Acties:
  • +3 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
GekkePrutser schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:52:
[...]

Maar ik zou om die reden niet meer uitgaan van wat de Amerikanen doen. Alles is daar politiek. De united states zijn niet united meer.
Politiek heeft in elk land de grootste stempel, niet alleen in Amerika al is het populisme daar nog extremer. Kijk naar begin dit jaar, kinderen in NL vanaf 5j vaccineren in Zweden niet, dit heeft niks met wetenschap te maken dit soort keuzes. Oostenrijk vaccinatieplicht om het nu weer op te heffen, niks wetenschappelijks aan. In Italië mochten ongevaccineerden niet gebruik maken van het OV, hier wel. Zo kun je nog wel even doorgaan.

https://nyheder.tv2.dk/sa...%3A4%3Anews%3A%3A%3A&s=09

De Deense De Jonge/Kuipers die aangeeft dat het vaccineren van kinderen (5-15j), om de epidemie in controle te houden achteraf gezien een slechte keuze was. Het siert deze man om hier eerlijk over te zijn en dit is wat mij betreft de enige manier om vertrouwen terug te winnen. Zie ik in NL op welk vlak dan ook met het huidige kabinet never nooit gebeuren.

[ Voor 27% gewijzigd door monaldo op 23-06-2022 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Cid Highwind schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:23:
[...]

Laten we even bij het geciteerde stuk onwaarheden blijven.

[...]

Er is van meets af aan gesteld dat het niet zeker was hoe lang de vaccinaties effectief zouden blijven, hoeveel er op den duur nodig zouden zijn en of er niet een jaar later weer een prik nodig zou zijn.

Ik denk dat de meerderheid zich ook helemaal geen zorgen maakt indien er in het najaar de aanbeveling komt een vierde prik te halen. Net zozeer als dat grote groepen jaarlijks een griepprik haalt, of zo nu en dan een extra shot voor de vakantie.

Het verbaast me dat dit soort desinformatie gebaseerd op nooit gedane uitspraken (de NOS had er nog een artikel over geschreven wat hier ook meermaals voorbij is gekomen om dergelijke desinformatie te ontkrachten), alsnog in 2022 worden herhaald.
Wat betreft de geldigheid van het CTB, daar is wel degelijk iets over gezegd door iemand die er over ging:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-10 22:38
monaldo schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:17:
[...]
Dat wist ik niet, dacht dat er met medicijnen vaker onder gecontroleerde omstandigheden werd getest zoals ik dus dacht dat het was.
Thanks voor de uitleg.
Bij medicijnen onderzoek je in trials/tests in hoofdzaak dan ook wat anders, namelijk een werking tegen een bepaalde ziekte / ongemak, dus test je doorgaans op groepen die beide gelijk verdeeld zijn op overige aspecten maar in ieder geval de betreffende ziekte al hebben.

Bij vaccins wil je in hoofdzaak weten hoe goed een vaccin de ziekte verschijnselen en gevolgen van een pathogeen voorkomt. Dus je gaat uit van mensen die nog niets mankeren en dan komt ethiek om de hoek kijken, waarbij het opzettelijk besmetten van mensen met iets, waarbij de afloop soms vrij ongewis is, vaak een te hoge barrière.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 20-10 21:56
Pfff mijn zwager zit nu in Portugal, had 4 weken geleden nog snel zijn booster gehaald. Kreeg nu hoofdpijn en voelde zich brak. Toch maar even een testje. Positief…

Tja wat nu dan?!

Zit in een hotel, vliegt zondag terug 🙄

Wat moet je doen dan?!

Hij denkt dat hij verder niets zegt of doet, gewoon mondkapje op en terugvliegen.

Dat begrijp ik op zich wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:22

Dennis1812

Amateur prutser

Dan ga je in quarantaine in je hotel en verleng je je verblijf.
Je belt je reisverzekering op ivm kosten en evt ander advies.
En anders huur je een auto en rijdt je terug.

Gewoon een vliegtuig besmetten snap ik niet.
Waarom test hij zich dan als hij met de uitslag niks gaat doen?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:46
Tweak_ers schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:04:
Pfff mijn zwager zit nu in Portugal, had 4 weken geleden nog snel zijn booster gehaald. Kreeg nu hoofdpijn en voelde zich brak. Toch maar even een testje. Positief…

Tja wat nu dan?!

Wat moet je doen dan?!

Hij denkt dat hij verder niets zegt of doet, gewoon mondkapje op en terugvliegen.

hij had geen test moeten doen, geen test, geen corona.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:40

Tja wat nu dan?!

Wat moet je doen dan?!

Auto huren en terugtuffen? Dat doe ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
giantgiantus schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:36:
[...]

Auto huren en terugtuffen? Dat doe ik ook.
Hoe werkt dat?
Auto moet je dan dus meenemen en hier ergens inleveren?

Wist niet dat dat kon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
AMARONE schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:31:
[...]
hij had geen test moeten doen, geen test, geen corona.
Dat zei ik ook al, je hebt 3 weken geleden een booster gehaald. Waarom nu testen? Overheid blijft aangeven dat het super goed werkt tegen Corona en besmetting.

Ziek of niet, op vakantie vertrouw ik dan 100% het RIVM en de overheid. En hoef je dus niet te testen. Sterker nog, booster is onbeperkt geldig. Prima dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Tweak_ers schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:59:
[...]

Hoe werkt dat?
Auto moet je dan dus meenemen en hier ergens inleveren?

Wist niet dat dat kon
One-way fee betalen.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Oh hoor net dat hij op madeira zit 🤪
Gaat lastig worden. Kans is heel groot dat hij het op heenreis (maandag ochtend vliegtuig) heeft opgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Tweak_ers schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:11:
[...]

Oh hoor net dat hij op madeira zit 🤪
Gaat lastig worden. Kans is heel groot dat hij het op heenreis (maandag ochtend vliegtuig) heeft opgelopen.
En nu gaat hij dus waarschijnlijk passagiers in een vliegtuig dat terug gaat besmetten? :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:06
zacht schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:14:
[...]

En nu gaat hij dus waarschijnlijk passagiers in een vliegtuig dat terug gaat besmetten? :N
Tja.... :)

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Ja. Is voor mij een reden dat ik momenteel op vakantie ga naar plekken waar je ook met auto terug kan reizen. Geen zin om vast te zitten in t buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Het is hier heerlijk in Zuid-Limbabwe... :+

[ Voor 77% gewijzigd door Teleluvr op 23-06-2022 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_ers
zacht schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:14:
[...]

Tja, iedereen is toch verplicht geboosterd naar Portugal?

Aan de andere kant, wij zitten over 3 weken in de Dominicaanse Republiek. Als mij het heel veel geld zou gaan kosten om om te boeken, dan zit ik ook gewoon in het vliegtuig terug.

Maar ik ga sowieso niet testen daar.

Geen enkele reisverzekering dekt deze kosten overigens. Enkel als er medische noodzaak is om terug te keren naar Nederland. Dan wordt een quarantaine hotel in sommige gevallen vergoed. In ieder ander geval (dus eigenlijk altijd), niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Tweak_ers schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:46:
[...]

Aan de andere kant, wij zitten over 3 weken in de Dominicaanse Republiek. Als mij het heel veel geld zou gaan kosten om om te boeken, dan zit ik ook gewoon in het vliegtuig terug.

Maar ik ga sowieso niet testen daar.

Geen enkele reisverzekering dekt deze kosten overigens. Enkel als er medische noodzaak is om terug te keren naar Nederland. Dan wordt een quarantaine hotel in sommige gevallen vergoed. In ieder ander geval (dus eigenlijk altijd), niet.
Ik heb in het verleden wel eens ziek gevlogen. Dat was een vlucht van 2 uur. Hondsberoerd kwam ik uit t vliegtuig. Ik wens je succes om te vliegen met flinke koorts als je het onverhoopt zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Tweak_ers schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:46:
[...]

Nee, dat is niet zo, met een negatieve test kun je je in de EU sowieso vrij verplaatsen. Logisch ook, want als je bij vertrek geen Covid hebt kun je het ook niet naar je bestemming brengen. Is ook veel efficiënter dan op basis van prikken. Daarom lijkt me de kans dat je zwager het gekregen heeft van een ongevaccineerde medepassagier vrij klein. Bij de volgende flinke golf kunnen er ongetwijfeld weer andere restricties komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online

Tja wat nu dan?!

Wat moet je doen dan?!

De vakantie met 3 dagen verlengen want de quarantine is 5 dagen als ik het goed herinner. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
@Tweak_ers is dat niet een beetje naïef om nu nog te zeggen dat die vaccinaties “goed” werken?

Zowel de makers zelf als tal van wetenschappers zeggen dat het vrij matig werkt, besmettelijk ben je zeker, ongeacht je vaccinatie status.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sassymousasi schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:18:
@Tweak_ers is dat niet een beetje naïef om nu nog te zeggen dat die vaccinaties “goed” werken?

Zowel de makers zelf als tal van wetenschappers zeggen dat het vrij matig werkt, besmettelijk ben je zeker, ongeacht je vaccinatie status.
Het werkt uitstekend.

Tegen opname.

Maar het lijkt inmiddels groundhog Day wel hier in dit topic.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 23-06-2022 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
MikeyMan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:20:
[...]

Het werkt uitstekend.

Tegen opname.
*knip* je mist de onderbouwing die hier wel nodig is

[ Voor 89% gewijzigd door ZieMaar! op 23-06-2022 22:15 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

sassymousasi schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:25:
[...]

Als het uitstekend zou werken zouden we geen gevaccineerden in het ziekenhuis zien.
Als het niet uitstekend had gewerkt had het er overal uitgezien als Bergamo. Je punt?

@42erik zie je nou hoe het komt :P

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 23-06-2022 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
sassymousasi schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:18:

aangezien het doel ziekenhuisopname vermijden is, ja, heel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Het werkt uitstekend.

Tegen opname.

eh ja, dit dus :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:25
GekkePrutser schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:52:
[...]
Dat verschilt extreem per staat (of niet eens per staat maar meer per gemeenschap). In de "Democratische" staten zijn ze extreem pro vaccins en maatregel in het algemeen en ze trekken dat tot in het absurde door. In de tijd dat we nog kapjes droegen was het een soort virtue signalling daar om er 2 over elkaar heen te dragen, "double masking". Inclusief guides op internet over hoe je dat het beste kon doen zodat het het meest opvalt (ivm die virtue signalling). De meeste mensen knoopten de touwtjes van het bovenste masker daardoor aan elkaar zodat je het duidelijker zag zitten (het is in de hoogte dan smaller dan het onderste). Zelfs nu nog doen veel mensen het daar.

De GOP staten zijn echter weer extreem antivax. Is ook niet eens omdat ze er niet in geloven maar meer omdat de Democraten er voor zijn. Het gaat daar elke keer zo. Een kant is ergens iets meer voor dan de ander en dan wordt het meteen gepolariseerd en tot een keihard alles of niets punt verheven. Het is puur om zich tegen elkaar af te zetten.
Klopt, maar hierbij moet ik wel zeggen dat me opviel in de GOP staten dat ze vaak wat anders doen dan wat ze zeggen. B.v. vaccineren gebeurde daar veelal onopvallend, waarna ze wel stug volhielden niet gevaccineerd te zijn.
En dat je daar voor of tegen bent klopt natuurlijk helemaal. Ik heb het hier al vaker gezegd, maar de reclames bestaan daar veelal uit 90% afkraken van het andere produkt/partij om dan in die 10% te zeggen dat je dus jouw produkt moet pakken/partij moet stemmen! Maar waarom je dat dan zou doen weet niemand want nergens vertellen ze waarom hun produkt/partij nu eigenlijk beter is.
Dit soort tegenstellingen zijn daar gewoon schering en inslag. Hun hele cultuur is zichzelf kapot aan het scheuren, steeds meer hard op hard en ik denk dat dat nog lang niet over is. Persoonlijk denk ik dat we daar binnen 10 jaar een harde burgeroorlog zullen zien. Nog 4 jaar Trump, of juist een populistische democraat zal weer veel olie op het vuur gooien.

Maar ik zou om die reden niet meer uitgaan van wat de Amerikanen doen. Alles is daar politiek. De united states zijn niet united meer.

Echt, ik ben geen fan van 'ons' poldermodel maar als dit het alternatief moet zijn... |:(
De tijd dat ik daar gewoond heb heeft me heel duidelijk laten zien dat ons poldermodel vele malen beter is. Al was het maar omdat je daarmee langzaam een kant op gaat. En dus niet zoals in Amerika waarbij de regeerperiode vooral wordt gebruikt om het beleid van de vorige partij af te breken. En dat dus ongeacht of het ook in jouw beleid zou passen. Puur omdat de 'ander' het heeft ingevoerd moet het wel fout zijn.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
MikeyMan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:56:
[...]

Is er iemand die wel beweert dat boosteren ervoor zorgt dat je niet meer besmet raakt?
*knip* ‘jouw omgeving’ is geen argument in deze discussie. Graag bronnen gebruiken die voldoen aan wat we vragen.

[ Voor 61% gewijzigd door ZieMaar! op 23-06-2022 22:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

70% minder besmettelijk zegt toch net zo goed dat boosteren nut heeft. Nee geen 100%.

De reductio ad absurdum dat boosteren niets doet omdat er nog steeds mensen besmet raken heeft geen enkele bodem.

En je ziet hopelijk zelf ook wel dat 'wat ik om mij heen zie' weinig wetenschappelijk verantwoord is he?

Als iedereen die je kende geboosterd was en tevens corona had, had je wellicht enigszins een punt gehad. Maar het gevoel bekruipt me dat daar geen sprake van is.

[ Voor 30% gewijzigd door ZieMaar! op 23-06-2022 22:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Tweak_ers schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:49:
[...]

Je merkt het hier op Tweakers ook, zodra je suggereert dat de booster niet helpt tegen besmetting, wordt het weggemoddereerd.

Werkelijk bijna iedereen die ik ken met booster, heeft ook Covid gehad. Tijdens de golf in januari/februari soms met een vertraging van 4 weken, maar lang niet altijd. Maar dat is opeens N=1.

Het maakt mij recalcitrant. Prima, boosteren helpt, mooi, dan hoef ik met meer te testen. Of ik nu in een restaurant zit, in een vliegtuig of op werk.

Overigens waren mijn klachten in januari, zonder booster zelfs maar een dagje koorts. Dus ik vind het allemaal helemaal prima!
N+1, ik kreeg 2 weken na de booster (op het moment van de beste bescherming dus) ook Corona :+

Overigens had ik er wel bijna geen last van. Het was dat ik het vreemd vond dat ik buiten het hooikoortsseizoen een beetje liep te snuffelen anders had ik er niet aan gedacht de test te proberen. Maar de T-streep was donkerrood. 2 dagen later was de test alweer 'schoon'. Toen ik er later over nadacht had ik 2 dagen voor het snuffelen een beetje koud 's avonds, maar niet op een manier dat ik aan koorts dacht.

Ik denk dat er grote kans is dat de eerdere vaccinaties en de booster er wel aan bijgedragen hebben dat ik er zo weinig last van had, maar ik denk ook niet dat het echt iets voorkomt. Dit was trouwens ook wat ik had verwacht dat het zou doen. Dus voor mij heeft het gewoon de beloften waargemaakt. En van de herfst pak ik hem ook weer mee, mits ik die mogelijkheid krijg.

Overigens ben ik wel blij dat het niet meer een verplichte aangelegenheid is (als je alles wil kunnen doen) en een elke 3/6 maanden gebeurtenis zoals mensen in het begin wel verwachtten. Ik vond het ook zeer bezwaarlijk om me overal te moeten legitimeren (samen met de QR), want dat was hier in Catalonie ook verplicht. Maar vrijwillig ga ik hem wel weer nemen hoor.

[ Voor 14% gewijzigd door GekkePrutser op 23-06-2022 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
je mag best verder kijken, maar als je argument tegen een wetenschappelijk goed onderzoek (aanname, ik weet niet op welke je doelt, want je maakt het niet concreet) is "ja, maar in mijn vriendgroep", tja, dan wordt het lastig om het wetenschappelijk gezien serieus te nemen.
[...]

Okee ik beweer dat de booster helemaal niets doet tegen besmettelijkheid en het krijgen van COVID.

Hooguit een uitstel van enkele weken.

Ik heb na mijn besmetting nooit meer een booster gehaald en dat ben ik ook zeker niet meer van plan.
nogmaals... het gaat niet om het al dan niet krijgen, het gaat om ziekenhuisbezoek

[ Voor 16% gewijzigd door ZieMaar! op 23-06-2022 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
42erik schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:10:
[...]

je mag best verder kijken, maar als je argument tegen een wetenschappelijk goed onderzoek (aanname, ik weet niet op welke je doelt, want je maakt het niet concreet) is "ja, maar in mijn vriendgroep", tja, dan wordt het lastig om het wetenschappelijk gezien serieus te nemen.
Het gaat om een onderzoek dat heel lang in de TS heeft gestaan. Die was geldig voor de 1e corona-versies, maar is daarna in de TS blijven staan. Daardoor werd er wel eens door posters hier naar verwezen, maar dat werd ook al snel weer de kop in gedrukt toen duidelijk was dat het niet meer klopte. En ook al heeft dat te lang in de TS gestaan, vind ik het wel een beetje flauw om daar nu nog naar te verwijzen. Dat gaat over iets dat al meer dan een jaar geleden gebeurt is.
[...]
nogmaals... het gaat niet om het al dan niet krijgen, het gaat om ziekenhuisbezoek
Precies, en dat is sinds Delta al duidelijk. Het heeft dus weinig nut om weer discussies van het begin van de corona-periode op te rakelen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:44

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Dit topic staat in AWM en dus geldt dat beleid. Dat betekent onder andere:
* onderbouw je posts, altijd. N=1 is geen onderbouwing
* reageer niet op posts die niet kunnen, maar rapporteer ze
* commentaar, feedback etc voor moderatie mag per mail, DM of in het feedback topic

Laat de metadiscussie over welke discussie ook maar achterwege, dat voegt niet zoveel toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:10
42erik schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:10:
[...]

[...]

Lopen de IC's weer vol met coronapatiënten dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:49

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Het werkt uitstekend.

Tegen opname.

Wegens de telkens terugkerende coronapieken, of de telkens terugkerende onbewezen stokpaardjes van bepaalde gebruikers? :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
Fornoo schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:18:
[...]
Zijn er al maatregelen ingevoerd dan? Lees even de modbreak en onderbouw wat meer. Wat voor problemen zie je nu echt? Want momenteel is er simpelweg nog helemaal geen probleem en voorlopig lijkt het er ook niet op dat die gaat komen. Wel is het slim om de boel in de gaten te houden want dit is het 1e seizoen/golf na een paar jaar met corona-problemen.

Kijk verder even welke mensen deze dingen weer op aan het rakelen zijn, en het lijkt er sterk op dat de mensen die tegen maatregelen zijn (en de media) graag weer problemen zien die er helemaal niet zijn. Verder heeft het heel weinig zin weer te beginnen over uitgekauwde onderwerpen.

Heel simpel, vaccineren werkt een klein beetje tegen besmettingen maar vooral zorgt het voor minder mensen die naar het ziekenhuis moeten. En aangezien dat vooral geldt voor de risicogroepen (o.a. 60+), is dat de groep die nu aangeraden wordt om een booster te halen. En dan nog niet eens vanwege de drukte in de ziekenhuizen , maar vooral omdat die risicogroep precies dat is, een groep die risico loopt. En met vaccineren wordt dat risico bewezen een heel stuk kleiner.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Laatst online: 23:10
Fornoo schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:18:
[...]

Ja en nee. Er liggen nog steeds heel weinig mensen op de IC en de instroom is nog steeds heel laag, maar in de periode 31 mei - 19 juni is de gemiddelde instroom van 1,4 naar 4,1 gestegen:
https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnames

Even een rekenkundig doemscenario, waarbij de getallen wel enigszins uit m'n hoofd van hoe dat de afgelopen 2 jaar was komen.

Het verschil tussen besmet worden en instroom op IC is volgens mij ca. 20 dagen. We zijn nu 5 dagen verder dan 't meest recente 5-daagse gemiddelde. Dus als er vandaag maatregelen genomen worden waardoor de R onder de 1 zou zakken dan eindigen we, als verder alles 't zelfde blijft, op een instroom van 16 per dag, dus een bezetting, bij een gemiddelde ligduur van zo uit m'n hoofd 12 dagen, van ca. 200

Wachten we nog 10 dagen, dan is de instroom 27, piekbezetting ca. 320.
Wachten we nog 30 dagen, dan is de instroom ca. 80 en de piekbezetting 1.000

Nu kan ik me dit scenario niet voorstellen, maar realiseer je wel, er is op dit moment een stijging zichtbaar en die volgt de al iets langer zichtbare stijging in bezettingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-10 16:28

Tja wat nu dan?!

Wat moet je doen dan?!

Snap niet waarom je zou testen. Maar goed, wat voor test? In hoeverre is die betrouwbaar? Ik was gewoon gaan vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
ColeJ schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:12:
[...]

Snap niet waarom je zou testen. Maar goed, wat voor test? In hoeverre is die betrouwbaar? Ik was gewoon gaan vliegen.
Zelf wel eens gevlogen met 39 graden koorts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
redwing schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:42:
[...]

Zijn er al maatregelen ingevoerd dan? Lees even de modbreak en onderbouw wat meer. Wat voor problemen zie je nu echt? Want momenteel is er simpelweg nog helemaal geen probleem en voorlopig lijkt het er ook niet op dat die gaat komen. Wel is het slim om de boel in de gaten te houden want dit is het 1e seizoen/golf na een paar jaar met corona-problemen.

Kijk verder even welke mensen deze dingen weer op aan het rakelen zijn, en het lijkt er sterk op dat de mensen die tegen maatregelen zijn (en de media) graag weer problemen zien die er helemaal niet zijn. Verder heeft het heel weinig zin weer te beginnen over uitgekauwde onderwerpen.

Heel simpel, vaccineren werkt een klein beetje tegen besmettingen maar vooral zorgt het voor minder mensen die naar het ziekenhuis moeten. En aangezien dat vooral geldt voor de risicogroepen (o.a. 60+), is dat de groep die nu aangeraden wordt om een booster te halen. En dan nog niet eens vanwege de drukte in de ziekenhuizen , maar vooral omdat die risicogroep precies dat is, een groep die risico loopt. En met vaccineren wordt dat risico bewezen een heel stuk kleiner.
Dus je raadt iedereen aan om de booster te halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Fornoo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:21:
[...]

Heb je goed gelezen wat ik schreef, want dat staat precies in het stuk dat je quote :? :
Heel simpel, vaccineren werkt een klein beetje tegen besmettingen maar vooral zorgt het voor minder mensen die naar het ziekenhuis moeten. En aangezien dat vooral geldt voor de risicogroepen (o.a. 60+), is dat de groep die nu aangeraden wordt om een booster te halen.
Dus voor de risicogroepen is het verstandig om een booster te halen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Fornoo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:21:
[...]

Als je 60+ bent, is dat wel zo slim ja.

Behalve als je natuurlijk genoeg hebt van het leven en graag in de IC overlijdt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20-10 16:28
giantgiantus schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:20:
[...]

Zelf wel eens gevlogen met 39 graden koorts?
Beetje brak en hoofdpijn is geen 39 graden koorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

En weer een sideswipe bij de nos:
https://nos.nl/l/2434002
"De cijfers wijzen uit dat de mensen die nu in het ziekenhuis liggen vaak ongevaccineerd of deels gevaccineerd zijn. Dus je doet het vaccineren of boosteren ook echt voor je eigen gezondheid", aldus de woordvoerder.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Onafhankelijke experts roepen op 60-minners de keus te geven voor vrijwillige vaccinatie

Mooi. Alleen is het natuurlijk weer rijkelijk te laat om de huidige golf te voorkomen, dus de kritiek op het beleid aangaande het boosteren in het artikel is helemaal juist. De regering heeft niks geleerd van de vorige keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 21:47
Amphiebietje schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:45:
Onafhankelijke experts roepen op 60-minners de keus te geven voor vrijwillige vaccinatie

Mooi. Alleen is het natuurlijk weer rijkelijk te laat om de huidige golf te voorkomen, dus de kritiek op het beleid aangaande het boosteren in het artikel is helemaal juist. De regering heeft niks geleerd van de vorige keer.
Nu ik zelf Corona heb en noodgedwongen een paar dagen thuis zit, en de tijd heb me er een beetje in te verdiepen verbaas ik me wel over de (wederom) lakse houding van de overheid.

Testen bij de GGD kan niet meer, dus hoe kom je aan accurate cijfers? Ja, er is het rioolwater. Maar dat is veel grofmaziger én 'reageert' volgens mij veel langzamer. Als er een plotselinge spike komt zie je dat niet direct. En in ieder geval in mijn omgeving is die spike er wel degelijk, maar dat kan natuurlijk N=heel weinig zijn.

Ook over vaccinaties en extra boosters hoor je niks meer. Laat ze dan op z'n minst fatsoenlijk uitleggen waarom het volgens hun niet nodig is.

Zou me niet verbazen als we over een paar weken weer plotseling allemaal paniekreacties en noodmaatregelen zien omdat de overheid 'overvallen' is door de ontwikkelingen, die uiteraard niemand aan had kunnen zien komen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
Hoe zit het tegenwoordig met de effectiviteit en duur van bescherming na vaccinatie? Het lijkt steeds minder te worden, gezien de vraag/aanbod van een vierde ronde.
Afgelopen week hebben we het hier ook gehad over het CTB en dat die na 3 vaccinaties onbeperkt geldig is, er is geen data die laat zien waar dit op gebaseerd is. Wanneer nu de experts zelfs gaan pleiten voor een vierde ronde onder de 60j, vrijwillig uiteraard, lijkt het mij een logische vraag waar die onbeperkte geldigheid op gebaseerd is en eigenlijk vooral hoe lang de huidige bescherming van een vaccinatie duurt?
Het begon ooit met 2 prikken bij Delta (leek 6-9 maanden goed te werken aangezien booster daarna kwam), daarna een booster voor Delta/omicron ( omicron die minder ziektemakend is) en deze lijkt nu max 6 mnd goed te werken.
Weet iemand of hier verder onderzoek naar wordt gedaan of wordt er nog altijd vastgehouden aan 95% relatieve effectiviteit?
Vooral de laatste vraag, geen uitlokking tot discussie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

alexbl69 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:27:
[...]

Testen bij de GGD kan niet meer, dus hoe kom je aan accurate cijfers? Ja, er is het rioolwater. Maar dat is veel grofmaziger én 'reageert' volgens mij veel langzamer. Als er een plotselinge spike komt zie je dat niet direct. En in ieder geval in mijn omgeving is die spike er wel degelijk, maar dat kan natuurlijk N=heel weinig zijn.
Niet. Mijn vader heeft corona gehad en doet nu mee aan een onderzoek via de huisartsen over de gevolgen daarvan, en volgens zijn huisarts heeft het RIVM op dit moment geen idee meer wat de eigenlijke besmettingscijfers zijn omdat (jawel!) mensen worden aangespoord zelftesten te doen en zich niet meer bij de GGD kunnen laten testen behalve als ze in een risicogroep zitten. :F

Eigenlijk is dat gewoon de conclusie dat het regeringsbeleid op dit vlak failliet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

monaldo schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:31:
Hoe zit het tegenwoordig met de effectiviteit en duur van bescherming na vaccinatie? Het lijkt steeds minder te worden, gezien de vraag/aanbod van een vierde ronde.
Afgelopen week hebben we het hier ook gehad over het CTB en dat die na 3 vaccinaties onbeperkt geldig is, er is geen data die laat zien waar dit op gebaseerd is. Wanneer nu de experts zelfs gaan pleiten voor een vierde ronde onder de 60j, vrijwillig uiteraard, lijkt het mij een logische vraag waar die onbeperkte geldigheid op gebaseerd is en eigenlijk vooral hoe lang de huidige bescherming van een vaccinatie duurt?
Het begon ooit met 2 prikken bij Delta (leek 6-9 maanden goed te werken aangezien booster daarna kwam), daarna een booster voor Delta/omicron ( omicron die minder ziektemakend is) en deze lijkt nu max 6 mnd goed te werken.
Weet iemand of hier verder onderzoek naar wordt gedaan of wordt er nog altijd vastgehouden aan 95% relatieve effectiviteit?
Het probleem is dat zich eigenlijk een situatie aan het ontwikkelen is als normaal is met de griep (en griepprik). Het virus muteert te snel om een vaccin te ontwikkelen dat voor lange duur werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• giantgiantus
Amphiebietje schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:01:
[...]

Niet. Mijn vader heeft corona gehad en doet nu mee aan een onderzoek via de huisartsen over de gevolgen daarvan, en volgens zijn huisarts heeft het RIVM op dit moment geen idee meer wat de eigenlijke besmettingscijfers zijn omdat (jawel!) mensen worden aangespoord zelftesten te doen en zich niet meer bij de GGD kunnen laten testen behalve als ze in een risicogroep zitten. :F

Eigenlijk is dat gewoon de conclusie dat het regeringsbeleid op dit vlak failliet is.
De vraag is waarom je dit nog zou moeten monitoren. Ik hoor heel veel mensen die ziek zijn momenteel. Maar bij al die mensen (incl ikzelf) zijn de klachten buitengewoon mild.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

[...]

Nu ik zelf Corona heb en noodgedwongen een paar dagen thuis zit, en de tijd heb me er een beetje in te verdiepen verbaas ik me wel over de (wederom) lakse houding van de overheid.

Ook over vaccinaties en extra boosters hoor je niks meer. Laat ze dan op z'n minst fatsoenlijk uitleggen waarom het volgens hun niet nodig is.

Zou me niet verbazen als we over een paar weken weer plotseling allemaal paniekreacties en noodmaatregelen zien omdat de overheid 'overvallen' is door de ontwikkelingen, die uiteraard niemand aan had kunnen zien komen.
Volgens bronnen die het in de gaten houden, wereldwijd het verloop van ba4 en 5 analyseren en ook de mildheid van omikron goed hadden voorspeld, krijgen we deze zomer een bult besmettingen met behapbare ziekenhuisopnamen, en waarschijnlijk deel 2 van dezelfde bult zo rond t najaar, wederom weinig spannends behalve uitval van personeel.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

giantgiantus schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:17:
[...]

De vraag is waarom je dit nog zou moeten monitoren. Ik hoor heel veel mensen die ziek zijn momenteel. Maar bij al die mensen (incl ikzelf) zijn de klachten buitengewoon mild.
Omdat je graag grip houdt op de verspreiding van het virus, opdat je niet plots een onhoudbare situatie krijgt mocht zich een variant voordoen die wel gevaarlijk is.

Overigens hebben twee van mijn jongere (20-30) collega's het ook gehad, en die waren anderhalve week uitgeschakeld met best ernstige symptomen (zware vermoeidheid, continu hoofdpijn, hoesten, spierpijn, etc.). Dus het is niet bij iedereen mild.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
Amphiebietje schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:37:
[...]

Omdat je graag grip houdt op de verspreiding van het virus, opdat je niet plots een onhoudbare situatie krijgt mocht zich een variant voordoen die wel gevaarlijk is.

Overigens hebben twee van mijn jongere (20-30) collega's het ook gehad, en die waren anderhalve week uitgeschakeld met best ernstige symptomen (zware vermoeidheid, continu hoofdpijn, hoesten, spierpijn, etc.). Dus het is niet bij iedereen mild.
Wat je hierboven omschrijft kwalificeert volgens mij gewoon als mild hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik zou het eerder een schizofrene houding noemen. Kuipers wil niets meer hoeven bepalen, maar de nieuwe Wpg die hij aan het voorbereiden is geeft hem nog meer machtsmiddelen dan de Twm deed. Als we het zelf moeten oplossen is die nieuwe Wpg nergens voor nodig, of ze moeten die voor de heb willen doen.
De Twm bestaat niet meer, dus Kuipers kan hooguit vriendelijk vragen. Dwingen zal er niet in zitten zo snel. De tweede vraag is of er nog interesse is in coronamaatregelen: De coronabasisregels terug? 'Je ziet en proeft overal de weerstand'. Mogelijk dat de acceptatie zeer laag zal komen te liggen. De maatregelen worden afgezegd wegens gebrek aan inschrijvingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38
Volgens mij hoeft het niet ongunstig te zijn dat er nu een opleving van corona is. Gezien het seizoen zal het aantal ziekenhuis opnames niet uit de klauwen lopen. De kans dat mensen die het nu krijgen ook in het najaar aan de beurt zijn (ernstig ziek worden) is relatief klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
maxtrash schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 14:18:
Volgens mij hoeft het niet ongunstig te zijn dat er nu een opleving van corona is. Gezien het seizoen zal het aantal ziekenhuis opnames niet uit de klauwen lopen. De kans dat mensen die het nu krijgen ook in het najaar aan de beurt zijn (ernstig ziek worden) is relatief klein.
Je bent 2020 en 2021 alweer vergeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38
zacht schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:30:
[...]

Je bent 2020 en 2021 alweer vergeten?
Wat bedoel je daar mee? Het lijkt me handiger als nu 1 iemand corona heeft en 3 in het najaar ipv 4 in het najaar.
Spreiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

maxtrash schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:11:
[...]

Wat bedoel je daar mee? Het lijkt me handiger als nu 1 iemand corona heeft en 3 in het najaar ipv 4 in het najaar.
Spreiding
Er is alleen geen enkele garantie dat diezelfde persoon niet en nu en in het najaar besmet wordt.

Al zijn de mensen in het ziekenhuis vaak niet of half gevaccineerd, daar zou het misschien iets kunnen schelen, als die ook wat antistoffen opbouwen in het ziekenhuis.

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 25-06-2022 18:09 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

YakuzA schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:07:
[...]

Er is alleen geen enkele garantie dat diezelfde persoon niet en nu en in het najaar besmet wordt.

Al zijn de mensen in het ziekenhuis vaak niet of half gevaccineerd, daar zou het misschien iets kunnen schelen, als die ook wat antistoffen opbouwen in het ziekenhuis.
Geldt dat voor omikron ba4-ba5 ook nog? In België kwam ik gisteren cijfers tegen dat 20% van de patiënten met corona in het ziekenhuis niet gevaccineerd is en 80% van de patiënten wel gevaccineerd. Ik zou dat niet omschrijven als 'mensen in het ziekenhuis zijn vaak niet of half gevaccineerd'. Maar goed, dat is België, geen idee van de Nederlandse cijfers.
“Een vijfde van de patiënten is niet gevaccineerd. De rest is volledig gevaccineerd of hersteld van een eerdere besmetting. Maar het zijn zoals vroeger opnieuw kwetsbare mensen, met vaak ook onderliggende aandoeningen en een slechte immuniteit. Het gaat om een paar veertigers, twee kinderen en de rest is 55-plus. De kinderen lagen in het ziekenhuis met andere aandoeningen, maar testten dan ook positief.”
Hetzelfde horen we in het UZ Gent: “Er zijn slechts twee mensen effectief opgenomen door corona. De rest is gevaccineerd maar heeft andere gezondheidsproblemen waardoor covid feller toeslaat.” UZA en UZ Leuven treden bij: “Het gaat niet over de beroepsactieve bevolking, maar over kwetsbare ouderen zoals 80-plussers of mensen met een beperkte immuniteit, denk maar aan transplantatiepatiënten of kankerpatiënten, die gevaccineerd zijn maar desondanks toch vatbaar voor corona.” Alle ziekenhuizen benadrukken nog dat er slechts enkelingen op intensieve zorg belanden en de coronapatiënten over het algemeen beduidend minder ernstig ziek worden.
Dit ligt nog steeds in de lijn der verwachtingen: qua échte coronagevallen zullen er nog wat ouderen en zwakkeren in het ziekenhuis belanden ondanks 3 a 4 vaccinaties, als die 't hebben gehad zwakt de bult weer snel af. In het najaar waarschijnlijk weer zoiets. Jammer voor die patiënten, maar er is momenteel niet veel aan te doen om dat te voorkomen als de vaccinaties voor hen niet (goed genoeg) werken, gelukkig zijn ze veelal snel weer uit het ziekenhuis.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Wordt er eigenlijk onderzoek gedaan naar de onverklaarbare oversterfte tijdens de eerste drie golven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Fornoo schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:07:
Wordt er eigenlijk onderzoek gedaan naar de onverklaarbare oversterfte tijdens de eerste drie golven?
Je bedoeld nog een extra onderzoek net zoals het onderzoek naar de niet verklaarbare golf van afgelopen winter?

Wat was er bij de eerdere golven niet verklaarbaar?

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 26-06-2022 18:03 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:03

Barrycade

Through the...

Dat is er toch?
2e golf was er er 11k meer oversterfte, zelf even googlen naar "oversterfte en 11000" en je kan je hart ophalen aan bronnen. Maar gezien je "onverklaarbare" oversterfte denk ik zelf dat je een beetje loopt te trollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
wat was er onverklaarbaar dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornoo
Barrycade schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:14:
[...]

Dat is er toch?
2e golf was er er 11k meer oversterfte, zelf even googlen naar "oversterfte en 11000" en je kan je hart ophalen aan bronnen. Maar gezien je "onverklaarbare" oversterfte denk ik zelf dat je een beetje loopt te trollen.
Blijkbaar zal de NRC dan wel lopen te trollen.

https://www.nrc.nl/nieuws...s-niet-verklaren-a4134435

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ja dat onderzoek is bekend:
YakuzA in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 13"

Maar de relatie tot wat je meld in je post mist.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Real op 26-06-2022 23:10 ]

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
YakuzA schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:20:
[...]

Ja dat onderzoek is bekend:
YakuzA in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 13"

Maar de relatie tot wat je meld in je post mist.
Ik vind het heel bijzonder dat de onverklaarbare doden niet verklaarbaar zijn. Echter, men is er zeker van dat de vaccinaties niet de oorzaak zijn.

Ik vind het opmerkelijk dat de onverklaarbare doden, tijdens drie van de drie corona-pieken vielen.

Was het tijdens 1 van de drie gebeurt, zou je het nog als toeval kunnen benoemen.

Hoe weet men zo zeker dat het niet de vaccinaties waren?

Blijft mijn vraag staan of ze nog onderzoeken naar de toedracht van de onverklaarbare oversterfte?

[ Voor 7% gewijzigd door Fornoo op 26-06-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Fornoo schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:49:
[...]
Ik vind het heel bijzonder dat de onverklaarbare doden niet verklaarbaar zijn. Echter, men is er zeker van dat de vaccinaties niet de oorzaak zijn.

Ik vind het opmerkelijk dat de onverklaarbare doden, tijdens drie van de drie corona-pieken vielen.

Was het tijdens 1 van de drie gebeurt, zou je het nog als toeval kunnen benoemen.

Blijft mijn vraag staan of ze nog onderzoeken naar de toedracht van de onverklaarbare oversterfte?
Het artikel gaat alleen over de onverklaarbare doden uit de laatste golf van afgelopen najaar.

Waar jij de gevolgtrekking naar alle golven vandaan tovert is mij niet duidelijk.

De doden uit de andere golven zijn verklaard door het ons bekende virusje.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 26-06-2022 22:57 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
*knip* graag onderbouwing bij je beweringen.

[ Voor 90% gewijzigd door ZieMaar! op 27-06-2022 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
Als de oversterfte alleen tijdens de laatste golf plaatvond, heb ik niet goed gelezen.

Ik dat geval is kan het inderdaad meerdere verklaringen hebben en zal de tijd het leren. Hoop ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Fornoo schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:02:
Als de oversterfte alleen tijdens de laatste golf plaatvond, heb ik niet goed gelezen.

Ik dat geval is kan het inderdaad meerdere verklaringen hebben en zal de tijd het leren. Hoop ik.
De oversterfte was tijdens meerdere golven, de onverklaarbare oversterfte alleen bij de laatste.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
@Fornoo

Lees even het gehele onderzoek en niet slechts een krantenartikel of klik door naar de bronnen. In hoofdstuk 6 van de CBS oversterfte analyse staat:
Op basis van deze analyses zijn er geen aanwijzingen dat in de Nederlandse bevolking een verhoogde kans op overlijden bestaat in de weken volgend op COVID-19 vaccinatie.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...lijden-kort-na-vaccinatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Real op 02-07-2022 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:25
monaldo schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:31:
CTB heeft Europees gezien geen ongeldige houdbaarheid meer. 270 na laatste prik, 180 dagen na positieve test. Maar met afwijkingen, zoals Duitsland die herstelbewijzen onderwaardeert (90 dagen).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:42:
[...]

CTB heeft Europees gezien geen ongeldige houdbaarheid meer. 270 na laatste prik, 180 dagen na positieve test. Maar met afwijkingen, zoals Duitsland die herstelbewijzen onderwaardeert (90 dagen).
Met een negatieve test kun je ook gewoon reizen in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Klopt, maar daarvan is de houdbaarheid soms maar 24-72 uur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• monaldo
Señor Sjon schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:42:
[...]

270 dagen geldt alleen voor de "basis serie", ze verzinnen ook geweldige namen steeds. Booster is nog steeds onbeperkt geldig, https://www.rijksoverheid...ewijs/eisen-en-geldigheid

Duitsland heeft dus schijnbaar 90 zaten zitten op een herstelbewijs.....en dan houden sommigen hier nog steeds vast aan dat "de wetenschap" dit bepaald heeft. 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Señor Sjon schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:56:
Klopt, maar daarvan is de houdbaarheid soms maar 24-72 uur.
Op zich vrij logisch. Land B wil zeker weten dat je geen Covid vanuit land A naar land B brengt. Maar stel je gaat daarna naar land C, dan wil dat land ook zeker weten dat je het ondertussen in land B niet opgelopen hebt.
Volgens mij is dit behoorlijk efficiënt. Efficiënter dan de kans op verspreiding baseren op wel/geen prikken gehad, want dat slaat nergens op. Wat mij betreft houden ze gewoon enkel en alleen negatieve tests aan voor een reis-ctb. Als je als Europa dan toch een reis-ctb wil uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

zacht schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:24:
[...]
Op zich vrij logisch. Land B wil zeker weten dat je geen Covid vanuit land A naar land B brengt. Maar stel je gaat daarna naar land C, dan wil dat land ook zeker weten dat je het ondertussen in land B niet opgelopen hebt.
Volgens mij is dit behoorlijk efficiënt. Efficiënter dan de kans op verspreiding baseren op wel/geen prikken gehad, want dat slaat nergens op. Wat mij betreft houden ze gewoon enkel en alleen negatieve tests aan voor een reis-ctb. Als je als Europa dan toch een reis-ctb wil uiteraard.
Het gaat ook niet alleen om verspreiding, als je gevaccineerd bent weet land B en C dat je iig niet in hun ziekenhuis gaat liggen kreperen.
Dus voor het in stand houden van hun gezondheidszorg breng je dan minder gevaar.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:28:
[...]

Het gaat ook niet alleen om verspreiding, als je gevaccineerd bent weet land B en C dat je iig niet in hun ziekenhuis gaat liggen kreperen.
Dus voor het in stand houden van hun gezondheidszorg breng je dan minder gevaar.
Blijkbaar niet, want ongevaccineerd met een negatieve test kom je ook overal binnen in Europa (en vele landen daarbuiten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
YakuzA schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:28:
[...]

Dan zou je het op ~60+ moeten hebben, bij de groep eronder maakt het weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Laatst online: 18-10 17:55
Fornoo schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:49:
[...]

Ik kan het verkeerd interpreteren maar het lijkt er erg op dat je stuurt op "vaccins zijn slecht" om het zo even te chargeren.

https://www.ad.nl/binnenl...tste-coronagolf~a6b2120c/

In dit artikel staat duidelijk dat er ook onderzoek is gedaan en dat dit onverklaarbare deel in ieder geval niet door de vaccins komt.
Wat veel plausibeler redenen zijn voor deze onverklaarbare oversterfte is bijv uitgestelde zorg, stress, eenzaamheid etc
Maar wellicht begrijp ik je verkeerd.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Probleem met dat onderzoek was dat de motie om een onafhankelijk onderzoek vroeg, niet zijnde RIVM en CBS. Het onderzoek wordt voor VWS uitgezocht door... RIVM en CBS.

Het artikel op nu.nl is uitgebreider: https://www.nu.nl/coronav...e-sterftekans-leiden.html
Externe experts hebben kritiek op de cijfers
Er is ook kritiek op de cijfers. Een onafhankelijke expertgroep van onder anderen hoogleraren die op verzoek van het ministerie van VWS is samengesteld, zegt dat er "een gebrek aan toegang tot (medische) data" is. De schattingen van het CBS zijn dan ook onvoldoende onderbouwd, menen de experts.

Volgens Ronald Meester, hoogleraar Waarschijnlijkheidsrekening aan de VU, is het CBS bijvoorbeeld "veel te stellig" over het aantal coronagerelateerde sterfgevallen. "De gebrekkige registratie, vaak gebaseerd op niet meer dan vermoedens en symptomen, laat zo'n conclusie helemaal niet toe. Daarnaast moet niet alleen worden gekeken naar primaire doodsoorzaken, maar ook naar secundaire en tertiaire doodsoorzaken."
Eigenlijk kunnen er maar moeilijk conclusies uit het onderzoek getrokken worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De rioolwatercijfers zijn vergelijkbaar met november vorig jaar. Maar de ziekenhuisbezetting is momenteel ruwweg de helft van toen, en de IC-bezetting ruwweg een tiende van toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:09

codex

Geen OpenAI agent :)

Zijn de huidige besmettingen voornamelijk nieuwe besmettingen met Omicron of mensen die al eerder met de voorgaande Omicron varianten besmet zijn? Er zijn duidelijk weer veel besmettingen, alleen heb ik veel mensen gesproken en het zijn allemaal covid virgins 😉

Nog niets over gezien, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

codex schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:07:
Zijn de huidige besmettingen voornamelijk nieuwe besmettingen met Omicron of mensen die al eerder met de voorgaande Omicron varianten besmet zijn? Er zijn duidelijk weer veel besmettingen, alleen heb ik veel mensen gesproken en het zijn allemaal covid virgins 😉

Bij mij in de buurt zijn het ook mensen die al eerder Covid hebben gehad. Sommigen zijn aan hun derde besmetting sinds het begin van het jaar toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-10 00:56
eamelink schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:37:
De rioolwatercijfers zijn vergelijkbaar met november vorig jaar. Maar de ziekenhuisbezetting is momenteel ruwweg de helft van toen, en de IC-bezetting ruwweg een tiende van toen.
De riolen zijn ook 'droger' wordt daar ook rekening mee gehouden?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
eamelink schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:37:
Uiteraard is het vergelijken van periodes lastig ivm varianten. Hierbij jaar op jaar in de zomer. Soms mist er datum, of ik schuif net niet goed. Dan neem ik een naastliggende datum. Let op dat sommige waarden in een neergaand of opgaand been kunnen liggen.

Rioolwater:
28 juni 2020: onbekend
28 juni 2021: 50
28 juni 2022: 1198

Reproductiegetal:
12 juni 2020: 0,75
12 juni 2021: 0,8
12 juni 2022: 1,24

Ziekenhuis (7 daags gemiddelde en op die dag):
25 juni 2020: 4,7/9
24 juni 2021: 16,7/9
24 juni 2022: 69,4/86

IC (7 daags gemiddelde en op die dag):
25 juni 2020: 1,0/1
24 juni 2021: 3,1/1
24 juni 2022: 4,3/4

Ziekenhuisbezetting:
30 juni 2020: 160
29 juni 2021: 182
29 juni 2022: 675

IC bezetting:
30 juni 2020: 29
29 juni 2021: 127
29 juni 2022: 39

De situatie lijkt mij behoudens de IC bezetting toch echt veel slechter dan de voorgaande twee jaren.

Bron: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:44

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:17:
Probleem met dat onderzoek was dat de motie om een onafhankelijk onderzoek vroeg, niet zijnde RIVM en CBS. Het onderzoek wordt voor VWS uitgezocht door... RIVM en CBS.

Het artikel op nu.nl is uitgebreider: https://www.nu.nl/coronav...e-sterftekans-leiden.html

[...]

Eigenlijk kunnen er maar moeilijk conclusies uit het onderzoek getrokken worden.
Heb je het rapport gelezen? https://www.rivm.nl/sites...02020%20en%202021_def.pdf

Je ziet conclusies daar echt goed onderbouwd worden, waar twijfel is wordt dat genoemd, het is volstrekt duidelijk welke data gebruikt wordt, welke omissies dat (evt) oplevert, hoe tegenspraak/tegen lezen geregeld is, wie uiteindelijk voor welk hoofdstuk verantwoordelijk is, etcetera.

Ik ben wel benieuwd met bij welke conclusies de onderbouwing dan rammelt? Een algemene opmerking van de door jouw genoemde persoon (die aantoonbaar biased is) haalt natuurlijk nooit een heel onderzoek onderuit.

Of is het meer dat het door het CBS (core business: statistiek) en het RIVM opgesteld is en daardoor per definitie niet vertrouwd zou moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:08
Real schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 23:16:
[...]

Uiteraard is het vergelijken van periodes lastig ivm varianten. Hierbij jaar op jaar in de zomer. Soms mist er datum, of ik schuif net niet goed. Dan neem ik een naastliggende datum. Let op dat sommige waarden in een neergaand of opgaand been kunnen liggen.

Rioolwater:
28 juni 2020: onbekend
28 juni 2021: 50
28 juni 2022: 1198

Reproductiegetal:
12 juni 2020: 0,75
12 juni 2021: 0,8
12 juni 2022: 1,24

Ziekenhuis (7 daags gemiddelde en op die dag):
25 juni 2020: 4,7/9
24 juni 2021: 16,7/9
24 juni 2022: 69,4/86

IC (7 daags gemiddelde en op die dag):
25 juni 2020: 1,0/1
24 juni 2021: 3,1/1
24 juni 2022: 4,3/4

Ziekenhuisbezetting:
30 juni 2020: 160
29 juni 2021: 182
29 juni 2022: 675

IC bezetting:
30 juni 2020: 29
29 juni 2021: 127
29 juni 2022: 39

De situatie lijkt mij behoudens de IC bezetting toch echt veel slechter dan de voorgaande twee jaren.

Bron: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
In 2020 en 2021 hadden we nog geen omikron. Dus ja, het reproductiegetal is nu hoger door de besmettelijkere variant en de ziekenhuisbezetting is hoger omdat we in de andere jaren midden in de zomer geen golf hadden. Door omikron verwacht je dat die ic bezetting ook behapbaar blijft.
De rioolwatermeting (enige betrouwbare getal die momenteel iets zegt over de besmettingsgraad?) is momenteel ongeveer gelijk aan november 2021 en half zo hoog als afgelopen februari. Ik maak me nog nergens zorgen over.

[ Voor 6% gewijzigd door Blackouts op 30-06-2022 07:45 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Blackouts schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:41:
[...]

In 2020 en 2021 hadden we nog geen omikron. Dus ja, het reproductiegetal is nu hoger door de besmettelijkere variant en de ziekenhuisbezetting is hoger omdat we in de andere jaren midden in de zomer geen golf hadden. Door omikron verwacht je dat die ic bezetting ook behapbaar blijft.
De rioolwatermeting (enige betrouwbare getal die momenteel iets zegt over de besmettingsgraad?) is momenteel ongeveer gelijk aan november 2021 en half zo hoog als afgelopen februari. Ik maak me nog nergens zorgen over.
Je hebt gezien dat de (IC)opnames ook hoger liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• giantgiantus
MikeyMan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 07:51:
[...]

Je hebt gezien dat de (IC)opnames ook hoger liggen?
Klopt. Maar er zijn andere landen al door deze golf heen gegaan zonder zorg systemen die kopje onder zijn gegaan. Dat lijkt me de voornaamste reden waarom we ons niet zo zorgen hoeven te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

giantgiantus schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:16:
[...]

Klopt. Maar er zijn andere landen al door deze golf heen gegaan zonder zorg systemen die kopje onder zijn gegaan. Dat lijkt me de voornaamste reden waarom we ons niet zo zorgen hoeven te maken.
Enige waar ik me zorgen over maak is of dit niet wat te vroeg is om de winter mee door te komen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
MikeyMan schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:29:
[...]

Enige waar ik me zorgen over maak is of dit niet wat te vroeg is om de winter mee door te komen. ;)
Maar zijn de golven in de winter nog wel heftiger dan in de zomer? In de afgelopen 2.5 jaar heb ik nog nooit zoveel mensen gehoord met covid (incl ikzelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

giantgiantus schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:30:
[...]

Maar zijn de golven in de winter nog wel heftiger dan in de zomer? In de afgelopen 2.5 jaar heb ik nog nooit zoveel mensen gehoord met covid (incl ikzelf).
Qua bezetting was het in de winter wel extra raak telkens. Als we dat een paar maanden naar voren kunnen spreiden lijkt dat me mooi.

Maar ja, garantie tot de deur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wat mij het meest intresseert is wie de nieuwe IC opnames zijn. Zijn dit degenen die tot nu toe de dans ontsprongen zijn, mensen die eerder ook zwaar ziek waren of is er gewoon altijd een kans dat covid zwaar verloopt, ook al ben je gevaccineerd en al twee (of zes) keer eerder zonder problemen besmet geweest.

In het laatste geval hou je eigenlijk altijd een zorgdruk die piekt met het natuurlijk verloop van infecties. Anders is het een kwestie van tijd tot de groep eerste besmettingen waarbij het duidelijk wordt hoe kwetsbaar je echt bent tot nul is geslonken.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

IJzerlijm schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 08:48:
Wat mij het meest intresseert is wie de nieuwe IC opnames zijn. Zijn dit degenen die tot nu toe de dans ontsprongen zijn, mensen die eerder ook zwaar ziek waren of is er gewoon altijd een kans dat covid zwaar verloopt, ook al ben je gevaccineerd en al twee (of zes) keer eerder zonder problemen besmet geweest.

In het laatste geval hou je eigenlijk altijd een zorgdruk die piekt met het natuurlijk verloop van infecties. Anders is het een kwestie van tijd tot de groep eerste besmettingen waarbij het duidelijk wordt hoe kwetsbaar je echt bent tot nul is geslonken.
Staat er niet van dit soort informatie in de NICE (of rivm) rapportages?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:44

-tom-562

Oliesjeik

codex schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:07:

N=1 maar hier ook 2 collega's die positief zijn, en die hadden voorheen nog geen corona gehad

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:09

codex

Geen OpenAI agent :)

-tom-562 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:11:
[...]

N=1 maar hier ook 2 collega's die positief zijn, en die hadden voorheen nog geen corona gehad
Ik had in maart corona, net een test gedaan weer positief. Zelfde ziektebeeld: beetje keelpijn. Verspreid zich lekker vlot, maar was zaterdag even kijken op een festival tegenover mijn huis. Zal het daar opgelopen hebben, hoor van meerdere bezoekers dat ze positief zijn. Superspread event.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Niet online
[...]
zonder zorg systemen die kopje onder zijn gegaan.
Maar dan kom je weer op de discussie of het doormaken van een besmetting alleen maar een probleem is als je wordt opgenomen of sterft.

Ondertussen zijn er diverse aanwijzingen dat besmettingen kunnen resulteren in aanhoudende problemen ongeacht een opname. Zie bijvoorbeeld:

- https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35255491/
- Ook fitboys en -girls moeten vrezen voor corona

Het tweede betreft overigens bevindingen die nog niet gedeblindeerd zijn begrijp ik uit het interview zelf, dus een conclusie lijkt mij daar te vroeg.
[...]
Dat lijkt me de voornaamste reden waarom we ons niet zo zorgen hoeven te maken.
Of iemand zich over zulke resultaten zorgen moet maken is aan eenieder, maar is de focus op ziekenhuisopnames niet veel te eenzijdig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
Real schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:36:
[...]

Maar dan kom je weer op de discussie of het doormaken van een besmetting alleen maar een probleem is als je wordt opgenomen of sterft.

Ondertussen zijn er diverse aanwijzingen dat besmettingen kunnen resulteren in aanhoudende problemen ongeacht een opname. Zie bijvoorbeeld:

- https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35255491/
- Ook fitboys en -girls moeten vrezen voor corona

Het tweede betreft overigens bevindingen die nog niet gedeblindeerd zijn begrijp ik uit het interview zelf, dus een conclusie lijkt mij daar te vroeg.

[...]

Of iemand zich over zulke resultaten zorgen moet maken is aan eenieder, maar is de focus op ziekenhuisopnames niet veel te eenzijdig?
Dat station zijn we al lang gepasseerd. Overgrote deel van de bevolking heeft het gehad en denk dat er geen enkele appetite is om onszelf weer te beperken door mogelijke risico’s op de lange termijn. Ik woon ook in een grote stad, ook slecht voor m’n gezondheid.
Pagina: 1 ... 65 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.