Eén van de ronduit ergerlijke communicatielijnen van de overheid (ook buiten Nederland) is en blijft het verhaal dat het vooral mensen met klachten zijn die besmettelijk kunnen zijn.
Hoe de verhouding nu precies ligt met de circulerende varianten weet ik niet, maar begin 2020 was bij het RIVM al bekend dat een groot deel van de besmettingen zonder klachten verliep. Alleen werd er vooral verkondigd dat het hebben van klachten belangrijk was.
Waarom? Geen idee, maar het lijkt mij vooral struisvogel politiek want het is erg onverstandig om ervan uit te gaan dat mensen vaak klachten hebben bij de overdracht als je aanwijzingen hebt dat het niet zo is, want dat krijg je later veel lastiger gecorrigeerd. Ik denk dat het politiek ook prettiger is, omdat je dan de bal bij burgers kunt laten en zoiets als grootschalige aanpak van het binnenklimaat (denk aan luchtsensors of professionele mechanische ventilatie) kan laten voor wat het is.
Ondertussen weten we wel beter lijkt mij. Je kunt besmet raken door het inademen van besmettelijke uitademingslucht, die vooral in grote hoeveelheden naar buiten komt bij praten, zingen en schreeuwen. Ook buiten, als je maar dicht genoeg bij elkaar staat.
De andere redenatie (aerogene verspreiding is onwaarschijnlijk want 1,5m werkt) is uiteraard nonsens, want ook bij aerogene verspreiding zal 1,5m goed werken als de lucht maar voldoende verdunt door verversing. Dat gaat dan immers (gemiddeld genomen) tot de derde macht als functie van de afstand tot iemand anders. Blijf je daarentegen in een slecht geventileerde ruimte met (veel) anderen die besmettelijk zijn, dan adem je ook op afstand die besmettelijke deeltjes in.
Wat tegen jouw verhaal pleit is wellicht de grootte van een winkel, want daarin kunnen immers besmettelijke deeltjes zich makkelijker verdelen zodat je in totaal minder inademt.
Hing er een zichtbare luchtmeter in de winkel waarop je kon zien wat de luchtkwaliteit was? Want dat lijkt mij een relatief eenvoudige stap in allerlei omgevingen om de kans op en dus het aantal besmettingen te verlagen. Geen heilig middel uiteraard en nee, we hoeven niet naar nul besmettingen voor dat argument weer wordt gelanceerd.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.