Ziekenhuisopnames gaan iets minder goed:
rapportagedatum (LCPS) | IC opnames | Kliniek | Kliniek weekdag gecorrigeerd
2022-02-15
11 248
210
IC is dik in orde. De ligdagen lijken rond de 11 te zitten. Als je dan een stuk of 12 a 13 opnames gemiddeld per dag hebt, kom je op een bezetting rond de 150 uit. Dat is iets ondeer het actuele niveau, ik verwacht een lichte daling / stabilisatie, voordat hij over een paar weken verder gaat dalen (bij tegen die tijd veel lagere aantallen positieve tests).
Kliniek is even schrikken. De afgelopen paar weken zitten we redelijk stabiel rond de 175-180 per dag. De lopende periode (12 t/m 18 feb) zitten we weekdag gecorrigeerd op 180, 185. 158, 210. Gemiddeld 183 dus het valt nog mee met de stijging. Stijging wordt verklaard vanuit het verschuiven van de incidentie naar ouderen, dalende kracht is een algemeen dalende incidentie over de hele bevolking. Modelmatig zou het eerste effect wat sterker moeten zijn dan het tweede; tussen nu en 1 week een stijging richting een dikke 200 opnames per dag ligt in de lijn der verwachting. Daarna verwacht ik dat weer een daling inzet, omdat de positieve tests steeds harder zakken en dat efect op de opnames dus sterker gaat worden.
Intussen is de
opnamekans aan het stijgen. Dat is logisch omdat de besmettingen onder kinderen en tieners zeer sterk dalen en de besmettingen in de leeftijdsgroeepen boven de 50 vlak of zelfs wat stijgend zijn. Daardoor relatief minder kinderen en meer 50+ in de mix. Verhouding opnames/positieve tests wordt daardoor ongunstig beinvloed.
Ik verwacht op deze metriek een stijging met 40% in de komende twee weken. Maar door de sterk dalende positieve tests verwacht ik dus slechts een lichte stijging van de opnames. daarin ga ik uit van een R-waarde die momenteel rond de 0.8 zit, nog iets daalt, dan door de versoepelingen wat stijgt, maar wel onder 1 blijft.
Persoonlijke visie:
Overigens is de bovenstaande grafiek precies de reden dat ik voor verregaand opruimen van coronaregels ben. Je ziet de verhouding tussen opnames en positieve tests enorm dalen en in een compleet andere orde terecht zijn gekomen in slechts 1 jaar tijd. Als deze trend nog maar een klein beetje doorzet, zit corona in dezelfde orde als andere ziektes die we gewoon accepteren als "fact of life". Dat is de stip op mijn horizon.
In die ontwikkeling speelt vaccinatie een enorme rol, ik denk dat we moeten inzetten op het doorgaan met vaccineren. Ik geloof dat de beste en meest effectieve route is om gericht te adviseren richting de risicogroepen, algemeen te blijven voorlichten en om daarnaast vaccins laagdrempelig en vrij aan te bieden aan iedereen die ze wil hebben.
Maar tegelijk zal de rol van vaccinatie gaan afnemen, al is het maar omdat we veruit de meeste potentiele ziekenhuispatienten al hebben gehad en intussen de besmettingen wel blijven doorlopen. Naarmate het effect van (herhaalde) besmettingen op de groepsimmuniteit geleidelijk zal toenemen, wordt de relatieve bijdrage daarvan groter en die van vaccinaties kleiner. Ik verwacht dat besmettingen over ongeveer 1 jaar de dominante bron van immuniteit zullen zijn.
Ik ben niet zo van de YOLO (en de daaruit volgende JOJO). Wat mij betreft hadden ze de anderhalve meter nog iets langer aan boord gehouden. Met R=0.8 en dalend gaan je besmettingen heel wat harder omlaag dan als we straks weer even opveren naar 0.9.
Maar aan de andere kant zie ik het CTB heel graag verdwijnen. Ik acht het niet langer passend om structurele systemeen van vrijheidsbeperking in stand te houden in deze periode. Bovendien is het CTB een systeem dat bij verkeerd gebruik ronduit discriminerend kan werken. Dat is imho al een heilige reden om er vanaf te willen zodra het epidemologisch mogelijk is.
[
Voor 29% gewijzigd door
t_captain op 15-02-2022 16:40
]