thewizard2006 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:00:
[...]
Dus je stelt voor om alle bioscoopkaartjes, theater kaartjes, festival kaartjes maar ook kosten voor drank en voedsel gewoon minimaal x2 te doen in prijs zodat we in kunnen spelen op een situatie die 1x in de 100 jaar voor komt (wellicht salarissen dan ook maar korten van medewerkers).
Beetje in dezelfde strekking dat we de zorg exponentieel moeten uitbreiden zodat ze direct ten alle tijden kunnen inspelen op een pandemie. Dat dit het overgrote deel van de tijd niet relevant is wordt dan vergeten mede als de andere kant van de medaille?
Wellicht begrijp ik je verkeerd en heb je een andere oplossing die dit kan oplossen.
Ik snap dat je het zo aanvliegt. Ik heb ook geen kant-en-klare oplossing

Wat ik gewoon wilde aangeven is dat we in de wereld anders moeten omgaan met ons capitalistische systeem wat nu draait op uitbuiting en maximale winst boven alles, waarbij mensen als dingen behandeld worden.
Propvol/overvolle "constructies" is de enige manier om dit te bereiken, en ja ik snap de gedachte dat je niet in kunt spelen op een situatie die 1x 100 jaar voorkomt.
Waar ik steeds mee zit is, dat met onze levenshouding en het maar geen cent willen inleveren van comfort in combinatie met ons huidige kapitalistische systeem ervoor zorgt dat a) het milieu/klimaat/biodiversiteit naar de klote gaat (en dus onze resources) en b) mensen en dieren als dingen behandeld blijven worden.
Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is dat we extreem slecht voorbereid zijn op een pandemie, maar dat de kans dat dit vaker gaat voorkomen zoveel meer groter is dan we allemaal naively gedacht hadden, dat je denk ik niet meer kunt spreken van eens op de 100 jaar.
Ik ken het "dilemma" in het bedrijfsleven: moet je nou een volledig geo-redunant systeem opleveren voor die ene keer dat er een ramp plaatsvindt, want aanschaf is 1 ding, maintenance is een 2e, en kost veel operational expenses door alle jaren heen.
Maar een pandemie dien je niet op diezelfde, kapitalistische wijze te benaderen. We hebben het over mensenlevens, en dát bedoel ik met dat ons huidige systeem mensen behandelt als dingen.
Corona heeft gewoon bewezen dat het niet werkt dat we koste wat kost zonder veranderingen aan te brengen perse terug moeten naar het oude normaal, terwijl dat oude normaal ons juist tot hier gebracht heeft.
We zijn allen zo blij met Omikron, want minder ziekmakend etc, en nu kunnen we tijdelijk weer alles.....totdat een nieuwe gevaarlijkere variant komt of een nieuw virus als pandemie gaat komen.
En wat hebben we dan? Juist: exact hetzelfde: van lockdowns naar lockdowns, grote bedrijven die overeind gehouden worden door de overheid, en de ondernemers in ons land die in de media ruimhartig gecompenseerd lijken te worden, maar uiteindelijk via de belastingdienst toch weer alles moeten terug betalen (wat de media dus NIET vertelt) en dan herhalen we dus exact hetzelfde riedeltje.....Of we doen gewoon lekker het tegenovergestelde in onze borstklopping van "mensen zijn het zat": laat mensen maar sterven, want het is belangrijker dat we koste wat kost alles moeten kunnen blijven doen....who knows....
Dus mijns inziens hebben we (ook op wereldniveau) echt geen enkele les geleerd uit corona, behalve perse terug naar het oude willen zonder enige aanpassingen. Zorg wordt niet beter, IC's worden niet uitgebreid (want dat was nu ook niet altijd nodig en we kunnen altijd naar Duitsland), zorgpersoneel blijft op dezelfde manier uitgebuit worden omdat voor hen hun roeping belangrijker is en men dit weet...Van Afghanistan hebben we niks geleerd, van Syrië hebben we niks geleerd (behalve nog méér de hakken in het zand zetten en anti-buitenlandersbeleid blijven voeren), en nu is Rusland vs Oekraine aan de gang en ook dáár lijken we niks van te leren.
What's next? Een virus zoals corona maar dan met de ernst van Ebola gecombineerd met kernoorlogen tussen China en de VS met de EU ertussin gepancaked? Tropische stormen en overstromingen over west europa?
Nogmaals, ik heb ook geen kant en klare oplossing, noch zal die er komen, maar we maken ook echt werkelijk geen enkele stap in de goeie richting qua inrichting van ons kapitalistisch systeem, zodat bij een volgende pandemie de klappen op een andere manier opgevangen kunnen worden o.i.d.