• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-05 16:12
CMD-Snake schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:32:
Hoe wil de Kamer de winter door: met of zonder coronawetgeving?

Vandaag begint de eerste behandeling van de nieuwe Wpg waarin onderdelen van Twm opgenomen zijn. Vooralsnog lijkt het draagvlak voor de nieuwe Wpg, hoewel als de coalitie hun minister steunt de nieuwe Wpg wel gerealiseerd kan worden. Het nadeel daarvan is dat de nieuwe Wpg en daaruit volgende coronamaatregelen steunen op een zeer kleine meerderheid in de Tweede Kamer wat het gevoel van legitimiteit niet ten goede komt.
Het is vandaag een rondetafelgesprek zie https://www.tweedekamer.n...gen/details?id=2022A07715

Voor anderen. Via https://www.tweedekamer.n...36194#activity-2022A07623 kan je het wetsvoorstel en toelichting lezen. Vanaf bladzijde 12 lees je welke maatregelen kunnen als er sprake is van een A1. Huidige virussen die type A willen ze opknippen in A1 en A2 (A1 is pandemie).

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
zacht schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 10:43:
Artikel zit achter een betaalmuur. Welke twm-zaken komen er terug in de Wpg, waar moet ik aan denken?
Mondkapjesplicht, verplichte 1,5 meter, verbod op openbare evenementen en quarantaine.

Controversiëlere maatregelen als de coronapas, schoolsluiting en avondklok zitten er niet (meer) in, al adviseert de Raad van State om deze wel op te nemen in de nieuwe Wpg. Kuipers zal hier niet zelf voor kiezen in de hoop genoeg steun te vinden, alhoewel Kuipers wel zei dat coronapas te willen toevoegen indien de Tweede Kamer hierom vraagt.
martwoutnl schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:35:
Voor anderen. Via https://www.tweedekamer.n...36194#activity-2022A07623 kan je het wetsvoorstel en toelichting lezen. Vanaf bladzijde 12 lees je welke maatregelen kunnen als er sprake is van een A1. Huidige virussen die type A willen ze opknippen in A1 en A2 (A1 is pandemie).
De vraag is wie bepaald wanneer iets een A1-status krijgt? Apenpokken staat nog altijd als A-ziekte in de boeken. Nu is het de minister van VWS die de lijst in zijn eentje beheert. De daarop volgende vraag is, wie bepaald wanneer de gereedschapskist open gaat en wat mag er uit gepakt worden? De wet voorziet daar niet in, het is net als met de Twm aan wie op dat moment de minister van VWS is.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:20

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:40:
[...]

Mondkapjesplicht, verplichte 1,5 meter, verbod op openbare evenementen en quarantaine.
Waarvan alleen het verbod op openbare evenementen ook echt praktisch te handhaven valt. De mondkapjesplicht en 1,5 meter waren er wel, maar er waren geen duidelijke regels of een formele bewijslast als het om de handhaving daarvan ging. Bovendien waren er ook nog eens legio uitzonderingen (voor bijvoorbeeld mensen met een beperking): Dat betekent dat het uiteindelijk een dode letter gaat worden of een 'dringend advies' wat alleen bij excessen daadwerkelijk gehandhaafd kan worden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:40:

De vraag is wie bepaald wanneer iets een A1-status krijgt? Apenpokken staat nog altijd als A-ziekte in de boeken. Nu is het de minister van VWS die de lijst in zijn eentje beheert. De daarop volgende vraag is, wie bepaald wanneer de gereedschapskist open gaat en wat mag er uit gepakt worden? De wet voorziet daar niet in, het is net als met de Twm aan wie op dat moment de minister van VWS is.
Volgens mij is het voorstel nu dat de A1-regeling mbt een specifieke ziekte door de minister wordt bepaald en ingaat na bekendmaking. Vervolgens moet binnen acht weken een wetsvoorstel t.a.v. die ziekte worden gemaakt, waarna dat wetsvoorstel door de kamers moet worden beoordeeld (of de regeling moet voor het verstrijken van de termijn worden teruggedraaid). Als het voorstel door een kamer wordt verworpen, worden onmiddellijk de maatregelen teruggedraaid.

Die volgorde vind ik gezien de eventuele spoedeisendheid van het nemen van maatregelen wel begrijpelijk.

[Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 31-10-2022 13:04]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

begintmeta schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:02:
[...]

Volgens mij is het voorstel nu dat de A1-regeling mbt een specifieke ziekte door de minister wordt bepaald en ingaat na bekendmaking. Vervolgens moet binnen acht weken een wetsvoorstel t.a.v. die ziekte worden gemaakt, waarna dat wetsvoorstel door de kamers moet (of de regeling moet voor het verstrijken van de termijn worden teruggedraaid). Als het voorstel door een kamer wordt verworpen, worden onmiddellijk de maatregelen teruggedraaid.
Maar zitten er ook op dezelfde manier waarborgen in waarmee die A1 status weer kan worden afgeschaald door de Kamer? Aan een goed vastgelegde escalatieladder heb je niet zo veel als ie maar één kant op kan gaan en de andere kant uit willekeurig blijft.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 12:44:
[...]

Waarvan alleen het verbod op openbare evenementen ook echt praktisch te handhaven valt. De mondkapjesplicht en 1,5 meter waren er wel, maar er waren geen duidelijke regels of een formele bewijslast als het om de handhaving daarvan ging. Bovendien waren er ook nog eens legio uitzonderingen (voor bijvoorbeeld mensen met een beperking): Dat betekent dat het uiteindelijk een dode letter gaat worden of een 'dringend advies' wat alleen bij excessen daadwerkelijk gehandhaafd kan worden.
Wat dacht je van de quarantaineplicht? De wettelijke basis staat in artikel 7 van de wpg. En dan de praktijk: Eerst moet vastgesteld worden dat iemand niet vrijwillig in quarantaine gegaan is (buiten eventuele ouderwetse NSB-praktijken, hoe dan?). Dat is een taak van de GGD. De GGD moet dat melden aan de voorzitter van de veiligheidsregio, en die moet dat weer melden bij een officier van justitie. Succes mensen!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

zacht schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:05:
[...]

Wat dacht je van de quarantaineplicht? De wettelijke basis staat in artikel 7 van de wpg.
Die heb ik niet genoemd omdat de quarantaine "plicht" van de afgelopen maatregelperiode al een dringend advies is geweest: Juist om de reden die jij noemt, en het RIVM ook de conclusie heeft getrokken dat een verplichte quarantaine gewoon niet te handhaven valt.

• begintmeta
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:04:

Maar zitten er ook op dezelfde manier waarborgen in waarmee die A1 status weer kan worden afgeschaald door de Kamer? Aan een goed vastgelegde escalatieladder heb je niet zo veel als ie maar één kant op kan gaan en de andere kant uit willekeurig blijft.
Als A1 niet (meer) gerechtvaardigd is, zou de regering een wijzigingswetsvoorstel kunnen indienen (het voorstel nu noemt expliciet de opdracht van de regering een dergelijk voorstel in dat geval te bevorderen). Hetzelfde recht hebben de tweedekamerleden natuurlijk ook.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

begintmeta schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:10:
[...]

Als A1 niet (meer) gerechtvaardigd is, zou de regering een wijzigingswetsvoorstel kunnen indienen (het voorstel nu noemt expliciet de opdracht van de regering een dergelijk voorstel in dat geval te bevorderen). Hetzelfde recht hebben de tweedekamerleden natuurlijk ook.
Dat vereist dus wel actief ingrijpen van de regering. Voor zulke ingrijpende maatregelen zou je eigenlijk een stelsel willen wat zichzelf 'onschadelijk' maakt als het niet actief in stand gehouden wordt: Het politieke equivalent van een dodemansknop.

Dus er zou periodiek geëvalueerd moeten worden of die A1 status nog noodzakelijk is en goedgekeurd door een parlementaire stemming, en bij verstek moet die A1 status dan vervallen.

• begintmeta
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 13:15:
Dat vereist dus wel actief ingrijpen van de regering.…
Ik snap wat je bedoelt, maar op zich is actief ingrijpen van regering of een of meer kamerleden geen heel grote drempel, zeker omdat het geen complex wetsvoorstel zou zijn. Als dat al een te groot obstakel is, denk ik dat periodieke evaluatie ook niet meer dan een regelmatig terugkerend hamerstuk zou zijn en blijven.

Maar ik snap op zich dus wel wat je bedoelt, en het is in principe soms zeker goed om een soort politieke dodemansknoppen te hebben

[Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 31-10-2022 13:33]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:40

t_captain

Moderator General Chat
t_captain schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:52:
[...]

Een kleine week verder, infecties t/m 18-10 in model. R-waarde blijft in de range 0.8 en 0.85. Weekdag gecorrigeerd zo'n 1300 a 1400 positieve tests, de helft van de piek die omstreeks 5 a 7 oktober werd gezet.

Opnames zijn netjes aan het dalen. Gemiddelde van afgelopen week 132 per dag, tegen 162 de week ervoor. Hoogste getal blijft 181 (177 weekdag gecorrigeerd) op maandag 17-10.

De herstgolf lijkt alweer ten einde voordat het herstweer begint :)
Update:

* R-waarde lijkt momenteel zo rond de 0.8 te bewegen. Weekdag gecorrigeerde positieve tests ongeveer 1300.

* RIVM publiceerde gisreren: R=0.82 voor 18-10. Komt precies overeen met mijn model voor die dag.
Daarna zie ik de R-waarde vier dagen op rij in de range 0.75-0.8 bewegen, maar dan komr er 1 relatief ongunstig cijfer uit de teststraten en zit hij week op 0.84 (23-10). Door de kleine aantallen tests is de R-waarde wat meer volatiel. Gemiddeld over de afgelopen week ongeveer 0.79.

* Ziekenhuisopnames blijven dalen. Weekdag gecorrigeerde getallen zitten deze week iets onder de 100 per dag.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:36:
[...]
R-waarde lijkt momenteel zo rond de 0.8 te bewegen.
Vakantie effect?

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:40

t_captain

Moderator General Chat
Lijkt meer op verzadiging. Ik zag de R-waarde eind september een sterke daling inzetten en sinds begin oktober onder 1 komen.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 29-05 16:12
Voor geïnteresseerden. RIVM twitter net via https://twitter.com/rivm/status/1588112558212481025 dat iedereen van 18 of ouder die Novavax als herhaalprik wil nu kan bellen met de GGD.

[Voor 4% gewijzigd door martwoutnl op 03-11-2022 11:17]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Ik moest ineens aan dit topic denken, en dan met name omdat ik aan 1 van mijn posts van vorig jaar dacht:
Drardollan schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:48:
[...]

Ik geloof er heilig in dat Omikron in combinatie met de vaccinaties onze redding gaat zijn.
Niet om mijzelf hier nu op de borst te gaan kloppen, het had net zo goed de andere kant op kunnen gaan. Maar het gaat mij er dan vooral om dat het mooi is om te zien hoe de wereld in amper een jaar tijd volledig veranderd is. Zo snel als Corona opkwam in maart 2020 zo (iets minder) snel lijkt deze de aftocht te blazen. En dat is heel mooi om te zien.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:21
Drardollan schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 11:52:
Ik moest ineens aan dit topic denken, en dan met name omdat ik aan 1 van mijn posts van vorig jaar dacht:

[...]

Niet om mijzelf hier nu op de borst te gaan kloppen, het had net zo goed de andere kant op kunnen gaan. Maar het gaat mij er dan vooral om dat het mooi is om te zien hoe de wereld in amper een jaar tijd volledig veranderd is. Zo snel als Corona opkwam in maart 2020 zo (iets minder) snel lijkt deze de aftocht te blazen. En dat is heel mooi om te zien.
Het is inderdaad fijn dat alles nu weer vrijwel normaal is. Deze herfstgolf is ook al weer op zijn retour en heeft ook echt niet tot een hoge IC bezetting geleid. De winter moet nog komen natuurlijk maar ik ben niet meer bang voor lockdowns, avondklokken en CTB.

Je ziet ook wereldwijd het aantal overledenen afnemen, Omikron is een stuk milder als de eerdere varianten. Ben benieuwd wanneer de WHO een einde gaat verklaren aan de pandemische situatie. Dan kunnen die arme mensen in China misschien ook wat normaler gaan leven. Echt bizar wat daar allemaal nog steeds gebeurt.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

martwoutnl schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:17:
Voor geïnteresseerden. RIVM twitter net via https://twitter.com/rivm/status/1588112558212481025 dat iedereen van 18 of ouder die Novavax als herhaalprik wil nu kan bellen met de GGD.
Voor de duizend mensen die 'm hebben goed nieuws. Hopelijk zijn er niet weer honderdduizenden prikken ingekocht die over blijven en vernietigd moeten worden.

Op zich was het wel begrijpelijk, het ontbreken van een 'traditioneel' vaccin werd vaak aangehaald als reden niet te vaccineren. Maar als puntje bij paaltje komt is er altijd wel een ander excuus niet mee te doen, een zogenaamd milder virus of 'corona is nu voorbij' komt dan als nieuw argument naar voren.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Drardollan
  • Nu online
Vlassie1980 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:01:
[...]

Het is inderdaad fijn dat alles nu weer vrijwel normaal is. Deze herfstgolf is ook al weer op zijn retour en heeft ook echt niet tot een hoge IC bezetting geleid. De winter moet nog komen natuurlijk maar ik ben niet meer bang voor lockdowns, avondklokken en CTB.

Je ziet ook wereldwijd het aantal overledenen afnemen, Omikron is een stuk milder als de eerdere varianten. Ben benieuwd wanneer de WHO een einde gaat verklaren aan de pandemische situatie. Dan kunnen die arme mensen in China misschien ook wat normaler gaan leven. Echt bizar wat daar allemaal nog steeds gebeurt.
Het gaat precies zoals ik waar ik op hoopte in december 2021. Het kon, in mijn ogen en met mijn beperkte kennis van virussen, niet anders dan dat er een variant zou komen die zich veel meer een beetje ziek zou richten. Dat gebeurd in principe bij alle virussen, de andere optie (dodelijker) is ongunstig voor een virus en gebeurd in principe ook niet. Mijn trigger was vooral het feit dat de verspreiding zo snel kon gaan, het kon niet anders dan dat het virus op iets anders ingeleverd had.

Corona volgt langzamerhand veel meer een griep patroon. Het is niet voor niets dat vanaf het begin Corona met griep vergeleken werd, de ziektes zijn zeer nauw met elkaar verwant. Maar vooral het gemis van elke antistof was problematisch, daar waar je normaal als mens vele jaren immuniteit opbouwt tegen griep en deze eigenlijk alleen echt toeslaat als je zwakker bent (ouderdom of onderliggende ziekte) was er voor Corona helemaal geen enkele immuniteit. De laatste 1,5 jaar hebben we dat middels Omikron en vaccinatie wel kunnen opbouwen. En die effecten zie je heel duidelijk terug.

Ik geloof er overigens niet in dat het aantal besmettingen heel laag is momenteel, ik denk dat dit nog steeds hoog is. Maar omdat het zover afgezwakt is denk ik dat de meeste mensen niet eens meer denken aan Corona bij een snotneus, hoestje of 2 dagen in bed.

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:37
IJzerlijm schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:02:
[...]

Voor de duizend mensen die 'm hebben goed nieuws. Hopelijk zijn er niet weer honderdduizenden prikken ingekocht die over blijven en vernietigd moeten worden.

Op zich was het wel begrijpelijk, het ontbreken van een 'traditioneel' vaccin werd vaak aangehaald als reden niet te vaccineren. Maar als puntje bij paaltje komt is er altijd wel een ander excuus niet mee te doen, een zogenaamd milder virus of 'corona is nu voorbij' komt dan als nieuw argument naar voren.
Maar als 'vaccinatiemaagd' kun je dus niet voor een Novavax shotje kiezen. Je moet eerst 2 'reguliere' mRNA shots krijgen alvorens je voor een Novavax booster mag/kan gaan.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:12:
[...]

Het is niet voor niets dat vanaf het begin Corona met griep vergeleken werd, de ziektes zijn zeer nauw met elkaar verwant.
Zoals een appel en een banaan ook zeer met elkaar verwant zijn?

https://asm.org/Articles/2020/July/COVID-19-and-the-Flu

En de ziekte die je er van krijgt:

Ik vermoed dat het dan beter klopt als je zegt dat het virus het patroon van een muterend virus volgt ipv specifiek van griep.

Ja, semantiek en potato potaato, maar een hond heeft 4 poten en een kat ook. Dat maakt de kat nog steeds geen hond :p

Dat zit wel Schnorr.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dutchy007 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:16:
[...]

Maar als 'vaccinatiemaagd' kun je dus niet voor een Novavax shotje kiezen. Je moet eerst 2 'reguliere' mRNA shots krijgen alvorens je voor een Novavax booster mag/kan gaan.
https://nos.nl/artikel/24...lijven-op-de-plank-liggen

Iedereen op zo'n soort vaccin wachtte kon een Novavax prik krijgen, dat bleek vrijwel niemand te zijn.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:12
IJzerlijm schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:30:
[...]

https://nos.nl/artikel/24...lijven-op-de-plank-liggen

Iedereen op zo'n soort vaccin wachtte kon een Novavax prik krijgen, dat bleek vrijwel niemand te zijn.
Je snapt natuurlijk ook wel dat we eerst nog even een jaartje of 40 de langetermijneffecten af moeten wachten voordat we ons aan zoiets wagen ;)

• Dennahz
  • Laatst online: 07:46

Dennahz

Life feels like hell should.

Het is inmiddels november en alles is nog open. Vorig jaar zat alles al achter QR vanaf 25/9.

Ik denk dat we hieruit mogen concluderen dat het dan echt gewoon voorbij is en dat we deze winter zonder enige vorm van maatregelen door kunnen gaan :)

Twitter

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:49

Agent47

I always close my contracts.

Dennahz schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:06:
Het is inmiddels november en alles is nog open. Vorig jaar zat alles al achter QR vanaf 25/9.

Ik denk dat we hieruit mogen concluderen dat het dan echt gewoon voorbij is en dat we deze winter zonder enige vorm van maatregelen door kunnen gaan :)
Ik denk eerlijk gezegd ook dat mensen ermee hebben leren leven. Een lockdown had niemand zich meer aan gehouden joh.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:52
Agent47 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:08:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd ook dat mensen ermee hebben leren leven. Een lockdown had niemand zich meer aan gehouden joh.
Er mee leren leven kan ook betekenen dat juist maatregelen blijven hebben (in de winter). Het is niet te hopen natuurlijk, en ik verwacht het ook op dit moment niet meer.

• Drardollan
  • Nu online

Mits er niet ineens een variant opduikt die problematisch is. Maar eerlijk gezegd geloof ik daar niet in. De eerdere varianten zijn iets uit "vervlogen tijden". Alle nieuwe varianten zullen naar verwachting hun oorsprong in de Omikron variant hebben en daarmee dus niet meer problematisch worden.

• zacht
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:23:
[...]

Mits er niet ineens een variant opduikt die problematisch is. Maar eerlijk gezegd geloof ik daar niet in. De eerdere varianten zijn iets uit "vervlogen tijden". Alle nieuwe varianten zullen naar verwachting hun oorsprong in de Omikron variant hebben en daarmee dus niet meer problematisch worden.
Zelfs dan. Met alle ongeregistreerde besmettingen van de laatste tijd en de minimaal 3 maanden tussen besmetting en herhaalprik (6 maanden aanbevolen zelfs) is het ondoenlijk om een CTB in te voeren.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stukfruit schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:29:
[...]

Zoals een appel en een banaan ook zeer met elkaar verwant zijn?
[Afbeelding]
https://asm.org/Articles/2020/July/COVID-19-and-the-Flu

En de ziekte die je er van krijgt:
[Afbeelding]

Ik vermoed dat het dan beter klopt als je zegt dat het virus het patroon van een muterend virus volgt ipv specifiek van griep.

Ja, semantiek en potato potaato, maar een hond heeft 4 poten en een kat ook. Dat maakt de kat nog steeds geen hond :p
De symptomen van Covid die daar op 'sometimes' staan kloppen volgens mij veelal niet. Hoofdpijn, spierpijn, vermoeidheid. Allemaal zaken die vrij standaard meekomen.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:43
[...]

De omicron-variant is even ziekmakend als de oorspronkelijk hoor. Gelukkig ben jij geen viroloog :) De omicron variant is minder ziekmakend dan delta (die was ziekmakender).

Het milde verloop komt door een combinatie van infecties en vaccinaties. Je moet wel precies blijven.

(ik verwacht ook niet dat de boel dicht gaat hoor).

• Vlassie1980
[...]

Tsja, je weet niet wat voor varianten er inmiddels rondgaan in het dierenrijk. Omikron is opgedoken in ZA. Heel besmettelijk maar minder ziekmakend. Laten we hopen dat er geen andere opduikt die meer lethal is, maar dan nog is het gunstig dat inmiddels heel veel mensen afweerstoffen hebben tegen covid.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-05 23:41

TerraGuy

The weirdo with the beard

Dutchy007 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:16:
[...]

Kan wel hoor, eerst twee Novavax-shotjes en daarna deze herhaal-Novavax.

Overigens is niet alleen Novavax niet zo populair, er blijven zoals het er nu naar uitziet miljoenen mRNA-vaccins op de plank liggen: minder dan 50% van 60+ en ongeveer 20% van 18+ heeft ondertussen de herhaalprik gehaald, volgens Nu.nl.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Vlassie1980
TerraGuy schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:55:
[...]

Kan wel hoor, eerst twee Novavax-shotjes en daarna deze herhaal-Novavax.

Overigens is niet alleen Novavax niet zo populair, er blijven zoals het er nu naar uitziet miljoenen mRNA-vaccins op de plank liggen: minder dan 50% van 60+ en ongeveer 20% van 18+ heeft ondertussen de herhaalprik gehaald, volgens Nu.nl.
En dat is ook niet zo gek, mensen geloven het wel. We hebben nu ook met een mildere variant te maken, En vaccinaties werken veel beperkter tegen besmetting als aanvankelijk werd gedacht. En er zit ook geen dwang meer achter middels een CTB.

Ik heb de basis prikken gehad maar geloof het verder ook wel. Als er een meer ziekmakende variant opduikt ga ik er wel weer over nadenken.

• Drardollan
  • Nu online
Vlassie1980 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 14:09:
[...]
Ik heb de basis prikken gehad maar geloof het verder ook wel. Als er een meer ziekmakende variant opduikt ga ik er wel weer over nadenken.
Hier idem dito, heb de basis + 1e booster gehaald. Situatie was toen heel anders dan nu. De huidige booster bedank ik voor voorlopig. Ik wil niet in een cirkel belanden waar ik preventief allerlei geneesmiddelen ga nemen "voor het geval dat". Dit verandert als er wel een serieuze problematische variant zou komen of de ziekenhuizen zouden overstromen zoals eerder, dan neem ik mijn verantwoordelijkheid.
Er is helemaal niets mis met vaccinaties in mijn ogen, maar ze moeten wel een direct doel hebben voor de gezondheid. Zo vind ik het heel verstandig als 60+'ers en mensen met een zwakke gezondheid (van elke leeftijd) wel gaan om de bescherming maximaal te houden. Hopelijk is dit over enige tijd ook niet meer nodig omdat Corona dan nog verder afgezwakt is.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:46:
[...]

De symptomen van Covid die daar op 'sometimes' staan kloppen volgens mij veelal niet. Hoofdpijn, spierpijn, vermoeidheid. Allemaal zaken die vrij standaard meekomen.
Vergeet ook niet dat dat heel generieke symptomen zijn. Genoeg mensen die dat op maandagochtend ook hebben als het iets te gezellig is geweest bij het voetballen. ;)

• zacht
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:51:
[...]

Tsja, je weet niet wat voor varianten er inmiddels rondgaan in het dierenrijk. Omikron is opgedoken in ZA. Heel besmettelijk maar minder ziekmakend. Laten we hopen dat er geen andere opduikt die meer lethal is, maar dan nog is het gunstig dat inmiddels heel veel mensen afweerstoffen hebben tegen covid.
Dat er weer een lethal danwel goed ziekmakende pandemie komt is een kwestie van tijd. Dat kan volgend jaar zijn, maar voor hetzelfde geld maken wij het allemaal niet meer mee.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:49

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter

De boostercampagne is een maatregel hé ;). Net als al dat getest (zeker in ziekenhuizen ed). We zijn zeker niet maatregelloos, maar het is zeker niet meer zo ingrijpend gelukkig. Ik denk ook dat we een goede winter tegemoet gaan, gelukkig ook maar.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

MikeyMan schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:46:
[...]

Veel van die symptomen zie je bij alles wat het immuunsysteem activeert. Zelfs na vaccinatie zie je die symptomen vaak. Heeft dus op zich niet zoveel met "overeenkomsten" tussen die virussen te maken maar gewoon met het feit dat het immuunsysteem zich op die manier manifesteert.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

downtime schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 21:06:
[...]

Veel van die symptomen zie je bij alles wat het immuunsysteem activeert. Zelfs na vaccinatie zie je die symptomen vaak. Heeft dus op zich niet zoveel met "overeenkomsten" tussen die virussen te maken maar gewoon met het feit dat het immuunsysteem zich op die manier manifesteert.
Eens, maar doe dan niet alsof het amper voorkomt :P

• zacht
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 22:17:
[...]

Eens, maar doe dan niet alsof het amper voorkomt :P
Het stikt natuurlijk van die vergelijkingen op het internet, deze vind ik al wat genuanceerder:

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dat plaatje is alleen achterhaald na de omikron-variant, waarvan de symptomen veel meer overeen komen met die van verkoudheid. Niezen en een loopneus zijn bijvoorbeeld bekende omikron-symptomen.

[Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 05-11-2022 11:28]

• 42erik
  • Laatst online: 11:01

Je weet dat er zelfs nu nog maatregelen zijn hoop ik?

Er bestaat nog steeds een 5 dagen quarantaine

[Voor 5% gewijzigd door 42erik op 05-11-2022 12:28]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:03
42erik schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 12:24:
Hoeveel mensen testen zichzelf nog bij geen of milde klachten?

Veel besmettingen worden niet meer opgemerkt of genegeerd als verkoudheid of kater na een feestje.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Dat is dan ook een advies, geen bindende maatregel.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:17

Dennis1812

Amateur prutser

Niet voor school/werk/kdv

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Niet? Hoe wordt dat voor school/werk/kinderdagverblijf dan gehandhaafd? Er komt geen politie-agentje die je vriendelijk doch dringend verzoekt om een test af te nemen. Dat moet je nog altijd wel zelf doen.

Het staat hooguit in de huisregels van bepaalde scholen of werkgevers dat een positieve test betekent dat je thuis zal moeten blijven, maar dat is nog altijd niet bindend. Wanneer er namelijk wel consequenties aan zouden zitten, dan zou de testbereidheid (ook van zelftests) compleet de grond in gaan.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Nou als mijn kind klachten heeft is ze niet welkom en kan je ze ophalen.
Mijn kind is van de week ook getest door de gastouder.

En wat ga je er tegen doen? Er is geen andere opvang beschikbaar. Je hebt geen enkel drukmiddel.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:57

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Het vervelende is de willekeur wat gastouders / opvang of scholen zelf hanteren. De school van mijn zoon stuurt kinderen met een snotneus bijvoorbeeld weer niet naar huis.

Er zijn wel periodes dat er wat meer kinderen ziek zijn als anders en dan voel je haast wel aan dat er een griep of coronagolf rond gaat. Paar leraren zijn ook ziek geweest, maar dat verloopt eigenlijk op zijn gangetje en ze redden het nog.

En uiteindelijk zitten we ook in die situatie, bescherm de kwetsbaren en blijf thuis als je positief getest bent.

Tweakers Discord

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Op mijn werk word je ook geacht te testen bij klachten en dan minimaal 5 tot max 10 dagen thuis te blijven.
(Ambulancezorg).

Dat is conform rivm momenteel

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dennis1812 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:22:
Op mijn werk word je ook geacht te testen bij klachten en dan minimaal 5 tot max 10 dagen thuis te blijven.
(Ambulancezorg).

Dat is conform rivm momenteel
Waar het dus om gaat is dat er geen juridische basis is om daar consequenties aan te verbinden. Ze kunnen je bijvoorbeeld niet ontslaan als je weigert te testen, ik denk zelfs dat op non-actief stellen dan al heel lastig gaat worden.

Je zit namelijk ook met het grondrecht op lichamelijke onschendbaarheid, en met privacy. Een 'verplichte' test maakt inbreuk op allebei die rechten, ook al is het maar een minimale inbreuk.

Gezond verstand zegt natuurlijk iets anders, maar als je het over centrale maatregelen hebt, dan zijn die er dus eigenlijk niet meer. Vooral fatsoensregels.

[Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 05-11-2022 14:27]

• 42erik
hoevenpe schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:01:
[...]

Hoeveel mensen testen zichzelf nog bij geen of milde klachten?

Veel besmettingen worden niet meer opgemerkt of genegeerd als verkoudheid of kater na een feestje.
Ja, als het niet als corona opgemerkt wordt, zal je de quarantaine niet doen. Maar dan is die maatregel er dus nog steeds

• 42erik
Stoney3K schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:02:
[...]

Dat is dan ook een advies, geen bindende maatregel.
Moet ik proberen, op mijn werk binnenlopen met een positieve test... Zo vrijblijvend is het nu ook weer niet hoor

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

42erik schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:27:
[...]

Moet ik proberen, op mijn werk binnenlopen met een positieve test... Zo vrijblijvend is het nu ook weer niet hoor
In principe hebben ze dan geen recht om je met de beveiliging er uit te schoppen of je verplichten om ziek te melden. Dat je op zo'n moment een schofterige actie uithaalt staat daar even los van natuurlijk ;)

• 42erik
Stoney3K schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:29:
[...]

In principe hebben ze dan geen recht om je met de beveiliging er uit te schoppen of je verplichten om ziek te melden. Dat je op zo'n moment een schofterige actie uithaalt staat daar even los van natuurlijk ;)
Dat zou het geval ook helemaal niet zijn, er is geeneens beveiliging, dat zou dan thuiswerken zijn (oftewel... De hel... Ok, wat gechargeerd ;))

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Als je thuis kan werken wel ja

Hier is ook geen beveiliging. Wel meestal ~25 agenten aanwezig. Met tasers. Ook niet fijn.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dennis1812 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:35:

Hier is ook geen beveiliging. Wel meestal ~25 agenten aanwezig. Met tasers. Ook niet fijn.
Het is hier geen China natuurlijk. Of word je verwacht aan de deur je testuitslag te laten zien? ;)

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Als je met klachten binnenkomt is er binnen 5 minuten wel iemand die vraagt of je getest hebt of een test naar je toe gooit.

Tuurlijk is liegen een optie

Netjes is anders

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:09:

En wat ga je er tegen doen? Er is geen andere opvang beschikbaar. Je hebt geen enkel drukmiddel.
Een medische handeling door een derde zonder jouw toestemming? Bijzonder.

Hier mogen ze geeneens een zalfje smeren.

The best is yet to come

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-03 19:27
Dennis1812 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:35:

En wat gaan die agenten doen dan als je met positieve test binnen zou lopen? Een thuistest is al helemaal geen bindend iets, hooguit een indicator.

Testen is ook nog nergens verplicht, ook een advies.

Enkel als militair zou je gedwongen gevaccineerd, getest en eventueel gestraft kunnen worden onder het militair tuchtrecht maar zelfs dat betwijfel ik.

Ik kom overigens vaak op een meldkamer/lms locatie en er is me nog nooit gevraagd naar mijn vaccinatiestatus of iets over een test.

• Bouke-p
Dennis1812 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:41:
Als je met klachten binnenkomt is er binnen 5 minuten wel iemand die vraagt of je getest hebt of een test naar je toe gooit.

Tuurlijk is liegen een optie

Netjes is anders
Als je niet ter plekke die test doet werken ze je tegen de grond en rammen die test onder dwang je neus in?

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:42
Wat is precies je punt?

Vind je dat testen niet vrijblijvend moet zijn maar verplicht worden via een wet?

Of vind je dat we gewoon moeten doen alsof corona een gewone verkoudheid/griep is en het zo benaderen?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Bouke-p schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:38:
[...]

En wat gaan die agenten doen dan als je met positieve test binnen zou lopen? Een thuistest is al helemaal geen bindend iets, hooguit een indicator.
Die gaan je natuurlijk gelijk plat taseren als je niest en je niet gelijk een test uit je broekzak trekt. :+

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

President schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:51:
[...]
Of vind je dat we gewoon moeten doen alsof corona een gewone verkoudheid/griep is en het zo benaderen?
Vroeg of laat zal het toch daar op neerkomen, waarschijnlijk nu nog niet, maar als de trend zich nog 1 of 2 jaar doorzet dan denk ik dat het die kant op gaat.

Wat ik ook al aangegeven heb, de ernst van corona is niet eens zo ver verwijderd van een stevige griep, dat zou dus betekenen dat je de maatregelen die je nú voor corona hebt, óók voor griep zou moeten laten gelden omdat het risico voor de zwakkeren even groot is. Of voor allebei de ziektes die rondgaan geen speciale maatregelen -- beide zijn prima te verdedigen, mits je dan wel consequent bent.

• President
Stoney3K schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:21:
[...]

Vroeg of laat zal het toch daar op neerkomen, waarschijnlijk nu nog niet, maar als de trend zich nog 1 of 2 jaar doorzet dan denk ik dat het die kant op gaat.
Dat was toch uiteindelijk de ange termijn planning? Het virus wordt zwakker, de weerstand wordt hoger en het zorgsysteem kan het aan?

Al is dat laatste natuurlijk een lastig iets met de personeelstekorten in de publieke sector...

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

President schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 16:31:
[...]Al is dat laatste natuurlijk een lastig iets met de personeelstekorten in de publieke sector...
Dat klopt, alleen is dat probleem nu natuurlijk niet iets wat alléén corona treft. Dat treft andere ziektes en zwakkkere mensen in even grote mate, omdat het sector-breed is.

Van het griepverzuim heb je bijvoorbeeld even veel last als wanneer iemand corona heeft.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
zacht schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:14:
[...]

Het stikt natuurlijk van die vergelijkingen op het internet, deze vind ik al wat genuanceerder:

[Afbeelding]
Grappig, de laatste (en voor zover ik weet de enige) keer dat ik COVID had, waren een loopneus en niezen juist de enige symptomen die ik merkte. Duurde ook niet lang, ongeveer een halve dag.

Het was vooral dat ik het vreemd vond dat ik hooikoortssymptomen had buiten het seizoen waardoor ik ff een test in mijn neus had gedrukt. Kennelijk zijn er toch uitzonderingen.

Edit: Ah ja wat @Stoney3K zegt: Het was idd Omikron. Nouja dat denk ik want dat was toen veruit de heersende variant.

Ik vraag het me af... Hier in Spanje zijn we nooit van de mondkapjes in het OV afgekomen afgelopen zomer :( En nu zie je ze ook weer veel op straat (in de open lucht nota bene). Aan de andere kant kan je hier onder de 60 (zonder speciale gezondheidsproblemen) geen booster krijgen als je dat wilt. 8)7 Dan heb je eens een goed en simpel middel zonder nadelen, wordt het niet gebruikt |:( Ik heb veel liever 1 klein prikje dan dat ik met zo'n lap op moet lopen (in het bijzonder omdat het voor mij een nare associatie heeft met een ervaring in het verleden).

Maar de animo is er nog steeds bij veel mensen, de angst is hier en daar nog hoog en daarom de roep om verplichte maatregelen. En ik denk dat die wel toeneemt als mensen weer bang worden van de stijgende cijfers in de media ondanks dat het nu gewoon ruimschoots onder controle is. In de zomer werd er hier in de media ook steeds geschreeuwd over een 'aankomende zomergolf' die nooit gekomen is maar mensen wel angst aanjaagde.

Ik weet niet hoe het in Nederland zit nu. Ben wel benieuwd.

Edit: Overigens, ik moet wel zeggen dat het achteraf gezien een enorme druk was, al die maatregelen. Ik dacht dat het achteraf minder zwaar zou aanvoelen als toen we er middenin zaten, maar het was juist het omgekeerde. Het was zo fijn om weer gewoon in een bar te kunnen zitten zonder QR identificatie, mondkapjes en avondklokken, zonder steeds afstand te houden in de supermarkt (en ook mondkapjes en handsmeerseltjes te moeten gebruiken), naar extreem drukke evenementen gaan zonder gedoe met verkeersregelaars die kapjes controleerden en zorgen dat je maar 1 kant op mocht lopen. Gewoon weer vrij zijn. Er viel echt een enorme last van me af.

Destijds hadden veel vrienden gezegd dat het alleen maar tijdelijk zwaar voelde omdat het een verandering was (en opgedrongen) en dat het wel zou wennen maar dat was voor mij absoluut niet zo. Ik was er vooral erg depressief van omdat mensen de situatie probeerden te normaliseren onder de naam 'nieuwe normaal' terwijl ik zeker wist dat het voor mij nooit normaal zou worden. Dus het voelde heel beklemmend.

Ik ben er erg depressief van geworden en het is nog steeds niet helemaal over (komt ook door de zorgen over deze winter natuurlijk, of er weer wat van terugkomt). Ik vind nog steeds dat dit soort 'kosten' (en ook de economische) niet zwaar genoeg mee zijn gewogen destijds. Maar het is voor mij helemaal duidelijk dat ik altijd zal blijven pushen voor de terugkeer naar 100% normaal.

[Voor 76% gewijzigd door GekkePrutser op 05-11-2022 18:27]

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Op de site van het RIVM zijn de symptomen flink anders dan dat plaatje dat misschien oud is of opzettelijk verkeerd gemaakt is.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19

Bij COVID-19 zijn de volgende symptomen mogelijk

Verkoudheidsklachten (zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn)
Hoesten
Benauwdheid
Verhoging of koorts
Plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)
Hiernaast is soms sprake van:

Vermoeidheid
Algehele pijnklachten
Hoofdpijn
Spierpijn
Duizeligheid
Prikkelbaarheid/verwardheid
Buikpijn
Afvallen/verlies van eetlust
Diarree
Overgeven / misselijkheid
Oogpijn
Oogontsteking
Verschillende huidafwijkingen
Zich niet lekker voelen

• GekkePrutser
  • Niet online
IJzerlijm schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:37:
Op de site van het RIVM zijn de symptomen flink anders dan dat plaatje dat misschien oud is of opzettelijk verkeerd gemaakt is.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19

Bij COVID-19 zijn de volgende symptomen mogelijk

Verkoudheidsklachten (zoals neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn)
Hoesten
Benauwdheid
Verhoging of koorts
Plotseling verlies van reuk en/of smaak (zonder neusverstopping)
Hiernaast is soms sprake van:

Vermoeidheid
Algehele pijnklachten
Hoofdpijn
Spierpijn
Duizeligheid
Prikkelbaarheid/verwardheid
Buikpijn
Afvallen/verlies van eetlust
Diarree
Overgeven / misselijkheid
Oogpijn
Oogontsteking
Verschillende huidafwijkingen
Zich niet lekker voelen
En ook daar staan de symptomen die ik echt had niet eens tussen, niet eens bij 'soms' 8)7

Edit: Idd, toch wel doh 8)7 Bedankt @IJzerlijm

[Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 05-11-2022 17:41]

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

GekkePrutser schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:38:
[...]

En ook daar staan de symptomen die ik echt had niet eens tussen, niet eens bij 'soms' 8)7
Dat was toch 'loopneus en niezen' wat er als eerste staat? :?

• GekkePrutser
  • Niet online
IJzerlijm schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:41:
[...]
Dat was toch 'loopneus en niezen' wat er als eerste staat? :?
Oeps, ik had alleen het begin van de regels gezien ja. Ik zocht naar deze apart. Klopt dan idd _/-\o_

• Bouke-p
President schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 15:51:
[...]

Wat is precies je punt?

Vind je dat testen niet vrijblijvend moet zijn maar verplicht worden via een wet?

Mijn punt? Dat we moeten stoppen met dat overdreven testen en ook niet doen alsof het verplicht is.
En al helemaal niet normaal gaan vinden dat je als je een keer niest je door collegas bekogeld word met testen.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Als we het zo gaan zien moeten we die testen ook stoppen met verkopen en enkel testen op indicatie van een arts.

Net als een influenza test bijvoorbeeld. Die haal je ook niet bij de Albert heijn of kruidvat
Ik vind 't prima. Maar zolang je ze overal vrij kan halen blijft iedereen eigen regels opstellen en eigen beleid maken.

• President
Bouke-p schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:26:
[...]

Mijn punt? Dat we moeten stoppen met dat overdreven testen en ook niet doen alsof het verplicht is.
En al helemaal niet normaal gaan vinden dat je als je een keer niest je door collegas bekogeld word met testen.
Ik denk ook dat we daar in de herfst/winter van 2023 mee klaar zullen zijn :-). Geen zorgen dus, gewoon nog even een half jaartje vol houden voor de maatschappij :)

En laten we dan hopen dat de epidemiologen de komende jaren gaan leren van de afgelopen jaren zodat het in de toekomst bij een nieuwe ziekte vanaf dag 1 met een goed draaiboek kan worden aangepakt!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:52

Nox

Noxiuz

GekkePrutser schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 17:27:
[...]

Grappig, de laatste (en voor zover ik weet de enige) keer dat ik COVID had, waren een loopneus en niezen juist de enige symptomen die ik merkte. Duurde ook niet lang, ongeveer een halve dag.

Het was vooral dat ik het vreemd vond dat ik hooikoortssymptomen had buiten het seizoen waardoor ik ff een test in mijn neus had gedrukt. Kennelijk zijn er toch uitzonderingen.

Edit: Ah ja wat @Stoney3K zegt: Het was idd Omikron. Nouja dat denk ik want dat was toen veruit de heersende variant.

[...]

Ik vraag het me af... Hier in Spanje zijn we nooit van de mondkapjes in het OV afgekomen afgelopen zomer :( En nu zie je ze ook weer veel op straat (in de open lucht nota bene). Aan de andere kant kan je hier onder de 60 (zonder speciale gezondheidsproblemen) geen booster krijgen als je dat wilt. 8)7 Dan heb je eens een goed en simpel middel zonder nadelen, wordt het niet gebruikt |:( Ik heb veel liever 1 klein prikje dan dat ik met zo'n lap op moet lopen (in het bijzonder omdat het voor mij een nare associatie heeft met een ervaring in het verleden).

Maar de animo is er nog steeds bij veel mensen, de angst is hier en daar nog hoog en daarom de roep om verplichte maatregelen. En ik denk dat die wel toeneemt als mensen weer bang worden van de stijgende cijfers in de media ondanks dat het nu gewoon ruimschoots onder controle is. In de zomer werd er hier in de media ook steeds geschreeuwd over een 'aankomende zomergolf' die nooit gekomen is maar mensen wel angst aanjaagde.

Ik weet niet hoe het in Nederland zit nu. Ben wel benieuwd.

Edit: Overigens, ik moet wel zeggen dat het achteraf gezien een enorme druk was, al die maatregelen. Ik dacht dat het achteraf minder zwaar zou aanvoelen als toen we er middenin zaten, maar het was juist het omgekeerde. Het was zo fijn om weer gewoon in een bar te kunnen zitten zonder QR identificatie, mondkapjes en avondklokken, zonder steeds afstand te houden in de supermarkt (en ook mondkapjes en handsmeerseltjes te moeten gebruiken), naar extreem drukke evenementen gaan zonder gedoe met verkeersregelaars die kapjes controleerden en zorgen dat je maar 1 kant op mocht lopen. Gewoon weer vrij zijn. Er viel echt een enorme last van me af.

Destijds hadden veel vrienden gezegd dat het alleen maar tijdelijk zwaar voelde omdat het een verandering was (en opgedrongen) en dat het wel zou wennen maar dat was voor mij absoluut niet zo. Ik was er vooral erg depressief van omdat mensen de situatie probeerden te normaliseren onder de naam 'nieuwe normaal' terwijl ik zeker wist dat het voor mij nooit normaal zou worden. Dus het voelde heel beklemmend.

Ik ben er erg depressief van geworden en het is nog steeds niet helemaal over (komt ook door de zorgen over deze winter natuurlijk, of er weer wat van terugkomt). Ik vind nog steeds dat dit soort 'kosten' (en ook de economische) niet zwaar genoeg mee zijn gewogen destijds. Maar het is voor mij helemaal duidelijk dat ik altijd zal blijven pushen voor de terugkeer naar 100% normaal.
Even vraagje, wat zijn nu de maatregelen en verwacht je dat ze strenger worden? Ik heb die prikkies allemaal gehad en nu toch wel klaar met maatregelen. Moet binnenkort naar Spanje voor werk en wil er ook nog wat leuks doen maar als het stijf van de maatregelen staat is het een stop and go.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 29-05 13:34
President schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 18:33:
[...]

En laten we dan hopen dat de epidemiologen de komende jaren gaan leren van de afgelopen jaren zodat het in de toekomst bij een nieuwe ziekte vanaf dag 1 met een goed draaiboek kan worden aangepakt!
En laten we ook wat doen aan mogelijke oorzaken van epidemieen. Zo kan de vogelgriep (al dan niet in gemuteerde vorm) overslaan op mensen en dan zijn wij als Nederland ineens de bron van nieuwe ellende.

• GekkePrutser
  • Niet online
Nox schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:11:
[...]
Even vraagje, wat zijn nu de maatregelen en verwacht je dat ze strenger worden? Ik heb die prikkies allemaal gehad en nu toch wel klaar met maatregelen. Moet binnenkort naar Spanje voor werk en wil er ook nog wat leuks doen maar als het stijf van de maatregelen staat is het een stop and go.
Vooralsnog: Alleen mondkapjes in het OV (niet de stations), apotheken en ziekenhuizen.

Nu moet ik wel zeggen dat de wintergolven hier altijd veel later starten door het weer. Het is nu nog 20 graden overdag dus de condities voor hogere transmissie zijn nog nauwelijks begonnen.

Over het algemeen waren ze een stuk zwaarder dan Nederland op maatregel gebied (zie je ook aan dat de mondkapjes in OV nooit verdwenen zijn, en ook de vaccincontrole bij aankomst was veel zwaarder). Daarom verwacht ik het een beetje zodra er een toename komt.

De enige uitzondering was dat het lichter was in begin 2022 maar in die tijd was Nederland ook echt helemaal over zijn toeren dichtgedraaid omdat het RIVM nog van verouderde (delta) cijfers uitging.

Aan de andere kant zie ik de maatschappij een beetje splitsen. Steeds meer mensen lopen nu met maskers op straat. Terwijl je ondertussen juist in de metro een flinke toename ziet van mensen die zich niet meer aan de verplichting houden (ik schat zo'n 40% die het niet doet nu).

Het probleem is dat alle provincies het er over eens moeten zijn om maatregelen af te schaffen, daarom is het nooit gebeurd... Men is hier ook wat ontvankelijker voor maatregelen van bovenaf, cultureel gezien. In Nederland houden we er niet van als mensen ons vertellen wat we moeten doen en dat geldt voor mij ook. Hier is het tot 1975 een dictatuur geweest dus de gevoeligheden liggen anders.

[Voor 22% gewijzigd door GekkePrutser op 05-11-2022 19:18]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Frame164 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:11:
[...]

En laten we ook wat doen aan mogelijke oorzaken van epidemieen. Zo kan de vogelgriep (al dan niet in gemuteerde vorm) overslaan op mensen en dan zijn wij als Nederland ineens de bron van nieuwe ellende.
Dat is natuurlijk wel héél veel gevraagd. De enige manier waarop je dat kan beïnvloeden is als we wereldwijd stoppen met het consumeren van dierlijke producten, en dat zie ik zo van de ene op de andere dag echt niet gebeuren.

In de Westerse wereld zijn we wel te afhankelijk geworden van industriële veeteelt, maar in Azië zijn bepaalde wilde diersoorten nog een delicatesse. COVID is ook afkomstig van een vleermuis.

En dan ga je de kans op een pandemie misschien verminderen, maar dan heb je ook kans dat de pandemie die wél op mensen over slaat gelijk vele malen ernstiger is, omdat het dan om te beginnen al een veel agressievere ziekte moet zijn om op de mens over te slaan.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En dan ook nog stoppen met sex hebben met dieren of überhaupt in de buurt komen van dieren of elkaar.

Onmogelijk dus

• spartaan1986
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:38
uit mijn huidige ervaring lijkt omicron voorlopig toch echt op een verkoudheid. Maar dat het ook een zware griep kan zijn weet ik van mijn schoonbroer die 2 weken geleden raak had.(sportief type doet veel gezond eten). Die is er erg ziek van geweest

[Voor 75% gewijzigd door spartaan1986 op 05-11-2022 22:15]

• Dennahz

Dennahz

[...]

Ik denk dat je een beetje naar de bekende weg vraagt. We kennen elkaar nu al een tijdje via dit topic :p
Nee, ik ben niet op de hoogte van enige vorm van maatregelen en heb het hoofdstuk al een hele tijd afgesloten.

Er is nog een deel die braaf test bij iedere snotneus en een deel (het grootste deel) dat gewoon weer leeft zoals voorheen.

Dat laatste vind ik trouwens jammer om andere redenen: iedereen heeft z'n hectische leven weer opgepakt. De coronaperiode was nu juist het moment om af te stappen van die drukte en wat relaxter te gaan leven.
Dennis1812 schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 14:09:

Apart - hier hebben ze toentertijd gevraagd of onze kinderen een test mochten doen op school en/of tests mee moesten krijgen naar huis. Ze respecteerden netjes onze "nee" en daarmee was de kous af.

Volgens mij kunnen en mogen ze niks zonder toestemming van de ouders. En testen bij een snotneus is geen verplichting meer, dus dat klinkt als een overijverige gastouder die zelf maar wat regels bedenkt.

Twitter

• 42erik
Dennahz schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:09:
[...]

Ik denk dat je een beetje naar de bekende weg vraagt. We kennen elkaar nu al een tijdje via dit topic :p
Nee, ik ben niet op de hoogte van enige vorm van maatregelen en heb het hoofdstuk al een hele tijd afgesloten.
Ik ben prima op de hoogte van de laatste maatregelen maar ik negeer ze gewoon willens en wetens, net zoals ik in de gehele corona-periode niet mijn beste beentje voort zette.
ftfy

• Cid Highwind
[...]

Apart - hier hebben ze toentertijd gevraagd of onze kinderen een test mochten doen op school en/of tests mee moesten krijgen naar huis. Ze respecteerden netjes onze "nee" en daarmee was de kous af.

Volgens mij kunnen en mogen ze niks zonder toestemming van de ouders. En testen bij een snotneus is geen verplichting meer, dus dat klinkt als een overijverige gastouder die zelf maar wat regels bedenkt.
Dat het ongevraagd gedaan wordt, is wat ongepast. Maar als jij jouw kind bij een gastouder kwijt wilt, heb je je toch naar diens regels te richten? Wellicht spelen er privé of professioneel nog andere belangen waardoor men graag zelf gezond blijft.

• Cid Highwind
GekkePrutser schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 19:14:
[...]

Het probleem is dat alle provincies het er over eens moeten zijn om maatregelen af te schaffen, daarom is het nooit gebeurd... Men is hier ook wat ontvankelijker voor maatregelen van bovenaf, cultureel gezien. In Nederland houden we er niet van als mensen ons vertellen wat we moeten doen en dat geldt voor mij ook. Hier is het tot 1975 een dictatuur geweest dus de gevoeligheden liggen anders.
Als Duitsland niet had bijgesprongen had de situatie in Nederland ook heel anders geweest. Dan had men, net als in Spanje, de zieken onbehandeld gelaten en had men in Nederland letterlijk kunnen stikken in z’n eigenwijsheid.

Gelukkig had NRW de nodige extra capaciteit, maar het heeft er wel voor gezorgd dat Nederland nooit met de neus op de gevolgen van eigen keuzes is gedrukt.

• Dennahz

Dennahz

Nee @42erik. Ik ben helemaal niet op de hoogte van de huidige maatregelen. Ik volg het niet meer. Net zoals de meeste hedendaagse hypes. Het is altijd wel wat waar je je druk om "moet" maken namelijk.

Overigens ben ik gedurende een groot deel van de pandemie juist enorm "goed" bezig geweest hoor. FFP2, afstand, ventileren. Heb me zelfs aan de avondklok en afstandsregels gehouden. M'n knop ging echt om toen ze op 25/9 de QR implementeerden. Daarvoor hield ik me eigenlijk aan de meeste regels.
Cid Highwind schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:20:
[...]
Dat het ongevraagd gedaan wordt, is wat ongepast. Maar als jij jouw kind bij een gastouder kwijt wilt, heb je je toch naar diens regels te richten? Wellicht spelen er privé of professioneel nog andere belangen waardoor men graag zelf gezond blijft.
"Wat" ongepast? :X Ik vind het nogal wat. Misschien kiezen ouders er bewust voor om hun kinderen zo min mogelijk van die gekte mee te laten krijgen?

Volgens mij mogen die mensen wettelijk gezien geen kinderen weigeren met een snotneus. Met koorts of iets anders serieus geef ik je trouwens gelijk hoor, maar een snotneus in de herfst/winter? Dan kan je bezig blijven.
Cid Highwind schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:26:
[...]
Als Duitsland niet had bijgesprongen had de situatie in Nederland ook heel anders geweest. Dan had men, net als in Spanje, de zieken onbehandeld gelaten en had men in Nederland letterlijk kunnen stikken in z’n eigenwijsheid.
Ach, zo helpen wij nu Duitsland weer met ons gas. En zo help je elkaar uit de brand als buren.

Overigens is het nog steeds schandalig te noemen dat onze zorg zo krap bemeten is... en blijft. In bijv. België is het veel beter geregeld en sturen ze je ook veel minder snel weg als je klachten hebt.

[Voor 30% gewijzigd door Dennahz op 05-11-2022 23:35]

Twitter

• Cid Highwind
Dennahz schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:26:
[...]

Nee @42erik. Ik ben helemaal niet op de hoogte van de huidige maatregelen. Ik volg het niet meer. Net zoals de meeste hedendaagse hypes. Het is altijd wel wat waar je je druk om "moet" maken namelijk.

[...]

"Wat" ongepast? :X Ik vind het nogal wat. Misschien kiezen ouders er bewust voor om hun kinderen zo min mogelijk van die gekte mee te laten krijgen?

Volgens mij mogen die mensen wettelijk gezien geen kinderen weigeren met een snotneus. Met koorts of iets anders serieus geef ik je trouwens gelijk hoor, maar een snotneus in de herfst/winter? Dan kan je bezig blijven.
Het is niet alsof ze een onbekende chemische stof in hun lijf krijgen gekieperd of geïndoctrineerd worden volgens een heiligverklaard boek. Als je wilt dat je kind zo min mogelijk gekte meekrijgt helpt het om zelf met zoiets ook niet meteen hysterisch te doen natuurlijk. Desalniettemin lijkt het me geen verkeerd idee het naast de algemene richtlijnen te leggen en te vragen waarom hier eventueel van is afgeweken.

Hetzelfde wat de snotneus betreft. Wellicht is een familielid met er chemo bezig die was uitgesteld? Je weet het niet.

• Cid Highwind
[b]Dennahz schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:26
Ach, zo helpen wij nu Duitsland weer met ons gas. En zo help je elkaar uit de brand als buren.

Overigens is het nog steeds schandalig te noemen dat onze zorg zo krap bemeten is... en blijft. In bijv. België is het veel beter geregeld en sturen ze je ook veel minder snel weg als je klachten hebt.
Dat gas is geen hulp, dat is voor zover ik weet een contractuele levering die al lang en breed vast lag en waar men eigenlijk onderuit wou komen.

Men had er de afgelopen jaren in Duitsland ook voor kunnen kiezen het personeel de nodige verdiende rust te geven in plaats van de rotzooi van de te eigenwijze buren op te ruimen.

Verder, you get what you pay for. In Duitsland zou men graag de Nederlandse zorgkosten hebben. Dat is maandelijks namelijk maar een schijntje kan ik je zeggen ;)

• 42erik
[...]

Gezien je regelmatige aanwezigheid hier, vind ik dat moeilijk te geloven...
Overigens ben ik gedurende een groot deel van de pandemie juist enorm "goed" bezig geweest hoor. FFP2, afstand, ventileren. Heb me zelfs aan de avondklok en afstandsregels gehouden. M'n knop ging echt om toen ze op 25/9 de QR implementeerden. Daarvoor hield ik me eigenlijk aan de meeste regels.
Whatever helps you sleep at night...

[Voor 6% gewijzigd door 42erik op 05-11-2022 23:57]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cats

*knip*, dat kun je ook wat vriendelijker verwoorden.

[Voor 79% gewijzigd door NMH op 12-11-2022 15:05]

++?????++ Out of Cheese. Narf! Poit! Egad! Zort! Error. Redo From Start.

• GekkePrutser
  • Niet online
[...]
Wat me aan de QR regels het meeste irriteerde was dat ze vooral gebruikt werden als pressiemiddel. Het was niet echt om de situatie te verbeteren.

Want wat gebeurde er namelijk? Eerst was er 3G. Testen of vaccineren of covid gehad hebben.

Daarna moest het 2G worden, testen mocht niet meer want dat was niet veilig genoeg. Terwijl je daarmee juist mensen uitsluit die covid hebben 8)7

En later moest het dan toch weer 1G worden, want vaccinatie bleek toch weer niet goed genoeg en testen was het enige mogelijke middel 8)7

In de praktijk werd het gewoon gebruikt als volkspesterij om de vaccinatie die ze niet konden afdwingen toch zoveel mogelijk te dwingen. Macron heeft dat destijds zelfs toegegeven maar in Nederland gebeurde hetzelfde.

Het is nooit 2G of 1G geworden natuurlijk, maar door de extreme tegenstellingen tussen 2G en 1G beleid lijkt het me wel duidelijk dat deze maatregel puur als sturend werd gezien en niet als echte veiligheidsbevorderende maatregel. (PS: Ik ben altijd gevaccineerd geweest zodra dit kon hoor, dus voor mij zelf had het geen gevolgen, dat overal codes laten zien echter wel).

Net als met de avondklok, het idee was het voetvolk binnenshuis houden maarja je moet toch boodschappen doen en doordat je daar veel te minder openingsuren voor had, werd het alleen maar drukker in de winkels. Wat juist heel slecht was voor de covid verspreiding.

Wat er gebeurde waren maatregelen die neergezet werden als veiligheidsverbeterend maar eigenlijk stiekem bedoeld waren als gedragsbeinvloeding (vaccineren, geen feestjes houden 's avonds). Dat vond ik nogal hypocriet en het heeft mijn respect voor de overheid niet bepaald goed gedaan. Ze hadden bijv. ook die feestjes die toch al verboden waren beter kunnen handhaven.

[Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 06-11-2022 00:10]

• GekkePrutser
  • Niet online
Cid Highwind schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:26:
[...]

Gelukkig had NRW de nodige extra capaciteit, maar het heeft er wel voor gezorgd dat Nederland nooit met de neus op de gevolgen van eigen keuzes is gedrukt.
Spanje had gewoon het probleem van een grote golf in 1x door die voetbalwedstrijd. Voor de rest viel het allemaal wel mee.

Overigens ben ik het er helemaal mee eens dat Nederland veel te veel bezuinigd heeft op zorg, en ik vind het ook jammer dat de regering er niet op is afgerekend dat ze bijv. twee hele goede ziekenhuizen failliet hebben laten gaan in het jaar voor corona.

• Bouke-p
*knip*, maak de volgende keer een TR.

Alle what ifs worden van stal gehaald om het testen maar goed te praten.

[Voor 35% gewijzigd door NMH op 12-11-2022 15:48]

• Dennahz

Dennahz

42erik schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:51:
[...]

Gezien je regelmatige aanwezigheid hier, vind ik dat moeilijk te geloven...
Zie het topic wel eens omhoog komen in de actieve topics... en kan het dan niet laten om even te kijken wat er speelt. Daarom heb ik ook bewust nieuwssites e.d. geblokt op m'n social media. Als ik ook maar een headline zie, dan klik ik erop en ga ik me er toch weer druk om maken.

Dat heeft me tijdens de pandemie ook enorm veel stress opgeleverd. Ik was 24/7 van alles aan het lezen. Dus daarom heb ik besloten om bewust niks tot zeer weinig te volgen. En dat gaat prima. Het is toch alleen maar kommer en kwel in de wereld als je de media mag geloven.
GekkePrutser schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 23:56:
[...]

Wat me aan de QR regels het meeste irriteerde was dat ze vooral gebruikt werden als pressiemiddel. Het was niet echt om de situatie te verbeteren.

Want wat gebeurde er namelijk? Eerst was er 3G. Testen of vaccineren of covid gehad hebben.

Daarna moest het 2G worden, testen mocht niet meer want dat was niet veilig genoeg. Terwijl je daarmee juist mensen uitsluit die covid hebben 8)7

En later moest het dan toch weer 1G worden, want vaccinatie bleek toch weer niet goed genoeg en testen was het enige mogelijke middel 8)7

In de praktijk werd het gewoon gebruikt als volkspesterij om de vaccinatie die ze niet konden afdwingen toch zoveel mogelijk te dwingen. Macron heeft dat destijds zelfs toegegeven maar in Nederland gebeurde hetzelfde.

Het is nooit 2G of 1G geworden natuurlijk, maar door de extreme tegenstellingen tussen 2G en 1G beleid lijkt het me wel duidelijk dat deze maatregel puur als sturend werd gezien en niet als echte veiligheidsbevorderende maatregel.

Net als met de avondklok, het idee was het voetvolk binnenshuis houden maarja je moet toch boodschappen doen en doordat je daar veel te minder openingsuren voor had, werd het alleen maar drukker in de winkels.
Ben het helemaal met je eens. Aan het begin waren de intenties van de maatregelen goed, dat geloof ik echt. Maar in een later stadium kwamen echt de pestregels.

Geen alcohol meer kopen na 20:00 (zelfs niet als je je boodschappen thuis liet bezorgen 8)7).
Niet meer op straat mogen na 21:00 (leuk hoor, vroegtijdig weggaan als je bij iemand op visite - wat binnen de regels viel (!) - bent :/ ).

En zoals je zegt: de QR werd gebruikt als pressiemiddel. Eerst mochten mensen zonder pas gewoon op een terras zitten (sowieso 0 gevaar, want buiten). Later mocht dat opeens niet meer (waarschijnlijk toch teveel mensen die het wel prima vonden op die manier) en mochten mensen zonder pas niet eens meer even naar het toilet in een café.

Dan natuurlijk nog de dreiging van 2G en coronapas op de werkvloer. Ik zag het vooral als wanhoop. Wanhoop omdat ze die bepaalde groep mensen niet onder de duim kregen. Hoeveel druk ze ook zetten. En de tijd begon te dringen, want met Omikron was de pandemie eigenlijk zo goed als voorbij :)

[Voor 12% gewijzigd door Dennahz op 06-11-2022 00:07]

Twitter

Acties:
  • +10Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:32
Dennahz schreef op zondag 6 november 2022 @ 00:05:
[...]

Zie het topic wel eens omhoog komen in de actieve topics... en kan het dan niet laten om even te kijken wat er speelt. Daarom heb ik ook bewust nieuwssites e.d. geblokt op m'n social media. Als ik ook maar een headline zie, dan klik ik erop en ga ik me er toch weer druk om maken.

Dat heeft me tijdens de pandemie ook enorm veel stress opgeleverd. Ik was 24/7 van alles aan het lezen. Dus daarom heb ik besloten om bewust niks tot zeer weinig te volgen. En dat gaat prima. Het is toch alleen maar kommer en kwel in de wereld als je de media mag geloven.

[...]

Ben het helemaal met je eens. Aan het begin waren de intenties van de maatregelen goed, dat geloof ik echt. Maar in een later stadium kwamen echt de pestregels.

Geen alcohol meer kopen na 20:00 (zelfs niet als je je boodschappen thuis liet bezorgen 8)7).
Niet meer op straat mogen na 21:00 (leuk hoor, vroegtijdig weggaan als je bij iemand op visite - wat binnen de regels viel (!) - bent :/ ).

En zoals je zegt: de QR werd gebruikt als pressiemiddel. Eerst mochten mensen zonder pas gewoon op een terras zitten (sowieso 0 gevaar, want buiten). Later mocht dat opeens niet meer (waarschijnlijk toch teveel mensen die het wel prima vonden op die manier) en mochten mensen zonder pas niet eens meer even naar het toilet in een café.

Dan natuurlijk nog de dreiging van 2G en coronapas op de werkvloer. Ik zag het vooral als wanhoop. Wanhoop omdat ze die bepaalde groep mensen niet onder de duim kregen. Hoeveel druk ze ook zetten. En de tijd begon te dringen, want met Omikron was de pandemie eigenlijk zo goed als voorbij :)
Elke reactie van jou zit altijd extreem hoog in de emotie. Praat er eens over met een professional misschien? Je gebruikt dit topic nu als je persoonlijke dagboek en gaat elke inhoudelijke discussie uit de weg. Ik vind het irritant.

• Cid Highwind
MarcoC schreef op zondag 6 november 2022 @ 00:18:
[...]
Elke reactie van jou zit altijd extreem hoog in de emotie. Praat er eens over met een professional misschien? Je gebruikt dit topic nu als je persoonlijke dagboek en gaat elke inhoudelijke discussie uit de weg. Ik vind het irritant.
Waarschijnlijk is het wel beter. Het tweede gedeelte van het bericht is al zo vaak naar voren gekomen (en weerlegd), dat het overduidelijk geen nut heeft hier nog verder op in te gaan.

Mensen die klaagden over de avondklok omdat ze daardoor hun bezoek moesten inkorten hebben de essentie sowieso niet begrepen. Hetzelfde als degenen die klagen over de drang naar vaccinaties maar hem niet wilden halen. Dat behoeft allemaal geen discussie meer.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
MarcoC schreef op zondag 6 november 2022 @ 00:18:
[...]
Praat er eens over met een professional misschien?
Dit is altijd zo'n dooddoener die iedere vorm van discussie gelijk kapot slaat. Je zet er (bewust) gelijk iemand mee in een bepaalde hoek.

Dat vind ik irritant.

The best is yet to come

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:57

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
[...]

Er is nog een deel die braaf test bij iedere snotneus en een deel (het grootste deel) dat gewoon weer leeft zoals voorheen.

Dat laatste vind ik trouwens jammer om andere redenen: iedereen heeft z'n hectische leven weer opgepakt. De coronaperiode was nu juist het moment om af te stappen van die drukte en wat relaxter te gaan leven.

[...]

Je mag het andersom ook respecteren als de gastouder voor haar eigen bedrijf nog striktere regels hanteert om wat voor reden dan ook.

Tweakers Discord

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Dean Martin schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:20:
[...]

Dit is altijd zo'n dooddoener die iedere vorm van discussie gelijk kapot slaat. Je zet er (bewust) gelijk iemand mee in een bepaalde hoek.

Dat vind ik irritant.
Uit nieuwsgierigheid: welke hoek is dat volgens jou?

Dat zit wel Schnorr.

• zacht
  • Niet online
ZieMaar! schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 18:44:
[...]

De boostercampagne is een maatregel hé ;). Net als al dat getest (zeker in ziekenhuizen ed). We zijn zeker niet maatregelloos, maar het is zeker niet meer zo ingrijpend gelukkig. Ik denk ook dat we een goede winter tegemoet gaan, gelukkig ook maar.
De boostercampagne-maatregel herhaalprik-campagne loopt nog niet helemaal lekker heb ik het idee. Iets mee dan een 3 miljoen mensen hebben vanaf 19 september de herhaalprik genomen (dat is inclusief eerste boosters). Al is de verwachting volgens het dashboard "dat er deze week nog 521.300 mensen gevaccineerd worden."

Opvallend ook dat iets meer dan 500 mensen sinds 19 september hun basisserie voltooid hebben.

https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties

En de wintersport is natuurlijk nog niet begonnen ;) , ik neem aan dat er velen van hen de eventuele maatregelen in met name Oostenrijk afwachten.

[Voor 0% gewijzigd door zacht op 06-11-2022 12:20. Reden: Verkeerde getal]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:32
Dean Martin schreef op zondag 6 november 2022 @ 08:20:
[...]

Dat vind ik irritant.
Dennahz gebruikt dit topic als persoonlijk dagboek om van zich af te schrijven. Verder valt er niet met hem te communiceren. Dit topic is niet bedoeld als persoonlijk dagboek.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:43
Dennahz schreef op zondag 6 november 2022 @ 00:05:
[...]

Jij wil maar niet snappen dat het niet per se Omikron was waardoor de pandemie voorbij is. De intrinsienke ziekmakendheid is minder dan delta, maar even hoog als bij de Wuhan-versie.

Alleen doordat iedereen gevaccineerd/besmet is geweest valt de schade erg mee. Dus ja, rond omikron was het redelijk voorbij/ te managen. Maar niet zozeer omdat Omikron van zichzelf mild is. Als Omikron rond zou gaan in een populatie zonder immuniteit, dan hadden we een groot probleem. Maar dat is niet zo (gelukkig).

En een klein beetje testen als je ziek bent om ervoor te zorgen dat je zwakkeren niet met een ernstig virus aansteekt is maar een klein offer, en dat is een teken van beschaving. Zelfs de studenten in mijn klas van een jaar of 20 test het gros gewoon nog om deze reden.

Maar ik ben het wel met je eens dat we vrijheidbeperkende maatregelen in principe niet meer terug moeten zien. Of er moet een mutatie komen waardoor de immuniteit compleet aan de kant wordt gezet.

Ik sta trouwens nog steeds op 0 besmettingen (en doe weinig verder, behalve testen bij klachten). Ik hang ook gewoon in de kroeg, sta voor de klas, zit in de trein, etc etc.

• zacht
  • Niet online
MarcoC schreef op zondag 6 november 2022 @ 11:09:
[...]

Dennahz gebruikt dit topic als persoonlijk dagboek om van zich af te schrijven. Verder valt er niet met hem te communiceren. Dit topic is niet bedoeld als persoonlijk dagboek.
Ik heb zijn posts even zitten nalezen in dit topic, maar dat valt toch wel mee allemaal? Zijn mening is op sommige punten wellicht (hier) niet erg populair, maar om iemand hier nu in meerdere posts zo te kijk te zetten vind ik dan weer erg treurig. Laten we vooral ver weg van de polarisatie van de afgelopen jaren blijven.
Pagina: 1 ... 79 ... 82 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee