Sectoren veilig heropenen met een coronapas:
RUTTE
Het OMT, het Outbreak Management Team, vindt dat verantwoord als we tegelijkertijd in risicovolle situaties voorlopig nog wel extra voorzichtig zijn door met een coronatoegangsbewijs te werken.
[...]
Het betekent namelijk voor de hele horeca dat de zitplaatsverplichting op anderhalve meter vervalt en dat er dus meer mensen tegelijkertijd in een café of restaurant kunnen zijn. Het betekent dat theaters, bioscopen en concertzalen waar mensen zitten de zalen weer op 100 procent kunnen vullen. Het betekent dat festivals, sportwedstrijden en andere evenementen buiten weer op volle capaciteit georganiseerd kunnen worden, net als alle evenementen binnen waar mensen een vaste zitplaats hebben.
[...]
En dan is de volgende vraag natuurlijk: waar geldt het coronatoegangsbewijs dan precies vanaf zaterdag 25 september? Het korte antwoord is: bij elk horecabezoek, bij alle festivals en andere evenementen, bij elk theater-, concert of bioscoopbezoek, en bij alle professionele sportwedstrijden.
De coronapas als vervanging van de 1,5 meter:
VRAAG
En gaat het dan over de praktische invulling of gaat het ook over dingen als kunnen we het eigenlijk wel maken om met die toegangsbewijzen te gaan werken?
RUTTE
Alles, alles. Dat kan gaan over de praktische invulling, maar het kan ook gaan over: kun je dat doen, zo’n CTB vragen. Ook daar speelt natuurlijk de proportionaliteit. De anderhalvemeter is een zwaar ingrijpende maatregel. Als die als eis ligt. Die kun je loslaten zegt het OMT, maar dan moet er wel mitigerend, dus compenserend tegenover staan dat je die CTB breed invoert. Ik denk dat dat heel goed verdedigbaar is. Je ziet ook in de samenleving wat ik ook zelf merk dat mensen zeggen: dat is eigenlijk een logische stap. Want dan is er weer veel meer mogelijk. Maar wel vervelend natuurlijk dat je dat ding moet laten zien. Maar ook weer geen totale ramp geloof ik om even die QR-code te laten zien. En mensen begrijpen natuurlijk dat in zo’n tussenfase waar we nu in zitten je daar even met elkaar slim moet omgaan.
Nogmaals de coronapas als vervanging van de 1,5 en als voorwaarde voor heropening van de samenleving:
DE JONGE
[...]
En dat brengt me bij het waarom van de inzet van het coronatoegangsbewijs: de eerste en de belangrijkste reden is een snelle verspreiding van het virus af te remmen. Nu we de verplichte anderhalve meter loslaten, komen er weer veel meer mensen bij elkaar. En in groepen is de kans op een besmetting groter. Het coronatoegangsbewijs maakt die kans niet 0, maar verkleint die kans aanzienlijk. Want iedereen die er mee binnenkomt is gevaccineerd, getest, of genezen. En daarmee komen we meteen bij de tweede reden waarom we dat coronatoegangsbewijs nu kan worden vervangen door die anderhalve meter. Excuus, daarmee komen we bij de tweede reden waarom we dat toegangsbewijs nu als vervanging voor de anderhalve-meter-maatregel zien. Zo moet ik het zeggen. Er is een groep mensen die wél gevaccineerd is, maar bij wie de vaccins mogelijk niet, of zelfs minder goed werken of zelfs helemaal niet werken. De inschatting is dat het om zo’n 5% van de gevaccineerde mensen gaat. Daarnaast is er nog een heel kleine groep mensen die kan zich niet laten vaccineren. Mensen die kwetsbaar zijn hebben zichzelf al behoorlijk wat beperkingen op moeten leggen de afgelopen tijd en die zullen dat voor een deel ook nog wel de komende tijd gaan doen. Maar ook zij willen graag weer zoveel mogelijk mee kunnen doen aan het dagelijks leven. Met een coronatoegangsbewijs kan dat. En ja, het is zo dat we in de ons omringende landen zien dat een coronatoegangsbewijs ook een positief effect heeft op de vaccinatiegraad. Gebeurt dat hier, dan is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Nogmaals als vervanging van de 1,5 meter:
VRAAG
U noemt dit een versoepeling, ik kan me ook voorstellen dat dit voor sommige mensen een verzwaring is. Nu kun je bijvoorbeeld een terras op om een kopje koffie te drinken of iets, maar straks moet dat met die pas. Waarom is dat buiten ook?
RUTTE
Ja, het is helaas ook buiten. Het is overal, ook omdat het anders niet te handhaven is. Dus in de hele horeca, binnen en buiten, moet het. En waarom doen we het? Omdat we zien dat de 1,5-meter ook heel ingrijpend is. Maar wil je de 1,5-meter loslaten, dan moet je deze maatregel nemen, die ervoor zorgt dat je de risico’s enigszins beperkt. We zorgen ervoor dat de testen gratis blijven voorlopig. En verder is het gelukkig zo dat het grootste deel van de mensen natuurlijk gevaccineerd is, en dus die QR-code al heeft zonder zich te hoeven laten testen, dan wel het virus heeft doorgemaakt.
Wederom, coronapas als vervanging voor maximaal aantal bezoekers:
VRAAG (ANP)
Hoe ziet het beleid ten aanzien van sportwedstrijden er nu concreet uit? Kunnen mensen naar het voetbalstadion? 100 procent capaciteit?
DE JONGE
Ja. Dat is zo’n voorbeeld. Want het voetbalstadion maakt namelijk al maanden gebruik van de coronatoegangsbewijzen en zelden met klachten. Ja, wel over het voetbal maar niet zozeer over de coronatoegangsbewijzen.
VRAAG
De capaciteit mag gewoon helemaal naar 100 procent?
DE JONGE
Ja, 100 procent. Een volle kuip, heerlijk.
En dit komt allemaal letterlijk uit de persconferentie van
14 september.
Op
12 november werd wederom herhaald dat de samenleving alleen met een coronapas open kon blijven:
STEMERDING
U schetst dat dilemma duidelijk, maar moet u dan daar ook eerlijk bij zeggen: ik vind nu iets anders dan dat ik eerder zei.
DE JONGE
Ik vind niet anders dan ik eerder zei, maar ik zie wel natuurlijk dat je op dit moment met een heel veel besmettelijkere variant te maken hebt, dan in de vorige winter. Dat we inmiddels allemaal de kans hebben gekregen om onszelf te laten vaccineren, en dat we die coronatoegangsbewijzen (CTB’s) eigenlijk willen gebruiken om zoveel mogelijk gewoon open te houden, ondanks het feit dat dat virus nog niet het land uit is. Dus daar kunnen we niet op wachten, we moeten door met ons leven. Je kunt niet wachten tot het virus echt weg is. Het virus gaat namelijk niet weg, we zullen met het virus moeten leren leven, en dit is een manier om met dat virus te leren leven.
De coronapas voorkomt/remt/vertraagt besmettingen:
VRAAG (SBS)
U heeft het steeds over het vertragen van het virus. Maar sinds die coronapas geldt, sinds 25 september, zijn er eigenlijk recordaantallen besmettingen. Deze week een paar keer, u noemt het ook in de persconferentie. En de ziekenhuizen die stromen weer vol. Op wat voor een manier wat het virus dan vertraagd?
DE JONGE
Dat is een hele goede vraag. Waarom ik het woord vertragen gebruik is omdat er wel eens een misverstand is dat het werken met de CTB’s leidt tot minder besmettingen. Dat kan eigenlijk niet want besmettingen vinden altijd ergens plaats in contactsituaties. Maar alleen als je de anderhalve meter loslaat, je komt weer in grote groepen bij elkaar en je gebruikt niet die CTB, dus je weet eigenlijk niet of mensen met dat virus naar binnen stappen en of de mensen wel gevaccineerd zijn. Als je dat niet weet, dan is de verspreiding heel veel sneller. Dus het is niet zo dat er door die CTB’s heel veel minder virus komt, het is wel zo dat als je het niet zou gebruiken, dan zou die verspreiding heel veel sneller gaan. En daar heeft u een punt. Zelf met die CTB’s loopt het virus dus toch nog heel erg op. En dat is voor ons de reden om te zeggen, we gaan het op meer plekken gebruiken, en dat is voor ons de reden om te zeggen, misschien is 3G met deze hoge cijfers eigenlijk niet veilig genoeg. Dus moeten we eigenlijk zorgen voor 2G, om daarmee te zorgen dat dat vertragender werkt in de verspreiding van dat virus.
Over de werking van de coronapas als alternatief voor 1,5 meter loslaten:
DE JONGE
Nee, want dan zou het namelijk overal verplicht worden voor iedereen, dus dat zou je dan op die manier moeten doen. Dus nee, dat is het niet. Het is om te zorgen dat die dingen door kunnen gaan, maar dan wel op een veiliger manier. Maar 100 procent veilig wordt het nooit, je kunt de risico’s niet tot nul reduceren, maar het is wel veiliger om het zo te doen. En nog even over die oplopende besmettingen. Kijk, we hebben natuurlijk op 25 september gezegd die anderhalve meter die gaan we niet meer doen, daar was toen alle reden voor overigens om dat te doen, dat was niet meer proportioneel om nog allerlei beperkende maatregelen wel te handhaven, dus daarom hebben we dat gedaan. En natuurlijk met het seizoenseffect, met het feit dat een flink aantal mensen nog niet is gevaccineerd, maar ook niet immuniteit hebben opgebouwd omdat ze ziek zijn geworden, in die combinatie, zie je natuurlijk dat het aantal besmettingen heel erg toeneemt. Maar daarmee kun je natuurlijk niet concluderen dat die CTB’s, omdat we die gelijktijdig zijn gebruiken, dat dat dan de reden is voor het laten toenemen van het aantal besmettingen. De reden dat het aantal besmettingen toeneemt, is dat de Delta-variant gewoon een verrekte besmettelijke variant is, dat het seizoenseffect dus helemaal niet helpt, en dat een hele grote groep mensen is, die niet beschermd is tegen dat virus en toch die anderhalve meter loslaat, zich aan weinig basismaatregelen houdt, en bij elkaar komt. En dat is het punt.... En dat geeft natuurlijk de kans aan het virus om zich lekker te verspreiden.
En dit ging ook zo door op de daaropvolgende persconferenties.