• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
stylezzz schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:08:
[...]

Probleem is dat het ook nog eens allemaal betaald zou moeten worden. Wat extra salaris zal zeker helpen, maar een complete herstructurering waarmee de zorg ook weer wat aantrekkelijker word gaat gewoon miljarden kosten. En met een zorgpremie die dan ongetwijfeld keihard door de 200 euro per maand gaat schieten voor de doorsnee nederlander word het weer lastig te verkopen.
Dat klopt inderdaad..maar misschien ook voor al het zorgpersoneel gratis parkeren, gratis koffie/thee/water, overuren uit laten betalen zonder belasting , en een persoon waar ze naar toe kunnen gaan als ze ergens mee zitten. Maar hoe meer mensen er weggaan uit de zorg, hoe meer druk op het personeel gelegd wordt die blijft en die gaan ook weer weg omdat de druk te hoog is en dat wordt dan een dominospel waar alle steentjes vallen.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Rockvee2 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:15:
[...]

Dat klopt inderdaad..maar misschien ook voor al het zorgpersoneel gratis parkeren, gratis koffie/thee/water, overuren uit laten betalen zonder belasting , en een persoon waar ze naar toe kunnen gaan als ze ergens mee zitten. Maar hoe meer mensen er weggaan uit de zorg, hoe meer druk op het personeel gelegd wordt die blijft en die gaan ook weer weg omdat de druk te hoog is en dat wordt dan een dominospel waar alle steentjes vallen.
Uiteindelijk denk ik dat het probleem zichzelf wel een eind zal oplossen. We hebben nu gezien dat veel branches onaantrekkelijk werden om in te werken, waaronder de zorg door de gigantische werkdruk. Vergeet daarbij niet dat we in een economisch hoogtij verkeerden wat het voor veel mensen gemakkelijk maakt om ander werk te vinden. Met de huidige crisis die aan het ontstaan is (torenhoge inflatie, oorlog, arbeidskrachten schaarste, dalend consumentenvertrouwen, dalende beurskoersen) zullen deze zomer de eerste faillissementen en reorganisaties gaan volgen. Waarop het evenwicht op de arbeidsmarkt weer wat herstelt zal worden....

• ijdod
  • Laatst online: 09:29
Het probleem is om te beginnen dat ‘de zorg’ een heel breed begrip is. Waar hebben we het over?

In brede zin moeten we vervelende keuzes gaan maken. Wat doen we wel, wat doen we niet. En bij wel, tot welke grens.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Rockvee2
  • Niet online
ijdod schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:01:
Het probleem is om te beginnen dat ‘de zorg’ een heel breed begrip is. Waar hebben we het over?

In brede zin moeten we vervelende keuzes gaan maken. Wat doen we wel, wat doen we niet. En bij wel, tot welke grens.
De coronazorg, je kan geen corona patiënt bij een niet-corona patiënt neerleggen. Er moet speciaal corona personeel komen.

Maar ik zou niet de verantwoordelijke willen zijn betreft keuzes betreft zorg wat niks met corona heeft te maken.

Je wilt niet aan de mensen hun vrijheid komen van wat ze qua leefstyle doen.

• stylezzz
  • Nu online
Rockvee2 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:10:
[...]

De coronazorg, je kan geen corona patiënt bij een niet-corona patiënt neerleggen. Er moet speciaal corona personeel komen.

Maar ik zou niet de verantwoordelijke willen zijn betreft keuzes betreft zorg wat niks met corona heeft te maken.

Je wilt niet aan de mensen hun vrijheid komen van wat ze qua leefstyle doen.
Maar wat doe je met al dat personeel als de golf van variant X weer voorbij is? In dienst houden en duimen laten draaien tot een eventuele volgende golf?

• Rockvee2
  • Niet online
stylezzz schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:16:
[...]

Maar wat doe je met al dat personeel als de golf van variant X weer voorbij is? In dienst houden en duimen laten draaien tot een eventuele volgende golf?
Er zijn denk ik wel zat zorgtaken in het ziekenhuis die ze tijdelijk kunnen doen, er is nooit volledige bezetting in een ziekenhuis . Of dit persoon moet verplicht vrije dagen opnemen in die periode na de golf (zo te zien is het tot nu toe in de zomer steeds weinig aan de hand qua corona in het ziekenhuis).

Zomaar een paar ideeën? Als ik het mis heb hoor ik het graag.

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:10

Shabbaman

Got love?

Rockvee2 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:31:
Of dit persoon moet verplicht vrije dagen opnemen in die periode na de golf
Dit klinkt echt als het beste idee ooit in de strijd tegen het personeelstekort /s

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• stylezzz
  • Nu online
Rockvee2 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:31:
[...]

Er zijn denk ik wel zat zorgtaken in het ziekenhuis die ze tijdelijk kunnen doen, er is nooit volledige bezetting in een ziekenhuis . Of dit persoon moet verplicht vrije dagen opnemen in die periode na de golf (zo te zien is het tot nu toe in de zomer steeds weinig aan de hand qua corona in het ziekenhuis).

Zomaar een paar ideeën? Als ik het mis heb hoor ik het graag.
Ik denk niet dat de gemiddelde IC-verpleegkundige erg blij word als hij een half jaar ergens als verzorgende word ingezet.....

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

stylezzz schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:04:
Ik denk niet dat de gemiddelde IC-verpleegkundige erg blij word als hij een half jaar ergens als verzorgende word ingezet.....
Hoeveel posts zijn we weg van een zorgdienstplicht voor jongeren? Dat soort onkruid komt gegarandeerd langs bij dit soort onderwerpen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Rockvee2
  • Niet online
Hoe pakken we dan het probleem aan in de zorg betreft corona?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Rockvee2 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:34:
Begin eens met preventie. Maar dat lukt dus niet omdat veel mensen gelijk beginnen te schreeuwen als ze een gezichtsmasker moeten dragen, of moeten nadenken over wat ze wel en niet kunnen doen, en er maatregelen worden genomen die henzelf raken ipv anderen, of vaccinatie en testen, en ga maar door. Dit topic en de voorgaande 12 staan er vol mee.

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 15-06-2022 17:45 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik gok dat je weinig verpleegkundigen gemotiveerd gaat krijgen om enkel corona zorg te geven.
Daar wordt niemand een leuker mens van.*knip* druk je wat genuanceerder uit, met dit woordgebruik gaat een discussie nooit prettig worden om te voeren

Nee dankjewel. Tijdens acute golven prima dat het erbij hoort. Maar personeel op de cohorten moet je echt regelmatig doorwisselen om niet in burn outs terecht te komen.

[ Voor 18% gewijzigd door polthemol op 16-06-2022 08:08 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Rockvee2 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:34:
Zoals al 500x omschreven is in deze reeks.

Begin met meer waardering, meer inspraak, gezond roosteren, gezonder salaris, betere bezetting, meer tijd voor neventaken als leerlingbegeleiding, betere naleving ATW.
Minder agressie naar personeel.

En zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Ohja, praat niet over verpleegkundige maar met.

• gekkie
  • Laatst online: 18:17
gambieter schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:45:
[...]
Begin eens met preventie. Maar dat lukt dus niet omdat veel mensen gelijk beginnen te schreeuwen als ze een gezichtsmasker moeten dragen, of moeten nadenken over wat ze wel en niet kunnen doen, en er maatregelen worden genomen die henzelf raken ipv anderen, of vaccinatie en testen, en ga maar door. Dit topic en de voorgaande 12 staan er vol mee.
Ja hee, preventie, we hebben het benoemd als "probleem in de zorg", dus dan moet de oplossing daar ook maar lekker plaatsvinden !

Dat het probleem uiteindelijk is dat mensen geen zorg meer kunnen krijgen, ach, daar hebben de meeste mensen ook geen last van, tot ze zorg nodig hebben. Kortom de zorg kan de meesten een zorg zijn tot ze het nodig hebben en dan moet het er ook wel direct zijn.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Vergeet niet dat de meeste Nederlanders de zelfredzaamheid van een stoeptegel hebben.

Sinds ik bij de ambulancedienst werk verbaas ik mij nog dagelijks daarover.

Dat helpt zeker niet mee in het corona probleem.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Wat is dit topic opeens weer actief... En het woord lockdown zelfs...

Ruim bijna 1.5 jaar na het eerste vaccin heeft toch iedereen ruim de mogelijkheid gehad tot vaccin. En is volgens mij wel duidelijk dat de gevolgen van een lockdown zo enorm zijn (denk aan de enorme psychische en financiële schade), dat daar in mijn ogen niet eens meer aan gedacht mag worden.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

42erik schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:49:

Ruim bijna 1.5 jaar na het eerste vaccin heeft toch iedereen ruim de mogelijkheid gehad tot vaccin. En is volgens mij wel duidelijk dat de gevolgen van een lockdown zo enorm zijn (denk aan de enorme psychische en financiële schade), dat daar in mijn ogen niet eens meer aan gedacht mag worden.
Het probleem met de vaccins is dat de werking afneemt naarmate de tijd vordert.

Onze ongelofelijk briljante regering heeft besloten dat verdere boosters enkel voorbehouden moeten zijn aan 60+ en een paar zeer gelimiteerde groepen kwetsbare personen. Hoor je niet bij die minderheid, dan is je gezondheid blijkbaar niet belangrijk, maar vervolgens legt diezelfde briljante regering wel de verantwoordelijkheid om geen Covid te krijgen bij de mensen zelf (terwijl de regering dus een belangrijke manier om besmettingen te voorkomen ontneemt).

Overigens liep de economie lekker door tijdens de lockdown, afgezien van de horeca...en NL'se lockdowns waren eigenlijk geen echte lockdowns zoals andere landen ze hebben gekend, trouwens.

• 42erik
  • Niet online
Amphiebietje schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:48:
[...]

Het probleem met de vaccins is dat de werking afneemt naarmate de tijd vordert.
Niet qua ernstig ziekteverloop, en daar gaat het nu net om he. Ok, misschien ben je wat dagen grieperig, of daadwerkelijk aan bed gekluisterd, so be it. Dat doet een flinke griep ook, daar maken we ook niet zo'n heisa om. En dankzij vaccins hoeft dat bij corona ook niet.
Onze ongelofelijk briljante regering heeft besloten dat verdere boosters enkel voorbehouden moeten zijn aan 60+ en een paar zeer gelimiteerde groepen kwetsbare personen. Hoor je niet bij die minderheid, dan is je gezondheid blijkbaar niet belangrijk, maar vervolgens legt diezelfde briljante regering wel de verantwoordelijkheid om geen Covid te krijgen bij de mensen zelf (terwijl de regering dus een belangrijke manier om besmettingen te voorkomen ontneemt).
Nog steeds... prima beschermd tegen ernstig ziekteverloop.

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:10

Shabbaman

Got love?

Wat vind je "ernstig"? Persoonlijk lijkt me in het ziekenhuis komen vrij ernstig, ik hoop daar toch weg te blijven. Thuis aan de zuurstof lijkt me ook geen pretje.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
42erik schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:49:

Tja, als er nog niet voldoende weerstand is opgebouwd(of het is inmiddels weer verdwenen) dan zal je op een gegeven moment toch weer de lockdown(inclusief sluiten scholen) van stal moeten halen. If all else fails, then...

• 42erik
  • Niet online
Shabbaman schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:46:
Wat vind je "ernstig"? Persoonlijk lijkt me in het ziekenhuis komen vrij ernstig, ik hoop daar toch weg te blijven. Thuis aan de zuurstof lijkt me ook geen pretje.
nou ja, precies dat dus :)

En die bescherming is er voor zover ik weet nog steeds

• 42erik
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:02:
[...]

Tja, als er nog niet voldoende weerstand is opgebouwd(of het is inmiddels weer verdwenen) dan zal je op een gegeven moment toch weer de lockdown(inclusief sluiten scholen) van stal moeten halen. If all else fails, then...
nou ja, voor zover ik weet geven vaccins nog steeds genoeg weerstand

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Daar komen we over een paar maanden achter. :P

• gekkie
  • Laatst online: 18:17
Ik zou zeker dit jaar nog een rondje prikken, laat andere landen het wiel maar uitvinden of het allemaal inderdaad wel los loopt. Zou prima kunnen, zo ook best tegen kunnen vallen met de (nog) beperkte(re) zorgcapaciteit die we hebben.
Lastige daarbij wel blijft dat je wellicht het deel waarbij het het meest effectieve nog zou zijn, niet kunt bereiken, maar goed.

[ Voor 21% gewijzigd door gekkie op 15-06-2022 23:21 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:50

Barrycade

Through the...

gekkie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 23:20:
Ik zou zeker dit jaar nog een rondje prikken, laat andere landen het wiel maar uitvinden of het allemaal inderdaad wel los loopt. Zou prima kunnen, zo ook best tegen kunnen vallen met de (nog) beperkte(re) zorgcapaciteit die we hebben.
Lastige daarbij wel blijft dat je wellicht het deel waarbij het het meest effectieve nog zou zijn, niet kunt bereiken, maar goed.
Net op het RTL4 nieuws Duitsland gaat al even warm lopen blijkbaar 4e booster komt al uit de kast. En advies over mondmaskers binnen.

Houden ze wellicht hierdoor nog wat IC bedden voor ons over ;)

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Amphiebietje schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:48:
Overigens liep de economie lekker door tijdens de lockdown, afgezien van de horeca...en NL'se lockdowns waren eigenlijk geen echte lockdowns zoals andere landen ze hebben gekend, trouwens.
Dit. Het mag vervelend en restrictief gevoeld hebben, maar het was alleen dringend advies, geen verplichting, behalve voor de horeca. Mensen denken dat het veel erger was, maar dat laat vooral de beperking van het geheugen zien.

Quarantaine is nu eenmaal een zeer goede manier van het beperken en voorkomen van verspreiding. En voorkomen is beter dan genezen of uitzieken.

[ Voor 12% gewijzigd door gambieter op 16-06-2022 01:16 ]

• 42erik
  • Niet online
gambieter schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 01:08:
[...]

Dit. Het mag vervelend en restrictief gevoeld hebben, maar het was alleen dringend advies, geen verplichting, behalve voor de horeca. Mensen denken dat het veel erger was, maar dat laat vooral de beperking van het geheugen zien.

Quarantaine is nu eenmaal een zeer goede manier van het beperken en voorkomen van verspreiding. En voorkomen is beter dan genezen of uitzieken.
Ik begrijp dat jouw geheugen niet meer weet dat:
Scholen dicht zaten
Winkels dicht zaten
horeca dicht zat
Bioscoop en theater dicht zat
Concertzalen dicht zaten
Er een avondklok was

Ja, was echt alleen maar een gevoel hoor...

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Voor mensen die nog een prikje zoeken: in het oosten van Europa hebben ze er binnenkort wellicht tientallen tot honderden miljoenen over volgens het NRC.
Met name Oost-Europese landen oefenen druk uit op Pfizer en andere vaccinmakers om de contracten open te breken. Ze zitten niet meer te wachten op tientallen miljoenen bestelde vaccins.

Polen heeft bijvoorbeeld meer dan dertig miljoen vaccins op voorraad en zou volgens de afgesloten contracten nog eens zeventig miljoen vaccins moeten kopen, zo schrijft Reuters. Er wonen 38 miljoen mensen in Polen, van wie de meeste al volledig zijn gevaccineerd.

Naast Polen dringen ook Bulgarije, Kroatië, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen en Roemenië aan op het terugdringen van het bestelde aantal vaccins. Dat doen ze in een brief aan de Europese Commissie, ingezien door het persbureau. Ze wijzen erop dat ook in de contracten stond dat het onmogelijk is het verloop van de pandemie te voorspellen. De contracten zouden daarom achteraf moeten worden aangepast, vinden ze. „Er is een grote kans dat de vaccins worden weggegooid”, zo staat in de brief.

Op dit moment zoekt Nederland een bestemming voor 11,3 miljoen vaccins. Het internationale vaccinprogramma Covax schat dat er de komende maanden wereldwijd een overschot van een miljard vaccins kan ontstaan.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

42erik schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 01:29:
Scholen dicht zaten
Winkels dicht zaten
horeca dicht zat
Concertzalen dicht zaten
Er een avondklok was

Essentiele winkels waren gewoon open, en shoppen kon ook nog veelal via internet gedaan worden. Je noemt verder allerlei luxe-producten en -activiteiten, welke goed thuis vervangbaar waren. Dus ja, je overdrijft. Echte lockdowns waren er eigenlijk alleen in Azie.

• stylezzz
  • Nu online
[...]

Scholen dicht zaten
Winkels dicht zaten
horeca dicht zat
Concertzalen dicht zaten
Er een avondklok was

Zelfs sporten kon niet meer.... :'(

Maar blijkbaar is alles al zo ver achter ons dat we het kunnen bagatelliseren.

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 21:05
gambieter schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 01:38:
[...]

Essentiele winkels waren gewoon open, en shoppen kon ook nog veelal via internet gedaan worden. Je noemt verder allerlei luxe-producten en -activiteiten, welke goed thuis vervangbaar waren. Dus ja, je overdrijft. Echte lockdowns waren er eigenlijk alleen in Azie.
Ik vind de opsomming van Erik niet overdrijven, er was een hoop gesloten dat beperkte de mensen enorm. Voor genoeg mensen bestaat het leven ook buiten de deur dan in huis.

Ja de lockdowns in Azie, met name China die zijn nog veel erger. We moeten blij zijn dat wij niet een 0-covid beleid hadden, al hebben de genomen maatregelingen zeker een grote invloed op mensen gehad.

• 42erik
  • Niet online
[...]

je noemt scholen en gewoon in de avond de straat opkunnen luxe producten.... ok.... 8)7 |:(

Dat is natuurlijk wel een beetje raar. En ook al zouden het allemaal luxeproducten zijn, dan is dat nog steeds gewoon vervelend en restrictief, dat is geen gevoel, dat is gewoon de realiteit. Als je dat al overdrijven vind...

Ja, in azie waren de lockdowns heftiger, maar dagt maakt de onze geen walk in the park. Er is een reden dat velen hier in meer of mindere mate psychische schade aan over hebben gehouden

[ Voor 30% gewijzigd door 42erik op 16-06-2022 11:41 ]

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

42erik schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:37:
[...]

Niet qua ernstig ziekteverloop, en daar gaat het nu net om he. Ok, misschien ben je wat dagen grieperig, of daadwerkelijk aan bed gekluisterd, so be it. Dat doet een flinke griep ook, daar maken we ook niet zo'n heisa om. En dankzij vaccins hoeft dat bij corona ook niet.

[...]
Nog steeds... prima beschermd tegen ernstig ziekteverloop.
Maar natuurlijk...afgezien van die 10-30% kans op Post-Covid syndroom, en dat er uit internationaal onderzoek steeds meer blijkt dat ook een milde infectie voor ernstige gezondheidsschade kan zorgen (o.a. veel hogere kans op hart- en vaatziektes, diabetes, leverkwalen, etc.).

Maar in NL, waar de kortetermijnvisie het belangrijkst wordt geacht, is dat natuurlijk geen probleem. :X

Zie ook die vervelende stikstof voor een andere uiterst 'succesvolle' aanpak van een langetermijnsprobleem... O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Amphiebietje op 16-06-2022 19:02 ]

• Agent47
  • Laatst online: 20:16

Agent47

I always close my contracts.

Nou mijn moeder werkt in de zorg. Die voelt de bui al aankomen. Die gaat nog even lekker in augustus op vakantie. Ze heeft haar werkgever een mail gestuurd dat hij niet hoeft te mailen of bellen, ze neemt gewoon niet op.

De werkgever van m’n moeder heeft eenmaal een brief gestuurd, een algemene, niks persoonlijks, heeft z’n gezicht ook niet laten zien.

M’n moeder zit er aan te denken om over te stappen van werkgever, net als @LZ86 , maar de zorg zit in haar…

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Rockvee2
  • Niet online
[...]

Scholen dicht zaten
Winkels dicht zaten
horeca dicht zat
Concertzalen dicht zaten
Er een avondklok was

School is luxe ? Een avondwandeling doen een luxe ?

Probeer te begrijpen dat mensen een uitlaatklep nodig hebben en dat dat niet thuis kan , leef je eens in in een ander :) . Dus al die mensen die psychische klachten hierover aan hebben gehouden overdrijven ??

Het zou jou baan maar zijn op school of in een winkel, waarschijnlijk werk je niet in 1 van deze zaken.

[ Voor 12% gewijzigd door Rockvee2 op 16-06-2022 19:39 ]

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:28
Tsja ik vraag me nu af of ik wel voor weer een booster moet gaan. M’n vrouw gaat sowieso niet, haar hele hormonale huishouding is naar de filistijnen sinds de 2e prik.

Vakantie deze week volledig betaald (Frankrijk), hoop dat die gewoon door kan gaan :-)

• Norjee
  • Niet online
En al die mensen die hier klagen dat het oh zo zwaar was, die lockdown, lijken het ook dikke prima te vinden dat er zo weinig mogelijk wordt geregeld om juist zo'n lockdown te voorkomen, want oh jee, die belangrijke vrijheid toch.

Ik vind het jammer dat ik links- of rechts om toch afhankelijk ben van iedereen de liever niks doet, al was het maar de kans zorg nodig te hebben die overbelast is, (of gewoon liever een zo klein mogelijke kans covid op te lopen, maar dat argument lijkt te stuiten op "waar ben je bang voor, is nu slechts een griepje"), anders zou ik denken dat de burger krijgt wat het verdient. Dat geloof in zelfredzaamheid lijkt groter en groter te worden in Nederland :/ Het komt op mij over als zo asociaal om nu vooral niets te (willen) doen en de kop in het zand te steken voor de gevolgen van een mogelijke komende golf, klein beetje voorbereiding kan lijkt mij zoveel ellende voorkomen.

Eigen verantwoordelijkheid lijkt vooral vertaald te worden: Ik neem de verantwoordelijkheid die ik wil nemen (ook als dat geen verantwoordelijkheid is) want het is jou (als in de ander) probleem.

[ Voor 22% gewijzigd door Norjee op 16-06-2022 20:18 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Scholen dicht zaten
Winkels dicht zaten
horeca dicht zat
Concertzalen dicht zaten
Er een avondklok was

En laten we niet vergeten: het opsluiten van ouderen in hun verzorgingshuis, tijdens de eerste lockdown.

'Opsluiten bewoners verzorgingshuis gaat in tegen mensenrechten'

March of the Eagles

Verwijderd

XWB schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:48:
[...]

En laten we niet vergeten: het opsluiten van ouderen in hun verzorgingshuis, tijdens de eerste lockdown.

Maar die ouderen zijn tenminste niet overleden aan Corona. En daar doen we het immers allemaal voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2022 20:59 ]

• 42erik
  • Niet online
Amphiebietje schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:59:
[...]

Maar natuurlijk...afgezien van die 10-30% kans op Post-Covid syndroom, en dat er uit internationaal onderzoek steeds meer blijkt dat ook een milde infectie voor ernstige gezondheidsschade kan zorgen (o.a. veel hogere kans op hart- en vaatziektes, diabetes, leverkwalen, etc.).

Maar in NL, waar de kortetermijnvisie het belangrijkst wordt geacht, is dat natuurlijk geen probleem. :X

Zie ook die vervelende stikstof voor een andere uiterst 'succesvolle' aanpak van een langetermijnsprobleem... O-)
pfff, misschien dat je ergens gelijk hebt *knip* graag bij de inhoud blijven

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 17-06-2022 13:43 ]

• 42erik
  • Niet online
XWB schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:48:
[...]

die ook nog eens ja, da's waar ook

• 42erik
  • Niet online
Norjee schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:11:
klein beetje voorbereiding kan lijkt mij zoveel ellende voorkomen.
zodra ik de nieuwe booster mag halen, ga ik ook direct

Verwijderd

42erik schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:03:
[...]

die ook nog eens ja, da's waar ook
Sommige reacties doen mij een beetje denken aan onze wetenschapsjournalist van het jaar:

En ja, deze meneer is 100% serieus.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

42erik schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:09:
[...]

zodra ik de nieuwe booster mag halen, ga ik ook direct
Van de week eens naar gekeken (Janssen geval) maar die haal je niet zomaar ff ergens, hier in Hoorn kan het niet eens.

• 42erik
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:11:
[...]

Sommige reacties doen mij een beetje denken aan onze wetenschapsjournalist van het jaar:

[Embed]

misschien moet ik een hond kopen.... ;)

• redwing
  • Laatst online: 21:10
Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:11:
[...]

[Embed]

Precies dit dus, ja het was irritant, maar doe ook niet alsof of de wereld in die tijd is vergaan.

[removed]

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:06
Norjee schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:11:
En al die mensen die hier klagen dat het oh zo zwaar was, die lockdown, lijken het ook dikke prima te vinden dat er zo weinig mogelijk wordt geregeld om juist zo'n lockdown te voorkomen, want oh jee, die belangrijke vrijheid toch.

Ik vind het jammer dat ik links- of rechts om toch afhankelijk ben van iedereen de liever niks doet, al was het maar de kans zorg nodig te hebben die overbelast is, (of gewoon liever een zo klein mogelijke kans covid op te lopen, maar dat argument lijkt te stuiten op "waar ben je bang voor, is nu slechts een griepje"), anders zou ik denken dat de burger krijgt wat het verdient. Dat geloof in zelfredzaamheid lijkt groter en groter te worden in Nederland :/ Het komt op mij over als zo asociaal om nu vooral niets te (willen) doen en de kop in het zand te steken voor de gevolgen van een mogelijke komende golf, klein beetje voorbereiding kan lijkt mij zoveel ellende voorkomen.

Eigen verantwoordelijkheid lijkt vooral vertaald te worden: Ik neem de verantwoordelijkheid die ik wil nemen (ook als dat geen verantwoordelijkheid is) want het is jou (als in de ander) probleem.
Is toch logisch?
Wij waren met het hele gezin januari aan de beurt en het stelde niet zo veel voor.

Na oorspronkelijke vaccinatie is het voor ons reden om de booster niet meer te halen en gewoon alles te doen en niets te laten.

Ik ben totaal niet meer bang om Corona te krijgen.
Nachtje koorts en dagje moe, een groep is heftiger voor ons.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

42erik schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:32:
[...]

misschien moet ik een hond kopen.... ;)
Zonder hond heb ik tijdens de 'hele strenge' lockdown ook gewoon wandelingen gemaakt zonder dat de politie mij met dwang kwam terug opsluiten in mijn flat en om herhaling te voorkomen maar eventjes de ingang dichtmetselde (zoals in China).

Wat die wandelingen betreft was ik ook niet beperkt tot een straal van x honderd meter rondom mijn woning, zoals bijvoorbeeld in Frankrijk tijdens de lockdowns. Dus 10-20 kilometer lopen kon hier gewoon.

Misschien dat sommigen gewoon eens serieus moeten nadenken over wat nou een 'harde' maatregel is, want die hebben we in NL gewoon werkelijk nooit gehad...

• 42erik
  • Niet online
Amphiebietje schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 07:31:
[...]

Zonder hond heb ik tijdens de 'hele strenge' lockdown ook gewoon wandelingen gemaakt zonder dat de politie mij met dwang kwam terug opsluiten in mijn flat en om herhaling te voorkomen maar eventjes de ingang dichtmetselde (zoals in China).

Wat die wandelingen betreft was ik ook niet beperkt tot een straal van x honderd meter rondom mijn woning, zoals bijvoorbeeld in Frankrijk tijdens de lockdowns. Dus 10-20 kilometer lopen kon hier gewoon.

Misschien dat sommigen gewoon eens serieus moeten nadenken over wat nou een 'harde' maatregel is, want die hebben we in NL gewoon werkelijk nooit gehad...
Als je argument is "die maatregel was niet hard want ik hield me er niet aan en overtrad op dat moment de wet", is er natuurlijk geen normaal gesprek te voeren he

Een maatregel wordt niet opeens minder hard omdat iemand zich er niet aan houdt. Dan is de maatregel nog steeds hard, en degene die zich er niet aan houdt een overtreder.

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:59
verkeerd gelezen
42erik schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:18:
[...]

Als je argument is "die maatregel was niet hard want ik hield me er niet aan en overtrad op dat moment de wet", is er natuurlijk geen normaal gesprek te voeren he

Een maatregel wordt niet opeens minder hard omdat iemand zich er niet aan houdt. Dan is de maatregel nog steeds hard, en degene die zich er niet aan houdt een overtreder.

[ Voor 7% gewijzigd door joppe113 op 17-06-2022 10:22 ]

• 42erik
  • Niet online
joppe113 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:28:
hij overtrad geen enkele regel met zijn hond! Vingertje mag weer naar beneden hoor.

[...]
De eerste 2 woorden zijn letterlijk "zonder hond"...

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
[...]

Halve mkb dicht, scholen dicht, nachtleven dicht, avondklok; nee absoluut geen harde maatregel. Beetje glijdende schaal dit.

• redwing
Tweak_ers schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:26:
[...]
Is toch logisch?
Wij waren met het hele gezin januari aan de beurt en het stelde niet zo veel voor.

Na oorspronkelijke vaccinatie is het voor ons reden om de booster niet meer te halen en gewoon alles te doen en niets te laten.

Ik ben totaal niet meer bang om Corona te krijgen.
Nachtje koorts en dagje moe, een groep is heftiger voor ons.
Nee dat is niet logisch, dat is alleen aan jezelf denken en het grote plaatje vergeten. Het probleem is vanaf het begin geweest dat de ziekenhuizen te vol lagen waardoor de zorg in gevaar kwam. Ook die vaccinaties waren bedoeld om het aantal zieken en vooral het aantal ziekenhuisbezoeken te verkleinen. Als die ziekenhuizen het makkelijk aan hadden gekund hadden we geen maatregelen gehad en was ook het vaccineren beperkt gebleven tot de risico-groepen.

Oftewel als die booster straks weer wordt aangeraden is dat omdat er problemen worden verwacht in het ziekenhuis. En niet omdat jij een heel kleine kans hebt om toch goed ziek te worden.

Maar dit is wel precies waarom ook tijdens coronatijd er iedere keer zware maatregelen nodig waren. Mensen kijken puur naar zichzelf en houden zich niet aan de regels omdat ze 'toch amper risico lopen'. Daarmee zorgen ze echter voor meer verspreiding, meer zieken en daarmee een grotere druk op het ziekenhuis. Oftewel, mochten we een nieuwe golf krijgen met bijbehorende maatregelen moet je vooral niet klagen, je bent zelf gewoon onderdeel van het probleem :)

[removed]

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:06
redwing schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:51:
[...]

Nee dat is niet logisch, dat is alleen aan jezelf denken en het grote plaatje vergeten. Het probleem is vanaf het begin geweest dat de ziekenhuizen te vol lagen waardoor de zorg in gevaar kwam. Ook die vaccinaties waren bedoeld om het aantal zieken en vooral het aantal ziekenhuisbezoeken te verkleinen. Als die ziekenhuizen het makkelijk aan hadden gekund hadden we geen maatregelen gehad en was ook het vaccineren beperkt gebleven tot de risico-groepen.

Oftewel als die booster straks weer wordt aangeraden is dat omdat er problemen worden verwacht in het ziekenhuis. En niet omdat jij een heel kleine kans hebt om toch goed ziek te worden.

Maar dit is wel precies waarom ook tijdens coronatijd er iedere keer zware maatregelen nodig waren. Mensen kijken puur naar zichzelf en houden zich niet aan de regels omdat ze 'toch amper risico lopen'. Daarmee zorgen ze echter voor meer verspreiding, meer zieken en daarmee een grotere druk op het ziekenhuis. Oftewel, mochten we een nieuwe golf krijgen met bijbehorende maatregelen moet je vooral niet klagen, je bent zelf gewoon onderdeel van het probleem :)
*knip*
Ranten zonder enkele onderbouwing willen we dus niet zien.

[ Voor 30% gewijzigd door tweakduke op 20-06-2022 11:50 ]

• stylezzz
  • Nu online
redwing schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 08:51:
[...]

Nee, daar maak je een denkfout. Je kunt de bevolking niet bij elke golf ophokken (al dan niet vrijwillig) en hele sectoren sluiten omdat de ziekenhuizen te vol komen te liggen tot het einde der tijden. Er zal een lastige keuze gemaakt moeten worden.... Of de zorgcapaciteit op orde brengen (zie ik niet gebeuren) of gewoonweg accepteren dat sommigen van ons dit virus niet zullen overleven. Ik werd al misselijk toen gisteravond het woord lockdown weer ter sprake kwam. We zijn ECHT niks verder als 2,5 jaar terug.... Goed, we hebben wat vaccins die het hopelijk enigsinds kunnen indammen. De hete hangijzers zijn echter nog net zo heet als 2,5 jaar terug.

• redwing
Eerst even de note dat mijn antwoorden hier vooral algemeen en dus niet persoonlijk bedoeld zijn. Het is iets dat je in de hele samenleving ziet en wat mij betreft ga je je gang maar. Besef je alleen dan wel dat je zelf ook een onderdeel van het probleem bent.
Tweak_ers schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:05:
[...]
En ik zal je iets verklappen, we worden steeds individualistischer! Dat komt door algemeen beleid waar een groot deel niet achter staat.

Ik ben goed voor mijn belastingen en verder moet je je bek houden en luisteren, toch?
Ik blijf dit soort uitspraken altijd raar vinden. We klagen over algemeen beleid waar niemand achter zou staan en vervolgens stemmen we op dezelfde partijen die logischerwijze met hetzelfde beleid komen. Hoezo zijn we het dan niet eens met het beleid? Wordt het dan niet eens tijd om b.v. veel meer links te stemmen (die juist veel punten hebben waarvan mensen zeggen dat ze het willen)
Alles wordt duurder de deur voor asielzoekers staat al jaren wagenwijd open terwijl er geen huisvesting is. Er komen weer bezuinigingen aan terwijl het best goed zou moeten gaan. Steeds meer wordt door de EU opgelegd.
Tuurlijk wordt alles duurder, dat is nogal gebruikelijk. Zonder de oorlog van poetin was er weinig anders dan normaal. Dan hadden we een normale inflatie gehad en was alles gewoon doorgegaan als gebruikelijk.

Asielzoekers is gewoon logisch, daar kun je over klagen, maar je kunt mensen die in oorlogs-situaties zitten of anders vermoord/opgesloten worden niet aan hun lot over laten. Dat is puur menselijk zijn. Wat huisvesting betreft had er natuurlijk al veel eerder iets gedaan moeten worden, maar dat moet je niet koppelen aan de asielzoekers. Ook zonder asielzoekers hadden we dezelfde problemen gehad.

En de EU blijft een kwestie van je er heel wat meer in verdiepen. Want uiteindelijk komt daar veel meer goede dingen uit dan slechte dingen, alleen hoor je in de media vooral de dingen die negatief zijn voor Nederland. Overkoepelend gezien is het echter goed dat er een EU is (en ook Nederland wordt daar dus beter van)
Nee joh, ik begin het wel prima te vinden. Ik leef mijn leven hoe ik dat goed vind. Doe wat ik wil en niet kan laten, maar bel mij vooral niet als je mij een keer nodig hebt. Dus niet bij de volgende golf, maar ook niet als Putin eens komt binnenvallen.

Prettige wedstrijd!
Heb je dit op je werk wel eens zo geprobeerd en gekeken hoe ver je komt? Niet meer naar je baas en collega's luisteren en alleen dat doen wat je zelf denkt dat goed is? Ik kan je garanderen dat het dan uiteindelijk alleen maar slechter met jou en het bedrijf zal gaan. Ondanks dat je dan denkt dat je precies dat doet wat goed is. Een samenleving werkt nu eenmaal door samen te werken en niet door met zijn alleen te doen wat we zelf vinden dat moet.

En vooral die uitspraak van putin laat wel zien dat je niet inziet hoe goed we het hier eigenlijk hebben. Verdiep je er maar eens wat beter in wat er gebeurt als we onder russische controle zouden staan. Je zult dan zien dat je dan plotseling niets meer te zeggen hebt en bovenal alleen nog maar doet wat een ander zegt. Maar het simpele feit dat je je dat niet voor kunt stellen geeft de goede situatie aan waar je in zit.
Ik heb mij 2 jaar lang aan regeltjes gehouden, maar het is nu wel klaar. Wat mij betreft is het endemisch en mocht het voor meer doden zorgen, dan zij het zo. De één krijgt op zijn dertigste ongeneeslijke vorm van kanker, de ander overlijdt op 40 jaar aan een hartaanval en de volgende door Corona. Het leven is nu eenmaal niet eerlijk.
Waarschijnlijk is het ook al endemisch en verwacht ik niet veel problemen. Maar mocht dat niet zo zijn en de ziekenhuizen alsnog overstromen, is de instelling die je hier beschrift precies degene waarmee we alsnog in code zwart terecht kunnen komen. En ook al ben ik het net zo goed niet eens met de aanpak van de regering (afwachten tot het te laat is), is het wel overduidelijk dat op de momenten dat ze ingrepen dat ook nodig was. Die gaan echt niet voor de lol maatregelen invoeren.
Als ik straks 40/50 ben ga ik wel weer over een booster nadenken, eerder niet.
Maar klaag dan ook niet dat er regels zijn en je straks weer beperkingen krijgt opgelegd of stiekem toch in het ziekenhuis terecht komt, maar niet de hulp kan krijgen die je nodig hebt. Dit is nu eenmaal geen probleem van 40/50 maar een probleem van de hele samenleving. Want zolang de jongeren het verspreiden, zullen de ouderen besmet raken en daarmee de ziekenhuizen in de problemen komen. (en nogmaals ik ga er niet van uit dat dat nog gaat gebeurren)

En ik ben het er mee eens dat het probleem ook voor een deel bij de politiek zelf ligt, maar wij maken het ze ook niet echt makkelijk ;)

Trouwens allemaal niet persoonlijk bedoeld, maar vooral om aan te geven dat we zelf het probleem ook veel groter maken dan nodig is. Juist omdat we veel teveel alleen aan onszelf denken en niet aan de hele samenleving.

[removed]

• redwing
stylezzz schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:38:
[...]
Nee, daar maak je een denkfout. Je kunt de bevolking niet bij elke golf ophokken (al dan niet vrijwillig) en hele sectoren sluiten omdat de ziekenhuizen te vol komen te liggen. Er zal een lastige keuze gemaakt moeten worden.... Of de zorgcapaciteit op orde brengen (zie ik niet gebeuren) of gewoonweg accepteren dat sommigen van ons dit virus niet zullen overleven. Ik werd al misselijk toen gisteravond het woord lockdown weer ter sprake kwam. We zijn ECHT niks verder als 2,5 jaar terug.... Goed, we hebben wat vaccins die het hopelijk enigsinds kunnen indammen. De hete hangijzers zijn echter nog net zo heet als 2,5 jaar terug.
Ik maak helemaal geen denkfout. Bovenal zeg ik ook niet dat we bij elke golf moeten 'ophokken'.De fout die veelal gemaakt wordt is denken dat we het puur over wat extra doden hebben. Punt is alleen dat we het over de gehele zorg hebben, welke een heel belangrijke pijler is van de samenleving. Als die zorg overstroomt krijg je dan ook problemen door de hele samenleving.

Daarbij moet er zeker aan die zorgcapaciteit gewerkt worden, maar moet je je ook beseffen dat dat niet gaat helpen bij een echte uitbraak.

En niets verder dan 2.5jaar terug? Da's echt onzin, het virus muteert continue en deze versie lijkt weer minder ziekmakend. Een lockdown zoals we die gehad hebben zie ik dan ook niet meer gebeuren.

En als laatste die vaccins? Kijk naar de raktie hierboven, die gaan ons echt niet meer helpen omdat de helft ze niet meer gaat halen.

Voorlopig ga ik er echter van uit dat het om een storm in een glas water gaat. Gezien de besmettelijkheid weer hoger is en de ziekmakendheid juist lager, heeft iedereen het straks binnen de kortste keren gehad, krijgen we een piek in besmettingen en het ziekenhuis en is het binnen een paar weken weer overgewaaid.

[removed]

• stylezzz
  • Nu online
redwing schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:46:
[...]

Ik maak helemaal geen denkfout. Bovenal zeg ik ook niet dat we bij elke golf moeten 'ophokken'.De fout die veelal gemaakt wordt is denken dat we het puur over wat extra doden hebben. Punt is alleen dat we het over de gehele zorg hebben, welke een heel belangrijke pijler is van de samenleving. Als die zorg overstroomt krijg je dan ook problemen door de hele samenleving.
Dus we hebben het toch over zorgcapaciteit?
Daarbij moet er zeker aan die zorgcapaciteit gewerkt worden, maar moet je je ook beseffen dat dat niet gaat helpen bij een echte uitbraak.
Klopt, we hebben de dans al enkele malen ontsprongen qua code zwart. Mocht er echt een 'zombiecron' variant opduiken die zeer besmettelijk en dodelijk is dan zijn we feitelijk kansloos....
En niets verder dan 2.5jaar terug? Da's echt onzin, het virus muteert continue en deze versie lijkt weer minder ziekmakend. Een lockdown zoals we die gehad hebben zie ik dan ook niet meer gebeuren.
Ik zie het ook niet meer gebeuren. Enerzijds omdat er dan echt rotzooi gaat uitbreken... En dan heb ik het niet over een paar boze boeren die op de oprit gaan staan bij de minister. ;)
En als laatste die vaccins? Kijk naar de raktie hierboven, die gaan ons echt niet meer helpen omdat de helft ze niet meer gaat halen.
Klopt. Zelf ook alle vaccinaties gehad, en als klap op de vuurpijl nog een covid besmetting in maart erachteraan. Na 3 x niezen en 2 x hoesten was het wel weer voorbij.... Ik ga ervanuit dat mijn afweer nog wel een tijdje op orde is....
Voorlopig ga ik er echter van uit dat het om een storm in een glas water gaat. Gezien de besmettelijkheid weer hoger is en de ziekmakendheid juist lager, heeft iedereen het straks binnen de kortste keren gehad, krijgen we een piek in besmettingen en het ziekenhuis en is het binnen een paar weken weer overgewaaid.
Ik hoop met je meehopen. :) Kunnen ze in den haag zich met belangrijker issues bezig houden.

• redwing
[quote]stylezzz schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:17:
[...]

Dus we hebben het toch over zorgcapaciteit?
[/quot]e
Altijd, alleen een opschaling van 500% (voor zover dat al afdoende is om een golf op te vangen) is niet realistisch.
[...]
Klopt, we hebben de dans al enkele malen ontsprongen qua code zwart. Mocht er echt een 'zombiecron' variant opduiken die zeer besmettelijk en dodelijk is dan zijn we feitelijk kansloos....
Yup, dan gaat simpelweg alles op slot (zelfs als de regering alles open laat) en ligt het land plat.
[...]

Ik zie het ook niet meer gebeuren. Enerzijds omdat er dan echt rotzooi gaat uitbreken... En dan heb ik het niet over een paar boze boeren die op de oprit gaan staan bij de minister. ;)
Het enige probleem hiermee is dat als het toch echt nodig blijkt te zijn, de mensen er pas achteraf achterkomen dat de maatregelen van afgelopen jaren stiekem toch zinvol waren.
[...]

Klopt. Zelf ook alle vaccinaties gehad, en als klap op de vuurpijl nog een covid besmetting in maart erachteraan. Na 3 x niezen en 2 x hoesten was het wel weer voorbij.... Ik ga ervanuit dat mijn afweer nog wel een tijdje op orde is....
Bij mij hetzelfde hoor, maar als de experts (onderbouwd) aangeven dat vaccineren toch weer heel nuttig is ga ik die gewoon weer halen. Zeker nu ga ik er vanuit dat zo'n advies er alleen maar komt als er echt iets is verandert waardoor we weer een groot risico lopen.
[...]

Ik hoop met je meehopen. :) Kunnen ze in den haag zich met belangrijker issues bezig houden.
Dat zou mooi zijn, ik ben alleen bang dat ze dan nog steeds afwachten totdat die belangrijke issues verandert zijn in urgente issues in plaats van er vantevoren al goed over na te denken.

[removed]

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
redwing schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:38:
[...]

Ik blijf dit soort uitspraken altijd raar vinden. We klagen over algemeen beleid waar niemand achter zou staan en vervolgens stemmen we op dezelfde partijen die logischerwijze met hetzelfde beleid komen. Hoezo zijn we het dan niet eens met het beleid? Wordt het dan niet eens tijd om b.v. veel meer links te stemmen (die juist veel punten hebben waarvan mensen zeggen dat ze het willen)

[...]
Schijnbaar klaagt de meerderheid niet, aangezien die idd blijft stemmen op het huidige beleid. Dus zo raar zijn deze uitspraken niet, aangezien ze uit het kamp van "klagers" komen en ja die stemmen hoogstwaarschijnlijk al jaren op andere partijen maar die winnen niet voldoende terrein. Denk dat men inmiddels niet zo goed meer weet waar links of rechts voor staat. En ja ook ik word moe van mensen die klagen maar vrolijk blijven stemmen op hetzelfde, maar besef ook dat de meeste mensen niet klagen.
Tuurlijk wordt alles duurder, dat is nogal gebruikelijk. Zonder de oorlog van poetin was er weinig anders dan normaal. Dan hadden we een normale inflatie gehad en was alles gewoon doorgegaan als gebruikelijk.
Dit is niet correct, feit is dat de inflatie sinds oktober aan het stijgen is, tot het begin van de oorlog had het al een punt van ruim 6% behaald. Nogmaals dit is niet normaal, hoogste inflatie sinds begin 1980! Ja de oorlog doet er een schepje bovenop nu, maar hoogstwaarschijnlijk is de pandemie, de ingrepen op de pandemie en eindeloos geld printen voor 90% de oorzaak van deze hoge inflatie.
En ook al ben ik het net zo goed niet eens met de aanpak van de regering (afwachten tot het te laat is), is het wel overduidelijk dat op de momenten dat ze ingrepen dat ook nodig was. Die gaan echt niet voor de lol maatregelen invoeren.
Dit is jouw stelling, hier zijn de meningen over verdeeld. Hoef je het er niet mee eens te zijn maar het is niet zo zwart-wit. Voordat er weer commentaar komt op mijn reactie, stel ik de volgende vraag: waarom wil de overheid geen evaluatie doen op alle maatregelen en ingrepen en de effecten ervan?
Stel jezelf gewoon die vraag en als je nog steeds vindt dat het allemaal zo overduidelijk effectief is, ja dan zul je idd nooit een ander begrijpen die nog steeds op zoek is naar antwoorden.
Want zolang de jongeren het verspreiden, zullen de ouderen besmet raken en daarmee de ziekenhuizen in de problemen komen. (en nogmaals ik ga er niet van uit dat dat nog gaat gebeurren)
Ik mag toch wel hopen dat je inmiddels de realiteit hebt omarmd dat ook gevaccineerden het virus makkelijk verspreiden en dat vaccinatie tegen verspreiding een minimaal effect heeft. (ik zeg dus niet dat het niets doet maar het effect is minimaal, zeker na verloop van enkele weken/maanden)
Dit heeft betrekking op de regering en voorbereiding op. Hiermee geef je toch overduidelijk aan dat het virus zichzelf heeft opgelost, precies wat sommigen al maanden roepen, namelijjk dat we vooral gered zijn door de mutaties van het virus en niet door de geweldige maatregelen.

• redwing
monaldo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:39:
[...]

Schijnbaar klaagt de meerderheid niet, aangezien die idd blijft stemmen op het huidige beleid. Dus zo raar zijn deze uitspraken niet, aangezien ze uit het kamp van "klagers" komen en ja die stemmen hoogstwaarschijnlijk al jaren op andere partijen maar die winnen niet voldoende terrein. Denk dat men inmiddels niet zo goed meer weet waar links of rechts voor staat. En ja ook ik word moe van mensen die klagen maar vrolijk blijven stemmen op hetzelfde, maar besef ook dat de meeste mensen niet klagen.
Punt waarom ik dit vooral zeg, is omdat ik bij de sportverenigingen waar ik bij zit ook wel eens discussies hierover heb en als je dan vraagt waar ze op stemmen dat VVD is (als ze een eigen huis hebben), CDA (grotendeels de rest) en een paar andere partijen. En dat is zo'n beetje de verdeling die je in de landelijke politiek ook ziet. Ik krijg dus eerder het idee dat mensen graag klagen, maar dan bij het stemmen voor heel andere dingen kiezen.
[...]
Dit is niet correct, feit is dat de inflatie sinds oktober aan het stijgen is, tot het begin van de oorlog had het al een punt van ruim 6% behaald. Nogmaals dit is niet normaal, hoogste inflatie sinds begin 1980! Ja de oorlog doet er een schepje bovenop nu, maar hoogstwaarschijnlijk is de pandemie, de ingrepen op de pandemie en eindeloos geld printen voor 90% de oorzaak van deze hoge inflatie.
Een groot gedeelte van die inflatie kwam van dezelfde punten waar de inflatie nu vandaan komt (gas/olie-prijzen) en tekort aan goederen. De voornaamste impact van de pandemie is dat mensen minder aan het werk waren/bedrijven dicht waren, en dan vooral in de landen waar we veel goederen vandaan haalden (b.v. China),

Dat eindeloos geld printen zal natuurlijk ook niet helpen, maar als dat echt veel impact had gehad, had je dat al veel eerder gezien. Die impact zal dus relatief klein zijn.
[...]
Dit is jouw stelling, hier zijn de meningen over verdeeld. Hoef je het er niet mee eens te zijn maar het is niet zo zwart-wit. Voordat er weer commentaar komt op mijn reactie, stel ik de volgende vraag: waarom wil de overheid geen evaluatie doen op alle maatregelen en ingrepen en de effecten ervan?
Stel jezelf gewoon die vraag en als je nog steeds vindt dat het allemaal zo overduidelijk effectief is, ja dan zul je idd nooit een ander begrijpen die nog steeds op zoek is naar antwoorden.
Even voor de duidelijkheid, dit is niet mijn stelling of mening, dit kun je gewoon vaststellen. Ik zeg dan ook niet dat de goede maatregelen genomen zijn. Ik zeg wel dat de grote maatregelen veelal op die momenten kwamen dat de ziekenhuizen het anders niet meer hadden gehouden. Op dat moment was er dus ook echt iets nodig.

Of het echter de goede ingrepen op de goede momenten waren, kun je inderdaad heel lang over discussieren. Enerzijds had je eerder in kunnen grijpen, daarmee de besmettingen meer binnen de perken kunnen houden, en dus met minder maatregelen toegekund. Aan de andere kant zorgen de vele besmettingen voor snellere immuniteit, waardoor je eerder geen maatregelen meer hebt (zie de problemen die China nu nog heeft door zero-covid beleid). Dat is dus een lastige vraag, en naar mijn idee zouden ze dus ook zeer zeker die evaluatie moeten doen (en ik schat dat daar uit zou komen dat het veel beter had gekund). Maar met kabinet Rutte xx die alles onder tafel probeert te houden of vergeet zal dat echter niet gaan gebeuren.
[...]
Ik mag toch wel hopen dat je inmiddels de realiteit hebt omarmd dat ook gevaccineerden het virus makkelijk verspreiden en dat vaccinatie tegen verspreiding een minimaal effect heeft. (ik zeg dus niet dat het niets doet maar het effect is minimaal, zeker na verloop van enkele weken/maanden)
Dit was inderdaad een opmerking die meer gaat over het begin van de vaccinaties. Voor nu speelt dat veel minder mee, maar los van de vaccinaties wordt er ook gezegd dat het leven gewoon door zal gaan, ongeacht het virus. En dat kan natuurlijk wel een grote impact hebben op de verspreiding.
[...]
Dit heeft betrekking op de regering en voorbereiding op. Hiermee geef je toch overduidelijk aan dat het virus zichzelf heeft opgelost, precies wat sommigen al maanden roepen, namelijjk dat we vooral gered zijn door de mutaties van het virus en niet door de geweldige maatregelen.
Je zult mij ook niet anders horen zeggen. En dat die maatregelen geweldig waren ook niet, juist het tegenovergestelde, ik vind het hele beleid gewoon ruk geweest :+ Naar mijn idee had er eerder ingegrepen kunnen/moeten worden om daarmee de maatregelen ook kleiner te houden. Er had een duidelijk plan moeten zijn, waarin stond bij welke grenswaardes we iets gingen doen. Dan kun je mensen laten zien waarom je maatregelen hebt. Nu was alles op het laatste moment ad-hoc verzonnen en heel rigoreus omdat je niet meer anders kon.

En laten we wel wezen, momenteel is er nog steeds geen plan, dus mocht er toch een golf komen die problemen gaat geven, zullen we weer pas op het moment dat de ziekenhuizen 3/4 vol zitten die rigoreuze maatregelen krijgen omdat er geen enkel plan is om pro-actief in te (kunnen) grijpen.

[removed]

• TerraGuy

TerraGuy

[...]

Als je je niet aan maatregelen houdt dan vallen ze inderdaad wel mee, zeker als je niet gepakt wordt. Dus je zegt eigenlijk: als volgende keer iedereen na de avondklok gewoon de straat op gaat en zich niet laat pakken door de politie dan hoeft niemand zich (ernstig) beperkt te voelen.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:14
Oja, lekker wandelen was het enige dat je toen nog kon doen in Nederland. Weet nog goed dat je op een gegeven moment zelfs nergens meer naar de WC kon.

Wat mij vooral opviel is dat er best wel veel mensen zijn die standaard al leven alsof er een lockdown is. Heel de dag thuis, geen sociale activiteiten en vervolgens roepen dat anderen zich aanstellen. Volgens mij haal je dan gewoon te weinig uit het leven.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

stylezzz schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:38:
[...]

Nee, daar maak je een denkfout. Je kunt de bevolking niet bij elke golf ophokken (al dan niet vrijwillig) en hele sectoren sluiten omdat de ziekenhuizen te vol komen te liggen tot het einde der tijden. Er zal een lastige keuze gemaakt moeten worden.... Of de zorgcapaciteit op orde brengen (zie ik niet gebeuren) of gewoonweg accepteren dat sommigen van ons dit virus niet zullen overleven. Ik werd al misselijk toen gisteravond het woord lockdown weer ter sprake kwam. We zijn ECHT niks verder als 2,5 jaar terug.... Goed, we hebben wat vaccins die het hopelijk enigsinds kunnen indammen. De hete hangijzers zijn echter nog net zo heet als 2,5 jaar terug.
Met alle respect, accepteren dat sommigen het virus niet overleven is tot daar aan toe. Het gaat er voor mij vooral om dat iedereen menswaardig kan sterven. Als je weer in een situatie komt waarin de zorg de druk absoluut niet aankan, en er dus mensen zijn die thuis doodziek zijn en niet (op tijd) door de HA/spoedeisende hulp kunnen worden gezien, dan breekt de hel los. Realiseer je wat dat betekent; niet eens palliatieve sedatie. De dood die volgt op COVID is echt een martelgang. Ik ben zelf bereid om heel ver te gaan voor ik het risico moet lopen om zelf zo te eindigen of familie of vrienden zo moet zien overlijden.

Laten we hopen dat deze situatie zich niet meer voordoet, maar "gewoon accepteren dat er mensen zullen sterven" is echt veel te zwart/wit.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

BarôZZa schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 07:40:
Oja, lekker wandelen was het enige dat je toen nog kon doen in Nederland. Weet nog goed dat ze op een gegeven moment zelfs nergens meer naar de WC kon.

Wat mij vooral opviel is dat er best wel veel mensen zijn die standaard al leven alsof er een lockdown is. Heel de dag thuis, geen sociale activiteiten en vervolgens roepen dat anderen zich aanstellen. Volgens mij haal je dan gewoon te weinig uit het leven.
Sommige mensen zijn meer op zichzelf en willen niet naar een festival, de kroeg of restaurant. Is toch niets mis mee? Wat je uit je leven haalt is nogal subjectief.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Thomas schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:15:
[...]

Sommige mensen zijn meer op zichzelf en willen niet naar een festival, de kroeg of restaurant. Is toch niets mis mee? Wat je uit je leven haalt is nogal subjectief.
Dat is ook prima, maar ga dan niet doen alsof een avondklok of sluiten van sectoren niets voorstelt.

Dát is namelijk wat er in dit topic door een aantal gedaan wordt. Het meest hypocriete is dan vervolgens ook nog roepen dat solidariteit belangrijk is.

The best is yet to come

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

In mijn directe omgeving de laatste week alweer een stuk of 15 positief getesten. Ook van collega's hoor ik in hun kring vergelijkbare getallen. Tempo lijkt omhoog te gaan met nieuwe besmettingen.

In diverse vakantielanden wordt alweer gedacht aan nieuwe maatregelen. Zou me niet verbazen als ook Nederland binnenkort weer maatregelen moet treffen.

Virussen? Scan ze hier!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-11 14:58
wildhagen schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:02:
In mijn directe omgeving de laatste week alweer een stuk of 15 positief getesten. Ook van collega's hoor ik in hun kring vergelijkbare getallen. Tempo lijkt omhoog te gaan met nieuwe besmettingen.

In diverse vakantielanden wordt alweer gedacht aan nieuwe maatregelen. Zou me niet verbazen als ook Nederland binnenkort weer maatregelen moet treffen.
En, hoe heftig zijn de klachten?

Vrouw van een collega van me was ook positief maar volgens mij gaat dat al weer de goede kant op.

We praten wel over omicron en geen oudere variant. Af en toe verkouden of ziek zijn hoort er nooit eenmaal bij.

Ik maak me er in ieder geval niet druk om. Weet wel dat als er een nieuwe lockdown wordt aangekondigd overal de pleuris uitbreekt.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Vlassie1980 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:29:
[...]

En, hoe heftig zijn de klachten?
De meeste gelukkig vrij mild, maar één collega, en één persoon in mijn privé omgeving, zijn zodanig ziek dat ze nauwelijks hun bed uit kunnen op dit moment.

Virussen? Scan ze hier!

• Vlassie1980
wildhagen schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:31:
[...]

De meeste gelukkig vrij mild, maar één collega, en één persoon in mijn privé omgeving, zijn zodanig ziek dat ze nauwelijks hun bed uit kunnen op dit moment.
Vervelend, hopelijk knappen ze gauw op. Niet fijn om met dit warme weer gestrekt op je bed te liggen.

Maar als je een stevige griep te pakken hebt is het hetzelfde verhaal. Zolang deze 2 personen niet naar het ziekenhuis hoeven en met een paar dagen weer rondlopen is er vrij weinig aan de hand.

• 42erik
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:31:
[...]

Als ik eerlijk ben, liever een paar dagen op bed ipv maatregelen.

Na alle vaccins zijn de echt heftige ziektes (als in ziekenhuis) gelukkig zeldzaam

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:02:

Hier was een paar dagen Oerol ook genoeg om een groot deel van de groep ziek te maken. Vooral de mensen die tot nu toe de dans ontsprongen waren, waaronder ikzelf, zijn het haasje. En dat zijn er stiekem nog best veel.

'Gezellig' in de disco stampen en met weer hutjemutje op elkaar in de kroeg staan gaat het ook wel hard. En allemaal weer knuffelen en gezellig tegen elkaar aan zitten, nu het weer kan.

Ik heb mijzelf ook even twee dagen tussen bed en bank heen en weer gesleept. En nu alleen nog het gevoel dat ik nog steeds op een boot zit.

[ Voor 4% gewijzigd door sugarlevi01 op 19-06-2022 01:05 ]

• stylezzz
  • Nu online
sugarlevi01 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 00:56:
[...]

Hier was een paar dagen Oerol ook genoeg om een groot deel van de groep ziek te maken. Vooral de mensen die tot nu toe de dans ontsprongen waren, waaronder ikzelf, zijn het haasje. En dat zijn er stiekem nog best veel.

'Gezellig' in de disco stampen en met weer hutjemutje op elkaar in de kroeg staan gaat het ook wel hard. En allemaal weer knuffelen en gezellig tegen elkaar aan zitten, nu het weer kan.

Ik heb mijzelf ook even twee dagen tussen bed en bank heen en weer gesleept. En nu alleen nog het gevoel dat ik nog steeds op een boot zit.
Het losbarsten van het festivalseizoen zal ook zeker meehelpen. Veel mensen wilden of konden het niet geloven met de besmettingspiek in juli vorig jaar toen we 2 weekendjes los mochten. Maar 10.000'en mensen die op elkaar staan te springen voor een of meerdere podiums (al dan niet met tent) zijn wel degelijk een besmettingsbron.

• Diablow
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-04 18:56
Het virus had me, na een festival in Zweden, ook goed te pakken. Drie dagen voornamelijk alleen op bed gelegen. Geur was ook weg, die komt al weer langzaam terug.

Het meest zit ik nu nog met het voorkomen van long Covid, waardoor aangeraden wordt erg rustig te beginnen. Dus eigenlijk pas na 10 dagen na klachten/positieve test. Dus terwijl ik me bijna weer helemaal goed voel, moet ik nog 5 dagen wachten. En dan beginnen met een stukje wandelen..

• QSYS
  • Laatst online: 22-10 21:18
Diablow schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:21:
Het virus had me, na een festival in Zweden, ook goed te pakken. Drie dagen voornamelijk alleen op bed gelegen. Geur was ook weg, die komt al weer langzaam terug.

Het meest zit ik nu nog met het voorkomen van long Covid, waardoor aangeraden wordt erg rustig te beginnen. Dus eigenlijk pas na 10 dagen na klachten/positieve test. Dus terwijl ik me bijna weer helemaal goed voel, moet ik nog 5 dagen wachten. En dan beginnen met een stukje wandelen..
Voorkomen van long covid? Is dat mogelijk na besmetting?

• Diablow
QSYS schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:42:
[...]

Voorkomen van long covid? Is dat mogelijk na besmetting?
Het helpt iig niet om gelijk volle bak te trainen, of om jezelf te pushen na Covid. Dat vond ik in verschillende bronnen, maar het is ook nog allemaal 'nieuw' dus niet echt wetenschappelijk onderbouwd. Maar beter safe than sorry in dit geval. Ken mezelf, en dat wordt nog best lastig.

• QSYS
  • Laatst online: 22-10 21:18
Diablow schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:46:
[...]

Het helpt iig niet om gelijk volle bak te trainen, of om jezelf te pushen na Covid. Dat vond ik in verschillende bronnen, maar het is ook nog allemaal 'nieuw' dus niet echt wetenschappelijk onderbouwd. Maar beter safe than sorry in dit geval. Ken mezelf, en dat wordt nog best lastig.
Gelijk na volle besmetting er tegen aan is zeker niet goed. Nu hopen dat ze snel meer te weten komen, of misschien wel genezing ofzo.

• Diablow
Plan wat ik hier vond ziet er wel ok uit. Dat ga ik proberen aan te houden.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:33
Diablow schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:21:

Je moet het natuurlijk zelf weten, maar ik zou gewoon luisteren naar je lichaam. Ik had corona en na 3 dagen voelde ik me weer prima en na 5 dagen fietste ik weer op m’n racefietsje.

• monaldo
https://nos.nl/artikel/24...nabesmetting-nog-klachten
Uit het onderzoek blijkt ook dat volledig gevaccineerde mensen onder 65 jaar na drie maanden minder vaak problemen hebben met reuk en smaak. Voor andere klachten werd echter geen verschil gevonden tussen mensen die niet, deels of volledig gevaccineerd waren op het moment van besmetting.
Voor iedereen die maandenlang stellig beweerde dat vaccinaties LONG COVID klachten voorkomen en dat vaccineren daarom ook een must is. Het helpt dus alleen iets tegen reuk en smaak verlies, de echte serieuze klachten worden niet voorkomen. Onderzoek van het RIVM.
Dit is niet om een discussie te starten, het lijkt me een vrij duidelijke zaak, maar aangezien dit forum vol staat met tegengestelde beweringen lijkt het me goed om het up to date te houden.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
monaldo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:09:

[...]

Voor iedereen die maandenlang stellig beweerde dat vaccinaties LONG COVID klachten voorkomen en dat vaccineren daarom ook een must is. Het helpt dus alleen iets tegen reuk en smaak verlies, de echte serieuze klachten worden niet voorkomen. Onderzoek van het RIVM.
Dit is niet om een discussie te starten, het lijkt me een vrij duidelijke zaak, maar aangezien dit forum vol staat met tegengestelde beweringen lijkt het me goed om het up to date te houden.
Nou ja, als je geen COVID hebt, krijg je ook geen LONG COVID, dus daar helpt 't dan ook wel tegen.
Maar je vaccineert vooral tegen ernstig ziek worden inderdaad

• monaldo
rik86 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:12:
[...]

Nou ja, als je geen COVID hebt, krijg je ook geen LONG COVID, dus daar helpt 't dan ook wel tegen.
Maar je vaccineert vooral tegen ernstig ziek worden inderdaad
Hiermee lijk je te zeggen dat je als gevaccineerde geen covid kan krijgen wat uiteraard niet klopt, daarnaast voorkomt vaccinatie de kans op covid minimaal en is zelfs na enkele maanden/weken een nulpunt van voorkoming bereikt.
Vaccinatie is voornamelijk tegen ernstig ziek worden of overlijden, als je hier rekening mee houdt en met wie echt een risico hierop loopt dan kom je uit op een hele kleine groep. Ben benieuwd hoe het gaat lopen, laten we hopen dat de voorlopige berichtgevingen over het najaar en mogelijke maatregelen vooralsnog alleen maar doemscenario's zijn die niet zullen uitkomen.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
monaldo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:29:
[...]

Hiermee lijk je te zeggen dat je als gevaccineerde geen covid kan krijgen wat uiteraard niet klopt, daarnaast voorkomt vaccinatie de kans op covid minimaal en is zelfs na enkele maanden/weken een nulpunt van voorkoming bereikt.
Vaccinatie is voornamelijk tegen ernstig ziek worden of overlijden, als je hier rekening mee houdt en met wie echt een risico hierop loopt dan kom je uit op een hele kleine groep. Ben benieuwd hoe het gaat lopen, laten we hopen dat de voorlopige berichtgevingen over het najaar en mogelijke maatregelen vooralsnog alleen maar doemscenario's zijn die niet zullen uitkomen.
Volgens mij zeg ik dat nergens. Alleen is de kans dat je ziek wordt met vaccinatie wel kleiner. En de mate waarin je ziek wordt ook.

En ja, voor de gezonde 50minner is de kans erg klein dat je ernstig ziek wordt, maar als alle 50-minners 't krijgen dan is de groep die toch in 't ziekenhuis komt alsnog te groot, dus vaccineren blijft een verstandige keuze, zeker voor 't collectief.

• Vlassie1980

Dit onderzoek is nog voor Alfa en Delta, is er al meer data bekend over Omicron en eventuele Long-Covid?

• giantgiantus
Eigenlijk zou het best goed zijn als er door rivm of door ministerie een fatsoenlijke update gegeven wordt over de effectiviteit van vaccinatie. Ik ben eigenlijk altijd wel voorstander van vaccinatie, maar het lijkt alsof momenteel de vaccinaties inderdaad geen tot weinig nut hebben. Zou eigenlijk goed zijn als daar open over word gecommuniceerd. Zou mijn vertrouwen in de overheidscommunicatie goed doen.

• monaldo
Vlassie1980 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:52:

Dit onderzoek is nog voor Alfa en Delta, is er al meer data bekend over Omicron en eventuele Long-Covid?
Waarschijnlijk is de kans nog kleiner aangezien omicron in alles behalve besmettelijkheid een zwakker virus is.

• stylezzz
  • Nu online
giantgiantus schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:04:
Eigenlijk zou het best goed zijn als er door rivm of door ministerie een fatsoenlijke update gegeven wordt over de effectiviteit van vaccinatie. Ik ben eigenlijk altijd wel voorstander van vaccinatie, maar het lijkt alsof momenteel de vaccinaties inderdaad geen tot weinig nut hebben. Zou eigenlijk goed zijn als daar open over word gecommuniceerd. Zou mijn vertrouwen in de overheidscommunicatie goed doen.
Waarom denk je dat de vaccinaties geen tot weinig nut hebben?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

giantgiantus schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:04:
Wat zou je dan willen weten?
Het enige wat ze je eventueel kunnen bieden is een wiskundig model met de eventuele besmettingen en ziekenhuis cijfers zonder vaccineren.
Ik zie niet echt een manier om dat objectief te meten gezien het gebrek aan een representatieve groep zonder vaccinaties.

En misschien wat uitsplitsingen met vaccinatie status van patiënten in het zkh, of reden van opname.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 21-06-2022 12:29 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

monaldo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:09:

[...]

De aard van het onderzoek met vragenlijsten zal ook niet de groep 'Rot Op Kut-RIVM' ongevaccineerden meenemen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• monaldo
YakuzA schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:26:
[...]

Wat zou je dan willen weten?
Het enige wat ze je eventueel kunnen bieden is een wiskundig model met de eventuele besmettingen en ziekenhuis cijfers zonder vaccineren.
Ik zie niet echt een manier om dat objectief te meten gezien het gebrek aan een representatieve groep zonder vaccinaties.

En misschien wat uitsplitsingen met vaccinatie status van patiënten in het zkh, of reden van opname.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken
Een overzicht per leeftijdsgroep die in het ziekenhuis belandt, met de vaccinatiestatus erbij (onderscheid bijv ook in hoeveelheid vaccinaties). Daarbij laten zien wat dus de kans is dat groep x in het ziekenhuis belandt.
Tevens een onderscheid in DOOR of MET covid, welke onderliggende gezondheidsfactoren spelen nog een rol etc etc. Al deze data is er, zeker wereldwijd is het mogelijk een schema te maken die dit inzichtelijk brengt.
Dus bijv mannen >60j ongevaccineerd hebben een kans van 0.1% om in het ziekenhuis te belanden, maar mannen <20j ongevaccineerd hebben een kans van 0.001%, echter mannen >60j met BMI>25 hebben een kans van 0.5%. Etc etc etc...

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:23

PinusRigida

I put the p in pool.

Mensen hebben een extreem kort geheugen... (of zijn bizar slecht in het vooruit denken)

...en zijn kuddedieren...

...vraag blijft open over wat betreft welk van bovengenoemden de grootste oorzaak is van het alweer toenemen van besmettingen.

Tuurlijk is politiek beleid deel van de oorzaak, het lossen van maatregelen -ergens begrijpelijk- tegen een virus dat ons nu al zo'n 2 jaar quasi gijzelt.

Spijtig dat een organisme met zoveel intellectuele uitschieters, gedoemd is tot het gemiddelde van z'n gezamenlijke intellect, wat ook logisch is, en bij herlezen toegegeven, nogal pretentieus overkomt... maar jammer genoeg meen ik dat ik er geen woord van terug hoef te nemen. Het grote probleem met demografie is statistiek en we zijn het dominante ras op deze aarde maar desondanks -algemeen gezien- niet in staat om onze primitieve sentimenten en instincten achter te laten, ondanks de inspanningen van velen.

Dat vertaalt zich dus in dingen als de massabijeenkomsten dat we terug al maanden zien gebeuren, gaat het niet over festivals of feestjes allerhande, dan over overvolle markten en zeedijken, bijeenkomsten in openbare domeinen, solden, manifestaties, etc etc etc...

meer zelfs: na 2 jaar van voorzichtig doen lijkt het nu of bij elk excuus zijn de sluizen geopend en gaat men extra "genieten"... om dan anderhalve week later helaas weer te moeten beseffen dat de dalende lijn terug stijgende is voor wat betreft Coronabesmettingen.... rarara hoe komt dat nu toch?!

Ach, ik heb makkelijk praten, ik ben 65 à 70% introvert... feesten en mensenmassa's zijn sowieso mijn ding niet... ik vermijd het instinctief. Waar de meesten plezier aan beleven is voor mij een opdracht en vaak (want ik heb een normaal leven en gezin) iets dat ik gewoon erbij moet noemen zoals -pakweg- trouwfeesten etc... als het moet dan moet het gewoon...

Maar desondanks snap ik niet dat zoveel mensen zoveel moeite hebben om niet een beetje zélf na te denken en zélf te beslissen.

Dan heb ik het idd. over die kuddedrang. De grote groep doet A, dus ik doe ook A... het resultaat is dan idd. al heel snel dat een globale epidemie die nog niet eens gedaan was(!) alweer vat krijgt omwille van niks anders dan grote groepen mensen die -bewust of onbewust- stoppen met -of nooit beginnen aan- critical thinking. Het behoort nochtans ook tot ons primatenras, meer zelfs, het is het aspect dat ons onderscheidt van andere organismen.

Conclusie is dat de meerderheid mensen ondergemiddeld geschapen is. (en dan heb ik het niet over het voortplantingsorgaan), en/of, dat we ondanks ons brein niet in staat zijn om te weerstaan aan primitieve lokroepen als "feestjeuh!"...

Ps: huur mij gerust in als jouw feestjes te lang duren en je wilt het volk buiten krijgen. :D

[ Voor 4% gewijzigd door PinusRigida op 21-06-2022 14:06 ]

• giantgiantus
PinusRigida schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:55:
Mensen hebben een extreem kort geheugen... (of zijn bizar slecht in het vooruit denken)

...vraag blijft open over wat betreft welk van bovengenoemden de grootste oorzaak is van het alweer toenemen van besmettingen.

Tuurlijk is politiek beleid deel van de oorzaak, het lossen van maatregelen -ergens begrijpelijk- tegen een virus dat ons nu al zo'n 2 jaar quasi gijzelt.

Spijtig dat een organisme met zoveel intellectuele uitschieters, gedoemd is tot het gemiddelde van z'n gezamenlijke intellect, wat ook logisch is, en bij herlezen toegegeven, nogal pretentieus overkomt... maar jammer genoeg meen ik dat ik er geen woord van terug hoef te nemen. Het grote probleem met demografie is statistiek en we zijn het dominante ras op deze aarde maar desondanks -algemeen gezien- niet in staat om onze primitieve sentimenten en instincten achter te laten, ondanks de inspanningen van velen.

Dat vertaalt zich dus in dingen als de massabijeenkomsten dat we terug al maanden zien gebeuren, gaat het niet over festivals of feestjes allerhande, dan over overvolle markten en zeedijken, bijeenkomsten in openbare domeinen allerhande, solden, manifestaties, etc etc etc...

meer zelfs: na 2 jaar van voorzichtig doen lijkt het nu of bij elk excuus zijn de sluizen geopend en gaat men extra "genieten"... om dan anderhalve week later helaas weer te moeten beseffen dat de dalende lijn terug stijgende is voor wat betreft Coronabesmettingen.... rarara hoe komt dat nu toch?!

Ach, ik heb makkelijk praten, ik ben 65 à 70% introvert... feesten en mensenmassa's zijn sowieso mijn ding niet... ik vermijd het instinctief. Waar de meesten plezier aan beleven is voor mij een opdracht en vaak (want ik heb een normaal leven en gezin) iets dat ik gewoon erbij moet noemen zoals -pakweg- trouwfeesten etc... als het moet dan moet het gewoon...

Maar desondanks snap ik niet dat zoveel mensen zoveel moeite hebben om niet een beetje zélf na te denken en zélf te beslissen.

Dan heb ik het idd. over die kuddedrang. De grote groep doet A, dus ik doe ook A... het resultaat is dan idd. al heel snel dat een globale epidemie die nog niet eens gedaan was(!) alweer vat krijgt omwille van niks anders dan grote groepen mensen die -bewust of onbewust- stoppen met -of nooit beginnen aan- critical thinking. Het behoort nochtans ook tot ons primatenras, meer zelfs, het is het aspect dat ons onderscheidt van andere organismen.

Conclusie is dat de meerderheid mensen ondergemiddeld geschapen is. (en dan heb ik het niet over het voortplantingsorgaan), en/of, dat we ondanks ons brein niet in staat zijn om te weerstaan aan primitieve lokroepen als "feestjeuh!"...

Ps: huur mij gerust in als jouw feestjes te lang duren en je wilt het volk buiten krijgen. :D
Misschien een wat boeken over game theory lezen. Helpt om gedrag te verklaren.

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
rik86 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:12:
[...]
Nou ja, als je geen COVID hebt, krijg je ook geen LONG COVID
[...]
Taalkundig heb je natuurlijk gelijk, want in dat geval noemen we het geen long covid, maar uit het RIVM-onderzoek blijkt ook het volgende (bron):
Van de coronapatënten rapporteerde bijna de helft na drie maanden een of meer langdurige klachten, maar die hadden lang niet altijd met de infectie te maken, zo blijkt. Want van de deelnemers in de controlegroep had 26 procent vergelijkbare klachten, terwijl zij geen corona hadden opgelopen. Ernstige vermoeidheid, pijn en cognitieve problemen bijvoorbeeld komen ook onder de algehele bevolking veel voor. De onderzoekers schrijven dat de strenge lockdowns en de coronamaatregelen bovendien bij iedereen lichaam en geest kunnen hebben beïnvloed.

Het komt erop neer, zegt hoogleraar klinische epidemiologie Frits Rosendaal (LUMC), dat van alle mensen met de onderzochte langdurige klachten bij de helft die klachten niet door corona worden veroorzaakt.
Je kunt dus prima dezelfde symptomen ontwikkelen als die van long covid zonder ooit covid gehad te hebben.

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

giantgiantus schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:00:
[...]

Misschien een wat boeken over game theory lezen. Helpt om gedrag te verklaren.
Thanx 4 the tip, al had ik er al over gelezen. Helpt idd. om menselijk verdrag te verklaren: egocentrisch denken en beslissingen maken in functie van het ego...
Niet "typerend" menselijk en ingebakken in elk organisme met een overlevingsinstinct... (behalve kolonievormende sociale dieren waar het belang van het nest instinctief primeert).

Al gaat de theorie natuurlijk verder dan een hond die z'n eten beschermt en wordt het wel wat complexer in het bewust overwegen van het mogelijke gedrag van anderen in een bepaalde situatie alvorens zelf een beslissing te maken... wat het weer typerend primaten maakt. (voor zover we weten).

Ondanks nadruk op het belang van het ego leunt het enorm sterk aan tegen de "kuddedrang" dat ik eerder opperde;
Het komt er op neer dat een individu veel eerder geneigd zal zijn om een keuze te maken die "binnen de norm valt" en dus dezelfde keuze is als die dat de grote meerderheid van een bepaalde groep -waarmee individu zich (tracht te) identificeren/identificeert.

Het individu voelt aan dat het in z'n eigen belang ligt om niet af te wijken van de norm/wil niet gezien worden als buitenstaander, etc... en maakt een 'sociaal aanvaardbare' keuze... als in "je gaat toch niet alleen saai thuis blijven zitten?! kom toch mee, het wordt leuk!!!!"

[ Voor 55% gewijzigd door PinusRigida op 21-06-2022 14:33 ]

• twowheeler
  • Laatst online: 12:50
Ik ben toen ik zou boosteren ziek geworden. En echt goed ziek ook.

Vervolgens dus 3 maanden moeten wachten, maar ik moet zeggen: ik heb eigenlijk niet zo'n zin in die booster. Nadeel voor mij is ook dat een beetje bang ben voor de prik. Ik doe het gewoon liever niet.

Nu lees ik hier en daar dat voor vakantie de laatste prik niet langer dan 9 maanden geleden was, ik "vrees" dus dat ik alsnog moet laten prikken.

Iemand nog tips tegen angst? Eerste prik liggend ging goed, daarom dacht ik: ik doe de 2de weer zittend. Toen ging het meteen weer fout (duizelig etc).

• MTFDarkEagle
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:10
twowheeler schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:24:

Vervolgens dus 3 maanden moeten wachten, maar ik moet zeggen: ik heb eigenlijk niet zo'n zin in die booster. Nadeel voor mij is ook dat een beetje bang ben voor de prik. Ik doe het gewoon liever niet.

Nu lees ik hier en daar dat voor vakantie de laatste prik niet langer dan 9 maanden geleden was, ik "vrees" dus dat ik alsnog moet laten prikken.

Iemand nog tips tegen angst? Eerste prik liggend ging goed, daarom dacht ik: ik doe de 2de weer zittend. Toen ging het meteen weer fout (duizelig etc).
Makkelijk zeggen door iemand zonder prikangst: probeer er in de weg er naar toe (letterlijk én figuurlijk) niet (te veel) over na te denken. Moment supreme, als je een praterige prikker/prikster hebt, blijf beetje over koetjes/kalfjes praten en kijk érgens naar toe, voor je uit dan wel naar de kant waar je niet geprikt wordt.

Kijk bijvoorbeeld naar de architectuur van het gebouw, of de mededeling die daar aan het prikbord is geprikt.. Whatever er dan ook moge zijn.

En doe actief je best om je lichaam te ontspannen. Bijvoorbeeld, ga in je hoofd je lichaamsdelen af en ontspan ze deel voor deel. Eerst je voeten, onderbenen, onderlichaam, rug, armen, etc.. Werkt voor mij althans ook goed om sneller/beter in slaap te vallen :)

Gegroet! Lukas

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14:15

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Daar zullen best wel mensen bereid zijn voor te betalen. :+
PinusRigida schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:13:
Helpt idd. om menselijk verdrag te verklaren: egocentrisch denken en beslissingen maken in functie van het ego...
Gedrag individueel of als groep is wel een stuk meer dan alleen game theorie. Game theorie is vooral bedoeld om er een wiskundig model van gedrag te maken zodat er een uitkomst voorspeld kan worden. Het wordt vooral gebruikt in marketing om de prijs van een product te bepalen die de meeste winst oplevert. Maar ook om uit te zoeken wat de beste manier is om iemand te overtuigen een ander te helpen die in de problemen zit.

Meer on topic: De mens heeft de afgelopen periode zijn gedrag relatief snel veranderd, dat betekent echter nog niet dat het gedrag waar men voorkeur voor heeft weg is. Net zoals iemand die moet afvallen voor een operatie betekent een tijdelijke afwijking van gedrag nog niet dat het gedrag permanent veranderd is.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• TerraGuy

TerraGuy

Dat vertaalt zich dus in dingen als de massabijeenkomsten dat we terug al maanden zien gebeuren, gaat het niet over festivals of feestjes allerhande, dan over overvolle markten en zeedijken, bijeenkomsten in openbare domeinen, solden, manifestaties, etc etc etc...

Voor veel mensen is er meer in het leven dan corona. De rekeningen niet meer kunnen betalen, geen huis kunnen vinden, uitgebuit worden of bedreigd worden in je bestaan (boeren) boeit velen meer dan die verkoudheid of dat griepje dat ze ervaren hebben. Cijfers zijn laag hier. Dat ze stijgen komt door variant numero zoveel, niet zoveel door gedrag. In wonderland Portugal, praktisch het meest gevaccineerde land in Europa waarbij mensen zich zéér goed aan de maatregelen hielden (zelfs als het niet perse hoefde) daalden de besmettingen en ziekenhuisopnames al 4 maanden op een rij niet meer en vertonen vanaf mei weer een zorgelijke stijging. Vaccinatieronde 4 die voor het najaar was gepland wordt nu allerijl uitgerold om de overbelasting van ziekenhuizen tegen te gaan, alhoewel de bult alweer voorbij lijkt. Tegen perfectie aan vaccineren en je strikt aan allerlei maatregelen houden (2 meter afstand houden en overal mondkapjes verplicht in Portugal, lees ik) is geen garantie dat je geen stijgende cijfers gaat ervaren. Dan liever alles open en normaal zoals hier, een kleine bult af en toe en that's it. Het leven gaat weer verder en er zijn andere / grotere problemen :)

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Of je neemt hem gewoon niet... ik heb zelf ook de booster niet genomen (vanwege medische redenen en krijg geen uitzondering).
Dan maar niet (of beperkt) op vakantie, overigens wordt er naar mijn weten nergens actief gecontroleerd en ben laatst ook gewoon de grens over geweest zonder iets. Je ziet alleen wat meer mondkapjes over de grens dan hier in NL.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

yup, wat @MTFDarkEagle zegt... blijf gefocust op je directe omgeving, "grounded" en begin desnoods een conversatie over iets compleet compleet anders (dan de prik zélf)... dan is 't zo gebeurd.

Met de misselijkheid achteraf denk ik niet dat we je kunnen helpen...
Pagina: 1 ... 63 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.