Acties:
  • +4 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:26
CMD-Snake schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 22:52:

Het is wat off topic, maar de A-status voor apenpokken is schromelijk overdreven wat mij betreft.
De a-status voor SARS-CoV-2 inmiddels ook wel als je het mij (huisarts) vraagt. Wettelijk ben ik daardoor verplicht iedere VERDENKING te melden bij de GGD. Dat betekent de facto dat ik de wet overtreedt als niet bij iedere luchtweginfectie waarbij we niet middels de gouden standaard (=PCR) de ziekte hebben uitgesloten deze aanmeld bij de GGD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:45

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
brothermaynard schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:36:
[...]

De a-status voor SARS-CoV-2 inmiddels ook wel als je het mij (huisarts) vraagt. Wettelijk ben ik daardoor verplicht iedere VERDENKING te melden bij de GGD. Dat betekent de facto dat ik de wet overtreedt als niet bij iedere luchtweginfectie waarbij we niet middels de gouden standaard (=PCR) de ziekte hebben uitgesloten deze aanmeld bij de GGD.
Ik hoor ook steeds meer mensen die vooral positieve zelftests hebben maar elke keer geen symptomen.

De vraag is hoe lang je dan met dat hele getest door moet blijven gaan. Als iedereen wel een bepaalde mate van virus bij zich draagt maar er totaal geen symptomen van zijn, dan wijst dat er toch langzaam op dat we naar een endemisch corona toe aan het gaan zijn.

Is trouwens het in contact geweest zijn met een positief geteste nog steeds genoeg reden voor verdenking?

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 10-08-2022 22:22 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:38

Amphiebietje

In de blubber

Stoney3K schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:09:
[...]

Ik hoor ook steeds meer mensen die vooral positieve zelftests hebben maar elke keer geen symptomen.

De vraag is hoe lang je dan met dat hele getest door moet blijven gaan. Als iedereen wel een bepaalde mate van virus bij zich draagt maar er totaal geen symptomen van zijn, dan wijst dat er toch langzaam op dat we naar een endemisch corona toe aan het gaan zijn.
Voor zover ik bij mijn collega's kan zien die nu soms al voor de vierde of vijfde keer corona hebben dit jaar, valt vooral op dat ze wel heel erg vaak ziek zijn met allerlei andere verkoudheden, griepen, en andere infecties naast de regelmatige coronainfecties. Het zou me niet verbazen als tegen het einde van het jaar ze effectief 3-4 van de 12 maanden ziek zijn geweest.

Als dat elders ook zo is, en gezien de berichten over toegenomen ziekteverzuim lijkt dat wel zo, dan vraag ik mij af wanneer werkgevers zich toch wat zorgen gaan maken, want werknemers die zo vaak ziek zijn kost gewoon veel tijd en geld...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 20:46

Dennahz

Life feels like hell should.

Stoney3K schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 22:09:
[...]

Waarom zou je testen als je geen symptomen hebt? :{

Ze zijn alweer lekker aan het voormasseren op de QR: Werkgevers willen coronatoegangsbewijs wel als optie: ‘Als laatste redmiddel’

Gaat dit gemekker eigenlijk ooit nog eens stoppen? Waar zijn we (of nou ja, ze) eigenlijk mee bezig? Volgens mij willen ze niet echt accepteren dat het voorbij is. Corona is in de huidige vorm niet eens meer een a-status waard. Waarom behandelen we het dan nog zo?

Het is toch van de zotte dat we ons alweer zorgen moeten maken om eventuele extreme maatregelen als de QR, lockdowns en andere fratsen? Alsof het gewoon alledaagse, hele normale dingen zijn?

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
Dennahz schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:26:
[...]

Omdat andere mensen waarmee je in contact bent geweest ook positieve tests hadden en mensen gaan testen uit voorzorg. Geen PCR natuurlijk, maar dan wel een zelftestje voor het geval dat... en oeps.

[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 10-08-2022 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Stoney3K schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:27:
[...]

Omdat andere mensen waarmee je in contact bent geweest ook positieve tests hadden en mensen gaan testen uit voorzorg. Geen PCR natuurlijk, maar dan wel een zelftestje voor het geval dat... en oeps.
Ja ok. Zou het zelf alleen doen als ik op bezoek zou gaan bij een kwetsbaar persoon (m'n oma bijvoorbeeld), maar verder? Denk dat je dagelijks wel met meerdere besmette mensen in contact komt in de supermarkt, restaurants, evenementen, ...

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-10 11:10

Mfpower

In dubio

[...]

Ze zijn alweer lekker aan het voormasseren op de QR: Werkgevers willen coronatoegangsbewijs wel als optie: ‘Als laatste redmiddel’

Gaat dit gemekker eigenlijk ooit nog eens stoppen? Waar zijn we (of nou ja, ze) eigenlijk mee bezig? Volgens mij willen ze niet echt accepteren dat het voorbij is. Corona is in de huidige vorm niet eens meer een a-status waard. Waarom behandelen we het dan nog zo?

Het is toch van de zotte dat we ons alweer zorgen moeten maken om eventuele extreme maatregelen als de QR, lockdowns en andere fratsen? Alsof het gewoon alledaagse, hele normale dingen zijn?
Ze (die werkgevers/cultuursector) denken natuurlijk vanuit eigenbelang. Dat de lijm van de "samen"leving met de inzet van de coronapas ernstig weggelekt is, is dan natuurlijk minder belangrijk, evenals iets van het recht op lichamelijke integriteit. Als de boel maar deels openblijft, de pijn die dit een groot deel van de mensen doet - zeker als sociale dieren die we zijn - vinden we niet belangrijk. Ik heb nul vertrouwen dat het goedkomt deze winter, al hoop ik dat een volgende golf net als de vorige geen impact heeft op de IC's/ziekenhuisbezetting. Als dat wel zo is dan krijgen we dezelfde ellende hier weer - Duitsland is ook alweer aan het voorsorteren. Een coronapas is verworden tot iets normaals, wat je maar even inzet alsof het geen gevolgen heeft. Gezien de impact die het heeft gehad op mijn vrienden en familie wil ik hier niet nog een keer doorheen.

Ik ben druk geweest om dit keer niet weer een winter met een lockdown en qr code te hoeven doormaken. Mede hierom heb ik nu een baan bij een internationaal bedrijf. Remote. Ik kan overal werken, zo gauw het hier weer aangaat staat er een overwintering in Zweden of wellicht de UK op het programma. Of misschien wel permanenter dan de winter alleen.
offtopic:
om nog maar niet te spreken over de bizarre inflatiecijfers hier vergeleken met andere landen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Dit is wel positief.
Dat de CTB niet in de nieuwe ‘covid’ wet is opgenomen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
YakuzA schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 23:44:
Dat de CTB niet in de nieuwe ‘covid’ wet is opgenomen.
Wellicht een handreiking van Kuipers om steun te vinden voor de rest van zijn wet?

De coronapas was de Twm fataal geworden en als zijn nieuwe Wpg de coronapas zou blijven bevatten zou steun ver te zoeken zijn, tenzij de coalitie de CU mee wist te krijgen. De coronapas behoorde wel tot het oorspronkelijke plan voor de nieuwe Wpg, er zou zelfs een uitbreiding plaatsvinden om een coronapas op het werk mogelijk te maken.

Het is bijzonder hoe VNO-NCW en MKB Nederland ineens om de coronapas vragen, toen die namelijk bestond waren ze minder blij ermee. Het kostte mankracht (controles en discussies) en een deel van je klanten kwamen niet meer opdagen. Nu dan ineens wel?

Het nut van de coronapas was al twijfelachtig bij de invoering, de wintergolf van 2021 trok zich er in elk geval weinig van aan. Zelfs het RIVM moest toegeven dat bij omikron de coronapas redelijk zinloos was geworden. Waarschijnlijk was die al bij delta al nutteloos geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:11
[...]

Ik weet het ook niet.... we zitten nu al maanden grofweg met een IC bezetting van 30 tot 50 bedden met covid patienten. Iedereen leeft zijn leven weer als vanouds lijkt wel, een enkeling die nog met een mondkapje in de supermarkt rondloopt... En toch lijkt het wel alsof er vanaf het najaar weer grote ellende op ons af komt. Hoe dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

stylezzz schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 08:57:
[...]

Ik weet het ook niet.... we zitten nu al maanden grofweg met een IC bezetting van 30 tot 50 bedden met covid patienten. Iedereen leeft zijn leven weer als vanouds lijkt wel, een enkeling die nog met een mondkapje in de supermarkt rondloopt... En toch lijkt het wel alsof er vanaf het najaar weer grote ellende op ons af komt. Hoe dan?
De zorg afschalen, dan wordt het eerder punt bereikt dat alles vol ligt en de gemiddelde Nederlander z'n gedrag aanpast. Verder is het gerommel in de marge.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 09:34
CMD-Snake schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 00:22:

Het nut van de coronapas was al twijfelachtig bij de invoering, de wintergolf van 2021 trok zich er in elk geval weinig van aan. Zelfs het RIVM moest toegeven dat bij omikron de coronapas redelijk zinloos was geworden. Waarschijnlijk was die al bij delta al nutteloos geworden.
Die nieuwe wet is ook niet alleen van toepassing op de huidige corona situatie maar eventueel ook volgende pandemieën, misschien dat ze het daarom alsnog erin willen hebben. Het is en blijft een gedrocht natuurlijk en ik mag hopen dat het z.s.m. wordt afgeschoten.

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-10 15:38

Shabbaman

Got love?

[...]

Vanaf september weer een nieuwe prikronde. Dat zal een dempend effect hebben op de ziekenhuisopnames.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:45
[...]

Volgens mij is het meer dat overheden zich dit keer wel proberen voor te bereiden. Dit zorgt voor veel onrust bij mensen die erg anti maatregelen zijn omdat er denk ik bij die groep bovengemiddeld veel angstige personen te vinden zijn. Rest van Nederland gaat inderdaad zijn gang en vind het logisch dat overheden zich voorbereiden op negatieve scenario’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
giantgiantus schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:24:
[...]

Volgens mij is het meer dat overheden zich dit keer wel proberen voor te bereiden. Dit zorgt voor veel onrust bij mensen die erg anti maatregelen zijn omdat er denk ik bij die groep bovengemiddeld veel angstige personen te vinden zijn. Rest van Nederland gaat inderdaad zijn gang en vind het logisch dat overheden zich voorbereiden op negatieve scenario’s.
De meeste die ik ken hebben hun booster gehaald en hebben alsnog covid opgelopen (of daarvoor al gehad), maar die zeggen ook dat het wel een keer klaar moet zijn met prikken en dat de maatregelen buiten proportioneel waren. Dus volgens mij ligt het er maar net aan waar en met wie je te maken hebt gehad.

Denk dat het begrip over het algemeen lager is als er weer lockdowns, CTB's of dergelijke gaan komen... die maatregelen komen ook voort uit angst, dus ja :+

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:38
En toch lijkt het wel alsof er vanaf het najaar weer grote ellende op ons af komt. Hoe dan?
Je hebt het over de kassabon in de supermarkt en de energierekening? ;)

Merk in mijn omgeving echt helemaal niemand die zich nog druk maakt om corona, alleen mijn ouders willen nog een booster. Zelfs grote voorstanders zijn kritisch geworden over een lockdown en andere maatregelen, denk niet dat Rutte deze onvrede er nog bij kan hebben.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
[...]

Ik heb geen moeite met het maken van een set maatregelen die we dan al op de plank hebben liggen als een template.

Waar ik me wel tot op zekere hoogte zorgen om maak is dat die maatregelen straks door de minister, zonder dat het parlement erbij betrokken hoeft te worden, te pas en te onpas kunnen worden ingezet. Vooral als zoiets als het CTB daar ook nog eens onder valt.

• giantgiantus
Stoney3K schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Ik heb geen moeite met het maken van een set maatregelen die we dan al op de plank hebben liggen als een template.

Waar ik me wel tot op zekere hoogte zorgen om maak is dat die maatregelen straks door de minister, zonder dat het parlement erbij betrokken hoeft te worden, te pas en te onpas kunnen worden ingezet. Vooral als zoiets als het CTB daar ook nog eens onder valt.
Dat laatste ben ik geheel met je eens. Goed punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
hoevenpe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

Merk in mijn omgeving echt helemaal niemand die zich nog druk maakt om corona, alleen mijn ouders willen nog een booster. Zelfs grote voorstanders zijn kritisch geworden over een lockdown en andere maatregelen, denk niet dat Rutte deze onvrede er nog bij kan hebben.
Beetje domme gedachte eigenlijk. De mensen in jouw omgeving zijn dat best irrationeel. Dat die mensen zoveel haat hebben tegen rutte dat ze zelfs de volksgezondheid in gevaar zouden willen brengen om hun punt te maken zegt meer over die mensen.

Overigens denk ik ook dat jouw omgeving helemaal geen goede inschatting maakt over wat er echt zou gebeuren. Mocht er een situatie voordoen dat er 2000 mensen in IC liggen dan zal de Nederlandse bevolking een lockdown gewoon weer accepteren. Dan is het namelijk duidelijk dat je het niet voor Rutte doet maar voor de volksgezondheid. Dat we daar nu niet mee bezig zijn is overigens wel logisch.Er is geen aanleiding om te veronderstellen dat er 2000 mensen op ic komen te liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

ArcticWolf schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:38:
[...]

De meeste die ik ken hebben hun booster gehaald en hebben alsnog covid opgelopen (of daarvoor al gehad), maar die zeggen ook dat het wel een keer klaar moet zijn met prikken en dat de maatregelen buiten proportioneel waren. Dus volgens mij ligt het er maar net aan waar en met wie je te maken hebt gehad.
En doordat die mensen 'klaar zijn met prikken' sukkelen we straks weer mooi een heftigere golf in dan nodig is.
Lekker dan.

En dan is het weer 'de schuld van de politiek' dat er weer maatregelen komen zeker? :+

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 11-08-2022 11:10 ]

PSN

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
YakuzA schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:10:
[...]

En doordat die mensen 'klaar zijn met prikken' sukkelen we straks weer mooi een heftigere golf in dan nodig is.
Lekker dan.

En dan is het weer 'de schuld van de politiek' dat er weer maatregelen komen zeker? :+
Misschien hooguit als er ineens een variant opduikt die omikron weet te verdringen en ook nog eens voldoende ziekmakend is om ellende te veroorzaken (tegen de opgebouwde immuniteit van omikron + vaccinaties in).

Als over een paar maanden omikron echt endemisch is geworden en we vooral veel positieve testen gaan zien van mensen die een paar milde symptomen hebben, maar de schade beperkt blijft, is prikken niet nodig want de opgebouwde immuniteit bij iedereen blijft op natuurlijke wijze in stand. Dan loopt alles met een gruwelijke sisser af.

Ga je dan nog altijd moeite doen om het aantal positieve testen te beperken (als doel op zich) dan creëer je een situatie waardoor je eigenlijk zelf maatregelen veroorzaakt. Want dan neemt de immuniteit weer af en zul je wel moeten prikken óf maatregelen in stand houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
giantgiantus schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:01:
Mocht er een situatie voordoen dat er 2000 mensen in IC liggen dan zal de Nederlandse bevolking een lockdown gewoon weer accepteren. Dan is het namelijk duidelijk dat je het niet voor Rutte doet maar voor de volksgezondheid.
Heb er een hard hoofd in, de eerste lockdown was vanzelfsprekender en had meer draagvlak/naleving dan de tweede. De onvrede over deze regering is sindsdien alleen maar toegenomen, zie alle omgekeerde vlaggen, de peilingen en hyperinflatie die ons treft.

Denk je werkelijk dat Nederland weer massaal aan het mondkapje gaat omdat Rutte dat zegt, horeca en winkels sluiten in tijden dat ze kampen met hoge inkoopprijzen en terug te betalen eerdere corona steun? Wellicht als er een zeer dodelijke besmettelijke omicron variant ontstaat, de zomerpiek stelde ook weinig voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:43

Dennis1812

Amateur prutser

Niet omdat Rutte het zegt. Wel als de zorg daadwerkelijk overloopt en de gevolgen hiervan voor iedereen voelbaar zijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
Dennis1812 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:44:
Niet omdat Rutte het zegt. Wel als de zorg daadwerkelijk overloopt en de gevolgen hiervan voor iedereen voelbaar zijn.
Dat is dus een beetje het gevoelige punt: Op het moment dat de gevolgen voelbaar zijn voor iedereen is het eigenlijk al veel te laat.

Het probleem is alleen dat de overheid de laatste jaren (niet alleen met corona) hun krediet aan vertrouwen heeft opgebruikt. Dus dan kun je als kabinet niet meer zeggen "Deze maatregelen zijn nodig, geloof ons maar" want niemand die je meer serieus neemt.

Dan zit je dus als overheid klem. Want aan de ene kant verspeel je dan nóg meer vertrouwen als je 'zonder aanleiding' (vanuit de burgers gezien) begint met maatregelen, en aan de andere kant verspeel je ook vertrouwen als je pas ingrijpt als de burgers een noodzaak zien en het eigenlijk al te laat is, want "waarom is er niet eerder ingegrepen".

Was er voldoende vertrouwen in de overheid, dan konden ze tijdens een persco zeggen "We zien deze bui hangen, daarom voor de komende X tijd deze en deze maatregelen" en dan heb je heel goed kans dat ze daarmee een enorme crisis hadden kunnen afwenden. Maar juist doordat het vertrouwen in de overheid er niet was, hebben ze moeten aansukkelen, waardoor het vertrouwen in de overheid nog minder wordt.

Je kan het dus als overheid eigenlijk niet goed doen en je moet heel erg uitkijken voor een neerwaartse spiraal waar je dan niet meer uit gaat komen.

[ Voor 65% gewijzigd door Stoney3K op 11-08-2022 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:24:
[...]

Heb er een hard hoofd in, de eerste lockdown was vanzelfsprekender en had meer draagvlak/naleving dan de tweede. De onvrede over deze regering is sindsdien alleen maar toegenomen, zie alle omgekeerde vlaggen, de peilingen en hyperinflatie die ons treft.

Denk je werkelijk dat Nederland weer massaal aan het mondkapje gaat omdat Rutte dat zegt, horeca en winkels sluiten in tijden dat ze kampen met hoge inkoopprijzen en terug te betalen eerdere corona steun? Wellicht als er een zeer dodelijke besmettelijke omicron variant ontstaat, de zomerpiek stelde ook weinig voor.
Nou inflatie is hoog, maar hyperinflatie?

Maar wat je beschrijft is wel het probleem: Mensen denken dat je het "voor Rutte" zou doen. Mensen die wel vinden dat er veel meer geld naar zorgpersoneel moet, maar voorkomen dat die in de eerste plaats bedolven worden onder het werk, dat is toch echt een stap teveel gevraagd, andermans geld uitgeven is makkelijker.

Dus ik verwacht ook dat uiteindelijk mensen het wel accepteren, maar veel en veel te laat. Als het zover komt natuurlijk, hopelijk valt het allemaal wel mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CMD-Snake
giantgiantus schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:01:
Beetje domme gedachte eigenlijk. De mensen in jouw omgeving zijn dat best irrationeel. Dat die mensen zoveel haat hebben tegen rutte dat ze zelfs de volksgezondheid in gevaar zouden willen brengen om hun punt te maken zegt meer over die mensen.
Heb je het niet gehoord? Corona is over. ;) De angst die er ooit leefde voor corona is over. Met elke nieuwe lockdown en elke nieuwe draconische maatregel zakte de animo om er nog aan mee te doen. Begin 2020 werd je verkettert als je niet je winkelwagentje poetste, begin 2022 werden de maatregelen volop bespot.

De mensen hebben grotere problemen dan corona. Een energierekening die ineens 6500 euro op jaarbasis is geworden voor een gemiddeld gezin. De verwachting is dat richting de winter 90% van de Nederlandse huishoudens geen vast energiecontract meer hebben. Boodschappen voor dat gemiddelde gezin zijn zo'n 1500 euro op jaarbasis duurder geworden. Benzine en diesel zijn zo prijzig dat naar werk moeten gaan in sommige gevallen meer kost dan het oplevert aan inkomsten.

Het kabinet wil dan wel de wettelijke opties hebben om het land weer dicht te gooien als het moet, maar de financiële gevolgen zijn nu ondernemersrisico geworden. Dat telt dan nog op bij het voorgaande. Waar het kabinet redelijk enthousiast lijkt om zichzelf meer opties toe te bedelen in de Wpg, zo weinig enthousiast zijn ze om een rem te zetten op de huidige situatie. Ik denk dat het kabinet zich niet ongeliefder kan maken als ze het zouden proberen. Indien ze Nederland tot de orde willen roepen in de winter gaan ze daar nog een kluif aan krijgen.

• giantgiantus
CMD-Snake schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:26:
[...]

Heb je het niet gehoord? Corona is over. ;) De angst die er ooit leefde voor corona is over. Met elke nieuwe lockdown en elke nieuwe draconische maatregel zakte de animo om er nog aan mee te doen. Begin 2020 werd je verkettert als je niet je winkelwagentje poetste, begin 2022 werden de maatregelen volop bespot.

De mensen hebben grotere problemen dan corona. Een energierekening die ineens 6500 euro op jaarbasis is geworden voor een gemiddeld gezin. De verwachting is dat richting de winter 90% van de Nederlandse huishoudens geen vast energiecontract meer hebben. Boodschappen voor dat gemiddelde gezin zijn zo'n 1500 euro op jaarbasis duurder geworden. Benzine en diesel zijn zo prijzig dat naar werk moeten gaan in sommige gevallen meer kost dan het oplevert aan inkomsten.

Het kabinet wil dan wel de wettelijke opties hebben om het land weer dicht te gooien als het moet, maar de financiële gevolgen zijn nu ondernemersrisico geworden. Dat telt dan nog op bij het voorgaande. Waar het kabinet redelijk enthousiast lijkt om zichzelf meer opties toe te bedelen in de Wpg, zo weinig enthousiast zijn ze om een rem te zetten op de huidige situatie. Ik denk dat het kabinet zich niet ongeliefder kan maken als ze het zouden proberen. Indien ze Nederland tot de orde willen roepen in de winter gaan ze daar nog een kluif aan krijgen.
Lees je ook de alinea na de alinea die je quote ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Als jij vind dat het voorbij is prima.

Reken dan mogelijk als het toch tegenvalt maar dat er nog een crisis bijkomt.
De crisis van geen zorg meer beschikbaar en sterven aan de simpelste oorzaken die we normaliter gewoon behandelen.

Voordat je dan de zorg, 1 van de steunpilaren van je samenleving, weer hebt opgebouwd ben je jaren verder.

Misschien valt het mee. Fijn.
Maar 2 jaar zeiken dat we onvoorbereid zijn heeft ervoor gezorgd dat we ons nu voorbereiden. En dan zijn we boos dat we ons voorbereiden?

Wanneer is het wel goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
Dennis1812 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:33:

De crisis van geen zorg meer beschikbaar en sterven aan de simpelste oorzaken die we normaliter gewoon behandelen.

(...)

Wanneer is het wel goed?
Je zal gewoon een balans moeten vinden. Voor sommige 'experts' is het pas goed wanneer de laatste coronapatiënt uit Nederland is verdwenen terwijl ze zelf ook wel ergens weten dat dat niet gaat gebeuren. Maar die hebben dan ook maar één eenzijdig belang en dat is het minimaliseren van de zorgdruk als gevolg van corona, by any means necessary.

Die experts kunnen dan wel maatregelen voorstellen, maar de maatschappelijke impact van die maatregelen is een kwestie wat iemand anders uit hoort te zoeken. Simpelweg omdat medische experts daar de kundigheid niet voor hebben.

De uiteindelijke afweging van welke maatregelen opleveren wat we willen zonder dat het te veel kost, is de rol van beleidsmakers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
Dennis1812 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:33:

Voordat je dan de zorg, 1 van de steunpilaren van je samenleving, weer hebt opgebouwd ben je jaren verder.

Misschien valt het mee. Fijn.
Maar 2 jaar zeiken dat we onvoorbereid zijn heeft ervoor gezorgd dat we ons nu voorbereiden. En dan zijn we boos dat we ons voorbereiden?

Wanneer is het wel goed?
Niet. Je ziet dat deel van de bevolking helaas vervalt in kleutergedrag. Zeuren op de regering als zondebok en niet realiseren dat we collectief wat armer zijn geworden door grootschalige support in corona tijden en vervolgens een oorlog die beide nogal veel invloed hebben hoe we onze economie hebben ingericht.

Het is vooral te hopen dat dit deel van de Nederlandse bevolking relatief klein blijft en de meerderheid nog de moeite neemt om na te denken.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Stoney3K schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:36:
[...]

De uiteindelijke afweging van welke maatregelen opleveren wat we willen zonder dat het te veel kost, is de rol van beleidsmakers.
Maar die doen het per definitie nooit goed. En zeker nu met al het publieke gezeik (tot aan bedreigingen toe) via social media zorgt dat er dan weer voor dat de beste mensen dat werk niet willen gaan doen.

• CMD-Snake
giantgiantus schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:36:
Je ziet dat deel van de bevolking helaas vervalt in kleutergedrag. Zeuren op de regering als zondebok en niet realiseren dat we collectief wat armer zijn geworden door grootschalige support in corona tijden en vervolgens een oorlog die beide nogal veel invloed hebben hoe we onze economie hebben ingericht.
Stelletje kleuters die zich aanstellen als naar de voedselbank moeten ondanks een middeninkomen en dat ze hun rekeningen niet meer kunnen betalen...

Nee, de trukendoos van het kabinet is niet leeg. De Wbbbg die Avondklok 1.0 regelde heeft nog vriendjes, zoals de Prijzenwet (1961) welke ook onderdeel is van het Nederlandse noodrecht. Die laatste geeft het kabinet de bevoegdheid om prijzen van producten en diensten te bevriezen of anderzijds aan te passen in gevallen van economische nood. Hiermee zou het kabinet de prijs van gas en elektra kunnen bepalen om zo de ergste nood van huishoudens de lenigen. Zaken als een "bofbelasting" over complexe toeslagen zijn niet meer nodig dan, de energiemaatschappijen die zoveel winst gedraaid hebben zullen dan even moeten interen.

Alleen ziet het kabinet daar niets in, de markt moet het oplossen. Een schril contrast met de animo waarmee ze de Wpg willen aanpassen of een jaar geleden de Wbbbg ingezet werd.

Ik begrijp wel als er boosheid is en die boosheid zal zich dan vertalen in weerstand tegen elke vorm van regeldruk vanuit het kabinet. Het zou al enorm helpen als het kabinet met iets kwam wat daadwerkelijk lijkt op helpen. Die nieuwe Wpg voelt voor veel mensen niet als dusdanig aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

[...]

Het is net hoe je het bekijkt. Het is erg dat we bang moeten zijn voor extreme maatregelen van de overheid idd. Dat we niet gewoon dagjes uit kunnen plannen zonder te moeten denken van: "misschien zitten we dan wel weer in lockdown" of "misschien moeten we ons dan wel weer laten testen voor we naar dit evenement kunnen gaan". Die gedachtegang zou niet normaal moeten zijn in een samenleving als Nederland.

Dus als jij dat angstig wilt noemen...

Corona stelt nu amper nog wat voor. M'n kinderen en vriendin hebben deze week buikgriep gehad en daar hebben ze veel meer last van gehad dan van Omikron. Heftig hoor allemaal.

Twitter

• Sissors
  • Niet online
CMD-Snake schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 12:26:
[...]

Ja als je het zo bekijkt, dan is het natuurlijk te begrijpen dat als je daarbovenop ook nog de uitgaven hebt die je moet doen voor Corona preventie krijgt, dat dat niet meer te overzien is.

Of wacht, het kost de normale burger exact €0 om verspreiding van Corona te beperken. Sterker nog, levert je geld op als je minder naar de horeca gaat.

En ik denk dat er genoeg in staan hoe jij het omschrijft hoor. Maar als we in het najaar een significante golf krijgen, en mensen weigeren er wat tegen te doen, dan is het de schuld van die mensen, niet van Rutte. Rutte de schuld geven van alles wordt een beetje een "Thanks Obama!" meme.

• Sissors
  • Niet online
Dennahz schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:11:
[...]
Die gedachtegang zou niet normaal moeten zijn in een samenleving als Nederland.

Dus als jij dat angstig wilt noemen...
Maar waarom dan? Een samenleving als Nederland is niet immuun voor ziektes, zoals is gebleken. Ik verwacht persoonlijk nog wel dat het allemaal mee gaat vallen. Maar ik verwacht ook dat als het toch erger wordt dan ik verwacht, dat dat grotendeels komt doordat mensen vooral er niks tegen willen doen. Als we een lockdown krijgen (wat ik echt niet verwacht), is dat niet omdat de regering dat zo leuk vindt, maar omdat er geen andere optie meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
Shabbaman schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:24:
[...]

Vanaf september weer een nieuwe prikronde. Dat zal een dempend effect hebben op de ziekenhuisopnames.
Mag wel hopen dat ze wachten op de geüpdatet vaccins voordat we meer van hetzelfde prikken. Tegen de tijd dat de golf naar verwachting opkomt zijn die oude vaccins precies uitgewerkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 23:11
hoevenpe schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:50:
[...]

Word wat als we deze winter weer een harde lockdown krijgen. Iedereen verplicht thuis = extra energieverbruik.... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
stylezzz schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 13:30:
[...]

Word wat als we deze winter weer een harde lockdown krijgen. Iedereen verplicht thuis = extra energieverbruik.... ;)
Plus de kosten worden "aan de markt" over gelaten dus reken maar op de nodige faillisementen links en rechts van ondernemingen die nu niet meer overeind gehouden worden met steunfondsen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CMD-Snake
Eerste Kamer wil het laatste woord hebben over coronamaatregelen

Een meerderheid van de senatoren (41 van de 75) in de Eerste Kamer hebben aangegeven dat zij willen dat de Eerste Kamer het laatste woord krijgt of de minister van VWS wel of niet nieuwe coronamaatregelen mag afkondigen. De Twm en de beoogde nieuwe Wpg kennen dat recht alleen voor de Tweede Kamer.

Kuipers zal minder blij zijn met deze ontwikkelingen, de coalitie heeft geen meerderheid in de Eerste Kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Huisartsen zijn weer eens boos op minister Kuipers omdat Kuipers hen ongevraagd weer extra taken heeft toebedeeld mbt tot de selectie wie er als eerst gevaccineerd moet worden. Terwijl ze het al zo druk hebben vindt Kuipers het een goed idee om dit erbij te laten doen, en dat schiet de huisartsen in het verkeerde keelgat.

Het is wel een trend met de missers lijkt het, het aanvoelen van wat handig is of überhaupt even goed overleggen voordat je iets kenbaar maakt is er weer niet bij..

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:24

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

TerraGuy schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:36:
Huisartsen zijn weer eens boos op minister Kuipers omdat Kuipers hen ongevraagd weer extra taken heeft toebedeeld mbt tot de selectie wie er als eerst gevaccineerd moet worden. Terwijl ze het al zo druk hebben vindt Kuipers het een goed idee om dit erbij te laten doen, en dat schiet de huisartsen in het verkeerde keelgat.

Het is wel een trend met de missers lijkt het, het aanvoelen van wat handig is of überhaupt even goed overleggen voordat je iets kenbaar maakt is er weer niet bij..
Weet het niet met die huisartsen. Begin van Corona voelden ze zich juist buitengesloten. Nu worden ze wel betrokken en is het ook niet goed. Ik zal ongetwijfeld het grote plaatje missen, maar toch.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:15:

Een meerderheid van de senatoren (41 van de 75) in de Eerste Kamer hebben aangegeven dat zij willen dat de Eerste Kamer het laatste woord krijgt of de minister van VWS wel of niet nieuwe coronamaatregelen mag afkondigen. De Twm en de beoogde nieuwe Wpg kennen dat recht alleen voor de Tweede Kamer.

Kuipers zal minder blij zijn met deze ontwikkelingen, de coalitie heeft geen meerderheid in de Eerste Kamer.
Ik sta hier bijzonder dubbel in. Enerzijds past dit heel slecht in de Nederlandse constitutionele traditie, waarin de Eerste Kamer een bijzondere rol heeft als indirect gekozen orgaan. Het politieke primaat ligt bij de Tweede Kamer. Als je daar te veel aan gaat tornen dan loop je het risico op eindeloze patstellingen en uiteindelijk een onbestuurbaar land (vergelijk de situatie in de VS)

Anderzijds, dit gaat om (de mogelijkheid tot) hele zware inperkingen van grondrechten daar horen zware waarborgen bij. En juist als het om grondrechten gaat heeft de Eerste Kamer wel weer een rol. En dan ook nog een meer praktisch argument: we hebben de afgelopen tijd gezien hoe het gaat als je de Tweede Kamer dit exclusief laat doen. Dan blijft de effectieve parlementaire controle beperkt tot halve uurtjes hier en daar want we moeten toch de coalitie bij elkaar houden. Van werkelijke controle was amper sprake. Hier zit ook een element van als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan bij. Uiteindelijk is het belangrijk dat er een daadwerkelijke parlementaire controle is, zeker bij zware inperking van grondrechten, de vorm is daaraan ondergeschikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:15:
Weet het niet met die huisartsen. Begin van Corona voelden ze zich juist buitengesloten. Nu worden ze wel betrokken en is het ook niet goed. Ik zal ongetwijfeld het grote plaatje missen, maar toch.
Je kan op een goede of een slechte manier erbij betrokken worden. Kuipers dumpt nu een taak op de huisartsen, schijnbaar zonder overleg. Wellicht hadden de huisartsen eerste gevraagd willen worden voordat Kuipers dit zelfstandig de wereld in slingerde.
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:26:
Ik sta hier bijzonder dubbel in. Enerzijds past dit heel slecht in de Nederlandse constitutionele traditie, waarin de Eerste Kamer een bijzondere rol heeft als indirect gekozen orgaan. Het politieke primaat ligt bij de Tweede Kamer. Als je daar te veel aan gaat tornen dan loop je het risico op eindeloze patstellingen en uiteindelijk een onbestuurbaar land (vergelijk de situatie in de VS)

Anderzijds, dit gaat om (de mogelijkheid tot) hele zware inperkingen van grondrechten daar horen zware waarborgen bij. En juist als het om grondrechten gaat heeft de Eerste Kamer wel weer een rol. En dan ook nog een meer praktisch argument: we hebben de afgelopen tijd gezien hoe het gaat als je de Tweede Kamer dit exclusief laat doen. Dan blijft de effectieve parlementaire controle beperkt tot halve uurtjes hier en daar want we moeten toch de coalitie bij elkaar houden. Van werkelijke controle was amper sprake. Hier zit ook een element van als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan bij. Uiteindelijk is het belangrijk dat er een daadwerkelijke parlementaire controle is, zeker bij zware inperking van grondrechten, de vorm is daaraan ondergeschikt.
Het probleem zit in de manier waarop de partijen hun discipline overal laten gelden. In de Tweede Kamer duwt de coalitie elke wet er doorheen die een minister wenst. Ook in de Eerste Kamer zullen coalitie senatoren een wet niet enkel op zijn merites beoordelen, partijtrouw is daar net zo relevant als in de Tweede Kamer. Alle partijen hebben hier overigens last van, het is niet enkel de coalitie. Alleen wie in de coalitie zit kan de rest het nakijken geven. Je zal dan elders een soort rem moeten vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
[...]

Ja ik kan me met algemene werkdruk problemen best voorstellen dat je niet nog een taak wil. Tegelijk lijkt het mij nou wel echt typisch een taak voor huisartsen. (En misschien denk ik er nu veel te simpel over, maar je pakt je lijstje mensen erbij die een griepprik krijgen, je sorteert ze van oud naar jong, en je bent een heel eind met je eerste prio lijstje zou ik denken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

[...]

Wat CMD-Snake zegt dus. "Wil je komende weken ook nog even alle 200 sollicitatiebrieven doornemen en de geschikte kandidaten aan mij doorsturen?" terwijl je het al tyfusdruk hebt, je daarover al hebt geklaagd en zelfs gedemonstreerd, en je baas dropt doodleuk nog die extra taak op je bord, zonder overleg, hoe zou dat bij jou binnenkomen?

In dat artikel staat dat minder dan 20% van de huisartsen over 15 jaar nog huisarts wil zijn als het zo doorgaat, lijkt me toch wel iets om serieus te nemen als minister, ipv negeren en gewoon meer werk te geven. Te weinig autonomie hebben was aan het begin een probleem (buitengesloten worden) en nu weer (zonder overleg extra taken krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Sissors schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:32:
[...]

Ja ik kan me met algemene werkdruk problemen best voorstellen dat je niet nog een taak wil. Tegelijk lijkt het mij nou wel echt typisch een taak voor huisartsen. (En misschien denk ik er nu veel te simpel over, maar je pakt je lijstje mensen erbij die een griepprik krijgen, je sorteert ze van oud naar jong, en je bent een heel eind met je eerste prio lijstje zou ik denken).
Dat wel inderdaad, huisarts zit er vaak het dichtste op. Als het in goed overleg was gegaan met misschien nog een vermindering van een andere taak was het geen/minder een probleem geweest.

Hoeveel tijd zoiets kost, misschien dat @brothermaynard daar wat over kan zeggen? Kost altijd weer meer tijd dan je denkt waarschijnlijk. Moeten ze de uitnodigingsbrieven ook zelf aanmaken, versturen, vragen erover beantwoorden etc, of alleen dat overzicht maken van risicopatiënten door wat sorteeropties en dan doorsturen naar de GGD?

Anyway, het blijft een extra taak, of het nu maar 1 uur is of 10 uur extra werk, terwijl ze dus al tijden over werkdruk klagen. Er worden beloftes gedaan door Kuipers maar er is nog niks verbeterd, eerder het omgekeerde. Dus niet handig aangepakt door de minister.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Het rare is dat ze die lijsten al 3x gemaakt hebben voor eerdere prikken.
Hoe moeilijk is dat om dat even weer te updaten en door te geven :?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
CMD-Snake schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:15:

Ik kan het artikel niet lezen dus heb het nieuws via NRC opgezocht, hopelijk met dezelfde strekking.

De kans is inderdaad klein dat de eerste kamer akkoord gaat met een wet die de eerste kamer buitenspel zet. Ben erg benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:26:

Even kort door de bocht geredeneerd is dit een wet om een achterdeur te creëren zodat je de eerste kamer (liefst beide kamers) buitenspel kunt houden bij grondrechtbeperkende maatregelen. Dan vind ik het helemaal niet raar dat de eerste kamer daar waar van vindt.

Helaas speelt hier meer mee dan alleen zuivere constitutionele mechanismen, maar is het ook een ordinaire machtsstrijd met de oppositie.
Bij voorkeur zou ik de eerste kamer buiten de besluitvorming laten, maar dan wel bij een wet die algemeen geformuleerd is en niet zuiver met COVID in gedachte, één die heel duidelijke kaders geeft aan de proportionaliteit van maatregelen en het inzetten ervan en die genoeg borgingsmechanismen heeft om te voorkomen dat één minister of het kabinet ongeremd kun gang kunnen gaan.
Aan geen van die eisen lijkt op dit moment voldaan te worden dus van mij mogen ze die wet blokkeren.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
YakuzA schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:27:
Het zal meer te maken hebben met de manier waarop dit wereldkundig gemaakt wordt. Kuipers gooit het verzoek over de schutting zonder overleg. Daags nadat de huisartsen gedemonstreerd hebben tegen hun werkdruk en de overdaad aan taken die ze hebben.

Wellicht moet Kuipers eerst normaal vragen niet met een oekaze komen.
Gonadan schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:41:
Ik kan het artikel niet lezen dus heb het nieuws via NRC opgezocht, hopelijk met dezelfde strekking.

De kans is inderdaad klein dat de eerste kamer akkoord gaat met een wet die de eerste kamer buitenspel zet. Ben erg benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.
De nieuwe Wpg gaat het niet worden, hooguit kan je weddenschappen aangaan waar in het traject het spaak loopt. Zal Kuipers besluiten de wet niet in te dienen na alle kritiek? Serveert de Tweede Kamer de wet af? Of spreekt de Eerste Kamer een veto uit? Die laatste lijkt mij waarschijnlijk, de eerste twee punten kan hij zelf overkomen samen met de stemdiscipline uit de coalitie. Het enige wat hem zou weerhouden van indienen is als de maatschappelijke onvrede te groot blijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
CMD-Snake schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 17:31:
De nieuwe Wpg gaat het niet worden, hooguit kan je weddenschappen aangaan waar in het traject het spaak loopt. Zal Kuipers besluiten de wet niet in te dienen na alle kritiek? Serveert de Tweede Kamer de wet af? Of spreekt de Eerste Kamer een veto uit? Die laatste lijkt mij waarschijnlijk, de eerste twee punten kan hij zelf overkomen samen met de stemdiscipline uit de coalitie. Het enige wat hem zou weerhouden van indienen is als de maatschappelijke onvrede te groot blijkt te zijn.
Het hangt allemaal af van de ontwikkelingen van het virus, want als de zorg daadwerkelijk weer flink onder druk komt dan verdwijnt alle weerstand als sneeuw voor de zon.
Dan zullen de kamers ineens weer een stuk toegeeflijker zijn en slaat in dit topic alle 'alsof iemand nog maatregelen gaat opvolgen' grootspraak weer om naar 'het is toch duidelijk dat het nu even moet '.

In die zin hoop ik dat het niet op urgentie gebaseerd wordt zoals de vorige keer, maar dat we nu daadwerkelijk de tijd krijgen om goede wetgeving op te zetten.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• brothermaynard
TerraGuy schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:05:
[...]

Dat wel inderdaad, huisarts zit er vaak het dichtste op. Als het in goed overleg was gegaan met misschien nog een vermindering van een andere taak was het geen/minder een probleem geweest.

Hoeveel tijd zoiets kost, misschien dat @brothermaynard daar wat over kan zeggen? Kost altijd weer meer tijd dan je denkt waarschijnlijk. Moeten ze de uitnodigingsbrieven ook zelf aanmaken, versturen, vragen erover beantwoorden etc, of alleen dat overzicht maken van risicopatiënten door wat sorteeropties en dan doorsturen naar de GGD?

Anyway, het blijft een extra taak, of het nu maar 1 uur is of 10 uur extra werk, terwijl ze dus al tijden over werkdruk klagen. Er worden beloftes gedaan door Kuipers maar er is nog niks verbeterd, eerder het omgekeerde. Dus niet handig aangepakt door de minister.
Op zich is het, mits de ICT ondersteuning / HIS leverancier zijn werk goed doet, 2-3 uur werk. Kwestie van de knop indrukken, extractie nakijken,…
Waar de wrijving zit:
1. Eerder heeft de landelijke huisartsen vereniging ( LHV) al aangegeven geen rol meer te zien voor huisartsen
2. Het wordt zonder overeenstemming in vakantie tijd ( extra werkdruk door afwezige collega’s) aangekondigd
3. Er is geen duidelijke afspraak over vergoeding, mogelijkheden van ondersteuning etc
4. De huisarts is verantwoordelijk voor verzending ( 😳).
Er is in de ‘interne’ communicatie al gevraagd nog geen extractie te maken ( alsof de doelgroep nog aanmerkelijk wijzigt).
Als het gaat zoals altijd… krijgen we vrijdagmiddag het verzoek de lijsten voor maandag middag te verzenden of aan te leveren bij een ‘verzendhuis’ (meestal DMDR)
Vervolgens komen er nog wekenlang telefoontjes van mensen die op de lijst denken te horen, eerder willen etc. (Hier zit het meeste werk)

Maar zoals aangegeven, het gaat ons ook om de manier waarop: 1 juli stonden er 10-12k huisartsen/personeel op het Malieveld om aandacht te vragen voor de hoge werkdruk, administratieve lasten en overige problemen. De minister nam niet de moeite eerder uit de minister raad weg te gaan om hen te ontmoeten en te woord te staan. Dan knikkert hij midden in vakantie tijd zonder verder overleg deze extra taak over de schutting.
Tezamen met de nieuwe NZA tarief beschikking is dit in korte tijd de 3e schoffering van de beroepsgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
YakuzA schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 16:27:
Het gaat niet primair om de lijst, wel het totale gebrek aan overleg en de timing midden in vakantietijd van veel van de assistentes die afwezig zijn.

Besef dat de GGD een paar weken geleden hetzelfde geintje geflikt heeft met de apepokken vaccinaties, op vrijdagmiddag kwam de opdracht om voor dinsdag alle HIV en PREP patiënten aan te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
De nieuwe macht van de senatoren: waarom de Eerste Kamer zo’n punt maakt van de nieuwe coronawet

Het kabinet is in elk geval niet blij met de weerstand vanuit de Eerste Kamer over de nieuwe Wpg. Wat betreft het kabinet heeft de Eerste Kamer geen zeggenschap over welke beperkende maatregelen ingevoerd worden of niet. Op hun beurt beschuldigen de senatoren dat het kabinet een kopie van de Twm in de Wpg wil zetten en te lichtzinnig omspringt met grondrechten. Het debat zal vermoedelijk na de zomer scherp gevoerd gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
TerraGuy schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 15:42:
[...]

In dat artikel staat dat minder dan 20% van de huisartsen over 15 jaar nog huisarts wil zijn als het zo doorgaat, lijkt me toch wel iets om serieus te nemen als minister, .
Ik kan eerlijk gezegd niet zoveel met dat soort onderzoeken. Als je die vraag in alle branches stelt dan zal je waarschijnlijk in 9 van de 10 gevallen hetzelfde antwoord krijgen .Het gras is immers elders altijd groener. En als je die vraag 15 jaar geleden had gesteld zou de uitkomst ook niet heel anders zijn geweest.

Ik draai al wat langer mee in de wereld waardoor het wat makkelijker wordt om het grotere plaatje te zien. Als alle ellende die de afgelopen 45 jaar (zolang kijk ik al journaal) in het nieuws was waarheid was geworden hadden we hier niet meer gezeten met alle welvaart die we hebben. Ook leuk om af en toe eens oude journaals uit de jaren 70/80 op youtube op te zoeken. Kommer en kwel en drama na drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Frame164 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:54:
[...]

Ik kan eerlijk gezegd niet zoveel met dat soort onderzoeken. Als je die vraag in alle branches stelt dan zal je waarschijnlijk in 9 van de 10 gevallen hetzelfde antwoord krijgen .Het gras is immers elders altijd groener. En als je die vraag 15 jaar geleden had gesteld zou de uitkomst ook niet heel anders zijn geweest.

Ik draai al wat langer mee in de wereld waardoor het wat makkelijker wordt om het grotere plaatje te zien. Als alle ellende die de afgelopen 45 jaar (zolang kijk ik al journaal) in het nieuws was waarheid was geworden hadden we hier niet meer gezeten met alle welvaart die we hebben. Ook leuk om af en toe eens oude journaals uit de jaren 70/80 op youtube op te zoeken. Kommer en kwel en drama na drama.
Op zich geloof ik dat cijfer ook niet helemaal: veel mensen overdrijven om wellicht een punt te maken, zullen het toch maar slikken en eraan wennen, parttime werken ipv te stoppen, zijn al 45+ dus mikken op vroegpensioen etc. Plus dat er nog huisartsen bijkomen, terwijl zo'n onderzoek kan suggereren dat er maar 20% huisartsen overblijven. Het zal allemaal niet zo heet gegeten worden als hier wordt opgediend.

Tegelijk, wat je wel kan afleiden, is dat blijkbaar een grote meerderheid op dit moment níet tevreden is. En het lijkt me wel verstandig als overheid om dat serieus te nemen. Want stel dat er ipv 80% 'maar' 25% stoppen en er komen er weer 20% nieuwe bij, heb je toch een probleem. En dat wil je nú aanpakken, over 15 jaar ben je te laat en zit je jarenlang met tekorten (die er al zijn en het wordt er niet beter op), ook niet fijn voor de zittende huisartsen die het dan tyfusdruk krijgen (die hebben het al druk, 1 FTE huisarts is gemiddeld 59 uur/week).

Het lijkt me ook een probleem wat veel breder speelt in de maatschappij, heel veel beroepsgroepen vinden het werk niet zo leuk meer, en dan vooral de administratieve kant en het gebrek aan autonomie. Een groot deel van mijn familie zit/zat in het onderwijs, maar een zorgwekkend deel is recent gestopt, zijn parttime gaan werken of zitten met een burnout thuis. Dit allemaal omdat het gewoon teveel is geworden qua uren, qua niet-kerntaken, qua druk om steeds andere uitvallers op te vangen, qua gebrek aan waardering. Laten we dat nu niet ook bij andere belangrijke beroepsgroepen zoals huisartsen gebeuren alsjeblieft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
Advies Raad van State: neem avondklok op in 'coronawet’

De Raad van State is gematigd positief over de nieuwe Wpg van minister Kuipers. De RvS adviseert het kabinet om in de nieuwe Wpg ook scholensluiting, de coronapas alsmede de avondklok op te nemen. Deze drie onderwerpen zijn op verschillende momenten uit de nieuwe Wpg verdwenen omdat ze politiek en maatschappelijk uiterst gevoelig liggen. Als deze drie zaken toegevoegd zijn aan het voorstel voor de nieuwe Wpg mag de wet naar de Tweede Kamer volgens de RvS.

Edit:

Voor degenen die niet Trouw kunnen lezen, de NOS heeft inmiddels ook dit bericht staan:

Raad van State positief over coronawet, wel vragen of die toereikend is

[ Voor 18% gewijzigd door CMD-Snake op 29-08-2022 13:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

CMD-Snake schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:05:

De Raad van State is gematigd positief over de nieuwe Wpg van minister Kuipers. De RvS adviseert het kabinet om in de nieuwe Wpg ook scholensluiting, de coronapas alsmede de avondklok op te nemen. Deze drie onderwerpen zijn op verschillende momenten uit de nieuwe Wpg verdwenen omdat ze politiek en maatschappelijk uiterst gevoelig liggen. Als deze drie zaken toegevoegd zijn aan het voorstel voor de nieuwe Wpg mag de wet naar de Tweede Kamer volgens de RvS.

Edit:

Voor degenen die niet Trouw kunnen lezen, de NOS heeft inmiddels ook dit bericht staan:

Heb eigenlijk geen goed woord meer over voor dit soort mensen. Leven die in een andere wereld? Corona is amper nog meer dan een snotneus voor de meeste mensen. De avondklok was één van de meest zinloze en controversiële maatregelen ooit. De coronapas heeft ook voor heel veel ellende en verdeeldheid gezorgd. Hoe durven ze dit überhaupt te opperen?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Dennahz schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:02:
[...]

Heb eigenlijk geen goed woord meer over voor dit soort mensen. Leven die in een andere wereld? Corona is amper nog meer dan een snotneus voor de meeste mensen. De avondklok was één van de meest zinloze en controversiële maatregelen ooit. De coronapas heeft ook voor heel veel ellende en verdeeldheid gezorgd. Hoe durven ze dit überhaupt te opperen?
Ik denk dat dit vooral wordt opgesteld voor als er een dodelijker virus verschijnt. En dan hoeft het geeneens over corona te gaan maar ook een compleet anders virus?

Men wil schijnbaar beter voorbereid zijn op een volgende pandemie. Er staat ook weer doodleuk "schoolsluiting" in. Terwijl er eerder nog werd gezegd dat de scholen nooit meer dicht zouden mogen :')

Dit gaat never door de kamers komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MTFDarkEagle
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:03
Als de nood aan de man is (lees: beetje flink ziekmakend/dodelijk & besmettelijke ziekte) moet je eens op letten hoe gauw dingen weer dicht gaan..

Dat er nu meer/beter juridisch/wettelijk over wordt nagedacht is toch goed?
(nog even los van de specifieke inhoud)

Gegroet! Lukas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
Vlassie1980 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:07:
[...]

Ik denk dat dit vooral wordt opgesteld voor als er een dodelijker virus verschijnt. En dan hoeft het geeneens over corona te gaan maar ook een compleet anders virus?

Men wil schijnbaar beter voorbereid zijn op een volgende pandemie. Er staat ook weer doodleuk "schoolsluiting" in. Terwijl er eerder nog werd gezegd dat de scholen nooit meer dicht zouden mogen :')

Dit gaat never door de kamers komen.
buiten dat. Is er ook geborgd wat dan de criteria voor avondklok en schoolsluiting moeten zijn, wie hierover mag/moet meebeslissen etc? want een minister die het 'op papier' naar eigen inzicht mag besluiten lijkt me niet de beste juridische basis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CMD-Snake schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 13:05:

Edit:

Avondklok? Daar deed ik al niet aan en nu hebben we ook nog eens een hond. Ik ben voorbereid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
We krijgen sowieso al de maken met een flinke val in koopkracht en torenhoge energierekeningen. Als ze daarop nog eens wat vrijheid beperkende coronamaatregelen gooien kan het wel eens een winter of discontent worden.

Het advies van de RvS is niet bindend, dus Kuipers kan er nog voor kiezen om de meest gevoelige maatregelen weg te laten om de kansen te vergroten dat zijn nieuwe Wpg aangenomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-10 18:36

Agent47

I always close my contracts.

CMD-Snake schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:02:
We krijgen sowieso al de maken met een flinke val in koopkracht en torenhoge energierekeningen. Als ze daarop nog eens wat vrijheid beperkende coronamaatregelen gooien kan het wel eens een winter of discontent worden.

Het advies van de RvS is niet bindend, dus Kuipers kan er nog voor kiezen om de meest gevoelige maatregelen weg te laten om de kansen te vergroten dat zijn nieuwe Wpg aangenomen wordt.
Zie het al helemaal voor me: " Iedereen blijft binnen"

" Neuj, dan moet de kachel aan" _/-\o_ :+

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
CMD-Snake schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:02:

Dat kan hij doen, maar dan heeft hij die gevoelige maatregelen ook niet in de gereedskapskist en wordt een spoedwet wellicht op vorm 'maar u had het goed kunnen regelen' afgeserveerd (naast de inhoud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-10 11:16

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Agent47 schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:04:
[...]

Om maar niet te spreken over "Thuiswerken" vs "op kantoor is het misschien nog lekker warm".

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
[...]

Of de verloskundigen zien een oplossing van de babyboom generatie tegemoet in hun klandizie :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Coach4All schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:16:
[...]

Om maar niet te spreken over "Thuiswerken" vs "op kantoor is het misschien nog lekker warm".
Ik vraag het me af. Na ruim 2 jaar thuiswerken is mijn gasverbruik niet veel gestegen ten opzichte van pre-Corona. En ik verwacht dat veel bedrijven de thermostaat komende winter ook een graad (of twee) lager zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
Dennahz schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 14:02:
[...]

Dat deze maatregelen er in staan is op zich niet zo'n probleem, maar worden ze wel gewaarborgd met parlementaire controle en rechterlijke toetsing? Dat lijkt me veel belangrijker, dat in de Wpg wel de scheiding der machten zo veel mogelijk van kracht blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

downtime schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:43:
[...]

Ik vraag het me af. Na ruim 2 jaar thuiswerken is mijn gasverbruik niet veel gestegen ten opzichte van pre-Corona. En ik verwacht dat veel bedrijven de thermostaat komende winter ook een graad (of twee) lager zetten.
Ik las ook al dingen over kantoorsluitingen op bepaalde dagen om op stook kosten te besparen.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stoney3K schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:56:
Dat deze maatregelen er in staan is op zich niet zo'n probleem, maar worden ze wel gewaarborgd met parlementaire controle en rechterlijke toetsing? Dat lijkt me veel belangrijker, dat in de Wpg wel de scheiding der machten zo veel mogelijk van kracht blijft.
Het is een copy-paste van de Twm. Dus Kuipers vaardigt een decreet uit om een maatregel te activeren en naderhand buigt de Tweede Kamer zich erover. Theoretisch zou het kunnen werken, alleen loop je tegen het probleem aan dat zolang de coalitie hun minister wil plezieren de oppositie er geen speld tussen kan krijgen. De helft+1 bepaald en de rest krijgt helemaal het nakijken.
downtime schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:43:
De ligt natuurlijk aan je patroon. Als er de hele dag door altijd wel iemand thuis was dan staat je kachel mogelijk de hele dag toch al aan. Als er overdag niemand thuis is zal de kachel lager staan en bij thuiswerken worden je kosten dan hoger.

Dat is nog gunstig. Een uitermate negatieve zienswijze zou zijn: De overheid is haantje de voorste als ze repressieve maatregelen mogen nemen en laat het verder afweten. Als ik een populistische politicus was wist ik wel hoe ik dit zou brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

YakuzA schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:56:
[...]

Ik las ook al dingen over kantoorsluitingen op bepaalde dagen om op stook kosten te besparen.
Dat is mogelijk aan zet bij sommige werkgevers ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 22:11
CMD-Snake schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 17:18:
[...]
Het is een copy-paste van de Twm. Dus Kuipers vaardigt een decreet uit om een maatregel te activeren en naderhand buigt de Tweede Kamer zich erover. Theoretisch zou het kunnen werken, alleen loop je tegen het probleem aan dat zolang de coalitie hun minister wil plezieren de oppositie er geen speld tussen kan krijgen. De helft+1 bepaald en de rest krijgt helemaal het nakijken.
Bij mijn weten is dat hoe ons politieke systeem werkt.
Dus kan je het verschil uitleggen dat het er anders met de helft + 1 niet doorheen zou komen als het niet vooraf in wetgeving zit, maar die wetgeving op het moment supreme nog aangenomen zou moeten worden waarbij de helft + 1 geen andere mening is toegedaan ?

Ik ben er op zich niet zo zeer aan die wet gehecht, omdat het an sich met noodverordeningen ook grosso modo wel te regelen valt. Nadeel daarvan is wel dat je dan op een lager overheidsniveau zit. Daarnaast leven we intussen in een maatschappij waarbij iedereen alles elke dag lijkt te willen aanvechten en op die moment supremes is dat gehannes en in twijfel getrek ook matig handig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
gekkie schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:31:
Bij mijn weten is dat hoe ons politieke systeem werkt.
Dus kan je het verschil uitleggen dat het er anders met de helft + 1 niet doorheen zou komen als het niet vooraf in wetgeving zit, maar die wetgeving op het moment supreme nog aangenomen zou moeten worden waarbij de helft + 1 geen andere mening is toegedaan ?
Het probleem is dat de partijtrouw van Kamerleden dusdanig vormen heeft aangenomen dat er geen kritische gedachte meer mogelijk is. Tweede Kamer lid worden is een beloning voor de meest trouwe leden in de partij, die zonder blikken of blozen en tegen elke prijs hun coalitie zullen steunen. En mocht iemand zich ooit bedenken dan ligt die zo uit de partij.

Wat mij betreft gaat voor het instellen van dit soort beperkende maatregelen de grens omhoog naar 2/3 van de stemmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
CMD-Snake schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:49:
[...]

Het probleem is dat de partijtrouw van Kamerleden dusdanig vormen heeft aangenomen dat er geen kritische gedachte meer mogelijk is. Tweede Kamer lid worden is een beloning voor de meest trouwe leden in de partij, die zonder blikken of blozen en tegen elke prijs hun coalitie zullen steunen. En mocht iemand zich ooit bedenken dan ligt die zo uit de partij.
Het grotere probleem is dat een minister nu éénzijdig per decreet zeer zware vrijheidsbeperkende maatregelen uit kan vaardigen, die pas achteraf door de Kamer hoeven te worden beoordeeld.

Een kwaadwillende minister zou dus bijvoorbeeld met een coronamaatregel de plenaire vergadering van de Kamer onmogelijk kunnen maken of de Kamerverkiezingen voor onbepaalde tijd opschorten, en zo zijn eigen machtspositie veilig stellen om het parlement en om de rechterlijke macht heen.

Iedereen die geschiedenis heeft gehad weet dat dat een loophole is die we niet in het systeem moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
CMD-Snake schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:49:
[...]

Wat mij betreft gaat voor het instellen van dit soort beperkende maatregelen de grens omhoog naar 2/3 van de stemmen.
Yups, maar daar mee maakt het dus betrekkelijk weinig uit of het nu al in een wet opgenomen is of niet.
Het probleem is inderdaad het weinig kritisch zijn op eigen werk, eigen argumenten en kwaliteit van wetgeving en uitvoering, ook in algemene zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Stoney3K schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:04:
[...]
Het grotere probleem is dat een minister nu éénzijdig per decreet zeer zware vrijheidsbeperkende maatregelen uit kan vaardigen, die pas achteraf door de Kamer hoeven te worden beoordeeld.

Een kwaadwillende minister zou dus bijvoorbeeld met een coronamaatregel de plenaire vergadering van de Kamer onmogelijk kunnen maken of de Kamerverkiezingen voor onbepaalde tijd opschorten, en zo zijn eigen machtspositie veilig stellen om het parlement en om de rechterlijke macht heen.

Iedereen die geschiedenis heeft gehad weet dat dat een loophole is die we niet in het systeem moeten houden.
Ik denk dat iedereen die geschiedenis heeft gehad, ook wel weet dat dat zelden de doorslaggevende factor is geweest, omdat men uiteindelijk toch wel een meerderheid had. En met die meerderheid kun je nou eenmaal vrij veel, al blijft het nog steeds de vraag:
  • wat een rechter daar effectief mee gaat doen in zo'n geval.
  • of de uitvoerenden van de uitvoerende macht (zeker na een negatieve uitspraak van een rechter) daar voor gevolg in de uitvoering aan gaan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
Frame164 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:54:
[...]

Uit officiele cijfers van afgelopen jaar blijkt dat het aantal praktijkhouders zo'n 1k is terug gelopen in 2021. dit heeft puur met regeldruk en 'zwaarte' van het parktijkhouder zijn (personeelstekorten, huisvesting perikelen wegens niet dekkende kosten vergoeding, tekort aan waarnemers om op vakantie te gaan, totaal onnodige extra administratieve controles (WTZA), slechte Avond/nacht/weekend regeling).
Totale beroepsgroep is nog min of meer stabiel gebleven

goed nieuws in het kader van de covid in dit draadje:

https://www.nu.nl/coronav...ant-zijn-goedgekeurd.html

we gaan in ieder geval prikken met vaccins tegen omicron, lijkt me een stuk verstandiger dan 'meer van hetzelfde'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
TerraGuy schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:55:
[...]

Op zich geloof ik dat cijfer ook niet helemaal: veel mensen overdrijven om wellicht een punt te maken, zullen het toch maar slikken en eraan wennen, parttime werken ipv te stoppen, zijn al 45+ dus mikken op vroegpensioen etc. Plus dat er nog huisartsen bijkomen, terwijl zo'n onderzoek kan suggereren dat er maar 20% huisartsen overblijven. Het zal allemaal niet zo heet gegeten worden als hier wordt opgediend.

Tegelijk, wat je wel kan afleiden, is dat blijkbaar een grote meerderheid op dit moment níet tevreden is. En het lijkt me wel verstandig als overheid om dat serieus te nemen. Want stel dat er ipv 80% 'maar' 25% stoppen en er komen er weer 20% nieuwe bij, heb je toch een probleem. En dat wil je nú aanpakken, over 15 jaar ben je te laat en zit je jarenlang met tekorten (die er al zijn en het wordt er niet beter op), ook niet fijn voor de zittende huisartsen die het dan tyfusdruk krijgen (die hebben het al druk, 1 FTE huisarts is gemiddeld 59 uur/week).

Het lijkt me ook een probleem wat veel breder speelt in de maatschappij, heel veel beroepsgroepen vinden het werk niet zo leuk meer, en dan vooral de administratieve kant en het gebrek aan autonomie. Een groot deel van mijn familie zit/zat in het onderwijs, maar een zorgwekkend deel is recent gestopt, zijn parttime gaan werken of zitten met een burnout thuis. Dit allemaal omdat het gewoon teveel is geworden qua uren, qua niet-kerntaken, qua druk om steeds andere uitvallers op te vangen, qua gebrek aan waardering. Laten we dat nu niet ook bij andere belangrijke beroepsgroepen zoals huisartsen gebeuren alsjeblieft.
Maar is die ontevredenheid echt iets van deze tijd? Toen ik 40 jaar geleden op school zat zaten leraren al te klagen. En in mijn omgeving keken mensen vanaf hun 40e ook al uit naar hun pensioen omdat ze ontevreden waren met hun werk. Daarnaast is een ontevredenheid niet per definitie slecht. Zonder ontevredenheid geen verbetering en vooruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy

TerraGuy

Frame164 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 20:52:
[...]

Maar is die ontevredenheid echt iets van deze tijd? Toen ik 40 jaar geleden op school zat zaten leraren al te klagen. En in mijn omgeving keken mensen vanaf hun 40e ook al uit naar hun pensioen omdat ze ontevreden waren met hun werk. Daarnaast is een ontevredenheid niet per definitie slecht. Zonder ontevredenheid geen verbetering en vooruitgang.
Ontevredenheid zal er op bepaalde momenten altijd wel geweest zijn inderdaad. Geen idee of het te kwantificeren valt of het nu meer is of meer reden toe dan zeg 40 jaar geleden. Of dat het überhaupt te vergelijken is waarom er ontevredenheid was toen en nu. Elke grote verandering gaat vaak gepaard met geklaag. En 80 jaar geleden zat men ook in een cris

En ja, goed ingezette ontevredenheid kan zorgen voor verbetering en vooruitgang, doordat mensen dingen gaan bedenken waarom ze ontevreden zijn en dat aanpakken. Of dat de overheid ze tegemoet komt. Zeker als er steeds meer gestaakt gaat worden of als er incidenten ontstaan - mensen die ernstig ziek worden of dood gaan omdat de arts het te druk had, of klassen die thuis zitten omdat er geen docenten zijn waardoor de ouders niet naar het werk kunnen etc. Dan ontstaat er vanzelf wel draagvlak voor verbetering.

Het punt is wel: als er inderdaad steeds meer artsen en docenten gaan stoppen of met een burnout thuis zitten dan er vers bij komen vanwege gerede klachten over dat werk, dan zitten we wel jarenlang met een probleem van te weinig mensen. Dat heb je niet 1-2-3 weer opgelost. Als het werk zo vervelend is gemaakt door tig bijzaken dan moet dat eerst helemaal op de schop, daarna nog mensen overtuigen om weer docent/huisarts enzo te worden. Ben je zo jaren verder. Helemaal met de snelheid van aanpakken die Rutte laat zien de laatste jaren, terwijl je juist grote problemen vóór wil zijn in plaats van Rutte's tactiek van brandjes blussen. Dat gaat goed totdat er een kwart van je land in de fik staat en de helft van de brandweermannen ondertussen met een burnout thuis zit vanwege teveel bluswerk :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brothermaynard
TerraGuy schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:54:
[...]

Ontevredenheid zal er op bepaalde momenten altijd wel geweest zijn inderdaad. Geen idee of het te kwantificeren valt of het nu meer is of meer reden toe dan zeg 40 jaar geleden. Of dat het überhaupt te vergelijken is waarom er ontevredenheid was toen en nu. Elke grote verandering gaat vaak gepaard met geklaag. En 80 jaar geleden zat men ook in een cris

En ja, goed ingezette ontevredenheid kan zorgen voor verbetering en vooruitgang, doordat mensen dingen gaan bedenken waarom ze ontevreden zijn en dat aanpakken. Of dat de overheid ze tegemoet komt. Zeker als er steeds meer gestaakt gaat worden of als er incidenten ontstaan - mensen die ernstig ziek worden of dood gaan omdat de arts het te druk had, of klassen die thuis zitten omdat er geen docenten zijn waardoor de ouders niet naar het werk kunnen etc. Dan ontstaat er vanzelf wel draagvlak voor verbetering.

Het punt is wel: als er inderdaad steeds meer artsen en docenten gaan stoppen of met een burnout thuis zitten dan er vers bij komen vanwege gerede klachten over dat werk, dan zitten we wel jarenlang met een probleem van te weinig mensen. Dat heb je niet 1-2-3 weer opgelost. Als het werk zo vervelend is gemaakt door tig bijzaken dan moet dat eerst helemaal op de schop, daarna nog mensen overtuigen om weer docent/huisarts enzo te worden. Ben je zo jaren verder. Helemaal met de snelheid van aanpakken die Rutte laat zien de laatste jaren, terwijl je juist grote problemen vóór wil zijn in plaats van Rutte's tactiek van brandjes blussen. Dat gaat goed totdat er een kwart van je land in de fik staat en de helft van de brandweermannen ondertussen met een burnout thuis zit vanwege teveel bluswerk :P
Voor veel collega's is mn de administratieve last + het 'gooi maar over de schutting bij de huisarts'problematiek nu het grootste probleem (tesamen met het tekort aan waarnemers en ontoereikende vergoedingen voor (nacht)diensten en praktijk kosten).
focus van de LHV (landelijke huisartsen verenigiging) is dan ook mn daar op gericht in het voorliggende (matige) Integrale Zorgakkoord. Meer tijd voor de patient (kwalitatief betere zorg, vaak goedkoper door minder onnodige diagnostiek en doorverwijzing), sluitende vergoeding voor huisvesting/immateriele praktijkkosten (deze zijn nu gebaseerd op een onderzoek uit 2015) en een gedifferentieerd tarief en andere benadering voor de ANW diensten (alle huisartsen verantwoordelijk, ipv alleen de praktijkhouders. daarnaast wordt een 'random' avonddienst hetzelfde tarief betaald als bijv nachtdienst oud en nieuw en staan huisartsen buiten de 'arbeidtijdenwet' (wat niet gezond is))
De meeste huisartsen willen vooral weer doen waarvoor ze opgeleid zijn, namelijk 1e lijns zorg leveren aan mensen in hun praktijk. administratie kost momenteel tot 40% van de beschikbare uren (dus bij 1 fte is dat zo'n 25 uur/wk/huisarts!)

• Agent47

Agent47

" De nieuwe coronavaccinatieronde start 19 september. Ouderen en/of kwetsbaren en zorgpersoneel gaat voor, daarna volgen de jongeren. Iedereen van twaalf jaar en ouder komt uiteindelijk in aanmerking voor de herhaalprik met het op omikron toegespitste vaccin.'

BRON: AD.NL

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dat is mooi. Ben benieuwd welke uitnodiging eerst is.
Werk, zkh of huisarts.

• brothermaynard
Dennis1812 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:48:
Dat is mooi. Ben benieuwd welke uitnodiging eerst is.
Werk, zkh of huisarts.
‘Wij’ hebben nog geen instructies gehad over de extractie. De huisarts valt dan af, tenzij het weer zo’n ‘doe het maar even in je weekend’ opdracht wordt

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

brothermaynard schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:50:
[...]

‘Wij’ hebben nog geen instructies gehad over de extractie. De huisarts valt dan af, tenzij het weer zo’n ‘doe het maar even in je weekend’ opdracht wordt
"Mijn" huisarts is anders meestal erg snel hiermee.

En een stukje voorbereiding zullen ze wel gedaan hebben.

Enkel de mensen van de lijst halen die dood zijn sinds de laatste ronde en de mail kan de deur weer uit.

Prikteam weer oproepen (bestaande uit vrijwilligers bij onze praktijk) en een ruimte hebben ze al.
Dus opzich kan t binnen 24u rond zijn. 1 assistent een ochtendje opzetten en je bent een heel eind.

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dennis1812 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:52:
[...]

Enkel de mensen van de lijst halen die dood zijn sinds de laatste ronde en de mail kan de deur weer uit.
Want jij denkt dat er geen nieuwe zieken meer bijkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

downtime schreef op donderdag 8 september 2022 @ 17:58:
[...]

Want jij denkt dat er geen nieuwe zieken meer bijkomen?
Oh jawel. Maar die worden gedurende het jaar netjes op de grieppriklijst gezet. Dus als ze die mogen uitnodigen is het een kwestie van doden afschrapen.

Mits de administratie van de griepprik op orde is natuurlijk.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
Agent47 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:45:
" De nieuwe coronavaccinatieronde start 19 september. Ouderen en/of kwetsbaren en zorgpersoneel gaat voor, daarna volgen de jongeren. Iedereen van twaalf jaar en ouder komt uiteindelijk in aanmerking voor de herhaalprik met het op omikron toegespitste vaccin.'

BRON: AD.NL
Is er al iets bekend of die vaccinatieronde vrijblijvend wordt of dat ze het weer aan CoronaCheck willen koppelen?

• Agent47

Agent47

Stoney3K schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:09:
[...]

Is er al iets bekend of die vaccinatieronde vrijblijvend wordt of dat ze het weer aan CoronaCheck willen koppelen?
Vrijblijvend zo ver ik weet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-10 14:31
Stoney3K schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:09:
[...]

Als ze nu wederom aan gaan komen met een CoronaCheck, dan gaat de hele maatschappij steigeren denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Dutchy007 schreef op donderdag 8 september 2022 @ 18:30:
[...]

Als ze nu wederom aan gaan komen met een CoronaCheck, dan gaat de hele maatschappij steigeren denk ik.
Dat mag ik hopen ja :) Volgens mij is het deze keer echt vrijblijvend... zoals het altijd al had moeten zijn dus. Maar ja, we weten allemaal hoe wispelturig ze daar kunnen zijn.

Twitter

• Vlassie1980
Dennahz schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:50:
[...]

Dat mag ik hopen ja :) Volgens mij is het deze keer echt vrijblijvend... zoals het altijd al had moeten zijn dus. Maar ja, we weten allemaal hoe wispelturig ze daar kunnen zijn.
Mag hopen dat het inderdaad klaar is. Ze hebben die Coronamelder App al bij het grofvuil gezet, nu nog die verdomde CoronaCheck app weg graag.

Maar de RvS vind het toch nodig om schoolsluitingen en een CTB bewijs op te nemen in de wet Publieke Gezondheid. Als dat erdoorheen komt gaat het in slaapmodus om vervolgens met een knip van de vingers te kunnen worden gereactiveerd op basis van de urgentie.

Bij de eerste Omicrongolf hebben we gezien dat een lockdown niet nodig was, hopelijk hebben ze daar een beetje van geleerd maar ik weiger het te betwijfelen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:22
Ik (zorgpersoneel, althans ik werk in een ziekenhuis) kreeg vandaag de mogelijkheid om een prikafspraak bij de GGD te maken voor de herhaalprik.

Prikken worden vanaf volgende week gezet.

• Dennahz

Dennahz

Vlassie1980 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:17:
[...]

Mag hopen dat het inderdaad klaar is. Ze hebben die Coronamelder App al bij het grofvuil gezet, nu nog die verdomde CoronaCheck app weg graag.

Maar de RvS vind het toch nodig om schoolsluitingen en een CTB bewijs op te nemen in de wet Publieke Gezondheid. Als dat erdoorheen komt gaat het in slaapmodus om vervolgens met een knip van de vingers te kunnen worden gereactiveerd op basis van de urgentie.

Bij de eerste Omicrongolf hebben we gezien dat een lockdown niet nodig was, hopelijk hebben ze daar een beetje van geleerd maar ik weiger het te betwijfelen 8)
Ik ga me zelf in ieder geval niet meer aan enige maatregel houden. Het hoofdstuk is allang afgesloten hier.
Denk ook niet dat er nog iets gaat gebeuren hoor. Zelfs de WHO is wel een beetje klaar met corona.

RIVM zit liever nog even in de paniekstand, maar denk niet dat de bevolking gaat happen. Niet weer :)

Twitter

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:22
Dennahz schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:51:
[...]

Ik ga me zelf in ieder geval niet meer aan enige maatregel houden. Het hoofdstuk is allang afgesloten hier.
Denk ook niet dat er nog iets gaat gebeuren hoor. Zelfs de WHO is wel een beetje klaar met corona.

RIVM zit liever nog even in de paniekstand, maar denk niet dat de bevolking gaat happen. Niet weer :)
Dat stuk over de WHO heb je óf niet gelezen, óf niet goed begrepen. Daar staat namelijk niet dat de WHO "wel een beetje klaar is met corona", zoals jij dat bent omdat je geen zin meer hebt om je aan maatregelen te houden.

Wat er wel staat is dat de WHO denkt dat er, mét maatregelen als vaccinatie en testen, nu een goede kans is om corona van een pandemie te downgraden naar een endemie. Wat goed nieuws zou zijn, maar geenszins zou betekenen dat corona "over" is.

Het ziet ernaar uit dat de zorg, zelf zonder ingrijpende maatregelen, niet meer overbelast zal raken door corona, en dat is ontzettend goed nieuws.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Een link uit dat artikel leidt weer naar:

https://www.ad.nl/gezond/...en-omikron-goed~a6c01d84/
Pfizer heeft ook een ander aangepast vaccin in de maak dat beter tegen de subvarianten BA.4 en BA.5 van omikron moet beschermen. Bijna tachtig procent van de huidige coronabesmettingen wereldwijd wordt volgens wereldgezondheidsorganisatie WHO veroorzaakt door BA.5. EMA is nog bezig met de beoordeling van dát aangepaste vaccin. Hoe snel de goedkeuring voor dit vaccin komt en of dit op tijd is voor de aangekondigde najaarsronde, kan het CBG niet zeggen. ,,Maar zelfs de oorspronkelijke vaccins zijn nog zinvol en het is goed dat we meebewegen met mutaties. Dan zit je er altijd dichtbij met het op peil houden van de afweer", aldus De Boer.
Als er drie maanden tussen boosters moeten zitten (zoals ik lees in dat artikel) kun je dit pas op zijn allerallerallervroegst januari 2023 krijgen als je nu een booster neemt. En dat voor een vaccin tegen een variant die momenteel 80% van de gevallen omvat. Ik krijg toch weer het gevoel dat er achter feiten aangelopen wordt.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

In de uitnodiging voor de prik die ik net ontvangen heb staat:
[Quote]je krijgt het vernieuwde vaccin van Biontech Pfizer of Moderna. Je kunt nier kiezen.
Met dut vernieuwde vaccin ben je beter beschermd.

Is er dan nu 1 die weer net wat sneller is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Dennahz schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:51:
[...]

Je leest wat bijzonder weer :/

"De wereld is nog nooit in een betere positie geweest om een einde te maken aan de pandemie", zei WHO-directeur-generaal Tedros Adhanom Ghebreyesus

maar wel door dit:

Tedros adviseert daarom om te blijven testen en om iedereen in de risicogroepen te vaccineren.

Dat is iets anders als gedrag als
Ik ga me zelf in ieder geval niet meer aan enige maatregel houden.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dennis1812 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:03:
In de uitnodiging voor de prik die ik net ontvangen heb staat:
[Quote]je krijgt het vernieuwde vaccin van Biontech Pfizer of Moderna. Je kunt nier kiezen.
Met dut vernieuwde vaccin ben je beter beschermd.

Is er dan nu 1 die weer net wat sneller is?
:?

Nee. Dit is het vaccin dat specifiek voor Omicron gemaakt is.
Het originele vaccin was nog voor de originele variant. Nog voor Alpha ;)

(Hoop dat al die spelfouten van jou zijn, en niet van de flyer :+ )

[ Voor 13% gewijzigd door YakuzA op 15-09-2022 22:16 ]

PSN

• 42erik
  • Niet online
zacht schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:25:
Een link uit dat artikel leidt weer naar:

https://www.ad.nl/gezond/...en-omikron-goed~a6c01d84/

[...]

Als er drie maanden tussen boosters moeten zitten (zoals ik lees in dat artikel) kun je dit pas op zijn allerallerallervroegst januari 2023 krijgen als je nu een booster neemt. En dat voor een vaccin tegen een variant die momenteel 80% van de gevallen omvat. Ik krijg toch weer het gevoel dat er achter feiten aangelopen wordt.
he? Deze nieuwe komt juist precies op tijd

Het kabinet gaat er vanuit dat dit najaar de nieuwe prikken gebruikt kunnen worden, zo laat een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport weten.

• TerraGuy

TerraGuy

42erik schreef op donderdag 15 september 2022 @ 22:18:
[...]

he? Deze nieuwe komt juist precies op tijd

Het kabinet gaat er vanuit dat dit najaar de nieuwe prikken gebruikt kunnen worden, zo laat een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport weten.
Je hebt twee boosters toch nu? Wuhan + BA1 en Wuhan + BA4/BA5. Voor zover ik begrepen heb krijgen we hier de eerste met BA1. De versie met BA4/BA5 is nog maar net goedgekeurd.

Pagina: 1 ... 71 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.