Klopt, dat patroon vertonen ze al de hele pandemie. De wetgeving voor Avondklok 2.0 werd in de zomer van 2021 stilletjes afgevoerd door Grapperhaus en De Jonge. Geen woord zeggen, het was dat een oplettende journalist het bekendmakingen volgde.
Dit schept alleen een beeld van een kleinzerig en vooral koppig kabinet wat altijd gelijk wil hebben. Een idee wat wel past in de politieke traditie in Nederland dat een kabinet (vrijwel) altijd haar zin krijgt.
Wat betreft de Van Mierlo stichting, dat komt omdat D66 zo'n toffe partij is volgens mevrouw Paulusma:
Mevrouw Pouw-Verweij (JA21):
Ik hoor mevrouw Paulusma in het kader van 3G en 2G een aantal keer refereren aan het feit dat haar partij de wetenschap en wetenschappelijk onderbouwd beleid heel erg belangrijk vindt. Daar herken ik me in. Dat delen onze partijen. Ik vraag me echter het volgende af. Vandaag heeft de directeur van de Mr. Hans van Mierlo Stichting, het wetenschappelijk instituut van uw eigen partij, in niet mis te verstane woorden gezegd dat het ctb zo gauw mogelijk afgeschaft moet worden. Hoe weegt u deze uitspraak van de directeur van het wetenschappelijk instituut van uw eigen partij in het kader van deze wetenschappelijke discussie?
Mevrouw Paulusma (D66):
Ik dacht: wow, wat hebben wij een fijne partij! Dit kan dus. Je kunt gewoon kritisch het gesprek met elkaar aangaan, zelfs als je daarvoor social media denkt nodig te hebben. Ik dacht: wow, wat fijn! Wij zijn het niet altijd allemaal met elkaar eens, net als in deze Kamer. Daarom ben ik lid van D66, want dat verschil mag er zijn.
Mevrouw Pouw-Verweij (JA21):
Dat vind ik op zich een hele mooie weging. Het is inderdaad mooi als er binnen een partij discussies kunnen zijn. Maar nogmaals, ik denk dat een wetenschappelijk instituut heel goed is in het maken van een wetenschappelijke weging. Verandert dat het standpunt van mevrouw Paulusma over 3G dan wel 2G?
Mevrouw Paulusma (D66):
Niet naar aanleiding van één tweet, mevrouw Pouw-Verweij. Ook wij waren kritisch naar aanleiding van het rapport en ook wij hadden veel vragen over wat de wetenschap laat zien. Volgens mij is dat het gremium waarin we dit met elkaar moeten bespreken en niet het socialmedia-account van de directeur van ons wetenschappelijk instituut.
Dat is het niet, ze blijven de wetgeving nu her-agenderen net zo lang tot de overwinning gegarandeerd is. Het voelt meer aan als een kind wat blijft zeuren net zolang tot hij/zij eindelijk die chocoladereep mag hebben. Kuipers wil 2G en de coronapas op de werkvloer hebben.
Waarom het altijd $maatregel anders $rampspoed? Dit riekt naar de Hugo de Jonge correspondentiecursus voor debatteren. Onze voormalig minister zette de situatie ook altijd zo zwart-wit neer, maar er is prima ruimte voor geen $maatregel en geen $rampspoed. Vergeet niet dat we volgens het RIVM nu zo'n 2K patiënten op de ic zouden hebben.
rik86 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:58:
En eigenlijk zou je juist willen dat de discussie hierover gevoerd wordt zonder de druk van snelle invoering. Is het een optie om in te voeren wanneer de situatie daarom vraagt, waardoor bijv. een lockdown voorkomen kan worden? Of is het puur theoretisch dat een lockdown hierdoor voorkomen kan worden?
Volgens het vernieuwde onderzoek van de TU Delft in opdracht van Kuipers zou de coronapas, bij de huidige implementatie, minder als 5% van de besmettingen voorkomen, mits perfecte naleving het geval is. 2G als alternatief voor een lockdown was zelfs volgens het RIVM niet-reel, zo gaf het RIVM toe in december afgelopen jaar.
De 15% waar Kuipers mee kwam zou alleen mogelijk zijn als 2G overal van toepassing was, behalve thuis en in het onderwijs. Wederom uitgaande van perfect naleving.
Lijkt me als 2e kamer zijnde sowieso een goede discussie om straks te voeren over een maand of 2/3 wanneer we voorlopig van Corona af lijken te zijn.
In die situatie zal het voorstel af geserveerd worden. Ik verdenk De Jonge ervan de situatie in november/december vorig jaar bewust te hebben laten oplopen om meer druk te creëren op de Tweede Kamer om zijn redenatie te accepteren. Als 2G eenmaal was goedgekeurd zou daarna een lockdown altijd nog kunnen gebeuren, het gemopper nam hij dan wel op de koop toe.
Laten we die binaire denkwijze eens parkeren. De coronapas haalt bij lange na niet het effect wat nodig zou zijn, in dat opzicht is de maatregel te veel opgehemeld sinds september 2021 door het toenmalige kabinet. De TU Delft bevestigd dat beeld nogmaals, de opbrengst zal zeer klein zijn.
ZieMaar! schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:07:
Niet de zetels, wel het bereik. Het desinformatiefront tiert welig bij de hulp/onder aanvoering van (met name) de FvD, met allerlei go-fund-me rechtszaken, bedreigingen etc als gevolg. En niet eens verborgen; gewoon elke dag weer foto's van 10 jaar geleden gebruiken, bronnen bewust verkeerd interpreteren, etcetera. Dat doet wat met het vertrouwen van mensen die daar vatbaar voor zijn en daarmee met het beleid.
Dat veegt het straatje van het huidige kabinet niet leeg, maar het een niet te onderschatten kracht in het hier veelbesproken 'draagvlak'.
Ik denk dat je de FvD en de andere clubjes hiermee te veel eer toebedeeld. Deze groepen hebben een vast publiek en vooral binnen die kringen opereren ze. Het afkalvende draagvlak kan bijna volledig op het conto van het kabinet gezet worden. Zwabberbeleid, onnavolgbare maatregelen en wereldvreemde persconferenties deden veel meer.
De Jonge heeft zich heel 2021 keihard lopen afzetten tegen mensen die geen vaccin wilde en daarmee gooide hij zijn eigen glazen in. Hij was minister van de gevaccineerden en ging lijnrecht in tegen de communicatie adviezen die hij eerder had gekregen. Die verbindende toon die hij aansloeg in november en december 2021 kwamen rijkelijk laat en klonken nogal ongemeend.
HollovVpo1nt schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:42:
Ik weet niet wie daarover de interruptie maakte, maar 3g/2g met CTB is sowieso niet effectief bij een situatie waarbij de toegankelijkheid van de zorg ter discussie staat. Met andere woorden, als het kritisch wordt in de ziekenhuizen en maatregelen zijn nodig, dan is het CTB daar niet een effectieve maatregelen in. Het is niet ontworpen voor die situaties en kan die situatie ook niet beheersen. Staat ook in het TU Delft onderzoek meen ik.
Dat was Omtzigt:
De heer Omtzigt (Lid Omtzigt):
Wat bedoelt de minister met het bestaan van een meldingsplicht op dit moment?
Minister Kuipers:
Een meldingsplicht betekent dat het constateren van covid onverwijld moet worden doorgegeven aan de GGD.
In een groot gedeelte van de pandemie is hier op geen enkele manier op gehandhaafd of gereageerd. Op dit moment is er nauwelijks bron- en contactonderzoek. Is de meldingsplicht op dit moment zo effectief dat we er iets aan hebben?
Minister Kuipers:
Wat we er op dit moment aan hebben, is zicht op het aantal besmettingen. Denk ook aan de adviezen ten aanzien van isolatie en quarantaine.
[...]
Dit is een net iets andere zin dan het doel van het beleid. Het doel van het beleid is zicht hebben op de verspreiding van het virus en niet zicht hebben op het aantal besmettingen. Dat klinkt misschien heel klein, maar het verschil is natuurlijk heel groot. We hebben op dit moment eigenlijk geen zicht op de verspreiding van het virus. Daarvoor is het gewoon te wijdverspreid. Mijn vraag is: is de meldingsplicht voor een ziekte waarvoor uiteindelijk meer dan 99% van de mensen niet naar het ziekenhuis hoeft, überhaupt proportioneel? Waarom kiezen andere landen voor het vervallen van die meldingsplicht en zelfs voor het vervallen van een quarantaineplicht? Het gaat dan hooguit een keer om advies.
Gonadan schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 12:59:
Waar mijn vraagtekens nu bij staan is met name de gevolgen wanneer de kamer vandaag geen akkoord geeft. Is het dan inderdaad met terugwerkende kracht ellende en daarom een slecht idee, of is dat meer een eigen invulling van die hoogleraar die bij Nieuwsuur langs kwam? Omtzigt zegt dat hij op dat moment vervalt en niet met terugwerkende kracht, dus dat zou betekenen dat die mogelijke claims geen argument zijn.
Als de Tweede Kamer vandaag de Twm wegstemt eindigt deze op dat moment, er is geen sprake van terugwerkende kracht. Het klopt wat Omtzigt zegt.
Sowieso zullen schadeclaims moeilijk liggen, coronagerelateerde rechtszaken tegen de overheid kennen een zeer laag slagingspercentage. Je loopt vooral kans dat het kantoor Pels-Rijcken nog meer geld naar binnen harkt.
[
Voor 8% gewijzigd door
CMD-Snake op 02-02-2022 13:31
]