Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:20
Er is genoeg kritiek geweest op de aanpak van het kabinet en zeker op hoe de data werd uitgebeeld. Dat is dan ook terecht en heeft er mede toe geleid dat het vertrouwen wat betreft de aanpak enorm gedaald.

Het verschil is echter dat dit een wetenschapper is (danwel claimt te zijn), die (bewust danwel onbewust) data verkeerd gebruikt om zo tot conclusies te komen, terwijl het kabinet juiste informatie gebruikt, maar er (bewust danwel onbewust) ervoor kiest om dat op een bepaalde manier uit te beelden waardoor het verhaal rammelt. Daar vind ik nog wel een verschil tussen zitten. Maar ik zie liever allebei gewoon niet.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Kamer kan fluiten naar feitenrelaas mondkapjesdeal

Minister Helder schrijft de Tweede Kamer dat deze voorlopig het gevraagde feitenrelaas over de mondkapjesdeal niet zal krijgen, de minister wil eerst het onderzoek afwachten waarvan het eindverslag aan het begin van de zomervakantie verwacht wordt. De Tweede Kamer vroeg om dit relaas na de onthulling in de Volkskrant dat voormalig minister van VWS De Jonge wel een rol speelde bij de aanschaf van de mondkapjes aangeboden door Van Lienden.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
monaldo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 11:43:
[...]
Miss kan je je de discussie niet herinneren, maar best grappig om te zien wanneer dit soort zaken (idd manipulatie van data om je punt te maken) door anderen wordt gedaan niet door de beugel kan, echter wanneer het VWS of onze minister het doet wel ok is. Dit soort voorbeelden heb je meer dan genoeg waaruit blijkt dat het VWS grafieken en data zo maakte om hun punt te maken (bijv in Okt een rapport publiceren met een timeframe van april-juli om het punt van vaccineren krachtiger neer te zetten of een grafiek waar ze 3% uitbeelden alsog het 30% is). Toen was het onoplettendheid, onbewust, geen bedoeling ermee gehad etc etc. Andersom is het bewuste misinformatie.
Misschien moet je toch dit topic en voorgaande delen nog eens goed doorlezen. Er is toch echt vooral kritiek geweest op de presentaties van VWS juist omdat ze aan het cherrypicken zijn geweest om hun eigen beleid goed te praten. Dat is niet veel anders dan het commentaar dat op dit soort onderzoeken komt.
Wat betreft Heneghan, hem ken/volg ik niet, dit was een recent artikel wat ik las. Zijn verhaal wordt nu ontkracht doordat hij selectief iets neer zet, prima.
Vraag me af hoe het kan dat een minister/ministerie die liegt en bedriegt (zie oa de WOB-verzoeken) en tal van voorbeelden waarin Hugo duidelijk A zegt om vervolgens Z te doen, wel door de beugel kunnen 8)7
Dat kan ook niet door de beugel en is ook een van de redenen dat mensen de regering niet vertrouwen en ook het draagvlak voor de maatregelen steeds verder weg aan het zakken was. Daarnaast maakt het een het ander niet minder fout.
Maar prima, ik merk dat het niks uitmaakt, de kampen zijn helaas verdeeld en dat lijkt ook zo te blijven. Nu hopen dat corona de huidige status behoudt en we het een keer kunnen afsluiten.
Dat is duidelijk ja, je kunt je alleen wel afvragen hoe je zelf dingen leest en oppakt. Ik volg dit topic al heel lang, maar commentaar dat de regering de presentaties goed onderbouwd aan het geven was ben ik hier niet tegengekomen. Ik heb juist vooral commentaar gezien dat ze data manipuleren om hun eigen verhaal er doorheen te drukken.

En ik ben toch echt iemand die voorstander was van de maatregelen omdat die naar mijn idee gewoon nodig zijn geweest. De regering zelf is echter waardeloos...

[removed]

• redwing
  • Nu online
monaldo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:26:
[...]

De gebruikelijke Tweakers factcheck 8)
Ondanks wat The Sun is, geef jij eigenlijk aan dat het lijstje met 14 definities die gebruikt zijn om een corona overlijden te kwalificeren onzin is? Dat is dan een makkelijke manier om het als onzin te bestempelen, kan uiteraard.
Heel simpel kun je al zeggen dat voordat Omikron er was (en dus de tijd dat de meeste doden vielen) bijna alle 14 manieren grotendeels dezelfde uitkomst zouden hebben. Pas met Omikron is dat echt verandert. Hoe dan ook is dit precies de reden dat er naar oversterfte wordt gekekeken en die loopt gewoon in lijn met de gerapporteerde Covid-doden (met correctiefactor omdat er meer mensen dood gaan dan rechtstreeks bekend/gerapporteerd). Het is dus een typisch SUN-artikel waarmee ze iets proberen te bewijzen door een uitgangspunt te pakken en daar bewijs bij te zoeken. Dat is niet hoe een goed onderzoek werkt.
Ik heb meer dan voldoende verschillende bronnen gezien waaruit blijkt dat mondkapjes een minimaal tot geen effect hebben op besmettingen.
Kijk eens naar Zuid Korea, 86% vaccinatiegraad, >60% zelfs een booster, waar >90% braaf een mondmasker draagt. Het land heeft met de hoogste besmettingen ooit te maken. Genoeg bewijs dat mondmaskers werken idd.
Wederom heb je hier het probleem tussen correlatie/cauasaal verband. Omikron is veel besmettelijker waardoor mondkapjes minder toevoegen. Dat zegt echter niet dat voor eerdere versies mondkapjes niet werkten. Sterker nog, het geeft niet eens aan dat mondkapjes niet voor Omikron werken. Wat het wel aangeeft is dat mondkapjes niet voldoende toevoegen om Omikron te stoppen.
Er is uiteindelijk inderdaad genoeg bewijs dat mondkapjes werken, alleen er is ook genoeg bewijs dat dat een beperkt dempende werking is en zeker niet de (enige) oplossing tegen ziekteverspreiding.

Meest belangrijke is dan ook om te weten dat er nog geen goede onderzoeken zijn die laten zien wat mondkapjes nu precies wel/niet toevoegen. Het enige dat we uit eerdere onderzoeken kunnen halen is dat ze iets doen. Hoeveel blijft voorlopig nog een grote vraag.

[removed]

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
redwing schreef op maandag 28 maart 2022 @ 12:42:
[...]

Meest belangrijke is dan ook om te weten dat er nog geen goede onderzoeken zijn die laten zien wat mondkapjes nu precies wel/niet toevoegen. Het enige dat we uit eerdere onderzoeken kunnen halen is dat ze iets doen. Hoeveel blijft voorlopig nog een grote vraag.
Hier zit denk ik mijn grootste bezwaar op de hele corona aanpak. Over het algemeen weten we mbt alle maatregelen dat ze iets doen, echter kunnen we niet bepalen hoeveel het daadwerkelijk bijdraagt. Dit betreft mondkapjes, vaccineren van de hele bevolking, afstand houden, handen wassen, avondklok, lockdowns etc. De negatieve effecten van de maatregelen kunnen we, zoals ik het zie, veel duidelijker in kaart brengen, zeker wat betreft de economische schade maar ook het psychologische effect op de mens.
Echter zie je dat men nog steeds vasthoudt aan de redenering, een maatregel doet iets en aangezien we iets moeten doen dan is het verantwoord. De correlatie en impact van alle maatregelen wordt veels te weinig besproken.
De media lijkt iets wakker te worden en eindelijk meer kanten te belichten, echter als ik OMT-lid Marc Bonten weer hoor dat de maatregelen niet werken doordat men zich er niet aan houdt.......dan leren we er dus nog steeds niks van |:(

• redwing
  • Nu online
monaldo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:22:
[...]
Hier zit denk ik mijn grootste bezwaar op de hele corona aanpak. Over het algemeen weten we mbt alle maatregelen dat ze iets doen, echter kunnen we niet bepalen hoeveel het daadwerkelijk bijdraagt. Dit betreft mondkapjes, vaccineren van de hele bevolking, afstand houden, handen wassen, avondklok, lockdowns etc. De negatieve effecten van de maatregelen kunnen we, zoals ik het zie, veel duidelijker in kaart brengen, zeker wat betreft de economische schade maar ook het psychologische effect op de mens.
Echter zie je dat men nog steeds vasthoudt aan de redenering, een maatregel doet iets en aangezien we iets moeten doen dan is het verantwoord. De correlatie en impact van alle maatregelen wordt veels te weinig besproken.
Toch ben ik het daar niet mee eens, ondanks dat ik de onderbouwing van de regering meestal ook matig vind. Wat je uiteindelijk ziet is dat de ziekenhuizen verschillende keren langs de rand zijn gegaan van wat ze aan konden. Pak je daarbij dat de maatschappij alsnog onderuit gaat als de zorg wegvalt, zijn daarmee de maatregelen al aantoonbaar zinvol. Punt is alleen dat we door een gebrek aan onderzoek niet weten welke maatregelen nu een grote impact hebben gehad en welke een kleine. En zolang je dat niet weet moet je wel een combinatie/pakket pakken omdat het risico anders te groot is dat je net de verkeerde maatregelen kiest en de zorg onderuit gaat.
De media lijkt iets wakker te worden en eindelijk meer kanten te belichten, echter als ik OMT-lid Marc Bonten weer hoor dat de maatregelen niet werken doordat men zich er niet aan houdt.......dan leren we er dus nog steeds niks van |:(
Het grootste punt is dat het gewoon beide klopt. Aan de ene kant wisten/weten we nog te weinig, maar waren er wel maatregelen nodig omdat het ook een zekerheid was dat het anders fout zou gaan. Aan de andere kant is een van de redenen dat we niet precies weten hoe alle maatregelen werken omdat mensen zich er niet aan houden.

Het zijn dus 2 zaken die enerzijds los van elkaar staan, maar wel impact hebben op elkaar. Aan de ene kant moeten we zorgen dat er meer onderzoek komt zodat we een volgende keer beter weten wat wel/niet werkt (op los maatregel-nivo), maar moet erook worden gekeken waarom het draagvlak zo afzwakte en hoe je dat beter kunt krijgen.

Je hebt hierbij natuurlijk wel een punt dat deze zaken nogal vaak los van elkaar worden gezien en dat daarmee de focus op 1 ervan ligt, terwijl het een samenwerking van de verschillende punten is. En daarmee zouden juist alle punten moeten worden bekeken, zonder de focus te leggen op 1 punt eruit.

[ Voor 3% gewijzigd door redwing op 28-03-2022 13:52 ]

[removed]

• ParaDroid2
redwing schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:47:
[...]

Je hebt hierbij natuurlijk wel een punt dat deze zaken nogal vaak los van elkaar worden gezien en dat daarmee de focus op 1 ervan ligt, terwijl het een samenwerking van de verschillende punten is. En daarmee zouden juist alle punten moeten worden bekeken, zonder de focus te leggen op 1 punt eruit.
Hier ben ik het volledig mee eens, maar volgens mij is dat iets wat onderhand ook wel doorgedrongen is (ondanks enorm hoge besmettingscijfers en redelijk drukke ziekenhuizen hebben we in Nederland in ieder geval vrijwel alles losgelaten).
Mijn probleem ernaast is dat het wantrouwen (zo noem ik het maar even) ertoe lijkt te leiden dat aan alles getwijfeld wordt, zelfs 'maatregelen' die vrijwel geen impact hadden (mondkapjes, baadt het niet dan schaadt het niet) of 'maatregelen' die vrijwel geen impact hadden én bewezen ontzettend goed werkten (vaccinatie).

• monaldo
redwing schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:47:
[...]

Hier sluit ik me volledig bij aan, ik snap ook wel dat we tot een bepaald niveau bepaalde ingrepen nodig hebben, maar we moeten idd altijd naar het totaalplaatje kijken en de discussie voeren ook over ongemakkelijke zaken.

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Gaat de goede kant op :)

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-10 17:22
monaldo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 13:22:
[...]

Tja, als je huis in brand staat ga je niet eerst onderzoeken welke blustechniek de meest efficiënte is en het minste impact heeft op de fundering van je huis. ;)

Ik snap je punt, maar ik vind het om heel eerlijk te zijn een beetje verwend om op die manier kritiek te leveren. Geen verantwoordelijkheid, "ze" moeten het beter onderbouwen.

Dat mag achteraf, en ook dan moet je imo erg terughoudend zijn in dingen als schuldvraag.

• CMD-Snake
Emgeebee schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:26:
Tja, als je huis in brand staat ga je niet eerst onderzoeken welke blustechniek de meest efficiënte is en het minste impact heeft op de fundering van je huis. ;)

Ik snap je punt, maar ik vind het om heel eerlijk te zijn een beetje verwend om op die manier kritiek te leveren. Geen verantwoordelijkheid, "ze" moeten het beter onderbouwen.

Dat mag achteraf, en ook dan moet je imo erg terughoudend zijn in dingen als schuldvraag.
Hebben we na twee jaar nog altijd niet een goede vergelijking kunnen vinden, ik vrees dat het niet meer gaat lukken. ;)

Een probleem met alle vergelijkingen is dat de situatie uniek is en veel complexer als een brandend huis. Het kabinet heeft te maken met botsende grondwettelijke taken waar gezondheid veelal lijnrecht tegenover vele andere zaken kwam te staan. Helaas bleek dat het na twee jaar corona de besluitvorming nog altijd leek te haperen en de relatief kleine politieke belangen bleken een nog grote rol te spelen. Genoeg ijdele politici die geen gezichtsverlies wilden lijden samen met hun soms net zo ijdele adviseurs. Deze onderliggende problematiek is nog altijd niet weg, er staan nog wat grote beslissingen op de rol over de toekomst van de juridische onderbouwing van de maatregelen welke gepland zijn op een moment dat de aandacht miniem zou zijn. Ergens jammer voor ons, want oplettendheid is wel gewenst.

Ik ben er dan ook niet voor om meteen fouten met de mantel der liefde te bedekken. Indien ze ernstig genoeg waren moet een bewindspersoon nu eenmaal verantwoordelijkheid nemen.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-10 17:22
CMD-Snake schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:39:
[...]

Hebben we na twee jaar nog altijd niet een goede vergelijking kunnen vinden, ik vrees dat het niet meer gaat lukken. ;)

Een probleem met alle vergelijkingen is dat de situatie uniek is en veel complexer als een brandend huis. Het kabinet heeft te maken met botsende grondwettelijke taken waar gezondheid veelal lijnrecht tegenover vele andere zaken kwam te staan. Helaas bleek dat het na twee jaar corona de besluitvorming nog altijd leek te haperen en de relatief kleine politieke belangen bleken een nog grote rol te spelen. Genoeg ijdele politici die geen gezichtsverlies wilden lijden samen met hun soms net zo ijdele adviseurs. Deze onderliggende problematiek is nog altijd niet weg, er staan nog wat grote beslissingen op de rol over de toekomst van de juridische onderbouwing van de maatregelen welke gepland zijn op een moment dat de aandacht miniem zou zijn. Ergens jammer voor ons, want oplettendheid is wel gewenst.

Ik ben er dan ook niet voor om meteen fouten met de mantel der liefde te bedekken. Indien ze ernstig genoeg waren moet een bewindspersoon nu eenmaal verantwoordelijkheid nemen.
Eens, maar ten tijde van het brandende huis (sorry ;) ) moest er meteen ingegrepen worden zonder goede onderbouwing. Als dat later afgestraft gaat worden dan heb je kans dat ze dat in de toekomst niet meer durven te doen en dan heb je pas echt een probleem.

• CMD-Snake
Emgeebee schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:42:
Eens, maar ten tijde van het brandende huis (sorry ;) ) moest er meteen ingegrepen worden zonder goede onderbouwing. Als dat later afgestraft gaat worden dan heb je kans dat ze dat in de toekomst niet meer durven te doen en dan heb je pas echt een probleem.
Alleen als er ernstige fouten gemaakt zijn kan straffen op zijn plek zijn. Een ernstig nalatige brandweerman kan nu eenmaal daarop aangesproken worden.

In deze context is straffen een wat te sterk woord, in het ergste geval zullen een paar ministers ontslag moeten nemen als bijvoorbeeld de OVV rapporten te vernietigend zijn.

• monaldo
Emgeebee schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:26:
[...]

Hier verschillen we van mening, ik vind dat je na bijna twee jaar covid niet kan eindigen met een lockdown als enige zowat in de wereld. Zoals jij het beschrijft lijkt het alsof de maatregelen begin 2020 ingezet waren, dat is uiteraard niet zo, er kwamen juist door de tijd steeds meer maatregelen bij. Als een Koopmans vervolgens in Jan/feb 2022 nog niet beseft dat de RIVM modellen ruk zijn en het zelfs gaat verdedigen.... Als een Bonte nu (maart 2022) nog steeds beweert dat de niet werkende maatregelen vooral de schuld van de burgers zijn....
Nee dan heeft men het niet begrepen, kijkt niet in de spiegel en gaat het verhaal van een brandend huis helaas niet op ;)

• ParaDroid2
De lockdown van begin dit jaar was absoluut te verdedigen en ik durf zelfs te zeggen noodzakelijk. We hadden namelijk toendertijd ook zowat de hoogste zorgdruk ter wereld en te maken met een nieuwe variant, waarvan toendertijd alleen duidelijk was dat deze veel besmettelijker was, over de ziekmakendheid was nog heel weinig bekend. Juist doordat er daarvoor (het eind van Delta) redelijk soepel, danwel laat is gereageerd, hadden ze zich in de positie gemanoeuvreerd dat er geen mogelijkheid had om aan te kijken met een nieuwe, onbekende variant. Gelukkig bleek deze behoorlijk minder ziekmakend, waardoor het nu goed gekomen is, maar dat is allemaal pas achteraf duidelijk en is niet toe te wijzen aan het falen van modellen.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:37

Wok

Dakloos...

Weer een zorg minder voor mij :) Pa & ma (beiden 70+) hebben vorige week allebei covid gehad. Vorige week woensdag allebei de vierde prik gehaald (tweede booster), donderdag een beetje ziek/lamlendig van de prik, daarna weer beter en in het weekend weer klachten: hoesten, snotteren en een algeheel "meh"-gevoel. Moeders doet zelftest: positief. Gaat naar GGD: wederom positief. Pa doet zelftest: positief en gelooft het daarna wel (als in: geen bevestiging nodig van GGD). Vier prikken + besmetting achter de rug: die gaan voorlopig nog niet omvallen :7

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• redwing
  • Nu online
monaldo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:14:
[...]

Hier verschillen we van mening, ik vind dat je na bijna twee jaar covid niet kan eindigen met een lockdown als enige zowat in de wereld.
Dat komt omdat we de tijd daarvoor juist het soepelste waren van zowat de wereld. Daarmee hadden we de golf van delta nog niet ver terug gedrongen, waardoor er geen ruimte was om af te wachten wat een nieuwe besmettelijkere variant zou gaan doen. Dus juist doordat we zo snel mogelijk de maatregelen weg haalden, hadden we weinig speelruimte.
Zoals jij het beschrijft lijkt het alsof de maatregelen begin 2020 ingezet waren, dat is uiteraard niet zo, er kwamen juist door de tijd steeds meer maatregelen bij. Als een Koopmans vervolgens in Jan/feb 2022 nog niet beseft dat de RIVM modellen ruk zijn en het zelfs gaat verdedigen....
Hier ben ik het trouwens wel mee eens. Alleen wat me iedere keer opviel is dat de modellen weliswaar heel pessimistisch waren en ook op die manier werden uitgelegd, waarna de maatregelen helemaal niet bleken aan te sluiten op de pessimistische modellen en veelal juist veel realistischer waren. Als ze echt de maatregelen alleen zouden baseren op die modellen zouden we begin 2022 in een volledige lockdown inclusief avondklok hebben gezeten.
Als een Bonte nu (maart 2022) nog steeds beweert dat de niet werkende maatregelen vooral de schuld van de burgers zijn....
Nee dan heeft men het niet begrepen, kijkt niet in de spiegel en gaat het verhaal van een brandend huis helaas niet op ;)
Och, zoals ik zei ben ik er van overtuigd dat een groot deel van de niet werkende maatregelen wel degelijk komt door de burgers die er geen zin meer in hadden. Alleen is dat gewoon niet het enige en zullen er ook maatregelen tussen zitten die weinig hebben geholpen. Alleen hebben we daar nog niet genoeg onderzoeken van. Voordat we een goed beeld hebben van de uiteindelijke waarheid zijn we wel een paar jaar verder.

[removed]

Verwijderd

Topic is inmiddels aardig dood, lijkt het. :)
Zaterdag voor het eerst zonder mondkapje door het land gereisd met de trein. Nog een enkeling met een mondkapje, maar het is weer "business as usual". Ook in de supermarkt beginnen de dragers van een mondkapje op te vallen, omdat het echt nog maar om een enkeling gaat. Zaterdagavond een restaurantje gepakt met wat familie. Was in Tilburg. Daar was het centrum rete-druk vanwege een of ander carnaval inhaalmoment en het restaurant zat copmleet volgeboekt. Ik had nog gebeld om 1 persoon toe te voegen aan de reservering. De beste man vertelde triomfantelijk dat 1 persoon erbij wel kon, maar meer echt niet want hij zat echt he-le-maal vol de hele avond.

Zo nu en dan druppelt er een foto van een positieve zelftest binnen in de WhatsApp, maar de reacties zijn inmiddels al niet meer dan "Oh, jij ook al? Beterschap! Mag je weer net op tijd uit quarantaine voor feestje X of bezoekje Y!"

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:42

Agent47

I always close my contracts.

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 07:42:
Topic is inmiddels aardig dood, lijkt het. :)
Zaterdag voor het eerst zonder mondkapje door het land gereisd met de trein. Nog een enkeling met een mondkapje, maar het is weer "business as usual". Ook in de supermarkt beginnen de dragers van een mondkapje op te vallen, omdat het echt nog maar om een enkeling gaat. Zaterdagavond een restaurantje gepakt met wat familie. Was in Tilburg. Daar was het centrum rete-druk vanwege een of ander carnaval inhaalmoment en het restaurant zat copmleet volgeboekt. Ik had nog gebeld om 1 persoon toe te voegen aan de reservering. De beste man vertelde triomfantelijk dat 1 persoon erbij wel kon, maar meer echt niet want hij zat echt he-le-maal vol de hele avond.

Zo nu en dan druppelt er een foto van een positieve zelftest binnen in de WhatsApp, maar de reacties zijn inmiddels al niet meer dan "Oh, jij ook al? Beterschap! Mag je weer net op tijd uit quarantaine voor feestje X of bezoekje Y!"
Hier krijgen we de opmerking: Oh net op tijd voor de vakantie! :+

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
@Verwijderd ook al wezen stappen? Ben 3 weken geleden geweest, was ook alweer op niveau van voor corona :Y)

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Afgelopen week wel een beetje een rotbericht,
een goede vriend van mn oudste dochter was een paar weken terug positief en ik dacht dat hij al wel snel hersteld zou zijn, hij zou volgende week ook zijn 22e verjaardag vieren.

Gisteren vertelde mn dochter dat die verjaardag voorlopig niet door gaat omdat hij in het ziekenhuis ligt, wegens heel slechte bloedwaardes.
verder geen risicopatient (volgens mij ook enkel met Jansen gevaccineerd, in juni vorig jaar).

Ik ben er nog helemaal niet zo gerust op dat we kunnen stellen dat alles weer 'business-as-usual' is.
en ik blijf zelf waar mogelijk zeker teveel sociale activiteiten of plekken waar heel veel mensen binnen dicht op elkaar zijn, mijden

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:08
Ik zie die nu meer dan tijdens de piek, en (misschien bias) lijken het best veel vrij stevige ziektegevallen te zijn (verre van ziekenhuis, maar meer wel koorts enz). Misschien dat die bubbels nu aan een inhaalslag bezig zijn (lang de dans ontsprongen, grotendeels), maar op basis daarvan zou ik niet zeggen dat de cijfers dalen momenteel.
Agent47 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 13:49:
[...]

Hier krijgen we de opmerking: Oh net op tijd voor de vakantie! :+
Ik zie het hier vlak voor de vakantie gebeuren (als in, helaas...)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:00

Kliniek opname blijft nog aan de hoge kant, maar zal gezien de dalende dagcijfers in de komende week ook wel weer moeten gaan dalen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Moi_in_actie schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:21:
[Twitter]
Kliniek opname blijft nog aan de hoge kant, maar zal gezien de dalende dagcijfers in de komende week ook wel weer moeten gaan dalen.
De besmettings-aantallen dalen al sinds 10 maart, zijn bijna gehalveerd.
Waarbij vooral opvallend de afname van het aantal besmettingen in de leeftijdsgroep 20-29 opvalt
die stond op 8 maart op 735 per 100.000 personen, om twee weken later op 260 te staan (bijna een derde)
een soortgelijke afname van besmettingen zie je bij de leeftijdsgroep 10-19, van 410 naar 160.

Daarentegen zie je het besmettingspercentage bij oudere leeftijdsgroepen iets toenemen... boven de 60 jaar is het aantal besmettingen in diezelfde periode gelijkgebleven of des te ouder, neemt het zelfs sterk toe:
voor 70-79 van 148 naar 219
en 80-89 van 130 naar 170

Dat kan eeen verklaring zijn waarom ziekenhuisopnames niet substantieel afnemen, het risico in het ziekenhuis opgenomen te worden is relatief klein bij jongere personen, maar duidelijk groter bij oudere personen.
En een stijging van het besmettingspercentage onder ouderen heeft vermoedelijk een grotere invloed dan een daling onder jongeren.

Je ziet ook dat ondanks dat de zierkenhuisopnames ietwat afnemen, de bezettingsgraad juist nog steeds aardig oploopt:
op 6 maart 1211 bedden bezet, en nu 1916.

Iig denk ik dat voor de Gezondheidszorg het zeker nog niet een crisis is die voorbij is... al is het misschien qua samenleving minder zichtbaar en geen grote reden voor direkte paniek, de overbelasting is behoorlijk substantieel en zou juist op de lange termijn imho wel degelijk aandacht vergen en ook zou ik het zinnig vinden als de politiek dit niet nu makkelijk uit het oog verliest... juist nu moet men voorkomen dat er structurele schade aan de capaciteiten in de zorg gaan ontstaan die nog heel lang kunnen voortduren

[ Voor 15% gewijzigd door RM-rf op 29-03-2022 15:49 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:38
RM-rf schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:45:
de besmettingen dalen al sinds 10 maart, zijn bijna gehalveerd.
Geregistreerde besmettingen van mensen die nog de moeite nemen zich te laten testen.
In mijn omgeving laat iemand zich meer testen tenzij je echt behoorlijk ziek bent.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Verwijderd

ArcticWolf schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 14:05:
@Verwijderd ook al wezen stappen? Ben 3 weken geleden geweest, was ook alweer op niveau van voor corona :Y)
Nee, die tijd is voor mij inmiddels wel voorbij. Bij mij komt het niet veel verder dan een keer een terrasje pakken of de kroeg in tijdens een uitje. Maar dat is dan meestal 's middags. 's Avonds ben ik er na het diner meestal wel klaar mee tegenwoordig.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

ijdod schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 15:11:
[...]

Ik zie die nu meer dan tijdens de piek, en (misschien bias) lijken het best veel vrij stevige ziektegevallen te zijn (verre van ziekenhuis, maar meer wel koorts enz). Misschien dat die bubbels nu aan een inhaalslag bezig zijn (lang de dans ontsprongen, grotendeels), maar op basis daarvan zou ik niet zeggen dat de cijfers dalen momenteel.

[...]

Ik zie het hier vlak voor de vakantie gebeuren (als in, helaas...)
Ik denk dat dat veel gebeurt inderdaad en dat is inclusief mezelf. Meer dan 2 jaar niet in de kroeg geweest en de eerste keer dat ik ging omdat ik dacht dat het wel weer kon was het meteen raak. Zo lang zo voorzichtig geweest en dan pak ik het toch nog mee. Flink koorts gehad en spierpijn maar nu alleen nog snel moe dat heel erg is het ook niet met omicron en 3 spuiten.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:55
Kleine update:

* besmettingen blijven lekker dalen. Naast verzadiging (eerst in het zuiden en toenemend in het noordoosten) zullen de seizoens- en weekeffecten gunstig zijn.

Testdatum | aantal positief | weekdag gecorrigeerd
2022-03-27 20574 24255

We zitten inmiddels rond de 25k per dag, dat is duidelijk minder dan voor carnaval.

* R-waarde: laatste schatting 0.77 voor infectiedatum 20-3. Lijkt al de hele maand te schommelen tussen de 0.77 en 0.86. Robuuste verdere daling verwacht dus.

* Opnames: inmiddels gezakt naar ongeveer 200 per dag gemiddeld. Op de piek was dat bijna 250. De reden dat het daalt is duidelijk: minder besmettingen dus met enige vertraging minder opnames. De reden dat het niet zo hard daalt als de besmettingen, zit in de leeeftijdsverdeling. Het aandeel van de leeftijdsgroepen 10-19 en 20-29 is duidelijk afgenomen afgelopen in de positieve tests, terwijl 60-69 en 70-79 relatief juist stegen.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ik vermoed ook een gunstig seizoenseffect. Dat in combinatie met de vroege carnavalspiek in vergelijking met omringende landen zorgt ervoor dat wij stevig dalen en onze buurlanden nog niet zo.

[ Voor 3% gewijzigd door MarcoC op 29-03-2022 17:23 ]

• CMD-Snake
De Jonge blijft in de luwte om mondkapjesdeal

De vraag van de oppositie om tekst en uitleg te krijgen van Hugo de Jonge over zijn rol in de omstreden mondkapjesdeal met Sywert van Lienden gaat niet door. Het kabinet was het niet eens met de wens van de oppositie en de coalitie ging daar in mee. In plaats daarvan zal minister Helder naar de Tweede Kamer komen, alhoewel oppositieleden weinig hoop koesteren dat ze antwoorden gaan krijgen.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

CMD-Snake schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:21:

De vraag van de oppositie om tekst en uitleg te krijgen van Hugo de Jonge over zijn rol in de omstreden mondkapjesdeal met Sywert van Lienden gaat niet door. Het kabinet was het niet eens met de wens van de oppositie en de coalitie ging daar in mee. In plaats daarvan zal minister Helder naar de Tweede Kamer komen, alhoewel oppositieleden weinig hoop koesteren dat ze antwoorden gaan krijgen.
Ik hoop dat de journalistiek zich goed in deze zaak vastbijt en dat de onderste steen boven komt. Het is wel een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet en wat er in onze politiek echt heel erg verkeerd gaat.

Natuurlijk worden er in een crisis soms fouten gemaakt en dat kun je ook niet helemaal voorkomen. Het ministerie van VWS heeft er nog wel een paar die onder de loep mogen. Toch is dit er wel een die schrijnend is

Kan die Siewert niet op de sanctielijst?

• CMD-Snake
Indoubt schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:43:
Kan die Siewert niet op de sanctielijst?
Van Lienden en zijn compagnons worden momenteel onderzocht door de FIOD. De reden hiervoor is niet bekend. Hoe kansrijk vervolging is ligt eraan, als de contracten wel correct waren dan had het ministerie het kunnen weten door de kleine lettertjes te lezen. De Tweede Kamer wilde eerder als het geld terugvorderen, maar de juridische basis daarvoor bleek te ontbreken.

Voor De Jonge kan de beeldvorming nu twee kanten opgaan: hij was dom en liet zich inpakken door Van Lienden of er gaat een luchtje van belangenverstrengeling omheen hangen. Beide wil De Jonge niet, maar hij is al betrapt op een leugen is deze. Hij zei geen enkele betrokkenheid te hebben, maar bleek wel zijn departement aan te moedigen om in zee te gaan met Van Lienden.

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:18
t_captain schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 17:04:
Kleine update:

* besmettingen blijven lekker dalen. Naast verzadiging (eerst in het zuiden en toenemend in het noordoosten) zullen de seizoens- en weekeffecten gunstig zijn.

Testdatum | aantal positief | weekdag gecorrigeerd
2022-03-27 20574 24255

We zitten inmiddels rond de 25k per dag, dat is duidelijk minder dan voor carnaval.

* R-waarde: laatste schatting 0.77 voor infectiedatum 20-3. Lijkt al de hele maand te schommelen tussen de 0.77 en 0.86. Robuuste verdere daling verwacht dus.

* Opnames: inmiddels gezakt naar ongeveer 200 per dag gemiddeld. Op de piek was dat bijna 250. De reden dat het daalt is duidelijk: minder besmettingen dus met enige vertraging minder opnames. De reden dat het niet zo hard daalt als de besmettingen, zit in de leeeftijdsverdeling. Het aandeel van de leeftijdsgroepen 10-19 en 20-29 is duidelijk afgenomen afgelopen in de positieve tests, terwijl 60-69 en 70-79 relatief juist stegen.
De vraag is natuurlijk wel hoeveel mensen nog gaan testen ( relevantie is matig) en überhaupt of we dat moeten blijven doen. Wat dat betreft is het aanstaande sluiten van de test locaties logisch, maar helaas menen ze wel dat de huisarts dan maar moet testen voor het herstel bewijs 8)7

• brothermaynard
CMD-Snake schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 19:21:

Staatsrechtelijk de juiste procedure. Ik ben wel benieuwd hoe het gaat als de kamer ontevreden blijft, en er ‘koppen’ gaan rollen. Ik kan me niet voorstellen dat Hugo kan blijven zitten als een collega uit het kabinet moet opstappen. Dat zal toch zeer ongemakkelijk zijn. Maar als er echt foutief geïnformeerd is, dan kan de huidige verantwoordelijke moister bij ‘ nieuwe politiek’ met goed fatsoen niet aanblijven.

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:04

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

brothermaynard schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:07:
[...]

De vraag is natuurlijk wel hoeveel mensen nog gaan testen ( relevantie is matig) en überhaupt of we dat moeten blijven doen. Wat dat betreft is het aanstaande sluiten van de test locaties logisch, maar helaas menen ze wel dat de huisarts dan maar moet testen voor het herstel bewijs 8)7
Ik was afgelopen weekend nog vol aan de QR-code in Duitsland hoor, compleet met mondkapjes. Dus in het buitenland kun je het herstelbewijs nog nodig hebben, denk ik zo.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• brothermaynard
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:24:
[...]

Ik was afgelopen weekend nog vol aan de QR-code in Duitsland hoor, compleet met mondkapjes. Dus in het buitenland kun je het herstelbewijs nog nodig hebben, denk ik zo.
Kan best, maar het is geen huisartsen taak om dit bewijs te leveren. We zijn druk genoeg met zorg bieden. Allerlei administratieve onzin hoort men niet bij ons over de schutting te mikken

[ Voor 17% gewijzigd door brothermaynard op 29-03-2022 21:34 ]

• ijdod
@BeQuietAndDrive maar het merendeel is gevaccineerd. En vaak ook nog geboosterd. Dus wat voegt een herstelbewijs dan nog toe?

• CMD-Snake
brothermaynard schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:12:
Staatsrechtelijk de juiste procedure.
Dat is correct. Kuipers en Helder zijn nu verantwoordelijk voor alles wat gebeurt is.
Ik ben wel benieuwd hoe het gaat als de kamer ontevreden blijft, en er ‘koppen’ gaan rollen. Ik kan me niet voorstellen dat Hugo kan blijven zitten als een collega uit het kabinet moet opstappen.
En daar zit dus het ongemak. Door de stoelendans die het kabinet heeft gedaan tussen een aantal bewindslieden is er een ongemakkelijke situatie, al was het maar gevoelsmatig. Nu is De Jonge niet de enige met zo'n merkwaardige positie, ook Kaag en Hoekstra hebben een ruil gedaan en lijken beiden niet echt blij te zijn in hun nieuwe functie.

De coalitie beroept zich nu op de staatsrechtelijke gang van zaken, maar dat zou eventueel dus kunnen betekenen dat Kuipers en/of Helder hun verantwoordelijkheid moeten nemen en opstappen, bijvoorbeeld als de komende OVV rapporten te vernietigend zijn of de mondkapjesdeal een nog grotere beerput wordt. Het zal wel even ongemakkelijk zijn tijdens de ministerraad op zulke momenten, omdat de gevoelsmatige dader mag blijven.

Ergens zou het voor Rutte makkelijker zijn geweest als De Jonge simpelweg niet terug was gekomen als minister van wat dan ook. Dan konden ze deze zaken iets makkelijker afwisselen en eventueel maar De Jonge onder de bus gooien om er zelf vanaf te zijn. Nu gaat dat lastiger, wat De Jonge is nog minister en hij kan zich zoals al bleek niet inhouden als het nog gaat om zijn vorige leven bij VWS. Zijn reactie op het eerste OVV rapport maakt het voor het kabinet ook lastig, nu moeten zie kiezen tussen De Jonge steunen of hem laten vallen terwijl hij nog lid is van het kabinet.

• brothermaynard
CMD-Snake schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:46:
[...]

Dat is correct. Kuipers en Helder zijn nu verantwoordelijk voor alles wat gebeurt is.

[...]

En daar zit dus het ongemak. Door de stoelendans die het kabinet heeft gedaan tussen een aantal bewindslieden is er een ongemakkelijke situatie, al was het maar gevoelsmatig. Nu is De Jonge niet de enige met zo'n merkwaardige positie, ook Kaag en Hoekstra hebben een ruil gedaan en lijken beiden niet echt blij te zijn in hun nieuwe functie.

De coalitie beroept zich nu op de staatsrechtelijke gang van zaken, maar dat zou eventueel dus kunnen betekenen dat Kuipers en/of Helder hun verantwoordelijkheid moeten nemen en opstappen, bijvoorbeeld als de komende OVV rapporten te vernietigend zijn of de mondkapjesdeal een nog grotere beerput wordt. Het zal wel even ongemakkelijk zijn tijdens de ministerraad op zulke momenten, omdat de gevoelsmatige dader mag blijven.

Ergens zou het voor Rutte makkelijker zijn geweest als De Jonge simpelweg niet terug was gekomen als minister van wat dan ook. Dan konden ze deze zaken iets makkelijker afwisselen en eventueel maar De Jonge onder de bus gooien om er zelf vanaf te zijn. Nu gaat dat lastiger, wat De Jonge is nog minister en hij kan zich zoals al bleek niet inhouden als het nog gaat om zijn vorige leven bij VWS. Zijn reactie op het eerste OVV rapport maakt het voor het kabinet ook lastig, nu moeten zie kiezen tussen De Jonge steunen of hem laten vallen terwijl hij nog lid is van het kabinet.
Buiten dat het ongemakkelijk is, is het ook merkwaardig, en wellicht staatsrechtelijk onzuiver, dat de jonge zelf al reactie heeft gegeven op het kranten artikel. Nu zadelt hij een collega naast de last van het rapport en de gang van zaken destijds OOK op met zijn uitlatingen. Gezien het kabinet met een mond ( hoort) te spreken…
Is er iemand goed op de hoogte van de mores in dit geval? Is Helder/ Kuijpers verantwoordelijk voor de uitlatingen van Hugo over zijn functioneren in zijn vorige functie? Lijkt me knap ingewikkeld

• CMD-Snake
brothermaynard schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 22:06:
Is er iemand goed op de hoogte van de mores in dit geval? Is Helder/ Kuijpers verantwoordelijk voor de uitlatingen van Hugo over zijn functioneren in zijn vorige functie? Lijkt me knap ingewikkeld
Op papier is die simpel: Ja, Kuipers en Helder dragen nu de verantwoordelijkheid. Elke minister is nu eenmaal verantwoordelijk voor de wandel en handel van zijn of haar voorganger, het gaat hier niet om de persoon, maar om de functie. Dat betekent dat een bewindspersoon ten val kan komen door daden van die voorganger. Kuipers zal dus nu een manier moeten vinden hoe hij omgaat met uitspraken van De Jonge toen hij nog minister van VWS was. De recentere uitspraken van De Jonge over het onderzoek van de Volkskrant zijn nog moeilijker, hij bemoeit zich nu met iets buiten zijn beleidsgebied.

Toch wil de persoon nog wel eens een rol spelen, neem het geval van Eric Wiebes. Wiebes was in het kabinet Rutte III minister van Economische Zaken en Klimaat, hij kwam echter ten val door zijn werk als staatssecretaris van Financiën in het kabinet Rutte II en het ontstaan van de toeslagenaffaire. Staatsrechtelijk droeg Wiebes geen verantwoordelijkheid meer, alleen gevoelsmatig was deed hij dit wel.

De positie van De Jonge kan zo vooral gevoelsmatig in het gedrang komen. Eventuele onvrede bij D66 als hun minister valt en De Jonge mag blijven, maar het CDA kan net zo goed besluiten zich te ontdoen van De Jonge als hij electoraal een te groot probleem vormt. Of er nog een rol was voor De Jonge in Rutte IV was al een prangende vraag binnen het CDA, waar sommige liever van De Jonge af wilden vanwege de wrevel die zijn persoon gewekt had tijdens de afgelopen twee jaar.

Die hele stoelendans van Rutte III naar Rutte IV heeft voor een gevoelsmatige complexe situatie gezorgd. Staatsrechtelijk is de situatie helder, dat wel.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:34
bie100 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:12:
begin keek ik hier reageerde ik hier keek ik naar de statistieken had een menig

maar nu is mijn moedertje al 4 dagen bezig om naar de andere kant te gaan door het gevolg van corona dan kijk je toch anders naar die statistieken

ik weet ook wel ze heeft een leeftijd ze is 85 maar toch ze blijft je moedertje en straks staat ze in de statistieken gek eigenlijk
quote me eigen even moeders heeft zich eigen toch er door heen getrokken, het zag er naar uit dat het einde oefening was maar tot onze verbazing en ook van het ziekenhuis gaat het toch beter met haar

ze is sinds gisteren van de covid afdeling af en ze moet nog 2 weken in het ziekenhuis blijven om verder aan te sterken

daarna naar het revalidatiecentrum om de boel weer te activeren leren lopen en zo taai vrouwtje mijn moedertje :)

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:36

Crazy D

I think we should take a look.

bie100 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:28:
[...]

quote me eigen even moeders heeft zich eigen toch er door heen getrokken, het zag er naar uit dat het einde oefening was maar tot onze verbazing en ook van het ziekenhuis gaat het toch beter met haar

ze is sinds gisteren van de covid afdeling af en ze moet nog 2 weken in het ziekenhuis blijven om verder aan te sterken

daarna naar het revalidatiecentrum om de boel weer te activeren leren lopen en zo taai vrouwtje mijn moedertje :)
Sterkte. Klinkt alsof het de goede kant op gaat!
Statistieken zijn leuk totdat het dichtbij komt.

Exact expert nodig?

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:34
Crazy D schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 09:04:
[...]

Sterkte. Klinkt alsof het de goede kant op gaat!
Statistieken zijn leuk totdat het dichtbij komt.
nou ja goed ze is 85 jaar jong en het lichaam heeft een flinke klap gehad dus ja het gaat de goede kant op hoe lang dat duurt dan

scheelt dat we geen pak meer aan hoeven te doe nu wat dat betreft niks dan respect voor de mensen die daar de hele dag in moeten lopen

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:07

NMH

Moderator General Chat
bie100 schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 08:28:

Geweldig nieuws dit; fijn dat ze de statistieken in kan onder het kopje "genezen". :) Hopelijk herstelt ze een beetje goed hiervan en krijgt ze geen terugval.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

ijdod schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:33:
@BeQuietAndDrive maar het merendeel is gevaccineerd. En vaak ook nog geboosterd. Dus wat voegt een herstelbewijs dan nog toe?
42 van de 100 mensen hebben geen booster gehad, en 25 van de 100 geen (volledige) vaccinatie, in Duitsland. Dus nog tientallen miljoenen Duitsers die zeker nog wat aan een herstelbewijs hebben.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Moi_in_actie

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Deathchant
  • Laatst online: 10-11 14:59

Deathchant

Don't intend. Do!

Daar was het centrum rete-druk vanwege een of ander carnaval inhaalmoment en het restaurant zat copmleet volgeboekt. Ik had nog gebeld om 1 persoon toe te voegen aan de reservering. De beste man vertelde triomfantelijk dat 1 persoon erbij wel kon, maar meer echt niet want hij zat echt he-le-maal vol de hele avond.
En dát is precies de les die we denk ik niet willen leren, namelijk dat onze bedrijfjes enkel bestaansrecht lijken hebben bij zulke propvolle bezetting, omdat onze systemen zo ingericht zijn dat het om maximale winsten gaat.
Als we bezig blijven met draaien op propvolle bezettingen, waar dan ook, dan komen we wéér in de problemen bij de eerst volgende pandemie (of misschien zelfs nog wel met corona indien er een schadelijkere variant komt).

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

brothermaynard schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:33:
[...]

Kan best, maar het is geen huisartsen taak om dit bewijs te leveren. We zijn druk genoeg met zorg bieden. Allerlei administratieve onzin hoort men niet bij ons over de schutting te mikken
Oh je doelde vooral op het huisarts-deel, ik snap 'm, thanks.

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

ijdod schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 21:33:
Dat kun je beter aan het Duitse RIVM vragen denk ik. In elk geval is het nog volop aan de QR code daar.

• ijdod
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 20:41:
[...]

Dat kun je beter aan het Duitse RIVM vragen denk ik. In elk geval is het nog volop aan de QR code daar.
Mijn punt is dat je daar (tenzij ik iets gemist heb) geen besmetting voor nodig hebt. De meerderheid heeft dat groene vinkje al vanuit de vaccinaties en boosters.

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 28-10 15:35
Deathchant schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 19:49:

En dát is precies de les die we denk ik niet willen leren, namelijk dat onze bedrijfjes enkel bestaansrecht lijken hebben bij zulke propvolle bezetting, omdat onze systemen zo ingericht zijn dat het om maximale winsten gaat.
Als we bezig blijven met draaien op propvolle bezettingen, waar dan ook, dan komen we wéér in de problemen bij de eerst volgende pandemie (of misschien zelfs nog wel met corona indien er een schadelijkere variant komt).
Dus je stelt voor om alle bioscoopkaartjes, theater kaartjes, festival kaartjes maar ook kosten voor drank en voedsel gewoon minimaal x2 te doen in prijs zodat we in kunnen spelen op een situatie die 1x in de 100 jaar voor komt (wellicht salarissen dan ook maar korten van medewerkers).
Beetje in dezelfde strekking dat we de zorg exponentieel moeten uitbreiden zodat ze direct ten alle tijden kunnen inspelen op een pandemie. Dat dit het overgrote deel van de tijd niet relevant is wordt dan vergeten mede als de andere kant van de medaille?
Wellicht begrijp ik je verkeerd en heb je een andere oplossing die dit kan oplossen.

[ Voor 3% gewijzigd door thewizard2006 op 31-03-2022 13:07 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• ijdod
TerraGuy schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 14:54:
[...]

42 van de 100 mensen hebben geen booster gehad, en 25 van de 100 geen (volledige) vaccinatie, in Duitsland. Dus nog tientallen miljoenen Duitsers die zeker nog wat aan een herstelbewijs hebben.
Die gaan hem niet in NL halen. Het ging over testbereidheid (als in: formele GGD test) in Nederland, en wat voor een Nederlander de meerwaarde is van een herstelbewijs.

[ Voor 15% gewijzigd door ijdod op 31-03-2022 14:05 ]

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:24

Bob Popcorn

Plop!

[...]

Ja, in Niedersaksen is het nog vreselijk. Ook verplicht een FFP2 masker op. 8)7

Kan niet stoppen met ontploffen!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]
Paar weken geleden was ik daar, wilden om 18u wat eten....
Alle restaurants dicht, ook langs de snelweg...

Daar ging onze mooie duitse snitzeldroom ;x

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• brothermaynard
https://www.telegraaf.nl/...n-corona-niet-uitgesloten

En daar gaan ze weer. Ik mag toch hopen dat de 1e en 2e kamer dusdanig bij positieven zijn dat ze gewoon voor ‘schaf alles af, in een nieuwe Situatie opnieuw beoordelen’ gaan kiezen. En het zou mijns inziens wenselijk zijn om Covid van de A-lijst af te halen. Juridisch ben ik verplicht bij ieder VERMOEDELIJK geval van Covid 19 ( dus inmiddels de facto iedere snotneus) de GGD te informeren. Dat was in het begin wenselijk, gaf ook ruimte voor maatregelen, maar wordt zeker in de zomer zonder test apparaat wel een dingetje.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

ijdod schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:02:
[...]

Die gaan hem niet in NL halen. Het ging over testbereidheid (als in: formele GGD test) in Nederland, en wat voor een Nederlander de meerwaarde is van een herstelbewijs.
Oh ja, nou: die 40% ongeboosterden van Nederland (6,5 miljoen mensen) dan, die nu of binnenkort na vervallen van de tweede vaccinatie nog in Duitsland een hapje willen eten, die hebben dan een herstelbewijs nodig..

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Moi_in_actie

• redwing
  • Nu online
brothermaynard schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:36:

En daar gaan ze weer. Ik mag toch hopen dat de 1e en 2e kamer dusdanig bij positieven zijn dat ze gewoon voor ‘schaf alles af, in een nieuwe Situatie opnieuw beoordelen’ gaan kiezen. En het zou mijns inziens wenselijk zijn om Covid van de A-lijst af te halen. Juridisch ben ik verplicht bij ieder VERMOEDELIJK geval van Covid 19 ( dus inmiddels de facto iedere snotneus) de GGD te informeren. Dat was in het begin wenselijk, gaf ook ruimte voor maatregelen, maar wordt zeker in de zomer zonder test apparaat wel een dingetje.
Tuurlijk, zodat we weer terug bij af zijn als er toch nog iets opduikt waar we last van hebben. Laten we nu eens vantevoren nadenken in plaats van dat paniekvoetbal waarbij we allerlei noodwetten gebruiken omdat we geen tijd hebben om na te denken.

Hetzelfde geldt ook voor die A-lijst, het is leuk dat het nu zo goed gaat, maar dat betekent niet dat er geen risico meer is. Dit virus nog een jaartje goed in de gaten houden kan dan ook geen kwaad. Daarna kan ie wel van die lijst af, maar wat wetten betreft heb ik toch liever dat goed afgesproken wordt wat nu wel en niet mag. Je hebt ten slotte al gezien dat als je dat niet afspreekt er wel een noodwet wordt gemaakt waarbij zo'n beetje alles mag zonder fatoenlijke controle.

[removed]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:56

Dennis1812

Amateur prutser

brothermaynard schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:36:

Op de meldkamer is hij sinds deze week eruit gehaald. Wij vragen er niet meer naar. Tenzij melder expliciet aangeeft een positieve test te hebben.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• brothermaynard
redwing schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 17:24:
[...]

Tuurlijk, zodat we weer terug bij af zijn als er toch nog iets opduikt waar we last van hebben. Laten we nu eens vantevoren nadenken in plaats van dat paniekvoetbal waarbij we allerlei noodwetten gebruiken omdat we geen tijd hebben om na te denken.

Hetzelfde geldt ook voor die A-lijst, het is leuk dat het nu zo goed gaat, maar dat betekent niet dat er geen risico meer is. Dit virus nog een jaartje goed in de gaten houden kan dan ook geen kwaad. Daarna kan ie wel van die lijst af, maar wat wetten betreft heb ik toch liever dat goed afgesproken wordt wat nu wel en niet mag. Je hebt ten slotte al gezien dat als je dat niet afspreekt er wel een noodwet wordt gemaakt waarbij zo'n beetje alles mag zonder fatoenlijke controle.
En dat ben ik dus totaal niet eens. We hebben na 2 jaar continue infectiegolven, mutaties en vaccinaties een aandoening die qua doelgroep en mortaliteit min of meer die van influenza is. Daar horen geen wetten en regels ( meer) bij die grondwettelijke rechten aan de kant schuiven. Dat er ‘ooit misschien ‘ een variant komt op deze of andere ziekten maakt niet dat je dan maar een wet moet optuigen die bij voorbaat grondrechten beperkt. Dat hoort in een democratie per situatie beoordeeld worden door de zittende macht met de bijbehorende checks en balances, dus de regering Vs de 1e2e kamer en evt bijbehorende instituties.

Wat betreft de A-lijst: ben je wel goed op de hoogte wat de implicaties zijn? Ik ben als arts feitelijk strafbaar als ik een vermoeden daarvan niet meldt, en met de huidige symptomatologie betekent dit dus dat je iedere dokter bijna per willekeurig kunt aanpakken. Ook voor burgers heeft een a-ziekte zeer vergaande consequenties, die nu niet (meer) gerechtvaardigd zijn.
Ter vergelijking, op de A-lijst prijken sars-1 ( mortaliteit 30-40%), Mers (idem), polio (0,5-1% deels blijvende verlamming, met in die groep een mortaliteit van rond 10%), pokken ( mortaliteit afhankelijk van de variant, 2-60/70%) en virale hemorragische koorts ( ebola, lassa virus, marburg virus etc. Mortaliteit tussen 33-50%). Op de b- lijst prijken onder meer bekende en zeer nare aandoeningen als de pest (!), Rabies ( hondsdolheid), TBC, cholera etc.
In dat soort rijtjes hoort sars-cov-2/covid zeker niet meer in de hoogste categorie. Het is niet als ontwrichtend en dodelijk als de A en meeste B ziekten. Ik verneem gráág argumenten van je waarom je dat wel vind.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TerraGuy schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:43:
[...]

Oh ja, nou: die 40% ongeboosterden van Nederland (6,5 miljoen mensen) dan, die nu of binnenkort na vervallen van de tweede vaccinatie nog in Duitsland een hapje willen eten, die hebben dan een herstelbewijs nodig..
Vorig jaar de vaccinatie genomen... Heb daarna actief geprobeerd om corona op te lopen omdat ik geen booster wilde vanwege medische complicaties door de vaccinatie... in de buurt geweest van besmette mensen. Telkens na een paar dagen naar de GGD gerend om te testen; constant negatief... bij elk kuchje een zelftest... negatief, negatief en nog eens negatief.

Maar ben wel 2 maanden ziek geweest door de vaccinatie :X de GGD en m'n HA verwachten dat de kans zeer groot is dat ik weer ziek wordt als ik dit type (Pfizer) neem, heb daarom besloten geen booster genomen.

Maar je wordt straks wel verplicht om een herstelbewijs of vaccinatie bewijs te laten zien :')

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• MarcoC
  • Nu online
Cijfers blijven toch mooi dalen. Ik had al wat afvlakking gedacht, maar dat is vooralsnog nog steeds niet te zien.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

MarcoC schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:47:
[...]

Cijfers blijven toch mooi dalen. Ik had al wat afvlakking gedacht, maar dat is vooralsnog nog steeds niet te zien.
mwah - niemand laat zich meer testen dus dat daalt wel. Bezetting kliniek en IC gaat maar mondjesmaat omlaag. Dat is een hele lange staart die ik niet verwacht had.
Aan de andere kant, zoals iemand in de Covid Kroeg schreef, in DE gaat het met maatregelen best wel slecht dus het dooft hier langzaam uit en van een heidebrand lijkt hier geen sprake meer van.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MarcoC
  • Nu online
franssie schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:58:
[...]

mwah - niemand laat zich meer testen dus dat daalt wel. Bezetting kliniek en IC gaat maar mondjesmaat omlaag. Dat is een hele lange staart die ik niet verwacht had.
Aan de andere kant, zoals iemand in de Covid Kroeg schreef, in DE gaat het met maatregelen best wel slecht dus het dooft hier langzaam uit en van een heidebrand lijkt hier geen sprake meer van.
Het percentage positief daalt ook, en de instroom in de ziekenhuizen is ook al 25% gedaald. Ik verwacht komende week een sterkere daling in de ziekenhuisbezetting. IC-bezetting is al bijna historisch laag (niet gestegen ondanks de carnavalspiek).

• redwing
  • Nu online
brothermaynard schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:42:
[...]
En dat ben ik dus totaal niet eens. We hebben na 2 jaar continue infectiegolven, mutaties en vaccinaties een aandoening die qua doelgroep en mortaliteit min of meer die van influenza is. Daar horen geen wetten en regels ( meer) bij die grondwettelijke rechten aan de kant schuiven. Dat er ‘ooit misschien ‘ een variant komt op deze of andere ziekten maakt niet dat je dan maar een wet moet optuigen die bij voorbaat grondrechten beperkt. Dat hoort in een democratie per situatie beoordeeld worden door de zittende macht met de bijbehorende checks en balances, dus de regering Vs de 1e2e kamer en evt bijbehorende instituties.
Hoezo beperkt die bij voorbaat de grondrechten? Zo'n wet doet helemaal niets zolang hij niet gebruikt wordt. Daarnaast blijf ik de uitspraak dat we grondrechten aan de kant schuiven nog altijd raar vinden. Een van de belangrijkste grondrechten is dat de regering zijn bevolking moet beschermen. En dan gaan we nu zeggen dat ze grondrechten breken als ze dat doen? Ik zie dat eerder andersom, zouden ze niet voldoende maatregelen nemen zijn ze juist onze grondrechten aan het breken.

Daarnaast moet je je goed bedenken hoe het nu allemaal gegaan is en of je dat echt een goede manier vind. Dus overhaast noodwetten schrijven waarbij we achteraf gaan bedenken wat we wel/niet vinden kunnen. Ik zie liever een wet waarbij vooraf bedacht is wat wel/niet kan en vooral wanneer die wel/niet gebruikt mag worden. En bovenal een wet waarbij de 1e en 2e kamer vanaf het begin betrokken zijn.

Naar mijn idee past dat veel beter in een democratie dan de adhoc wetten die nu gebruikt zijn.
Wat betreft de A-lijst: ben je wel goed op de hoogte wat de implicaties zijn? Ik ben als arts feitelijk strafbaar als ik een vermoeden daarvan niet meldt, en met de huidige symptomatologie betekent dit dus dat je iedere dokter bijna per willekeurig kunt aanpakken. Ook voor burgers heeft een a-ziekte zeer vergaande consequenties, die nu niet (meer) gerechtvaardigd zijn.
Ter vergelijking, op de A-lijst prijken sars-1 ( mortaliteit 30-40%), Mers (idem), polio (0,5-1% deels blijvende verlamming, met in die groep een mortaliteit van rond 10%), pokken ( mortaliteit afhankelijk van de variant, 2-60/70%) en virale hemorragische koorts ( ebola, lassa virus, marburg virus etc. Mortaliteit tussen 33-50%). Op de b- lijst prijken onder meer bekende en zeer nare aandoeningen als de pest (!), Rabies ( hondsdolheid), TBC, cholera etc.
In dat soort rijtjes hoort sars-cov-2/covid zeker niet meer in de hoogste categorie. Het is niet als ontwrichtend en dodelijk als de A en meeste B ziekten. Ik verneem gráág argumenten van je waarom je dat wel vind.
Ik weet precies wat die a-status inhoudt, maar ik weet ook hoe die gebruikt wordt. Net als je nu met corona ziet gebeuren, staan er wel meer ziektes op die niet in alle gevallen gelijk worden gemeld. Hoe dan ook is corona wat besmettelijkheid betreft een van de ergste ziektes en daarom is het goed als de arts dat voorlopig de bijwerkingen daarvan nog gemeld worden. Bedenk hierbij vooral dat corona nog zo tot een mutatie kan leiden die wel weer heel gevaarlijk is. Die kans wordt wel steeds kleiner, maar is zeker nog niet verdwenen.
Nu zou ik ook goed snappen als hij zou verschuiven naar de B-lijst, maar voor de A-lijst is ook zeker nog wel wat te zeggen.

[removed]

• CMD-Snake
redwing schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:25:
Een van de belangrijkste grondrechten is dat de regering zijn bevolking moet beschermen. En dan gaan we nu zeggen dat ze grondrechten breken als ze dat doen?
Beschermen tegen wat? Ziekte? Of tegen de regering zelf? Dat laatste klinkt misschien wat vreemd, maar eigenlijk draaien veel grondrechten daarom. Vrijheid van meningsuiting, vrijheid van vergadering, eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer, integriteit van het lichaam. Een aantal van deze werden zonder pardon aan de kant geschoven de afgelopen twee jaar en hoe mensen stonden te juichen erom vond ik persoonlijk verontrustend.

We hebben een hoop op moeten geven voor de grondrecht van gezondheid en dat ging niet altijd zo netjes naar mijn mening. Burgers hadden ook weinig hoop als ze het niet eens waren met de oekazes uit Den Haag. Het aantal verloren rechtszaken door het kabinet zijn op een hand te tellen.

Nu de aandacht verslapt is de kans groot dat Kuipers van alles in de Wpg wil gaan rommelen. Hij heeft al tegen de wens van de Tweede Kamer de Europese QR code gesteund. De Tweede Kamer had een motie aangenomen dat zij degenen waren die de positie van Nederland mochten bepalen op dit onderwerp. Die verregaande noodwetten met wat dan de "oude bestuurscultuur" heet is een giftige combinatie. Binnenkort moet de Twm weer verlengd worden, ik ben benieuwd.
Ik weet precies wat die a-status inhoudt, maar ik weet ook hoe die gebruikt wordt. Net als je nu met corona ziet gebeuren, staan er wel meer ziektes op die niet in alle gevallen gelijk worden gemeld.
De A-status is en was een grap. De Jonge heeft nooit de mogelijkheden gebruikt die een A-status aan hem gaf of hij ging wetten schrijven om mogelijkheden te krijgen die hij al had. Wat dat betreft had het net zo goed niet gehoeven. Onlangs verdedigde Kuipers de A-status omdat deze nodig is om het virus te kunnen volgen, waarop Omtzigt vroeg hoe zinvol dit nog was met een virus wat werkelijk overal aanwezig was.

• redwing
  • Nu online
CMD-Snake schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 00:07:
[...]
Beschermen tegen wat? Ziekte? Of tegen de regering zelf? Dat laatste klinkt misschien wat vreemd, maar eigenlijk draaien veel grondrechten daarom. Vrijheid van meningsuiting, vrijheid van vergadering, eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer, integriteit van het lichaam. Een aantal van deze werden zonder pardon aan de kant geschoven de afgelopen twee jaar en hoe mensen stonden te juichen erom vond ik persoonlijk verontrustend.
Beschermen tegen een ziekte die er bijna voor gezorgd heeft dat de zorg onderuit ging. Iets wat ervoor gezorgd zou hebben dat de maatschappij gedwongen op slot zou gaan. De zorg is een heel belangrijke pijler en er ontstaan heel wat problemen als dat geen zekerheid meer is.
We hebben een hoop op moeten geven voor de grondrecht van gezondheid en dat ging niet altijd zo netjes naar mijn mening. Burgers hadden ook weinig hoop als ze het niet eens waren met de oekazes uit Den Haag. Het aantal verloren rechtszaken door het kabinet zijn op een hand te tellen.
En toch hebben we halverwege de corona-crisis mogen stemmen en is er massaal op de regerende partijen gestemd. Schijnbaar vind de meerderheid toch dat het toch wel goed is gedaan.
Nu de aandacht verslapt is de kans groot dat Kuipers van alles in de Wpg wil gaan rommelen. Hij heeft al tegen de wens van de Tweede Kamer de Europese QR code gesteund. De Tweede Kamer had een motie aangenomen dat zij degenen waren die de positie van Nederland mochten bepalen op dit onderwerp. Die verregaande noodwetten met wat dan de "oude bestuurscultuur" heet is een giftige combinatie. Binnenkort moet de Twm weer verlengd worden, ik ben benieuwd.
Vandaar dat ik ook zeg dat het slim is om ervoor te zorgen dat je een goede wet hebt waar over nagedacht is zonder de druk van corona. Laat de kamers maar eens bedenken en zeggen wat ze echt wel/niet vinden kunnen om zo'n virus te bestrijden.
En laten we heel simpel zijn, zolang corona blijft zoals het nu is zal die wpg/twm helemaal niets doen. Die kunnen wel verlengd worden, maar blijven dan alsnog in de la liggen. We hebben nu al vaak genoeg gezien dat de maatregelen snel weer verdwijnen als het beter gaat.
[...]
De A-status is en was een grap. De Jonge heeft nooit de mogelijkheden gebruikt die een A-status aan hem gaf of hij ging wetten schrijven om mogelijkheden te krijgen die hij al had. Wat dat betreft had het net zo goed niet gehoeven. Onlangs verdedigde Kuipers de A-status omdat deze nodig is om het virus te kunnen volgen, waarop Omtzigt vroeg hoe zinvol dit nog was met een virus wat werkelijk overal aanwezig was.
Die plek op de A-lijst was, voordat Omicron kwam, zeker wel passend. Met Omicron is het inderdaad de vraag of het nog nodig is, maar aangezien we toch al een aantal mutaties hebben gehad, is er best wat voor te zeggen om nog even af te wachten of er nog een mutatie komt die wel voor problemen gaat zorgen.

[removed]

• franssie

franssie

Save the albatross

MarcoC schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:03:
[...]

Het percentage positief daalt ook, en de instroom in de ziekenhuizen is ook al 25% gedaald. Ik verwacht komende week een sterkere daling in de ziekenhuisbezetting. IC-bezetting is al bijna historisch laag (niet gestegen ondanks de carnavalspiek).
ik dacht dat ik en anderen zoiets ook een week of drie geleden schreven. Het daalt wel maar wel verdomde langzaam, zeker de bezettingen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MarcoC
  • Nu online
franssie schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 00:33:
[...]

ik dacht dat ik en anderen zoiets ook een week of drie geleden schreven. Het daalt wel maar wel verdomde langzaam, zeker de bezettingen.
Een week of drie geleden zaten we op een piek qua besmettingen. Ik kan weinig cohesie in je verhaal ontdekken. Wat wil je nou precies zeggen?

• franssie

franssie

Save the albatross

MarcoC schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 00:49:
[...]
Een week of drie geleden zaten we op een piek qua besmettingen. Ik kan weinig cohesie in je verhaal ontdekken. Wat wil je nou precies zeggen?
?
Lees je wat ik schreef?
Besmettingen =! bezetting
cohesie? kijk in de spiegel

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 01-04-2022 00:53 ]

• MarcoC
  • Nu online
franssie schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 00:52:
[...]

?
Lees je wat ik schreef?
Besmettingen =! bezetting
cohesie? kijk in de spiegel
Bezetting correleert zeer sterk met besmettingen, met een kleine vertraging.

• franssie

franssie

Save the albatross

MarcoC schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 01:00:
[...]

Bezetting correleert zeer sterk met besmettingen, met een kleine vertraging.
Dat zag ik eerder (meer dan drie weken geleden) ook maar nu niet. Maar met de 50/50% door en met covid vind ik de cijfers hoog blijven.
Dat de geteste (!) besmettingen dalen is evident. maar over dat getal, en 60+% - tsja hoeveel waarde kan je er aan hechten.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

thewizard2006 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 13:00:
[...]

Dus je stelt voor om alle bioscoopkaartjes, theater kaartjes, festival kaartjes maar ook kosten voor drank en voedsel gewoon minimaal x2 te doen in prijs zodat we in kunnen spelen op een situatie die 1x in de 100 jaar voor komt (wellicht salarissen dan ook maar korten van medewerkers).
Beetje in dezelfde strekking dat we de zorg exponentieel moeten uitbreiden zodat ze direct ten alle tijden kunnen inspelen op een pandemie. Dat dit het overgrote deel van de tijd niet relevant is wordt dan vergeten mede als de andere kant van de medaille?
Wellicht begrijp ik je verkeerd en heb je een andere oplossing die dit kan oplossen.
Ik snap dat je het zo aanvliegt. Ik heb ook geen kant-en-klare oplossing :'( Wat ik gewoon wilde aangeven is dat we in de wereld anders moeten omgaan met ons capitalistische systeem wat nu draait op uitbuiting en maximale winst boven alles, waarbij mensen als dingen behandeld worden.
Propvol/overvolle "constructies" is de enige manier om dit te bereiken, en ja ik snap de gedachte dat je niet in kunt spelen op een situatie die 1x 100 jaar voorkomt.

Waar ik steeds mee zit is, dat met onze levenshouding en het maar geen cent willen inleveren van comfort in combinatie met ons huidige kapitalistische systeem ervoor zorgt dat a) het milieu/klimaat/biodiversiteit naar de klote gaat (en dus onze resources) en b) mensen en dieren als dingen behandeld blijven worden.

Ik denk dat het inmiddels wel duidelijk is dat we extreem slecht voorbereid zijn op een pandemie, maar dat de kans dat dit vaker gaat voorkomen zoveel meer groter is dan we allemaal naively gedacht hadden, dat je denk ik niet meer kunt spreken van eens op de 100 jaar.
Ik ken het "dilemma" in het bedrijfsleven: moet je nou een volledig geo-redunant systeem opleveren voor die ene keer dat er een ramp plaatsvindt, want aanschaf is 1 ding, maintenance is een 2e, en kost veel operational expenses door alle jaren heen.
Maar een pandemie dien je niet op diezelfde, kapitalistische wijze te benaderen. We hebben het over mensenlevens, en dát bedoel ik met dat ons huidige systeem mensen behandelt als dingen.

Corona heeft gewoon bewezen dat het niet werkt dat we koste wat kost zonder veranderingen aan te brengen perse terug moeten naar het oude normaal, terwijl dat oude normaal ons juist tot hier gebracht heeft.
We zijn allen zo blij met Omikron, want minder ziekmakend etc, en nu kunnen we tijdelijk weer alles.....totdat een nieuwe gevaarlijkere variant komt of een nieuw virus als pandemie gaat komen.
En wat hebben we dan? Juist: exact hetzelfde: van lockdowns naar lockdowns, grote bedrijven die overeind gehouden worden door de overheid, en de ondernemers in ons land die in de media ruimhartig gecompenseerd lijken te worden, maar uiteindelijk via de belastingdienst toch weer alles moeten terug betalen (wat de media dus NIET vertelt) en dan herhalen we dus exact hetzelfde riedeltje.....Of we doen gewoon lekker het tegenovergestelde in onze borstklopping van "mensen zijn het zat": laat mensen maar sterven, want het is belangrijker dat we koste wat kost alles moeten kunnen blijven doen....who knows....

Dus mijns inziens hebben we (ook op wereldniveau) echt geen enkele les geleerd uit corona, behalve perse terug naar het oude willen zonder enige aanpassingen. Zorg wordt niet beter, IC's worden niet uitgebreid (want dat was nu ook niet altijd nodig en we kunnen altijd naar Duitsland), zorgpersoneel blijft op dezelfde manier uitgebuit worden omdat voor hen hun roeping belangrijker is en men dit weet...Van Afghanistan hebben we niks geleerd, van Syrië hebben we niks geleerd (behalve nog méér de hakken in het zand zetten en anti-buitenlandersbeleid blijven voeren), en nu is Rusland vs Oekraine aan de gang en ook dáár lijken we niks van te leren.
What's next? Een virus zoals corona maar dan met de ernst van Ebola gecombineerd met kernoorlogen tussen China en de VS met de EU ertussin gepancaked? Tropische stormen en overstromingen over west europa?

Nogmaals, ik heb ook geen kant en klare oplossing, noch zal die er komen, maar we maken ook echt werkelijk geen enkele stap in de goeie richting qua inrichting van ons kapitalistisch systeem, zodat bij een volgende pandemie de klappen op een andere manier opgevangen kunnen worden o.i.d.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Moi_in_actie

• zacht
  • Niet online
Kabinet wil bij coronauitbraak geen lockdown, GGD-test niet meer nodig - https://nos.nl/l/2423493

Presentatie langetermijnstrategie Covid-19 aanpak:
Oa zelftesten ipv PCR-testen per 11 april, zware inzet op openhouden scholen en kinderopvang, en vooral preventie.

[ Voor 10% gewijzigd door zacht op 01-04-2022 15:39 ]

• MarcoC
  • Nu online
Cijfers dalen mooi door. IC-bezetting het laatste sinds juli ongeveer :o .

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:42

Agent47

I always close my contracts.

zacht schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:37:
Kabinet wil bij coronauitbraak geen lockdown, GGD-test niet meer nodig - https://nos.nl/l/2423493

Oa zelftesten ipv PCR-testen per 11 april, zware inzet op openhouden scholen en kinderopvang, en vooral preventie.
GGD test niet meer nodig momenteel. Als het weer los gaat in ( zeg oktober?) dan gaat dat denk ik wel weer gebeuren als de 3G weer naar boven komt. Dan kan je mooi je QR code scoren.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• MarcoC
  • Nu online

Begrijpelijk, maar wel jammer dat we dan niet meer de dagelijkse cijfers kunnen bespreken ;w .

• zacht
  • Niet online
Agent47 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:40:
[...]

GGD test niet meer nodig momenteel. Als het weer los gaat in ( zeg oktober?) dan gaat dat denk ik wel weer gebeuren als de 3G weer naar boven komt. Dan kan je mooi je QR code scoren.
Ik als voorloper :P deed het al niet meer, ik had twee weken geleden een positieve zelftest en was drie dagen doodziek, dan voegt de GGD niets toe voor mij, ben ook niet gegaan. Kuipers wil wel dat de GGD weer snel kan opschalen als het nodig is. Dit najaar kan men laten zien dat men geleerd heeft van de afgelopen twee jaar, als het nodig mocht zijn.

• zacht
  • Niet online
MarcoC schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:40:
[...]

Begrijpelijk, maar wel jammer dat we dan niet meer de dagelijkse cijfers kunnen bespreken ;w .
Het is hier sowieso al een langere tijd een stuk rustiger, sinds de meeste maatregelen er af zijn.

• CMD-Snake
redwing schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 00:28:
Beschermen tegen een ziekte die er bijna voor gezorgd heeft dat de zorg onderuit ging. Iets wat ervoor gezorgd zou hebben dat de maatschappij gedwongen op slot zou gaan. De zorg is een heel belangrijke pijler en er ontstaan heel wat problemen als dat geen zekerheid meer is.
Tja, toen vonden we een nieuwe creatieve manier om de samenleving alsnog kapot te maken. Het werd er niet bepaald gezelliger op. Er is naar mijn menig iets te vaak voor gezondheid gekozen ten opzichte van al het andere.
En toch hebben we halverwege de corona-crisis mogen stemmen en is er massaal op de regerende partijen gestemd. Schijnbaar vind de meerderheid toch dat het toch wel goed is gedaan.
Ik zou dat niet willen zien als validering van het gevoerde beleid. Corona werd handig gebruikt om de politiek uit de verkiezingen te halen en zo het gebrek aan ideeën bij de middenpartijen te maskeren. Weet jij nog wie wat standpunt had? Hadden ze die überhaupt?
Vandaar dat ik ook zeg dat het slim is om ervoor te zorgen dat je een goede wet hebt waar over nagedacht is zonder de druk van corona. Laat de kamers maar eens bedenken en zeggen wat ze echt wel/niet vinden kunnen om zo'n virus te bestrijden.
En laten we heel simpel zijn, zolang corona blijft zoals het nu is zal die wpg/twm helemaal niets doen. Die kunnen wel verlengd worden, maar blijven dan alsnog in de la liggen. We hebben nu al vaak genoeg gezien dat de maatregelen snel weer verdwijnen als het beter gaat.
Wetten als de Twm moeten niet blijven bestaan in slapende vorm. De mogelijkheid om per decreet meteen vrijheden zo op te schorten mag simpelweg niet bestaan. Indien het nodig is gaan ze in het najaar maar weer het normale wetgevende proces in. Hopelijk heeft Kuipers nog het Word document van de Twm ergens bewaard, kan die het zo weer indienen.

Het probleem nu de aandacht verslapt is dat Kuipers zijn coalitie bulldozer weer kan starten om wetgeving door de Tweede Kamer te duwen. Er is eigenlijk weinig te vinden door het parlement, de coalitie kan alles fixen voor een minister. Alleen als de maatschappelijke opheft te groot wordt wordt er ingebonden. Ik zou liever dan nog zien dat dit soort ingrijpende wetgeving voortaan een 2/3 meerderheid vereist.
Die plek op de A-lijst was, voordat Omicron kwam, zeker wel passend. Met Omicron is het inderdaad de vraag of het nog nodig is, maar aangezien we toch al een aantal mutaties hebben gehad, is er best wat voor te zeggen om nog even af te wachten of er nog een mutatie komt die wel voor problemen gaat zorgen.
Wat is het nu van de A-status als die niet gebruikt wordt? Eind 2020 was die A-status zinloos. De Wuhan variant was op dat moment overal in Nederland. Het virus buitenhouden was allang geen optie meer.

• redwing
  • Nu online
CMD-Snake schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 15:49:
[...]
Tja, toen vonden we een nieuwe creatieve manier om de samenleving alsnog kapot te maken. Het werd er niet bepaald gezelliger op. Er is naar mijn menig iets te vaak voor gezondheid gekozen ten opzichte van al het andere.
Die mening komt vooral omdat we het onder controle hebben kunnen houden :P En dat is natuurlijk lastig te bewijzen, maar je kunt wel bedenken dat als de zorg het niet meer aankan de boel alsnog op slot gaat, al dan niet geforceerd. En dan is de impact vele malen groter als wat er nu is gedaan.
[...]
Ik zou dat niet willen zien als validering van het gevoerde beleid. Corona werd handig gebruikt om de politiek uit de verkiezingen te halen en zo het gebrek aan ideeën bij de middenpartijen te maskeren. Weet jij nog wie wat standpunt had? Hadden ze die überhaupt?
Is dat zonder corona ooit anders geweest dan? Maar hoe dan ook is er toen niet tegen maar juist voor de regering gestemd. Oftewel we vonden dat het prima ging.
[...]
Wetten als de Twm moeten niet blijven bestaan in slapende vorm. De mogelijkheid om per decreet meteen vrijheden zo op te schorten mag simpelweg niet bestaan. Indien het nodig is gaan ze in het najaar maar weer het normale wetgevende proces in. Hopelijk heeft Kuipers nog het Word document van de Twm ergens bewaard, kan die het zo weer indienen.
Punt is dat zo'n noodwet binnen een paar dagen weer terug is, zeker nu ze al een voorbeeld hebben. En dan kun je zeggen dat je geen wet wilt hebben die dat regelt, maar je moet je dan afvragen of je liever een wet hebt die goed doordacht is, of weer eenzelfde wet als we nu hebben gehad waarbij de controle ver te zoeken is?

Ik ben er voorstander van om nu eens de discussie goed te voeren, zonder dat er druk op staat. En leg dat dan eens goed vast. Want die mogelijkheid die je noemt is er dan niet, tenzij er echt een goede reden voor is. Sterker nog die mogelijkheid kun je dan veel beperkter maken dan wat er kan met zomaar een noodwet invoeren.
Het probleem nu de aandacht verslapt is dat Kuipers zijn coalitie bulldozer weer kan starten om wetgeving door de Tweede Kamer te duwen. Er is eigenlijk weinig te vinden door het parlement, de coalitie kan alles fixen voor een minister. Alleen als de maatschappelijke opheft te groot wordt wordt er ingebonden. Ik zou liever dan nog zien dat dit soort ingrijpende wetgeving voortaan een 2/3 meerderheid vereist.
Daar ben ik altijd al voorstander van. Die regeerakkoorden verkloten per direct waar je echt op hebt gestemd, dus ik zou liever zien dat iedere partij zijn standpunten aan zou houden en ook zo zou stemmen.
[...]
Wat is het nu van de A-status als die niet gebruikt wordt? Eind 2020 was die A-status zinloos. De Wuhan variant was op dat moment overal in Nederland. Het virus buitenhouden was allang geen optie meer.
Het nut is dat je meer informatie krijgt van waar het zit en hoe ver het verspreid is. Dat is een hele tijd nuttig geweest, alhoewel je je inderdaad af kunt vragen of je dat moet regelen via die A-lijst.

[removed]

• ijdod
Tsja. Regelgeving van te voren maken is niet goed, regels a la minuut verzinnen is niet goed. Als men wel gebruik had gemaakt van de A status heb ik niet de illusie dat het dan wel goed was geweest.

@redwing het probleem is dat je dan nog steeds handjeklap krijgt, maar dan nog onzichtbaarder dan met een regeeraccoord. Niet dat ik het probleem niet zie, daar niet van…

[ Voor 31% gewijzigd door ijdod op 01-04-2022 16:03 ]

• CMD-Snake
Corona-aanpak wordt zaak van de winkelier en de burger zelf

Minister Kuipers heeft vandaag schriftelijk aan de Tweede Kamer de lange termijn strategie rondom corona bekend gemaakt. Het uitgangspunt is dat de maatschappij en de middenstand zichzelf beperkingen moeten opleggen indien nodig, het kabinet wil dit in principe niet meer doen. De controversiële coronapassen blijven bestaan in de lange termijnstrategie, deze zullen als hulpmiddel aangeboden worden aan de middenstand aldus de minister. De minister vraagt aan de diverse sectoren in Nederland om plannen uit te werken hoe zij maatregelen gaan nemen als het virus weer opleeft.
redwing schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:00:
Die mening komt vooral omdat we het onder controle hebben kunnen houden :P En dat is natuurlijk lastig te bewijzen, maar je kunt wel bedenken dat als de zorg het niet meer aankan de boel alsnog op slot gaat, al dan niet geforceerd. En dan is de impact vele malen groter als wat er nu is gedaan.
Zweden had een laissez-faire houding rondom corona, daar zijn ze ook niet ten onder gegaan. Wat dat betreft lijken de Zweden het hoofd koel weten te houden, ik denk zelfs een van de weinig landen waar geen Willem Engel-achtige figuren zijn opgestaan.
Is dat zonder corona ooit anders geweest dan? Maar hoe dan ook is er toen niet tegen maar juist voor de regering gestemd. Oftewel we vonden dat het prima ging.
Stel nu dat je het beleid afkeurde, bij wie kon je terecht? Alleen Forum voor Democratie eigenlijk, dat zal voor genoeg mensen een brug te ver zijn geweest.
Punt is dat zo'n noodwet binnen een paar dagen weer terug is, zeker nu ze al een voorbeeld hebben. En dan kun je zeggen dat je geen wet wilt hebben die dat regelt, maar je moet je dan afvragen of je liever een wet hebt die goed doordacht is, of weer eenzelfde wet als we nu hebben gehad waarbij de controle ver te zoeken is?
Een van de conclusies uit de onderzoeken naar de toeslagenaffaire was dat de kwaliteit van de wetgeving al veel langer te wensen overliet. Het is niet een kwestie van hoge druk, het is een kwestie meer dat ministers alles kunnen indienen omdat de coalitie het wel regelt. Kritiek uit de eigen gelederen komt zelden voor en de criticus moet het vaak bekopen met dat hij of zij uit de partij wordt gewerkt.
Het nut is dat je meer informatie krijgt van waar het zit en hoe ver het verspreid is. Dat is een hele tijd nuttig geweest, alhoewel je je inderdaad af kunt vragen of je dat moet regelen via die A-lijst.
Die A-status met meldingsplicht en quarantaine mogelijkheden was alleen handig toen corona nog een exoot was. Als het overal is dan is A-status mosterd na de maaltijd.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:34

Wat een lachertje is deze "strategie". Er wordt met geen woord gerept over hoe men dan die lockdowns zou willen voorkomen. Gaan we dan toch weer naar 2G of 1G? Dan wordt het doorgeschoven naar de ondernemers in de samenleving maar vanuit bijvoorbeeld de horeca heb ik ook nog nooit één plan gehoord dat een lockdown had kunnen voorkomen.

De term "eigen verantwoordelijkheid" komt me overigens zo onderhand ook de strot uit. Als we nu iets geleerd hebben is dat bij een langdurige crisis de eigen verantwoordelijkheid helemaal niet werkt.

Het is weer het ouderwetse Rutte gelul waarbij beloftes gedaan worden die helemaal niet gemaakt kunnen worden en waarbij de concrete plannen die je dan zou moeten hebben weer op het bordje van anderen geflikkerd worden.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:38
D-e-n schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:38:
Er wordt met geen woord gerept over hoe men dan die lockdowns zou willen voorkomen.
Gewoon Corona benaderen als de griep, daar gaan elke winter ook veel mensen aan dood. Een griepprik voor kwetsbare groepen en verder het accepteren.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• brothermaynard
redwing schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 23:25:
[...]

Hoezo beperkt die bij voorbaat de grondrechten?
Ik geloof dat @CMD-Snake er wel een aantal genoemd heeft. Dat zelfs die mafklapper van een Engel nog bijna succesvol was met zijn rechtzaak tegen de avondklok toont aan hoe dun de lijn is die het kabinet is gegaan.
Er is een goede wet die regelt welke bevoegdheden er horen te zijn, en allerlei beperkingen op voorhand vastleggen want 'misschien is de volgende variant wel de vliegende tering' hoort niet in onze democratie. Nogmaals, als er maatregelen nodig gaan zijn, dan kan dat prima geregeld worden met goede wetten via 1e en 2e kamer, aangevuld met adviezen van de Raad van State en zn de rechter

Wat betreft de A-lijst lijk je toch niet goed op de hoogte. Bij een A-ziekte is het zo, dat bij VERMOEDEN van de betreffende ziekte, deze gemeld moet worden. Alle ziekten op de lijst behalve COVID zullen daarbij een zeer hoog stress gehalte opleveren op het CiB als een arts een gefundeerd vermoeden uitspreekt. Daar zijn dus ook uitgebreide mogelijkheden voor. ziekten op de B-lijst hoeven pas gemeld te worden binnen 24 uur na bevestiging (B1) of binnen 1 werkdag na bevestigende diagnostiek (B2)
Voor Covid/Sars-CoV-2 is dat echt niet meer het geval. Dat het in het begin op de lijst kwam als A-ziekte kan vrijwel iedereen begrijpen, maar nu is daar echt geen sprake meer van een risico wat een plek naast ebola, polio of MERS rechtvaardigt. Zelfs de meest besmettelijke ziekte die we kennen (mazelen, mortaliteit inmiddels groter dan die van covid. 3:1000 besmette mensen gaat daaraan ten onder!) is 'slechts' B2.
Het handhaven van de tijdelijke wet, optuigen van nieuwe wetten voor deze infectieziekte en het handhaven van de a-status is een beetje van een gelijk nivo als we een avondklok zouden invoeren voor het geval putin ons morgen zou binnenvallen. Kan gebeuren in theorie, but it aint gonna happen

• redwing
  • Nu online
hoevenpe schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:46:
[...]

Gewoon Corona benaderen als de griep, daar gaan elke winter ook veel mensen aan dood. Een griepprik voor kwetsbare groepen en verder het accepteren.
Alleen jammer dat dat niet zo goed werkt als we een versie krijgen die weer dodelijker is. Zoals het virus nu is werkt dit natuurlijk wel, maar daarvoor heb je weer geen wetten nodig.

[removed]

• D-e-n
[...]

Herinner je je de delta variant nog? Beschouwen als griep kan met de huidige variant maar dat was met de eerste twee varianten niet mogelijk geweest. Dan hadden we files gehad voor de ziekenhuizen.

Zouden we ons juist niet op het ergste voorbereiden? "Better safe then sorry" zou je zeggen. Maar de gemiddelde Nederlander en dus ook haar kabinetten heeft het geheugen van een goudvis kennelijk.

Ps.
Ik word dus echt kwaad als ik zo'n kabinet bezig zie. Zoveel stupiditeit bestaat toch niet? Ik kan er met mijn pet niet bij.

[ Voor 9% gewijzigd door D-e-n op 01-04-2022 16:54 ]

• redwing
  • Nu online
brothermaynard schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:49:
[...]

Ik geloof dat @CMD-Snake er wel een aantal geloof ik.
Hij noemt er wel een aantal, maar dat zegt nog niet dat het ook gebeurt. Zeker omdat het hier om verschillende dingen die haaks op elkaar staan. Je wilt ten slotte een virus niet ongeremt rond laten gaan, maar je wil ook niet mensen teveel beperken. Zeker als je de rest van mijn post leest zie je dat het grootste probleem is dat zonder die beperkingen we alsnog veel beperkingen zouden krijgen zodra de zorg om zou vallen. Alleen is het dan geen keuze meer.
Dat zelfs die mafklapper van een Engel nog bijna succesvol was met zijn rechtzaak tegen de avondklok toont aan hoe dun de lijn is die het kabinet is gegaan.
Dan moet je wel kijken waarop die bijna gewonnen was. Dat was niet vanwege de maatregel zelf, maar de manier waarop die was ingevoerd.
Er is een goede wet die regelt welke bevoegdheden er horen te zijn, en allerlei beperkingen op voorhand vastleggen want 'misschien is de volgende variant wel de vliegende tering' hoort niet in onze democratie. Nogmaals, als er maatregelen nodig gaan zijn, dan kan dat prima geregeld worden met goede wetten via 1e en 2e kamer, aangevuld met adviezen van de Raad van State en zn de rechter
Alleen heb je daar geen tijd voor mocht er een nieuwe variant of nieuw virus komen. Dan heb je geen tijd om eerst een maand te debateren om er dan achter te komen dat je wederom veel te laat gereageerd hebt.

[removed]

• brothermaynard
[...]

Dan wordt het doorgeschoven naar de ondernemers in de samenleving maar vanuit bijvoorbeeld de horeca heb ik ook nog nooit één plan gehoord dat een lockdown had kunnen voorkomen.
De 'lockdown' is nooit een bestaande publieks-gezondheidskundige maatregel geweest, totdat de chinezen in januari 2020 heel Wuhan hebben dichtgespijkerd. en zelfs dat is maar weinig effectief gebleken. Ik zou graag een goede analyse zien die van de werkelijkheid uit gaat die aantoont of een 'lockdown' echt een dergelijke besmettingengolf kan voorkomen, of dat we toch met andere maatregelen het moeten doen.

En dan doel ik dus niet op de epidemische curve leggen over het broddelwerk wat het RIVM in zijn presentaties heeft gestopt om het beleid te sturen om het effect van maatregelen te 'tonen'

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

D-e-n schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:50:
[...]

Herinner je je de delta variant nog? Beschouwen als griep kan met de huidige variant maar dat was met de eerste twee varianten niet mogelijk geweest. Dan hadden we files gehad voor de ziekenhuizen.

Zouden we ons juist niet op het ergste voorbereiden? "Better safe then sorry" zou je zeggen. Maar de gemiddelde Nederlander en dus ook haar kabinetten heeft het geheugen van een goudvis kennelijk.

Ps.
Ik word dus echt kwaad als ik zo'n kabinet bezig zie. Zoveel stupiditeit bestaat toch niet? Ik kan er met mijn pet niet bij.
Met hun geheugen is helemaal niks mis mee. Ze weten het allemaal, maar ze zitten nog steeds met de hakken-in-het-zand-protest, want zoals ik al zei: alles moet en zal perse koste wat kost terug naar normaal zonder iéts van erkenning van de échte problematiek te doen.
Het is geen kwestie van naiviteit of onwetendheid, het is een kwestie van niet-willen ;)

• redwing
  • Nu online
CMD-Snake schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:12:
[...]
Zweden had een laissez-faire houding rondom corona, daar zijn ze ook niet ten onder gegaan. Wat dat betreft lijken de Zweden het hoofd koel weten te houden, ik denk zelfs een van de weinig landen waar geen Willem Engel-achtige figuren zijn opgestaan.
Daar hebben ze ook heel wat maatregelen gehad, alleen zijn die eerder opgeheven. Dat is niet zo raar, want je kunt het daar wel vergelijken met de bevolkingsdichtheid in de gebieden waar we hier ook relatief weinig last van corona hebben gehad.
[...]
Stel nu dat je het beleid afkeurde, bij wie kon je terecht? Alleen Forum voor Democratie eigenlijk, dat zal voor genoeg mensen een brug te ver zijn geweest.
Iig stem je dan zeker niet op de regerende partijen die momenteel het beleid aan het bepalen zijn.

[removed]

• D-e-n
brothermaynard schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:55:
[...]

Ik zou graag een goede analyse zien die van de werkelijkheid uit gaat die aantoont of een 'lockdown' echt een dergelijke besmettingengolf kan voorkomen, of dat we toch met andere maatregelen het moeten doen.
Zullen we het fakenews en de desinformatie even laten voor het was? De lockdowns hebben overduidelijk een positief effect gehad. Door de lockdowns is sowieso code zwart voorkomen.

• ijdod
@brothermaynard dat is hooguit een definitiekwestie. Vergaande beperkende maatregelen tegen epidemieën zijn al zo oud als de weg naar Rome. Samenscholingsverboden, quarantaine, reisverboden, verlichte sluiting van niet essentiele zaken, enzovoorts.

[ Voor 14% gewijzigd door ijdod op 01-04-2022 17:13 ]

• brothermaynard
D-e-n schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:02:
[...]

Zullen we het fakenews en de desinformatie even laten voor het was? De lockdowns hebben overduidelijk een positief effect gehad. Door de lockdowns is sowieso code zwart voorkomen.
Leg me even uit waar in mijn post enige desinformatie of fakenews zit als je me daarvan beschuldigt? Ik geef nergens aan dat de lockdowns niets hebben bijgedragen, maar ik zou graag een gedegen analyse van het effect zien, wat dan inclusief alle andere negatieve effecten is. En we mogen het toch eens zijn dat de '160k bemsettingen/dg zonder avondklok' of 5k ic patienten zonder lockdown in dec 2021 ' scenarios nou niet bepaald de beste wetenschappelijke producties van Wallinga CS zijn gebleken.
Lockdowns hebben ook veel schade veroorzaakt (suicides, eenzaamheid, psychische stoornissen, kinder en partnermishandeling, armoede, etc). Tenminste N=1 van mijn patienten is rechtstreeks door de eenzaamheid in een suicide gedreven (en verscheidene anderen zijn aardig beschadigd op psychisch vlak...).

Cijfermatig had @t_captain een redelijke onderbouwing waarom de lockdown van november 2021 wrsch NIET veel heeft bijgedragen om maar een voorbeeld te noemen (die had eerder gemoeten, ALS je een lockdown zou doen).

Zonder een goede analyse lijkt het me hoe dan ook niet wenselijk dat er enige nieuwe maatregel bij wet wordt vastgelegd. Zeker nu na 2 jaar covid het gevaar van 'beleidsblindheid' om de hoek komt kijken

[ Voor 42% gewijzigd door brothermaynard op 01-04-2022 17:39 ]

• brothermaynard
ijdod schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:11:
@brothermaynard dat is hooguit een definitiekwestie. Vergaande beperkende maatregelen tegen epidemieën zijn al zo oud als de weg naar Rome. Samenscholingsverboden, quarantaine, reisverboden, verlichte sluiting van niet essentiele zaken, enzovoorts.
Dat iets zo oud is als de weg naar rome maakt het niet per definitie goed of effectief toch?
De volgorde zou wat mij betreft moeten zijn:
1. tijdelijke wet intrekken/niet opnieuw verlengen
2. Covid van de A lijst naar hooguit B2 of wellicht C
3. analyse van de effecten van de maatregelen door onafhankelijk onderzoek
4. Debat over het rapport
5. debat over wenselijkheid vastleggen van eventueel effectieve maatregelen in een nieuwe wet met bijbehorende procedures
(of niet vastleggen, maar alleen vast stellen over welke maatregelen een kamerdebat en spoedwetgeving gedaan kan worden in een toekomstige situatie)
en etv 6 toetsing aan het juridische kader door de daartoe bestaande gremia

• ijdod
@brothermaynard ik reageerde op je uitspraak dat lockdown een nieuw fenomeen zou zijn.

• D-e-n
brothermaynard schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 17:31:
[...]

maar ik zou graag een gedegen analyse van het effect zien,
Het effect was dat de ziekenhuizen niet overliepen. Dat is ook gebleken uit de cijfers. Na een lockdown daalden de besmettingen daarna de ziekenhuisopnamen.
wat dan inclusief alle andere negatieve effecten is.
Daar heb je niks aan zolang je geen gedegen plan hebt bovenstaande op te lossen. Want je kunt urenlang lullen over allerlei schadelijke bijeffecten van lockdowns , die er uiteraard zijn, maar je zult toch allereerst moeten voorkomen dat er niet meer patiënten zijn dan plekken in het ziekenhuis.

Als het huis in brand staat moet je blussen maar er is nog geen begin van een idee omdat de volgende keer aan te pakken zonder nevenschade te veroorzaken.
Cijfermatig had @t_captain een redelijke onderbouwing waarom de lockdown van november 2021 wrsch NIET veel heeft bijgedragen om maar een voorbeeld te noemen (die had eerder gemoeten, ALS je een lockdown zou doen).
Je herstelt jezelf al deels: die had dus eerder gemoeten. Het kabinet was namelijk ook vaak veel te laat. Nederland was kampioen verkeerde timing.
Zonder een goede analyse lijkt het me hoe dan ook niet wenselijk dat er enige nieuwe maatregel bij wet wordt vastgelegd. Zeker nu na 2 jaar covid het gevaar van 'beleidsblindheid' om de hoek komt kijken
Zonder nieuw plan hebben we straks gewoon weer lockdowns. Ik voorspel het vast maar want plannen hebben ze dus blijkbaar niet.

[ Voor 10% gewijzigd door D-e-n op 01-04-2022 18:00 ]

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23:07

NMH

Moderator General Chat
Je weet dat er nu nog steeds zo'n 100 mensen op de IC liggen? Dat is niet eens zo ver onder de grens waar er weer zorg moet worden afgeschaald. En dat is met de huidige milde Omikron-variant. Er is geen enkele garantie dat de volgende variant (en die komt er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) ook zo mild is en/of vatbaar voor de vaccins. Dus er is absoluut geen garantie dat we in de herfst niet weer in het nauw komen. "Gewoon benaderen als griep" klinkt lekker, maar dat wil niet zeggen dat het ook kan.
Wat een lachertje is deze "strategie". Er wordt met geen woord gerept over hoe men dan die lockdowns zou willen voorkomen.
Dit dus. Er is amper een onderbouwing waarom we het nu zonder maatregelen van overheidswege afkunnen waar dat de afgelopen twee jaar wel het geval was. Dat ze het niet willen uitsluiten zegt eigenlijk al genoeg.
D-e-n schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 16:50:

Ps.
En dit. Maar dat is de modus operandi van Rutte; kop in het zand, zo lang mogelijk nietsdoen (en daarna zo weinig mogelijk) en hopen dat het overwaait. Gebeurt ook in het stikstofdossier, het toeslagenschandaal, de bevingsschade in Groningen. Om gek van te worden.
Pagina: 1 ... 54 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.