Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:40

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dennis schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 00:14:
Inderdaad, beetje machtsvertoon dit. Als ze hem inderdaad hadden opgeroepen was hij waarschijnlijk ook gewoon gekomen. En dan handboeien om is ook zoiets... misschien is hij een beetje gek soms, maar geloof niet dat het iemand is die ook daadwerkelijk fysiek geweld gaat toepassen.
Ik vraag het mij af. Grote kans dat hij er een hele show van aandacht omheen gebouwd zou hebben. Wellicht een massale optocht waar hij zich als martelaar overgeeft. Aangezien de aanklachten over opruiing gaan wil je hem de kans tot nog meer opruiing natuurlijk ontnemen.

Wat het boeien betreft, is dat niet gewoon standaard procedure?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:42
Gonadan schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 09:06:
Ik vraag het mij af. Grote kans dat hij er een hele show van aandacht omheen gebouwd zou hebben. Wellicht een massale optocht waar hij zich als martelaar overgeeft. Aangezien de aanklachten over opruiing gaan wil je hem de kans tot nog meer opruiing natuurlijk ontnemen.
Dat zou inderdaad best wel eens kunnen.
Wat het boeien betreft, is dat niet gewoon standaard procedure?
Ik zie vaak genoeg in de filmpjes van Jan Willem van de politie verdachten die ongeboeid in de auto gaan.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Gonadan schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 09:06:
Grote kans dat hij er een hele show van aandacht omheen gebouwd zou hebben. Wellicht een massale optocht waar hij zich als martelaar overgeeft. Aangezien de aanklachten over opruiing gaan wil je hem de kans tot nog meer opruiing natuurlijk ontnemen.
Dat gebeurt nog toch wel, zijn volgers hadden al aangekondigd dat ze gingen demonstreren bij het politiebureau waar hij vast zit. Een circus was niet te vermijden geweest.

Wat is opruiing precies – en waarom word je er niet snel voor veroordeeld?

In dit artikel schetst een hoogleraar strafrecht de moeilijke situatie om iemand te vervolgen voor opruiing.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:42

Agent47

I always close my contracts.

BOEM uitstroom

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Drum
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• Agent47

Agent47

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:50
Na twee vaccinaties en een booster dacht ik dat ik de dans wel had ontsprongen: vorige week had mijn vriendin corona. Elke dag getest en niets aan de hand. Heb afgelopen week nog flink gesport en dat ging prima.

Tot ik donderdag ineens wat last kreeg van keelpijn. Dacht eerst aan hooikoorts, want vorige week had ik ook af en toe last van mijn keel. Tot het erger werd.
Inmiddels een positieve PCR uitslag binnen. Geen ontkomen meer aan dus.
Gelukkig milde klachten: met name watten in mijn hoofd en dus een zere keel.

• Drum
  • Niet online

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

MartijnMartijn schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:00:
Na twee vaccinaties en een booster dacht ik dat ik de dans wel had ontsprongen: vorige week had mijn vriendin corona. Elke dag getest en niets aan de hand. Heb afgelopen week nog flink gesport en dat ging prima.

Tot ik donderdag ineens wat last kreeg van keelpijn. Dacht eerst aan hooikoorts, want vorige week had ik ook af en toe last van mijn keel. Tot het erger werd.
Maakt dat nog (veel) uit, of je corona krijgt met booster, 2 vaccinaties, 1 of geen? Zijn daar wat up-to-date cijfers van? In mijn omgeving krijgt praktisch iedereen het, geboosterd of ongevaccineerd. Tussen de kleine hoeveelheid vrienden en familie die nog geen corona hebben gehad, zitten geboosterden en ongevaccineerden. Kan erop kleine schaal geen verschil in ontdekken in het krijgen ervan.

Het enige verschil wat ik zie is dat familie/vrienden die niet al te gezond leven het ernstiger krijgen dan degenen die gezond leven/eten. Dat lijkt zo (op kleine schaal) meer uit te maken dan of ze nu wel of geen vaccinatie hebben, alhoewel het geen 1 op 1 is bij iedereen. En 't blijft voor iedereen in mijn familie/vriendenkring behapbaar, dat scheelt :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TerraGuy schreef op zondag 20 maart 2022 @ 17:45:
[...]
Het enige verschil wat ik zie is dat familie/vrienden die niet al te gezond leven het ernstiger krijgen dan degenen die gezond leven/eten. Dat lijkt zo (op kleine schaal) meer uit te maken dan of ze nu wel of geen vaccinatie hebben, alhoewel het geen 1 op 1 is bij iedereen. En 't blijft voor iedereen in mijn familie/vriendenkring behapbaar, dat scheelt :)
Het blijven allemaal n=1 verhalen, zo ook de gezonde sport fanaat die ik ken die met 34 jaar de IC gehaald heeft door covid.

(Niet gevaccineerd, want dat vaccineren was onzin)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 20-03-2022 18:05 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:36
Hoe staan we ervoor @t_captain
Benieuwd naar jou mening

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• TerraGuy

TerraGuy

YakuzA schreef op zondag 20 maart 2022 @ 18:03:
[...]

Het blijven allemaal n=1 verhalen, zo ook de gezonde sport fanaat die ik ken die met 34 jaar de IC gehaald heeft door covid.

(Niet gevaccineerd, want dat vaccineren was onzin)
Enige hints zijn er wel, bijv deze observationele studie mbt eetgewoonten en ernst van verloop. Komt wel overeen met wat ik zie dan. Geen garantie maar dat heb je nergens mee :)

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
MartijnMartijn schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:00:

Niks persoonlijks maar denkt men echt zo? Dat je met vaccineren geen corona krijgt? Dat je de "dans" kan ontspringen?
Dat zou in ieder geval verklaren waarom gezonde mensen nog steeds een booster halen bijv.

Succes met je herstel, vooral keelpijn kan vervelend zijn 👍🏻

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:50
@TerraGuy @monaldo Nee dat heb ik verkeerd geformuleerd: ik had niet de illusie dat ik met een vaccinatie geen corona zou kunnen krijgen.
Maar omdat ik de regels zoveel mogelijk probeerde na te leven, behalve toen mijn vriendin Corona kreeg, had ik het gevoel dat ik wellicht al een heel milde variant veel eerder had opgelopen. Aangezien we niet gescheiden hebben geleefd en ik negatief bleef testen.

Daarmee doelde ik op ‘de dans ontsprongen’.
Ik verwacht dat niemand er aan ontkomt:).

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-11 07:38

Kluus

Gang is alles

monaldo schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:09:
[...]

Niks persoonlijks maar denkt men echt zo? Dat je met vaccineren geen corona krijgt? Dat je de "dans" kan ontspringen?
Dat zou in ieder geval verklaren waarom gezonde mensen nog steeds een booster halen bijv.

Succes met je herstel, vooral keelpijn kan vervelend zijn 👍🏻
Gezonde mensen halen nog steeds een booster, om misschien wat minder/korter last te hebben wanneer ze wel een infectie krijgen.

Ik zit er ook niet per se om te springen hoor maar als ik er weer een krijg aangeboden zou ik hem, beetje afhankelijk van de situatie tzt zo weer laten zetten, ik heb daar geen problemen mee. Van dat prikje heb ik minder last gehad dan mijn huidige covid infectie, die overigens ook uiterst mild te noemen is.

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:55
TerraGuy schreef op zondag 20 maart 2022 @ 17:45:
[...]

Maakt dat nog (veel) uit, of je corona krijgt met booster, 2 vaccinaties, 1 of geen? Zijn daar wat up-to-date cijfers van? In mijn omgeving krijgt praktisch iedereen het, geboosterd of ongevaccineerd. Tussen de kleine hoeveelheid vrienden en familie die nog geen corona hebben gehad, zitten geboosterden en ongevaccineerden. Kan erop kleine schaal geen verschil in ontdekken in het krijgen ervan.

https://www.rivm.nl/sites...s_20220315_1154_final.pdf

Op pagina 29 van het wekelijkse overzicht staan die cijfers. Het is een steekproef die volgens het RIVM representatief is, wel alleen met mensen van 12 jaar en ouder erin.

Door alle mixen in leeftijd en vaccinatiegraad zou je eigenlijk een uitgebreidere dataset willen, maar samengevat kan je wel zeggen dat vaccinaties niet werken tegen het voorkomen van een positieve test. Tegen ernstig ziekteverloop (ziekenhuisopnames) zien we nog steeds werking.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:58
monaldo schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:09:
Dat is toch wel de versimpelde uitleg, dacht ik zo? Met vaccineren train je je immuunsysteem, leer je het wat corona is zodat je immuunsysteem meteen kan ingrijpen als je een corona-virus binnen krijgt. Dus ja, ik had ook het idee dat je met vaccinatie een hele grote kans zou hebben geen corona op te lopen.

Maar ook hier, sinds afgelopen zaterdag, snotteren, lichte koorts, zelftest positief, GGD-test positief - dus ook ik 'doe mee'. :(

En dan ga ik er vooralsnog maar van uit dat de vaccinatie niet heeft geholpen met geen-corona-oplopen (of misschien eerder wel, maar dit weekend niet) maar gaat het wel zorgen voor wat milde klachten.

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13-11 13:20
Dat blijkt inderdaad (zeker met omicron) de grootste winst, niet zozeer het voorkomen van corona, maar je lichaam weet (beter) hoe ermee om te gaan en het leidt dus tot minder heftige klachten. Tel daarbij op dat omicron sowieso al milder is en we kunnen als land weer geheel open terwijl we enorme besmettingscijfers hebben. Niet verkeerd :)

• monaldo
Sovieto schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:22:
[...]

Door alle mixen in leeftijd en vaccinatiegraad zou je eigenlijk een uitgebreidere dataset willen, maar samengevat kan je wel zeggen dat vaccinaties niet werken tegen het voorkomen van een positieve test. Tegen de ernst van het ziekteverloop zien we nog steeds werking.
Waar zie je dit precies? Volgens mij is het helemaal niet duidelijk dat het de ernst van het ziekteverloop verkleint, alleen de kans op zeer ernstige klachten of ziekenhuisopname wordt verkleind. Maar miss heb ik de data omtrent ziekteverloop gemist.

• monaldo
ParaDroid2 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:20:
Dat blijkt inderdaad (zeker met omicron) de grootste winst, niet zozeer het voorkomen van corona, maar je lichaam weet (beter) hoe ermee om te gaan en het leidt dus tot minder heftige klachten. Tel daarbij op dat omicron sowieso al milder is en we kunnen als land weer geheel open terwijl we enorme besmettingscijfers hebben. Niet verkeerd :)
Is hier data over? Ben vooral benieuwd, ik merk in mijn omgeving geen verschil. Behalve dat men de "illusie" heeft, gelukkig was ik gevaccineerd want anders....

• monaldo
Kluus schreef op maandag 21 maart 2022 @ 08:56:
[...]

Gezonde mensen halen nog steeds een booster, om misschien wat minder/korter last te hebben wanneer ze wel een infectie krijgen.

Ik zit er ook niet per se om te springen hoor maar als ik er weer een krijg aangeboden zou ik hem, beetje afhankelijk van de situatie tzt zo weer laten zetten, ik heb daar geen problemen mee. Van dat prikje heb ik minder last gehad dan mijn huidige covid infectie, die overigens ook uiterst mild te noemen is.
De vraag is dus of de mildheid iets met wel of niet vaccineren te maken heeft.

• ParaDroid2
Het is ontzettend duidelijk en in talloze onderzoeken aangetoond dat ook bij omicron vaccineren helpt/heeft geholpen om voor een milder ziekteverloop te zorgen (zie bijvoorbeeld https://www.imperial.ac.u...port-50-severity-omicron/, uit de FAQ). Het is dan inderdaad niet aan te tonen op individueel niveau dat het zonder vaccinatie niet mild zou zijn geweest, maar het is wel statistisch waarschijnlijk.

Dit zie je dan nu ook in China gebeuren, waar nu enorme problemen lijken te ontstaan, mede ook omdat ze niet/met minder effectieve vaccinaties hebben gewerkt.

Edit: het gaat dan voornamelijk over ziekenhuisopnames, waar de grootste winst zit (zowel op individueel niveau als voor de maatschappij, want minder drukke ziekenhuizen en dus ruimte om meer/alles los te laten). Op milde infecties lijkt het inderdaad wat minder effect te hebben.

[ Voor 18% gewijzigd door ParaDroid2 op 21-03-2022 11:05 ]

• Sovieto
monaldo schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:55:
[...]

Waar zie je dit precies? Volgens mij is het helemaal niet duidelijk dat het de ernst van het ziekteverloop verkleint, alleen de kans op zeer ernstige klachten of ziekenhuisopname wordt verkleind. Maar miss heb ik de data omtrent ziekteverloop gemist.
Ik pas mijn post aan. Het verkleint in ieder geval de kans tegen ziekenhuisopname

• monaldo
ParaDroid2 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:03:
Het is ontzettend duidelijk en in talloze onderzoeken aangetoond dat ook bij omicron vaccineren helpt/heeft geholpen om voor een milder ziekteverloop te zorgen (zie bijvoorbeeld https://www.imperial.ac.u...port-50-severity-omicron/, uit de FAQ). Het is dan inderdaad niet aan te tonen op individueel niveau dat het zonder vaccinatie niet mild zou zijn geweest, maar het is wel statistisch waarschijnlijk.

Dit zie je dan nu ook in China gebeuren, waar nu enorme problemen lijken te ontstaan, mede ook omdat ze niet/met minder effectieve vaccinaties hebben gewerkt.

Edit: het gaat dan voornamelijk over ziekenhuisopnames, waar de grootste winst zit (zowel op individueel niveau als voor de maatschappij, want minder drukke ziekenhuizen en dus ruimte om meer/alles los te laten). Op milde infecties lijkt het inderdaad wat minder effect te hebben.
Dit is wat ik lees in jouw link:
Given the limited samples sizes to date, we caution about over-interpreting these trends, but they are compatible with previous findings that while protection afforded against mild infection from AZ was substantially reduced with the emergency of Delta, protection against more severe outcomes was sustained (2,3).

Dit lijkt toch niet jouw verhaal te ondersteunen?

• Kluus

Kluus

Gang is alles

monaldo schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:57:
[...]

De vraag is dus of de mildheid iets met wel of niet vaccineren te maken heeft.
Dat weet ik natuurlijk niet, misschien maar misschien ook niet, zie ook de post hierboven van @ParaDroid2.

Een andere reden om die booster te halen als gezond persoon is omdat je van te voren niet weet of je milde klachten gaat krijgen of dat je toch tot die zeer kleine groep pechvogels behoort en ja, die kans is minuscuul klein en op individueel niveau uit te vlakken maar over het grote geheel kan het alsnog voor problemen in de zorg zorgen. Dit argument is echter al zo vaak herhaalt dat ik niet verwacht dat dit iemand die nu nog "tegen" is gaat overtuigen.

Edit: en ik ben ook geen voorstander van dwang en drang, maar op macro niveau begrijp ik het wel en ook dat ze de middelen nog even achter de hand willen houden. Ik hoop en verwacht dat het met omicron (en vervolg mutaties) gewoon niet nodig gaat zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 21-03-2022 11:26 ]

• ParaDroid2
monaldo schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:20:
[...]

Dit is wat ik lees in jouw link:
Given the limited samples sizes to date, we caution about over-interpreting these trends, but they are compatible with previous findings that while protection afforded against mild infection from AZ was substantially reduced with the emergency of Delta, protection against more severe outcomes was sustained (2,3).

Dit lijkt toch niet jouw verhaal te ondersteunen?
Juist wel, het gaat om de laatste zin. Bescherming tegen ernstige ziekte is dus wel op peil gebleven. Daarom ook mijn aanpassing over het mildere deel.
Tevens gaat dat over AZ, waar ook aangegeven wordt dat Moderna en Pfizer sowieso betere bescherming bieden.

Edit: in de zin daarna wordt ook aangegeven dat Moderna en Pfizer beter beschermen tegen infectie dan AZ: "We emphasise that these are estimates which condition upon infection; net vaccine effectiveness against hospital attendance may not vary between the vaccines, given that PF/MD maintain higher effectiveness against symptomatic infection with Omicron than AZ (4)." Vaccineren helpt dus wel wat tegen infectie.

[ Voor 21% gewijzigd door ParaDroid2 op 21-03-2022 11:28 ]

• monaldo
ParaDroid2 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:24:
[...]

Juist wel, het gaat om de laatste zin. Bescherming tegen ernstige ziekte is dus wel op peil gebleven. Daarom ook mijn aanpassing over het mildere deel.
Tevens gaat dat over AZ, waar ook aangegeven wordt dat Moderna en Pfizer sowieso betere bescherming bieden.
Je aanpassing kwam later idd, de vraag is juist wat het doet tegen mildere klachten. Daar is volgens mij nog niks over te zeggen. Dus wanneer men zegt, ik heb milde klachten te danken aan vaccinatie dan is dat subjectief.

• monaldo
Kluus schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:22:
[...]

Dat weet ik natuurlijk niet, misschien maar misschien ook niet, zie ook de post hierboven van @ParaDroid2.

Een andere reden om die booster te halen als gezond persoon is omdat je van te voren niet weet of je milde klachten gaat krijgen of dat je toch tot die zeer kleine groep pechvogels behoort en ja, die kans is minuscuul klein en op individueel niveau uit te vlakken maar over het grote geheel kan het alsnog voor problemen in de zorg zorgen. Dit argument is echter al zo vaak herhaalt dat ik niet verwacht dat dit iemand die nu nog "tegen" is gaat overtuigen.

Edit: en ik ben ook geen voorstander van dwang en drang, maar op macro niveau begrijp ik het wel en ook dat ze de middelen nog even achter de hand willen houden. Ik hoop en verwacht dat het met omicron (en vervolg mutaties) gewoon niet nodig gaat zijn.
We hoeven de discussie idd niet te herhalen, dacht alleen dat inmiddels wel overduidelijk was dat het schieten met hagel is/was, ipv gericht kwetsbaren helpen. We zullen het zien, nu vooral genieten en in de winter wordt het nog spannend.

• ParaDroid2
Het zal er iig voor zorgen dat er mensen zijn die in plaats van ziekenhuisopname naar milde klachten (of minder zijn gegaan), daar zit de netto winst en dat was uiteindelijk ook het doel van vaccinatie: de druk op ziekenhuizen verlichten. Daar zijn ze dus heel effectief in. Zeker i.c.m. omicron zorgt dat voor huidige rooskleurige situatie.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

monaldo schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:28:
[...]

We hoeven de discussie idd niet te herhalen, dacht alleen dat inmiddels wel overduidelijk was dat het schieten met hagel is/was, ipv gericht kwetsbaren helpen. We zullen het zien, nu vooral genieten en in de winter wordt het nog spannend.
Ik ben het er mee eens dat het met hagel schieten is, maar gericht kwetsbaren helpen is gewoon lastig omdat je daarmee niet de hele lading dekt. Er zijn alsnog pechvogels die inderdaad maar een minuscuul percentage zijn maar over de hele samenleving gaat het alsnog over relatief veel personen die alsnog hulp nodig hebben. Daarnaast blijkt niet iedereen in staat zijn eigen gezondheid (of gebrek daar aan) in te schatten, zie ik ook in mijn omgeving.

Edit: Maar dit is inderdaad een pre-omicron verhaal, vandaar ook dat je ziet dat alles nu los gelaten wordt toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 21-03-2022 11:37 ]

• ParaDroid2
monaldo schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:28:
[...]

Voorheen was het wel nuttig, in de huidige situatie heeft het inderdaad niet zoveel zin meer om iedereen een booster aan te bieden (hoewel ik denk dat het in het najaar wel nuttig kan zijn voor risicogroepen). Dat komt natuurlijk ook omdat we al een hoge vaccinatiegraad hebben bereikt ;)

• TerraGuy

TerraGuy

Ik kwam dit artikel tegen: 9x minder kans op overlijden en 14x minder kans op ernstig verloop als de vitamine D-status in de voorgaande 2 jaar normaal/hoog was, vergeleken met mensen die in die 2 jaar een lage status hadden:
Israeli study offers strongest proof yet of vitamin D’s power to fight COVID

Dror’s team delved deeper into the data, examining each of its patients’ vitamin D levels over the two-year stretch before coronavirus infection. They found that the strong correlation between sufficient vitamin D levels and ability to fight the coronavirus still held, and the level of increased danger in their preliminary findings remained almost identical.

“We checked a range of timeframes, and found that wherever you look over the two years before infection, the correlation between vitamin D and disease severity is extremely strong,” Dror said.
“People should learn from this that studies pointing to the importance of taking vitamin D are very reliable, and aren’t based on skewed data,” he said. “And it emphasizes the value of everyone taking a vitamin D supplement during the pandemic, which, consumed in sensible amounts in accordance with official advice, doesn’t have any downside.”

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:55
merlin1201 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 18:42:
Hoe staan we ervoor @t_captain
Benieuwd naar jou mening
Mijn voorspelling van 1 week geleden:
t_captain schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:17:
Positieve tests (weekdag gecorrigeerd) is gezakt van 53k naar 49k. Daling zet onverminderd door. Meest recente schatting R-waarde: 0.77 op infectiedatum 5 maart. Het is te verwachten dat we binnen een week op het pre-carnaval niveau terugzijn.
Het "pre carnaval niveau" was ongeveer 35.000 positieve tests gemiddeld per dag.

Laatste cijfer: testdatum 18-3, positieve tests 34904, gecorrigeers voor weekdag-effect: 39328.

We hebben die voorspelling dus net niet gehaald maar wel bijna. Laatse schatting van de R-waarde is 0.79 op infectiedatum 12-3. De afgelopen week lijkt de R-waarde een beetje tussen de 0.8 en 0.85 te schommelen. De daling lijkt dus robuust en stabiel.

Een andere verwachting was dat de piek van de ziekenhuisopnames (ongeveer 250 per dag) vanwege de snelle daling van de positieve tests ook binnen een week alweer zou gaan dalen. Dat lijkt ook uit te komen. De weekdag-gecorrigeerde opnames van de laatste drie dagen waren 234, 217, 229. Die daling gaat niet zo snel als de daling van de positieve tests vanwege het leeftijds-effect, maar er is wel een daling.

Prognose voor de verpleegafdeling is nog een aantal dagen stabiel (~1700 a 1800) en dan licht dalend richting 1500.

Op de IC verwacht ik ook een stabiel en dan licht dalend beeld.

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:36
Mooie berichten. Ik zie wel dat in de regio de diverse tent feestjes uit de grond schieten, daar zullen de komende tijd dan vast wel wat hot spots ontstaan.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:33
t_captain schreef op maandag 21 maart 2022 @ 12:40:
[...]

Mijn voorspelling van 1 week geleden:

[...]

Het "pre carnaval niveau" was ongeveer 35.000 positieve tests gemiddeld per dag.

Laatste cijfer: testdatum 18-3, positieve tests 34904, gecorrigeers voor weekdag-effect: 39328.

We hebben die voorspelling dus net niet gehaald maar wel bijna. Laatse schatting van de R-waarde is 0.79 op infectiedatum 12-3. De afgelopen week lijkt de R-waarde een beetje tussen de 0.8 en 0.85 te schommelen. De daling lijkt dus robuust en stabiel.

Een andere verwachting was dat de piek van de ziekenhuisopnames (ongeveer 250 per dag) vanwege de snelle daling van de positieve tests ook binnen een week alweer zou gaan dalen. Dat lijkt ook uit te komen. De weekdag-gecorrigeerde opnames van de laatste drie dagen waren 234, 217, 229. Die daling gaat niet zo snel als de daling van de positieve tests vanwege het leeftijds-effect, maar er is wel een daling.

Prognose voor de verpleegafdeling is nog een aantal dagen stabiel (~1700 a 1800) en dan licht dalend richting 1500.

Op de IC verwacht ik ook een stabiel en dan licht dalend beeld.
Met het ontbreken van eigenlijk alle zinvolle maatregelen kunnen we op basis van de trend concluderen dat we voor de komende maanden weinig problemen zullen hoeven verwachten, mits er geen nieuwe immuun escape variant de kop op steekt. hopelijk gaat het najaar dan weer 'normaal' verlopen en zijn we in dit deel van de wereld 'klaar' met de SARS-COV2 pandemie (of gaat WHO dan afschalen naar epidemie?)

• t_captain
Het is een kwestie van tijd dat er een nieuwe immuun-evasieve variant opstaat.

Wat we nu zien is nadrukkelijk het saturatie-effect. Er zijn niet veel regels meer en ook de manier waarop we met elkaar omgaan is weer bijna zoals vroeger. Een beetje afhankelijk van de groep worden er handen geschud of boksen uitgedeeld. Soms wat kolderieke verwarring, een soort onbedoelde rock/paper/scissors :)

Opmerkelijk is het regionale beeld dat in het zuiden de besmetingen weer op pre-carnval niveau zitten: incidentie in Brabant en Limburg 150 ... 185. In het noordoosten (Gelderland noord+oost, Ijsselland, Twente, Drente, Groningen, Friesland) ongeveer 240 ... 285. Terwijl die regio's door de regel altijd lagere incidenie hadden. Mijn indruk is dat carnaval een extra ronde immunisatie geeft gedaan waardoor de immuniteit een aantal procentpunten hoger ligt in het zuiden.

Uitgaande van een R-waarde van ongeveer 0.8 bij een R0 van Omicron Ba.2 in een niet-immune pre-corona maatschappij van ongeveer 6 en een bescheiden effect van de laatste gedragsregels schat ik een immuniteit van 80-85%.

De enige manier waarop een nieuwe stam van corona nog een echte golf kan veroorzaken is door de immuniteit te reduceren zoals omicron dat deed tov delta. De race naar een almaar hogere R0 levert momenteel minder evolutionair voordeel op van een immun-evasieve eigenschap. Dat zagen we voor het eerst bij delta->omicron.

In de lijn der verwachting ligt een almaar sterkere en bredere immuniteit. Naast een stuk of drie prikken hebben we gemiddeld ook een stuk of 2 besmettingen per persoon achter de rug. Mijn verwachting is dat er ook in de toekomst weer corona-golven zullen zijn, maar zonder veel problemen in de zorg. Het bewijs voor deze stelling moet in het najaar komen, maar ik zou covid momenteel als endemisch karakteriseren.

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:44
TerraGuy schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:44:
Ik kwam dit artikel tegen: 9x minder kans op overlijden en 14x minder kans op ernstig verloop als de vitamine D-status in de voorgaande 2 jaar normaal/hoog was, vergeleken met mensen die in die 2 jaar een lage status hadden:

[...]

[...]
het zou ook een verklaring kunnen zijn waarom relatief veel mensen met een donkere huidskleur op de IC belandden. Zij hebben van nature een lager vitamine D gehalte (in het Nederlandse klimaat)

Ook ouderen hebben grotere kans op een te lage vitamine D spiegel. Mijn ouders op leeftijd hebben standaard vitamine D in hun medicijnrol. Ik weet alleen niet hoe gebruikelijk dit is.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

maxtrash schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:43:
[...]

het zou ook een verklaring kunnen zijn waarom relatief veel mensen met een donkere huidskleur op de IC belandden. Zij hebben van nature een lager vitamine D gehalte (in het Nederlandse klimaat)
Ik heb eigenlijk nergens een onderzoek gezien waaruit bleek dat in NL mensen met donkere huidskleur vaker op de IC belanden?

Wat ik wel langs heb zien komen in het verleden is uit de VS, waar bekend is dat mensen met een donkere huidskleur veel minder makkelijk toegang hebben tot de zorg.

PSN

• maxtrash
YakuzA schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:46:
[...]

Ik heb eigenlijk nergens een onderzoek gezien waaruit bleek dat in NL mensen met donkere huidskleur vaker op de IC belanden?

Wat ik wel langs heb zien komen in het verleden is uit de VS, waar bekend is dat mensen met een donkere huidskleur veel minder makkelijk toegang hebben tot de zorg.
de signalen zijn er al een tijdje.
zie bijv. deze links:

https://www.vpro.nl/argos...-op-ics-grote-steden.html
https://nos.nl/artikel/23...rder-erkend-moeten-worden

het vervelende vind ik juist dat het voornamelijk gezocht werd in stigmatiserende redenen als armoede, cultuur etc. terwijl er dus mogelijk een medische oorzaak is voor de oververtegenwoordiging.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

maxtrash schreef op maandag 21 maart 2022 @ 13:58:
[...]

de signalen zijn er al een tijdje.
zie bijv. deze links:

https://www.vpro.nl/argos...-op-ics-grote-steden.html
https://nos.nl/artikel/23...rder-erkend-moeten-worden

het vervelende vind ik juist dat het voornamelijk gezocht werd in stigmatiserende redenen als armoede, cultuur etc. terwijl er dus mogelijk een medische oorzaak is voor de oververtegenwoordiging.
Het zal eerder de vraag zijn of ze daar over vertegenwoordigd zijn doordat ze bijvoorbeeld niet gevaccineerd zijn, of vaker ouders in huis hebben.

Ik heb iig niet ergens de harde conclusie of link gezien tussen huidskleur en IC voor mensen in zelfde omstandigheden (land, cultuur, vaccinatie status, toegang tot zorg)

De suggesties etc over vitamine D gonzen al 2 jaar rond sinds de verhalen over de dorpjes in Italie, maar echt bewijs laat nog steeds op zich wachten?

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 21-03-2022 14:06 ]

PSN

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-11 12:00

Na de massa uitstroom van enkele dagen geleden, nu weer de reguliere lage uitstroom van de maandag.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Imperium
  • Niet online
niet goed gelezen, nvm

[ Voor 102% gewijzigd door Imperium op 21-03-2022 14:10 ]

• t_captain
Positieve tests:

testdatum | aantal positief | weekdag gecorrigeerd
2022-03-19 30613 35353

We zijn terug pre-carnaval :)

• Moi_in_actie
t_captain schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:25:
Positieve tests:

testdatum | aantal positief | weekdag gecorrigeerd
2022-03-19 30613 35353

We zijn terug pre-carnaval :)
Ter aanvulling, het plaatje:

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• t_captain
Het verschil tussen het aantal positieve tests (ggd) en het aantal mensen met positieve uitslag (rivm) is langzaam maar zeker verdwenen. Het lijkt of se achterstand in de rivm data is ingelopen.

• TerraGuy

TerraGuy

YakuzA schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:02:
[...]

Het zal eerder de vraag zijn of ze daar over vertegenwoordigd zijn doordat ze bijvoorbeeld niet gevaccineerd zijn, of vaker ouders in huis hebben.

Ik heb iig niet ergens de harde conclusie of link gezien tussen huidskleur en IC voor mensen in zelfde omstandigheden (land, cultuur, vaccinatie status, toegang tot zorg)

De suggesties etc over vitamine D gonzen al 2 jaar rond sinds de verhalen over de dorpjes in Italie, maar echt bewijs laat nog steeds op zich wachten?
Harde conclusies met definitief bewijs leveren wat betreft vitamine D is complex, schreef hoogleraar immunologie Huub Savelkoul eens. Kan t desbetreffende krantenartikel zo 1-2-3 van 1.5 jaar geleden niet terugvinden, maar het zou lang duren en duur onderzoek zijn; hij betwijfelde of dat er ooit zou komen, en sowieso te laat.

Genoeg aanwijzingen in ieder geval, vindt hij en andere hoogleraren:
Pleidooi voor vitamine D tegen corona: ‘Waarom zou je het niet slikken?’

Professoren, experts en doktoren betogen woensdag dat mensen preventief vitamine D zouden moeten slikken tegen het coronavirus. “Waarom zou je in vredesnaam géén vitamine D slikken?” verklaart hoogleraar immunologie van de Wageningen Universiteit Huub Savelkoul stellig. “Er zijn zoveel aanwijzingen in de wetenschappelijke literatuur dat vitamine D helpt tegen corona.” Het is bewezen dat vitamine D helpt tegen luchtweginfecties. En er is nu ook ‘een studie die wetenschappelijk bewijst dat vitamine D kan bijdragen aan een minder ernstig beloop van corona’. “Dus ik raad iedereen aan om vitamine D te slikken.”
Savelkoul krijgt bijval van collega-hoogleraar Harry Wichers: “Het is heel eenvoudig: vitamine D nemen verbetert de weerstand en verlaagt de kans dat je een corona-infectie oploopt. Waarom zou je het dan in godsnaam niet slikken?” zegt de Wageningse expert, gespecialiseerd in hoe je met voeding het immuunsysteem kunt beïnvloeden.
In Nederland heeft ongeveer eenderde tot de helft van de mensen in de winter een vitamine D tekort. Onder ouderen en mensen met een migratieachtergrond heeft zelfs de meerderheid een (ernstig) tekort. Met een donkere huid worden vitamines minder goed opgenomen en ouderen komen minder buiten, waardoor zij minder vitamine D aanmaken. Mensen met overgewicht hebben ook vaak een tekort, omdat dit vitamine D verloren gaat in het vetweefsel. In dit deel van de wereld is er in de winter sowieso niet de juiste uv-straling om vitamine D aan te maken.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Laten we het omkeren: waarom zou je wél extra vitamines slikken als je voor aantoonbaar resultaat ook verder dan dat een redelijk gezonde leefstijl moet volgen?

Valt voor mij een beetje in de categorie: heeft het zin om richting het oosten te bidden als er tegenwind staat?

Dat zit wel Schnorr.

• maxtrash
Stukfruit schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 00:04:
Laten we het omkeren: waarom zou je wél extra vitamines slikken als je voor aantoonbaar resultaat ook verder dan dat een redelijk gezonde leefstijl moet volgen?

Valt voor mij een beetje in de categorie: heeft het zin om richting het oosten te bidden als er tegenwind staat?
Die redenering begrijp ik niet helemaal.

"Waarom zou ik stoppen met roken als ik toch 3x per week naar de snackbar ga"

" Waarom zou ik me laten vaccineren als ik toch overgewicht heb"

Als je twijfelt of je vitamine D tekort hebt kun je altijd bloed laten prikken bij de huisarts. Aan de andere kant is het nu ook niet echt een risicovolle activiteit om een pilletje te pakken op de donkere dagen in de winter.

Wel opmerkelijk overigens dat ook ouderen en mensen met overgewicht (onevenredig?) zwaar getroffen zijn door corona. Nu zullen mensen uit die categorieën bij willekeurig welke ziekte slechter af zijn. Correlatie impliceert nog geen causaliteit maar toch

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
@maxtrash:

Ik probeerde te zeggen dat het om onzin leek te gaan ;)

De reactie boven mij, waar ik min of meer op reageerde, ging namelijk over het preventief slikken van vitamine D en in de bijbehorende citaten wordt gesproken over "weerstand", wat bij de verkoop van alternatieve geneeswijzen vaker wordt gebruikt.

Een kleine zoektocht laat trouwens zien dat meneer Huub Savelkoul zich inderdaad bezig blijkt te houden met dingen als "orthomoleculaire voedingsleer" en kwakzalversprijzen probeert te ontlopen.
Waarom zou ik me laten vaccineren als ik toch overgewicht heb"
Omdat de uitwerking van een vaccinatie duidelijk is gedocumenteerd en reproduceerbaar is. In tegenstelling tot wat in bovenstaande verhalen voorbijkomt en nergens concreet is.

Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat vitamine D niet belangrijk is. Maar wel dat ik geen advies zou aannemen van mensen die hun beweringen niet kunnen onderbouwen met concrete resultaten bovenop: "hey, loop eens wat vaker naar buiten en neem iedere dag voedsel".

Dat zit wel Schnorr.

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:46

codex

Geen OpenAI agent :)

Stukfruit schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 04:51:
@maxtrash:

Ik probeerde te zeggen dat het om onzin leek te gaan ;)

De reactie boven mij, waar ik min of meer op reageerde, ging namelijk over het preventief slikken van vitamine D en in de bijbehorende citaten wordt gesproken over "weerstand", wat bij de verkoop van alternatieve geneeswijzen vaker wordt gebruikt.

Een kleine zoektocht laat trouwens zien dat meneer Huub Savelkoul zich inderdaad bezig blijkt te houden met dingen als "orthomoleculaire voedingsleer" en kwakzalversprijzen probeert te ontlopen.

[...]

Omdat de uitwerking van een vaccinatie duidelijk is gedocumenteerd en reproduceerbaar is. In tegenstelling tot wat in bovenstaande verhalen voorbijkomt en nergens concreet is.

Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat vitamine D niet belangrijk is. Maar wel dat ik geen advies zou aannemen van mensen die hun beweringen niet kunnen onderbouwen met concrete resultaten bovenop: "hey, loop eens wat vaker naar buiten en neem iedere dag voedsel".
Er is vrij veel bewijs dat vitamine D bescherming biedt tegen luchtweginfecties(besmetting en verloop). Wel een kanttekening, dat is alleen het geval bij een tekort. Nu komt een tekort meer voor dan verwacht en heeft het slikken van een normale dosering geen bijwerkingen.

Benefit risk is dus prima, je zou natuurlijk mensen kunnen prikken op tekort voordat je adviseert te slikken, alleen het heeft amper bijwerkingen en is cheap dus waarom niet.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
De discussie over vitamine D gaat er aan voorbij dat een relatie tussen een te laag vitamine D en ernstige Covid niet betekent dat behandeling met vitamine D dan ook automatisch iets gaat doen. Onderzoeken met vitamine D-behandeling laten namelijk telkens zien dat het niet of nauwelijks iets doet.

We weten dat vitamine D-tekorten een probleem zijn, maar dat betekent niet dat je omgekeerd mag concluderen dat aanvullen van vitamine D zin heeft. Dit soort onderzoeken moet je veel nauwer interpreteren omdat er geen direct causaal verband ligt.

• TerraGuy

TerraGuy

RoD schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:37:
De discussie over vitamine D gaat er aan voorbij dat een relatie tussen een te laag vitamine D en ernstige Covid niet betekent dat behandeling met vitamine D dan ook automatisch iets gaat doen. Onderzoeken met vitamine D-behandeling laten namelijk telkens zien dat het niet of nauwelijks iets doet.

We weten dat vitamine D-tekorten een probleem zijn, maar dat betekent niet dat je omgekeerd mag concluderen dat aanvullen van vitamine D zin heeft. Dit soort onderzoeken moet je veel nauwer interpreteren omdat er geen direct causaal verband ligt.
Dan kom je dus uit op wat die hoogleraar immunologie zei: het is complex en duur en duurt daarom waarschijnlijk (te) lang om causaal aan te tonen. Terwijl er genoeg aanwijzingen zijn dat het nuttig tot zeer nuttig zou kunnen zijn, potentieel veel ernstig zieken en doden hadden kunnen worden voorkomen. En aangezien blijkbaar de helft van de mensen in de wintermaanden tekorten heeft, is aanvullen sowieso een prima advies, kosten laag, bijwerkingen nihil.

Ik heb persoonlijk voldoende aan mijn n=1 experiment, in de 10 jaren dat ik gezond eet en (veel) vitamine D slik ben ik 2x ziek geweest waarvan 1x (milde) corona (geen vaccinatie), terwijl ik mijn hele leven 3x per jaar verkouden was. Geen keihard bewijs maar wederom in lijn met wat die hoogleraren aangeven.

Edit: en behandeling is waarschijnlijk al te laat: uit dat Israëlische onderzoek hadden ze voordat ze corona kregen al een hoge vitamine D-status, die erg sterk correleerde met lagere sterfte en ernst van verloop. Dus preventie ipv behandeling lijkt bij vitamine D effectiever.

[ Voor 8% gewijzigd door TerraGuy op 22-03-2022 10:18 ]

• maxtrash
RoD schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:37:

deze pagina geeft wel een duidelijk genuanceerd beeld naar mijn mening:
https://www.zorgwijzer.nl/zorgwijzers/vitamine-d

Het grootste probleem wat Corona heeft bloot gelegd is naar mijn mening dat er heel makkelijk "kampen" ontstaan. Volgens mij is het weinig controversieel om te stellen dat het verstandig is een vitamine-D tekort te voorkomen. Al is het maar om neerslachtigheid en vermoeidheid in de winter te vermijden.

Vervolgens springen allerlei mensen daarop om te stellen dat vitamine-D een vervanging is van vaccinatie, dat big pharma niet wil dat dit bekend wordt, dat je hoge dosis moet nemen etc. etc. Nu is er altijd een groep mensen die onverstandige dingen zegt, daar doe je weinig tegen.
Wat ik zo jammer vind is dat het dan ineens "suspect" wordt als je pleit voor vitamine D.

Ik ergerde me ook aan dit fenomeen in 2020. Er waren veel vroege aanwijzingen dat Corona via aerosolen verspreid werd (besmettingen bij zangkoren e.d.). Omdat deze signalen in Nederland uit "verdachte" hoek kwamen en in gingen tegen de geldende mening van de autoriteit werd er te weinig met een open wetenschappelijk blik naar gekeken Het zou fijn geweest als er meer gekeken wordt naar wat er gezegd wordt en wat daarvoor de argumenten zijn ipv naar wie iets zegt.

• Agent47

Agent47

Ik ben wel benieuwd wat er uiteindelijk uit langere onderzoeken komt omtrent de verspreiding en wat uiteindelijk de oplossing gaat zijn.

Ik ga er vanuit dat deze onderzoeken etc. nog jaren gaan duren.

• brothermaynard
codex schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 06:56:
[...]

Er is vrij veel bewijs dat vitamine D bescherming biedt tegen luchtweginfecties(besmetting en verloop). Wel een kanttekening, dat is alleen het geval bij een tekort. Nu komt een tekort meer voor dan verwacht en heeft het slikken van een normale dosering geen bijwerkingen.

Benefit risk is dus prima, je zou natuurlijk mensen kunnen prikken op tekort voordat je adviseert te slikken, alleen het heeft amper bijwerkingen en is cheap dus waarom niet.
als huisarts: vitamine D deficientie heeft allerlei nadelige kanten, onder andere inderdaad op de weerstand. Vitamine D bepalingen zijn echter weinig kosten effectief. kosten-baten is het wrsch zinvoller gewoon tijdens de wintermaanden wat vitamine D suppletie te gebruiken (of enkele zonvakanties te boeken :P )

• RoD
  • Niet online

RoD

TerraGuy schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:01:
[...]

Dan kom je dus uit op wat die hoogleraar immunologie zei: het is complex en duur en duurt daarom waarschijnlijk (te) lang om causaal aan te tonen. Terwijl er genoeg aanwijzingen zijn dat het nuttig tot zeer nuttig zou kunnen zijn, potentieel veel ernstig zieken en doden hadden kunnen worden voorkomen. En aangezien blijkbaar de helft van de mensen in de wintermaanden tekorten heeft, is aanvullen sowieso een prima advies, kosten laag, bijwerkingen nihil.
Nee, die aanwijzingen zijn er niet. Er zijn RCTs naar VitD gedaan en die hebben geen effect aangetoond.

Dat staat los van of je moet adviseren om VitD te slikken overigens.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Help!

Ik krijg maar geen duidelijk beeld wat de regels zijn v.a. morgen. Ik vond op de rivm bijna geen sluitende informatie of het lijkt alsof het bewust wat vaag gehouden wordt; https://www.rijksoverheid...-persmoment-15-maart-2022 "Coronaregels worden adviezen", maar er staat dan wel testen met klachten hier: https://www.rijksoverheid...elingen-coronamaatregelen "Voor iedereen met klachten blijft gelden [..] en ga minimaal 5 dagen in isolatie"
Dus is de isolatie nog verplicht bij klachten?

Heeft iemand verlossende en duidelijke tekst gevonden wat een duidelijk beeld geeft wat de regels v.a. morgen zijn?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• CMD-Snake
True schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 12:46:
Ik krijg maar geen duidelijk beeld wat de regels zijn v.a. morgen.
Alleen de basisregels c.q. adviezen gelden vanaf morgen nog. Zie ook de pagina van de Rijksoverheid, die geeft een beter beknopt overzicht dan het RIVM.
Isolatie of quarantaine is niet verplicht geweest, nooit eigenlijk in de afgelopen twee jaar. Als jij een positieve test had ontvangen bij de GGD keek niemand of je wel in quarantaine ging en al deed je het niet, dan hadden ze nog steeds geen poot om op te staan.

Alleen reizigers naar Nederland kregen een plicht en controle kortstondig, maar die stelde ook geen fluit voor.

[ Voor 38% gewijzigd door CMD-Snake op 22-03-2022 13:09 ]

• Agent47

Agent47

Help!

Ik krijg maar geen duidelijk beeld wat de regels zijn v.a. morgen. Ik vond op de rivm bijna geen sluitende informatie of het lijkt alsof het bewust wat vaag gehouden wordt; https://www.rijksoverheid...-persmoment-15-maart-2022 "Coronaregels worden adviezen", maar er staat dan wel testen met klachten hier: https://www.rijksoverheid...elingen-coronamaatregelen "Voor iedereen met klachten blijft gelden [..] en ga minimaal 5 dagen in isolatie"

Heeft iemand verlossende en duidelijke tekst gevonden wat een duidelijk beeld geeft wat de regels v.a. morgen zijn?
Isolatie is nog wel verplicht als je positief getest bent. Het wordt aangeraden om een zelftest te doen of via de GGD. Als je klachten hebt en je test niet, tsja, dan kan je mensen gaan besmetten omdat je niet getest hebt.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Agent47 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:30:
[...]

Isolatie is nog wel verplicht als je positief getest bent. Het wordt aangeraden om een zelftest te doen of via de GGD. Als je klachten hebt en je test niet, tsja, dan kan je mensen gaan besmetten omdat je niet getest hebt.
@CMD-Snake boven je zegt wat anders. En door zijn opmerking ben ik aan het denken gezet en ik kan mij inderdaad niet herinneren dat het inderdaad verplicht is. Er is wel een wetswijziging geweest die dit verplicht gesteld heeft voor inreizenden.
Ik ben wel benieuwd naar jouw @Agent47 argumentering dat het verplicht zou zijn, wel graag met een bron anders heb ik er niets aan.
Agent47 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:30:
Als je klachten hebt en je test niet, tsja, dan kan je mensen gaan besmetten omdat je niet getest hebt.
Als laatste is het na twee jaar en na het intrekken van de maatregelen nog maar net de vraag in hoeverre we het nog als onethisch gaan vinden (of moeten vinden) om met klachten niet getest (of positief getest (maar waarom zou je dan überhaupt testen ?) de deur uit te gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door True op 22-03-2022 14:02 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:09

franssie

Save the albatross

De laatste update edit: van Ollie dan

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 22-03-2022 14:03 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Moi_in_actie
De bingo van vandaag:

edit:
Hier ook nog wat interessante cijfers omtrent de reden van ziekenhuisopname bij Covid:

[ Voor 47% gewijzigd door Moi_in_actie op 22-03-2022 15:20 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:56

Dennis1812

Amateur prutser

True schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:01:
[...]

@CMD-Snake boven je zegt wat anders. En door zijn opmerking ben ik aan het denken gezet en ik kan mij inderdaad niet herinneren dat het inderdaad verplicht is. Er is wel een wetswijziging geweest die dit verplicht gesteld heeft voor inreizenden.
Ik ben wel benieuwd naar jouw @Agent47 argumentering dat het verplicht zou zijn, wel graag met een bron anders heb ik er niets aan.

[...]
Als laatste is het na twee jaar en na het intrekken van de maatregelen nog maar net de vraag in hoeverre we het nog als onethisch gaan vinden (of moeten vinden) om met klachten niet getest (of positief getest (maar waarom zou je dan überhaupt testen ?) de deur uit te gaan.
Alles wordt een advies aldus onze minister.

Wil je niet testen, prima.
Kan wel dat je werkgever je dan naar huis stuurt natuurlijk en je thuis mag werken.

Maar testen of isolatie is niet en wordt niet en was niet verplicht.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• franssie

franssie

Save the albatross

Moi_in_actie schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:17:
<>
edit:
Hier ook nog wat interessante cijfers omtrent de reden van ziekenhuisopname bij Covid:
[Twitter]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqcKOmuInNrrhvOPTCovKlVSQQA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/igiPM1j44HldFuGW8tsK0OMc.png?f=user_large

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• brothermaynard
Die getallen waren zeker heel anders in voorgaande golven. Zeker de 30% ‘covid geen reden opname’ op IC was in de voorgaande golven zeer veel kleiner. Maar ook de kliniek. N= ‘Iets met 2 nullen’ ervaring: mensen werden door de 1e lijn ( huisarts ) in vorige golven vrijwel alleen doorgestuurd vanwege hun covid, en incidenteel wegens een ot regeling van een andere ziekte ( bijv diabetes) door covid. Zeer zelden (n<10 in mijn diensten en regionale ervaring) met covid enkel als bijvangst.

• TerraGuy

TerraGuy

RoD schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:55:
[...]

Nee, die aanwijzingen zijn er niet. Er zijn RCTs naar VitD gedaan en die hebben geen effect aangetoond.

Dat staat los van of je moet adviseren om VitD te slikken overigens.
RCTs naar de preventieve werking, of behandeling? Maakt nogal uit hoe en wanneer je dat neemt. Vaccinatie komt ook nauw qua dosis, en vaccineren als iemand al op de IC ligt helpt niet meer.

• RoD
  • Niet online

RoD

TerraGuy schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:34:
[...]

RCTs naar de preventieve werking, of behandeling? Maakt nogal uit hoe en wanneer je dat neemt. Vaccinatie komt ook nauw qua dosis, en vaccineren als iemand al op de IC ligt helpt niet meer.
Behandeling.

Preventief is bijzonder lastig om daar iets zinnigs over te zeggen. Preventie is onderdeel van een breder pakket aan maatregelen op het gebied van leefstijl. Gezond eten, bewegen, etc. Het lijkt me prima wat VitD bij te slikken, maar het lijkt me onzinnig om specifiek op VitD te focussen daar de specifieke impact gering gaat zijn. Bijvoorbeeld als je veel rookt, drinkt, ongezond eet, weinig beweegt, gaat VitD daar weinig aan helpen. Een algemene campagne voor gezond gedrag lijkt me dan zinvoller.

• TerraGuy

TerraGuy

RoD schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:39:
[...]

Behandeling.

Preventief is bijzonder lastig om daar iets zinnigs over te zeggen. Preventie is onderdeel van een breder pakket aan maatregelen op het gebied van leefstijl. Gezond eten, bewegen, etc. Het lijkt me prima wat VitD bij te slikken, maar het lijkt me onzinnig om specifiek op VitD te focussen daar de specifieke impact gering gaat zijn. Bijvoorbeeld als je veel rookt, drinkt, ongezond eet, weinig beweegt, gaat VitD daar weinig aan helpen. Een algemene campagne voor gezond gedrag lijkt me dan zinvoller.
Ik ben daar ook voorstander van, genoeg aanwijzingen dat gezond eten en leven je kans op ernstig verloop bij corona flink verlaagd. Plus de kans op (ernstig verloop van) 1001 andere ziekten. Gemiste kans om bij perscos niet even te wijzen op het eigen Voedingscentrum.

Maar ook mensen die gezond eten kunnen vitD tekort krijgen in de winter door meerdere omstandigheden. Als er dan meerdere aanwijzingen zijn dat mensen met genoeg vitD in het bloed minder ernstige corona lijken te krijgen, is dat blijkbaar voor veel immunologen en andere gezondheidswetenschappers genoeg om het te durven aanbevelen. Nothing to lose, much to gain, en wederom niet alleen op coronagebied.

• CMD-Snake
Hugo de Jonge bemoeide zich actief met mondkapjesdeal Sywert van Lienden

Minister De Jonge bemoeide zich wel actief met mondkapjesdeal Van Lienden

De Volkskrant meldt op basis van verkregen WoB documenten dat toenmalig minister van VWS De Jonge druk zou hebben uitgeoefend op zijn ambtenaren om in zee te gaan met Sywert van Lienden.

'VWS-minister De Jonge gaf mondkapjesdeal met Van Lienden eerste zet'

De Jonge ontkende altijd betrokkenheid op wat voor wijze bij de totstandkoming van de gewraakte deal tussen zijn ministerie en Van Lienden.

De Jonge ontkent gelogen te hebben over rol in mondkapjesdeal

De Jonge zei in reactie op de berichtgeving dat De Volkskrant onjuiste beweringen doet, echter weigerde hij verder in te gaan op zijn claim.

Sywerts miljoenen, hoe het trio de overheid tilde
Van Lienden wilde al vanaf het begin winst maken met mondkapjesdeal

Volgens Follow the Money zou Van Lienden altijd van plan zijn geweest om winst te maken op zijn deals het ministerie van VWS. Uit onderzoek zou blijken dat de commerciële BV waarmee de winst gemaakt werd opgericht zijn voor de deal tot stand kwam. Uit communicatie tussen Van Lienden en de notaris die de BV oprichtte zou blijken dat Van Lienden haast had met de oprichting, dit moest gedaan zijn voor de deal gemaakt werd.

• brothermaynard
CMD-Snake schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:22:
Hugo de Jonge bemoeide zich actief met mondkapjesdeal Sywert van Lienden

Minister De Jonge bemoeide zich wel actief met mondkapjesdeal Van Lienden

De Volkskrant meldt op basis van verkregen WoB documenten dat toenmalig minister van VWS De Jonge druk zou hebben uitgeoefend op zijn ambtenaren om in zee te gaan met Sywert van Lienden.

'VWS-minister De Jonge gaf mondkapjesdeal met Van Lienden eerste zet'

De Jonge ontkende altijd betrokkenheid op wat voor wijze bij de totstandkoming van de gewraakte deal tussen zijn ministerie en Van Lienden.

De Jonge ontkent gelogen te hebben over rol in mondkapjesdeal

De Jonge zei in reactie op de berichtgeving dat De Volkskrant onjuiste beweringen doet, echter weigerde hij verder in te gaan op zijn claim.

Sywerts miljoenen, hoe het trio de overheid tilde
Van Lienden wilde al vanaf het begin winst maken met mondkapjesdeal

Volgens Follow the Money zou Van Lienden altijd van plan zijn geweest om winst te maken op zijn deals het ministerie van VWS. Uit onderzoek zou blijken dat de commerciële BV waarmee de winst gemaakt werd opgericht zijn voor de deal tot stand kwam. Uit communicatie tussen Van Lienden en de notaris die de BV oprichtte zou blijken dat Van Lienden haast had met de oprichting, dit moest gedaan zijn voor de deal gemaakt werd.
Gezien alle commotie die nu in de media voorbij komt en de (voorspelbare) reactie van de oppositie hierop (die ruiken bloed) lijkt het erop dat hier de eerste minister in de problemen komt over het covid-beleid. Hoe zit dat staatsrechterlijk? Wie is verantwoordelijk nu? Hugo de Jonge als nieuwe minister nog verantwoordelijk over zijn oude dossier? of moet de nieuwe minister VWS (Kuijpers? Of Minister Helder (langdurige zorg en sport)) het veld ruimen in geval van politieke consequenties?

• RoD
  • Niet online

RoD

TerraGuy schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:54:
[...]

Ik ben daar ook voorstander van, genoeg aanwijzingen dat gezond eten en leven je kans op ernstig verloop bij corona flink verlaagd. Plus de kans op (ernstig verloop van) 1001 andere ziekten. Gemiste kans om bij perscos niet even te wijzen op het eigen Voedingscentrum.

Maar ook mensen die gezond eten kunnen vitD tekort krijgen in de winter door meerdere omstandigheden. Als er dan meerdere aanwijzingen zijn dat mensen met genoeg vitD in het bloed minder ernstige corona lijken te krijgen, is dat blijkbaar voor veel immunologen en andere gezondheidswetenschappers genoeg om het te durven aanbevelen. Nothing to lose, much to gain, en wederom niet alleen op coronagebied.
Mijn punt is voornamelijk dat er op het gebied van preventie heel veel is aan te bevelen maar mensen gemiddeld genomen zich er weinig van aantrekken. Zie de diabetespandemie dat hier het beste voorbeeld van is. En dan hebben adviezen als gezond eten en geregeld bewegen de meeste impact. Maar natuurlijk, als je per se alles wil doen wat mogelijk is om je gezondheid te bevorderen, neem dan vooral in de wintermaanden een VitD pilletje.

• TerraGuy

TerraGuy

RoD schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:00:
[...]

Mijn punt is voornamelijk dat er op het gebied van preventie heel veel is aan te bevelen maar mensen gemiddeld genomen zich er weinig van aantrekken. Zie de diabetespandemie dat hier het beste voorbeeld van is. En dan hebben adviezen als gezond eten en geregeld bewegen de meeste impact. Maar natuurlijk, als je per se alles wil doen wat mogelijk is om je gezondheid te bevorderen, neem dan vooral in de wintermaanden een VitD pilletje.
Klopt, leefstijlverandering is een lastig onderwerp. Meeste mensen beginnen daar pas mee als er ernstige gezondheidsproblemen ontstaan - en dus soms te laat.

Tegelijkertijd hebben de overheid en gezondheidsinstanties er ook nauwelijks moeite of bekendheid in gestoken. Voor ontwikkeling van een vaccin zijn er miljarden aan gemeenschapsgeld en donaties beschikbaar. Ben benieuwd wat je kan ontdekken en bereiken als er ook miljarden naar onderzoek naar preventie gaat. Dan kun je tenminste eens duidelijk zien of en hoeveel iets als vitamine D kan doen.

• CMD-Snake
brothermaynard schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:44:
Gezien alle commotie die nu in de media voorbij komt en de (voorspelbare) reactie van de oppositie hierop (die ruiken bloed) lijkt het erop dat hier de eerste minister in de problemen komt over het covid-beleid. Hoe zit dat staatsrechterlijk? Wie is verantwoordelijk nu? Hugo de Jonge als nieuwe minister nog verantwoordelijk over zijn oude dossier? of moet de nieuwe minister VWS (Kuijpers? Of Minister Helder (langdurige zorg en sport)) het veld ruimen in geval van politieke consequenties?
Kuipers is verantwoordelijk politiek gezien. Alles wat De Jonge goed of fout gedaan heeft komt nu op het bordje van Kuipers terecht.

De ongemakkelijke situatie zagen we al met het eerste OVV rapport over de aanpak van corona, De Jonge schreef in december 2021 een reactie op het OVV rapport wat meer een rant leek dan iets anders. Daarmee bracht hij het kabinet in een moeilijke positie, nu moeten ze namelijk kiezen in hun formele reactie of ze De Jonge laten vallen of dat ze hem steunen en zijn kritiek overnemen of die nu klopt of niet. Nu ontstaat eenzelfde probleem omdat De Jonge vrijwel meteen reageerde dat de Volkskrant het verkeerd heeft.

Voor De Jonge is het risico nu vooral publicitair. Of hij was dom en liet zich inpakken door Van Lienden of er komt een luchtje van belangenverstrengeling omheen te hangen. Beiden wil hij niet, alleen maakt hij nu wel de zaak lastiger voor het kabinet als geheel.

Mocht Kuipers ontslag moeten nemen over iets wat De Jonge gedaan heeft destijds dan zal dat wat ongemakkelijk voelen in het kabinet. D66 ziet een minister vertrekken terwijl de veroorzaker mag blijven. Dat zal wel voor wat scheve gezichten zorgen.

• Moi_in_actie
[Twitter: https://twitter.com/cijfertjesman/status/1506623166273228800]
Staat volgens mij alleen 1 foutje in: kliniek moet daling van 37 zijn, aangezien er 37 meer uitstroom dan instroom is.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-10 17:22
Publicitair allemaal niet handig van De Jonge, helemaal eens, maar wat heeft hij precies fout gedaan door binnen zijn ministerie aan te dringen om contact op te nemen met Van Lienden omdat laatstgenoemde veel reuring veroorzaakte op social media?

Achteraf natuurlijk een kapitale fout, maar iets met een koe de kont en achteraf is mooi wonen.

Ik kan het natuurlijk verkeerd zien, maar klinkt weer als een hoop spijkers op laag water.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:45

Wailing_Banshee

You're Next

Emgeebee schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:39:
Publicitair allemaal niet handig van De Jonge, helemaal eens, maar wat heeft hij precies fout gedaan door binnen zijn ministerie aan te dringen om contact op te nemen met Van Lienden omdat laatstgenoemde veel reuring veroorzaakte op social media?

Achteraf natuurlijk een kapitale fout, maar iets met een koe de kont en achteraf is mooi wonen.
De Engelstaligen hebben daar zo'n mooie gezegde voor: hindsight is 20/20...

Nu is het wel zo dat er teveel ministers zijn die veel te makkelijk zeggen ik wis van niets en dan uiteindelijk wel alles wisten (dus liegen).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• CMD-Snake
maar wat heeft hij precies fout gedaan door binnen zijn ministerie aan te dringen om contact op te nemen met Van Lienden omdat laatstgenoemde veel reuring veroorzaakte op social media?
Het probleem is dat De Jonge altijd beweerde geen betrokkenheid te hebben gehad bij de omstreden deal met Van Lienden. De documenten die de Volkskrant heeft laten echter wel zien dat De Jonge betrokkenheid had bij de zaak, hij spoorde zijn departement aan om met Van Lienden in zee te gaan. Nu lijkt De Jonge dus op een leugen betrapt te zijn en daar valt men over.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-10 17:22
CMD-Snake schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:48:
[...]

Het probleem is dat De Jonge altijd beweerde geen betrokkenheid te hebben gehad bij de omstreden deal met Van Lienden. De documenten die de Volkskrant heeft laten echter wel zien dat De Jonge betrokkenheid had bij de zaak, hij spoorde zijn departement aan om met Van Lienden in zee te gaan. Nu lijkt De Jonge dus op een leugen betrapt te zijn en daar valt men over.
Ah ja, dat lijkt me terechte kritiek. :) Hij zal wel wegkomen met de opmerking dat ie niet betrokken was, enkel een van z'n medewerkers een nudge gegeven heeft die hij zich niet meer herinnerde. Of je dat moet geloven is aan iedereen om voor zichzelf te bepalen. ;)

• RoD
  • Niet online

RoD

TerraGuy schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:29:
[...]

Klopt, leefstijlverandering is een lastig onderwerp. Meeste mensen beginnen daar pas mee als er ernstige gezondheidsproblemen ontstaan - en dus soms te laat.

Tegelijkertijd hebben de overheid en gezondheidsinstanties er ook nauwelijks moeite of bekendheid in gestoken. Voor ontwikkeling van een vaccin zijn er miljarden aan gemeenschapsgeld en donaties beschikbaar. Ben benieuwd wat je kan ontdekken en bereiken als er ook miljarden naar onderzoek naar preventie gaat. Dan kun je tenminste eens duidelijk zien of en hoeveel iets als vitamine D kan doen.
Je vergeet het grootste struikelblok bij preventie: menselijk gedrag. Men wil het niet. Liever een pilletje (met bijwerkingen) dan een leefstijlverandering. Nogmaals, zie diabetes. Het meest effectieve "medicijn" voor diabetes is gezond eten en beweging. De rest komt er niet bij in de buurt. Toch moeten we voor de behandeling vooral vertrouwen op pilletjes (die vaak niet eens goed werken), omdat een leefstijlverandering er niet in te krijgen is.

Neemt niet weg dat je beide moet doen. Vaccins zijn enorm effectief en dragen enorm bij aan de gezondheid. Maar dat staat los van de te bereiken winst met preventie. Maar een prikkie geven is makkelijker dan iemand aan het hardlopen te krijgen, dus in de praktijk moeten we het vooral hebben van vaccins.

[ Voor 10% gewijzigd door RoD op 23-03-2022 15:38 ]

• Sovieto
Moi_in_actie schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:36:
[Twitter]
Staat volgens mij alleen 1 foutje in: kliniek moet daling van 37 zijn, aangezien er 37 meer uitstroom dan instroom is.
Uitstroom zal eerder 210 zijn gezien de data van LCPS

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

De vraag is of we liegende ministers willen hebben.

Of hebben we daar geen actieve herinnering aan? :+

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik kan het natuurlijk verkeerd zien, maar klinkt weer als een hoop spijkers op laag water.
Nota bene onder hele grote druk van diezelfde oppositie :X

• Drum
  • Niet online

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:56

Dennis1812

Amateur prutser

Nu.nl gaat stoppen met de dagelijkse cijfer roulette.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:29
[...]

Gewoon weer een politiek woordspelletje.

Hij zegt niet betrokken te zijn geweest bij de deal, dus de daadwerkelijke overeenkomst.

• CMD-Snake
Emgeebee schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 15:32:
Hij zal wel wegkomen met de opmerking dat ie niet betrokken was, enkel een van z'n medewerkers een nudge gegeven heeft die hij zich niet meer herinnerde.
Voor De Jonge is het makkelijk, hij is er niet meer van. Kuipers moet dit op zich nemen, alleen dat De Jonge dus meteen reactie geeft in de media is niet handig. Dat hij het niet leuk vindt begrijp ik, maar hij maakt het wel lastig voor het kabinet telkens.

Mondkapjesdeal blijft De Jonge én zijn collega-ministers achtervolgen

Staatsrechtelijk is Kuipers nu verantwoordelijk zoals in bovenstaand artikel ook uitgelegd wordt. Het is dan gek dat de Tweede Kamer een debat wil aanvragen met De Jonge over zijn vorige rol.

Sowieso hebben we een gekke situatie in het kabinet met veel personen die niet de baan hebben die ze wilden. Kaag en Hoekstra hadden liever elkaars functie gehad en De Jonge was liever minister van VWS gebleven. In dat opzicht lijken ze allemaal ongelukkig te zijn.

• Moi_in_actie

• franssie

franssie

Save the albatross

• franssie

franssie

Save the albatross

• franssie

franssie

Save the albatross

Daling besmettingen lijkt nu goed door te zetten. Opgenomen patiënten lijken iets te dalen maar opnames blijven echter hoog, ook met de grofweg 50/50 verdeling met / door Covid - al zou een opslitsing tussen die twee in ligduur meer inzicht kunnen geven.
Wat me opvalt is dat het % besmetting nog steeds hoog blijft, ik had daar wel wat daling in verwacht, al was het vanwege de griep maar dat zal de voorselectie van de zelftests wel zijn.

Vandaag op bezoek geweest bij iemand in het VUMC maar ondanks verzoeken tot het dragen van maskers zie je het daar ook bijna niet meer (op personeel na natuurlijk)

• CMD-Snake
Het RIVM en Amsterdam UMC hebben onderzoek gedaan naar de bijdrage van de diverse vliegverboden in de bestrijding van corona welke de afgelopen twee jaar ingesteld werden. De conclusie is dat deze vliegverboden niet geholpen hebben. De varianten die buiten de deur gehouden moesten worden bleken of al aanwezig te zijn in Nederland of kwamen binnen via omringende landen. Deze conclusie ligt in het verlengde van een eerder onderzoek waaruit bleek dat reisrestricties na mei 2020 hun nut verloren.

Marion Koopmans, die niet betrokken was bij deze studie, reageerde op de uitkomst dat zij het er niet mee eens was. Reisrestricties waren en blijven effectieve maatregelen aldus Koopmans, zij verwijst hierbij naar het vliegverbod naar Zuid-Afrika wat eind 2021 ingesteld werd na de ontdekking van de omikron variant. Het vliegverbod zou ervoor gezorgd hebben dat we tijd hadden om de boostercampagne te starten.

Die laatste opmerking van Koopmans verbaast mij wel, in welk Nederland leefde zij eind 2021? Omikron was al binnen toen het vliegverbod ingesteld werd. Niet veel later moesten we in lockdown omwille van omikron en om tijd te kopen voor de boostercampagne. Mij bekruipt dan het gevoel van een OMT lid dat haar straatje wil schoonvegen.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Er zijn geen echte vliegverboden geweest, elke Nederlander heeft een absoluut recht om terug te vliegen naar Nederland en miljoenen doden veranderen daar niets aan.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-11 14:59

Deathchant

Don't intend. Do!

Nou, na al die tijd nog geen corona te hebben gehad, dubbel gevaccineerd én geboosterd, extreem voorzichtig te zijn en nog steeds overal met ffp2 mondkapjes heen te gaan, heb ik nu toch corona gevangen van mijn vrouw. Mijn vrouw heeft het 2 weken geleden dinsdag gekregen (waarschijnlijk van bezoek de zondag vooraf, maar die hadden een negatieve test en geen klachten, maar verder zijn we nergens geweest dus we hebben geen flauw idee van wie we het hebben), en ik leek niet geraakt te zijn. Zij had dus 2 weken geleden dinsdag beginnende klachten en woensdag erger. Zelftest: negatief. Donderdag minder klachten: zelftest postief. Zij was die zondag weer erbovenop, maar ineens op tijd van 4 uur was haar reukzin compleet weg. Smaak was er nog, maar gedempt en alleen de topsmaken proefbaar. Dus zoet, zuur en zout. Honing vs. suiker kon ze niet het verschil uit opmaken. Dat heeft 1,5 dag geduurd en toen langzaam maar zeker beetje geur terug. Dat bouwt zich langzaam op. Proeven doet ze wel weer bijna alles.

Afgelopen dinsdag begon het dus bij mij, precies 1 week later: last van overgang neus naar keel en woensdag rillerig en verhoging. Donderdag flink koppijn en erg moe, zweten, en daarna was de temperatuur weer in orde. Soms nog wat warme ogen en neus, maar that's it. Vrijdag verkouden en 's avonds beetje last van de keel. Gisteren extreem last van keelpijn (alleen met slikken, niet met hoesten), en ik heb dus 2 gigantische aften in mijn keel, uiteraard eentje links en eentje rechts :N en mega opgezwollen en rode keel. Klote nachten natuurlijk en ook vandaag een en al snotterig, dichte neus, hoesten, kriebelhoest vooral 's nachts natuurlijk, en eten & drinken doet echt veel pijn. De hele tijd ook echt kapot moe. Niet perse dat mijn spieren of mijn geest moe zijn maar zo'n gevoel van "de-dag-is-voorbij-moe" terwijl ik geen klap heb uitgevoerd vandaag, echt bevreemdend.
Ergens had ik stiekem gehoopt dat mocht ik het ooit krijgen, het wat milder zou verlopen, zeker met booster en al. Maar goed, ik lig niet in het ziekenhuis dus de vaccinaties zullen z'n werk wel gedaan hebben, dus t.o.v. minder fortuinlijken heb ik niks te klagen. En toch vind ik het maar ruk hoor :N

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-11 07:08
franssie schreef op zondag 27 maart 2022 @ 17:02:
[Twitter]

Vandaag op bezoek geweest bij iemand in het VUMC maar ondanks verzoeken tot het dragen van maskers zie je het daar ook bijna niet meer (op personeel na natuurlijk)
Het is daar rond de 23e verlaagd tot een advies voor de openbare ruimten en > 1.5m.

Ik vraag me overigens af of de afname is tests 'hard' is, en in hoeverre men het inmiddels wel gelooft, al dan niet met een zelftest zonder PCR. Het aantal gevallen wat ik in de omgeving hoor (doorgaans niet aan elkaar gerelateerd qua kringen) is nu groter dan in December/Januari. Kan toeval zijn.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• monaldo
Covid death figures ‘may have been completely wrong due to poor statistics’

https://www.thesun.co.uk/...id-deaths-uk-wrong-study/

Zoveelste bericht de laatste weken waaruit niet voor het eerst blijkt dat de hele corona pandemie op een verkeerde manier is aangepakt en als we niet oppassen we niet de juiste lessen eruit halen.

Zelfde voorbeeld met mondmaskers, welke vergelijking je ook maakt het effect ervan is er simpelweg niet of nauwelijks, vb:
https://twitter.com/ianmS...Ss449ye0wWp1cj3O3w0Q&s=19

Ik post dit meer omdat het niet allemaal zo overduidelijk "de wetenschap" is zoals vaak wordt aangenomen en ik verwacht dat er deze discussie over enkele maanden weer gaan voeren 😔

• ParaDroid2
The Sun is een veredeld roddelblad, maar het verwijst in deze naar een professor die omtrent COVID nogal wat dubieuze claims gemaakt lijkt te hebben. Die Twitterlink hetzelfde, zo'n conclusie is niet zo eenvoudig te maken en het is daarnaast ook duidelijk dat die persoon al de insteek heeft dat mondkapjes niet werken, om daar vervolgens bewijzen bij te zoeken. Dat is dus niet hoe het werkt en ik neem beide dus niet heel serieus als autoriteit. Er zullen vast fouten zijn gemaakt, maar dit is niet de manier om het aan te tonen, dit is 'onderzoek' doen met een bias, oftewel totale onzin.

• monaldo
ParaDroid2 schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:11:
The Sun is een veredeld roddelblad, maar het verwijst in deze naar een professor die omtrent COVID nogal wat dubieuze claims gemaakt lijkt te hebben. Die Twitterlink hetzelfde, zo'n conclusie is niet zo eenvoudig te maken en het is daarnaast ook duidelijk dat die persoon al de insteek heeft dat mondkapjes niet werken, om daar vervolgens bewijzen bij te zoeken. Dat is dus niet hoe het werkt en ik neem beide dus niet heel serieus als autoriteit. Er zullen vast fouten zijn gemaakt, maar dit is niet de manier om het aan te tonen, dit is 'onderzoek' doen met een bias, oftewel totale onzin.
De gebruikelijke Tweakers factcheck 8)
Ondanks wat The Sun is, geef jij eigenlijk aan dat het lijstje met 14 definities die gebruikt zijn om een corona overlijden te kwalificeren onzin is? Dat is dan een makkelijke manier om het als onzin te bestempelen, kan uiteraard.
Ik heb meer dan voldoende verschillende bronnen gezien waaruit blijkt dat mondkapjes een minimaal tot geen effect hebben op besmettingen.
Kijk eens naar Zuid Korea, 86% vaccinatiegraad, >60% zelfs een booster, waar >90% braaf een mondmasker draagt. Het land heeft met de hoogste besmettingen ooit te maken. Genoeg bewijs dat mondmaskers werken idd.

• ParaDroid2
Dat bedoel ik niet, ik bedoel alleen dat The Sun inderdaad niet de beste bron is, als ik straks zin heb zal ik wel even naar het wetenschappelijke artikel achter het bericht aan gaan (ik zit toch thuis met corona :p). Ik ben alleen sceptisch, omdat de onderzoeker zelf al een aantal claims heeft gedaan waar ik vraagtekens bij zet. Overigens wil ik best geloven dat er fouten zijn gemaakt bij het tellen van de overlijdenscijfers, maar eigenlijk vind ik dat nog niet zo heel interessant, omdat wat mij betreft het gevaar voornamelijk zit/zat in de besmettelijkheid i.c.m. het gevaar van volle ziekenhuizen, niet direct het dodelijke gevaar zelf.

Wat betreft maskers, volgens mij is de consensus dat een goed medisch masker helpt, maar dat dat dan ook goed gedragen moest worden en geregeld vervangen. De persoon in de link heeft echter zo'n duidelijke bias, waardoor hij alles erbij gaat zoeken om te bewijzen dat maskers niet werkt, zonder andere factoren mee te rekenen. Dat mag, maar is totaal onwetenschappelijk en daar ga ik dan uiteraard ook niet serieus op in ;)

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

monaldo schreef op maandag 28 maart 2022 @ 09:26:
[...]

De gebruikelijke Tweakers factcheck 8)
Ondanks wat The Sun is, geef jij eigenlijk aan dat het lijstje met 14 definities die gebruikt zijn om een corona overlijden te kwalificeren onzin is? Dat is dan een makkelijke manier om het als onzin te bestempelen, kan uiteraard.
Het is aan degene die die claim maakt om aan te tonen dat het zo is, niet om te claimen dat het zo zou kunnen zijn, dat kan iedereen wel. We weten eigenlijk alleen wie er allemaal gestorven zijn, wie er precies door covid overleden is zal je nooit 100 procent weten. Er zullen onterecht mensen als covid dode zijn geregisteerd maar ook omgekeerd dat een overlijden niet zo is vastgelegd. Hier in Nederland zijn er weken geweest met een oversterfte van 1250 maar 'slechts' 250 geregistreerde corona overlijdens.

Ik kan het onderzoek van Carl Heneghan hier niet vinden. Maar wat ik er van lees heeft hij nergens een autopsie gedaan of echt iets gecontroleerd, alleen een lading WOB verzoeken gedaan. Heneghan is wel een Barrington Declaration type die principieel tegen lockdowns is. Hij heeft Boris Johnson er in september 2020 van proberen te overtuigen dat er toen al herd immunity was en verdere lockdowns niet nodig waren.

edit: een mooi voorbeeldje 'hoe te liegen met cijfers' van Heneghan:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gwea2Pj.jpg

Denemarken heeft de meeste oversterfte !!!! Met hun lockdown !!!! Meer dan Zweden !!!!!!!!!

Maar misschien heeft Denemarken z'n administratie sneller lopen waardoor ze op 18 mei de sterfte van 10 dagen eerder al verwerkt hebben en beschikbaar voor World In Data terwijl de andere landen daar langer over doen. Een jaar verder en de cijfers zijn al flink anders:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EcveCYL.jpg

En weg is de daling in Zweden ! Ook valt de gekozen periode op van Carl die op 6 september begint. Waarom dan en niet eerder ? Omdat je dan de gigantische piek van april/mei 2020 ziet.
Zie ook hoe in het screenshot van Carl de 30 procent lijn er niet is. Zodat Zweden wat beter lijkt.

https://ourworldindata.or...e&country=DNK~SWE~FIN~NOR

Hier dan de totalen sinds het begin van de pandemie.

[ Voor 35% gewijzigd door IJzerlijm op 28-03-2022 10:53 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• monaldo
IJzerlijm schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:18:
[...]

edit: een mooi voorbeeldje 'hoe te liegen met cijfers' van Heneghan:

[Afbeelding]

Denemarken heeft de meeste oversterfte !!!! Met hun lockdown !!!! Meer dan Zweden !!!!!!!!!
Miss kan je je de discussie niet herinneren, maar best grappig om te zien wanneer dit soort zaken (idd manipulatie van data om je punt te maken) door anderen wordt gedaan niet door de beugel kan, echter wanneer het VWS of onze minister het doet wel ok is. Dit soort voorbeelden heb je meer dan genoeg waaruit blijkt dat het VWS grafieken en data zo maakte om hun punt te maken (bijv in Okt een rapport publiceren met een timeframe van april-juli om het punt van vaccineren krachtiger neer te zetten of een grafiek waar ze 3% uitbeelden alsog het 30% is). Toen was het onoplettendheid, onbewust, geen bedoeling ermee gehad etc etc. Andersom is het bewuste misinformatie.

Wat betreft Heneghan, hem ken/volg ik niet, dit was een recent artikel wat ik las. Zijn verhaal wordt nu ontkracht doordat hij selectief iets neer zet, prima.
Vraag me af hoe het kan dat een minister/ministerie die liegt en bedriegt (zie oa de WOB-verzoeken) en tal van voorbeelden waarin Hugo duidelijk A zegt om vervolgens Z te doen, wel door de beugel kunnen 8)7

Maar prima, ik merk dat het niks uitmaakt, de kampen zijn helaas verdeeld en dat lijkt ook zo te blijven. Nu hopen dat corona de huidige status behoudt en we het een keer kunnen afsluiten.
Pagina: 1 ... 53 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.