franssie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:45:
[...]
Goede punten.
Voordeel van trein
voor mij is dat je die kan stilzetten of desnoods een raam kan inslaan als het uit de hand loopt. Ik voel mijzelf daarin veiliger dan in een stuk alu dat met 800kmu op grote hoogte vliegt. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Al te vaak vertraging opgelopen op (EDIT: inkomende ochtend!!) vluchten naar Frankfurt etc omdat de vlucht van LH wel de moeite nam om dronken en vervelende passagiers te laten afvoeren. Ik heb een hekel aan het Amerikaanse 'the law is the law' model maar aan boord van een vliegtuig heeft het wel toegevoegde waarde.
Dat loslaten is de sluisdeur open zetten naar een "van links naar rechts" of "buschauffeur we gaan je busje slopen" mentaliteit, dat is tenminste mijn angst.
Ik snap je keuze, ik sta er zelf vaak niet heel anders in. Er zijn genoeg redenen voor mij om vliegen minder leuk te vinden, maar de corona regels en de (schijn) veiligheid in de trein is dat niet.
Maar mijn punt is meer dat de praktijk de regels heeft ingehaald. De overheid deelt graag de regels en voorwaarden uit, maar op een gegeven moment is dat gewoon niet meer te doen.
Als men werkelijk elke overtreder van de mondkapjes plicht aan wil pakken zoals de overheid graag heeft, dan gaat er geen vlucht meer zonder incident (en heb ik het niet over passagiers die meteen het masker opzetten na toespreken, maar diegenen die daarna nog doorzetten).
En, zoals al gezegd, dat is niet alleen in een vliegtuig het geval, conducteurs treden zelden meer op, maar ook politie agenten en boa's hebben meerdere keren aangegeven dat het niet meer te doen is. Maar inmiddels mag ik wel die bomvolle bus in zonder noemenswaardige ventilatie, sta ik op een gevuld balkon in de trein zonder masker, terwijl het nu slechts een advies is om ze te dragen.
Alleen het verschil is dat de overheid besloten heeft dat de luchtvaart (wederom) een uitzondering betreft, ook al zijn de aangehaalde Europese regels ook slechts een (dringend) advies.
En dat komt allemaal op de schouders terecht van een werknemer die daar helemaal niet voor aangenomen is.