PinusRigida schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:55:
Mensen hebben een extreem kort geheugen... (of zijn bizar slecht in het vooruit denken)
...en zijn kuddedieren...
...vraag blijft open over wat betreft welk van bovengenoemden de grootste oorzaak is van het alweer toenemen van besmettingen.
Tuurlijk is politiek beleid deel van de oorzaak, het lossen van maatregelen -ergens begrijpelijk- tegen een virus dat ons nu al zo'n 2 jaar quasi gijzelt.
Spijtig dat een organisme met zoveel intellectuele uitschieters, gedoemd is tot het gemiddelde van z'n gezamenlijke intellect, wat ook logisch is, en bij herlezen toegegeven, nogal pretentieus overkomt... maar jammer genoeg meen ik dat ik er geen woord van terug hoef te nemen. Het grote probleem met demografie is statistiek en we zijn het dominante ras op deze aarde maar desondanks -algemeen gezien- niet in staat om onze primitieve sentimenten en instincten achter te laten, ondanks de inspanningen van velen.
Dat vertaalt zich dus in dingen als de massabijeenkomsten dat we terug al maanden zien gebeuren, gaat het niet over festivals of feestjes allerhande, dan over overvolle markten en zeedijken, bijeenkomsten in openbare domeinen, solden, manifestaties, etc etc etc...
meer zelfs: na 2 jaar van voorzichtig doen lijkt het nu of bij elk excuus zijn de sluizen geopend en gaat men extra "genieten"... om dan anderhalve week later helaas weer te moeten beseffen dat de dalende lijn terug stijgende is voor wat betreft Coronabesmettingen.... rarara hoe komt dat nu toch?!
Ach, ik heb makkelijk praten, ik ben 65 à 70% introvert... feesten en mensenmassa's zijn sowieso mijn ding niet... ik vermijd het instinctief. Waar de meesten plezier aan beleven is voor mij een opdracht en vaak (want ik heb een normaal leven en gezin) iets dat ik gewoon erbij moet noemen zoals -pakweg- trouwfeesten etc... als het moet dan moet het gewoon...
Maar desondanks snap ik niet dat zoveel mensen zoveel moeite hebben om niet een beetje zélf na te denken en zélf te beslissen.
Dan heb ik het idd. over die kuddedrang. De grote groep doet A, dus ik doe ook A... het resultaat is dan idd. al heel snel dat een globale epidemie die nog niet eens gedaan was(!) alweer vat krijgt omwille van niks anders dan grote groepen mensen die -bewust of onbewust- stoppen met -of nooit beginnen aan- critical thinking. Het behoort nochtans ook tot ons primatenras, meer zelfs, het is het aspect dat ons onderscheidt van andere organismen.
Conclusie is dat de meerderheid mensen ondergemiddeld geschapen is. (en dan heb ik het niet over het voortplantingsorgaan), en/of, dat we ondanks ons brein niet in staat zijn om te weerstaan aan primitieve lokroepen als "feestjeuh!"...
Ps: huur mij gerust in als jouw feestjes te lang duren en je wilt het volk buiten krijgen.