Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Nou ik ben net in mijn onderlip gestoken door een wesp
dus ik zie er nu uit als een blanke Bubba uit de film Forrest Gump (misschien nog grotere onderlip dan hij had)
Ik moet morgen boodschappen doen en ben blij dat het tegenwoordig normaal is om met een mondkapje te lopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
beuker19 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:52:
[...]

de jongeren zijn dubbel gestraft omdat ze ook nog eens een vacinatie door de strot is geduwd omdat ze anders niet naar de McDonals mochten door dat waardeloze CTB die alleen maar schijnveiligheid bood en zelf die worden heeft onze minister alweer in de mond genomen als eventule maatregel nou dan ben je echt wel van het padje hoor.

Ik vind wel dat bij klachten en zeltestje doen niet meer dan normaal , al merk ik in mijn omgeving dat juist de 50+ers dat minder vaak doen dan jongeren
Nou, en dan hebben de jongeren ook in hun jeugd allemaal vaccinaties gekregen ook. Belachelijk dat ze die kinderen zomaar willen beschermen tegen dodelijke ziektes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
redwing schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:00:
[...]

En over die minister, laten ze maar eens een fatsoenlijk plan maken voordat er iets aan de hand is. Dus inclusief CTB, mondkapjes lockdown etc. Maar dan wel eentje met een duidelijke lijn die aangeeft wanneer wat nodig is. Want dan zorg je er voor dat het niet wordt gebruikt tenzij strikt noodzakelijk en niet de last-minute sprongen die we tijdens de corona-tijd hebben gehad.
Waarom zou een minister dat doen? Ongeacht wat de overheid zegt, de bevolking weet het altijd beter. Dus: laat bij een volgende golf maar zien dat we het zelf allemaal beter weten. Mondkapjes? Zeiken en klagen. Geen mondkapjes? Ook zeiken en klagen. En dat voor alle onderwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Frame164 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:13:
[...]

Waarom zou een minister dat doen? Ongeacht wat de overheid zegt, de bevolking weet het altijd beter. Dus: laat bij een volgende golf maar zien dat we het zelf allemaal beter weten. Mondkapjes? Zeiken en klagen. Geen mondkapjes? Ook zeiken en klagen. En dat voor alle onderwerpen.
Precies daarom juist. Je kunt continue zwabberen en dan gaat iedereen klagen dat het anders moet. Je kunt ook een plan hebben en simpelweg daar naar verwijzen. Dan ben je het zwabberbeleid kwijt, is het voorspelbaar en kun je gelijk onderbouwen waarom er iets gedaan wordt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beuker19
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-10 21:46

beuker19

Killerbeuker is so OP

Frame164 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:11:
[...]

Nou, en dan hebben de jongeren ook in hun jeugd allemaal vaccinaties gekregen ook. Belachelijk dat ze die kinderen zomaar willen beschermen tegen dodelijke ziektes.
Ja daarom krijgt ook iedereen een griep prik of is dat ook alleen voor de personen die een grote kans hebben ernstig ziek te worden wat in het geval van Corona en jongeren niet het geval is.

Ik ben een voorstander van vaccinatie’s maar wel voor ziektes waarbij je zelf ook ernstig ziek kunt worden en niet om zogenaamd anderen te beschermen *knip* onderbouw je stellingen s.v.p. met betrouwbare bronnen.

[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 08-07-2022 00:14 ]

Blizzard: killerbeuker#2427 Teamspeak : BuG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:03

Amphiebietje

In de blubber

beuker19 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:36:
[...]

Ja daarom krijgt ook iedereen een griep prik of is dat ook alleen voor de personen die een grote kans hebben ernstig ziek te worden wat in het geval van Corona en jongeren niet het geval is.

Ik ben een voorstander van vaccinatie’s maar wel voor ziektes waarbij je zelf ook ernstig ziek kunt worden en niet om zogenaamd anderen te beschermen *knip*
Bij corona kan je ernstig ziek worden, en bij die andere gevaarlijke ziektes is het vaccineren er ook om anderen te beschermen. Alleen hebben de meeste niet-corona virussen niet zo'n verschrikkelijk hoge besmettingssnelheid, dus dan heb je minder vaccinaties nodig om groepsimmuniteit te krijgen...

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 08-07-2022 00:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• beuker19

beuker19

Killerbeuker is so OP

Amphiebietje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:41:
[...]

Bij corona kan je ernstig ziek worden, en bij die andere gevaarlijke ziektes is het vaccineren er ook om anderen te beschermen. Alleen hebben de meeste niet-corona virussen niet zo'n verschrikkelijk hoge besmettingssnelheid, dus dan heb je minder vaccinaties nodig om groepsimmuniteit te krijgen...
En niet te vergeten ze werken vaak een stuk beter en langer.

En daar door heeft nu het rijks vaccinatie programma een behoorlijke knauw gekregen en dat is een slechte ontwikkeling.

Ik blijf er bij dat zeker bij de jongeren onder de 18 het vaccin nooit zo gepusht had moeten worden en helemaal ook nog eens het CTB invoeren ook voor de jeugd.

[ Voor 22% gewijzigd door beuker19 op 07-07-2022 22:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 20:46

Dennahz

Life feels like hell should.

beuker19 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:48:
[...]

En daar door heeft nu het rijks vaccinatie programma een behoorlijke knauw gekregen en dat is een slechte ontwikkeling.

Ik blijf er bij dat zeker bij de jongeren onder de 18 het vaccin nooit zo gepusht had moeten worden en helemaal ook nog eens het CTB invoeren ook voor de jeugd.
*knip* s.v.p. geen rants, dat geeft geen aanknopingspunten voor een onderbouwde discussie.

[ Voor 56% gewijzigd door defiant op 08-07-2022 00:20 ]

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beuker19

beuker19

Killerbeuker is so OP

Mijn 3 kinderen hebben ook alle prikken gehad tot nu behalve die voor Covid maar merkte wel dat ik bij die laatste mij er toch iets meer in ging verdiepen terwijl het normaal altijd een no-brainer was.

En als je dan gaat zoeken op bijv bijwerkingen dat schrikt dat toch best wel af en zijn er mensen genoeg die dan afhaken.

Hetzelfde zag je met het verplichten van de vaccinaties op de kinderopvang want al zo goed als rond was tot Corona kwam en er nu niet eens meer een meerderheid voor is.

[ Voor 44% gewijzigd door defiant op 08-07-2022 00:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:29

Dennis1812

Amateur prutser

beuker19 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:32:
[...]

Mijn 3 kinderen hebben ook alle prikken gehad tot nu behalve die voor Covid maar merkte wel dat ik bij die laatste mij er toch iets meer in ging verdiepen terwijl het normaal altijd een no-brainer was.

En als je dan gaat zoeken op bijv bijwerkingen dat schrikt dat toch best wel af en zijn er mensen genoeg die dan afhaken.

Hetzelfde zag je met het verplichten van de vaccinaties op de kinderopvang want al zo goed als rond was tot Corona kwam en er nu niet eens meer een meerderheid voor is.
Ik vraag mij dan af..
Lees jij de bijwerkingen van paracetamol ook voor je die aan je kinderen geeft?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:32

Shabbaman

Got love?

[...]

Is dat een feit of een mening?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:54
beuker19 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:34:
[...]

Niet tegen de griep maar wel tegen de longontsteking die daar heel vaak bij kwam en medicijnen om de koorts te verlagen zou ook vast geholpen hebben.
Ook bij influenza ( en bij Covid, zoals de (ex)-IC tweakers vast kunnen beamen) is het grootste deel van de pneumonie (‘longontsteking ‘) gewoon viraal van origine. Daar doe je weinig tegen. Bij influenza zijn er nog wat matig effectieve virusremmers, maar die zijn ook niet in grote voorraden aanwezig.
Wat dat betreft merk ik wel meer acceptatie van het advies ‘ziek het uit’ bij luchtweg infecties tov voor 2020 ( de manier waarop mijn voorgangers met antibiotica omgingen helpt daarin niet mee😉)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beuker19

beuker19

Killerbeuker is so OP

Dennis1812 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:19:
[...]

Ik vraag mij dan af..
Lees jij de bijwerkingen van paracetamol ook voor je die aan je kinderen geeft?
Een beetje een dom antwoord als je het mij vraagt.

Het hier niet om mij maar om ouders die door het pushen van de Corona vaccinatie afhaken terwijl ze hier voor zonder na te denken altijd mee deden aan het rijks vaccinatie programma.
Dat kun je Hugo en het Rivm best een beetje kwalijk nemen vind ik.

En bij paracetamol niet maar als ik een x medicijnen voorgeschreven krijg lees ik wel even de bijsluiter incl. de bijwerkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:23

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
Amphiebietje schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:41:
[...]

Je moet wel even rekening ermee houden dat het begrip 'groepsimmuniteit' bij corona maar een beperkte betekenis heeft.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld mazelen is de immuniteit bij corona niet steriliserend: Je kan als immuun persoon nog altijd anderen besmetten, ook als je er zelf niet ziek van wordt. Een toenemende mate van immuniteit heeft dus maar een beperkt effect op de mate van besmettelijkheid en verspreiding onder de bevolking.

De doelstelling 'groepsimmuniteit' waardoor kwetsbaren beschermd worden omdat anderen voorkomen dat ze besmet kunnen worden, is hier dus niet echt meer van toepassing. De besmettelijkheid wordt door immuniteit wel gedempt, maar het is niet voldoende om kwetsbare mensen daarmee te kunnen beschermen.

Dat is ook waardoor dat CTB eigenlijk een twijfelachtige of in ieder geval een beperkt effectieve maatregel is: Het is geen document wat garandeert dat er geen verspreiding meer op kan treden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:13

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

beuker19 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 07:10:
[...]

Een beetje een dom antwoord als je het mij vraagt.

Het hier niet om mij maar om ouders die door het pushen van de Corona vaccinatie afhaken terwijl ze hier voor zonder na te denken altijd mee deden aan het rijks vaccinatie programma.
Dat kun je Hugo en het Rivm best een beetje kwalijk nemen vind ik.

En bij paracetamol niet maar als ik een x medicijnen voorgeschreven krijg lees ik wel even de bijsluiter incl. de bijwerkingen.
Zo dom is dat antwoord niet. Als je wel een keer de bijwerkingen van paracetamol of een ander willekeurig huis-tuin-en-keuken-middel bekijkt schrik je waarschijnlijk ook.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

MikeyMan schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:34:
[...]

Zo dom is dat antwoord niet. Als je wel een keer de bijwerkingen van paracetamol of een ander willekeurig huis-tuin-en-keuken-middel bekijkt schrik je waarschijnlijk ook.
Ja. Maar dan kan hij niet op corona of de regering bashen.

Net als zijn kul verhaal over de Spaanse griep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Dennis1812 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:51:
[...]

Ja. Maar dan kan hij niet op corona of de regering bashen.

Net als zijn kul verhaal over de Spaanse griep.
Mooiste van zijn kul verhaal is nog daarbij dat een epidemie van een influenza virus met de mortaliteit van de Spaanse griep nog veel meer problemen had veroorzaakt.
Voor hen die Covid erg vinden… Spaanse griep 2.0 is gewoon ‘Covid on steroids ‘

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:30
[...]
Waar baseer je op dat het programma "een behoorlijke knauw gekregen heeft"? In het jaarverslag is geen duidelijke omslag te zien. Er is wel een lichte daling zihtbaar (dat was al de trend), maar die wordt mede verklaard door uitgestelde vaccinaties. Dat gaat dan om uitstel van GGD-wege, maar ook uitstel van jongeren zelf die liever eerst een COVID-vaccin wilden.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

brothermaynard schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:17:
[...]

Mooiste van zijn kul verhaal is nog daarbij dat een epidemie van een influenza virus met de mortaliteit van de Spaanse griep nog veel meer problemen had veroorzaakt.
Meer dan TRs indienen kunnen we niet doen.
Dus dat doen we dan ook maar vrolijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beuker19

beuker19

Killerbeuker is so OP

brothermaynard schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:17:
[...]

*knip* onderbouw je beweringen s.v.p. met betrouwbare bronnen.

[ Voor 41% gewijzigd door defiant op 08-07-2022 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Nogmaals. Kom nou eens met feiten over je verhaal van het RVP.

En gebruik gewoon eens de naam Corona. Of Covid-19 wat mij betreft. Het is geen hij die niet genoemd mag worden aka the dark lord of gewoon Voldemort.

En heb je enig idee hoe vaccineren van vluchtelingen verloopt? Want dat gebeurd ook namelijk. Al gaan we dan langzaam afdrijven van het hoofdonderwerp hier.

En.. waarop baseer je, behalve leeftijd, dat Spaanse griep niet meer dodelijk zou zijn?

[ Voor 34% gewijzigd door defiant op 08-07-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beuker19

beuker19

Killerbeuker is so OP

Dennis1812 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:28:
[...]

En.. waarop baseer je, behalve leeftijd, dat Spaanse griep niet meer dodelijk zou zijn?
Dat zeg ik niet !
Het zal wel veel beter te behandelen zijn waardoor het een logisch is dat er minder mensen aan dood gaan.

Er zijn zoveel ziektes nu beter te behandelen dan 100 jaar geleden waarom zou de spaanse griep dan een uitzondering zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:33
beuker19 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 10:42:
[...]

Dat zeg ik niet !
Het zal wel veel beter te behandelen zijn waardoor het een logisch is dat er minder mensen aan dood gaan.

Er zijn zoveel ziektes nu beter te behandelen dan 100 jaar geleden waarom zou de spaanse griep dan een uitzondering zijn.
De BBC heeft er in 2018 een artikel over geschreven, met experts uit het veld. De oorzaak van het aantal doden was vooral de 'Cytokine storm'. En daar zeggen ze het volgende over:
In the decades since the Spanish flu, researchers have developed various immunomodulatory therapies that can help mitigate cytokine storms. But those treatments are hardly perfect, and nor are they widely available. “We don’t do much better with cytokine storms today than we did back in 1918,” Osterholm says. “There are some machines that can breathe and circulate blood for you, but overall the outcome is still very, very bleak.”

This means that, as in 1918, we would likely see a huge loss of life among young adults and the middle-aged. And because life expectancy today is decades higher than it was a century ago, their deaths would be even more detrimental to the economy and to society, Chowell says.
Daarbij gecombineerd dat we dichter op elkaar wonen (doordat er meer mensen zijn) is het zo maar mogelijk dat er meer doden vallen in totaal.

Dus, je had met simpel zoeken, een betrouwbare bron (niet-wetenschappelijk, dat wel) kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

Dat zeg ik niet !

Hoe zou er de afgelopen 100 jaar moeten zijn gewerkt aan behandelingen van de Spaanse Griep als die er niet is geweest in die tijd?

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
[...]

Dat zeg ik niet !

En wat denk je dan precies te kunnen doen aan een virale pneumonie? Ik heb de indruk dat je niet in de zorg werkzaam bent, want hierin staat een aanname die een zorg medewerker niet snel zou poneren.
Waarom denk je dat de WHO zo strak de influenza varianten monitoren wil? En ‘ in alert/‘stress’ schoot bij de Mexicaanse griep?
Dat het ‘ goed’ gaat de afgelopen eeuw ( en dan vergeet ik voor het gemak de pandemie van 57-58 en 69) heeft te maken met historische weerstand ( eerdere golven) en vaccinaties…
En het uitblijven van een ECHT vervelende variant/atam

[ Voor 3% gewijzigd door brothermaynard op 08-07-2022 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En al zou je al een behandeling hebben (die er dus niet is).
Als je die aan duizenden tegelijk moet geven. Dan stort het zorgsysteem in.

En daarmee ligt wederom het land plat.

En als die ziekte dan ook nog eens de veertigers zal raken is t probleem alleen maar groter. Personeelsproblemen zijn dan post-pandemie nog veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

brothermaynard schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 11:12:
[...]

En wat denk je dan precies te kunnen doen aan een virale pneumonie?
Ivermectin natuurlijk.

(gevolgd door 10 links naar pre-print papers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-10 22:49
Nou ik heb het weer te pakken, net de positieve test ontvangen.

Was 5 dagen op een festival in Duitsland, eentje uit de groep was positief getest bij de GGD na een negatieve zelftest. Mijn zelftest was ook negatief maar GGD toch ook positief.

Op het forum van het festival houden ze een telling bij met het aantal covid gevallen. Zijn er nu zo'n 1000 van de 75.000/80.000 bezoekers. Niet iedereen zit natuurlijk ook dat forum dus zal wel een aardig aantal zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Hier is het ook weer raak met corona (sinds een paar uur weet ik het). :X Geen idee hoe ik het opgelopen heb maar ik heb wel een vermoeden: was afgelopen donderdag in de Decathlon en naast me (die kropen telkens dicht naar me toe, ik hou wel van afstand houden) was een stel boomers die af en toe al kuchten. De man werd gebeld en nam zijn telefoon op en keerde terug met iets mompelend als "hmm toch corona" (als ik het goed gehoord heb, maar je weet niet of 'ie het over zichzelf had of niet). Vervolgens waren ze gauw gevlogen. Gisteravond (zaterdag dus) kwam er al een hele vervelende keelpijn en droge hoest opzetten en dat was vanochtend alleen maar erger: gigantische spierpijn alsof ik door een kudde waterbuffels overlopen ben, druk op m'n borst zodra ik trap loop of opsta, de keelpijn is enorm heftig en later in de middag werd ik ook rillerig. Toen temperatuur gemeten (op dat moment 37.8 dus verhoging) en meteen maar een test gedaan en die sloeg binnen een minuut of 2-3 al aan. :/ Ik ga me mooi bij de GGD laten testen morgen omdat ik eigenlijk geen zin heb in een herhaalprik in het najaar. Reden: ik heb bij de 3 vaccinaties telkens een allergische reactie gehad die bij de boosterprik echt hevig was (dikke tong, dag later dikke oogleden en ook weer galbulten etc). Als ik hiermee geregistreerd heb dat ik corona heb dan is dat alleen maar handig denk ik. Moet wel zeggen dat het nu iets anders voelt dan in maart 2020 (waar ik dus nog steeds langdurige klachten van heb) omdat ik nu (nog) geen fikkende longen heb maar wel verhoging (had ik destijds niet). Hopen dat het verloop verder meevalt maar blij ben ik niet.... :/

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:22

D4NG3R

kiwi

:)

Bleh, waarschijnlijk vorige week maandag bij Rammstein in Nijmegen aangestoken, woensdag vlak voor de lunch vertrokken van werk naar huis. Behalve wat generieke verkoudheidsklachten had ik knallende koppijn, en heb ik tot en met zaterdag meer geslapen dan dat ik wakker was.

Ondertussen weer op werk (sinds zondag symptoomvrij) maar ik voel me nog steeds erg vermoeid. Hoop dat dit gevoel niet al te lang aanhoud, maar gebaseerd op verhalen van anderen zou dat nog wel eens tegen kunnen vallen. :')

* D4NG3R is vooral blij dat z'n smaak/reukvermogen niet echt aangetast is.
In het verleden (pre-corona) een keer 2-3 weken niks kunnen ruiken door een bijholteontsteking, dat was geen pretje. Alles smaakt dan ook direct zo flauw en je eetlust slaat op tilt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:16
Volgens AD zie https://www.ad.nl/gezond/...PI7rNz4d-3gsvZlFS-y7NAU84 zijn veel zelftesten niet nauwkeurig als je geen klachten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Bart-Willem schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:05:
een stel boomers die af en toe al kuchten
Eén van de ronduit ergerlijke communicatielijnen van de overheid (ook buiten Nederland) is en blijft het verhaal dat het vooral mensen met klachten zijn die besmettelijk kunnen zijn.

Hoe de verhouding nu precies ligt met de circulerende varianten weet ik niet, maar begin 2020 was bij het RIVM al bekend dat een groot deel van de besmettingen zonder klachten verliep. Alleen werd er vooral verkondigd dat het hebben van klachten belangrijk was.

Waarom? Geen idee, maar het lijkt mij vooral struisvogel politiek want het is erg onverstandig om ervan uit te gaan dat mensen vaak klachten hebben bij de overdracht als je aanwijzingen hebt dat het niet zo is, want dat krijg je later veel lastiger gecorrigeerd. Ik denk dat het politiek ook prettiger is, omdat je dan de bal bij burgers kunt laten en zoiets als grootschalige aanpak van het binnenklimaat (denk aan luchtsensors of professionele mechanische ventilatie) kan laten voor wat het is.

Ondertussen weten we wel beter lijkt mij. Je kunt besmet raken door het inademen van besmettelijke uitademingslucht, die vooral in grote hoeveelheden naar buiten komt bij praten, zingen en schreeuwen. Ook buiten, als je maar dicht genoeg bij elkaar staat.

De andere redenatie (aerogene verspreiding is onwaarschijnlijk want 1,5m werkt) is uiteraard nonsens, want ook bij aerogene verspreiding zal 1,5m goed werken als de lucht maar voldoende verdunt door verversing. Dat gaat dan immers (gemiddeld genomen) tot de derde macht als functie van de afstand tot iemand anders. Blijf je daarentegen in een slecht geventileerde ruimte met (veel) anderen die besmettelijk zijn, dan adem je ook op afstand die besmettelijke deeltjes in.

Wat tegen jouw verhaal pleit is wellicht de grootte van een winkel, want daarin kunnen immers besmettelijke deeltjes zich makkelijker verdelen zodat je in totaal minder inademt.

Hing er een zichtbare luchtmeter in de winkel waarop je kon zien wat de luchtkwaliteit was? Want dat lijkt mij een relatief eenvoudige stap in allerlei omgevingen om de kans op en dus het aantal besmettingen te verlagen. Geen heilig middel uiteraard en nee, we hoeven niet naar nul besmettingen voor dat argument weer wordt gelanceerd.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Die Decathlon in Best is enorm groot, een luchtkwaliteitmeter heb ik niet gezien. Maar die mensen stonden zowat elke keer op mijn voeten, ook als je daarna zelf weer een stap opzij zette. :/ Van afstand houden was dus absoluut geen sprake. :( Maar 100% zeker weten of hij de bron was weet ik natuurlijk nooit.

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
Bart-Willem schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:48:
Die Decathlon in Best is enorm groot, een luchtkwaliteitmeter heb ik niet gezien. Maar die mensen stonden zowat elke keer op mijn voeten, ook als je daarna zelf weer een stap opzij zette. :/ Van afstand houden was dus absoluut geen sprake. :( Maar 100% zeker weten of hij de bron was weet ik natuurlijk nooit.
Ik snap ook niet waarom mensen zo'n moeite hebben met het advies "Twijfel je over klachten, hou dan afstand of draag een mondkapje." Lijkt mij toch een kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:50
Is er al meer bekend over de mogelijkheden voor een nieuwe boosterprik voor niet kwetsbare groepen?
Ik zou er graag een willen als het ook maar enigszins de kans op ernstige (long) covid klachen doet afnemen.
Een korte google actie levert echter niks op.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Stoney3K schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:51:
[...]

Ik snap ook niet waarom mensen zo'n moeite hebben met het advies "Twijfel je over klachten, hou dan afstand of draag een mondkapje." Lijkt mij toch een kleine moeite.
Of nog beter : blijf thuis als je dus net een test hebt laten doen bij de Ggd en je hebt de uitslag nog niet. :X

Volvotips.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:26
Bart-Willem schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:48:
wat houd je tegen om te vragen of ze een beetje afstand willen houden? Of als het je zo stoort, gewoon zelf even een ander deel van de winkel te gaan bekijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:00

Agent47

I always close my contracts.

Ik denk dat het er gewoon op neerkomt in NL: Test je als je je niet lekker voelt. Kortom: Doe het zelf.

Laat Nederland nu net een land zijn waar iedereen ineens viroloog, bondscoach of premier is :+

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Bouke-p schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:37:
[...]

wat houd je tegen om te vragen of ze een beetje afstand willen houden? Of als het je zo stoort, gewoon zelf even een ander deel van de winkel te gaan bekijken?
Ah het bekende victimblaming waar men hier op tweakers altijd goed in is. :+ Zoals eerder gemeld stapte ik telkens zelf opzij om ruimte te maken, dat tot een paar keer toe en toen werd meneer gebeld en was ie dus even weg.

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Nou, het is weer zover: de klas van m'n dochter is naar huis gestuurd. Beide leerkrachten + 4-5 klasgenoten hebben corona. In de zomer.

Ach, hoe meer mensen het nu in de zomer krijgen, hoe meer mensen antistoffen hebben in de periode waar de weerstand minder is (herfst/winter). Maar vervelend is het wel. Allerlei leuke dingen in de planning voor deze week en hoppa. Hopelijk kan alles volgende week dan gewoon doorgaan.

M'n dochter heeft overigens nergens last van, maar heeft op school wel een zelftest gedaan. Die negatief was :)

[ Voor 28% gewijzigd door Dennahz op 12-07-2022 15:20 ]

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:26
Bart-Willem schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 13:42:
[...]

Ah het bekende victimblaming waar men hier op tweakers altijd goed in is. :+ Zoals eerder gemeld stapte ik telkens zelf opzij om ruimte te maken, dat tot een paar keer toe en toen werd meneer gebeld en was ie dus even weg.
Ja, zet je zelf nog even extra in de slachtofferrol. Niks geen victemblaming, ik wijs je alleen even op je eigen verantwoordelijkheid.

Je kunt wel een stapje opzij doen maar iedereen zal snappen dat als je dan nog steeds beide naar hetzelfde schap staat te loeren je alsnog bij elkaar in de buurt komt.

Jij vind dat blijkbaar erg, dus kun je ook je eigen verantwoordelijkheid nemen. Als snap ik dat dat tegenwoordig een lastig iets is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 09:34
Dennahz schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:14:
Nou, het is weer zover: de klas van m'n dochter is naar huis gestuurd. Beide leerkrachten + 4-5 klasgenoten hebben corona. In de zomer.

Ach, hoe meer mensen het nu in de zomer krijgen, hoe meer mensen antistoffen hebben in de periode waar de weerstand minder is (herfst/winter). Maar vervelend is het wel. Allerlei leuke dingen in de planning voor deze week en hoppa. Hopelijk kan alles volgende week dan gewoon doorgaan.

M'n dochter heeft overigens nergens last van, maar heeft op school wel een zelftest gedaan. Die negatief was :)
Lekker de focus erop houden, en lekker blijven testen.

Wanneer vieren we een keer de heugelijke dag dat ook die thuistests niet meer aanbevolen worden en ook allerlei topsporters niet het slachtoffer worden van een of andere positieve steekproef. Je ziet het nu bij het vrouwen EK voetbal en in de Tour, mensen mogen lekker naar huis terwijl ze amper ergens last van hebben.

Als je je niet lekker voelt blijf je thuis.

Sorry hoor, maar het lijkt er soms ook gewoon op dat mensen willen dat corona er is ofzo. Voor corona deden we ook niet aan al dat soort tests en hadden we inderdaad een keer een zware griepgolf ergens in 2016. Part of life...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Vlassie1980 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:31:
[...]

Lekker de focus erop houden, en lekker blijven testen.

Wanneer vieren we een keer de heugelijke dag dat ook die thuistests niet meer aanbevolen worden en ook allerlei topsporters niet het slachtoffer worden van een of andere positieve steekproef. Je ziet het nu bij het vrouwen EK voetbal en in de Tour, mensen mogen lekker naar huis terwijl ze amper ergens last van hebben.

Als je je niet lekker voelt blijf je thuis.

Sorry hoor, maar het lijkt er soms ook gewoon op dat mensen willen dat corona er is ofzo. Voor corona deden we ook niet aan al dat soort tests en hadden we inderdaad een keer een zware griepgolf ergens in 2016. Part of life...
Helemaal mee eens. De enige reden dat ze van ons nu een test mocht doen is omdat ze het zelf wilde (iets met hopen op vervroegd vakantie :+)

Maar we gaan nu echt niet iedere dag testen. Bij klachten blijft ze gewoon thuis, zoals we vroeger ook deden met de griep enz, verder is er nu weinig aan de hand.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

D4NG3R schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:39:
Bleh, waarschijnlijk vorige week maandag bij Rammstein in Nijmegen aangestoken, woensdag vlak voor de lunch vertrokken van werk naar huis. Behalve wat generieke verkoudheidsklachten had ik knallende koppijn, en heb ik tot en met zaterdag meer geslapen dan dat ik wakker was.

Ondertussen weer op werk (sinds zondag symptoomvrij) maar ik voel me nog steeds erg vermoeid. Hoop dat dit gevoel niet al te lang aanhoud, maar gebaseerd op verhalen van anderen zou dat nog wel eens tegen kunnen vallen. :')

* D4NG3R is vooral blij dat z'n smaak/reukvermogen niet echt aangetast is.
In het verleden (pre-corona) een keer 2-3 weken niks kunnen ruiken door een bijholteontsteking, dat was geen pretje. Alles smaakt dan ook direct zo flauw en je eetlust slaat op tilt.
Rammstein zijn wij dan weer probleemloos doorgekomen. Afgelopen vrijdag op vakantie in Frankrijk aangekomen, kreeg ik een appje van onze personal trainer: “ik ben donderdag ochtend positief getest, na meerdere eerdere negatieve testen”. Ik ben dus woensdag, terwijl die &?!$^ wist dat ze klachten had (en wist dat we eindelijk weer eens op hoognodige vakantie gingen) wezen trainen. Je raad het al, wij hebben het nu ook allemaal en mijn reuk en smaak zijn helemaal verdwenen. Ik ben echt des duivels. (Verder valt het ziekteverloop mee, maar als liefhebber van goede wijn en kaas is dit een ramp op vakantie in Frankrijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Ok, ik hap wel. 2016 gedurende de gehele griepgolf 6500 ziekhuisopnames (https://www.rivm.nl/sites...p_cijfers_A4_NL_V3_TG.pdf) (grof gerekend 61 per dag gemiddeld). Daar zitten we nu einde van de opleving, in de zomer, ook weer op met de Corona (Corona Dashboard). Toen was het noemenswaardig, nu dus ook (met deze laffe Omicron variant). Net doen of er niets aan de hand is lijkt mij dus ook weer het andere extreme.

Laten we ver weg blijven bij lockdowns en gedoe maar een beetje voorzichtigheid is toch niet zoveel gevraagd? :/

[ Voor 10% gewijzigd door Ebayzo op 12-07-2022 16:28 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Ebayzo schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:27:
[...]
Ok, ik hap wel. 2016 gedurende de gehele griepgolf 6500 ziekhuisopnames (https://www.rivm.nl/sites...p_cijfers_A4_NL_V3_TG.pdf) (grof gerekend 61 per dag gemiddeld). Daar zitten we nu einde van de opleving, in de zomer, ook weer op met de Corona (Corona Dashboard). Toen was het noemenswaardig, nu dus ook (met deze laffe Omicron variant). Net doen of er niets aan de hand is lijkt mij dus ook weer het andere extreme.

Laten we ver weg blijven bij lockdowns en gedoe maar een beetje voorzichtigheid is toch niet zoveel gevraagd? :/
Een beetje voorzichtigheid is prima, maar als ik nu kijk... m'n dochter zit nu dus de hele week weer thuis i.v.m. corona. Niemand is er echt ziek van, maar ze hebben wel positief getest. Daar zit je dan weer.

Wij hebben de luxe dat we gewoon thuis kunnen werken, maar veel ouders hebben natuurlijk ook gewoon een baan op locatie en zitten nu opeens toch weer met een probleem. Wederom: niet omdat mensen ziek zijn, maar omdat ze een positieve test hebben afgelegd. In 2020/2021 (Q1-Q2) had ik ze gelijk gegeven om de klas thuis te laten, maar nu?

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vlassie1980
[...]

Ik ben er niet op uit om iemand te laten happen, dat vooropgesteld 8)

Maar het wordt tijd dat we corona als endemisch beschouwen en verder ook geen rare fratsen meer moeten doen. Gewoon weer lekker normaal doen dus. Achteraf terugkijkend zijn we gewoon door een bizarre periode gegaan met lockdowns, CTB's en avondklokken. Er gebeurt al genoeg shit momenteel met de oorlog in Oekraïne, inflatie, boerenprotesten, gas en energieprijzen. Mag het allemaal even wat minder s.v.p.

Voorzichtigheid ja, maar als je kinderen in een klas gaat testen dan weet je ook dat je gauw beet gaat krijgen ook he >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Of corona endemisch is kan je niet bepalen, daar komen we spelende wijs vanzelf achter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Vlassie1980 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:55:
[...]

Ik ben er niet op uit om iemand te laten happen, dat vooropgesteld 8)

Maar het wordt tijd dat we corona als endemisch beschouwen en verder ook geen rare fratsen meer moeten doen. Gewoon weer lekker normaal doen dus. Achteraf terugkijkend zijn we gewoon door een bizarre periode gegaan met lockdowns, CTB's en avondklokken. Er gebeurt al genoeg shit momenteel met de oorlog in Oekraïne, inflatie, boerenprotesten, gas en energieprijzen. Mag het allemaal even wat minder s.v.p.

Voorzichtigheid ja, maar als je kinderen in een klas gaat testen dan weet je ook dat je gauw beet gaat krijgen ook he >:)
Dus omdat er meer shit is moeten we maar doen alsof deze shit niet meer bestaat?

Zullen we dat dan ook met de oorlog doen, Zeggen we tegen putin dat we al andere shit hebben en hij daarom mag stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
[...]
Even uit nieuwsgierigheid om de vergelijking compleet te maken, maar zijn er cijfers over de gemiddelde ligduur tijdens die griepgolf? Want ik dacht dat één van de kenmerkende eigenschappen van de omikronvarianten was dat de ligduur per patiënt een stuk korter was dan bij delta of alpha.

Je zou dus eigenlijk eens het totaal aantal ligdagen over een jaar moeten vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Dennis1812 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:34:
[...]

Dus omdat er meer shit is moeten we maar doen alsof deze shit niet meer bestaat?

Zullen we dat dan ook met de oorlog doen, Zeggen we tegen putin dat we al andere shit hebben en hij daarom mag stoppen.
Deze huidige shit is heel wat minder als de 2020 shit. Laat dat vooral ook even tot ons doordringen.

Terwijl ik dit schrijf blijkt Miedema van onze leeuwinnen ook corona te hebben. Lijkt me vet klote om met die angst te leven om corona te krijgen, net als de renners in de Tour overigens.

En nee, Vlad gaat niet stoppen. Dat ben ik met je eens, maar corona heeft niet meer de prioriteit in vergelijking met 2020.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Voor jou. Voor mij is het nog dagelijkse kost. Net als alle patiënten die eraan overlijden en mijn collega's die fors ziek (soms langdurig) uitvallen.

Maargoed. Omdat het nu minder erg is als in 2020 betekent dat het dus geheel niet meer erg is en omdat er meer shit is we dit maar moeten negeren. Ik denk dat dat een bijzondere redenering is. Komt denk ik door mijn positie in de zorg en dat ik dus merk dat het echt niet over is. Dat alleen de aandacht fors verslapt is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Veel mensen denken inderdaad dat corona over is maar dat is echt niet zo.

Op 10 Juni lagen er 301 mensen met corona op de kliniek,

Vandaag liggen er 961 mensen met corona op de kliniek.

600 mensen op de kliniek in een maandje erbij .

De stijging moet er wel uit anders zit je op 10 augustus met 1500 mensen in de kliniek.

De uitgestelde zorg moet ook nog steeds ingehaald worden met minder zorgpersoneel...

Dus blijf gewoon thuis als je een positieve zelftest heb. Hoe simpel kan het zijn?

Anders is de kans dat er weer iets wordt gesloten .... en dat hoop ik echt niet .

[ Voor 16% gewijzigd door Rockvee2 op 12-07-2022 19:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
Vlassie1980 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:15:
[...]
Terwijl ik dit schrijf blijkt Miedema van onze leeuwinnen ook corona te hebben. Lijkt me vet klote om met die angst te leven om corona te krijgen, net als de renners in de Tour overigens.
Dat is ook het bezwaar wat ik had tegen preventief testen en tegen 1G in het bijzonder. Zelfs als je geen klachten hebt, had je altijd de kans om op een random test ineens positief te testen en daardoor mocht je gewoon het concert waar je lang op had gewacht, of de sportwedstrijd waar je het hele jaar voor hebt getraind, gewoon missen. Zonder compensatie.

Ook al is het niet zo, kan ik me voorstellen dat dat toch ervaren wordt als 'afstraffen' van besmet raken. Alsof er iets was wat je had kunnen doen, behalve jezelf in een luchtdichte telefooncel opsluiten om te voorkomen dat je een besmetting binnen krijgt.

Het idee van mensen thuis laten blijven en voor de zekerheid een zelftest laten doen vind ik absoluut verstandig, alleen die preventieve steekproeven (met consequenties) horen niet meer bij een samenleving waarin corona endemisch aan het worden is. Want in een endemische situatie zullen die positieve tests altijd op blijven duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Bouke-p schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:28:
[...]

Ja, zet je zelf nog even extra in de slachtofferrol. Niks geen victemblaming, ik wijs je alleen even op je eigen verantwoordelijkheid.

Je kunt wel een stapje opzij doen maar iedereen zal snappen dat als je dan nog steeds beide naar hetzelfde schap staat te loeren je alsnog bij elkaar in de buurt komt.

Jij vind dat blijkbaar erg, dus kun je ook je eigen verantwoordelijkheid nemen. Als snap ik dat dat tegenwoordig een lastig iets is.
Jij weet het, want jij was erbij! Ik was zelfs naar een ander schap gegaan maar kennelijk had ik honing aan m'n kont. Op het moment dat ik er wel klaar mee was en er iets van wilde zeggen ging zijn telefoon af en was 'ie weg. Volgens mij heb ik me prima verantwoordelijk gedragen, en die ander die dus kennelijk een testuitslag aan het afwachten was in een winkel dus niet. Dus kap ermee om mij de schuld in de schoenen te schuiven.

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Rockvee2 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:43:

De stijging moet er wel uit anders zit je op 10 augustus met 1500 mensen in de kliniek.

De uitgestelde zorg moet ook nog steeds ingehaald worden met minder zorgpersoneel...

Dus blijf gewoon thuis als je een positieve zelftest heb. Hoe simpel kan het zijn?

Anders is de kans dat er weer iets wordt gesloten .... en dat hoop ik echt niet .
Zo simpel is het niet... want wanneer gaat men nog testen? Alleen bij zware klachten (maar dan blijf je sowieso thuis) en/of als ze een melding krijgen uit de omgeving dat ze in aanraking zijn geweest met iemand.
Denk dat de meeste mensen niet eens weten dat ze besmet zijn.

Wel bijzonder dat het zo explosief stijgt, wie komen er nu voornamelijk in het ziekenhuis dan? Mensen uit m'n omgeving en collega's hebben vooralsnog 5 dagen voor "niks" thuis gezeten, positief met corona zonder klachten.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ArcticWolf schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:14:
[...]

Zo simpel is het niet... want wanneer gaat men nog testen? Alleen bij zware klachten (maar dan blijf je sowieso thuis) en/of als ze een melding krijgen uit de omgeving dat ze in aanraking zijn geweest met iemand.
Denk dat de meeste mensen niet eens weten dat ze besmet zijn.

Wel bijzonder dat het zo explosief stijgt, wie komen er nu voornamelijk in het ziekenhuis dan? Mensen uit m'n omgeving en collega's hebben vooralsnog 5 dagen voor "niks" thuis gezeten, positief met corona zonder klachten.
Niet bijzonder toch, je beschrijft precies wat het probleem is: men denkt dat het allemaal voorbij is en je moet leven als altijd. Dan krijg je explosieve groei van een besmettelijke ziekte, dat is zo onvermijdelijk als de zwaartekracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:01:
[...]

Dat is ook het bezwaar wat ik had tegen preventief testen en tegen 1G in het bijzonder. Zelfs als je geen klachten hebt, had je altijd de kans om op een random test ineens positief te testen en daardoor mocht je gewoon het concert waar je lang op had gewacht, of de sportwedstrijd waar je het hele jaar voor hebt getraind, gewoon missen. Zonder compensatie.

Ook al is het niet zo, kan ik me voorstellen dat dat toch ervaren wordt als 'afstraffen' van besmet raken. Alsof er iets was wat je had kunnen doen, behalve jezelf in een luchtdichte telefooncel opsluiten om te voorkomen dat je een besmetting binnen krijgt.

Het idee van mensen thuis laten blijven en voor de zekerheid een zelftest laten doen vind ik absoluut verstandig, alleen die preventieve steekproeven (met consequenties) horen niet meer bij een samenleving waarin corona endemisch aan het worden is. Want in een endemische situatie zullen die positieve tests altijd op blijven duiken.
Het gaat niet om degene die de test doet. Het gaat om degenen die besmet zouden kunnen raken. Ik test niet zozeer voor mezelf, maar voor m'n vrienden, familie en collegas. Maar goed, we kunnen het riedeltje van 2020 of 2021 weer integraal herhalen hier inmiddels.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 13-07-2022 10:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adlermann
MikeyMan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:21:
[...]

Het gaat niet om degene die de test doet. Het gaat om degenen die besmet zouden kunnen raken. Ik test niet zozeer voor mezelf, maar voor m'n vrienden, familie en collegas. Maar goed, we kunnen het riedeltje van 2020 of 2021 weer integraal herhalen hier inmiddels.
Op www.nu.nl stond laatst uitgebreid beargumenteerd waarom we gewoon wat beter aan de basisregels moeten houden. En ja ook bij een positieve test dus niet naar eht concert gaan.

[quote]
"Met corona uit eten gaan of gaan vliegen is niet alleen onethisch en onverantwoord, maar ook onrechtmatig", zegt Veeru Mewa, letselschadeadvocaat bij VictimFirst Advocaten. "Je wordt gevraagd iets niet te doen, dus dan handel je tegen de wet in. Wanneer onrechtmatige daad wordt aangetoond, dan kun je aansprakelijk zijn voor schade."
[quote]
Voor wie positief is getest, geldt een dringend verzoek thuis te blijven. Aantonen dat je corona oploopt door iemand in een restaurant of vliegtuig is bijzonder lastig. Dat is echter geen vrijbrief om de adviezen te negeren. Je kunt iemand schade toebrengen en zelfs zijn of haar dood op je geweten hebben.
En in het artikel werden ook termen gebruikt als egoisme om het toch te doen. Er was een enkel argument waarvan uitging dat het ieder z'n eigen keuze is, maar dat was een tegenargument om een gebalanceerd beeld te geven. Het overall beeld is toch; hou je aan die freaking adviezen. Ze zijn er niet voor niets. En als iedereen zich eraan houdt dan hebben we straks een stuk minder last van lockdowns en kunnen de zwakkeren ook nog eens iets meer de deur uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
MikeyMan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:21:
[...]

Dat mag dan wel zo zijn, maar als je het over een endemische situatie hebt, dan heb je het ook over een situatie waarin de besmettingskans op elk gegeven moment eigenlijk 100% is. Endemisch betekent namelijk "het virus is overal", en dat is een situatie die blijvend is.

Mensen ergens van uitsluiten omdat ze een potentiële besmettingsbron voor anderen zijn is iets wat daar niet in thuis hoort. En iets wat totaal niet effectief is tenzij je een dekkingsgraad en een gevoeligheid van bijna 100% kan halen.

Simpeler gezegd: Als jij niet naar binnen mag omdat daardoor iemand besmet kan raken, dan is de kans heel groot dat die persoon door iemand anders wel wordt besmet. Of door een dierlijke bron als die persoon weer buiten komt.

"Hou je aan de adviezen" vind ik zeker verantwoord. Een test-als-toegangspoortje zou alleen niet meer in de situatie van vandaag moeten.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoney3K op 13-07-2022 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
IJzerlijm schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:18:
[...]

Niet bijzonder toch, je beschrijft precies wat het probleem is: men denkt dat het allemaal voorbij is en je moet leven als altijd. Dan krijg je explosieve groei van een besmettelijke ziekte, dat is zo onvermijdelijk als de zwaartekracht.
Het enige "probleem" is de ziekenhuis capaciteit lijkt mij... Die "men denkt dat het allemaal voorbij is" heeft gewoon een punt toch? Als je het in percentages uitdrukt hebben we het over 0,000065% 0,0065% die in het ziekenhuis ligt. Waarvan 70% boven de 60 is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
Dat vind ik toch een beetje kort door de bocht door meneer de letselschadeadvocaat (die natuurlijk een beetje in eigen belang hier loopt te prediken). Als het een dringend advies betreft, dan heb je niets meer te maken met een 'onrechtmatige daad' want er is geen wetboek meer die er over spreekt. Daarom is het een dringend advies en geen corona-noodwet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
Stoney3K schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:47:
[...]

Dat vind ik toch een beetje kort door de bocht door meneer de letselschadeadvocaat (die natuurlijk een beetje in eigen belang hier loopt te prediken). Als het een dringend advies betreft, dan heb je niets meer te maken met een 'onrechtmatige daad' want er is geen wetboek meer die er over spreekt. Daarom is het een dringend advies en geen corona-noodwet meer.
Onrechtmatige daad is breder dan dat!
De wet maakt een onderscheid tussen drie handelingen die een onrechtmatige daad opleveren: een inbreuk op een recht, een doen of nalaten in strijd met een wettelijke plicht en een doen of nalaten in strijd met hetgeen volgens ongeschreven recht in het maatschappelijk verkeer betaamt
Wat jij daar noemt, is maar 1 van de drie takken! Maar de bewijslast is echt bijna onmogelijk, dus dat er daadwerkelijk iets mee gaat gebeuren is natuurlijk 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
Adlermann schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:49:
[...]

Wat jij daar noemt, is maar 1 van de drie takken! Maar de bewijslast is echt bijna onmogelijk, dus dat er daadwerkelijk iets mee gaat gebeuren is natuurlijk 0.
Daar gaat het ook vooral om. Sowieso, is het een ongeschreven recht van iemand om niet besmet te raken door een ander? Nog los van het feit dat je onmogelijk terug kan traceren wie je precies heeft besmet. Dat kan ook een combinatie van 10 negatief geteste mensen zijn die elk een klein beetje bij dragen wat net genoeg is om jou te besmetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Adlermann schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:45:
[...]

Op www.nu.nl stond laatst uitgebreid beargumenteerd waarom we gewoon wat beter aan de basisregels moeten houden. En ja ook bij een positieve test dus niet naar eht concert gaan.

[quote]
"Met corona uit eten gaan of gaan vliegen is niet alleen onethisch en onverantwoord, maar ook onrechtmatig", zegt Veeru Mewa, letselschadeadvocaat bij VictimFirst Advocaten. "Je wordt gevraagd iets niet te doen, dus dan handel je tegen de wet in. Wanneer onrechtmatige daad wordt aangetoond, dan kun je aansprakelijk zijn voor schade."
[quote]

[...]

En in het artikel werden ook termen gebruikt als egoisme om het toch te doen. Er was een enkel argument waarvan uitging dat het ieder z'n eigen keuze is, maar dat was een tegenargument om een gebalanceerd beeld te geven. Het overall beeld is toch; hou je aan die freaking adviezen. Ze zijn er niet voor niets. En als iedereen zich eraan houdt dan hebben we straks een stuk minder last van lockdowns en kunnen de zwakkeren ook nog eens iets meer de deur uit.
Leuk geprobeerd, maar dan vraag ik je om mij een miljoen over te maken. Nee zeggen kan niet, want dan doe je iets onrechtmatigs.

Lijkt me niet houdbaar. En de discussie over "letsel" wil ik ook wel aangaan. Maar uiteindelijk zou het betekenen dat iedereen in nederland ergens aansprakelijk voor is, want als het voor corona geldt waarom dan niet voor griep, verkoudheid etc etc.

[ Voor 7% gewijzigd door arbraxas op 13-07-2022 10:56 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ArcticWolf schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:47:
[...]

Het enige "probleem" is de ziekenhuis capaciteit lijkt mij... Die "men denkt dat het allemaal voorbij is" heeft gewoon een punt toch? Als je het in percentages uitdrukt hebben we het over 0,000065% die in het ziekenhuis ligt. Waarvan 70% boven de 60 is...
Ah, we zitten weer in die fase van de discussie. Inclusief rekenfouten van een factor 100, 0,000065% van de bevolking zijn 11 mensen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
IJzerlijm schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:04:
[...]

Ah, we zitten weer in die fase van de discussie. Inclusief rekenfouten van een factor 100, 0,000065% van de bevolking zijn 11 mensen.
Yep.

En idd :P 0,0065%; maar goed nog steeds "insignificant" om het maar lomp te zeggen. Lijkt wel of hier iedereen buiten de realiteit staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Rockvee2 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:43:

De stijging is er al uit volgens RIVM, dus geen reden tot zorg.

Plus dat die stijging voor een (groot?) deel mét corona is en niet dóór corona, wederom niet enorm zorgelijk qua cijfers.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 01:06
Worden er in Nederland ook cijfers bijgehouden over herbesmettingen en de gevolgen er van?
Want ik las laatst een preprint, wat helaas nog niet peer gereviewed was, en was gewoon ff nieuwsgierig.

https://www.researchsquare.com/article/rs-1749502/v1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ArcticWolf schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:14:
[...]

Yep.

En idd :P 0,0065%; maar goed nog steeds "insignificant" om het maar lomp te zeggen. Lijkt wel of hier iedereen buiten de realiteit staat.
Wat zie jij als de ideale ziekenhuiscapaciteit als percentage van de bevolking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
ArcticWolf schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:14:
[...]

Yep.

Je vergelijkt denk ik de verkeerde dingen met elkaar. Het gaat om de ziekenhuisbezetting tov de ziekenhuiscapaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
ZieMaar! schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:52:
[...]

Je vergelijkt denk ik de verkeerde dingen met elkaar. Het gaat om de ziekenhuisbezetting tov de ziekenhuiscapaciteit.
Volgens mij bedoelt hij vooral dat de kans om in het ziekenhuis te komen heel klein is, zeker als je geboren bent na 1952.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
zacht schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:13:
[...]

Volgens mij bedoelt hij vooral dat de kans om in het ziekenhuis te komen heel klein is, zeker als je geboren bent na 1952.
Het probleem blijft alleen dat een klein percentage van een grote groep mensen nog steeds aardig op kan lopen. En als dan de capciteit ook nog laag is, kan het alsnog fout gaan.

Dit blijft alleen een beetje een zinloze discussie, want dit hebben we in eerdere golven zowel goed als fout zien gaan. Als jij het precieze percentage voor deze varianten inclusief de besmettelijkheid kunt geven weten we welke van de 2 het wordt (maar dat is onmogelijk helaas). Voor nu houden we het er maar op dat het wel mee zal vallen, maar zul je ook moeten bedenken wat te doen als het toch nog een keertje tegenvalt.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:19:
[...]

Het probleem blijft alleen dat een klein percentage van een grote groep mensen nog steeds aardig op kan lopen. En als dan de capciteit ook nog laag is, kan het alsnog fout gaan.

Dit blijft alleen een beetje een zinloze discussie, want dit hebben we in eerdere golven zowel goed als fout zien gaan. Als jij het precieze percentage voor deze varianten inclusief de besmettelijkheid kunt geven weten we welke van de 2 het wordt (maar dat is onmogelijk helaas). Voor nu houden we het er maar op dat het wel mee zal vallen, maar zul je ook moeten bedenken wat te doen als het toch nog een keertje tegenvalt.
Maar wat wil je dan doen dan? Je kan niet constant in angst blijven leven om iets wat niet tastbaar is en de kans dat je doodgaat of in het ziekenhuis komt percentueel echt laag is.
Die 0,0065% is inderdaad het aantal mensen wat nu in het ziekenhuis ligt tov het bevolkingsaantal dus niet heel realistisch.
Op de hoogtepunten en tijdens de andere varianten was het aantal mensen wat er in het ziekenhuis kwam of overleed ook gewoon laag (percentueel).

Dat is precies hetzelfde dat je niet over straat moet lopen omdat er een kans is dat je wordt aangereden (en die kans is veel groter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IJzerlijm schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 14:19:
[...]

Wat zie jij als de ideale ziekenhuiscapaciteit als percentage van de bevolking?
En vervolgvraag, wat doen we met het overaanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
ArcticWolf schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:31:
[...]
Maar wat wil je dan doen dan? Je kan niet constant in angst blijven leven om iets wat niet tastbaar is en de kans dat je doodgaat of in het ziekenhuis komt percentueel echt laag is.
Zoals ik al eerder zei, zijn de enige die nu in angst leven de mensen die tegen de maatregelen zijn. Zowel in dit topic, andere fora als in RL hoor ik vooral klachten komen van de anti-maatregelen-mensen. De rest gaat gewoon vrolijk verder met zijn leven en ziet wel wat er gebeurt.
Die 0,0065% is inderdaad het aantal mensen wat nu in het ziekenhuis ligt tov het bevolkingsaantal dus niet heel realistisch.
Op de hoogtepunten en tijdens de andere varianten was het aantal mensen wat er in het ziekenhuis kwam of overleed ook gewoon laag (percentueel).

Dat is precies hetzelfde dat je niet over straat moet lopen omdat er een kans is dat je wordt aangereden (en die kans is veel groter).
Precies, dus lekker ophouden over dat risico en vrolijk afwachten wat er gebeurt. Waarbij de politiek hopelijk wel een scenario klaar legt voor als het toch te ver op zou lopen (maar ik niet verwacht dat ze dat gaan doen). Voor de rest heeft het totaal geen nut om je druk te maken, want waarschijnlijk maak je je dan druk om niets.

Oftewel om antwoord op je vraag te geven, ik zou verwachten dat er een scenario klaargelegd wordt met daarin grenswaardes waarin staat wat er moet gebeuren. Voordeel daarvan is dat je geen paniekvoetbal hebt en alleen maar ingrijpt bij een grens die je vooraf hebt bepaald. Maar zoals ik hierboven al heb gezegd zie ik dat met deze regering niet gebeuren, dus meer als afwachten kun je niet doen. Mocht het uit de klauwen lopen krijg je toch op het laatste moment wel een lockdown, of je nu wel of niet klaagt.

[ Voor 15% gewijzigd door redwing op 13-07-2022 17:47 ]

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

ArcticWolf schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:31:
[...]

Hoeveel groter is die kans?

(Als jij elke dag 1 keer de straat oversteekt en de kans aangereden te worden is 0,0065 dan ben je na 3,5 maanden statistisch al een keer aangereden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
IJzerlijm schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:50:
[...]

Hoeveel groter is die kans?

(Als jij elke dag 1 keer de straat oversteekt en de kans aangereden te worden is 0,0065 dan ben je na 3,5 maanden statistisch al een keer aangereden)
De kans is 0.0065%, dus het duurt nog wat langer. maar wil je een eerlijke vergelijking maken, dan moet je alleen de mensen pakken die aangereden worden en in het ziekenhuis terecht komen. Als je dan alleen naar het aantal doden kijkt (en dan pak ik voor het gemak alle verkeersdoden) is het zo'n 600 tegenover zo'n 10000. Ik denk dat je wel kunt stellen dat corona daarmee gevaarlijker is dan oversteken (ook als je leeftijd meeneemt zie je dat bij het aantal doden in het verkeer de ouderen oververtegenwoordigt zijn, maar wel wat minder dan bij corona)

Oftewel zinloze vergelijking :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:27

Barrycade

Through the...

TerraGuy schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:22:
[...]

De stijging is er al uit volgens RIVM, dus geen reden tot zorg.

Plus dat die stijging voor een (groot?) deel mét corona is en niet dóór corona, wederom niet enorm zorgelijk qua cijfers.
Van de nieuwe patiënten op verpleegafdelingen was in juli bij 52 procent covid-19 de enige opnamereden, en bij 28 procent covid-19 in combinatie met een andere aandoening. Zonder corona zou opname wellicht niet nodig zijn geweest. Op de intensive care heeft een wat groter deel van de patiënten covid-19 en een andere aandoening. Ongeveer een op de vijf coronapatiënten is 'toevallig' besmet.
bron: Volkskrant van vandaag.

Dus denk dat je er iets mis mee zit qua toevallig Corona. Toevallig is dus 1 op de 5 (80% met Corona als reden met dus 28% icm een andere ziekte waardoor men toch naar het ziekenhuis moest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:48:
[...]

Zoals ik al eerder zei, zijn de enige die nu in angst leven de mensen die tegen de maatregelen zijn. Zowel in dit topic, andere fora als in RL hoor ik vooral klachten komen van de anti-maatregelen-mensen. De rest gaat gewoon vrlijk verder met zijn leven en ziet wel wat er gebeurt.
Ja precies, maar goed jij zinspeelt dus ook op maatregelen, in ieder geval dat begrijp ik eruit. Daarom vroeg ik het.
[...]

Precies, dus lekker ophouden over dat risico en vrolijk afwachten wat er gebeurt. Waarbij de politiek hopelijk wel een scenario klaar legt voor als het toch te ver op zou lopen (maar ik niet verwacht dat ze dat gaan doen). Voor de rest heeft het totaal geen nut om je druk te maken, want waarschijnlijk maak je je dan druk om niets.

Oftewel om antwoord op je vraag te geven, ik zou verwachten dat er een scenario klaargelegd wordt met daarin grenswaardes waarin staat wat er moet gebeuren. Voordeel daarvan is dat je geen paniekvoetbal hebt en alleen maar ingrijpt bij een grens die je vooraf hebt bepaald. Maar zoals ik hierboven al heb gezegd zie ik dat met deze regering niet gebeuren, dus meer als afwachten kun je niet doen. Mocht het uit de klauwen lopen krijg je toch op het laatste moment wel een lockdown, of je nu wel of niet klaagt.
Ik heb het afgelopen jaar nog nooit zo'n stuurloos zooitje meegemaakt bij het ministerie waar ik mee werk. Dus verwacht inderdaad maar helemaal niks vanuit het kabinet.
Ben er alleen nog niet achter wat er aan de hand is... Maar het blijft heel erg stil de laatste paar maanden.
Enige wat ik kan bedenken is dat er teveel onrust is in het kabinet dat het ministerie het ook niet meer weet en alles on-hold heeft gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
ArcticWolf schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:07:
[...]

Ja precies, maar goed jij zinspeelt dus ook op maatregelen, in ieder geval dat begrijp ik eruit. Daarom vroeg ik het.

[...]
Ik heb het afgelopen jaar nog nooit zo'n stuurloos zooitje meegemaakt bij het ministerie waar ik mee werk. Dus verwacht inderdaad maar helemaal niks vanuit het kabinet.
Ben er alleen nog niet achter wat er aan de hand is... Maar het blijft heel erg stil de laatste paar maanden.
Enige wat ik kan bedenken is dat er teveel onrust is in het kabinet dat het ministerie het ook niet meer weet en alles on-hold heeft gezet.
Nope, ik ga er van uit dat er niets meer gaat gebeuren, en dan bedoel ik dat ik wel nog een paar keer een nieuwe golf verwacht, maar niet zo erg dat er weer dingen dicht gaan. Ik vind alleen wel (zoals ik al vanaf het begin dat vind) dat er een plan klaar zou moeten liggen. Maar verder dan een Kuijpers die zegt dat we het maar zelf moeten bedenken is het nog niet gekomen, dus daar zal het wel bij blijven.

Naar mijn idee gaat er dus sowieso niets meer gebeuren, en als het toch nodig mocht zijn er weer op de oude vertrouwde manier gereageerd zal worden waarbij we van geen maatregel tot lockdown in 2 weken gaan. Geen enkele zin om je er druk over te maken dus :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
redwing schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:19:
[...]

Ik heb geen idee, ik gaf alleen aan dat @ArcticWolf iets anders bedoelde dan waar de discussie heen ging/gaat.
Ik ben ondertussen mijn leven weer aan het leiden, doe zelftesten als ik bij ouderen en zwangeren op bezoek ga, en kijk met een meewarige blik naar een minister die denkt dat eigen verantwoordelijkheid gaat werken. Die heeft zitten slapen de afgelopen jaren zo lijkt het wel.
En verder vind ik het treurig dat het vingerwijzen weer begonnen is. Dat was vrij overzichtelijk ooit (ongevaccineerden), tegenwoordig krijg je al op je flikker als je niet snel genoeg weg rent als er naar je gehoest wordt bij de Decathlon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
arbraxas schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:53:
[...]Lijkt me niet houdbaar. En de discussie over "letsel" wil ik ook wel aangaan. Maar uiteindelijk zou het betekenen dat iedereen in nederland ergens aansprakelijk voor is, want als het voor corona geldt waarom dan niet voor griep, verkoudheid etc etc.
Het is natuurlijk uiteindelijk wel een uitspraak van een letselschadeadvocaat. Dus die zinspeelt er gewoon op dat mensen geld gaan ruiken omdat ze een ander aanklagen vanwege besmet raken.

Of zijn klanten die zaken nu winnen of verliezen maakt hem niet uit: Linksom of rechtsom rinkelt toch de kassa. Ook als iemand een volslagen kansloze rechtszaak aanspant.

Wat dat betreft neem ik die uitspraak over 'onrechtmatig' met een behoorlijke pot zout.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 13-07-2022 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
MikeyMan schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:41:
[...]

En vervolgvraag, wat doen we met het overaanbod.
Klopt: Eén van de grote issues is namelijk ook niet de totale capaciteit van de zorg, maar het feit dat de zorg maar heel beperkt schaalbaar is. In fysieke zorgplekken maar veel meer nog in personeel.

Je kan nu eenmaal niet voor een coronaseizoen de zorgcapaciteit 'even' verdubbelen en dan in de zomer terug schalen naar de capaciteit die je eerst had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-10 10:26
Hoelang blijft COVID-19 eigenlijk in je lichaam? Ik vraag dit omdat ik nu op ongeveer dag 6 van mijn besmetting, gerekend vanaf de eerste PCR-test, zit maar de PCR-test nog steeds aangeeft dat ik besmet ben. Blijft het zó lang in je lichaam of is het meer een soort vals-positief? Ik kon op internet niks vinden over wanneer de PCR-test zou moeten aangeven dat ik virusvrij ben, dus daarom vraag ik het hier maar even.

[ Voor 20% gewijzigd door TheVivaldi op 15-07-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
zorgcapaciteit? Deja-vu of beter deja-lu much zeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
TheVivaldi schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:13:
Hoelang blijft COVID-19 eigenlijk in je lichaam? Ik vraag dit omdat ik nu op ongeveer dag 6 van mijn besmetting, gerekend vanaf de eerste PCR-test, zit maar de PCR-test nog steeds aangeeft dat ik besmet ben. Blijft het zó lang in je lichaam of is het meer een soort vals-positief? Ik kon op internet niks vinden over wanneer de PCR-test zou moeten aangeven dat ik virusvrij ben, dus daarom vraag ik het hier maar even.
Je kunt nog weken later positief testen zonder dat je besmettelijk bent. Vandaar ook dat je tegenwoordig of na 5 dagen en 24 uur klachtenvrij, of na 10 dagen als de klachten aanhouden, weer op pad mag. De test is geen onderdeel meer of je wel/niet op pad mag.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-10 10:26
redwing schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:26:
[...]

Je kunt nog weken later positief testen zonder dat je besmettelijk bent. Vandaar ook dat je tegenwoordig of na 5 dagen en 24 uur klachtenvrij, of na 10 dagen als de klachten aanhouden, weer op pad mag. De test is geen onderdeel meer of je wel/niet op pad mag.
A, dank voor de heldere uitleg! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
redwing schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:26:
[...]

Dat is natuurlijk voor sommige reizen niet helemaal waar. In dat geval is het gewoon positief PCR = niet boarden.

Voor welke bestemmingen dat wel en niet geldt is mij alleen totaal niet meer duidelijk -- heeft iemand daar nog actuele lijsten van? Het ministerie geeft alleen lijsten van landen, geen lijsten van luchtvaartmaatschappijen die zelf een PCR eisen voor vertrek.

[ Voor 21% gewijzigd door Stoney3K op 15-07-2022 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:43

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Artikel bij de NOS: https://nos.nl/artikel/24...rknemers-onder-druk-gezet

Interessant hoe dit gaat werken in de praktijk. Strikt genomen kan je als werkgever je werknemer niet zomaar verplichten te werken als de werknemer ziek is, maar is het bij je dragen van een virus te zien als ziekte? In beginsel natuurlijk absoluut niet, maar waar ligt dan die grens?

Je leest voorbeelden over werknemers die aangeven positief te testen waarbij de werkgever zegt kom maar gewoon, maar dat ze na ziekmelden gewoon thuis mogen blijven. Dat wordt negatief uitgelegd, maar kan vanuit een werkgever heel logisch zijn. Als je niet kunt werken moet je je gewoon ziek melden, niet gewoon thuis blijven vanwege een test. Achter een ziekmelding zitten vaak hele processen, regelingen of zelfs verzekeringen voor een werkgever, bij gewoon thuis blijven geldt dat natuurlijk allemaal niet.

Nu kan je natuurlijk makkelijk roepen dat het een overheidsadvies is en iedereen dat daarom blind moet volgen, maar zo werkt het natuurlijk niet in de praktijk en juridisch vaak al helemaal niet.
Als je als bedrijf al klem zit qua personeel is het niet gek dat je vraagt of mensen het evengoed willen proberen als ze geen klachten hebben. Dat moet natuurlijk niet met ongezonde druk gebeuren, maar ik snap best dat ze het vragen.

Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen en of de wetgeving op dit vlak nog evolueert.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Gonadan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 09:18:
Artikel bij de NOS: https://nos.nl/artikel/24...rknemers-onder-druk-gezet

Interessant hoe dit gaat werken in de praktijk. Strikt genomen kan je als werkgever je werknemer niet zomaar verplichten te werken als de werknemer ziek is, maar is het bij je dragen van een virus te zien als ziekte? In beginsel natuurlijk absoluut niet, maar waar ligt dan die grens?

Je leest voorbeelden over werknemers die aangeven positief te testen waarbij de werkgever zegt kom maar gewoon, maar dat ze na ziekmelden gewoon thuis mogen blijven. Dat wordt negatief uitgelegd, maar kan vanuit een werkgever heel logisch zijn. Als je niet kunt werken moet je je gewoon ziek melden, niet gewoon thuis blijven vanwege een test. Achter een ziekmelding zitten vaak hele processen, regelingen of zelfs verzekeringen voor een werkgever, bij gewoon thuis blijven geldt dat natuurlijk allemaal niet.

Nu kan je natuurlijk makkelijk roepen dat het een overheidsadvies is en iedereen dat daarom blind moet volgen, maar zo werkt het natuurlijk niet in de praktijk en juridisch vaak al helemaal niet.
Als je als bedrijf al klem zit qua personeel is het niet gek dat je vraagt of mensen het evengoed willen proberen als ze geen klachten hebben. Dat moet natuurlijk niet met ongezonde druk gebeuren, maar ik snap best dat ze het vragen.

Ik ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen en of de wetgeving op dit vlak nog evolueert.
Ik snap niet hoe je dat als bedrijf kan vragen. Je zit al met een personeelstekort, dus ga je extra kans op besmetting op de hals halen, waardoor je een nog groter tekort hebt wanneer je andere personeelsleden besmet raken.

Niet echt best practice wat die bedrijven doen. (Naast het feit dat wat ze doen ook tegen de wet ingaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Eli3l schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 09:38:
Ik snap niet hoe je dat als bedrijf kan vragen. Je zit al met een personeelstekort, dus ga je extra kans op besmetting op de hals halen, waardoor je een nog groter tekort hebt wanneer je andere personeelsleden besmet raken.
Vrij logisch toch? Besmet betekent niet per se ziek, verreweg de meesten zijn nog maar hooguit verkouden. Als je dat als bedrijf accepteert dan helpt het simpelweg wel als medewerkers alleen thuis blijven als ze écht ziek zijn.

Vanuit een kantoorbaan is het makkelijk praten, dan werk je thuis gewoon een beetje door. Er zijn echter heel veel bedrijven die écht klem zitten omdat mensen het advies krijgen van de overheid om niet te werken, niet omdat ze niet kúnnen werken. Een beetje denken vanuit een ondernemer en je snapt best dat dat wringt.
Niet echt best practice wat die bedrijven doen. (Naast het feit dat wat ze doen ook tegen de wet ingaat)
Dat is dus nog maar de vraag. NOS suggereert dat wel door te beginnen over verplicht werken met ziekte, maar dat is niet het geval.
Vandaar dat ik benieuwd ben hoe het zich ontwikkelt en of er jurisprudentie over komt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
Gonadan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:08:
[...]

Vrij logisch toch? Besmet betekent niet per se ziek, verreweg de meesten zijn nog maar hooguit verkouden. Als je dat als bedrijf accepteert dan helpt het simpelweg wel als medewerkers alleen thuis blijven als ze écht ziek zijn.

Vanuit een kantoorbaan is het makkelijk praten, dan werk je thuis gewoon een beetje door. Er zijn echter heel veel bedrijven die écht klem zitten omdat mensen het advies krijgen van de overheid om niet te werken, niet omdat ze niet kúnnen werken. Een beetje denken vanuit een ondernemer en je snapt best dat dat wringt.

[...]
Nee dat is niet logisch, want je verhoogd het risico op besmetting en daarmee ziekte van het overige personeel en de klanten. Met geen enkele mentale gymnastiek kan je tot de conclusie komen dat het logisch is.

NB: Veel bedrijven in de horeca en retail die een personeelstekort hebben, hebben dat aan zichzelf te danken. Jarenlang werknemers slecht behandelen (zie het artikel van de NOS, jonge werknemers onder druk zetten), lonen die niet tot amper gestegen zijn, slechte secundaire arbeidsvoorwaarden etc. Met dat soort bedrijven heb ik echt nul medelijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
Gonadan schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:08:

[...]

Dat is dus nog maar de vraag. NOS suggereert dat wel door te beginnen over verplicht werken met ziekte, maar dat is niet het geval.
Vandaar dat ik benieuwd ben hoe het zich ontwikkelt en of er jurisprudentie over komt.
Nee dat is geen vraag. Werknemers mogen niks vragen bij een ziekmelding en als ze al iets vragen hoef je niks te zeggen. Een simpele "ik meld me ziek" is alles wat er nodig is voor een ziekmelding. De managers in die voorbeelden van de NOS doen zowat alles fout wat je maar fout kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Eli3l schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:28:
[...]

Nee dat is niet logisch, want je verhoogd het risico op besmetting en daarmee ziekte van het overige personeel en de klanten. Met geen enkele mentale gymnastiek kan je tot de conclusie komen dat het logisch is.
Het is heel logisch, ook onze minister van volksgezondheid denkt er zo over.
Komt er een moment dat we met een positieve test toch naar ons werk gaan?
"Dat hangt van de situatie af. Stel dat verschillende varianten in de toekomst niet meer dan een neusverkoudheid veroorzaken, dan moet je het virus ook zo behandelen."

"We kunnen er slim mee omgaan. Je houdt afstand, niest in je elleboog en geeft iemand geen hand."
Het enige waar de betreffende werkgever en de minister van volksgezondheid verschillen is timing. De ene vindt dat het kantelpunt van een neusverkoudheid reeds gepasseerd is, de ander houdt nog een slag om de arm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
jadjong schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:43:
[...]

Het is heel logisch, ook onze minister van volksgezondheid denkt er zo over.

[...]

Het enige waar de betreffende werkgever en de minister van volksgezondheid verschillen is timing. De ene vindt dat het kantelpunt van een neusverkoudheid reeds gepasseerd is, de ander houdt nog een slag om de arm.
Dus dan is het niet logisch, want we zijn nog niet op dat punt. 8)7

Onze minister denkt er niet zo over zoals de wergevers in het artikel van de NOS, die stelt enkel dat als het zo is dat het virus in de toekomst vergelijkbaar is met een neusverkoudheid, dat we er dan anders mee om zullen gaan.

Daar zijn we nog lang niet, ongeacht wat de werkgevers in het artikel van de NOS zelf vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door Eli3l op 16-07-2022 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:56
@jadjong die titel van Nu.nl is misleidend en clickbait. Kuipers brengt tot drie keer toe een flinke nuance aan in zijn uitspraken en doet ze alleen maar omdat de interviewer blijft doorzeuren.
Kuipers geeft duidelijk aan dat hij nu nog niet vindt dat het virus afgedaan kan worden als een simpele neusverkoudheid.

Aan het werk gaan of moeten met een ziekmakend virus onder de leden zou niet vanzelfsprekend moeten zijn, daar moeten we van 'in de basis' van af. Voor Corona leek het wel of je gehuldigd werd door je werkgever als je ziek naar de zaak ging.

Wordt het echt voor 99% een snotneus variant dan zeg ik ok, maar daar zijn we nog lang niet. Zelf ben ik nog goed ziek geweest van de tweede corona besmetting en momenteel ligt mijn neefje met een barstende koppijn al 2 dagen in bed met zijn tweede besmetting.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Eli3l schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:31:
[...]

Nee dat is geen vraag. Werknemers mogen niks vragen bij een ziekmelding en als ze al iets vragen hoef je niks te zeggen. Een simpele "ik meld me ziek" is alles wat er nodig is voor een ziekmelding. De managers in die voorbeelden van de NOS doen zowat alles fout wat je maar fout kan doen.
Daar ligt denk ik ook zowel het probleem als de oplossing. Het melden van een positieve test is geen ziekmelding, en creëert daarmee 'onderhandelingsruimte' voor werkgevers. Met enkel een 'ik meld me ziek' na een positieve test kan een werknemer dat gedoe voorkomen. Bizar dat we semantische trucjes moeten gaan gebruiken. Het wordt tijd dat de overheid hier eens een harde uitspraak over doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

(jarig!)
zacht schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 11:11:
[...]

Daar ligt denk ik ook zowel het probleem als de oplossing. Het melden van een positieve test is geen ziekmelding, en creëert daarmee 'onderhandelingsruimte' voor werkgevers. Met enkel een 'ik meld me ziek' na een positieve test kan een werknemer dat gedoe voorkomen. Bizar dat we semantische trucjes moeten gaan gebruiken. Het wordt tijd dat de overheid hier eens een harde uitspraak over doet.
Een "ziekmelding" is ook een melding dat iemand niet in staat is om te werken. Als je geen klachten hebt, dan was je besmetting dus niet eens opgemerkt als je niet had getest. Ziekmeldingen zijn dus niet in de eerste plaats bedoeld om te voorkomen dat je collega's besmet raken.

Dat we misschien wel ziekmeldingen van besmettelijke ziektes om anderen te beschermen moeten accepteren, is een discussie die wat mij betreft wel gevoerd mag worden, maar dan moet het niet beperkt blijven tot corona omdat we daar toevallig op testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Eli3l schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:28:
Het is echt heel erg simpel, van het meeste werkende personeel wordt bijna niemand meer echt ziek van het virus, het is echt maximaal niveau verkoudheid. Daarmee is er geen belemmering om te werken anders dan dat er een advies geld van uit de overheid omdat men nog steeds bang is voor pieken in de zorg.

Vanuit die gedachte is er simpelweg geen extra risico voor het andere personeel, want die worden namelijk amper ziek. Thuis blijven terwijl je niet ziek ben is juist wat het tekort creëert, niet ziekte zelf.
Eli3l schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:31:
Je hebt blijkbaar niet goed gelezen. Zowel de NOS als ik geven namelijk aan dat men zich niet ziek gemeld had maar slechts aangegeven dat de test positief was. De reactie van de werkgever daarop was een vraag of werken niet toch mogelijk was.
Daar voelde de medewerker zich niet prettig bij dus melde zich officieel ziek, wat door de werkgever zonder morren werd geaccepteerd.

Het gaat dus zuiver om het feit dat er werkgevers zijn die een positieve test op zich niet als ziek beschouwen, maar dat zij een officiële ziekmelding verwachten. Nu weten we niet hoe begripvol de communicatie verlopen is, maar blijkbaar kan je je zonder problemen ziek melden en hoef je dan gewoon niet te werken.
Het is allemaal niet zo moeilijk. Heb je een positieve test en wil je geen discussie, dan meld je je gewoon meteen ziek.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 68 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.