Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Stoney3K schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:16:
Dat we misschien wel ziekmeldingen van besmettelijke ziektes om anderen te beschermen moeten accepteren, is een discussie die misschien wel gevoerd mag worden, maar dan moet het niet beperkt blijven tot corona omdat we daar toevallig op testen.
Dat is dus inderdaad één van de punten waar ik wel benieuwd naar ben. Gaan we als maatschappij echt anders kijken naar ziektes die niet direct schadelijk zijn voor de gezondheid maar wel voor je omgeving.
Want ook een simpele verkoudheid betekent voor sommige mensen echt een paar dagen thuis blijven, wil je dan dat risico nemen op je werk? Waarom koste wat kost rochelend doorbuffelen als daardoor de totale productiviteit onder de streep juist afneemt?

Misschien gaat covid een ander licht op dat soort overwegingen werpen, maar ergens heb ik ook het gevoel dat we toch wel weer terug zakken naar de oude stijl. Het zit vaak ook een beetje in de mensen zelf, want waarom zou ik mij ziek melden en thuis netflix gaan kijken als ik ook gewoon een beetje op 70% door kan werken achter m'n bureautje?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Gonadan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:19:
[...]

Het is echt heel erg simpel, van het meeste werkende personeel wordt bijna niemand meer echt ziek van het virus, het is echt maximaal niveau verkoudheid. Daarmee is er geen belemmering om te werken anders dan dat er een advies geld van uit de overheid omdat men nog steeds bang is voor pieken in de zorg.

Vanuit die gedachte is er simpelweg geen extra risico voor het andere personeel, want die worden namelijk amper ziek. Thuis blijven terwijl je niet ziek ben is juist wat het tekort creëert, niet ziekte zelf.

[...]

Je hebt blijkbaar niet goed gelezen. Zowel de NOS als ik geven namelijk aan dat men zich niet ziek gemeld had maar slechts aangegeven dat de test positief was. De reactie van de werkgever daarop was een vraag of werken niet toch mogelijk was.
Daar voelde de medewerker zich niet prettig bij dus melde zich officieel ziek, wat door de werkgever zonder morren werd geaccepteerd.

Het gaat dus zuiver om het feit dat er werkgevers zijn die een positieve test op zich niet als ziek beschouwen, maar dat zij een officiële ziekmelding verwachten. Nu weten we niet hoe begripvol de communicatie verlopen is, maar blijkbaar kan je je zonder problemen ziek melden en hoef je dan gewoon niet te werken.
Het is allemaal niet zo moeilijk. Heb je een positieve test en wil je geen discussie, dan meld je je gewoon meteen ziek.
Het is inderdaad niet moeilijk. De overheid geeft aan thuis te blijven, dus de werkgevers hadden die vraag niet eens moeten stellen.

En nogmaals, je loopt ook risico op het besmetten van je klanten en dat zijn niet alleen pubers.

Echt alles aan wat die werkgevers deden is fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:23

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
Gonadan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:24:
[...]

Dat is dus inderdaad één van de punten waar ik wel benieuwd naar ben. Gaan we als maatschappij echt anders kijken naar ziektes die niet direct schadelijk zijn voor de gezondheid maar wel voor je omgeving.
Want ook een simpele verkoudheid betekent voor sommige mensen echt een paar dagen thuis blijven, wil je dan dat risico nemen op je werk? Waarom koste wat kost rochelend doorbuffelen als daardoor de totale productiviteit onder de streep juist afneemt?
Genoeg mensen die van een griepje of een verkoudheid totaal niet in de gaten hebben dat ze überhaupt besmet (en dus besmettelijk) zijn. Het brede spectrum aan symptomen maakt het net zoals met corona heel lastig om daar iets mee te doen.

Dan zou je niet alleen op corona, maar ook op verkoudheid en op griep preventief moeten gaan testen om mensen op de werkvloer te houden. Lijkt me niet alleen duur en onhaalbaar, maar waarschijnlijk is dat ook iets wat we als samenleving niet moeten willen. Het preventieve corona-testen zullen we vroeg of laat ook mee moeten stoppen, dat is geen oplossing die eindeloos is.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Eli3l schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:24:
Het is inderdaad niet moeilijk. De overheid geeft aan thuis te blijven, dus de werkgevers hadden die vraag niet eens moeten stellen.

En nogmaals, je loopt ook risico op het besmetten van je klanten en dat zijn niet alleen pubers.

Echt alles aan wat die werkgevers deden is fout.
Je leeft in een nogal theoretische wereld krijg ik het gevoel. Het is slechts een advies, dus fout bestaat in die zin niet eens.

Daarnaast snap ik het vanuit ondernemers heel erg goed. Ik van vanaf m'n toetsenbord stoer roepen dat je heel autistisch het advies moet volgen anders ben je fout, maar veel bedrijven hebben het al twee jaar zwaar en zitten gewoon klem.
Zodra een festival, vakantie, lekker uitgaan of andere vormen van vermaak in de planning staan dan zijn er maar weinig mensen die preventief een test gaan doen, laat staan dat ze het afzeggen als ze niet eens echt ziek zijn. Maar als werkgever mag je dan al niet eens de vraag stellen? Ridicuul.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Stoney3K schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:28:
Genoeg mensen die van een griepje of een verkoudheid totaal niet in de gaten hebben dat ze überhaupt besmet (en dus besmettelijk) zijn. Het brede spectrum aan symptomen maakt het net zoals met corona heel lastig om daar iets mee te doen.

Dan zou je niet alleen op corona, maar ook op verkoudheid en op griep preventief moeten gaan testen om mensen op de werkvloer te houden. Lijkt me niet alleen duur en onhaalbaar, maar waarschijnlijk is dat ook iets wat we als samenleving niet moeten willen. Het preventieve corona-testen zullen we vroeg of laat ook mee moeten stoppen, dat is geen oplossing die eindeloos is.
Je komt nu meteen zelf met een problematisch oplossing en schiet het op basis daarvan af, dat is natuurlijk niet echt constructief.
Het gaat simpelweg om anders kijken naar klachten als lichte griep of verkoudheid. Voor de beroepen die daadwerkelijk prima thuis kunnen werken, waarom zouden die dat dan niet wat vaker doen? En dan natuurlijk alleen als het echt kan, niemand heeft het over elkaar weer in de problemen forceren.

Wanneer er echt een cultuuromslag komt en het niet meer 'niet stoer' of 'geen goede werkethiek' is wanneer je vanwege een verkoudheid thuis blijft zullen misschien veel meer mensen dat wel doen. Want iedereen voelt het als hij verkouden is, al is het maar een iets rauwere neusholte. Alleen negeer je zoiets normaal gesproken gewoon en ga je lekker door.
Overigens heb ik geen idee of zo'n omslag onder de streep daadwerkelijk beter zou zijn voor het totaal, dat kan ik zelf niet overzien. Ik ben gewoon benieuwd of de kleine omslag die nu geweest is doorzet, of dat hij weer wegebt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
Gonadan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:43:
[...]

Je komt nu meteen zelf met een problematisch oplossing en schiet het op basis daarvan af, dat is natuurlijk niet echt constructief.
Het gaat simpelweg om anders kijken naar klachten als lichte griep of verkoudheid. Voor de beroepen die daadwerkelijk prima thuis kunnen werken, waarom zouden die dat dan niet wat vaker doen? En dan natuurlijk alleen als het echt kan, niemand heeft het over elkaar weer in de problemen forceren.
Bij (al dan niet) lichte klachten kun je er best wat over zeggen, maar dat zou betekenen dat we ook de coronazelftests niet meer nodig hebben. Of het nu verkoudheid, griep of corona is, de symptomen zijn hetzelfde en de reden waarom je dan thuis blijft (namelijk niet om anderen te besmetten) is dan ook hetzelfde.

Dat betekent dus ook dat je besmettingen zonder symptomen vroeg of laat echt voor lief moet gaan nemen.
Wanneer er echt een cultuuromslag komt en het niet meer 'niet stoer' of 'geen goede werkethiek' is wanneer je vanwege een verkoudheid thuis blijft zullen misschien veel meer mensen dat wel doen. Want iedereen voelt het als hij verkouden is, al is het maar een iets rauwere neusholte. Alleen negeer je zoiets normaal gesproken gewoon en ga je lekker door.
Die cultuuromslag is meer iets voor de werkgevers die natuurlijk niet willen dat mensen daar misbruik van maken. Bij genoeg bedrijven gaat dat hartstikke prima, maar je hebt aan de ene kant werknemers die met elk kwaaltje (vaak op maandagochtend als er zondag gevoetbald is ;)) zich ziek melden en aan de andere kant heb je werkgevers met een houding "ziek word je, verzuim is een keuze" die er alles aan doen om de hoeveelheid ziekteverzuim te minimaliseren. Dan gaat het dus puur en alleen om aanwezige uren en niet over hoe productief je in die uren eigenlijk bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Gonadan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:38:
[...]

Je leeft in een nogal theoretische wereld krijg ik het gevoel. Het is slechts een advies, dus fout bestaat in die zin niet eens.

Daarnaast snap ik het vanuit ondernemers heel erg goed. Ik van vanaf m'n toetsenbord stoer roepen dat je heel autistisch het advies moet volgen anders ben je fout, maar veel bedrijven hebben het al twee jaar zwaar en zitten gewoon klem.
Zodra een festival, vakantie, lekker uitgaan of andere vormen van vermaak in de planning staan dan zijn er maar weinig mensen die preventief een test gaan doen, laat staan dat ze het afzeggen als ze niet eens echt ziek zijn. Maar als werkgever mag je dan al niet eens de vraag stellen? Ridicuul.
Het advies is er niet voor niets. Je brengt willens en wetens je klanten en personeel in gevaar. Dat is gewoon fout. Daar is niks theoretisch of autistisch (zoals jij dat noemt) aan.

We hebben het hier over bedrijven (de werkgever) die weldegelijk wettelijk die verantwoordelijk hebben om voor de veiligheid van hun personeel en klanten zorg te dragen. Dat is iets anders als een privé persoon die naar een feestje gaat. Je vergelijking gaat nogal mank hier.

NB: really? Autistisch roepen? Als admin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Stoney3K schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:48:
Bij (al dan niet) lichte klachten kun je er best wat over zeggen, maar dat zou betekenen dat we ook de coronazelftests niet meer nodig hebben. Of het nu verkoudheid, griep of corona is, de symptomen zijn hetzelfde en de reden waarom je dan thuis blijft (namelijk niet om anderen te besmetten) is dan ook hetzelfde.

Dat betekent dus ook dat je besmettingen zonder symptomen vroeg of laat echt voor lief moet gaan nemen.
Dat is toch evident? De zelftests zijn nu al optioneel, dat is echt geen blijvertje. Mogelijk leeft het weer op als in het najaar het gevoel van urgentie in de maatschappij weer wat toeneemt, maar als we op termijn echt helemaal uit de (voor het publiek direct zichtbare) problemen raken dan gaat het merendeel geen test meer doen.
Die cultuuromslag is meer iets voor de werkgevers die natuurlijk niet willen dat mensen daar misbruik van maken. Bij genoeg bedrijven gaat dat hartstikke prima, maar je hebt aan de ene kant werknemers die met elk kwaaltje (vaak op maandagochtend als er zondag gevoetbald is ;)) zich ziek melden en aan de andere kant heb je werkgevers met een houding "ziek word je, verzuim is een keuze" die er alles aan doen om de hoeveelheid ziekteverzuim te minimaliseren. Dan gaat het dus puur en alleen om aanwezige uren en niet over hoe productief je in die uren eigenlijk bent.
Nou nee, zo simpel is het helaas niet, al vind ik je voorbeeld wel een herkenbare. :D

Zelf werk ik bij een bedrijf wat daar juist heel goed mee om gaat, maar dan zie je dat mensen uit zichzelf vaak nog willen werken of het bagatelliseren. Het zit echt in zowel werkgevers als werknemers.
Neemt niet weg dat er helaas een hoop bedrijven zijn die inderdaad nog maatregelen hebben om verzuim tegen te gaan, iets wat in beginsel al fout is. Heb je het gevoel dat iemand misbruik maakt dan ga je het gesprek aan, dat los je niet op met algemene regeltjes die iedereen onder druk zetten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15-10 21:55
Gonadan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:24:
[...]

Misschien gaat covid een ander licht op dat soort overwegingen werpen, maar ergens heb ik ook het gevoel dat we toch wel weer terug zakken naar de oude stijl. Het zit vaak ook een beetje in de mensen zelf, want waarom zou ik mij ziek melden en thuis netflix gaan kijken als ik ook gewoon een beetje op 70% door kan werken achter m'n bureautje?
Hoe breng je dat bij je baas dan? Betaal me die dag maar voor circa 70% uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Eli3l schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:01:
Het advies is er niet voor niets. Je brengt willens en wetens je klanten en personeel in gevaar. Dat is gewoon fout. Daar is niks theoretisch of autistisch (zoals jij dat noemt) aan.

We hebben het hier over bedrijven (de werkgever) die weldegelijk wettelijk die verantwoordelijk hebben om voor de veiligheid van hun personeel en klanten zorg te dragen. Dat is iets anders als een privé persoon die naar een feestje gaat. Je vergelijking gaat nogal mank hier.

NB: really? Autistisch roepen? Als admin?
Het was geen beoordeling van jou als persoon, het staat symbool voor hoe soms met adviezen omgegaan wordt. Het heel strikt redeneren vanuit de regels zonder ook maar enige inleving in ondernemers of personeel wat hun baan zou verliezen als het bedrijf moet sluiten is heel eenzijdig gekeken.

Soms bekruipt mij ook het gevoel dat de betekenis van het woord 'advies' verloren is gegaan. Dat betekent dat aangeraden word je op een bepaalde manier te dragen, niet meer dan dat. Een goed burger probeert dat dan na te streven, maar niet ten koste van alles. Kan of lukt het niet om wat voor redenen dan ook dan is dat niet meteen fout. Zo werkt de wereld simpelweg niet.
Natuurlijk zijn er ook werkgevers die wel echt fout zitten, of ongezonde druk uitoefenen, maar het wordt nu gebracht alsof elke werkgever die uit noodzaak de grenzen probeert op te zoeken of te rekken meteen crimineel bezig is. Dat is gewoonweg niet correct.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dhr. Satoshi schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:10:
Hoe breng je dat bij je baas dan? Betaal me die dag maar voor circa 70% uit?
Denk je dat je gratis bent als je je ziek meldt? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Eli3l schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:56:
[...]

Dus dan is het niet logisch, want we zijn nog niet op dat punt. 8)7

Onze minister denkt er niet zo over zoals de wergevers in het artikel van de NOS, die stelt enkel dat als het zo is dat het virus in de toekomst vergelijkbaar is met een neusverkoudheid, dat we er dan anders mee om zullen gaan.

Daar zijn we nog lang niet, ongeacht wat de werkgevers in het artikel van de NOS zelf vinden.
Jij zegt dat het totaal onlogisch is, ik probeer je alleen te laten zien dat met een enkele gewijzigde voorwaarde het wel logisch kan zijn. Persoonlijk vind ik het voor een restaurant niet zo handig om met positief geteste medewerkers door te gaan, maar voor een staalfabriek zonder klantcontact waar niemand ooit last had van een besmetting snap ik dat ze het op de werkvloer niet zo serieus meer nemen.
'Daar zijn we nog lang niet' klinkt wel erg pessimistisch. :+ Bij dezelfde ziekenhuisbezetting als november 2021 hebben we ruim 4x zo veel besmettingen(op basis van rioolwater) en de verzadiging/daling is al weer ingezet. Zonder het invoeren van aanvullende maatregelen of een recente prikspurt. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15-10 21:55
Gonadan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:13:
[...]

Dat begrijp ik wel. Dat ben ik benieuwd hoe je dit naar jezelf brengt? Je collega`s liggen in bed bij te komen en rust te nemen terwijl jij door knalt op 70%... Zonder er een cent meer aan te verdienen + risico op langer ziek zijn door je 70% inspanning terwijl je je al niet zo fit voelt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:27
Dat doorwerken bij klachten is niet alleen iets van werkgevers natuurlijk, dat is gewoon de cultuur die vanaf kinds af aan erin wordt gestampt. Zo lang ik geen koorts had moest ik van m'n ouders gewoon naar school toe en aan het gesnotter en gekuch te horen de rest van de klas ook. Luisteren naar je lichaam en symptomen is niet iets wat we mensen van jongs af aan bij brengen in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
Gonadan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:13:
[...]

Dat is dus voor werkgevers ook vaak het probleem: Een zieke werknemer kost geld, maar levert op dat moment niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Cobb schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:02:
@jadjong die titel van Nu.nl is misleidend en clickbait. Kuipers brengt tot drie keer toe een flinke nuance aan in zijn uitspraken en doet ze alleen maar omdat de interviewer blijft doorzeuren.
Kuipers geeft duidelijk aan dat hij nu nog niet vindt dat het virus afgedaan kan worden als een simpele neusverkoudheid.
Zo ver was ik al, de werkgevers vinden dat het punt van die neusverkoudheid bereikt is en onze minister vindt dat nog niet. De laatste heeft natuurlijk net iets meer te zeggen daar over. (en in een uitzonderlijk geval ook nog eens vakinhoudelijke kennis)
Aan het werk gaan of moeten met een ziekmakend virus onder de leden zou niet vanzelfsprekend moeten zijn, daar moeten we van 'in de basis' van af. Voor Corona leek het wel of je gehuldigd werd door je werkgever als je ziek naar de zaak ging.

Wordt het echt voor 99% een snotneus variant dan zeg ik ok, maar daar zijn we nog lang niet. Zelf ben ik nog goed ziek geweest van de tweede corona besmetting en momenteel ligt mijn neefje met een barstende koppijn al 2 dagen in bed met zijn tweede besmetting.
Misschien behoor jij wel bij de 1%. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
BarôZZa schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:22:
Dat doorwerken bij klachten is niet alleen iets van werkgevers natuurlijk, dat is gewoon de cultuur die vanaf kinds af aan erin wordt gestampt. Zo lang ik geen koorts had moest ik van m'n ouders gewoon naar school toe en aan het gesnotter en gekuch te horen de rest van de klas ook.
Sterker nog, als je met snotteren en kuchen thuis bleef terwijl je geen koorts had (of geen doktersverklaring kon geven), dan kon je een bezoekje verwachten van de leerplichtambtenaar. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dhr. Satoshi schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:20:
[...]

Dat begrijp ik wel. Dat ben ik benieuwd hoe je dit naar jezelf brengt? Je collega`s liggen in bed bij te komen en rust te nemen terwijl jij door knalt op 70%... Zonder er een cent meer aan te verdienen + risico op langer ziek zijn door je 70% inspanning terwijl je je al niet zo fit voelt...
En dat is dus precies waarom ik benieuwd ben of er nu een cultuuromslag komt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-10 22:12
Stoney3K schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 12:24:
[...]

Sterker nog, als je met snotteren en kuchen thuis bleef terwijl je geen koorts had (of geen doktersverklaring kon geven), dan kon je een bezoekje verwachten van de leerplichtambtenaar. ;)
In welke periode was dit? Ik ben als kind regelmatig ziek geweest (geen koorts), omdat ik astma heb, waar ik destijds veel last van had en daardoor niet naar school kon. Als ik (bij wijze van spreken) op een meter van een hond was geweest was ik een week ziek (terwijl we nu zelf hondeneigenaar zijn). Ik kan mij niet herinneren dat we ooit bezoek hebben gehad van een leerplichtambtenaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:19
Gonadan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 09:18:
Artikel bij de NOS: https://nos.nl/artikel/24...rknemers-onder-druk-gezet

Als je als bedrijf al klem zit qua personeel is het niet gek dat je vraagt of mensen het evengoed willen proberen als ze geen klachten hebben. Dat moet natuurlijk niet met ongezonde druk gebeuren, maar ik snap best dat ze het vragen.
Als ik erachter kom dat mijn werkgever zo met zijn werknemers omgaat en de collega's dus kunnen blootstellen aan Corona, dan heeft mijn werkgever nog erger een personeelstekort want dan vertrek ik per direct.

Een werkgever die zo omgaat met zijn personeel, daar zou ik dus echt niet voor willen werken.

En ja, Corona is voor veel mensen niks meer dan "een verkoudheid", alleen er zijn genoeg situaties in mijn omgeving dat het erger is (zelfs al zou ik bijvoorbeeld 2 weken niet kunnen ruiken/proeven vind ik al erg genoeg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
Ryur schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:01:
[...]

Als ik erachter kom dat mijn werkgever zo met zijn werknemers omgaat en de collega's dus kunnen blootstellen aan Corona, dan heeft mijn werkgever nog erger een personeelstekort want dan vertrek ik per direct.

Een werkgever die zo omgaat met zijn personeel, daar zou ik dus echt niet voor willen werken.

En ja, Corona is voor veel mensen niks meer dan "een verkoudheid", alleen er zijn genoeg situaties in mijn omgeving dat het erger is (zelfs al zou ik bijvoorbeeld 2 weken niet kunnen ruiken/proeven vind ik al erg genoeg).
Ik ben ook benieuwd hoe de Arbo er over denkt. Als je werkgever zegt dat je moet komen werken als je corona hebt, is het dan niet willens en wetens in gevaar brengen van de rest van de werknemers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:00

Agent47

I always close my contracts.

https://www.ad.nl/politie...2-jaar-en-ouder~ab324320/

Vanaf september mogen mensen die willen weer.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:16

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb het momenteel zelf na 2,5 jaar te pakken, dus ik wacht nog een paar maandjes denk ik

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:42
Agent47 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:19:
Vanaf september mogen mensen die willen weer.
Benieuwd naar de opkomst, zal toch een stuk lager zijn dan eerdere rondes. Zie voor mezelf de toegevoegde waarde niet meer.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:42
hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:30:
[...]

Benieuwd naar de opkomst, zal toch een stuk lager zijn dan eerdere rondes. Zie voor mezelf de toegevoegde waarde niet meer.
Ik was paar weken geleden toch goed ziek van corona. Als ik dat kan voorkomen met prikje ben ik wel voor. Doe ik ook met griep prik.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:14
prima, zolang de QR code drang/dwang maar voor altijd in de ijskast blijft staan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:30:
[...]

Ik ben nu inmiddels richting de 30, heb ze allemaal gehaald inclusief booster. Tevens heb ik het 4 maand terug gehad. Ik geloof het nu wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Agent47 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:52:
Ik ben nu inmiddels richting de 30, heb ze allemaal gehaald inclusief booster. Tevens heb ik het 4 maand terug gehad. Ik geloof het nu wel.
Veel zal afhangen van de 'vinkjes', heb de laatste prik alleen gehaald omdat ik op wintersport wou. Verder vertrouw ik op mijn lichaam, het houdt inderdaad een keer op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:55:
[...]

Veel zal afhangen van de 'vinkjes', heb de laatste prik alleen gehaald omdat ik op wintersport wou. Verder vertrouw ik op mijn lichaam, het houdt inderdaad een keer op.
Het zal nu denk ik en hoop ik al wel weer anders gaan dan in het verleden. Lockdown(s) zie ik niet snel meer gebeuren. Daarentegen hoop ik dat ze in Den Haag Covid nog wel serieus nemen, net zoals de gas en elektra waar we tegenaan gaan lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:55:
[...]

Voor de volgende wintersport wordt het dan vast weer de volgende halen.

FR/DE zullen wel weer met de passen en ffp1 gaan worden.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ik verwacht wel dat duitsland iets weer gaat doen, en aangezien ik daar familie heb waar ik langs wil en ook voor werk haal ik de prik gewoon, verder ook geen issues mee, heb booster ook en kost mij 20 minuten tijd, daarnaast kan ik het ook nog in werktijd inplannen :P en minder ziek is ook gewoon fijn

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisjuh_15
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:23

Chrisjuh_15

Facta non verba

Agent47 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:52:
[...]

Exact dit inderdaad. Zolang ik het prikje niet nodig heb om dingen te kunnen blijven doen, ga ik die vierde prik echt niet meer halen. Het is wel genoeg geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
YakuzA schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:07:
Voor de volgende wintersport wordt het dan vast weer de volgende halen.
Dat zien we in december dan wel weer, die zomergolf stelde ook weinig voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:22:
[...]

Dat vermoeden heb ik ook, in het begin was er nog wat zenuwen over de nieuwe omikron-subvariant en de toename van besmettingen, maar ik heb er in de uiteindelijke cijfers geen serieus zorgwekkende situaties in terug gezien.

En midden in de zomergolf zijn er eigenlijk elke week wel grote feesten en festivals geweest. Dus als dit een voorteken is van een 'endemisch' corona, denk ik dat we het najaar (misschien met vrijwillige vaccinatierondes) eigenlijk wel prima door kunnen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

hoevenpe schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:22:
[...]

Met onze relatief hoge vaccinatie graad onder ouderen is het hier in NL voor de ziekenhuizen gelukkig mee gevallen idd :)

PSN

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:46
Vorig jaar twee vaccinatierondes en begin januari een booster gehad. In maart ‘corona’ opgelopen, maar stelde weinig voor qua klachten.

En ik ga er van uit dat het weinig voorstelde juist vanwege vaccinatie en booster.

Ofwel, nieuwe booster: sign me up! Als ik daarmee een infectie bij mijzelf kan beperken tot wat hoofdpijn en dagje niet 100%… prima.

Ik begreep ook dat de nieuwe ronde mogelijk met een vaccin is voor (ook) de nieuwe varianten. Lijkt mij helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

vanaalten schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:56:
Vorig jaar twee vaccinatierondes en begin januari een booster gehad. In maart ‘corona’ opgelopen, maar stelde weinig voor qua klachten.

En ik ga er van uit dat het weinig voorstelde juist vanwege vaccinatie en booster.

Ofwel, nieuwe booster: sign me up! Als ik daarmee een infectie bij mijzelf kan beperken tot wat hoofdpijn en dagje niet 100%… prima.

Ik begreep ook dat de nieuwe ronde mogelijk met een vaccin is voor (ook) de nieuwe varianten. Lijkt mij helemaal prima.
Hoop het wel idd, we zitten al aardig ver in de verschillende Omicron varianten hier in NL:
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/varianten

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vanaalten schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:56:

Moet zeggen dat het me ook met booster toch een beetje tegenvalt. Goed, ik functioneer nog, maar hoofdpijn, spierpijn, hoesten, niezen etc duurt inmiddels toch al meer dan een paar dagen. Ga in december wel weer eens kijken.

De overweging was overigens wel makkelijker geweest als ze dat vaccin eens een keer hadden aangepast. Die ga ik zeker halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:19
Hoop dat ze (ondanks de mogelijk verminderde opkomst) nog wel genoeg priklocaties ophouden.
Ik merkte al met de booster dat ik een stuk verder moest reizen dan voor de "reguliere" prikken.

Als ze nu NOG minder locaties open hebben, dan verwacht ik dat de opkomst nog minder zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:27

Wok

Dakloos...

MikeyMan schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:27:
[...]

Heb het momenteel zelf na 2,5 jaar te pakken, dus ik wacht nog een paar maandjes denk ik
Toevallig ook naar Pearl Jam geweest, afgelopen maandag? :+

Zit sinds gisteren ook thuis, nadat de zelftest gisterochtend positief was. Gisteravond echt hondsberoerd (a la grieperig), vandaag al weer een stuk beter, maar nog wel wat koortsig. Zoals het nu gaat, verwacht ik zondag wel weer helemaal op de been te zijn. :)

(42, drie prikken gehad)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wok schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:42:
[...]

Toevallig ook naar Pearl Jam geweest, afgelopen maandag? :+

Zit sinds gisteren ook thuis, nadat de zelftest gisterochtend positief was. Gisteravond echt hondsberoerd (a la grieperig), vandaag al weer een stuk beter, maar nog wel wat koortsig. Zoals het nu gaat, verwacht ik zondag wel weer helemaal op de been te zijn. :)

(42, drie prikken gehad)
Nee zaterdag naar Harrie Jekkers geweest. Met het OV. Maar ook een 6 maanden oude baby in huis. Dus kan van alles zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
MikeyMan schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 17:44:
Maar ook een 6 maanden oude baby in huis. Dus kan van alles zijn ;)
offtopic:
Koter voor het eerst naar de crèche?
Dan krijg je als ouder de virale vuurdoop... :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Pfizer heeft net een voor de BA.1 variant geschikt vaccin neergelegd bij de EMA. Ondertussen lijkt de BA.1-variant alweer zo goed als verdwenen.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten

https://www.pfizer.com/science/coronavirus/updates

Ik geloof niet dat ik in september een prik ga halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 20:46

Dennahz

Life feels like hell should.

zacht schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:24:
Pfizer heeft net een voor de BA.1 variant geschikt vaccin neergelegd bij de EMA. Ondertussen lijkt de BA.1-variant alweer zo goed als verdwenen.

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/virus/varianten

https://www.pfizer.com/science/coronavirus/updates

Ik geloof niet dat ik in september een prik ga halen.
Is een beetje zinloos op deze manier. Tenzij deze prik dan ook weer effect heeft op de nieuwere Omikron varianten. Voor oudere mensen of mensen met bepaalde aandoeningen zijn deze jaarlijkse prikken dan wel fijn. Net als de griepprik.

Maar natuurlijk wel allemaal op vrijwillige basis. Niet weer met dat QR lopen prutsen.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-10 22:11
MikeyMan schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:01:
[...]
Moet zeggen dat het me ook met booster toch een beetje tegenvalt. Goed, ik functioneer nog, maar hoofdpijn, spierpijn, hoesten, niezen etc duurt inmiddels toch al meer dan een paar dagen. Ga in december wel weer eens kijken.

De overweging was overigens wel makkelijker geweest als ze dat vaccin eens een keer hadden aangepast. Die ga ik zeker halen.
Zal er wellicht van afhangen hoe snel je aan de beurt bent, aangezien er een verwachting lijkt te leven dat aangepaste vaccins rond september goedgekeurd zouden kunnen gaan worden door de EMA.

En beterschap (en nog feli met de kleine :p )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Dennahz schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:29:
[...]
Is een beetje zinloos op deze manier. Tenzij deze prik dan ook weer effect heeft op de nieuwere Omikron varianten. Voor oudere mensen of mensen met bepaalde aandoeningen zijn deze jaarlijkse prikken dan wel fijn. Net als de griepprik.

Maar natuurlijk wel allemaal op vrijwillige basis. Niet weer met dat QR lopen prutsen.
Hoezo zinloos, de kans dat het een effect heeft op nieuwe varianten is aanzienlijk, zo revolutionair veranderen ze nou ook weer niet dat er geen enkel aanknopingspunt meer is voor herkenning door je immuunsysteem op basis van wat het geleerd heeft van blootstelling aan de vaccins.
Daarnaast was het volgens mij de bedoeling dat deze nieuwe vaccin versie multivalent was, zowel nieuwe als oude aspecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dennahz schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:29:
[...]

Gezien het allebei omicron is, zal het vaccin voor de omicron variant ongetwijfeld goed werken tegen een rondgaande omicron variant?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

YakuzA schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:12:
[...]

Gezien het allebei omicron is, zal het vaccin voor de omicron variant ongetwijfeld goed werken tegen een rondgaande omicron variant?
Dan is het dikke prima voor de mensen die de prik willen d:)b

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dennahz schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:17:
[...]

Dan is het dikke prima voor de mensen die de prik willen d:)b
De grote vraag is dan alleen of Hugo voor ons de omicron booster heeft gehusseld :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Eerlijk gezegd heb ik geen interesse in een vierde prik omdat ik erna al 2x ziek geweest ben met griep achtige klachten na een concert. İk wil die apenpokken vaccinatie hebben maar ook daar heb ik geen recht op. Het zijn altijd gezonde jongeren die achteraan staan met die prikjes.

Weg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 23:12:
[...]

Dat is de vraag. Communicatie vanuit de overheid beperkt zich voorlopig tot 'je kunt een prik halen in september', dat kan beter. Op sommige vlakken is er nog niets geleerd blijkbaar. In mijn omgeving (n=1) merk ik wel dat de animo gering is. Noem het prikmoe.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:22
zacht schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 02:36:
In mijn omgeving (n=1) merk ik wel dat de animo gering is. Noem het prikmoe.
Hopelijk is het dit keer dan ook écht vrijwillig, en niet “stiekem dan alsnog verplicht” door mensen wezenlijk te onttrekken aan het maatschappelijke leven door dus te stellen dat het vrijwillig is en mensen een keuze hebben.

Gisteren nog iemand op tv die adviseerde de prik wel te halen want “de griepprik haal je ook elk jaar”. Maar prikmoe is wel een mooie in deze denk ik aangezien de beste man vergat dat het nu voor velen ronde 5(!) is in 1,5 jaar tijd i.t.t. de griepprik waarbij ronde 5 ook pas na 5 jaar zou zijn. Ging nogal mank dus, die vergelijking.

N=2 want bij mijn leeftijdsgenoten (jaren ‘80 en ‘90) hoor ik tot nu toe ook dat het voor hen klaar is zoals ze er nu instaan. Hopelijk dus ieder zijn eigen (echte en eerlijke) keuze! :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik merk zelf niets van “prikmoe”. Ik vind dat ook een heel vreemd is. Alsof je na 5 dagen regen op de zesde dag zegt: “Nu is het klaar met die paraplu” en dan helemaal natregent. Wie heb je daar nou mee?

Tuurlijk, zeker met Omikron komen veel ‘jongeren’ niet meer in het ziekenhuis maar als de kans op een (nog) veel milder verloop fors kan verhogen, dan is dat toch helemaal geen gekke optie? Mild is relatief; echt veel mensen zijn er nog ziek genoeg van om zich een paar dagen ziek te melden. Wellicht is dat ook nog het grootste risico: veel personeelsuitval. Als we dat met een prikje kunnen verminderen, dan is dat toch niet zo gek?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gekkie
ZieMaar! schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:18:
Ik merk zelf niets van “prikmoe”.
Als je bedenkt wat je in je leven allemaal frequenter doet dan zo'n prikje halen ...
Vrij vermoeiend dan allemaal :p

Heb het idee dat die vermeende vermoeidheid hem vooral zit in het "tegen" willen zijn van iets wat je aangeraden wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door gekkie op 30-07-2022 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik merk het in mijn omgeving wel. Het lijkt vooral te komen door boerenverstand. Men ziet iedereen vrij en zonder problemen rondlopen, dus het is niet nodig.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-10 23:07
Stoney3K schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:27:
[...]En midden in de zomergolf zijn er eigenlijk elke week wel grote feesten en festivals geweest. Dus als dit een voorteken is van een 'endemisch' corona, denk ik dat we het najaar (misschien met vrijwillige vaccinatierondes) eigenlijk wel prima door kunnen komen.
Een feestje in Nijmegen en het aantal besmette personen loopt sterk op: Vierdaagse en feesten zorgen voor extra coronagolf

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:27
Ik merk zelf niets van “prikmoe”. Ik vind dat ook een heel vreemd is. Alsof je na 5 dagen regen op de zesde dag zegt: “Nu is het klaar met die paraplu” en dan helemaal natregent. Wie heb je daar nou mee?

Tuurlijk, zeker met Omikron komen veel ‘jongeren’ niet meer in het ziekenhuis maar als de kans op een (nog) veel milder verloop fors kan verhogen, dan is dat toch helemaal geen gekke optie? Mild is relatief; echt veel mensen zijn er nog ziek genoeg van om zich een paar dagen ziek te melden. Wellicht is dat ook nog het grootste risico: veel personeelsuitval. Als we dat met een prikje kunnen verminderen, dan is dat toch niet zo gek?
Ik snap het wel hoor. Vaccineren doen de meeste mensen gewoon voor ziektes die erg gevaarlijk zijn. En zelfs dan kijk je nog naar hoe groot de kans is als je op reis gaat. Ik heb me pas tegen hondsdolheid laten vaccineren nadat ik een paar keer tegenover boze dieren stond ;) . Als het gevaar afneemt dan zullen mensen zich ook minder snel laten vaccineren. Zeker als ze al eens covid hebben gehad of zelfs meerdere keren.

Enige dat dat kan veranderen is een gevaarlijkere variant met een lockdown erbij en laten we hopen dat dat niet gebeurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
BarôZZa schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:35:
[...]Enige dat dat kan veranderen is een gevaarlijkere variant met een lockdown erbij en laten we hopen dat dat niet gebeurt.
En juist daarom het is het belangrijk om je, zodra de mogelijkheid er is, te laten vaccineren. Temeer omdat er tegen die tijd er ook, tenminste daar gaat het RIVM van uit, een bivalent vaccin beschikbaar is.
In de vorige coronagolven liepen we steeds achter de feiten aan, de besmettingen gingen sneller dan het vaccineren zelf. Nu grijpt het kabinet wat eerder in, juist om een golf tegen te gaan. Dan is het wel zo slim om jezelf nu al te laten vaccineren, in plaats van af te wachten tot je in je directe omgeving de besmettingsgevallen ziet toenemen.
Zelfs al doe je dat (heel onverstandig) niet (omdat je er zogenaamd toch niet ziek van wordt), dan nog kun je iemand anders besmetten met een (op dat moment) onbekende onderliggende ziekte welke door een coronabesmetting ineens fataal kan worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-10 11:10

Mfpower

In dubio

Yaksa schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:33:
[...]

En juist daarom het is het belangrijk om je, zodra de mogelijkheid er is, te laten vaccineren. Temeer omdat er tegen die tijd er ook, tenminste daar gaat het RIVM van uit, een bivalent vaccin beschikbaar is.
In de vorige coronagolven liepen we steeds achter de feiten aan, de besmettingen gingen sneller dan het vaccineren zelf. Nu grijpt het kabinet wat eerder in, juist om een golf tegen te gaan. Dan is het wel zo slim om jezelf nu al te laten vaccineren, in plaats van af te wachten tot je in je directe omgeving de besmettingsgevallen ziet toenemen.
Zelfs al doe je dat (heel onverstandig) niet (omdat je er zogenaamd toch niet ziek van wordt), dan nog kun je iemand anders besmetten met een (op dat moment) onbekende onderliggende ziekte welke door een coronabesmetting ineens fataal kan worden.
Dat laatste vind ik onderhand een kul argument. Corona is zo besmettelijk dat een besmetting niet te voorkomen valt tenzij je echt hele radicale maatregelen neemt. Misschien moeten sommige kwetsbaren dat helaas, maar het beste kan je de vaccinatie voor jezelf nemen, niet voor een ander, precies wegens de reden die je zelf schrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:22

Vrij simpel: die paraplu zorgt ervoor dat ik droog blijf, soort van 100% garantie. Paraplu weg = inderdaad zeiknat. Wat te simpel gesteld dus denk ik, zeker gezien het causale verband en de wel/niet werking/garantie. Maar zo gaan de meeste vergelijkingen gewoon mank in het hele ‘debat’.

De ziekte nu (en kans op ernstige ziekte/overlijden) is voor een groot deel van de bevolking verwaarloosbaar dus neem je soms een weloverwogen beslissing om dat zeeeeeer kleine risico te lopen, zoals met zoveel zaken in het leven. Dat is denk ik gewoon hoe de mens in elkaar zit, hoe het werkt. Voor een groot deel van de mensen dan althans :P

Overigens ben en blijf ik van mening dat het ieders persoonlijke keuze is en moet zijn. Zonder aanvullende voorwaarden en waarde oordelen van jan en alleman. Ik hoop zo dat dat verleden tijd is en het dus echt op vrijwillige basis gaat gebeuren zonder uitsluitingen verder, zoals we ze eerder hebben gezien. Dat was eigenlijk mijn punt. Hopelijk dus niet alleen wishful thinking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 01:06
Ik vraag me nog steeds wat ze met erge ziekte bedoelen, en waarom er nog zo weinig bekend is over PENE/PEM dat dus long covid patiënten hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door QSYS op 31-07-2022 08:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
remzor schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:21:
[...]

Vrij simpel: die paraplu zorgt ervoor dat ik droog blijf, soort van 100% garantie. Paraplu weg = inderdaad zeiknat. Wat te simpel gesteld dus denk ik, zeker gezien het causale verband en de wel/niet werking/garantie. Maar zo gaan de meeste vergelijkingen gewoon mank in het hele ‘debat’.

De ziekte nu (en kans op ernstige ziekte/overlijden) is voor een groot deel van de bevolking verwaarloosbaar dus neem je soms een weloverwogen beslissing om dat zeeeeeer kleine risico te lopen, zoals met zoveel zaken in het leven. Dat is denk ik gewoon hoe de mens in elkaar zit, hoe het werkt. Voor een groot deel van de mensen dan althans :P

Overigens ben en blijf ik van mening dat het ieders persoonlijke keuze is en moet zijn. Zonder aanvullende voorwaarden en waarde oordelen van jan en alleman. Ik hoop zo dat dat verleden tijd is en het dus echt op vrijwillige basis gaat gebeuren zonder uitsluitingen verder, zoals we ze eerder hebben gezien. Dat was eigenlijk mijn punt. Hopelijk dus niet alleen wishful thinking.
Ik ben het eens met de vrijwillige keuze hoor. Hopelijk komt er geen situatie waarin nadenken over 1G/2G etc nodig is. Iedereen mag wat mij betreft zelf weten of hij zich wel of niet laat vaccineren. Ik heb alleen wat moeite met het rationaliseren van het niet prikken.

Ik ben knalgezond maar heb in 2019 de echte griep gehad. Dat hoef ik niet nog een keer in die mate eerlijk gezegd, dus ik zou ook best de griepprik willen. Datzelfde geldt ook voor Corona. Ook van de milde variant worden toch best veel mensen echt ziek. Als ik daar met een vaccin de welbekende snotneus van kan maken dan vind ik dat best de moeite waard. Maar het zou ook kunnen dat ik al in de snotneuzen groep zit, ik heb (nog) geen Corona gehad…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

ZieMaar! schreef op zondag 31 juli 2022 @ 08:30:
[...]

Ik ben knalgezond maar heb in 2019 de echte griep gehad. Dat hoef ik niet nog een keer in die mate eerlijk gezegd, dus ik zou ook best de griepprik willen.
Ik dacht ook altijd dat ik prima gezond was, al ben ik m'n hele leven 3x per jaar verkouden/grieperig geweest, vaste prik. Totdat ik gezond ging eten en daarnaast wat supplementen nam zoals vit D. Daarna 8 jaar lang 0x per jaar ziek geweest. Volgens mij weten we nog lang niet alles over wanneer we écht gezond zijn of we gewoon denken dat we gezond zijn terwijl er onderhuids wel degelijk problemen sluimeren.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

TerraGuy schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:57:
[...]

Volgens mij weten we nog lang niet alles over wanneer we écht gezond zijn of we gewoon denken dat we gezond zijn terwijl er onderhuids wel degelijk problemen sluimeren.
Tegenwoordig zijn Total Body Scans populair en in sommige landen ook heel gangbaar. Dan wordt bloedonderzoek gedaan bij gezonde mensen en kan ook een MRI-scan en andere onderzoeken worden gedaan. Als er wat wordt gevonden kun je ermee naar je reguliere arts.

Dat lijkt, op het eerste gezicht, een goed idee maar buiten de mensen die er een boterham mee verdienen zijn medici er niet zo enthousiast over. Dat komt omdat je in elk lijf wel wat vindt als je maar hard genoeg zoekt. Veel van die sluimerende problemen, zoals jij het noemt, zijn zaken die misschien nooit voor merkbare problemen zouden zorgen maar door die scans wordt de zorg belast door mensen die nergens last van hebben maar waar die scan "iets" gevonden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

downtime schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:55:
[...]

Tegenwoordig zijn Total Body Scans populair en in sommige landen ook heel gangbaar. Dan wordt bloedonderzoek gedaan bij gezonde mensen en kan ook een MRI-scan en andere onderzoeken worden gedaan. Als er wat wordt gevonden kun je ermee naar je reguliere arts.

Dat lijkt, op het eerste gezicht, een goed idee maar buiten de mensen die er een boterham mee verdienen zijn medici er niet zo enthousiast over. Dat komt omdat je in elk lijf wel wat vindt als je maar hard genoeg zoekt. Veel van die sluimerende problemen, zoals jij het noemt, zijn zaken die misschien nooit voor merkbare problemen zouden zorgen maar door die scans wordt de zorg belast door mensen die nergens last van hebben maar waar die scan "iets" gevonden heeft.
Sluimerende problemen kunnen ook tekorten zijn qua vitamines en mineralen etc. Blijkbaar had ik tekorten waardoor ik vaak verkouden/grieperig was, en met gezond eten plus supplementen heb ik dat blijkbaar opgelost, ondanks dat ik gewoon tussen de zieken zat.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
TerraGuy schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:57:
[...]

Ik dacht ook altijd dat ik prima gezond was, al ben ik m'n hele leven 3x per jaar verkouden/grieperig geweest, vaste prik. Totdat ik gezond ging eten en daarnaast wat supplementen nam zoals vit D. Daarna 8 jaar lang 0x per jaar ziek geweest. Volgens mij weten we nog lang niet alles over wanneer we écht gezond zijn of we gewoon denken dat we gezond zijn terwijl er onderhuids wel degelijk problemen sluimeren.
Eens, ik bedoel vooral: voor zover ik weet. Ik sport veel, eet heel gezond etc, maar desondanks heb ik na die griep 6 weken lang hijgend bovenaan het trappenhuis gestaan op kantoor en dat had ik nooit (en heb ik ook niet meer gelukkig). Ik bedoelde vooral: zo ziek hoef ik niet nog een keer te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
TerraGuy schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:03:
[...]

Sluimerende problemen kunnen ook tekorten zijn qua vitamines en mineralen etc. Blijkbaar had ik tekorten waardoor ik vaak verkouden/grieperig was, en met gezond eten plus supplementen heb ik dat blijkbaar opgelost, ondanks dat ik gewoon tussen de zieken zat.
Maar komt dat door de supplementen of doordat je met gezond eten minder last hebt van verschijnselen zoals slechter slapen, bloedsuikerspiegel die als een gek op en neer vliegt, lever die waarschijnlijk niet om kan gaan met goedkope en veelgebruikte suikervervangers, minder snel zin om te sporten, darmproblemen door gebrek aan vezels, enz? :Y

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
TerraGuy schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:03:
[...]Sluimerende problemen kunnen ook tekorten zijn qua vitamines en mineralen etc. Blijkbaar had ik tekorten waardoor ik vaak verkouden/grieperig was, en met gezond eten plus supplementen heb ik dat blijkbaar opgelost, ondanks dat ik gewoon tussen de zieken zat.
Misschien heb ik het mis, maar wanneer je echt gezond eet dan heb je helemaal geen extra supplementen nodig. Vaak bewegen, conditie opbouwen, veel buiten zijn (ook bij slecht weer) helpen waarschijnlijk beter tegen een goed weerstand dan al die (dure) extra middeltjes. Tegen corona helpen die middeltjes al helemaal niet, net zo min als de (verkeerde) gedachte dat extra vitamine C slikken zou voorkomen dat je griep zou kunnen krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-10 15:30
Yaksa schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:30:
[...]

Misschien heb ik het mis, maar wanneer je echt gezond eet dan heb je helemaal geen extra supplementen nodig. Vaak bewegen, conditie opbouwen, veel buiten zijn (ook bij slecht weer) helpen waarschijnlijk beter tegen een goed weerstand dan al die (dure) extra middeltjes. Tegen corona helpen die middeltjes al helemaal niet, net zo min als de (verkeerde) gedachte dat extra vitamine C slikken zou voorkomen dat je griep zou kunnen krijgen
Natuurlijk is gezond leven en veel buiten zijn goed voor je. Maar het is wel degelijk bewezen dat vitamine D slikken, met name in de winterperiode een positief effect heeft op je immuunsysteem. Al die andere supplementen kan je inderdaad prima zonder.
Vitamine D
Vitamine D is nodig om calcium uit de voeding in het lichaam op te nemen. Het is daarom belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Daarnaast speelt vitamine D een rol bij een goede werking van de spieren en het immuunsysteem.
bron:https://mobiel.voedingsce...edie/vitamine-d.aspxBeide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-10 12:38

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Kan iemand uitleggen waarom de zomergolf zo snel weer over was. Als ik de media moet geloven doen de vaccins niks meer tegen besmetting. Het is hartstikke druk op straat/kroeg/festival. Niemand draagt nog een mondkapje. En toch viel de golf heel
erg mee. Waren we gewoon blind en hebben veel meer mensen het asymptomatisch gehad of test niemand meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TrailBlazer schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:23:
Kan iemand uitleggen waarom de zomergolf zo snel weer over was. Als ik de media moet geloven doen de vaccins niks meer tegen besmetting. Het is hartstikke druk op straat/kroeg/festival. Niemand draagt nog een mondkapje. En toch viel de golf heel
erg mee. Waren we gewoon blind en hebben veel meer mensen het asymptomatisch gehad of test niemand meer.
Was die snel over ten opzichte van de zomergolf van vorig jaar?
Hoeveel scheelde dat?
https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 31-07-2022 23:35 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Heel veel testlokaties zijn gesloten waardoor de drempel om te testen een stukje hoger is, daarnaast vraagt de GGD van iedereen met een positieve zelftest om niet meer langs te komen. Daar gaan je cijfers... :P
De rioolwatermeting is wat constanter en die is factor 4-6 hoger dan een jaar geleden, toch wat groepsimmuniteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Over? Ik heb nog nooit zoveel bekenden met corona gehad als nu. Goed, beperkte waarneming natuurlijk. Maar begreep van HR bij ons ook dat het aardig uit de klauwen loopt. Niet iedereen meldt zich (lang) ziek, maar het zijn er wel veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-10 12:38

TrailBlazer

Karnemelk FTW

YakuzA schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:32:
[...]

Was die snel over ten opzichte van de zomergolf van vorig jaar?
Hoeveel scheelde dat?
Als je leest dat de huidige variant een stuk besmettelijker is dan die van vorige zomer begrijp ik vooral niet dat deze niet een stuk heftiger is dan de vorige.
jadjong schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 06:29:
[...]

Heel veel testlokaties zijn gesloten waardoor de drempel om te testen een stukje hoger is, daarnaast vraagt de GGD van iedereen met een positieve zelftest om niet meer langs te komen. Daar gaan je cijfers... :P
De rioolwatermeting is wat constanter en die is factor 4-6 hoger dan een jaar geleden, toch wat groepsimmuniteit?
Dit lijkt mij ook de meest waarschijnlijke optie of toch veel meer asymptomatisch.
MikeyMan schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 06:52:
[...]

Over? Ik heb nog nooit zoveel bekenden met corona gehad als nu. Goed, beperkte waarneming natuurlijk. Maar begreep van HR bij ons ook dat het aardig uit de klauwen loopt. Niet iedereen meldt zich (lang) ziek, maar het zijn er wel veel.
Ok bij ons kleine team merk ik niet veel de rest geen idee kantoor is altijd leeg :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Yaksa schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:34:
[...]

Een feestje in Nijmegen en het aantal besmette personen loopt sterk op: Vierdaagse en feesten zorgen voor extra coronagolf
"een feestje"? Je bedoelt een evenement van ruim een week waar honderdduizenden mensen bij elkaar komen.
De gevolgen daarvan vallen uiteindelijk reuze mee

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

TrailBlazer schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:42:
[...]

Als je leest dat de huidige variant een stuk besmettelijker is dan die van vorige zomer begrijp ik vooral niet dat deze niet een stuk heftiger is dan de vorige.
Omicron is idd iets besmettelijker dan de Delta die we vorig jaar zomer nog hadden :)

Het is wel te zien dat er meer ziekenhuis opnames waren dit jaar zomer dan vorig jaar in de zomer golf:

Vorig jaar zomer zat het ergens met max 500 bedden bezet, en deze zomergolf zaten we op het dubbele (ca 1100)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

MikeyMan schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 06:52:
[...]

Het is vervelend, maar het mooie is dat (veel) mensen gewoon thuis kunnen werken als ze positief, maar niet echt ziek zijn. Als je positief test maar gewoon een beetje keelpijn hebt of snotterig bent kan je prima werken vanaf thuis.

Ken persoonlijk dan weer niemand met corona op dit moment. De golf lijkt weer helemaal voorbij te zijn. Maand geleden best veel mensen met klachten. (Erge) keelpijn, snotterig, wat hoesten. Maar niemand die echt doodziek op bed lag verder. Zonder dat hele coronagedoe dan zou je denken dat het gewoon een verkoudheid is. Alleen is dat natuurlijk wat raar in de zomer :)

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:02

HollovVpo1nt

I like gadgets

Dennahz schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:43:
[...]

Het is vervelend, maar het mooie is dat (veel) mensen gewoon thuis kunnen werken als ze positief, maar niet echt ziek zijn. Als je positief test maar gewoon een beetje keelpijn hebt of snotterig bent kan je prima werken vanaf thuis.
Dat is wat mij betreft ook een risicootje. Ik had een aantal maanden geleden mijn eerste officiële corona te pakken. Ik was een week merkbaar ziek: keelpijn, hoofdpijn, standaard griepklachten. Maar, volgens het 'oude normaal' nog fit genoeg om op een laag pitje thuis te werken. Ik had die week gewoon ziek moeten melden en gezond uitzieken, want door toch te gaan werken heb ik zo zeer waarschijnlijk mijzelf geen moment rust en uitzieken gegund, waardoor mijn klachten wel anderhalve maand aanhielden.

Het is natuurlijk voor iedereen persoonlijk en er zullen zeker gradaties in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Een golfbeweging is een golfbeweging. Het meer of minder testen of meer of minder symptomen hebben, maakt daarvoor niets uit, dat maakt hoogstens de golf meer of minder omvangrijk. Dat de coronabesmettingen in golven langskomen, is iets wat we de afgelopen twee jaar telkens hebben gezien. Met een nuchtere blik was dit golfverloop ook te verwachten. Andere landen laten veelal ook statistieken in golfvorm zien. Bovendien blijkt toch nergens dat de vaccins hun volledige bescherming binnen enkele maanden verliezen? Laat staan de natuurlijk opgebouwde bescherming en de seizoensinvloed.

De laatste twee golven hebben laten zien dat we deze zonder ingrijpen doorkomen. Dat lijkt me een belangrijke les en wenselijk uitgangspunt voor het komende winterhalfjaar: niet direct grijpen naar rituelen, niet meegaan in sentimenten dat we "voorspelbare plannen" of dergelijke onzin moeten invoeren, maar gewoon nuchter handelen naar de actuele situatie. Zonder terug te vallen op ineffectieve, maar ingrijpende of ridicule maatregelen. En laat alsjeblieft alle psychologische en communicatiedeskundige argumenten buiten de besluitvorming, evenals de artsen die bij iedere opleving in de alarmfase schieten met hun ideeën voor een abnormale samenleving (wat hun belang daarbij ook mag zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

haribold schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:39:
[...]
Een golfbeweging is een golfbeweging. Het meer of minder testen of meer of minder symptomen hebben, maakt daarvoor niets uit, dat maakt hoogstens de golf meer of minder omvangrijk. Dat de coronabesmettingen in golven langskomen, is iets wat we de afgelopen twee jaar telkens hebben gezien. Met een nuchtere blik was dit golfverloop ook te verwachten. Andere landen laten veelal ook statistieken in golfvorm zien. Bovendien blijkt toch nergens dat de vaccins hun volledige bescherming binnen enkele maanden verliezen? Laat staan de natuurlijk opgebouwde bescherming en de seizoensinvloed.

De laatste twee golven hebben laten zien dat we deze zonder ingrijpen doorkomen. Dat lijkt me een belangrijke les en wenselijk uitgangspunt voor het komende winterhalfjaar: niet direct grijpen naar rituelen, niet meegaan in sentimenten dat we "voorspelbare plannen" of dergelijke onzin moeten invoeren, maar gewoon nuchter handelen naar de actuele situatie. Zonder terug te vallen op ineffectieve, maar ingrijpende of ridicule maatregelen. En laat alsjeblieft alle psychologische en communicatiedeskundige argumenten buiten de besluitvorming, evenals de artsen die bij iedere opleving in de alarmfase schieten met hun ideeën voor een abnormale samenleving (wat hun belang daarbij ook mag zijn).
Ik heb nog steeds wat hoop dat we met de extra booster in september komende winter doorkomen zonder dit soort ingrijpende maatregelen in Nederland.

Ik hoop dat er genoeg 60+'ers met gezond verstand in NL zijn die die booster halen, waardoor we eindelijk na een paar jaar weer een normale winter kunnen beleven.
Vrees alleen dat de 'het viel best mee, we gaan niet nog een booster halen' mentaliteit nog roet in het eten kan gooien.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:53:
[...]Ik hoop dat er genoeg 60+'ers met gezond verstand in NL zijn die die booster halen, waardoor we eindelijk na een paar jaar weer een normale winter kunnen beleven.
Vrees alleen dat de 'het viel best mee, we gaan niet nog een booster halen' mentaliteit nog roet in het eten kan gooien.
Die kans bestaat natuurlijk. Is ook aan de overheid zelf te wijten. De vaccinatiecampagne had op zuiver medische gronden moeten worden uitgevoerd. In plaats daarvan werd het vaccin een vergunning voor deelname aan de samenleving en een toegangsbewijs voor allerlei landen waar je als EU-burger simpelweg vrij toegang toe zou moeten hebben.

Ik hoop voor komend najaar op een medisch gemotiveerde strategie. Dus als het slimmer is pas half oktober te beginnen met vaccinaties, dat doen. Ook al prikken andere EU-landen er lichtvaardig op los of grijpen bevolkingen als Duitsers, Italianen en Oostenrijkers weer naar absurde toegangsmaatregelen. En de GGD moet ook eens stoppen met die overdreven opzet van die vaccinatielocaties, weg met afstand en mondkapjes. Strikt genomen is het dragen van mondkapjes op overheidslocaties zelfs strafbaar op dit moment. Ook eens overwegen die wachttijd na afloop te schrappen, er is inmiddels toch wel data beschikbaar over het nut daarvan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• giantgiantus
haribold schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:17:
[...]
Die kans bestaat natuurlijk. Is ook aan de overheid zelf te wijten. De vaccinatiecampagne had op zuiver medische gronden moeten worden uitgevoerd. In plaats daarvan werd het vaccin een vergunning voor deelname aan de samenleving en een toegangsbewijs voor allerlei landen waar je als EU-burger simpelweg vrij toegang toe zou moeten hebben.

Ik hoop voor komend najaar op een medisch gemotiveerde strategie. Dus als het slimmer is pas half oktober te beginnen met vaccinaties, dat doen. Ook al prikken andere EU-landen er lichtvaardig op los of grijpen bevolkingen als Duitsers, Italianen en Oostenrijkers weer naar absurde toegangsmaatregelen. En de GGD moet ook eens stoppen met die overdreven opzet van die vaccinatielocaties, weg met afstand en mondkapjes. Strikt genomen is het dragen van mondkapjes op overheidslocaties zelfs strafbaar op dit moment. Ook eens overwegen die wachttijd na afloop te schrappen, er is inmiddels toch wel data beschikbaar over het nut daarvan?
Als je dit zo leest is de bevolking dan wel echt uiterst treurig en vergelijkbaar met een stel kleuters? Ik vind de communicatie stom dus ik gooi m’n kont tegen de krib. Met die domme houding zowel eigen gezondheid als volksgezondheid in gevaar brengend en lockdowns in de buurt brengen. Soms is het echt schokkend om te lezen hoe kinderachtig mensen zijn en misschien toch ook wel gewoon echt dom en irrationeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haribold
  • Niet online
giantgiantus schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:33:
[...]

Als je dit zo leest is de bevolking dan wel echt uiterst treurig en vergelijkbaar met een stel kleuters? Ik vind de communicatie stom dus ik gooi m’n kont tegen de krib. Met die domme houding zowel eigen gezondheid als volksgezondheid in gevaar brengend en lockdowns in de buurt brengen. Soms is het echt schokkend om te lezen hoe kinderachtig mensen zijn en misschien toch ook wel gewoon echt dom en irrationeel.
Ik weet niet wat je precies wilt zeggen. Maar ter illustratie van mijn eigen beleving, hier een tweet van de Duitse gezondheidsminister, gisteren gepost:
https://twitter.com/Karl_...tatus/1553832826822344704

Hierin grijpt de minister een "mega-studie" van meer dan 1700 studies aan om zijn voorkeur voor mondkapjes te ondersteunen. Als je doorklikt, zie je dat het gaat om een preprint en dat niet meer dan 1700 studies in het resultaat zijn meegenomen maar slechts 13 (ja, dertien). Dat zijn dan 13 bij elkaar geraapte onderzochte situaties, totaal uiteenlopend met beperkte onderzoeksmethodes. Bijvoorbeeld de situatie van een vliegtuig met 11 inzittenden met mondkapje waarvan 1 besmet. In het resultaat telt dit mee als 0 besmettingen op 20 mondkapjesdragers (??). Exact deze situatie wordt later nogmaals meegeteld voor de resultaten van het onderzoek (0 op 11).

Dit wordt dan door een Duitse minister als wetenschappelijk onomstreden bewijs gepresenteerd aan zijn bevolking. De minister is zelf een wetenschapper en zou ook zuiver kunnen communiceren naar zijn bevolking. Als je zo als overheid communiceert, moet je ook niet raar opkijken als op den duur alles met argwaan en tegenstand wordt ontvangen. Deze opstelling van een overheid ondermijnt ook werkend beleid en nuttige maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:15
haribold schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:48:
[...]
Als je doorklikt, zie je dat het gaat om een preprint en dat niet meer dan 1700 studies in het resultaat zijn meegenomen maar slechts 13 (ja, dertien). Dat zijn dan 13 bij elkaar geraapte onderzochte situaties, totaal uiteenlopend met beperkte onderzoeksmethodes.
Er zijn hele volksstammen die zich daar de afgelopen jaren niet aan gestoord hebben. Soort van reverse psychology om dergelijke achterblijvers alsnog binnen te halen? :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
haribold schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:48:
[...]
Ik weet niet wat je precies wilt zeggen. Maar ter illustratie van mijn eigen beleving, hier een tweet van de Duitse gezondheidsminister, gisteren gepost:
https://twitter.com/Karl_...tatus/1553832826822344704

Hierin grijpt de minister een "mega-studie" van meer dan 1700 studies aan om zijn voorkeur voor mondkapjes te ondersteunen. Als je doorklikt, zie je dat het gaat om een preprint en dat niet meer dan 1700 studies in het resultaat zijn meegenomen maar slechts 13 (ja, dertien). Dat zijn dan 13 bij elkaar geraapte onderzochte situaties, totaal uiteenlopend met beperkte onderzoeksmethodes. Bijvoorbeeld de situatie van een vliegtuig met 11 inzittenden met mondkapje waarvan 1 besmet. In het resultaat telt dit mee als 0 besmettingen op 20 mondkapjesdragers (??). Exact deze situatie wordt later nogmaals meegeteld voor de resultaten van het onderzoek (0 op 11).

Dit wordt dan door een Duitse minister als wetenschappelijk onomstreden bewijs gepresenteerd aan zijn bevolking. De minister is zelf een wetenschapper en zou ook zuiver kunnen communiceren naar zijn bevolking. Als je zo als overheid communiceert, moet je ook niet raar opkijken als op den duur alles met argwaan en tegenstand wordt ontvangen. Deze opstelling van een overheid ondermijnt ook werkend beleid en nuttige maatregelen.
En dus omdat een minister iets doms zegt gooien we als bevolking de kont tegen de krib? Wat een kleurergedrag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

giantgiantus schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 14:33:
[...]

Zo werkt het wel. Ik sta hier waarschijnlijk bekend als groot anti-corona figuur, maar aan het begin was dat juist helemaal niet zo. Was één van de eerste die een FFP2-masker droeg, was kwaad als mensen geen afstand hielden en zelfs bij familiefeestjes hield ik me braaf aan alle voorschriften. En was zelfs van plan om me te laten vaccineren. Hell, ik wou alleen maar Pfizer hebben zelfs, want die techniek was toch zo geweldig.

Door alle dwang en drang is mijn mening 180 graden gedraaid. Door al dat gepush over dat vaccin iedere dag, de hele dag via allerlei kanalen ben ik sceptisch geworden richting die vaccins. Ook die pogingen met emotionele chantage (je laat je toch wel vaccineren hé? Je wilt toch ook je (groot)ouders beschermen?). En toen ze kwamen met die QR en de haatcampagne richting mensen die de prik niet wilden nemen was het helemaal klaar. Op deze manier gaan we niet met elkaar om.

Dus ja: kont tegen de krib idd. En er werd ook steeds meer bekend over corona en het werd me duidelijk dat het eigenlijk helemaal niet zo gevaarlijk was als dat ze (en we) eerst dachten. Zeker voor jonge, gezonde mensen. Uitzonderingen daargelaten.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Dennahz schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:20:
[...]
Zo werkt het wel. Ik sta hier waarschijnlijk bekend als groot anti-corona figuur, maar aan het begin was dat juist helemaal niet zo. Was één van de eerste die een FFP2-masker droeg, was kwaad als mensen geen afstand hielden en zelfs bij familiefeestjes hield ik me braaf aan alle voorschriften. En was zelfs van plan om me te laten vaccineren. Hell, ik wou alleen maar Pfizer hebben zelfs, want die techniek was toch zo geweldig.

Door alle dwang en drang is mijn mening 180 graden gedraaid. Door al dat gepush over dat vaccin iedere dag, de hele dag via allerlei kanalen ben ik sceptisch geworden richting die vaccins. Ook die pogingen met emotionele chantage (je laat je toch wel vaccineren hé? Je wilt toch ook je (groot)ouders beschermen?). En toen ze kwamen met die QR en de haatcampagne richting mensen die de prik niet wilden nemen was het helemaal klaar. Op deze manier gaan we niet met elkaar om.

Dus ja: kont tegen de krib idd. En er werd ook steeds meer bekend over corona en het werd me duidelijk dat het eigenlijk helemaal niet zo gevaarlijk was als dat ze (en we) eerst dachten. Zeker voor jonge, gezonde mensen. Uitzonderingen daargelaten.
Je kunt ze nog steeds allemaal geheel vrijwillig halen heh, met straks nog een vrijwillige bonus als toetje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Het is ook wel een beetje hoe je het wil beleven denk ik.

Er zijn duidelijke stappen geformuleerd om het vaccinatiepercentage hoog te krijgen en pas de laatste stappen waren drang (xG) of dwang (nooit echt een optie geweest hier). De eerste stappen waren heel feitelijk en puur medisch gericht, pas later kwam de rest. Het is wellicht maar een heel klein groepje dat het hierboven geschreven gedrag laat zien, verreweg de grootste meerderheid heeft zijn eerste 2 of 3 prikken gewoon gehaald.

Maar goed, laten we hopen dat verdere drang niet nodig is. De meeste mensen < 60 komen met Omikron toch niet meer in het ziekenhuis lijkt het en dat je minder ziek wordt (en dus minder dagen ziek hoeft te melden) is iets wat vooral jezelf treft (ervanuit gaande dat we fatsoenlijk thuis blijven met Coronaklachten en een positieve (zelf)test/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• giantgiantus
Dennahz schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 15:20:
[...]

Eens met het feit dat communicatie irritant was, maar je reactie kwalificeert als kleutergedrag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
giantgiantus schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:55:
[...]Eens met het feit dat communicatie irritant was, maar je reactie kwalificeert als kleutergedrag.
Welkom in de maatschappij van tegenwoordig. Ik merk het overal om me heen, de bevolking wil vooral gepamperd worden en zelf logisch nadenken is heden ten dage niet meer aan de orde. 'Niemand heeft mij gezegd hoe het moest', of, 'Is er ook een wet waar dat in beschreven staat?'. Ook respect voor gezagsdragers (en handelen naar hetgeen zij uitdragen) is ver te zoeken. Want ze weten het allemaal beter dan die mensen die er voor doorgeleerd hebben. "Ik doe niet meer mee, want op feesboek stond iets heel anders". Dat soort opmerkingen kan ik heel boos om worden. En dan achteraf ook nog gaan zeuren dat er toch weer 'onprettige' maatregelen ingevoerd moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:05
Yaksa schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 17:14:
[...]

Welkom in de maatschappij van tegenwoordig. Ik merk het overal om me heen, de bevolking wil vooral gepamperd worden en zelf logisch nadenken is heden ten dage niet meer aan de orde. 'Niemand heeft mij gezegd hoe het moest', of, 'Is er ook een wet waar dat in beschreven staat?'. Ook respect voor gezagsdragers (en handelen naar hetgeen zij uitdragen) is ver te zoeken. Want ze weten het allemaal beter dan die mensen die er voor doorgeleerd hebben. "Ik doe niet meer mee, want op feesboek stond iets heel anders". Dat soort opmerkingen kan ik heel boos om worden. En dan achteraf ook nog gaan zeuren dat er toch weer 'onprettige' maatregelen ingevoerd moeten worden.
Zelf logisch nadenken mag niet meer, dan word je compleet afgebrand en weggezet als wappie. Of je moet met logisch nadenken bedoelen dat je vooral pro maatregelen bent en braaf aansluit voor de rits prikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouke-p
ZieMaar! schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 16:24:
Het is ook wel een beetje hoe je het wil beleven denk ik.

Er zijn duidelijke stappen geformuleerd om het vaccinatiepercentage hoog te krijgen en pas de laatste stappen waren drang (xG) of dwang (nooit echt een optie geweest hier). De eerste stappen waren heel feitelijk en puur medisch gericht, pas later kwam de rest. Het is wellicht maar een heel klein groepje dat het hierboven geschreven gedrag laat zien, verreweg de grootste meerderheid heeft zijn eerste 2 of 3 prikken gewoon gehaald.

Maar goed, laten we hopen dat verdere drang niet nodig is. De meeste mensen < 60 komen met Omikron toch niet meer in het ziekenhuis lijkt het en dat je minder ziek wordt (en dus minder dagen ziek hoeft te melden) is iets wat vooral jezelf treft (ervanuit gaande dat we fatsoenlijk thuis blijven met Coronaklachten en een positieve (zelf)test/
Er is heel creatief omgegaan met bewoording maar alles bij elkaar is men gewoon naar die prik gepest.

Dat het merendeel die prikken heeft gehaald was natuurlijk enkel om van het gezeur en gedram af te zijn en nog mee te mogen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Begin 2020 was het beeld dat vrijwel iedereen er doodziek van werd, de eerste vaccinatie voelde als een bevrijding. Voor gezonde 50 minners met prik was het risico daarna beperkt, de belangrijkste reden dat relatief veel mensen een booster namen was de QR-code.

Nu is er geen sprake meer van 'vinkjes' en heeft de gemiddelde Nederlander tenminste één keer de ziekte doorgemaakt. Kan alleen voor mezelf spreken maar het vervelendste was verplicht binnenblijven, niet corona zelf.

Met die ervaring is het niet vreemd dat minder mensen de toegevoegde waarde nog zien, vooral als je jong en gezond bent voegt het zonder QR-code niets toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
hoevenpe schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:14:
Begin 2020 was het beeld dat vrijwel iedereen er doodziek van werd, de eerste vaccinatie voelde als een bevrijding. Voor gezonde 50 minners met prik was het risico daarna beperkt, de belangrijkste reden dat relatief veel mensen een booster namen was de QR-code.

Nu is er geen sprake meer van 'vinkjes' en heeft de gemiddelde Nederlander tenminste één keer de ziekte doorgemaakt. Kan alleen voor mezelf spreken maar het vervelendste was verplicht binnenblijven, niet corona zelf.

Met die ervaring is het niet vreemd dat minder mensen de toegevoegde waarde nog zien, vooral als je jong en gezond bent voegt het zonder QR-code niets toe.
Eerste keer corona had ik 0 klachten. Keer erna flink ziek en 2 a 3 weken niet kunnen sporten ed. Als je dat laatste kan voorkomen met een prikkie is dat toch fijn. En jou n=1 is gewoon niet zoveel waard lijkt me dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
giantgiantus schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:19:
Als je dat laatste kan voorkomen met een prikkie is dat toch fijn. En jou n=1 is gewoon niet zoveel waard lijkt me dan.
Maar waarom zou je je vaccineren tegen iets wat je lichaam zelf makkelijk aankan?

Ik zie het als verzekeren: dat doe je ook alleen voor risico's die te groot zijn om zonder verdere gevolgen te kunnen dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:26

SuBBaSS

-has Ryzen

Yaksa schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:33:
[...]

Prachtig dit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bouke-p schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:05:
[...]
Er is heel creatief omgegaan met bewoording maar alles bij elkaar is men gewoon naar die prik gepest.

Dat het merendeel die prikken heeft gehaald was natuurlijk enkel om van het gezeur en gedram af te zijn en nog mee te mogen doen.
Leuk dat jij dat vind, maar dat maakt deze stelling echt niet waarheid? ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
YakuzA schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:42:
[...]

Leuk dat jij dat vind, maar dat maakt deze stelling echt niet waarheid? ;)
Ja het blijkt echt uit alles dat iedereen vrolijk die prik is gaan halen. Alle pesterijen zijn bedacht omdat het zo storm liep 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Bouke-p schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:03:
Zelf logisch nadenken mag niet meer, dan word je compleet afgebrand en weggezet als wappie. Of je moet met logisch nadenken bedoelen dat je vooral pro maatregelen bent en braaf aansluit voor de rits prikken.
Dat je hier verschillende betekenissen toewijst aan de term "logisch" zegt logischerwijs dat je wellicht een iets te vrije interpretatie van bepaalde terminologie hanteert.

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Stukfruit schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 18:46:
[...]

Dat je hier verschillende betekenissen toewijst aan de term "logisch" zegt logischerwijs dat je wellicht een iets te vrije interpretatie van bepaalde terminologie hanteert.
Ik geef helemaal geen verschillende betekenissen aan de term logisch, ik reageer enkel op een post waarin "logisch" in mijn ogen alleen maar betekent dat je de gewenste richting volgt.
Pagina: 1 ... 69 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.