Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:58

St@m

@ Your Service

Dazzler2120 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:11:
[...]

Die duizenden besmettingen die we de afgelopen weken hebben gehad, zijn dus ondanks de maatregelen. Wat ze dus willen voorkomen, is dat hier een veelvoud van plaats vindt wanneer de maatregelen eraf zijn.
Waarom dan? Wat is er precies aan de hand? Die paar mensen op de IC?
Verwacht jij dat we weer naar >100.000 besmettingen per dag gaan (en dan is er dus alsnog niets aan de hand in de ziekenhuizen) als het festivalseizoen begint?
Dat kan uiteraard, ik verwacht van niet eerlijk gezegd.
Ook als je een vakantie boekt dan bestaat het risico dat je niet kan gaan door een besmetting.
Dit heeft allemaal niks te maken met moeilijk doen over mensen die een feestje willen vieren, maar nog steeds het beperken van risico's terwijl we *nog steeds* in een pandemie zitten.
Je vakantie gaat alleen niet door als je een verplichte test moet doen als je het vliegtuig in gaat, en dat vragen lang niet alle landen meer.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-11 16:08
Dean Martin schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:06:
Hoe ga je 1g effectief toepassen bij meerdaagse evenementen met overnachting op locatie?
Als dit klopt is dat van de baan:
https://nos.nl/artikel/24...-grote-evenementen-binnen

• St@m

St@m

@ Your Service

Dat is snel :P Hebben er toch een paar mensen nagedacht haha.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Plenkske
BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:07:
[...]

De overheid zegt ook helemaal niet dat we weer terug gaan naar het oude normaal nu... sterker nog, er blijven de nodige maatregelen van kracht lijkt het (maximaal aantal bezoekers thuis, reisadviezen en zo).
Volgens NOS (gisteren) blijft alleen dit nog gelden:

Alleen een aantal basisadviezen, zoals geen handen schudden, hygiëne, ventileren en testen bij klachten, blijven gehandhaafd.

Plus wellicht wat reisadviezen, al lijken die snel naar geel te gaan als ik dit goed begrijp:
ÉÉN UUR GELEDEN
Coronacijfers tellen vanaf morgen niet meer bij reisadviezen
Vanaf morgen tellen de coronacijfers in een land niet meer mee voor de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Dat bevestigen Haagse ingewijden na berichtgeving in De Telegraaf. Dat betekent dat tientallen landen buiten Europa weer naar code geel ('let op, er zijn risico's) gaan.

Morgenochtend zal het reisadvies van zo'n dertig populaire vakantiebestemmingen al worden versoepeld. Welke dat zijn, is nu nog niet duidelijk.

Sinds het begin van de coronapandemie werden de reisadviezen gekoppeld aan de coronacijfers, waardoor voor bijna de hele wereld code oranje ('alleen noodzakelijke reizen') gold. Afgelopen zomer is code oranje binnen de Europese Unie al vervallen.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:21

Agent47

I always close my contracts.

Plenkske schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:19:
[...]

Volgens NOS (gisteren) blijft alleen dit nog gelden:

Alleen een aantal basisadviezen, zoals geen handen schudden, hygiëne, ventileren en testen bij klachten, blijven gehandhaafd.

Plus wellicht wat reisadviezen, al lijken die snel naar geel te gaan als ik dit goed begrijp:

[...]
Daar komen de vakantieboekingen :*)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-11 18:49

Dazzler2120

FP ProMod
St@m schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:13:
[...]

Waarom dan? Wat is er precies aan de hand? Die paar mensen op de IC?
De ziekenhuizen & IC's zijn nog steeds overbezet en overcapaciteit aan het draaien. Die 'paar mensen' op de IC zijn er nog steeds veel te veel momenteel die langdurig blijven liggen op de IC's.
Verwacht jij dat we weer naar >100.000 besmettingen per dag gaan (en dan is er dus alsnog niets aan de hand in de ziekenhuizen) als het festivalseizoen begint?
Dat kan uiteraard, ik verwacht van niet eerlijk gezegd.
Geen idee wat er gaat gebeuren wat dit betreft. Mijn verwachting is dat het ook wel zal loslopen en dat het mee zal vallen. Maar ik hoef ook geen verantwoordelijkheid af te leggen naar het complete land wanneer die verwachting níét blijkt te kloppen en de pleuris uitbreekt.
Zou ik die verantwoordelijkheid wel dragen, dan zou ik dat risico ook willen beperken.
[...]
Je vakantie gaat alleen niet door als je een verplichte test moet doen als je het vliegtuig in gaat, en dat vragen al lang niet alle landen meer.
Laten we vooral geen adviezen gaan geven aan mensen die positief testen om alsnog op reis te gaan en andere mensen in de problemen te brengen.

PS4 PSN: Dazzler2120

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Nu het CTB nog van de ijskast in de shredder.

The best is yet to come

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Dean Martin schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:25:
[...]

Nu het CTB nog van de ijskast in de shredder.
Liefst morgen zodat we bij de volgende variant weer 2 jaar bezig kunnen zijn om het onder controle te krijgen d:)b

[removed]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

redwing schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:27:
[...]

Liefst morgen zodat we bij de volgende variant weer 2 jaar bezig kunnen zijn om het onder controle te krijgen d:)b
"De ransomware hack is opgelost, iedereen moet weer volledig local admin worden"

And to think they once said that computers would take away jobs.

• St@m

St@m

@ Your Service

Dazzler2120 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:22:
[...]

De ziekenhuizen & IC's zijn nog steeds overbezet en overcapaciteit aan het draaien. Die 'paar mensen' op de IC zijn er nog steeds veel te veel momenteel die langdurig blijven liggen op de IC's.
Ok, ik vind dat de weegschaal naar de andere (economische/maatschappelijke) kant aan het doorslaan is/ is doorgeslagen.
Geen idee wat er gaat gebeuren wat dit betreft. Mijn verwachting is dat het ook wel zal loslopen en dat het mee zal vallen. Maar ik hoef ook geen verantwoordelijkheid af te leggen naar het complete land wanneer die verwachting níét blijkt te kloppen en de pleuris uitbreekt.
Zou ik die verantwoordelijkheid wel dragen, dan zou ik dat risico ook willen beperken.
Ik niet. Er zijn genoeg voorbeelden uit andere landen die op ons voorlopen om te weten dat de piek wel geweest is, en zo niet, jammer dan.
Laten we vooral geen adviezen gaan geven aan mensen die positief testen om alsnog op reis te gaan en andere mensen in de problemen te brengen.
Ik geef helemaal geen advies, maar als je je niet test heb je ook geen corona. Zo simpel is het gewoon.

Maar goed, puntje bij paaltje, de berichtgeving waar ik op reageerde is alweer achterhaald. Geen 1g voor festivals, dus de beleidsbepalers zijn het voor een keer met me eens ;)

[ Voor 6% gewijzigd door St@m op 15-02-2022 14:29 ]

• Dean Martin
  • Niet online
Dazzler2120 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:22:

[...]

Ik denk dat er maar zeer weinig mensen nog gaan testen voor hun reis als er geen verplichting is.
Dus dan is er geen sprake van 'positief op reis'.

The best is yet to come

• Dean Martin
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:27:
[...]

Want het heeft aantoonbaar zoveel bijgedragen inderdaad.

The best is yet to come

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-11 10:22
St@m schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:17:
[...]

Dat is snel :P Hebben er toch een paar mensen nagedacht haha.
want bij festivals sta je buiten? Weet niet of je wel eens geweest bent, maar denk dat een dampende festivaltent echt een covid walhalla is.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:24

boesOne

meuh

Johan Bogle schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:35:
[...]
want bij festivals sta je buiten? Weet niet of je wel eens geweest bent, maar denk dat een dampende festivaltent echt een covid walhalla is.
Dat denk ik ook, maar met Omicron en de trend van dalende R waarde is dat helemaal niet meer relevant.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
St@m schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:28:
[...]

Ik niet. Er zijn genoeg voorbeelden uit andere landen die op ons voorlopen om te weten dat de piek wel geweest is, en zo niet, jammer dan.
Er zijn ook genoeg landen die "op ons voorlopen" waar het minder goed gaat; https://ourworldindata.org/covid-cases

Overigens, vind ik Denemarken hier wel een opvallende factor in. Dat wordt vaak benoemd als land wat op ons voor loopt, over de piek heen is en het wel goed gaat met complete afschaling van de regels. Dat is niet persé iets wat ik uit dit grafiekje haal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pggm7sjYeRepSpCJC4Tyd8wDRVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ifyDaRYtvOA5yJBIbPxO2nP8.png?f=fotoalbum_large

• St@m

St@m

@ Your Service

Johan Bogle schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:35:
[...]
Hmm.. eigenlijk bij alle festivals die ik ben geweest. Maar ik ben niet naar alle festivals geweest, dus er zullen vast ook wel festivals zijn met tenten ;) Maar goed, en wat dan nog. Honderduizenden besmettingen per dag en niemand gaf een fuck. Zal (als het al zo ver komt) echt niet anders zijn straks.
Dazzler2120 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:37:
[...]

Er zijn ook genoeg landen die "op ons voorlopen" waar het minder goed gaat; https://ourworldindata.org/covid-cases

Overigens, vind ik Denemarken hier wel een opvallende factor in. Dat wordt vaak benoemd als land wat op ons voor loopt, over de piek heen is en het wel goed gaat met complete afschaling van de regels. Dat is niet persé iets wat ik uit dit grafiekje haal:
[Afbeelding]
Nou, dat valt toch allemaal reuze mee?

[ Voor 39% gewijzigd door St@m op 15-02-2022 14:44 ]

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-11 22:20
Mijn vraag van gisteren is ook beantwoord: mondkapjes blijven wel nog in het OV. Dat is dus de enige maatregel waar mensen met regelmaat mee te maken gaan krijgen dan.

• Dean Martin
  • Niet online
Het aantal ziekenhuisopnames met Corona (dus zonder IC) gaat mijn inziens ook niet meer zoveel zeggen wanneer je af zou kunnen van isolatie van die groep daar.

The best is yet to come

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:52
ParaDroid2 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:44:
Mijn vraag van gisteren is ook beantwoord: mondkapjes blijven wel nog in het OV. Dat is dus de enige maatregel waar mensen met regelmaat mee te maken gaan krijgen dan.
Nog een reden om de auto te gebruiken... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dazzler2120 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:37:
[...]

[Afbeelding]
Deze grafiek is misschien wat duidelijker:
https://ourworldindata.or...e&country=NLD~NOR~DNK~SWE

Omdat Nederland; Noorwegen, Denemarken en Zweden achterna gaat.

Een piek na het loslaten van alle maatregelen is te verwachten, misschien heeft Denemarken die nu bereikt?

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Dean Martin
  • Niet online
Zo krijgen we de mensen wel het eigen vervoer in :D

The best is yet to come

• ParaDroid2
hoevenpe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:45:
[...]

Zeker, ik ga al met de auto naar het werk, moet zeggen dat ik het niet erg vind om dan geen mondkapje te hoeven dragen. Maar op het werk (universiteitslaboratorium) dragen we ze wel, behalve op de kantoren.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:33
monaldo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:04:
[...]

Oftewel, sommige gevaccineerden ervaren nu de situatie van ongevaccineerden in het verleden.
En is dat rechtvaardig? Ik vind dat degenen die moeite hebben gedaan het virus mee helpen te bestrijden in het begin van de opening best wel wat "voorrang verdienen".

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:45:
[...]

Een piek na het loslaten van alle maatregelen is te verwachten, misschien heeft Denemarken die nu bereikt?
Inderdaad wat duidelijker grafiekje.
Ja mogelijk wel, maar ging me vooral even over de ziekenhuisopnames. Die lijkt redelijk gelijktijdig met de besmettingen te stijgen in Denemarken. Wellicht dat het opnames zijn mét covid, i.p.v. opnames dóór covid, geen idee.

• Dean Martin
  • Niet online
D-e-n schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:48:
[...]

En is dat rechtvaardig? Ik vind dat degenen die moeite hebben gedaan het virus mee helpen te bestrijden in het begin van de opening best wel wat "voorrang verdienen".
Ook als dat helpen van toen in deze gestelde setting niet meer zoveel extra bijdraagt dan?

Wat is dan je doel?

The best is yet to come

• hoevenpe
Dean Martin schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:45:
Zo krijgen we de mensen wel het eigen vervoer in :D
Het gaat zeker niet helpen, blijft een rare symboolmaatregel alleen op die specifieke plek.

• Dean Martin
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:50:
[...]

Het gaat zeker niet helpen, blijft ook een rare symboolmaatregel alleen op die specifieke plek.
Snap de logica niet. Je mag straks zonder CTB een cafe in waar geen regels gelden, maar in het OV moet je dan weer een mondkapje op. 8)7

The best is yet to come

• Deezers
  • Laatst online: 11:48
Dean Martin schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:51:
[...]

Snap de logica niet. Je mag straks zonder CTB een cafe in waar geen regels gelden, maar in het OV moet je dan weer een mondkapje op. 8)7
Mag toch hopen dat het OV ook eindelijk van de mondkapjesplicht af kan, dat werd toch al amper meer goed nageleefd.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:42

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
hoevenpe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:50:
[...]

Het gaat zeker niet helpen, blijft ook een rare symboolmaatregel alleen op die specifieke plek.
Is het idee erachter niet dat je de kwetsbaren wilt beschermen? Die kunnen dat zelf voor een groot deel doen (even los van hoe 'eerlijk' dat is) door drukke plekken te vermijden, maar het OV daar zit praktisch niemand voor de lol en dús wil je dat een (iets) veiliger plek hebben?

/even los of ik dat zelf nou wel of niet vind, maar ik denk dat dit de onderliggende gedachtegang is...

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 15-02-2022 14:53 ]

• hoevenpe
Dean Martin schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:51:
Je mag straks zonder CTB een cafe in waar geen regels gelden, maar in het OV moet je dan weer een mondkapje op.
Sportkantine was vrijdag al drukker dan de gemiddelde trein, zal de NS niet blij mee zijn. Zo komen de reizigers niet snel terug.

• Dean Martin
  • Niet online
ZieMaar! schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:52:
[...]

Is het idee erachter niet dat je de kwetsbaren wilt beschermen? Die kunnen dat zelf voor een groot deel doen (even los van hoe 'eerlijk' dat is) door drukke plekken te vermijden, maar het OV daar zit praktisch niemand voor de lol en dús wil je dat een (iets) veiliger plek hebben?

/even los of ik dat zelf nou wel of niet vind, maar ik denk dat dit de onderliggende gedachtegang is...
Het OMT advies stelde juist dat de kwetsbaren zich zelf moeten beschermen.

The best is yet to come

• hoevenpe
Is het idee erachter niet dat je de kwetsbaren wilt beschermen?
Maar hoe verschilt dat van de supermarkt, het café of de sportkantine?

Wat ze vooral bereiken is nog meer gedoe voor conducteurs, veel mensen zullen dat ding bewust of onbewust niet meer opzetten.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Dean Martin schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:53:
[...]

Het OMT advies stelde juist dat de kwetsbaren zich zelf moeten beschermen.
Maar het OV is dan juist denk ik de enige plek waar dat niet kan (als je de gedachtegang volgt dat mondkapjes 'de ander' beschermen), omdat je daar niet vrijwillig in zit?
hoevenpe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:54:
[...]

Wat ze vooral bereiken is nog meer gedoe voor conducteurs, veel mensen zullen dat ding bewust of onbewust niet meer opzetten.
Café en sportkantine kan je mijden, supermarkt kan je op rustige tijden nog afstand houden?

Ik weet het niet hé, ik denk dat dit de gedachtegang erachter is :).

[ Voor 39% gewijzigd door ZieMaar! op 15-02-2022 14:56 ]

• Dean Martin
  • Niet online
ZieMaar! schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:55:
[...]

Maar het OV is dan juist denk ik de enige plek waar dat niet kan (als je de gedachtegang volgt dat mondkapjes 'de ander' beschermen), omdat je daar niet vrijwillig in zit?
Supermarkt, bakker, slager, apotheek, huisarts, ziekenhuis, etc. etc. mijn inziens een vergelijkbare setting.

Daar hoeft het niet.

The best is yet to come

• Plenkske
Waar lees je dat ?

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
hoevenpe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:54:
[...]

Met de supermarkt kan vaak iets meer afstand gehouden worden. Café en sportkantine is vaak een keuze.

Het OV is echter heel vaak géén keuze, want voor bepaalde zaken moeten ze toch blijven reizen. Niet iedereen het een auto ter beschikking of mensen om zich heen die hun rond kan rijden. Daarnaast heeft niet iedereen de financiële middelen om hier een (regio-)taxi voor te regelen.

Een kwetsbare zonder eigen vervoer, zal toch op de een of andere manier richting bv. het ziekenhuis kunnen komen.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11 21:55
hoevenpe schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:45:
[...]

Of de high speed e-bike :+
Lekker langs de files zoeven die ook gegarandeerd weer zullen ontstaan vanwege het opheffen van het thuiswerkadvies.

• ParaDroid2
In je eigen link ;)
"Veel andere dingen waren al bekend: de verplichting om anderhalve meter afstand te houden en de mondkapjesplicht vervallen volgende week ook (behalve in het openbaar vervoer en in het vliegtuig) en er zijn vanaf dan geen restricties meer in de sluitingstijden."

• Plenkske
ParaDroid2 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:58:
[...]

In je eigen link ;)

[...]

"Veel andere dingen waren al bekend: de verplichting om anderhalve meter afstand te houden en de mondkapjesplicht vervallen volgende week ook (behalve in het openbaar vervoer en in het vliegtuig) en er zijn vanaf dan geen restricties meer in de sluitingstijden."
Ha, knap zeg. Overheen gelezen.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
D-e-n schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:48:
[...]

Ik vind dat je met deze formulering de accenten verkeerd zet. Net of wij er zo'n prestatie voor geleverd hebben, dat het halen van zo'n prik nou zo'n moeite was. Het is gewoon meegaan in de stroom en doen wat je moet doen.
Gevoelsmatig mag er wat mij betreft best een rekening neergelegd worden bij de dwarsliggers die bewust geweigerd hebben niet bij te dragen aan de oplossing. Maar niet vanuit de motivatie dat wij het zo goed gedaan hebben en daar zoveel voor hebben gedaan. (Joh, ik word er achteraf weer moe van. Wel drie keer met de auto naar de prik locatie.....)

alles kan off-topic

• Deezers
RTL nieuws:

Alleen in het openbaar vervoer, op luchthavens en in vliegtuigen wordt nog gevraagd om een mondkapje te dragen.

Maar ja gevraagd, is dat een advies of verplichting? Als straks overal geen mondkapje meer moet behalve OV, wanneer dan helemaal meer mee stoppen?

• D-e-n
[...]

Dit dus. Maar half Nederland lijkt inmiddels schijt te hebben aan anderen.

Ik vind het echt om je dood te ergeren: we kunnen echt van alles weer en dan zitten mensen te zeiken over mondkapjes in het OV. Het is de mentaliteit van de verwende Nederlander.

En dan zo'n kabinet met slappe knieën. Even wat gejank van organisatoren en de 1G is al weer ingeslikt. Terwijl je het ook gewoon een maandje had kunnen aankijken.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Dean Martin schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:56:
[...]

Supermarkt, bakker, slager, apotheek, huisarts, ziekenhuis, etc. etc. mijn inziens een vergelijkbare setting.

Daar hoeft het niet.
Mwah, een volle spitstrein betekent (relatief lang) tegen elkaar aanstaan. Zo druk is het in die andere settings eigenlijk nooit (op een paar te vermijden uurtjes per jaar na misschien).

Maar nogmaals; ik probeer de gedachtegang vanuit het kabinet/OMT/RIVM te duiden, niet te verdedigen ;).

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Dean Martin schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:56:
[...]

Daar hoeft het niet.
OV is het echter niet altijd mogelijk om afstand te houden, terwijl het voor veel mensen wel een noodzakelijke transportmethode is.
De voorbeelden die je noemt is het meestal mogelijk om ofwel:
  • afstand te houden
  • terug te komen/ te gaan op rustige tijden
  • optioneel om naar toe te gaan
Dit zijn zeker geen vergelijkbare omstandigheden als in het OV.

• Dean Martin
  • Niet online
ZieMaar! schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:01:
[...]

Mwah, een volle spitstrein betekent (relatief lang) tegen elkaar aanstaan. Zo druk is het in die andere settings eigenlijk nooit (op een paar te vermijden uurtjes per jaar na misschien).

Maar nogmaals; ik probeer de gedachtegang vanuit het kabinet/OMT/RIVM te duiden, niet te verdedigen ;).
Je hebt zeker een punt. Dat zal de redenatie ook wel zijn.
Opvolging gaat wel lastig worden vermoed ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Dean Martin op 15-02-2022 15:04 ]

The best is yet to come

• D-e-n
Ankona schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:00:
[...]

Ik vind dat je met deze formulering de accenten verkeerd zet. Net of wij er zo'n prestatie voor geleverd hebben, dat het halen van zo'n prik nou zo'n moeite was. Het is gewoon meegaan in de stroom en doen wat je moet doen.
Gevoelsmatig mag er wat mij betreft best een rekening neergelegd worden bij de dwarsliggers die bewust geweigerd hebben niet bij te dragen aan de oplossing. Maar niet vanuit de motivatie dat wij het zo goed gedaan hebben en daar zoveel voor hebben gedaan. (Joh, ik word er achteraf weer moe van. Wel drie keer met de auto naar de prik locatie.....)
Ja, ik snap wat je zegt hoor. Maar het is ook een reactie op @monaldo die dan weer een beetje loopt te jij-bakken dat wij gevaccineerden nu ook voelen hoe het is (om te moeten testen).

• Agent47

Agent47

Oh ik doe dat mondkapje wel op in het OV / vliegtuig hoor. Kleine moeite. :)
Leuk is anders, maar ga daar toch geen punt van maken. ;(

• Deezers
D-e-n schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:01:
[...]

Dit dus. Maar half Nederland lijkt inmiddels schijt te hebben aan anderen.

Ik vind het echt om je dood te ergeren: we kunnen echt van alles weer en dan zitten mensen te zeiken over mondkapjes in het OV. Het is de mentaliteit van de verwende Nederlander.

En dan zo'n kabinet met slappe knieën. Even wat gejank van organisatoren en de 1G is al weer ingeslikt. Terwijl je het ook gewoon een maandje had kunnen aankijken.
Nou nee alle maatregelen is ook daadwerkelijk álle maatregelen afschaffen. Als overal in het land geen mondkapjesplicht meer is waarom dan wel OV? Het gaat geen besmettingen tegen en overal kan je elkaar straks zonder 1.5 meter en zonder CBT ontmoeten...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
OMT: stop met GGD testen niet-kwetsbaren als piek omikron voorbij is

Zodra de piek voorbij is, is het idee dat niet kwetsbaren alleen nog zelftests uitvoeren en bij een positieve test zelf een soort BCO doen:
Het OMT adviseert dat zelftesten voor iedereen gratis beschikbaar zijn. Ook moet duidelijk zijn wat iemand moet doen op het moment dat de uitslag positief is. Daarbij hoort het zelf uitvoeren van een bron- en contactonderzoek. Omdat de GGD overbelast is, moeten de meeste mensen hun omgeving zelf al infomeren, maar dat gaat, als het advies wordt overgenomen, straks dus voor iedereen gelden.
Om toch zicht op het virus te houden, komt er een portal:
Als besloten wordt dat de GGD-testen voor gezonde mensen niet meer nodig zijn, dan vermindert het zicht op de verspreiding van corona. Een mogelijk oplossing is het 'zelfmeldportaal', dat op dit moment in ontwikkeling is. Daarin wordt mensen gevraagd zelf een positieve uitslag te melden. In Groot-Brittannië wordt zo'n zelfmeldpunt al een jaar gebruikt.

• D-e-n
Deezers schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:05:
[...]

Nou nee alle maatregelen is ook daadwerkelijk álle maatregelen afschaffen. Als overal in het land geen mondkapjesplicht meer is waarom dan wel OV? Het gaat geen besmettingen tegen en overal kan je elkaar straks zonder 1.5 meter en zonder CBT ontmoeten...
Ik geloof dat drie mensen het hierboven al hebben uitgelegd wat een mogelijke gedachten gang kan zijn. Het OV is niet hetzelfde als een restaurant of kroeg. En anders neem je het voor de verandering als leek gewoon maar eens aan van mensen die er voor hebben doorgeleerd.

En alleen als herinnering aan het bestaan van covid is het wat mij betreft al nuttig. Want covid is nog niet weg en we moeten scherp (al feestend) alert blijven op variant nummer zoveel.

• Agent47

Agent47

ZieMaar! schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:07:

Zodra de piek voorbij is, is het idee dat niet kwetsbaren alleen nog zelftests uitvoeren en bij een positieve test zelf een soort BCO doen:

[...]

[...]
Okay interessant. Afwachtend hoe dat gaat werken. Niet dat je ff een fake screenshot daar dumpt en je bewijs van spreken een verlengde QR code krijgt :P

[ Voor 8% gewijzigd door Agent47 op 15-02-2022 15:09 ]

• Dean Martin
  • Niet online

[...]

[...]
Het kan wishfull thinking zijn, maar ik kan me zomaar voorstellen dat die dalende trend opeens heel snel komt opzetten als de noodzaak er aan alle kanten af is.

The best is yet to come

• D-e-n

[...]

[...]
Dat zou een goed plan kunnen zijn maar ik vrees dat de Nederlander
Modbreak:Verwoord het eens normaal. Je zet de discussie bewust op scherp en ontspoort. Enkele reacties die hierop volgden gaan naar de TC.

[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 15-02-2022 15:55 ]

• Deezers
D-e-n schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:07:
[...]

Ik geloof dat drie mensen het hierboven al hebben uitgelegd wat een mogelijke gedachten gang kan zijn. Het OV is niet hetzelfde als een restaurant of kroeg. En anders neem je het voor de verandering als leek gewoon maar eens aan van mensen die er voor hebben doorgeleerd.

En alleen als herinnering aan het bestaan van covid is het wat mij betreft al nuttig. Want covid is nog niet weg en we moeten scherp (al feestend) alert blijven op variant nummer zoveel.
Jezelf eerst helemaal volgooien in de kroeg en dan met een mondkapje op met de trein naar huis :)

• Dean Martin
  • Niet online
Agent47 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:08:
[...]

Okay interessant. Afwachtend hoe dat gaat werken. Niet dat je ff een fake screenshot daar dumpt en je bewijs van spreken een verlengde QR code krijgt :P
Die heb je niet meer nodig.

The best is yet to come

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:47
Deezers schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:09:
[...]

Jezelf eerst helemaal volgooien in de kroeg en dan met een mondkapje op met de trein naar huis :)
Het gaat natuurlijk niet alleen om jezelf he. Als we op bepaalde plekken de boel zo kunnen organiseren dat de kwetsbaren gewoon ook bewegingsruimte hebben, dan is dat een faire trade-off. Het moet niet leiden tot het compleet opsluiten van de kwetsbaren.

Maskers werken ook het beste als iedereen ze draagt. Daar hard op dwarsliggen is gewoon pure asociaalheid, kleine investering, groot plezier

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:04
[...]

Dat is geen pretje kan ik uit ervaring vertellen. Zeker als je behoorlijk aangeschoten raakt is het niet fijn om door een mondkapje te ademen.

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Deezers schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:05:
[...]

Wellicht dat je de laatste pagina nog eens moet teruglezen, daar wordt al een * mogelijke * reden benoemd waarom OV mét mondkapjes moet blijven.
Daarbij
Het gaat geen besmettingen tegen en overal kan je elkaar straks zonder 1.5 meter en zonder CBT ontmoeten...
Waar blijven mensen dit fabeltje toch iedere keer opgraven? Mondkapjes gaan zeker besmettingen tegen. Het is geen 100% oplossing, de effectiviteit wordt ook beperkt door de draagwijze van mensen & het type mondkapje dat gebruikt wordt - maar zelfs mét al die factoren beschermen mondkapjes nog steeds tegen besmettingen.
[...]

Je begrijpt hopelijk wel wat het verschil is tussen iemand die het OV gebruikt om van/naar de stad & kroeg te gaan, totaal anders is dan iemand die het OV moet gebruiken om bij het ziekenhuis te komen voor een onderzoek?
OV is openbaar vervoer, het punt is dus dat dit voor iedereen veilig moet zijn, ook kwetsbaren die geen andere transportmethodes hebben.

• Dean Martin
  • Niet online
Adlermann schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:11:
[...]

Het gaat natuurlijk niet alleen om jezelf he. Als we op bepaalde plekken de boel zo kunnen organiseren dat de kwetsbaren gewoon ook bewegingsruimte hebben, dan is dat een faire trade-off. Het moet niet leiden tot het compleet opsluiten van de kwetsbaren.

Maskers werken ook het beste als iedereen ze draagt. Daar hard op dwarsliggen is gewoon pure asociaalheid, kleine investering, groot plezier
Als Corona dalijk een zelfde status heeft als griep of verkoudheid hoef je daar m.i. ook niet anders meer mee om te gaan dan we al tig jaren gedaan hebben.

Heel vervelend als je in die groep valt, maar soit, dat hoort helaas ook bij het leven.

The best is yet to come

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:47
Dean Martin schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:12:
[...]

Als Corona dalijk een zelfde status heeft als griep of verkoudheid hoef je daar m.i. ook niet anders meer mee om te gaan dan we al tig jaren gedaan hebben.

Heel vervelend als je in die groep valt, maar soit, dat hoort helaas ook bij het leven.
Het heeft nog lang niet dezelfde status. Het zit er nog mijlenver vandaan, het laat alleen de zorg niet meer instorten. Dat is iets heel wat ander.

• Dean Martin
  • Niet online
Adlermann schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:14:
[...]

Het heeft nog lang niet dezelfde status. Het zit er nog mijlenver vandaan, het laat alleen de zorg niet meer instorten. Dat is iets heel wat ander.
ALS.

The best is yet to come

• D-e-n
Dean Martin schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:12:
[...]

Covid heeft echter niet dezelfde status als griep. We weten ook helemaal niet of dat met zekerheid gaat gebeuren en in elk geval niet wanneer. En dan zijn die zelftesten voorlopig een prima idee en mogelijk mondkapjes in het OV ook. Als we daardoor van alles kunnen blijven doen is dat een kleine moeite.

Een ieder die daar niet toe bereid is is wat mij betreft gewoon een hele grote egoïst.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 19:08
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:45:
[...]

Loslaten van maatregelen verhoogt de R-waarde. Dat staat als een paal boven water. Ik schat dat we t.o.v. onze huidige regels en gedrag zo'n 35% - 50% zullen stijgen. Ik denk eerder 35%, dat laatste is een zeer stevige schatting. De R0 (R-waarde als er geen immuniteit zou zijn in een samenleving die verdeler gelijk is) zou van ongeveer 4.0 a 4.5 in de huidige (licht beperkte) naar ongeveer 6.0 in de bijna geheel open samenleving gaan. Die 6 is de bovankant van de range van een internationale schatting, fractie lager dan delta.

Tegenover die R0-waarde staat een toenemende immuniteit. In denk dat we nu op een immuniteit van 79.5% - 81.8% zitten (laatste schatting R=0.82 gedeeld met R0 4.0 a 4.5) en die immuniteit neemt nog toe. Versoepelen in deze week betekent dat we nog 1 week hebben voordat het effect in de positieve tests zichtbaar wordt. Bij 60.000 positieve tests en conservatief geschat 120.000 echte besmettingen per dag zou dat nog met 4.8 procentpunt stijgen tot 84.2 ... 86.5%.

Als deze schattingen uitkomen, dan zou de R-waarde ongeveer constant blijven komende week (gunstige kant van het spectrum) of stijgen richting 0.95 (ongunstige kant spectrum). Ik vermoed dus een bescheiden stijging van de R-waarde.

Wanneer moet je dan een nieuwe golf verwachten? Als de versoepelingen sneller gaan dan de immuniteit en daardoor de R-waarde stijgt, maar ook nog boven de 1.0 komt. Dat zie ik hier niet gebeuren.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-11 14:13

[...]

[...]
Maar waar ligt de grens 'in aanraking met kwetsbaren'? Mijn ouders zijn boven de 65 dus vallen in de groep.

• martwoutnl
ParaDroid2 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:58:
[...]

Maar https://www.rtlnieuws.nl/...ndkapjes-blijven-openbaar stelt weer "wordt gevraagd". Dat riekt weer meer naar advies dan plicht. En op luchthavens moet het dan ook. Ik zie het verschil niet tussen een luchthaven en elders binnen. Beiden kunnen druk zijn.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
D-e-n schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:08:
[...]

Dat zou een goed plan kunnen zijn maar ik vrees dat de Nederlander zodanig *knip*
Weet ik niet. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander in de praktijk misschien wel wat braver is, maar ik weet ook niet of het zoveel uitmaakt. Als 30% van de mensen het consequent wel doet, kun je de trend ook wel zien?

Feitelijk werkt dat met griep (en nee, ik vergelijk dat verder niet met Corona :)) ook al zo, dat gaat volgens mij op basis van de klachten die huisartsen ontvangen icm de nivel peilstations.

[ Voor 4% gewijzigd door tweakduke op 15-02-2022 15:57 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:52

-tom-562

Oliesjeik

Insert12 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:11:
[...]

Dat is geen pretje kan ik uit ervaring vertellen. Zeker als je behoorlijk aangeschoten raakt is het niet fijn om door een mondkapje te ademen.
Helemaal prettig als je net een kebabje of een kapsalon naar binnen gewerkt hebt :')

Vaak bu'j te bang!

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-11 19:57

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

martwoutnl schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:17:
[...]

Maar https://www.rtlnieuws.nl/...ndkapjes-blijven-openbaar stelt weer "wordt gevraagd". Dat riekt weer meer naar advies dan plicht. En op luchthavens moet het dan ook. Ik zie het verschil niet tussen een luchthaven en elders binnen. Beiden kunnen druk zijn.
Ik kan me voorstellen dat alle Europese landen ervoor kiezen om op luchthavens de mondkapjes verplicht te houden. Dan heb je in ieder geval voor alle nationaliteiten duidelijkheid, want op luchthavens heb je juist het meest gemengde internationale publiek. Dus welk vliegveld je ook bent... mondkap op. Geen idee of dit een achterliggende reden is hoor. Misschien verdwijnt het ook wel weer de komende maanden.

Wat mij betreft, geen probleem in OV of op de vliegvelden. Zelfs al zou ie in de winkels verplicht blijven, geen probleem. Doe hem wel op. Ik begrijp soms al die tegenstand niet. Doe niet zo moeilijk en doe nou gewoon dat ding even op als dat gevraagd wordt. :?

[ Voor 13% gewijzigd door hars73 op 15-02-2022 15:23 ]

• D-e-n
ZieMaar! schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:19:
[...]

Weet ik niet. Ik denk dat de gemiddelde Nederlander in de praktijk misschien wel wat braver is, maar ik weet ook niet of het zoveel uitmaakt. Als 30% van de mensen het consequent wel doet, kun je de trend ook wel zien?

Feitelijk werkt dat met griep (en nee, ik vergelijk dat verder niet met Corona :)) ook al zo, dat gaat volgens mij op basis van de klachten die huisartsen ontvangen icm de nivel peilstations.
Klopt. Maar ik zie het ook als een stukje bescherming van kwetsbaren. Dat je niet met je verkouden corona kop een heel festival gaat besmetten of met covid naar een familiefeestje gaat. En daarvoor werken zelftesten niet als de helft er schijt aan heeft.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dean Martin
  • Niet online
D-e-n schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:21:
[...]

Klopt. Maar ik zie het ook als een stukje bescherming van kwetsbaren. Dat je niet met je verkouden corona kop een heel festival gaat beschermen of met covid naar een feestje gaat. En daarvoor werken zelftesten niet als de helft er schijt aan heeft.
Nee dat moeten we niet hebben ;)

The best is yet to come

• Agent47

Agent47

Er is één ding wat ik wel heb kunnen concluderen uit zowel deze topics, als uit de afgelopen 2 jaar:

Er is in dit land, nooit een "ons" , "wij", of " allen"

Je zult altijd een x aantal mensen hebben die ergens tegenin gaat. Je bent het nooit 100% met elkaar eens. Maar jemig wat heb ik me de ogen uitgekeken de afgelopen 2 jaar.

Wel lekker met z'n allen klappen voor de zorg, maar wanneer er een prikje gevraagd wordt dan staat men vooraan met de rellen een baksteen door een politieauto te gooien.

We hebben complete supermarkten leeg geroofd wanneer het woord " Lockdown" in de social media terecht kwam. Ik heb serieus een echtpaar zien vechten in de winkel voor een beetje pasta. Alle paracetemol was ook spontaan uitverkocht.

Politici worden voor kinderverkrachters uitgemaakt.

Ik vind het schrikbarend hoeveel mensen er zo uit de slof zijn geschoten.

• D-e-n
Agent47 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:25:

Wel lekker met z'n allen klappen voor de zorg, maar wanneer er een prikje gevraagd wordt dan staat men vooraan met de rellen een baksteen door een politieauto te gooien.
Daar hebben wij thuis toen al niet aan meegedaan. We dachten toen al: tussen al die klappers zitten heel veel hypocriete lui. Het zit een beetje in de categorie "vlaggetje bij je Facebookfoto" als er ergens wat ergs gebeurt. Het is schijnmedeleven, schijnt tegenwoordig belangrijker te zijn dan acht medeleven.

• redwing
  • Nu online
Dean Martin schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:29:
[...]
Want het heeft aantoonbaar zoveel bijgedragen inderdaad.
Als je naar de cijfers kijkt kun je inderdaad niet anders dan concluderen dat de maatregelen goed hebben geholpen. Aangezien de maatregelen zelden los zijn ingevoerd is het echter lastig te bepalen welk deel nu het meeste heeft gedaan. Je kunt dan elke maatregel in twijfel trekken (wordt ook gedaan trouwens), maar als je die logica volgt doen we volgende keer niets en kan ik je garanderen dat we bij de 1e golf al in code zwart hadden gezeten.

Maar zoals ik al eerder zei, je kunt de afgelopen jaren als leermoment pakken zodat je kunt onderzoeken/bekijken wat je volgende keer het beste kunt doen. En ik leer het liefste ergens van, ongeacht of ik de goede of verkeerde keuze heb gemaakt.
Maar je kunt ook alle instrumenten per direct weggooien en hopen dat er geen nieuwe variant komt. Ik vind dat nogal een gok en het lijkt me verstandiger daar nog even mee te wachten.

[removed]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Er is één ding wat ik wel heb kunnen concluderen uit zowel deze topics, als uit de afgelopen 2 jaar:

Je zult altijd een x aantal mensen hebben die ergens tegenin gaat. Je bent het nooit 100% met elkaar eens. Maar jemig wat heb ik me de ogen uitgekeken de afgelopen 2 jaar.

We hebben complete supermarkten leeg geroofd wanneer het woord " Lockdown" in de social media terecht kwam. Ik heb serieus een echtpaar zien vechten in de winkel voor een beetje pasta. Alle paracetemol was ook spontaan uitverkocht.

Hoe was het ook al weer: Any society is 3 meals away from anarchy

En bij sommigen is dat duidelijk minder :+

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Agent47 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:08:
[...]

Of dat kwetsbaren massaal positieve testen gaan melden om het erger te laten lijken dan het is.

Zoals die 36 mensen die 127000 geluidshinder klachten deden over Schiphol 8)7

• redwing
  • Nu online
Dean Martin schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:13:
[...]

Omdat ik er gewoon volledig schijt aan heb.
Wat is ook alweer de betrouwbaarheidsfactor van die dingen?
Bij een verkoudheid, heel hoog.

Alleen dit geeft wel weer aan hoe het komt dat we zoveel maatregelen nodig hebben en waarom het heel slim is om de opties tot maatregelen nog even open te houden. Veel te veel mensen die er schijt aan hebben en er daarmee voor zorgen dat we keer op keer in de problemen komen.
En dan maar blijven klagen op de regering en zijn maatregelen 8)7

[removed]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:52

-tom-562

Oliesjeik

Ja klopt, en ongevaccineerden worden nog net niet verweten dat ze genocide plegen.
Man, gaat 'ie lekker? 8)7
Lekker over 1 kam scheren allemaal

Vaak bu'j te bang!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:44

ErA

redwing schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:29:
[...]
Aangezien de maatregelen zelden los zijn ingevoerd is het echter lastig te bepalen welk deel nu het meeste heeft gedaan. Je kunt dan elke maatregel in twijfel trekken (wordt ook gedaan trouwens), maar als je die logica volgt doen we volgende keer niets en kan ik je garanderen dat we bij de 1e golf al in code zwart hadden gezeten.
*knip*
Je trekt zijn argumentatie in twijfel zonder een valide argument te geven.

[ Voor 22% gewijzigd door tweakduke op 15-02-2022 16:00 ]

• Agent47

Agent47

-tom-562 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:37:
[...]

Ja klopt, en ongevaccineerden worden nog net niet verweten dat ze genocide plegen.
Man, gaat 'ie lekker? 8)7
Lekker over 1 kam scheren allemaal
Met mij gaat het lekker hoor :) Ik zeg niet dat ALLE ongevaccineerden iets doet of doen he? Genoeg gevaccineerden die paracetemol hebben ingeslagen hoor.

Ik heb het meer over de acties die er gebeurd zijn tijdens deze pandemie. :9

[ Voor 6% gewijzigd door Agent47 op 15-02-2022 15:41 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Mij verbaasde het nog het meest hoe Corona-critici in mijn vriendenkring vervolgens vaak ook dieper doken in de chem-trails, 5G, Great Reset, de complete ontwaarding van geld en alles moeten betalen met Meta-coins, pedofilienetwerken geleid door Bill Gates en ga zo maar door. Er is er zelfs een voor "de andere krant" gaan werken.

Ach ja. Ik ben wel benieuwd wat de totale scheiding die er nu zit tussen de regelvolgers en deze critici/niet-volgers de komende periode gaat doen. Als er immers geen maatregelen meer zijn straks, gaan we dan langzaam weer naar elkaar toegroeien? Of gaan we weer in discussie over 5G of iets nieuws?

De tijd zal het leren, maar ik hoop op wat meer verbroedering (ook al blijkt dat onder druk nogal schijnverbroedering te zijn).

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 15-02-2022 15:43 ]

• Agent47

Agent47

pagani schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:42:
[...]

Mij verbaasde het nog het meest hoe Corona-critici in mijn vriendenkring vervolgens vaak ook dieper doken in de chem-trails, 5G, Great Reset, de complete ontwaarding van geld en alles moeten betalen met Meta-coins, pedofilienetwerken geleid door Bill Gates en ga zo maar door. Er is er zelfs een voor "de andere krant" gaan werken.

Ach ja. Ik ben wel benieuwd wat de totale scheiding die er nu zit tussen de regelvolgers en deze critici/niet-volgers de komende periode gaat doen. Als er immers geen maatregelen meer zijn straks, gaan we dan langzaam weer naar elkaar toegroeien? Of gaan we weer in discussie over 5G of iets nieuws?

De tijd zal het leren.
Och bij mij ook zat kennissen die ineens aangaven niet te vaccineren " Want zelf onderzoek gedaan" alsof het ineens wetenschappers zijn. Één persoon die ik ken is compleet vegan geworden, en is alleen maar aan het sporten gegaan, eigen keus natuurlijk. Maar ik ken er ook één die aangeeft dat de QR code het begin is en dat we door die QR code gevolgd worden en dat we in de toekomst boetes thuis krijgen als we 3 keer te hard hebben gereden. Die QR code houdt dat allemaal bij.

Ik reis per trein en vliegtuig. Ik heb geen auto. Ben benieuwd.

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-11 19:36

[...]

[...]
Nou dan kan het appje van Hugo ook van mijn telefoon. Al vraag ik mij af hoeveel mensen dat nog gebruiken en in doorgeven dat ze COVID hebben.

• redwing
  • Nu online
En dat noemen ze dan weer de preventie paradox. Waarbij het wetenschappelijk heel makkelijk is aan te tonen dat we zonder maatregelen veel slechter door de crisis waren gegaan.

[ Voor 31% gewijzigd door tweakduke op 15-02-2022 16:01 . Reden: Quote aangepast ]

[removed]

• t_captain
Positieve tests is een bijzonder goed getal:

Test datum | aantal | weekdag gecorrigeerd
2022-02-13 48328 54519

R-waarde lijkt te dalen voor 2022-02-06: schatting 0.79

[ Voor 3% gewijzigd door t_captain op 15-02-2022 15:55 ]

• Dazzler2120

Dazzler2120

FP ProMod
Iemand verwijten van slechte argumentatie en dan zelf met een opmerking komen dat niet beperkt is door enige vorm van kennis op gebied van virussen.
Laten we ons hier vooral houden op wetenschappelijk aangetoonde zaken en niet op onderbuikgevoelens *knip*
Het laatste op de man spelen, laten we dus achterwege.

[ Voor 31% gewijzigd door tweakduke op 15-02-2022 16:02 ]

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Artikel in de Volkskrant, over het probleem van eenmaal ingevoerd zal het veel te lang blijven en waarschijnlijk worden gebruikt/misbruikt voor andere zaken dan waarvoor zoiets ingevoerd is.

analyse:
De coronapas zal nooit meer helemaal verdwijnen
Wat er eenmaal is, laat zich niet zomaar afschaffen. Tijdelijk is zelden tijdelijk. Zelfs als de noodzaak uiterst twijfelachtig is.

Dat gaat ook op voor het coronatoegangsbewijs. De bezwaren zijn er al langer. Het toegangsbewijs leidt tot verdeeldheid en uitsluiting van groepen mensen, de handhaving is kostbaar, het gaat om een grove inperking van grondrechten en er gaat een zekere vaccinatiedrang van uit.
De voorwaarden waaronder het toegangsbewijs wordt ingezet dan wel afgeschaft, zijn niet duidelijk. Moet het aantal besmettingen per dag onder de tienduizend zijn? Vijfduizend? Niemand die het weet. Het is vaag gehouden.
Minister Dilan Yeşilgöz-Zegerius (Justitie) schrijft dat de meerwaarde van die andere Tijdelijke wet is bewezen als deze éénmaal succesvol wordt ingezet. Want dan levert die immers een bijdrage aan het beschermen van de nationale veiligheid.

Hierin schuilt het misverstand.

Die redenatie gaat namelijk voorbij aan de precedentwerking, dat het oké is om buiten het strafrecht om maatregelen tegen mensen te nemen. Een wet staat nooit op zichzelf. Een wet kan maatregelen en gedrag normaliseren.
Geen exitplan, inperking van grondrechten zonder vast omschreven doel, mensen uitsluiten van de samenleving zonder discussie. We doen maar wat.’ Het is daarom zo spijtig dat de critici vooral als wappies en rechtsextremisten worden weggezet.
De QR-maatschappij is een opstap naar de controlemaatschappij. Wie met British Airways vliegt, wordt na aankoop van zijn vliegticket naar een app van een Amerikaans biometrisch surveillancebedrijf doorverwezen. Dat bedrijf, dat in gezichtsherkenning de toekomst van identificatie ziet, neemt British Airways de controle uit handen. In de app moeten paspoort, vaccinatiegegevens, een foto van het gezicht en persoonsgegevens worden achtergelaten. Waar en hoelang die persoonlijke data worden opgeslagen, is voor de passagier een raadsel.

Wie geen groen vinkje van het bedrijf krijgt, mag niet vliegen. ‘Het gevaar van de QR-code is niet zozeer de schending van privacy’, zegt Jaap-Henk Hoepman, universitair hoofddocent privacy aan de Radboud Universiteit en de Rijksuniversiteit Groningen, ‘maar de normalisering van gezondheidscontroles.’

Het gaat niet enkel over de inzet van het toegangsbewijs. Het gaat over het oprekken van grenzen. Een paspoortcontrole bij de kroeg om de hoek, een werkgever die een vaccinatiestatus verlangt, de introductie van gezondheidschecks. ‘Het gevaar dat dit gaat gebeuren is levensgroot’, zegt Hoepman.
Heel concreet: Europa werkt al aan een digitale identiteit die zowel online als offline als toegangsbewijs kan gelden. Die digitale identiteit wordt, net als de coronapas, een app op de telefoon die overal en nergens gebruikt kan of zelfs moet worden. Volgens de Europese Commissie is de eID straks nodig bij het openen van een bankrekening, het bewaren van een medisch recept in een app, het inchecken in een hotel en het ophalen van, tadaa, ‘medische certificaten’.
https://www.volkskrant.nl...maal-verdwijnen~b1d5dcbf/

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• pagani
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:47:
[...]

En dat noemen ze dan weer de preventie paradox. Waarbij het wetenschappelijk heel makkelijk is aan te tonen dat we zonder maatregelen veel slechter door de crisis waren gegaan.
Wetenschap is in deze eigenlijk nauwelijks nodig, vraag een gemiddelde IC-verpleegkundige (of ziekenhuismedewerker die er regelmatig rondloopt) hoe de afgelopen twee jaar waren en hoe dicht we bij een zorginfarct/code zwart zaten en je hebt ook het antwoord. Moet je natuurlijk wel zo'n medewerker vinden die niet is geknapt onder de werkdruk, PTSD en/of overuren.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Agent47 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:45:
[...]

Och bij mij ook zat kennissen die ineens aangaven niet te vaccineren " Want zelf onderzoek gedaan" alsof het ineens wetenschappers zijn. Één persoon die ik ken is compleet vegan geworden, en is alleen maar aan het sporten gegaan, eigen keus natuurlijk. Maar ik ken er ook één die aangeeft dat de QR code het begin is en dat we door die QR code gevolgd worden en dat we in de toekomst boetes thuis krijgen als we 3 keer te hard hebben gereden. Die QR code houdt dat allemaal bij.

Ik reis per trein en vliegtuig. Ik heb geen auto. Ben benieuwd.
Ik krijg ook boetes als ik te hard rij

Het zal toch niet....

Ik heb de QR alleen op papier :+

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
pagani schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:42:
[...]

De tijd zal het leren, maar ik hoop op wat meer verbroedering (ook al blijkt dat onder druk nogal schijnverbroedering te zijn).
Er is niks mis met the Great Reset wat mij betreft. Prima plannen van het WEF.

• redwing
  • Nu online
TerraGuy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:49:
Artikel in de Volkskrant, over het probleem van eenmaal ingevoerd zal het veel te lang blijven en waarschijnlijk worden gebruikt/misbruikt voor andere zaken dan waarvoor zoiets ingevoerd is.

analyse:

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Hier worden weer 2 dingen door elkaar gehaald. Die digitale pas is al veel langer in ontwikkeling en zal er inderdaad gaan komen. Maar dat was ook zonder corona gebeurt. De vraag wat de coronapas betreft is dan ook vooral of je vaccinatie- of test-status gebruikt gaat worden. Zo niet staat dit volledig los van die digitale pas.
Hierbij heb ik het er niet over of het al dan niet gewenst is, dat is een andere discussie.

[removed]

• martwoutnl
En dan zijn er talloze artikelen over de beïnvloeding van de regering inzake OMT-adviezen. Zowel verzoek Haga als verzoek Omtzigt zijn net weggestemd (voor regulier debat) door de coalitie. Voorlopig moeten ze het morgen bij het Coronadebat doen en pas als er meer info is moeten ze maar via procedurevergadering verder kijken.

Tweet van een journalist erover: https://twitter.com/Aukev...tatus/1493602421041418256

[ Voor 12% gewijzigd door martwoutnl op 15-02-2022 16:08 ]

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:37
redwing schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:47:
[...]

Tegelijk is met de matige kwaliteit van de rivm voorspellingen er sprake van de zgn ‘interventie paradox’. De voorspellingen lagen zo ver buiten de werkelijkheid in een flink aantal gevallen, dat er een veel sterker effect werd toegekend aan de interventie die gepleegd werd dan deze daadwerkelijk had

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-11 09:56

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• t_captain
Ziekenhuisopnames gaan iets minder goed:

rapportagedatum (LCPS) | IC opnames | Kliniek | Kliniek weekdag gecorrigeerd
2022-02-15 11 248 210

IC is dik in orde. De ligdagen lijken rond de 11 te zitten. Als je dan een stuk of 12 a 13 opnames gemiddeld per dag hebt, kom je op een bezetting rond de 150 uit. Dat is iets ondeer het actuele niveau, ik verwacht een lichte daling / stabilisatie, voordat hij over een paar weken verder gaat dalen (bij tegen die tijd veel lagere aantallen positieve tests).

Kliniek is even schrikken. De afgelopen paar weken zitten we redelijk stabiel rond de 175-180 per dag. De lopende periode (12 t/m 18 feb) zitten we weekdag gecorrigeerd op 180, 185. 158, 210. Gemiddeld 183 dus het valt nog mee met de stijging. Stijging wordt verklaard vanuit het verschuiven van de incidentie naar ouderen, dalende kracht is een algemeen dalende incidentie over de hele bevolking. Modelmatig zou het eerste effect wat sterker moeten zijn dan het tweede; tussen nu en 1 week een stijging richting een dikke 200 opnames per dag ligt in de lijn der verwachting. Daarna verwacht ik dat weer een daling inzet, omdat de positieve tests steeds harder zakken en dat efect op de opnames dus sterker gaat worden.

Intussen is de opnamekans aan het stijgen. Dat is logisch omdat de besmettingen onder kinderen en tieners zeer sterk dalen en de besmettingen in de leeftijdsgroeepen boven de 50 vlak of zelfs wat stijgend zijn. Daardoor relatief minder kinderen en meer 50+ in de mix. Verhouding opnames/positieve tests wordt daardoor ongunstig beinvloed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nymj9ke19lkFZnLQUWdDoquTMHQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2KVTVV7GzoohdiGCFQRlXXOl.png?f=user_large

Ik verwacht op deze metriek een stijging met 40% in de komende twee weken. Maar door de sterk dalende positieve tests verwacht ik dus slechts een lichte stijging van de opnames. daarin ga ik uit van een R-waarde die momenteel rond de 0.8 zit, nog iets daalt, dan door de versoepelingen wat stijgt, maar wel onder 1 blijft.

Persoonlijke visie:

Overigens is de bovenstaande grafiek precies de reden dat ik voor verregaand opruimen van coronaregels ben. Je ziet de verhouding tussen opnames en positieve tests enorm dalen en in een compleet andere orde terecht zijn gekomen in slechts 1 jaar tijd. Als deze trend nog maar een klein beetje doorzet, zit corona in dezelfde orde als andere ziektes die we gewoon accepteren als "fact of life". Dat is de stip op mijn horizon.

In die ontwikkeling speelt vaccinatie een enorme rol, ik denk dat we moeten inzetten op het doorgaan met vaccineren. Ik geloof dat de beste en meest effectieve route is om gericht te adviseren richting de risicogroepen, algemeen te blijven voorlichten en om daarnaast vaccins laagdrempelig en vrij aan te bieden aan iedereen die ze wil hebben.

Maar tegelijk zal de rol van vaccinatie gaan afnemen, al is het maar omdat we veruit de meeste potentiele ziekenhuispatienten al hebben gehad en intussen de besmettingen wel blijven doorlopen. Naarmate het effect van (herhaalde) besmettingen op de groepsimmuniteit geleidelijk zal toenemen, wordt de relatieve bijdrage daarvan groter en die van vaccinaties kleiner. Ik verwacht dat besmettingen over ongeveer 1 jaar de dominante bron van immuniteit zullen zijn.

Ik ben niet zo van de YOLO (en de daaruit volgende JOJO). Wat mij betreft hadden ze de anderhalve meter nog iets langer aan boord gehouden. Met R=0.8 en dalend gaan je besmettingen heel wat harder omlaag dan als we straks weer even opveren naar 0.9.

Maar aan de andere kant zie ik het CTB heel graag verdwijnen. Ik acht het niet langer passend om structurele systemeen van vrijheidsbeperking in stand te houden in deze periode. Bovendien is het CTB een systeem dat bij verkeerd gebruik ronduit discriminerend kan werken. Dat is imho al een heilige reden om er vanaf te willen zodra het epidemologisch mogelijk is.

[ Voor 29% gewijzigd door t_captain op 15-02-2022 16:40 ]

• redwing
  • Nu online
brothermaynard schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:09:
[...]
Tegelijk is met de matige kwaliteit van de rivm voorspellingen er sprake van de zgn ‘interventie paradox’. De voorspellingen lagen zo ver buiten de werkelijkheid in een flink aantal gevallen, dat er een veel sterker effect werd toegekend aan de interventie die gepleegd werd dan deze daadwerkelijk had
Tuurlijk, je zult mij niet horen zeggen dat die voorspellingen goed waren. Het enige wat ik apart blijf inden is dat de voorspellingen nogal buiten de werkelijkheid zaten, maar daarna de ingevoerde maatregelen er wel precies voor zorgden dat we langs de rand van wat het ziekenhuis aan kon gingen.

Maar liever had ik bij de voorspellingen gezien dat ze een meest realistisch scenario hadden toegevoegd. Daarmee maak je het verhaal veel duidelijker en kun je dus duidelijk laten zien wat je verwacht, en tegelijkertijd met een wat minder scenario laten zien waarom je toch maatregelen neemt.

[removed]

• D-e-n
brothermaynard schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:09:
[...]

Die voorspellingen waren soms te positief en soms te negatief. Dat krijg je ook met voorspellingen. Je had ook altijd een worst case en een best case scenario. In het kader van de IC is in december is toen voor het laatste gekozen als uitgangspunt. Dat leek met met de staat van de IC niet verkeerd.

Vergeet niet dat het kabinet daar ook soms heel selectief in geshopt heeft, juist ook om meer te kunnen versoepelen. Maar jij shopt nu ook selectief, alsof het RIVM altijd te negatief dacht.

[ Voor 8% gewijzigd door D-e-n op 15-02-2022 16:16 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
D-e-n schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:15:
[...]

Die voorspellingen waren soms te positief en soms te negatief. Dat krijg je ook met voorspellingen. Je had ook altijd een worst case en een best case scenario. In het kader van de IC is in december is toen voor het laatste gekozen als uitgangspunt. Dat leek met met de staat van de IC niet verkeerd.

Vergeet niet dat het kabinet daar ook soms heel selectief in geshopt heeft, juist ook om meer te kunnen versoepelen. Maar jij shopt nu ook selectief, alsof het RIVM altijd te negatief dacht.
Een voorspelling is geen scenario en vice versa.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Rannasha
  • Laatst online: 14-11 17:25

Rannasha

Does not compute.

TerraGuy schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 15:49:

analyse:

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Ik weet niet hoeveel dit daadwerkelijk met de coronapas te maken heeft en niet gewoon een voortzetting is van de richting waarop bepaalde dingen zich al vele jaren ontwikkelen.

Er heerst een zekere mystiek rondom de "QR code", waarbij veel mensen denken dat dat ding meer is dan het daadwerkelijk is: Een computer-leesbare versie van het alom geprezen gele boekje.

Ons reguliere paspoort heeft daarentegen al best een tijdje een chip met daarin alle zichtbare informatie uit het paspoort, maar ook onzichtbare informatie, zoals biometrische gegevens. Het Europese eID systeem lijkt dan ook meer op een doorontwikkeling van het paspoort, waarbij de vraag gesteld wordt "als veel paspoort-gerelateerde handelingen toch al via de digitale informatie in de chip gedaan worden, waarom slaan we het fysieke boekje dan niet gewoon over en stoppen we die informatie in een app?"

Of dat wenselijk is, is discutabel. Er zijn voor- en nadelen te benoemen en de uiteindelijke balans zal zeer sterk afhangen van de implementatie en de mate van controle die de gebruiker heeft.

Maar het heeft allemaal niet bijzonder veel te maken met de coronapas.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Pagina: 1 ... 39 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.