• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:04
Amphiebietje schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:07:
[...]

Jep, uitzonderingen daargelaten heeft iemand die homosexueel is geen overdraagbaar contact met grote aantallen mensen, i.t.t. iemand die besmet is met het coronavirus en denkt maar zijn gangetje te gaan.
die levensstijl ligt overigens weer onder het vergrootglas met de uitbraak van een andere virus-infectie... waar je toch ook wat grotere aantallen mensen in de contacten ziet

[ Voor 7% gewijzigd door brothermaynard op 23-05-2022 08:53 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Kuipers: ambtenaren VWS zullen zich niet meer bemoeien met OMT-adviezen

Vanavond is/was het debat over de inmenging van het ministerie van VWS in de OMT adviezen. Minister Kuipers belooft dat ambtenaren zich niet meer met de adviezen zullen bemoeien, maar tegelijkertijd zegt de minister dat ambtenaren zich nooit bemoeit hebben met diezelfde adviezen. Volgens Kuipers ging het om verduidelijkende vragen, alleen kan hij geen verklaring bieden hoe passages uit deze mailwisselingen letterlijk in de OMT notulen zijn beland.

Diverse Tweede Kamer leden vragen om notulen en geluidsopnames van de OMT overleggen om te weten te komen hoe besluiten tot stand zijn gekomen en of daar invloed is uitgeoefend door het kabinet. Kuipers zegt dat dit niet mogelijk is, alle relevante informatie hieromtrent is gewist. Helaas heeft de Haagse dementie ook al het RIVM bereikt en is hier ook het patroon weer zichtbaar wat zich eerder deze week liet zien rondom de sms-jes van de premier.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
CMD-Snake schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:50:
Kuipers: ambtenaren VWS zullen zich niet meer bemoeien met OMT-adviezen

Vanavond is/was het debat over de inmenging van het ministerie van VWS in de OMT adviezen. Minister Kuipers belooft dat ambtenaren zich niet meer met de adviezen zullen bemoeien, maar tegelijkertijd zegt de minister dat ambtenaren zich nooit bemoeit hebben met diezelfde adviezen. Volgens Kuipers ging het om verduidelijkende vragen, alleen kan hij geen verklaring bieden hoe passages uit deze mailwisselingen letterlijk in de OMT notulen zijn beland.

Diverse Tweede Kamer leden vragen om notulen en geluidsopnames van de OMT overleggen om te weten te komen hoe besluiten tot stand zijn gekomen en of daar invloed is uitgeoefend door het kabinet. Kuipers zegt dat dit niet mogelijk is, alle relevante informatie hieromtrent is gewist. Helaas heeft de Haagse dementie ook al het RIVM bereikt en is hier ook het patroon weer zichtbaar wat zich eerder deze week liet zien rondom de sms-jes van de premier.
In het politieke topic had ik ook een samenvatting staan van het debat. Maar jij, ik en @Mfpower zijn geloof ik de enige die überhaupt nog aandacht besteden hieraan.

Wat tamelijk gek is gezien alle discussie over het OMT de afgelopen twee jaar. Uit het oog uit het hart blijkbaar.

Er wordt evident informatie achtergehouden. Omtzigt noemde in zijn bijdrage in de eerste termijn (hij had het debat aangevraagd) dat een CIO expliciet in maart 2020 heeft opgeroepen tot het inrichten van hotspots voor informatie en het opstellen van selectielijsten, met een expliciete opmerking dat chatberichten ook bewaard moesten blijven.

Maar ja, realtime archiveren hè. Zo weinig geheugen, dan wordt de telefoon traag.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:07
Real schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 00:20:
[...]
In het politieke topic had ik ook een samenvatting staan van het debat. Maar jij, ik en @Mfpower zijn geloof ik de enige die überhaupt nog aandacht besteden hieraan.
Ik volg het nog wel,maar ik hoor verder totaal niets nieuws eerlijk gezegd en post dus ook niet zoveel meer.
Wat tamelijk gek is gezien alle discussie over het OMT de afgelopen twee jaar. Uit het oog uit het hart blijkbaar.

Er wordt evident informatie achtergehouden. Omtzigt noemde in zijn bijdrage in de eerste termijn (hij had het debat aangevraagd) dat een CIO expliciet in maart 2020 heeft opgeroepen tot het inrichten van hotspots voor informatie en het opstellen van selectielijsten, met een expliciete opmerking dat chatberichten ook bewaard moesten blijven.

Maar ja, realtime archiveren hè. Zo weinig geheugen, dan wordt de telefoon traag.
Tuurlijk wordt er wat achter gehouden, maar wat is daar anders aan dat wat er in de hele Rutte-periode is gebeurt? Dingen zijn vergeten, worden zo min mogelijk gearchiveerd en het wordt zo vaag mogelijk gehouden om enig bewijs achteraf te voorkomen. Dit is de standaard werkwijze van deze regering en zolang we stug hetzelfde blijven stemmen gaat dat ook niet veranderen. Net als met dit OMT/VWS verhaal, het is overduidelijk dat er door het VWS is gestuurd in de OMT adviezen, maar daar gaan we geen bewijs van zien en meer dan de huidige 'oplossing' voor de toekomst zul je dan ook niet zien.

[removed]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Real schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 00:20:
[...]

De discussie is gegaan van "Het OMT regeert ons zonder politieke controle" naar "De politiek controleert het OMT" waar allebei slecht zijn.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• redwing
IJzerlijm schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:04:
[...]

De discussie is gegaan van "Het OMT regeert ons zonder politieke controle" naar "De politiek controleert het OMT" waar allebei slecht zijn.
Yup, en het is de politiek die dit beter had moeten doen of anders het OMT had moeten corrigeren (wat werkwijze betreft, niet het onderzoek zelf). Het OMT zou puur met de uitgewerkte feiten moeten komen en wat voorstellen met beschreven voor/nadelen, waarna de politiek de keuze moet maken. En dus niet een politiek die wijst naar het OMT om hun keuzes goed te praten. Wat er ook gebeurt, de politiek is altijd de verantwoordelijke. Het grootste probleem is echter dat onze huidige regering die verantwoordelijkheid niet wil nemen.

[removed]

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Vreemd; vorig jaar rond deze tijd waren NICE en het LCPS het min of meer eens over het aantal patiënten met Corona. Inmiddels beginnen de verschillen vrij absurd te worden: vandaag 346 volgens LCPS, tegen maar liefst 743 aldus NICE.

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
eamelink schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:11:
Vreemd; vorig jaar rond deze tijd waren NICE en het LCPS het min of meer eens over het aantal patiënten met Corona. Inmiddels beginnen de verschillen vrij absurd te worden: vandaag 346 volgens LCPS, tegen maar liefst 743 aldus NICE.
Het beste kan je denk ik hier kijken :

https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames

346 mensen met corona in het ziekenhuis en 24 op de IC. Mooi aantal op de IC.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
eamelink schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 16:11:
Hoe wordt het verschil in data tussen het LCPS en NICE verklaard?
De cijfers van het LCPS worden vaak vergeleken met de cijfers uit de NICE registratie. Echter, de twee dataverzamelingen bevatten verschillende gegevens en dienen andere doelen. Voor LCPS is het belangrijk om inzicht te hebben in het aantal benodigde en bezette COVID- en non-COVID bedden in de ziekenhuizen. Het LCPS heeft dan ook een capaciteitsperspectief en gebruikt hiervoor geaggregeerd informatie die door de RCPS’en worden verzameld. Voor de NICE is het belangrijk om inzicht te hebben in het aantal (nieuwe) COVID-19 patiënten per dag op de IC en in de kliniek en gebruikt hiervoor gegevens op patiëntniveau (BSN). De cijfers van de NICE en de LCPS kunnen dus niet zonder meer met elkaar vergeleken worden aangezien deze cijfers betrekking hebben op andere concepten (patiënt vs bezetting) en niet continue maar met vaste momentopnamen worden verkregen. Daarnaast kan de status van de patiënt (‘nog verdacht’ of ‘inmiddels niet meer positief’) tot verschillen leiden. Zie voor meer informatie over NICE de website van NICE (www.stichting-nice.nl).
Bij NICE wordt dus iedereen met covid geteld, bij LCPS alleen de mensen die door corona in het ziekenhuis liggen.

Ook wel logisch.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• CMD-Snake
KLM mag nieuwe piloten niet vragen naar vaccinatiestatus

Pilotenvakbond VNV heeft het kortgeding om de vaccinatieplicht voor nieuwe KLM piloten gewonnen. Volgens de rechter wegen de belangen van de piloten en sollicitanten voor de functie van piloot zwaarder dan de belangen van de roostermakers van KLM.

KLM komt later vandaag met een reactie op het vonnis.

• Real
  • Niet online
CMD-Snake schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:08:
KLM mag nieuwe piloten niet vragen naar vaccinatiestatus

Pilotenvakbond VNV heeft het kortgeding om de vaccinatieplicht voor nieuwe KLM piloten gewonnen. Volgens de rechter wegen de belangen van de piloten en sollicitanten voor de functie van piloot zwaarder dan de belangen van de roostermakers van KLM.

KLM komt later vandaag met een reactie op het vonnis.
Er staat om een of andere reden in het nieuwsbericht dat het een uitspraak was van het gerechtshof, maar dat klopt uiteraard niet. Het was de kantonrechter. De uitspraak staat hier:

https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBAMS:2022:3029

Piloten moeten zich dus wel laten testen (ro 12) als dat wordt gevraagd. Het ontgaat mij overigens volkomen waarom iemand zich niet zou willen laten vaccineren als dat wel gaat en dus vraag ik me af hoe vaak dit nu een probleem was.

• CMD-Snake
Real schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 13:55:
Het ontgaat mij overigens volkomen waarom iemand zich niet zou willen laten vaccineren als dat wel gaat en dus vraag ik me af hoe vaak dit nu een probleem was.
Het punt is dat de baas er niet naar mag vragen en een sollicitant niet kan weigeren op basis van vaccinatie.

• Real
  • Niet online
CMD-Snake schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 14:52:
[...]
Het punt is dat de baas er niet naar mag vragen en een sollicitant niet kan weigeren op basis van vaccinatie.
Zo algemeen kun je deze uitspraak niet trekken. Het gaat om een kort geding in dit specifieke geval, een bodemprocedure of appel volgt wellicht nog.

Maar ik vraag me vooral af wat mensen er nu toch van weerhoudt om zich niet te willen laten vaccineren en hoe vaak dat dan gebeurt. Even de overduidelijke argumenten waarbij vaccineren niet mogelijk is daargelaten.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:03
Ik denk dat je die eindeloze discussie wel in de vorige coronadeeltjes kan vinden. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-10 17:22
Real schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:35:
[...]

Zo algemeen kun je deze uitspraak niet trekken. Het gaat om een kort geding in dit specifieke geval, een bodemprocedure of appel volgt wellicht nog.

Maar ik vraag me vooral af wat mensen er nu toch van weerhoudt om zich niet te willen laten vaccineren en hoe vaak dat dan gebeurt. Even de overduidelijke argumenten waarbij vaccineren niet mogelijk is daargelaten.
En dan vooral voor een piloot. Niet de minste opleiding, daar wil je een rationeel denkend iemand achter het stuur hebben, geen ontkenner of complotdenker.

• loonatick78
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-11 16:53
Emgeebee schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 16:47:
[...]

En dan vooral voor een piloot. Niet de minste opleiding, daar wil je een rationeel denkend iemand achter het stuur hebben, geen ontkenner of complotdenker.
Alsof iedereen die geen vaccin genomen heeft onder die twee noemers valt!?! 8)7 8)7

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:03
Wat is er rationeel aan om naar de medische status van iemand te vragen? Glijdende schaal natuurlijk (hoewel, de laatste twee jaar laat zien dat niks meer zeker is), maar dit kan natuurlijk op wel meer fronten toegepast worden. Dat is bv gelijk ook de hele reden waarom de vaccinatieplicht op kinderdagverblijven e.d. onlangs gesneuveld is. Door het toevoegen van Coronavaccins ging dit opeens niet meer voor enkel kinderziektes gelden, maar moest ook het personeel verplicht meedoen. Dit was bij de behandeling in de Tweede Kamer nooit voorzien, want dat was allemaal pre-corona. De vorige pandemie van de Mexicaanse Griep had ook een veel beperktere scope qua vaccinatie.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:37

Dennis1812

Amateur prutser

We vragen al tientallen jaren naar bijvoorbeeld Hepatitis B vaccinatie in de zorg. Dat is wel rationeel?
Maar een covid vaccinatie wordt irrationeel?

Die piloot heeft zich gewoon te laten vaccineren als hij wil vliegen. Of te testen.
Zeker naar landen waar dat van hem gevraagd wordt.
Of hij kan in zn vliegtuig wachten om terug te vliegen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:17
Waarschijnlijk om dezelfde reden dat ik nog steeds bijna wekelijks een krantje door de brievenbus geduwd krijg over Poetin en Trump die samen op het punt staan de WEF in de bak te gooien voor genocide middels corona vaccins en dat de oorlog in Oekraïne daarom door de WEF is opgestart.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Real
  • Niet online
ph4ge schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 18:32:
[...]
Waarschijnlijk om dezelfde reden dat ik nog steeds bijna wekelijks een krantje door de brievenbus geduwd krijg over Poetin en Trump die samen op het punt staan de WEF in de bak te gooien voor genocide middels corona vaccins en dat de oorlog in Oekraïne daarom door de WEF is opgestart.
Piloten?

• CMD-Snake
Nee, het was al zo in Nederland dat een werkgever de sollicitant of werknemer niet mag vragen naar medische zaken.
Vragen tijdens sollicitatie over uw gezondheid
De werkgever mag niet vragen naar uw gezondheid of uw ziekteverzuim bij uw vorige werkgever. Vragen over uw gezondheid mogen alleen worden gesteld tijdens een aanstellingskeuring (medische keuring). Deze medische keuring is maar voor enkele functies toegestaan. Als u voor de functie een medische keuring moet ondergaan, moet dit in de vacature staan.

In bepaalde gevallen moet u tijdens de sollicitatieprocedure uw werkgever informeren over uw gezondheid. Deze meldingsplicht geldt alleen als uw medische klachten problemen kunnen geven tijdens het werk. Als u zwanger bent, hoeft u dit niet te vertellen.
(Rijksoverheid)

Indien er een medische keuring voor een beroep nodig is dan gebeurt dit via een bedrijfsarts welke alleen het oordeel geschikt of ongeschikt doorgeeft naar de (potentiële) werkgever. De details van de keuring krijgt de werkgever nooit te zien.

Voor corona is hier geen uitzondering.

Mocht je die uitzondering graag wel zien, dan moet je even wachten of het minister Kuipers het lukt zijn nieuwe versie van de Wpg door de Tweede Kamer te loodsen. Deze bevat een uitbreiding voor de coronapas zodat werkgevers hier ook naar mogen vragen en actie mogen ondernemen tegen werknemers die er geen (kunnen) tonen.

• Real
  • Niet online
CMD-Snake schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:23:
[...]
Nee, het was al zo in Nederland dat een werkgever de sollicitant of werknemer niet mag vragen naar medische zaken.
In ro 11 noemt de rechter expliciet:
11. Een dergelijke inbreuk kan onder omstandigheden gerechtvaardigd zijn.
Maar het ging hier ook helemaal niet over een werkgever of een 'baas'. Het betrof een aanname-procedure.

• CMD-Snake
Real schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:31:
Maar het ging hier ook helemaal niet over een werkgever of een 'baas'. Het betrof een aanname-procedure.
De rechter bevestigde de geldende mores. Een sollicitant mag niet naar medische gesteldheid gevraagd worden, ook coronavaccinaties vallen daar onder.

• Real
  • Niet online
CMD-Snake schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:32:
[...]
De rechter bevestigde de geldende mores. Een sollicitant mag niet naar medische gesteldheid gevraagd worden, ook coronavaccinaties vallen daar onder.
Heb je het vonnis ook gelezen?
Gekeken dient te worden naar het legitieme doel, of het middel om dat doel te bereiken geschikt is, en of wordt voldaan aan het proportionaliteits- en subsidiariteitscriterium: “Bij de beantwoording van de vraag of een dergelijke inbreuk gerechtvaardigd is, dient te worden onderzocht of de inbreuk makende handeling een legitiem doel dient en of zij een geschikt middel is om dat doel te bereiken (het noodzakelijkheidscriterium); voorts moet worden onderzocht of de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de werknemer evenredig is in verhouding tot het belang van de werkgever bij het bereiken van het beoogde doel (het proportionaliteitscriterium), en of de werkgever dat doel redelijkerwijs op een minder ingrijpende wijze kon bereiken (het subsidiariteitscriterium)”
Daar staat dus overduidelijk niet: 'Een sollicitant mag niet naar medische gesteldheid gevraagd worden, ook coronavaccinaties vallen daar onder.'

• CMD-Snake
Real schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 19:50:
Heb je het vonnis ook gelezen?
Ja, dat heb ik. Het belang van de sollicitant gaat boven het belang van de KLM. Er staat vrij vertaald wat we dus altijd al gehanteerd hebben met betrekking tot het delen van medische gegevens tijden sollicitaties, de privacy van medische gegevens weegt zwaarder dan die van de potentiële werkgever en hier kan enkel van afgeweken worden in zeer beperkte gevallen die wettelijk zijn bepaald.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Even verder gekeken. Als deze uitspraak gaat gelden voor iedereen krijgen we in de zorg nog een fors probleem.

Van elke medewerker is het Hep B vaccinatie bewijs + titer vastgelegd. De zeer zeldzame weigeraars staan vastgelegd of zijn vaak niet aangenomen.
De enkele non responder is ook vastgelegd met beleid wat er moet gebeuren bij bloed-bloed enzo.

Oftewel allemaal vaccinatie statussen die je moet overleggen bij een sollicitatie. Dat moet dus vernietigd gaan worden?

Mag dan de werkgever nog wel voorzien in dat traject voor nieuwe leerlingen? Want dan weten ze dus dat die leerlingen gevaccineerd zijn.

Of is deze uitspraak enkel van toepassing op de zeurende piloten?

• CMD-Snake
Dennis1812 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:03:
Even verder gekeken. Als deze uitspraak gaat gelden voor iedereen krijgen we in de zorg nog een fors probleem.

Van elke medewerker is het Hep B vaccinatie bewijs + titer vastgelegd. De zeer zeldzame weigeraars staan vastgelegd of zijn vaak niet aangenomen.
De enkele non responder is ook vastgelegd met beleid wat er moet gebeuren bij bloed-bloed enzo.

Oftewel allemaal vaccinatie statussen die je moet overleggen bij een sollicitatie. Dat moet dus vernietigd gaan worden?

Mag dan de werkgever nog wel voorzien in dat traject voor nieuwe leerlingen? Want dan weten ze dus dat die leerlingen gevaccineerd zijn.

Of is deze uitspraak enkel van toepassing op de zeurende piloten?
Voor hepatitis-B is het niet zo zwart-wit als je voorstelt:
Hoe zit het dan bij hepatitis B, zult u zich afvragen. Daar geldt toch wel een vaccinatieplicht? Nee, ook daar niet. De werkgever is op grond van Arbowetgeving wel verplicht u een hepatitis-B vaccinatie aan te bieden. Ook mag hij niet-gevaccineerde zorgmedewerkers verbieden risicovolle werkzaamheden te doen door ze ander passend werk te laten verrichten. Maar de hepatitis B-vaccinatie verplichten: ook dat mag niet.
(KNMG)
Hepatitis B vaccinatie en Arbeid. Hepatitis B-vaccinatie is in eerste instantie bedoeld om de werknemer zelf te beschermen. Bij medewerkers in de gezondheidszorg speelt ook het belang van de patiënt mee. Een patiënt mag tijdens een medische ingreep niet worden besmet met bijvoorbeeld het hepatitis B-virus. In die situatie is de werknemer medeverantwoordelijk.

De verplichting van de werkgever om vaccinatie aan te bieden staat omschreven in wettekst van het Europese besluit biologische agentia van september 2000 over vaccinatie en de gewijzigde richtlijn van 3 juni 2020. De vaccinatiekosten zijn voor rekening van de werkgever.

De werknemer is echter niet verplicht het aanbod voor vaccinatie te accepteren. Nederland kent geen wettelijke basis voor een vaccinatieplicht. Dit is namelijk in strijd met het grondrecht van de onaantastbaarheid van het menselijk lichaam (Grondwet, artikel 11).
(bron)

De werkgever is dus verplicht de hepatitis-B vaccinatie aan te bieden, de werknemer is vrij om te weigeren. Of die weigering dan betekent dat een werknemer bepaalde taken niet kan uitvoeren is aan de werkgever.

Ik kan niets vinden of een werkgever, in dit geval een zorginstelling, deze data mag verwerken. Het bewijs valt dan mogelijk onder de algemene wetgeving dat een werkgever niet medische gegevens van het personeel mag verwerken. Indien het al kan zal dit dus via een bedrijfsarts moeten lopen.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Het wordt verwerkt. Overal waar ik tot nu toe gewerkt heb is het gevraagd en geregistreerd bij HR. Komt geen arts aan te pas.

En neem je hem niet krijg je dus je ontslag. Staat in jouw stukje iets over passend werk. Tja, die handelingen horen erbij. En ook als je in een nachtdienst alleen staat moet de patiënt geholpen worden.
Zonder kan/mag je niet werken.

Tenzij je dus non responder ben. Dan is dat ook volledig geregistreerd etc.

Corona vaccinatie kan prima diezelfde status krijgen. Je beschermd je medewerker en zijn patiënten ermee.

[ Voor 5% gewijzigd door Dennis1812 op 02-06-2022 21:46 ]

• CMD-Snake
Dennis1812 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:46:
Het wordt verwerkt. Overal waar ik tot nu toe gewerkt heb is het gevraagd en geregistreerd bij HR. Komt geen arts aan te pas.

En neem je hem niet krijg je dus je ontslag. Staat in jouw stukje iets over passend werk. Tja, die handelingen horen erbij. En ook als je in een nachtdienst alleen staat moet de patiënt geholpen worden.
Zonder kan/mag je niet werken.
Dat een werkgever iets maakt natuurlijk niet meteen dat het mag. Ik kan zo snel in elk geval niet een uitzondering hiervoor vinden bij de Rijksoverheid dat een zorginstelling dit mag verwerken. Ontslag hierom lijkt als ik de KNMG mag geloven ook niet zo vanzelfsprekend, althans het kan in het arbeidsrecht geen enkeltje naar de uitgang worden. Mocht je wel linkjes hebben naar de relevante wet- en regelgeving dan lees ik die graag.

Een zweem van verplichting rondom corona vaccinaties lijkt nog moeilijk te zijn. Een wet van D66 rondom het mogen weigeren van ongevaccineerde kinderen in de opvang leidde al tot een hoop problemen ineens. De wet werd voor corona aangenomen in de Tweede Kamer zonder al te veel moeite, na twee jaar corona stemde enkel D66 nog voor in de Eerste Kamer.

In elk geval hoopt Kuipers op nieuwe ronde en nieuwe kansen met zijn aangepast Wpg in het najaar.

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-11 16:21

Mfpower

In dubio

Daar gaan we weer: 10 miljoen besmettingen verwacht vanaf september. https://www.rtlnieuws.nl/...olksgezondheid-vaccinatie

Over de pas wordt niet gesproken, lockdowns worden niet uitgesloten maar er wordt wel beter gemonitord. Juist.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Mfpower schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:57:
Daar gaan we weer: 10 miljoen besmettingen verwacht vanaf september. https://www.rtlnieuws.nl/...olksgezondheid-vaccinatie

Over de pas wordt niet gesproken, lockdowns worden niet uitgesloten maar er wordt wel beter gemonitord. Juist.
Logisch vind ik. We krijgen het toch allemaal wel een paar keer.

Zo min mogelijk maatregelen is nu gewoon het doel. Inperking van het aantal besmettingen is geen doel meer. Hoe meer besmettingen hoe beter we er bij volgende golven voor staan.

Bij mij is het draagvlak voor nieuwe maatregelen ook compleet weg.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:54

Ik denk als kuipers het woord lockdown daadwerkelijk in mond gaat nemen de 'pleuris' echt uitbreekt. Dit gaan we echt niet nog een keer doen...

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-11 00:02
stylezzz schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:46:
[...]

Ik denk als kuipers het woord lockdown daadwerkelijk in mond gaat nemen de 'pleuris' echt uitbreekt. Dit gaan we echt niet nog een keer doen...
Inderdaad. Lekker de oudjes boosteren tot ze een ons wegen, maar laat a.u.b. de maatschappij gewoon open.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter

Uit dat artikel:
De minister geeft aan dat het nu wat rustiger is, maar hij verwacht dat corona vanaf september weer terugkeert. "Als je 6 miljoen besmettingen zonder maatregelen hebt gehad in drie maanden, dan is het niet vreemd om er rekening mee te houden dat je een veelvoud daarvan, misschien wel 10 miljoen besmettingen, kan krijgen van september tot april volgend jaar."
Hij zou wel gek zijn om iets uit te sluiten, aangezien hij natuurlijk niet in de toekomst kan kijken. Maar volgens mij worden die 10 miljoen besmetting hier helemaal niet als die zogenaamde bangmaker ingezet, maar juist als een soort geruststelling: sinds omikron na de winterlockdown hebben we praktisch geen maatregelen meer gehad, bij die 6 mio besmettingen dus. Anderhalf keer zoveel in een twee keer zo lange periode…

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Pfft, wat wij hadden was de pussy variant.
Als je wil weten wat een echte lockdown is, moet je iemand in Shanghai vragen ;)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• CMD-Snake
YakuzA schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:14:
Als je wil weten wat een echte lockdown is, moet je iemand in Shanghai vragen ;)
Laten we ze dan maar ook vragen of die lockdown nu werkt.
De houding van het kabinet is schizofreen. Ze willen nu dat de samenleving het probleem oplost mocht het zover komen, terwijl in de achtergrond Kuipers zijn bevoegdheden uit de Twm in de Wpg wil rommelen plus nog een uitbreiding die hij niet kreeg in de Twm. Waarom nog meer mogelijkheden voor de minister als hij zegt dat hij zich er niet meer mee wil bemoeien?

Vandaag is er besloten door Kuipers dat er een nieuwe instantie nodig is om de volgende pandemie te bestrijden: Landelijke Functionaliteit Infectieziektebestrijding (LFI). Het LFI zal deel uitmaken van het RIVM en samenwerken met alle reeds bestaande organisaties door het land die voorheen ook meededen. Haagse stroomlijning is het organogram verdubbelen in grootte. :+

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CMD-Snake schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:32:
[...]
Laten we ze dan maar ook vragen of die lockdown nu werkt.
De lockdown werkt prima, in een maandje hebben ze het aantal cases goed weten te verminderen. Zelfs met Omicron werken lockdowns (y)

De humanitaire kant van hun uitvoering is wat minder, maar tegen Covid werkt het prima.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 03-06-2022 17:42 ]

PSN

• CMD-Snake
YakuzA schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:41:
De lockdown werkt prima, in een maandje hebben ze het aantal cases goed weten te verminderen. Zelfs met Omicron werken lockdowns (y)
Ik geloof geen snars van de getallen van de Chinese overheid. Hun lockdowns waren nu zo langdurig en wreed dat zelfs de bevolking van steden begon te protesteren. Een deel van het protest wist zelfs hun internetcensuur kortstondig te overwinnen. Dan moet het wel echt bar zijn wil dat gebeuren in China. Daarna verklaarde de Chinese overheid de lockdowns tot een succes en ging men versoepelen. Vermoedelijk niet zozeer omdat het effect behaald is, maar meer omdat zelfs China hier aan de grens van hun kunnen kwam om de bevolking in het gareel te houden.

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:10

RayNbow

Kirika <3

Dutchy007 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:54:
[...] maar laat a.u.b. de maatschappij gewoon open.
De maatschappij, dat ben ik.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• stylezzz
YakuzA schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:14:
[...]

Pfft, wat wij hadden was de pussy variant.
Haha.. ja die chinezen weten wel van wanten. Toch was ik het wel helemaal beu met die laatste lockdown in december...

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
[...]

De vorige keer was het, terugkijkend, al twijfelachtig of het middel niet erger was dan de kwaal (rekening houdend met alle psychische problemen die de lockdown creëerden).

Die balans is met de aanwezigheid van vaccins zeker duidelijk. Je kan een lockdown nu niet fatsoenlijk meer inzetten, aangezien er een effectieve manier is om beschermd te zijn.

Geef risicogroepen een booster, dan zou er geen probleem mogen zijn.

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:32

Shabbaman

Got love?

42erik schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:03:
Geef risicogroepen een booster, dan zou er geen probleem mogen zijn.
50% van de bevolking heeft een booster gekregen, bij 18+ is dat 61%. Met enkel risicogroepen vaccineren kom je er niet. Althans, hangt ervan af wat je doel is. Met 50% booster kwamen we op 300 ziekenhuisopnames per dag, nu de R weer boven de 1 komt (overigens, ruim voordat de r in de maand zit) zitten we net onder de 50 opnames per dag. 15% ziekteverzuim lijkt me geen lolletje, maar 300 opnames per dag ook niet.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Rockvee2
  • Niet online
Dutchy007 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:54:
[...]

Inderdaad. Lekker de oudjes boosteren tot ze een ons wegen, maar laat a.u.b. de maatschappij gewoon open.
Helaas kom je er dan niet, er zijn ook genoeg niet-ouderen die er ziek van worden.

Maar om alles weer dicht te gooien, nee.. dat is ook geen oplossing...heb geen idee wat de perfecte oplossing is.

• 42erik
  • Niet online
Shabbaman schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:25:
[...]

50% van de bevolking heeft een booster gekregen, bij 18+ is dat 61%. Met enkel risicogroepen vaccineren kom je er niet. Althans, hangt ervan af wat je doel is. Met 50% booster kwamen we op 300 ziekenhuisopnames per dag, nu de R weer boven de 1 komt (overigens, ruim voordat de r in de maand zit) zitten we net onder de 50 opnames per dag. 15% ziekteverzuim lijkt me geen lolletje, maar 300 opnames per dag ook niet.
Doel is geen lockdown en tegelijk een zorg die niet uitgeteld wordt.

Gezien de hoge effectiviteit, is de kans om met een booster de zorg te belasten uitermate klein

• brothermaynard
Shabbaman schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 12:25:
[...]

Die r> 1 komt wrsch door de introductie van die nieuwe omicron varianten, welke ook in Zuid-Afrika een korte golf hebben veroorzaakt.
Zie de curve in deze tweet.

https://twitter.com/shabi...&t=R6PaR11T2dfjdXzAeVdDQw

En

https://twitter.com/piete...&t=R6PaR11T2dfjdXzAeVdDQw

Dus tenzij er een ernstige variant opduikt, gaan nu de cijfers omhoog, maar gaan we weinig problemen tegemoet komende maanden. Wat de winter brengt weet nog niemand, maar lijkt erop dat we een nieuwe loot aan de verkoudheid virus boom hebben

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:47

NMH

Moderator General Chat
Ik zie af en toe berichten langskomen dat de ziekenhuizen nog steeds niet echt toe komen aan de inhaalzorg (ja, de zorg die toenmalig minster van Ark nog in 2021 dacht in tehalen). Nu ligt er een suggestie om Duitse ziekenhuizen daarvoor in te zetten, maar volgens Kuipers moeten de Nederlandse ziekenhuizen eerst zelf er maar wat harder aan trekken:
De Nederlandse ziekenhuizen moeten eerst zelf een tandje bij zetten om de wachtlijsten weg te werken voordat hulp uit Duitsland aan bod komt. Dat zegt minister Kuipers van Volksgezondheid. [...] Kuipers: "Er is nu geen covid, het is geen griepseizoen en het is ook nog geen vakantie. De ziekenhuizen moeten nu vol draaien."
Ik kreeg nu eigenlijk niet de indruk dat er nog zo veel rek in zat eigenlijk, met het personeelstekort dat alleen maar is toegenomen sinds corona. Daarnaast begint het vakantieseizoen over een maand al en daarna begint het coronaseizoen weer zo'n beetje, dus het dalseizoen wat hij schetst duurt sowieso niet lang meer.

• brothermaynard
NMH schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:43:
Ik zie af en toe berichten langskomen dat de ziekenhuizen nog steeds niet echt toe komen aan de inhaalzorg (ja, de zorg die toenmalig minster van Ark nog in 2021 dacht in tehalen). Nu ligt er een suggestie om Duitse ziekenhuizen daarvoor in te zetten, maar volgens Kuipers moeten de Nederlandse ziekenhuizen eerst zelf er maar wat harder aan trekken:

[...]

Ik kreeg nu eigenlijk niet de indruk dat er nog zo veel rek in zat eigenlijk, met het personeelstekort dat alleen maar is toegenomen sinds corona. Daarnaast begint het vakantieseizoen over een maand al en daarna begint het coronaseizoen weer zo'n beetje, dus het dalseizoen wat hij schetst duurt sowieso niet lang meer.
De rek is er in de zorg wel uit ja. Er ‘harder aanctrekken’ lijkt me niet heel haalbaar

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Oke, ik ben vertrokken uit het ziekenhuis. Mede door corona.
Maar waar ik nu werk hebben we ook al enorme tekorten. Net als elke andere werkplek als verpleegkundige.

Komt Kuipers dan meedraaien? Inclusief alle extra diensten en alle neventaken.
Met dit soort uitspraken maakt hij zich verre van populair. Achterlijke elitaire lul.
Alsof we al jaren op ons gat zitten.

Verder is t zomer vakantie seizoen bij ons al begonnen inmiddels...

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Dennis1812 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:55:
Maar waar ik nu werk hebben we ook al enorme tekorten. Net als elke andere werkplek als verpleegkundige.

Met dit soort uitspraken maakt hij zich verre van populair. Achterlijke elitaire lul.

Wel bijzonder. Had persoonlijk het idee dat Kuipers wel iets dichter bij de realiteit zou staan dan De Jonge door zijn eigen achtergrond in de ziekenhuizen.
Maar daarvan laat hij niet veel blijken.

PSN

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Sorry voor mijn lichtelijk door emotie gestuurde reactie mogelijk trouwens.

Met dit uitspraken wordt ik alleen nogal snel nogal boos.
Het is ook behoorlijk demotiverend om nog extra diensten te gaan draaien. Het is toch niet goed voor meneer Kuipers. Hoe hard je ook werkt.

Het loont niet in salaris en ook niet in waardering blijkt maar weer.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:42

Wok

Dakloos...

YakuzA schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:56:
[...]

Wel bijzonder. Had persoonlijk het idee dat Kuipers wel iets dichter bij de realiteit zou staan dan De Jonge door zijn eigen achtergrond in de ziekenhuizen.
Eenmaal op het pluche, kan het plebs ongezien de t*fus krijgen... Wat dat betreft past-ie prima in Den Haag :/ :(

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• redwing
Dennis1812 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:02:

Het is ook behoorlijk demotiverend om nog extra diensten te gaan draaien. Het is toch niet goed voor meneer Kuipers. Hoe hard je ook werkt.

Och, compleet begrijpelijk. Ik krijg dat gevoel al als ik zoiets lees en ik heb verder niets met de zorg te maken. Maar hoe kun je nu nog aankomen met te zeggen dat de zorg maar even wat harder moet doorwerken :? Het enige wat ie hiermee bereikt is dat er nog meer personeel opstapt, zonder support zal het ten slotte toch niet beter worden. En als zelfs Kuipers, die er toch genoeg persoonlijke ervaring mee heeft, zodra hij in de politiek zit zulke dingen roept weet je al genoeg. Schijnbaar willen ze van de hele zorg af of zo?

[removed]

Verwijderd

Dennis1812 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:02:

Hoe ik het zie, heb je een hele simpele keuze.

Óf verder gaan op dezelfde voet als de afgelopen jaren, en kappen met je gezeur.
Óf je gaat je per ommegaande verenigen met je collega’s, met de vuist op tafel slaan en afdwingen waar jij (en, in het verlengde, de samenleving) recht op hebt en nodig hebt om fatsoenlijk je werk te kunnen doen. Geef geen millimeter ruimte totdat je hebt wat je wilt. Wat gaan ze jullie nou flikken?

Bovenstaande geldt ook voor leraren, politieagenten, whatever. Stop in hemelsnaam met al dat zinloze gezeik en geklaag en ga je recht halen.

Het is echt niet ingewikkelder dan dit. Wij, het volk, zijn de baas in Nederland. Er worden miljarden uitgetrokken om de wereld te redden van fictieve stikstofmonsters, en er staan nog veel meer centjes (onze centen) klaar voor allemaal prachtige Green Deals of Digitale ID systemen om iedereen en z’n moeder 24/7 te kunnen volgen. Ondertussen zien we dat er de afgelopen jaren aan elke pilaar van de samenleving is gezaagd. Het is niet meer uit te leggen dat de geldkraan rijkelijk vloeit om iedereen aan de hybride warmtepomp te dwingen normeren, maar ondertussen een griep seizoen voldoende is om de Nederlandse zorg tot op haar knieën te krijgen.

Zeg het maar.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Als het covidseizoen nu niet al begint:

https://www.nu.nl/coronav...in-drie-maanden-weer.html

Eerlijk gezegd krijg ik, gebaseerd op de ontwikkelingen in andere landen, stevig de indruk dat "Covid is seizoensgebonden" net zo'n broodje aap verhaal is als "kinderen krijgen het niet", "natuurlijke immuniteit", etc. :/

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

YakuzA schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 20:56:
[...]

Het enige wat belangrijk voor hem is, is zijn loopbaan. Dat was al direct zichtbaar toen hij minister werd en plotseling een heel andere toon aanzette dan in zijn vorige positie.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

redwing schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 21:05:
[...]

Och, compleet begrijpelijk. Ik krijg dat gevoel al als ik zoiets lees en ik heb verder niets met de zorg te maken. Maar hoe kun je nu nog aankomen met te zeggen dat de zorg maar even wat harder moet doorwerken :? Het enige wat ie hiermee bereikt is dat er nog meer personeel opstapt, zonder support zal het ten slotte toch niet beter worden. En als zelfs Kuipers, die er toch genoeg persoonlijke ervaring mee heeft, zodra hij in de politiek zit zulke dingen roept weet je al genoeg. Schijnbaar willen ze van de hele zorg af of zo?
100% private zorg naar voorbeeld Republikeinse Partij idealen (/idioterie) VS. Goed voor de staatskas en 100% verantwoordelijkheid van de burger. Als je het niet kan betalen, is het je eigen schuld. :r

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Verwijderd schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 22:59:
[...]

Hoe ik het zie, heb je een hele simpele keuze.

Óf verder gaan op dezelfde voet als de afgelopen jaren, en kappen met je gezeur.
Óf je gaat je per ommegaande verenigen met je collega’s, met de vuist op tafel slaan en afdwingen waar jij (en, in het verlengde, de samenleving) recht op hebt en nodig hebt om fatsoenlijk je werk te kunnen doen. Geef geen millimeter ruimte totdat je hebt wat je wilt. Wat gaan ze jullie nou flikken?

Bovenstaande geldt ook voor leraren, politieagenten, whatever. Stop in hemelsnaam met al dat zinloze gezeik en geklaag en ga je recht halen.

Het is echt niet ingewikkelder dan dit. Wij, het volk, zijn de baas in Nederland. Er worden miljarden uitgetrokken om de wereld te redden van fictieve stikstofmonsters, en er staan nog veel meer centjes (onze centen) klaar voor allemaal prachtige Green Deals of Digitale ID systemen om iedereen en z’n moeder 24/7 te kunnen volgen. Ondertussen zien we dat er de afgelopen jaren aan elke pilaar van de samenleving is gezaagd. Het is niet meer uit te leggen dat de geldkraan rijkelijk vloeit om iedereen aan de hybride warmtepomp te dwingen normeren, maar ondertussen een griep seizoen voldoende is om de Nederlandse zorg tot op haar knieën te krijgen.

Zeg het maar.
Die ruimte is voor leraren/Schiphol medewerkers etc veel makkelijker te pakken.
Wij mogen vanuit de wet niet staken. Acute zorg moet doordraaien. Het enige wat men zou kunnen doen is electieve OKs uitstellen en electieve onderzoeken uitstellen.

We mogen simpelweg niet zeggen dat we geen zorg meer leveren.
Mooi bericht, maar kuipers weet ook prima dat wij niet mogen staken.

Zelfde voor de politie. Die kunnen stiptheidsacties doen en stoppen met doelloze bonnen te schrijven. Maar compleet t werk plat leggen mogen ze ook niet. Noodhulp moet doorgaan.

En dat dat door moet gaan is niet mijn visie of mening. Dat is wettelijk vastgelegd.
Wees maar blij toe dat dat zo geregeld is trouwens. Kost veel levens anders.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Dennis1812 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:04:
[...]

Die ruimte is voor leraren/Schiphol medewerkers etc veel makkelijker te pakken.
Wij mogen vanuit de wet niet staken. Acute zorg moet doordraaien. Het enige wat men zou kunnen doen is electieve OKs uitstellen en electieve onderzoeken uitstellen.

We mogen simpelweg niet zeggen dat we geen zorg meer leveren.
Mooi bericht, maar kuipers weet ook prima dat wij niet mogen staken.

Zelfde voor de politie. Die kunnen stiptheidsacties doen en stoppen met doelloze bonnen te schrijven. Maar compleet t werk plat leggen mogen ze ook niet. Noodhulp moet doorgaan.

En dat dat door moet gaan is niet mijn visie of mening. Dat is wettelijk vastgelegd.
Wees maar blij toe dat dat zo geregeld is trouwens. Kost veel levens anders.
Was het ook maar duidelijk bij Kuipers en anderen dat een omgevallen zorg ook veel levens kost...waarschijnlijk veel meer dan een staking, trouwens :X

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:47

NMH

Moderator General Chat
Ik moest toch weer even denken aan deze post van begin dit jaar:
LZ86 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:12:
Iedereen die denkt dat Kuipers een verademing gaat zijn als ziekenhuisman tegenover de Jonge zal van een koude kermis thuis gaan komen vrees ik.

Die man is in het Erasmus ook al verguisd en is grote fan van marktwerking in de zorg.
Verder geen persoonlijke ervaring, dus ik kan alleen maar afgaan op "horen zeggen". :)

• ijdod
  • Laatst online: 22:44

Werd Kuipers niet eerder op de afdeling waar hij werkzaam was ook al redelijk uitgekost? Dat meen ik me van eerdere berichtgeving (en andere geluiden zowel hier als op mijn werk) te herinneren. (leest nu de post van @NMH pas... dat dus idd).

En wat staken betreft: dat zit niet echt in zorgmedewerkers. En daar wordt al decennia misbruik van gemaakt. Suggereer dat het de patient raakt en ze gaan weer aan het werk. Geef ze een fooi (zie laatste CAO UMC) en ze gaan weer aan het werk.

[ Voor 16% gewijzigd door ijdod op 10-06-2022 15:13 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:12

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

[...]

Wat denkt zo'n Kuipers dan? Dat ze zitten te duimendraaien in het ziekenhuis? Los van de werkelijkheid die man :{ Dikke FU naar iedere werkende in de zkh-zorg dit soort uitspraken.

Do { Ping } while ( LOL )

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

NMH schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 14:04:
Verder geen persoonlijke ervaring, dus ik kan alleen maar afgaan op "horen zeggen". :)
ijdod schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 15:08:
Werd Kuipers niet eerder op de afdeling waar hij werkzaam was ook al redelijk uitgekost?
offtopic:
Ik heb van 1998-2007 intensief met hem gewerkt, eerst als postdoc op de VU en daarna als staflid op de MDL van het Erasmus MC waar hij afdelingshoofd was. Ik heb ooit zijn emails gered toen IT het opgaf :p . Dat uitgekotst geloof ik niet zo, niet meer dan welke voorzitter van de raad van bestuur. Je zult het nooit voor iedereen goed doen, en je hoort vooral de klagers. Een afdeling vol met medisch specialisten die zichzelf allemaal als het toekomstig afdelingshoofd zien, dat is een slangenkuil en een mooi experiment waar het slechtste in mensen zichtbaar wordt. Hij zorgt altijd goed voor zichzelf, maar alhoewel ik vaak genoeg zijn slechte kanten heb gezien, zal hij het hier altijd verkeerd doen; teveel vooroordelen. Dat gezegd hebbende, ik ga hem niet verdedigen voor dit specifieke geval, het was een domme opmerking en als minister moet je beter nadenken.

[ Voor 21% gewijzigd door gambieter op 11-06-2022 02:45 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• ijdod
offtopic:
@gambieter het ging toen volgens mij over uitspraken die hij deed waar de EMC werkvloer een hoog WTF? gehalte over had; net as nu dus. Wellicht was uitgekotst te zwaar verwoord. Het help niet dat ik niet veel vertrouwen heb in medici die het bestuur ingaan. Iets met schoenmakers en leest en zo. En ervaring met Levi….

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 11:50

Barrycade

Through the...

Wellicht is uit je bubbel stappen verhelderend om het van de andere kant te zien?

Denk dat gezien dit dossier voor meerdere partijen geldt.

• CMD-Snake
Coronaplan kabinet: sectoren moeten algemene maatregelen voorkomen

Ondernemend Nederland moet zichzelf pijn doen zodat Kuipers ze geen pijn hoeft te doen. Daar komt het wel een beetje op neer.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:33
CMD-Snake schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:27:

Ondernemend Nederland moet zichzelf pijn doen zodat Kuipers ze geen pijn hoeft te doen. Daar komt het wel een beetje op neer.
Waar haalt het kabinet het waanidee vandaan dat dit soort eigen verantwoordelijkheid gaat werken? We hebben de afgelopen jaren, of zelfs decennia als je alle "zelfregulering" her en der meetelt, toch kunnen zien dat de groep die dat niet aankan of er zelfs misbruik van maakt gewoon te groot is.

• gekkie
  • Laatst online: 21:33
D-e-n schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:07:
[...]

Waar haalt het kabinet het waanidee vandaan dat dit soort eigen verantwoordelijkheid gaat werken? We hebben de afgelopen jaren, of zelfs decennia als je alle "zelfregulering" her en der meetelt, toch kunnen zien dat de groep die dat niet aankan of er zelfs misbruik van maakt gewoon te groot is.
En dat ze zelf zo lang hebben gedaan over het zo oppervlakkig verpakken van die eigen verantwoordelijkheid.

Maar goed zeg maar waar dan waar ik geheel vanuit mijn eigen verantwoordelijk een fscking vaccin kan bestellen voor in het najaar als booster.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

gekkie schreef op maandag 13 juni 2022 @ 21:57:
[...]

En dat ze zelf zo lang hebben gedaan over het zo oppervlakkig verpakken van die eigen verantwoordelijkheid.

Maar goed zeg maar waar dan waar ik geheel vanuit mijn eigen verantwoordelijk een fscking vaccin kan bestellen voor in het najaar als booster.
Op een vakantie in het buitenland in een land waar ze nog vaccins geven aan toeristen?

In NL wordt je verteld dat je geen booster kan krijgen als je niet in 1 van de zeer beperkte speciale groepen valt... :X

• ph4ge
Theoretische oplossingen doen het altijd prima bij VVD (of rechtse) kabinetten. Het valt me nog mee dat er niet gewoon ingezet wordt op technologische ontwikkeling die het probleem magischerwijs moet doen laten verdwijnen.

Eigenverantwoordelijkheid heb je helemaal niets aan. Het is juist een probleem waar je als individu weinig invloed op hebt. Als ik me prikje haal verklein ik de kans dat ik zelf (ernstig) ziek wordt, maar de kans dat de zorg overbelast raakt beinvloed ik amper met deze actie. Het is gebleken hoe bereid mensen zijn om actie te nemen voor het gemeenschappelijke goed als de individuele impact onmeetbaar klein is.

[ Voor 24% gewijzigd door ph4ge op 14-06-2022 11:57 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• gekkie
Amphiebietje schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:47:
[...]

Op een vakantie in het buitenland in een land waar ze nog vaccins geven aan toeristen?

In NL wordt je verteld dat je geen booster kan krijgen als je niet in 1 van de zeer beperkte speciale groepen valt... :X
Theoretisch zou ik in een speciale groep kunnen zitten, de "Janssen + Moderna, dus één prik te weinig voor de sommige Germanen" groep.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-11 11:50

Barrycade

Through the...

ph4ge schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:55:
[...]

Theoretische oplossingen doen het altijd prima bij VVD (of rechtse) kabinetten. Het valt me nog mee dat er niet gewoon ingezet wordt op technologische ontwikkeling die het probleem magischerwijs moet doen laten verdwijnen.

Eigenverantwoordelijkheid heb je helemaal niets aan. Het is juist een probleem waar je als individu weinig invloed op hebt. Als ik me prikje haal verklein ik de kans dat ik zelf (ernstig) ziek wordt, maar de kans dat de zorg overbelast raakt beinvloed ik amper met deze actie. Het is gebleken hoe bereid mensen zijn om actie te nemen voor het gemeenschappelijke goed als de individuele impact onmeetbaar klein is.
Dit is puur de invloed van de wappies en ondernemers uit de horeca / sport scholen en iedereen die op een gegeven moment er wel klaar mee was. Beetje boos zijn als er maatregelen genomen zijn onder het mom "wij kunnen dat veel beter en veiliger doen". Dus nu wordt er "geluisterd" naar het volk, waarbij het volk de schreeuwende minderheid is in dit geval.

Hoop dat in de herfst het een verkoudheidje zal zijn maar als ik afhankelijk ben van horeca ondernemers welwillendheid om mij veilig een horeca bezoek te geven zal ik weer veel thuis kokkerellen en speciaal biertjes drinken denk ik. Dan hoef ik niet af te wachten hoe de ondernemer zijn balans zoekt tussen inkomsten en gezondheid, want gezien de eerdere resultaten weet ik wel waar merendeel voor kiest ;)

• Agent47
  • Laatst online: 20:16

Agent47

I always close my contracts.

En het virus leeft weer langzaam op. Jammer

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:46

[...]

Let wel, het aanbod vanuit Duitsland is leuk. Maar is natuurlijk verre van ideaal. En gezien ik van collegae uit den landen op LinkedIn meerdere oproepen voorbij zie komen dat zij (nagenoeg) geen wachtlijsten hebben, en daarmee ook inhaalzorg kunnen bieden, lijkt mij voor een deel van de inhaalzorg een verplaatsing van patiënten naar Duitsland ook helemaal niet nodig.

Een tweede bijkomend probleem is overigens verder nog wel de taalbarrière. Niets ten nadele van de collegae in de grensstreek in Duitsland, maar het merendeel dat ik daar heb leren kennen, inclusief de jongere generaties artsen, spreekt vaak belabberd Engels, überhaupt geen Nederlands en is dus enkel en alleen in staat om je adequaat te informeren over je aandoening, behandeling en beloop in het Duits. En hoewel veel Nederlanders vaak denken "redelijk" Duits te spreken, is het één ding om bier voor jezelf te bestellen in een kroeg in Duitsland, maar natuurlijk totaal iets anders om in het Duits te moeten bespreken wat de eventuele risico's van een spoedoperatie zijn bij eventueel gecompliceerd beloop van een ingreep.

Dit nog eens bovenop het feit dat je mogelijk honderden kilometers verwijderd bent van je dierbaren.

Maar het allerbelangrijkste blijft gewoon het eerste. Er is in Nederland nog ruimte. Centra die dit kennelijk niet ervaren, of in ieder geval de afdelingen binnen deze centra, moeten hun patiënten simpelweg verwijzen binnen hun netwerk.

• GekkePrutser
  • Niet online

Ik vind het opzich wel een redelijk idee.

Zo kan je als consument zelf kiezen hoeveel risico je wil lopen. Sommige horecagelegenheden kunnen zich richten op doelgroepen die graag 1,5m uit elkaar willen zitten omdat ze daar veilig bij voelen maar mensen die dat risico wel accepteren hebben daar dan ook geen last van omdat ze naar een andere gelegenheid gaan.

Je zag dit hier aan het eind van het kapjes gebeuren ook al: in cafés moest het nog wel en sommigen wezen daar ook echt op en hadden de ruimte rond de bar helemaal afgedekt met dik plastic enzo. Dat waren de typische bars waar de oude mannen veel zaten te neuten.

Ondertussen in de live muziek barretjes werd er al niets meer aan gedaan en daar zaten de jongeren dan. Toch liep het niet uit de hand, en bovendien hadden ze anders wel thuis gebierd :)

Als dit op nationale schaal werkt m.b.t. zorgcapaciteit lijkt het me wel een prima optie eigenlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door GekkePrutser op 15-06-2022 00:29 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
[...]

We hebben in NL zo'n 80 ziekenhuizen en aan het begin van de pandemie konden die het onderling niet voor elkaar krijgen om het aantal patiënten netjes te verdelen. Om dat recht te breien is defensie in de bres gesprongen en kwam LCPS tot stand, landelijk coördinatiepunt patiënten spreiding, later onder leiding van ene ErnstKuipers.
Twee jaar later denkt diezelfde Ernst dat 8000 kroegen het onderling wel regelen. 8)7

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-11 08:42
Waar blijven de halfjaarlijkse/jaarlijkse nieuwe Corona vaccins / boosters voor iedereen die dat wil? Moet dat niet de basis zijn van ons langdurige Corona beleid.
Of gaan ze alleen de groep die in aanmerking komt voor een jaarlijkse griepprik extra vaccineren en mag de rest op enig gegeven moment long Covid op lopen?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

gekkie schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 17:04:
[...]

Theoretisch zou ik in een speciale groep kunnen zitten, de "Janssen + Moderna, dus één prik te weinig voor de sommige Germanen" groep.
Laat ik het anders zeggen, een kennis van mijn vader heeft een zoon met een ernstige stofwisselingsziekte plus een geestelijke handicap die zijn functioneren bemoeilijkt. Omdat die maar 40 is, kan die geen booster krijgen, aangezien de regering de groepen die boosters kunnen krijgen dusdanig nauw heeft gedefinieerd dat heel veel mensen buiten de boot vallen ondanks dat ze zeer kwetsbaar zijn.

Je zou bijna gaan denken dat ze in Den Haag graag hebben dat iedereen Long Covid krijgt of doodgaat... :X

Sociopathische aso's.

• gekkie
Amphiebietje schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:25:
[...]

Laat ik het anders zeggen, een kennis van mijn vader heeft een zoon met een ernstige stofwisselingsziekte plus een geestelijke handicap die zijn functioneren bemoeilijkt. Omdat die maar 40 is, kan die geen booster krijgen, aangezien de regering de groepen die boosters kunnen krijgen dusdanig nauw heeft gedefinieerd dat heel veel mensen buiten de boot vallen ondanks dat ze zeer kwetsbaar zijn.

Je zou bijna gaan denken dat ze in Den Haag graag hebben dat iedereen Long Covid krijgt of doodgaat... :X

Sociopathische aso's.
Tsja 't is gewoon dom als je de groep mensen dat uit zich zelf graag weer een booster wil, als ware het een griepprik, niet gewoon zou bedienen. Maarja what else is new met de mensen die nu al enige decennia in gemixte samenstelling dit land om zeep helpen, wat ik al een aanzienlijke tijd niet (meer alleen) kan verklaren met onkunde, wat nu nog eens in overdrive lijkt te gaan sinds corona.

• GekkePrutser
  • Niet online
gekkie schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:29:
[...]

Tsja 't is gewoon dom als je de groep mensen dat uit zich zelf graag weer een booster wil, als ware het een griepprik, niet gewoon zou bedienen. Maarja what else is new met de mensen die nu al enige decennia in gemixte samenstelling dit land om zeep helpen, wat ik al een aanzienlijke tijd niet (meer alleen) kan verklaren met onkunde, wat nu nog eens in overdrive lijkt te gaan sinds corona.
Ja en hoe moet dat dan als je naar een land wil waar je recent geboosterd moet zijn?

• ph4ge
GekkePrutser schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:50:
[...]

Ik vind het opzich wel een redelijk idee.

Zo kan je als consument zelf kiezen hoeveel risico je wil lopen. Sommige horecagelegenheden kunnen zich richten op doelgroepen die graag 1,5m uit elkaar willen zitten omdat ze daar veilig bij voelen maar mensen die dat risico wel accepteren hebben daar dan ook geen last van omdat ze naar een andere gelegenheid gaan.

Je zag dit hier aan het eind van het kapjes gebeuren ook al: in cafés moest het nog wel en sommigen wezen daar ook echt op en hadden de ruimte rond de bar helemaal afgedekt met dik plastic enzo. Dat waren de typische bars waar de oude mannen veel zaten te neuten.

Ondertussen in de live muziek barretjes werd er al niets meer aan gedaan en daar zaten de jongeren dan. Toch liep het niet uit de hand, en bovendien hadden ze anders wel thuis gebierd :)

Als dit op nationale schaal werkt m.b.t. zorgcapaciteit lijkt het me wel een prima optie eigenlijk.
Concurrentie op basis van veiligheid gaat nooit werken, dat is een snelle race to the bottom. De overheid moet veiligheidsregels opstellen en handhaven, bedrijven hebben altijd de jacht naar winst en de druk van concurrentie die botst met veiligheid.

Bovendien is het niet de individuele keuze die al dan niet leidt tot een individuele ziekte die het probleem is, het is de som van alle keuzes die tot een grote golf van ziektegevallen kan leiden die het probleem is, ook van de mensen die niet mee doen aan risicovolgedrag onder het mom van eigen verantwoordelijkheid. Sterker nog, als ik zie dat niemand eigen verantwoordelijkheid neemt en de golf er toch wel komt, waarom zou ik dan wel mijn eigen verantwoordelijkheid nemen?

• GekkePrutser
  • Niet online
ph4ge schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:01:
[...]

Concurrentie op basis van veiligheid gaat nooit werken, dat is een snelle race to the bottom. De overheid moet veiligheidsregels opstellen en handhaven, bedrijven hebben altijd de jacht naar winst en de druk van concurrentie die botst met veiligheid.

Bovendien is het niet de individuele keuze die al dan niet leidt tot een individuele ziekte die het probleem is, het is de som van alle keuzes die tot een grote golf van ziektegevallen kan leiden die het probleem is, ook van de mensen die niet mee doen aan risicovolgedrag onder het mom van eigen verantwoordelijkheid. Sterker nog, als ik zie dat niemand eigen verantwoordelijkheid neemt en de golf er toch wel komt, waarom zou ik dan wel mijn eigen verantwoordelijkheid nemen?
Nou, zoals ik al zei gebeurde het toch wel toen er geen handhaving meer was. Bepaalde doelgroepen hebben juist wel behoefte aan minder risico. Als er helemaal geen risico was dat je in het ziekenhuis terecht zou komen dan was er ook geen probleem natuurlijk.

Ik zie zelfs nu nog oude mensen met mondkapjes op straat bijvoorbeeld.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:46
GekkePrutser schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:03:
[...]

Nou, zoals ik al zei gebeurde het toch wel toen er geen handhaving meer was. Bepaalde doelgroepen hebben juist wel behoefte aan minder risico. Als er helemaal geen risico was dat je in het ziekenhuis terecht zou komen dan was er ook geen probleem natuurlijk.

Ik zie zelfs nu nog oude mensen met mondkapjes op straat bijvoorbeeld.
Niet alleen ouderen, ook jongeren. Ik zie nog dagelijks jongeren in de trein met een mondkapje, of in het algemeen straatbeeld jongeren met mondkapje voorbij gaan. Met jongeren een inschatting tot een jaar of 35.

Sure, het zijn er niet overdadig veel, maar van de circa 1 op 100 ~ 200 zie ik er één met mondkapje.

Sommige mensen zijn nu eenmaal gewoon meer risico-avers.
ph4ge schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:01:
Sterker nog, als ik zie dat niemand eigen verantwoordelijkheid neemt en de golf er toch wel komt, waarom zou ik dan wel mijn eigen verantwoordelijkheid nemen?
Een treurige reflectie van de vorm van samenleving waarin we leven. Samen staat er inmiddels redelijk betekenisloos bij. Een probleem uiteraard aanzienlijk breder dan corona.

• stylezzz
jadjong schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:29:
[...]

We hebben in NL zo'n 80 ziekenhuizen en aan het begin van de pandemie konden die het onderling niet voor elkaar krijgen om het aantal patiënten netjes te verdelen. Om dat recht te breien is defensie in de bres gesprongen en kwam LCPS tot stand, landelijk coördinatiepunt patiënten spreiding, later onder leiding van ene ErnstKuipers.
Twee jaar later denkt diezelfde Ernst dat 8000 kroegen het onderling wel regelen. 8)7
Is dit niet alvast een eerste proefballonetje om later ingrijpen door het kabinet te verantwoorden? 'tsjah, we zeiden in juni al dat jullie zelf plannen moesten maken.... dit is niet gebeurd dus nu moeten we wel'.

• ph4ge
psychodude schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:20:
Een treurige reflectie van de vorm van samenleving waarin we leven. Samen staat er inmiddels redelijk betekenisloos bij. Een probleem uiteraard aanzienlijk breder dan corona.
Het is wat het is. Als eenmaal ergens in de bosjes afval ligt dan groeit die berg snel, anderen doen het immers ook. En waarom minder vlees eten of minder vliegen als anderen (op sociaal media) er ook lekker op los leven? En die prik, ach, ik denk dat ik een gezond immuunsysteem. Ik kan wel zelf ongezellig thuis blijven, maar vervolgens zit ik naast die mensen in de metro of op het werk en krijg ik het alsnog, of ik krijg een andere ziekte maar kan niet naar het ziekenhuis omdat dat al volligt met mensen die wel gezellig naar de kroeg en op vakantie gingen, nou dan ga ik ook maar.

Het is een naieve gedachte dat mensen als groep zelf hun verantwoordelijkheid kunnen pakken. Het is al moeilijk genoeg om verantwoordelijkheid te nemen over jezelf.
stylezzz schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:22:
Is dit niet alvast een eerste proefballonetje om later ingrijpen door het kabinet te verantwoorden? 'tsjah, we zeiden in juni al dat jullie zelf plannen moesten maken.... dit is niet gebeurd dus nu moeten we wel'.
Dat zou zomaar mee kunnen spelen. Cover your ass.

[ Voor 15% gewijzigd door ph4ge op 15-06-2022 09:39 ]

• GekkePrutser
  • Niet online
[...]
Niet alleen ouderen, ook jongeren. Ik zie nog dagelijks jongeren in de trein met een mondkapje, of in het algemeen straatbeeld jongeren met mondkapje voorbij gaan. Met jongeren een inschatting tot een jaar of 35.
Nja in de trein ja, kan me voorstellen. Hier in Spanje moet het zelfs nog steeds (helaas). Al doet nu de helft van de mensen het niet meer. Ik doe het nog wel waar het moet maar alleen strikt waar het moet (dus alleen in de trein zelf en niet op het perron).
[...]
Sommige mensen zijn nu eenmaal gewoon meer risico-avers.
Nja moeten ze zelf weten, en als je richting de 1 op 200 kijkt dan zit je ook al gauw richting de percentages voor aandoeningen als zware smetvrees natuurlijk. Maar dat is precies het punt. Je moet het zelf kunnen weten hoeveel risico je neemt.
[...]
Het probleem is, als we het overlaten aan de zorg dan komen we nooit van de maatregelen af. Er is altijd wel een manier waarop het handig is voor de zorg. Griepgolfje hier, wat uitbraken van de kou daar. Maar de zorg gaat niet voor alles.

Ook geloof ik niet meer zo in de 'samen'leving, de politiek zelf heeft dit principe ook allang losgelaten. Denk aan de manier waarop de ouders van de toeslagencrisis zijn behandeld en de sociale vangnetten steeds meer worden afgeschaft. Elke partij gaat voor zichzelf (en de VVD voor de grote industrie) en probeert de rest een loer te draaien. Dit komt van bovenaf. In Amerika zijn ze hier al een stuk verder in gegaan en daar is het zo erg dat de toekomst van het land op het spel wordt gezet alleen maar om de eigen zin door te drijven. Zie de filibusters en het chanteren van de begroting. Maar in Nederland zijn de dijken om het poldermodel ook allang doorgestoken.

Als mensen voelen dat de samenleving niet meer achter ze staat, dan werkt het andersom net zo natuurlijk.

• ijdod

Tsja. En in het heetst van de Corona periode werd ook al duidelijk dat het plannen voor iets dergelijks niet haalbaar was, omdat mogelijk pijnlijke maatregelen 'op de plank' hebben liggen als onwenselijk werd (en wordt) gezien. Dus wat is het nu?

[ Voor 3% gewijzigd door ijdod op 15-06-2022 11:25 ]

• redwing
ijdod schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:11:
[...]

Tsja. En in het heetst van de Corona periode werd ook al duidelijk dat het plannen voor iets dergelijks niet haalbaar was, omdat mogelijk pijnlijke maatregelen 'op de plank' hebben liggen als onwenselijk werd (en wordt) gezien. Dus wat is het nu?
Uiteindelijk is het heel simpel, de regering doet gewoon zo weinig mogelijk en grijpt pas in als het te laat is. Ondertussen wijzen ze naar de bevolking/ondernemers die dit hadden moeten voorkomen. Ondanks dat de regering hier overduidelijk verantwoordelijk voor is.

[removed]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:19
stylezzz schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:22:
[...]

Denk dat het eerder andersom is; vorig jaar riepen hele branches "wij weten zelf wel hoe we verantwoord open kunnen etc.". Nu zegt men: prima, regel het dan zelf maar. Vind ik een prima insteek, mits er wel een paar duidelijke meetpunten worden gedefinieerd (bij welke besmettingen/R-waarde/ziekenhuisbezetting moeten we aanscherpen). Laat de horeca, winkels, bioscopen/theaters en festivals zelf maar met een eenduidige roadmap komen en zorgen dat ze het netjes regelen; niet ieder restaurant weer andere wensen/eisen, alles optijd en goed communiceren naar klanten.

En ja, mocht blijken dat dit principe echt totaal niet werkt, men geen plan heeft of maar wat doet, complete willekeur toepast of lak heeft aan alles, dan zou ik als minister ook zeggen: we hebben jullie de kans gegeven om het zelf te regelen, dat lukt niet, dan stellen wij weer (voor een deel) de eisen op. Hoop niet dat het nodig is, maar dat ligt eraan hoe bedrijven (horeca etc.) hier mee omgaan en in hoeverre de gemiddelde burger zich hiervoor wil inzetten (lees: zo efficiënt mogelijk, zonder al teveel gedoe, zorgen dat alles binnen de perken blijft).
redwing schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:29:
[...]

Uiteindelijk is het heel simpel, de regering doet gewoon zo weinig mogelijk en grijpt pas in als het te laat is. Ondertussen wijzen ze naar de bevolking/ondernemers die dit hadden moeten voorkomen. Ondanks dat de regering hier overduidelijk verantwoordelijk voor is.
Vind dit altijd zo'n makkelijke uitspraak. Stelt men vanuit de regering eisen op, staan mensen te schreeuwen "wij weten zelf wel hoe dit aan te pakken". Zegt men vanuit de regering "stellen jullie zelf dan maar die eisen op", staan mensen weer te roepen dat de regering geen verantwoordelijkheid neemt. 8)7

Wat wil je dan, 100% preventieve afdekking van alles risico's door de regering? Dan krijg je van die Chinese praktijken waar iedereen maandenlang in hun huis/appartement opgesloten wordt met geforceerde gezondheidschecks. Nee, doe mij dan liever maar een regering die overkoepelend wat monitoring doet en enkele richtlijnen stelt, met daarbij eigen verantwoordelijkheid (voor bedrijven/branches en ook afzonderlijke burgers) om zo goed mogelijk bij te dragen aan een goed verloop. Van alle betrokken partijen mag je dan wel verwachten dat zij hun taak correct vervullen en is het prima om elkaar over en weer te wijzen op gebreken of verbeterpunten. Mocht blijken dat er echt een knelpunt zit bij verplegend personeel in ziekenhuis: overheid, regel dat. Zijn er mensen die overduidelijk ziek (hoestend, snotterend) naar het werk komen: spreek elkaar erop aan. Is de algehele situatie nijpend maar doen bedrijven geen enkele moeite om een enigszins veilige werk/feest/recreatie situatie te creëren: spreek ze hierop aan.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• stylezzz
Moi_in_actie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:56:
[...]

Denk dat het eerder andersom is; vorig jaar riepen hele branches "wij weten zelf wel hoe we verantwoord open kunnen etc.". Nu zegt men: prima, regel het dan zelf maar. Vind ik een prima insteek, mits er wel een paar duidelijke meetpunten worden gedefinieerd (bij welke besmettingen/R-waarde/ziekenhuisbezetting moeten we aanscherpen). Laat de horeca, winkels, bioscopen/theaters en festivals zelf maar met een eenduidige roadmap komen en zorgen dat ze het netjes regelen; niet ieder restaurant weer andere wensen/eisen, alles optijd en goed communiceren naar klanten.
Zeker. Alleen is het jammer dat den haag dan met de botte bijl erin vliegt en hele sectoren sluit. Het besmettingsgevaar in een restaurant (met wat maatregelen) is echt nihil als je het vergelijkt met een kroeg of concert in een zaal. Toch word de hele sector op 1 hoop gemikt en gesloten....

• Rockvee2
  • Niet online
stylezzz schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:06:
[...]

Zeker. Alleen is het jammer dat den haag dan met de botte bijl erin vliegt en hele sectoren sluit. Het besmettingsgevaar in een restaurant (met wat maatregelen) is echt nihil als je het vergelijkt met een kroeg of concert in een zaal. Toch word de hele sector op 1 hoop gemikt en gesloten....
En reken maar dat je gegarandeerd weer rellen krijgt in diverse steden als er weer sectoren gaan sluiten zoals de horeca.

Niemand wilt een lockdown en steeds meer mensen gaan zich verzetten ertegen.

Wat al niet te denken van de geestelijke schade aan de mensen wat de afgelopen 2 jaar is aangericht.

Er is een oplossing en daar wil het kabinet niks van weten , zorgen voor meer zorgpersoneel en betere voorwaarden. We zijn al 2 jaar verder en er wordt simpelweg niks aan gedaan

Zie o.a de volgende bronnen

https://www.nrc.nl/nieuws...-extra-ic-bedden-a4124169
https://fd.nl/samenleving...eem-en-dat-blijft-het-ook

We stoppen wel geld in andere bodemloze putten maar zorg is 1 van de kerntaken van de regering en daar gebeurd niks mee. Ja, die zorgkosten stijgen maar dat is vooral bij de aandeelhouders, managers en bonussen die de top krijgen. Niet de mensen die aan het bed staan.

• redwing
Moi_in_actie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:56:
[...]
Vind dit altijd zo'n makkelijke uitspraak. Stelt men vanuit de regering eisen op, staan mensen te schreeuwen "wij weten zelf wel hoe dit aan te pakken". Zegt men vanuit de regering "stellen jullie zelf dan maar die eisen op", staan mensen weer te roepen dat de regering geen verantwoordelijkheid neemt. 8)7
Er is een verschil tussen eisen opstellen en daadwerkelijk een plan hebben. En dat laatste is nu net het grootste probleem, want een plan is er nog steeds niet. En dan kun jij dat een makkelijke uitspraak vinden, maar bij elke coronagolf die we tot nu toe hebben gehad is wel gebleken dat de regering afwacht tot het te laat is om dan met ingrijpende maatregelen te komen.
Wat wil je dan, 100% preventieve afdekking van alles risico's door de regering? Dan krijg je van die Chinese praktijken waar iedereen maandenlang in hun huis/appartement opgesloten wordt met geforceerde gezondheidschecks.
En waarom schieten we gelijk door van niets doen naar 100% en chinese praktijken? Heb je daar niet een enorm gebied tussen waarin je kunt werken? Iemand anders zijn uitspraken tot in het ridicule trekken helpt echt niet met een discussie.
Nee, doe mij dan liever maar een regering die overkoepelend wat monitoring doet en enkele richtlijnen stelt, met daarbij eigen verantwoordelijkheid (voor bedrijven/branches en ook afzonderlijke burgers) om zo goed mogelijk bij te dragen aan een goed verloop.
En wat zijn die richtlijnen dan? wat is er aan monitoring, en wanneer moet er wat gebeuren? Voorlopig zie ik alleen een regering die zegt dat de bedrijven er maar voor moeten zorgen dat alles goed gaat.

Want wat ik verwacht is inderdaad een plan met richtlijnen, maar dan ook meetmomenten met wat er gebeurt als er bepaalde grenswaardes worden overschreden.
Van alle betrokken partijen mag je dan wel verwachten dat zij hun taak correct vervullen en is het prima om elkaar over en weer te wijzen op gebreken of verbeterpunten.
Mag je dat echt verwachten? Ga jij van een bedrijf verwachten dat ie zijn deuren sluit omdat een regering een onduidelijke richtlijn heeft? En dat terwijl de buurman vind dat die richtlijn helemaal nog niet geldt en wel open blijft? Met als logisch gevolg dat uiteindelijk gewoon iedereen open blijft, want als jij de 1e bent die sluit ga jij failliet. Dat is simpelweg geen eerlijk speelveld en precies de reden waarom er wat meer van de regering mag komen dan richtlijnen die aangeven dat de branches het maar zelf uit moeten zoeken.
Mocht blijken dat er echt een knelpunt zit bij verplegend personeel in ziekenhuis: overheid, regel dat.
Oftewel dit is precies wat ik zeg. Lekker afwachten totdat het te laat is om dan in te grijpen met heel ingrijpende maatregelen. Ik zou toch verwachten dat de regering na jaren corona toch onderhand wel een plan klaar heeft liggen met wat er moet gebeuren om die ingrijpende maatregelen te voorkomen. In de praktijk is er echter nog steeds geen enkel plan en gaan we weer ad-hoc ingrijpen als dat nodig mocht zijn.
Zijn er mensen die overduidelijk ziek (hoestend, snotterend) naar het werk komen: spreek elkaar erop aan. Is de algehele situatie nijpend maar doen bedrijven geen enkele moeite om een enigszins veilige werk/feest/recreatie situatie te creëren: spreek ze hierop aan.
Ervaringen uit het verleden hebben al meerdere malen aangetoond dat dit niet werkt en bedrijven gewoon hun gang gaan. Wat ook niet heel gek is, want als je je hieraan houdt kost het je veel geld, doe je dat niet is er amper impact (iig niet voor het bedrijf).

Mocht er nog een coronagolf komen is dat een landelijk probleem. En voor landelijke problemen hebben we een regering die daarbij moet plannen en waar nodig ingrijpen. Alleen ik mis vooral dat eerste als een Kuipers niet verder komt dan tegen de branches te zeggen dat ze maar moeten zorgen dat alles goed gaat.

En dat is dus geen makkelijke uitspraak, je mag gewoon veel meer van een regering verwachten. Zeker omdat we een heel ministerie hebben die over volksgezondheid gaat en dit nog steeds hoog op de lijst zou moeten staan.

[removed]

• ijdod
@redwing mijn punt was vooral dat we de afgelopen periode meerdere keren de discussie hebben gehad over wat we beter voorbereid hadden kunnen hebben, cq wat we naar de toekomst toe zouden moeten hebben. Toen werd vrij snel duidelijk dat dit strande het op mogelijk pijnlijke maatregelen. Maw: in vredestijd hadden we de handen ook niet op elkaar gekregen voor zinnige plannen. En dat was midden in een periode waarin er daadwerkelijk iets aan de hand was.

[ Voor 15% gewijzigd door ijdod op 15-06-2022 12:50 ]

• redwing
ijdod schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:48:
@redwing mijn punt was vooral dat we de afgelopen periode meerdere keren de discussie hebben gehad over wat we beter voorbereid hadden kunnen hebben, cq wat we naar de toekomst toe zouden moeten hebben. Toen werd vrij snel duidelijk dat dit strande het op mogelijk pijnlijke maatregelen. Maw: in vredestijd hadden we de handen ook niet op elkaar gekregen voor zinnige plannen. En dat was midden in een periode waarin er daadwerkelijk iets aan de hand was.
Snap ik best, maar zijn dit niet net de problemen waarvoor we een regering hebben?

[removed]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-11 14:59

Deathchant

Don't intend. Do!

Agent47 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:01:
En het virus leeft weer langzaam op. Jammer
Dat was toch echt geen kwestie van OF, maar een kwestie van WANNEER ;)

i.p.v. nu de vaccinatiecampagne weer op te starten, en niet alleen maar voor 70 plussers, kun je e.e.a. voor zijn, maar ja... "ze" vinden het niet nodig, dus straks gaan we weer in dezelfde situatie komen van te laat reageren ;)
Zoals Ploumen wel eens zei: als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg. Maar Kuipers is inmiddels ook volledig ingeburgerd binnen de politiek, dus daar verwacht ik niet meer zoveel van.
We gaan het zien, ik heb in ieder geval geen zin meer om me nu het 3e jaar op rij te gaan frustreren over alsmaar hetzelfde beleid en ik ga ook stoppen met elke keer mijn hoop leggen in onze leiders, want die willen het blijkbaar zo; crisissen zijn dé beste manier om aan de macht te blijven, immers, we moeten toch zeker niet ook nog een kabinetscrisis erbij hebben en wisselen van machten...We moeten stoppen met wachten totdat leiders iets doen, want zij willen het zoveel mogelijk houden bij het oude, want dát houdt hen aan de macht én maakt hen rijker.

Dit kabinet is een herhaling van zetten...Rutte IV...alleen dat getal al is waanzin. Geen enkele regering zou langer dan 2 termijnen moeten zitten.
Nope, ik ga me bezighouden met mezelf en wat ík wil doen in het leven, gecombineerd met wat common sense (weer mondkapjes terug op, en afstand houden, en drukte vermijden).
Ik hoor wel als er weer een lockdown komt of als er een vaccinatiecampagne komt. Ik zal de eerste zijn die zich aanmeldt voor een 2e booster.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• stylezzz
Rockvee2 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:27:
[...]

En reken maar dat je gegarandeerd weer rellen krijgt in diverse steden als er weer sectoren gaan sluiten zoals de horeca.

Niemand wilt een lockdown en steeds meer mensen gaan zich verzetten ertegen.

Wat al niet te denken van de geestelijke schade aan de mensen wat de afgelopen 2 jaar is aangericht.

Er is een oplossing en daar wil het kabinet niks van weten , zorgen voor meer zorgpersoneel en betere voorwaarden. We zijn al 2 jaar verder en er wordt simpelweg niks aan gedaan

Zie o.a de volgende bronnen

https://www.nrc.nl/nieuws...-extra-ic-bedden-a4124169
https://fd.nl/samenleving...eem-en-dat-blijft-het-ook

We stoppen wel geld in andere bodemloze putten maar zorg is 1 van de kerntaken van de regering en daar gebeurd niks mee. Ja, die zorgkosten stijgen maar dat is vooral bij de aandeelhouders, managers en bonussen die de top krijgen. Niet de mensen die aan het bed staan.
Oh zeker.... zeker met de laatste harde lockdown vanaf half december had ik echt moeite om mezelf in te houden. Mocht men in den haag weer tot een dergelijk besluit komen zijn de rapen echt gaar....

Qua zorg is het probleem groot, maar ik denk ook niet dat we een soort oneindig fonds moeten opstellen om maar oneindig veel handjes aan het bed te kunnen hebben. Vooral het imago is nu erg slecht, en velen (waaronder hier ook op het forum) hebben hun ontslag genomen en zijn nu wat anders gaan doen. Ze gaven zelfs aan dat meer salaris hun niet gemotiveerd zou hebben om te blijven of harder te werken. Wat dat betreft moeten we de oplossing op andere vlakken zoeken...

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:26

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

jadjong schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:29:
[...]

Horeca NL riep in de media tijdens lockdowns vaak genoeg, dat ze makkelijk veilig open konden. Dat mogen ze dan nu bewijzen ;) hoewel iets meer kaders vanuit de overheid zeker wenselijk zijn.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:15:
[...]

Horeca NL riep in de media tijdens lockdowns vaak genoeg, dat ze makkelijk veilig open konden. Dat mogen ze dan nu bewijzen ;) hoewel iets meer kaders vanuit de overheid zeker wenselijk zijn.
Denk dat de horeca sluiten/aanpakken weinig doet als je naar het OV kijkt. Door personeelstekorten zitten treinen over de gehele dag gewoon goed vol, wil je die dan ook weer beperken?
Met 1,5 miljoen reisbewegingen per dag kan een virus zich mega snel verspreiden. De horeca is dan een druppel op de gloeiende plaat.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• stylezzz
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:15:
[...]

Alhoewel rober willemsen zich compleet belachelijk heeft gemaakt is horeca gewoon een te breed begrip. Van de snackbar om de hoek, buffetrestaurants in hotels tot de ziggo dome. Alles valt onder dezelfde groep...

• Rockvee2
  • Niet online
stylezzz schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:18:
[...]

Oh zeker.... zeker met de laatste harde lockdown vanaf half december had ik echt moeite om mezelf in te houden. Mocht men in den haag weer tot een dergelijk besluit komen zijn de rapen echt gaar....

Qua zorg is het probleem groot, maar ik denk ook niet dat we een soort oneindig fonds moeten opstellen om maar oneindig veel handjes aan het bed te kunnen hebben. Vooral het imago is nu erg slecht, en velen (waaronder hier ook op het forum) hebben hun ontslag genomen en zijn nu wat anders gaan doen. Ze gaven zelfs aan dat meer salaris hun niet gemotiveerd zou hebben om te blijven of harder te werken. Wat dat betreft moeten we de oplossing op andere vlakken zoeken...
Het is ook moeilijk om jezelf in te houden als er keer op keer een lockdown komt, dingen dicht gaat etc. Het is echter nooit de bedoeling om onschuldige mensen hiermee lastig te vallen. De agressie, machteloosheid, depressiviteit die erbij komt kijken.

Er moet inderdaad goed naar het geld gekeken worden dat naar de zorg gaat , extra controleren op fraude en het geld echt vorderen als het mis gaat.

Maar de regering moet nu ook eens echt gaan luisteren naar de mensen die nu nog in de zorg werken, wat zijn hun ideeën om hun baan aantrekkelijker te maken, wat zouden zij graag erbij willen qua extra dingen ( en dan heb ik het niet over het salaris) .

Maar ben bang dat VWS niks ermee doet, de wachtlijsten bij de GGZ zijn al erg lang, als je met spoed hulp psychische hulp nodig heb dan kan dat ook niet meer omdat de wachtlijsten gigantisch zijn waardoor je weer meer verwarde mensen heb .

De koers van de regering gaat weer tegen een ijsberg aan....

• stylezzz
Rockvee2 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:56:
[...]

Het is ook moeilijk om jezelf in te houden als er keer op keer een lockdown komt, dingen dicht gaat etc. Het is echter nooit de bedoeling om onschuldige mensen hiermee lastig te vallen. De agressie, machteloosheid, depressiviteit die erbij komt kijken.

Er moet inderdaad goed naar het geld gekeken worden dat naar de zorg gaat , extra controleren op fraude en het geld echt vorderen als het mis gaat.

Maar de regering moet nu ook eens echt gaan luisteren naar de mensen die nu nog in de zorg werken, wat zijn hun ideeën om hun baan aantrekkelijker te maken, wat zouden zij graag erbij willen qua extra dingen ( en dan heb ik het niet over het salaris) .

Maar ben bang dat VWS niks ermee doet, de wachtlijsten bij de GGZ zijn al erg lang, als je met spoed hulp psychische hulp nodig heb dan kan dat ook niet meer omdat de wachtlijsten gigantisch zijn waardoor je weer meer verwarde mensen heb .

De koers van de regering gaat weer tegen een ijsberg aan....
Probleem is dat het ook nog eens allemaal betaald zou moeten worden. Wat extra salaris zal zeker helpen, maar een complete herstructurering waarmee de zorg ook weer wat aantrekkelijker word gaat gewoon miljarden kosten. En met een zorgpremie die dan ongetwijfeld keihard door de 200 euro per maand gaat schieten voor de doorsnee nederlander word het weer lastig te verkopen.
Pagina: 1 ... 62 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.