.

[ Voor 43% gewijzigd door user109731 op 02-02-2022 15:20 ]

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

Best wel laag? Weer een storing?

[ Voor 44% gewijzigd door RodeStabilo op 02-02-2022 15:19 ]

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-01 20:19
En hoelang blijft die booster (die niet zoveel doet tegen Omicron) werken tegen opnames in het ziekenhuis ?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mesa57 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:18:
[...]

die niet zoveel doet tegen Omicron
Hou hier nou eens mee op...

• Agent47
  • Laatst online: 15:34

Agent47

I always close my contracts.

Ben ik de enige die dat “ nieuw record” met dat poppetje erachter zwaar irritant en sarcastisch vind?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• MTFDarkEagle
  • Laatst online: 16-01 10:54
Agent47 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:19:
[...]

Ben ik de enige die dat “ nieuw record” met dat poppetje erachter zwaar irritant en sarcastisch vind?
Nee.

Gegroet! Lukas

Pagina: 1 ... 12 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.