Het enige wat je daar ziet is een overheid die een zero-covid beleid voert en hoe absurd dat is.YakuzA schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 21:57:
[...]
Als je dat wil weten moet je in China kijken.
Wat daar rond gaat lijkt nog het meeste op een Omicron simulatie in 2020
Je hebt gelijk, vind alleen dat we te veel zaken omtrent covid in het grijze gebied stoppen en daardoor niks in twijfel kunnen stellen en er ook niks van leren. Ik zie op deze manier weinig verandering richting de toekomst, behalve we moeten sneller/strenger/harder/meer optreden zodat het eventueel nog beter werkt.Dennis1812 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 19:32:
[...]
Wat mij vaak opvalt aan jou is dat je problemen in gezondheidszorg en gerelateerd hieraan zwart-wit wil zien. Terwijl er nog minstens 50 tinten grijs tussen zitten.
Gezondheidszorg draait flink op cijfers en data. Maar niet op zwart-witte data, wel op grijze data. Probeer dat meer in te zien.
Zodra er de factor mens mee gaat doen is iets niet meer zwart of wit. Maar grijs.
Net als de stelling (of vraagstelling) over de 5% (jouw cijfer) reductie met mondkapjes. Dat cijfer kan niemand je geven want is enorm situatie en mens afhankelijk. Hoe draag je hem, welke draag je, met wie kom je in contact, hoe draagt de ander hem etc etc.
Dat geld op alles.
De wereld is grijs, niet zwart wit.
En. Repeat.monaldo schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:01:
[...]
Je hebt gelijk, vind alleen dat we te veel zaken omtrent covid in het grijze gebied stoppen en daardoor niks in twijfel kunnen stellen en er ook niks van leren. Ik zie op deze manier weinig verandering richting de toekomst, behalve we moeten sneller/strenger/harder/meer optreden zodat het eventueel nog beter werkt.
Dat is wederom het beeld wat jij ervan maakt of hebt.
Ik hoor/lees genoeg berichten dat zaken die we eerst wel deden we nu echt niet meer willen op landelijk niveau.
Denk aan bezoek verbod op de IC.
Ook lopen er nog gesprekken om scholen sluiten ook in de toekomst niet meer te doen. Er wordt al gekeken naar een andere indeling van vakantie om dit mede te voorkomen.
Er worden nog herhaalprikken (prik na de booster) gezet om maar te voorkomen dat we hard moeten ingrijpen.
Zie het als 1 totaal pakket. Het is niet omdat er op 1 vlak ergens misschien wel strenger ingegrepen wordt dat over de hele linie gebeurd. Maar pas je iets aan binnen bezoek op IC of binnen scholen zal je de extra verspreiding daardoor elders mee moeten opvangen (QR/mondkapjesplicht of verzin maar).
Om te zorgen dat dus de zorg overeind blijft.
Weet niet of het al langs geweest is. Maar de covid tak van LCPS is gestopt.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Het gebeurt niet vaak maar volgens mij ben ik @CMD-Snake voor: https://www.gelderlander....r-geen-wet-meer~a26b7070/
Verlenging van de tijdelijke wetgeving dreigt te stranden in de eerste kamer maar ook in de tweede zal bij een volgende verlenging CU niet meer mee doen. Met name coronapas is een doorn in het oog.
Enerzijds blij mee als tegenstander van de pas, maar dit binaire wel/niet geneuzel maakt dat er nog steeds geen goed debat komt over proportionaliteit en subsidiariteit van Corona maatregelen. Door effecten te gaan wegen kan er misschien een betere balans van maatregelen komen mocht het weer misgaan. Nu is het misschien zo uit de wet maar kan de pas zomaar weer terugkeren omdat de nood zo hoog is (vaak dé overtuigende reden voor het kabinet om maatregelen door te voeren). Imho moet je het dak niet pas repareren als het regent.
Verlenging van de tijdelijke wetgeving dreigt te stranden in de eerste kamer maar ook in de tweede zal bij een volgende verlenging CU niet meer mee doen. Met name coronapas is een doorn in het oog.
Enerzijds blij mee als tegenstander van de pas, maar dit binaire wel/niet geneuzel maakt dat er nog steeds geen goed debat komt over proportionaliteit en subsidiariteit van Corona maatregelen. Door effecten te gaan wegen kan er misschien een betere balans van maatregelen komen mocht het weer misgaan. Nu is het misschien zo uit de wet maar kan de pas zomaar weer terugkeren omdat de nood zo hoog is (vaak dé overtuigende reden voor het kabinet om maatregelen door te voeren). Imho moet je het dak niet pas repareren als het regent.
Tja, als de coronawet daadwerkelijk sneuvelt bestaat wel het risico dat er opnieuw overhaast noodwetten gemaakt moeten worden als het virus herleeft. Dat zal er dan weer chaotisch aan toe gaan en niemand weet op voorhand wat dan in de noodwet opgenomen zal worden. Is dat zoveel beter dan?
Als het parlement de tijdelijke coronawet wegstemt, zit het kabinet zonder juridische basis voor talloze coronaregels als de mondkapplicht en het afstandsprotocol. Als het virus onverhoopt weer opvlamt, zouden er dus weer noodwetten moeten komen, zoals in het begin van de pandemie.
Die discussie over proportionaliteit en subsidiariteit gaat vrees ik nooit komen. Daarvoor lijkt Den Haag te veel vast te zitten in oude gewoontes. Het kabinet lijkt er nogal vreemd in te zitten. In de toekomstvisie voor corona is het aan de mensen zelf om het op te lossen en wil de overheid geen partij meer zijn daarin, dat is vrij verwoord wat Kuipers schreef aan de Tweede Kamer. Aan de andere kant wil hij dolgraag de opties uit de Twm tot in lengte der dagen hebben. Die twee zaken laten zich lastig verenigen.Mfpower schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:04:
Het lijkt mij onwenselijk om wetgeving als de Twm voort te laten bestaan, of op te nemen in iets als de Wpg zoals het kabinet graag wil. Het voorstel van Kuipers is nog altijd om zaken als de coronapas een permanente optie te maken. De afgelopen twee jaar werd de drempel om beperkende maatregelen op te leggen telkens lager, met elke stap die genomen werd was de volgende stap makkelijker geworden. Ruimte die de burgers verliezen ten opzichte van de overheid krijgen ze hoogstzelden terug, zoiets dreigt nu weer te gebeuren. Ik zou het daarom mooier vinden als het kabinet vrijwillig de Twm in de prullenbak gooide.
Kuipers heeft vast het Word document van de Twm nog ergens in zijn Mijn Documenten zitten.XWB schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:31:
Tja, als de coronawet daadwerkelijk sneuvelt bestaat wel het risico dat er opnieuw overhaast noodwetten gemaakt moeten worden als het virus herleeft. Dat zal er dan weer chaotisch aan toe gaan en niemand weet op voorhand wat dan in de noodwet opgenomen zal worden. Is dat zoveel beter dan?
Als je de printjes van de huidige wetgeving bewaard, dus kun je die in het najaar indien mogelijk prima in no-time langs beide kamers sturen. Raad van State advies lijkt me dan ook wat obligaat.XWB schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 20:31:
Het stand-by houden is nog sneller, maar als men bereid is om het hele pakket weer aan te nemen als er weer een opleving lijkt te komen, dan kan het in de tussentijd prima afgeschaft worden in z'n geheel.
[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 16-04-2022 22:04 ]
Coronawet dreigt te stranden in Senaat: ‘Dan maar geen wet meer’
Het breekpunt voor de Eerste Kamer lijkt primair de coronapas te zijn. Ergens begrijp ik dan niet waarom Kuipers die er niet uit haalt, vanuit zijn perspectief is dit de snelste route om zijn zin te krijgen. De werking van de coronapas is altijd dubieus geweest. In het najaar van 2021 kon de coronapas zelfs met drie uitbreidingen in scope geen rem zetten op de toen oplopende besmettingen. Tegen omikron was de coronapas helemaal kansloos, zoals uiteindelijk ook het RIVM toegaf. Veel gaat er niet verloren met het schrappen van de coronapas, of je moet het als administratief pressiemiddel willen behouden om mensen in het najaar weer naar de GGD te krijgen omdat ze anders geen toegang krijgen.
Aan de andere kant is het vasthouden van Kuipers wel een aardige manier om de hele Twm in een keer overboord te krijgen. Als het kabinet er geen afscheid van kan nemen, dan maar de oppositie dusdanig tergen dat er voldoende weerstand ontstaat.
Het breekpunt voor de Eerste Kamer lijkt primair de coronapas te zijn. Ergens begrijp ik dan niet waarom Kuipers die er niet uit haalt, vanuit zijn perspectief is dit de snelste route om zijn zin te krijgen. De werking van de coronapas is altijd dubieus geweest. In het najaar van 2021 kon de coronapas zelfs met drie uitbreidingen in scope geen rem zetten op de toen oplopende besmettingen. Tegen omikron was de coronapas helemaal kansloos, zoals uiteindelijk ook het RIVM toegaf. Veel gaat er niet verloren met het schrappen van de coronapas, of je moet het als administratief pressiemiddel willen behouden om mensen in het najaar weer naar de GGD te krijgen omdat ze anders geen toegang krijgen.
Aan de andere kant is het vasthouden van Kuipers wel een aardige manier om de hele Twm in een keer overboord te krijgen. Als het kabinet er geen afscheid van kan nemen, dan maar de oppositie dusdanig tergen dat er voldoende weerstand ontstaat.
Wat lees ik nu...ze overwegen 3 weken kerstvakantie ten koste van een week zomer vakantie...
Ik mag toch hopen dat ze dat niet gaan doen vanaf 2023...
Hoe moet je dat als ouders rondkrijgen qua verlof?
Lekker met de donkerste dagen met je hele gezin binnen (buiten is vaak slecht weer of niets te doen)
Nog meer oppas door opa en oma?
Zomervakantie (hoogseizoen) een week korter, nog drukker op de campings?
Lekker met de donkerste dagen met je hele gezin binnen (buiten is vaak slecht weer of niets te doen)
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Weet je hoe dat heet? Leren leven met het virus ipv je kop in het zand te steken en doen alsof het niet meer bestaat.Cobb schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:59:
Wat lees ik nu...ze overwegen 3 weken kerstvakantie ten koste van een week zomer vakantie...
Dit is een prima ontwikkeling. Als we graag willen leven met het virus, betekent het ook dat we acties moeten ondernemen om de zorg niet te laten overbelasten, want ook dat risico bestaat voorlopig nog steeds.
Het is nog geen zekerheid, de schoolvakanties zijn tot 2026 wettelijk vastgelegd, om die afspraken open te breken is nog aardig wat werk nodig. Op dit moment is het niet meer als een proefballonnetje.Cobb schreef op maandag 18 april 2022 @ 09:59:
Een samenleving die elke winter in winterslaap moet gaan? Nee dank je, ik pass.Adlermann schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:14:
Weet je hoe dat heet? Leren leven met het virus ipv je kop in het zand te steken en doen alsof het niet meer bestaat.
Dit is een prima ontwikkeling. Als we graag willen leven met het virus, betekent het ook dat we acties moeten ondernemen om de zorg niet te laten overbelasten, want ook dat risico bestaat voorlopig nog steeds.
Maar weekje extra rond kerst en 1 vd vele weken gedurende het jaar opofferen klinkt niet heel spannend?CMD-Snake schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:15:
[...]
Het is nog geen zekerheid, de schoolvakanties zijn tot 2026 wettelijk vastgelegd, om die afspraken open te breken is nog aardig wat werk nodig. Op dit moment is het niet meer als een proefballonnetje.
[...]
Een samenleving die elke winter in winterslaap moet gaan? Nee dank je, ik pass.
Maar leren leven met het virus betekent toch dat de rest van de samenleving offers moet brengen zodat ik gewoon vrolijk door kan gaan met wat ik altijd al deed? 🤔Adlermann schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:14:
Leren leven met het virus
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
@Adlermann het is van de zotte. Bovendien maakt dat ene weekje voor wat betreft Corona niets uit. We hebben op de basisschool van onze kinderen 3 grote golven gekend en 2 golven die beperkt zijn gebleven tot enkele klassen. Meeste kinderen hebben inmiddels 2 of 3x corona gehad (op deze school dan) en afgelopen winter waren ze ook allemaal langer thuis.
Als ze het echt willen gaan doen, dan lijkt het mij mooi om alle ouders ook een week extra aan verlofdagen te gunnen zodat zij stress vrij alles kunnen regelen.
@giantgiantus
Als ze het echt willen gaan doen, dan lijkt het mij mooi om alle ouders ook een week extra aan verlofdagen te gunnen zodat zij stress vrij alles kunnen regelen.
@giantgiantus
[ Voor 20% gewijzigd door Cobb op 18-04-2022 10:25 ]
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Het zal vermoedelijk niet enkel uit dat bestaan, immers wil Kuipers vrijwel al zijn andere mogelijkheden behouden via de Twm of een nieuwe tijdelijke wet. Ik loop er niet warm voor als men welke winter opnieuw de duimschroeven wil aandraaien.giantgiantus schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:16:
Maar weekje extra rond kerst en 1 vd vele weken gedurende het jaar opofferen klinkt niet heel spannend?
Ja, ik heb een andere definitie van leren leven met het virus. Een combinatie opzoeken waar we zoveel mogelijk vrijheid hebben, maar wel aanpassingen doen waarbij we de zorg etc overeind houden en de ziektelast zo laag mogelijk.RayNbow schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:17:
[...]
Maar leren leven met het virus betekent toch dat de rest van de samenleving offers moet brengen zodat ik gewoon vrolijk door kan gaan met wat ik altijd al deed? 🤔
Ik denk dat die definitie eens geoperationaliseerd moet worden, maar dan zul je zien dat in een individualistisch land zoals Nederland iedereen alsnog z'n eigen definitie heeft. Het is dus eigenlijk een soft goal, iedereen heeft een ander idee erbij.
Nu ben ik toch wel nieuwsgierig. M'n kantoor ligt langs een looproute voor scholieren/studenten. Tot relatief kort geleden, een week of 2 zag je ca 1 op de 20 nog met een mondkapje langslopen. Buiten, gewoon over straat. Dat vond ik al eigenaardig maar het bizarre is dat daarvan ook nog ongeveer de helft het kapje alleen half/half over de mond had.
Nu is het vrijwel verdwenen. Het zal het lekker weer wel zijn, maar weet iemand de gedachtengang erachter om het tot zo lang nadat de verplichting niet meer bestond het toch nog te doen, buiten, en dan ook nog maar half? Dat laatste vind ik juist zo vreemd. Als je het uit overtuiging zou doen zou je het ook goed doen lijkt me
Nu is het vrijwel verdwenen. Het zal het lekker weer wel zijn, maar weet iemand de gedachtengang erachter om het tot zo lang nadat de verplichting niet meer bestond het toch nog te doen, buiten, en dan ook nog maar half? Dat laatste vind ik juist zo vreemd. Als je het uit overtuiging zou doen zou je het ook goed doen lijkt me
Misschien wordt het die kinderen vanuit huis nog opgelegd? Kind moet mondkapje op voor ze de deur uit gaan en zodra ze uit zicht zijn gaat dat ding af. Zoiets zal het wel zijn.Yucon schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:42:
Ze kwamen uit het OV?Yucon schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:42:
Nu ben ik toch wel nieuwsgierig. M'n kantoor ligt langs een looproute voor scholieren/studenten. Tot relatief kort geleden, een week of 2 zag je ca 1 op de 20 nog met een mondkapje langslopen. Buiten, gewoon over straat. Dat vond ik al eigenaardig maar het bizarre is dat daarvan ook nog ongeveer de helft het kapje alleen half/half over de mond had.
Ook Van Dissel heeft privé-mail gebruikt:
Ook RIVM-baas en OMT-voorzitter Van Dissel zou privémail voor werk hebben gebruikt
Natuurlijk zogenaamd alleen voor niet-belangrijke zaken, maar aangezien er nu geen mogelijkheid is dat te controleren omdat privé-mail niet onder de WOB valt, hangt dat volledig af van of Van Dissel de waarheid spreekt. Gezien zijn gebrekkige staat van dienst aangaande corona zelf (herhaaldelijk onzin verkondigd waar nooit excuus voor kwam), vertrouw ik daar niet op.
Ook RIVM-baas en OMT-voorzitter Van Dissel zou privémail voor werk hebben gebruikt
Natuurlijk zogenaamd alleen voor niet-belangrijke zaken, maar aangezien er nu geen mogelijkheid is dat te controleren omdat privé-mail niet onder de WOB valt, hangt dat volledig af van of Van Dissel de waarheid spreekt. Gezien zijn gebrekkige staat van dienst aangaande corona zelf (herhaaldelijk onzin verkondigd waar nooit excuus voor kwam), vertrouw ik daar niet op.
[ Voor 10% gewijzigd door Amphiebietje op 19-04-2022 08:05 ]
Dat het gebruik van privé mailadres niet slim is, staat wat mij betreft buiten kijf.Amphiebietje schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:04:
Ook Van Dissel heeft privé-mail gebruikt:
Maar, net als bij Hugo de Jonge overigens, kan ik me wel voorstellen dat het soms makkelijker is. Praktischer.
Ik denk dat heel veel mensen dat wel eens doen.
Dat dat bewust wordt gedaan lijkt mij wat vergezocht. Deze mensen hebben geen 9-tot-5 baan en er wordt van hen verwacht ook in de avond en weekenden te reageren. Het zou mij niet verbazen als ik dezelfde fout (want dat is het natuurlijk wel) zou maken in dat geval.
Mijn punt is in ieder geval dat we niet direct uit moeten gaan van kwaadaardige opzet.
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
Ik weet niet in welke periode dit gebeurd is? Hoewel er tal van (enigszins) begrijpelijke redenen te bedenken zijn, is het wel onverstandig.
Zeker na golf 1 is het duidelijk dat een deel van de Nederlanders een bepaald kwaadaardig motief denkt te zien bij de belangrijke personen in deze epidemie. Wat je ook doet, ze zien je gedrag altijd vanuit een bepaald perspectief en zeker met dit soort dingen maak je het ze wel extreem makkelijk om hun eigen (in mijn ogen onjuiste) beeldvorming te bevestigen.
Anderzijds krijg je dat beeld ook niet meer gekeerd, maar toch.
Zeker na golf 1 is het duidelijk dat een deel van de Nederlanders een bepaald kwaadaardig motief denkt te zien bij de belangrijke personen in deze epidemie. Wat je ook doet, ze zien je gedrag altijd vanuit een bepaald perspectief en zeker met dit soort dingen maak je het ze wel extreem makkelijk om hun eigen (in mijn ogen onjuiste) beeldvorming te bevestigen.
Probleem is denk ik vooral dat deze personen degene zijn die advies hebben gegeven over de regels en degene zijn die nieuwe vrijheidsbeperkende regels hebben opgelegd aan de samenleving (ook al waren het goede bedoelingen). Vervolgens kunnen deze personen zich niet aan de basis protocollen houden die vrij cruciaal zijn in onze samenleving, namelijk de mogelijkheid om te controleren wat de gekozen regering aan het doen in. Daarnaast is het vertrouwen in de politiek al gedaald naar het laagste punt ooit, ze roepen het erg over zich heen.ZieMaar! schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:18:
Ik weet niet in welke periode dit gebeurd is? Hoewel er tal van (enigszins) begrijpelijke redenen te bedenken zijn, is het wel onverstandig.
Maar ja zoals ik hier al aan sommige reacties lees wordt dit weer makkelijk weggemoffeld onder het mom, kan gebeuren, niks geks ach ja we gaan gewoon door
De werkmails verzonden via privé mail vallen wel onder de WOB, alleen is het probleem dat er geen garantie dat ze bewaard zijn gebleven. De mailsystemen van overheidsorganisaties zijn ingericht met WOB verzoeken in gedachte, een mail gaat daar niet zo makkelijk verloren. Het ministerie van VWS heeft bijvoorbeeld nu toegang tot de iCloud mail van De Jonge in de hoop zijn zakelijk verzonden mails terug te vinden.Amphiebietje schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:04:
Deze personen hebben zwaarbeveiligde mailomgevingen met een reden. Hun eigen oplossing voldoet vermoedelijk niet aan dezelfde standaard voor beveiliging of andere wettelijke verplichtingen zoals gegevens bewaren voor WOB verzoeken.Rhapsody schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:11:
Maar, net als bij Hugo de Jonge overigens, kan ik me wel voorstellen dat het soms makkelijker is. Praktischer.
Bedenk eens als je zelf zakelijk mailt met je privé account. Menig baas zou daar niet blij mee zijn.
Ik mag toch aannemen dat beide heren een telefoon van de zaak hebben met hun mail erop? Of een laptop? De Jonge had een telefoon van het ministerie met zijn mail erop, alleen vond hij die niet fijn in gebruik. Dat was zijn motivatie om zijn zakelijke mail te vermijden. Van Dissel claimt slechte bereikbaarheid op locatie, maar dat klinkt vreemd. Zo'n beetje overal in Nederland heb je wel mobiel internet.Dat dat bewust wordt gedaan lijkt mij wat vergezocht. Deze mensen hebben geen 9-tot-5 baan en er wordt van hen verwacht ook in de avond en weekenden te reageren.
De gedachte van een kwaadaardige opzet komt omdat bij De Jonge bij wat zaakjes betrokken is geweest die ogenschijnlijk stinken, grootste voorbeeld natuurlijk de deal met Van Lienden. Daarnaast heeft het ministerie van VWS bewezen zitten sleutelen aan de, volgens Rutte, heilige OMT adviezen. Mails die dan verdwijnen zijn koren op die molen. De Jonge frustreert bewust de controlerende taak van het parlement rondom de mondkapjes. Dan ga je vrij snel je afvragen wat Van Dissel te verbergen heeft.
Overal waar ik gewerkt heb word het gebruik van privé mail voor werkzaken afgeraden(zo niet verboden).Rhapsody schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:11:
[...]
Dat het gebruik van privé mailadres niet slim is, staat wat mij betreft buiten kijf.
Dat dat bewust wordt gedaan lijkt mij wat vergezocht. Deze mensen hebben geen 9-tot-5 baan en er wordt van hen verwacht ook in de avond en weekenden te reageren. Het zou mij niet verbazen als ik dezelfde fout (want dat is het natuurlijk wel) zou maken in dat geval.
Mijn punt is in ieder geval dat we niet direct uit moeten gaan van kwaadaardige opzet.
Dat het makkelijker is geloof ik ook niet, ook een minister zal of z'n werkaccount op een privé apparaat kunnen toevoegen of een zakelijke telefoon/tablet/whatever hebben.
Het is hooguit makkelijker om om deze manier je dubieuze handelingen te verbergen.
Je kan voor alles begrijpelijke redenen bedenken, ook voor het overtreden van de coronaregels, adviezen, avondklokken etc. Maar dan kreeg je boetes etc.ZieMaar! schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:18:
Toch weer ironisch dat de partijen die staan te oreren voor deze zaken zich zelf, zoals wel vaker, weinig lijken aan te trekken van alle dringende adviezen.
Precies, ik ben zelf ook beheerder geweest van een 'mobiele vloot' en ik zag vaak dat juist mensen op hoge posities zichzelf te belangrijk vinden om zich aan de regels te houden. 60.000 mensen werken prima met de oplossing maar 2 a 3 topmensen vinden zich daar boven staan.CMD-Snake schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:06:
[...]
De werkmails verzonden via privé mail vallen wel onder de WOB, alleen is het probleem dat er geen garantie dat ze bewaard zijn gebleven. De mailsystemen van overheidsorganisaties zijn ingericht met WOB verzoeken in gedachte, een mail gaat daar niet zo makkelijk verloren. Het ministerie van VWS heeft bijvoorbeeld nu toegang tot de iCloud mail van De Jonge in de hoop zijn zakelijk verzonden mails terug te vinden.
Helaas onttrekken ze zich daar ook mee aan dingen als auditing, die juist bij die hoge posities zeer belangrijk zijn (aandeelhouders, rechtszaken, due diligence enzo). We hebben allerlei processen voor als het bedrijf betrokken is bij rechtszaken, van mensen die daar aan werken worden dan de accounts dagelijks gebackupt zodat er het bewijsbaar is dat er niets verwijderd is geweest.
Juist dat soort mensen moeten het belang inzien van de regels. Soms hebben ze die zelfs zelf gemaakt. Beetje dubbel als ze een donderpreek houden naar de organisatie over het belang van GDPR en vervolgens lopen krijsen dat ze hun overleg niet mogen doen op WhatsApp dat bij ons uit den boze is juist vanwege GDPR. Het zijn soms net kinderen.
Wij gebruiken als overheidsinstantie Enterprise Email van Microsoft. Echt nog nooit gezeik gehad met wachtwoorden of cliënt problemen. Als je een probleem hebt met een wachtwoord hier dan ben je gewoon laks geweest met het op tijd veranderen.Rhapsody schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:11:
[...]
Dat het gebruik van privé mailadres niet slim is, staat wat mij betreft buiten kijf.
En zowel op privé als zakelijke telefoons wordt het zakelijke gedeelte afgeschermd door bv. KNOX of de evenknie van Apple.
Maar weet dat niet alle instanties (of ministeries) dit gebruiken.
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Ik dacht dat de hele Rijksoverheid een Office 365 contract had. Telefoons kan je met MDM beveiligen en laptops kan je ook prima remote beheren en voorzien van de nodige beveiliging. Eventueel nog een SIM kaart in de laptop doen voor mobiel werken als hotspots een probleem zijn.ArcticWolf schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:51:
Wij gebruiken als overheidsinstantie Enterprise Email van Microsoft. Echt nog nooit gezeik gehad met wachtwoorden of cliënt problemen. Als je een probleem hebt met een wachtwoord hier dan ben je gewoon laks geweest met het op tijd veranderen.
En zowel op privé als zakelijke telefoons wordt het zakelijke gedeelte afgeschermd door bv. KNOX of de evenknie van Apple.
Hoe dan ook is er weinig excuus voor De Jonge en Van Dissel om zo slordig te werk te gaan. De Jonge ging tegen de adviezen in, maar hij is verder niet echt aan te pakken. Van Dissel is ambtenaar, die had zeker weten zich beter moeten gedragen in deze zaak. Beide heren beroepen zich op de gebruikersonvriendelijkheid van de systemen, maar dat is een slecht excuusje.
Regels zijn leuk voor de buurman...BarôZZa schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:28:
Toch weer ironisch dat de partijen die staan te oreren voor deze zaken zich zelf, zoals wel vaker, weinig lijken aan te trekken van alle dringende adviezen.
Viruswaarheid heeft alweer verloren:
De vorderingen van Viruswaarheid en de Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken (NVKP) over COVID-19 vaccins zijn vandaag door het gerechtshof Den Haag afgewezen. Viruswaarheid en NVKP vorderden een bevel aan de Nederlandse Staat om de toediening van COVID-19 vaccins stop te zetten en de adviezen van de Gezondheidsraad over deze vaccins in te trekken. Het betreft een kort geding.
De voorzieningenrechter had de vorderingen in eerste aanleg afgewezen. Het Haagse hof heeft het vonnis van de voorzieningenrechter bekrachtigd. Naar het oordeel van het hof hebben Viruswaarheid en de NVKP niet voldaan aan de eisen om een collectieve actie te kunnen instellen. Viruswaarheid en de NVKP hebben onvoldoende aannemelijk gemaakt dat zij voldoen aan de in de wet opgenomen representativiteitseis.
Wij hebben onze eigen omgeving via een JenV domein, met Outlook. Alle mail mbt dossiers moeten we zelf uploaden. Ook met onze iPhones loggen wij in op een beschermde omgeving Mobile Iron. Om vandaar uit te mailen. Ik kan in 3 seconden mijn werkmail lezen ook na 17.00 nog...Prive mail gebruiken is uit den boze en ons verboden.ArcticWolf schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:51:
[...]
Wij gebruiken als overheidsinstantie Enterprise Email van Microsoft. Echt nog nooit gezeik gehad met wachtwoorden of cliënt problemen. Als je een probleem hebt met een wachtwoord hier dan ben je gewoon laks geweest met het op tijd veranderen.
Maw onbegrijpelijk dat Dissel, de Jonge etc prive mail gebruiken voor werk....ook totaal niet nodig. Enige redenen die ik kan bedenken zijn totale onbekendheid met systemen lees luiheid of toch iets willen verbergen. Beide opties wat mij betreft staan gelijk aan incompetent.
Gezien andere IT-issues bij de overheid zou ik er niet raar van opkijken als wat wij binnen 3 seconden kunnen doen, daar 3 minuten duurt. En nu ken ik de gebruikte systemen niet, maar heb wel eerder overheids-software gezien welke beduidend slechter werkte als de basale SW die in het bedrijfsleven wordt gebruikt. En dan is het niet raar dat die mail niet altijd gebruikt wordt.Cobb schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 15:29:
[...]
Wij hebben onze eigen omgeving via een JenV domein, met Outlook. Alle mail mbt dossiers moeten we zelf uploaden. Ook met onze iPhones loggen wij in op een beschermde omgeving Mobile Iron. Om vandaar uit te mailen. Ik kan in 3 seconden mijn werkmail lezen ook na 17.00 nog...Prive mail gebruiken is uit den boze en ons verboden.
Maw onbegrijpelijk dat Dissel, de Jonge etc prive mail gebruiken voor werk....ook totaal niet nodig. Enige redenen die ik kan bedenken zijn totale onbekendheid met systemen lees luiheid of toch iets willen verbergen. Beide opties wat mij betreft staan gelijk aan incompetent.
Hoe dan ook zitten zij in functies waar je zelfs dan nog de regels zou moeten volgen, maar dan wordt het wel een stuk begrijpelijker.
[removed]
Het is geen maatwerk software, maar standaard beveiligings- en MDM-software welke bij zoveel bedrijven gebruikt wordt.redwing schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:14:
Gezien andere IT-issues bij de overheid zou ik er niet raar van opkijken als wat wij binnen 3 seconden kunnen doen, daar 3 minuten duurt. En nu ken ik de gebruikte systemen niet, maar heb wel eerder overheids-software gezien welke beduidend slechter werkte als de basale SW die in het bedrijfsleven wordt gebruikt. En dan is het niet raar dat die mail niet altijd gebruikt wordt.
De Jonge droeg als redenen aan dat hij veelvuldig zijn wachtwoord moest wijzigen, zijn wachtwoord regelmatig kwijt was en dat hij geen documenten kon bewerken op zijn mobiel van VWS. Van Dissel is minder duidelijk, die klaagt enkel over gebruikersonvriendelijkheid.
Veel mensen moeten door hoepeltjes springen voor remote werken. Van beheerde telefoons tot laptops, het is heel normaal tegenwoordig.
Het is niet begrijpelijk. De Jonge is minister en Van Dissel is directeur bij het RIVM, beiden hadden we van mogen verwachten dat ze verstandiger waren. Het is op zijn minst ernstige laksheid en daar mogen beide heren op aangesproken worden.Hoe dan ook zitten zij in functies waar je zelfs dan nog de regels zou moeten volgen, maar dan wordt het wel een stuk begrijpelijker.
Ik kan zelf op de bank mijn werkmail openen op mijn telefoon of op mijn privélaptop. Gewoon via O365 en 2Fa..
Zouden ze bij het ministerie een andere oplossing gebruiken? Ik geloof daar niet in.
Of moeten ze soms op een citrix omgeving inloggen en daar hun mail openen?
Zouden ze bij het ministerie een andere oplossing gebruiken? Ik geloof daar niet in.
Bij delen van de overheid gebruiken ze nog Notes (voorheen van IBM). Dat is echt een drama. Office365 is (nog) niet overal in gebruik.
Nogmaals, het is gewoon superstom van ze. Zeker als minister of voorman van RIVM weet je dat je onder een vergrootglas ligt.
Ik geloof alleen niet in kwade opzet. De (terechte!!) beveiliging wordt echter vaak, door minder technische mensen, wel als 'gedoe' of onpraktisch gezien.
Nogmaals, het is gewoon superstom van ze. Zeker als minister of voorman van RIVM weet je dat je onder een vergrootglas ligt.
Ik geloof alleen niet in kwade opzet. De (terechte!!) beveiliging wordt echter vaak, door minder technische mensen, wel als 'gedoe' of onpraktisch gezien.
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
Dat heb ik ook, maar dat is een kwestie van 1 keer inloggen en de rest van de dag merk ik er helemaal niets van. Het enige irritante is dat je je wachtwoord iedere 3 maanden moet veranderen (waar ik heel eerlijk gezegd maar weinig nut in zie, omdat iedereen nu simpele en herhalende wachtwoorden kiest)CMD-Snake schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:20:
[...]
Het is geen maatwerk software, maar standaard beveiligings- en MDM-software welke bij zoveel bedrijven gebruikt wordt.
De Jonge droeg als redenen aan dat hij veelvuldig zijn wachtwoord moest wijzigen, zijn wachtwoord regelmatig kwijt was en dat hij geen documenten kon bewerken op zijn mobiel van VWS. Van Dissel is minder duidelijk, die klaagt enkel over gebruikersonvriendelijkheid.
Veel mensen moeten door hoepeltjes springen voor remote werken. Van beheerde telefoons tot laptops, het is heel normaal tegenwoordig.
Het ligt er echter aan hoe het allemaal is ingesteld of het werkbaar is of niet. Ik ken ook een bedrijf hier in de buurt waar iedere maand het paswoord moet veranderen en je gedurende de dag continue opnieuw in moet loggen.
Ik heb denk ik al iets te vaak met gemeentes te maken gehad om nog te denken dat ze het gebruikersvriendelijk instellen.
Tuurlijk mogen ze er op aangesproken worden. Alleen als de boel onwerkbaar is inesteld snap ik het een stuk beter dan als het maar amper extra werk is (zoals het zou moeten zijn).[...]
Het is niet begrijpelijk. De Jonge is minister en Van Dissel is directeur bij het RIVM, beiden hadden we van mogen verwachten dat ze verstandiger waren. Het is op zijn minst ernstige laksheid en daar mogen beide heren op aangesproken worden.
Maar verder is dit niet zo'n zinvolle discussie omdat we nu eenmaal niet weten hoe het daar is ingesteld. En hoe dan ook blijft het fout van de Jonge en van Dissel (en degenen die nog zullen volgen)
[removed]
Blackberry Work.FreakNL schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:24:
Ik kan zelf op de bank mijn werkmail openen op mijn telefoon of op mijn privélaptop. Gewoon via O365 en 2Fa..
Op Twitter heeft onderzoeksjournalist Marc van der Vegt aan de hand van Wob-verzoeken het volgende draadje gedeeld:
https://twitter.com/VegtDoor/status/1515659610815975427
Samengevat (maar lees het a.u.b. in zijn geheel):
VWS en haar minister overtraden art.10 van de Grondwet
Observaties:
1. De mondkapjes helpen niet bij 1,5m maatregel
2. Geen bewijs voor het nut van de 1,5m
Conclusie:
De mondkapjes werken niet, ze brengen hooguit een ‘placebo’ effect teweeg en de 1,5m werkt niet, de instanties weten dit.
Ook bij dit experiment is de overheid buiten de (grond-) wet getreden .
Ik vind dit lastig en misschien zelfs confronterend. Is dit feitelijke informatie en kloppen deze conclusies?
https://twitter.com/VegtDoor/status/1515659610815975427
Samengevat (maar lees het a.u.b. in zijn geheel):
VWS en haar minister overtraden art.10 van de Grondwet
Observaties:
1. De mondkapjes helpen niet bij 1,5m maatregel
2. Geen bewijs voor het nut van de 1,5m
Conclusie:
De mondkapjes werken niet, ze brengen hooguit een ‘placebo’ effect teweeg en de 1,5m werkt niet, de instanties weten dit.
Ook bij dit experiment is de overheid buiten de (grond-) wet getreden .
Ik vind dit lastig en misschien zelfs confronterend. Is dit feitelijke informatie en kloppen deze conclusies?
Hier had uw reclame kunnen staan.
Mwah, het toont denk ik vooral aan dat uitkomsten van wob verzoeken interpreteren, analyseren en beoordelen een vak is.
Daar zingt in de kringen van tegendenkers iets héél raars rond... 👇
— Maarten Keulemans (@mkeulemans) 18 april 2022
Mondkapjes werden ingevoerd 'om ons gedrag te beïnvloeden en ons te observeren'. 😳
Zou blijken uit wob-stukken!
Echt?
Stukje duiding 🧵 (1/9) pic.twitter.com/1f18fdkuo9
Maatregelen die ingevoerd worden om gedrag te beïnvloeden. Ligt het aan mij of is daar niks raars aan?ZieMaar! schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:31:
Mwah, het toont denk ik vooral aan dat uitkomsten van wob verzoeken interpreteren, analyseren en beoordelen een vak is.
[Embed]
Hahaha nee, dat lijkt me ook niet. Maar ergens nemen een aantal mensen wel een compleet verkeerde afslag: daarom is die thread van Keulemans wel interessant.Emgeebee schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:38:
[...]
Maatregelen die ingevoerd worden om gedrag te beïnvloeden. Ligt het aan mij of is daar niks raars aan?
Overigens heeft hij ook een mooie thread over de fake info van Van Houwelingen:
Daar is-ie. Drie minuten surrealistische onzin, door @PvanHouwelingen.
— Maarten Keulemans (@mkeulemans) 19 april 2022
Even de fabels op een rij. 🧵 pic.twitter.com/FHOqm2BSJ4
Kijk, die had ik gemist. Zeer waardevol!ZieMaar! schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:31:
[Embed]
Hier had uw reclame kunnen staan.
Toch vreemd dat er allerlei (buitenlandse) onderzoeken zijn die aantonen dat mondkapjes wel degelijk een effect hebben op de kans dat je besmet raakt en anderen besmet... 
Maar ja, dan moet je een andere taal dan Nederlands kunnen lezen, heel moeilijk anno 2022...
Maar ja, dan moet je een andere taal dan Nederlands kunnen lezen, heel moeilijk anno 2022...
Dat mondkapjes niets doen was een tunnelvisie van Jaap van Dissel, die graag aangegrepen werd door allerlei andere mensen.Amphiebietje schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:48:
Toch vreemd dat er allerlei (buitenlandse) onderzoeken zijn die aantonen dat mondkapjes wel degelijk een effect hebben op de kans dat je besmet raakt en anderen besmet...
Die WOB'er lijkt vooral een "hoe kan ik cherrypicken en van alles zo veel mogelijk in een ongunstig daglicht tonen" figuur.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Het was destijds wel een van de redenen waarom dat mondkapjesadvies werd gegeven, het zou bewustzijn creëren dat er iets aan de hand was. Door deze herinnering zou men zich beter aan de regels gaan houden. Op deze manier kon men toch een advies en latere plicht rechtvaardigen zonder meteen Van Dissel af te moeten vallen.ZieMaar! schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:31:
Dat hoeft niet eens, VWS cherrypickt al voordat ze de informatie naar buiten brengen. Zie bijvoorbeeld de documenten die De Jonge vrijgaf voorafgaande aan het debat over de mondkapjesdeal met Van Lienden. Dat betrof een bloemlezing door De Jonge samengesteld en niet alles met betrekking tot het onderwerp.gambieter schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:54:
Die WOB'er lijkt vooral een "hoe kan ik cherrypicken en van alles zo veel mogelijk in een ongunstig daglicht tonen" figuur.
Sommige WOB verzoeken rondom corona worden nu afgewezen omdat het te gevoelige informatie zou betreffen. Dit kwam naar boven bij de privé mails van Van Dissel. Een document wat niet vrijgegeven mocht worden in een WOB verzoek bleek wel in de privé Gmail account van Van Dissel te zijn.
Heb je een link naar deze onderzoeken? Zo ver ik het kan vinden is het nog steeds onduidelijk, er zijn onderzoeken die beweren van en wel en anderen van niet, nog nergens een goede sluitende conclusie kunnen vinden.Amphiebietje schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:48:
Zoals al duizend keer is uitgelegd, zonder ethisch onverantwoorde onderzoeken op proefpersonen met en zonder mondkapje in een lab met een hoestende coronapatient is er geen sluitend bewijs.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Rustig aan zeg en miss moet je je het volgende afvragen: als ik een vraag stel waar de onderzoeken zijn die @Amphiebietje beweert te hebben dan reageer je op deze manier.IJzerlijm schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:43:
Zoals al duizend keer is uitgelegd, zonder ethisch onverantwoorde onderzoeken op proefpersonen met en zonder mondkapje in een lab met een hoestende coronapatient is er geen sluitend bewijs.
Als @Amphiebietje zo stellig de opmerking maakt dat er onderzoeken zijn die de werking bevestigen en doet alsof het een uitgemaakte zaak is, dan heb je niet de neiging om hem/haar erop te wijzen dat dit niet zo overduidelijk is?
Prima als je vindt dat ik er te zwart/wit naar kijk, echter is dat schijbaar wel geoorloofd als men de gang van zaken van afgelopen twee jaar ondersteunt
@Amphiebietje , niks ten nadele van jouw reactie, dit is een voorbeeld
God gaan we nu die discussies weer eens dunnetjes overdoen?
Op basis van nogal aparte interpretatie van de stukken uit een Wob verzoek?
Wat mij betreft niet en zijn de threads van Maarten Keulemans idd verhelderend. Maar prima als men niet eens in kan zien hoe verschillende de reacties zijn afhankelijk van je standpunt.MikeyMan schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:51:
God gaan we nu die discussies weer eens dunnetjes overdoen?
Wat een verschrikkelijk land zijn wij toch ook soms. Oneindig discussies aangaan en het maar niet los kunnen laten. In Spanje zet men die dingen lekker op en leeft verder. Hier begint er weer één te roepen en de discussie komt weer los.
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Op basis van de interpretatie van iemand uit een Wob stuk, interpreteren mensen van alles. Waar hier weer iets van gevonden wordt.monaldo schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:53:
[...]
Wat mij betreft niet en zijn de threads van Maarten Keulemans idd verhelderend. Maar prima als men niet eens in kan zien hoe verschillende de reacties zijn afhankelijk van je standpunt.
Zonder enige wijziging in wetenschappelijke achtergronden in deze context.
Niet echt nuttig.
Enige waar we wel over kunnen discussiëren is het optreden van degenen die de Wob stukken betreffen.
Klopt idd, normaal moet ik niks hebben van Keulemans maar hij laat het volledig plaatje zien, jammer om te zien dat er zaken uit hun context worden gehaald.MikeyMan schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:03:
[...]
Op basis van de interpretatie van iemand uit een Wob stuk, interpreteren mensen van alles. Waar hier weer iets van gevonden wordt.
Zonder enige wijziging in wetenschappelijke achtergronden in deze context.
Niet echt nuttig.
Enige waar we wel over kunnen discussiëren is het optreden van degenen die de Wob stukken betreffen.
Wat betreft de discussie, iedereen vindt wat anders boeiend, we hoeven niet te reageren als we niet willen
Zucht, voor de zoveelste keer voor de mensen achterin de klas die liever propjes schieten dan op te letten: https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2110117118 om maar een voorbeeld te geven.monaldo schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:36:
Heb je een link naar deze onderzoeken?
Dit is de False Equivalence drogreden: er zijn vooral kwaadaardige <bleeps> zonder kennis van zaken die roepen van niet, en experts die zeggen van wel. En nee, de waarheid ligt niet in het midden.Zo ver ik het kan vinden is het nog steeds onduidelijk, er zijn onderzoeken die beweren van en wel en anderen van niet, nog nergens een goede sluitende conclusie kunnen vinden.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik voel een discussie over waar de waarheid ligt aankomen.gambieter schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:10:
[...]
Zucht, voor de zoveelste keer voor de mensen achterin de klas die liever propjes schieten dan op te letten: https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.2110117118 om maar een voorbeeld te geven.
[...]
Dit is de False Equivalence drogreden: er zijn vooral kwaadaardige <bleeps> zonder kennis van zaken die roepen van niet, en experts die zeggen van wel. En nee, de waarheid ligt niet in het midden.
Een discussie vereist dat beide kanten wat zinvols bijdragen. Geen enkele kans op met dit onderwerp....Emgeebee schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:18:
Ik voel een discussie over waar de waarheid ligt aankomen.
Oei iemand voelt zich verheven boven een andergambieter schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:21:
[...]
Een discussie vereist dat beide kanten wat zinvols bijdragen. Geen enkele kans op met dit onderwerp....
Je link is duidelijk, zo moeilijk was de vraag schijnbaar niet. Mocht je nog willen weten waarom het voor mij geen uitgemaakte zaak is, twee voorbeelden:
- https://www.city-journal....ates#.Yl7PE17NvGo.twitter
- https://twitter.com/mkeulemans/status/1516158120225030144 (van meester Keulemans die volgens mij hier wel deugt)
- en al duizend keer uitgelegd dat er geen sluitend bewijs is
Agree to disagree zou ik zeggen, maar dat mag waarschijnlijk ook niet.IJzerlijm schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:43:
[ Voor 20% gewijzigd door monaldo op 20-04-2022 13:28 ]
En toch werk ik bij een overheidsinstantie en kan met grote zekerheid zeggen dat wij het beste IT netwerk van Nederland hebbenredwing schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:14:
[...]
Gezien andere IT-issues bij de overheid zou ik er niet raar van opkijken als wat wij binnen 3 seconden kunnen doen, daar 3 minuten duurt. En nu ken ik de gebruikte systemen niet, maar heb wel eerder overheids-software gezien welke beduidend slechter werkte als de basale SW die in het bedrijfsleven wordt gebruikt. En dan is het niet raar dat die mail niet altijd gebruikt wordt.
Hoe dan ook zitten zij in functies waar je zelfs dan nog de regels zou moeten volgen, maar dan wordt het wel een stuk begrijpelijker.
Maar goed, zoals ik eerder ook al zei is dat niet elk ministerie O365 gebruikt voor de gewone medewerker.
Boven de antimaskers? Absoluut. Is ook niet moeilijk.
De "City Journal" van een opinie figuurtje zonder enige relevante expertise. Serieus?Je link is duidelijk, zo moeilijk was de vraag schijnbaar niet. Mocht je nog willen weten waarom het voor mij geen uitgemaakte zaak is, twee voorbeelden:
- https://www.city-journal....ates#.Yl7PE17NvGo.twitter
- https://twitter.com/mkeulemans/status/1516158120225030144 (van meester Keulemans die volgens mij hier wel deugt)
- en al duizend keer uitgelegd dat er geen sluitend bewijs is
En nee, Keulemans heeft niet de waarheid in pacht. Keulemans heeft het dan ook niet over wetenschappelijk bewijs, maar over het RIVM en Van Dissel, en daar ging het RIVM inderdaad in de fout. Kom eens met iets wetenschappelijks. en iets van niveau. Of nog beter: gewoon kappen.
Nee, agree that you are completely wrong is het enige. Je bent hier al veel langer bezig met dit soort onzin en een vervelende stoorzender.Agree to disagree zou ik zeggen, maar dat mag waarschijnlijk ook niet.
[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 20-04-2022 13:39 ]
De uitzondering bevestigd de regel zullen we maar zeggenArcticWolf schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:28:
[...]
En toch werk ik bij een overheidsinstantie en kan met grote zekerheid zeggen dat wij het beste IT netwerk van Nederland hebbenin ieder geval er zullen weinig private bedrijven zijn die het beter voor elkaar hebben.
Klopt, en ik heb ook geen flauw idee hoe de beveiliging van die mail waar het hier over gaat is/was. En dat is best belangrijk omdat je er dan al dan niet begrip voor kunt hebben. Hoe dan ook is het nog steeds fout natuurlijk, als minister moet je gewoon op de aangegeven manier werken.Maar goed, zoals ik eerder ook al zei is dat niet elk ministerie O365 gebruikt voor de gewone medewerker.
[removed]
Dit lijkt me toch ook het doel gewoon? Niet het herkauwen van discussies waar we toch niet uit gaan komen (grotendeels doordat er een groep is die koste wat kost 'tegenbewijs' wil vinden tegen de concensus).MikeyMan schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:03:
[...]
Met het risico dat dit bericht de bovenstaande discussie herkauwt
Allemaal terug naar de BlackberryArcticWolf schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:28:
En toch werk ik bij een overheidsinstantie en kan met grote zekerheid zeggen dat wij het beste IT netwerk van Nederland hebbenin ieder geval er zullen weinig private bedrijven zijn die het beter voor elkaar hebben.
Maar goed, zoals ik eerder ook al zei is dat niet elk ministerie O365 gebruikt voor de gewone medewerker.
(ben ik helemaal voor. Bij een training een paar jaar terug moesten we onszelf voorstellen door iets unieks over onszelf te vertellen, dat soort standaard onzin. Mijn unieke ding: "ik gebruik nog steeds een Blackberry"
[ Voor 18% gewijzigd door gambieter op 20-04-2022 14:34 ]
Is dit niet een beetje te kort door de bocht. Niet dat ik de effectiviteit van maskers wil ondermijnen.gambieter schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:35:
[...]
[...]
De "City Journal" van een opinie figuurtje zonder enige relevante expertise. Serieus?
En nee, Keulemans heeft niet de waarheid in pacht. Keulemans heeft het dan ook niet over wetenschappelijk bewijs, maar over het RIVM en Van Dissel, en daar ging het RIVM inderdaad in de fout. Kom eens met iets wetenschappelijks. en iets van niveau. Of nog beter: gewoon kappen.
[...]
Nee, agree that you are completely wrong is het enige. Je bent hier al veel langer bezig met dit soort onzin en een vervelende stoorzender.
Het onderzoek wat je zelf aandraagt lijkt me prima aan te tonen dat er wel een substantieel effect te zien is bij het tegen gaan van verspreiding. Maar nu komt het er wel op keer dat bij de hoogste effectiviteit er van uit gegaan word van correct gebruik van het masker(goed afsluitend) en het juiste type masker.
En laat daar nu het onderzoek zelf ook de nuance tonen wanneer dit niet correct uitgevoerd word. Als een besmettelijk persoon geen masker of incorrect draagt en andere mensen in dezelfde ruimte het masker niet correct dragen, dan lijkt het effect drastisch omlaag te gaan. Tot in hoeverre het incorrect is kun je zelfs stellen dat het juist helemaal niet effectief is, en kans op besmetting richting de 100% na 20 minuten, dichter dan 1,5 meter, etc.. gaat. Hierbij kan dan een masker een vals gevoel van veiligheid geven waardoor er toch overmoedig door verspreid word. Die 20 minuten word in de meeste sociale omgevingen al gauw overschreden lijkt me.
Ligt dan het vraagstuk niet meer bij het masker draag gedrag ten opzichte van de effectiviteit binnen de kaders van het onderzoek. Het verschil tussen theorie en praktijk bedoel ik dan. Het correct dragen van een masker in een tijdsbestek van een uurtje winkelen zal niet absoluut zijn bijvoorbeeld. In de praktijk zal het dus hoogstwaarschijnlijk niet zo werken. En dus zou een onderzoek naar daadwerkelijke cijfers in de praktijk de effectiviteit van maskers wat beter kunnen verantwoorden nog, dan een gecontroleerd experiment op deze manier.
Deze zal vermoedelijk niet overeen komen met het onderzoek zelf op het gebied van percentuele effectiviteit. En denk ik dus een stuk lager liggen. Maar het houdt niet in dat daarmee de theoretische effectiviteit niet meegerekend kan worden in het overwegen van maatregelen tegen verspreiding. Maar een onderzoek van de praktijk zelf zou natuurlijk wel objectiever zijn, aangezien de statistische resultaten ook beïnvloed worden door de variabelen die niet of onvolledig in het onderzoek zijn meegenomen. Voornamelijk dus draag gedrag waarschijnlijk, dit lijkt me bijna niet te kwantificeren. Ik denk ook dat het idee van het voorkomen van een corona infectie al ver achter ons ligt en niet echt haalbaar is gebleken. Althans in de praktijk uiteraard. En dus het argument van "bescherming" daarmee wat ondermijnt word. Bescherming heeft in dit geval dan weinig met voorkomen te maken, meer met vertragen van verspreiding als ik het goed begrepen heb. Ik zou dan het woord bescherming ook niet willen gebruiken, juist door de verwarrende connotatie die het woord heeft.
Hiermee ook even meenemende wie er dan allemaal een masker moet dragen of niet. Ik vermoed dat op een basisschool de gewenste effectiviteit niet haalbaar zal zijn. Gezien de uren wat ze naar school gaan en de kans om zo een verspreiding te veroorzaken bijna gegarandeerd zal zijn. Aangezien het correct dragen van een correct masker bijna niet te handhaven is gedurende de dag/week. Ik ben zelf wel nieuwsgierig wat de effectiviteit in dat soort situaties is, en wat er vervolgens mee gedaan kan worden. Mocht het zo dramatisch laag zijn dat de effectiviteit niet voldoende is, is er dan een argument om die kinderen toch een masker te laten dragen bijvoorbeeld. Of is een andere maatregel dan effectiever in toepassing.
Dit maakt de kwestie van effectiviteit van maskers natuurlijk een stuk complexer. Maar ik denk dat die complexere benadering wel effectiever zou kunnen zijn uiteindelijk. Tenzij ze echt overall correct toegepast worden, en dat lijkt me niet haalbaar. Je zou dan bijvoorbeeld je kind van school moeten halen met masker op. Maar ook in de auto en thuis het masker op moeten houden dan.
Ik zou ook nog willen benoemen dat als het voorkomen niet haalbaar is, het afremmen overblijft. Waarbij de druk laag houden op de zorg daarmee het meest gebaat is. En aangezien het ook bekend is dacht ik, welke doelgroepen de zorg door corona infectie het meest belasten. Daarmee meer focus moet liggen op deze doelgroep. Wie weet dat er een masker ontwikkeld kan worden die deze mensen wat beter nog kunnen behoeden dan de bestaande maskers. Of dat er maatregelen zouden kunnen zijn waardoor deze mensen minder risico lopen op een zware infectie. Ik weet dat vaccineren sowieso 1 van de grote risico verminderende strategieen is. Misschien dat maatschappelijk er een methode is om deze mensen nog wat meer te behoeden op het gebied van preventie.
De doelgroep die minder risico loopt zal hoe dan ook in aantallen de maskers of in verkeerd type of in incorrecte toepassing dragen. Percentueel gezien waarschijnlijk ook wel.
Als laatste is het onderzoek wat je aandraagt wel een heel mooi middel om bijvoorbeeld de praktijk statistieken hiermee te vergelijken en zo wat duidelijkheid kan verschaffen in de toepassing van de masker maatregelen binnen de maatschappij. En of deze zo correct mogelijk word toegepast, of dat daar echt nog wat werk aan de winkel is in voorlichting over type masker en correcte toepassing.
Weet je, we hoeven niet meer te screenen op vuurwapens in vliegtuigen. De meeste mensen kunnen er toch niet mee omgaan/gebruiken ze verkeerd, en de mensen die bang zijn om neergeschoten te worden kunnen toch zelf een kogelvrij vest en helm dragen?wimpo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 02:47:
Maar nu komt het er wel op keer dat bij de hoogste effectiviteit er van uit gegaan word van correct gebruik van het masker(goed afsluitend) en het juiste type masker.
Dat de meeste mensen te dom zijn om gezichtsmaskers goed te dragen en te asociaal om aan anderen te denken, is nog geen reden om dan maar te blijven claimen dat ze niet werken of dat er nog "twijfel" is. Dat moet gewoon eens ophouden, dat is alleen nog maar kwaadaardig.
Met dit soort posts zet je jezelf wat mij betreft net zo goed buiten de discussie.gambieter schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:35:
[...]
[...]
De "City Journal" van een opinie figuurtje zonder enige relevante expertise. Serieus?
[...]
Nee, agree that you are completely wrong is het enige. Je bent hier al veel langer bezig met dit soort onzin en een vervelende stoorzender.
The best is yet to come
Mwah, ik vind het op zich wel terecht dat er gewezen wordt op aantoonbare onzin wat vervolgens wordt afgesloten met 'de waarheid zal wel in het midden liggen'. Er zit soms waarheid in die stelling, maar gedegen onderzoek & claims ter discussie stellen met vage bronnen is daar natuurlijk niet een voorbeeld van.Dean Martin schreef op donderdag 21 april 2022 @ 07:39:
[...]
Met dit soort posts zet je jezelf wat mij betreft net zo goed buiten de discussie.
Iemand heeft alle recht om onzin te spuien, maar dan hebben anderen ook het recht om daar op te wijzen. Ik merk zelf ook dat mijn tolerantieniveau voor bullshit vrij laag is geworden.
Daar komt het altijd weer op neer, anderen moeten maar mondkapjes dragen. En ik niet.En aangezien het ook bekend is dacht ik, welke doelgroepen de zorg door corona infectie het meest belasten. Daarmee meer focus moet liggen op deze doelgroep.
Wanneer iemand zich verheven voelt en anderen, met welke mening dan ook, de mond wil snoeren kan ik die betreffende persoon ook niet meer serieus nemen.ParaDroid2 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 07:47:
[...]
Mwah, ik vind het op zich wel terecht dat er gewezen wordt op aantoonbare onzin wat vervolgens wordt afgesloten met 'de waarheid zal wel in het midden liggen'. Er zit soms waarheid in die stelling, maar gedegen onderzoek & claims ter discussie stellen met vage bronnen is daar natuurlijk niet een voorbeeld van.
Iemand heeft alle recht om onzin te spuien, maar dan hebben anderen ook het recht om daar op te wijzen. Ik merk zelf ook dat mijn tolerantieniveau voor bullshit vrij laag is geworden.
The best is yet to come
Ik zie het dan ook niet als 'de mond snoeren' maar als een aansporing in de trent van 'denk even wat langer na wat je zegt'.
Mwah, ik interpreteer het toch anders.ParaDroid2 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:09:
Ik zie het dan ook niet als 'de mond snoeren' maar als een aansporing in de trent van 'denk even wat langer na wat je zegt'.
Of nog beter: gewoon kappen.
The best is yet to come
Dat vind ik niet zo'n hele rare vraag/opmerking op een forum waar we in principe inhoudelijk willen discussiëren. Dan vind ik het niet zo vreemd als er gevraagd wordt om de onzin er buiten te laten. Het gaat niet om de persoon an sich, maar om de aantoonbare onzin die consequent wordt rondgebazuind. Dat zie ik dan dus meer als een aansporing zoals ik die noemde, dan als een poging iemand monddood te maken.
Een masker dragen in het vliegtuig, daar is weer een mogelijkheid om praktische effectiviteit te kunnen meten. Is een vlucht richting America of africa misschien niet te lang om de effectiviteit van maskers bijna teniet te doen als er altijd in een vol vliegtuig een percentage "domme" of "asociale" mensen zal zitten. Waardoor de "viral load" volgens het onderzoek te hoog zal zijn om de effectiviteit te waarborgen. Plus dat eten en/of drinken gewoon toegestaan is in vliegtuigen waardoor er kortstondig masker loze situaties ontstaan.gambieter schreef op donderdag 21 april 2022 @ 03:02:
[...]
Weet je, we hoeven niet meer te screenen op vuurwapens in vliegtuigen. De meeste mensen kunnen er toch niet mee omgaan/gebruiken ze verkeerd, en de mensen die bang zijn om neergeschoten te worden kunnen toch zelf een kogelvrij vest en helm dragen?
Dat de meeste mensen te dom zijn om gezichtsmaskers goed te dragen en te asociaal om aan anderen te denken, is nog geen reden om dan maar te blijven claimen dat ze niet werken of dat er nog "twijfel" is. Dat moet gewoon eens ophouden, dat is alleen nog maar kwaadaardig.
Nee eens maar de daadwerkelijke effectiviteit in praktijk is uiteindelijk de echte effectiviteit. Daar gaat zo'n onderzoek niet veel aan veranderen of eventuele opmerkingen van domme asociale mensen. Het aanhalen van een theoretische werking terwijl deze in de praktijk niet altijd haalbaar is, kan misleidend zijn. En dit creëert uiteindelijk juist reden tot twijfel denk ik dan. Maar dat wil absoluut niet zeggen dat maskers niet effectief zouden zijn, ik probeer alleen een balletje op te gooien dat maskers in bepaalde situaties misschien te weinig doen om de verantwoording van het gebruik er van in die situaties te legitimeren. Alhoewel ik de paraplu benadering wel begrijp, denk ik tegelijkertijd dat er zo situaties gecreëerd worden waardoor het niet kan werken. In het onderzoek word de tijdsduur genoemd ten opzichte van de effectiviteit. Deze neemt af na een langere tijd, een aantal uren school bijvoorbeeld zal de effectiviteit drastisch verminderen al dan niet nagenoeg te niet doen.
Maar dit zou een onderzoek gebaseerd op statistieken in dit soort situaties kunnen verduidelijken natuurlijk.
Dat zeg ik helemaal nietIJzerlijm schreef op donderdag 21 april 2022 @ 07:54:
[...]
Daar komt het altijd weer op neer, anderen moeten maar mondkapjes dragen. En ik niet.
Je hebt het over 'deze mensen' die het grootste risico vormen, met welke criteria wordt deze groep bepaald? En is er een kans dat je zelf in deze groep uitkomt?wimpo schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:36:
[...]
Dat zeg ik helemaal nietmaar hier komt het altijd wel weer op neer. Geen kraaien te bekennen in dit veld van stromannen.
Het heeft niets met zich verheven voelen te maken, en alles met kwaadheid over de leugenaars die ongehinderd hun gang kunnen gaan hier.Dean Martin schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:02:
Wanneer iemand zich verheven voelt en anderen, met welke mening dan ook, de mond wil snoeren kan ik die betreffende persoon ook niet meer serieus nemen.
Voor een discussie heb je kwaliteit en goede wil nodig. Nu is het op het niveau van scheppingsverhaal vs evolutie en dan claimen dat de waarheid in het midden ligt. Als die waarheid daar ligt, dan is dat alleen omdat de antimaskers de waarheid in de rug neergestoken hebben.
Het gaat om een aantal personen die wmb allang hun postrechten hier kwijt hadden horen te zijn. Het is de categorie "Fox News" posters qua kwaliteit en kwaadaardige insteek.ParaDroid2 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:14:
Het gaat niet om de persoon an sich, maar om de aantoonbare onzin die consequent wordt rondgebazuind. Dat zie ik dan dus meer als een aansporing zoals ik die noemde, dan als een poging iemand monddood te maken.
[ Voor 59% gewijzigd door gambieter op 21-04-2022 12:18 ]
Dat staat er anders wel letterlijk. Maargoed die discussie past hier sowieso niet.gambieter schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:13:
[...]
Het heeft niets met zich verheven voelen te maken, en alles met kwaadheid over de leugenaars die ongehinderd hun gang kunnen gaan hier.
Voor een discussie heb je kwaliteit en goede wil nodig. Nu is het op het niveau van scheppingsverhaal vs evolutie en dan claimen dat de waarheid in het midden ligt. Als die waarheid daar ligt, dan is dat alleen omdat de antimaskers de waarheid in de rug neergestoken hebben.
[...]
Het gaat om een aantal personen die wmb allang hun postrechten hier kwijt hadden horen te zijn. Het is de categorie "Fox News" posters qua kwaliteit en kwaadaardige insteek.
Ik vind dat je met zulke uitspraken jezelf ook buiten de discussie zet. Je wint er in ieder geval niets mee.
Die goede wil komt dan ook niet van jouw kant wanneer je dit soort uitspraken doet
[ Voor 10% gewijzigd door Dean Martin op 21-04-2022 12:34 ]
The best is yet to come
Wat betreft de definitie van risico of 'deze mensen' heb ik het voornamelijk over opname ziekenhuis door corona. En proportioneel gezien zijn het volgens mij voornamelijk ouderen. Gevaccineerd of niet. Of ik er wel of niet bij zou horen lijkt me niet relevant voor het argument. Maar in het geval van code zwart komen er vrij snel risico groepen bij natuurlijk. Als maskers dit beter kunnen voorkomen heeft iedereen er baat bij.IJzerlijm schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:45:
[...]
Je hebt het over 'deze mensen' die het grootste risico vormen, met welke criteria wordt deze groep bepaald? En is er een kans dat je zelf in deze groep uitkomt?
Verder is deze doelgroep prima uit statistieken van de afgelopen 2 jaar te halen. Vaccinaties hebben het beste gewerkt wat betreft opname preventie. Maar ondanks vaccineren waren de ouderen nog steeds proportioneel gezien vaker de Sjaak. Dus mischien zijn maatwerk maskers. Die dan net wat meer de pasvorm garanderen, en zo min of meer het correct dragen er van kunnen stimuleren. En daardoor zal de besmetting binnen deze groep wat meer afgeremd kunnen worden. Lijkt me geen rare conclusie om te maken. Helaas heb je maar een handjevol besmettelijke incorrect dragende mensen nodig om die groep sneller te besmetten. Als een betere pasvorm er voor kan zorgen dat dit risico meer afgeschermd is lijkt me dat het proberen waard. In plaats van er uit gaan of hopen dat die besmettelijke mensen betere masker disciplines er op na houden. Dat lijkt me onhaalbaar eerlijk gezegd.
Alle maatregelen die we hebben/hadden kunnen uiteraard effectiever. Mijn insteek is wat gerichter te werk gaan in plaats van breder. En in wat gevallen zou dat kunnen betekenen dat het opheffen van een masker maatregel in bepaalde situaties prima kan, en in andere situaties hier juist veel meer de focus op moet liggen. En hiervoor is er mischien een wat rommelige dataset van de afgelopen 2 jaar. Maar niet onbruikbaar hoop ik.
En voor de duidelijkheid, het onderzoek zelf bekritiseer ik ook niet. Die toont aan dat de maskers onder de juiste omstandigheden heel goed werken. Aan de maskers ligt het uiteindelijk niet is dan de logische conclusie. De toepassing er van is een groter probleem. In het geval van goede pasvorm word namelijk het risico heel laag op besmetting. Bij slechte pasvorm zakt dit terug naar 60%. Dus zou dit mischien verbeterd kunnen worden. Wat betreft betere pasvorm buiten de risicogroep is dan mischien wat minder belangrijk. Mischien is de 60% dan afdoende of in het geval masker onder neus niet direct ernstig aangezien het ziektebeeld gemiddeld gezien "milder" verloopt, met minder risico op opname gemiddeld gezien. Maar ik snap dat deze beredenering negatief ontvangen kan worden.
Ik vind dat persoonlijk niet aangezien deze discussie in bepaalde vorm terugkomt sinds de mondkapjesplicht terwijl er diverse (wetenschappelijke) bronnen zijn waarbij de zin en onzin van mondkapjes op feitelijke basis wordt beschreven.Dean Martin schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:32:
[...]
Dat staat er anders wel letterlijk. Maargoed die discussie past hier sowieso niet.
Ik vind dat je met zulke uitspraken jezelf ook buiten de discussie zet. Je wint er in ieder geval niets mee.
Die goede wil komt dan ook niet van jouw kant wanneer je dit soort uitspraken doet
Deze bronnen zijn meerdere malen in dit topic gepost, toch komt elke zoveel maanden weer de hele discussie van mondkapjes naar voren want <insert link van Twitter of cherry picked artikel hier> geeft toch aan dat het geen nut heeft of had al dan niet omdat het ingaat tegen je grondrechten oid.
Net zoals dat wij klaar zijn met Corona en de maatregelen, zo zijn er meer dan genoeg mensen al een hele tijd klaar met de retoriek van onderbuikgevoelens, wazige praktijksituaties en fabeltjesluik gebaseerde "bronnen" als het gaat om mondkapjes.
We weten allemaal dat er een nuance is (goed op doen, type maskers, advies vs verplichting, etc) als het gaat om de daadwerkelijke werking en bescherming.
Als iemand die in dit topic het absurde idee van een virus als vaccinatie aandroeg als eventuele oplossing is dit hilariously terrifying.
https://api.nationalgeogr...make-a-contagious-vaccine
Nou is dit dan gericht op dieren en zo indirect infectie preventie voor mensen. Maar hey is het dan niet de volgende stap. We wachten af....
Voel je vrij om het ook nu af te keuren, het is een onderbuik gevoel dat het daarop uit draait namelijk. Ik ben er niet stellig in verder, vond het wel noemenswaardig. I maybe crazy but I'm not alone.
https://api.nationalgeogr...make-a-contagious-vaccine
Nou is dit dan gericht op dieren en zo indirect infectie preventie voor mensen. Maar hey is het dan niet de volgende stap. We wachten af....
Voel je vrij om het ook nu af te keuren, het is een onderbuik gevoel dat het daarop uit draait namelijk. Ik ben er niet stellig in verder, vond het wel noemenswaardig. I maybe crazy but I'm not alone.
Niet alle meningen zijn niet gelijkwaardig. Meningen zonder deugdelijke onderbouwing of gebaseerd op desinformatie zijn per definitie niet discussiewaardig. Je hebt niet het recht om serieus genomen te worden. Dus als je mening gebaseerd is op desinformatie of zonder deugdelijke onderbouwing, dan mag die gewoon genegeerd worden of aangevallen worden. Maar daar hoeft niet mee in discussie gegaan te worden.Dean Martin schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:02:
[...]
Wanneer iemand zich verheven voelt en anderen, met welke mening dan ook, de mond wil snoeren kan ik die betreffende persoon ook niet meer serieus nemen.
[edit]
Dit is gewoon een principe, dus niet per direct te herleiden tot een individuele uitspraak of mening
[ Voor 7% gewijzigd door Adlermann op 21-04-2022 17:08 ]
Kuipers dreigt een vleugellamme coronaminister te worden
De vijfde verlenging van de Twm is goedgekeurd door de Tweede Kamer. Zoals verwacht steunen enkel nog de coalitiepartijen de verlenging deze keer. CU heeft aangegeven niet akkoord te gaan met een zesde verlenging voordat de coronapas verwijdert is uit de Twm.
Ondertussen is het nog geen gelopen race dat de vijfde verlenging ook daadwerkelijk er komt, de Eerste Kamer moet ook nog instemmen en daar heeft de coalitie geen meerderheid. Voorheen kon het kabinet nog rekenen op de PvdA en GroenLinks, maar die hebben al aangegeven niet meer mee te gaan hierin. Het lijkt erop dat volgende maand de Twm daarom zal verdwijnen.
De vijfde verlenging van de Twm is goedgekeurd door de Tweede Kamer. Zoals verwacht steunen enkel nog de coalitiepartijen de verlenging deze keer. CU heeft aangegeven niet akkoord te gaan met een zesde verlenging voordat de coronapas verwijdert is uit de Twm.
Ondertussen is het nog geen gelopen race dat de vijfde verlenging ook daadwerkelijk er komt, de Eerste Kamer moet ook nog instemmen en daar heeft de coalitie geen meerderheid. Voorheen kon het kabinet nog rekenen op de PvdA en GroenLinks, maar die hebben al aangegeven niet meer mee te gaan hierin. Het lijkt erop dat volgende maand de Twm daarom zal verdwijnen.
https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/
Dat is meer dan de helft van een maand geleden. Zelfs met/zonder Corona is het best wel een aantal nu nog in de lente. Behapbaar gelukkig wel.Tussen 11 april en 17 april zijn gemiddeld 9 mensen per dag opgenomen op een intensive care-afdeling. Dit is een afgerond getal. De meest recente dagen tellen niet mee in het gemiddelde, omdat de cijfers over deze dagen nog niet compleet zijn. In totaal liggen nu 79 mensen met COVID-19 op een intensive care-afdeling.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Overheid stopt met CoronaMelder: ‘De acute crisis is voorbij’
Vandaag is het zover en stopt de coronamelder met werken. De infrastructuur achter de app blijft wel bewaard.
Vandaag is het zover en stopt de coronamelder met werken. De infrastructuur achter de app blijft wel bewaard.
Ben dan met dit nieuws in het avhteroofd wel benieuwd wat met de tijdelijke corona wet gaat gebeuren...CMD-Snake schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:17:
Overheid stopt met CoronaMelder: ‘De acute crisis is voorbij’
STEL dat die toch door 1e kamer komt (de minister heeft hem feitelijk al onnodig verklaard door de app in te trekken, met het ontbreken van steun van pvda/groenlinks onwrsch), kan een jurist hem dan alsnog vn tafel laten halen via de rechter? Er is immers geen noodsituatie meer (schijnbaar, dixit de verantwoordelijk minister), dus daarmee ook geen onderbouwing dat een minister de gebruikelijke weg van kamer etc mag omzeilen?
De coronamaatregelen en apps komen voort uit een wirwar van (tijdelijke) wetten die naar elkaar verwijzen en zo weer in de Wet publieke gezondheid hangen. Grapperhaus en zijn departement heeft daar een huzarenstukje van haast onleesbare wetgeving gebouwd.brothermaynard schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 14:25:
Ben dan met dit nieuws in het avhteroofd wel benieuwd wat met de tijdelijke corona wet gaat gebeuren...
STEL dat die toch door 1e kamer komt (de minister heeft hem feitelijk al onnodig verklaard door de app in te trekken, met het ontbreken van steun van pvda/groenlinks onwrsch), kan een jurist hem dan alsnog vn tafel laten halen via de rechter? Er is immers geen noodsituatie meer (schijnbaar, dixit de verantwoordelijk minister), dus daarmee ook geen onderbouwing dat een minister de gebruikelijke weg van kamer etc mag omzeilen?
De coronamelder is mogelijk dankzij de Tijdelijke wet notificatieapplicatie covid-19. Hierin staat de juridische onderbouwing rondom gebruik en inzet van de Coronamelder. Deze wet is onlangs verlengd terwijl de back-end uitgezet wordt voorlopig. Kuipers wil de optie houden om de Coronamelder weer aan te kunnen zetten, echt weg is deze niet.
Alle beperkingen zoals lockdowns, avondklokken, mondkapjesplicht en overige maatregelen die wij zagen kwamen voort uit de Tijdelijke wet maatregelen Covid-19. Deze staat momenteel ter discussie voor een vijfde verlenging, de Tweede Kamer is al akkoord en de Eerste Kamer moet er nog over stemmen. Indien deze wet komt te vervallen is het kabinet in een klap hun spreekwoordelijke gereedschapskist kwijtgeraakt. Geen van de dwang die het kabinet de afgelopen twee jaar kon uitoefenen is dan meer mogelijk.
De coronapas komt voort uit de Tijdelijke wet coronatoegangsbewijzen. Deze regelt de juridische onderbouwing dat je mensen moet/mag vragen om hun gezondheidsbewijs te tonen. Echter de juridische omlijsting van de Coronacheck app komt weer voort uit de Twm. Als de Twm vervalt komen de coronapassen daarom automatisch mee te vervallen.
Het is mogelijk om een van deze wetten door de rechter te laten toetsen, proportionaliteit en subsidiariteit vormen een onderdeel van zo'n toetsing. In de vele rechtszaken die zijn gevoerd om coronamaatregelen kwam dit onderdeel dan ook terug. Hoe kansrijk zo'n rechtszaak is durf ik niet te zeggen, tot op heden is alleen het kantoor van de landsadvocaat er aardig wat rijker door geworden. De afgelopen twee jaar kregen wij enkel iets terug als het kabinet dat wilde teruggeven. Echt grote tegenslagen heeft het kabinet niet gehad qua wetgeving, alleen het idee van 2G ging te ver.
PvdA en GL hebben al aangegeven geen steun te verlenen in de Eerste Kamer aan de vijfde verlenging van de Twm. Daarmee lijkt het voorlopig over te zijn met de Twm, of het kabinet zou nog wat koehandel moeten doen met PvdA of GL, al is de vraag wat ze kunnen bieden. Beide fracties lijken nu tegen de wet in zijn geheel te zijn en niet een specifiek onderdeel.
Dat PvdA en GL tegen zijn, is inhoudelijk ook nog wel te volgen. Immers, momenteel is er geen dreiging van betekenis (geen nieuwe bedreigende variant, en de huidige cijfers lopen omlaag met volledig afeschafte maatregelen). Dan is het niet proportioneel om een grote gereedschapskist te handhaven 'voor geval dat'. Is een beetje alsof je nu een gasreserve aan legt voor de komende 5 jr, 'omdat er kans is dat het komende 3 winters zeer streng gast vriezen en er niks geleverd kan worden'(levering kan idd een probleem zijn tegen die tijd, maar zeer strenge winter is op voorhand niet per se te verwachten)CMD-Snake schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 14:49:
[...]
De coronamaatregelen en apps komen voort uit een wirwar van (tijdelijke) wetten die naar elkaar verwijzen en zo weer in de Wet publieke gezondheid hangen. Grapperhaus en zijn departement heeft daar een huzarenstukje van haast onleesbare wetgeving gebouwd.
De coronamelder is mogelijk dankzij de Tijdelijke wet notificatieapplicatie covid-19. Hierin staat de juridische onderbouwing rondom gebruik en inzet van de Coronamelder. Deze wet is onlangs verlengd terwijl de back-end uitgezet wordt voorlopig. Kuipers wil de optie houden om de Coronamelder weer aan te kunnen zetten, echt weg is deze niet.
Alle beperkingen zoals lockdowns, avondklokken, mondkapjesplicht en overige maatregelen die wij zagen kwamen voort uit de Tijdelijke wet maatregelen Covid-19. Deze staat momenteel ter discussie voor een vijfde verlenging, de Tweede Kamer is al akkoord en de Eerste Kamer moet er nog over stemmen. Indien deze wet komt te vervallen is het kabinet in een klap hun spreekwoordelijke gereedschapskist kwijtgeraakt. Geen van de dwang die het kabinet de afgelopen twee jaar kon uitoefenen is dan meer mogelijk.
De coronapas komt voort uit de Tijdelijke wet coronatoegangsbewijzen. Deze regelt de juridische onderbouwing dat je mensen moet/mag vragen om hun gezondheidsbewijs te tonen. Echter de juridische omlijsting van de Coronacheck app komt weer voort uit de Twm. Als de Twm vervalt komen de coronapassen daarom automatisch mee te vervallen.
Het is mogelijk om een van deze wetten door de rechter te laten toetsen, proportionaliteit en subsidiariteit vormen een onderdeel van zo'n toetsing. In de vele rechtszaken die zijn gevoerd om coronamaatregelen kwam dit onderdeel dan ook terug. Hoe kansrijk zo'n rechtszaak is durf ik niet te zeggen, tot op heden is alleen het kantoor van de landsadvocaat er aardig wat rijker door geworden. De afgelopen twee jaar kregen wij enkel iets terug als het kabinet dat wilde teruggeven. Echt grote tegenslagen heeft het kabinet niet gehad qua wetgeving, alleen het idee van 2G ging te ver.
PvdA en GL hebben al aangegeven geen steun te verlenen in de Eerste Kamer aan de vijfde verlenging van de Twm. Daarmee lijkt het voorlopig over te zijn met de Twm, of het kabinet zou nog wat koehandel moeten doen met PvdA of GL, al is de vraag wat ze kunnen bieden. Beide fracties lijken nu tegen de wet in zijn geheel te zijn en niet een specifiek onderdeel.
Inderdaad, dergelijke opties zo vrijblijvend aanhouden is nu tegen het zere been van veel partijen. Het aanhouden is niet langer proportioneel. Daarnaast speelt effectiviteit straks ook een rol. Kijk nu eens naar China, momenteel pakken ze daar stevig uit en toch verliezen ze het van omikron. Dat geeft te denken, zeker sinds in onze laatste lockdown we het ene record na het andere begonnen te vestigen.brothermaynard schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 14:54:
Dat PvdA en GL tegen zijn, is inhoudelijk ook nog wel te volgen. Immers, momenteel is er geen dreiging van betekenis (geen nieuwe bedreigende variant, en de huidige cijfers lopen omlaag met volledig afeschafte maatregelen). Dan is het niet proportioneel om een grote gereedschapskist te handhaven 'voor geval dat'.
Deze was hier nog niet langsgekomen?
https://www.parool.nl/ned...et-van-de-grond~bae101c7/
Wat mij betreft niet zo heel verrassend dat het niet van de grond komt. Ook weer een aanwijzing dat "we" in Nederland helemaal niks gaan leren van deze crisis en het zoveelste bewijs dat concurrentie heel vaak tegen het algemeen belang ingaat. En dat is bij zorg dus vaak een probleem.
Wat mij betreft niet zo heel verrassend dat het niet van de grond komt. Ook weer een aanwijzing dat "we" in Nederland helemaal niks gaan leren van deze crisis en het zoveelste bewijs dat concurrentie heel vaak tegen het algemeen belang ingaat. En dat is bij zorg dus vaak een probleem.
In het artikel gaat het over een weeffout in het systeem. Dat klopt denk ik wel, maar het zegt misschien ook iets over de slagkracht van de ziekenhuisbesturen? Je mist omzet op plek a maar genereert die op plek b, dat moet toch te regelen zijn?D-e-n schreef op zondag 24 april 2022 @ 23:46:
Deze was hier nog niet langsgekomen?
De zorgverzekeraars hebben echt hele grote gaten gedicht afgelopen jaren (waar je trouwens heel weinig over hoort), dat kan ook niet onbeperkt doorgaan, daar moet je denk ik nu niet teveel naar kijken.
Maar wel zonde dat het niet van de grond komt, het lijkt een goede oplossing.
Kennelijk niet. Want het systeem zegt dat ze moeten "concurreren" en nu moeten ze plots geld in een pot stoppen waar ze zelf geen controle over hebben. Dat gaat dus niet werken. Maar neoliberaal marktminnend Nederland durft nog altijd niet toe te geven dat ze een systeem hebben bedacht met gigantische weeffouten, laat staan dat ze er iets tegen doen.ZieMaar! schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:09:
[...]
In het artikel gaat het over een weeffout in het systeem. Dat klopt denk ik wel, maar het zegt misschien ook iets over de slagkracht van de ziekenhuisbesturen? Je mist omzet op plek a maar genereert die op plek b, dat moet toch te regelen zijn?
Het systeem heeft rafelrandjes, geen gigantische weeffouten. Vergeet niet ,dat we 1 van de beste zorgsystemen ter wereld hebben. Dit is alleen een rare unieke situatie. We hebben een briljant ontworpen systeem.D-e-n schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:02:
[...]
Kennelijk niet. Want het systeem zegt dat ze moeten "concurreren" en nu moeten ze plots geld in een pot stoppen waar ze zelf geen controle over hebben. Dat gaat dus niet werken. Maar neoliberaal marktminnend Nederland durft nog altijd niet toe te geven dat ze een systeem hebben bedacht met gigantische weeffouten, laat staan dat ze er iets tegen doen.
In essentie is het zowel socialistisch als neo-liberaal. Er is een marktsysteem genomen, waarbij de meesten negatieve prikkels gecorrigeerd zijn, maar wel zoveel mogelijk positieve dingen van marktdenken behouden. Maar die correcties zullen mogelijk ook negatieve effecten (elke treatment heeft positieve als negatieve effecten, zoals we zeggen in design science)
Enige grote nadeel is de hoge bureaucratie, maar dat komt ook in dit onderzoek naar voren. Daar zou nog iets aangedaan kunnen worden.
Er is geen nieuw systeem nodig, maar hooguit een verbetering van het huidige.
[ Voor 5% gewijzigd door Adlermann op 25-04-2022 13:14 ]
Ach, er zijn ook talloze onderzoeken geweest waaruit bleek dat ons stelsel een overhead heeft van hier tot Tokio. En met dit zorgstelsel hebben we echt gigantisch ruk gescoord tijdens de pandemie. Zelfs het als doorgaans log bekend staande NHS heeft het effectiever en sneller aangepakt.Adlermann schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:05:
[...]
Het systeem heeft rafelrandjes, geen gigantische weeffouten. Vergeet niet ,dat we 1 van de beste zorgsystemen ter wereld hebben. Dit is alleen een rare unieke situatie. We hebben een briljant ontworpen systeem.
Het systeem gaat uit van een grote denkfout: het waanidee dat zorg überhaupt als een markt zou kunnen werken of dat het wel zou werken als je het gedeeltelijk zou doen. In een markt draait alles om een flexibele vraag en aanbod. Maar laat dat nu juist bij zorg niet het geval zijn. De vraag is in principe constant en een prikkel die die vraag verhoogt (wat een markt doet.....) wil je in de zorg nu juist niet hebben. En als je dat vervolgens gaat "corrigeren" krijg je allerlei tegenwerkende processen. Dat is ook weer niet heel bevorderlijk voor het systeem.In essentie is het zowel socialistisch als neo-liberaal. Er is een marktsysteem genomen, waarbij de meesten negatieve prikkels gecorrigeerd zijn, maar wel zoveel mogelijk positieve dingen van marktdenken behouden.
Enige grote nadeel is de hoge bureaucratie, maar dat komt ook in dit onderzoek naar voren. Daar zou nog iets aangedaan kunnen worden.
En wat zouden de voordelen van een markt überhaupt zijn? Concurrentie? Concurrentie tussen verzekeraars? Die is een lachertje. Het is een bureaucratisch monster van tig onduidelijke polissen van een aantal grote bedrijven gerund door stropdassen die niks hebben met de zorg. En als patiënt moet je dan maar hopen dat je, toen je nog helemaal niet ziek was, de juiste genomen hebt. Ze noemen dat dan "keuzevrijheid" maar dat woord is feitelijk een schaamlap want op het moment dat je daadwerkelijk wilt kiezen voor een arts heb je die keuze vaak niet helemaal. Tenzij je geld hebt natuurlijk en gewoon de duurste restitutiepolis hebt genomen.
Of gaat het om concurrentie tussen zorgaanbieders? Ook zo'n wassen neus. Met name kleine zorgaanbieders die worden afgeknepen door de grote verzekeraars, het is tekenen bij het kruisje. En waar zou er op geconcurreerd moeten worden? Het is niet dat we het ons, net als in een echte markt, zouden kunnen veroorloven dat er aanbieders failliet gaan. Denk eens terug aan de puinhopen die een failliet ziekenhuis ons opleverde. En de volslagen incompetentie VVD-minister die het vervolgens had over een "stapel stenen". Dat alleen toont een totaal verrotte denkcultuur aan.
Over de toegankelijkheid valt ook wel wat af te dingen. Want hoe meet je dat? Is het feit dat je zorg krijgt genoeg of zou je als patiënt daar ook nog wel wat over te zeggen moeten hebben? Want dat is lang niet altijd het geval.
Of je het stelsel nu grondig verbouwt of het opnieuw optuigt is ook maar een detail natuurlijk. Laten partijen eerst maar eens de intentie zien dat ze beseffen hoe verrot het systeem nu is. Maar zolang ik nog tig verzekeraars met wanstaltige reclames in het jaarlijks circus zie langskomen en er nog zoiets is als een vrijwillig te verhogen eigen risico is alles wat op zorggebied uit de monden van Rutte en co komt slap gelul voor de bühne.
'Dit komt overeen met wat ik al vaker heb gezegd: in Nederland hebben we de beste zorg ter wereld voor een gemiddelde prijs. 'Adlermann schreef op maandag 25 april 2022 @ 12:05:
[...]
Het systeem heeft rafelrandjes, geen gigantische weeffouten. Vergeet niet ,dat we 1 van de beste zorgsystemen ter wereld hebben. Dit is alleen een rare unieke situatie. We hebben een briljant ontworpen systeem.
In essentie is het zowel socialistisch als neo-liberaal. Er is een marktsysteem genomen, waarbij de meesten negatieve prikkels gecorrigeerd zijn, maar wel zoveel mogelijk positieve dingen van marktdenken behouden.
Ja, als je alle Oost-Aziatische landen niet meeneemt wel. Dat gaat over 11 landen.
Zie bijvoorbeeld:
https://ceoworld.biz/2021...health-care-systems-2021/
Dat is overigens ook mijn ervaring toen ik in Taiwan zorg nodig had. Goedkoper, sneller en minder administratieve rompslomp. Ik was verbaasd hoe goed het daar geregeld was. Kunnen we hier een berg van leren.
Niet dat het hier niet goed is (het is relatief prima), maar dat overdreven 'we zijn de beste van de wereld' gedoe dat we hier met alles altijd hebben is wat tenenkrommend.
Nog een update over hoeveel beter alles is geregeld in China en Sri Lanka?BarôZZa schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:22:
[...]
Niet dat het hier niet goed is (het is relatief prima), maar dat overdreven 'we zijn de beste van de wereld' gedoe dat we hier met alles altijd hebben is wat tenenkrommend.
Geen idee, zit even in Nederland. Komend weekend maar eens in Singapore en Maleisië kijken hoe ze het daar geregeld hebben, ben jij nog over de grens geweestIJzerlijm schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:32:
[...]
Nog een update over hoeveel beter alles is geregeld in China en Sri Lanka?
Ik ben sinds 2019 niet over de grens geweest. Reizen voor de lol tijdens een rampzalige pademie is denk ik geen goed idee, hoeveel leuke foto's je ook naar het thuisfront kan sturen.BarôZZa schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:42:
[...]
Geen idee, zit even in Nederland. Komend weekend maar eens in Singapore en Maleisië kijken hoe ze het daar geregeld hebben, ben jij nog over de grens geweest?
Het ligt eraan hoeveel je van de pandemie heb meegekregen lijkt mij... ik ken helemaal niemand in mijn omgeving die long covid heeft of in het ziekenhuis is opgenomen geweest door covid.IJzerlijm schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:54:
[...]
Ik ben sinds 2019 niet over de grens geweest. Reizen voor de lol tijdens een rampzalige pademie is denk ik geen goed idee, hoeveel leuke foto's je ook naar het thuisfront kan sturen.
Ben in de zomer van 2020 met de auto weggeweest richting Duitsland en Polen... was prima te doen. Waren wel wat maatregelen. De maatregelen waren in 2021 veel strenger... vreemd genoeg
Waarom is het geen goed idee? Als hier een oorlog of pandemie is ga ik naar een plek waar dat niet is. Volgens mij is het geen goed idee om te blijven en je gezonde levensjaren op te offeren voor niks.IJzerlijm schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:54:
[...]
Ik ben sinds 2019 niet over de grens geweest. Reizen voor de lol tijdens een rampzalige pademie is denk ik geen goed idee, hoeveel leuke foto's je ook naar het thuisfront kan sturen.
Kom op, beetje flauw. Hierbij stel je je eigen grens in voor een ander. Tenzij je zelf in preventieve quarantine hebt gezeten, elk fysiek menselijk contact hebt vermeden, is het vrij simpel om die grens op te schuiven naar "even winkelen voor de lol" toch even naar de verjaardag etc.. Het lijkt me niet zo zinvol om iemand op deze manier aan te spreken, tenzij je garantie hebt dat je zelf niet hebt meegedragen aan het risico van verspreiding. Uiteindelijk lijkt het me aannemelijk dat dat bij het grootste aantal mensen het geval blijkt te zijn.IJzerlijm schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:54:
[...]
Wat is het nut van die speciale IC's?D-e-n schreef op zondag 24 april 2022 @ 23:46:
Stel je hebt 1000 bedden over heel Nederland. Daarvan gaan dan 100-200 naar drie centra.
En dan? Daar zitten mensen de hele dag duimen te draaien? Tot er in september/oktober misschien opnames komen en dan? Ligt de boel toch weer in een paar weken vol?
De reden is heel simpel: als je wacht tot de zorg vol komt te liggen, komt de zorg vol te liggen. Of dat nu in speciale ziekenhuizen is of niet.
Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.
Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.
Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.
Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.