Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:03

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Ik heb net een paar posts verwijderd waarin men elkaar wel erg de maat nam. Laten we inhoudelijk blijven, beide kanten op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-10 20:46

Dennahz

Life feels like hell should.

giantgiantus schreef op zondag 3 juli 2022 @ 18:27:
[...]

Jazeker. Godzijdank blijven mensen op werk hier gewoon thuiswerken als ze niet fit zijn. Voorkomt ziekteverzuim wat dan bij ons onder de 1% ligt.
Daar ben ik ook groot voorstander van. Vroeger ook genoeg collega's gehad die met koorts en al op kantoor kwamen om toch maar te laten zien aan de baas dat ze werk belangrijk vonden.

Ondertussen iedereen natuurlijk aangestoken voor ze smiddags dan toch maar naar huis gingen om uit te zieken...

Dat was, is en blijft asociaal gedrag als je het mij vraagt. Zeker in situaties waar je gewoon kan thuiswerken.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Dennahz schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:40:
[...]

Daar ben ik ook groot voorstander van. Vroeger ook genoeg collega's gehad die met koorts en al op kantoor kwamen om toch maar te laten zien aan de baas dat ze werk belangrijk vonden.

Ondertussen iedereen natuurlijk aangestoken voor ze smiddags dan toch maar naar huis gingen om uit te zieken...

Dat was, is en blijft asociaal gedrag als je het mij vraagt. Zeker in situaties waar je gewoon kan thuiswerken.
zei degene die naar een concert van 65000 man gaat met een keelontsteking...

Misschien moet ik dit topic maar uit mijn topiclijst halen, dit is me zo langzamerhand iets te veel een slecht surrealistisch fantasyboek aan het worden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

42erik schreef op zondag 3 juli 2022 @ 23:04:
[...]

zei degene die naar een concert van 65000 man gaat met een keelontsteking...

Misschien moet ik dit topic maar uit mijn topiclijst halen, dit is me zo langzamerhand iets te veel een slecht surrealistisch fantasyboek aan het worden...
Keelontsteking is al voorbij (verwacht dinsdag overigens wederom last te hebben... 🤘). Dus er zijn nu waarschijnlijk nog maar duizenden anderen die potentieel corona hebben.

Maar eerlijk: als het je nog zoveel doet, dan is het uitschrijven van topics als deze en het blokkeren van bepaalde trefwoorden op social media echt een verstandige keuze. Scheelt veel stress.

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Dennahz schreef op maandag 4 juli 2022 @ 00:22:
[...]

Keelontsteking is al voorbij (verwacht dinsdag overigens wederom last te hebben... 🤘). Dus er zijn nu waarschijnlijk nog maar duizenden anderen die potentieel corona hebben.

Maar eerlijk: als het je nog zoveel doet, dan is het uitschrijven van topics als deze en het blokkeren van bepaalde trefwoorden op social media echt een verstandige keuze. Scheelt veel stress.
Och, het is niet specifiek corona wat spanningen meer geeft, gewoon een allergie tegen "ikke ikke ikke en ik weiger een tikje moeite te doen waar een ander beter van wordt"

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:44
@42erik volgens mij boeit het echt niemand van die 65000 man dat er iemand met keelpijn op het terrein rondloopt. Sterker nog, ik denk dat iedereen daar vanuit gaat, dus lekker boeiend of hij z'n concertje meepakt.

De situatie is niet meer zoals eerst. Groot deel is gevaccineerd, variant is niet enorm ziekmakend en heel weinig doden. Dat waren de redenen waarom mensen zich opsloten. Als dat verandert en mensen alleen maar een beetje keelpijn oplopen, dan is het niet echt nodig om in quarantaine te blijven.

Uiteraard kan alles veranderen, maar op dit moment is het niet echt nodig om zo hysterisch te doen over corona. Iedereen in mijn omgeving heeft het ook al minstens één keer gehad dus de geest is al uit de fles. Tenzij er een heel vervelende nieuwe variant uitkomt zie ik niemand meer bang worden voor corona. Op m'n vriendin na, die nog steeds een zelftest doet bij elke snotneus :+

Dat heeft weinig met egoïsme te maken, maar meer met noodzaak.

Daarnaast droppen we hier in dit land toch alle maatregelen zo snel als het kan en laten we alles doorlopen tot de zorg weer bijna omvalt, dus logisch dat mensen het ervan nemen. Je gelooft toch niet echt meer dat je als individu bepaalt welke koers er wordt gevaren? Dat is 100% beleid.

[ Voor 13% gewijzigd door BarôZZa op 04-07-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:31
BarôZZa schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:59:
@42erik volgens mij boeit het echt niemand van die 65000 man dat er iemand met keelpijn op het terrein rondloopt. Sterker nog, ik denk dat iedereen daar vanuit gaat, dus lekker boeiend of hij z'n concertje meepakt.
Als je tegelijkertijd voorstander bent dat mensen die ziek zijn thuis moeten blijven van hun werk, maar ook naar een concert gaat met keelpijn vind ik dat toch wel een aparte combinatie.

Voor de rest interresseert het me nog steeds allemaal weinig wat mensen doen. Ik stoor me vooral (zoals vanaf begin deeltje 1 van dit topic) vooral aan mensen die het ene roepen en dan zelf het andere doen. Dus als je zelf met keelpijn naar een concert zou gaan, moet je ook niet roepen dat je vindt dat mensen met diezelfde keelpijn niet naar het werk mogen komen :)

Daarnaast blijft dit topic zelfs nu nog in de extremen schieten. Een zelftest benoemen als in angst leven of mensen voor gek verklaren als ze dat juist niet doen. Maar dit hoor ik ook buiten dit topic veel, mensen die nu al klagen dat er in september zeker een lockdown gaat komen omdat de regering dat zo wil 8)7

Momenteel is het simpelweg een tussensituatie. Stellen dat we er helemaal van af zijn is nog steeds voorbarig, maar een groot risico is het momenteel ook niet. Als iedereen nu simpelweg nog eens een beetje op zou letten blijft dat ook zo en weten we na de winter ook zeker dat we er echt van af zijn en het verworden is tot een variant op de griep.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
redwing schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:45:
[...]Momenteel is het simpelweg een tussensituatie. Stellen dat we er helemaal van af zijn is nog steeds voorbarig, maar een groot risico is het momenteel ook niet. Als iedereen nu simpelweg nog eens een beetje op zou letten blijft dat ook zo en weten we na de winter ook zeker dat we er echt van af zijn en het verworden is tot een variant op de griep.
Wel met je eens over de extremen die nog steeds spelen rond corona. Uiteindelijk moet ieder voor zich bepalen hoe om te willen gaan met de situatie, zolang je een ander maar vrij laat. Op den duur zal verdere normalisering toch met zich brengen dat positief testen geen excuus meer kan zijn om niet meer aan het werk te gaan. Ik zie graag wat versnelling in die normalisering, gezien bijvoorbeeld de behoorlijke personeelstekorten op dit moment.

Verder vraag ik mij wel af wat je bedoelt met "iedereen nu simpelweg nog eens een beetje" opletten. Ik zie niet concreet in hoe je nu kunt handelen met het oog op de situatie komende winter door "een beetje op te letten". Een hoge besmettingsgraad nu zou rationeel gezien juist gunstig kunnen zijn, terwijl er geen ongunstig verband is tussen de situatie nu en de situatie straks in de winter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Sorry, maar dit slaat echt nergens op. Als ik naar een concert ga, ga ik ervanuit dat anderen dat ook op een verantwoorde manier doen. En dat is niet met een ongeteste keelpijn maar gewoon gaan.

En dat is niet omdat ik bang ben voor de medische gevolgen, maar omdat ik wel wat beters te doen heb dan 5 dagen in quarantaine gaan, omdat een ander te asociaal is om even 2 minuten een test te doen.

Echt bizar, dat mensen niet even 2 minuten de moeite willen nemen voor hun medemens...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• BarôZZa
redwing schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:45:
[...]

Als je tegelijkertijd voorstander bent dat mensen die ziek zijn thuis moeten blijven van hun werk, maar ook naar een concert gaat met keelpijn vind ik dat toch wel een aparte combinatie.

Voor de rest interresseert het me nog steeds allemaal weinig wat mensen doen. Ik stoor me vooral (zoals vanaf begin deeltje 1 van dit topic) vooral aan mensen die het ene roepen en dan zelf het andere doen. Dus als je zelf met keelpijn naar een concert zou gaan, moet je ook niet roepen dat je vindt dat mensen met diezelfde keelpijn niet naar het werk mogen komen :)
Als er 65000 mensen voor de lol samenkomen, dan weet je dat je een risicootje loopt, dat is natuurlijk anders voor mensen die naar hun werk moeten gaan.

Al denk ik ook dat daar mensen niet echt meer wakker liggen van een keelpijntje. Misschien op een plek waar veel boomers werken, maar waar ik de afgelopen tijd heb gezeten is echt niemand meer bezig met corona. Ja, als ze overduidelijk ziek zijn en zich hebben laten testen, dan nemen ze vrij.
42erik schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:36:
[...]

Sorry, maar dit slaat echt nergens op. Als ik naar een concert ga, ga ik ervanuit dat anderen dat ook op een verantwoorde manier doen. En dat is niet met een ongeteste keelpijn maar gewoon gaan.

En dat is niet omdat ik bang ben voor de medische gevolgen, maar omdat ik wel wat beters te doen heb dan 5 dagen in quarantaine gaan, omdat een ander te asociaal is om even 2 minuten een test te doen.

Echt bizar, dat mensen niet even 2 minuten de moeite willen nemen voor hun medemens...
Echt? Je denkt dat 65.000 mensen allemaal bezig zijn om hun symptomen te monitoren en het concert waar ze maanden naar uit kijken laten schieten omdat ze een keelpijntje hebben? Dan vind ik het vooral mooi dat je nog zoveel vertrouwen hebt in de medemens. Mag ik 100 euro van je lenen? Je krijgt het terug :+

Ik was het laatst op een huwelijk met minder dan 65 mensen en volgens mij waren er genoeg mensen met een kuchje. Laat staan 65.000.

Mensen zijn daar al maanden niet meer mee bezig joh. Er is geen enkele controle meer of wat dan ook. Niks wat mensen er ook maar aan herinnert als je een kaartje koopt of naar een festival gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
BarôZZa schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:22:
[...]

Als er 65000 mensen voor de lol samenkomen, dan weet je dat je een risicootje loopt, dat is natuurlijk anders voor mensen die naar hun werk moeten gaan.

Al denk ik ook dat daar mensen niet echt meer wakker liggen van een keelpijntje. Misschien op een plek waar veel boomers werken, maar waar ik de afgelopen tijd heb gezeten is echt niemand meer bezig met corona. Ja, als ze overduidelijk ziek zijn en zich hebben laten testen, dan nemen ze vrij.

[...]

Echt? Je denkt dat 65.000 mensen allemaal bezig zijn om hun symptomen te monitoren en het concert waar ze maanden naar uit kijken laten schieten omdat ze een keelpijntje hebben? Dan vind ik het vooral mooi dat je nog zoveel vertrouwen hebt in de medemens. Mag ik 100 euro van je lenen? Je krijgt het terug :+

Ik was het laatst op een huwelijk met minder dan 65 mensen en volgens mij waren er genoeg mensen met een kuchje. Laat staan 65.000.

Mensen zijn daar al maanden niet meer mee bezig joh. Er is geen enkele controle meer of wat dan ook. Niks wat mensen er ook maar aan herinnert als je een kaartje koopt of naar een festival gaat.
Pffff.... Of je leest wat ik zeg, in plaats van wat je wil lezen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BarôZZa
42erik schreef op maandag 4 juli 2022 @ 21:07:
[...]

Pffff.... Of je leest wat ik zeg, in plaats van wat je wil lezen...
Ik lees toch echt dit:

Als ik naar een concert ga, ga ik ervanuit dat anderen dat ook op een verantwoorde manier doen. En dat is niet met een ongeteste keelpijn maar gewoon gaan.

Daar staan we dan toch echt anders in. Ik ga er totaal niet vanuit dat mensen zich nog laten testen of thuis blijven bij een keelpijntje. En als ik daar problemen mee heb, dan moet ik niet naar een concert gaan. Heb ook niet echt de behoefte om ze egoistisch of asociaal te noemen. Gewoon mensen die hun leven leiden aan de hand van wat er allemaal weer mogelijk is.

Er is voor de rest ook nul communicatie vanuit de overheid over wat er van mensen verwacht wordt, tenzij je nadrukkelijk zelf op zoek gaat. Ja dan denk ik niet dat het gros van de mensen zich nog bezig houdt met coronazaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
haribold schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:22:
[...]
Wel met je eens over de extremen die nog steeds spelen rond corona. Uiteindelijk moet ieder voor zich bepalen hoe om te willen gaan met de situatie, zolang je een ander maar vrij laat. Op den duur zal verdere normalisering toch met zich brengen dat positief testen geen excuus meer kan zijn om niet meer aan het werk te gaan. Ik zie graag wat versnelling in die normalisering, gezien bijvoorbeeld de behoorlijke personeelstekorten op dit moment.
Het probleem is dat er nog genoeg mensen wel voor een paar dagen ziek van zijn. Dan naar het werk gaan resulteert dus in anderen die dan ziek thuis zitten. Oftewel precies wat je met de griep ook al zag, juist doordat iedereen snotterend naar het werk ging, kreeg je pieken in het ziekteverzuim. 'Gewoon' gaan werken als je ziek bent is gewoon niet slim. Je produktiviteit is vaak minder en je besmet ook nog eens de rest van je collega's
Verder vraag ik mij wel af wat je bedoelt met "iedereen nu simpelweg nog eens een beetje" opletten. Ik zie niet concreet in hoe je nu kunt handelen met het oog op de situatie komende winter door "een beetje op te letten". Een hoge besmettingsgraad nu zou rationeel gezien juist gunstig kunnen zijn, terwijl er geen ongunstig verband is tussen de situatie nu en de situatie straks in de winter.
Opletten dat je als je ziek bent je niet overal heen gaat. Het verspreidt zich al snel genoeg en een extra snelle piek zal eerder voor meer gelijktijdig ziekteverzuim zorgen. Net als met de griep kun je beter thuis even uitzieken, zelfs als je er zelf niet alteveel last van hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
BarôZZa schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:22:
[...]
Alleen wordt dat risicootje toch een heel stuk groter als mensen bewust ziek er naar toe gaan.
Van een griep lag ook niemand wakker, maar er zijn toch genoeg onderzoeken die aangeven dat het voor de baas toch echt beter is als jij ziek thuis blijft. En dat is niet omdat mensen bang zijn om dat griepje/corona op te lopen, maar simpelweg omdat er genoeg mensen wel echt ziek van zijn. En die moeten dan ziek thuis blijven.

Punt blijft dat mochten er nog maatregelen gaan komen dat vooral door deze instelling komt. Ook met de griep was dat al niet slim, en voorlopig is corona gemiddeld gezien nog steeds een stukje erger dan de griep. Aan de andere kant is dit precies wat we de hele corona-periode al hebben gezien en wat ook de reden van veel van de strengere maatregelen is geweest.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-10 12:46
redwing schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:52:
[...]

Het probleem is dat er nog genoeg mensen wel voor een paar dagen ziek van zijn. Dan naar het werk gaan resulteert dus in anderen die dan ziek thuis zitten. Oftewel precies wat je met de griep ook al zag, juist doordat iedereen snotterend naar het werk ging, kreeg je pieken in het ziekteverzuim. 'Gewoon' gaan werken als je ziek bent is gewoon niet slim. Je produktiviteit is vaak minder en je besmet ook nog eens de rest van je collega's
Het was zeker vroeger - in elk geval bij mij op het werk - wel een beetje de cultuur: iemand die snipverkouden en wat grieperig toch kwam werken... tja, dat was toch wel een keiharde bikkel. Dat is nu denk ik wel anders.
Opletten dat je als je ziek bent je niet overal heen gaat. Het verspreidt zich al snel genoeg en een extra snelle piek zal eerder voor meer gelijktijdig ziekteverzuim zorgen. Net als met de griep kun je beter thuis even uitzieken, zelfs als je er zelf niet alteveel last van hebt.
Goed, hiervoor had ik het over werk, maar: stel je hebt concertkaartjes gekocht voor €100/stuk ofzo. En je hebt wat keelpijn, beetje snotterig misschien. Vroeger zou je (OK, misschien niet iedereen, maar ik denk ik wel) zonder nadenken gewoon naar het concert gaan. Sta je er niet eens bij stil dat je misschien andere mensen ziek maakt.

Met 'corona' is dan een beetje de vraag: zien we dat virus nu als iets vergelijkbaars (je bent wat snotterig/keelpijn maar gaat toch naar het concert), of als iets dat we nog moeten indammen om de zorg niet te belasten? En indien het laatste... zelf zou je dan dus wel naar het concert kunnen maar je gaat niet om anderen niet te besmetten - zou er dan niet een systeem moeten zijn dat je in elk geval je geld terug kan krijgen bij afmelden door ziekte?

Ik denk dat dat is waar nu de tegenstellingen ontstaan: mensen die corona nog als serieuze bedreiging voor de samenleving en zorgsysteem zien t.o.v. mensen die het ondertussen als een zoveelste griepgolfje zien. En ooit zal 'corona' denk ik wel die status gaan krijgen, met wellicht een jaarlijkse inenting samen met de griep voor kwetsbare groepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
vanaalten schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:16:
[...]

Het was zeker vroeger - in elk geval bij mij op het werk - wel een beetje de cultuur: iemand die snipverkouden en wat grieperig toch kwam werken... tja, dat was toch wel een keiharde bikkel. Dat is nu denk ik wel anders.

[...]

Goed, hiervoor had ik het over werk, maar: stel je hebt concertkaartjes gekocht voor €100/stuk ofzo. En je hebt wat keelpijn, beetje snotterig misschien. Vroeger zou je (OK, misschien niet iedereen, maar ik denk ik wel) zonder nadenken gewoon naar het concert gaan. Sta je er niet eens bij stil dat je misschien andere mensen ziek maakt.

Met 'corona' is dan een beetje de vraag: zien we dat virus nu als iets vergelijkbaars (je bent wat snotterig/keelpijn maar gaat toch naar het concert), of als iets dat we nog moeten indammen om de zorg niet te belasten? En indien het laatste... zelf zou je dan dus wel naar het concert kunnen maar je gaat niet om anderen niet te besmetten - zou er dan niet een systeem moeten zijn dat je in elk geval je geld terug kan krijgen bij afmelden door ziekte?

Ik denk dat dat is waar nu de tegenstellingen ontstaan: mensen die corona nog als serieuze bedreiging voor de samenleving en zorgsysteem zien t.o.v. mensen die het ondertussen als een zoveelste griepgolfje zien. En ooit zal 'corona' denk ik wel die status gaan krijgen, met wellicht een jaarlijkse inenting samen met de griep voor kwetsbare groepen.
Het belangrijkste punt is dat je nu nog niet kunt zeggen of het al als 'griepje' beschouwd kan worden. Vorig jaar hadden we nog lockdowns en dit lijkt de 1e nieuwe golf te worden. Om dan bewust ziek naar een concert te gaan vind ik dan gewoon stom. Mocht het dit jaar goed gaan en we zijn een jaartje verder zonder enige problemen is dat een ander verhaal. Want dan weet je dat het wel goed gaat komen.

Uiteindelijk zijn we iedere keer in de problemen gekomen doordat we het virus aan het onderschatten waren en er te weinig rekening mee hielden. Misschien is het dan ook slim om dat dit keer niet te doen en er nog even wat meer rekening mee te houden.

En die kaartjes terugbetalen? Naar mijn idee is dat toch echt eigen risico. Je kunt altijd ziek worden, ook van iets anders is dan corona en dan krijg je ook niets terug.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:58
Zo, ik kom hier ook nog eens 1 keertje.

https://nos.nl/artikel/24...e-operaties-in-coronatijd

Ik kan me ergens herinneren dat we het hier over hadden. Dat door het uitstellen van zorg omdat we zo vollagen met (ongevaccineerde) covidpatienten er heel veel schade aan het ontstaan was. En dan zijn deze jaren nog zonder de gemiste (kanker)diagnoses

Nou, dat blijkt dus inderdaad. Ik weet niet meer wie het was die dat allemaal maar onzin vond toen, boeit me ook niet meer (was een van de standaard anti-alles types, dat weet ik nog wel) Maar zo blijkt maar weer..... de regels waren er niet voor niets.

[ Voor 5% gewijzigd door LZ86 op 05-07-2022 08:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vanaalten schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:16:
[...]

Nou, als ik gisteren eens om me heen keek bij Rammstein was niemand met corona bezig. Heb welgeteld 0 mondkapjes gezien.
Ook over mensen met een positieve test (die dus thuisbleven) was het een beetje van: "er zullen er hier wel veel met corona rondlopen, dus boeiend".

Natuurlijk denkt niet iedereen zo, maar het laat wel zien dat de angst voor dit virus compleet weg is bij het grootste deel van de bevolking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8_-lCxW-vsHT784JafKVcWXpjLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRbvq3yleIjVTwZr5DD3VOy8.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat deze afbeelding al genoeg zegt :)

Was wel weer enorm genieten trouwens, in zo'n mensenmassa. Met random mensen springen en hossen. Niet te geloven dat dat 2 jaar geleden bijna een zonde was.
LZ86 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:37:
Ik kan me ergens herinneren dat we het hier over hadden. Dat door het uitstellen van zorg omdat we zo vollagen met (ongevaccineerde) covidpatienten er heel veel schade aan het ontstaan was. En dan zijn deze jaren nog zonder de gemiste (kanker)diagnoses
Verschrikkelijk. Ik hoop dat ze - en daar bedoel ik vooral het VWS mee - voor een volgende drukke periode toch een plan hebben liggen waardoor dit niet meer kan gebeuren. Jammer dat er overal zoveel tekorten zijn qua personeel, anders kon je in de "R-maanden" wel een speciaal ziekenhuis optuigen voor mensen met serieuze griep en/of covid klachten zodat de rest van de zorg door kan gaan.

Twitter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-10 12:46
redwing schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:30:
[...]

Het belangrijkste punt is dat je nu nog niet kunt zeggen of het al als 'griepje' beschouwd kan worden. Vorig jaar hadden we nog lockdowns en dit lijkt de 1e nieuwe golf te worden. Om dan bewust ziek naar een concert te gaan vind ik dan gewoon stom. Mocht het dit jaar goed gaan en we zijn een jaartje verder zonder enige problemen is dat een ander verhaal. Want dan weet je dat het wel goed gaat komen.
Snap ik, mee eens, maar de nieuwe tweedeling is denk ik dat je hier twee meningen over tegenkomt.
En die kaartjes terugbetalen? Naar mijn idee is dat toch echt eigen risico. Je kunt altijd ziek worden, ook van iets anders is dan corona en dan krijg je ook niets terug.
Daar ben ik het niet zo mee eens. Als je licht-ziek (beetje verkouden en keelpijn) wordt zou je normaal gesproken gewoon naar een concert gaan en zou je niet eens hoeven na te denken over geld terug krijgen.

Nu wordt je dus gevraagd om, zelfs als je wel zou kunnen, NIET naar een concert te gaan uit algemeen belang, ziek worden van andere mensen te voorkomen. En dan vind ik er best wat voor te zeggen dat, voor dat algemene belang, er uit algemene middelen ook vergoeding van de concertkaartjes zou moeten volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

vanaalten schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:46:
[...]

Daar ben ik het niet zo mee eens. Als je licht-ziek (beetje verkouden en keelpijn) wordt zou je normaal gesproken gewoon naar een concert gaan en zou je niet eens hoeven na te denken over geld terug krijgen.

Nu wordt je dus gevraagd om, zelfs als je wel zou kunnen, NIET naar een concert te gaan uit algemeen belang, ziek worden van andere mensen te voorkomen. En dan vind ik er best wat voor te zeggen dat, voor dat algemene belang, er uit algemene middelen ook vergoeding van de concertkaartjes zou moeten volgen.
Sowieso mee eens. Alleen eh... ik denk dat er echt weinig mensen zijn die, na maanden / jaren uitgekeken te hebben naar een bepaald concert, dan met lichte klachten (snotneus, wat keelpijn) gaan afzeggen hoor. Zeker omdat de angst er nog steeds is dat straks alles weer dicht gaat en er weer geen concerten e.d. kunnen doorgaan.

Veel mensen zitten in een "nog maar even zoveel mogelijk doen voor het straks...." -fase. Hopelijk onterecht.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Dennahz schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:51:
[...]

Sowieso mee eens. Alleen eh... ik denk dat er echt weinig mensen zijn die, na maanden / jaren uitgekeken te hebben naar een bepaald concert, dan met lichte klachten (snotneus, wat keelpijn) gaan afzeggen hoor. Zeker omdat de angst er nog steeds is dat straks alles weer dicht gaat en er weer geen concerten e.d. kunnen doorgaan.

Veel mensen zitten in een "nog maar even zoveel mogelijk doen voor het straks...." -fase. Hopelijk onterecht.
En als het wel terecht is, dan hebben ze daar zelf voor gezorgd ;)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
LZ86 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 08:37:

Nou, dat blijkt dus inderdaad. Ik weet niet meer wie het was die dat allemaal maar onzin vond toen, boeit me ook niet meer (was een van de standaard anti-alles types, dat weet ik nog wel) Maar zo blijkt maar weer..... de regels waren er niet voor niets.
Inderdaad, die waren er zeker niet voor niets en dit was hopeloos voorspelbaar. Niet veel anders dan de 40.000 doden overigens, maar dan nog meer en in slow motion.

Maar nu komt het meest opvallende.

In het RIVM rapport 'De gezondheidsgevolgen van uitgestelde operaties tijdens de coronapandemie - Schattingen voor 2020 en 2021' komen de auteurs op pagina 5 met onderstaande aanbeveling:
Deze resultaten onderstrepen het belang om in crisis de gewone zorg zo goed mogelijk doorgang te laten vinden. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door af te spreken onder welke voorwaarden privéklinieken of buitenlandse ziekenhuizen de zorg kunnen overnemen. Een andere mogelijkheid is de operatiecapaciteit zo goed mogelijk te gebruiken voor operaties die veel gezondheid opleveren.
En op pagina 12:
De zorg voor COVID-19-patiënten heeft deels de zorg voor niet- COVID-19-patiënten verdrongen, met grote gezondheidseffecten als gevolg. Hieruit blijkt dat de ‘rule of rescue’, het principe dat de grootste nood voorgaat, ook in de coronatijd een leidend principe is om te bepalen wie in aanmerking komt voor zorg in tijden van schaarste. De gezondheidseffecten van operaties die niet door zijn gegaan in 2020 en 2021 zijn groot en het is dan ook belangrijk om plannen uit te werken hoe de operatieve zorg tijdens toekomstige gezondheidscrises zo goed mogelijk op peil gehouden kan worden. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een grotere rol voor zelfstandige behandelcentra (privéklinieken) en buitenlandse ziekenhuizen, en aan het inrichten van ziekenhuizen of afdelingen die als taak krijgen om reguliere zorg zo veel mogelijk aan te blijven bieden. Ook is het belangrijk om meer inzicht te krijgen in hoe in de coronatijd daadwerkelijk geprioriteerd werd. Hier kunnen lessen uit getrokken worden over de toekomstige inrichting van zorg in tijden van schaarste, onafhankelijk van de oorzaak van die schaarste.
Maar geen woord lijkt te zijn besteed aan de strategie van het kabinet om steeds maar weer te sturen op zorg. Dus wachten totdat de ziekenhuizen vollagen en dan doen wat ze ook al eerder konden doen.

Of lees ik er daar nu overheen ergens?

Het is toch veel logischer om niet te wachten tot de zielenhuizen vol liggen, maar op z'n minst eerder in te grijpen als overheid?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Inderdaad, als ik naar het cafe ga dan ga ik er vanuit dat er corona rondzweeft. En ik neem ook aan dat dat de aanraking daarmee me helpt mijn weerstand te verbeteren.

Als er iemand staat te hoesten dan kijk ik daar ook niet meer van op.
Daarnaast droppen we hier in dit land toch alle maatregelen zo snel als het kan en laten we alles doorlopen tot de zorg weer bijna omvalt, dus logisch dat mensen het ervan nemen. Je gelooft toch niet echt meer dat je als individu bepaalt welke koers er wordt gevaren? Dat is 100% beleid.
Ik vind dat beleid ook terecht. Als er iets is dat de openstelling van alles me duidelijk heeft gemaakt is hoe erg dat nodig was. Fysieke gezondheid is niet het enige dat er bestaat, geestelijke gezondheid is net zo belangrijk. Met mondkapjes en codes en afstand feesten is geen feesten. Terug naar 100% normaal is voor mij absoluut noodzakelijk en zal altijd een prioriteit moeten zijn bij tijdelijke maatregelen. Ik zie de corona periode ook als twee verloren levensjaren.

Wat @Dennahz ook zegt:
Was wel weer enorm genieten trouwens, in zo'n mensenmassa. Met random mensen springen en hossen. Niet te geloven dat dat 2 jaar geleden bijna een zonde was.
We moeten niet onderschatten hoe belangrijk dit is voor een mens.

[ Voor 8% gewijzigd door GekkePrutser op 05-07-2022 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-10 10:23

Stoney3K

Flatsehats!

vanaalten schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:46:
[...]

Die vergoeding was er ten tijde van de concerten met 1G-beleid ook niet. Test je dan positief, dan is het heel jammer, maar de bijna 100 euro voor een concertkaartje (of meer als het om een festival ging) kon je toen ook in de prullenbak gooien.

Voor een verjaardagsfeestje vind ik het heel wat anders, daar is de gedachte 'bij twijfel doe ik een zelftestje of kom ik niet' veel eerder gemaakt dan voor een concert wat misschien al 2 jaar is uitgesteld en waar je flink geld hebt betaald voor de tickets.

Of het heel verstandig is? Ik denk zelf ook niet, maar ik kan het ook wel weer begrijpen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

GekkePrutser schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:40:
[...]

We moeten niet onderschatten hoe belangrijk dit is voor een mens.
Tijdens de lockdowns heb ik mezelf wijsgemaakt dat we wel zonder konden. Eigenlijk gewoon wegstoppen hoe erg je concerten / uitstapjes / etentjes / etc..., mist.

Als je dan eindelijk weer gewoon kan doen wat normaal is, zie je pas hoe extreem de maatregelen waren.

Twitter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:35
Dennahz schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:14:
[...]

Tijdens de lockdowns heb ik mezelf wijsgemaakt dat we wel zonder konden. Eigenlijk gewoon wegstoppen hoe erg je concerten / uitstapjes / etentjes / etc..., mist.

Als je dan eindelijk weer gewoon kan doen wat normaal is, zie je pas hoe extreem de maatregelen waren.
Het heeft in ieder geval weer even gerelativeerd wat dit soort dingen kunnen betekenen. Na 2 jaar ellende, waren sommigen alweer vergeten wat een concert of een uitstapje ook al weer inhield blijkbaar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:34
Als iemand keelpijn heeft en naar een concert of festival gaat verwacht ik dat hij of zij een zelftest doet. En dan is het dus thuisblijven mocht deze positief zijn. Elke andere houding is wat mij betreft asociaal naar de medefeestvierders toe.

En mensen hebben er uiteindelijk ook zichzelf mee. Want meer besmettingen is aan het eind ook meer ziekenhuisopnames en mocht dat in de herfst voorkomen dan heb je uiteindelijk weer een lockdown te pakken. Want het kaninet heeft geen plan en flikkert de verantwoordelijkheid weer over de schutting bij degenen die dat niet aankunnen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 20-10 13:00

Agent47

I always close my contracts.

T wordt wel weer steeds drukker in dit topic.
Ik geef het tot september, dan komt dan paniek weer omhoog.

Zo lang ze ditmaal maar niet meteen de paniek knop gaan indrukken...

Ik denk daarentegen ook niet dat mensen nog gaan luisteren.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Agent47 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:24:
Wat is paniek? De reden tot zorg is realistisch toch. We zijn als land namelijk niet goed voorbereid op tegenvallers.
Dan komt er, mochten de ziekenhuizen toch weer te vol worden, dus uiteindelijk een lockdown en dan hebben we waarschijnlijk te laat "paniek" gezaaid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:33
Agent47 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:24:

Zo lang ze ditmaal maar niet meteen de paniek knop gaan indrukken...

En weet je hoe de paniekknop indrukken voorkomen kan worden? Gewoon door op tijd maatregelen te nemen die niet zo zwaar zijn. En door je nog steeds aan de basismaatregelen te houden, die nog steeds geadviseerd worden. Dat iets geen verplichting is, wil niet zeggen dat het niet verstandig is om niet te doen.

En daar hoort dus bij: blijf thuis met klachten en doe een test!

En ik heb gisteren dus netjes een zelftest gedaan voordat ik naar Rammstein ging. Stokje in de keel, stokje in de neusgaten. En als die positief was geweest, was ik dus thuisgebleven. Want alleen zo krijg je deze pandemie onder controle. En dat is het nog steeds, een pandemie. We zitten hopelijk richting het einde, maar dat is nog lang niet zeker.

Endemisch wil ook niet zeggen, negeer alles lekker en doe alsof er niks bestaat. Covid-19 heeft nog steeds een fors hoger risicoprofiel dan andere infecties. Alleen dat post-covid-syndroom zou al een hint moeten zijn. Conservatieve schattingen zitten op 3% en minder conservatieve schatting op 20%.

Een lockdown zou ook absoluut vermeden moeten worden, maar hoe onze regering zich gedraagt (en massaal ook de burgers) maken we het ons wel een stukje moeilijker.

Ik lees vooral reacties van mensen die vol in de cognitieve dissonantie zitten. Voor de mensen die alleen roepen 'alles moet weer normaal worden', dan heb ik een nare mededeling voor jullie. Het oude normaal zal nooit (helemaal) meer terugkomen. Misschien wel voor covid-19-achtige zaken, maar klimaatverandering gaat grote offers vragen van ons allemaal.

Sowieso zullen we vaker uitbraken krijgen, veel vaker, door klimaatverandering. Dus maatregelen die we nu hebben gehad, zullen zeker vaker voorkomen. We moeten idd leren leven met deze situatie, maar dat betekent dat we ons gedrag ook moeten aanpassen. Of wil je elk nieuw virus helemaal los laten gaan?

Maar ons gedrag moet op andere zaken ook aangepast worden. We gaan in een wereld komen waar fors meer voedseltekorten zijn, we gaan in een wereld komen met resourcetekorten, we gaan in een wereld komen waar we niet meer overal heen kunnen reizen, etc. Dus 'normaal' zoals het was in 2019 is echt (definitief) weg (afhankelijk van hoe breed je de definitie 'normaal' wilt trekken)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
De piek is alweer in zicht: https://nos.nl/artikel/24...smettingen-lijkt-in-zicht

Ik heb in dit topic wel een beetje het idee dat er nu wel echt een soort verschil begint te ontstaan. Voor veel mensen is corona klaar en dat merk je aan veel zaken, zoals in de voorgaande discussies is beschreven. Anderzijds heb ik ook het idee dat als je ook in dit soort topics rondhangt, je ook wel met corona bezig blijft. Prima als je zelf het zekere voor het onzekere neemt, maar corona begint langzaam endemisch te worden en het speelveld verandert. Een deel van de maatschappij is gewoon verdergegaan.

Dus, ja: als je 165 euro voor de Rolling Stones betaalt en je hebt een beetje een zere keel, dan snap ik best dat je die test laat schieten. Mick Jagger dacht het tegenovergestelde trouwens. Testen deden we bij andere ziektes ook niet en hoe je het wendt of keert; corona begint wel steeds meer richting een endemische ziekte te bewegen, als dat het al niet is.

[ Voor 22% gewijzigd door Soccer98 op 05-07-2022 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Adlermann schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:00:
[...]Dus 'normaal' zoals het was in 2019 is echt definitief weg.
Zo pessimistisch zie ik het zelf niet. Maar ik denk wel dat mensen zich met gezond verstand wat meer aan moeten gaan passen.

Zit ik te wachten op het doen van een zelftest voor elk akkefietje waar ik naartoe ga? Om heel eerlijk te zijn niet, maar er is niks op tegen om als je twijfelt gewoon een zelftest te doen.

Dat aanpassen moet alleen ook van meer kanten komen. Als ik 100 euro voor een kaartje van Rammstein heb betaald (waar je misschien maar 1 keer de kans voor krijgt) dan denk ik echt wel even 2 keer na om dat aan mijn neus voorbij te laten gaan. Net zoals een werkgever die er echt niet blij van wordt als ik me heel strikt aan de isolatie-adviezen ga houden: Als iedereen op de zaak dat doet dan ligt binnen de kortste keren het halve bedrijf plat omdat de buitendienst nergens naartoe kan.

Willen we inderdaad een samenleving die zich aan corona aanpast, dan zal dat dus van meer kanten moeten komen. Want dan zullen mensen minder snel een risico van 100 euro voor een concertkaartje willen nemen, of zelfs meer als het om een festival gaat. Met een concertkaartje van een paar tientjes, kun je je minder een buil vallen. En werkgevers zullen dan soepeler moeten zijn met ziekteverzuim of meer flexibel personeel aan moeten trekken om wisselend verzuim op te vangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:44
Ook wel weer ontnuchterend dit topic. Ik zeg eigenlijk wel sociale dingen af als ik ziek ben, deed ik ook voor corona al. Ik ben denk ik gemiddeld 1 keer per 2 jaar ziek, zo heftig is die impact dan niet.. Blijkbaar is dat niet normaal voor een hele grote groep mensen en dat ik vind ik een teleurstellende constatering.

Specifiek voor corona vind ik het nog 1 stapje gekker. Het is en blijft voor heel veel mensen best een behoorlijke ziekte. Veel mensen zijn meer dan een week ziek en sommigen nog veel langer. Dit zou voorkomen kunnen worden door even een sneltestje en thuisblijven bij besmetting. Blijkbaar is een paar 10tjes voor een concert belangrijker dan de gezondheid van de medemens.

[ Voor 5% gewijzigd door giantgiantus op 05-07-2022 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
Stoney3K schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:14:
[...]
Dat aanpassen moet alleen ook van meer kanten komen. Als ik 100 euro voor een kaartje van Rammstein heb betaald (waar je misschien maar 1 keer de kans voor krijgt) dan denk ik echt wel even 2 keer na om dat aan mijn neus voorbij te laten gaan. Net zoals een werkgever die er echt niet blij van wordt als ik me heel strikt aan de isolatie-adviezen ga houden: Als iedereen op de zaak dat doet dan ligt binnen de kortste keren het halve bedrijf plat omdat de buitendienst nergens naartoe kan.
Heb wel een beetje twijfels bij de rationaliteit van je werkgever dan. Als die besmette persoon dan een paar mensen ziek maakt en met een beetje pech zelfs long-covid krijgt is het toch echt Penny wise, Pound foolish?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:14
Soccer98 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:11:
Het asociale Een deel van de maatschappij waar we veel maatregelen aan te danken hadden is gewoon verdergegaan.
Fixed.
En wederom hebben we niks geleerd van de afgelopen twee jaar.
Wederom is Corona een griepje waar je niks aan overhoudt; iedereen lijkt de ontstellend grote groep van LongCovid patiënten al te zijn vergeten.
Mensen testen zich niet; want je wordt er toch niet ziek van. Of je de ander dan opzadelt met een wat ernstigere vorm interesseert ze nauwelijks.
Ik had gehoopt dat de samenleving iets meer een samenleving zou worden maar ik vrees dat de woorden van mijn opa, de mensheid gaat aan zichzelf ten onder, op den duur toch bewaarheid zullen worden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:54

Mfpower

In dubio

giantgiantus schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:18:
Ook wel weer ontnuchterend dit topic. Ik zeg eigenlijk wel sociale dingen af als ik ziek ben, deed ik ook voor corona al. Ik ben denk ik gemiddeld 1 keer per 2 jaar ziek, zo heftig is die impact dan niet.. Blijkbaar is dat niet normaal voor een hele grote groep mensen en dat ik vind ik een teleurstellende constatering.

Specifiek voor corona vind ik het nog 1 stapje gekker. Het is en blijft voor heel veel mensen best een behoorlijke ziekte. Veel mensen zijn meer dan een week ziek en sommigen nog veel langer. Dit zou voorkomen kunnen worden door even een sneltestje en thuisblijven bij besmetting. Blijkbaar is een paar 10tjes voor een concert belangrijker dan de gezondheid van de medemens.
Ik denk dat het naïef is om te veronderstellen dat je corona kunt voorkomen. Corona is namelijk ongelooflijk besmettelijk. De maatregelen zoals testen zorgen hooguit voor uitstel, vroeg of laat loop je tegen de lamp. Wij hebben drie kinderen op school waar 0 maatregelen zijn, dus we zijn toch wel als eerste de Sjaak. En uitstel tegenover afstel is alleen zinvol in een flatten-the-curve scenario mbt zorg.

Blijft over de kwetsbaren die soort van vogelvrij zijn, ik heb daar geen simpel antwoord op. Als Corona écht gevaarlijk voor je is (ook met vaccinatie) dan is er heel weinig dat je kunt doen behalve zoveel mogelijk isoleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:51

RayNbow

Kirika <3

Soccer98 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:11:
maar corona begint langzaam endemisch te worden
corona begint wel steeds meer richting een endemische ziekte te bewegen

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mfpower schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:24:
[...]

Ik denk dat het naïef is om te veronderstellen dat je corona kunt voorkomen. Corona is namelijk ongelooflijk besmettelijk. De maatregelen zoals testen zorgen hooguit voor uitstel, vroeg of laat loop je tegen de lamp.
Dat niet alleen. Zelfs als we de mogelijkheid zouden hebben om alle mens-op-mens besmettingen uit te sluiten, blijft het virus in dierlijke populaties rond gaan (en muteren). Dus het risico dat mensen spontaan besmet raken, en dat er willekeurig een nieuwe mutant opduikt, zal altijd blijven bestaan.

Hoe we daar precies mee om moeten gaan, daar weet ik ook het antwoord niet direct op, want 'indammen' is daarmee geen succesvolle strategie meer. We zullen dus meer naar een strategie moeten waarin iedereen er rekening mee houdt dat ie vroeg of laat, waarschijnlijk meer dan één keer, besmet zal worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

giantgiantus schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:18:

Ach, je weer toch hoe de maatschappij is: stel je de gemiddelde persoon voor, en de helft is dommer dan dat.

Alleen in dit topic zie ik al weer reacties in de trant van hoe essentieel een concert of borrel is, en hoezeer die levensjaren in corona van ze afgepakt zijn...

Vreselijk hoor guys, echt hartverscheurend. Bijna (bijna!) net zo erg als de mensen die nu voor 100% zijn afgeschreven door het UWV door long covid, of daadwerkelijk levensjaren verloren omdat ze nu tussen plankjes onder de grond liggen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Yaksa schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:22:
[...]

Fixed.
Wederom is Corona een griepje waar je niks aan overhoudt; iedereen lijkt de ontstellend grote groep van LongCovid patiënten al te zijn vergeten.
Mensen testen zich niet; want je wordt er toch niet ziek van. Of je de ander dan opzadelt met een wat ernstigere vorm interesseert ze nauwelijks.
Ik had gehoopt dat de samenleving iets meer een samenleving zou worden maar ik vrees dat de woorden van mijn opa, de mensheid gaat aan zichzelf ten onder, op den duur toch bewaarheid zullen worden.
Ik ben het niet vergeten. Ik heb zelf long COVID. Al 2 jaar. Maar wat moet je dan? Zoals ik al zei, de scholen zijn open, alleen daarom ben je al een sitting duck. Je moet dan als samenleving alles, inclusief de scholen, op veilig laten spelen met alle consequenties van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ze maakt er een mooie parodie van, maar aan de andere kant, zoals we afgelopen zomer met corona om gingen: Je gaat ook geen volledig negatieve SOA-test van je bedpartner eisen voor elke afzonderlijke vrijpartij, en een seksclub vraagt geen verklaring van gebrek aan SOA-besmetting als entreebewijs.

Aan de andere kant is iedereen het er wel over eens dat je wanneer je seksueel actief bent, preventief testen op de meest voorkomende SOA's een good practice is. Ik heb alleen nog nooit iemand consequenties zien knopen aan de uitslag van iemands SOA-test.

Als je straks inderdaad een samenleving krijgt die zich meer aan moet passen aan corona, dan gaat daar ook een economische verschuiving in komen: Een concertbezoeker zal bijvoorbeeld minder voor een kaartje willen betalen omdat het risico dat hij spontaan verstek moet laten gaan, groter is. En ondernemers zullen andere prijzen gaan rekenen aan klanten omdat je met een hoger risico op verzuim (en dus niet of te laat leveren) komt te zitten.

Aan de andere kant zie ik daar ook weer een gigantisch gat in de markt voor verzekeraars. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Stoney3K op 05-07-2022 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soccer98
[...]

Fixed.
Nergens voor nodig die edit van mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soccer98
Je snapt zelf ook wel dat een endemische corona meer lijkt op griep dan op chlamydia.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
D-e-n schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:57:
Dan komt er, mochten de ziekenhuizen toch weer te vol worden, dus uiteindelijk een lockdown en dan hebben we waarschijnlijk te laat "paniek" gezaaid.
Of de ziekenhuizen worden niet te vol en dan zouden we voor niets "paniek" gezaaid hebben als we te vroeg ingrijpen.
[...]
Er komen nauwelijks meer long covid gevallen bij. Die zijn bijna allemaal van de eerste twee varianten. En voor een zeer groot deel mensen uit de zorg waar de maatregelen niet voor hielpen omdat ze juist in contact moesten komen met patienten. Het is heel rot voor de mensen die het hebben maar niet iets waar we nu terughoudend voor zouden moeten zijn.
Jeroenneman schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 18:28:
[...]

Ach, je weer toch hoe de maatschappij is: stel je de gemiddelde persoon voor, en de helft is dommer dan dat.

Alleen in dit topic zie ik al weer reacties in de trant van hoe essentieel een concert of borrel is, en hoezeer die levensjaren in corona van ze afgepakt zijn...

Vreselijk hoor guys, echt hartverscheurend. Bijna (bijna!) net zo erg als de mensen die nu voor 100% zijn afgeschreven door het UWV door long covid, of daadwerkelijk levensjaren verloren omdat ze nu tussen plankjes onder de grond liggen.
Net zoals sommige mensen gevoeliger zijn voor covid, zijn er ook veel mensen die gevoeliger zijn voor depressie. Voor die mensen betekent het veel meer dan even geen borreltje pakken. Ik ben er zelf ook zo een. Niet iedereen beleeft het hetzelfde. Persoonlijk woon ik nog alleen ook dus ik heb alleen daardoor al meer contact nodig.

En je kan altijd door ziekte overlijden. Dat is nou eenmaal het risico van het leven. We hebben bovendien oversterfte maar daarna ook ondersterfte gehad. Er zijn niet vreselijk veel mensen overleden die in de afgelopen twee jaar niet toch al zouden zijn overleden. Des te meer reden de jaren die je hebt maximaal te benutten.

[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 05-07-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
[...]
Ik lees vooral reacties van mensen die vol in de cognitieve dissonantie zitten. Voor de mensen die alleen roepen 'alles moet weer normaal worden', dan heb ik een nare mededeling voor jullie. Het oude normaal zal nooit (helemaal) meer terugkomen. Misschien wel voor covid-19-achtige zaken, maar klimaatverandering gaat grote offers vragen van ons allemaal.
Natuurlijk, de wereld verandert altijd. Al ben ik niet blij met sommige veranderingen op het gebied van klimaatverandering maar ik doe al heel veel aan energiebesparing (mijn verbruik is 30 euro per maand met de huige prijzen dus veel minder kan niet). En ik eet steeds minder vlees. Momenteel is het allemaal lang niet zo afgedwongen als de coronamaatregelen. Mensen kunnen nog steeds zo veel vlees eten en energie verbruiken als ze willen.
[...]
Sowieso zullen we vaker uitbraken krijgen, veel vaker, door klimaatverandering. Dus maatregelen die we nu hebben gehad, zullen zeker vaker voorkomen. We moeten idd leren leven met deze situatie, maar dat betekent dat we ons gedrag ook moeten aanpassen. Of wil je elk nieuw virus helemaal los laten gaan?
Ik zie de link niet helemaal met corona. Waarom zou dit meer ziektes opleveren? Ik zie juist veel aspecten zoals bijvoorbeeld een vermindering van intercontinentaal reizen dat de verspreiding juist tegengaat.

Bovendien is niet elk virus respiratorisch. Ik vond zelf met name de mondkapjes erg zwaar (door ervaringen uit het verleden waar ik niet nogmaals op in wil gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
GekkePrutser schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:24:
[...]

Of de ziekenhuizen worden niet te vol en dan zouden we voor niets "paniek" gezaaid hebben als we te vroeg ingrijpen.
Regeren is vooruitzien.

Een beetje logisch nadenken en leren uit een recent verleden zou logischerwijs moeten leiden tot het besef dat er de mogelijkheid is dat een variant in september, ook al wordt de meerderheid niet zwaar ziek, tot teveel opnames kan leiden. En ik mag aannemen dat niemand dat wenst.

Dan kunnen we twee dingen doen: de kop in het zand steken en niks doen. Ons kabinet doet dat nu feitelijk door de verantwoordelijkheid bjj burgers en bedrijven te leggen. En een deel van de burger steekt ook de kop in het zand door te doen alsof er niks meer kan gebeuren.

Terwijl je door waakzaam te zijn en plannen te maken een lockdown in de herfst zou kunnen voorkomen komt die bij de minste geringste tegenslag nu weer in het zicht.

Ik kan niet anders concluderen dat een deel van de Nederlandse burgers kennelijk te dom en te verwend is om moeite te doen dit te willen voorkomen. En het kabinet is daar een afspiegeling van. In Italië draagt men nog gewoon een mondkapje in de trein maar zoiets simpels is hier al moeilijk moeilijk. Even een testje doen als je klachten hebt en dan eventueel thuisblijven is kennelijk ook een te groot offer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
D-e-n schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:27:
[...]
Een beetje logisch nadenken en leren uit een recent verleden zou logischerwijs moeten leiden tot het besef dat er de mogelijkheid is dat een variant in september, ook al wordt de meerderheid niet zwaar ziek, tot teveel opnames kan leiden. En ik mag aannemen dat niemand dat wenst.
Hangt ervan af hoe veel het is.

Complete overbelasting van de zorg: Nee, dat wil ik ook niet. Extra opnames ter grootte van griepgolven in eerdere jaren: Daar heb ik geen maatregelen voor over. De maatschappij duidelijk ook niet want in 2017-2018 toen er 9400 mensen aan griep overleden hebben we ook niks speciaals gedaan. Het aantal ziekenhuisopnames was ongetwijfeld nog hoger dan dat. Ziekte gaat gewoon vaak in golven en zodra het endemisch is moet de zorg daar tegen kunnen.

We moeten ophouden de zorg met fluwelen handschoenen te beschermen vind ik. Zo is het nooit geweest en het ging altijd prima. Als er een structureel probleem blijft met capaciteit zou er gewoon extra geinvesteerd moeten worden. Vergeet niet dat we net voor corona jarenlang zwaar bezuinigd hebben en twee grote ziekenhuizen failliet hebben laten gaan, wat nog steeds niet teruggedraaid is! Over leren van het verleden gesproken...

Een ander punt: Een paar weken geleden werd er nog heel dramatisch gedaan in de media over een "zomergolf", waarvan de piek inmiddels alweer bereikt wordt. Er is nog teveel overgevoeligheid vind ik.

Ik vind maatregelen voor de toekomst weer echt iets voor reactieve situaties waar het echt niet anders kan, niet iets preventiefs. Maargoed dat is mijn mening dus.
D-e-n schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:27:
[...]
Ik kan niet anders concluderen dat een deel van de Nederlandse burgers kennelijk te dom en te verwend is om moeite te doen dit te willen voorkomen. En het kabinet is daar een afspiegeling van. In Italië draagt men nog gewoon een mondkapje in de trein maar zoiets simpels is hier al moeilijk moeilijk. Even een testje doen als je klachten hebt en dan eventueel thuisblijven is kennelijk ook een te groot offer.
Een mondkapje vind ik ook niet meer nodig, helaas moet het waar ik woon ook nog in het OV, al zie je het hooguit de helft nog echt doen tenzij het echt druk is. Het is gewoon erg zwaar en corona verspreidt zich toch wel. De zuidelijke landen staan er overigens ook niet echt beter voor dan Nederland, af en toe zijn de cijfers beter en een maand later is het weer andersom. De golven komen gewoon niet op hetzelfde moment.

Een zelftest doe ik nog wel, daar doe ik nog wel aan mee als ik me een beetje verkouden voel. Net nog twee gehaald. Dat is ook altijd iets waar ik echt in geloofd heb als maatregel. Het is er een die echt hout snijdt en bovendien weinig ingrijpend is (anders dan continu door zo'n benauwend stuk stof ademen).

[ Voor 15% gewijzigd door GekkePrutser op 05-07-2022 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
GekkePrutser schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:36:
[...]

Hangt ervan af hoe veel het is.
Dat weten we niet toch?
Complete overbelasting van de zorg: Nee, dat wil ik ook niet. Extra opnames ter grootte van griepgolven in eerdere jaren: Daar heb ik geen maatregelen voor over.
Maar je moet plannen op de ergste situatie. Zodat je snel kunt schakelen. Als het nu tegenvalt worden we hoegenaamd weer overvallen.
De maatschappij duidelijk ook niet want in 2017-2018 toen er 9400 mensen aan griep overleden hebben we ook niks speciaals gedaan.
Je kunt willen goochelen met cijfers maar de ziekenhuizen liepen niet vol in 2017-2018. Met covid wel, zelfs de milde variant leverde nog aardig veel opnames op.
Het aantal ziekenhuisopnames was ongetwijfeld nog hoger dan dat. Ziekte gaat gewoon vaak in golven en zodra het endemisch is moet de zorg daar tegen kunnen.

We moeten ophouden de zorg met fluwelen handschoenen te beschermen vind ik. Zo is het nooit geweest en het ging altijd prima.
Die uitspraak is in mijn ogen schandalig. De zorg wordt al jaren uitgeknepen. En het is overduidelijk dat de zorg anno nu een grotere uitbraak niet aan zal kunnen. En daar moet je op voorbereid zijn.
Als er een structureel probleem blijft met capaciteit zou er gewoon extra geinvesteerd moeten worden.
Even los van het feit dat geen investeringde uitbraak van 2020 had kunnen voorkomen. Maar ook als we naar nu kijken: waar haal jij die mensen vandaan? De Nederlander wil niet in de zorg werken en al helemaal niet voor het huidige salaris. En wil de Nederlander er voor betalen om dat salaris omhoog te brengen. Of willen we werknemers uit het buitenland? Dus zo simpel is het niet.

Los daarvan zijn die mensen niet binnen een paar maanden opgeleid. Dus een kabinet zal voor nu ook andere plannen moeten hebben. En die zijn er niet.
Vergeet niet dat we net voor corona jarenlang zwaar bezuinigd hebben en twee grote ziekenhuizen failliet hebben laten gaan, wat nog steeds niet teruggedraaid is! Over leren van het verleden gesproken...
Klopt maar dat is een discussie waar je op korte termijn niks aan hebt. Gaat ook niet veranderen zolang we nog rechtse marktgerichte regeringen hebben.
Een mondkapje vind ik ook niet meer nodig, helaas moet het waar ik woon ook nog in het OV, al zie je het hooguit de helft nog echt doen tenzij het echt druk is. Het is gewoon erg zwaar en corona verspreidt zich toch wel. De zuidelijke landen staan er overigens ook niet echt beter voor dan Nederland, af en toe zijn de cijfers beter en een maand later is het weer andersom. De golven komen gewoon niet op hetzelfde moment.
Het mondkapje heeft wel degelijk een remmend effect. Een voordeel van ook nu handhaven is dat je geen gezeik hebt als het dan plots toch weer zou moeten. Het is niet fijn maar voor de meeste mensen is het zo'n kleine moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017

Amphiebietje

In de blubber

GekkePrutser schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:24:
[...]

Er komen nauwelijks meer long covid gevallen bij. Die zijn bijna allemaal van de eerste twee varianten. En voor een zeer groot deel mensen uit de zorg waar de maatregelen niet voor hielpen omdat ze juist in contact moesten komen met patienten. Het is heel rot voor de mensen die het hebben maar niet iets waar we nu terughoudend voor zouden moeten zijn.
Hier zie ik graag een wetenschappelijke bron van. Want het staat haaks op wat ik in berichtgeving uit andere landen lees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-10 19:48
[...]

Fixed.
Had de hele maatschappij dan stil moeten blijven staan?

Je ontwricht daar ook compleet de samenleving mee, met alle gevolgen van dien. Het is ontzettend naar als je (langdurig) hinder ondervindt aan covid, maar niet de hele wereld kan daar eindeloos rekening mee houden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Fuujii schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:44:
[...]

Had de hele maatschappij dan stil moeten blijven staan?

Je ontwricht daar ook compleet de samenleving mee, met alle gevolgen van dien. Het is ontzettend naar als je (langdurig) hinder ondervindt aan covid, maar niet de hele wereld kan daar eindeloos rekening mee houden.
Iedereen heeft andere belangen. De één z'n leven gaat kapot door het eigenlijke virus, de ander gaat weer kapot door de maatregelen. Je hebt mensen met longcovid, maar ook veel mensen met depressies en financiële problemen door de lockdowns. Ook niet te onderschatten.

Volgens mij kan je het voor niemand goed doen.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Dennahz schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:10:
[...]

Iedereen heeft andere belangen. De één z'n leven gaat kapot door het eigenlijke virus, de ander gaat weer kapot door de maatregelen. Je hebt mensen met longcovid, maar ook veel mensen met depressies en financiële problemen door de lockdowns. Ook niet te onderschatten.

Volgens mij kan je het voor niemand goed doen.
De meest wijze comment van vandaag :) ik denk - nogmaals - dat het beter is om je in de ander in te leven dan iemand als asociaal te brandmerken. Mensen hebben behoeftes (eten, drinken maar ook aanraking en sociaal contact) en als je die lang ontzegt dan kun je die niet zomaar onder het tapijt vegen, dat doet iets met mensen. Ook is stress reductie er een. Als ik naar mijn vrouw kijkt die raakt helemaal in de stress van een zelftest doen. Je kan daar van alles van vinden, maar de associatie en de gevolgen van een positieve test op haar gemoedsrust zijn gewoon groot. Dat is heftiger dan 2 minuten een test doen. Ze wil leven. Wel zijn we verstandig, als iemand van ons iets heeft dan mijden we gewoon contacten.

Dat is het enige van Corona waarvan ik hoop dat het blijft: ben je ziek, werk lekker thuis (als dat kan). Fijn voor je collega’s.

En stiekem mis ik de 1,5m afstand in het winkelcentrum ook wel eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
Mfpower schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:58:
[...]

De meest wijze comment van vandaag :) ik denk - nogmaals - dat het beter is om je in de ander in te leven dan iemand als asociaal te brandmerken. Mensen hebben behoeftes (eten, drinken maar ook aanraking en sociaal contact) en als je die lang ontzegt dan kun je die niet zomaar onder het tapijt vegen, dat doet iets met mensen. Ook is stress reductie er een. Als ik naar mijn vrouw kijkt die raakt helemaal in de stress van een zelftest doen. Je kan daar van alles van vinden, maar de associatie en de gevolgen van een positieve test op haar gemoedsrust zijn gewoon groot. Dat is heftiger dan 2 minuten een test doen. Ze wil leven. Wel zijn we verstandig, als iemand van ons iets heeft dan mijden we gewoon contacten.

Dat is het enige van Corona waarvan ik hoop dat het blijft: ben je ziek, werk lekker thuis (als dat kan). Fijn voor je collega’s.

En stiekem mis ik de 1,5m afstand in het winkelcentrum ook wel eens.
Allemaal eens met wat je zegt maar hele discussie ontstond over of je een testje doet als je symptomen hebt en thuis blijft bij besmetting. Volgens mij zorgt dat niet voor een onderdrukking van de behoeftes zoals aanraking en sociale contacten etc. Integendeel zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Voor geïnteresseerden: er is net in de Tweede Kamer een vergadering begonnen met experts over ventilatie op scholen (onderwijshuisvesting en scholen):

https://debatdirect.tweedekamer.nl/

Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Goh, wie had dat nu gedacht. De scholen in Nederland zijn aan onderhoud toe. Maar nog gekker, er worden blijkbaar geen eenduidige eisen aan de kwaliteit gesteld.

Het interdepartementaal beleidsonderzoek (IBO) met de titel 'Een vak apart - Een toekomstbestendig onderwijshuisvestingsstelsel' is vrij inzichtgevend:

https://www.rijksoverheid...erwijshuisvestingsstelsel

Fascinerende vergadering in de TK nu.waarin betrokkenen aangeven dat de scholen overal tussen lijken te vallen, geen budgetten, geen gesloten kwaliteitscyclus etc. (zie pagina 5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
Een aantal betrokkenen lijkt een volledig herstel te willen, maar voor de komende winter is een pleister beter dan niks. Het lijkt dus weer gebruikt te worden als een manier door sommigen om een stokpaardje te berijden ipv iteratief op z'n minst iets te gaan doen.

Er wordt nu weer twijfel gezaaid over het nut van ventilatie. Dat kan m.i. echt niet meer. Natuurlijk is het geen heilig middel waarmee alle besmettingen weg zijn, maar je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te begrijpen dat slechte ventilatie een belangrijke factor is waardoor besmettingen optreden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 15:20
Ik moest het weer even opzoeken, maar het testen voor toegang is pas eind maart afgeschaft. Bizar hoe snel ik weer naar de oude situatie ben gegaan, en blij toe. 5 dagen naar kantoor, lekker de kroeg in, vliegen, vakantie, thuis een feestje organiseren, handen geven, de hele rambam is weer normaal. :9B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Real schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:43:
Er wordt nu weer twijfel gezaaid over het nut van ventilatie. Dat kan m.i. echt niet meer. Natuurlijk is het geen heilig middel waarmee alle besmettingen weg zijn, maar je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te begrijpen dat slechte ventilatie een belangrijke factor is waardoor besmettingen optreden.
Dat 'heilige middel' waarmee alle besmettingen verdwijnen is er sowieso niet. Zelfs China lukt dat met het afdwingen van een politiestaat nog niet.

Waar we vooral naar moeten kijken is hoe de zorgdruk zich nu ontwikkelt en hoe de cyclus van een 'gemiddeld' aantal besmettingen over een jaar zich nu gaat gedragen. Je kan dan aan de ene kant maatregelen nemen om dat baseline-niveau aan besmettingen tot op zekere hoogte te gaan afdempen, en aan de andere kant er aan werken om dat bekende niveau van zorgdruk aan te kunnen.

De 'oplossing' voor een endemisch corona is niet iets wat van één kant moet komen: Zowel onbeperkt proberen in te dammen als eindeloos de zorg opschalen is gewoon iets wat niet kan. Maar we kunnen wel een strategie bedenken die die twee aspecten in evenwicht houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Stoney3K schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:25:
[...]

De 'oplossing' voor een endemisch corona is niet iets wat van één kant moet komen: Zowel onbeperkt proberen in te dammen als eindeloos de zorg opschalen is gewoon iets wat niet kan. Maar we kunnen wel een strategie bedenken die die twee aspecten in evenwicht houden.
Wat zou jij dan doen? Toch weer stoppen met evenementen bij oplopende besmettingen? Toch weer met mondkapjes op gaan lopen? Corona blijft. Je kan niet tot in den treure rekening blijven houden met dit virus. Zeker, omdat de meeste mensen een besmetting eigenlijk wel kunnen hebben. Dat werkt gewoon niet in een maatschappij als deze.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennahz op 06-07-2022 15:42 ]

Twitter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dennahz schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:41:
[...]

Wat zou jij dan doen? Toch weer stoppen met evenementen bij oplopende besmettingen? Toch weer met mondkapjes op gaan lopen? Corona blijft. Je kan niet tot in den treure rekening blijven houden met dit virus. Zeker, omdat de meeste mensen een besmetting eigenlijk wel kunnen hebben. Dat werkt gewoon niet in een maatschappij als deze.
Ik denk niet dat je zoiets uit kan sluiten als het echt uit de hand loopt (al acht ik die kans niet enorm groot). We kunnen nu niet oogkleppen op gaan zetten en domweg gaan doen alsof corona 'voorbij' is, dat is niet hoe een endemische fase werkt.

Wat we we kunnen doen is zorgen dat we al iets van een plan en een strategie hebben mocht zich een situatie voordoen die ernstiger is dan waar we nu zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:44:
[...]

Ik denk niet dat je zoiets uit kan sluiten als het echt uit de hand loopt (al acht ik die kans niet enorm groot). We kunnen nu niet oogkleppen op gaan zetten en domweg gaan doen alsof corona 'voorbij' is, dat is niet hoe een endemische fase werkt.

Wat we we kunnen doen is zorgen dat we al iets van een plan en een strategie hebben mocht zich een situatie voordoen die ernstiger is dan waar we nu zitten.
Huidige overheidsbeleid:
De GGD is begonnen met prikkers werven voor het najaar. Ze wilden op tijd beginnen ivm de huidige arbeidsmarkt. En sectoren moeten hun eigen plan maken, aldus het kabinet. Verder zijn er geen maatregelen, wel een paar adviezen.
En ondertussen is het vingerwijzen onder de bevolking alweer begonnen. Weliswaar is het wijzen verschoven van de ongevaccineerden naar de ongeïnteresseerden. Die laatste groep is beduidend groter overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
zacht schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:54:
[...]

Huidige overheidsbeleid:
De GGD is begonnen met prikkers werven voor het najaar. Ze wilden op tijd beginnen ivm de huidige arbeidsmarkt. En sectoren moeten hun eigen plan maken, aldus het kabinet. Verder zijn er geen maatregelen, wel een paar adviezen.
En ondertussen is het vingerwijzen onder de bevolking alweer begonnen. Weliswaar is het wijzen verschoven van de ongevaccineerden naar de ongeïnteresseerden. Die laatste groep is beduidend groter overigens.
We zijn bizar weinig opgeschoten blijkbaar. Laten we hopen dat de najaarsgolf geen echt ziekmakende variant gaat zijn, anders zitten we weer binnen no-time elkaar het leven zuur te maken in een subforum hier. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

stylezzz schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:19:
[...]

We zijn bizar weinig opgeschoten blijkbaar. Laten we hopen dat de najaarsgolf geen echt ziekmakende variant gaat zijn, anders zitten we weer binnen no-time elkaar het leven zuur te maken in een subforum hier. ;)
Voorlopig lijkt alles nog binnen omicron te blijven steken iig.

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/varianten

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
YakuzA schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 16:38:
[...]

Voorlopig lijkt alles nog binnen omicron te blijven steken iig.

https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/varianten
Laten we hopen dat het daarin blijft inderdaad. Vermoedelijk heeft vrijwel heel nederland inmiddels wel een of meerdere omikron (en daar weer subvarianten van) besmettingen gehad. Met die groepimmuniteit moet het wel goed zitten zou je zeggen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-10 00:56
Real schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 14:14:
Voor geïnteresseerden: er is net in de Tweede Kamer een vergadering begonnen met experts over ventilatie op scholen (onderwijshuisvesting en scholen):

https://debatdirect.tweedekamer.nl/

Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
Het is op sommige scholen echt heel slecht gesteld met de verversing van lucht. Op onze basisschool hangt in ieder lokaal een CO2 melder. Als die in het oranje gaat dan moeten ze een raampje openzetten.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017

Amphiebietje

In de blubber

Cobb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:15:
[...]

Het is op sommige scholen echt heel slecht gesteld met de verversing van lucht. Op onze basisschool hangt in ieder lokaal een CO2 melder. Als die in het oranje gaat dan moeten ze een raampje openzetten.
Dan was het eigenlijk beter op mijn voortgezet onderwijs school. Daar waren de dilatatievoegen het aan het opgeven en kon je op sommige plekken zo naar buiten kijken zonder glas ertussen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Stoney3K schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:44:
[...]

Heb je eigenlijk wel gelijk in. Ben zelf nogal van het "corona is klaar" kamp, maar goed, als de ziekenhuizen écht weer volstromen dan moeten we toch wat.

Aan de andere kant: voor hetzelfde geld hebben we straks opeens een heel zwaar griepseizoen met hetzelfde effect. En de boel op slot gooien voor griep gaan ze niet kunnen verkopen :+
zacht schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 15:54:
[...]
Inmiddels zijn alle mensen die alleen de basisvaccinaties hebben eigenlijk ook gewoon ongevaccineerd: Bij mensen die alléén de basisserie #COVID19 vaccinaties hebben ontvangen is er nauwelijks meer een beschermende werking zichtbaar tegen #ziekenhuis- en IC-opname.

Dus hoe ze dat dan gaan oplossen nu het animo voor die prikken tot het nulpunt is gezakt? Imo moeten ze zich nu alleen gaan richten op de mensen die effectief gevaar lopen: ouderen en kwetsbaren. De rest kan zo'n Omikron besmetting wel hebben.

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Cobb schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:15:
[...]

Bizar eigenlijk, want scholen moeten al een jaar of 5(?) voldoen aan het Bouwbesluit uit 2012(!), en onderwijs-nieuwbouw vanaf 2012 moest er direct aan voldoen. De luchtverversing heeft daarin een minimale standaardwaarde in liter per persoon per seconde en de CO2-waarde wordt gekoppeld aan het aantal aanwezige personen in een ruimte. Ik weet niet hoe de controle in het onderwijs is, maar op het kdv waar ik werk moet hiervoor een logboek bijgehouden worden, en controleert de GGD er strict op. In elke ruimte staat een CO2-meter continu te monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Dennahz schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:43:
[...]

Heb je eigenlijk wel gelijk in. Ben zelf nogal van het "corona is klaar" kamp, maar goed, als de ziekenhuizen écht weer volstromen dan moeten we toch wat.

Aan de andere kant: voor hetzelfde geld hebben we straks opeens een heel zwaar griepseizoen met hetzelfde effect. En de boel op slot gooien voor griep gaan ze niet kunnen verkopen :+

[...]

Inmiddels zijn alle mensen die alleen de basisvaccinaties hebben eigenlijk ook gewoon ongevaccineerd: Bij mensen die alléén de basisserie #COVID19 vaccinaties hebben ontvangen is er nauwelijks meer een beschermende werking zichtbaar tegen #ziekenhuis- en IC-opname.

Dus hoe ze dat dan gaan oplossen nu het animo voor die prikken tot het nulpunt is gezakt? Imo moeten ze zich nu alleen gaan richten op de mensen die effectief gevaar lopen: ouderen en kwetsbaren. De rest kan zo'n Omikron besmetting wel hebben.
Wat moet echt helpt is dat er voor de tweede booster onder de 60 jaar (nog?) geen goedkeuring van de EMA is. Dat houdt mij tegen om mijn eerste booster te halen. Ondanks dat ik liever niet nog een Covid wil, het was vrij pittig de eerste keer, ondanks dat het de omicron-variant was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
Dennahz schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:43:
[...]

Maar waarom niet? Wat is het toch met dat dogma dat er twee jaar geleden in is geslopen dat griep niks voorstelt of voor kan stellen?

Als morgen de Spaanse griep uitbreekt dan durf ik wel te stellen dat de boel op slot gegooid wordt. En terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Emgeebee schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:42:
[...]

Maar waarom niet? Wat is het toch met dat dogma dat er twee jaar geleden in is geslopen dat griep niks voorstelt of voor kan stellen?

Als morgen de Spaanse griep uitbreekt dan durf ik wel te stellen dat de boel op slot gegooid wordt. En terecht.
De Spaanse griep is ook heel wat anders dan de griep die normaal heerst hé :)
zacht schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 19:48:
[...]
Wat moet echt helpt is dat er voor de tweede booster onder de 60 jaar (nog?) geen goedkeuring van de EMA is. Dat houdt mij tegen om mijn eerste booster te halen. Ondanks dat ik liever niet nog een Covid wil, het was vrij pittig de eerste keer, ondanks dat het de omicron-variant was.
Op vrijwillige basis is het dikke prima natuurlijk d:)b

[ Voor 33% gewijzigd door Dennahz op 06-07-2022 21:48 ]

Twitter

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• beuker19
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19-10 21:46

beuker19

Killerbeuker is so OP

Emgeebee schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:42:
[...]

Waarom om de zwakken te beschermen ten koste van vooral de jeugd?
Net als ik van de week las dat er zoveel jaren verloren waren door uitgestelde zorg en zo, maar wat ik nooit lees is dat de jeugd gewoon 10 tot 15% van de leukste jaren is afgepakt en dat ook niet te herstellen is.

Ik word er persoonlijk schijt ziek van dat we nu bijna ten koste van alles maar proberen de zwakken te helpen die daar zelf preventief veel meer aan hadden kunnen doen.
Want ik denk niet dat er in de ''risico groep" nu veel mensen zijn gaan sporten en misschien is wat meer op hun gewicht zijn gaan letten terwijl die groep grotendeels verandwoordelijk was voor het overspoelen van de IC.

Nou ik sta er zo in dat we de zwakken de mogelijk moeten geven zich te laten vacineren en de rest gewoon moeten laten leven.

Blizzard: killerbeuker#2427 Teamspeak : BuG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
beuker19 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:10:
[...]

Net als ik van de week las dat er zoveel jaren verloren waren door uitgestelde zorg en zo, maar wat ik nooit lees is dat de jeugd gewoon 10 tot 15% van de leukste jaren is afgepakt en dat ook niet te herstellen is.

Ik word er persoonlijk schijt ziek van dat we nu bijna ten koste van alles maar proberen de zwakken te helpen die daar zelf preventief veel meer aan hadden kunnen doen.
Want ik denk niet dat er in de ''risico groep" nu veel mensen zijn gaan sporten en misschien is wat meer op hun gewicht zijn gaan letten terwijl die groep grotendeels verandwoordelijk was voor het overspoelen van de IC.

Nou ik sta er zo in dat we de zwakken de mogelijk moeten geven zich te laten vacineren en de rest gewoon moeten laten leven.
Misschien even naar buiten kijken en concluderen dat wat jij voorstelt precies is wat er gebeurd? Je kan gewoon weer je leven hebben zoals je het wil. Discussie hier ging over een minieme aanpassing: testen bij klachten en even paar daagjes thuisblijven bij besmetting.

Geen idee waarom de discussie telkens zo in het extreme wordt getrokken. Niemand stelt nu een lockdown voor ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beuker19

beuker19

Killerbeuker is so OP

giantgiantus schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:14:
[...]

Misschien even naar buiten kijken en concluderen dat wat jij voorstelt precies is wat er gebeurd? Je kan gewoon weer je leven hebben zoals je het wil. Discussie hier ging over een minieme aanpassing: testen bij klachten en even paar daagjes thuisblijven bij besmetting.

Geen idee waarom de discussie telkens zo in het extreme wordt getrokken. Niemand stelt nu een lockdown voor ofzo.
Nou het lijkt er ook hier in de reacties en na berichten in de media toch op dat er IMO. best een grote groep is die geen enkel probleem heeft mocht het weer tot een lockdown komen of weer een mondkapjes plicht op plaatsen waar of ze niet helpen(voorgezet en basis onderwijs) of plaatsen waar de kans op een besmetting al heel klein is (supermarkten en andere winkels)

Ik had juist van de media verwacht dat ze nu kritisch zouden zijn maar wat ik overal lees is het vooral weer bangmakerij.

[ Voor 6% gewijzigd door beuker19 op 07-07-2022 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
beuker19 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:22:
[...]

Nou het lijkt er ook hier in de reacties en na berichten in de media toch op dat er IMO. best een grote groep is die geen enkel probleem heeft mocht het weer tot een lockdown komen of weer een mondkapjes plicht op plaatsen waar of ze niet helpen(voorgezet en basis onderwijs) of plaatsen waar de kans op een besmetting al heel klein is (supermarkten en andere winkels)

Ik had juist van de media verwacht dat ze nu kritisch zouden zijn maar wat ik overal lees is het vooral weer bangmakerij.
Ik denk dat wellicht de angst voor een lockdown je beeld vertroebeld. Ik zie niemand dit zeggen ook niet in de media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
[...]

Als je kijkt naar hoe het verlopen is, zijn we een aantal keren heel dicht langs wat de zorg aankan gegaan. Op het moment dat de zorg onderuit gaat, gaat het land al dan niet van hogerhand op slot. Het is dus voor het grootste deel van de tijd helemaal niet de keuze geweest die jij hier schetst. De keuze was simpelweg wel/geen zorg, waarbij bij geen zorg de boel ook onderuit gaat. De keuze was dus gecontroleerd onderuit gaan, of ongecontroleerd.

Wat je verder vergeet is dat het hier gaat om een hele keten die bepaalt of mensen worden besmet. En in die keten zijn de jongeren nu eenmaal de grootste verspreiders. En dat betekent weer dat je de piek van het aantal besmettingen alleen kunt verlagen door (helaas) die jongeren aan te pakken. Het is dus typisch een gevalletje waarbij 1 groep (onbewust) ervoor zorgt dat een andere groep in de problemen komt. Je kunt in dit geval dan ook niet net doen of de ouderen zorgen voor de problemen en de jongeren er last van hebben. Uiteindelijk zitten we in een samenleving waardoor de groepen onderling veel te veel verweven zijn om ze als losse groepen te beschouwen.

Zoals je het hier dus neer zet is veel te simpel gesteld. Zoals je het hier neer zet is precies zoals we de griep benaderen, omdat dat niet voor langdurige problemen bij de zorg veroorzaakt. En zeer waarschijnlijk is dat ook wat corona nu is geworden, al weten we dat pas na dit jaar zeker.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beuker19

beuker19

Killerbeuker is so OP

redwing schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:33:
[...]

Als je kijkt naar hoe het verlopen is, zijn we een aantal keren heel dicht langs wat de zorg aankan gegaan. Op het moment dat de zorg onderuit gaat, gaat het land al dan niet van hogerhand op slot. Het is dus voor het grootste deel van de tijd helemaal niet de keuze geweest die jij hier schetst. De keuze was simpelweg wel/geen zorg, waarbij bij geen zorg de boel ook onderuit gaat. De keuze was dus gecontroleerd onderuit gaan, of ongecontroleerd.

Wat je verder vergeet is dat het hier gaat om een hele keten die bepaalt of mensen worden besmet. En in die keten zijn de jongeren nu eenmaal de grootste verspreiders. En dat betekent weer dat je de piek van het aantal besmettingen alleen kunt verlagen door (helaas) die jongeren aan te pakken. Het is dus typisch een gevalletje waarbij 1 groep (onbewust) ervoor zorgt dat een andere groep in de problemen komt. Je kunt in dit geval dan ook niet net doen of de ouderen zorgen voor de problemen en de jongeren er last van hebben. Uiteindelijk zitten we in een samenleving waardoor de groepen onderling veel te veel verweven zijn om ze als losse groepen te beschouwen.

Zoals je het hier dus neer zet is veel te simpel gesteld. Zoals je het hier neer zet is precies zoals we de griep benaderen, omdat dat niet voor langdurige problemen bij de zorg veroorzaakt. En zeer waarschijnlijk is dat ook wat corona nu is geworden, al weten we dat pas na dit jaar zeker.
de jongeren zijn dubbel gestraft omdat ze ook nog eens een vacinatie door de strot is geduwd omdat ze anders niet naar de McDonals mochten door dat waardeloze CTB die alleen maar schijnveiligheid bood en zelf die worden heeft onze minister alweer in de mond genomen als eventule maatregel nou dan ben je echt wel van het padje hoor.

Ik vind wel dat bij klachten en zeltestje doen niet meer dan normaal , al merk ik in mijn omgeving dat juist de 50+ers dat minder vaak doen dan jongeren

[ Voor 4% gewijzigd door beuker19 op 07-07-2022 08:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
beuker19 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:52:
[...]

de jongeren zijn dubbel gestraft omdat ze ook nog eens een vacinatie door de strot is geduwd omdat ze anders niet naar de McDonals mochten door dat waardeloze CTB die alleen maar schijnveiligheid bood en zelf die worden heeft onze minister alweer in de mond genomen als eventule maatregel nou dan ben je echt wel van het padje hoor.
Nou, wat een straf..... Even een prikje (die je in je leven al tig krijgt) voor een virus dat de hele wereld plat heeft gelegd. Sorry hoor, maar dit vind ik altijd zo overdreven. Dat een lockdown niet leuk is snap ik, maar dat geldt voor zo'n beetje iedereen. Punt blijft alleen dat zonder lockdown er nog grotere problemen waren ontstaan.

En over die minister, laten ze maar eens een fatsoenlijk plan maken voordat er iets aan de hand is. Dus inclusief CTB, mondkapjes lockdown etc. Maar dan wel eentje met een duidelijke lijn die aangeeft wanneer wat nodig is. Want dan zorg je er voor dat het niet wordt gebruikt tenzij strikt noodzakelijk en niet de last-minute sprongen die we tijdens de corona-tijd hebben gehad.

Maar bovenal, waarom dit allemaal weer oprakelen terwijl nu alles weer gewoon open is en het er niet naar uitziet dat dat gaat veranderen? Het enige is dat we niet precies weten wat het virus in het najaar gaat doen, maar als je naar de huidige golf kijkt, lijkt dat weinig problemen te gaan geven,

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finder
  • Laatst online: 20-10 12:45
*knip* onderbouw je beweringen s.v.p. met betrouwbare bronnen.

[ Voor 84% gewijzigd door defiant op 07-07-2022 09:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
Ik zou iets meer naar de onderzoeken kijken :) Want dat de meeste gevaccineerd op het ic liggen is logisch, de grootste groep is ten slotte gevaccineerd. Er zijn dus niet zoveel ongevaccineerden over in de risico-groepen. Zit je in de risico-groep, is een vaccinatie dus zeker heel zinvol en zeker veel langer werkzaam dan de paar weken die je hier noemt. Zit je echter in een niet-risico groep heeft het inderdaad weinig zin, maar daarvan is ook nog geen sprake.

[ Voor 24% gewijzigd door defiant op 07-07-2022 09:46 ]

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

redwing schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:00:
[...]

Maar bovenal, waarom dit allemaal weer oprakelen terwijl nu alles weer gewoon open is en het er niet naar uitziet dat dat gaat veranderen? Het enige is dat we niet precies weten wat het virus in het najaar gaat doen, maar als je naar de huidige golf kijkt, lijkt dat weinig problemen te gaan geven,
Denk dat het vooral de angst is om weer in zo'n situatie te belanden. Zoals ik al eerder zei: de één is oprecht bang voor corona en alle gevolgen, de ander vooral voor de maatregelen en alle gevolgen van dien.

Hoeveel mensen niet tegen me gezegd hebben van: "nu zoveel mogelijk genieten, want in de herfst gooien ze toch alles weer dicht". Misschien ongegronde angst, maar laat wel zien wat er leeft in een groot deel van de maatschappij, helaas.

Voorheen was de eerste groep groter, nu is het toch minstens 50/50, als het niet al 30/70 is.

Ben het zeker met je eens dat er een duidelijk plan moet komen en dat ze zich hier dan ook gewoon aan gaan houden. Niet on the fly steeds allerlei regels gaan veranderen. Een duidelijk plan. If this, then that. Zo lastig is het niet met alle lessen die ze geleerd hebben de afgelopen jaren, lijkt me :)

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beuker19

beuker19

Killerbeuker is so OP

redwing schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:00:
[...]

Nou, wat een straf..... Even een prikje (die je in je leven al tig krijgt) voor een virus dat de hele wereld plat heeft gelegd. Sorry hoor, maar dit vind ik altijd zo overdreven. Dat een lockdown niet leuk is snap ik, maar dat geldt voor zo'n beetje iedereen. Punt blijft alleen dat zonder lockdown er nog grotere problemen waren ontstaan.
*knip* onderbouwing je beweringen s.v.p. met betrouwbare bronnen.

En dat er een duidelijk plan moet komen oke maar om draagvlak te houden moeten het wel regels zijn die ook echt helpen en niet zoals het CTB gebakken lucht zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door defiant op 07-07-2022 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Welke onderzoeken zijn dit? En wat zijn de absolute aantallen hier?

een denkbeeldig voorbeeld:
2020: 100 mensen op de IC, 0 gevaccineerd
2021: 90% van de mensen wordt gevaccineerd
2022: 10 mensen op de IC, 6 gevaccineerd

"Zie je wel, vaccins doen niks! De meerderheid is gevaccineerd!!@!"

[ Voor 35% gewijzigd door defiant op 07-07-2022 09:46 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:56
Dennahz schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:09:
Denk dat het vooral de angst is om weer in zo'n situatie te belanden. Zoals ik al eerder zei: de één is oprecht bang voor corona en alle gevolgen, de ander vooral voor de maatregelen en alle gevolgen van dien.

Hoeveel mensen niet tegen me gezegd hebben van: "nu zoveel mogelijk genieten, want in de herfst gooien ze toch alles weer dicht". Misschien ongegronde angst, maar laat wel zien wat er leeft in een groot deel van de maatschappij, helaas.
Kan alleen uit mijn omgeving spreken maar de manier waarop men naar Corona kijkt is onvergelijkbaar met vorige jaren. Er zijn relatief veel besmettingen maar daar wordt laconiek mee omgegaan, paar dagen binnen en weer door.

Mondkapjes en een lockdown zie ik niet meer gebeuren, daarvoor is geen breed draagvlak.
Wie neemt Rutte en zijn clubje nog serieus?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-10 09:34
https://www.nu.nl/coronav...-tot-grote-problemen.html
De huidige coronagolf zorgt ervoor dat meer verpleeghuisbewoners besmet raken, maar dat leidt nog niet tot grote problemen. Onderzoekers en zorgorganisaties zeggen tegen NU.nl dat de besmette ouderen over het algemeen niet meer zo ziek lijken te worden.

In de eerste week van juni kregen zo'n 20 verpleeghuisbewoners per dag een positieve testuitslag. Aan het eind van de maand was dat aantal al gestegen naar bijna 80. Ook in het aantal verpleeghuizen met minimaal één besmette bewoner is een flinke stijging te zien. Dat aantal steeg van zo'n 180 begin juni naar bijna 400 aan het eind van de maand.

Maar dit zorgt er nog niet voor dat er ook veel meer zieke verpleeghuisbewoners in het ziekenhuis moeten worden opgenomen of zelfs komen te overlijden. Beroepsvereniging Verenso zegt dat het beeld in de verpleeghuizen gelijk is aan dat in de Nederlandse maatschappij: het aantal positieve tests neemt toe, maar de ziektelast en het aantal overlijdens lijken beperkt.

Volgens branchevereniging ActiZ lijkt de stijging in het aantal besmettingen sinds vorige week nu wat af te vlakken. ActiZ ziet ook dat bewoners minder ziek lijken te worden. "Op dit moment ontvangen wij signalen dat het ziektebeeld vrij mild verloopt", zegt een woordvoerder.

Wel ziet de branchevereniging bij verschillende zorgorganisaties in het land dat er weer maatregelen worden genomen om besmettingen tegen te gaan, zoals het preventief dragen van mondkapjes en het desinfecteren van handen. "Maar dit verschilt per zorgorganisatie."

Vaker snotneus, maar minder hoesten
Volgens Cees Hertogh, hoogleraar ouderengeneeskunde bij het Amsterdam UMC, lijkt het er ook op dat de omikronvariant niet tot een ernstig ziektebeeld leidt. Hij houdt wel een kleine slag om de arm, omdat de omikronvariant BA.5 zich in juni flink door Nederland heeft verspreid en ervoor zorgt dat mensen weer besmet raken. Wat voor invloed dat precies heeft gehad op het ziektebeeld, wordt nu verder onderzocht.

Dat verpleeghuisbewoners minder ziek worden van de omikronvariant, wordt ook duidelijk uit de klachten die zijn gemeld. Zo blijkt uit onderzoek van Hertogh dat de bewoners nu meer last hebben van verkoudheidsklachten, maar minder van klachten zoals ernstig hoesten en kortademigheid. "Het geeft niet meer die ernstige lage luchtweginfecties die we bij eerdere varianten zagen", concludeert hij. "Deze variant geeft nu veel meer verkoudheidsklachten."

Nog steeds geen 'rustige' situatie
Hertogh ziet wel dat de werking van de boosterprikken die de ouderen hebben gekregen minder wordt. "Het is nog steeds niet een situatie waarin je kan zeggen: 'Het is rustig'", waarschuwt de hoogleraar.

Het RIVM en de GGD's bereiden zich nu voor op een nieuwe vaccinatiecampagne. Die zou na de zomer plaats moeten vinden. Het OMT-V (het deel van het OMT dat besluit over de coronaprikken, red.) gaat hier later deze maand een advies over uitbrengen.
Dit is dus een zeer belangrijk gegeven. Oudjes zijn gevaccineerd en de variant is milder.
Geen infecties aan de luchtwegen maar vaker gewoon een loopneus.

Zolang onze oudjes niet in grote getale opgenomen moeten worden dikke prima. Als ik naar de rioolwatermetingen kijk dan denk ik dat dit de helft is qua vorige piek, er komen iets meer mensen in het ziekenhuis maar niks verontrustends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Wederom, lees je onderzoeken. Het percentage meisjes dat last had van de menstruatie na een prik is even groot als bij degene die geen prik hebben gehad. Dat is een probleem dat bekend is uit onderzoeken van vaccinaties en medicijnen. Mensen leggen de link al snel tussen problemen en de prik, terwijl er helemaal geen link tussen de 2 hoeft te zijn. In dit geval is die link dus niet gevonden.
*knip*
Bewijzen genoeg, je moet ze alleen wel willen zien. De belangrijkste is echter dat we verschillende pieken hebben gehad waarbij de ziekenhuizen overvol lagen. Ondanks dat je de maatregelen ter discussie stelt denk ik dat je het er toch wel mee eens moet zijn dat de maatregelen iets doen. En tel je dat iets op bij die pieken zat je in code zwart. Worst-case scenario, waarbij we er van uit gaan dat de maatregelen maar minimaal iets hebben gedaan, hebben ze dus al code zwart voorkomen.

De cijfers zijn inderdaad altijd te hoog geweest, maar je kunt dan ook beter kijken naar wat er gedaan wordt dan de cijfers zelf. Ik heb geen flauw idee waarom ze die cijfers altijd zo hoog hebben, maar de maatregelen die in het verleden genomen zijn kwamen zelden toto nooit overeen met de hoogte/verwachting van de cijfers.
En dat er een duidelijk plan moet komen oke maar om draagvlak te houden moeten het wel regels zijn die ook echt helpen en niet zoals het CTB gebakken lucht zijn.
Tuurlijk, maar ik roep vanaf het begin van de crisis al dat ik dat plan mis. Iedere keer worden er pas zo laat mogelijk iets gedaan, waarna de enige optie nog zware maatregelen zijn. Met een plan zou je naar mijn idee die zware maatregelen voor kunnen zijn en zelfs voorkomen. Maar dan moet je wel al tijdig ingrijpen (oftewel een duidelijk plan hebben)

[ Voor 16% gewijzigd door defiant op 07-07-2022 09:52 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:21:
[...]

Kan alleen uit mijn omgeving spreken maar de manier waarop men naar Corona kijkt is onvergelijkbaar met vorige jaren. Er zijn relatief veel besmettingen maar daar wordt laconiek mee omgegaan, paar dagen binnen en weer door.
Hier precies hetzelfde, al hoor ik we wel veel klagen over een komende lockdown in september die er zeker gaat komen :?
Mondkapjes en een lockdown zie ik niet meer gebeuren, daarvoor is geen breed draagvlak.
Is dat echt een serieuze vraag? Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat nog doet eigenlijk. (al zullen de verkiezingen mijn ongelijk wel weer bewijzen....)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
[...]

Nou de NL bevolking hoeft Rutte niet serieus te nemen om een lockdown te accepteren als de ziekenhuizen vol liggen en er niemand meer bij kan. In de afgelopen 2 jaar was het vrij duidelijk dat NL bevolking bereid is tot offers als het echt nodig is.

Die fixatie op het kabinet van zo velen snap ik weinig van. We gingen niet in lockdown voor Rutte, we gingen in lockdown omdat de zorg het niet aankon.

Anyway, nog steeds denk ik al met al dat lockdowns met huidige varianten totaal niet aan de orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17:23
redwing schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:33:
[...]
Is dat echt een serieuze vraag? Ik kan me niet voorstellen dat iemand dat nog doet eigenlijk. (al zullen de verkiezingen mijn ongelijk wel weer bewijzen....)
Hierbij heb ik wel altijd het gevoel dat je de mensen die het 'wel prima' vinden dat relatief weinig laten horen en dat vooral ontevreden mensen zijn te horen (wat je eigenlijk ook al aangeeft met je opmerking over de verkiezingen).
Datzelfde geldt voor maatregelen voor corona, er zal best een groep zijn die er wat onverschilliger in staat, maar die hoor je minder. Los daarvan denk ik dat op dit moment de situatie absoluut niet nijpend is. Een paar dagen geleden gaf het RIVM ook al aan dat de piek alweer in zicht is, terwijl we geen enkele maatregel hebben gehad. Het enige wat we gemerkt hebben is dat we weer wat meer besmettingen in de omgeving hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
ParaDroid2 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:42:
[...]

Hierbij heb ik wel altijd het gevoel dat je de mensen die het 'wel prima' vinden dat relatief weinig laten horen en dat vooral ontevreden mensen zijn te horen (wat je eigenlijk ook al aangeeft met je opmerking over de verkiezingen).
Het komt ook doordat mensen vaak 'standaard' een partij stemmen of om 1 bepaald punt stemmen. Als ik in mijn omgeving kijk zijn er verschillende die klagen over het kabinet, maar wel VVD stemmen. De reden daarvoor is simpelweg dat ze een hius hebben en VVD=pro-huis!
Datzelfde geldt voor maatregelen voor corona, er zal best een groep zijn die er wat onverschilliger in staat, maar die hoor je minder. Los daarvan denk ik dat op dit moment de situatie absoluut niet nijpend is. Een paar dagen geleden gaf het RIVM ook al aan dat de piek alweer in zicht is, terwijl we geen enkele maatregel hebben gehad. Het enige wat we gemerkt hebben is dat we weer wat meer besmettingen in de omgeving hadden.
Het valt mij vooral om (wederom puur eigen omgeving) dat de mensen die eerst riepen dat de maatregelen nooit meer weg zouden gaan, nu het hardste roepen dat we weer een lockdown ingaan. En of dat nu paranoia, bang of wat dan ook is kan ik er niet echt uithalen. Dus waar ik toen continue zei dat de maatregelen weer snel zouden verdwijnen, ben ik nu bezig met te zeggen dat er geen enkele reden is waarom ze terug zouden komen.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
redwing schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:47:
[...]

Het komt ook doordat mensen vaak 'standaard' een partij stemmen of om 1 bepaald punt stemmen. Als ik in mijn omgeving kijk zijn er verschillende die klagen over het kabinet, maar wel VVD stemmen. De reden daarvoor is simpelweg dat ze een hius hebben en VVD=pro-huis!

[...]
Beetje off topic maar wellicht is het ook zo dat klagen een hobby is van velen maar er ook ergens wel de realisatie is dat we het in Nederland extreem goed hebben? Bijna volledige werkgelegenheid, mensen consumeren als nooit te voren etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 20-10 13:00

Agent47

I always close my contracts.

[...]

Same here. Mensen in mijn omgeving testen alleen ff snel voor een festival of verjaardag. Mensen blijven 5 dagen binnen en gaan weer door met leven.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
[...]

Newsflash; de Spaanse griep trof vooral jonge volwassenen. Dan ben jij ineens de zwakkere; niet leuk he? Ook maar laten creperen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• beuker19

beuker19

Killerbeuker is so OP

Emgeebee schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:09:
[...]

Newsflash; de Spaanse griep trof vooral jonge volwassenen. Dan ben jij ineens de zwakkere; niet leuk he? Ook maar laten creperen?
*knip*
Dit setje drogredeneringen zijn al sinds het begin van de coronapandemie weerlegd, daar beginnen we dus niet opnieuw aan.

[ Voor 51% gewijzigd door tweakduke op 07-07-2022 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:50

Dennis1812

Amateur prutser

Welke kuur ga je geven voor de Spaanse griep? Of überhaupt griep?

[ Voor 60% gewijzigd door tweakduke op 07-07-2022 13:56 . Reden: Quote aangepast ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Laatst online: 21:33
Een antibioticakuurtje helpt niet tegen de griep........

[ Voor 61% gewijzigd door tweakduke op 07-07-2022 13:57 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beuker19

beuker19

Killerbeuker is so OP

Dennis1812 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 11:43:
[...]

Welke kuur ga je geven voor de Spaanse griep? Of überhaupt griep?
Niet tegen de griep maar wel tegen de longontsteking die daar heel vaak bij kwam en medicijnen om de koorts te verlagen zou ook vast geholpen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dus de Spaanse griep is toch niet opgelost met een kuurtje.

Maar een eventuele bacteriële pneumonie kunnen we mogelijk behandelen met een kuurtje.
Dat maakt het duidelijker. Spaanse griep kunnen we dus gewoon dood aan gaan. Fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
Dennis1812 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 12:56:
Dus de Spaanse griep is toch niet opgelost met een kuurtje.

Maar een eventuele bacteriële pneumonie kunnen we mogelijk behandelen met een kuurtje.
Dat maakt het duidelijker. Spaanse griep kunnen we dus gewoon dood aan gaan. Fijn.
Maar we gaan geen maatregelen nemen om de verspreiding van Spaanse griep tegen te gaan hoor. We ontnemen dan de levensjaren van 40+'ers, die hoeven echt niet extra te lijden onder de zwakkere jongvolwassenen.

Dat de zorg dan omvalt, maakt me niet uit, boe maatregelen boe! :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zorg. Dat gebruikt niemand toch

Oh wacht.. daarom rinkelt 112 constant

Pagina: 1 ... 67 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.