Het idee is dat door covid zorg te concentreren in aparte ziekenhuizen dat de reguliere zorg langer door kan gaan voordat er afgeschaald moet worden. Vorig jaar is er een proef gedaan waaruit deze conclusie het resultaat was.Real schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:10:
Wat is het nut van die speciale IC's?
Ik snap dat concentratie kan leiden tot minder kosten (hoeft overigens niet), maar de overheid greep de afgelopen jaren steeds pas in als de zorg (dreigde) te overstromen.CMD-Snake schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:56:
[...]
Het idee is dat door covid zorg te concentreren in aparte ziekenhuizen dat de reguliere zorg langer door kan gaan voordat er afgeschaald moet worden.
Het enige wat er dan gebeurt is dat de speciale ziekenhuizen eerst vollopen, maar dat dezelfde discussie als in 2020 en 2021 opnieuw gaat spelen voor de reguliere zorg als het aantal opnames daarna blijft stijgen.
Het zit dus in de keuze van de overheid om te wachten met ingrijpen tot de zorg (dreigt) te overstromen. Dat gebeurt dan namelijk linksom of rechtsom toch wel.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
of het zo briljant en goed is, durf ik als zorg professional zeer mijn twijfels over te uitten. net als in dit land is de burocratie zeer hoog, te tijd/beloning/verantwoordelijkheid verhouding zoek (een loodgieter verdiend meer met zijn bereikbare dienst dan een (huis)arts, (ic)-verpleegkundige of andere beroepen in de zorg in nacht en weekend uren) en wordt teveel vastgelegd in allerlei formulieren/rapportages/metingen etc.Adlermann schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:05:
[...]
Het systeem heeft rafelrandjes, geen gigantische weeffouten. Vergeet niet ,dat we 1 van de beste zorgsystemen ter wereld hebben. Dit is alleen een rare unieke situatie. We hebben een briljant ontworpen systeem.
Enige grote nadeel is de hoge bureaucratie, maar dat komt ook in dit onderzoek naar voren. Daar zou nog iets aangedaan kunnen worden.
Je wil bijv niet weten door hoeveel hoepels er gesprongen moet worden om iemand een zwachtel te bestellen die dagelijks opnieuw gezwachteld te worden
Redelijk off-topic reactie, maar briljant is het systeem zeker niet (tenzij je het standpunt van de manager of de data-analist aanneemt, want vastleggen zijn we goed in)
Ik zie ook niet zo goed wat er mis is met de suggestie van centraliseren van de covid-zorg. we hadden voorheen ook sanatoria voor TBC? en andere categorale zorg? De 'geldschotten' methodiek staat hier een oplossing voor een probleem weer in de weg...
Hoog in vergelijking met...? Er zullen vast landen zijn die het beter doen, en je moet altijd beter nastreven, maar bijv. in vergelijking met mediterrane of Zuid-Amerikaanse landen is Nederland zeer efficiënt en juist niet bureaucratisch.brothermaynard schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:58:
[...]
of het zo briljant en goed is, durf ik als zorg professional zeer mijn twijfels over te uitten. net als in dit land is de burocratie zeer hoog, te tijd/beloning/verantwoordelijkheid verhouding zoek (een loodgieter verdiend meer met zijn bereikbare dienst dan een (huis)arts, (ic)-verpleegkundige of andere beroepen in de zorg in nacht en weekend uren) en wordt teveel vastgelegd in allerlei formulieren/rapportages/metingen etc.
Je wil bijv niet weten door hoeveel hoepels er gesprongen moet worden om iemand een zwachtel te bestellen die dagelijks opnieuw gezwachteld te worden
Redelijk off-topic reactie, maar briljant is het systeem zeker niet (tenzij je het standpunt van de manager of de data-analist aanneemt, want vastleggen zijn we goed in)
Ik zie ook niet zo goed wat er mis is met de suggestie van centraliseren van de covid-zorg. we hadden voorheen ook sanatoria voor TBC? en andere categorale zorg? De 'geldschotten' methodiek staat hier een oplossing voor een probleem weer in de weg...
Daarnaast is het verhaal dat loodgieters zoveel verdienen broodje aap.
Concentratie helpt voornamelijk in de overhead die isolatie met zich mee brengt. Een kamer met vier bedden kost je gelijk vier bedden als er in dit land 1 hele covid patiënt zorg nodig heeft. Heb je tien patiënten in tien ziekenhuizen dan ben je 30 bedden 'kwijt' door isolatieregels.Real schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 13:37:
[...]
Ik snap dat concentratie kan leiden tot minder kosten (hoeft overigens niet), maar de overheid greep de afgelopen jaren steeds pas in als de zorg (dreigde) te overstromen.
Het enige wat er dan gebeurt is dat de speciale ziekenhuizen eerst vollopen, maar dat dezelfde discussie als in 2020 en 2021 opnieuw gaat spelen voor de reguliere zorg als het aantal opnames daarna blijft stijgen.
Het zit dus in de keuze van de overheid om te wachten met ingrijpen tot de zorg (dreigt) te overstromen. Dat gebeurt dan namelijk linksom of rechtsom toch wel.
Iets wat al jaren gaande is met andere soorten zorg, daarvoor kan je ook alleen terecht in Amsterdam, Rotterdam, Nijmegen of Groningen.
Maar het blijft dweilen met de kraan open als er in het najaar/winter weer grote aantallen opnames zouden zijn. Het is even nuttig, maar na een tijdje komt de vraag toch weer of andere ziekenhuizen niet kunnen bijspringen want dat is in 2021/21 ook steeds zo gegaan.jadjong schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:10:
[...]
Concentratie helpt voornamelijk in de overhead die isolatie met zich mee brengt. Een kamer met vier bedden kost je gelijk vier bedden als er in dit land 1 hele covid patiënt zorg nodig heeft. Heb je tien patiënten in tien ziekenhuizen dan ben je 30 bedden 'kwijt' door isolatieregels.
Het verschil is uiteraard de snelheid van groei. Het heeft nul komma nul nut om een handjevol bedden te concentreren als er week in week uit meer en meer opnames zijn.brothermaynard schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 16:58:
[...]
Ik zie ook niet zo goed wat er mis is met de suggestie van centraliseren van de covid-zorg. we hadden voorheen ook sanatoria voor TBC? en andere categorale zorg?
Laten er nu eens 200 van die speciale IC bedden zijn. Als er in het najaar of winter 50 mensen per week worden opgenomen, daarna 100, daarna 200. Dan is de IC vol. Wat is het grote verschil met de huidige situatie dan anders dan eventueel schaalvoordeel? Want bij 200 opnames stopt het niet zoals we in 2021/21 steeds hebben gezien.
En hoe bekostig je 24/7 200 extra IC bedden? Welke uitgave moeten we dan maatschappelijk niet meer doen?
Maar bovenal betekent meer IC capaciteit toch gewoon meer ziekte en sterfte? Alsof meer IC opnames goed zou zijn. Waarom is dat een goed idee?
En die patiënten liggen dan dus verder van huis.
Moeten vervoerd worden wat ook drukt op de paraatheid van de ambulances.
Familie komt lastiger langs ivm afstand en het argument van reguliere zorg blijft gaat mank door de exponentiële groei.
Ik ben er geen voorstander van op de manier hoe het nu staat.
En wie gaat die centra bemannen?
Familie komt lastiger langs ivm afstand en het argument van reguliere zorg blijft gaat mank door de exponentiële groei.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Cuba ook. Het twee-na-hoogste aantal doktoren per inwoner ter wereld en gratis.BarôZZa schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:22:
[...]
'Dit komt overeen met wat ik al vaker heb gezegd: in Nederland hebben we de beste zorg ter wereld voor een gemiddelde prijs. '![]()
Ja, als je alle Oost-Aziatische landen niet meeneemt wel. Dat gaat over 11 landen.
Zie bijvoorbeeld:
https://ceoworld.biz/2021...health-care-systems-2021/
Dat is overigens ook mijn ervaring toen ik in Taiwan zorg nodig had. Goedkoper, sneller en minder administratieve rompslomp. Ik was verbaasd hoe goed het daar geregeld was. Kunnen we hier een berg van leren.
Niet dat het hier niet goed is (het is relatief prima), maar dat overdreven 'we zijn de beste van de wereld' gedoe dat we hier met alles altijd hebben is wat tenenkrommend.
Alleen qua apparatuur en medicijnen kunnen ze niet echt mee, dat komt puur doordat Amerika ze afknijpt met sancties ("commies")
Hier in Spanje is de zorg ook uitstekend en bovendien gratis (betaald vanuit de belasting). Geen gezeur met dure zorgverzekeringen en eigen risico's en verzekeraars die lopen te beslissen over wat wel en niet mag. Gewoon 1 organisatie die de zorg regelt. Je hebt wel private zorg maar dat is puur optioneel en ik doe er ook niet aan.
Zelfs huisartsen hebben geen eigen praktijk maar werken in buurt-gezondheidscentra met allemaal gelijke 'afwerkkamertjes'
Juist met Corona heeft deze aanpak zijn vruchten afgeworpen. Juist omdat er een centrale organisatie is die het hele zorgproces van begin tot eind al in de hand had en niet op hoefde te schalen zoals de GGD.
Ze konden ook handige dingen doen zoals bepaalde ziekenhuizen helemaal inrichten voor covid, anderen voor hartpatienten enz. Hetzelfde met die buurtcentra.
Ik weet dat Nederland dat uiteindelijk ook heeft gedaan maar dit is veel lastiger als elk ziekenhuis zijn eigen bedrijf is. Het is veel lastiger om alle neuzen een kant op te krijgen als iedereen zijn eigen belangen heeft. Als ik ooit terug naar Nederland ga, vind ik het zorgsysteem daar juist een negatief punt.
Nederlanders kloppen zich graag op de borst maar in het buitenland is de zorg echt veel toegankelijker. De psychiatrische zorg helemaal, die is in Nederland echt tot op het bot uitgekleed. Ik hoorde dat patienten nu maanden moeten wachten met kritieke problemen en als ze dan eindelijk iemand te spreken krijgen, een 'behandelcontract' moeten tekenen dat ze met een X aantal behandelingen klaar zijn. Tja, zo werkt de psychiatrie niet. Echt zo typisch een resultaat van een managercultuur die geen flauw benul heeft hoe het er in de praktijk aan toegaat.
[ Voor 32% gewijzigd door GekkePrutser op 27-04-2022 23:13 ]
Dat is een kwestie van alle IC'ers aannemen die van heinde en ver in de rij staan om in een onbekende ziekenhuis met een ander merk apparatuur met allemaal nieuwe collega's gezellig het wiel opnieuw uit te gaan vinden ander de bezielende leiding van een ingevlogen crisismanager die het beter weet, voor hetzelfde loon en toeleggen op de 19 cent de kilometer, waarna je midden in de nacht misschien mag proberen thuis te bereiken en als je er bent weer bijna terug mag voor je nieuwe dienst.Dennis1812 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 00:25:
En die patiënten liggen dan dus verder van huis.
Dat moet toch slagen !
Laat ze van de paarsebroeken brigade eerst maar eens glashelder maken waar die vermeende vergrote efficiency die ze verwachten dan precies uit voort zou komen. En vervolgens waarom dat niet in lokale ziekenhuizen zou kunnen.
[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 27-04-2022 23:28 ]
Oe, jij krijgt 19ct?gekkie schreef op woensdag 27 april 2022 @ 23:26:
[...]
Dat is een kwestie van alle IC'ers aannemen die van heinde en ver in de rij staan om in een onbekende ziekenhuis met een ander merk apparatuur met allemaal nieuwe collega's gezellig het wiel opnieuw uit te gaan vinden ander de bezielende leiding van een ingevlogen crisismanager die het beter weet, voor hetzelfde loon en toeleggen op de 19 cent de kilometer, waarna je midden in de nacht misschien mag proberen thuis te bereiken en als je er bent weer bijna terug mag voor je nieuwe dienst.
Dat moet toch slagen !
En misschien als je ze gratis laat parkeren. Dat trekt ze aan!
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Gratis parkeren ?Dennis1812 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 23:28:
[...]
Oe, jij krijgt 19ct?
En misschien als je ze gratis laat parkeren. Dat trekt ze aan!
Ik had ondertussen het idee dat dat bij het gemiddelde ziekenhuis inmiddels onderdeel was van het verdienmodel (in ieder geval aan de bezoekers).
Nieuws:
https://www.rechtspraak.n...voorlopig-toegewezen.aspxHet OM en enkele betrokkenen bij de Stichting Hulptroepen Alliantie hebben de rechtbank verzocht om de bestuurders van deze stichting te ontslaan. Ook hebben ze de rechtbank verzocht om de bestuurders te schorsen.
Rechter zet Sywert van Lienden voorlopig uit bestuur stichting
De vraag is of het OM een strafbaar feit kan vinden, tot op heden is er nog niets gevonden in het onderzoek. Indien de contracten rondom de deal klopten, als in dat dit ontdekt had kunnen worden in de kleine lettertjes, dan zal er strafrechtelijk weinig overblijven vrees ik. Van Lienden blijft dan moreel verwerpelijk, maar strafrechtelijk valt er niets te halen.
In ander nieuws, de Raad van State heeft advies uitgebracht over de zesde verlenging van de Twm die het kabinet zich voorgenomen heeft. De RvS geeft in het advies aan dat de motivatie van het kabinet om de Twm nogmaals te verlengen onvoldoende is. Ondanks de voorbereidingen voor de zesde verlenging is de vijfde die nu gaande is geen zekerheid, 16 mei moet de Eerste Kamer over de vijfde verlenging oordelen. Zoals het er nu naar uitziet is daar geen meerderheid meer die de kabinetsplannen wil steunen.
[ Voor 25% gewijzigd door CMD-Snake op 28-04-2022 23:36 ]
https://nos.nl/artikel/24...bewijs-uit-tijdelijke-wet
Tot ziens, weg met dat gedrochtHet kabinet wil het coronatoegangsbewijs uit de Tijdelijke wet maatregelen covid-19 halen. Dat zou betekenen dat deze maatregel tegen de verspreiding van corona vanaf 1 juni niet meer kan worden ingezet.
Minister Kuipers had de coronapas nog graag in zijn 'gereedschapskist' gehouden, voor het geval het aantal besmettingen weer heel snel oploopt. Maar er waren steeds meer tegenstanders.
In het debat in de Tweede Kamer over de vijfde verlenging van de tijdelijke wet, die van 1 maart tot 1 juni loopt, keerde ook coalitiepartij ChristenUnie zich tegen het behoud van de mogelijkheid om de coronapas in te zetten.
Weerstand was groot
Het kabinet heeft nu besloten om het toegangsbewijs niet meer in de zesde verlenging van de wet mee te nemen. Overigens is het de vraag of die zesde verlenging er komt. Het ziet ernaar uit dat de Eerste Kamer, die er half mei over stemt, de vijfde verlenging verwerpt.
Het coronatoegangsbewijs wordt sinds februari niet meer gebruikt in Nederland. Mensen konden met de QR-code aantonen dat ze getest, gevaccineerd of net van corona hersteld waren. De maatschappelijke weerstand was groot.
Overigens vraagt een aantal vakantielanden nog wel om het coronatoegangsbewijs.
Eens.
Al denk ik dat dit besluit mede is genomen om de Eerste Kamer over de streep te trekken voor de vijfde verlenging. De coronapas was voor veel partijen steen des aanstoots, wellicht wil Kuipers zo wat goodwill kweken.
Ik ben dan wel benieuwd hoe de voorstellen voor de Wpg eruit gaan zien, Kuipers wilde de coronapas daar onderdeel van maken en dan niet alleen als vereist voor uitgaansleven, maar ook op de werkvloer. Gaat Kuipers die passages dan schrappen? Of zien we die later weer terug onder het motto "nieuwe ronde, nieuwe kansen".
Uiteindelijk is het uiteraard aan (een) strafrechter(s) als het komt tot een dagvaarding.CMD-Snake schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:42:
[...]
De vraag is of het OM een strafbaar feit kan vinden, tot op heden is er nog niets gevonden in het onderzoek. Indien de contracten rondom de deal klopten, als in dat dit ontdekt had kunnen worden in de kleine lettertjes, dan zal er strafrechtelijk weinig overblijven vrees ik.
De beschikking van de rechtbank heeft ondertussen aanleiding gegeven om de verdenking uit te breiden met verduistering waarna strafvorderlijk beslag is gelegd:
https://www.om.nl/actueel...ing-hulptroepen-alliantie
Advocaat is coronazaken zat en zegt samenwerking met bekende critici op
Kritisch zijn is prima of zelfs goed, maar anti-alles zijn laat meer een bepaalde vorm van domheid/kwaadaardig narratief zien.
Je baan verliezen is altijd balen. Maar ik kan moeilijk medelijden hebben met deze ophitsende droeftoeters.Het bekende advocatenkantoor Maes Law stopt per direct met alle coronazaken en verbreekt om die reden de samenwerking met bekende coronasceptici als Eva Vlaardingerbroek, Jan Bonte en Raisa Blommestijn. Dat bevestigt advocaat Bart Maes aan deze site. ,,Mijn kantoorgenoten en ikzelf zijn voor alles wat vies en lelijk is uitgemaakt. Door de enorme polarisatie zijn de emotionele en financiële kosten simpelweg te hoog gebleken.”
Kritisch zijn is prima of zelfs goed, maar anti-alles zijn laat meer een bepaalde vorm van domheid/kwaadaardig narratief zien.
Ironisch genoeg raken ze hun baan dus niet kwijt omdat ze anti-alles zijn, maar juist omdat ze zich toespitsen op corona en daar geen plek meer voor is binnen Maes Law (dat is wat ik uit het artikel haal).
Kan er zelf ook niet al teveel mee zitten inderdaad, de genoemde personen doen mij geregeld de nekharen overeind staan met hun pseudo-wetenschappelijke danwel totaal onwetenschappelijke gebazel wat dan door moet gaan voor 'kritiek'.
Kan er zelf ook niet al teveel mee zitten inderdaad, de genoemde personen doen mij geregeld de nekharen overeind staan met hun pseudo-wetenschappelijke danwel totaal onwetenschappelijke gebazel wat dan door moet gaan voor 'kritiek'.
Kabinet stuurt opvolger tijdelijke coronawet na zomer naar de Kamer
Als het aan het kabinet ligt zullen de mogelijkheden die de Twm nu biedt tegen het einde van het jaar een permanent deel van de Wpg zijn geworden. De controversiële coronapas blijft onderdeel van dit voorstel, zo zou de coronapas dan niet enkel kunnen gelden in horeca en evenementen, ook kan deze verplicht gemaakt worden op de werkvloer in het huidige voorstel.
Als het aan het kabinet ligt zullen de mogelijkheden die de Twm nu biedt tegen het einde van het jaar een permanent deel van de Wpg zijn geworden. De controversiële coronapas blijft onderdeel van dit voorstel, zo zou de coronapas dan niet enkel kunnen gelden in horeca en evenementen, ook kan deze verplicht gemaakt worden op de werkvloer in het huidige voorstel.
Dat is dus ernstiger dan de huidige tijdelijke wetgeving. Nu maar hopen dat de kamer wakker is.CMD-Snake schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:04:
De 'nieuwe bestuurscultuur' tekent gewoon bij het kruisje straks...Mfpower schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:34:
[...]
Dat is dus ernstiger dan de huidige tijdelijke wetgeving. Nu maar hopen dat de kamer wakker is.
* Wok gaat maar weer eens rondkijken op hemnet.se
Who is General Failure and why is he reading my hard drive?
Verwijderd
Zijn ze voornemens om deze wetgeving dan ook dusdanig door te voeren, dat het (net zoals nu) ministeriële regelingen betreft?CMD-Snake schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:04:
Dat betekent namelijk dat 1 persoon (de Minister van VWS) álle macht zal hebben, maar dan in permanente vorm daar er geen wetgeving is die periodiek verlengd hoeft te worden. Een soort van permanente noodtoestand dus, waarbij de Staat een ongekende vorm van bevoegdheden kan effectueren zonder dat deze ooit in stemming hoeven worden gebracht.
Ik kan het mij niet voorstellen dat dit op die wijze in de wet gezet zal worden. Zelfs met de huidige halve garen in de TK moeten ze hier wakker genoeg voor zijn om enige waarborgen in deze wetgeving af te dwingen om te voorkomen dat 1 persoon zoveel macht zal krijgen.
Het feit dat ze in de huidige situatie zichzelf deze “tijdelijke” bevoegdheden gewoon permanent willen toekennen (want ja, je weet nooit wanneer de Corona pas weer handig is om in te zetten), zegt echt genoeg over hoe dronken van de macht ze zijn worden en hoe fijn overheden het vinden om controle uit te oefenen op burgers. Iets om even bij stil te staan, nota bene op Bevrijdingsdag.
Zie bijvoorbeeld: https://twitter.com/thrasherxy/status/1521652617453178886Verwijderd schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:08:
[...]
Zijn ze voornemens om deze wetgeving dan ook dusdanig door te voeren, dat het (net zoals nu) ministeriële regelingen betreft?
Dat betekent namelijk dat 1 persoon (de Minister van VWS) álle macht zal hebben, maar dan in permanente vorm daar er geen wetgeving is die periodiek verlengd hoeft te worden. Een soort van permanente noodtoestand dus, waarbij de Staat een ongekende vorm van bevoegdheden kan effectueren zonder dat deze ooit in stemming hoeven worden gebracht.
Ik kan het mij niet voorstellen dat dit op die wijze in de wet gezet zal worden. Zelfs met de huidige halve garen in de TK moeten ze hier wakker genoeg voor zijn om enige waarborgen in deze wetgeving af te dwingen om te voorkomen dat 1 persoon zoveel macht zal krijgen.
Het feit dat ze in de huidige situatie zichzelf deze “tijdelijke” bevoegdheden gewoon permanent willen toekennen (want ja, je weet nooit wanneer de Corona pas weer handig is om in te zetten), zegt echt genoeg over hoe dronken van de macht ze zijn worden en hoe fijn overheden het vinden om controle uit te oefenen op burgers. Iets om even bij stil te staan, nota bene op Bevrijdingsdag.
Op Twitter volg ik een aantal mensen van over de wereld en daar vielen mij recentelijk twee dingen op:
- Een aantal IT'ers was HEEL boos dat een conferentie in Valencia (DockerCon) had besloten dat mondmaskers NIET meer nodig waren op de conferentie. Deze mensen waren heel boos en vonden het doodeng om met enkele duizenden andere mensen samen in 1 ruimte te zijn zonder maskers
- In Duitsland zijn er heel wat mensen boos dat Oktoberfest door gaat zonder welke vorm van restricties dan ook maar. Soortgelijk als het DockerCon voorbeeld hier boven.
Dan de Tweet die ik post, daar heb je nog steeds genoeg mensen van. Maken zich nog elke dag druk om Covid-19 en willen/eisen dat we nog steeds maatregelen blijfen treffen en soms permanent zelfs dingen doen.
Je ziet mensen zich afvragen waarom bioscopen open zijn, waarom conferenties worden gehouden, etc.
Ook zie ik in Nederland nog steeds mensen met mondkapjes oplopen. Dat mag je uiteraard helemaal zelf weten, maar de vraag die ik dan enkel stel: Wanneer is het genoeg? Wanneer is het volgens die mensen dan 'over'?
Ik vind het ook heel eng en zeer onwenselijk dat we maatregelen permanent gaan waarborgen in wetgeving. Meer macht naar een overheid is hier wat mij betreft niet wenselijk. De hele Corona periode met zijn lockdowns, avondklok en QR-code is wat mij betreft nog steeds een heel erg groot dieptepunt in de keuzes die door de politiek gemaakt zijn. Fundamenteel kan ik mij nog steeds niet vinden in die maatregelen.
Ik hoop dat in de 1e en 2e kamer er voldoende mensen opletten en dit niet toe gaan staan.
Heel eerlijk; ik was laatst ook echt niet heel erg op mijn gemak toen we de eerste meeting met het hele bedrijf hadden. 400 man in een ruimte.Snow_King schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:20:
[...]
Zie bijvoorbeeld: https://twitter.com/thrasherxy/status/1521652617453178886
Op Twitter volg ik een aantal mensen van over de wereld en daar vielen mij recentelijk twee dingen op:
- Een aantal IT'ers was HEEL boos dat een conferentie in Valencia (DockerCon) had besloten dat mondmaskers NIET meer nodig waren op de conferentie. Deze mensen waren heel boos en vonden het doodeng om met enkele duizenden andere mensen samen in 1 ruimte te zijn zonder maskers
- In Duitsland zijn er heel wat mensen boos dat Oktoberfest door gaat zonder welke vorm van restricties dan ook maar. Soortgelijk als het DockerCon voorbeeld hier boven.
Nieteens zozeer voor mezelf, maar vooral voor de continuïteit best een risico. En je raadt het al; week later enorm verzuim. Nieteens alleen corona, maar er moet m.i. gewoon weer weerstand opgebouwd worden. Een beetje spreiden lijkt me handig.
De sporadische mensen die ik met een mondkapje zie rondlopen snap ik ergens ook wel. Als ik een kwetsbare gezondheid zou hebben zou ik momenteel ook panisch zijn.Dan de Tweet die ik post, daar heb je nog steeds genoeg mensen van. Maken zich nog elke dag druk om Covid-19 en willen/eisen dat we nog steeds maatregelen blijfen treffen en soms permanent zelfs dingen doen.
Je ziet mensen zich afvragen waarom bioscopen open zijn, waarom conferenties worden gehouden, etc.
Ook zie ik in Nederland nog steeds mensen met mondkapjes oplopen. Dat mag je uiteraard helemaal zelf weten, maar de vraag die ik dan enkel stel: Wanneer is het genoeg? Wanneer is het volgens die mensen dan 'over'?
De griep die rond gaat is vrij hevig, en wat andere virussen hebben ook een feestje momenteel.
Terechte vraag overigens wanneer dat voor die mensen klaar is. Wellicht na een redelijk normale winter?
Ik hoop vooral dat er nagedacht wordt over onder welke omstandigheden wie welke maatregelen kan nemen. Ben er nog niet gerust op dat we er een streep onder kunnen zetten. En dan liever goede juridische basis met brede steun.Ik vind het ook heel eng en zeer onwenselijk dat we maatregelen permanent gaan waarborgen in wetgeving. Meer macht naar een overheid is hier wat mij betreft niet wenselijk. De hele Corona periode met zijn lockdowns, avondklok en QR-code is wat mij betreft nog steeds een heel erg groot dieptepunt in de keuzes die door de politiek gemaakt zijn. Fundamenteel kan ik mij nog steeds niet vinden in die maatregelen.
Ik hoop dat in de 1e en 2e kamer er voldoende mensen opletten en dit niet toe gaan staan.
Voor de overgrote meerderheid is het al tijden 'over', slechts een heel kleine minderheid is nog regelmatig met corona bezig.Snow_King schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:20:
Zie ook deze draadjes: bijna geen reacties meer.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
We moeten denk ik niet willen dat we zoiets permanent in wetgeving verankeren en vervolgens de 2e kamer buiten spel zetten. Dat lijkt mij weer onwenselijk en gevaarlijk.MikeyMan schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:59:
[...]
Ik hoop vooral dat er nagedacht wordt over onder welke omstandigheden wie welke maatregelen kan nemen. Ben er nog niet gerust op dat we er een streep onder kunnen zetten. En dan liever goede juridische basis met brede steun.
Dat is ook zo. Dit topic is (gelukkig) heel rustig. Iedereen is nu Geopolitiek expert gewordenhoevenpe schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:23:
[...]
Voor de overgrote meerderheid is het al tijden 'over', slechts een heel kleine minderheid is nog regelmatig met corona bezig.
Zie ook deze draadjes: bijna geen reacties meer.
Maar zonder gekheid, ik ben echt oprecht benieuwd waarom sommige mensen er nog zo druk mee zijn.
Dan kom ik weer terug op mijn vraag: Wanneer is het voor hen dan over?
Dat moet slijten, de eerste keer op een massaal evenement voelde voor mij ook onwennig. Na een paar keer ga je vanzelf terug naar het 'oude normaal' zoals je jezelf ook niet meer test bij een kuchje of keelpijn.Snow_King schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:26:
Maar zonder gekheid, ik ben echt oprecht benieuwd waarom sommige mensen er nog zo druk mee zijn.
En wat gaan we dan doen als we volgende winter een variant hebben die vijf keer zo dodelijk is? Weer hetzelfde gerommel?Snow_King schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:26:
[...]
We moeten denk ik niet willen dat we zoiets permanent in wetgeving verankeren en vervolgens de 2e kamer buiten spel zetten. Dat lijkt mij weer onwenselijk en gevaarlijk.
Bij een fatsoenlijke juridische basis heb ik het overigens ook over een goede consultatie van de kamer.
Sommige mensen zijn nou eenmaal oud of hebben een kwetsbare gezondheid. Dan kunnen we wel vinden dat ze zich niet zo aan moeten stellen, maar dat lost het niet echt op voor ze.[...]
Dat is ook zo. Dit topic is (gelukkig) heel rustig. Iedereen is nu Geopolitiek expert geworden![]()
Eens het wordt weer wat comfortabeler om naar dingen te gaan. Bioscoop vond ik in begin nog wat onwerkelijk maar is nu ok. Van het weekend een concert, dat vind ik nog wel een beetje “spannend”.hoevenpe schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:29:
[...]
Dat moet slijten, de eerste keer op een massaal evenement voelde voor mij ook onwennig. Na een paar keer ga je vanzelf terug naar het 'oude normaal' zoals je jezelf ook niet meer test bij een kuchje of keelpijn.
Maar waar ik vooral moeite mee heb is dat mensen niet meer even die zelftest doen bij klachten zoals jij aanhaalt. Daar zit denk ik het grootste gevaar en zal waarschijnlijk dit najaar weer voor een hoop ellende gaan zorgen.
Ook de alles is weer helemaal normaal cultuur in bedrijven vind ik bijzonder, dwz dat thuiswerken bij veel bedrijven weer helemaal weg is en regelmatig bestempeld wordt als ongewenst.. we hebben 2 jaar lang kunnen zien dat het werkt waarom dan zo vast houden aan iedereen naar kantoor?
Waarom niet paar dagen per week thuis werken? Scheelt enorm in het verkeer (beter voor milieu), scheelt in ziekteverzuim zou je denken en ga zo maar door.
Nee de mens heeft weinig geleerd van Covid en gaat gewoon weer verder op de oude manier. Het is wachten op de volgende pandemie op deze manier.
Of de volgende fase van opwarming van de aarde, de volgende oorlog en inflaties, etc etc.
Ok en nu weer naar de orde van de dag fijne bevrijdingsdag allemaal.
Dat is een vals dilemma. De Kamer kan snel schakelen als het nodig is. Het "gerommel" kwam niet primair door de Kamer.MikeyMan schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:47:
En wat gaan we dan doen als we volgende winter een variant hebben die vijf keer zo dodelijk is? Weer hetzelfde gerommel?
Dat is geen vals dilemma. Het opstellen van fatsoenlijke wetgeving kost zoals je ziet tijd. Tijd die je niet hebt als de stront aan de knikker is.eamelink schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:52:
[...]
Dat is een vals dilemma. De Kamer kan snel schakelen als het nodig is. Het "gerommel" kwam niet primair door de Kamer.
En dus verval je in gerommel onder tijdsdruk. Liever nu een goede oplossing voorzien.
Ik denk dat er een hoop te winnen is in het verbeteren van de crisisstructuur in Nederland. Wie gaat waar over, hoe zorgen we voor een eenduidig bestuur. We zagen dat we last hadden van 'remmende voorsprong'; een ontzettend geavanceerd gedecentraliseerd systeem dat in normale tijden uitstekende resultaten oplevert, maar in een crisissituatie te gefragmenteerd is. En we zagen ongewenste vermenging van wetenschap en advisering aan de ene kant en beleidsvorming en politiek aan de andere kant. Hier goed op reflecteren en de boel beter insteken voor de volgende crisis lijkt me een uitstekende investering.
Maar nu al wetgeving voor inhoudelijke zaken als wel of geen specifieke maatregelen op basis van what-ifs als 'misschien wel vijf keer dodelijker' lijkt me niet verstandig.
Maar nu al wetgeving voor inhoudelijke zaken als wel of geen specifieke maatregelen op basis van what-ifs als 'misschien wel vijf keer dodelijker' lijkt me niet verstandig.
Stel dat onverhoopt een veel dodelijker en besmettelijker variant ontstaat die Omikron weet te verdringen dan is het maar de vraag of ons huidige maatregelenpakket effectief is. Alleen al daarom schiet je er weinig mee op, wetgeving zal altijd achter de (nu nog onbekende) feiten aanlopen.MikeyMan schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:56:
En dus verval je in gerommel onder tijdsdruk. Liever nu een goede oplossing voorzien.
Je geeft ze wel vergaande bevoegdheden om met minimale democratische controle in te kunnen zetten, ik vertrouw de overheid daar niet (meer) mee.
Het is een discussie waar je niet uit gaat komen....HET grote probleem, nadat er een 'kamp' gekozen is zal men deze niet snel verlaten.
En misschien is dat ook gewoon goed, hoewel ik aan de kant van MikeyMan zit en ook van mening ben dat het fijn is om wettelijk voorbereid te zijn, vind ik het ook goed dat er mensen zijn die de overheid wel toetsen, en zelfs op de vinger tikken.
En met het testen tsja, ook hier, ben zeker van mening dat als je echt serieuze klachten hebt dat testen dan nog steeds goed is, en dat je op zijn minst dan even een weekje zo min mogelijk contact moet hebben. Aan de andere kant moet het leven ook doorgaan en is de impact op dit moment dusdanig dat ik snap dat mensen ook andere keuzes kunnen maken.
En misschien is dat ook gewoon goed, hoewel ik aan de kant van MikeyMan zit en ook van mening ben dat het fijn is om wettelijk voorbereid te zijn, vind ik het ook goed dat er mensen zijn die de overheid wel toetsen, en zelfs op de vinger tikken.
En met het testen tsja, ook hier, ben zeker van mening dat als je echt serieuze klachten hebt dat testen dan nog steeds goed is, en dat je op zijn minst dan even een weekje zo min mogelijk contact moet hebben. Aan de andere kant moet het leven ook doorgaan en is de impact op dit moment dusdanig dat ik snap dat mensen ook andere keuzes kunnen maken.
10 second ninja DONE
Klopt. Het betreft een soort "lift-and-shift" van wat er in de Twm staat. De Wpg zal dan de juridische basis worden voor eventuele nieuwe maatregelen die per ministerieel besluit geactiveerd kunnen worden.Verwijderd schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:08:
Zijn ze voornemens om deze wetgeving dan ook dusdanig door te voeren, dat het (net zoals nu) ministeriële regelingen betreft?
Helaas bewijst dit denken in Den Haag nogmaals dat ruimte die de burger verliest ten opzichte van de overheid niet meer terugkomt. Het kabinet vecht als een leeuw om hun gereedschapskist te mogen behouden.
Als we nu naar China kijken dan zien we dat de Chinese overheid de controle over omikron kwijt is geraakt. Ondanks de methodes die daar vele malen bruter en zwaarder zijn lukt het ze niet meer om dit de kop in te drukken. Als het al niet lukt in een dictatuur als China, dan zal het in het Westen nog moeilijker worden.hoevenpe schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:21:
Stel dat onverhoopt een veel dodelijker en besmettelijker variant ontstaat die Omikron weet te verdringen dan is het maar de vraag of ons huidige maatregelenpakket effectief is. Alleen al daarom schiet je er weinig mee op, wetgeving zal altijd achter de (nu nog onbekende) feiten aanlopen.
Aan het begin van de pandemie wordt er door mensen met onvrede over het handelen van de overheid massaal geroepen dat ze te veel achter de feiten aanlopen. En nu dat de overheid lering trekt uit het verleden, oplossingen wilt verankeren binnen wetgeving zodat ten tijde van toekomstige pandemieën het wiel niet wederom volledig opnieuw uitgevonden hoeft te worden, is het weer niet goedSnow_King schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:20:
Ik vind het ook heel eng en zeer onwenselijk dat we maatregelen permanent gaan waarborgen in wetgeving. Meer macht naar een overheid is hier wat mij betreft niet wenselijk. De hele Corona periode met zijn lockdowns, avondklok en QR-code is wat mij betreft nog steeds een heel erg groot dieptepunt in de keuzes die door de politiek gemaakt zijn. Fundamenteel kan ik mij nog steeds niet vinden in die maatregelen.
Ik heb het een jaar of 2 geleden al gezegd binnen één van de eerdere delen dat we dit zouden zien.
Nationale lockdowns, avondklokken, QR-codes, etc. is een gevolg van continu achter de feiten aangelopen te hebben tijdens het begin van de pandemie.
Maar laten we vooral geen voorbereidingen treffen en over een jaar of 20 - 50 het feestje weer eens herhalen
Over een jaar of 20-50? Waar mag ik tekenen. Ik hoop dat we deze winter al goed doorkomen. Gaat sowieso spannend worden met wat er allemaal speelt, zou helemaal mooie 'double whammy' zijn als corona nog even zijn comeback maakt naar iets waar we wel heel serieus rekening mee moeten houden weer.psychodude schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:28:
[...]
Aan het begin van de pandemie wordt er door mensen met onvrede over het handelen van de overheid massaal geroepen dat ze te veel achter de feiten aanlopen. En nu dat de overheid lering trekt uit het verleden, oplossingen wilt verankeren binnen wetgeving zodat ten tijde van toekomstige pandemieën het wiel niet wederom volledig opnieuw uitgevonden hoeft te worden, is het weer niet goed.
Ik heb het een jaar of 2 geleden al gezegd binnen één van de eerdere delen dat we dit zouden zien.
Nationale lockdowns, avondklokken, QR-codes, etc. is een gevolg van continu achter de feiten aangelopen te hebben tijdens het begin van de pandemie.
Maar laten we vooral geen voorbereidingen treffen en over een jaar of 20 - 50 het feestje weer eens herhalen.
10 second ninja DONE
Ik denk persoonlijk dat het aankomende winter in Nederland wel mee zal gaan vallen. De huidige corona varianten zijn milder dan waar de pandemie mee gestart is, dit is iets dat op alle fronten terug te zien is. En gebieden waar we nu echt opvlammingen zien, zijn plaatsen waar het virus nog niet oneerbiedig gezegd, de bezem door de immunologisch gezien zwakkeren gehaald heeft.Sagat schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:32:
[...]
Over een jaar of 20-50? Waar mag ik tekenen. Ik hoop dat we deze winter al goed doorkomen. Gaat sowieso spannend worden met wat er allemaal speelt, zou helemaal mooie 'double whammy' zijn als corona nog even zijn comeback maakt naar iets waar we wel heel serieus rekening mee moeten houden weer.
Wat we misschien wel weer zien is vergelijkbaar als met post-carnaval in het zuiden hoge verzuimcijfers. Maar de echt zware belasting op de gezondheidszorg door sterke IC druk verwacht ik persoonlijk in ieder geval niet.
Voor de eerdere oplopende IC druk was daarnaast overigens ook het echt wachten tot winter niet noodzakelijk. Zowel in 2021 als 2020 was te zien hoe na enkele kleine maandjes loslaten van de maatregelen er eigenlijk al weer een langzame stijging van de ziekenhuiscijfers zichtbaar was. Dit is nu ook anders, hoewel we al zo'n 3 maanden relatief vrij zijn van maatregelen, blijven de cijfers vooralsnog gunstig.
Ik snap het niet, het zijn toch juist deze zaken die in de nieuwe wetgeving gaan komen als toolbox?psychodude schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:28:
Of ze nou in wetgeving zitten, tijdelijke wetgeving of via de veiligheids regio’s lopen, in alle gevallen wordt telkens aan het proportionaliteits / ethisch debat voorbijgegaan. Een afweging wanneer welke maatregel geoorloofd is, daar moeten we het eens over hebben in plaats van alles zomaar in een toolbox gooien via welke wetgeving dan ook.
Je hoort ook bijna niks meer over corona. Zijn de IC's al leger? Geen idee.
Ik blijf voorstander van 50-50 qua thuis werken. Ik hoop de 3 dagen die ik thuis werk, altijd thuis te mogen werken. Goed voor het milieu, ik werk thuis meer / beter, ik kan sneller aan mijn eten = meer vrije tijd.
Het is gewoon afwachten met de winter.
Ik blijf voorstander van 50-50 qua thuis werken. Ik hoop de 3 dagen die ik thuis werk, altijd thuis te mogen werken. Goed voor het milieu, ik werk thuis meer / beter, ik kan sneller aan mijn eten = meer vrije tijd.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Wellicht nog even wat onderzoek doen voor je dergelijke vragen stelt ( tenslote nog steeds tweakers).
https://nos.nl/index.php/...-50-coronapatienten-op-ic
quote]Agent47 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:53:
[/quote]
https://nos.nl/index.php/...-50-coronapatienten-op-ic
quote]Agent47 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:53:
[/quote]
Is dit echt lering trekken? Ik betwijfel het. We hebben overigens nog twee OVV rapporten tegoed plus een parlementair onderzoek, we zijn zeker nog niet klaar met lering trekken. Het kabinet racet alleen al naar de gewenste eindconclusie toe en wil de status quo behouden qua wetgeving. Men wacht niet op eerder genoemde rapporten die in en na de zomer zullen verschijnen.psychodude schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:28:
Aan het begin van de pandemie wordt er door mensen met onvrede over het handelen van de overheid massaal geroepen dat ze te veel achter de feiten aanlopen. En nu dat de overheid lering trekt uit het verleden, oplossingen wilt verankeren binnen wetgeving zodat ten tijde van toekomstige pandemieën het wiel niet wederom volledig opnieuw uitgevonden hoeft te worden, is het weer niet goed.
De maatregelen leken soms meer op een schot hagel en hopen dat je wat raakt. Een echt debat over de impact van de maatregelen versus de impact van de ziekte werd permanent vermeden. Het kabinet verkocht de maatregelen met dooddoeners als "bloed aan je handen!" en "doe nu maar!". Indien je niet achter de hersenspinsels van De Jonge stond was je meteen een moordenaar. Daarbij kwam dan nog eens de schizofrene houding dat het kabinet enerzijds het liefst aan lokale partijen gaf en anderzijds tot in de kleinste details toch wilde micro managen.
De opties die de Twm biedt mogen nooit een permanent deel van de Wpg worden, zeker als het kabinet van plan is om langs die route bevoegdheden te regelen die ze zelfs via de Twm niet voor elkaar kregen.
Opeens duikt deze weer op in mijn leeslijst... bijzonder om te zien dat nog steeds mensen zich druk maken om een gereedschapskist... Wordt er juist moeite gedaan om alles netjes te regelen i.p.v. met tijdelijke, plotselinge constructies om een volgende keer goed voorbereid te zijn, weten mensen er alsnog iets negatiefs in te zien.
Ook interessant om te zien hoe de ervaringen met terug naar normaal gaan. Een paar honderd als veel ervaren is voor mij al heel lang geleden. Overigens niet als kritiek bedoeld hoor, absoluut niet, meer opvallend hoe anders het is voor sommigen. Zal ook aan het vak liggen (zei de docent op een school met 1300 man)
Ook interessant om te zien hoe de ervaringen met terug naar normaal gaan. Een paar honderd als veel ervaren is voor mij al heel lang geleden. Overigens niet als kritiek bedoeld hoor, absoluut niet, meer opvallend hoe anders het is voor sommigen. Zal ook aan het vak liggen (zei de docent op een school met 1300 man)
Je hebt uiteraard de groep mensen met een extra kwetsbaarheid voor Corona, die zich terecht oncomfortabel voelen in groepen en zelf nog maatregelen treffen. Dat is begrijpelijk en ontzettend lastig voor die mensen.Snow_King schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:20:
[...]
Zie bijvoorbeeld: https://twitter.com/thrasherxy/status/1521652617453178886
Dan de Tweet die ik post, daar heb je nog steeds genoeg mensen van. Maken zich nog elke dag druk om Covid-19 en willen/eisen dat we nog steeds maatregelen blijfen treffen en soms permanent zelfs dingen doen.
Daarnaast zie ik nog wel een ander fenomeen, met name in de VS. Ik kom regelmatig op een ander forum, waar ook politiek besproken wordt, vooral met humor en (zelf)spot. Er zitten mensen uit de hele wereld, maar grotendeels uit de VS en met een redelijk linkse oriëntatie maar ook weer niet extreem. "Rose twitter" en "Tankies" zijn bijvoorbeeld ook vaak onderwerp van spot, als je dat iets zegt.
Daar zie je dat de polarisatie echt een enorme impact heeft. Omdat het nemen van maatregelen en dragen van mondkapjes daar nog veel meer dan hier een politieke lading heeft gekregen, krijg ik vaak het gevoel dat een deel van de mensen op dat forum het hebben geïnternaliseerd en moeilijk los kunnen laten. Waardoor ze dus veel meer geneigd zijn om aan maatregelen vast te houden dan naar mijn mening praktisch gezien logisch is. Tegen maatregelen zijn is immers voor foute conservatieven, dus je mondkapje blijven dragen is goed.
Dit zijn dus mensen waar ik het heel goed mee kan vinden en op politiek vlak voor een flink deel op één lijn zit. Maar bij dit onderwerp schieten ze daar vrij snel in de verdediging en is het lastig open te discussiëren.
Gelukkig zie ik ook daar wel dat dit slijt en langzaam weer normaliseert.
Het enige wat ik persoonlijk nog merk aan corona is dat ik nu op kantoor zit met nog 2 mensen op de afdeling waar het er in het verleden altijd een stuk of 10 waren. Ik werk 4 dagen op kantoor en 1 dag thuis en dat bevalt meer dan prima.
Verder is het leven weer nagenoeg back as usual, ben blij dat al die maatregelen eraf zijn en we gewoon weer lekker normaal kunnen doen. Ik hoop dat er in de winter geen opleving van een of andere variant zal komen maar denk dat we gewoon covid als endemisch verder moeten behandelen.
Wat ik wel zie is dat er veel andere besmettelijke ziektes opspelen. RS virus en bij mijn zoontje in de klas hebben ze in groep 4 opeens allemaal de waterpokken. Gek he als je mensen aan social distancing laat doen, de rekening komt gewoon later weer terug.
Verder is het leven weer nagenoeg back as usual, ben blij dat al die maatregelen eraf zijn en we gewoon weer lekker normaal kunnen doen. Ik hoop dat er in de winter geen opleving van een of andere variant zal komen maar denk dat we gewoon covid als endemisch verder moeten behandelen.
Wat ik wel zie is dat er veel andere besmettelijke ziektes opspelen. RS virus en bij mijn zoontje in de klas hebben ze in groep 4 opeens allemaal de waterpokken. Gek he als je mensen aan social distancing laat doen, de rekening komt gewoon later weer terug.
Ja, het is vergelijkbaar met vorige jaar zomer.Agent47 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:53:
https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnames (zet de datum filter op "afgelopen jaar")
Gezien:psychodude schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:42:
[...]
Ik denk persoonlijk dat het aankomende winter in Nederland wel mee zal gaan vallen. De huidige corona varianten zijn milder dan waar de pandemie mee gestart is, dit is iets dat op alle fronten terug te zien is.
- 36% hun boosters nog niet gehaald heeft (en dan heb je nog de categorie waar de herhaal prikken ook aangeboden wordt).
- omnikron beter is in het omzeilen van het imuunsysteem.
- Ook boosters minder effectief worden (gelukkig een stuk minder snel dan de eerste twee prikken)
- Het virus in andere regio's van de wereld vrij gemakkelijk verspreid
- Het virus nog steeds kan muteren
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Juist met alle beperkte ruimte en tijdelijke wetgeving heeft de overheid laten zien zijn beleid niet goed te kunnen afwegen. Maatregelen als de avondklok, coronapas en mondkapjesplicht hebben hun effectiviteit niet bewezen. Ze zijn met een wankele, vaak summiere, onderbouwing ingevoerd zonder dat er iets bleek van een werkelijke afweging van proportionaliteit, effectiviteit en subsidiariteit. Daarentegen staat vast dat deze maatregelen zeer ingrijpend zijn en op forse wijze onze grondrechten hebben geschonden. Het parlement stemde lichtvaardig in, de rechtspraak verschool zich achter formele wetgeving - maar werd ook vooral bestookt met onzinprocedures. Dergelijke maatregelen expliciet verankeren in een permanente wet, mocht dat de bedoeling zijn, is wat mij betreft niet wenselijk. Met een nog grotere lichtvaardigheid zullen de maatregelen in de toekomst weer ingevoerd worden, met het grootste gemak voor andere doelen en met een onderbouwing die nog minder zuiver is. Dergelijke maatregelen zijn ook in strijd met het voornemen van het kabinet om de verdere aanpak rond corona vooral in het kader van eigen verantwoordelijkheid te plaatsen.42erik schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:04:
Opeens duikt deze weer op in mijn leeslijst... bijzonder om te zien dat nog steeds mensen zich druk maken om een gereedschapskist... Wordt er juist moeite gedaan om alles netjes te regelen i.p.v. met tijdelijke, plotselinge constructies om een volgende keer goed voorbereid te zijn, weten mensen er alsnog iets negatiefs in te zien.
Beter zou het kabinet zich overigens eens druk maken over het vrije verkeer binnen de EU, wordt het niet eens tijd dat we weer zonder belemmeringen kunnen reizen?
Maar als wij dit al aan zien komenDevWouter schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:51:
[...]
Ja, het is vergelijkbaar met vorige jaar zomer.
https://coronadashboard.r...jk/intensive-care-opnames (zet de datum filter op "afgelopen jaar")
[...]
Gezien:Verwacht ik dat we in het najaar wel een opleving is en daarmee ook een extra belasting op de zorg. Maar of dat maatregelen vereist zoals voorheen dat durf ik nu niet te voorspellen.
- 36% hun boosters nog niet gehaald heeft (en dan heb je nog de categorie waar de herhaal prikken ook aangeboden wordt).
- omnikron beter is in het omzeilen van het imuunsysteem.
- Ook boosters minder effectief worden (gelukkig een stuk minder snel dan de eerste twee prikken)
- Het virus in andere regio's van de wereld vrij gemakkelijk verspreid
- Het virus nog steeds kan muteren
Pfff... De overheid heeft hoogstens een visie, het vervolg (uit een visie ontstaat een plan en dan een planning) is uitzonderlijk. Het is vooral de kleinere groepen die waarschijnlijk wel een plan/script hebben voor dat soort situaties.Agent47 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:06:
[...]
Maar als wij dit al aan zien komen( het is nu mei?!) Dan mag ik hopen dat de regering een plan / script heeft liggen.
Verder was het vooral een opmerking om allerlei discussie te ontlopen.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Tja, toen was het dus ook haastwerk, wat nu juist vermeden wordt. Dat pakt hopelijk juist beter uit.haribold schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:02:
[...]
Juist met alle beperkte ruimte en tijdelijke wetgeving heeft de overheid laten zien zijn beleid niet goed te kunnen afwegen. Maatregelen als de avondklok, coronapas en mondkapjesplicht hebben hun effectiviteit niet bewezen. Ze zijn met een wankele, vaak summiere, onderbouwing ingevoerd zonder dat er iets bleek van een werkelijke afweging van proportionaliteit, effectiviteit en subsidiariteit. Daarentegen staat vast dat deze maatregelen zeer ingrijpend zijn en op forse wijze onze grondrechten hebben geschonden. Het parlement stemde lichtvaardig in, de rechtspraak verschool zich achter formele wetgeving - maar werd ook vooral bestookt met onzinprocedures. Dergelijke maatregelen expliciet verankeren in een permanente wet, mocht dat de bedoeling zijn, is wat mij betreft niet wenselijk. Met een nog grotere lichtvaardigheid zullen de maatregelen in de toekomst weer ingevoerd worden, met het grootste gemak voor andere doelen en met een onderbouwing die nog minder zuiver is. Dergelijke maatregelen zijn ook in strijd met het voornemen van het kabinet om de verdere aanpak rond corona vooral in het kader van eigen verantwoordelijkheid te plaatsen.
Beter zou het kabinet zich overigens eens druk maken over het vrije verkeer binnen de EU, wordt het niet eens tijd dat we weer zonder belemmeringen kunnen reizen?
Verder heb je geen enkel bewijs voor je genoemde lichtvaardigheid, al blijft dat doomscenario maar langskomen hier
Eerder is de mondkapjesplicht ingevoerd en gehandhaafd met argumenten als "in het buitenland doen ze het ook", "alle beetjes helpen", "leidt tot meer bewustzijn" en "anders voelen mensen zich angstig". Bij de avondklok werd praktisch alleen aangevoerd dat ze het in het buitenland ook deden en daar sommige autoriteiten beweerden dat het werkte. De verwachting dat er lichtvaardig wordt gehandeld is dus gebaseerd op lichtvaardig handelen uit het verleden, toen er een wettelijke basis bestond of werd gecreëerd voor de maatregelen. Als de reflex bij de eerste opleving weer op dezelfde wijze gaat, dus een minister die eventjes een mondkapjesplicht en coronapas wil invoeren, dan pakt het beter uit als er geen wettelijke basis voor dergelijk handelen van de minister, zodat het voorkomen wordt.42erik schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:52:
[...]
Tja, toen was het dus ook haastwerk, wat nu juist vermeden wordt. Dat pakt hopelijk juist beter uit.
Verder heb je geen enkel bewijs voor je genoemde lichtvaardigheid, al blijft dat doomscenario maar langskomen hier
Betwijfel of 'Nederland' zich weer een lockdown in laat rommelen, de stemming is echt anders dan vorig jaar op dit moment. Er wordt niet meer getest en moet zeggen dat kantoor me weer prima bevalt.Agent47 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:06:
Maar als wij dit al aan zien komen( het is nu mei?!) Dan mag ik hopen dat de regering een plan / script heeft liggen.
De grootste zorg voor de gemiddelde Nederlander is of Schiphol deze zomer z'n zaken op orde heeft als 'we' massaal onze verre vakanties inhalen.
Daarom vlieg ik in juni gelukkig om 06:00, dat scheelt al iets qua tijd:)hoevenpe schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:49:
[...]
Betwijfel of 'Nederland' zich weer een lockdown in laat rommelen, de stemming is echt anders dan vorig jaar op dit moment. Er wordt niet meer getest en moet zeggen dat kantoor me weer prima bevalt.
De grootste zorg voor de gemiddelde Nederlander is of Schiphol deze zomer z'n zaken op orde heeft als 'we' massaal onze verre vakanties inhalen.
Nouja, ik neem aan dat we wel een vaccinatie zullen krijgen. Een soort van griepprik, alleen dan voor iedereen als dringend advies?DevWouter schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:30:
[...]
Pfff... De overheid heeft hoogstens een visie, het vervolg (uit een visie ontstaat een plan en dan een planning) is uitzonderlijk. Het is vooral de kleinere groepen die waarschijnlijk wel een plan/script hebben voor dat soort situaties.
Verder was het vooral een opmerking om allerlei discussie te ontlopen.
Ik zou hem graag halen op een punt in het najaar .. ergens om de echt belangrijke groepen heen, die het op het vermoedelijk meest optimale moment mogen halen. Plan mij er maar voor of na (maar ik zou in ieder geval ook een deel er voor proberen te doen, dan hou je wat armslag).President schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:50:
[...]
Nouja, ik neem aan dat we wel een vaccinatie zullen krijgen. Een soort van griepprik, alleen dan voor iedereen als dringend advies?
O ik ook hoor, ook de griepprik. En meteen vaccinatie vind ik het prima als de scholen open blijven, ik heb het liefst dat de hele klas in een periode van 2 weken besmet raakt in plaats van weken lang kinderen afwezig na een lockdowngekkie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 20:06:
[...]
Ik zou hem graag halen op een punt in het najaar .. ergens om de echt belangrijke groepen heen, die het op het vermoedelijk meest optimale moment mogen halen. Plan mij er maar voor of na (maar ik zou in ieder geval ook een deel er voor proberen te doen, dan hou je wat armslag).
Ik hoef geen prik meer, ben er lang ziek van geweest met vage klachten. Heb de booster ook niet gehaald en het is niet gelukt om corona op te lopen sindsdien... of ik heb het niet gemerkt. Zag toevallig dit topic nog in m'n actieve items staan, eerste keer in weken dat ik weer aan corona denk
Hoop alleen dat ze die vaccinatie eisen mbt reizen snel de deur uit doen.
https://www.rijksoverheid...ewijs/eisen-en-geldigheid
Deze vind ik dan ook weer krom:
https://www.rijksoverheid...accinatie-en-coronabewijs
Helaas ben ik wel de sjaak als ze de regelgeving in stand houden mbt prikken
tenzij ik toch onverhoopt ergens covid oploop (kans is klein... heb echt mijn best gedaan om het te krijgen).
Hoop alleen dat ze die vaccinatie eisen mbt reizen snel de deur uit doen.
https://www.rijksoverheid...ewijs/eisen-en-geldigheid
Deze vind ik dan ook weer krom:
https://www.rijksoverheid...accinatie-en-coronabewijs
Als de basis slechtst 270 dagen geldig is, waarom mag je de booster dan wel /na/ die 270 dagen halen en opeens is vaccinatiebewijs onbeperkt geldig?In uw internationale bewijs krijgt u 3 QR codes: 1/2, 2/2 en 3/3. Het maakt niet uit of u uw boosterprik binnen of na de 270 dagen na de basisserie haalde. Uw vaccinatiebewijs is geldig vanaf het moment dat u de boosterprik kreeg.
Helaas ben ik wel de sjaak als ze de regelgeving in stand houden mbt prikken
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Zelfs als er een juridische basis voor is kan het een wankele zaak blijven op andere gebieden. De Twm gaf De Jonge carte blanche in de juridische zin, maar zijn onderbouwing laat vaak veel te wensen over.haribold schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:15:
De verwachting dat er lichtvaardig wordt gehandeld is dus gebaseerd op lichtvaardig handelen uit het verleden, toen er een wettelijke basis bestond of werd gecreëerd voor de maatregelen. Als de reflex bij de eerste opleving weer op dezelfde wijze gaat, dus een minister die eventjes een mondkapjesplicht en coronapas wil invoeren, dan pakt het beter uit als er geen wettelijke basis voor dergelijk handelen van de minister, zodat het voorkomen wordt.
De beerput van de afgelopen twee jaar is zeker nog niet leeg, een klein zijstraatje maar niet zonder relevantie voor dit onderwerp: Deze week kwam naar buiten dat de NCTV in opdracht van Grapperhaus spioneerde op 'polariserende' partijen ten tijde van corona, ook een student wie een kritische column schreef over Baudet kon rekenen daarna op aandacht van de NCTV. Het bespioneren van je politieke tegenstanders is normaliter iets wat we verwachten in de minder fijne landen, maar onze voormalig minister had er ook dus een handje van. En dan maar gek kijken als mensen zeggen dat ze geen vertrouwen meer hebben in Den Haag.
Zonder officiële test krijg je geen verlenging, het afschaffen daarvan en de dagelijkse cijfers is imo de grootste reden dat corona bij veel mensen niet meer tussen de oren zit.ArcticWolf schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 23:01:
Helaas ben ik wel de sjaak als ze de regelgeving in stand houden mbt prikkentenzij ik toch onverhoopt ergens covid oploop (kans is klein... heb echt mijn best gedaan om het te krijgen).
Waarom zou je vrijwillig 5 dagen in quarantaine als niemand het controleert, het geen groen vinkje oplevert en vrijwel niemand nog lijkt te interesseren? Het is voor veel mensen als een milde verkoudheid, daarmee ga je ook gewoon naar buiten en veel werkgevers zijn minder flexibel dan een paar maanden geleden.
Ik kom de term "spioneren" niet echt tegen in het stuk, eigen invulling van wat men gedaan zou hebben ?CMD-Snake schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 07:50:
[...]
Zelfs als er een juridische basis voor is kan het een wankele zaak blijven op andere gebieden. De Twm gaf De Jonge carte blanche in de juridische zin, maar zijn onderbouwing laat vaak veel te wensen over.
De beerput van de afgelopen twee jaar is zeker nog niet leeg, een klein zijstraatje maar niet zonder relevantie voor dit onderwerp: Deze week kwam naar buiten dat de NCTV in opdracht van Grapperhaus spioneerde op 'polariserende' partijen ten tijde van corona, ook een student wie een kritische column schreef over Baudet kon rekenen daarna op aandacht van de NCTV. Het bespioneren van je politieke tegenstanders is normaliter iets wat we verwachten in de minder fijne landen, maar onze voormalig minister had er ook dus een handje van. En dan maar gek kijken als mensen zeggen dat ze geen vertrouwen meer hebben in Den Haag.
Hoe zou jij het anders omschrijven als een inlichtingendienst personen en organisaties heimelijk volgt en vertrouwelijke verslagen hierover schrijft?gekkie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 07:59:
Ik kom de term "spioneren" niet echt tegen in het stuk, eigen invulling van wat men gedaan zou hebben ?
Dat is het eeuwige dilemma. Als er niets wordt nagegaan roept iedereen als het ergens mis gaat: Waarom heeft die en die dienst niet ingegrepen. Ze hadden het kunnen weten.CMD-Snake schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:02:
[...]
Hoe zou jij het anders omschrijven als een inlichtingendienst personen en organisaties heimelijk volgt en vertrouwelijke verslagen hierover schrijft?
Maar ja, wie moet je dan nagaan? Iedereen? Hmmm foute boel.
Maar waar leg je de grens?
Soms is er een trigger, wordt er even gekeken en dan komen ze tot de conclusie: Geen aandacht meer aan besteden.
En soms komen ze tot de conclusie wel aandacht aan besteden.
Maar een ding is zeker: Om te weten wie je in de gaten moet houden moet je natuurlijk wel je ogen open hebben.
Ik weet de oplossing ook niet.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Hun werk?CMD-Snake schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:02:
[...]
Hoe zou jij het anders omschrijven als een inlichtingendienst personen en organisaties heimelijk volgt en vertrouwelijke verslagen hierover schrijft?
Zowel de AIVD (en de voorloper: de BVD) als de NCTV hebben mede als doel bescherming van de nationale veiligheid door (onder andere) bedreigingen te signaleren voor Nederland en daarover te rapporteren.
Dreigingen signaleren vanuit extremistische groeperingen en uit het buitenland in Nederland gelieerde organisaties (inclusief politieke organisaties) die van invloed kunnen zijn op de nationale veiligheid (en ook de democratie) zijn daar een onderdeel van, ook als die organisaties expliciet actief zijn in Nederland.
Vanuit mijn beleving verneem ik dat extremisme met potentiele bijbehorende terroristische bedreiging vanuit religieus oogpunt uit het buitenland niet de grootse bedreiging is voor de Nederlandse samenleving, democratie en/of veiligheid; maar dat het juist extremisme is vanuit politieke overtuiging binnen Nederland al dan niet met onbekende buitenlandse inmenging.
Volgens is dat heel simpel: als je van een werkgever niet meer mag werken op plekken waar je dat wilt doen (voor werk waarbij dat kan natuurlijk), dan ga je ergens anders heen waar dat wel mag. Werkgevers die niet meegaan met de tijd moet je eigenlijke sowieso mijden. Ook daar heb je Darwinisme.Agent47 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:53:
Dat is makkelijk voor een hoogopgeleide gewilde ICT'er, veel MBO'ers of lager geschoolden met fysieke arbeid hebben die luxe niet.Frame164 schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:07:
... dan ga je ergens anders heen waar dat wel mag.
Dat is op zich niet zo raar natuurlijk. Als jij met iets compleet onverwachts en nieuws wordt geconfronteerd waarbij je geen idee hebt hoe je het aan moet pakken ga je ook dingen proberen waarvan sommige wel en andere niet zullen werken.CMD-Snake schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 11:21:
[...]
De maatregelen leken soms meer op een schot hagel en hopen dat je wat raakt.
Ik zie zo niet direct dat ze die politieke partijen heimelijk gevolgd hebben, het meeste lijkt uit publieke of semi-publieke bron te zijn. Waarbij de analyse ook een vrij hoog abstractie niveau lijkt te hebben.CMD-Snake schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:02:
[...]
Of het geheel in de rol van de NCTV zou moeten vallen, dat is misschien lastiger.
Aan de andere kant lijkt me dat bedreigingen van politici en het politieke bestel als geheel daar wel onder kunnen vallen en heb je bij polarisatie minimaal 2 kanten die met elkaar interacteren waarbij je ze dus beide en in samenhang zult moeten analyseren als je daar een dreigingsbeeld van zou willen maken, waarbij het niet onwaarschijnlijk is dat het nodig is om daar voor concrete casussen te analyseren om uiteindelijk tot dat hogere abstractie niveau te kunnen komen.
In de juridische context is het de vraag of ze dat mogen en of de kamer daar afdoende over geinformeerd is.
Maar ik zou het op basis van de informatie tot nu toe en meer specifiek dat artikel, niet direct willen spreken van "spionage". De lat ligt daar bij mij vooral hoe publiek de informatie is gedeeld waar gebruik van is gemaakt.
Als dat op publieke of semi-publieke bijeenkomsten is gedeeld, dan zou ik het niet zo snel als spionage willen aanduiden.
No shit, Sherlock. Het gaat hier over thuiswerken. Allicht dat de groep die jij noemt (overigens liever "praktisch geschoolden") niet thuis kan werken... Overigens kan deze vast heel makkelijk dichterbij huis gaan werken. Er is immers een schreeuwend tekort aan vakmensen!hoevenpe schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:09:
[...]
Dat is makkelijk voor een hoogopgeleide gewilde ICT'er, veel MBO'ers of lager geschoolden met fysieke arbeid hebben die luxe niet.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Loop je nu te verkondigen dat mondkapjes niet werken? Dan haak ik maar eens af in dit gesprekharibold schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:15:
[...]
Eerder is de mondkapjesplicht ingevoerd en gehandhaafd met argumenten als "in het buitenland doen ze het ook", "alle beetjes helpen", "leidt tot meer bewustzijn" en "anders voelen mensen zich angstig". Bij de avondklok werd praktisch alleen aangevoerd dat ze het in het buitenland ook deden en daar sommige autoriteiten beweerden dat het werkte. De verwachting dat er lichtvaardig wordt gehandeld is dus gebaseerd op lichtvaardig handelen uit het verleden, toen er een wettelijke basis bestond of werd gecreëerd voor de maatregelen. Als de reflex bij de eerste opleving weer op dezelfde wijze gaat, dus een minister die eventjes een mondkapjesplicht en coronapas wil invoeren, dan pakt het beter uit als er geen wettelijke basis voor dergelijk handelen van de minister, zodat het voorkomen wordt.
Hun werk? Hoe moeten ze anders inlichtingen krijgen?CMD-Snake schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:02:
[...]
Voor de tegenstanders is niks voldoende bewezen. Alleen dat de overheid van kwade wil is staat 100% vast.42erik schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:19:
[...]
Loop je nu te verkondigen dat mondkapjes niet werken? Dan haak ik maar eens af in dit gesprek
And to think they once said that computers would take away jobs.
En daar is dan weer geen enkel wetenschappelijk bewijs voorIJzerlijm schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:25:
[...]
Voor de tegenstanders is niks voldoende bewezen. Alleen dat de overheid van kwade wil is staat 100% vast.
Het onderzoeken van politieke partijen is niet iets wat lichtzinnig ondernomen moet worden, in dit geval lag de focus met name op de PVV en Denk. Niet bepaald mijn partijen, maar naar mijn weten hebben geen van deze twee ooit gedreigd met tribunalen of iets vergelijkbaars. Ze waren wel tegen veel coronamaatregelen, maar of dat meteen een plekje op de 'watchlist' van de NCTV verdiend? Dat gaat een vol lijstje worden op die manier.42erik schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:24:
Hun werk? Hoe moeten ze anders inlichtingen krijgen?
De NCTV is geen inlichtingendienst, dat zijn alleen de AIVD en de MIVD. De NCTV wordt in de praktijk wel zo gebruikt door de ministers van justitie en veiligheid.
Dan nog is het in de gaten houden van partijen welke tegen het coronabeleid stemden een nog bijzonder criterium. Bij de FVD zou je er nog iets van kunnen zeggen met hun roep om tribunalen, maar PVV en Denk hebben naar mijn weten nooit zoiets geroepen.
De Tweede Kamer was hierover voorgelogen door Grapperhaus. Vorig jaar kreeg hij kamervragen over dit onderwerp, daarop antwoordde hij dat er geen onderzoeken liepen naar politieke partijen. De informatie van het NRC toont aan dat dit niet klopt en dat Grapperhaus gelogen heeft. Het zal hem wel ontglipt zijn.gekkie schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:37:
In de juridische context is het de vraag of ze dat mogen en of de kamer daar afdoende over geinformeerd is.
Ik denk ook dat die lijst een stuk voller is dan wij weten. Maar in het artikel leggen ze ook gewoon uit waarom die bekeken worden, en daar wordt corona niet genoemd hoorCMD-Snake schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:49:
[...]
Het onderzoeken van politieke partijen is niet iets wat lichtzinnig ondernomen moet worden, in dit geval lag de focus met name op de PVV en Denk. Niet bepaald mijn partijen, maar naar mijn weten hebben geen van deze twee ooit gedreigd met tribunalen of iets vergelijkbaars. Ze waren wel tegen veel coronamaatregelen, maar of dat meteen een plekje op de 'watchlist' van de NCTV verdiend? Dat gaat een vol lijstje worden op die manier.
De meldingen in de media gingen over onderzoeken sinds 2017/2018, ruimschoots voor COVID-19.CMD-Snake schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:49:
[...]
Het onderzoeken van politieke partijen is niet iets wat lichtzinnig ondernomen moet worden, in dit geval lag de focus met name op de PVV en Denk. Niet bepaald mijn partijen, maar naar mijn weten hebben geen van deze twee ooit gedreigd met tribunalen of iets vergelijkbaars. Ze waren wel tegen veel coronamaatregelen, maar of dat meteen een plekje op de 'watchlist' van de NCTV verdiend? Dat gaat een vol lijstje worden op die manier.
Of het sjiek is, dat is een persoonlijke mening. Persoonlijk vind ik dat veiligheidsonderzoeken op (nieuwe) politieke partijen moet kunnen en dat dit ook in het mandaat valt van het NCTV, zolang de informatie maar niet gebruikt wordt door het NCTV, de veiligheidsdiensten en/of de 2e kamer voor gewin om (bijvoorbeeld) druk uit te oefenen op de politieke partij in politieke kwesties (chantage oid) zoals ten tijde van de corona pandemie.
Voor zover ik weet (en kan lezen) is deze informatie daar niet voor gebruikt gezien de debatten en uitingen van de desbetreffende politieke partijen ten tijde van de corona pandemie.
De NCTV coordineert en regiseert (onder andere) samenwerkingen met Politie en onze veiligheidsdinesten als het gaat om dreigingen, daarbij analyseert het gegevens welke gebruikt worden voor rapportages, advisering, het maken van beleid en/of plannen om zich te "wapenen" tegen deze bedreigingen welke vanuit het NCTV met diverse organisaties worden gedeeld.[...]
De NCTV is geen inlichtingendienst, dat zijn alleen de AIVD en de MIVD. De NCTV wordt in de praktijk wel zo gebruikt door de ministers van justitie en veiligheid.
Voor 2004 was er geen NCTV/NCTb en was onderlinge samenwerking en aansturing niet goed geregeld; we zijn denk ik wel bekend met dat informatie over de terroristische aanval op 9/11 in gradaties bekend was bij diverse inlichtingdiensten, maar niet onderling gedeeld werden. En de algemene conclusie is dat als dit wel werd gedaan dat 9/11 (mogelijk) voorkomen had kunnen worden, dit is dus datgene waarvoor de NCTb indertijd voor opgericht is.
Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) is bijvoorbeeld onderdeel van het NCTV.
De oorspronkelijke (start van de) onderzoeken stammen uit 2017/2018 en waren ver voor de corona pandemie.Dan nog is het in de gaten houden van partijen welke tegen het coronabeleid stemden een nog bijzonder criterium. Bij de FVD zou je er nog iets van kunnen zeggen met hun roep om tribunalen, maar PVV en Denk hebben naar mijn weten nooit zoiets geroepen.
Ten tijde hadden zowel DENK als de PVV te maken met externe invloeden en/of internationale samenwerkingsverbanden die (potentieel gezien) een gevaar konden zijn voor de nationale veiligheid en/of de Nederlandse samenleving.
PVV had/heeft daarentegen te maken met diverse samenwerkingsverbanden met partijen die anti-democratisch al dan niet extremistische kenmerken hebben als het gaat om (volgers van) een specifieke religie dat meerdere malen heeft gezorgd voor bedreigingen richting Wilders, maar ook richting Nederland als land.
De oprichting van DENK is mede te danken aan kritische uitingen richting organisaties/bewegingen als Milli Görüs. Ter informatie, deze organisatie wordt door diverse (buitenlandse) veiligheidsdiensten gezien als antidemocratisch en staatsgevaarlijk. Daarbij is DENK meerdere malen gelinkt/beschuldigd van inmenging vanuit Turkije.
Volgens mij heeft hij politici gezegd; als taalpurist is dit wellicht de flinterdunne lijn waardoor hij de 2e kamer niet verkeerd heeft voorgelicht[...]
De Tweede Kamer was hierover voorgelogen door Grapperhaus. Vorig jaar kreeg hij kamervragen over dit onderwerp, daarop antwoordde hij dat er geen onderzoeken liepen naar politieke partijen. De informatie van het NRC toont aan dat dit niet klopt en dat Grapperhaus gelogen heeft. Het zal hem wel ontglipt zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door nwagenaar op 06-05-2022 14:57 ]
Ik ben het met je eens dat enige prudentie daar op z'n plaats is.CMD-Snake schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:49:
Het hangt er wat mij betreft ook vanaf wat de insteek is geweest:
Of de blik is geweest vanuit wat partijen doen en laten
Of dat de blik is geweest welke maatschappelijke onrust zien we en welke gevolgen en dat daar ook uit naar voren is gekomen dat bepaalde partijen daar soms een rol in spelen in het aanwakkeren (bedoeld of onbedoeld) van die onrust die tot (be)dreigingen kan leiden en soms tot werkelijke actie.
Een vraag is wanneer je iets inlichtingen wilt noemen en in welke context dat welke lading heeft.De NCTV is geen inlichtingendienst, dat zijn alleen de AIVD en de MIVD. De NCTV wordt in de praktijk wel zo gebruikt door de ministers van justitie en veiligheid.
Voor een dreigingsbeeld heb je informatie nodig, zou het dan wel geaccepteerd zijn als de AIVD en MIVD de al publieke publicaties, oproepen, rechtzaken door zou spelen aan de NCTV die daar dan de potentiële *maatschappelijk* gevolgen daar van analyseert, of vind je dat de analyse van zoiets in het geheel bij de AIVD en MIVD zou moeten liggen ? Of mogen die dat ook niet ? Of zou dat juist een te zwaar middel zijn om in te zetten in dit geval ?
Bij de PVV en Denk is het bij mijn weten ondanks dat ze van sommige zaken geen voorstander waren, beperkt geweest in oproepen in de maatschappelijke context rond Corona.Dan nog is het in de gaten houden van partijen welke tegen het coronabeleid stemden een nog bijzonder criterium. Bij de FVD zou je er nog iets van kunnen zeggen met hun roep om tribunalen, maar PVV en Denk hebben naar mijn weten nooit zoiets geroepen.
Buiten Corona, hebben beide partijen wel thema's waar maatschappelijk onrust in is en waar ook rond die thema's bedreigingen in en voor de maatschappij uit naar voren kunnen komen. En op sommige van die thema's zitten deze partijen aan de andere kant het het spectrum.
Dus ik weet niet of het onderzoek in deze specifiek alleen op het thema Corona sloeg ?
Yups en daar ligt wat mij betreft de kern, de politiek en dat met name regering, moet daar open over zijn.De Tweede Kamer was hierover voorgelogen door Grapperhaus. Vorig jaar kreeg hij kamervragen over dit onderwerp, daarop antwoordde hij dat er geen onderzoeken liepen naar politieke partijen. De informatie van het NRC toont aan dat dit niet klopt en dat Grapperhaus gelogen heeft. Het zal hem wel ontglipt zijn.
(en een tweede kamer wijs in haar oordeel dan wel veroordeling, wat het ook niet bepaald altijd is, neem de heer Wilders of Baudet die er al graag snel een show en punten scoren van maken door zich uit te meten als slachtoffer wie een gigantisch onrecht zou zijn aangedaan, terwijl hun eventuele eigen bijdrage daar aan dan buitenschot zou moeten blijven)
Maar goed zonder extra informatie vind ik het momenteel lastig oordelen en daarom ligt hier wat mij betreft dus de kern, waar dit en vorige kabinetten en coalitie partijen duidelijk het morele kompas kwijt zijn of moedwillig niet gericht op wat het gericht zou moeten zijn, waarbij dat laatste in mijn gevoel de overhand heeft gekregen.
Het kan en mag niet zo zijn dat hiervoor de WOB/O nog de laatste strohalm is via het recht om deze informatie wel (deels) te verkrijgen. En het berokkend ons land uiteindelijk ook meer schade toe dan ons allen lief zou moeten zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door gekkie op 06-05-2022 19:08 ]
Ik zou de lat daar voor weer een stuk lager willen leggen, zeker ook gezien het semantische geneuzel van o.a. de Jonge. Momenteel lijkt tie zo hoog te liggen dat je er rennend onder door kunt, die lat mag zo laag dat het al zou je limbo kunnen dansen, je nog een uitdaging hebt.nwagenaar schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 14:33:
Volgens mij heeft hij politici gezegd; als taalpurist is dit wellicht de flinterdunne lijn waardoor hij de 2e kamer niet verkeerd heeft voorgelicht
Voor de rest had ik jouw post niet gelezen voor mijn reactie hierboven, wat meer informatie geeft in het hoe en waarom, wat er wat mij betreft inderdaad een vrij genuanceerd verhaal van maakt wat de directe ophef (buiten het verkeerd informeren van de kamer) op basis van de huidige informatie wat mij betreft onterecht maakt.
Dus nog dank voor deze extra info aangaande dit onderwerp en vooral het schetsen van het tijdsgewricht waarin dit heeft gespeeld.
[ Voor 7% gewijzigd door gekkie op 06-05-2022 19:23 ]
Als je zo briljant bent dat je gevoel al bewijs voor iets is dan heb je dat niet nodig. "Het is niet uit te leggen" bewijst dan dat de maatregel fout is, niet dat je de kennis ontbreekt om daarover een goed oordeel te geven.42erik schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:39:
[...]
En daar is dan weer geen enkel wetenschappelijk bewijs voor
En dat strekt zich uit naar andere ondwerpen. Corona ontkenner Sonja van den Ende heeft deze week voor de VN Veiligheidsraad getuigd namens Rusland dat die 600 mensen in het theater in Marioupol door de Oekrainers zijn opgeblazen want het zag er voor haar niet uit alsof er een bom op was ingeslagen. En dat is voldoende bewijs als je ego zo kolossaal is dat je meent overal verstand van te hebben.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Dan heeft de mainstream media heel netjes zijn/haar werk gedaan om dit niet over te laten komen als iets legitiems / serieus, want dit is de eerste keer dat ik hier iets over leesIJzerlijm schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 08:09:
[...]
En dat strekt zich uit naar andere ondwerpen. Corona ontkenner Sonja van den Ende heeft deze week voor de VN Veiligheidsraad getuigd namens Rusland dat die 600 mensen in het theater in Marioupol door de Oekrainers zijn opgeblazen want het zag er voor haar niet uit alsof er een bom op was ingeslagen. En dat is voldoende bewijs als je ego zo kolossaal is dat je meent overal verstand van te hebben.
Dat zit wel Schnorr.
De eerder geplande mondelinge behandeling voor de SHA zaak die donderdag zou plaatsvinden na de eerdere schorsing van de bestuurders eind april, is blijkbaar verplaatst naar 14 juni:
https://deeplink.rechtspr...d=ECLI:NL:RBAMS:2022:2485
Einde van coronawet nadert als steun Eerste Kamer uitblijft
Uit een rondvraag in de Eerste Kamer door het NRC blijkt dat er volgende week geen steun zal zijn voor de vijfde verlenging van de Twm. Senatoren van GroenLinks en PvdA hebben zich tegen de verlenging uitgesproken, daarmee blijft enkel nog de coalitiepartijen over die geen meerderheid hebben. Als de vijfde verlenging weggestemd wordt zal daarmee de juridische basis voor alle coronamaatregelen verdwijnen.
Ministerie van VWS ontmoedigde ziekenhuizen hun IC uit te breiden
Er lijkt nog een lijk uit de kast te vallen voor minister Kuipers.
Het ministerie van VWS heeft in 2020 de ziekenhuizen ontmoedigd hun ic's uit te breiden. VWS steggelde met de ziekenhuizen over de vergoeding en voorwaarden voor uitbreiding van de ic capaciteit. Sommige ziekenhuizen kregen zelfs het advies het aantal bedden af te schalen of minder extra bedden neer te zetten dan eerder was afgesproken. Voorlopig wil het ministerie geen antwoord geven op de vragen van het NRC over deze zaak.
Uit een rondvraag in de Eerste Kamer door het NRC blijkt dat er volgende week geen steun zal zijn voor de vijfde verlenging van de Twm. Senatoren van GroenLinks en PvdA hebben zich tegen de verlenging uitgesproken, daarmee blijft enkel nog de coalitiepartijen over die geen meerderheid hebben. Als de vijfde verlenging weggestemd wordt zal daarmee de juridische basis voor alle coronamaatregelen verdwijnen.
Ministerie van VWS ontmoedigde ziekenhuizen hun IC uit te breiden
Er lijkt nog een lijk uit de kast te vallen voor minister Kuipers.
Het ministerie van VWS heeft in 2020 de ziekenhuizen ontmoedigd hun ic's uit te breiden. VWS steggelde met de ziekenhuizen over de vergoeding en voorwaarden voor uitbreiding van de ic capaciteit. Sommige ziekenhuizen kregen zelfs het advies het aantal bedden af te schalen of minder extra bedden neer te zetten dan eerder was afgesproken. Voorlopig wil het ministerie geen antwoord geven op de vragen van het NRC over deze zaak.
[ Voor 35% gewijzigd door CMD-Snake op 12-05-2022 23:04 ]
Je weer maar nooit wat JA21 stemt. Die hebben eerder ook tegen de motie van wantrouwen in het debat met Hugo de Jonge gestemd, terwijl vrijwel de hele coalitie voor stemde.CMD-Snake schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:55:
uitgesproken, daarmee blijft enkel nog de coalitiepartijen over die geen meerderheid hebben.
Die woordkeuze is treffend, want het kabinet stuurde consequent op een zo vol mogelijke IC. Maar voor elke IC opname moeten eerst heel veel mensen ziek worden, daarvan wordt een deel ernstig ziek of houdt klachten, sommige komen buiten het ziekenhuis te overlijden en van al die mensen komt een klein deel op de IC.Er lijkt nog een lijk uit de kast te vallen voor minister Kuipers.
Een keuze voor een grotere IC had dus waarschijnlijk niks of weinig gedaan aan uitgestelde zorg, maar vermoedelijk wel veel meer ziekte en sterfte opgeleverd omdat het kabinet steeds heeft gewacht tot de IC min of meer niet voller kon.
In noord Korea gaat het ook los nu lijkt het. Mogen wij nog in de handen knijpen. Heb filmpjes uit China gezien waarin mensen letterlijk uit wanhoop schreeuwen uit hun appartement omdat ze binnen moeten blijven.
Zero-Covid strategie en Omikron gaat niet samen, deze dictaturen zitten met de gebakken peren. Gecontroleerd uitrazen en vaccineren is met de kennis van nu inderdaad de beste aanpak gebleken.
Dan zitten die landen komende 5 jaar nog op slothoevenpe schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:17:
Zero-Covid strategie en Omikron gaat niet samen, deze dictaturen zitten met de gebakken peren. Gecontroleerd uitrazen en vaccineren is met de kennis van nu inderdaad de beste aanpak gebleken.
En de wereldhandel door het putje...
We gaan mede hierdoor een enorme recessie met hoge inflatie krijgen.
In het debat met De Jonge stemde sommige leden van JA21 voor en sommige tegen de motie van wantrouwen. In de Eerste Kamer heeft Annabel Nanninga eerder aangegeven tegen de verlenging van de Twm te zijn. De vorige verlenging kwam enkel nog tot stand omdat GL en PvdA instemden ermee.Real schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 00:26:
Je weer maar nooit wat JA21 stemt. Die hebben eerder ook tegen de motie van wantrouwen in het debat met Hugo de Jonge gestemd, terwijl vrijwel de hele coalitie voor stemde.
16 mei zullen we het zeker weten, maar het lijkt erop dat het kabinet afscheid moet nemen van hun gereedschapskist.
Gezien dat Noord-Korea een erg gesloten land is qua informatie mogen we misschien vermoeden dat het daar al eerder mis is gegaan. Waarom zou Noord-Korea in 2020 en 2021 wel de dans zijn ontsprongen?Agent47 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:40:
In noord Korea gaat het ook los nu lijkt het.
Ik denk dat ze voor die tijd wel tot inkeer komen. Ze gaan zelf ook het schip in immers, en reken maar dat tijdens die 5 jaar iedereen besluit om de produktie weer lekker in Europa te doen dus dan liggen ze helemaal op hun gat.hoevenpe schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:21:
[...]
En de wereldhandel door het putje...
We gaan mede hierdoor een enorme recessie met hoge inflatie krijgen.
Je ziet hier nu juist dat het zo goed gaat juist door de verspreiding. Ik las dat 97% nu antilichamen heeft. Dus of gevaccineerd of natuurlijk aangemaakt.
Ja maar de maatregelen worden in een permanente wet opgenomen toch? Dus als ze willen is het zo weer terug.CMD-Snake schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:55:
Einde van coronawet nadert als steun Eerste Kamer uitblijft
Ik ben daar tegen, ik vind dat zoiets altijd een uitzonderlijke situatie moet blijven. Als het echt nodig is het land weer op zijn gat te leggen of mondkapjes op te leggen dan maken ze daar maar een speciale tijdelijke wet voor als het echt belangrijk genoeg is. Dan heb je tenminste ook elke keer politieke controle over de maatregelen in plaats van dat de minister zelf kan beslissen.
[ Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 13-05-2022 17:56 ]
Klopt, Kuipers wil na de zomer een nieuwe versie van de Wpg laten behandelen waarin de Twm opgenomen zit. Het is alleen niet eens het opnemen van de Twm in de Wpg, maar zelfs het uitbreiden ervan. De juridische basis voor de coronapas komt hiermee terug, maar met als uitbreiding dat er de optie komt om deze te verplichten op de werkvloer. In de oude opzet kregen ze dat niet door de Tweede Kamer geloodst.GekkePrutser schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:54:
Ja maar de maatregelen worden in een permanente wet opgenomen toch? Dus als ze willen is het zo weer terug.
Het is vooralsnog niet zover, Kuipers moet zijn voorstel nog indienen. Indien 16 mei de verlenging van de Twm niet doorgaat zal er tot er een nieuwe wet komt geen juridische basis zijn voor het nemen dan wel afdwingen van maatregelen. Of men moet weer teruggrijpen op de noodverordeningen.
Ja, ik vind dat echt ongehoord. "Voorbereiden op een volgende pandemie"?. Als het zo ernstig is dan is het gewoon prima verantwoord om alles van tafel te vegen en dit door te jassen. Maar dan wel met inspraak van het hele parlement. Dit keer is dat toch ook prima gegaan. Zware maatregelen behoeven volledige inspraak vind ik. Met zo'n wet trekt het ministerie te veel macht naar zich toe.CMD-Snake schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 18:04:
[...]
Klopt, Kuipers wil na de zomer een nieuwe versie van de Wpg laten behandelen waarin de Twm opgenomen zit. Het is alleen niet eens het opnemen van de Twm in de Wpg, maar zelfs het uitbreiden ervan. De juridische basis voor de coronapas komt hiermee terug, maar met als uitbreiding dat er de optie komt om deze te verplichten op de werkvloer. In de oude opzet kregen ze dat niet door de Tweede Kamer geloodst.
Het is vooralsnog niet zover, Kuipers moet zijn voorstel nog indienen. Indien 16 mei de verlenging van de Twm niet doorgaat zal er tot er een nieuwe wet komt geen juridische basis zijn voor het nemen dan wel afdwingen van maatregelen. Of men moet weer teruggrijpen op de noodverordeningen.
Met het terrorisme zijn de ernstigste inbreuken ook pas doorgevoerd toen het probleem allang opgelost was. Zoals de sleepnetwet.
[ Voor 7% gewijzigd door GekkePrutser op 13-05-2022 18:29 ]
Daar zijn ze dan toch, de coronafaillisementen
De uitgestelde belastingen in de periode 2020-2021 beginnen nu de eerste bedrijven de das om te doen. Met diverse regelingen konden ze de coronaperiode doorkomen, maar nu de steun afgelopen is storten de bedrijven in onder de opgebouwde schuld bij de Belastingdienst. Voor deze bedrijven is de opgebouwde schuld groter dan hun winstgevend vermogen is, aldus de DNB. Naar verwachting zal zo'n 6 miljard euro aan uitstaande belastingschulden niet geïnd kunnen worden, aanvankelijk dacht het kabinet dat zo'n 1,5 miljard euro niet terugbetaald zou worden.
De uitgestelde belastingen in de periode 2020-2021 beginnen nu de eerste bedrijven de das om te doen. Met diverse regelingen konden ze de coronaperiode doorkomen, maar nu de steun afgelopen is storten de bedrijven in onder de opgebouwde schuld bij de Belastingdienst. Voor deze bedrijven is de opgebouwde schuld groter dan hun winstgevend vermogen is, aldus de DNB. Naar verwachting zal zo'n 6 miljard euro aan uitstaande belastingschulden niet geïnd kunnen worden, aanvankelijk dacht het kabinet dat zo'n 1,5 miljard euro niet terugbetaald zou worden.
Omdat vrijheidsbeperkende maatregelen daar sowieso de orde van de dag zijn. Ik kan me zo maar voordstellen dat met de eerste varianten dat op die manier nog best te onderdrukken valt.CMD-Snake schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:31:
[...]
Gezien dat Noord-Korea een erg gesloten land is qua informatie mogen we misschien vermoeden dat het daar al eerder mis is gegaan. Waarom zou Noord-Korea in 2020 en 2021 wel de dans zijn ontsprongen?
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Ok, maar die golf is er nog steeds niet dus.CMD-Snake schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 22:48:
Daar zijn ze dan toch, de coronafaillisementen
Het artikel staat vol met de prognoses dat dit voor komende herfst gaat gelden.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Juist niet, dat wil je nu in alle rust doen zodat je experts kunt raadplegen over wat het beste werkt, de raad van state er zijn mening over kan geven en het parlement de wet fatsoenlijk kan beoordelen. Als je wacht tot er weer stront aan de knikker is dan moet het met stoom en kokend water er door gejast worden en is er juist geen goede beschouwing en democratische controle mogelijk.GekkePrutser schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:54:
Als het echt nodig is het land weer op zijn gat te leggen of mondkapjes op te leggen dan maken ze daar maar een speciale tijdelijke wet voor als het echt belangrijk genoeg is. Dan heb je tenminste ook elke keer politieke controle over de maatregelen in plaats van dat de minister zelf kan beslissen.
En met alle respect, het is niet alsof het instellen van een mondkapjesplicht of een lockdown de ergste inbreuk is die de regering kan maken op de maatschappij zonder tussenkomst van het parlement. We hebben in Nederland een heel arsenaal aan noodwetgeving die bij koninklijk besluit geactiveerd kan worden, zoals de Oorlogswet voor Nederland, de Coördinatiewet uitzonderingstoestanden en de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag. Die geven een indrukwekkende toolbox aan bevoegdheden die een verregaande inbreuk maken op de de normale burgerrechten zoals samenscholingsverboden, deportaties, interneringen en onteigeningen. Allemaal bevoegdheden die op een akelige manier misbruikt kunnen worden maar die je in noodsituaties wel nodig kunt hebben. Daarom zijn dit soort wetten altijd een afweging tussen slagvaardigheid enerzijds en democratische controle anderzijds.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik alle bevoegheden die men zich toekent maar prima vind. Die sleepwet je aanhaalt vind ik bijvoorbeeld een goed voorbeeld van een middel dat erger is dan de kwaal.
En gelijktijdig:YakuzA schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 19:35:
[...]
Ok, maar die golf is er nog steeds niet dus.
Het artikel staat vol met de prognoses dat dit voor komende herfst gaat gelden.
Aantal faillissementen in april op laagste niveau ooit
Sinds het begin van de coronacrisis wordt er telkens geroepen dat de economie flinke klappen gaat krijgen en er veel bedrijven failliet gaan gaan, maar vervolgens blijkt elke keer het tegenovergestelde. Dus of er is een groep mensen die wel heel graag geregeld wil doen alsof het allemaal heel slecht gaat, of er klopt iets niet aan die onderzoeken...
En wordt het ingevoerd op een moment dat de druk hoog is, tijdsdruk, misschien zelfs paniek. En is er dus sowieso geen mogelijkheid tot uitgebreide politieke controle.GekkePrutser schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:54:
Ja maar de maatregelen worden in een permanente wet opgenomen toch? Dus als ze willen is het zo weer terug.
Ik ben daar tegen, ik vind dat zoiets altijd een uitzonderlijke situatie moet blijven. Als het echt nodig is het land weer op zijn gat te leggen of mondkapjes op te leggen dan maken ze daar maar een speciale tijdelijke wet voor als het echt belangrijk genoeg is. Dan heb je tenminste ook elke keer politieke controle over de maatregelen in plaats van dat de minister zelf kan beslissen.
Dat moet je juist op een rustig moment doen, zodat je het gesprek rustig en kalm kan voeren.
https://www.telegraaf.nl/...gen-voor-zomergolf-corona
Paywall. Kern van dit verhaal BA4/5 gaan voor nieuwe golf zorgen.
Maar met de bias lage testbereidheid…
https://twitter.com/rid1tweets/status/1525930225359540225
Ik verwacht dat het hier gaat meevallen. Overal lagen de ziekenhuizen nog vol toen omicron begon. Dat is nu vrijwel niets.
Paywall. Kern van dit verhaal BA4/5 gaan voor nieuwe golf zorgen.
Maar met de bias lage testbereidheid…
https://twitter.com/rid1tweets/status/1525930225359540225
Ik verwacht dat het hier gaat meevallen. Overal lagen de ziekenhuizen nog vol toen omicron begon. Dat is nu vrijwel niets.
[ Voor 19% gewijzigd door brothermaynard op 16-05-2022 07:26 ]
Vandaag is er in de Tweede Kamer de hele dag een rondetafelgesprek over het beleid op de langere termijn.
Het zal ook wel aan bod komen vermoed ik, maar ik begrijp uit diverse media al dat er twijfel is bij diverse experts of Nederland nu wél is voorbereid op een nieuwe golf, mocht die komen. De minister stelt wel dat er geen nieuwe lockdown meer komt (en dat zou erg mooi zijn), maar dan moet er wel voldoende preventie klaar staan als de vaccins alleen niet voldoende blijken te zijn.
Er is een hele serie aan gasten uitgenodigd, die in blokjes aanschuiven. De gesprekken zijn o.a. te volgen via onderstaande website van de Tweede Kamer:
https://debatdirect.tweedekamer.nl/
Hieronder staan de genodigden per onderwerp en tijdslot:
Scenario’s voor de toekomst (10:00-11:00)
André Knottnerus
Tanja van der Lippe
Xander Koolman
Knelpunten uit de praktijk (11.00-circa 12.00 uur)
Jaap Eikelboom
Susan van den Hof
Communicatie (12.00-circa 13.00 uur)
Marino van Zelst
Julia van Weert
Ginny Mooij
Lessen uit het buitenland (14.00-circa 15.00 uur)
Marc van Ranst
Maatschappelijk/grondrechten (15.00-circa 16.00 uur)
Kim Putters
Wim Voermans
Jan-Peter Loof
Ventilatie (16.00-circa 17.00 uur)
Philomena Bluyssen
Roberto Traversari
Wouter van den Bos
Maurice de Hond
Vaccinaties (17.00-18.00 uur)
Marjolein van Egmond
Agnes Kant
Het zal ook wel aan bod komen vermoed ik, maar ik begrijp uit diverse media al dat er twijfel is bij diverse experts of Nederland nu wél is voorbereid op een nieuwe golf, mocht die komen. De minister stelt wel dat er geen nieuwe lockdown meer komt (en dat zou erg mooi zijn), maar dan moet er wel voldoende preventie klaar staan als de vaccins alleen niet voldoende blijken te zijn.
Er is een hele serie aan gasten uitgenodigd, die in blokjes aanschuiven. De gesprekken zijn o.a. te volgen via onderstaande website van de Tweede Kamer:
André Knottnerus
Tanja van der Lippe
Xander Koolman
Jaap Eikelboom
Susan van den Hof
Marino van Zelst
Julia van Weert
Ginny Mooij
Marc van Ranst
Kim Putters
Wim Voermans
Jan-Peter Loof
Philomena Bluyssen
Roberto Traversari
Wouter van den Bos
Maurice de Hond
Marjolein van Egmond
Agnes Kant
Ik blijf me iedere keer verbazen over onze regering. Iedereen kan nu al zeggen dat de 2e Kamer niet tevreden zal zijn omdat er weer eens helemaal niets is gedaan. Aan het personeelstekort is totaal niets gedaan, plannen wat we precies gaan doen in welk scenario is er nog steeds niet. De GGD heeft al een paar keer aangegeven niet klaar te zijn voor een eventuele nieuwe golf.Real schreef op maandag 16 mei 2022 @ 08:59:
Vandaag is er in de Tweede Kamer de hele dag een rondetafelgesprek over het beleid op de langere termijn.
André Knottnerus
Tanja van der Lippe
Xander Koolman
Jaap Eikelboom
Susan van den Hof
Marino van Zelst
Julia van Weert
Ginny Mooij
Marc van Ranst
Kim Putters
Wim Voermans
Jan-Peter Loof
Philomena Bluyssen
Roberto Traversari
Wouter van den Bos
Maurice de Hond
Marjolein van Egmond
Agnes Kant
Het enige wat wel gebeurt is, is dat er gezegd is dat er geen nieuwe lockdown komt. Hoe ze die echter willen voorkomen bij een eventuele opleving is totaal onbekend. Kijk eens alleen naar dat topic over ventilatie, vanaf het begin werd al gezegd dat zeker bij scholen de ventilatie moet verbeteren, maar ook daar is maar mondjesmaat iets gebeurt.
[removed]
Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.
Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.
Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.