Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
zacht schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:05:
[...]

Is dat dan net zoiets als een BOB-sleutelhanger?
nu wil ik een sleutelhanger :)

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-11 09:09
Jammer van die 1.5m die mag van mij gewoon blijven.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:35

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
t_captain schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:05:
[...]

Klopt. Massale vaccinatie heeft in 2021 de pandemie in de westerse wereld onder controle gebracht.

In de toekomst voorzie ik een kleinere rol. De basis is gelegd, nu is het zaak om
een balans te vinden tussen welke mate van immunisatie nog van prikken moet komen en voor welke mate we de natuur haar werk laten doen.

Vermoedelijk zullen risicogroepen jaarlijks blijven prikken en anderen alleen de basisserie.
Over de effectiviteit van de boosters had het OMT dit nog te melden, het document staat overigens vol met nieuwe data. Interessant voor de berekeningen.
Recente gegevens uit Nederland maken duidelijk dat de boostervaccinatie helpt om de bescherming tegen een infectie met de omikron-BA.1-variant te verhogen van 33% naar 68%. Mensen die zowel gevaccineerd waren én eerder een infectie hebben doorgemaakt, zijn nog iets beter beschermd dan mensen die alleen gevaccineerd zijn of alleen eerder besmet waren.
Recente gegevens uit het Verenigd Koninkrijk tonen een vaccineffectiviteit van boostervaccinatie van 95% tegen sterfte na besmetting met de omikronvariant bij personen vanaf 50 jaar, vergeleken met 59% na de basisserie vaccinaties zonder booster. De vaccineffectiviteit tegen symptomatische infectie is vergelijkbaar voor de omikronvarianten BA.1 en BA.2, zowel na de basisserie als na de booster.
Het OMT verwacht zelf dat de versoepelingen maar een beperkt effect hebben, met de kanttekening over uitval van het personeel zelf.
Ervan uitgaande dat we medio volgende week een piek bereikt hebben, laten de modelleringsstudies zoals hierboven beschreven zien dat de voorgenomen versoepelingen waarschijnlijk slechts een beperkt effect hebben op de piekbezetting in de ziekenhuizen en op de IC. Op deze eindpunten vindt het OMT de versoepelingen zoals voorgesteld daarom verantwoord; dit uiteraard met de disclaimer van de opkomst van een weer nieuwe virusvariant. Wel wil het OMT een aantal kanttekeningen maken, omdat naast te verwachten aantallen patiënten, de capaciteit van de hele zorgketen, inbegrepen huisartsen, SEH, ziekenhuiszorg en verpleeghuiszorg ook te maken krijgt met belasting door uitval van zorgmedewerkers en mantelzorgers zelf!

Tweakers Discord

• 42erik
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:05:
[...]

Klopt. Massale vaccinatie heeft in 2021 de pandemie in de westerse wereld onder controle gebracht.

In de toekomst voorzie ik een kleinere rol. De basis is gelegd, nu is het zaak om
een balans te vinden tussen welke mate van immunisatie nog van prikken moet komen en voor welke mate we de natuur haar werk laten doen.

Vermoedelijk zullen risicogroepen jaarlijks blijven prikken en anderen alleen de basisserie.
doet toch goed, als de lokale cijferexpert het met je eens is :*)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

xzaz schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:11:
Jammer van die 1.5m die mag van mij gewoon blijven.
Mee eens. Al zou ik met de helft ook al tevreden zijn :)

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik post iets over 1g vs 2g. Jij reageert daar vervolgens op over het nut van vaccins. Prima, maar daar ging het niet over. Als ik vervolgens aangeef dat je zaken door elkaar haalt ben je gepikeerd en is dat onvriendelijk.

*knip*
Idem, ophouden aub.

[ Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 15-02-2022 20:17 ]

The best is yet to come

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:55:
Oplettende twitteraar. Er is weer gespeeld met de Y as van de grafiek, dit keer om het lager voor te stellen.

[Embed]
Het is niet de beste grafiek, én niet de beste kritiek. Op de verpleegafdelingen is de bezetting inderdaad bijna verdubbeld sinds januari (van 700+ naar 1400+) maar op de IC's is de bezetting flink gedaald, van ~280 naar ~180 patiënten. (Bron: LCPS.)
Met het dalende aantal positieve gevallen van nu is het verhaal van Kuipers gewoon kloppend.

• zacht
  • Niet online
tweakduke schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:11:
[...]

Over de effectiviteit van de boosters had het OMT dit nog te melden, het document staat overigens vol met nieuwe data. Interessant voor de berekeningen.

[...]

Het OMT verwacht zelf dat de versoepelingen maar een beperkt effect hebben, met de kanttekening over uitval van het personeel zelf.

[...]
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoeveel mensen er ongemerkt Covid gehad hebben, dat heeft dan ook weer invloed op de berekeningen.

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Heb niet de hele persco kunnen zien, maar heeft men nog iets gezegd wanneer de mondkapjes in het OV verdwijnen?
Misschien op een nieuw "weegmoment" ergens in maart?

• Dean Martin
  • Niet online
Fly-guy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:18:
Heb niet de hele persco kunnen zien, maar heeft men nog iets gezegd wanneer de mondkapjes in het OV verdwijnen?
15 maart weegmoment in ieder geval.

The best is yet to come

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:16

franssie

Save the albatross

Fly-guy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:18:
tweakduke in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 13"

15 maart nieuws (als het goed blijft gaan, anders eerder)

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 15-02-2022 20:24 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Onbegrip bij ov-sector over instandhouding mondkapjesplicht in ov

De branchevereniging van OV bedrijven is boos dat de mondkapjes in het OV tot nader bericht zullen blijven. OV-NL vraagt dat de mondkapjesplicht in het OV komt te vervallen, wanneer deze elders ook vervalt op 25 februari.
jadjong schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:05:
Als ik een tekenfilm zou maken waar een paling in voor komt dan heette hij Mark. En Kuipers trap er helaas een beetje naïef/bleu in.
Kuipers is geen ervaren politicus en nog beperkte ervaring met lastige vragen. Rutte liet zich nooit vangen, De Jonge begon meestal uitgebreide verhalen te vertellen als antwoord.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:35

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
CMD-Snake schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:26:

De branchevereniging van OV bedrijven is boos dat de mondkapjes in het OV tot nader bericht zullen blijven. OV-NL vraagt dat de mondkapjesplicht in het OV komt te vervallen, wanneer deze elders ook vervalt op 25 februari.

[...]

Kuipers is geen ervaren politicus en nog beperkte ervaring met lastige vragen. Rutte liet zich nooit vangen, De Jonge begon meestal uitgebreide verhalen te vertellen als antwoord.
Men proeft dat er ruimte is en probeert die ruimte te krijgen. Niks nieuws, het tweede kamer debat zal hetzelfde spel gaan vertonen.

Persoonlijk ben ik blij dat ze het in snelle stappen versoepelen, want de situatie is er simpelweg ook naar. Kuipers wou het risico niet nemen, maar ieder vult dat risico voor zichzelf in.

Tweakers Discord

• GAIAjohan
  • Laatst online: 20:01
Dat gaat lekker vlot nu.
Denk dat België ons weleens zeer rap zou kunnen volgen.

En dan is het vooral nog wachten op Duitsland en Frankrijk, en eigenlijk vooral Oostenrijk…

Zin in de eerste echte vakantie sinds 2019

[ Voor 25% gewijzigd door GAIAjohan op 15-02-2022 21:14 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Dutchy007
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11 23:55
GAIAjohan schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:00:
Dat gaat lekker vlot nu.
Denk dat België ons weleens zeer rap zou kunnen volgen.

En dan is het vooral nog wachten op Duitsland en Frankrijk, en eigenlijk vooral Oostenrijk…

Zin in de eerste echte vakantie sinds 2019
Om eerlijk te zijn ben ik elk jaar gewoon op vakantie geweest. Zelfs juni 2020 in Gran Canaria. Bijna leeg eiland, strand en zee voor jezelf. Geweldig :)
Maar ik begrijp je volledig!

Goed dat we alle maatregelen nu opzij zetten. Alleen wat mij wel een beetje stookt zijn de missende harde getallen. Wanneer worden de maatregelen weer opgeschaald? Bij X aantal ziekenhuisbedden? Besmettingen? Of...

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:49

Dazzler2120

FP ProMod
Dutchy007 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:20:
[...]

Om eerlijk te zijn ben ik elk jaar gewoon op vakantie geweest. Zelfs juni 2020 in Gran Canaria. Bijna leeg eiland, strand en zee voor jezelf. Geweldig :)

Goed dat we alle maatregelen nu opzij zetten. Alleen wat mij wel een beetje stookt zijn de missende harde getallen. Wanneer worden de maatregelen weer opgeschaald? Bij X aantal ziekenhuisbedden? Besmettingen? Of...
Ik was in de zomer van 2020 naar Italie, Florence - stonden op 't plein bij de toren van Pisa en het was gewoon leeg :')
Zei toen tegen mijn vriendin "kijk hier maar goed naar, want zoiets ga je dus echt nooit meer op deze manier zien"

Ik denk dat ze bewust geen harde getallen noemen, want de getallen zijn niet hard en verschillen per situatie. Is er een nieuwe variant waarbij opeens de besmettingen uit de lucht vallen terwijl je nog niet weet wat er gebeurt, ik kan me voorstellen dat ze dan toch de optie open willen houden tot maatregelen, ondanks dat geen 'harde' ondergrens gepasseerd is.

PS4 PSN: Dazzler2120

• GAIAjohan
Dutchy007 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:20:
[...]

2020 kon ik niet in de zomer vanwege een geboorte :+ met 38wk ga je niet even rondtoeren :+, en dat voorjaar was helaas afgelast door Corona, vorig jaar alle vakanties alleen in NL gebleven, maar voelt voor mij niet echt als vakantie of zo..

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

[...]

Er komt een nieuwe evaluatie op 15 maart, is het voor de branchevereniging dan zo moeilijk om nog wat langer te wachten?

March of the Eagles

• GAIAjohan
XWB schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:30:
[...]

Er komt een nieuwe evaluatie op 15 maart, is het voor de branchevereniging dan zo moeilijk om nog wat langer te wachten?
Zij zullen nog moeten controleren, en ondertussen de nukken van de passagiers tegen zich gaan krijgen…

• Dean Martin
  • Niet online
Dazzler2120 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:26:
[...]

Ik was in de zomer van 2020 naar Italie, Florence - stonden op 't plein bij de toren van Pisa en het was gewoon leeg :')
Zei toen tegen mijn vriendin "kijk hier maar goed naar, want zoiets ga je dus echt nooit meer op deze manier zien"
Dat is sowieso bijzonder ;) !

The best is yet to come

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:43
GAIAjohan schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:31:
[...]

Zij zullen nog moeten controleren, en ondertussen de nukken van de passagiers tegen zich gaan krijgen…
Maar het is natuurlijk wel openbaar vervoer. Het moet ook veilig zijn voor de kwetsbaren. Klaar. Als alleen een mondkapje dragen in het OV echt zo erg voor iemand is, dan *knip*

[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 16-02-2022 10:38 . Reden: laten we het respectvol houden ]

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Als je in Florence bent met de auto dan is Pisa natuurlijk dichtbij he ;)

• GAIAjohan
Adlermann schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:32:
[...]

Maar het is natuurlijk wel openbaar vervoer. Het moet ook veilig zijn voor de kwetsbaren. Klaar. Als alleen een mondkapje dragen in het OV echt zo erg voor iemand is, dan zijn ze geen knip voor de neus waard.
Klopt, maar ik zou ook niet graag de buschauffeur zijn die van zo iemand misschien een knal tussen de ogen krijgt of bedreigd wordt.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:11

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Laten we eerlijk zijn, als je echt kwetsbaar bent is met omikron het OV gewoon een slecht idee. Daar gaat geen mondkapje tegen beschermen, tenzij de bus met ramen open rijdt. ;)

Ik moet komend weekend met de boot, het zal mij benieuwen hoe strikt het nog gedragen wordt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:30

[...]

Als ze het wel hadden afgeschaft hadden de vakbonden nu moord en brand geschreeuwd dat hun achterban niet veilig kan werken :+.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:55
jadjong schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 20:05:
[...]

Als ik een tekenfilm zou maken waar een paling in voor komt dan heette hij Mark. En Kuipers trap er helaas een beetje naïef/bleu in.
Mijn pa vergelijkt Mark Rutte altijd met een minister slijtende paling in een emmer snot :+

• Fly-guy
  • Niet online
Adlermann schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 21:32:
[...]

Maar het is natuurlijk wel openbaar vervoer. Het moet ook veilig zijn voor de kwetsbaren. Klaar. Als alleen een mondkapje dragen in het OV echt zo erg voor iemand is, dan zijn ze geen knip voor de neus waard.
Ten eerste zijn supermarkten net zo openbaar en belangrijk voor de kwetsbaren natuurlijk.
En ten tweede ligt het ook wel een beetje aan je referentiekader.
Zelf ga ik gemiddeld twee keer per week naar de supermarkt/een winkel en mogelijk één keer per twee weken uit eten. Daarentegen zit ik wel meerdere keren per week 1,5 tot 2 uur in de trein in om op Schiphol uit te stappen.
En hoe minder leuk het ook is om dat half uur in de AH een apje te moeten dragen, vind ik 1,5 uur in de trein, na een nachtdienst, al met kapje, met mijn jetlag hoofd en verstopte neus in combinatie met alweer een mondkapje echt veel erger.

Dat wil niet zeggen dat ik niet blij ben met de huidige versoepelingen, maar wel dat ik persoonlijk liever geen kapje in het OV had gezien dan in de AH (waar kwetsbaren moeilijker zonder kunnen dan de trein).

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10-11 02:03
En wat moeten we nu met al dat extra IC personeel wat we hebben opgeleid... :9~ _/-\o_

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01:55
Als zelfs de brancheorganisatie van de OV bedrijven de mondkapjesplicht wil afschaffen...
De OV-sector heeft er weinig begrip voor dat mondkapjes verplicht blijven in het openbaar vervoer. OV-NL zegt in een verklaring geen noodzaak te zien. “Als straks op alle plekken de mondkapjesplicht komt te vervallen, behalve in het ov, dan is dit niet meer te volgen voor reizigers. Daarnaast komt er een enorme druk te liggen op de handhaving van de mondkapjesplicht in het OV. Simpelweg omdat dit voor medewerkers van de ov-bedrijven niet meer uit te leggen is aan reizigers.” De branchevereniging vraagt het kabinet dan ook om het besluit per direct te heroverwegen. “Openbaar vervoer is net zo goed onderdeel van de maatschappij als andere sectoren, waar de mondkapjesplicht wel komt te vervallen.”

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dhr. Satoshi schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:38:
En wat moeten we nu met al dat extra IC personeel wat we hebben opgeleid... :9~ _/-\o_
Gebruiken voor de vergrijzingsgolf?

• D-e-n
  • Laatst online: 00:46
Deezers schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:39:
Als zelfs de brancheorganisatie van de OV bedrijven de mondkapjesplicht wil afschaffen...

[...]
Ik hoop dat het kabinet nu wel de poot stijf houdt. Opstandige reizigers kunnen toch niet gaan bepalen wat wel of geen nut heeft?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:55
CMD-Snake schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:54:
[...]

Dus was de coronapas een vervanging, welke het wegvallen van andere maatregelen kon compenseren.
Tja, zo kun je de 1.5m maatregel ook een vervanging vinden van mondkapjes. Of de eerdere sluiting van cafés een vervanging vinden van de 1.5m maatregel. Zo kun je alles wel een leuk naampje geven, maar uiteindelijk heb je gewoon een hele rij maatregelen die je kunt gebruiken en 1 daarvan is de coronapas.
[...]
Daar leken Rutte en De Jonge toch anders over te denken tot aan december, een boodschap die ze ook uitdroegen.
De hoop was toen inderdaad dat we met alleen de coronapas het zouden redden. Helaas bleek dat niet het geval. Daarna hebben we het met allerlei andere maatregelen geprobeerd en uiteindelijk lukte het pas met een lockdown. Als je die situatie echt als uitgangspunt voor effectiviteit van een maatregel wilt gebruiken kan de enige conclusie zijn dat we een strenge lockdown overhouden. En het is verschillende keren al aangetoond dat afhankelijk van de situatie de andere maatregelen wel degelijk helpen.
[...]
Ja, dat kwamen we indirect wel. Destijds dat het de verkeerde kant op ging bleef het kabinet inzetten op méér coronapas. Andere vormen van ingrijpen waren niet nodig of niet gewenst.
En dat kwam vooral door de roep uit de samenleving die (net als nu) vinden dat per direct alles open moet want het gaat zo goed! Het was dus een poging om corona onder controle te houden zonder gelijk over te gaan naar zware maatregelen als lockdowns. Ik hoor je trouwens helemaal niet klagen over de maatregelen die er daarna bij gekomen zijn en net zo goed niet voldoende waren?
De coronapas werkte als een soort oogkleppen, stel dat in plaats van nog twee of drie weken doormodderen met een coronapas we de avondlockdown eerder hadden gedaan? De scholen toch eerder eventjes sloten, hoe vervelend dan ook. Het enige antwoord op de problemen bleef de coronapas, tot en met 2G aan toe. Deze focus op de coronapas zorgde ervoor dat we te lang door bleven gaan en niet andere opties konden overwegen.
De enige die 2G als oogkleppen heeft ben je zelf. Stug blijven volhouden dat het volgens alles en iedereen de ultieme maatregel is, terwijl uit alles blijkt dat het juist gezien wordt als een maatregel waarbij je zoveel mogelijk open houdt met zo weinig mogelijk impact.
We hadden na de zomer een heel mooi uitgangspunt. Daar is onnodig veel van weggegooid.
Klopt, maar daar heeft die coronapas niets mee te maken, dat heeft er mee te maken dat er simpelweg te laat pas wordt ingegrepen.
[...]
Noem er eens eentje. Alleen de mondkapjes gingen op en neer nog tussen doelstellingen, eerst was het vooral bewustwording en daarna zouden ze werken volgens het OMT nadat ze eerder vonden van niet. De coronapas was het meest zoekende waarvoor deze nu precies was bedoeld.
1.5m is niet bewezen, sterker nog er is bewezen dat dat eigenlijk verder zou moeten zijn, maar omdat dat niet vol te houden is, is het 1.5m geworden. De sluiting van horeca op eerdere tijden is puur een poging om toch de horeca open te laten. En zo kun je voor elke maatregel wel plussen en minnen vinden, en zijn ze allemaal op zoek naar hoe en wanneer ze het best gebruikt moeten worden.
[...]
Die wet voorkomt niets. De bewuste wet regelt alleen dat als je vrijkomt na je straf er nieuwe vrijheid beperkende maatregelen opgelegd kunnen worden. Het komt er op neer dat je tweemaal gestraft kan worden voor dezelfde misdaad. Daarmee toornt men aan een van de principes van de Nederlandse rechtspraak.
Dat kan alleen als daar een goede reden voor is. Zo heb je ook TBS waarbij iemand onbeperkt kan worden opgesloten, ook al kennen we dat net zo goed niet in Nederland. Het is dus niet 2 keer straffen voor hetzelfde, het is voorkomen van herhaling bij diegenen waarbij de kans daarop heel groot is.
[...]
Het is een inbreuk op de grondrechten zo'n coronapas. Denk bijvoorbeeld aan recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer, fysieke zelfbeschikking, lichamelijke integriteit en de vrijheid van beweging.
Je persoonlijke levenssfeer wordt niet aangetast, je kunt alles nog doen. fysieke zelfbeschikking is er ook nog gewoon, er is niemand die je vastpakt en een naald in je arm zet. Vrijheid van beweging is er ook nog gewoon.
Darnaast vergeet je even dat het ook een grondrecht is dat de regering zijn bevolking moet beschermen. Precies waarvoor de maatregelen zijn. Maar dat is schijnbaar een grondrecht dat er niet toe doet?
Ik sta niet alleen in die opvatting, in het laatste coronadebat werd dat onder andere verwoord door politici als Pieter Omtzigt, Lisa Westerveld, Maarten Hijink en Kees van der Staaij dat de coronapas een niet proportionele inbreuk was op grond- en mensenrechten. Sla en krant open en de afgelopen weken stond er wel een redactioneel commentaar over de coronapas met eenzelfde strekking.
Klopt, maar voorlopig kijken die allemaal naar de huidige situatie en dan is die pas ook steeds minder nodig. Precies waarom 2G nu ook is weg gestemd. Dat wil echter niet zeggen dat er niet weer een situatie komt waarbij die 2G wel degelijk nuttig is. Het gaat uiteindelijk om de situatie die er op dat moment is en dan pas kun je bepalen wat proportioneel is.
Dus het is goed dat de discussie nu gevoerd wordt, maar dan moet je wel bedenken dat nu ook pas de tijd is dat die discussie zin heeft. Voorheen had je alle maatregelen gewoon nodig om de boel onder controle te houden (iets wat je wereldwijd trouwens precies hetzelfde ziet)

[removed]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:35

Barrycade

Through the...

Fly-guy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:29:
[...]

Ten eerste zijn supermarkten net zo openbaar en belangrijk voor de kwetsbaren natuurlijk.
En ten tweede ligt het ook wel een beetje aan je referentiekader.
Zelf ga ik gemiddeld twee keer per week naar de supermarkt/een winkel en mogelijk één keer per twee weken uit eten. Daarentegen zit ik wel meerdere keren per week 1,5 tot 2 uur in de trein in om op Schiphol uit te stappen.
En hoe minder leuk het ook is om dat half uur in de AH een apje te moeten dragen, vind ik 1,5 uur in de trein, na een nachtdienst, al met kapje, met mijn jetlag hoofd en verstopte neus in combinatie met alweer een mondkapje echt veel erger.

Dat wil niet zeggen dat ik niet blij ben met de huidige versoepelingen, maar wel dat ik persoonlijk liever geen kapje in het OV had gezien dan in de AH (waar kwetsbaren moeilijker zonder kunnen dan de trein).
Gelukkig is de trein steriel en loop je er nooit een verkoudheidje op.... 8)7

Trein de 1 na ranzigste manier van reizen, de metro van Amsterdam wint dan net :r , maar toen ik nog moest omdat ik een werkgever had centrumpje Amsterdam ben ik zo'n beetje het meeste verkouden van mijn leven tot dan toe geweest, totdat mijn kinderen naar de opvang gingen, natuurlijk :') .
Als ik zou moeten in de trein, zou ik zelfs zonder Corona er daarom alleen al een mondkapje willen dragen en dan niet zo'n zelf gebreide van geitenwol maar gewoon minimaal een medische.

Edit: net een traumatische flash back, op een regenachtige maandagochtend in de herfst : net een wagon vol zeehonden die naar Artis gingen met bijbehorende vislucht (van de natte jassen :X )

[ Voor 6% gewijzigd door Barrycade op 15-02-2022 23:34 ]

• CMD-Snake
redwing schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:22:
Tja, zo kun je de 1.5m maatregel ook een vervanging vinden van mondkapjes. Of de eerdere sluiting van cafés een vervanging vinden van de 1.5m maatregel. Zo kun je alles wel een leuk naampje geven, maar uiteindelijk heb je gewoon een hele rij maatregelen die je kunt gebruiken en 1 daarvan is de coronapas.
Het is expliciet zo gebracht door Rutte en De Jonge. Zie ook hier waar ik de relevante quotes uit de persconferenties aanhaal: CMD-Snake in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 13"
De hoop was toen inderdaad dat we met alleen de coronapas het zouden redden. Helaas bleek dat niet het geval. Daarna hebben we het met allerlei andere maatregelen geprobeerd en uiteindelijk lukte het pas met een lockdown.
Een lockdown die volstrekt overbodig was geweest als ze eerder verder hadden willen kijken als hun coronapas. Die lockdown ontstond alleen omdat het kabinet zich blind staarde op de coronapas en hun voorstel voor 2G in Nederland. We verloren kostbare tijd aan een paar rondes blufpoker tussen De Jonge en de Tweede Kamer.
De enige die 2G als oogkleppen heeft ben je zelf. Stug blijven volhouden dat het volgens alles en iedereen de ultieme maatregel is, terwijl uit alles blijkt dat het juist gezien wordt als een maatregel waarbij je zoveel mogelijk open houdt met zo weinig mogelijk impact.
Als je het niet van mij wil aannemen, wellicht wil je het aannemen van Rutte en De Jonge:

De Jonge: 2G invoeren om lockdown niet langer te laten voortduren
Tweede Kamer staat voor de keuze: 2G of vaker in lockdown
Hugo de Jonge twijfelt: óf 2G, óf steeds weer coronamaatregelen
Minister Hugo de Jonge: zonder 2G 'vaker lockdownachtige maatregelen' tegen corona. 'Het is dit, of vaker dicht'
De Jonge: keuze voor 2G even pijnlijk als eenvoudig
Kabinet koerst op 2G: ‘Ingewikkeld, maar we hebben het nodig deze winter’

We moesten en zouden 2G krijgen, het alternatief was (vaker) een lockdown.
Klopt, maar daar heeft die coronapas niets mee te maken, dat heeft er mee te maken dat er simpelweg te laat pas wordt ingegrepen.
En waarom grepen we te laat in? Omdat de focus bleef liggen op de coronapas, het idee leek te zijn dat die wel zou gaan werken als we die nog meer gingen gebruiken. Het besef leek niet te komen dat de coronapas niet werkte zoals men had gehoopt en dat er naar andere zaken gekeken moest worden.
Dat kan alleen als daar een goede reden voor is. Zo heb je ook TBS waarbij iemand onbeperkt kan worden opgesloten, ook al kennen we dat net zo goed niet in Nederland. Het is dus niet 2 keer straffen voor hetzelfde, het is voorkomen van herhaling bij diegenen waarbij de kans daarop heel groot is.
TBS is onderdeel van een straf indien het opgelegd wordt. Die bewuste tijdelijke wet tegen terrorisme werkt anders, de minister van justitie kan je naar eigen inzicht beperkingen opleggen nadat je al je straf hebt uitgezeten. Groot verschil.
Je persoonlijke levenssfeer wordt niet aangetast, je kunt alles nog doen. fysieke zelfbeschikking is er ook nog gewoon, er is niemand die je vastpakt en een naald in je arm zet. Vrijheid van beweging is er ook nog gewoon.
Darnaast vergeet je even dat het ook een grondrecht is dat de regering zijn bevolking moet beschermen. Precies waarvoor de maatregelen zijn. Maar dat is schijnbaar een grondrecht dat er niet toe doet?
Je levenssfeer wordt aangetast. Er wordt inbreuk gemaakt op je levenssfeer en fysieke zelfbeschikking, je moet meewerken aan een gezondheidscontrole al is het maar een vinkje en je moet misschien testen voor dat vinkje. Je bewegingsvrijheid wordt ingeperkt, immers mag je niet zomaar een restaurant in lopen zonder coronapas of een baantje gaan zwemmen in het lokale zwembad.

Het gaat om de proportionaliteit in de afweging. De winst van de coronapas is klein gebleken, zeer klein met omikron. Die winst staat niet in verhouding tot de impact die de maatregel heeft op andere gebieden. In dat opzicht was de coronapas al snel onacceptabel. Oog voor de maatschappelijk en sociale schade van het coronabeleid is heel lang kind van de rekening geweest. De Gezondheidsraad heeft onlangs een advies uitgebracht over de mentale schade die de coronamaatregelen teweeg hebben gebracht. De staatssecretaris van VWS wordt geadviseerd om toegankelijke geestelijke gezondheidszorg te organiseren voor mensen die psychisch te lijden hebben gehad onder maatregelen als lockdowns.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
IJzerlijm schreef op maandag 14 februari 2022 @ 07:17:
[...]

Wat is die berekening ?

Het aantal twintigers in het ziekenhuis is 3,5 keer zo laag (41 vs 150) als het aantal zeventigers, niet duizenden keren lager.

https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames

Is dat misschien die zelfbenoemde data guru die bij een afname van het aantal opnames van 0,2% naar 0,1% het effect op 0,1% dus bijna niks stelde ?
Sorry voor de late reactie, ik kan het simpelweg niet meer terugvinden. Elke zoekopdracht verzandt in miljarden blogposts over 'should I vaccinate my children' en alle denkbare varianten. :|
Waar het onderzoek op neer kwam was hoe veel kleinkinderen je moet vaccineren om een enkele ongevaccineerde oma buiten het ziekenhuis te houden. Dus de kans op een besmetting voor haar significant verkleinen. Als oma enkel met haar kleinkinderen contact heeft was het al factor twee tot vier. Heeft oma ook contact met volwassenen (in een mix van gevaccineerd/ongevaccineerd) dan moet je nog meer kinderen vaccineren om doorbrakinfecties via die volwassen contacten te beperken. Voeg je er aan toe dat volwassenen onderling ook elkaar besmetten komt er weer een factor bovenop. Uit mijn hoofd kwam het toen neer op 2300 kinderen die je moet vaccineren om oma te beschermen, terwijl een enkele prik bij oma hetzelfde doet. :+ Maar zelfs als mijn geheugen er een factor tien naast zit is een prik bij oma voor haar het beste.
Deze berekening was gedaan op een moment waarop het meerendeel van de volwassenen al gevaccineerd was en men zich af vroeg hoe je het restant wat zich niet laat prikken toch kan beschermen terwijl bekend was dat de werking van vaccins tegen transmissie niet zo hoog was als gehoopt, dus niet de pure gezondheidswinst voor het kind zelf zoals codex al suggereerde.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

CMD-Snake schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:54:
[...]

Het is expliciet zo gebracht door Rutte en De Jonge. Zie ook hier waar ik de relevante quotes uit de persconferenties aanhaal: CMD-Snake in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 13"
Met de gebrekkige opvolging en handhaving van zowel de 1,5 meter, de verplichte zitplaatsen, de mondkapjes bij verplaatsing en daarna het CTB in de gelegenheden waar die van kracht waren is het onmogelijk te bepalen welke het meeste effect hadden.

Alleen het sluiten van de horeca heeft wel wat effect gehad omdat daar tenminste wel opvolging aan werd gegeven aangezien het zo makkelijk te controleren is. En ook hier komt na een zekere tijd een vervanging door niet te controleren thuis bijeenkomsten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• hoevenpe
  • Laatst online: 00:33
D-e-n schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:12:
Ik hoop dat het kabinet nu wel de poot stijf houdt. Opstandige reizigers kunnen toch niet gaan bepalen wat wel of geen nut heeft?
Het OV staat er financieel relatief slecht voor, veel mensen hebben in coronatijd een auto gekocht. Wil je deze lucratieve groep terug in de trein krijgen dan helpen mondkapjes niet, zonder compensatie zal er gesneden worden in de dienstregeling.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
hoevenpe schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 07:31:
[...]

Het OV staat er financieel relatief slecht voor, veel mensen hebben in coronatijd een auto gekocht. Wil je deze lucratieve groep terug in de trein krijgen dan helpen mondkapjes niet, zonder compensatie zal er gesneden worden in de dienstregeling.
Je kunt nog een stap verder gaan, als je wil dat het OV op eigen benen staat, laat ze dan ook hun eigen regels bepalen.
Als het kabinet bepaalt hoe het product eruit moet zien dan moeten ze ook verantwoordelijkheid nemen voor het feit dat het product daardoor slecht verkoopbaar is.

alles kan off-topic

• ArcticWolf
  • Niet online
Als de benzine naar de 3 euro/liter gaat dan gaan er genoeg mensen terug de trein in :P

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• hoevenpe
ArcticWolf schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 07:42:
Als de benzine naar de 3 euro/liter gaat dan gaan er genoeg mensen terug de trein in :P
Denk je werkelijk dat de NS gaat handhaven als de halve trein zonder die dingen zit? Het is net als de maximumsnelheid: als de overheid een onzinnige regel invoert zal een aanzienlijk deel van de bevolking dat hooguit ter kennisgeving aannemen.

Zonder mondkapje in de supermarkt, horeca en het onderwijs hebben steeds minder mensen zo'n wekenoude prop in hun broekzak, geen opzet maar men vergeet het gewoon mee te nemen.

• ArcticWolf
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 07:58:
[...]

Denk je werkelijk dat de NS gaat handhaven als de halve trein zonder die dingen zit? Het is net als de maximumsnelheid: als de overheid een onzinnige regel invoert zal een aanzienlijk deel van de bevolking dat hooguit ter kennisgeving aannemen.

Zonder mondkapje in de supermarkt, horeca en het onderwijs hebben steeds minder mensen zo'n wekenoude prop in hun broekzak, geen opzet maar men vergeet het gewoon mee te nemen.
Vanmorgen had de helft al geen mondkapje meer op in de trein nee ;)

• D-e-n
Ankona schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 07:39:
[...]

Je kunt nog een stap verder gaan, als je wil dat het OV op eigen benen staat, laat ze dan ook hun eigen regels bepalen.
Als het kabinet bepaalt hoe het product eruit moet zien dan moeten ze ook verantwoordelijkheid nemen voor het feit dat het product daardoor slecht verkoopbaar is.
Eigen verantwoordelijkheid werkt niet. Dat hebben we de afgelopen jaren toch wel gezien? Als de overheid vindt dat een bepaalde vervelende maatregel nodig is moeten ze dat afdwingen, anders gebeurt het niet. En dan moeten ze wellicht compenseren.

Alhoewel ik betwijfel of er echt veel mensen een auto kopen vanwege mondkapjes. Is dat ook geen smoes om de auto te pakken die er toch al staat? Sowieso vind ik het allemaal slap gezeur voor hooguit die paar uurtjes per dag. De Nederlander is anno 2022 best wel een watje wat dat betreft. Alleen het personeel heeft recht om te klagen gezien het feit dat ze er de hele dag lopen.

• D-e-n
ArcticWolf schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:12:
[...]

Vanmorgen had de helft al geen mondkapje meer op in de trein nee ;)
Waarom zeg je dat met een smiley? Dat is in en in treurig toch? Nederlanders zijn er anno 2022 kennelijk trots op als ze regels overtreden? Het is als met zwart werken: je bent op een verjaardag een watje als je je werkster niet zwart betaalt.
hoevenpe schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 07:58:
[...]
als de overheid een onzinnige regel invoert zal een aanzienlijk deel van de bevolking dat hooguit ter kennisgeving aannemen.
Wie zegt dat de maatregel onzinnig is? Als we dat allemaal voor onszelf gaan bepalen is geen enkele regel meer heilig. Misschien vind ik het wel onzinnig dat ik niet op de stoep mag met mijn scooter: moet ik dat ook maar gaan doen? Wetteloosheid als deugd: Nederland anno 2022

ps.
Ik heb geen scooter.

[ Voor 38% gewijzigd door D-e-n op 16-02-2022 08:29 ]

• Dean Martin
  • Niet online
D-e-n schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:26:
[...]

Waarom zeg je dat met een smiley? Dat is in en in treurig toch? Nederlanders zijn er anno 2022 kennelijk trots op als ze regels overtreden? Het is als met zwart werken: je bent op een verjaardag een watje als je je werkster niet zwart betaalt.
Je moet je afvragen hoe reëel een regel is wanneer een (groot) deel van de bevolking een dergelijke regel niet opvolgt. Daar kun je heel veel van vinden, maar kennelijk ziet men de noodzaak ervan niet.

Mijn inziens is een regel pas goed en effectief als die door intrinsieke motivatie wordt opgevolgd.

Wat je nu krijgt is een papieren werkelijkheid.

[ Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 16-02-2022 08:32 ]

The best is yet to come

• D-e-n
Dean Martin schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:31:
[...]

Je moet je afvragen hoe reëel een regel is wanneer een (groot) deel van de bevolking een dergelijke regel niet opvolgt. Daar kun je heel veel van vinden, maar kennelijk ziet men de noodzaak ervan niet.

Mijn inziens is een regel pas goed en effectief als die door intrinsieke motivatie wordt opgevolgd.

Dat kun je je afvragen maar wat is het alternatief: naar de bevolking luisteren en alles wat vervelend is niet meer doen? Als we dat overal gaan toepassen krijgen we een soort wetteloze staat en verzesvoudigd de begroting van het kabinet want niemand zal nog negatieve keuzes maken.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:22
D-e-n schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:26:
Wie zegt dat de maatregel onzinnig is? Als we dat allemaal voor onszelf gaan bepalen is geen enkele regel meer heilig. Misschien vind ik het wel onzinnig dat ik niet op de stoep mag met mijn scooter: moet ik dat ook maar gaan doen? Wetteloosheid als deugd: Nederland anno 2022
*knip* graag constructief reageren, dit voegt helemaal niets toe. Als je het niet eens bent met verslagen, uitkomsten of procedures dan onderbouw je dat, maar alleen vragen om meer bewijs obv OMT advies is erg verstorend.

[ Voor 34% gewijzigd door ZieMaar! op 16-02-2022 10:18 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Tegelijkertijd blinken we als mensheid niet uit in het inschatten van risico, interpretatie van wetenschap en statistiek.

Daarnaast vinden we allerlei maatregelen prima zolang ze voor een ander gelden.

Dus aan naleving valt m.i. weinig waarde te hechten.

Doet me altijd denken aan deze docu:
YouTube: Extinction

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 16-02-2022 08:51 ]

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-10 17:22
[...]

Bijzondere opvatting. We kiezen mensen democratisch om wetten voor ons te maken. Dat doen we omdat daar kundige mensen voor nodig zijn, we kunnen dat simpelweg niet 'erbij' doen in het weekend. Maar blijkbaar kunnen we wel in het weekend bepalen welke wet zinvol is en welke niet?

• Ankona
D-e-n schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:24:
[...]

Eigen verantwoordelijkheid werkt niet. Dat hebben we de afgelopen jaren toch wel gezien? Als de overheid vindt dat een bepaalde vervelende maatregel nodig is moeten ze dat afdwingen, anders gebeurt het niet. En dan moeten ze wellicht compenseren.

Alhoewel ik betwijfel of er echt veel mensen een auto kopen vanwege mondkapjes. Is dat ook geen smoes om de auto te pakken die er toch al staat? Sowieso vind ik het allemaal slap gezeur voor hooguit die paar uurtjes per dag. De Nederlander is anno 2022 best wel een watje wat dat betreft. Alleen het personeel heeft recht om te klagen gezien het feit dat ze er de hele dag lopen.
Eigenverantwoordelijk (voor zover dat al een issue is en niet slechts een frame) is hier niet waar ik op doel. Het gaat erom dat de overheid invulling geeft aan een product van een marktpartij waardoor die ondernemer gehinderd wordt in de bedrijfsvoering. Dan moet de overheid of flink bijspringen of accepteren dat het ov gereduceerd wordt tot iets exclusiefs met een beperkt aantal bestemmingen.

alles kan off-topic

• D-e-n
De zinnigheid is hier al tig keer langsgekomen. In het OV zit je, vaak niet vrijwillig, massaal op elkaar in een ruimte. Het mondkapje dempt de besmettingen en biedt enige bescherming aan degenen die ondanks hun gezondheid toch met het OV moeten
Ankona schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:40:
[...]

Dan moet de overheid of flink bijspringen
Dat is volgens mij wat we al twee jaar doen toch? Als blijkt dat het mondkapje zo'n hinderende maatregel is voor het aantal treinen (wat ik betwijfel) dan moet de overheid bijspringen.

Wat overigens een grotere impact heeft op het aantal treinen is het beschikbare personeel. En dat komt door teveel besmettingen. Maar dat vergeet iedereen dan plots weer.

[ Voor 42% gewijzigd door ZieMaar! op 16-02-2022 10:18 ]

• Finder
  • Laatst online: 31-10 14:04
Emgeebee schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:39:
[...]

Bijzondere opvatting. We kiezen mensen democratisch om wetten voor ons te maken. Dat doen we omdat daar kundige mensen voor nodig zijn, we kunnen dat simpelweg niet 'erbij' doen in het weekend. Maar blijkbaar kunnen we wel in het weekend bepalen welke wet zinvol is en welke niet?
Je hebt dan ook nog nooit rekening gehouden met het volgende: er is geen mogelijkheid om niet akkoord te zijn dat er 'democratisch' wetten voor je worden besloten. En ik spreek niet over anarchie, ik spreek over het feit dat een wet tegen je moraal, of andere geloofsovertuiging kan in gaan, en je toch door 50% + 1 stem wordt gedwongen om iets te doen tegen je wil. Ofwel de tyrannie van democratie.

Deze visie vond ik wel boeiend daarin: YouTube: Should Majorities Decide Everything?

[ Voor 7% gewijzigd door Finder op 16-02-2022 08:46 ]

• Ankona
Goede insteek maar wel met de kanttekening dat de echte uitleg mogelijk niet toegankelijk is voor de massa omdat interpretatie ervan inzicht en kennis in de materie vereist.

[ Voor 37% gewijzigd door ZieMaar! op 16-02-2022 10:18 ]

alles kan off-topic

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Er is al wetenschappelijk aangetoond dat mondkapjes bijdragen in de bescherming tegen besmetting, als iedereen ze draagt. Dus degene die stelt dat het verplicht is, heeft al aangetoond dat het effectief is.
Op het moment dat jij weet dat dit niet zo is, prima, bewijs het maar in een wetenschappelijk onderzoek?

Het feit dat in andere omstandigheden (winkels, openbare ruimtes, etc) geen mondkapjes meer benodigd zijn, betekent niet dat die situatie in het OV hetzelfde is (nogmaals: OPENBAAR vervoer, ofwel iedereen moet er gebruik van kunnen maken indien nodig). Ook kwetsbaren zitten in situaties dat ze gebruik MOETEN maken van het OV, dit moet natuurlijk wel relatief veilig / zo veilig mogelijk kunnen.

[ Voor 17% gewijzigd door ZieMaar! op 16-02-2022 10:18 ]

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:22
D-e-n schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:40:
[...]

De zinnigheid is hier al tig keer langsgekomen. In het OV zit je, vaak niet vrijwillig, massaal op elkaar in een ruimte. Het mondkapje dempt de besmettingen en biedt enige bescherming aan degenen die ondanks hun gezondheid toch met het OV moeten
*knip* idem aan vorige knip

[ Voor 40% gewijzigd door ZieMaar! op 16-02-2022 10:19 ]

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-10 17:22
Finder schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:42:
[...]

Je hebt dan ook nog nooit rekening gehouden met het volgende: er is geen mogelijkheid om niet akkoord te zijn dat er 'democratisch' wetten voor je worden besloten. En ik spreek niet over anarchie, ik spreek over het feit dat een wet tegen je moraal, of andere geloofsovertuiging kan in gaan, en je toch door 50% + 1 stem wordt gedwongen om iets te doen tegen je wil. Ofwel de tyrannie van democratie.
Jawel hoor, je kan demonstreren, naar de rechter, op een andere partij stemmen, enz enz.

Tyrannie vd meerderheid is idd iets waar je voor moet waken, daarom hebben we zoveel checks en balances om dit te voorkomen in NL. :)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Die praktijk wordt gesaboteerd door de groep die vindt dat het niets doet. Waarmee het een self fulfilling prophecy wordt.

En ook hiervoor geldt: het is onmogelijk dat het niets doet. Blijf dat niet steeds herhalen als ware het een godsdienst.

[ Voor 40% gewijzigd door ZieMaar! op 16-02-2022 10:20 ]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ik draag 'm correct dus is al zeker meer dan niets. En ik zag gisteren nog een hoop anderen die 'm ook goed droegen dus dat is al een hoop meer dan niets.

[ Voor 47% gewijzigd door ZieMaar! op 16-02-2022 10:20 ]

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Finder
Emgeebee schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:45:
[...]

Jawel hoor, je kan demonstreren, naar de rechter, op een andere partij stemmen, enz enz.

Tyrannie vd meerderheid is idd iets waar je voor moet waken, daarom hebben we zoveel checks en balances om dit te voorkomen in NL. :)
Ik heb nog nooit zoveel restricties gezien op demonstraties, rechters die voordurend de regeringslijn volgen, zelfs bij avondklokken, etc. Over stemmen ga ik niet eens beginnen, lol. Je hebt wel een punt hoor, maar ik vemoed dat we soms een iets te rooskleurig narratief krijgen aangepraat. Ik ben altijd voor meer individuele vrijheid, en voor minder overheid, regels en centralisatie. En op dat vlak, gaan we echt niet de goede kant op.

• ArcticWolf
  • Niet online
Dazzler2120 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:43:
[...]

Er is al wetenschappelijk aangetoond dat mondkapjes bijdragen in de bescherming tegen besmetting, als iedereen ze draagt. Dus degene die stelt dat het verplicht is, heeft al aangetoond dat het effectief is.
Op het moment dat jij weet dat dit niet zo is, prima, bewijs het maar in een wetenschappelijk onderzoek?

Het feit dat in andere omstandigheden (winkels, openbare ruimtes, etc) geen mondkapjes meer benodigd zijn, betekent niet dat die situatie in het OV hetzelfde is (nogmaals: OPENBAAR vervoer, ofwel iedereen moet er gebruik van kunnen maken indien nodig). Ook kwetsbaren zitten in situaties dat ze gebruik MOETEN maken van het OV, dit moet natuurlijk wel relatief veilig / zo veilig mogelijk kunnen.
Wat is zo veilig mogelijk dan?

Als je kwetsbaar bent dan heb je al 3 of 4 prikken gehad en als je niet/minder kwetsbaar bent dan heb je niks of 1 of 2 prikken gehad... de kans op besmetting is nu altijd aanwezig, dus wie proberen we nou van/voor wie te beschermen met een mondkapje in het OV? Als je echt kwetsbaar bent, zelfs na zoveel prikken dan moet je gewoon niet met het OV gaan (of überhaupt reizen...)

• D-e-n
[...]
Wat mensen niet snappen: ook in de horeca of de winkels zouden de mondkapjes nog steeds een bijdrage kunnen leveren. Maar dat doen we niet omdat het daar te ingrijpend wordt geacht in relatie tot de situatie nu.

Het is al twee jaar een vermoeiende discussie: mensen zien dat iets bij A) wel mag en bij B) niet en concluderen dan dat de maatregel zinloos is. Terwijl er redenen kunnen zijn om iets bij A) los te laten en bij B) niet. Het gaat uiteindelijk om het totaalplaatje: je kunt het virus niet overal (meer) afremmen maar het op sommige plekken nog wel doen kan een hele nuttige bijdrage zijn.
ArcticWolf schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:49:
[...]

Als je echt kwetsbaar bent, zelfs na zoveel prikken dan moet je gewoon niet met het OV gaan (of überhaupt reizen...)
Nu doe je alsof "kwetsbaren" zielige vogeltjes zijn die helemaal niks meer ondernemen, wiens leven op hold staat. "Kwetsbaren" werken vaak gewoon en hebben vrienden en familie.

[ Voor 15% gewijzigd door D-e-n op 16-02-2022 08:52 ]

• Ankona
D-e-n schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:40:

[...]

Dat is volgens mij wat we al twee jaar doen toch? Als blijkt dat het mondkapje zo'n hinderende maatregel is voor het aantal treinen (wat ik betwijfel) dan moet de overheid bijspringen.

Wat overigens een grotere impact heeft op het aantal treinen is het beschikbare personeel. En dat komt door teveel besmettingen. Maar dat vergeet iedereen dan plots weer.
En dan is maar de vraag of we dat wel willen. OV is al erg duur en wordt rijdend gehouden met behulp van publieke middelen. Downgrade dan het ov, leg betere wegen aan. Maak autorijden betaalbaar en zoek voor een kleine overblijvende doelgroep gerichte oplossingen.

En het argument dat omdat jij graag een mondkapje draagt de massa er geen bezwaar tegen zal hebben gaat niet op. De meeste mensen dragen dat ding met tegenzin en het werpt een drempel op. Voor de een meer dan voor de ander maar het heeft zeer zeker invloed op de keuzes.

alles kan off-topic

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
[...]

Als je echt kwetsbaar bent, zelfs na zoveel prikken dan moet je gewoon niet met het OV gaan (of überhaupt reizen...)
Hoe kom je dan bij het ziekenhuis of andere kritische voorzieningen als kwetsbaar persoon?

• Dean Martin
  • Niet online
D-e-n schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:37:
[...]

Dat kun je je afvragen maar wat is het alternatief: naar de bevolking luisteren en alles wat vervelend is niet meer doen? Als we dat overal gaan toepassen krijgen we een soort wetteloze staat en verzesvoudigd de begroting van het kabinet want niemand zal nog negatieve keuzes maken.
Dat vraag ik me oprecht af.
Maar dan dwalen we af van het onderwerp Corona.

The best is yet to come

• D-e-n
Ankona schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:51:
[...]

En dan is maar de vraag of we dat wel willen. OV is al erg duur en wordt rijdend gehouden met behulp van publieke middelen. Downgrade dan het ov, leg betere wegen aan. Maak autorijden betaalbaar en zoek voor een kleine overblijvende doelgroep gerichte oplossingen.
Spreekt de autolobby hier? Dat lijkt me namelijk het tegengestelde waar we als land naar toe zouden moeten, in elk geval in de drukke Randstad.
En het argument dat omdat jij graag een mondkapje draagt de massa er geen bezwaar tegen zal hebben gaat niet op. De meeste mensen dragen dat ding met tegenzin en het werpt een drempel op. Voor de een meer dan voor de ander maar het heeft zeer zeker invloed op de keuzes.
Wat een idioterie. Niemand draagt dat ding voor zijn lol. Maar jezus man, het is een kleine moeite als we daardoor alles versneld mogen openen. Kleine moeite, groot plezier. Maar Nederlanders zijn zeurende watjes geworden.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:47

-tom-562

Oliesjeik

Janpietertje89 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:53:
[...]

Hoe kom je dan bij het ziekenhuis of andere kritische voorzieningen als kwetsbaar persoon?
Auto/familie/taxi/fiets/brommer/motor/brommobiel (ik heb geleerd van sommige Tweakers in dit topic dat we moeten kijken wat er wel kan, niet wat er niet kan)

[ Voor 16% gewijzigd door -tom-562 op 16-02-2022 08:55 ]

Vaak bu'j te bang!

• ArcticWolf
  • Niet online
D-e-n schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:50:
[...]

Wat mensen niet snappen: ook in de horeca of de winkels zouden de mondkapjes nog steeds een bijdrage kunnen leveren. Maar dat doen we niet omdat het daar te ingrijpend wordt geacht in relatie tot de situatie nu.

Het is al twee jaar een vermoeiende discussie: mensen zien dat iets bij A) wel mag en bij B) niet en concluderen dan dat de maatregel zinloos is. Terwijl er redenen kunnen zijn om iets bij A) los te laten en bij B) niet. Het gaat uiteindelijk om het totaalplaatje: je kunt het virus niet overal (meer) afremmen maar het op sommige plekken nog wel doen kan een hele nuttige bijdrage zijn.

[...]

Nu doe je alsof "kwetsbaren" zielige vogeltjes zijn die helemaal niks meer ondernemen, wiens leven op hold staat. "Kwetsbaren" werken vaak gewoon en hebben vrienden en familie.
Nee dat zei ik niet. Maar je kan moeilijk het hele OV omzeep helpen voor die enkele kwetsbare die na 4 prikken nog steeds geen besmetting aan zou kunnen.
Jij lijkt te zijn vergeten dat het gros van de bevolking niet tot nauwelijks last heeft van dit virus (zelfs zonder vaccinatie).

• Dean Martin
  • Niet online
Emgeebee schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:39:
[...]

Ik weet dat het een onconventionele opvatting is. Waarschijnlijk ook biased, want ik kan prima mijn eigen boontjes doppen en ben in theorie van niemand afhankelijk. Dat maakt het wellicht dat ik het op een andere manier zie.

Maar goed, deze discussie gaat verder dan Corona.

The best is yet to come

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
[...]

Als je kwetsbaar bent dan heb je al 3 of 4 prikken gehad en als je niet/minder kwetsbaar bent dan heb je niks of 1 of 2 prikken gehad... de kans op besmetting is nu altijd aanwezig, dus wie proberen we nou van/voor wie te beschermen met een mondkapje in het OV? Als je echt kwetsbaar bent, zelfs na zoveel prikken dan moet je gewoon niet met het OV gaan (of überhaupt reizen...)
Het gaat uiteindelijk om risicovermindering toch? Zoals vaak als argument tegen het CTB aangekaart werd; zijn ook veel mensen die geen vaccinaties kunnen nemen vanwege een te zwakke gezondheid. Zij moeten toch nog steeds richting huisartsen, apotheken, fysio's, revalidatiecentra, ziekenhuizen kunnen reizen, met o.a. het OV.
Je vergeet in je bericht, dat sommige reizen noodzakelijk zijn, voor díé mensen moet het gewoon zo veilig mogelijk gemaakt worden ook.
-tom-562 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:55:
[...]

Auto/familie/taxi/fiets/brommer/motor/brommobiel
Niet iedereen heeft dit tot haar beschikking. Voor die mensen is het OV bestemd.

• D-e-n
-tom-562 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:55:
[...]

Je hebt altijd een auto onder je reet gehad zeker? De auto als heilige koe en niemand die zich kan voorstellen dat er mensen zijn die zonder een auto naar een ziekenhuis gaan.

• ArcticWolf
  • Niet online
[...]

Taxi?

En de apotheek komt tegenwoordig bij je langs...

• Dean Martin
  • Niet online
D-e-n schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:55:
[...]

Spreekt de autolobby hier? Dat lijkt me namelijk het tegengestelde waar we als land naar toe zouden moeten, in elk geval in de drukke Randstad.

[...]

Wat een idioterie. Niemand draagt dat ding voor zijn lol. Maar jezus man, het is een kleine moeite als we daardoor alles versneld mogen openen. Kleine moeite, groot plezier. Maar Nederlanders zijn zeurende watjes geworden.
En hier stap je op de glijdende schaal mijn inziens.
Maar wij gaan er sowieso nooit samen uitkomen.

The best is yet to come

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

D-e-n schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:57:
[...]

Je hebt altijd een auto onder je reet gehad zeker? De auto als heilige koe en niemand die zich kan voorstellen dat er mensen zijn die zonder een auto naar een ziekenhuis gaan.
Volgens mij heb ik nog 6 opties genoemd

Vaak bu'j te bang!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
ArcticWolf schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:57:
[...]

Taxi?

En de apotheek komt tegenwoordig bij je langs...
De taxi is voor veel mensen niet financiëel haalbaar alternatief om meerdaags per week retour ritjes te rijden naar een ziekenhuis o.i.d.

• D-e-n
Dean Martin schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:56:
[...]
Waarschijnlijk ook biased, want ik kan prima mijn eigen boontjes doppen en ben in theorie van niemand afhankelijk.
Dat is de libertarische leugen. Iedereen is echter afhankelijk en/of afhankelijk geweest, alleen al het feit dat je hier geboren bent heeft je kansen gegeven die een ander niet krijgt.

• ArcticWolf
  • Niet online
Dazzler2120 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:58:
[...]

De taxi is voor veel mensen niet financiëel haalbaar alternatief om meerdaags per week retour ritjes te rijden naar een ziekenhuis o.i.d.
8)7

Er zijn gewoon regelingen via de gemeente te treffen en zit zelfs in de ziektekostenverzekering als het goed is.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Ov was voor die groep ook voor corona een slecht plan.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
-tom-562 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:58:
[...]

Zoals gezegd, niet iedereen heeft een auto tot haar beschikking. Niet iedereen heeft familie tot hun beschikking om ze te brengen, mensen met een zwakkere gezondheid, is meestal ook niet verstandig om met de brommer of motor gestuurd.
Brommobiel... Sja ook niet altijd tot beschikking of afstand te groot ervoor.
Taxi, financieel niet haalbaar.

Even een andere vraag. Waarom is het zo'n probleem om een mondkapje te dragen in het OV?

• Ankona
Dazzler2120 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:56:
[...]
Zij moeten toch nog steeds richting huisartsen, apotheken, fysio's, revalidatiecentra, ziekenhuizen kunnen reizen, met o.a. het OV.
We dwalen een beetje af maar dit zijn allemaal voorbeelden waarin het ov niet de meeste praktische keuze is.

alles kan off-topic

• D-e-n
-tom-562 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:58:
[...]

Mijn vader is 80+ en gaat regelmatig met de bus voor een bloedafname. Als hij naar een andere plaats moet doet hij dat met de trein (en wij zelf ook overigens). Wat is het voor een idioterie dat jij iemand die zelfstandigheid niet gunt?

• Finder
D-e-n schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:59:
[...]

Dat is de libertarische leugen. Iedereen is echter afhankelijk en/of afhankelijk geweest, alleen al het feit dat je hier geboren bent heeft je kansen gegeven die een ander niet krijgt.
Libertarian wil niet zeggen dat je nooit niemand mag of kan helpen: alleen dat je daar vrije keuze in hebt. Je wordt dus niet gedwongen door de staat om een deel van uw loon af te geven om mensen te helpen die de overheid wil helpen.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

D-e-n schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:01:
[...]

Mijn vader is 80+ en gaat regelmatig met de bus voor een bloedafname. Als hij naar een andere plaats moet doet hij dat met de trein (en wij zelf ook overigens). Wat is het voor een idioterie dat jij iemand die zelfstandigheid niet gunt?
Hij kan toch gewoon met het OV 8)7 ? Als hij daadwerkelijk kwetsbaar is, FP2 masker op en gaan met die banaan
Dazzler2120 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:00:
[...]

Zoals gezegd, niet iedereen heeft een auto tot haar beschikking. Niet iedereen heeft familie tot hun beschikking om ze te brengen, mensen met een zwakkere gezondheid, is meestal ook niet verstandig om met de brommer of motor gestuurd.
Brommobiel... Sja ook niet altijd tot beschikking of afstand te groot ervoor.
Taxi, financieel niet haalbaar.

Even een andere vraag. Waarom is het zo'n probleem om een mondkapje te dragen in het OV?
Ik vind het irritant/belemmerend (reden genoeg voor mij), en met de huidige besmettingsaantallen is de werking op zijn minst discutabel

[ Voor 44% gewijzigd door -tom-562 op 16-02-2022 09:04 ]

Vaak bu'j te bang!

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Ankona schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:00:
[...]

We dwalen een beetje af maar dit zijn allemaal voorbeelden waarin het ov niet de meeste praktische keuze is.
De discussie gaat ook niet over praktische keuzes, de discussie gaat over mensen waar de praktischere keuzes geen optie voor zijn.
Er zijn een heel plethora aan redenen te bedenken waarom iemand die ofwel ouder is ofwel een zwakkere gezondheid heeft het OV nodig heeft als vervoersmiddel. Aangezien het OV voor iedereen beschikbaar moet zijn, moet er ook nagedacht worden hoe dit in de praktijk voor iedereen beschikbaar kan blijven. Effectief gezien betekent dit dat de situatie anders is dan in winkels waar je keuze hebt van tijd dat je ernaartoe gaat.

Als je dat nu nog steeds niet inziet, dan heeft verdere discussie hierover ook niet echt zin, dan verschillen we fundamenteel van mening en gaan we ook niet nader tot elkaar komen hierin.

Edit: Helemaal omdat de onderbuikgevoelens van sommigen nog steeds zwaarder wegen dan gedegen wetenschappelijke onderzoeken, daar valt niet mee te discussiëren.

[ Voor 7% gewijzigd door Dazzler2120 op 16-02-2022 09:05 ]

• Caayn
  • Niet online
Finder schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:02:
[...]

Libertarian wil niet zeggen dat je nooit niemand mag of kan helpen: alleen dat je daar vrije keuze in hebt. Je wordt dus niet gedwongen door de staat om een deel van uw loon af te geven om mensen te helpen die de overheid wil helpen.
Jij wilt toch ook direct geholpen worden door bijv. de brandweer op het moment dat jouw huis in de brand staat? Of wil jij eerst een keuze maken welk bedrijf/ZZP'er jij inschakelt? Of investeren in onderwijs, waar jij ook zonder kinderen profijt van hebt.

Dat zijn zaken die enkel kunnen wanneer iedereen zijn steentje bijdraagt.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-11 14:13
Ankona schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:34:
[...]

Ok, dat scheelt. Alleen bij Ajax en Vitesse dus als het dak dicht is. (bij Vitesse komt toch bijna niemand)
Volgens mij valt voetbal niet onder evenement of festivals. Dus ook bij dicht dak hoeft het niet. Edit: En er is sprake van een vaste zitplek bij voetbal.

[ Voor 7% gewijzigd door martwoutnl op 16-02-2022 09:09 ]

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:47
[...]

Het gekke is natuurlijk dat kwetsbaren ook eten moeten kunnen kopen in de supermarkt, ook zo nu en dan kleding moeten kunnen kopen in de kledingwinkels, etc.

De blijvende inzet van mondkapjes binnen het OV is dan wel naar redelijke willekeur.

Zeker als ik dan ook nog eens kijk naar de bezetting binnen het OV naar eigen ervaring, regio Rotterdam het afgelopen half jaar... dan is het binnen het OV eigenlijk rustiger dan in de Albert Heijn :+.

Waar doen we het dan voor? De argumentatie is natuurlijk flinterdun op deze manier, en nota bene contradictief.

Maar laten we wel wezen, dit is nu eenmaal ook gewoon een stukje democratie waar we allemaal voor hebben gekozen. En laten we wel wezen, vermoedelijk is met een maandje ook het mondkapje in het OV binnen Nederland er wel weer af. Na 2 jaar is dat beperkte aantal dagen echt nog wel vol te houden ;).

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-11 10:22
Finder schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:49:
[...]

Ik heb nog nooit zoveel restricties gezien op demonstraties, rechters die voordurend de regeringslijn volgen, zelfs bij avondklokken, etc. Over stemmen ga ik niet eens beginnen, lol. Je hebt wel een punt hoor, maar ik vemoed dat we soms een iets te rooskleurig narratief krijgen aangepraat. Ik ben altijd voor meer individuele vrijheid, en voor minder overheid, regels en centralisatie. En op dat vlak, gaan we echt niet de goede kant op.
wat een onzin. Demonstraties waren gewoon mogelijk en toegestaan. Je moet alleen wel als organisatie meehelpen. Zo zijn er regels over ordehandhaving en bepaalde voorwaarden waar je aan moet voldoen. Hier was geen sprake van bij de aanvragen voor de coronademonstraties. Heel bewust denk ik, want dat framet lekker: wij mogen niet demonstreren, maar hullie wel

• hoevenpe
D-e-n schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:55:
Maar juist dan is mondkapjesplicht alleen in het OV extra dom, zo krijg je die automobilist niet terug de trein in...

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
psychodude schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:08:
[...]

Het gekke is natuurlijk dat kwetsbaren ook eten moeten kunnen kopen in de supermarkt, ook zo nu en dan kleding moeten kunnen kopen in de kledingwinkels, etc.

De blijvende inzet van mondkapjes binnen het OV is dan wel naar redelijke willekeur.

Zeker als ik dan ook nog eens kijk naar de bezetting binnen het OV naar eigen ervaring, regio Rotterdam het afgelopen half jaar... dan is het binnen het OV eigenlijk rustiger dan in de Albert Heijn :+.

Waar doen we het dan voor? De argumentatie is natuurlijk flinterdun op deze manier, en nota bene contradictief.

Maar laten we wel wezen, dit is nu eenmaal ook gewoon een stukje democratie waar we allemaal voor hebben gekozen. En laten we wel wezen, vermoedelijk is met een maandje ook het mondkapje in het OV binnen Nederland er wel weer af. Na 2 jaar is dat beperkte aantal dagen echt nog wel vol te houden ;).
Dit is ook iets wat al een aantal keren een uitleg over gegeven is; winkels en OV zijn niet vergelijkbaar met elkaar.
Je kan echter je tijden kiezen om te winkelen. Die kwetsbare die naar de supermarkt moet, kan meestal prima kiezen om op een rustig moment te gaan. Zelfde m.b.t. kleding winkels.
Daarbij hebben ze niet altijd de keuze in afspraken waar ze het OV voor moeten pakken. In sommige gevallen zullen ze tijdens de spits met OV moeten reizen.

Ik denk dat als we één ding geleerd hebben de afgelopen 2 jaren is dat er op een maand tijd veel kan veranderen. Het zou mooi zijn als over een maand de besmettingscijfers (en de risico's voor de zwakkeren) dusdanig laag zijn, dat mondkapjes in het OV ook niet meer nodig zijn.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dazzler2120 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:16:
[...]

Dit is ook iets wat al een aantal keren een uitleg over gegeven is; winkels en OV zijn niet vergelijkbaar met elkaar.
Je kan echter je tijden kiezen om te winkelen. Die kwetsbare die naar de supermarkt moet, kan meestal prima kiezen om op een rustig moment te gaan. Zelfde m.b.t. kleding winkels.
Daarbij hebben ze niet altijd de keuze in afspraken waar ze het OV voor moeten pakken. In sommige gevallen zullen ze tijdens de spits met OV moeten reizen.

Ik denk dat als we één ding geleerd hebben de afgelopen 2 jaren is dat er op een maand tijd veel kan veranderen. Het zou mooi zijn als over een maand de besmettingscijfers (en de risico's voor de zwakkeren) dusdanig laag zijn, dat mondkapjes in het OV ook niet meer nodig zijn.
Daarnaast is er m.i. nog wel verschil tussen vluchtig contact in een ruime winkel en een uur met dezelfde lui in een dichte treincoupé.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:36
*knip* gooi nou niet onnodig olie op het vuur...

[ Voor 90% gewijzigd door ZieMaar! op 16-02-2022 10:23 ]

• zacht
  • Niet online
psychodude schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:08:
[...]

Het lijkt er op dat we naar een situatie gaan waar het land weer behoorlijk 2019-ish wordt en de kwetsbaren nog maar even goed uit moeten kijken. Voor hen zou ik toejuichen als de supermarkten een dagelijks anderhalve-meter-plus-mondkapje-uurtje zouden invoeren.

• hoevenpe
MikeyMan schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:18:
Daarnaast is er m.i. nog wel verschil tussen vluchtig contact in een ruime winkel en een uur met dezelfde lui in een dichte treincoupé.
In al het onderwijs komt het mondkapje toch ook te vervallen? Dat is qua drukte en verplichte aanwezigheid niet anders dan het OV.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
hoevenpe schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:20:
[...]

In al het onderwijs komt het mondkapje toch ook te vervallen? Dat is qua drukte en verplichte aanwezigheid niet anders dan het OV.
Over het algemeen lopen in het onderwijs relatief weinig mensen verplicht rond die een zwakkere gezondheid hebben.

• CMD-Snake
ArcticWolf schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 07:42:
Want het OV heeft geen brandstofkosten? Treinen, metro's en trams hebben stroom nodig en de kosten van stroom stijgen mee met de energieprijzen omdat elektriciteitscentrales meer betalen voor hun kolen, olie of gas. Bij de bus is de link directer, de kosten van een liter diesel stijgen ook voor het OV. Het schaalvoordeel waarmee ze inkopen zal wel een beetje helpen, maar ze ontsnappen niet aan hogere kosten. Een bus rijdt ook iets van 1 op 2 of 1 op 3 als je mazzel hebt. Dat soort grote voertuigen zijn niet bepaald zuinig.
D-e-n schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:24:
Alhoewel ik betwijfel of er echt veel mensen een auto kopen vanwege mondkapjes. Is dat ook geen smoes om de auto te pakken die er toch al staat?
Veel mensen kochten een auto omdat het OV aanvankelijk beperkt werd tot essentiële reizen, plus in de auto zit je in je eentje. Mocht je bang zijn om ziek te worden dan is dat een groot pluspunt. Als die auto er eenmaal is ga je die ook gebruiken en zullen sommigen zien hoeveel gemakkelijker de auto is ten opzichte van het OV.
hoevenpe schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:15:
Maar juist dan is mondkapjesplicht alleen in het OV extra dom, zo krijg je die automobilist niet terug de trein in...
Als dat al lukt. Het heeft jaren geduurd en vele euro's aan subsidies om mensen richting het OV te bewegen. Corona heeft dat met een klap ongedaan gemaakt, de reizigersaantallen liggen flink lager nog steeds vergeleken met 2019. Deels autobezit en deels thuiswerken kosten de OV bedrijven een hoop klanten.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Minder verschillende contacten, grotere ruimte. Ik zie wel waar wat verschil zit. ;)

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-11 10:22
[...]

Ben je wel eens met het OV geweest in de spits 😂

Lekker schouder aan schouder 30 minuten in een volledig afgesloten kleine ruimte.

Ik zie wel een klein verschilletje ja met zitten in een klaslokaal.

• ArcticWolf
  • Niet online
Johan Bogle schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:32:
[...]
Ben je wel eens met het OV geweest in de spits 😂

Lekker schouder aan schouder 30 minuten in een volledig afgesloten kleine ruimte.

Ik zie wel een klein verschilletje ja met zitten in een klaslokaal.
In oktober met die netwerkstoring in het OV... toen had je met de trein moeten reizen. Is er toen een besmettingspiek geweest? Denk dat er wel 100.000 mensen op Utrecht CS stonden en de treinen zaten tot de nok toe vol.
Ik heb in ieder geval geen corona opgelopen van die 30 min reis.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
ArcticWolf schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:34:
[...]

In oktober met die netwerkstoring in het OV... toen had je met de trein moeten reizen. Is er toen een besmettingspiek geweest? Denk dat er wel 100.000 mensen op Utrecht CS stonden en de treinen zaten tot de nok toe vol.
Ik heb in ieder geval geen corona opgelopen van die 30 min reis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZT7ILWSaYajOS7IWFFWMszdnNfg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4mMqBzhQIcA09ycnIrucWLFe.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat er wel een verschil te ontdekken valt tussen oktober & de huidige situatie.
Uiteraard, was er toen nog de Delta variant, die weliswaar minder besmettelijk was maar ook gevaarlijker / ziekmakender. Maar de golf, is pas ná Oktober begonnen.

Edit: En dus ook kan afleiden waarom nu de kans op besmetting groter is in het OV t.o.v. oktober.

[ Voor 4% gewijzigd door Dazzler2120 op 16-02-2022 09:40 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:55
CMD-Snake schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 23:54:
[...]
Precies zoals alle andere maatregelen zijn gebracht. We halen er een paar weg, we voeren er een paar in en noemen het een versoepeling/verzwaring afhankelijk van de fase waar we in zitten.
[...]
Een lockdown die volstrekt overbodig was geweest als ze eerder verder hadden willen kijken als hun coronapas. Die lockdown ontstond alleen omdat het kabinet zich blind staarde op de coronapas en hun voorstel voor 2G in Nederland. We verloren kostbare tijd aan een paar rondes blufpoker tussen De Jonge en de Tweede Kamer.
Nogmaals, dit heeft geen ene bal te maken met de coronapas. Elke keer dat er maatregelen nodig waren, waren ze te laat. Ook voordat de coronapas in beeld was gebeurde dat al. Continue wordt er afgewacht tot het te laat is om dan zware maatregelen in te voeren. Een verkeerde aanpak, daar ben ik het helemaal mee eens, maar dat staat volledig los van de coronapas.
Zoals ik al vaker heb gezegd, met de meeste kritiek van je ben ik het best eens, maar je moet niet alles proberen te linken aan die corona-pas.
Ja, en dit is precies zoals elke andere maatregel.... Ook de 1.5m, handen wassen, mondkapjes e.d. zijn er puur om een lockdown te voorkomen. Dus nogmaals, die coronapas is niet DE maatregel die alles overbodig maakt en is daar ook nooit voor bedoeld. Het is een maatregel waarbij het meeste open kan blijven en daarmee minder impact heeft dan een lockdown. Het heeft echter (logisch) ook minder werking dan een lockdown. De hoop was dus dat dat voldoende zou zijn, maar we zaten al in een fase waar dat te weinig en te laat was.
[...]
En waarom grepen we te laat in? Omdat de focus bleef liggen op de coronapas, het idee leek te zijn dat die wel zou gaan werken als we die nog meer gingen gebruiken. Het besef leek niet te komen dat de coronapas niet werkte zoals men had gehoopt en dat er naar andere zaken gekeken moest worden.
Ze grepen ook al te laat in voordat er een coronapas was. Ze grepen ook te laat in bij Groningen, en ze grepen ook te laat in bij de toeslagenaffaire. Sterker nog, bij al die genoemde dingen blijven ze achter de feiten aanlopen. Dat ligt niet aan de coronapas, dat ligt aan de cultuur die er in onze regering heerst.
Het gaat om de proportionaliteit in de afweging. De winst van de coronapas is klein gebleken, zeer klein met omikron.
Misschien ook de reden dat ie nu grotendeels gaat verdwijnen :? Het grote probleem is alleen dat jij en vele anderen dit soort dingen weg willen hebben voordat er enig bewijs is van wat je zegt. En met een virus kun je niet het risico lopen dat wat je denkt niet klopt en moet je dus zekerheid inbouwen. Zeker met de huidige staat van onze ziekenhuizen hebben we niet veel speelruimte. Je ziet nu echter dat de ICs grotendeels leeg blijven, de ziekenhuisopnames ook niet sterk toenemen en dat we over de piek heen zijn. Prima bewijzen dat het nu tijd wordt om die pas af te gaan schaffen.
Die winst staat niet in verhouding tot de impact die de maatregel heeft op andere gebieden. In dat opzicht was de coronapas al snel onacceptabel.
Vind jij. Ik vind de winst nog steeds ruimschoots acceptabel
Oog voor de maatschappelijk en sociale schade van het coronabeleid is heel lang kind van de rekening geweest. De Gezondheidsraad heeft onlangs een advies uitgebracht over de mentale schade die de coronamaatregelen teweeg hebben gebracht. De staatssecretaris van VWS wordt geadviseerd om toegankelijke geestelijke gezondheidszorg te organiseren voor mensen die psychisch te lijden hebben gehad onder maatregelen als lockdowns.
Klopt, daar moet zeker wat aan gedaan worden. Het probleem is alleen dat in de tijd van de harde lockdown het ook wel duidelijk was dat we anders een zorginfarct hadden gehad wat nog veel grotere problemen zou geven. Je kunt dus wel een probleem aankaarten (wat er zeker is), maar je moet ook kijken wat er was gebeurt al hadden we dat probleem voorrang gegeven. En dan kun je alleen maar concluderen dat (zeker voordat Omikron er was) de impact van de maatregelen toch echt minder was dan de impact als het fout was gegaan zonder die maatregelen.

Het grote discussiepunt tussen ons is dus vooral dat jij alles aan die coronapas wilt blijven hangen, terwijl het meeste komt door de cultuur bij de regering. De coronapas is daar een van de punten van, maar er zijn tig voorbeelden waarbij je ziet dat de regering te laat en te weinig doet. Het is gewoon een reactieve regering die niet vooruit kijkt en vooral niet transparant wil zijn omdat ze bang zijn voor commentaar. En ik ben het er volledig mee eens dat dat een groot probleem is, maar dat probleem ontstaat niet door de coronapas.

[removed]

• 42erik
  • Niet online
[...]

Zou het kunnen dat die mensen ook recht hebben op een leven?
Pagina: 1 ... 41 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.