Vind dat niet een heel sterk argument eerlijk gezegd. De beste is dan wel subjectief namelijk. Testen of hersteld zijn blijven ook goeie oplossingen.redwing schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:18:
[...]
Ik niet hoor, ik heb 1G altijd al logischer gevonden. Alhoewel vaccineren nog veel logischer is
[...]
Maar dat is een eigen keuze. Ze hadden ook een prik kunnen halen en daarmee meewerken aan de beste oplossing.
De beste oplossing bestaat niet uit alleen vaccineren, dat moge nu onderhand toch we duidelijk zijnredwing schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:18:
[...]
Ik niet hoor, ik heb 1G altijd al logischer gevonden. Alhoewel vaccineren nog veel logischer is
[...]
Maar dat is een eigen keuze. Ze hadden ook een prik kunnen halen en daarmee meewerken aan de beste oplossing.
Het staat er inderdaad wat persoonlijker dan bedoelt, sorrymonaldo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:20:
[...]
Dacht dat we de goeie kant op gingen in het gesprek, jammer dat het eindigt in dat IK alleen gegevens pak die in mijn straatje passen en IK alleen stellig ben. Volgens mij doen we dat allemaal, maar dat lijkt helaas in dit forum nog niet door te dringen.
Punt wat ik vooral probeer te maken is dat jij er in eerste instantie vaak 1 punt uitpakt en daarop je conclusie baseert. Als we er dan wat verder op ingaan, wordt het vaak al een stuk genuanceerder.
[removed]
Als vaccineren beloond moet worden door geen andere maatregelen is het dan nog de beste oplossing?redwing schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:18:
[...]
[...]
Zelfs al is vaccineren objectief de beste oplossing wil niet zeggen dat dit indirect verplichten de beste oplossing is.
[ Voor 11% gewijzigd door EgoH op 16-02-2022 16:28 ]
Klopt, maar het is wel een heel belangrijk deel van de oplossing en heel simpel te bereiken.Wolly schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:25:
[...]
De beste oplossing bestaat niet uit alleen vaccineren, dat moge nu onderhand toch we duidelijk zijn
[removed]
Ik zie het liever als dat vaccineren voor een groot deel leidt naar geen andere maatregelenEgoH schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:26:
[...]
Als vaccineren beloond moet worden door geen andere maatregelen is het dan nog de beste oplossing?
[removed]
Blijkbaar is het niet heel simpel te bereiken want de bereidheid om te vaccineren is tanende.redwing schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:27:
[...]
Klopt, maar het is wel een heel belangrijk deel van de oplossing en heel simpel te bereiken.
Het zou heel simpel moeten zijnWolly schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:29:
[...]
Blijkbaar is het niet heel simpel te bereiken want de bereidheid om te vaccineren is tanende.
Veel weerstand tegen 1G voor evenementen is toch echt het wegvallen van de beloning.redwing schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:28:
[...]
Ik zie het liever als dat vaccineren voor een groot deel leidt naar geen andere maatregelenDus als logisch gevolg en niet zozeer een beloning.
Hier wordt niet eens geheimzinnig over gedaan in de politiek
Maar was wel heel sterk, en daar zijn de voordelen ook mee bereikt. Maar het is blijkbaar niet genoeg, dat mag wel gesteld worden.Wolly schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:29:
[...]
Blijkbaar is het niet heel simpel te bereiken want de bereidheid om te vaccineren is tanende.
Vanuit de maatschappij gezien begint de beste oplossing met iedereen vaccineren. Je krijgt dan de minste (ernstig) zieken, het kan heel snel en voorkomt veel problemen. Het voorkomt ten slotte meer dan testen en bij een natuurlijke besmetting krijg je meer mensen die (ernstig) ziek worden.wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:25:
[...]
Vind dat niet een heel sterk argument eerlijk gezegd. De beste is dan wel subjectief namelijk. Testen of hersteld zijn blijven ook goeie oplossingen.
Of het de beste is vanuit het individu kan ik niet zeggen, dat zal voor iedereen anders zijn. Ik heb er trouwens ook helemaal geen probleem mee als iemand zich niet wil laten vaccineren. Maar ik snap het niet goed als je je niet laat vaccineren, maar dan wel gaat klagen over de maatregelen. Dat zie ik als de bewoner die klaagt over te hard rijden in zijn straat waarna blijkt dat ie dat zelf ook doet
[removed]
Klopt, maar daar ben ik ook altijd tegen geweest. Communicatie en de regering gaat gewoon niet goed samen.EgoH schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:30:
[...]
Veel weerstand tegen 1G voor evenementen is toch echt het wegvallen van de beloning.
Hier wordt niet eens geheimzinnig over gedaan in de politiek
[removed]
Dat zal ook altijd lastig blijven. Maar ik vind toch een goede indicatie wel de verschillen tussen de VS en NL, die hierboven ook al aangehaald werden.monaldo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:18:
[...]
Nee dat snap ik, vind het gewoon lastig om in te schatten hoe groot het effect van een vaccinatiegraad 90% vs 70% is. Ik wil niks af doen aan het effect van vaccinaties maar vind het lastig om de vinger op de daadwerkelijke situatie te leggen. Bijv >40j vaccineren leverde je een vaccinatiegraad op van 70% en miss was je er dan ook aangezien je dan letterlijk >98% van kwetsbaren pakt. Wil niet de discussie weer beginnen, maar blijf het gevoel hebben dat niet alles in proportie was de afgelopen twee jaar. We zullen het nooit weten of miss over een paar maanden als experts erin blijven duiken.
In eerdere golven, toen vaccinatie nog een kleinere rol speelde, liepen de curves van besmettingen versus overlijdens in de VS en NL redelijk gelijk op. In deze Omicron golf is het verschil echter schrikbarend. In beide landen was het een enorme golf aan besmettingen, in NL mogelijk nog meer dan in de VS, ook al kan dat ook aan het testbeleid liggen.
Maar tijdens deze golf zijn in NL de overlijdens eigenlijk alleen maar gedaald (nu weer een heel klein beetje aan het oplopen, maar dat is vooralsnog marginaal). Intussen zijn ze in de VS juist enorm gestegen, naar een niveau dat letterlijk 10x zo hoog lag als in NL, uiteraard afgemeten per miljoen inwoners.
Een van de enige dingen die ik daar voor kan verzinnen, is het verschil in vaccinatiegraad. Basisvaccinatie ligt daar op 60%, versus hier 70%. Booster ligt hier boven de 50% en daar net boven 25%. Waarbij mogelijk een andere leeftijdsverdeling van de vaccinaties het verschil in de risicogroepen nog kan vergroten.
Er zijn natuurlijk allerlei andere verschillen tussen de VS en NL, maar die verschillen waren hetzelfde in alle eerdere golven, terwijl deze discrepantie in overlijdens pas in de Omicron golf op is getreden.
Overigens noem ik nu alleen overlijdens, maar dit geldt voor alle statistieken met betrekking tot de ernst van de infectie, dus ook ziekenhuis- en IC-opnames. Dat lag deze golf allemaal minimaal een factor 10 hoger in de VS in vergelijking met NL.
Precies wat @ParaDroid2 al zegt. Het zou simpel te bereiken moeten zijn omdat het veel beter werkt en minder impact heeft dan veel van de maatregelen.Wolly schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:29:
[...]
[removed]
Dus je wilt een potentieel dodelijk virus met onbekende bijwerkingen loslaten op de bevolking? Daar zitten vast geen ethische en praktische bezwaren aan...wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:17:
[...]
Nou bij deze ontwikkel een minder gevaarlijk maar wel besmettelijke variant en maak hier direct vaccinaties voor zodat je in ieder geval de risicogroepen extra kunt beschermen.
Hij wil.
Ernstig zieken is met de vergrijzing en levenstijl wat we hebben en de top 3 doodsoorzaken altijd wel een probleem. In grotere mate dan wat COVID doet. Misschien is preventie daarop wel gunstiger nog dan preventie op covid. Ideaal gezien allebei natuurlijk. Maar als je het netto op slachtoffers wilt gooien bedoel ik dan.redwing schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:32:
[...]
Vanuit de maatschappij gezien begint de beste oplossing met iedereen vaccineren. Je krijgt dan de minste (ernstig) zieken, het kan heel snel en voorkomt veel problemen. Het voorkomt ten slotte meer dan testen en bij een natuurlijke besmetting krijg je meer mensen die (ernstig) ziek worden.
Of het de beste is vanuit het individu kan ik niet zeggen, dat zal voor iedereen hetzelfde zijn. Ik heb er trouwens ook helemaal geen probleem mee als iemand zich niet wil laten vaccineren. Maar ik snap het niet goed als je je niet laat vaccineren, maar dan wel gaat klagen over de maatregelen. Dat zie ik als de bewoner die klaagt over te hard rijden in zijn straat waarna blijkt dat ie dat zelf ook doet
Een natuurlijke besmetting is niet eens uitgesloten na vaccinatie, de gradatie van de infectie alleen wel verminderd gemiddeld gezien. Dit zal per groep verschillen maar er is inderdaad een percentage van de bevolking die met vaccinatie geringe voordelen haalt.
En testen levert in ieder geval de garantie dat je op dat moment niet besmettelijk bent. Tenminste als asymptomatisch nu nog steeds van de baan is in ieder geval.
Ja dat klopt mensen mogen graag vergelijken met elkaar, en zichzelf net even iets meer priveleges aanmeten dan een ander, ook al is het niet eerlijk.
Maar het uitsluiten op basis van vaccinatie is toch te simpel en te discriminerend op het gevoel. Vooral nu met omicron, maar zelfs met delta kan ik dat nog wel begrijpen. Als de vaccinaties meer garantie gaven dan wat ze deden was ik het volledig eens. Maar voor mijn gevoel deden ze dat niet, en dat is jammer.
Vaccinaties geven zo'n 90% reductie in ziekenhuisopnames. Dat is bijzonder effectief, veel beter ga je het niet krijgen.wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:45:
[...]
Maar het uitsluiten op basis van vaccinatie is toch te simpel en te discriminerend op het gevoel. Vooral nu met omicron, maar zelfs met delta kan ik dat nog wel begrijpen. Als de vaccinaties meer garantie gaven dan wat ze deden was ik het volledig eens. Maar voor mijn gevoel deden ze dat niet, en dat is jammer.
Dat is nog los van het effect op besmetting en transmissie, dat er, hoewel kleiner, ook is.
Dat zou kunnen, mijn valkuil miss, doe het niet bewust. We blijven in gesprek in ieder geval, zelfde met @ParaDroid2redwing schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:26:
[...]
Het staat er inderdaad wat persoonlijker dan bedoelt, sorry
Punt wat ik vooral probeer te maken is dat jij er in eerste instantie vaak 1 punt uitpakt en daarop je conclusie baseert. Als we er dan wat verder op ingaan, wordt het vaak al een stuk genuanceerder.
Gevalletje theorie vs praktijk, theoretisch zijn altijd de beste oplossingen te bedenken.redwing schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:37:
[...]
Precies wat @ParaDroid2 al zegt. Het zou simpel te bereiken moeten zijn omdat het veel beter werkt en minder impact heeft dan veel van de maatregelen.
Uiteraard minderWolly schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:54:
[...]
En hoe zag die verhouding eruit in absolute getallen?
Maar de vijver om in te vissen met BMI <20 is ook een stuk kleiner
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Nee dat wil ik juist nietklaaas schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:40:
[...]
Dus je wilt een potentieel dodelijk virus met onbekende bijwerkingen loslaten op de bevolking? Daar zitten vast geen ethische en praktische bezwaren aan...
Daarom hebben we ook de optie om je te laten testenwimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:45:
[...]
Ernstig zieken is met de vergrijzing en levenstijl wat we hebben en de top 3 doodsoorzaken altijd wel een probleem. In grotere mate dan wat COVID doet. Misschien is preventie daarop wel gunstiger nog dan preventie op covid. Ideaal gezien allebei natuurlijk. Maar als je het netto op slachtoffers wilt gooien bedoel ik dan.
Een natuurlijke besmetting is niet eens uitgesloten na vaccinatie, de gradatie van de infectie alleen wel verminderd gemiddeld gezien. Dit zal per groep verschillen maar er is inderdaad een percentage van de bevolking die met vaccinatie geringe voordelen haalt.
En testen levert in ieder geval de garantie dat je op dat moment niet besmettelijk bent. Tenminste als asymptomatisch nu nog steeds van de baan is in ieder geval.
Ja dat klopt mensen mogen graag vergelijken met elkaar, en zichzelf net even iets meer priveleges aanmeten dan een ander, ook al is het niet eerlijk.
Maar het uitsluiten op basis van vaccinatie is toch te simpel en te discriminerend op het gevoel.
Nou ja, als je (zoals @Lapa ook aangeeft) kijkt naar de US of als je de eerdere grafieken van t_captain bekijkt met zijn uitleg zie je dat ook met omicron een heel gedeelte van het milde verloop het beste verklaard kan worden door vaccinaties en boosters. Met omicron verschuift dat wel steeds meer naar de 60+ers, maar met b.v. delta zat er toch een groot verschil in leeftijd van de mensen met en zonder vaccinatie (zonder booster waren gemiddeld 15 a 20 jaar jonger).Vooral nu met omicron, maar zelfs met delta kan ik dat nog wel begrijpen. Als de vaccinaties meer garantie gaven dan wat ze deden was ik het volledig eens. Maar voor mijn gevoel deden ze dat niet, en dat is jammer.
Echt garanties zul je echter nooit krijgen. Zoals zo vaak in het leven kun je kansen wel verkleinen/vergroten, maar nooit van een kans een zekerheid maken.
[removed]
Die 90% is wel maar geldig voor de eerste 10 weken (waarbij het eerste effect zelfs nog iets sterker is).ParaDroid2 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:47:
[...]
Vaccinaties geven zo'n 90% reductie in ziekenhuisopnames. Dat is bijzonder effectief, veel beter ga je het niet krijgen.
Dat is nog los van het effect op besmetting en transmissie, dat er, hoewel kleiner, ook is.
Daarna neemt het wel snel af naar zo'n 70% effectiviteit, afhankelijk van je leeftijd.
Wat is er dan, buiten de overstelpende hoeveelheid data dat vaccins wel werken, nodig om jou te kunnen overtuigen? Je moet de afgelopen jaren toch gezien hebben dat vaccinaties geholpen hebben om een infarct bij de ziekenhuizen te voorkomen. Iets waar je zelf ook voordeel bij hebt gehad, want bij een (mogelijk) ongeval kon je nog steeds geholpen worden.wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:45:
[...]Als de vaccinaties meer garantie gaven dan wat ze deden was ik het volledig eens. Maar voor mijn gevoel deden ze dat niet, en dat is jammer.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ja zonder te naïef over te komen durf ik daar niet helemaal in mee te gaan. Dit omdat juist deze vaccinatie herhaalt moet worden binnen een aanzienlijke tijd. Boosters zijn dezelfde vaccinaties namelijk. Dus de effectiviteit neemt af, in ieder geval snel genoeg om de vaccinaties in (wat is het iets langer dan een jaar nu?) 3 x te moeten nemen. Die periode van 90% zal dus vrij snel aflopen. Tenminste het lijkt me geen lineaire afname. En dus word het dan al heel snel een ander verhaal.ParaDroid2 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:47:
[...]
Vaccinaties geven zo'n 90% reductie in ziekenhuisopnames. Dat is bijzonder effectief, veel beter ga je het niet krijgen.
Als je niet inziet dat het infecteren van de bevolking met een ge-engineerd virus nog vele stappen verder gaat dan een vaccinatieplicht dan houdt het gesprek wel een beetje op...wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:52:
[...]
Nee dat wil ik juist nietmaar snap dat je het zo kunt zien. Ik bedoel meer op de conclusie wat er nou getrokken word. Na 2 jaar corona met maatregelen, lockdowns, vaccinaties en met de komst van omicron die ons er zo snel uit heeft gehaald. Niet alleen omicron natuurlijk maar voor een groot gedeelte wel, stel ik voor om in dit soort gevallen zelf met een omicron te komen. Volgens mij is die techniek er al, plus dat er gelijk een vaccinatie voor ontwikkeld kan worden, want je weet exact met welk virus je te maken hebt. Ethisch gezien ligt het heel moeilijk ja en zekerheden zijn waarschijnlijk gegarandeerd. Maar daarmee is dat ook het enigste verschil. Omicron moest ons nou overkomen, anders hadden we nog steeds in delta gezeten. Misschien is het spreekwoordelijke gecontroleerd branden ten opzichte van afbranden geen gek idee. Ik zit ook voor en tegen argumenten te bedenken in mijn hoofd hoor, ik wil niet zeggen dat het geen ingewikkeld probleem is. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar de maakbaarheid er van, en de eventuele bezwaren. Mocht het idee heel nieuw zijn stel ik voor om het de Tweakers methode te noemen. Patent of octrooi er op met gratis licentie.
Hij wil.
Ik probeer mijn focus iets breder op te zetten dan dat. Ja vaccinatie hebben een meetbaar effect. Nee je kunt niet de conclusie trekken dat dat voldoende bleek. Ik heb nooit ontkend dat vaccinaties werken, ik betwist de effectiviteit er van. Lockdowns waren uiteindelijk ook nodig om de ziekenhuizen te ontlasten. Maatregelen ook. Ook daar word de effectiviteit van betwist, en dat mag ook. We kunnen beter zeker zijn van onze zaak denk ik dan maar.Yaksa schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:56:
[...]
Wat is er dan, buiten de overstelpende hoeveelheid data dat vaccins wel werken, nodig om jou te kunnen overtuigen? Je moet de afgelopen jaren toch gezien hebben dat vaccinaties geholpen hebben om een infarct bij de ziekenhuizen te voorkomen. Iets waar je zelf ook voordeel bij hebt gehad, want bij een (mogelijk) ongeval kon je nog steeds geholpen worden.
Ik verbaas me er over dat die herhaalde prikken als zoiets vreemds en/of onwenselijks gezien worden. De griepprik komt ook jaarlijks terug en toen ik in het ziekenhuis onderzoek deed en daarom een Hepatitis vaccinatie kreeg, bestond die ook uit 3 prikken binnen een half jaar.wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:57:
[...]
Ja zonder te naïef over te komen durf ik daar niet helemaal in mee te gaan. Dit omdat juist deze vaccinatie herhaalt moet worden binnen een aanzienlijke tijd. Boosters zijn dezelfde vaccinaties namelijk. Dus de effectiviteit neemt af, in ieder geval snel genoeg om de vaccinaties in (wat is het iets langer dan een jaar nu?) 3 x te moeten nemen. Die periode van 90% zal dus vrij snel aflopen. Tenminste het lijkt me geen lineaire afname. En dus word het dan al heel snel een ander verhaal.
Uiteraard zit niemand erop te wachten dat we tot in lengte der dagen elke 4 maanden een coronaprik moeten halen, maar dat is ook helemaal geen realistisch scenario en er is ook niemand die dat voorstelt.
Geen aannames alstublieft, dat zie ik namelijk prima in. Dat is ook 1 van mijn eigen tegen argumenten.klaaas schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:00:
[...]
Als je niet inziet dat het infecteren van de bevolking met een ge-engineerd virus nog vele stappen verder gaat dan een vaccinatieplicht dan houdt het gesprek wel een beetje op...
Ethisch gezien is het lastig maar heej we spuiten mensen ook vol met chemo zoek daar de studies maar is van op mbt effectiviteit. Ik vermoed dat er over een eeuw daar op terug gekeken word en ons voor gek verklaren. Niet anders dat ze 100 jaar kwik en coke als medicijnen voorschreven.
Het is hypothetisch meer niet, of dacht je dat ik mijn schuurtje om ging bouwen tot lab
Je hoeft ook alleen maar een paar vrijwilligers te infecteren, de rest gaat helemaal vanzelfklaaas schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:00:
[...]
Als je niet inziet dat het infecteren van de bevolking met een ge-engineerd virus nog vele stappen verder gaat dan een vaccinatieplicht dan houdt het gesprek wel een beetje op...
[removed]
Onwenselijk misschien ook, maar vreemd op zich niet. Alleen in combinatie met de andere regelgeving misschien wel. Zo bedoelde ik het meer. 3 prikken Hepatitis en je hebt geen hepatitis en de ziekenhuizen liggen niet vol met hepatitis. Dus tot zover houd de vergelijking op denk ik dan.Lapa schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:01:
[...]
Ik verbaas me er over dat die herhaalde prikken als zoiets vreemds en/of onwenselijks gezien worden. De griepprik komt ook jaarlijks terug en toen ik in het ziekenhuis onderzoek deed en daarom een Hepatitis vaccinatie kreeg, bestond die ook uit 3 prikken binnen een half jaar.
Uiteraard zit niemand erop te wachten dat we tot in lengte der dagen elke 4 maanden een coronaprik moeten halen, maar dat is ook helemaal geen realistisch scenario en er is ook niemand die dat voorstelt.
Van de griepprik heb ik begrepen dat deze gericht is op de meest dominante vorm van influenza. Dit omdat we verder influenza lekker door laten razen.
Hoe kun je dit in hemelsnaam vergelijken met chemo? Dat spuiten we mensen toch ook niet tegen hun wil in? En de mensen die chemo krijgen zijn al ziek. Doel is om ze (ondanks de bijwerkingen van chemo) weer beter te maken. Puur door zo'n vergelijking bevestig je dat ik geen aanname deed, maar een juiste inschatting.wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:04:
[...]
Geen aannames alstublieft, dat zie ik namelijk prima in. Dat is ook 1 van mijn eigen tegen argumenten.
Ethisch gezien is het lastig maar heej we spuiten mensen ook vol met chemo zoek daar de studies maar is van op mbt effectiviteit. Ik vermoed dat er over een eeuw daar op terug gekeken word en ons voor gek verklaren. Niet anders dat ze 100 jaar kwik en coke als medicijnen voorschreven.
Het is hypothetisch meer niet, of dacht je dat ik mijn schuurtje om ging bouwen tot lab
Hij wil.
Zo maakte ik de vergelijking ook niet. Ik doelde op de etische kwestie. Maar ik snap dat ik dat niet duidelijk maak voor je. Ik dacht vrij duidelijk te zijn namelijk. We wachten af of iedereen dat zo leest. Dan probeer ik het misschien opnieuw. Nog een vergelijking met chemo is dat het als medicijn/behandeling kan aangerekend worden ondanks dat het ook gezien kan worden als erger dan de ziekte. Vraag me af hoe je dit interpreteerd. Sorry voor het ongemak, niet zo bedoeld hoor.klaaas schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:13:
[...]
Hoe kun je dit in hemelsnaam vergelijken met chemo? Dat spuiten we mensen toch ook niet tegen hun wil in? En de mensen die chemo krijgen zijn al ziek. Doel is om ze (ondanks de bijwerkingen van chemo) weer beter te maken. Puur door zo'n vergelijking bevestig je dat ik geen aanname deed, maar een juiste inschatting.
Verder door te gaan op de ethische kwestie is dat we nou dus openstaan om weer open te gaan met minder tot geen maatregelen. Dit heeft een direct gevolg op besmettingen dus dan kun je nog zeggen dat er actief word gekozen daarvoor. En daar zit mijn invalshoek, waarom het aan de natuur over laten. Als de techniek er is bedoel ik dan. En is schijnbaar niet te voorkomen maar misschien wel te controleren.
[ Voor 20% gewijzigd door wimpo op 16-02-2022 17:24 ]
Bij chemo heb je altijd zelf de keuze. Dat is een belangrijk ethisch aspect. Of je chemo als erger ziet dan de ziekte is aan de patiënt zelf om te bepalen en aan niemand anders. Jouw voorstel is om gezonde mensen tegen hun zin ziek te maken. Hoe kun je dat ooit met elkaar vergelijken?wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:17:
[...]
Zo maakte ik de vergelijking ook niet. Ik doelde op de etische kwestie. Maar ik snap dat ik dat niet duidelijk maak voor je. Ik dacht vrij duidelijk te zijn namelijk. We wachten af of iedereen dat zo leest. Dan probeer ik het misschien opnieuw. Nog een vergelijking met chemo is dat het als medicijn/behandeling kan aangerekend worden ondanks dat het ook gezien kan worden als erger dan de ziekte. Vraag me af hoe je dit interpreteerd.
Hij wil.
Sorry had nog wat toegevoegd aan mijn tekst om het te verduidelijken hopelijk. Misschien dat chemo te gevoelig ligt als vergelijking. Ik doelde niet eens op de vrijwilligheid namelijk. Maar meer om aan te tonen dat we best wel ver willen gaan op etische gebied zolang de overtuiging er maar is. Daar doelde ik meer op.klaaas schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:23:
[...]
Bij chemo heb je altijd zelf de keuze. Dat is een belangrijk ethisch aspect. Of je chemo als erger ziet dan de ziekte is aan de patiënt zelf om te bepalen en aan niemand anders. Jouw voorstel is om gezonde mensen tegen hun zin ziek te maken. Hoe kun je dat ooit met elkaar vergelijken?
Dat ze voor “iemands gevoel” het (voldoende/onvoldoende) doen is natuurlijk wel iets anders dan wat ze feitelijk wel/niet doen.wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:45:
Maar voor mijn gevoel deden ze dat niet, en dat is jammer.
Het is iets wat telkens komt in de discussies: De beleving.
Ik heb er geen probleem mee als mensen het zo benoemen, maar ik vermoed (let op: aanname) dat veel mensen hun beleving laten vormen door anderen. De woordkeuze van mensen die de discussie voert op beleving en feiten zijn namelijk zeer verschillend.
Nogmaals het is geen probleem zolang we daar met zijn allen opletten.
De eerste twee was een combi om een bepaald niveau te halen. De laatste was om het niveau te herstellen en omdat de nieuwe variant een hoger niveau vereist.wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:57:
[...]
Ja zonder te naïef over te komen durf ik daar niet helemaal in mee te gaan. Dit omdat juist deze vaccinatie herhaalt moet worden binnen een aanzienlijke tijd. Boosters zijn dezelfde vaccinaties namelijk. Dus de effectiviteit neemt af, in ieder geval snel genoeg om de vaccinaties in (wat is het iets langer dan een jaar nu?) 3 x te moeten nemen. Die periode van 90% zal dus vrij snel aflopen. Tenminste het lijkt me geen lineaire afname. En dus word het dan al heel snel een ander verhaal.
Persoonlijk snap ik niet waarom men zo moeilijk doet over de herhaal cursus als ze de wetenschap daar achter begrijpen. Krijg bijna het idee dat men bang voor de tandarts is.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Nee, 1/3e van de mensen in het ZH is <60j (32,4% als je het optelt):monaldo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 15:27:
[...]
We weten toch welke leeftijdsgroepen in ziekenhuis belanden en overlijden? We weten dat het voor 99% mensen >60j, we weten dat 80% een BMI >25 heeft. Waarschijnlijk zijn er zo veel meer gegevens bekend, deze waren al vroeg in 2021 bekend.
bron: stichting nice afdelingsrapport 3/2/22 leeftijdsverdeling over de gehele pandemie https://www.stichting-nic...ort_afdeling_20220203.pdfBMI heb je gelijk voor wat betreft de ic (voor de afdeling staat dat niet in de rapporten):
bron: stichting nice ic rapport 3/2/22 bmi verdeling https://www.stichting-nice.nl/COVID_rapport_20220203.pdfPS SARI staat voor 'severe acute respiratory infections' anders dan covid en wordt gebruikt als vergelijking hier.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Volgens mij hanteer je een andere definitie van ethisch. Dat we medicijnen toelaten en toepassen die ontzettende bijwerkingen kunnen hebben is op zich geen ethische kwestie, mits we daar open over zijn en de patiënt de keuze laten.wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:26:
[...]
Sorry had nog wat toegevoegd aan mijn tekst om het te verduidelijken hopelijk. Misschien dat chemo te gevoelig ligt als vergelijking. Ik doelde niet eens op de vrijwilligheid namelijk. Maar meer om aan te tonen dat we best wel ver willen gaan op etische gebied zolang de overtuiging er maar is. Daar doelde ik meer op.
Maar laten we ons even richten op de praktische kant. Stel dat China beweert zo'n virus te hebben gemaakt. Uitgebreid getest op een grote groep Oeigoeren, dus er kan niks gebeuren. Vind je het dan een goed idee dat ze dat loslaten op hun eigen bevolking en in het verlengde daarvan op de wereld?
Hij wil.
Het is een cocktail gericht op de meerdere varianten. Elke keer wordt die dan ook aangepast gezien de varianten zelden hetzelfde zijn. Influenza is vanwege zijn brede verspreiding onder mens en dier nauwelijks uit te roeien. We hebben daar als mens zeer weinig grip op uit oefenenwimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:08:
Van de griepprik heb ik begrepen dat deze gericht is op de meest dominante vorm van influenza. Dit omdat we verder influenza lekker door laten razen.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
*kuch*amerika-heeft-dat-meerdere-keren-gedaan-in-de-vorige-eeuw*kuch*klaaas schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:31:
[...]
Volgens mij hanteer je een andere definitie van ethisch. Dat we medicijnen toelaten en toepassen die ontzettende bijwerkingen kunnen hebben is op zich geen ethische kwestie, mits we daar open over zijn en de patiënt de keuze laten.
Maar laten we ons even richten op de praktische kant. Stel dat China beweert zo'n virus te hebben gemaakt. Uitgebreid getest op een grote groep Oeigoeren, dus er kan niks gebeuren. Vind je het dan een goed idee dat ze dat loslaten op hun eigen bevolking en in het verlengde daarvan op de wereld?
Sorry voor het hoesten.
Nee ik vind dat niet goed, althans er valt genoeg over te zeggen om het aan te merken als niet goed! Ik zeg alleen dat we heel vaak willens en wetens kiezen voor elkaar wat beter moet zijn. Zoals nu de maatregelen opheffen. Er zullen dus bewust wat meer omicron slachtoffers gaan ontstaan. Daarom doel ik op de controle er van. Een vaccin was in de klassieke zin ook een virus die mank gemaakt was. Ook hier kon je gewoon ziek van worden. En nog, deze overweging word ook gewoon gemaakt. Ik doel dan op een niet zo mank virus maar vrijwel onschadelijke variant.klaaas schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:31:
[...]
Volgens mij hanteer je een andere definitie van ethisch. Dat we medicijnen toelaten en toepassen die ontzettende bijwerkingen kunnen hebben is op zich geen ethische kwestie, mits we daar open over zijn en de patiënt de keuze laten.
Inderdaad waar, maar kanttekening is wel dat dit in het geheim ging. Nazi's deden het ook.DevWouter schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:38:
[...]
*kuch*amerika-heeft-dat-meerdere-keren-gedaan-in-de-vorige-eeuw*kuch*
Sorry voor het hoesten.
Een virus dat je longcellen infecteert en ook weer verspreid kan worden naar anderen is per definitie niet onschadelijk.wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:38:
[...]
Nee ik vind dat niet goed, althans er valt genoeg over te zeggen om het aan te merken als niet goed! Ik zeg alleen dat we heel vaak willens en wetens kiezen voor elkaar wat beter moet zijn. Zoals nu de maatregelen opheffen. Er zullen dus bewust wat meer omicron slachtoffers gaan ontstaan. Daarom doel ik op de controle er van. Een vaccin was in de klassieke zin ook een virus die mank gemaakt was. Ook hier kon je gewoon ziek van worden. En nog, deze overweging word ook gewoon gemaakt. Ik doel dan op een niet zo mank virus maar vrijwel onschadelijke variant.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Oke dan zijn we etisch gezien gevaarlijk bezig met het opheffen van de maatregelen. Tenminste zo kan het worden gezien. Ondanks dat omicron nu aangemerkt word als minder gevaarlijk. Heeft omicron dan meer bestaansrecht dan een gecreëerd virus bedoel ik dan?IJzerlijm schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:41:
[...]
Een virus dat je longcellen infecteert en ook weer verspreid kan worden naar anderen is per definitie niet onschadelijk.
Het idee is op zich niet nieuw namelijk, er word al jaren onderzoek naar gedaan hoe bepaalde bacteriën of virussen als behandeling gebruikt kunnen in voor bestrijding met andere ziektes. En gain of function research bestaat ook al langer. Dit moet alleen de andere kant op gaan dan, zoals ze deden en doen met vaccinaties in de klassieke zin. Alhoewel een stapje minder ver.
Misschien een virus die dominanter is maar niet de longen infecteert, alhoewel de besmettelijkheid daarmee in het gering komt natuurlijk.
Klopt en daarmee accepteren we dat "gewone"mensen het op mogen lopen. En dat risico gevallen een vaccinatie kunnen krijgen. Waarvan ze ook ziek kunnen worden natuurlijk, maar in ieder geval minder dan van de griep zelf. Het is alsnog kwaad over kwaad kiezen denk ik dan.DevWouter schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:34:
[...]
Het is een cocktail gericht op de meerdere varianten. Elke keer wordt die dan ook aangepast gezien de varianten zelden hetzelfde zijn. Influenza is vanwege zijn brede verspreiding onder mens en dier nauwelijks uit te roeien. We hebben daar als mens zeer weinig grip op uit oefenen
https://www.kwf.nl/onderz...herapie-effectiever-maken
Om maar even aan te geven dat het niet perse nieuw is, alleen wel lokaal uiteraard.
[ Voor 13% gewijzigd door wimpo op 16-02-2022 17:53 ]
Ok, dus als China het doet is het niet goed. Maar als de VS het doet? Of Pfizer? Is het dan wel ok? En moet China het dan ook ok vinden dat we dat op de wereld loslaten?wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:38:
[...]
Nee ik vind dat niet goed, althans er valt genoeg over te zeggen om het aan te merken als niet goed!
Je doelt dan wellicht op een vrijwel onschadelijke variant, maar het is geen 'manke' variant want het doel was dat het virus rond gaat als een lopend vuurtje. Dat betekent dat het virus zich moet delen en dat er dus varianten kunnen ontstaan. Hoe ga je garanderen dat het een onschadelijke variant blijft?Een vaccin was in de klassieke zin ook een virus die mank gemaakt was. Ook hier kon je gewoon ziek van worden. En nog, deze overweging word ook gewoon gemaakt. Ik doel dan op een niet zo mank virus maar vrijwel onschadelijke variant.
Hij wil.
Nee het is sowieso niet goed! Dat had ik al aangegeven. Maar het is kwaad over kwaad kiezen.klaaas schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:53:
[...]
Ok, dus als China het doet is het niet goed. Maar als de VS het doet? Of Pfizer? Is het dan wel ok? En moet China het dan ook ok vinden dat we dat op de wereld loslaten?
[...]
Je doelt dan wellicht op een vrijwel onschadelijke variant, maar het is geen 'manke' variant want het doel was dat het virus rond gaat als een lopend vuurtje. Dat betekent dat het virus zich moet delen en dat er dus varianten kunnen ontstaan. Hoe ga je garanderen dat het een onschadelijke variant blijft?
Vrijwel onschadelijke variant?
Dat bedoelde ik met mank, krijg je er griep van. Nee, krijg je griep verschijnselen. Ja. Ook een kwestie van kwaad over kwaad kiezen in mijn optiek.Net als andere vaccinaties kan de griepprik bijwerkingen geven. De eerste dag na de vaccinatie kunnen onder andere pijn, roodheid en een lichte zwelling ontstaan op de prikplaats. Ook kunt u last krijgen van koorts, hoofdpijn, spierpijn en pijn in de gewrichten
Gaan we open met omicron?. Ja. Gaan daar slachtoffers in vallen? Ja. Zou er een optie bestaan om dit kwaad te verminderen door een debiel broertje van omicron te ontwikkelen? Wellicht. Als dit minder kwaad is dan omicron is dit dan gewenst? Als je de redenatie volgt ja. Maar daar ben je vrij in.
Hoe ga je garanderen dat het een onschadelijke variant blijft? Geen idee eigenlijk. Misschien is dat niet eens mogelijk en moeten we nieuwe gehandicapte versies blijven maken om mutaties tegen te werken. Maar dat risico bestaat nu ook. Omicron kan zich ook ontwikkelen naar een agressievere variant. Er kan zelfs een versie op duiken die daar niet eens vanaf komt. Er kan zelf een totaal anders virus komen. Vandaar mijn stelling.
Het is ook een hypothese he. Gewoon iets waar je over kunt sparren met ideeën. Conclusies kunnen in principe niet getrokken worden.
[ Voor 16% gewijzigd door wimpo op 16-02-2022 18:04 ]
Hoezo is dit geen realistisch scenario? Dit is zeker een risico van de corona paspoorten.Lapa schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:01:
[...]
Je bedoelt waarschijnlijk genetisch gemodificeerde bacteriën en/of virussen tegen zeldzame ziektes. Jammer genoeg blijkt dat in de meeste gevallen niet goed te werken. Het grootste risico is namelijk dat je wel de ziekte bestrijdt maar dat een bijwerking is dat de patiënt een andere ziekte kan krijgen en daaraan kan overlijden. Dit is al gebeurd bij kinderen met een immuunziekte, die kregen vervolgens leukemie. De wetenschap is nog lang niet zover dat dit een succesvolle behandeling is. Plus dat je het risico van ongewenste mutaties van het virus vergroot.wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:45:
[...]Het idee is op zich niet nieuw namelijk, er word al jaren onderzoek naar gedaan hoe bepaalde bacteriën of virussen als behandeling gebruikt kunnen in voor bestrijding met andere ziektes. En gain of function research bestaat ook al langer. Dit moet alleen de andere kant op gaan dan, zoals ze deden en doen met vaccinaties in de klassieke zin. Alhoewel een stapje minder ver.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Maar we hebben mindere kwaden tot onze beschikking. Denk aan vrijwillige vaccinatie (evt. in combinatie met maatregelen) of verplichte vaccinatie. Dat wil je niet, maar je stelt wel een nog groter (en risicovoller) kwaad voor. Dat is toch niet logisch?wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:58:
[...]
Nee het is sowieso niet goed! Dat had ik al aangegeven. Maar het is kwaad over kwaad kiezen.
Van die griepverschijnselen wordt een ander niet ziek en een griepprik is dan ook niet te vergelijken met een debiel broertje van omicron. Tenzij je daarmee een onschadelijk gemaakt virus bedoelt dat we per persoon in moeten spuiten. Maar dat is natuurlijk gewoon wat vaccineren is.Vrijwel onschadelijke variant?
[...]
Dat bedoelde ik met mank, krijg je er griep van. Nee, krijg je griep verschijnselen. Ja. Ook een kwestie van kwaad over kwaad kiezen in mijn optiek.
Gaan we open met omicron?. Ja. Gaan daar slachtoffers in vallen? Ja. Zou er een optie bestaan om dit kwaad te verminderen door een debiel broertje van omicron te ontwikkelen? Wellicht. Als dit minder kwaad is dan omicron is dit dan gewenst? Als je de redenatie volgt ja. Maar daar ben je vrij in.
Hij wil.
Doelde op dit soort berichtgeving inderdaad https://www.kwf.nl/onderz...herapie-effectiever-makenYaksa schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:04:
[...]
Je bedoelt waarschijnlijk genetisch gemodificeerde bacteriën en/of virussen tegen zeldzame ziektes. Jammer genoeg blijkt dat in de meeste gevallen niet goed te werken. Het grootste risico is namelijk dat je wel de ziekte bestrijdt maar dat een bijwerking is dat de patiënt een andere ziekte kan krijgen en daaraan kan overlijden. Dit is al gebeurd bij kinderen met een immuunziekte, die kregen vervolgens leukemie. De wetenschap is nog lang niet zover dat dit een succesvolle behandeling is. Plus dat je het risico van ongewenste mutaties van het virus vergroot.
Oh en zeker dat dit leid tot de nodige obstakels, en zeker niet zonder risico. Ik doel meer op de acceptatie van omicron en of het mogelijk is om een omicron variant te maken. Het liefst met nog minder risico's dan wat omicron heeft. En ja de medische wetenschap is juist 1 van de wetenschappen die ik schaar onder throw at it till it sticks.
Nee dat wil ik helemaal niet, had ook al het idee geopperd om juist voor die gecreëerde variant direct een vaccinatie beschikbaar te maken. Lijkt me makkelijker om een vaccinatie te maken voor een virus waarvan de samenstelling bekend is. Het is meer bedoeld als een beschermde deken. De risico gevallen of mensen die het willen kunnen kiezen voor de vaccinatie uiteraard. Dit kan gewoon voor de gecontroleerde vrijlating van de omicron killer. En wanneer die variant dan dominant is krijgt een andere misschien gevaarlijke variant geen kans. Tenzij de besmettingsgraad hoger ligt natuurlijk. Maar dat risico is er juist nu ook.klaaas schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:07:
[...]
Maar we hebben mindere kwaden tot onze beschikking. Denk aan vrijwillige vaccinatie (evt. in combinatie met maatregelen) of verplichte vaccinatie. Dat wil je niet, maar je stelt wel een nog groter (en risicovoller) kwaad voor. Dat is toch niet logisch?
[...]
Van die griepverschijnselen wordt een ander niet ziek en een griepprik is dan ook niet te vergelijken met een debiel broertje van omicron. Tenzij je daarmee een onschadelijk gemaakt virus bedoelt dat we per persoon in moeten spuiten. Maar dat is natuurlijk gewoon wat vaccineren is.
Nee ik bedoel inderdaad wel een duidelijke onderscheiding van vaccinatie en virus. Ik bedoel letterlijk zoals omicron is, die is in vergelijking het debiele broertje/neefje van delta. En we zijn er blij mee, misschien niet het goeie woord. Maar in ieder geval opgelucht. Omicron is kwaad maar niet zo kwaad als delta.
Ze konden toch ook gewoon voor vaccinatie kiezen?EgoH schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:12:
[...]
Je mocht zelf beslissen ja, maar had wel gevolg dat het voor jou 1G beleid was.
Nu er 1G voor grote evenementen voorgesteld wordt roept iedereen moord en brand.
Terwijl dit al een jaar de realiteit is voor veel mensen die een broodje willen gaan eten.
Er was niet echt een duidelijk gevolg voor de vaccinatie. Ja je hoefde voor veel dingen niet te testen. Maar uiteindelijk zat het meeste toch op slot. En was testen of ziekte doormaken even geldig. Nu alleen testen, dus vaccineren of ziekte doormaken geld voor die dingen even niet. Misschien nooit niet dat is nog afwachten. Maar dat betekent niet dat vaccineren niet gewenst is. Maar daarmee kun je ook niet zeggen dat alleen vaccineren gewenst is.42erik schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:29:
[...]
Ze konden toch ook gewoon voor vaccinatie kiezen?
Ik snap echt niet welk punt je nu wil makenwimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:38:
[...]
Er was niet echt een duidelijk gevolg voor de vaccinatie. Ja je hoefde voor veel dingen niet te testen. Maar uiteindelijk zat het meeste toch op slot. En was testen of ziekte doormaken even geldig. Nu alleen testen, dus vaccineren of ziekte doormaken geld voor die dingen even niet. Misschien nooit niet dat is nog afwachten. Maar dat betekent niet dat vaccineren niet gewenst is. Maar daarmee kun je ook niet zeggen dat alleen vaccineren gewenst is.
Ik merk gewoon op dat het antwoord van je had je kunnen laten vaccineren niet perse de enigste uitweg was. Er zijn mensen hoe ongelooflijk ook die het niet kunnen maar ook niet willen. Waarbij de groep niet willen waarschijnlijk 99,99 is. Die konden testen of aantonen dat ze de ziekte doorgemaakt hebben. Allebei op dat moment valide. En dat testen geld op het moment even, waarschijnlijk om dat de voorgenoemde allebei voldoende of niet effectief genoeg worden gezien in deze situatie. Meer niet, ik kan het mis hebben maar misschien dat er zelfs nu nog word gedacht dat vaccineren het enigste is wat je kunt doen. Of nog steeds word gezien als het belangrijkste, en ik weet niet of dat argument nu nog wel geldig is.42erik schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:45:
[...]
Ik snap echt niet welk punt je nu wil maken
Het probleem is en blijft dat het kabinet zich blind heeft lopen staren op wondermiddelen, de coronapas was een in een reeks daarvan. Vandaag werd dat ook door bijvoorbeeld GroenLinks aangestipt in het coronadebat. Het kabinet dichtte de coronapas geweldige eigenschappen toe en wilde op vrijwel geen enkel punt accepteren dat in de praktijk het niet zo goed werkte als gehoopt. De oorzaak van het niet naar verwachting werken lag altijd buiten de coronapas, zie ook de reacties van De Jonge toen hij destijds bevraagd werd erover. Als er méér coronapas gedaan zou worden dan loste dat de tekortkomingen op, tot aan 2G aan toe. Het coronapas-project had veel eerder gestopt kunnen worden. Dan had het kabinet mogelijk ook weer oog voor andere mogelijkheden.
Ja, dat is zo. Maar als je voor die testroute kiest, is het dan toch gek om daar vervolgens over te zeuren, dat dat voor elk broodje moet? Dat is dan toch je keuze geweestwimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:52:
[...]
Ik merk gewoon op dat het antwoord van je had je kunnen laten vaccineren niet perse de enigste uitweg was. Er zijn mensen hoe ongelooflijk ook die het niet kunnen maar ook niet willen. Waarbij de groep niet willen waarschijnlijk 99,99 is. Die konden testen of aantonen dat ze de ziekte doorgemaakt hebben. Allebei op dat moment valide. En dat testen geld op het moment even, waarschijnlijk om dat de voorgenoemde allebei voldoende of niet effectief genoeg worden gezien in deze situatie. Meer niet, ik kan het mis hebben maar misschien dat er zelfs nu nog word gedacht dat vaccineren het enigste is wat je kunt doen. Of nog steeds word gezien als het belangrijkste, en ik weet niet of dat argument nu nog wel geldig is.
De VS heeft ook een andere omicron variant dan de twee omicron varianten die in Europa het meest aanwezig zijn. Dat zou ook nog een factor kunnen zijn.Lapa schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 16:35:
[...]
Dat zal ook altijd lastig blijven. Maar ik vind toch een goede indicatie wel de verschillen tussen de VS en NL, die hierboven ook al aangehaald werden.
In eerdere golven, toen vaccinatie nog een kleinere rol speelde, liepen de curves van besmettingen versus overlijdens in de VS en NL redelijk gelijk op. In deze Omicron golf is het verschil echter schrikbarend. In beide landen was het een enorme golf aan besmettingen, in NL mogelijk nog meer dan in de VS, ook al kan dat ook aan het testbeleid liggen.
Maar tijdens deze golf zijn in NL de overlijdens eigenlijk alleen maar gedaald (nu weer een heel klein beetje aan het oplopen, maar dat is vooralsnog marginaal). Intussen zijn ze in de VS juist enorm gestegen, naar een niveau dat letterlijk 10x zo hoog lag als in NL, uiteraard afgemeten per miljoen inwoners.
Een van de enige dingen die ik daar voor kan verzinnen, is het verschil in vaccinatiegraad. Basisvaccinatie ligt daar op 60%, versus hier 70%. Booster ligt hier boven de 50% en daar net boven 25%. Waarbij mogelijk een andere leeftijdsverdeling van de vaccinaties het verschil in de risicogroepen nog kan vergroten.
Er zijn natuurlijk allerlei andere verschillen tussen de VS en NL, maar die verschillen waren hetzelfde in alle eerdere golven, terwijl deze discrepantie in overlijdens pas in de Omicron golf op is getreden.
Overigens noem ik nu alleen overlijdens, maar dit geldt voor alle statistieken met betrekking tot de ernst van de infectie, dus ook ziekenhuis- en IC-opnames. Dat lag deze golf allemaal minimaal een factor 10 hoger in de VS in vergelijking met NL.
Ok, een daadwerkelijk virus met een immuniserende werking dat zichzelf verspreidt dus. Dan had ik dat goed begrepen. Maar hoe is dat dan beter dan verplichte vaccinatie? Zo'n virus dat jij voorstelt is ethisch minstens zo problematisch en heeft nog een heel aantal bijkomende problemen en bezwaren. Het enige voordeel dat ik kan bedenken is een praktisch voordeel nl. dat je er geen grote logistieke operatie voor hoeft op te zetten. Maar dat staat toch in geen verhouding met de extra bezwaren?wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:14:
[...]
Nee dat wil ik helemaal niet, had ook al het idee geopperd om juist voor die gecreëerde variant direct een vaccinatie beschikbaar te maken. Lijkt me makkelijker om een vaccinatie te maken voor een virus waarvan de samenstelling bekend is. Het is meer bedoeld als een beschermde deken. De risico gevallen of mensen die het willen kunnen kiezen voor de vaccinatie uiteraard. Dit kan gewoon voor de gecontroleerde vrijlating van de omicron killer. En wanneer die variant dan dominant is krijgt een andere misschien gevaarlijke variant geen kans. Tenzij de besmettingsgraad hoger ligt natuurlijk. Maar dat risico is er juist nu ook.
Nee ik bedoel inderdaad wel een duidelijke onderscheiding van vaccinatie en virus. Ik bedoel letterlijk zoals omicron is, die is in vergelijking het debiele broertje/neefje van delta. En we zijn er blij mee, misschien niet het goeie woord. Maar in ieder geval opgelucht. Omicron is kwaad maar niet zo kwaad als delta.
Hij wil.
Ja die vind ik lastig, dat is een beetje hetzelfde als "als je het niet eens bent ben je tegen" en dat ligt volgens mij wat genuanceerder. Laten we niet aannemen dat het een bewuste keuze is, als je echt de vrijheid om te kiezen had, was deze discussie niet eens tot stand gekomen. Je kiest uiteindelijk uit 2 opties, waarvan je natuurlijk mag zeggen dat je met allebei niet eens bent. En zo meer kunt zien als een ultimatum zelfs. En dat is het niet in de pure zin, maar voor de mensen die er zo in staan is dat natuurlijk wel zo. Daarom zijn de keuzes tegenwoordig ook zo tegenstrijdig. Voor de mensen die er zo in staan hoeven ze nou alleen maar te testen,wat gezien de aard van de keuze het hier ook niet over eens zijn. De mensen die een vaccinatie hebben gehaald of bijvoorbeeld de jongeren die zich bewust hebben laten besmetten krijgen nu de schop voor de schenen. Gevoelsmatig waarschijnlijk te vergelijken met elkaar. De een vanaf het begin al niet eens, de ander nu. En alles er tussenin. Maar het blijft gewoon een maatregel, die word gekozen door onze bestuurlijke machten. Niet veel anders dan de afgelopen 2 jaar denk ik dan. Klaarblijkelijk zijn hun het niet langer eens met de bedachte strategie en is dit de nieuwe uitweg.42erik schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:58:
[...]
Ja, dat is zo. Maar als je voor die testroute kiest, is het dan toch gek om daar vervolgens over te zeuren, dat dat voor elk broodje moet? Dat is dan toch je keuze geweest
Dat lijkt me wel afhankelijk van het doel van de beperkingen. Als een test een ongevaccineerde in een bepaalde omstandigheid op eenzelfde 'veiligheidsniveau' brengt als een gevaccineerde, dan is er m.i. weinig grond tot klagen. Als die relatie er echter niet is dan lijkt klagen met niet onterecht. Testen en vaccineren zijn geen doel in zichzelf.42erik schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:58:
[...]
Ja, dat is zo. Maar als je voor die testroute kiest, is het dan toch gek om daar vervolgens over te zeuren, dat dat voor elk broodje moet? Dat is dan toch je keuze geweest
[ Voor 4% gewijzigd door klaaas op 16-02-2022 19:19 ]
Hij wil.
Ja dat zou dan de tegenhanger van de verplichte vaccinatie zijn. Niet dat ik daar dan voor ben natuurlijk. Maar gezien de theoretische effectiviteit van het verdringen van een schadelijker virus, door een virus die minder schadelijk is zoals omicron. Het voordeel om hier direct al een vaccin beschikbaar voor te hebben eventueel. En inderdaad de logistiek die zo een stuk simpeler op te zetten is. Allemaal hypothetisch en in deze omschrijving veel te simpel natuurlijk. Daarom ook zo'n gedachte experiment.klaaas schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:05:
[...]
Ok, een daadwerkelijk virus met een immuniserende werking dat zichzelf verspreidt dus. Dan had ik dat goed begrepen. Maar hoe is dat dan beter dan verplichte vaccinatie? Zo'n virus dat jij voorstelt is ethisch minstens zo problematisch en heeft nog een heel aantal bijkomende problemen en bezwaren. Het enige voordeel dat ik kan bedenken is een praktisch voordeel nl. dat je er geen grote logistieke operatie voor hoeft op te zetten. Maar dat staat toch in geen verhouding met de extra bezwaren?
Overleven is sowieso de natuur zoveel mogelijk te controleren, of dit nou op basis van ziekte, klimaat, landbouw, veeteelt, infra etc... Vandaar dat ik deze manipulatie voorstel van een virus. Ook niet ongekend in de medische wereld, maar inderdaad wel op een manier die de nekharen overeind laten staan. Maar dat is een natuurlijke reactie, dat doen we bij bijna alle medische onderzoeken. Vooral met dit soort hypotheses, we willen liever helemaal geen virussen die ons ziek maken natuurlijk. Maar die spreekwoordelijke krengen zijn lastig onder controle te houden.
Je hoeft nu toch ook niet naar een evenement te gaan met 1G, dat is toch ook je eigen keuze?42erik schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:58:
[...]
[quote]wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:20:
[...]
Ja dat zou dan de tegenhanger van de verplichte vaccinatie zijn. Niet dat ik daar dan voor ben natuurlijk. Maar gezien de theoretische effectiviteit van het verdringen van een schadelijker virus, door een virus die minder schadelijk is zoals omicron. Het voordeel om hier direct al een vaccin beschikbaar voor te hebben eventueel. En inderdaad de logistiek die zo een stuk simpeler op te zetten is. Allemaal hypothetisch en in deze omschrijving veel te simpel natuurlijk. Daarom ook zo'n gedachte experiment.
Overleven is sowieso de natuur zoveel mogelijk te controleren, of dit nou op basis van ziekte, klimaat, landbouw, veeteelt, infra etc... Vandaar dat ik deze manipulatie voorstel van een virus. Ook niet ongekend in de medische wereld, maar inderdaad wel op een manier die de nekharen overeind laten staan. Maar dat is een natuurlijke reactie, dat doen we bij bijna alle medische onderzoeken. Vooral met dit soort hypotheses, we willen liever helemaal geen virussen die ons ziek maken natuurlijk. Maar die spreekwoordelijke krengen zijn lastig onder controle te houden.
Toen volgens mij in California maar verbeter me aub als het niet zo is, die bosbranden daar zo ongecontroleerd branden zijn ze ook gecontroleerd gebieden bewust gaan verbranden, om zo de verspreiding tegen te gaan. De eerste keer dat ik zag dat ze met brandende olie aan het gooien waren gooide ik ook mijn handen in de lucht. Totdat je het uit gaat zoeken waarom precies, en dan word het duidelijk dat dit niet alleen beter is maar ook als goed gezien kan worden. Zo kan een bosbrand niet ongecontroleerd verspreiden en te heet branden waardoor alles vernietigd word. De gecontroleerde brandjes laten namelijk de bodem intact. En zelfs de dikkere bomen. Wonderbaarlijk en heel interessant.
[...]
Ja dat zou dan de tegenhanger van de verplichte vaccinatie zijn. Niet dat ik daar dan voor ben natuurlijk. Maar gezien de theoretische effectiviteit van het verdringen van een schadelijker virus, door een virus die minder schadelijk is zoals omicron. Het voordeel om hier direct al een vaccin beschikbaar voor te hebben eventueel. En inderdaad de logistiek die zo een stuk simpeler op te zetten is. Allemaal hypothetisch en in deze omschrijving veel te simpel natuurlijk. Daarom ook zo'n gedachte experiment.
Toen volgens mij in California maar verbeter me aub als het niet zo is, die bosbranden daar zo ongecontroleerd branden zijn ze ook gecontroleerd gebieden bewust gaan verbranden, om zo de verspreiding tegen te gaan. De eerste keer dat ik zag dat ze met brandende olie aan het gooien waren gooide ik ook mijn handen in de lucht. Totdat je het uit gaat zoeken waarom precies, en dan word het duidelijk dat dit niet alleen beter is maar ook als goed gezien kan worden. Zo kan een bosbrand niet ongecontroleerd verspreiden en te heet branden waardoor alles vernietigd word. De gecontroleerde brandjes laten namelijk de bodem intact. En zelfs de dikkere bomen. Wonderbaarlijk en heel interessant.
Ja, tuurlijk is dat zo.EgoH schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:25:
[...]
Je hoeft nu toch ook niet naar een evenement te gaan met 1G, dat is toch ook je eigen keuze?
Zo kan je er ook voor kiezen om dat broodje niet te halen.
Ik denk dat ik je punt mis
Mijn punt is dat je met zo'n keuze dilemma alles kan goed praten.42erik schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:31:
[...]
Ja, tuurlijk is dat zo.
Zo kan je er ook voor kiezen om dat broodje niet te halen.
Ik denk dat ik je punt mis
Goed praten? Ik praat niks goed. Ik merk alleen op dat er keuzes zijn.EgoH schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:36:
[...]
Mijn punt is dat je met zo'n keuze dilemma alles kan goed praten.
Of je blijft thuis
Of je vaccineer en mag naar binnen
Of je test en mag naar binnen
Of je loopt expres corona op.42erik schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:42:
[...]
Goed praten? Ik praat niks goed. Ik merk alleen op dat er keuzes zijn.
Of je blijft thuis
Of je vaccineer en mag naar binnen
Of je test en mag naar binnen
Nee maar even serieus.
Ik denk dat een hoop mensen het afgelopen jaar het niet eens waren met het corona beleid.
Dan wil je graag beslissen over je eigen lichaam keuze, zonder dat dit gelijk je vrijheid kost.
Maar het coronabeleid heeft toch niets te maken met vaccinatie? Door door het beleid ervoor te kiezen om niet te vaccineren politiseer je de wetenschap, die echt heel duidelijk vertelt dat het nuttig is om te vaccineren. Ik snap daadwerkelijk niet hoe die twee zaken met elkaar te maken hebben.EgoH schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:07:
[...]
Of je loopt expres corona op.![]()
Nee maar even serieus.
Ik denk dat een hoop mensen het afgelopen jaar het niet eens waren met het corona beleid.
Dan wil je graag beslissen over je eigen lichaam keuze, zonder dat dit gelijk je vrijheid kost.
Dat is in de kern het verschil tussen democratie en technocratie. In dit geval betekend het dus dat het niet een puur wetenschappelijke invalshoek heeft. Tenminste niet biologisch. Psychologisch en of sociologisch kun je dit ook wel wetenschappelijk benaderen natuurlijk. Maar de keuze voor het gekozen beleid was niet zo puur dat het wetenschappelijk ontkenning betreft wanneer je het er niet mee eens bent. Maar inderdaad dat de politieke overweging anders is.ParaDroid2 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:24:
[...]
Maar het coronabeleid heeft toch niets te maken met vaccinatie? Door door het beleid ervoor te kiezen om niet te vaccineren politiseer je de wetenschap, die echt heel duidelijk vertelt dat het nuttig is om te vaccineren. Ik snap daadwerkelijk niet hoe die twee zaken met elkaar te maken hebben.
Je had alle keuze... Behalve als je per ongeluk door je keuze op de IC kwam en je meteen week infuus kreegEgoH schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:07:
[...]
Nee maar even serieus.
Ik snap niet wat je bedoelt. Vanuit de wetenschap is het kraakhelder: vaccinatie is in (vrijwel) alle leeftijdsgroepen nuttig. Als je er dan voor kiest om je niet te vaccineren omdat je het niet eens bent met de politiek slaat dat daadwerkelijk nergens op, daarmee ontken je gewoon de wetenschap. Wat de politiek met het instrument doet (vaccinatie) in de vorm van bijv. een QR heeft helemaal niets te maken met de werking van het instrument. Die twee vermengen is inherent fout.wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:28:
[...]
Dat is in de kern het verschil tussen democratie en technocratie. In dit geval betekend het dus dat het niet een puur wetenschappelijke invalshoek heeft. Tenminste niet biologisch. Psychologisch en of sociologisch kun je dit ook wel wetenschappelijk benaderen natuurlijk. Maar de keuze voor het gekozen beleid was niet zo puur dat het wetenschappelijk ontkenning betreft wanneer je het er niet mee eens bent. Maar inderdaad dat de politieke overweging anders is.
Nog even verder met het gedachtenexperiment, want ik begrijp niet hoe je tegen verplichte vaccinatie kunt zijn, maar voor het idee van een aangepast virus. In aanvulling op het logistieke voordeel noem je 2 andere voordelen. Allereerst de effectiviteit van het verdringen van een schadelijker virus. Aangezien we in een gedachtenexperiment zitten waarin je een fictief aangepast virus opvoert voel ik me vrij om een verbeterd fictief vaccin op te voeren. Een vaccin dat dezelfde immuniserende eigenschappen heeft als jouw virus. Qua bestrijding van dat schadelijker virus is er dan geen verschil meer, dus dat voordeel valt weg. Daarnaast zie je het als voordeel dat je naast dat virus direct een passend vaccin hebt. Persoonlijk zou ik in dit experiment een virus kiezen dat zodanig is aangepast dat het geen vaccin nodig heeft, maar soit, het is jouw gedachtenexperiment. Het is alleen totaal onduidelijk waarom dit een voordeel zou zijn tegenover een vaccin. Je kunt wel aannemen dat je sneller een aangepast virus met bijbehorend vaccin hebt dan een goed werkend verbeterd vaccin, maar dat is een aanname die m.i. elke grond mist. Er is geen logische of praktische aanleiding om dat te veronderstellen, dus ook dat voordeel is niet werkelijk een voordeel.wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:20:
[...]
Laat me dan de nadelen (nogmaals) expliciteren. Allereerst is er het ethische nadeel. Bij gedwongen vaccinatie bescherm je mensen tegen hun wil tegen ziek worden. Dat is een ethisch probleem, maar het tegen hun wil ziek maken van mensen is een veel groter ethisch probleem. Daarnaast zijn er de praktische problemen, waarbij de controleerbaarheid, die je belangrijk vindt, een belangrijke rol speelt. Allereerst is vaccineren veel gecontroleerder qua verspreiding dan een virus. Een virus verspreidt zich per definitie ongecontroleerd terwijl een vaccinatie alleen die mensen bereikt waar je daadwerkelijk een naald insteekt. Dat geeft b.v. geen problemen met het overschrijden van landsgrenzen. De Oostenrijkse verplichte vaccinatie stopt (gelukkig) bij de landsgrenzen. Dat geldt niet voor het loslaten van een aangepast virus, met alle problemen van dien. Daarnaast zullen er bij een zich vermenigvuldigend virus mutaties optreden. Hoe die uitpakken heb je niet in de hand. Een vaccin muteert niet en is dus een veel beter controleerbare ingreep.
Als je dan een kwaad in moet zetten om een groter kwaad te bestrijden, dan is de conclusie m.i. onvermijdelijk dat verplichte vaccinatie verreweg te prefereren is boven het loslaten van een aangepast virus. En voor de duidelijkheid: ik ben absoluut geen voorstander van gedwongen vaccinatie, maar dat dat minder problemen oplevert dan het verspreiden van een aangepast virus lijkt me evident.
Hij wil.
Ook voordat de coronapas er was en bij andere zaken wachten ze af tot het te laat is. Zonder die coronapas hadden ze dan ook echt geen oog voor andere mogelijkheden gehad. Ze proberen puur zoveel mogelijk open te houden tot ze echt niet anders kunnen. Was de coronapas er niet geweest was er wel iets anders bedacht om af te kunnen wachten.CMD-Snake schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:55:
[...]
Het probleem is en blijft dat het kabinet zich blind heeft lopen staren op wondermiddelen, de coronapas was een in een reeks daarvan. Vandaag werd dat ook door bijvoorbeeld GroenLinks aangestipt in het coronadebat. Het kabinet dichtte de coronapas geweldige eigenschappen toe en wilde op vrijwel geen enkel punt accepteren dat in de praktijk het niet zo goed werkte als gehoopt. De oorzaak van het niet naar verwachting werken lag altijd buiten de coronapas, zie ook de reacties van De Jonge toen hij destijds bevraagd werd erover. Als er méér coronapas gedaan zou worden dan loste dat de tekortkomingen op, tot aan 2G aan toe. Het coronapas-project had veel eerder gestopt kunnen worden. Dan had het kabinet mogelijk ook weer oog voor andere mogelijkheden.
[removed]
Ja maar dat is omdat je natuurlijk de validiteit wilt bekrachtigen vanuit de wetenschap. En ja dan zou je inderdaad niet om de feiten heen kunnen. Dat mag ook wel gezegd worden vind ik.ParaDroid2 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:22:
[...]
Ik snap niet wat je bedoelt. Vanuit de wetenschap is het kraakhelder: vaccinatie is in (vrijwel) alle leeftijdsgroepen nuttig. Als je er dan voor kiest om je niet te vaccineren omdat je het niet eens bent met de politiek slaat dat daadwerkelijk nergens op, daarmee ontken je gewoon de wetenschap. Wat de politiek met het instrument doet (vaccinatie) in de vorm van bijv. een QR heeft helemaal niets te maken met de werking van het instrument. Die twee vermengen is inherent fout.
Maar omdat het juist gepolitiseerd werd denk ik dat het open staat voor debat over de validiteit. Het is namelijk niet perse zo, dat we onze keuzes baseren op de wetenschap. Maar ik snap de neiging om het te doen zeker wel. Maar er zijn mensen die hun keuze baseren op religie/spiritualiteit nota bene. Vanuit dat perspectief is de wetenschap ver te zoeken met uitsluiten van een gedeelte psychologie en filosofie. Dit kan namelijk ook een waarheid bevatten, geen objectieve waarheid maar een waarheid desalniettemin. Welke waarheid de validiteitsprijs wint is aan jezelf te bepalen natuurlijk.
Als de longonstekingen er eenmaal zijn is de keuze toch altijd weer voor het ziekenhuis met de wetenschap en niet de filosoof.wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:40:
[...]
Ja maar dat is omdat je natuurlijk de validiteit wilt bekrachtigen vanuit de wetenschap. En ja dan zou je inderdaad niet om de feiten heen kunnen. Dat mag ook wel gezegd worden vind ik.
Maar omdat het juist gepolitiseerd werd denk ik dat het open staat voor debat over de validiteit. Het is namelijk niet perse zo, dat we onze keuzes baseren op de wetenschap. Maar ik snap de neiging om het te doen zeker wel. Maar er zijn mensen die hun keuze baseren op religie/spiritualiteit nota bene. Vanuit dat perspectief is de wetenschap ver te zoeken met uitsluiten van een gedeelte psychologie en filosofie. Dit kan namelijk ook een waarheid bevatten, geen objectieve waarheid maar een waarheid desalniettemin. Welke waarheid de validiteitsprijs wint is aan jezelf te bepalen natuurlijk.
Wat is de definitie van nuttig? Nu lijkt de definitie dat een relatief voordeel altijd voldoende is ( C ), ongeacht de absolute winst ( B ). Je kan wetenschappelijk net zo goed beargumenteren dat iedereen vaccineren in de 12-29 groep gerommel in de marge is. Vooral omdat je met de zwakkere vaccineren in die groep al 75% van de al kleine groep hebt.ParaDroid2 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:22:
[...]
Ik snap niet wat je bedoelt. Vanuit de wetenschap is het kraakhelder: vaccinatie is in (vrijwel) alle leeftijdsgroepen nuttig. Als je er dan voor kiest om je niet te vaccineren omdat je het niet eens bent met de politiek slaat dat daadwerkelijk nergens op, daarmee ontken je gewoon de wetenschap. Wat de politiek met het instrument doet (vaccinatie) in de vorm van bijv. een QR heeft helemaal niets te maken met de werking van het instrument. Die twee vermengen is inherent fout.
Om het simpel te zeggen: "if it ain't broke, don't fix it"
:strip_exif()/f/image/LqiPonQTGVhpLjKQQQttMvge.jpg?f=fotoalbum_large)
Het tweede argument om het te doen voor een ander heeft zeker een hoge politieke lading.
Ten tijde van een pandemie lijken alle kleine beetjes me nuttig (ten opzichte van het alternatief: niets doen). Daarbuiten kun je er inderdaad over discussiëren, daarom dat er nu ook al geen boosters aangeraden worden in de groep 12-18.EgoH schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:55:
[...]
Wat is de definitie van nuttig? Nu lijkt de definitie dat een relatief voordeel altijd voldoende is ( C ), ongeacht de absolute winst ( B ). Je kan wetenschappelijk net zo goed beargumenteren dat iedereen vaccineren in de 12-29 groep gerommel in de marge is. Vooral omdat je met de zwakkere vaccineren in die groep al 75% van de al kleine groep hebt.
Om het simpel te zeggen: "if it ain't broke, don't fix it"
NS heeft vanmiddag ook gereageerd toevalligklaaas schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:19:
[...]
Daarover zijn we het wel eens. Ik ga komende maand ook nog wel even met de auto naar het werk ook al heb ik een prima OV verbinding
https://www.rtlnieuws.nl/...orwegen-coronamaatregelen
5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti
Het klopt zeker dat alle beetje helpen, maar elke maatregel heeft ook een keerzijde.ParaDroid2 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:59:
[...]
Ten tijde van een pandemie lijken alle kleine beetjes me nuttig (ten opzichte van het alternatief: niets doen). Daarbuiten kun je er inderdaad over discussiëren, daarom dat er nu ook al geen boosters aangeraden worden in de groep 12-18.
Niets doen kan kosten-baten technisch ook positief uitpakken.
Elke euro dit je in preventie maatregelen stopt zou je ook in zorg capaciteit kunnen stoppen.
Het blijft natuurlijk een lastig verhaal om te anticiperen op golven zonder te weten hoe goed maatregelen echt werken. Aan de andere kant is het makkelijk "safe" spelen als het je niks kost. Mijn inziens is er te weinig aandacht om een afweging te maken tussen dit dilemma. Ook pakt een kleine groep ondernemers 90% van de pijn.
Oh heel simpel als ze dat zouden doen, mijn hypothese uitwerken bedoel ik dan. Dan zou ik er fel op tegen zijn. Begrijp me niet verkeerd, het was een absurde, maar gewoon andere methode om de situatie te creëren die we nu hebben. Om dit etisch te verantwoorden zou ik niet kunnen. Ik zie het meer als optie om de situatie die onvermijdelijk is gecontroleerd te laten verlopen. En des te meer controle des te beter. Tot in hoever de controle er is, is mij niet duidelijk in mijn hypothese. Vandaar dat ik het opperde, ik ben nieuwsgierig naar eventueel de maakbaarheid, de bezwaren, de afwegingen. Niks meer niks minder.klaaas schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:38:
[...]
Nog even verder met het gedachtenexperiment, want ik begrijp niet hoe je tegen verplichte vaccinatie kunt zijn, maar voor het idee van een aangepast virus. In aanvulling op het logistieke voordeel noem je 2 andere voordelen. Allereerst de effectiviteit van het verdringen van een schadelijker virus. Aangezien we in een gedachtenexperiment zitten waarin je een fictief aangepast virus opvoert voel ik me vrij om een verbeterd fictief vaccin op te voeren. Een vaccin dat dezelfde immuniserende eigenschappen heeft als jouw virus. Qua bestrijding van dat schadelijker virus is er dan geen verschil meer, dus dat voordeel valt weg. Daarnaast zie je het als voordeel dat je naast dat virus direct een passend vaccin hebt. Persoonlijk zou ik in dit experiment een virus kiezen dat zodanig is aangepast dat het geen vaccin nodig heeft, maar soit, het is jouw gedachtenexperiment. Het is alleen totaal onduidelijk waarom dit een voordeel zou zijn tegenover een vaccin. Je kunt wel aannemen dat je sneller een aangepast virus met bijbehorend vaccin hebt dan een goed werkend verbeterd vaccin, maar dat is een aanname die m.i. elke grond mist. Er is geen logische of praktische aanleiding om dat te veronderstellen, dus ook dat voordeel is niet werkelijk een voordeel.
Laat me dan de nadelen (nogmaals) expliciteren. Allereerst is er het ethische nadeel. Bij gedwongen vaccinatie bescherm je mensen tegen hun wil tegen ziek worden. Dat is een ethisch probleem, maar het tegen hun wil ziek maken van mensen is een veel groter ethisch probleem. Daarnaast zijn er de praktische problemen, waarbij de controleerbaarheid, die je belangrijk vindt, een belangrijke rol speelt. Allereerst is vaccineren veel gecontroleerder qua verspreiding dan een virus. Een virus verspreidt zich per definitie ongecontroleerd terwijl een vaccinatie alleen die mensen bereikt waar je daadwerkelijk een naald insteekt. Dat geeft b.v. geen problemen met het overschrijden van landsgrenzen. De Oostenrijkse verplichte vaccinatie stopt (gelukkig) bij de landsgrenzen. Dat geldt niet voor het loslaten van een aangepast virus, met alle problemen van dien. Daarnaast zullen er bij een zich vermenigvuldigend virus mutaties optreden. Hoe die uitpakken heb je niet in de hand. Een vaccin muteert niet en is dus een veel beter controleerbare ingreep.
Als je dan een kwaad in moet zetten om een groter kwaad te bestrijden, dan is de conclusie m.i. onvermijdelijk dat verplichte vaccinatie verreweg te prefereren is boven het loslaten van een aangepast virus. En voor de duidelijkheid: ik ben absoluut geen voorstander van gedwongen vaccinatie, maar dat dat minder problemen oplevert dan het verspreiden van een aangepast virus lijkt me evident.
De fictieve betere vaccinatie, laat maar komen natuurlijk dan zijn we direct van deze hypothetische en ethische kwestie af natuurlijk. Maar juist omdat de vaccinatie alhoewel sterk afremmend en gelukkig veel levensverlies en ziekte voorkomen heeft, zou het meest ideale zijn dat het nog meer doet en sneller. Dus zeker wel dat ik daar voorstander van ben. We kunnen eventueel de hypothese ook wat dramatischer invullen en stellen dat we bijvoorbeeld geen vaccinaties hebben en de delta variant of erger dominant is. Als het dan als optie op tafel kan liggen bijvoorbeeld, om dan een omicron situatie te creëeren. Maar ik zou niet zelf degene willen zijn die de spreekwoordelijke knop in drukt.
De controleerbaarheid ligt natuurlijk ter discussie, ik weet niet precies tot in hoever ze het muteren van een virus onder controle hebben. Ik weet dat er wat simulaties/modellen bestaan waarbij er een voorspelling word gedaan voor een bepaalde mutatie. Er word natuurlijk wel gain of function research gedaan. En in de vaccinatie wereld werd het laten we experimenteren noemen met virussen ook al langer gedaan. Maar hoe dat in verhouding staat met een bevolking. Daarvoor zou deze pandemie wat meer uitsluitsel kunnen geven misschien. Maar daar kan ik geen onderbouwd argument voor maken, maar wie weet is die er wel
Verder zou inderdaad de gecombineerde hypothetische vaccinatie verplichting samen moeten vallen met zo'n ingreep. Tenminste dat denk ik, er zou misschien nog een weg kunnen zijn om het niet te doen. Maar ik bedoel een virus bewust loslaten op de bevolking ja dan is verplichte vaccinatie dichterbij. Ik denk inderdaad dat je dan die discussie serieus moet gaan hebben ook. Alleen als ik kijk naar het nieuws en hoe een mandaat, verplichting, cohersie opgepakt word door de bevolking wereldwijd is het lastig te zeggen dat de vaccinatie verplichting wel voldoende gaat werken, een burgerlijke opstand zit natuurlijk in de kaarten. Mijn hypothese is in dat opzicht onder de meest ideale omstandigheden een stuk effectiever lijkt me. Gezien de situatie en verloop van omicron.
Alleen een stuk moeilijker in de details uiteraard.
Etisch gezien krijg je dan een soort van het trolley probleem uit de filosofie. Er bestaat eigenlijk geen goede keuze. De "betere" keuze is discutabel.
Dit pleit toch juist enorm voor vaccinatie? Daar zitten praktisch geen nadelen aan en de effectieve winst is enorm.EgoH schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:13:
[...]
Het klopt zeker dat alle beetje helpen, maar elke maatregel heeft ook een keerzijde.
Niets doen kan kosten-baten technisch ook positief uitpakken.
Elke euro dit je in preventie maatregelen stopt zou je ook in zorg capaciteit kunnen stoppen.
Het blijft natuurlijk een lastig verhaal om te anticiperen op golven zonder te weten hoe goed maatregelen echt werken. Aan de andere kant is het makkelijk "safe" spelen als het je niks kost. Mijn inziens is er te weinig aandacht om een afweging te maken tussen dit dilemma. Ook pakt een kleine groep ondernemers 90% van de pijn.
Ja zou je denken inderdaad. Die mensen gaan bijvoorbeeld naar het ziekenhuis en als het even kan naar buiten om te roken bijvoorbeeld. Of een orthodox gelovige die een behandeling weigert maar vervolgens wel verwacht dat het opgelost word. Ik bedoelde het meer zo, rationeel heb je gelijk. Filosofisch of psychologisch pakt het niet altijd zo uit of wel. De top 3 doodsoorzaken zijn als ik het goed heb met preventie al grotendeels in te dammen. En toch in een welvarend land als Nederland, toch de top 3 nog behouden. Dat bedoel ik met verschillende waarheden. Hier kun je wetenschappelijk niet perse om heen. Filosofie leert je dat het wel mogelijk is.IJzerlijm schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:46:
[...]
Als de longonstekingen er eenmaal zijn is de keuze toch altijd weer voor het ziekenhuis met de wetenschap en niet de filosoof.
Ik denk dat dit ook pleit voor vaccinatie beter gezegd is dan. Tenminste op basis van wat we nu weten. In het begin van de pandemie zou ik de zwaarte wel wat meer nog op vaccinatie leggen. Maar ook wel de andere bekende maatregelen. Er moet ook een optie zijn zonder vaccinatie bedoel ik dan. Dat is namelijk een luxe die we gelukkig hebben maar niet aan mogen nemen als garantie voor eventuele andere varianten.ParaDroid2 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:18:
[...]
Dit pleit toch juist enorm voor vaccinatie? Daar zitten praktisch geen nadelen aan en de effectieve winst is enorm.
Je denkt dat een plan om een aangepast virus los te laten om iedereen te besmetten minder problemen onder de bevolking oplevert?wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:13:
[...]
Alleen als ik kijk naar het nieuws en hoe een mandaat, verplichting, cohersie opgepakt word door de bevolking wereldwijd is het lastig te zeggen dat de vaccinatie verplichting wel voldoende gaat werken, een burgerlijke opstand zit natuurlijk in de kaarten. Mijn hypothese is in dat opzicht onder de meest ideale omstandigheden een stuk effectiever lijkt me. Gezien de situatie en verloop van omicron.
Hij wil.
Beetje dezelfde argumenten als hier. Alleen jouw inkomstenderving noemen ze nietArcticWolf schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:12:
[...]
NS heeft vanmiddag ook gereageerd toevallig![]()
https://www.rtlnieuws.nl/...orwegen-coronamaatregelen
Hij wil.
Absoluut vandaar dat ik het stel als hypothese. Vaccinatieplicht vind ik bijvoorbeeld al in lijn vallen met een dictatuur, helemaal als er geen overgroot deel van de bevolking er in meestemd. Maar het argument dat het beter kan zijn kan wel als geldig gezien worden als je dit objectief en rationeel bekijkt. We vallen nu in de spreekwoordelijke dictatuur van de natuur zou je zo kunnen stellen. Ik doel daarom op meer controle van deze natuur. Hoe het opgezet moet worden politiek en diplomatiek is ook niet iets waar ik perse heel veel over nagedacht heb, en waarbij ik zelf ook heel veel beren op de weg zie. Ik bedoel gewoon heel objectief, te rationeel of het dan een betere aanpak is dan wat er tot nu toe word gedaan. Dat is het. Maar inderdaad ik verwacht heel veel tegenstand, waarbij oorlogen niet ondenkbaar zijn. Maar ook zoals ze nou ook niet ondenkbaar zijn. Ik bedoel meer vanuit het perspectief alsof je voor een god moet spelen, niet zozeer met een liefde voor de menselijkheid maar puur met het oog op maximale overleving op het gebied van COVID of eventuele andere virale varianten natuurlijk.klaaas schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:49:
[...]
Je denkt dat een plan om een aangepast virus los te laten om iedereen te besmetten minder problemen onder de bevolking oplevert?Als je bij gedwongen vaccinatie denkt aan een burgeropstand dan moet je bij het loslaten van een virus denken aan een wereldoorlog om het een beetje in perspectief te plaatsen. En ja, effectiever zal het wel zijn, want je kunt je er niet tegen verzetten. Dat is een beetje de lijn waarlangs dictators ook denken...
Laten we blij zijn dat we het punt dat je in je laatste zin benoemt, ook met deze pandemie nog lang niet bereikt hebben.wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:57:
[...]
Absoluut vandaar dat ik het stel als hypothese. Vaccinatieplicht vind ik bijvoorbeeld al in lijn vallen met een dictatuur, helemaal als er geen overgroot deel van de bevolking er in meestemd. Maar het argument dat het beter kan zijn kan wel als geldig gezien worden als je dit objectief en rationeel bekijkt. We vallen nu in de spreekwoordelijke dictatuur van de natuur zou je zo kunnen stellen. Ik doel daarom op meer controle van deze natuur. Hoe het opgezet moet worden politiek en diplomatiek is ook niet iets waar ik perse heel veel over nagedacht heb, en waarbij ik zelf ook heel veel beren op de weg zie. Ik bedoel gewoon heel objectief, te rationeel of het dan een betere aanpak is dan wat er tot nu toe word gedaan. Dat is het. Maar inderdaad ik verwacht heel veel tegenstand, waarbij oorlogen niet ondenkbaar zijn. Maar ook zoals ze nou ook niet ondenkbaar zijn. Ik bedoel meer vanuit het perspectief alsof je voor een god moet spelen, niet zozeer met een liefde voor de menselijkheid maar puur met het oog op maximale overleving.
Hij wil.
Oh daar ben ik zeker blij mee, maar in mijn observatie zijn we de afgelopen 2 jaar meerdere malen in posities gekomen zijn, waardoor we geneigd zijn om draconische maatregelen aan te nemen.klaaas schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:00:
[...]
Laten we blij zijn dat we het punt dat je in je laatste zin benoemt, ook met deze pandemie nog lang niet bereikt hebben.
Vandaar ook de constante discussie over de maatregelen en de angst tot in hoever dit door kan pakken. Vanuit dat perspectief wanneer de zaak hopeloos lijkt, er geen andere uitweg meer lijkt. Mensen bijvoorbeeld kiezen voor zelfdoding in plaats van een ziekte op te lopen, of dat we mensen bewust aanvallen of zelfs doden vanuit die gedreven angst. Wanneer er misschien wel miljoenen gegarandeerd dreigen te sterven, tenzij je de schakel over kunt halen en zo kunt kiezen voor minder slachtoffers maar niet zeker wetende of er niet als gevolg meer doden kunnen vallen op de langere rit.
Is het dan nog steeds niet verstandig. Een objectieve morele waarheid om het zo maar te stellen. Etisch moeilijk te onderbouwen maar ergens klopt het toch wel weer. Is het dan nog niet de betere keuze.
Anders niet maar naar mijn gevoelsmatige inschatting zou het als de delta variant vervangen werd door een dramatisch ergere variant waarbij de vaccinaties niet werkten de hele samenleving in elkaar klappen. Vooral als de besmettingsgraad hetzelfde of misschien wel erger is. Dan hebben we geen genuanceerde discussies meer denk ik. Dan worden maatregelen onethisch in de puurste zin. Ergens moet er een basis voor zijn voel ik, tot in hoever je het naar het hedendaagse kunt pushen is lijkt me onmogelijk. Maar zoals ik al aangaf we lijken omicron ook een kans te geven. Gewillig vaak nog ook. Eigenlijk absurd dat er door mensen gekozen word om een besmetting/infectie bewust op te lopen, niet vanuit een medische overweging maar gewoon puur om een vinkje te bemachtigen. Zo raar kan het lopen.
Je punt is erg onduidelijk, maar volgens mij hebben die draconische maatregelen er juist voor gezorgd dat we niet in directe zin hoefden te beslissen over leven en dood.wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:17:
[...]
Oh daar ben ik zeker blij mee, maar in mijn observatie zijn we de afgelopen 2 jaar meerdere malen in posities gekomen zijn, waardoor we geneigd zijn om draconische maatregelen aan te nemen.
Vandaar ook de constante discussie over de maatregelen en de angst tot in hoever dit door kan pakken. Vanuit dat perspectief wanneer de zaak hopeloos lijkt, er geen andere uitweg meer lijkt. Mensen bijvoorbeeld kiezen voor zelfdoding in plaats van een ziekte op te lopen, of dat we mensen bewust aanvallen of zelfs doden vanuit die gedreven angst. Wanneer er misschien wel miljoenen gegarandeerd dreigen te sterven, tenzij je de schakel over kunt halen en zo kunt kiezen voor minder slachtoffers maar niet zeker wetende of er niet als gevolg meer doden kunnen vallen op de langere rit.
Die vraag is onmogelijk te beantwoorden omdat je blijft steken in vaagheden. Je hebt het over een fictieve maatregel die in een fictieve situatie een fictief resultaat zou hebben en welke eventuele alternatieven er zijn benoem je niet. Je kunt alleen discussiëren over een betere ethische keuze als je de zaken concreet maakt. Dat je soms moet kiezen uit 2 kwaden lijkt me evident, maar het lijkt me tamelijk onzinnig om van een niet specifieke maatregel te gaan bepalen of er een situatie is waarin deze ethisch verantwoord zou kunnen zijn.Is het dan nog steeds niet verstandig. Een objectieve morele waarheid om het zo maar te stellen. Etisch moeilijk te onderbouwen maar ergens klopt het toch wel weer. Is het dan nog niet de betere keuze.
'Omicron een kans geven' vind ik een rare manier om de huidige situatie te omschrijven. We maken een risico-analyse of kosten-baten afweging en die valt bij omicron in de huidige omstandigheden anders uit dan bij delta afgelopen najaar.Maar zoals ik al aangaf we lijken omicron ook een kans te geven. Gewillig vaak nog ook.
Hij wil.
Ik zou ze nu niet perse draconisch willen noemen, maar we zaten verdomd dichtbij soms. En indirect hebben we wel besloten over leven en dood natuurlijk. De maatregelen en de daarmee veroorzaakte achter gestelde zorg, geen idee hoeveel doden dat gekost kan hebben. En tot in hoever dit voorkomen had kunnen worden. De maatregelen die blijkbaar een psychologisch effect hebben gehad met resultaat op oversterfte blijkt. Dit zijn sowieso al bewust of onbewust slachtoffers die ik niet perse wil accepteren.Je punt is erg onduidelijk, maar volgens mij hebben die draconische maatregelen er juist voor gezorgd dat we niet in directe zin hoefden te beslissen over leven en dood.
Nee ik bedoel nog steeds de bestaande situatie en hoe we geneigd zijn die te accepteren voor wat het is. Mocht de mogelijkheid bestaan om die situatie te creëren, gecontroleerd uiteraard. Zou dat een optie kunnen zijn. Dat ik vervolgens geneigd ben om steeds op te schalen in ernst is gewoon om te pollen wanneer dit acceptabel word. Maar het blijft in de kern gewoon dat, mochten we beschikken over de mogelijkheid om een gecontroleerde omicron situatie te creëren, zoals we die nu willen accepteren in de zin van maatregelen. Zou het dan een optie zijn.Die vraag is onmogelijk te beantwoorden omdat je blijft steken in vaagheden. Je hebt het over een fictieve maatregel die in een fictieve situatie een fictief resultaat zou hebben en welke eventuele alternatieven er zijn benoem je niet. Je kunt alleen discussiëren over een betere ethische keuze als je de zaken concreet maakt. Dat je soms moet kiezen uit 2 kwaden lijkt me evident, maar het lijkt me tamelijk onzinnig om van een niet specifieke maatregel te gaan bepalen of er een situatie is waarin deze ethisch verantwoord zou kunnen zijn.
Ja maar daarin neem je feitelijk gezien wel de slachtoffers voor lief, ook al bespaart dat uiteindelijk de eventuele indirecte slachtoffers. En dat is niet leuk maar wel de realiteit, precies zo'n ethische kwestie waar ik doelde. Er blijft een onzekerheidsfactor bestaan die achteraf bepaalt gaat worden of het inderdaad verstandig was. Maar gegarandeerd dat het wel gepaard gaat met slachtoffers.'Omicron een kans geven' vind ik een rare manier om de huidige situatie te omschrijven. We maken een risico-analyse of kosten-baten afweging en die valt bij omicron in de huidige omstandigheden anders uit dan bij delta afgelopen najaar.
Om het toch maar nog weer anders te stellen.
Stel wij waren nog aan het worstelen met delta maar de rest van de wereld was al in het omicron stadium beland. En we zagen daar de voordelen van met betrekking tot ziekenhuis opnames en sterfte. Die wetenschap dus al bewezen in die zin. Dus wij zitten al maanden opgescheept met delta terwijl de rest blijkbaar al bezig is met de aftocht. Is het dan een optie om te zeggen haal even wat omicron patiënten hierheen want we komen er zo niet uit.
Nou weet ik dat het niet zo te vergelijken is met mijn hypothese maar laat dit dan mijn 2e hypothetische voorstel zijn.
Dit voorval doet zich met de bestaande infra structuur die we hebben zich blijkbaar toch al voor. We lijken het niet te kunnen stoppen. Nou zal er meer controle op het gebied van verspreiding gedaan worden. Iets waar ze ook mee bezig zijn door inderdaad een digitaal geel boekje te creëeren, meer vaccinaties te ontwikkelen, een betere standaard voor procedure en preventieve behandelingen, en zo dus de verspreiding beter te kunnen afremmen. Een theoretisch probleem kan dan ontstaan dat je dan inderdaad in aanraking komt met delta als land maar misschien wel nooit met omicron. Je kunt stellen hoe gek het ook klinkt dat omicron dan wel gewenst is. Delta heeft ons namelijk op meerdere manieren lam gelegd, omicron bied blijkbaar de ruimte om dat te herstellen.
[ Voor 21% gewijzigd door wimpo op 17-02-2022 00:23 ]
Het lijkt me onterecht om de slachtoffers waar jij op doelt primair toe te schrijven aan de maatregelen. De oorzaak achter deze doden is allereerst gelegen in de pandemie. De vraag is of de keuzes die we daarin gemaakt hebben de juiste waren en of er wellicht met andere keuzes minder doden gevallen waren. T.a.v. de uitgestelde zorg is dat niet evident. Het uitstellen van zorg is het gevolg van de toestroom in de ziekenhuizen en die zou groter geweest zijn zonder maatregelen. Je zou hooguit kunnen stellen dat een maatregel als b.v. het maximeren van het aantal op te nemen corona-patiënten minder doden vanwege uitgestelde zorg zou hebben opgeleverd. Dat scenario is hier al geregeld besproken en het is zeer de vraag of dat ook per saldo minder doden zou hebben opgeleverd. Daarnaast is de morele houdbaarheid van zo'n keuze twijfelachtig. Waar je op doelt m.b.t. de oversterfte door het psychologische effect van de maatregelen is me niet duidelijk. Het lijkt erop dat je doelt op het aantal zelfdodingen, maar dat was in 2021 niet hoger dan gemiddeld.wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:53:
[...]
Ik zou ze nu niet perse draconisch willen noemen, maar we zaten verdomd dichtbij soms. En indirect hebben we wel besloten over leven en dood natuurlijk. De maatregelen en de daarmee veroorzaakte achter gestelde zorg, geen idee hoeveel doden dat gekost kan hebben. En tot in hoever dit voorkomen had kunnen worden. De maatregelen die blijkbaar een psychologisch effect hebben gehad met resultaat op oversterfte blijkt. Dit zijn sowieso al bewust of onbewust slachtoffers die ik niet perse wil accepteren.
Het probleem is dat je niet concreet kunt maken hoe we op een andere manier de huidige situatie hadden kunnen bereiken. Ik heb betoogd dat een verplichte vaccinatie zowel praktisch als ethisch minder problematisch is dan het loslaten van een aangepast virus. Maar aangezien beide fictieve situaties zijn is er niet veel meer dan dat over te zeggen. Je verwees ergens naar het trolley probleem en het verschil daarmee is dat de verschillende opties specifiek omschreven worden. Alleen dan kun je een zinnige discussie hebben over zo'n ethisch vraagstuk. En ook dan kun je nog tot verschillende conclusies komen.Nee ik bedoel nog steeds de bestaande situatie en hoe we geneigd zijn die te accepteren voor wat het is. Mocht de mogelijkheid bestaan om die situatie te creëren, gecontroleerd uiteraard. Zou dat een optie kunnen zijn. Dat ik vervolgens geneigd ben om steeds op te schalen in ernst is gewoon om te pollen wanneer dit acceptabel word. Maar het blijft in de kern gewoon dat, mochten we beschikken over de mogelijkheid om een gecontroleerde omicron situatie te creëren, zoals we die nu willen accepteren in de zin van maatregelen. Zou het dan een optie zijn.
In de ethiek wordt er onderscheid gemaakt tussen het actief veroorzaken van slachtoffers en het al dan niet voorkomen van slachtoffers. Zie ook weer het trolley dilemma. In onze maatschappij is het ethisch geaccepteerd dat we niet koste wat koste slachtoffers willen voorkomen. Zo zetten we op verschillende manieren in op het verminderen van verkeersslachtoffers, maar kiezen we er niet voor om een integraalhelm te verplichten voor elke verkeersdeelnemer. Ook zijn er b.v. grenzen aan de bedragen die we aan medicijnen of behandelingen uit willen geven als het gaat om het behandelen van zieken. Een mensenleven heeft een prijs. Je kunt kritiek hebben op dat principe of op specifieke keuzes die daaruit volgen, maar de afweging die we t.a.v. omicron maken, past binnen deze maatschappelijk breed geaccepteerde visie. De morele drempel voor het (mogelijk) actief veroorzaken van slachtoffers ligt (gelukkig) veel hoger. Je kunt moreel gezien niet een aantal 'niet voorkomen slachtoffers' gelijk stellen aan een zelfde aantal 'actief veroorzaakte slachtoffers'. Nou ja, dat kan wel, maar dan plaats je jezelf wel buiten de gangbare maatschappelijke norm.Ja maar daarin neem je feitelijk gezien wel de slachtoffers voor lief, ook al bespaart dat uiteindelijk de eventuele indirecte slachtoffers. Hiermee creëer je directe slachtoffers uiteraard. En dat is niet leuk maar wel de realiteit, precies zo'n ethische kwestie waar ik doelde. Er blijft een onzekerheidsfactor bestaan die achteraf bepaalt gaat worden of het inderdaad verstandig was. Maar gegarandeerd dat het wel gepaard gaat met slachtoffers.
Edit: ik zie nu dat je nog een alternatief hebt voorgesteld. Dat is wat mij betreft interessanter omdat het in ieder geval concreter is en niet uitgaat van allerlei onbekende variabelen. Ik ga er even een nachtje over slapen. Zowel letterlijk als figuurlijk
Hij wil.
[quote]klaaas schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 00:31:
[...]
Niet zeggende dat de maatregelen niet moesten gebeuren, meer zeggende dat de manier waarop waarschijnlijk beter kon.
Het is puur een gedachte experiment om een ethische waarde weer te kunnen geven,er alle onzekerheden van dien.
Ja we maken vaker de ethische keuze om slachtoffers te accepteren. En ja we maken vaker de keuze om dit ook voor een ander te bepalen ook al voelt dit niet zo. Daarom is het ook altijd een genuanceerde discussie, we praten in ons eigen land over de kwetsbaren beschermen terwijl we er al langer van bewust zijn dat er mensen buiten ons lijden onder keuzes die we met elkaar maken. Niet dat ik zo altruïstisch ben, maar het is wel zo.
Een volgende hypothese bijvoorbeeld.
Nou reizen wij terug in de tijd en ik wijs je een baby aan, vervolgens zeg ik dat het Hitler is en je de keuze hebt om dus 1 van de grootste tirannen te kunnen stoppen van afgelopen eeuw. Maar je weet uiteindelijk niet zeker of het baby Hitler is of dat het een totaal andere baby is. De ethische overweging wat je dan moet maken is of het leven van de baby meer waard is dan de waarschijnlijkheid. Zijn leven hangt dan af van een onzekere propositie meer niet. Vervolgens maak je bijvoorbeeld de keuze om het toch te doen, maar dan zeg ik nadat de baby gedood is, oh nee toch niet. Deze is het waarschijnlijk. Of je doet het niet en het was toch Hitler. De actieve waarneming en conclusie is dan achteraf. Maar ethisch maak je de keuze gebasseerd op onzekerheden en daarmee is de keuze actief, maar in relatie tot het probleem onzeker.
Of in het simpel met het trolly probleem, als je niet ingrijpt valt er 1 slachtoffer. Als je wel ingrijpt weet je niet hoeveel of überhaupt dat er slachtoffers vallen. Zelfs dit kun je ethisch verantwoorden.
Dan kom je uit op morele/ethische onzekerheid. Hier word het heel lastig om rationeel nog een keuze te maken die ethisch nog te verantwoorden is. En er zijn meerdere papers over geschreven, met verschillende uitkomsten. Heel interessant wel.
En dat is niet veel anders dan wat er de afgelopen 2 jaar en nu weer gebeurd. We hebben modellen en berekeningen die onze inschatting wat nauwer aangeven en daar dan een keuze op baseren. Maar de zekerheid of garantie is er nooit. Je hebt de keuze om niet in te grijpen in dit geval met een voorspelbare en actieve waarneming en actie om het te laten gebeuren. Of actief ingrijpen gebaseerd op een onzekere propositie, met niet te voorspellen slachtoffers direct en indirect. Dodelijk of niet.
Die conclusie over de maatschappelijke norm deel ik wel. Maar die maatschappelijke norm is geen vaste waarde, en ja de maatschappij lijkt het nu te accepteren dat er slachtoffers gaan vallen onder deze keuze. En die keuze voor lijkt zwaarder te wegen dan tegen. Maar moreel gezien blijft het lastig. De prognose is ook niet duidelijk gecommuniceerd over eventuele dodelijke slachtoffers of slachtoffers met een verlengd ziektebeeld. En het gevoel bekruipt me dat de acceptatie ook meebepaald is door wat er de afgelopen 2 jaar heeft afgespeeld. Mocht de angst weer gepropageerd worden onder misschien wel of niet geldige redenen gaan we struikelen over de slachtoffers. Dan is de maatschappelijke norm binnen no time verschoven. Maar de objectieve omstandigheden onveranderd. Maar dit geeft wel aan dat het niet altijd een objectieve wetenschappelijke invalshoek heeft. En inderdaad meer een psychologisch/sociologisch probleem is. Het leven word bepaald door kwaliteit voornamelijk en niet kwantiteit.
Zo hele lange tekst, excuses als dit niet gewaardeerd word. Maar dit zijn voor mij persoonlijk de invalshoeken. Ik kan objectiviteit en de rationele wetenschap ook waarderen. Maar ik denk in de aard van de mens zijn we niet geneigd om dat als leidend voorbeeld te nemen. Ik denkt dat onderhand deel 13 van dit topic dat ook wel aangeeft min of meer.
[...]
Ja het primair toeschrijven zal hoe dan ook moeilijk te bepalen zijn. Maar dat is het toeschrijven van de oversterfte cijfers aan de pandemie ook. Helemaal omdat met of door in het begin nog niet echt gedefineerd werd. Ik was van de veronderstelling dat er meer zelfdodingen plaats vonden onder jongeren, en dat dat in correlatie werd gebracht door de maatregelen. Mocht dit niet bevonden zijn excuses. Maar dat was mijn conclusie wel. Maar mbt het onderzoek naar de verloren levensjaren, of de aangegeven druk op de economie en zo banen en ondernemingen verloren zijn gegaan. Indirect zorgt dat voor een dispositie in economische stabiliteit, diezelfde instabiliteit kan in wat gevallen zorgen voor een vorm van armoede die dan weer levensjaren kost volgens de studies. Het is echt een sneeuwbal effect wat dat betreft. En dan heb je het over de dodelijke slachtoffers. De neven effecten van het hele verhaal tot nu toe moet ook nog onderzocht worden natuurlijk. Maar ik verwacht daar geen positieve uitslagen van. En al dan niet dodelijk zal dit nog steeds slachtoffers opleveren.Het lijkt me onterecht om de slachtoffers waar jij op doelt primair toe te schrijven aan de maatregelen. De oorzaak achter deze doden is allereerst gelegen in de pandemie. De vraag is of de keuzes die we daarin gemaakt hebben de juiste waren en of er wellicht met andere keuzes minder doden gevallen waren. T.a.v. de uitgestelde zorg is dat niet evident. Het uitstellen van zorg is het gevolg van de toestroom in de ziekenhuizen en die zou groter geweest zijn zonder maatregelen. Je zou hooguit kunnen stellen dat een maatregel als b.v. het maximeren van het aantal op te nemen corona-patiënten minder doden vanwege uitgestelde zorg zou hebben opgeleverd. Dat scenario is hier al geregeld besproken en het is zeer de vraag of dat ook per saldo minder doden zou hebben opgeleverd. Daarnaast is de morele houdbaarheid van zo'n keuze twijfelachtig. Waar je op doelt m.b.t. de oversterfte door het psychologische effect van de maatregelen is me niet duidelijk. Het lijkt erop dat je doelt op het aantal zelfdodingen, maar dat was in 2021 niet hoger dan gemiddeld.
Niet zeggende dat de maatregelen niet moesten gebeuren, meer zeggende dat de manier waarop waarschijnlijk beter kon.
Nee het trolly probleem is juist een filosofisch probleem omdat je deze op en af kant schalen en kunt vervangen door in principe bijna alle variabelen. Het is een kwestie van ethische waardebepaling. Doe het met honden, katten, kippen, vissen, insecten etc.... Schaal de getallen op en af. 100 lieftallige puppies of 1 veroordeelde moordenaar. Je.kunt het zo gek maken wat je wilt wat dat betreft, vandaar dat ik hem aanhaalde.Het probleem is dat je niet concreet kunt maken hoe we op een andere manier de huidige situatie hadden kunnen bereiken. Ik heb betoogd dat een verplichte vaccinatie zowel praktisch als ethisch minder problematisch is dan het loslaten van een aangepast virus. Maar aangezien beide fictieve situaties zijn is er niet veel meer dan dat over te zeggen. Je verwees ergens naar het trolley probleem en het verschil daarmee is dat de verschillende opties specifiek omschreven worden. Alleen dan kun je een zinnige discussie hebben over zo'n ethisch vraagstuk. En ook dan kun je nog tot verschillende conclusies komen.
Het is puur een gedachte experiment om een ethische waarde weer te kunnen geven,er alle onzekerheden van dien.
Ja we maken vaker de ethische keuze om slachtoffers te accepteren. En ja we maken vaker de keuze om dit ook voor een ander te bepalen ook al voelt dit niet zo. Daarom is het ook altijd een genuanceerde discussie, we praten in ons eigen land over de kwetsbaren beschermen terwijl we er al langer van bewust zijn dat er mensen buiten ons lijden onder keuzes die we met elkaar maken. Niet dat ik zo altruïstisch ben, maar het is wel zo.
In de ethiek word niet altijd onderscheid gemaakt in actief veroorzaken of voorkomen van slachtoffers.In de ethiek wordt er onderscheid gemaakt tussen het actief veroorzaken van slachtoffers en het al dan niet voorkomen van slachtoffers. Zie ook weer het trolley dilemma. In onze maatschappij is het ethisch geaccepteerd dat we niet koste wat koste slachtoffers willen voorkomen. Zo zetten we op verschillende manieren in op het verminderen van verkeersslachtoffers, maar kiezen we er niet voor om een integraalhelm te verplichten voor elke verkeersdeelnemer. Ook zijn er b.v. grenzen aan de bedragen die we aan medicijnen of behandelingen uit willen geven als het gaat om het behandelen van zieken. Een mensenleven heeft een prijs. Je kunt kritiek hebben op dat principe of op specifieke keuzes die daaruit volgen, maar de afweging die we t.a.v. omicron maken, past binnen deze maatschappelijk breed geaccepteerde visie. De morele drempel voor het (mogelijk) actief veroorzaken van slachtoffers ligt (gelukkig) veel hoger. Je kunt moreel gezien niet een aantal 'niet voorkomen slachtoffers' gelijk stellen aan een zelfde aantal 'actief veroorzaakte slachtoffers'. Nou ja, dat kan wel, maar dan plaats je jezelf wel buiten de gangbare maatschappelijke norm.
Een volgende hypothese bijvoorbeeld.
Nou reizen wij terug in de tijd en ik wijs je een baby aan, vervolgens zeg ik dat het Hitler is en je de keuze hebt om dus 1 van de grootste tirannen te kunnen stoppen van afgelopen eeuw. Maar je weet uiteindelijk niet zeker of het baby Hitler is of dat het een totaal andere baby is. De ethische overweging wat je dan moet maken is of het leven van de baby meer waard is dan de waarschijnlijkheid. Zijn leven hangt dan af van een onzekere propositie meer niet. Vervolgens maak je bijvoorbeeld de keuze om het toch te doen, maar dan zeg ik nadat de baby gedood is, oh nee toch niet. Deze is het waarschijnlijk. Of je doet het niet en het was toch Hitler. De actieve waarneming en conclusie is dan achteraf. Maar ethisch maak je de keuze gebasseerd op onzekerheden en daarmee is de keuze actief, maar in relatie tot het probleem onzeker.
Of in het simpel met het trolly probleem, als je niet ingrijpt valt er 1 slachtoffer. Als je wel ingrijpt weet je niet hoeveel of überhaupt dat er slachtoffers vallen. Zelfs dit kun je ethisch verantwoorden.
Dan kom je uit op morele/ethische onzekerheid. Hier word het heel lastig om rationeel nog een keuze te maken die ethisch nog te verantwoorden is. En er zijn meerdere papers over geschreven, met verschillende uitkomsten. Heel interessant wel.
En dat is niet veel anders dan wat er de afgelopen 2 jaar en nu weer gebeurd. We hebben modellen en berekeningen die onze inschatting wat nauwer aangeven en daar dan een keuze op baseren. Maar de zekerheid of garantie is er nooit. Je hebt de keuze om niet in te grijpen in dit geval met een voorspelbare en actieve waarneming en actie om het te laten gebeuren. Of actief ingrijpen gebaseerd op een onzekere propositie, met niet te voorspellen slachtoffers direct en indirect. Dodelijk of niet.
Die conclusie over de maatschappelijke norm deel ik wel. Maar die maatschappelijke norm is geen vaste waarde, en ja de maatschappij lijkt het nu te accepteren dat er slachtoffers gaan vallen onder deze keuze. En die keuze voor lijkt zwaarder te wegen dan tegen. Maar moreel gezien blijft het lastig. De prognose is ook niet duidelijk gecommuniceerd over eventuele dodelijke slachtoffers of slachtoffers met een verlengd ziektebeeld. En het gevoel bekruipt me dat de acceptatie ook meebepaald is door wat er de afgelopen 2 jaar heeft afgespeeld. Mocht de angst weer gepropageerd worden onder misschien wel of niet geldige redenen gaan we struikelen over de slachtoffers. Dan is de maatschappelijke norm binnen no time verschoven. Maar de objectieve omstandigheden onveranderd. Maar dit geeft wel aan dat het niet altijd een objectieve wetenschappelijke invalshoek heeft. En inderdaad meer een psychologisch/sociologisch probleem is. Het leven word bepaald door kwaliteit voornamelijk en niet kwantiteit.
Zo hele lange tekst, excuses als dit niet gewaardeerd word. Maar dit zijn voor mij persoonlijk de invalshoeken. Ik kan objectiviteit en de rationele wetenschap ook waarderen. Maar ik denk in de aard van de mens zijn we niet geneigd om dat als leidend voorbeeld te nemen. Ik denkt dat onderhand deel 13 van dit topic dat ook wel aangeeft min of meer.
[ Voor 7% gewijzigd door wimpo op 17-02-2022 02:25 ]
Er zullen altijd top 3 doodsoorzaken zijn, wat je ook doet aan preventie. Iedereen gaat uiteindelijk ergens aan dood, daar kan je geen andere waarheid over hebben. Misschien kan je filosoferen dat alle zorg zinloos en juist schadelijk is omdat het lijden verlengt en de aarde te vol heeft gemaakt.wimpo schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:18:
[...]
Ja zou je denken inderdaad. Die mensen gaan bijvoorbeeld naar het ziekenhuis en als het even kan naar buiten om te roken bijvoorbeeld. Of een orthodox gelovige die een behandeling weigert maar vervolgens wel verwacht dat het opgelost word. Ik bedoelde het meer zo, rationeel heb je gelijk. Filosofisch of psychologisch pakt het niet altijd zo uit of wel. De top 3 doodsoorzaken zijn als ik het goed heb met preventie al grotendeels in te dammen. En toch in een welvarend land als Nederland, toch de top 3 nog behouden. Dat bedoel ik met verschillende waarheden. Hier kun je wetenschappelijk niet perse om heen. Filosofie leert je dat het wel mogelijk is.
Roken is overigens enorm afgenomen de afgelopen decennia. Dat het nog steeds bestaat neemt niet weg dat de preventie campagne heel successvol is geweest.
[ Voor 6% gewijzigd door IJzerlijm op 17-02-2022 07:41 ]
Je niet laten vaccineren omdat je het niet eens bent met de regering komt op zo ongeveer hetzelfde neer als het demonstratief niet ophangen van rookmelders omdat je de brandweercommandant een lul vindt.EgoH schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:07:
[...]
Nee maar even serieus.
Het niet in staat zijn van het maken van onderscheid tussen zulke zaken pleit wat mij betreft voor een vaccinatieplicht. Dat is in wezen niet anders dan hoe kinderen worden ingeënt zonder dat ze daar zelf inspraak op hebben. Daar nemen bekwame mensen de beslissing voor hen, in dit geval de ouders. Je ziet waar dit heengaat?
Overigens wat betreft het loslaten van een aangepast virus, dat is een leuk gedachtenexperiment, maar aangezien dit virus dan waarschijnlijk door dezelfde knappe koppen in elkaar geschroeft gaat worden als een vaccin denk ik dat het op dezelfde bezwaren stuit. Het enige potentiële voordeel wat ik zie is dat de groep weigeraars zich mogelijk beter aan afstands- en quarantaineregels zal houden, omdat dit een virus betreft waar men wel bang voor is. Wat dat betreft zie ik voordelen, maar denk ik dat een vaccinatie etisch gezien te prefereren valt
Klopt bedoelde meer de menselijke factor en het accepteren van de logische rationele gevolgen. En schijnbaar dan toch de irrationele gedachtengang te volgen, en bewuste keuzes te maken die direct een gevolg hebben op de gezondheid van jezelf of een ander. Het simpelweg volgens van de wetenschappelijke waarheid zou de top 3 moeten beïnvloeden denk ik dan. Dat de top 3 blijft bestaan is logisch, maar misschien dat je dan kon zeggen dat de preventie niet zo voor de hand liggend is.IJzerlijm schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 07:38:
[...]
Er zullen altijd top 3 doodsoorzaken zijn, wat je ook doet aan preventie. Iedereen gaat uiteindelijk ergens aan dood, daar kan je geen andere waarheid over hebben. Misschien kan je filosoferen dat alle zorg zinloos en juist schadelijk is omdat het lijden verlengt en de aarde te vol heeft gemaakt.
Roken is overigens enorm afgenomen de afgelopen decennia. Dat het nog steeds bestaat neemt niet weg dat de preventie campagne heel successvol is geweest.
In vergelijkingen met andere zaken is het problematische dat covid zich (deels ongemerkt) verspreid via twee activiteiten die absoluut essentieel zijn, ademen en contact met andere mensen. Het eerste kan je geen minuut zonder, het tweede is niet zo acuut maar ook onmogelijk lang genoeg vol te houden om zo een pandemie te stoppen.wimpo schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:09:
[...]
Klopt bedoelde meer de menselijke factor en het accepteren van de logische rationele gevolgen. En schijnbaar dan toch de irrationele gedachtengang te volgen, en bewuste keuzes te maken die direct een gevolg hebben op de gezondheid van jezelf of een ander. Het simpelweg volgens van de wetenschappelijke waarheid zou de top 3 moeten beïnvloeden denk ik dan. Dat de top 3 blijft bestaan is logisch, maar misschien dat je dan kon zeggen dat de preventie niet zo voor de hand liggend is.
Ja en dat lijkt nu ook de kosten/baten analyse te zijn. Omicron is niet zonder risico, de argumenten die gebruikt werden voor de kwetsbaren of voor de zorg zou je nog steeds kunnen hanteren. Maar dan is de optie er niet om te versoepelen lijkt me. Dus nu maken we bewust de keuze om de voormalige geldende argumenten te negeren. En zo klaarblijkelijk zie je een verschuiving in de ethische waardebepaling. Niet het verschil tussen dag en nacht maar wel een tipping of the scale. Het is in ieder geval grijs en vaag genoeg om hier niet directe gevolgen van te zien die verwerpelijk kunnen zijn, maar het is plausibel misschien wel aannemelijk dat die er wel zijn natuurlijk.IJzerlijm schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:22:
[...]
In vergelijkingen met andere zaken is het problematische dat covid zich (deels ongemerkt) verspreid via twee activiteiten die absoluut essentieel zijn, ademen en contact met andere mensen. Het eerste kan je geen minuut zonder, het tweede is niet zo acuut maar ook onmogelijk lang genoeg vol te houden om zo een pandemie te stoppen.
Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.
Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.
Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.