Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:09

franssie

Save the albatross

[ Voor 38% gewijzigd door franssie op 14-03-2022 16:01 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:55
Positieve tests (weekdag gecorrigeerd) is gezakt van 53k naar 49k. Daling zet onverminderd door. Meest recente schatting R-waarde: 0.77 op infectiedatum 5 maart. Het is te verwachten dat we binnen een week op het pre-carnaval niveau terugzijn.

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
https://twitter.com/PieterOmtzigt/status/1503069792722378758

Blijf me verbazen over de gang van zaken momenteel, of het komt door de aandacht die volledig op Oekraine ligt of de gebruikelijke struisvogel politiek. Als je doet alsof het niet speelt dan zal het er wel niet zijn 8)7
We hebben hooguit een pauze van enkele maanden mbt covid en de maatregelen. Op de achtergrond worden de regels nog steeds gemaakt en verlengd zonder instemming op een democratische manier. En nee ik vind het geen democratie als er alleen gezegd wordt dat een gekozen regering de regels bepaalt en ja de bevolking heeft de regering gekozen(met EU totaal niet het geval want ik ken niemand in de samenleving die iemand in de EU heeft gekozen). Juist een discussie voeren met elkaar en daaruit de beste oplossing vinden is cruciaal in een democratie.
Omtzigt houdt gelukkig vol en zoals in zijn thread te lezen is, Europa verlengd de coronapas zonder dat NL daar intern nog iets over kan vinden (of de huidige regering vindt het lekker makkelijk om de gewenste regels in te voeren onder het mom van EU wil het en harmonie is belangrijk). Regels mbt het verkrijgen van de coronapas veranderen ook telkens en de geldigheidsduur ervan. Zelfs kinderen van 12-17j worden "gedwongen" tot een prik voor de vink.

Ik probeer het vooral te begrijpen, aangezien ik altijd voornamelijk tegen de gevestigde normen was/ben, ben ik benieuwd wat men in dit forum hiervan vindt. Met name degene die vanaf de eerste dag mee zijn gegaan met het grote verhaal. Geen waardeoordeel, bedoel er ook niks negatiefs mee.
Ben gewoon benieuwd of zelfs deze groep het nu niet te ver vindt gaan met de hele coronapas, verlenging ervan en eigenlijk het doorgaan met een verkapte vaccinatieplicht (in dit voorbeeld nog beperkt tot reizen).

• Mfpower
  • Laatst online: 22:13

Mfpower

In dubio

monaldo schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:24:

Blijf me verbazen over de gang van zaken momenteel, of het komt door de aandacht die volledig op Oekraine ligt of de gebruikelijke struisvogel politiek. Als je doet alsof het niet speelt dan zal het er wel niet zijn 8)7
We hebben hooguit een pauze van enkele maanden mbt covid en de maatregelen. Op de achtergrond worden de regels nog steeds gemaakt en verlengd zonder instemming op een democratische manier. En nee ik vind het geen democratie als er alleen gezegd wordt dat een gekozen regering de regels bepaalt en ja de bevolking heeft de regering gekozen(met EU totaal niet het geval want ik ken niemand in de samenleving die iemand in de EU heeft gekozen). Juist een discussie voeren met elkaar en daaruit de beste oplossing vinden is cruciaal in een democratie.
Omtzigt houdt gelukkig vol en zoals in zijn thread te lezen is, Europa verlengd de coronapas zonder dat NL daar intern nog iets over kan vinden (of de huidige regering vindt het lekker makkelijk om de gewenste regels in te voeren onder het mom van EU wil het en harmonie is belangrijk). Regels mbt het verkrijgen van de coronapas veranderen ook telkens en de geldigheidsduur ervan. Zelfs kinderen van 12-17j worden "gedwongen" tot een prik voor de vink.

Ik probeer het vooral te begrijpen, aangezien ik altijd voornamelijk tegen de gevestigde normen was/ben, ben ik benieuwd wat men in dit forum hiervan vindt. Met name degene die vanaf de eerste dag mee zijn gegaan met het grote verhaal. Geen waardeoordeel, bedoel er ook niks negatiefs mee.
Ben gewoon benieuwd of zelfs deze groep het nu niet te ver vindt gaan met de hele coronapas, verlenging ervan en eigenlijk het doorgaan met een verkapte vaccinatieplicht (in dit voorbeeld nog beperkt tot reizen).
Ik opende net mijn laptop om hetzelfde draadje te posten. Het is vrij stil omtrend covid omdat mensen het gevoel hebben dat het voorbij is, maar dat is dus niet zo. Meest ergerlijke is nog wel dat de kamer moties heeft ingediend dat juist minister Kuipers niet zelf dergelijke beslissingen zou nemen, maar dat er een parlementair voorbehoud moet zijn. En nu is alles besloten. Ik zal jouw post niet herhalen maar dat van de kinderen en dat er een prik gehaald moet worden om te kunnen reizen ipv gezondheid spreekt boekdelen.

We zitten slechts in een pauze, de maatregelen zijn er nog gewoon en kunnen zonder dat er nu fatsoenlijk over gedebatteerd wordt gewoon ingezet worden. Voor reizen zijn ze zelfs nog nodig. Heel vreemd dat je naar een QR-vrij land kunt vanuit een ander QR-vrij land maar dat je dan aan de grens even iets moet laten zien. Vooral met de auto lijkt me dit een wassen neus. Ik vind het allemaal te ver gaan, maar dat wist je vast wel.

Maar het meest bevreemdende vind ik nog wel dat de kamer in de besluitvorming gewoon genegeerd wordt. Sterker nog: het lopende burgerinspraak initiatief is niet eens afgerond, maar het besluit is wel genomen: https://ec.europa.eu/info...Certificate-Regulation_nl

ik sluit me vast aan bij de complotdenkers. Wat je ook van de maatregelen vindt, de democratie staat evenals de pas in Nederland op pauze.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
monaldo schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:24:

Er lag een aangenomen motie dat Kuipers de Tweede Kamer moest informeren en om toestemming moest vragen. Beiden heeft hij dan niet gedaan. Nu kan een minister een motie naast zich neerliggen, maar heel chique is dit niet. Kuipers is goed ingewerkt wat dat betreft, het parlement niet informeren en achter hun rug om dit soort zaken uitonderhandelen is een sterk staaltje van de oude bestuurscultuur. Ik mag dan toch hopen dat hij op zijn minst hierop aangesproken wordt de volgende keer dat hij in de Tweede Kamer staat.

De meerwaarde van de QR code is nogal discutabel geworden. Europese landen hebben recordaantallen besmettingen gehad, corona buitenhouden was al heel lang een illusie. Bovendien was de controle op de QR codes alleen echt op orde op vliegvelden. Andere vervoersmiddelen waren nauwelijks tot geen controles. Dan heb je nog ook landen die intern hun coronapas opdoeken, dan zal je die aan de grens wel moeten laten zien? Beetje vreemd.
Mfpower schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:24:
We zitten slechts in een pauze, de maatregelen zijn er nog gewoon en kunnen zonder dat er nu fatsoenlijk over gedebatteerd wordt gewoon ingezet worden. Voor reizen zijn ze zelfs nog nodig. Heel vreemd dat je naar een QR-vrij land kunt vanuit een ander QR-vrij land maar dat je dan aan de grens even iets moet laten zien. Vooral met de auto lijkt me dit een wassen neus. Ik vind het allemaal te ver gaan, maar dat wist je vast wel.
Kuipers wil de wetgeving voor de maatregelen behouden, dat steekt hij niet onder stoelen of banken. Nu de Twm de wind tegen heeft wil hij een nieuwe tijdelijke wet maken met daarin de inhoud van de Twm, met als doel deze als overbrugging te gebruiken tot de inhoud van de Twm in de Wpg opgenomen is.
Wat je ook van de maatregelen vindt, de democratie staat evenals de pas in Nederland op pauze.
Er wordt veel gesproken over een nieuwe bestuurscultuur, maar men handelt er niet naar. Dat geldt voor zowel het kabinet als de Tweede Kamer. Al is het voor die laatste ietsje lastiger gezien dat de coalitie daar de dienst uitmaakt. De coalitie fungeert als een soort bulldozer die alles er doorheen duwt. Nu begrijp ik dat het systeem zo werkt, maar we hebben de laatste tijd wel gezien dat deze bulldozer ook zeer onwenselijke wetgeving er doorheen duwde zonder al te kritisch te zijn.

• CMD-Snake
Kabinet beslist over coronaregels: deels thuiswerken blijvertje, mondkapje in ov advies

De Haagse insiders laten weer van zich horen. Het nieuwe pakket zal er als volgt uit gaan zien:
  • 1G toegangsbeleid vervalt.
  • Mondkapjesplicht in het OV wordt afgezwakt naar een advies
  • Thuiswerkadvies blijft gehandhaafd zoals het nu is.
  • De test-, isolatie- en quarantaineregels blijven gehandhaafd zoals die zijn.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:56

Dennis1812

Amateur prutser

CMD-Snake schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 12:59:
Kabinet beslist over coronaregels: deels thuiswerken blijvertje, mondkapje in ov advies

De Haagse insiders laten weer van zich horen. Het nieuwe pakket zal er als volgt uit gaan zien:
Die laatste baal ik wat van.
Dat zorgt voor veel verzuim, gedoe met opvang en ander gezanik.

Klachtenvrij = geen isolatie meer lijkt mij een prima credo.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

Verval van inreistest is voor vakantiegangers die buiten de EU gaan wel gunstig.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:47

Thuiswerkadvies vervalt hoor ik 'm net zeggen, en test- isolatie en quarantaine is volgens mij een advies, geen regel

als aanvulling, ik weet niet of ik een persconferentie haagse insiders zal noemen :P

[ Voor 5% gewijzigd door rik86 op 15-03-2022 13:10 ]

• CMD-Snake
rik86 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:09:
Thuiswerkadvies vervalt hoor ik 'm net zeggen, en test- isolatie en quarantaine is volgens mij een advies, geen regel
Kabinet schaft verplichte coronaregels af, meeste adviezen blijven

De NOS heeft nu ook een overzicht al staan: Thuiswerkadvies vervalt per direct. De rest komt wel overeen met het lekken.

De test- isolatie en quarantaine regels waren praktisch gezien meer adviezen, niemand controleerde deze en niemand dwong ze af. Wat dat betreft veranderd er weinig wezenlijks.

Verder spreekt Kuipers nu weer de vurige wens uit om de Twm te mogen behouden in wat voor vorm dan ook.
rik86 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:09:
als aanvulling, ik weet niet of ik een persconferentie haagse insiders zal noemen :P
Het artikel in het Parool is van vanochtend, dus toen waren het nog insiders. Al zal het wel iemand zijn die dicht bij de besluitvorming staat die dit lekt. Het is doorgaans zo accuraat dat het niet anders kan.

[ Voor 20% gewijzigd door CMD-Snake op 15-03-2022 13:14 ]

• rik86
CMD-Snake schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:12:
[...]

Kabinet schaft verplichte coronaregels af, meeste adviezen blijven

De NOS heeft nu ook een overzicht al staan: Thuiswerkadvies vervalt per direct. De rest komt wel overeen met het lekken.

De test- isolatie en quarantaine regels waren praktisch gezien meer adviezen, niemand controleerde deze en niemand dwong ze af. Wat dat betreft veranderd er weinig wezenlijks.

Verder spreekt Kuipers nu weer de vurige wens uit om de Twm te mogen behouden in wat voor vorm dan ook.

[...]

Het artikel in het Parool is van vanochtend, dus toen waren het nog insiders. Al zal het wel iemand zijn die dicht bij de besluitvorming staat die dit lekt. Het is doorgaans zo accuraat dat het niet anders kan.
ah, 't was meer 't moment van posten wat me triggerde, want toen was de persco al begonnen volgens mij ;)

En op zich is 't advies "ga niet naar 't werk als je een besmettelijke ziekte hebt, waar je best wel ziek van kan worden" helemaal geen heel gek advies natuurlijk.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:42

Agent47

I always close my contracts.

Ik vind dat thuiswerken ideaal. Ik hoop dat mijn werkgever hier ook aan blijft houden. Ik ga nu 2 dagen naar kantoor en ik vind dat perfect zo.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
rik86 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:16:
En op zich is 't advies "ga niet naar 't werk als je een besmettelijke ziekte hebt, waar je best wel ziek van kan worden" helemaal geen heel gek advies natuurlijk.
Ook voor de coronapandemie was dat een prima advies waar we ons best wat meer aan hadden kunnen houden :)

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-11 23:38
Toch fijn om al met al een relatief normaal leven te kunnen hebben zonder al die regels. En hopelijk zijn ze ook op lange termijn niet meer nodig.

Helaas is de ene crisis nagenoeg voorbij en dient de volgende zich alweer met dat Oekraïne conflict.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:34

De mondkapjesplicht in het OV omzetten naar een "advies" is wel een gotspe. Slappe hap en weer typisch Nederlands. Of je vindt het nuttig en handhaaft het gewoon. Of je vindt het niet nuttig en schaft het af. Nu wordt het geadviseerd om "zwakkeren te beschermen" maar dit is natuurlijk wel weer een dikke middelvinger richting die zwakkeren. Die kunnen kennelijk doodvallen omdat een klein deel van de Nederlanders kennelijk boos wordt als ze een mondkapje op moeten zetten om anderen te beschermen.

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-11 13:30
Wat is nu de bedoeling voor dat inreiscertificaat?
Eerder las ik nog dat volledig gevaccineerden werden gevrijwaard van die test. Dat is mij nu niet helemaal duidelijk?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vlassie1980 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:22:
Toch fijn om al met al een relatief normaal leven te kunnen hebben zonder al die regels. En hopelijk zijn ze ook op lange termijn niet meer nodig.

Helaas is de ene crisis nagenoeg voorbij en dient de volgende zich alweer met dat Oekraïne conflict.
En toch zie ik het na de zomer wel weer mis gaan. Door nieuwe variant, dalende resistentie of een combinatie van beiden.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-11 23:38
MikeyMan schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:35:
[...]

En toch zie ik het na de zomer wel weer mis gaan. Door nieuwe variant, dalende resistentie of een combinatie van beiden.
Only time will tell... Ik maak me daar in ieder geval niet druk over, als het zo is dan is het zo en dan zien we dan wel weer hoe het gaat :)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vlassie1980 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:37:
[...]

Only time will tell... Ik maak me daar in ieder geval niet druk over, als het zo is dan is het zo en dan zien we dan wel weer hoe het gaat :)
Druk maken is een groot woord. Een oplossing voor de zorgbelasting zou tegen die tijd prettig zijn.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:06
rik86 schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:16:
[...]
Het is zeker geen gek advies, maar het gaat helaas niet werken in de praktijk.
Baal ervan dat het maar bij een advies blijft en geen verplichting. Ondanks verplichtingen niet te controleren zijn, is het al iets "sterker" dan een advies.

Ik durf te wedden dat er genoeg werkgevers zijn die morgen verwachten dat je full-time weer op kantoor zit.
En om geen conflicten te krijgen met de werkgever dat er genoeg ondanks klachten (of het Corona klachten zijn of andere) weer gewoon lekker de collega's gaan aansteken.
Of van die types "kijk mij een hart voor de zaak hebben, zelfs ziek werk ik" ...

[ Voor 9% gewijzigd door Ryur op 15-03-2022 13:45 ]

• rik86
Ryur schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:44:
[...]

Het is zeker geen gek advies, maar het gaat helaas niet werken in de praktijk.
Baal ervan dat het maar bij een advies blijft en geen verplichting. Ondanks verplichtingen niet te controleren zijn, is het al iets "sterker" dan een advies.

Ik durf te wedden dat er genoeg werkgevers zijn die morgen verwachten dat je full-time weer op kantoor zit.
En om geen conflicten te krijgen met de werkgever dat er genoeg ondanks klachten (of het Corona klachten zijn of andere) weer gewoon lekker de collega's gaan aansteken.
Of van die types "kijk mij een hart voor de zaak hebben, zelfs ziek werk ik" ...
Tja, als ik alleen al bij mijn eigen familie en collega's, waarvan veel ingeënt/geboosterd zijn, hoe stevig de klachten zijn, waarbij je echt niet kan werken voor een paar dagen, gaat dat als een boomerang terugkomen bij werkgevers die dat doen.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-11 14:13
MikeyMan schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:35:
[...]

Alleen bij een ziekmakender variant zal er wel wat gebeuren. Voorlopig is het nu in de ziekenhuizen geen sprake van overbelasting als eerder. Enige wat ze moeten doen is op tijd vaccineren na de zomer. B.v. vanaf eind september al de ouderen starten. Dan ben je op tijd klaar voor de winter.

• franssie

franssie

Save the albatross

uitstroom weer hoog ... maar de instroom zeer fors.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-11 07:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
martwoutnl schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:49:
[...]

Alleen bij een ziekmakender variant zal er wel wat gebeuren. Voorlopig is het nu in de ziekenhuizen geen sprake van overbelasting als eerder. Enige wat ze moeten doen is op tijd vaccineren na de zomer. B.v. vanaf eind september al de ouderen starten. Dan ben je op tijd klaar voor de winter.
Zoiets denk ik ook. Goed gerichte (dus niet per se iedereen meer) en goed getimede boostercampagnes (a la griepprik) kan een hoop schelen denk ik.

Wel mooi symbolisch, twee jaar nadat we echt geconfronteerd worden met echte maatregelen vervalt alles (op wat adviezen na).

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
D-e-n schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:27:
[...]

De mondkapjesplicht in het OV omzetten naar een "advies" is wel een gotspe. Slappe hap en weer typisch Nederlands. Of je vindt het nuttig en handhaaft het gewoon. Of je vindt het niet nuttig en schaft het af. Nu wordt het geadviseerd om "zwakkeren te beschermen" maar dit is natuurlijk wel weer een dikke middelvinger richting die zwakkeren. Die kunnen kennelijk doodvallen omdat een klein deel van de Nederlanders kennelijk boos wordt als ze een mondkapje op moeten zetten om anderen te beschermen.
Zwakkeren hoeven helemaal niet dood te vallen. Ze moeten wel zichzelf beschermen, zoals vóór corona ook het geval was. De normaliteit is teruggekeerd, dus ook deze vrijheidsbeperkende maatregel wordt terecht afgeschaft.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
[...]

Maar dan zou je dus vanaf nu permanent mondkapjes moeten verplichten in het OV tbv de zwakkeren.
Want deze zwakkeren zijn er natuurlijk over 1 jaar of 5 jaar ook nog

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:24

Snow_King

Konijn is stoer!

[...]

Hoezo een middelvinger? Een 'zwakkere' heeft zichzelf toch altijd moeten beschermen? We kunnen niet eindeloos maar mondkapjes gaan dragen om een selecte groep mensen in de samenleving daarmee (deels/minimaal) te beschermen.

Ik ben er blij mee, weg met die mondkapjes en nooit meer terug laten komen.

Ook leuk dat het volgende week in gaat, vanaf nu zal je het gebruik van mondkapjes al keihard zien dalen in het OV.

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03:25
martwoutnl schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:49:
[...]

Toch is de bezetting in de kliniek echt hoog te noemen. Zeker met nog een te verwachten stijging zullen we op 90% van het toppunt van 2021 komen.

Gelukkig is het op de IC wel minder druk (slechts 20% van de top van 2021)

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-11 12:00

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• martwoutnl
Transavia en Tui stoppen met handhaven mondkapjesplicht volgens https://luchtvaartnieuws....hk253Qg0F5C_fZ8TGNTTUd61M Ze vinden het niet meer uit te leggen en vrezen agressieve passagiers.

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:04

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Het is toch ook niet aan de vliegtuigmaatschappij om het uit te leggen?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-11 15:58
Snow_King schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 14:49:
[...]

We kunnen niet eindeloos maar mondkapjes gaan dragen om een selecte groep mensen in de samenleving daarmee (deels/minimaal) te beschermen.
Je haalt "kunnen" nu met "willen" door elkaar (en dan vooral met wat jij wil).

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:50:
Misschien niet, maar wel zijn zij degene met de gevolgen.
En het is dat het personeel niet meer "handhaaft", anders is er op elke vlucht wel een (gewelds)incident met zo'n masker als oorzaak.

• franssie

franssie

Save the albatross

Daarom plan ik nu mijn reis in mei per trein. iets ander publiek over het algemeen.
Vliegen doe ik later wel weer.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:50:
Nee, maar het probleem is dat passagiers zich uitlaten tegen de cabin crew. En als het halve vliegtuig geen mondkapje meer wil dragen dan is dat geen houdbare situatie.

March of the Eagles

• franssie

franssie

Save the albatross

XWB schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:12:
[...]

Nee, maar het probleem is dat passagiers zich uitlaten tegen de cabin crew. En als het halve vliegtuig geen mondkapje meer wil dragen dan is dat geen houdbare situatie.
Mwah - paar keer terugvliegen, KMAR die passagiers laten arresteren en verder. Maar tsja, NL is een gedoogland.

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
[...]

Gewoon hardere straffen geven net als Amerika.

Weg

• Fly-guy
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:15:
[...]

Mwah - paar keer terugvliegen, KMAR die passagiers laten arresteren en verder. Maar tsja, NL is een gedoogland.
Paar keer terug vliegen, vervolg/terugvlucht flinke vertraging, eu261 vergoeding, flinke financiële schade die niet op de desbetreffende passagiers te verhalen is.

Heeft niets met gedogen te maken, maar het feit dat veel schade niet te verhalen is bij de veroorzaker.
Daarnaast is het nut van aangifte doen vele malen lager dan de tijd, moeite en stress die het het personeel kost.
New Yorker schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:16:
[...]

Gewoon hardere straffen geven net als Amerika.
Heeft men geprobeerd, maar als je eigen minister de gehoorzaamheid met 1 feestje onderuithaalt, is het snel gedaan met strenge straffen.

[ Voor 20% gewijzigd door Fly-guy op 15-03-2022 17:21 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Fly-guy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:20:
[...]

Paar keer terug vliegen, vervolg/terugvlucht flinke vertraging, eu261 vergoeding, flinke financiële schade die niet op de desbetreffende passagiers te verhalen is.

Heeft niets met gedogen te maken, maar het feit dat veel schade niet te verhalen is bij de veroorzaker.
Daarnaast is het nut van aangifte doen vele malen lager dan de tijd, moeite en stress die het het personeel kost.

[...]

Heeft men geprobeerd, maar als je eigen minister de gehoorzaamheid met 1 feestje onderuithaalt, is het snel gedaan met strenge straffen.
Daarom vlieg ik even niet meer. Leuk al die tokkies, maar als KLM & Co daaraan toegeven, hoe veilig is de hele operatie dan ... ICE naar Hamburg doet er deur tot deur niet veel langer over, en daar zit ik eerste klas voor minder.
In mijn ogen haalt dit gedooggedrag de geloofwaardigheid van de luchtvaartsector nog verder onderuit, en die was mijns inziens niet al te best al.

• Fly-guy
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:28:
[...]

Daarom vlieg ik even niet meer. Leuk al die tokkies, maar als KLM & Co daaraan toegeven, hoe veilig is de hele operatie dan ... ICE naar Hamburg doet er deur tot deur niet veel langer over, en daar zit ik eerste klas voor minder.
In mijn ogen haalt dit gedooggedrag de geloofwaardigheid van de luchtvaartsector nog verder onderuit, en die was mijns inziens niet al te best al.
Sorry hoor, maar de (internationale) trein blonk ook zeker niet uit in de handhaving van de mondkapjes plicht. Sterker nog, veel personeel liep zelf zonder kapjes en trad zelden op tegen passagiers zonder.
En ook "de trein" had de plicht om te controleren op testbewijzen bij internationale reizen, iets wat in de praktijk helemaal niet gedaan werd.

Het is prima als je de trein boven het vliegtuig verkiest, maar heb niet met het idee dat de trein zoveel veiliger is in hun bedrijfsvoering. Ze waren daarnaast ook de eerste die bedelenden om de plicht (in Nederland) af te schaffen omdat het niet te handhaven was.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:24

Snow_King

Konijn is stoer!

Tom-Z schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:51:
[...]

Je haalt "kunnen" nu met "willen" door elkaar (en dan vooral met wat jij wil).
Correct. Ik ga niet eindeloos een mondkapje dragen, dat ben ik niet bereid om te doen voor een hele, hele, hele kleine bijdrage op het geheel.

• martwoutnl
martwoutnl schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:29:
Transavia en Tui stoppen met handhaven mondkapjesplicht volgens https://luchtvaartnieuws....hk253Qg0F5C_fZ8TGNTTUd61M Ze vinden het niet meer uit te leggen en vrezen agressieve passagiers.
Update. KLM heeft zich erbij gevoegd.

• Fly-guy
  • Niet online
martwoutnl schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:44:
[...]

Update. KLM heeft zich erbij gevoegd.
En Corendon.

• franssie

franssie

Save the albatross

Fly-guy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:35:
[...]

Sorry hoor, maar de (internationale) trein blonk ook zeker niet uit in de handhaving van de mondkapjes plicht. Sterker nog, veel personeel liep zelf zonder kapjes en trad zelden op tegen passagiers zonder.
En ook "de trein" had de plicht om te controleren op testbewijzen bij internationale reizen, iets wat in de praktijk helemaal niet gedaan werd.

Het is prima als je de trein boven het vliegtuig verkiest, maar heb niet met het idee dat de trein zoveel veiliger is in hun bedrijfsvoering. Ze waren daarnaast ook de eerste die bedelenden om de plicht (in Nederland) af te schaffen omdat het niet te handhaven was.
Goede punten.
Voordeel van trein voor mij is dat je die kan stilzetten of desnoods een raam kan inslaan als het uit de hand loopt. Ik voel mijzelf daarin veiliger dan in een stuk alu dat met 800kmu op grote hoogte vliegt. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Al te vaak vertraging opgelopen op (EDIT: inkomende ochtend!!) vluchten naar Frankfurt etc omdat de vlucht van LH wel de moeite nam om dronken en vervelende passagiers te laten afvoeren. Ik heb een hekel aan het Amerikaanse 'the law is the law' model maar aan boord van een vliegtuig heeft het wel toegevoegde waarde.
Dat loslaten is de sluisdeur open zetten naar een "van links naar rechts" of "buschauffeur we gaan je busje slopen" mentaliteit, dat is tenminste mijn angst.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:55
Positieve testuitslagen (testdatum zo) weekdag gecorrigeerd 52k. Ten opzichte van de voorgaande twee dagen een pas op de plaats. Laatste schatting R-waarde 0.79 (was 0.77).

R lijkt te stabiliseren omstreeks 0.8, binnen 1 week terug op besmettingen van net voor de carnavalspiek.

• Fly-guy
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:45:
[...]

Goede punten.
Voordeel van trein voor mij is dat je die kan stilzetten of desnoods een raam kan inslaan als het uit de hand loopt. Ik voel mijzelf daarin veiliger dan in een stuk alu dat met 800kmu op grote hoogte vliegt. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. Al te vaak vertraging opgelopen op (EDIT: inkomende ochtend!!) vluchten naar Frankfurt etc omdat de vlucht van LH wel de moeite nam om dronken en vervelende passagiers te laten afvoeren. Ik heb een hekel aan het Amerikaanse 'the law is the law' model maar aan boord van een vliegtuig heeft het wel toegevoegde waarde.
Dat loslaten is de sluisdeur open zetten naar een "van links naar rechts" of "buschauffeur we gaan je busje slopen" mentaliteit, dat is tenminste mijn angst.
Ik snap je keuze, ik sta er zelf vaak niet heel anders in. Er zijn genoeg redenen voor mij om vliegen minder leuk te vinden, maar de corona regels en de (schijn) veiligheid in de trein is dat niet.

Maar mijn punt is meer dat de praktijk de regels heeft ingehaald. De overheid deelt graag de regels en voorwaarden uit, maar op een gegeven moment is dat gewoon niet meer te doen.
Als men werkelijk elke overtreder van de mondkapjes plicht aan wil pakken zoals de overheid graag heeft, dan gaat er geen vlucht meer zonder incident (en heb ik het niet over passagiers die meteen het masker opzetten na toespreken, maar diegenen die daarna nog doorzetten).

En, zoals al gezegd, dat is niet alleen in een vliegtuig het geval, conducteurs treden zelden meer op, maar ook politie agenten en boa's hebben meerdere keren aangegeven dat het niet meer te doen is. Maar inmiddels mag ik wel die bomvolle bus in zonder noemenswaardige ventilatie, sta ik op een gevuld balkon in de trein zonder masker, terwijl het nu slechts een advies is om ze te dragen.

Alleen het verschil is dat de overheid besloten heeft dat de luchtvaart (wederom) een uitzondering betreft, ook al zijn de aangehaalde Europese regels ook slechts een (dringend) advies.

En dat komt allemaal op de schouders terecht van een werknemer die daar helemaal niet voor aangenomen is.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:40
martwoutnl schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:29:
Is ook niet meer te handhaven.

Vloog vorige week van Spanje naar Duitsland en zelfs op die vlucht werd het al moeilijk, terwijl de passagiers merendeel Duitsers waren die zich doorgaans beter aan de regels houden dan wij.

Dit is niet meer uit te leggen als je overal zonder mag maar juist in een vliegtuig (waar het zuurstofgehalte al iets lager is) niet.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• CMD-Snake
franssie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:28:
Tja, of wijst het nu eenmaal op de kromheid van het beleid? Je mag wel weer in een restaurant of café staan of dansen op Sensation of in de Intercity naar Groningen zitten zonder enige restricties, maar in het vliegtuig zou het dan wel linke soep zijn?

Vliegmaatschappijen zijn die regeltjes liever kwijt dan rijk, controles op QR codes en al die andere zaken kost ze tijd en het stelt personeel bloot aan eventuele agressie. Nu waren Nederlandse luchtvaartmaatschappijen nog netjes in het volgen van de regels, hun buitenlandse concurrenten liepen er eerder al de kantjes vanaf. Andere Europese landen laten in de aanloop naar het vakantieseizoen snel deze regels los in de hoop de toerist te kunnen bekoren met een coronamaatregel-vrije vakantie.

• franssie

franssie

Save the albatross

CMD-Snake schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:19:
[...]

Tja, of wijst het nu eenmaal op de kromheid van het beleid? Je mag wel weer in een restaurant of café staan of dansen op Sensation of in de Intercity naar Groningen zitten zonder enige restricties, maar in het vliegtuig zou het dan wel linke soep zijn?

Vliegmaatschappijen zijn die regeltjes liever kwijt dan rijk, controles op QR codes en al die andere zaken kost ze tijd en het stelt personeel bloot aan eventuele agressie. Nu waren Nederlandse luchtvaartmaatschappijen nog netjes in het volgen van de regels, hun buitenlandse concurrenten liepen er eerder al de kantjes vanaf. Andere Europese landen laten in de aanloop naar het vakantieseizoen snel deze regels los in de hoop de toerist te kunnen bekoren met een coronamaatregel-vrije vakantie.
Dat snap ik maar was niet mijn betoog. Dat ging over veiligheid aan boord.
Wat je terecht beschrijft is een moeilijkheid van de vliegindustrie om tokkies te handhaven en die industrie wil dat niet, waarbij ik dus vind dat die industrie (KLM & Co) zich buiten het speelveld plaatst. Want ze hebben (of hadden?) de politiek toch in hun zak.
Laatst was het nog huilen want wereledwijd want IATA regels en wat dan ook en nu het even kan rebels binnen Nederland omdat 'zielig want bus mag wel'.
Dus nu verklaar ik vliegtuigen tot bussen en de piloten tot chauffeurs :+

Serieus, het is een ander transportmiddel met andere regels, jammer dat de luchtvaart weer eens de krenten uit de pap wil en niet slim genoeg is om eens naar het eigen bord te kijken. :P

• CMD-Snake
franssie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:28:
Dat snap ik maar was niet mijn betoog. Dat ging over veiligheid aan boord.
Wat je terecht beschrijft is een moeilijkheid van de vliegindustrie om tokkies te handhaven en die industrie wil dat niet, waarbij ik dus vind dat die industrie (KLM & Co) zich buiten het speelveld plaatst. Want ze hebben (of hadden?) de politiek toch in hun zak.
Laatst was het nog huilen want wereledwijd want IATA regels en wat dan ook en nu het even kan rebels binnen Nederland omdat 'zielig want bus mag wel'.
Dus nu verklaar ik vliegtuigen tot bussen en de piloten tot chauffeurs :+

Serieus, het is een ander transportmiddel met andere regels, jammer dat de luchtvaart weer eens de krenten uit de pap wil en niet slim genoeg is om eens naar het eigen bord te kijken. :P
De NS en andere OV bedrijven begonnen al in januari of februari hun lobby om van het mondkapje af te komen, met dezelfde redenering dat het niet uit te leggen was en de eventuele agressie richting het personeel. Wat dat betreft bedient iedereen zich van dezelfde argumenten, waarom de een dan beter is dan de ander is mij een raadsel.

Een vechtpartij in een vliegtuig of een bus is allebei even onwenselijk.

De KLM had overigens niemand in hun zak. De staatssteun die ze kregen was/is een lening tegen voorwaardes waar de honden geen brood van lusten. Daar hoef je geen zorgen over te hebben, elke euro gaat de Staat weer terugkrijgen plus rente.

• franssie

franssie

Save the albatross

@CMD-Snake net zoals de leningen aan Griekenland en Italië. Zeker

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:25
franssie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:45:
[...]

Goede punten.
Maar straks dus grens over naar Duitsland/Frankrijk mondkapje ineens op doen en andersom zodra we in Nederland zijn meteen weer af? ;)

• franssie

franssie

Save the albatross

Deezers schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:49:
[...]

Maar straks dus grens over naar Duitsland/Frankrijk mondkapje ineens op doen en andersom zodra we in Nederland zijn meteen weer af? ;)
LOL - zeker. Lange leve de uniforme regels van de EU :+

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:59
CMD-Snake schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:36:
[...]

De NS en andere OV bedrijven begonnen al in januari of februari hun lobby om van het mondkapje af te komen, met dezelfde redenering dat het niet uit te leggen was en de eventuele agressie richting het personeel. Wat dat betreft bedient iedereen zich van dezelfde argumenten, waarom de een dan beter is dan de ander is mij een raadsel.

Een vechtpartij in een vliegtuig of een bus is allebei even onwenselijk.

De KLM had overigens niemand in hun zak. De staatssteun die ze kregen was/is een lening tegen voorwaardes waar de honden geen brood van lusten. Daar hoef je geen zorgen over te hebben, elke euro gaat de Staat weer terugkrijgen plus rente.
NS leeft ook nauwelijks nog na. Op de stations dragen met de week al minder mensen een mondkapje, idem dito in de treinen zie je het afnemen. En zelfs medewerkers zie ik op stations ook al zonder lopen.

En tsja, volkomen terecht. Als je ziet hoe druk het is in de winkelstraten, ziet hoe overladen de kroegen waren met carnaval en ook binnen in winkels het eigenlijk allemaal gewoon vanouds is... is het totaal niet te verkopen waarom je in een trein waar je veelal relatief rustig zit, op stations waar je ruim afstand kan houden, ineens een mondkapje zou moeten dragen.

Een totaal wereldvreemde beleidskeuze gemaakt door mensen die vermoedelijk niet eens een idee hebben hoe het OV van Nederland er van binnen uit ziet.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Sovieto schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:17:
[...]

Toch is de bezetting in de kliniek echt hoog te noemen. Zeker met nog een te verwachten stijging zullen we op 90% van het toppunt van 2021 komen.

Gelukkig is het op de IC wel minder druk (slechts 20% van de top van 2021)
Vergelijken klopt maar gedeeltelijk, percentage mensen die toevallig mét corona in het ziekenhuis liggen ipv dóór lag laatste keer dat ik keek op 25 a 30%. Omdat iets te hard van het keukentrapje lazeren op dag 5 van je klachtenvrije quarentaine je met een gebroken pols ook mee laat tellen in de statistieken. Hoewel het ziekenhuis dan wel meer moeite moet doen, wordt het zo meer een logistiek probleem dan een A-status pandemie.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
TerraGuy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 23:54:
[...] Vergelijken klopt maar gedeeltelijk, percentage mensen die toevallig mét corona in het ziekenhuis liggen ipv dóór lag laatste keer dat ik keek op 25 a 30%. .
Ligt inmiddels voor de verpleegafdeling op 36% de afgelopen weken.

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
Deezers schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:49:
[...]

Ik ben afgelopen week in de Franse Alpen (Evasion Mont Blanc) geweest en daar heeft echt NIEMAND nog een mondkapje op, ondanks plakkaten overal dat het nog verplicht is. Ervaring opgedaan enkel in die regionen (enkele dorpen geweest)..

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Beter laat dan nooit…

https://www.ad.nl/binnenl...t-voor-opruiing~a7c08951/

Willem Engel opgepakt voor opruiing

[ Voor 13% gewijzigd door _Bailey_ op 16-03-2022 12:02 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nu.nl meldt het ook: Viruswaanzin-voorman Willem Engel aangehouden wegens opruiing over corona

Hopelijk wordt-ie een paar jaartjes opgeborgen. Wat die met zijn sekte aan onzin verkocht heeft de laatste 2 jaar, daar lust Fikkie ook geen portie meer van.

Virussen? Scan ze hier!

• martwoutnl
wildhagen schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:43:
Nu.nl meldt het ook: Viruswaanzin-voorman Willem Engel aangehouden wegens opruiing over corona

Hopelijk wordt-ie een paar jaartjes opgeborgen. Wat die met zijn sekte aan onzin verkocht heeft de laatste 2 jaar, daar lust Fikkie ook geen portie meer van.
Van mij mag hij ook de cel in maar ik denk niet dat hij dat krijgt. Zal wel een flinke boete worden. Maar een veroordeling zou ik al goed vinden.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Denk dat voor zo iemand een celstraf ook geen oplossing is, ik denk dat een social media/publicatie verbod oid beter zal helpen.
Ik zou ook niet weten of de GGZ zo iemand nog uit the rabbit hole kan krijgen, vermoed van niet.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Dennis
  • Laatst online: 23:42
Bij een beoordeling ben ik wel vooral benieuwd voor welke aspecten hij dan veroordeeld wordt.
Volgens de aangifte maakt hij zich schuldig aan opruiing, verspreiding van medische desinformatie, oplichting, uitingen met een terroristisch oogmerk en bedreiging.
Lijkt me dat verspreiden van medische desinformatie niet strafbaar is. Behalve voor artsen wellicht, maar de vraag is of dat via straf- of via tuchtrecht verloopt.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:42

Agent47

I always close my contracts.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• franssie

franssie

Save the albatross

Dennis schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:53:
Bij een beoordeling ben ik wel vooral benieuwd voor welke aspecten hij dan veroordeeld wordt.

[...]

Lijkt me dat verspreiden van medische desinformatie niet strafbaar is. Behalve voor artsen wellicht, maar de vraag is of dat via straf- of via tuchtrecht verloopt.
Bij Jomanda is er wel een onderzoek ingesteld maar dat is geseponeerd:
Op 3 oktober 2006[5] besloot het Openbaar Ministerie (OM) de zaak Sylvia Millecam te seponeren en Jomanda samen met vier andere verdachten niet verder te vervolgen: er zou onvoldoende juridisch steekhoudend bewijs zijn voor de beschuldiging dat Jomanda Millecam ervan weerhield naar de reguliere gezondheidszorg te gaan, omdat Millecam op grond van haar zelfbeschikkingsrecht daarin een eigen keuze had kunnen maken.
Dus medische des-informatie zal lastig worden. Echter opruiing zou nog wel eens steek kunnen houden als het te bewijzen valt dat vernielingen etc te linken zijn aan de sociale media uitingen van Engel. Of misschien dat ze op een schikking willen willen aansturen bij het OM, we zullen het wel lezen ooit.

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Het moment voor een aanhouding buiten heterdaad is alleen wel opvallend, of heb ik iets gemist?

Dus waarom zou het OM daar nu ineens toe overgaan?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:33

Player1S

Probably out in the dark

Levenslange dwangverpleging lijkt me meer op z’n plaats

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• franssie

franssie

Save the albatross

#testenpositief even stijgende en %positief wil ook nog niet echt dalen.
edit: Maar vorige week tikten we de 75k+ aan dus de golf lijkt wel af te nemen eindelijk.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
dinsdag: 66.257
woensdag: 74.325
donderdag: 74.518
vrijdag: 69.186
zaterdag: 60.043
zondag: 52.326
maandag: 45.892
dinsdag: 52.897
woensdag: 60.263 (Vandaag)

[ Voor 54% gewijzigd door franssie op 16-03-2022 15:28 ]

• technoaddict
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:49
Gister in de ochtend een positieve zelftest.
Die zelfde dag, eind van de middag, had ik een afspraak bij de Oesteopaat. Na de zelftest uiteraard gelijk gemaild met dat ik niet kon komen ivm een positieve zelftest.
Iets later hangt de praktijk manager aan de telefoon: "Ja je zal wel de annuleringskosten moeten betalen a 65 euro!, want ja, wij kunnen dat gat in de agenda niet opvullen"....

Nu vraag ik me af, ben ik de gene die annuleert? Of doen zij dat? :) Had eigenlijk moeten zeggen "Ow dan kom ik wel...". Uiteraard doe je dat niet... Maar ergens voelt het toch een beetje als een laffe actie van hun.

[ Voor 10% gewijzigd door technoaddict op 16-03-2022 15:30 ]

• rik86
franssie schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:23:
[Twitter]
#testenpositief even stijgende en %positief wil ook nog niet echt dalen.
edit: Maar vorige week tikten we de 75k+ aan dus de golf lijkt wel af te nemen eindelijk.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
dinsdag: 66.257
woensdag: 74.325
woensdag: 60.263 (Vandaag)
Gisteren 20,2% lager dan 7 dagen eerder, vandaag 18,9% lager dan 7 dagen geleden. Dat lijken me geen hele vreemde fluctuaties. Al zal die daling komende dagen vast wel wat veranderen omdat nu alles losgelaten wordt.

• Real
  • Niet online
technoaddict schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:28:
Ja je zal wel de annuleringskosten moeten betalen a 65 euro!, want ja, wij kunnen dat gat in de agenda niet opvullen"....
offtopic:
Helaas is het op een forum zoals dit vaak onmogelijk om alle feiten te overzien, dus wellicht gaat onderstaande in jou geval niet op. Dat gezegd hebbende is het maar zeer de vraag of een boetebeding zoals bepaald in art. 6:91 BW in dit geval wel tot een opeisbare vordering leidt gezien de aanleiding voor het annuleren. Je komt immers niet vanwege de veiligheid voor de medewerkers, andere bezoekers of wie je ook maar (onderweg) zou tegenkomen en de overheid dat ook belangrijk vindt. Als het boetebeding in de algemene voorwaarden staat, dan zou die bepaling onder deze omstandigheid weleens onredelijk bezwarend kunnen zijn op grond van art. 6:233 BW ook al staat het niet op de zwarte of grijze lijst. Een alternatief is een beroep op de redelijkheid en billijkheid in dit geval.

Veel van dit soort partijen cederen hun vorderingen aan een derde, die je daarna al vrij snel zullen dagvaarden als je niet betaalt. Stelt de rechter je vervolgens ook niet in het gelijk, dan zijn de kosten veel hoger dan die 65 euro.

Je kunt eventueel overwegen om het Juridisch Loket te vragen hoe zij hier tegenaan kijken. Wellicht kun je een moderator vragen je reactie en de mijne te verplaatsen naar het 'shopping forum' of AZ, Daar komen vergelijkbare vragen vaker voorbij. Misschien zijn er nog meer suggesties aldaar.

• technoaddict
Real schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:08:
[...]

offtopic:
Helaas is het op een forum zoals dit vaak onmogelijk om alle feiten te overzien, dus wellicht gaat onderstaande in jou geval niet op. Dat gezegd hebbende is het maar zeer de vraag of een boetebeding zoals bepaald in art. 6:91 BW in dit geval wel tot een opeisbare vordering leidt gezien de aanleiding voor het annuleren. Je komt immers niet vanwege de veiligheid voor de medewerkers, andere bezoekers of wie je ook maar (onderweg) zou tegenkomen en de overheid dat ook belangrijk vindt. Als het boetebeding in de algemene voorwaarden staat, dan zou die bepaling onder deze omstandigheid weleens onredelijk bezwarend kunnen zijn op grond van art. 6:233 BW ook al staat het niet op de zwarte of grijze lijst. Een alternatief is een beroep op de redelijkheid en billijkheid in dit geval.

Veel van dit soort partijen cederen hun vorderingen aan een derde, die je daarna al vrij snel zullen dagvaarden als je niet betaalt. Stelt de rechter je vervolgens ook niet in het gelijk, dan zijn de kosten veel hoger dan die 65 euro.

Je kunt eventueel overwegen om het Juridisch Loket te vragen hoe zij hier tegenaan kijken. Wellicht kun je een moderator vragen je reactie en de mijne te verplaatsen naar het 'shopping forum' of AZ, Daar komen vergelijkbare vragen vaker voorbij. Misschien zijn er nog meer suggesties aldaar.
Dank voor je reactie Real!
Interessant. Ik ga eens kijken welke opties er zijn om duidelijk te krijgen welk recht zij of ik hebben/heb.

@ZieMaar! zou jij mijn post met de reactie van Real in het Shopping Forum willen plaatsen? Alvast dank!

• CMD-Snake
Dennis schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:53:

[...]

Hij wordt nu enkel onderzocht voor opruiing. De overige klachten zijn allen geen strafbare feiten, althans niet in het Nederlandse strafrecht.

Opruiing is een heel breed iets met een vrij losse definitie in het Nederlandse strafrecht, dus dat kan altijd passen.

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 23:12

Sorcerer8472

Mens sana?

Die zelfde dag, eind van de middag, had ik een afspraak bij de Oesteopaat. Na de zelftest uiteraard gelijk gemaild met dat ik niet kon komen ivm een positieve zelftest.
Iets later hangt de praktijk manager aan de telefoon: "Ja je zal wel de annuleringskosten moeten betalen a 65 euro!, want ja, wij kunnen dat gat in de agenda niet opvullen"....

Nu vraag ik me af, ben ik de gene die annuleert? Of doen zij dat? :) Had eigenlijk moeten zeggen "Ow dan kom ik wel...". Uiteraard doe je dat niet... Maar ergens voelt het toch een beetje als een laffe actie van hun.
Best een goede vraag wie er uiteindelijk voor zoiets moet opdraaien. En wat ze hadden gezegd als jij toch covid-positief naar je afspraak zou zijn gekomen :+

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wat een rare knakkers.
Denk dat ze bijna failliet zijn en zo proberen de toko te redden?

Of is het een wappie 2.0 kliniek waar corona niet bestaat?

Ja veel zorg gaat niet door. Dat is nou eenmaal hoe het nu is. Ik zou weigeren. Zei willen jou niet binnen als patiënt. Klaar.

En jij wil daar ook nooit meer binnen denk ik.

• Sorcerer8472
  • Laatst online: 23:12

Sorcerer8472

Mens sana?

Real schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:40:
[...]

Het moment voor een aanhouding buiten heterdaad is alleen wel opvallend, of heb ik iets gemist?

Dus waarom zou het OM daar nu ineens toe overgaan?
Ik vind het ook opvallend. Aan de ene kant natuurlijk bevredigend om hem opgepakt zien te worden want kom op zeg, wat een misinformatie en wat een schade heeft die man aan het land aangebracht.

Maar aan de andere kant vind ik het ook wel een beetje een eng precedent. Hoe zit het straks als je een afwijkende mening hebt die wat minder ver gaat? De overheid heeft immers wel een paar keer zonder wetenschappelijke basis bepaalde maatregelen genomen.

Tuurlijk, het gaat nu om opruiiing, iets ernstigers. En we moeten ook niet vergeten dat we nu echt niet meer in een klimaat zitten waar een politicus zomaar voor iets wordt veroordeeld zoals Janmaat eind vorige eeuw. Dus da's wel wat anders.

Maar het zit me toch ook niet 100% lekker, en je kunt je afvragen of dezelfde zaken niet ook van toepassing zijn op bijvoorbeeld een aantal FvD-kamerleden.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• CMD-Snake
Sorcerer8472 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:07:
Tuurlijk, het gaat nu om opruiiing, iets ernstigers.
Het lastige is dat opruiing in het Nederlandse strafrecht geen echte definitie heeft, het is een kapstok waar veel aan gehangen kan worden met een straf die uiteenloopt van een boete tot jarenlange gevangenisstraffen. Opruiing werd een strafbaar feit als onderdeel van een pakket antiterrorisme wetgeving. Destijds werd het gebruikt tegen aspirerende jihadisten die terrorisme verheerlijkten in woord en (digitaal) geschrift.

Zo heeft Amnesty International bijvoorbeeld kritiek op het verbod tegen opruiing in Nederland. In het verleden had de Raad voor de Rechtspraak ook kritiek op het strafbaar stellen van opruiing. De kritiek kwam grofweg op hetzelfde neer, opruiing was te breed/onduidelijk gedefinieerd. Met corona heeft het een nieuw leven gekregen. Onder andere rondom de Avondklokrellen zijn veel mensen veroordeeld voor opruiing.

• Real
  • Niet online
Je vat alleen volstrekt verkeerd samen wat ik bedoel.

Het ging mij niet over de aanleiding om dit ten laste te leggen, want daar verbaas ik mij niet over. Maar ik snap niet waarom er nu een aanhouding buiten heterdaad heeft plaatsgevonden. Ze hadden ook kunnen oproepen voor verhoor of dagvaarden zonder aanhouding.

Blijkbaar was er een aanleiding om daar nu al toe over te gaan. Maar waarom? Dat is mij niet duidelijk.

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Fly-guy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 17:06:
[...]

Misschien niet, maar wel zijn zij degene met de gevolgen.
En het is dat het personeel niet meer "handhaaft", anders is er op elke vlucht wel een (gewelds)incident met zo'n masker als oorzaak.
Maar... het zou nooit in mij opkomen om een balie-medewerker van Transavia te gaan doorvragen over mondkapjes beleid dat door de overheid wordt opgelegd...?

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

[...]

Zie mijn reactie hierboven, dat is toch raar? Het zou niet eens in mij opkomen om daar over te beginnen, tegen iemand die dat toch niet heeft bedacht.

• Dennis
Real schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:30:
Het ging mij niet over de aanleiding om dit ten laste te leggen, want daar verbaas ik mij niet over. Maar ik snap niet waarom er nu een aanhouding buiten heterdaad heeft plaatsgevonden. Ze hadden ook kunnen oproepen voor verhoor of dagvaarden zonder aanhouding.
Inderdaad, beetje machtsvertoon dit. Als ze hem inderdaad hadden opgeroepen was hij waarschijnlijk ook gewoon gekomen. En dan handboeien om is ook zoiets... misschien is hij een beetje gek soms, maar geloof niet dat het iemand is die ook daadwerkelijk fysiek geweld gaat toepassen.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

BeQuietAndDrive schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:28:
[...]

Zie mijn reactie hierboven, dat is toch raar? Het zou niet eens in mij opkomen om daar over te beginnen, tegen iemand die dat toch niet heeft bedacht.
Jij misschien niet. Maar mensen zijn echt heel raar. En dat wordt heel veel gedaan

• technoaddict
Dennis1812 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 21:56:
[...]

Wat een rare knakkers.
Denk dat ze bijna failliet zijn en zo proberen de toko te redden?

Of is het een wappie 2.0 kliniek waar corona niet bestaat?

Ja veel zorg gaat niet door. Dat is nou eenmaal hoe het nu is. Ik zou weigeren. Zei willen jou niet binnen als patiënt. Klaar.

En jij wil daar ook nooit meer binnen denk ik.
Wat op de website staat is ook interessant.

Annulering

Wanneer u verhinderd bent dient u de afspraak minimaal 24 uur van tevoren te annuleren of te verplaatsen. Indien u ons niet tijdig op de hoogte brengt of u komt niet op uw afspraak, zijn wij genoodzaakt de kosten van het consult in rekening te brengen. (Graag ook een tijdige melding bij ziekte.)

Bij ziekte ook een tijdige melding, staat tussen haakjes. Je zou dus kunnen zeggen dat die 24 uur niet geldt voor afzeggen bij ziekte. Haha. Ik heb het ook bij het Juridisch Loket gevraagd. Binnen 3 werkdagen reactie.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 23:28:
[...]

Weet je wie in de praktijk het meeste problemen geven? Niet de mensen die geen mondkapjes dragen (of meer zich niet strak aan de regels houden) maar de mensen die het nodig vinden daar iets van te moeten zeggen en het personeel opdraagt daar tegen op te treden. En juist omdat die mensen technisch een soort van gelijk hebben kunnen die in kleine minderheid erg volhardend zijn en daarmee de de-escalerende houding van het personeel tegenwerken.

alles kan off-topic

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ankona schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 07:56:
[...]

Weet je wie in de praktijk het meeste problemen geven? Niet de mensen die geen mondkapjes dragen (of meer zich niet strak aan de regels houden) maar de mensen die het nodig vinden daar iets van te moeten zeggen en het personeel opdraagt daar tegen op te treden. En juist omdat die mensen technisch een soort van gelijk hebben kunnen die in kleine minderheid erg volhardend zijn en daarmee de de-escalerende houding van het personeel tegenwerken.
Maar als de overtreder niet de overtreding beging, dan hoefde de klager niet te klagen en was het ‘probleem’ er nooit geweest.
Ergo de overtreder zorgt voor en is het probleem.

PSN

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
YakuzA schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:11:
[...]

Maar als de overtreder niet de overtreding beging, dan hoefde de klager niet te klagen en was het ‘probleem’ er nooit geweest.
Ergo de overtreder zorgt voor en is het probleem.
Precies de houding die ik bedoel

Regels zonder draagvlak zijn lastig te handhaven. Door de vingers zien is dan vaak het beste, tot er een enkeling juist daar weer een probleem van gaat maken. Dat personeel heeft er zelf ook niet voor gekozen dat die regels opgelegd worden. Wat minder schoolmeesters zou de maatschappij een stuk gezelliger maken en laat de verantwoordelijken zelf maar bepalen wat ze wel of niet handhaven en hoe.

alles kan off-topic

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ankona schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:26:
[...]

Precies de houding die ik bedoel

Regels zonder draagvlak zijn lastig te handhaven. Door de vingers zien is dan vaak het beste, tot er een enkeling juist daar weer een probleem van gaat maken. Dat personeel heeft er zelf ook niet voor gekozen dat die regels opgelegd worden. Wat minder schoolmeesters zou de maatschappij een stuk gezelliger maken en laat de verantwoordelijken zelf maar bepalen wat ze wel of niet handhaven en hoe.
Mooi staaltje victim blaming, niet de overtreder is de boeman, maar degene die daar last van heeft.

PSN

• Dennis
Interessant:

Goed dat het EHRM hier een streep gaat trekken. Benieuwd wat er nog gaat volgen.

• Mfpower
  • Laatst online: 22:13

Mfpower

In dubio

Dennis schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:57:
Interessant:

[Twitter]

Goed dat het EHRM hier een streep gaat trekken. Benieuwd wat er nog gaat volgen.
Zeker interessant! Nu maar hopen dat er meer van dit soort uitspraken komen, en dat de overheid zich er wat van gaat aantrekken voor de toekomst.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:34
begin keek ik hier reageerde ik hier keek ik naar de statistieken had een menig

maar nu is mijn moedertje al 4 dagen bezig om naar de andere kant te gaan door het gevolg van corona dan kijk je toch anders naar die statistieken

ik weet ook wel ze heeft een leeftijd ze is 85 maar toch ze blijft je moedertje en straks staat ze in de statistieken gek eigenlijk

• rik86
Dennis schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 12:57:
Interessant:

[Twitter]

Maar feestjes/horeca etc. valt hier niet onder. Het is puur het recht op vergadering en vereniging (dus bijvoorbeeld een vakbond oprichten/ een politieke partij oprichten kon allemaal nog. Het samenkomen/vergaderen was lastiger, maar kon wel digitaal)

Daarnaast staat in artikel 15 staat een uitweg. Kwestie van de voorzitter van de raad van Europa informeren dat vanwege een noodsituatie een deel van dit verdrag tijdelijk niet geldt.
Dat is vast niet gebeurd en zal een volgende keer dus wel gebeuren.

Dus ik denk dat de impact beperkt is en puur vanwege een 'vormfout' deze uitspraak zo is

@bie100 sterkte ermee!

• franssie

franssie

Save the albatross

bie100 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:12:
begin keek ik hier reageerde ik hier keek ik naar de statistieken had een menig

maar nu is mijn moedertje al 4 dagen bezig om naar de andere kant te gaan door het gevolg van corona dan kijk je toch anders naar die statistieken

ik weet ook wel ze heeft een leeftijd ze is 85 maar toch ze blijft je moedertje en straks staat ze in de statistieken gek eigenlijk
Sterkte. Het wordt vaak vergeten dat dit soort statistieken een hoop leed weergeven achter de nummers.

• Moi_in_actie

edit:

Bij deze dan ook nog de dagcijfers:

[ Voor 44% gewijzigd door Moi_in_actie op 17-03-2022 15:41 ]

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• franssie

franssie

Save the albatross

edit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
woensdag: 60.263
donderdag: 53.695 (vandaag)

[ Voor 58% gewijzigd door franssie op 17-03-2022 15:43 ]

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
Voorarrest is net met 2 weken verlengd, aldus diverse media..

• Moi_in_actie

Edit: bij deze nog de bingocijfers van vandaag

[ Voor 44% gewijzigd door Moi_in_actie op 18-03-2022 15:18 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

harmrh schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 13:30:
[...]

Voorarrest is net met 2 weken verlengd, aldus diverse media..
Dat is een goed teken.

• Real
  • Niet online
Dennis schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 00:14:
[...]
Inderdaad, beetje machtsvertoon dit. Als ze hem inderdaad hadden opgeroepen was hij waarschijnlijk ook gewoon gekomen. En dan handboeien om is ook zoiets... misschien is hij een beetje gek soms, maar geloof niet dat het iemand is die ook daadwerkelijk fysiek geweld gaat toepassen.
De rc heeft blijkbaar besloten tot voorlopige hechtenis. Dan lag er dus een overtuigende reden om tot aanhouding buiten heterdaad over te gaan. Misschien gaat het erom dat ze zsm willen voorkomen dat het nogmaals gebeurt?

https://www.metronieuws.n...llem-engel-langer-cel-br/

• CMD-Snake
Ligt eraan. Er loopt nog een eerdere aanklacht voor opruiing tegen Engel omdat hij zijn volgers opriep tot burgerarrestaties van agenten. Hij moet nog voor de rechter komen daarvoor, alleen is dat nu al meermaals uitgesteld.

Was Engel aan het opruien of alleen aan het trollen?

In bovenstaand artikel een hoogleraar strafrecht over deze zaak:
Engel lijkt zijn woorden zorgvuldig te kiezen, zegt hoogleraar strafrecht Henny Sackers van de Radboud Universiteit. „Bij opruiing draait het erom of je uit zo’n tweet kunt afleiden dat die is bestemd om mensen aan te zetten tot strafbare feiten. Je moet iemand écht op het idee brengen. Dat lijkt bij zijn oproep om te zorgen voor meer besmettingen minder het geval dan zijn oproep om naar het huis van de burgemeester te gaan. Het zal maatwerk per tweet worden.”
Real schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 16:06:
Misschien gaat het erom dat ze zsm willen voorkomen dat het nogmaals gebeurt?
We sluiten niet uit dat verdachte bij vrijlating opnieuw strafbare feiten pleegt als het gaat om plaats van opruiende berichten, waardoor de gezondheid en veiligheid van personen in gevaar kan worden gebracht [...]
Aldus een woordvoerder van het OM.

• Real
  • Niet online

• GG85
  • Laatst online: 11-11 18:02

GG85

.......

Moet zeggen dat het toch wel lekker voelt: zit hier lekker in het zonnetje met een bakkie koffie en moet ineens denken aan Willempje in zijn cel. Cheers!
Pagina: 1 ... 52 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.