Moi_in_actie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:56:
[...]
Vind dit altijd zo'n makkelijke uitspraak. Stelt men vanuit de regering eisen op, staan mensen te schreeuwen "wij weten zelf wel hoe dit aan te pakken". Zegt men vanuit de regering "stellen jullie zelf dan maar die eisen op", staan mensen weer te roepen dat de regering geen verantwoordelijkheid neemt.

Er is een verschil tussen eisen opstellen en daadwerkelijk een plan hebben. En dat laatste is nu net het grootste probleem, want een plan is er nog steeds niet. En dan kun jij dat een makkelijke uitspraak vinden, maar bij elke coronagolf die we tot nu toe hebben gehad is wel gebleken dat de regering afwacht tot het te laat is om dan met ingrijpende maatregelen te komen.
Wat wil je dan, 100% preventieve afdekking van alles risico's door de regering? Dan krijg je van die Chinese praktijken waar iedereen maandenlang in hun huis/appartement opgesloten wordt met geforceerde gezondheidschecks.
En waarom schieten we gelijk door van niets doen naar 100% en chinese praktijken? Heb je daar niet een enorm gebied tussen waarin je kunt werken? Iemand anders zijn uitspraken tot in het ridicule trekken helpt echt niet met een discussie.
Nee, doe mij dan liever maar een regering die overkoepelend wat monitoring doet en enkele richtlijnen stelt, met daarbij eigen verantwoordelijkheid (voor bedrijven/branches en ook afzonderlijke burgers) om zo goed mogelijk bij te dragen aan een goed verloop.
En wat zijn die richtlijnen dan? wat is er aan monitoring, en wanneer moet er wat gebeuren? Voorlopig zie ik alleen een regering die zegt dat de bedrijven er maar voor moeten zorgen dat alles goed gaat.
Want wat ik verwacht is inderdaad een plan met richtlijnen, maar dan ook meetmomenten met wat er gebeurt als er bepaalde grenswaardes worden overschreden.
Van alle betrokken partijen mag je dan wel verwachten dat zij hun taak correct vervullen en is het prima om elkaar over en weer te wijzen op gebreken of verbeterpunten.
Mag je dat echt verwachten? Ga jij van een bedrijf verwachten dat ie zijn deuren sluit omdat een regering een onduidelijke richtlijn heeft? En dat terwijl de buurman vind dat die richtlijn helemaal nog niet geldt en wel open blijft? Met als logisch gevolg dat uiteindelijk gewoon iedereen open blijft, want als jij de 1e bent die sluit ga jij failliet. Dat is simpelweg geen eerlijk speelveld en precies de reden waarom er wat meer van de regering mag komen dan richtlijnen die aangeven dat de branches het maar zelf uit moeten zoeken.
Mocht blijken dat er echt een knelpunt zit bij verplegend personeel in ziekenhuis: overheid, regel dat.
Oftewel dit is precies wat ik zeg. Lekker afwachten totdat het te laat is om dan in te grijpen met heel ingrijpende maatregelen. Ik zou toch verwachten dat de regering na jaren corona toch onderhand wel een plan klaar heeft liggen met wat er moet gebeuren om die ingrijpende maatregelen te voorkomen. In de praktijk is er echter nog steeds geen enkel plan en gaan we weer ad-hoc ingrijpen als dat nodig mocht zijn.
Zijn er mensen die overduidelijk ziek (hoestend, snotterend) naar het werk komen: spreek elkaar erop aan. Is de algehele situatie nijpend maar doen bedrijven geen enkele moeite om een enigszins veilige werk/feest/recreatie situatie te creëren: spreek ze hierop aan.
Ervaringen uit het verleden hebben al meerdere malen aangetoond dat dit niet werkt en bedrijven gewoon hun gang gaan. Wat ook niet heel gek is, want als je je hieraan houdt kost het je veel geld, doe je dat niet is er amper impact (iig niet voor het bedrijf).
Mocht er nog een coronagolf komen is dat een landelijk probleem. En voor landelijke problemen hebben we een regering die daarbij moet plannen en waar nodig ingrijpen. Alleen ik mis vooral dat eerste als een Kuipers niet verder komt dan tegen de branches te zeggen dat ze maar moeten zorgen dat alles goed gaat.
En dat is dus geen makkelijke uitspraak, je mag gewoon veel meer van een regering verwachten. Zeker omdat we een heel ministerie hebben die over volksgezondheid gaat en dit nog steeds hoog op de lijst zou moeten staan.