Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:18:
[...]

Italië is nu al achterlijk streng. Zonder coronapas mag je niet meer werken (non-actief zonder salaris en geen recht op bijstand/uitkering), niet reizen met het OV en vrijwel alle winkels en dienstverlening niet meer in. Degenen die in dat draconische beleid nog niet gevaccineerd zijn gaan dat ook niet meer doen. Als je mensen al zo hun bestaansrecht in feite ontneemt en ze nog altijd volharden zal die 100 euro weinig indruk meer maken. Wat is 100 euro als je toch al zover de grond in bent gestampt door de regering? Dat kan er ook nog wel bij.
100 euro zonder baan is dan weer best veel natuurlijk....

hoe krijg je het als burger eigenlijk voor elkaar, om in en land waar de doden volgens mij op een gegeven moment voor het ziekenhuis lagen, ongevaccineerd te zijn... Als zelfs op die lompe wijze de boodschap niet binnendringt...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ruim half miljoen Nederlanders hebben vrijdag geen groen vinkje meer in hun coronapas

Komende vrijdag zullen een half miljoen coronapassen in een klap ongeldig worden omdat de eigenaren geen booster hebben gehaald, zo meldt minister Kuipers in een brief aan de Tweede Kamer.

Het is opvallend in de brief dat Kuipers weer een beetje de waarheid oprekt, de aanpassing zou gebeuren omwille van de EU. Alleen wijken veel Europese landen af van de geldigheidsduur van de EU coronapas door strenger of losser te zijn, of helemaal geen coronapas meer te voeren. Kuipers hoopt dat hierdoor meer mensen hun weg naar de GGD zullen vinden.

Het voorstel lijkt wel een meerderheid in de Tweede Kamer te kunnen krijgen, zo meldt het Parool. VVD, D66 en CDA steunen in elk geval het voorstel.
redwing schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:22:
Je zou je natuurlijk ook gewoon kunnen laten vaccineren ipv de schuld bij de regering te leggen. Ik ben anti-verplicht vaccineren, maar de schuld ligt in dit geval toch echt bij beide partijen.
Je zou als regering een humaan beleid kunnen voeren. Mensen hun inkomsten afpakken zodat ze geen eten of een dak boven hun hoofd kunnen betalen omwille van een groen vinkje is niets anders dan monsterlijk. Daar heb ik geen goed woord voor over, dit is machtsmisbruik wat mij betreft. Draghi speelt in deze dan de vermoorde onschuld door te zeggen dat hij niets verplicht, maar je kan op je vingers natellen dat het geen echte keuze is zoals hij deze aanbiedt. De praktische uitkomst is dat je bestaansrecht je ontnomen wordt, een regering die daar achter staat mag wat mij betreft ophoepelen.
42erik schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:28:
Als je toch alles al kwijt bent, wat is 100 euro nog? Dat is een druppel water in de oceaan op dat moment.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:23

Mfpower

In dubio

42erik schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:25:
[...]

zeggen dat je van alles uit principe doet, om dan vervolgens niet voor een principe op te komen door alsnog naar die zaak te gaan, het systeem te omzeilen door de eigenaar voor een nare keuze te stellen (waar die eigenaar misschien net die middag een dreigtelefoontje gehad heeft, wat blijkbaar gebeurd), terloops even een wet te overtreden....

En daar dan trots op zijn...
Ik ben vooral trots op de ondernemer die ondanks de risico’s z’n nek uitsteekt voor een ander en daarmee de splijtzwam in de samenleving weer een stukje kleiner maakt. Ik laat uit principe geen coronapas zien, als dat niet nodig is dan zie ik niet in waarom ik er dan niet naar toe zou gaan. Er gaan mensen kapot aan die buitensluiting en dat moet zsm stoppen.

Je werkt nota bene op het VO - bij uitstek de plek waar het buitensluiten door het ctb pijnlijk zichtbaar is in die leeftijdsgroep.

[ Voor 7% gewijzigd door Mfpower op 31-01-2022 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Mfpower schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:44:
[...]

Ik ben vooral trots op de ondernemer die ondanks de risico’s z’n nek uitsteekt voor een ander en daarmee de splijtzwam in de samenleving weer een stukje kleiner maakt. Ik laat uit principe geen coronapas zien, als dat niet nodig is dan zie ik niet in waarom ik er dan niet naar toe zou gaan. Er gaan mensen kapot aan die buitensluiting en dat moet zsm stoppen.

Je werkt nota bene op het VO - bij uitstek de plek waar het buitensluiten door het ctb pijnlijk zichtbaar is in die leeftijdsgroep.
want ik check de qr bij ingang van school?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 14-09 11:59
[...]

hoe krijg je het als burger eigenlijk voor elkaar, om in en land waar de doden volgens mij op een gegeven moment voor het ziekenhuis lagen, ongevaccineerd te zijn... Als zelfs op die lompe wijze de boodschap niet binnendringt...
Andere tijden… Andere plekken…
Wij zijn de afgelopen naar Italie op vakantie gegaan en alles vanaf Toscane naar beneden sprak over “het Noorden is zwaar getroffen”, alles daar beneden viel wel mee.

Verder gaat een verplichting van vaccinatie in een land als Italie nooit werken. Alles is dermate gedecentraliseerd dat alle hotels en restaurants waar we waren nog nooit een QR code hadden gezien afgelopen zomer.

Als je dan vroeg of hij nodig was, was het antwoord ook: “dat is iets van de grenspolitie, wij kunnen hier niets mee”.

Misschien zit ik ernaast, maar ik zie juist in een land als Italie veel meer obstakels dan hier bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:37
CMD-Snake schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:32:
Ruim half miljoen Nederlanders hebben vrijdag geen groen vinkje meer in hun coronapas

Komende vrijdag zullen een half miljoen coronapassen in een klap ongeldig worden omdat de eigenaren geen booster hebben gehaald, zo meldt minister Kuipers in een brief aan de Tweede Kamer.

Het is opvallend in de brief dat Kuipers weer een beetje de waarheid oprekt, de aanpassing zou gebeuren omwille van de EU. Alleen wijken veel Europese landen af van de geldigheidsduur van de EU coronapas door strenger of losser te zijn, of helemaal geen coronapas meer te voeren. Kuipers hoopt dat hierdoor meer mensen hun weg naar de GGD zullen vinden.

Het voorstel lijkt wel een meerderheid in de Tweede Kamer te kunnen krijgen, zo meldt het Parool. VVD, D66 en CDA steunen in elk geval het voorstel.

[...]

Je zou als regering een humaan beleid kunnen voeren. Mensen hun inkomsten afpakken zodat ze geen eten of een dak boven hun hoofd kunnen betalen omwille van een groen vinkje is niets anders dan monsterlijk. Daar heb ik geen goed woord voor over, dit is machtsmisbruik wat mij betreft. Draghi speelt in deze dan de vermoorde onschuld door te zeggen dat hij niets verplicht, maar je kan op je vingers natellen dat het geen echte keuze is zoals hij deze aanbiedt. De praktische uitkomst is dat je bestaansrecht je ontnomen wordt, een regering die daar achter staat mag wat mij betreft ophoepelen.

[...]

Als je toch alles al kwijt bent, wat is 100 euro nog? Dat is een druppel water in de oceaan op dat moment.
Op grond van misplaatste principes een gevaar zijn voor jezelf en voor anderen en hiermee structureel de volksgezondheid en economie ondermijnen en dit bovendien nog rechtpraten, is natuurlijk wel een toonbeeld van menselijkheid?

En ja, dat is gechargeerd, want nu met de Omikron variant vind ik het op z'n minst discutabel nog naar dergelijke maatregelen te grijpen. Maar tenzij je graag voor een splijting in de maatschappij bent is het beter termen als monsterlijk en inhumaan achterwege te laten. Zulke verwijten zijn naar beide kampen te maken en zonder problemen te onderbouwen.

Wat betreft dat verlopen van het CTB, daar moeten wel heel zwaarwegende argumenten voor zijn om dat per direct in te voeren, zonder dat men de kans heeft gehad tussentijds een vaccinatie te halen. Een maandje overgang is wel het minste wat je zou verwachten. Zo kortstondig iets dusdanig ingrijpends doordrukken is recept voor verdere ontevredenheid. Onbegrijpelijk |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Wat ik me afvraag: is de stemming in dit draadje maatgevend voor de veranderende houding in het land tegenover QR-codes en coronamaatregelen, of zijn genuanceerde voorstanders van het kabinetsbeleid inmiddels afgehaakt?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:00
Cid Highwind schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 07:38:
[...]

Wat betreft dat verlopen van het CTB, daar moeten wel heel zwaarwegende argumenten voor zijn om dat per direct in te voeren, zonder dat men de kans heeft gehad tussentijds een vaccinatie te halen. Een maandje overgang is wel het minste wat je zou verwachten. Zo kortstondig iets dusdanig ingrijpends doordrukken is recept voor verdere ontevredenheid. Onbegrijpelijk |:(
Dit was toch al enige tijd bekend, ik snap die 'per direct' even niet?
Volgens mij was in december al bekend gemaakt dat er een einddatum aan de vaccins zou komen, dan hebben die half miljoen mensen dus ruim een maand de tijd gehad een booster te halen? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Zo te lezen gaat 2G wetgeving het niet halen in Nederland:
Het plan om niet-gevaccineerden straks te weigeren in bijvoorbeeld de horeca is gedoemd te mislukken. Mogelijk sneuvelt het zogeheten 2G-plan vandaag al in de Tweede Kamer, anders later wel in de Eerste Kamer.

March of the Eagles

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 07:48:
Wat ik me afvraag: is de stemming in dit draadje maatgevend voor de veranderende houding in het land tegenover QR-codes en coronamaatregelen, of zijn genuanceerde voorstanders van het kabinetsbeleid inmiddels afgehaakt?
Ik ken genoeg mensen die alleen een horeca gelegenheid in gaan als er wel een QR gecontroleerd wordt. Wordt alleen een beetje vermoeiend om constant met een groep geconfronteerd te worden die op geen enkele wijze bij wil dragen aan welke oplossing dan ook.

En in het proces de rest van de wereld verwijten een splijtzwam in de samenleving te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:12
De 2g stemming vandaag komt net te laat denk ik. Er is geen noodzaak meer voor, dus kunnen alle politieke partijen er weer met een grote boog omheen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
stylezzz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 07:54:
De 2g stemming vandaag komt net te laat denk ik. Er is geen noodzaak meer voor, dus kunnen alle politieke partijen er weer met een grote boog omheen draaien.
Te laat of laat genoeg om het ook voor de toekomst uit de toolbox van de overheid te houden?

Ben inmiddels om: bij Omikron is het een irrelevant middel, buitenproportioneel voor een minimale beperking van de (extreem hoge) R.

Sowieso mag heel de QR-code op de schop: het enige doel is nog impliciete vaccinatieplicht. Met Delta was dat nodig om de zorg overeind te houden, bij Omikron lijkt doorstroom naar de IC ook onder ongevaccineerden minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 07:52:
Ik ken genoeg mensen die alleen een horeca gelegenheid in gaan als er wel een QR gecontroleerd wordt.
Dat is toch schijnveiligheid?

Deze variant kan iedereen besmetten, booster of niet. Zonder zelftest had ik nu ook in dat restaurant gezeten, de klachten mogen geen naam hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op maandag 31 januari 2022 @ 22:57:
Iemand nog Beau gekeken? OMT kreeg weer een podium zonder enig kritisch geluid van Beau. Het was bespottelijk
Koopmans zat er toch? Dat is al reden genoeg om niet te kijken. Die houdt graag de angst en onzekerheid erin en mijn gevoel zegt dat ze graag in een maatschappij wil leven met permanente maatregelen.

Wat voor plannen had ze nu weer?

[ Voor 4% gewijzigd door RodeStabilo op 01-02-2022 08:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

Dus iedereen tussen 13 en 17 is hard genaaid? Die kunnen geen booster krijgen (als ze die al nodig hebben) en moeten voor elk McDonalds-bezoekje door een TvT-teststraat. Een herstelbewijs geeft ze nog enig respijt gelukkig.

Goed gewerkt Ernst.

Heb gelukkig geen kind in die leeftijdsgroep maar anders zou ik echt aardig over de zeik zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door RodeStabilo op 01-02-2022 08:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 18:25
[...]

De tijden van Bergamo zijn al weer een tijdje geleden. Mensen weten inmiddels wel beter. Als je er als persoon toen covid met een mild verloop heb gehad dan maken de horrorbeelden van dikke mannen op de IC ook geen indruk meer.

Om maar een vergelijking te trekken, die afschuwelijke afbeelding op sigaretten pakken zorgt er nog steeds niet voor dat de groep rokers groter is dan de ongevaccineerde.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:05:
[...]

Deze variant kan iedereen besmetten, booster of niet. Zonder zelftest had ik nu ook in dat restaurant gezeten, de klachten mogen geen naam hebben.
Dat zal wel. Afspraak is dat er open gegaan mag worden op voorwaarde dat er een QR code gescand wordt. Ben echt helemaal klaar met dat dwarse gedoe. Ofwel van degenen die zoals ik zei overal op tegen zijn, ofwel van een branche die moord en brand schreeuwt, verkondigt dat ze het goed voor elkaar hebben en er alsnog een bende van maken. Principes kan ik ook hebben.

Als het aan mij ligt voeren ze 2G en vaccinatieplicht voor minimaal een jaar in. Ga ik lekker elke paar maanden m'n booster halen. Als dank voor de bijdrage zullen we maar zeggen.

Het is mijn mening dat het 'bedanken van de groep die al anderhalf jaar dwars ligt' voldoende reden is om 2G in te voeren. Zeker gezien de toegevoegde waarde hiervan conform TU onderzoek niet 0 is. En zelfs al zou dat wel 0 zijn, vind ik de druk op vaccinatie die hiervanuit gaat voldoend om het toch in te voeren. Temeer omdat het in de periode voor omicron een stuk nuttiger was geweest. Maar toen was het ook niet goed natuurlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 01-02-2022 08:15 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:52
Nee, die zijn gewoon klaar met die eeuwige discussie met die nay-sayers en tegenwerkers die de maatregelen enkel langer in stand houden op basis van (moedwillige) misinterpretatie van data, fakenieuws en misplaatste principes. En dan vervolgens de overheid de schuld geven. En er trots op zijn ook.....

Inmiddels is het een keer zuchten, nee schudden en weer door.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

hoevenpe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:05:
[...]

De ultieme schijnveiligheid is erop vertrouwen dat mildere varianten de verlossing zijn.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:34
LZ86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:12:
[...]

Nee, die zijn gewoon klaar met die eeuwige discussie met die nay-sayers en tegenwerkers die de maatregelen enkel langer in stand houden op basis van (moedwillige) misinterpretatie van data, fakenieuws en misplaatste principes. En dan vervolgens de overheid de schuld geven. En er trots op zijn ook.....

Jep, precies dit. Ik pik af en toe nog wel een extreme post er uit om op te reageren, maar verder is die eeuwige langspeelplaat erg vermoeiend.

Ik ben blij met omicron, hopelijk is deze discussie snel over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Mfpower schreef op maandag 31 januari 2022 @ 23:21:
[...]

Als ik hem niet hoef te laten zien is het dus niet nodig. En hier in mijn woonplaats weet een ieder inmiddels wel waar die plaatsen zijn en maakt daar dankbaar gebruik van terwijl de eigenaar wel de boa scant of de mensen die dat graag willen.

En verder trek je alles in het extreme. Ik heb nog nooit ergens in mijn leven stennis geschopt of een scène gemaakt. Ik ga wel altijd en overal met mensen vriendelijk het gesprek aan waardoor ik de ondernemers al goed ken, al van voor Corona. Ik heb alleen maar goede en leuke gesprekken gehad en als iemand mij wil scannen dan bedank ik en ga ik verder.

En ja, er zijn er een aantal bekeerd, vooral als je de situatie uitlegt en meerdere perspectieven laat zien. Iets wat hier op dit forum soms moeilijk ligt.
Het is wel nodig. Het is ook verplicht.
Door plaats te nemen daar of binnen te lopen plaats je een horeca eigenaar in een spagaat. Misschien heeft hij zojuist een dreigtelefoontje gehad. En dan kom jij binnen..

Jij weet dat jij heel lief bent, hij weet dat niet. En als hij je wil scannen wil je een gesprek gaan voeren?
Zie je zelf echt niet in hoe krom dat is?

Je hebt principes, blijf dus thuis. Of gooi ze overboord. Maar ga geen andere de wet laten overtreden uit angst.

Je bedankt em gaat verder hoor je meteen te doen.
Nagenoeg nergens gaan ze eerst een gesprek of discussie aan. Nee, ze hebben de scanner bij. Vragen wat je wil drinken en scannen tegelijk.
Of zelfs bij de voordeur.

Je komt over als halve principes inmiddels. Volgende week ga je hem overal laten zien?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:51
Ik denk dat die hier weinig meer te zoeken hebben in dit draadje.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
MikeyMan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:11:
[...]

Dat zal wel. Afspraak is dat er open gegaan mag worden op voorwaarde dat er een QR code gescand wordt. Ben echt helemaal klaar met dat dwarse gedoe. Ofwel van degenen die zoals ik zei overal op tegen zijn, ofwel van een branche die moord en brand schreeuwt, verkondigt dat ze het goed voor elkaar hebben en er alsnog een bende van maken. Principes kan ik ook hebben.

Als het aan mij ligt voeren ze 2G en vaccinatieplicht voor minimaal een jaar in. Ga ik lekker elke paar maanden m'n booster halen. Als dank voor de bijdrage zullen we maar zeggen.

Het is mijn mening dat het 'bedanken van de groep die al anderhalf jaar dwars ligt' voldoende reden is om 2G in te voeren. Zeker gezien de toegevoegde waarde hiervan conform TU onderzoek niet 0 is. En zelfs al zou dat wel 0 zijn, vind ik de druk op vaccinatie die hiervanuit gaat voldoend om het toch in te voeren. Temeer omdat het in de periode voor omicron een stuk nuttiger was geweest. Maar toen was het ook niet goed natuurlijk.
Deze reactie is toch ook tekenend voor de groep die alsmaar star blijft pushen op vaccinatie. Ondanks dat Omicron een wereld van verschil betekent voor ziektelasten, ziekteduur, ziekenhuis opnames, verspreiding van het virus en dat het bijna niet uitmaakt of je wel of niet gevaccineerd bent, ga je toch blijven hameren op oude wetten en oude regels. Het is nu meer dan ooit relevant om de oude spelregels zsm aan te passen, maar het lijkt belangrijker om ongevaccineerden met terugwerkende kracht te straffen dan een oplossing zoeken in een wereld zonder corona maatregelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Nee de groep lijkt veranderd te zijn. Mensen met meer kritiek dan kennis hebben een echo kamer gevormd voor hun ideeën, en je kan zien hoe het aan het radicaliseren is. Best fascinerend om te zien gebeuren eigenlijk.

De mensen met minder extreme ideeën zijn al lang uitgeput en afgehaakt door de 'kritische denkers' (d.w.z.: kritisch op iedereen behalve henzelf). Het is wat dat betreft ook een collectieve Gish Gallop.

Je ziet ook dat het topic steeds minder interessant wordt hierdoor, aangezien deze kritische vrij weinig inzicht of interessante ideeën met zich meebrengen. Geen data-analyses, wetenschappelijke kennis, of complexe analyses die echt iets toevoegen aan het gesprek. Erg jammer. Voorheen leerde ik best veel via dit topic, en was het een goede plek om kritisch te reflecteren op je eigen aannames en mening.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:52
IJzerlijm schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:20:
[...]

De ultieme schijnveiligheid is erop vertrouwen dat mildere varianten de verlossing zijn.
Uiteindelijk heb je niet per se een mildere variant nodig. Het is de gestage opbouw van immuniteit waardoor het effect van elke mogelijke variant milder wordt. Eerst door brede vacinatie, maart gaandeweg ook steeds meer door herhaalde blootstelling aan verschillende varianten.

De bestaande seizoensziektes (rinovirus en influenza) waren allesbehalve mild toen ze nieuw waren. In de geschiedenis zijn echt hoge sterftecijfers te vinden van allebei. Maar we wonen ons leven lang tussen die virussen en voor de meesten van ons levert dat een sterke immuniteit op.

Om de hoop te temperen: ook "milde virussen" (of in mijn mening: gemene virussen maar met hoge mate van immuniteit) doden mensen. Wie boven de 80 is heeft vaak een veel minder actief afweersysteem en dan kan een seizoensziekte dodelijk zijn. In cijfers uitgedrukt: influenza doodde in de tien jaar voorafgaand aan de covid pandemie zo'n 4000 mensen per jaar in Nederland. Coronavarianten hebben dat momenteel grotendeels overgenomen, in de toekomst zullen ze vermoedelijk coexisteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

link0007 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:33:
[...]

Je ziet ook dat het topic steeds minder interessant wordt hierdoor, aangezien deze kritische vrij weinig inzicht of interessante ideeën met zich meebrengen. Geen data-analyses, wetenschappelijke kennis, of complexe analyses die echt iets toevoegen aan het gesprek. Erg jammer. Voorheen leerde ik best veel via dit topic, en was het een goede plek om kritisch te reflecteren op je eigen aannames en mening.
Er wordt naar een gewenste uitkomst geredeneerd.

Gevallen dalen: Tijd Om Het CTB Af Te Schaffen!
Gevallen stijgen: Tijd Om Het CTB Af Te Schaffen!
Een land schaft maatregelen af: Tijd Om Het CTB Af Te Schaffen!
Een land scherpt maatregelen aan: Tijd Om Het CTB Af Te Schaffen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

LZ86 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:12:
[...]

Dat, het topic word ook rustiger en rustiger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
42erik schreef op maandag 31 januari 2022 @ 21:33:
[...]

Niet heel eerlijk om kuipers verantwoordelijk te houden voor de keuzes van duitsland lijkt me zo
dat doe ik ook niet, maar zijn oplossing is om mensen een medisch gezien overbodige booster te geven zodat ze een groen vinkje krijgen, terwijl de oplossing moet zijn dat Kuipers er in europees verband voor moet zorgen dat mensen die in NL volledig gevaccineerd zijn, dat in het buitenland ook zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Het plaatje over de (relatieve) kans op opname bijgewerkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JnmdVzKfPw2Q4iHQKLDDLaUIKl4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OJbiJFXnd3WmgCWjcdWftVIK.png?f=user_large

Aan het eind van het plaatje zie je een vrij schepe daling.

Wekenlang was de vraag: hoe houdbaar is die?

Afgelopen zomer hadden we ook een sterke dip in de opnamekans; we hadden toen een eerste uitbraak van delta. Toen waren het in meerderheid twintigers (incidentie 20-29 was 4x gemiddeld). De zeer jonge leeftijdsverdeling van de geinfecteerden was de reden voor de lage opnamekans. Er speelden geen gunstige srructurele factoren. Sterker nog, de verdringing alpha->delta was zelfs een ongunstige factor. Gevolg van het ontbreken van structurele factoren is dat de opnamekans bij het normaliseren van de leeftijdsverdeling ook weer even hard opveerde.

Nu hebben we ook een jonge leeftijdsverdeling bij de incidentie, maar minder extreem als toen. Bovendien hebben we de verdringing van delta naar omicron en een flink aantal boosters dat recent is gezet bij de oudere leeftijdsgroepen.

Nu zie je dat dag na dag de grafiek een meer structurele vorm krijgt. Ik geloof dat de opnamekans de komende weken wat gata opveren, maar niet zoals een half jaar geleden.

[ Voor 68% gewijzigd door t_captain op 01-02-2022 08:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

stijnec1 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:38:
[...]

dat doe ik ook niet, maar zijn oplossing is om mensen een medisch gezien overbodige booster te geven zodat ze een groen vinkje krijgen, terwijl de oplossing moet zijn dat Kuipers er in europees verband voor moet zorgen dat mensen die in NL volledig gevaccineerd zijn, dat in het buitenland ook zijn
Het is wel duidelijk dat Europa een utopie is inmiddels op dit gebied.
En dat wat jij zegt zeker niet snel geregeld is.
Die prik wel.
Misschien is hij op de achtergrond bezig op Europees niveau. Maar duurt dat langer dan je zou willen.
Om nu een oplossing te bieden is dit er.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

monaldo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:30:
[...]

Deze reactie is toch ook tekenend voor de groep die alsmaar star blijft pushen op vaccinatie. Ondanks dat Omicron een wereld van verschil betekent voor ziektelasten, ziekteduur, ziekenhuis opnames, verspreiding van het virus en dat het bijna niet uitmaakt of je wel of niet gevaccineerd bent, ga je toch blijven hameren op oude wetten en oude regels. Het is nu meer dan ooit relevant om de oude spelregels zsm aan te passen, maar het lijkt belangrijker om ongevaccineerden met terugwerkende kracht te straffen dan een oplossing zoeken in een wereld zonder corona maatregelen.
Deze reactie is tekenend voor de kleine groep ongevaccineerden die al twee jaar continu de hakken in het zand zet en de wetenschap naast zich neerlegt. En er vervolgens volledig op vertrouwt dat de rest het wel voor ze oplost. Want die omicron is op zichzelf helemaal niet zoveel minder ziekmakend. We profiteren hier grotendeels op de immuniteit van de groep die wel een steentje bij draagt.

En dan achteraf nota bene nog victorie kraaien, en bagatelliseren waar we nu nog mee te maken hebben. Gek dat je daar een keer een bonnetje voor gepresenteerd krijgt zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je schreef dat er zoveel voorbeelden zijn dat horeca gelegenheden die strict zijn worden aangevallen door gekken. Nu kom je met 1 artikel over de horeca.
Haar telefoontje naar KHN maakte ook duidelijk dat ze niet de enige horecaondernemer is die kampt met vragen en vervelende reacties. ,,Ze zeiden dat er al heel veel ondernemers hadden gebeld en dat sommigen van hen nog veel ernstigere bedreigingen hadden gekregen, zoals dat werd gedreigd hun restaurant in de fik te steken.”
Verder in het artikel bevestigt de woordvoerder de onaardige reacties, maar niet de bedreigingen:
Mark Haagen, horecaondernemer én afdelingsvoorzitter van KHN, herkent de reacties die Zhou krijgt. ,,Het is gelukkig een minderheid, maar het is wel aan de orde.”
Je komt dus met een verhaal over een restauranthouder die gebeld wordt of ze de QR gaan handhaven en daarop onaardige (niet bedreigende) reacties krijgt. Kom eens met concrete voorbeelden van je verhaal dat er horeca gelegenheden worden aangevallen.

[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 01-02-2022 09:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Dennis1812 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:44:
[...]

Het is wel duidelijk dat Europa een utopie is inmiddels op dit gebied.
En dat wat jij zegt zeker niet snel geregeld is.
Die prik wel.
Misschien is hij op de achtergrond bezig op Europees niveau. Maar duurt dat langer dan je zou willen.
Om nu een oplossing te bieden is dit er.
ik begrijp dat deze oplossing misschien heel pragmatisch klinkt, maar we hebben het hier over een medische handeling die nu overbodig lijkt. Een dergelijke handeling moet je toch alleen willen doen als dit medisch noodzakelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
hoevenpe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:02:
[...]

Te laat of laat genoeg om het ook voor de toekomst uit de toolbox van de overheid te houden?

Ben inmiddels om: bij Omikron is het een irrelevant middel, buitenproportioneel voor een minimale beperking van de (extreem hoge) R.

Sowieso mag heel de QR-code op de schop: het enige doel is nog impliciete vaccinatieplicht. Met Delta was dat nodig om de zorg overeind te houden, bij Omikron lijkt doorstroom naar de IC ook onder ongevaccineerden minimaal.
Yep... maar Omikron is nu. Wat de toekomst gaat brengen weten we uiteraard niet. Als Omikron er niet was geweest hadden de IC's waarschijnlijk nog bomvol gelegen en was de paniek in den haag al diverse malen toegeslagen hoe de inmiddels radeloze bevolking nog te beteugelen. Ik volg je helemaal hoor, 2G (en eigenlijk ook 3G) zijn niet nuttig tegen Omikron wat een besluit om het nu af te voeren best te verantwoorden maakt. Maar wat als we in het najaar weer eens een nieuwe variant krijgen die weer schadelijker is? Gaan we dan weer opnieuw 3 maanden debatteren over hoe en wat, terwijl de IC's volstromen en de zorg weer moord en brand schreeuwt? Of zijn we dan blij dat er wat stukken gereedschap in de kist zitten die we tijdig en soepel kunnen inzetten door nu vooruit te kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

t_captain schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:43:
Het plaatje over de (relatieve) kans op opname bijgewerkt:

[Afbeelding]
Voor een ongevaccineerde is de kans nauwelijks veranderd. Iets hoger dan 100 met Delta, iets lager dan 100 met Omicron. Zit hier ook de snelheid van opnames in ? Als iedere Nederlander tegelijk besmet raakt verandert er in principe niks aan de kans op opname, alleen zal er dan voor een hoop mensen geen zorg zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Dennis1812 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:26:
[...]

Het is wel nodig. Het is ook verplicht.
Door plaats te nemen daar of binnen te lopen plaats je een horeca eigenaar in een spagaat. Misschien heeft hij zojuist een dreigtelefoontje gehad. En dan kom jij binnen..

Jij weet dat jij heel lief bent, hij weet dat niet. En als hij je wil scannen wil je een gesprek gaan voeren?
Zie je zelf echt niet in hoe krom dat is?

Je hebt principes, blijf dus thuis. Of gooi ze overboord. Maar ga geen andere de wet laten overtreden uit angst.

Je bedankt em gaat verder hoor je meteen te doen.
Nagenoeg nergens gaan ze eerst een gesprek of discussie aan. Nee, ze hebben de scanner bij. Vragen wat je wil drinken en scannen tegelijk.
Of zelfs bij de voordeur.

Je komt over als halve principes inmiddels. Volgende week ga je hem overal laten zien?
Ik heb met de meesten allang hierover gehad ook omdat ik ze al ken van voor Corona. Ze laten me gewoon binnen. Dus ik zie het probleem niet. En vragen staat vrij, sterker nog, via een ondernemer heb ik meerdere tips gehad over waar ik ook heen kon. En dat bleek te kloppen dus ze zijn heus niet zo zielig als jij staat te verkondigen. Ze willen er ook vanaf en daarom werken ze mee. Ze hangen het alleen niet aan een bordje op de deur natuurlijk. En ik praat bedreiging niet goed en zal daar nooit aan mee doen.

Buiten dit topic is de moraal hierover toch echt anders, ik kom amper mensen tegen die willen dat dit doorzet en er is nauwelijks draagvlak voor. Ik ben niet de enige die dit doet. Dat hier nog het beeld heerst dat het ctb iets goeds is, dat het werkt en dat het prima is om mensen buiten te sluiten wil niet zeggen dat er overal zo over gedacht wordt. En dat er geen (stil) protest is.

[ Voor 13% gewijzigd door Mfpower op 01-02-2022 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:57

Tja, volgens mij willen we toch naar zoveel mogelijk dezelfde regels toe binnen Europa. Normaal als we daarvan afwijken wordt dat bekritiseerd, en nu voldoen we er juist wel aan (net als de meeste landen trouwens) en dan is dat weer niet goed. Dit geeft vooral aan dat we vooral in ons eigen straatje denken als we kijken of een aktie van de regering goed of fout is.
[...]
Je zou als regering een humaan beleid kunnen voeren. Mensen hun inkomsten afpakken zodat ze geen eten of een dak boven hun hoofd kunnen betalen omwille van een groen vinkje is niets anders dan monsterlijk.

Daar heb ik geen goed woord voor over, dit is machtsmisbruik wat mij betreft. Draghi speelt in deze dan de vermoorde onschuld door te zeggen dat hij niets verplicht, maar je kan op je vingers natellen dat het geen echte keuze is zoals hij deze aanbiedt. De praktische uitkomst is dat je bestaansrecht je ontnomen wordt, een regering die daar achter staat mag wat mij betreft ophoepelen.
En hoe noem je het dat een kleine groep ervoor zorgt dat een grote groep met veel maatregelen te maken krijgt? Niet dat ik het er daarom mee eens ben wat er daar gebeurt, maar het geeft wel aan dat het niet zo zwart/wit is als je het hier wilt laten lijken. De andere kant is nl. dat als iedereen zich gevaccineerd zou hebben, ze ook daar al de volledige vrijheid terug hadden. En hier geldt dat natuurlijk precies hetzelfde.

En nu vind ik dat Italië veel te ver gaat, maar je kunt je wel afvragen wat dan wel toegestaan is. Want uiteindelijk heeft hier de keuze van het individu verregaande gevolgen voor de gehele maatschappij. En daarmee is dit toch een heel lastige discussie. Want enerzijds moet de regering zorgen voor de maatschappij, maar aan de andere kant moet het individu zijn vrijheid behouden. En die 2 dingen botsen nogal hard in deze pandemie. Er is dus zeker iets voor te zeggen dat er gevolgen mogen zitten aan het niet vaccineren, maar andersom moet dat ook weer niet te ver gaan. Het is dus een erg lastige discussie.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
IJzerlijm schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:53:
[...]

Voor een ongevaccineerde is de kans nauwelijks veranderd. Iets hoger dan 100 met Delta, iets lager dan 100 met Omicron. Zit hier ook de snelheid van opnames in ? Als iedere Nederlander tegelijk besmet raakt verandert er in principe niks aan de kans op opname, alleen zal er dan voor een hoop mensen geen zorg zijn.
In het plaatje is de onderste horizontale lijn wat slordig getekend, de precieze hoogte kun je pas intekenen als de leeftijdsverdeling van de besmettingen is gestabiliseerd.

RIVM observeert een daling van de opnamekans met 40%.

Stel dat die winst volledig bij de gevaccineerden zou liggen. Bij delta nam de groep van 15% ongevaccineerden zo'n 55% van de opnames voor zijn rekening. Dan zou die andere 45% (opnames gevaccineerden) naar 5% moeten zijn gedaald. Dus de opnamekans voor gevaccineerden -90%, en de verdeling in de huidige opnames naar 90% ongevaccineerden. Dat geloof ik niet. Het plaatje wat Kuipers laatst toonde liet andere verhoudingen zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• monaldo
IJzerlijm schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:35:
[...]

Er wordt naar een gewenste uitkomst geredeneerd.

Gevallen dalen: Tijd Om Het CTB Af Te Schaffen!
Gevallen stijgen: Tijd Om Het CTB Af Te Schaffen!
Een land schaft maatregelen af: Tijd Om Het CTB Af Te Schaffen!
Een land scherpt maatregelen aan: Tijd Om Het CTB Af Te Schaffen!
Je zou dit andersom net zo goed kunnen invullen, je legt het extreem plat uit.
Toen CTB in het leven was geroepen deed men alsof gevaccineerden het virus niet konden overdragen. Kritiek was er dus omdat dit wel degelijk het geval was en je dus schijnveiligheid creëerde. Daarna stegen alle cijfers enorm ( allemaal voor omicron) en was de kritiek dat het niet helpt. Nu omicron er is en zelfs een overheidsonderzoek aantoont dat het zinloos is, gaat men toch door met 3g en wil 2g in de gereedschapskist hebben. Dus ja weer kritiek idd.

Je kan beter de vraag stellen hoe het toch komt dat onze overheid zo star blijft doorgaan op de ingezette lijn terwijl er landen zijn die laten zien dat je kan aanpassen adv nieuwe inzichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

42erik schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 00:01:
[...]

want ik check de qr bij ingang van school?
https://www.trouw.nl/wete...et-coronabeleid~b237a89d/

Een goed stuk wat in elk geval niet zo zwart wit is en meer meeneemt dan cijfers alleen:
De eenzaamheid van een puber die elke week een ander smoesje moet verzinnen om niet te hoeven vertellen dat ze geen QR-code heeft. Geen grafiek kan die eenzaamheid overbrengen, maar iedereen die zich, zoals Leisink, met open ogen tussen de scholieren door beweegt, voelt hoe de zaken liggen, en kan erover vertellen. Die verhalen moeten onderdeel zijn van de beleidsdiscussies over het coronatoegangsbewijs. Ze hebben meer van doen met de kern van de zaak dan de percentages uit het rapport van de TU Delft, zelfs als die percentages wel correct geciteerd worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 07:54:
[...]

En toch is dit wel wat er naar mijn idee meer had moeten gebeuren. Een discussie en stemming voordat het water aan de lippen staat. Zodat je in rustig vaarwater kunt bedenken wat je wel en niet toegestaan vindt, maar ook wanneer je in wilt grijpen. Want tot nu toe werd iedere keer tot het laatste moment gewacht om dan zware maatregelen erdoor te drukken omdat er geen andere mogelijkheid meer is.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Mfpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:53:
[...]

Ze willen er ook vanaf en daarom werken ze mee.
Dan hadden ze jou en de rest buiten moeten houden tot een scan

Niet meewerken resulteert alleen maar in langer maatregelen en beperkingen. Waarom snappen ze dat nou nooit.
stijnec1 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:51:
[...]

ik begrijp dat deze oplossing misschien heel pragmatisch klinkt, maar we hebben het hier over een medische handeling die nu overbodig lijkt. Een dergelijke handeling moet je toch alleen willen doen als dit medisch noodzakelijk is?
Eens, maar zoals gezegd gaat Duitsland dit niet snel aanpassen. Mensen die perse moeten reizen kom je zo met korte termijn tegemoet en ondertussen is de diplomatieke oplossing er 1 van de lange adem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
stylezzz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:51:
Gaan we dan weer opnieuw 3 maanden debatteren over hoe en wat, terwijl de IC's volstromen en de zorg weer moord en brand schreeuwt? Of zijn we dan blij dat er wat stukken gereedschap in de kist zitten die we tijdig en soepel kunnen inzetten door nu vooruit te kijken?
Als tegen die tijd onverhoopt aanvullende maatregelen nodig zijn is parlementaire goedkeuring op basis van de kennis en inzichten van dat moment geen weggegooide tijd.

Bij breed draagvlak kan een spoedwet binnen twee weken door beide kamers zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Dennis1812 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:05:
[...]

Niet meewerken resulteert alleen maar in langer maatregelen en beperkingen. Waarom snappen ze dat nou nooit.

[...]
Dan neem je aan dat iedereen bovenal van de lockdown en aanverwante beperkingen af wil.

Er is een groep mensen die een groter probleem heeft vaccinatie dan met lockdown. En er is een groep mensen die een groter probleem heeft met het opdringen van vaccinaties dan met lockdown.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

[...]

Dan hadden ze jou en de rest buiten moeten houden tot een scan

Het is omgekeerd, kijk naar wat @monaldo hierboven zegt. Het ctb slaat als een tang op een varken en zolang mensen mee blijven werken denkt de overheid dat het er wel mee door kan blijven gaan. Als nu iedereen weigert te controleren of m te laten zien zijn we er morgen vanaf.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mfpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:03:
[...]

Een goed stuk wat in elk geval niet zo zwart wit is en meer meeneemt dan cijfers alleen:

[...]
Je doet net alsof dit uit de lucht komt vallen of dat iemand actief zijn of haar best doet om die eenzaamheid te forceren. Volgens mij zijn er drie mogelijkheden om toch aan een QR code te komen. Als die allemaal niet goed worden gevonden, ga je inderdaad een periode van zelfkastijding in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

t_captain schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:08:
[...]

Dan neem je aan dat iedereen bovenal van de lockdown en aanverwante beperkingen af wil.

Er is een groep mensen die een groter probleem heeft vaccinatie dan met lockdown. En er is een groep mensen die een groter probleem heeft met het opdringen van vaccinaties dan met lockdown.
KHN: wij kunnen veilig open komt allemaal goed hoor.
Ook KHN:
Nee laat maar, dat was niet waar maar we blijven open! Fuck de zorg!

Als ze wat jij zeggen minder problemen hebben met lockdown. Dan blijven ze toch dicht tot ze open kunnen zonder enige beperking?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mfpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:09:
[...]

Het is omgekeerd, kijk naar wat @monaldo hierboven zegt. Het ctb slaat als een tang op een varken en zolang mensen mee blijven werken denkt de overheid dat het er wel mee door kan blijven gaan. Als nu iedereen weigert te controleren of m te laten zien zijn we er morgen vanaf.
Als iedereen netjes zijn vaccinatie en booster haalt zijn we er net zo snel vanaf. Met als klap op de vuurpijl nog een lagere zorgbelasting ook. Win-Win zou je zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 01-02-2022 09:11 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:52
Mfpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:53:
[...]

Ik heb met de meesten allang hierover gehad ook omdat ik ze al ken van voor Corona. Ze laten me gewoon binnen. Dus ik zie het probleem niet. En vragen staat vrij, sterker nog, via een ondernemer heb ik meerdere tips gehad over waar ik ook heen kon. En dat bleek te kloppen dus ze zijn heus niet zo zielig als jij staat te verkondigen. Ze willen er ook vanaf en daarom werken ze mee. Ze hangen het alleen niet aan een bordje op de deur natuurlijk. En ik praat bedreiging niet goed en zal daar nooit aan mee doen.

Buiten dit topic is de moraal hierover toch echt anders, ik kom amper mensen tegen die willen dat dit doorzet en er is nauwelijks draagvlak voor. Ik ben niet de enige die dit doet. Dat hier nog het beeld heerst dat het ctb iets goeds is, dat het werkt en dat het prima is om mensen buiten te sluiten wil niet zeggen dat er overal zo over gedacht wordt. En dat er geen (stil) protest is.
Betaal je ook hun boete als ze gesnapt worden met iemand als jij in de zaak?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

stijnec1 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:51:
[...]

Het is geen operatie, het is een vaccin. Je kan het uit verband trekken, maar dat klinkt erg antivax.

De persoon waar je op reageert heeft het over een vaccin. Het kost je niks, risico's zijn kleiner dan slecht ziektebeeld van iedere covid variant zover. Waar héb je het over?

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• monaldo
[...]

Hoezo is dit een feit? Wie heeft er gezegd dat als iedereen zich aan de regels houdt dan stoppen we er over paar weken? Met omicron werkt CTB niet, dus het heeft amper impact op de besmettingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:11:

Dat is net zo onwetenschappelijk en buitenproportioneel als waar je antivaxxers/tegenstanders (terecht) van beschuldigd... ;)

Een maatregel primair invoeren om een andere groep de les te lezen zal zich altijd tegen je keren. Besef dat er een grote groep is die binnenkort z'n vinkje kwijtraakt, die wil je niet in het Baudet-kamp duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

MikeyMan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:10:
[...]

Als iedereen netjes zijn vaccinatie en booster haalt zijn we er net zo snel vanaf. Met als klap op de vuurpijl nog een lagere zorgbelasting ook. Win-Win zou je zeggen.
Dankjewel.

En sorry @Mfpower Dat is slechts deels waar.
Dan zijn ze namelijk gewoon weer gesloten omdat ze hun verantwoordelijkheid niet aankunnen in hun steentje bijdragen deze pandemie. Dicht is ook geen ctb, daarom deels waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Mfpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:03:
[...]

[...]
Inderdaad een leuk stukje waar ook in de regering al lang over wordt gepraat, wat het stukje zelf trouwens ook benoemd.

Maar het moet inderdaad worden meegenomen. En gelukkig kan dat ook steeds meer omdat het nu een keuze begint te worden tussen een drukke zorg en minder maatregelen. Tot een half jaar geleden (voor omicron) had je de keuze tussen minder maatregelen en geen zorg (waardoor de maatschappij alsnog plat zou gaan). Het begint nu dus pas echt meer te spelen, waarbij de verwachting natuurlijk is dat de discussie weer zo over is omdat na de huidige golf de kans groot is dat alles weer open is.

Dus zo heel zwart/wit is het ook nooit geweest, er waren alleen helaas maar weinig andere opties.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:12:
[...]

Dat is net zo onwetenschappelijk en buitenproportioneel als waar je antivaxxers/tegenstanders (terecht) van beschuldigd... ;)

Een maatregel primair invoeren om een andere groep de les te lezen zal zich altijd tegen je keren. Besef dat er een grote groep is die binnenkort z'n vinkje kwijtraakt, die wil je niet in het Baudet-kamp duwen.
Ik pretendeer dan ook niet dat het wetenschap is. Subtiel verschil.
Hoewel ik de kleine bijdrage op de opnames en verspreiding toch als een pre zie ;)

Dat we ons laten gijzelen door degenen die overal tegen zijn omdat ze anders naar FVD gaan lijkt me net zo goed niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dennis1812 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:10:
[...]

KHN: wij kunnen veilig open komt allemaal goed hoor.
Ook KHN:
Nee laat maar, dat was niet waar maar we blijven open! Fuck de zorg!

Als ze wat jij zeggen minder problemen hebben met lockdown. Dan blijven ze toch dicht tot ze open kunnen zonder enige beperking?
Ik heb het niet over een ondernemersorganisatie maar over mensen. Dat KHN altijd de horeca open wil komt omdat ze lobbyen voor een sector die natuurlijk omzet wil maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
monaldo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:12:
[...]
Hoezo is dit een feit? Wie heeft er gezegd dat als iedereen zich aan de regels houdt dan stoppen we er over paar weken?
Omdat je niet houden aan de maatregelen zorgt voor meer besmettingen en meer mensen in het ziekenhuis waardoor we meer maatregelen nodig hebben. Dus als je je aan de maatregelen houdt, wordt de piek lager en kunnen er dus maatregelen verdwijnen. Wetenschappelijk is hier ook genoeg van te vinden, in bijna elk onderzoek zie je wel staan hoe goed het optimaal zou kunnen werken en wat de verwachte werking in de praktijk is.

Sowieso kun je dit ook simpel berekenen, zeker als je naar de laatste delta-golf kijkt zie je dat de ziekenhuizen dan nu al leeg waren geweest en we dus zonder maatregelen ook nog maar amper risico hadden gelopen.
Met omicron werkt CTB niet, dus het heeft amper impact op de besmettingen.
Met omicron werkt het net zo goed, alleen is het nog belangrijker om je echt aan de regels te houden omdat het besmettelijker is. Het werkt uiteindelijk slecht omdat mensen zich er niet aan houden (waardoor er weer andere maatregelen bij komen).

[removed]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Vandaag weer een mooie mijlpaal, alweer de 10e IC in Nederland heeft vandaag z'n laatste COVID-patiënt uitgezwaaid en is nu dus COVID-vrij :)

[ Voor 114% gewijzigd door eamelink op 01-02-2022 09:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
De overloop van GGD testen naar de Testen voor Toegang testcentra is toch niet nodig.

Dit was het nieuws op zondag: De GGD schaalt het aantal testen af omdat er te weinig capaciteit is:
Terwijl het aantal coronabesmettingen naar een recordhoogte stijgt, gaat de GGD Gelderland-Midden minder testen afnemen. Voor veel medewerkers voelt dit als de omgekeerde wereld.

,,We waren er helemaal klaar voor om bij achtduizend mensen per dag een coronatest af te nemen’’, zegt Adriënne Spijker, woordvoerder van GGD Gelderland-Midden. ,,Als je testen afneemt, moeten ze wel in een laboratorium geanalyseerd kunnen worden.’’

En daar zit volgens haar het probleem. Door de beperkte capaciteit van de laboratoria in Nederland mag de GGD Gelderland-Midden nog maar 5951 testen per dag aanleveren.
De coronatest die de GGD’s afnemen, is een PCR-test. Dat is de nauwkeurigste test. Nadeel daarvan is dat die in een laboratorium onderzocht moet worden. En die kunnen in Nederland maximaal 150.000 testen per dag aan. Landelijk zijn afspraken gemaakt over hoeveel afgenomen testen elke GGD per dag mag aanleveren. En dat zijn er in het geval van Gelderland-Midden een stuk minder dan die gezondheidsdienst kan afnemen.
Toonen geeft aan dat er daarom afspraken zijn gemaakt met commerciële teststraten die zijn aangesloten bij Stichting Open Nederland om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland toch getest kan worden.
Dit is het nieuws op maandag:
De commerciële teststraten die op grote schaal zouden gaan helpen bij het testen van mensen met klachten, zijn volgens de GGD's toch nog niet nodig. "Op dit moment kunnen wij de huidige testaantallen aan", zegt een woordvoerder van GGD GHOR Nederland tegen de NOS.

Ruim een week geleden sloten de GGD's een overeenkomst met Stichting Open Nederland voor extra testcapaciteit. Die was nodig doordat de testvraag door de besmettelijkere omikronvariant snel zou gaan toenemen.

Maar nu zegt de GGD dat de vraag naar tests vooralsnog helemaal niet is toegenomen en dat die blijft steken rond de 150.000 per dag. Dat aantal komt exact overeen met de eigen GGD-capaciteit. Ook in de callcenters is het een stuk rustiger dan vorige week, zegt een woordvoerder.
En de Stichting Open Nederland heeft wat uit te leggen maar doet dat vooralsnog niet.
Uit interne mails in handen van de NOS blijkt dat de Stichting Open Nederland de daarbij aangesloten testbedrijven een behoorlijk rooskleurig beeld over de verwachte testvraag heeft voorgeschoteld. Zo staat in een mail die de stichting zaterdagavond 22 januari stuurde dat de testbedrijven "minimaal 30.000" tests per dag konden afnemen en "waarschijnlijk meer en oplopend".

Maar toen de testlocaties er vorige week eenmaal stonden en er weinig afspraken kwamen, kwam er vrijdag 28 januari een nieuwe e-mail. "We hebben gemerkt dat de instroom van afspraken tot nu toe lager is gebleken dan was ingeschat", staat er. Volgens de stichting ligt dat aan de "fluctuerende testvraag" en doordat het "doorverwijzingsmechanisme" nog niet werkt.
De Stichting Open Nederland was vandaag, ondanks herhaalde verzoeken, niet bereikbaar voor een toelichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
hoevenpe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:05:
[...]

Als tegen die tijd onverhoopt aanvullende maatregelen nodig zijn is parlementaire goedkeuring op basis van de kennis en inzichten van dat moment geen weggegooide tijd.

En we hebben al verschillende keren gezien hoeveel er mis kan gaan door 2 weken te laat in te grijpen. Daarnaast krijg je dan wederom geen goede discussie, omdat je dan per direct iets moet invoeren.

[removed]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Ondanks dat ik geen voorstander ben van de QR code (wel van vaccineren en boosteren) hoop ik toch dat het niet zo werkt als je omschrijft.

Als we met zijn allen te hard rijden gelden de snelheidsbeperkingen niet meer, als we met z'n allen met alcohol op achter het stuur kruipen geld de beperking niet meer en als we met z'n allen een bank beroven da wordt dat niet meer strafbaar.

Ik kan nog wel wredere dingen verzinnen, ik hoop niet dat we in zo'n maatschappij terechtkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Wolly verbaast me dat Stichting Open Nederland die inschatting heeft gedaan...?

Je zou toch zeggen dat deze bij VWS of op zijn minst de GGD vandaan zouden zijn gekomen.

Apart dit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
[...]

Nee hoor, dan gaat morgen de horeca weer dicht. Dat is ook al eerder gebeurt nadat openen van de horeca zorgde voor grote stijgingen. Hadden ze op die momenten laten zien dat ze het echt onder controle hadden, waren ze veel minder vaak dicht geweest. Ze gooien dus iedere keer hun eigen glazen in.

[removed]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CMD-Snake
Cid Highwind schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 07:38:
Op grond van misplaatste principes een gevaar zijn voor jezelf en voor anderen en hiermee structureel de volksgezondheid en economie ondermijnen en dit bovendien nog rechtpraten, is natuurlijk wel een toonbeeld van menselijkheid?
Corona is geen ebola. Met delta heeft/had 98% geen ernstige klachten of ernstig ziekteverloop, zoals ook te zien was in de presentaties van Van Dissel aan de Tweede Kamer. Ik sta er altijd van te kijken hoe mensen op basis van een vinkje de ander kunnen betitelen als staatsvijand nummer 1.

Het is dezelfde vergissing die De Jonge maakte begin 2021, hij was minister van de gevaccineerden. De rest hoorde er wat hem betreft niet meer en Italië gaat nog een stapje verder. Het is meer een soort keuze die je van de Godfather zou verwachten dan van een premier. Wat dat betreft moeten ze beter weten dan mensen zo in de hoek drijven en feitelijk nog door de muur heen proberen te drukken.
In de redenatie van Kuipers heeft iedereen die kans gehad. Mensen die met een recente besmetting te maken hebben gehad krijgen 180 dagen extra als overbrugging en worden dan geacht de booster te halen. Hij wentelt het verder af op de EU, of beter gezegd wekt de suggestie, dat dit een moetje is.
RodeStabilo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:08:
Dus iedereen tussen 13 en 17 is hard genaaid?
Geen idee, ik heb de uitwerking van het voorstel niet gezien. Het is een ministeriële regeling onder de Twm, dus die wordt pas publiekelijk als die van kracht wordt. Alleen vandaag kan de Tweede Kamer nog besluiten er een stokje voor te steken.

Sowieso moeten ze vandaag een beetje kleur bekennen. Er liggen hiernaast moties om het 2G wetsvoorstel in te trekken en om de coronapas als geheel op te doeken. Partijen zullen nu toch moeten aangeven hoe ze hierover denken na alle grote woorden van vorige week.
redwing schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 08:57:
Tja, volgens mij willen we toch naar zoveel mogelijk dezelfde regels toe binnen Europa. Normaal als we daarvan afwijken wordt dat bekritiseerd, en nu voldoen we er juist wel aan (net als de meeste landen trouwens) en dan is dat weer niet goed. Dit geeft vooral aan dat we vooral in ons eigen straatje denken als we kijken of een aktie van de regering goed of fout is.
Kuipers wil de suggestie wekken zo lijkt het dat de EU dit afdwingt, alleen die bemoeit zich niet met interne coronapassen. Mogelijk wil hij zo de woede een beetje richting de EU sturen zodat hij een moeizame ministeriële regeling erdoor kan duwen. In zoverre is het bijzonder hoe Kuipers ineens in grofweg een week zo de waarheid is gaan rekken, eerst met zijn plaatjes en nu zijn kamerbrieven.
En hoe noem je het dat een kleine groep ervoor zorgt dat een grote groep met veel maatregelen te maken krijgt?
Andere landen laten zich daar niet door hinderen om de boel open te gooien en door te gaan.

Wat mij betreft is het geroep dat keuzes (extreme) consequenties moeten hebben en het dwepen met tribunalen door anderen een pot nat. Corona is voor de uiterste kanten aan het verworden tot een bijltjes dag. Maatregelen om de andere kant iets betaald te te zetten is net zo extreem als waarvan Baudet, Engel en hun aanhang van beticht worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
monaldo schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:00:
[...]

Toen CTB in het leven was geroepen deed men alsof gevaccineerden het virus niet konden overdragen. Kritiek was er dus omdat dit wel degelijk het geval was en je dus schijnveiligheid creëerde. Daarna stegen alle cijfers enorm ( allemaal voor omicron) en was de kritiek dat het niet helpt.
Het CTB is gewoon te laat ingevoerd. Pas eind september kwam nadat ze ook alles hadden losgelaten (geen afstand en mondmasker). Het CTB hadden ze vele maanden eerder moeten invoeren toen mensen zich nog aan de regels hielden. Sinds het loslaten houden de mensen zich veel minder aan de regels. Ook na de herinvoering van afstand/mondmasker. CTB werkt alleen goed als de andere regels ook goed worden nageleefd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:14
Gaat 2G dan tóch niet door? _/-\o_

Helemaal uit proportie getrokken deze maatregel. Dat terwijl velen het heilig verdedigen...

*knip* vat even de essentie van het artikel samen, zo is het een linkdump en dat willen we liever niet. HAal deze break maar weg als je je post wijzigt ;)

[ Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 01-02-2022 09:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:12
[...]

Het ctb is inderdaad inmiddels meer gaan lijken op een doel op zich. Of lees: er is zoveel geld tegenaan gesmeten laten we het nog even proberen om ons politieke face te redden..
Momenteel heb ik echt niet de illusie dat het nog de magere 5% werkt dat uit een onderzoek van de TU Delft is gekomen. Het doel heiligt de middelen niet meer.

-herbesmettingen zijn talloos nu.
-ook gevaccineerden besmetten anderen en worden (minder) ziek.
-achter de deur gaat alles los (eigen ervaring van 2 sportscholen)
-het virus gaat als een lopend vuurtje rond op de scholen (waar gelukkig geen ctb is).
-een significant kant deel van de Nederlanders is gevaccineerd of heeft inmiddels Corona gehad.
-veel ondernemers staat het water echt aan de.lipoen, is dat het nog waard?
-ja de zorg is echt nog k### maar ook daar helpt het ctb niet meer voor. Het virus tiert welig rond..

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Indoubt schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:21:
[...]

Ondanks dat ik geen voorstander ben van de QR code (wel van vaccineren en boosteren) hoop ik toch dat het niet zo werkt als je omschrijft.

Als we met zijn allen te hard rijden gelden de snelheidsbeperkingen niet meer, als we met z'n allen met alcohol op achter het stuur kruipen geld de beperking niet meer en als we met z'n allen een bank beroven da wordt dat niet meer strafbaar.

Ik kan nog wel wredere dingen verzinnen, ik hoop niet dat we in zo'n maatschappij terechtkomen
Normaal gesproken helemaal met je eens, maar we zitten nu in de uitzonderlijke situatie dat er niet proportionele en zelfs nauwelijks werkende maatregelen genomen worden die de hele bevolking raken. Evenzo met de avondklok vorig jaar. Wanneer de overheid je vrijheid onredelijk beknot, wat bij een maximum snelheid niet het geval is, dan denk ik dat burgerlijke ongehoorzaamheid op z’n plaats is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

2G gaat het niet redden. Geen nut, geen noodzaak én geen draagvlak.

Het Coronatoegangsbewijs gaat de lente niet halen.

De maatschappij-ontwrichtende Coronapandemie is voorbij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cobb schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:25:
[...]

Het ctb is inderdaad inmiddels meer gaan lijken op een doel op zich. Of lees: er is zoveel geld tegenaan gesmeten laten we het nog even proberen om ons politieke face te redden..
Momenteel heb ik echt niet de illusie dat het nog de magere 5% werkt dat uit een onderzoek van de TU Delft is gekomen. Het doel heiligt de middelen niet meer.

-het virus gaat als een lopend vuurtje rond op de scholen (waar gelukkig geen ctb is).
-een significant kant deel van de Nederlanders is gevaccineerd of heeft inmiddels Corona gehad.
-ja de zorg is echt nog k### maar ook daar helpt het ctb niet meer voor. Het virus tiert welig rond..
Let wel; het onderzoek keek puur naar de verspreiding. Effect op opnames is niet meegenomen. En wordt hoger geschat dan die 5%. Dat de verspreiding niet meer te stoppen is, mag inmiddels wel duidelijk zijn. Maar dat was het eigenlijk vorige zomer al als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

eamelink schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:27:
2G gaat het niet redden. Geen nut, geen noodzaak én geen draagvlak.

Het Coronatestbewijs gaat de lente niet halen.

De maatschappij-ontwrichtende Coronapandemie is voorbij :)
Totdat je op vakantie wilt natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19
MikeyMan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:27:
[...]

Totdat je op vakantie wilt natuurlijk ;)
Dat kan ook prima in eigen land ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Wolly schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:20:
De overloop van GGD testen naar de Testen voor Toegang testcentra is toch niet nodig.

Dit was het nieuws op zondag: De GGD schaalt het aantal testen af omdat er te weinig capaciteit is:

[...]

[...]

[...]

Dit is het nieuws op maandag:

[...]

En de Stichting Open Nederland heeft wat uit te leggen maar doet dat vooralsnog niet.

[...]

[...]
Ik vraag me vooral af hoeveel mensen zich niet laten testen omdat het te vol is. Het is mij iets te toevallig dat we een sterke stijging hebben in aantal testen en besmettingen die precies zou pieken op de max. testcapaciteit van de GGD. Ik hoor regelmatig mensen om me heen die een keer bellen/checken op de site, geen fatsoenlijke plek vinden en dan maar niet testen.

Hoe dan ook gaat er weer ergens iets goed mis met het testen en de capaciteit (zowel bij de GGD als TvT)

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:23:
@Wolly verbaast me dat Stichting Open Nederland die inschatting heeft gedaan...?

Je zou toch zeggen dat deze bij VWS of op zijn minst de GGD vandaan zouden zijn gekomen.

Apart dit.
TvT levert deze bedrijven honderden miljoenen op, extreem makkelijk geld verdienen.
Soms bekruipt me het cynische gevoel dat de QR-code mede daarom de komende tijd blijft bestaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:23:

Apart dit.
Wellicht zijn er verwachtingen gewekt bij SON die de geldboot al zag varen, de GGD ontkent dat ze volumegaranties hebben gegeven.
Desgevraagd zegt GGD GHOR Nederland dat er bij de overeenkomst met Stichting Open Nederland nooit sprake is geweest van een afspraak over aantallen. "Er is met de stichting afgesproken dat zij zouden bijdragen in de testcapaciteit daar waar die boven de 150.000 pcr-labcapaciteit uitkomt, zonder volumegaranties."
@t_captain Gaan we dalen of zitten we te wachten op de volgende trein
Maar nu zegt de GGD dat de vraag naar tests vooralsnog helemaal niet is toegenomen en dat die blijft steken rond de 150.000 per dag. Dat aantal komt exact overeen met de eigen GGD-capaciteit. Ook in de callcenters is het een stuk rustiger dan vorige week, zegt een woordvoerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
hoevenpe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:05:
[...]

Maar dan laat je het weer afhangen van de druk op de zorg hoe snel dat dingen geregeld kunnen zijn. Op het moment dat de boel weer richting code zwart gaat zijn er heel andere discussies die voorrang krijgen (terecht). De 2G discussie loopt nog maar sinds vorig jaar september ofzo (correct me if i'm wrong), om hem nu roemloos af te voeren vind ik eigenlijk een beschamende verspilling van tijd en geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
stylezzz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:29:
De 2G discussie loopt nog maar sinds vorig jaar september ofzo (correct me if i'm wrong), om hem nu roemloos af te voeren vind ik eigenlijk een beschamende verspilling van tijd en geld.
Dat zou imo nooit reden mogen zijn om wetgeving dan maar door te drukken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

redwing schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:23:
[...]

Nee hoor, dan gaat morgen de horeca weer dicht. Dat is ook al eerder gebeurt nadat openen van de horeca zorgde voor grote stijgingen. Hadden ze op die momenten laten zien dat ze het echt onder controle hadden, waren ze veel minder vaak dicht geweest. Ze gooien dus iedere keer hun eigen glazen in.
Maar het ctb houdt die stijging niet tegen. Als ze de boel dan dicht gaan gooien moet je eens kijken wat er gebeurt.

En ook jij valt voor de valse tegenstelling ctb of dicht. Toen er nog geen vaccinaties waren kon de horeca ook open. En dat zal nu niet anders zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:29:
[...]

TvT levert deze bedrijven honderden miljoenen op, extreem makkelijk geld verdienen.
Soms bekruipt me het cynische gevoel dat de QR-code mede daarom de komende tijd blijft bestaan...
Maar dan is er iets anders aan de hand; een stichting die eigenlijk geen stichting meer is. Tijd voor kamervragen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
redwing schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:03:
[...]

En toch is dit wel wat er naar mijn idee meer had moeten gebeuren. Een discussie en stemming voordat het water aan de lippen staat. Zodat je in rustig vaarwater kunt bedenken wat je wel en niet toegestaan vindt, maar ook wanneer je in wilt grijpen. Want tot nu toe werd iedere keer tot het laatste moment gewacht om dan zware maatregelen erdoor te drukken omdat er geen andere mogelijkheid meer is.
Ben ik ook zeker voorstander van. Maar wat nu gebeurd kan mijn goedkeuring ook niet krijgen. Als het rustig is in de ziekenhuizen is 2G overbodig, als het druk is in de ziekenhuizen gaat het ook niet over 2G maar over met welke lockdown we het servies nu weer kunnen redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:28:
[...]

Ik vraag me vooral af hoeveel mensen zich niet laten testen omdat het te vol is. Het is mij iets te toevallig dat we een sterke stijging hebben in aantal testen en besmettingen die precies zou pieken op de max. testcapaciteit van de GGD. Ik hoor regelmatig mensen om me heen die een keer bellen/checken op de site, geen fatsoenlijke plek vinden en dan maar niet testen.

Hoe dan ook gaat er weer ergens iets goed mis met het testen en de capaciteit (zowel bij de GGD als TvT)
Ik ken mensen die na een positieve zelftest het voor gezien houden. Die blijven gewoon een weekje binnen. Ik snap dat mensen geen zin hebben om in de rij te gaan snotteren voor iets dat je al vrijwel zeker weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

stylezzz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:29:
De 2G discussie loopt nog maar sinds vorig jaar september ofzo (correct me if i'm wrong), om hem nu roemloos af te voeren vind ik eigenlijk een beschamende verspilling van tijd en geld.
Rare redenatie. Omdat we er nog maar zo kort over praten vind je het een verspilling van tijd? En dat wordt beter als we er lang over praten? :P

Over een matig idee hoef je niet zo lang te praten, toch? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
hoevenpe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:32:
[...]

Dat zou imo nooit reden mogen zijn om wetgeving dan maar door te drukken...
Is het ook niet, maar het komt naar mijn mening nu te goed uit om 2G maar via de achterdeur te laten verdwijnen. Ik hoop echt dat we hier de komende winter geen spijt van gaan krijgen. :)

Ach waar maak ik mij druk om, belgie ligt nog steeds op dezelfde plek. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CMD-Snake
Redactioneel commentaar van het NRC deze ochtend:

QR-code moet zo gauw als mogelijk is worden afgeschaft
Als de coronapas nu niet wordt afgeschaft, wanneer dan wel? Kabinet en Tweede Kamer moeten op die vraag een duidelijker antwoord geven dan nu gebeurt. Wat zijn de doelen van het inzetten van deze ingrijpende noodmaatregel, wat gebeurt er als die doelen niet worden behaald, wat zijn de plannen voor uiteindelijke afschaffing ervan? Het inzetten van QR-codes kan gerechtvaardigd zijn, maar de bewijslast voor de inzet ligt bij de staat, en is gezien de inbreuk op grondrechten uitzonderlijk zwaar.
Het officiële doel van de QR-code, die mensen bij openbare gelegenheden moeten tonen om te bewijzen dat ze gevaccineerd, hersteld of negatief getest zijn, is het beperken van besmettingen en ziekenhuisopnames. Maar uit recent onderzoek van de TU Delft blijkt dat de invoering van het 2G- of 3G-systeem op dit moment door de besmettelijkheid van de Omikronvariant nauwelijks het aantal coronagevallen remt. „Op basis van ons onderzoek wordt het 2G- of 3G-beleid moeilijker te verdedigen”, stelde onderzoeker Niek Mouter.
Inmiddels neemt ook in het parlement de weerstand tegen de QR-code toe, bleek afgelopen week bij het debat over de coronamaatregelen. Volgens fractievoorzitter Gert-Jan Segers van regeringspartij ChristenUnie, die al langer kritisch is op de coronapas, komt de ‘vertrouwensrelatie tussen overheid en samenleving’ onder druk te staan nu het kabinet de toegangsbewijzen ondanks mager bewijs voor de effectiviteit blijft inzetten. Dat is inderdaad een reëel gevaar.
Minister Ernst Kuipers (Volksgezondheid, D66) blijft benadrukken dat het dempende effect van de coronapas een belangrijk verschil kan maken, „zeker in een situatie waarin je probeert om zoveel mogelijk sectoren open te houden”. Dat kan reden zijn om deze noodsituatie tijdelijk nog voort te laten duren.
Maar de kernvraag moet daarvoor helderder worden beantwoord: hoeveel ziekenhuisopnames en besmettingen moet de coronapas voorkomen om het inperken van grondrechten te rechtvaardigen? En wat zijn eigenlijk de criteria voor afschaffing? En, indien nodig, voor herinvoering?
De coronapas werd in september ingevoerd als tijdelijk middel, maar dat gebeurde zonder het stellen van een termijn. SP-Kamerlid Maarten Hijink waarschuwde vorige week: „Je ziet nu dat maatregelen beginnen als crisismaatregel en stukje bij beetje semipermanent of helemaal permanent worden.” Daarin heeft Hijink gelijk en dat stemt ongerust: noodmaatregelen worden vaker permanent omdat er altijd wel een reden kan worden bedacht om ze nog even in stand te houden, denk aan de strenge controles op vliegvelden en de ruimere bevoegdheden van geheime diensten na de aanslagen van 11 september 2001. Zulke function creep moet actiever en explicieter worden voorkomen door het kabinet. Een vrije samenleving is de QR-pas liever kwijt dan rijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:14
Als er inderdaad te weinig draagkracht is voor 2G. Is het dan (zo goed als) zeker dat 2G verdwijnt? Of kunnen ze onder het mom van 'crisis' er toch voor kiezen 2G te behouden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:37
FabianGTI schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 07:51:
[...]

Dit was toch al enige tijd bekend, ik snap die 'per direct' even niet?
Volgens mij was in december al bekend gemaakt dat er een einddatum aan de vaccins zou komen, dan hebben die half miljoen mensen dus ruim een maand de tijd gehad een booster te halen? :?
Het wordt nu ineens als nieuws gebracht, vandaar eigenlijk mijn reactie. Maar om eerlijk te zijn heb ik het sinds december niet meer zo gevolgd dus ik kan niet zeggen of dat besluit nu ineens vandaag is getroffen, of dat de kogel al eerder door de kerk was en dit enkel een reminder is. In dat laatste geval, inderdaad, tijd zat gehad.
Voorstanders van QR-codes en coronamaatregelen waren al veel eeder afgehaakt van het kabinetsbeleid :X

Inmiddels geloof ik het allemaal wel voor Nederland. Ik hoop dat omikron de angel uit het verhaal haalt en we in de zomer collectief "zand erover" kunnen roepen. Ik maak me eerder zorgen over de langdurige effecten van de wappieficatie van Nederland. Waar je complotten vroeger op internetfora tegenkwam zijn ze de afgelopen jaren dusdanig viral gegaan dat ik m'n hart vasthou voor bepaalde relaties en vriendschappen. Ik merk toch wel dat op bepaalde thema's als politiek bepaalde mensen zich dusdanig hebben ingegraven dat onderwerpen beter vermeden kunnen worden dan dat er als vroeger gewoon inhoudelijk over gediscussieerd kan worden, zo erg men getriggerd wordt.

Zoals er hier in dit draadje gediscussieerd wordt, dat gaat in het echte leven soms gewoon niet omdat je niet het risico wilt lopen de sfeer te verpesten. Hier zal het me een zorg wezen als ik iemand die het radicaal met me oneens tegen de haren instrijk of dat die persoon me niet mag. In het kader van een open discussie is dat het me wel waard, zeker omdat ook de tegenargumenten gewoon goed zijn om te horen. In de kroeg is of op een verjaardag heeft het echter een veel groter effect. Dus dan maar taboe.

Kan me niet voorstellen de enige te zijn die dit zo beleeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
eamelink schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:34:
[...]

Rare redenatie. Omdat we er nog maar zo kort over praten vind je het een verspilling van tijd? En dat wordt beter als we er lang over praten? :P

Over een matig idee hoef je niet zo lang te praten, toch? :D
Nee je leest het verkeerd. 2G werd tijdenlang als een serieuze optie gezien, maar nu Omikron er is zou het ineens geen nut meer hebben. We zijn weer lekker korte termijn aan het kijken.... Ik kijk liever wat verder vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
CMD-Snake schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:24:
In de redenatie van Kuipers heeft iedereen die kans gehad. Mensen die met een recente besmetting te maken hebben gehad krijgen 180 dagen extra als overbrugging en worden dan geacht de booster te halen. Hij wentelt het verder af op de EU, of beter gezegd wekt de suggestie, dat dit een moetje is.
Strikt genomen is het dat ook, omdat we dat zo afgesproken hebben. De coronapas laten vervallen valt trouwens onder dezelfde wet, dus als het straks beter gaat houdt de EU ons niet tegen om het CBT weer op te heffen.
[...]
Geen idee, ik heb de uitwerking van het voorstel niet gezien. Het is een ministeriële regeling onder de Twm, dus die wordt pas publiekelijk als die van kracht wordt. Alleen vandaag kan de Tweede Kamer nog besluiten er een stokje voor te steken.

Sowieso moeten ze vandaag een beetje kleur bekennen. Er liggen hiernaast moties om het 2G wetsvoorstel in te trekken en om de coronapas als geheel op te doeken. Partijen zullen nu toch moeten aangeven hoe ze hierover denken na alle grote woorden van vorige week.
Mooi toch, krijgen we eindelijk een normale discussie zonder alle corona-druk.
[...]
Kuipers wil de suggestie wekken zo lijkt het dat de EU dit afdwingt, alleen die bemoeit zich niet met interne coronapassen. Mogelijk wil hij zo de woede een beetje richting de EU sturen zodat hij een moeizame ministeriële regeling erdoor kan duwen. In zoverre is het bijzonder hoe Kuipers ineens in grofweg een week zo de waarheid is gaan rekken, eerst met zijn plaatjes en nu zijn kamerbrieven.
De EU bemoeit zich wel met interne coronapassen. Die proberen de boel te standaardiseren waar dit onderdeel van is. Als je een pas invoert is het idee dus dat je de geldigheid houdt die afgesproken is binnen de EU.
[quote]
[...]
Andere landen laten zich daar niet door hinderen om de boel open te gooien en door te gaan.
Er zijn landen bij waar het al beter gaat en die de boel verder open hebben gegooid. Zo zijn er ook landen waar het slechter gaat en ze het juist strenger houden. Hier is de zorg net een beetje op aan het krabbelen en hebben we nog weinig marge om extra risico te nemen.
Wat mij betreft is het geroep dat keuzes (extreme) consequenties moeten hebben en het dwepen met tribunalen door anderen een pot nat. Corona is voor de uiterste kanten aan het verworden tot een bijltjes dag. Maatregelen om de andere kant iets betaald te te zetten is net zo extreem als waarvan Baudet, Engel en hun aanhang van beticht worden.
Soms wel ja, aan de andere kant zorgen Baudet, Engel en hun aanhang juist voor het veel groter worden van het probleem. En ethisch is het een stuk logischer om de veroorzaker te straffen dan om het slachtoffer te straffen.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Cobb schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:25:
[...]

Vergeet de edge cases niet, een van mijn grootste bezwaren tegen een geautomatiseerd systeem wat de toegang bepaald. Of je nou rot reageert op een vaccin, een medische uitzondering hebt, een verkeerde combinatie van boosters en vaccins hebt waardoor je niet naar het buitenland kunt, moeilijk aan een DigiD kunt komen, je vaccinatie niet goed is geregistreerd etc. Er komt zo’n hoop kafka bij wanneer je aan de verkeerde kant van zo’n systeem komt. Dat zegt iets over hoe zo’n systeem in de eerste plaats er niet zou moeten zijn.

De if-then-else regeltjes om daarvoor te compenseren kunnen de werkelijkheid nooit bijhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:12
hoevenpe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:29:
[...]

En tvt gebeurt allemaal met sneltesten. Die dingen zijn inmiddels erg onbetrouwbaar gebleken met Omicron. Ook de manier van afname is dubieus, sommige keren gaat het wattenstaafje maar een halve cm in de neus (mijn zus haar gezin is antivaccer, nu inmiddels twee keer Corona dus zijn ze er straks ook vanaf...)

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
stylezzz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:37:
Nee je leest het verkeerd. 2G werd tijdenlang als een serieuze optie gezien, maar nu Omikron er is zou het ineens geen nut meer hebben.
De situatie is imo echt anders: 2G impliceert dat iedereen opnieuw gevaccineerd moet worden om toegang te krijgen/houden tot veel sectoren in de samenleving. Vorig jaar was ik daar gezien de druk op de zorg een groot voorstander van, nu vraag ik me oprecht af of ik in de herfst nog een booster neem of dat ik op mijn afweer vertrouw.

2G maakt ook dat alleen risicogroepen vaccineren geen optie is, het is daarmee alles of niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
redwing schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:39:
[...]

De EU bemoeit zich wel met interne coronapassen. Die proberen de boel te standaardiseren waar dit onderdeel van is. Als je een pas invoert is het idee dus dat je de geldigheid houdt die afgesproken is binnen de EU.
[...]
Met het gevaar dat ik de complot-hoek ingeduwd wordt (niet mijn bedoeling), kan het niet zo zijn dat het de EU heel goed uitkomt dat er in heel Europa (uitzonderingen daargelaten) al een soort van digitaal QR paspoort is waar ze straks heel andere dingen aan zouden kunnen hangen?

Om maar even iets te noemen: nieuws: Europese Commissie komt met plan voor Europese digitale identiteit O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

hoevenpe schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:40:
[...]

De situatie is imo echt anders: 2G impliceert dat iedereen opnieuw gevaccineerd moet worden om toegang te krijgen/houden tot veel sectoren in de samenleving. Vorig jaar was ik daar gezien de druk op de zorg een groot voorstander van, nu vraag ik me oprecht af of ik in de herfst nog een booster neem of dat ik op mijn afweer vertrouw.

2G maakt ook dat alleen risicogroepen vaccineren geen optie is, het is daarmee alles of niets.
Ga jij dan wel telkens naar tvt voor een kop koffie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Mfpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:32:
[...]

Maar het ctb houdt die stijging niet tegen. Als ze de boel dan dicht gaan gooien moet je eens kijken wat er gebeurt.
[...]
En ook jij valt voor de valse tegenstelling ctb of dicht. Toen er nog geen vaccinaties waren kon de horeca ook open. En dat zal nu niet anders zijn.
Dat is geen tegenstelling. Met het CTB heb je een demping op het aantal besmettingen en daarmee de hoeveelheid mensen die in het ziekenhuis terecht komen. Door die demping heb je meer opties om dingen open te gooien. Uiteindelijk is het heel simpel, even met uit de lucht gegrepen getallen; als je 5% marge hebt en het CTB 5% helpt, kun je de horeca open gooien die 10% veroorzaakt. Zonder CTB kun je dan de horeca maar half open gooien (b.v. om 17:00 sluiten)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19
harmrh schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:42:
[...]

Met het gevaar dat ik de complot-hoek ingeduwd wordt (niet mijn bedoeling), kan het niet zo zijn dat het de EU heel goed uitkomt dat er in heel Europa (uitzonderingen daargelaten) al een soort van digitaal QR paspoort is waar ze straks heel andere dingen aan zouden kunnen hangen?

Om maar even iets te noemen: nieuws: Europese Commissie komt met plan voor Europese digitale identiteit O-)
Waarom schaft Denemarken dan hun versie van CTB af? Engeland, Schotland ook maar die zitten niet meer in de EU natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Mfpower schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:43:
Ga jij dan wel telkens naar tvt voor een kop koffie?
Heb gewoon drie prikken zoals het hoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Wolly schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:29:
[...]

@t_captain Gaan we dalen of zitten we te wachten op de volgende trein

[...]
Ik denk dat we tussen vandaag en over een 7 a 10 dagen (testdatum) de piek bereiken. Afhankelijk van de impact van de versoepelingen van afgelopen woensdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
redwing schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:39:
[...]
Nee, de EU-regel is alleen voor internationaal gebruik van de QR dus bij reizen. Die 9 maanden is niet verplicht voor binnenlands gebruik. Dat heeft Omtzigt laatst tijdens een procedurevergadering uitgelegd. Bovendien zouden dan landen als Frankrijk en België ook intern 9 maanden moeten aanhouden en die zitten daar al onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
stylezzz schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 09:33:
[...]
Ben ik ook zeker voorstander van. Maar wat nu gebeurd kan mijn goedkeuring ook niet krijgen. Als het rustig is in de ziekenhuizen is 2G overbodig, als het druk is in de ziekenhuizen gaat het ook niet over 2G maar over met welke lockdown we het servies nu weer kunnen redden.
Klopt, de discussie zou moeten zijn of we 2G willen, maar vooral in welke situatie die mag worden gebruikt. Dus niet alleen bepalen of we wel of niet de optie tot 2G krijgen, maar ook heel duidelijk beschreven wanneer dat gebruikt mag worden. Dus dat je het nu wel goed zou kunnen keuren, maar het b.v. alleen zou kunnen gebruiken als de ziekenhuisbezetting boven een bepaald percentage oploopt.

[removed]

Pagina: 1 ... 7 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.