Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Johan Bogle schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 07:50:
[...]
Heel vreemd ja. Je zou bijna denken dat het ervoor heeft gezorgd dat mensen zich lieten vaccineren en de crisis sterk is afgezwakt…
Als dat je doel is/was moet je daar open over zijn.

The best is yet to come

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:13
-tom-562 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:36:
[...]

Dan zouden we net zo goed de quarantaine regels kunnen blijven toepassen, of nog beter, de voordeuren dichtlassen als optie open houden
Nu maak je er een karikatuur van. Ga er nu eens inhoudelijk op in: wat als de volgende variant schadelijker blijkt?

Verwijderd

*knip* zie modbreak, deze discussie is hier klaar

[ Voor 90% gewijzigd door ZieMaar! op 15-02-2022 08:40 ]

• Dean Martin
  • Niet online
Dat is heel mooi, maar waarom niet direct?
Waarom een 1.5 week in een papieren werkelijkheid gaan leven?

Wat denk je dat de draagkracht nog is op het handhaven van een mondkapje of een CTB?
Dus de 24e zetten we allemaal nog zo'n ding op of vragen we voor een CTB, en de 25e hoeft het niet meer....

:X

The best is yet to come

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Dean Martin schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:40:
[...]

Dat is heel mooi, maar waarom niet direct?
Waarom een 1.5 week in een papieren werkelijkheid gaan leven?

Wat denk je dat de draagkracht nog is op het handhaven van een mondkapje of een CTB?
Dus de 24e zetten we allemaal nog zo'n ding op of vragen we voor een CTB, en de 25e hoeft het niet meer....

:X
Misschien zodat er een stip aan de horizon is en we tóch nog even 1.5 week kunnen kijken hoe alles zich verder ontvouwt?

per aspera ad astra

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:11

-tom-562

Oliesjeik

D-e-n schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:38:
[...]

Nu maak je er een karikatuur van. Ga er nu eens inhoudelijk op in: wat als de volgende variant schadelijker blijkt?
Dat zien we dan wel? Wat heeft het in de huidige situatie voor zin om die mondkapjes aan (op :P) te houden? Alleen maar voor een 'stel dat..'?

Vaak bu'j te bang!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-11 09:28
t_captain schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:06:
[...]

Ik lees twee fouten in deze stelling:

1. Het aantal mensen dat zich omwille van CTB liet vaccineren (enkele procenten van de bevolking) is bijna verwaarloosbaar klein t.o.v. het cumulatieve aantal mensen dat met omicron besmet raakte (25-50%). De reden dat we nu dalen qua besmettingen is verzadiging. Deze curve ligt dan ookheel goed in lijn met andere landen. Ander CTB, zelfde effect.

2. Projectie van historisch effect op de toekomst. Omdat iets in het verleden Ou hebben gewerkt kun je het niet loslaten? Anderrhalve meter heeft bijvoorbeeld heel veel bijgedragen, maar die verlaten we wel.
*knip* graag echte onderbouwing gebruiken ipv dit (mogelijk biased) anekdotisch bewijs.

[ Voor 22% gewijzigd door ZieMaar! op 15-02-2022 08:43 ]

• Dean Martin
  • Niet online
LAD93 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:41:
[...]

Misschien zodat er een stip aan de horizon is en we tóch nog even 1.5 week kunnen kijken hoe alles zich verder ontvouwt?
Wat ga je in 1.5 week meten qua effect van de eerder gedane versoepelingen?
Daarbij in je achterhoofd houdend dat de regels die op dat moment van kracht zijn aan een grote mate van waarschijnlijkheid in ruime mate niet meer worden opgevolgd.

[ Voor 20% gewijzigd door Dean Martin op 15-02-2022 08:43 ]

The best is yet to come

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
stijnec1 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:41:
[...]

N=1 maar in mijn omgeving (ben begin 40) heeft vrijwel iedereen zich laten vaccineren om op vakantie of naar het restaurant te kunnen. Sommigen ook om zwakkeren in hun omgeving te beschermen, maar heb niemand gehoord van mijn leeftijd die zich liet vaccineren uit angst voor het virus zelf. Ik durf best de stelling aan dat het percentage dat zich liet vaccineren voor het ctb meer is dan een paar procent.
Zelfde hier, al mijn collega's zeggen het ook openlijk, voor de wintersport of om weer het groene vinkje te krijgen.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

monaldo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:43:
[...]

Zelfde hier, al mijn collega's zeggen het ook openlijk, voor de wintersport of om weer het groene vinkje te krijgen.
Hier ook, geldt voor mijn vrienden en mijn collega's rond dezelfde leeftijd (laten we zeggen tussen de 25 en 40 jaar).

Vaak bu'j te bang!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-11 22:44

Snow_King

Konijn is stoer!

FabianGTI schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 07:54:
Ben ik de enige die geen reet meer snap van de versoepelingen, ondanks dat ze erg welkom zijn?

Vorige week waren ze nog bezig met de 2G, volgende week willen ze de hele QR ineen schrappen?
Vanavond is er een persconferentie voor de versoepelingen vrijdag, terwijl er voor volgende week vrijdag ook alweer versoepelingen bekend zijn gemaakt, in een week tijd heb je toch geen idee wat de versoepelingen doen? :?
Ik heb het gevoel dat Carnaval hier mee speelt. Ik woon zelf in Venlo waar Vasteloavend (Limburgs Carnaval!) groots is en men echt een shitshow verwachtte waar het super druk ging zijn in de cafe's. CTB en Placering zou gewoon niet werken zodra men massaal de binnestad en cafe's in ging.

Nu komen deze versoepelingen net op tijd voor de carnaval (vrijdag de 25e) en hoeft er niet gehandhaafd te worden.

Ik ben blij dat deze regels eindelijk opr****en en we ons normale leven meer terug krijgen, maar ik denk wel dat de carnaval behoorlijk wat druk op deze beslissing heeft gelegd.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-11 09:09
Ben ik de enige die geen reet meer snap van de versoepelingen, ondanks dat ze erg welkom zijn?

Vorige week waren ze nog bezig met de 2G, volgende week willen ze de hele QR ineen schrappen?
Vanavond is er een persconferentie voor de versoepelingen vrijdag, terwijl er voor volgende week vrijdag ook alweer versoepelingen bekend zijn gemaakt, in een week tijd heb je toch geen idee wat de versoepelingen doen? :?
Het 'probleem' is is dat de urgentie er af is.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:35
42erik schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:26:
Dan zou ik namelijk opeens moeten gaan testen waar dat vorige week nog met 3g was... Dat lijkt me geen vooruitgang...
In september mocht ik ook gewoon naar het zwembad en een week later had ik opeens een ctb nodig. Ook toen sprak het kabinet over versoepelingen. Begrijp je nu hoe vervelend dat voelt?

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
RocketKoen schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 00:05:
jij denkt dat we nu niet al een centrale database hebben met al die gegevens? En dat jouw papieren paspoort geen rifd chip heeft die bij een controle wordt gescand om te kijken of je paspoort wel echt is en de overheid hem niet heeft ingetrokken?
@Mfpower verwoordde het al erg goed: Er mag wel digitale informatie bestaan over jouw documenten, maar jij bezit de waarheid. Het plastic kaartje van je rijbewijs of je papieren paspoort zijn echt en niet een kopie of weergave van een waarheid die elders bewaard wordt.

In dat opzicht is het net als sommige e-boeken. Jij bezit geen boek, alleen het recht om het te mogen lezen. Ik heb liever mijn identiteitsdocument en geen licentie erop.

De RFID chip in je paspoort, zoals het nu is, geeft geen mogelijkheid om remote je paspoort in te trekken. Op de chip staan de gegevens welke ook in je paspoort staan plus twee vingerafdrukken. Zie hier bij Rijksoverheid.
Het kan best naast elkaar bestaan. Maar omdat opa niet kan wennen aan nieuwe technologie, betekent niet dat we niet wat anders kunnen proberen. Bij de invoering van dat pasje was er ook een groep die geen afscheid wilde nemen van hun roze papiertje.
Je creëert een soort surveillancemaatschappij met allerhande vinkjes, of je nu een blikje bier wil kopen of op reis wil gaan. Het wantrouwen druipt er vanaf als je voor elk dingetje eerst je vinkje moet tonen.

Het is geen kwestie van wennen aan nieuwe technologie, het is dat technologie niet altijd de oplossing is. Om alles digitaal te maken brengt ook schaduwzijdes met zich mee zoals ik al eerder benoemde. Dat leidt tot dat sterke technocratische denken dat we alles met een app kunnen oplossen, zoals nu de gedachte rondging dat we corona de kop in konden drukken met apps. Dat zal toch echt wel in de 'lessons learned' moeten komen dat apps niet de oplossing waren.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-10 17:22
Dennis schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:12:
[...]

In september mocht ik ook gewoon naar het zwembad en een week later had ik opeens een ctb nodig. Ook toen sprak het kabinet over versoepelingen. Begrijp je nu hoe vervelend dat voelt?
Prikje(s) halen en je was klaar. :) Waar Eric het over heeft is altijd moeten testen. Zie je het verschil?

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:44
GekkePrutser schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:39:
[...]

Ik geloof daar totaal niet in. Een georganiseerde partij kan dat gewoon. Zie de drugssmokkel als groot voorbeeld. Die fluiten daarom. En noem dat geen klein fenomeen :)
Punt is dat het wat moeilijker gemaakt wordt. Als jij echt wil kun je ook wel scherpe voorwerpen mee naar binnen krijgen. Het gaat dan ook niet om het 100% voorkomen, maar wel om het lastiger te maken.
[...]
Effectief tegen het spugen in open wonden enzo. Niet tegen het verspreiden van virussen. Daar zijn ze nooit voor bedoeld geweest.
Misschien moet je je dan wat beter inlezen, de medische mondkapjes die nu worden aangeraden vangen heel veel af en daar zijn ze ook voor bedoeld. Verdiep je eens in dit soort zaken voordat je er zulke dingen van zegt.
[...]
Ja maar wat maakt het uit als je het vroeg of laat toch krijgt, en het nauwelijks nog wat ergs aanricht? Dan is dat kapje gewoon een paardenmiddel. Maak het dan vrijwillig voor mensen die zichzelf willen beschermen.
Ja, want momenteel zijn de ziekenhuizen nog steeds overbelast en kan de normale zorg niet worden gegegeven. Dat lijkt me toch genoeg reden om voorzichtig te zijn? En dat vrijwillig werkt niet, het werkt vooral om de ander te beschermen. Wederom, zorg eerst eens dat je weet wat mondkapjes doen.
Bij ons op kantoor moet het nu nog steeds overal, ook aan het bureau. Als die dames van HR weer komen controleren of iedereen het wel netjes op heeft, daar moet ik echt van kotsen. Ik ben het gewoon zo ongelofelijk zat... De meeste collega's vinden het ook onzin maar spelen maar gewoon mee, 'ach ja het moet maar'. Zo slijpen dingen erin. En tijdens de lunch gaan we altijd naar een druk cafe en daar zitten we zowat bij elkaar op schoot zonder kapje te eten. Dus ja met de besmettelijkheid van Omikron heb je het dan echt wel binnen.
Tja, stupiditeit kun je niets aan veranderen he. Want je zegt nu zelf dat je het onzin vindt, daarom stom bezig bent en dan is de conclusie dat het niet werkt :? Sorry hoor, maar dit is dus precies de reden waarom we zoveel maatregelen nodig hebben gehad. Als mensen eens een beetje na zouden denken, hadden we het de grootste gedeelte van de tijd prima kunnen redden met de basisregels.
Nou heb ik zelf enorme nare ervaringen door een ademhalingsziekte in het verleden wat bij mij leidt tot psychische problemen ermee. Maar niemand geeft daar ene fuck om. Ik zal er ook altijd tegen blijven ageren.
Dan moet je daar iets mee doen en niet die mondkapjes de schuld geven. Want je probleem ligt dus ergens anders dan wat je hierboven zegt.

Daarnaast ben jij dus juist een van degenen waarvoor de maatregelen zijn. Want ademhalingsproblemen zijn zo goed als altijd risico-factoren voor corona.
[...]
Nou, die schoenen bijvoorbeeld, kwam direct door het geheisa over de schoenen bomber. Alle staatssurveillance.. Misschien stond het al op het programma, maar door 9/11 was de hele rechtvaardigingsdiscussie meteen over. Totaal geen debat meer, net als met Corona nu.
Nee, die schoenen werden voorheen ook al gecontroleerd, alleen is het naar een 100% controle gegaan. Iets wat ze eerder al van plan waren, maar de urgentie nog niet van inzagen. In de tussentijd heb je trouwens ook al veel scanners die de schoenen meenemen, waardoor je ze niet meer uit hoeft te doen.

En hoezo geen debat? Volgens mij ben je 2G al kwijt en gaan de andere maatregelen ook snel verdwijnen. Dat er tijdens de crisis weinig debat was is dan weer logisch, omdat het overduidelijk was dat de maatregelen nodig waren. En er is ook toen genoeg debat geweest, alleen was dat niet het moment om maatregelen af te schieten en de zorg naar code zwart te brengen.

[removed]

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:26

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Ik ben blij met de versoepelingen en hopelijk zijn we er voorgoed vanaf maar daar heb ik mijn twijfels nog over, maar dat ze steeds zo onlogisch afwisselen is al meer dan een jaar zo en dat heb ik nog nooit begrepen. Gaf me eerder een onderbuik gevoel dat er dingen niet kloppen, net zoals nu dat iemand die besmet is met het virus niet meer zeven, maar vijf dagen hoeft thuis te blijven, 'mits deze persoon minimaal 24 uur klachtenvrij is'.

Toen ik en mijn vriendin in week 1 covid kregen moest wij minimaal 7 dagen in isolatie en met een maximum van 14 dagen als we niet klachtenvrij werden. Week 5 testen mijn schoonouders en de broertjes positief, moeten die minimaal 7 dagen in isolatie met een maximum van 10 dagen als ze niet klachten vrij zijn. Nu met de nieuwe versoepelingen opeens nog minder dagen, kan iemand mij dit misschien uitleggen hoe het kan dat covid in korte tijd verschillende dagen besmettelijk is? :o

Want ik ben serieus de logica kwijt in dit hele verhaal...

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 15:45

Wailing_Banshee

You're Next

D-e-n schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:29:
[...]

Ik dacht al. Ben ik de enige die zich afvraagt of alle maatregelen ineens over boord gooien misschien het verkeerde signaal is. Laat bijvoorbeeld die mondkapjes nog maar even.
Die mondkapjes weg en laat die 1,5 meter maar even blijven.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• redwing
CMD-Snake schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:55:
[...]

Dat de wetgeving achter de coronapas opgeheven wordt en de infrastructuur ontmanteld wordt plus vernietiging van de data conform geldende normen. Alleen dan is het uit met de coronapas.
Wat over een aantal maanden gaat gebeuren zodra de noodwet niet meer nodig is (mits geen nieuwe variant. Wat verder geen ene bal uitmaakt voor wat jij wil bereiken, omdat zo'n noodwet er binnen een weekje weer zal zijn als er toch nog een nieuwe virus-variant langs komt. Leuk streven dus, alleen erg nutteloos en iets dat je wederom te snel wilt. Zorg eerst maar eens dat we daadwerkelijk door de crisis heen zijn voordat we onze middelen af gaan schieten.
[...]
Buiten het vliegveld zijn bepaalde dingen net zo goed gebleven. Denk identificatieplicht of de uitgebreidere bevoegdheden van inlichtingendiensten om op grote schaal af te tappen. Opruiing in het Nederlandse strafrecht was specifiek geïntroduceerd om terrorisme aan te pakken.
Ja, dus jij wilt terrorisme niet aanpakken? Ik dacht dat het alleen over schijnveiligheid en onzin-maatregelen ging? Wetten die er daadwerkelijk komen om criminaliteit aan te pakken lijken me toch wel handig. Je zult toch echt de wetten aan moeten passen aan de huidige samenleving. En dat het soms te ver gaat ben ik het best mee eens, maar daarvoor heb je de rechters.

[removed]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 19:08
IJzerlijm schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:28:
[...]

Uiteindelijk is vaccinatie de oplossong.
Ik zie dat iets breder. Uiteindelijk is immunisatie de oplossing. Immunisatie ontsaat door vaccinatie of besmetting, of over de tijd heen vaak een combinatie van beide.

Enkele maanden geleden was de samenstelling van onze immuniteit nog >90% vaccinatie. Ik denk dat we deze verhoudingen in de omicron golf flink ziijn veramnderd. Ik schat 60/40 tot 65/35. Vaccinatie is nog wel de dominante bron van immuniteit, maar wordt in de loop van dit jaar ingelost. En dat is normaal. Uiteindelijk heeft in de endemische fase vaccinatie een kleinere rol dan in de epidemische fase.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
G_Dragon schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:22:
[...]

Ik ben blij met de versoepelingen en hopelijk zijn we er voorgoed vanaf maar daar heb ik mijn twijfels nog over, maar dat ze steeds zo onlogisch afwisselen is al meer dan een jaar zo en dat heb ik nog nooit begrepen. Gaf me eerder een onderbuik gevoel dat er dingen niet kloppen, net zoals nu dat iemand die besmet is met het virus niet meer zeven, maar vijf dagen hoeft thuis te blijven, 'mits deze persoon minimaal 24 uur klachtenvrij is'.

Toen ik en mijn vriendin in week 1 covid kregen moest wij minimaal 7 dagen in isolatie en met een maximum van 14 dagen als we niet klachtenvrij werden. Week 5 testen mijn schoonouders en de broertjes positief, moeten die minimaal 7 dagen in isolatie met een maximum van 10 dagen als ze niet klachten vrij zijn. Nu met de nieuwe versoepelingen opeens nog minder dagen, kan iemand mij dit misschien uitleggen hoe het kan dat covid in korte tijd verschillende dagen besmettelijk is? :o

De logica is te verklaren door prioriteiten die herordend worden.

Lange isolatie betekent ontwrichting van de maatschappij bijvoorbeeld.

• redwing
RocketKoen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:56:
[...]

Hahahaha... Nee...
Dat is net als het ringslot op je fiets of de slagboom bij de parkeergarage. Het doet totaal niets tegen iemand met snode plannen.

Of dacht je dat al het personeel op luchthavens ook gecontroleerd wordt? Dat alle flesjes drinken die achter security te koop zijn worden gecontroleerd op explosieven? Dat de monteur alleen pluche gereedschap in zijn koffer heeft zitten en dat de piloot niet in de cockpit kan stappen als hij behandeld wordt voor suïcidale gedachten?

Het is een toneelstukje omdat mensen zich dan veiliger voelen. Die 4 vliegtuigen op 9/11 kostte de branche een paar honderd miljoen. De daling in ticket verkoop omdat mensen niet meer durfde te vliegen kostte een paar honderd miljard.
Zoals zo vaak, dit is geen manier van discussieren. Het komt er simpel op neer dat alleen maatregelen die 100% werken mogen. Maar dan kan ik je uit de droom helpen, dan verdwijnt elke wet en regel die we hebben, want geen enkele is 100% waterdicht. Uiteindelijk gaat het hier om precies hetzelfde als bij de corona-maatregelen, je bent niet bezig dingen te voorkomen maar om het moeilijker te maken. En zoals de corona-maatregelen ervoor zorgen dat de verspreiding minder snel gaat, zorgen de maatregelen op het vliegveld ervoor dat er minder aanslagen worden gepleegd.

Neem hiervoor je eigen voorbeeld, ipv alle passagiers, kan nu alleen het personeel iets doen. En zelfs voor die is het lastiger omdat ze toch echt ook door de poortjes moeten.

Dus nogmaals het gaat niet om 100% voorkomen, het gaat om het moeilijker te maken. En daarvoor zijn het prima maatregelen.

[removed]

• G_Dragon

G_Dragon

Wolly schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:30:
[...]

De logica is te verklaren door prioriteiten die herordend worden.

Lange isolatie betekent ontwrichting van de maatschappij bijvoorbeeld.
Maar dan heb ik bij een ding nog een vraagteken, het virus is niet binnen een aantal weken opeens minder besmettelijk? Hoe verklaren ze dit dan :o

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-11 14:13
Persoonlijk had ik 1,5 meter en mondkapjes nog een maand gehouden. Nu ga je pal voor carnaval alles opengooien en wellicht valt Carnaval niet onder de 1G. Dan houd ik mijn hart vast. Omikron is nog niet voorbij. Er hoeft maar dat te gebeuren en je kan een variant krijgen. Want als de Coronapas niet meer geldt en Carnaval niet onder 1G valt dan mag dus iedereen heerlijk dicht op elkaar staan. 2 jaar terug was Carnaval een gigantische versneller van het virus. Geen enkel land pal bij ons zoals Duitsland of België schaft de mondkap/1,5 meter deze maand af. Ik vrees dat straks veel Duitsers naar Nederland gaan komen om vrij Carnaval te vieren.

• Wolly
  • Niet online
G_Dragon schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:34:
[...]

Maar dan heb ik bij een ding nog een vraagteken, het virus is niet binnen een aantal weken opeens minder besmettelijk? Hoe verklaren ze dit dan :o
Het virus zal inderdaad niet minder besmettelijk zijn geworden maar de doelgroep van het virus is natuurlijk wel kleiner geworden.

Daarnaast, zoals gezegd, andere zaken worden belangrijker geacht. Carnaval komt eraan, veel mensen zijn het zat en de ziekenhuiscijfers worden steeds gunstiger.

Kwetsbaren moeten nu vooral zelf maar zorgen voor voldoende bescherming, iets wat HerstelNL in het begin voorstelde en nu ook door het OMT wordt gezegd.

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11 21:55
martwoutnl schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:36:
Persoonlijk had ik 1,5 meter en mondkapjes nog een maand gehouden. Nu ga je pal voor carnaval alles opengooien en wellicht valt Carnaval niet onder de 1G. Dan houd ik mijn hart vast. Omikron is nog niet voorbij. Er hoeft maar dat te gebeuren en je kan een variant krijgen. Want als de Coronapas niet meer geldt en Carnaval niet onder 1G valt dan mag dus iedereen heerlijk dicht op elkaar staan. 2 jaar terug was Carnaval een gigantische versneller van het virus. Geen enkel land pal bij ons zoals Duitsland of België schaft de mondkap/1,5 meter deze maand af. Ik vrees dat straks veel Duitsers naar Nederland gaan komen om vrij Carnaval te vieren.
En ik heb die vrees dus niet. Als je naar UK kijkt zie je dat met minimale maatregelen de ziekenhuisbezetting alweer aan het dalen is en de IC bezetting verhoudingsgewijs ook laag is. Hun vaccinatiegraad en boosters zijn vergelijkbaar met ons.

Ja, het aantal besmettingen zal vast wel weer oplopen maar met Omikron ben je vroeg of later toch wel aan de beurt. En vergeet niet dat een hoog aantal ziekenhuisopnames die als corona positief in de statistieken naar voren komen in feite bijvangst zijn.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

t_captain schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:28:
[...]

Ik zie dat iets breder. Uiteindelijk is immunisatie de oplossing. Immunisatie ontsaat door vaccinatie of besmetting, of over de tijd heen vaak een combinatie van beide.

Enkele maanden geleden was de samenstelling van onze immuniteit nog >90% vaccinatie. Ik denk dat we deze verhoudingen in de omicron golf flink ziijn veramnderd. Ik schat 60/40 tot 65/35. Vaccinatie is nog wel de dominante bron van immuniteit, maar wordt in de loop van dit jaar ingelost. En dat is normaal. Uiteindelijk heeft in de endemische fase vaccinatie een kleinere rol dan in de epidemische fase.
Dat snap ik niet, als 90 procent gevaccineerd was, hoe kan dan opeens de immunisatie door omicron 30 procent daarvan claimen ? Je afweersysteem wordt niet volledig overschreven door omicron, iemand met vac+omicron is nog steeds veel beter af dan alleen omicron, zowel in de kans dat die besmetting ernstig verloopt als de toekomstige bescherming tegen wat er nog kan komen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• G_Dragon

G_Dragon

Wolly schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:43:
[...]

Het virus zal inderdaad niet minder besmettelijk zijn geworden maar de doelgroep van het virus is natuurlijk wel kleiner geworden.

Daarnaast, zoals gezegd, andere zaken worden belangrijker geacht. Carnaval komt eraan, veel mensen zijn het zat en de ziekenhuiscijfers worden steeds gunstiger.

Kwetsbaren moeten nu vooral zelf maar zorgen voor voldoende bescherming, iets wat HerstelNL in het begin voorstelde en nu ook door het OMT wordt gezegd.
Duidelijke uitleg , bedankt! :)
Mag ik eerlijk zijn dat ik wel even moet lachen dat je Carnaval als belangrijkere zaken benoemd ? :9
Laten we met elkaar hopen dat we het ergste nu hebben gehad en er nu weer een betere tijd aankomt :*) .

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14-11 22:20
Vlassie1980 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:44:
[...]

En ik heb die vrees dus niet. Als je naar UK kijkt zie je dat met minimale maatregelen de ziekenhuisbezetting alweer aan het dalen is en de IC bezetting verhoudingsgewijs ook laag is. Hun vaccinatiegraad en boosters zijn vergelijkbaar met ons.

Ja, het aantal besmettingen zal vast wel weer oplopen maar met Omikron ben je vroeg of later toch wel aan de beurt. En vergeet niet dat een hoog aantal ziekenhuisopnames die als corona positief in de statistieken naar voren komen in feite bijvangst zijn.
Dit, ik denk niet dat een enkel evenement nog de mogelijkheid heeft om voor een ontwrichtende situatie te zorgen, als de algehele tendens al flink naar beneden is. Eigenlijk het enige waar ik nu bang voor zou zijn is een nieuwe variant, omicron zelf zie ik niet meer voor grote problemen zorgen.

• redwing
G_Dragon schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:22:
[...]

We weten steeds meer van het virus en uit die kennis blijkt nu dat bij de meeste mensen al na 5 dagen er niets meer aan de hand is. Degene die wel langer besmettelijk zijn, hebben ook langer klachten. daarmee kunnen we nu de quarantaine wat verkorten zonder al te veel extra risico. Dit is gewoon voortschrijdend inzicht van de huidige virus-variant.

[removed]

• Vlassie1980
ParaDroid2 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:47:
[...]

Dit, ik denk niet dat een enkel evenement nog de mogelijkheid heeft om voor een ontwrichtende situatie te zorgen, als de algehele tendens al flink naar beneden is. Eigenlijk het enige waar ik nu bang voor zou zijn is een nieuwe variant, omicron zelf zie ik niet meer voor grote problemen zorgen.
Die nieuwe variant zal er waarschijnlijk wel gaan komen, maar gezien de dominantie van Omikron en diens besmettelijkheid en mindere ziekmakendheid lijkt het me niet waarschijnlijk dat die op den duur weer muteert naar een ziekmakendere variant. Dat is in ieder geval niet echt in lijn met de loop van een pandemie die op den duur dooft lijkt me, maar dat zeg ik als medisch nitwit en met mijn boerenverstand :+

• ParaDroid2
Vlassie1980 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:50:
[...]

Die nieuwe variant zal er waarschijnlijk wel gaan komen, maar gezien de dominantie van Omikron en diens besmettelijkheid en mindere ziekmakendheid lijkt het me niet waarschijnlijk dat die op den duur weer muteert naar een ziekmakendere variant. Dat is in ieder geval niet echt in lijn met de loop van een pandemie die op den duur dooft lijkt me, maar dat zeg ik als medisch nitwit en met mijn boerenverstand :+
Oh ja, dat was verder ook niet gerelateerd aan carnaval, maar als losstaand iets over omicron. We hebben daarvan waarschijnlijk de piek gehad dus ik zie niet hoe omicron zelf nog een probleem kan worden.

• t_captain
IJzerlijm schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:44:
[...]

Dat snap ik niet, als 90 procent gevaccineerd was, hoe kan dan opeens de immunisatie door omicron 30 procent daarvan claimen ? Je afweersysteem wordt niet volledig overschreven door omicron, iemand met vac+omicron is nog steeds veel beter af dan alleen omicron, zowel in de kans dat die besmetting ernstig verloopt als de toekomstige bescherming tegen wat er nog kan komen.
Mensen kunnen meerdere immunisaties achter de rug hebben. Een immunisatie is geen binaire grootheid: hij beschermt geen 100% en de bescherming is niet eeuwigdurend. Persoonlijk heb ik er drie achter de rug: Jansssen, delta en Pfizer.

Het totaal aantal immunisaties ligt inmiddels ruimschoots hoger dan het aantal inwoners, omstreeks 30 miljoen prikken en daarnaast naar schatting 10-15 miljoen besmettingen.

Er zat een wel rekenfoutje in mijn berekening (2 prikken als 1 immunisatie geteld). Ik denk dat we tussen de 75/25 en 65/35 zitten.

Als je een beetje vooruitkijkt naar het najaarsseizoen, dan ligt die verhouding weer wat meer richting de 50/50 en uiteindelij zullen eerder doorgemaakt besmettingen de grootste bron van immuniteit zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door t_captain op 15-02-2022 10:01 ]

• redwing
IJzerlijm schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:44:
[...]
De werking van vaccinaties neemt af en die werking wordt momenteel vooral weer opgepept door besmettingen. Je kunt daarmee dus zeggen dat de besmettingen de werking van de vaccins overnemen en daarmee dus de verhouding van de immuniteit van vaccins en besmettingen verschuift richting de besmettingen.

[removed]

• martwoutnl
Vlassie1980 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:44:
[...]

Klopt. Het kan best zijn dat dit puur iets tussen mijn oren is na 2 jaar pandemie. Het weer moeten wennen aan normaal.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:21

Agent47

I always close my contracts.

Het feit dat mensen zonodig carnaval moeten vieren vind ik eerder lachwekkend. Het lijkt wel oprecht of dat een manier van leven is geworden met de jaren. Je zou bijna rellen op de Dam verwachten als het niet wordt goedgekeurd dit jaar :+

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• ParaDroid2
Agent47 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:57:
Het feit dat mensen zonodig carnaval moeten vieren vind ik eerder lachwekkend. Het lijkt wel oprecht of dat een manier van leven is geworden met de jaren. Je zou bijna rellen op de Dam verwachten als het niet wordt goedgekeurd dit jaar :+
Dat is het toch al jaren onder de grote rivieren? Heb er zelf weinig mee, maar het is zolang als ik me kan herinneren een enorm ding in Brabant en Limburg (mijn familie komt uit Limburg).

• Wolly
  • Niet online
Tja. Er waren ook mensen die tijdens een pandemie met vakantie moesten.

Ieder zijn ding toch?

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:14
ParaDroid2 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:47:
[...]

Wat dat betreft hink ik op twee gedachten met het massaal rond laten razen van omicron

- Of het is een handige manier om met een minder gevaarlijke variant zo snel mogelijk immuniteit op te bouwen
- Of je creëert de ideale omstandigheden voor het onstaan van een nog hardnekkigere variant :+

Een nieuwe variant die gevaarlijker is met de besmettelijkheid van omicron is geen prettig vooruitzicht.

• Vlassie1980
Zelf helemaal niks met carnaval, maar ik kom ook van boven de rivieren. In de regio waar ik woon (regio Gouda) leeft het amper behalve een beetje in Reeuwijk en Boskoop.
Maar als die mensen het leuk vinden: Go right ahead, maar val mij er niet mee lastig :+

Er hangt wel weer een wolk boven carnaval omdat dat bij de eerste golf natuurlijk wel een mega spread event was.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:29
Het is voor velen wel een dingetje inderdaad. Sommigen sparen er maanden voor om zich met de carnaval uit te kunnen leven. Dus ja.... Dat mensen er naar toe leven en blij zijn dat het weer kan, begrijpelijk?

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dat je zelf niks met carnaval hebt hoef je niet te projecteren op mensen die wel iets met carnaval hebben.
Andere mensen moeten zo nodig op wintersport, daar heb ik weer helemaal niks mee, daar ga ik ook niet over spreken dat ik het 'lachwekkend' vind.

[ Voor 13% gewijzigd door -tom-562 op 15-02-2022 10:02 ]

Vaak bu'j te bang!

• BarôZZa
Ik heb ook een tijd in Brabant gewoond. Daar is het hele jaar lang niks te doen, dus dan leven ze toe naar carnaval en de kermis. Sowieso een cultuur van niet boven het maaiveld uitsteken, dus dan kunnen ze een weekje per jaar gek doen. Wel allemaal tegelijk gek doen he.

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:01
-tom-562 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:06:
[...]

Hier hebben ze 2 weken geleden besloten (nou ja, wss al eerder) om carnaval te verplaatsen naar juli. In een aantal dorpen hier in de buurt willen ze het wel gewoon deze maand organiseren. Ergo; dubbel carnaval dit jaar :+
slightly off-topic: ik snap de behoefte aan feesten en uitgaan na een dergelijke lange periode van restricties, maar carnaval in julie zou voor mij (als import brabander) echt een no-go zijn

• redwing
BarôZZa schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:06:
Ik heb ook een tijd in Brabant gewoond. Daar is het hele jaar lang niks te doen, dus dan leven ze toe naar carnaval en de kermis. Sowieso een cultuur van niet boven het maaiveld uitsteken, dus dan kunnen ze een weekje per jaar gek doen. Wel allemaal tegelijk gek doen he.
Komt omdat je dus geen Brabander bent. Hier is er elke week wel een feestje in de buurt waar je heen kunt gaan. Maar dat is andersom hetzelfde, als ik nu naar het noorden ga is daar ook geen ene bal te doen :+ Het zijn gewoon verschillende culturen waar je eerst goed in moet zitten (precies waarom buitenlanders Nederlanders vaak helemaal niet zo open vinden)

[removed]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-11 15:45

Wailing_Banshee

You're Next

Het feit dat mensen zonodig carnaval moeten vieren vind ik eerder lachwekkend.
Ik heb jaren onder de grote rivieren gewoond (heb mijn jeugd doorgebracht in de omgeving van Tilburg), maar heb nooit iets met carnaval gehad. Maar ik kan best begrijpen dat mensen er dit jaar erg veel zin in hebben en het zeker gaan vieren als het mag.

Iedereen is anders, heeft andere behoeften. Sommige mensen stonden om 0:00 bij de kapper omdat die dag de kapper weer open gingen. Ik zou het nooit doen (snap ook niet helemaal waarom dat nodig was, want er gold nog steeds een thuiswerk advies :p), maar dat wil niet zeggen dat er anderen zijn die dat wel heel belangrijk vonden. Idem met mensen die naar het cafe gaan (pre of post corona :D).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

brothermaynard schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:11:
[...]

slightly off-topic: ik snap de behoefte aan feesten en uitgaan na een dergelijke lange periode van restricties, maar carnaval in julie zou voor mij (als import brabander) echt een no-go zijn
In eerste instantie hadden ze hier (dorpje in Achterhoek waar best fanatiek carnaval wordt gevierd, samen met de omliggende dorpen) carnaval verplaatst naar juli. Ik hoorde vanochtend van de buurman (zo gaat dat hier nog :P) dat ze óók in februari nog 2 dagen carnaval willen vieren. De optocht wordt wel gehouden in juli.

Vaak bu'j te bang!

• BarôZZa
redwing schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:13:
[...]

Komt omdat je dus geen Brabander bent. Hier is er elke week wel een feestje in de buurt waar je heen kunt gaan. Maar dat is andersom hetzelfde, als ik nu naar het noorden ga is daar ook geen ene bal te doen :+ Het zijn gewoon verschillende culturen waar je eerst goed in moet zitten (precies waarom buitenlanders Nederlanders vaak helemaal niet zo open vinden)
Voor de duidelijkheid: ik heb er jaren gewoond, naar school geweest, gestudeerd, op stap geweest, carnaval gevierd, ken er nog steeds mensen om kom er regelmatig.

Het is gewoon minder dan in de randstad. In Breda sluit alles bijvoorbeeld al enorm vroeg op een enkele tent na. De meeste mensen zitten er wat meer vastgeroest. Niet te gek doen, behalve dat ene weekje dan.

[ Voor 8% gewijzigd door BarôZZa op 15-02-2022 10:20 ]

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
^ Misschien kan dit naar de Covid Kroeg?

De Covid kroeg

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• martwoutnl
ericplan schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:48:
Je kon erop wachten. De eerste ontkenner claimt de overwinning.
[Twitter]
Bij Beau zat Mona Keijser. Die claimde ook even het succes. Toen maar meteen de uitzending uitgezet.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

D-e-n schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:32:
[...]

Omdat het moeilijker is straks weer iets terug te draaien als je nu plots doet alsof het weg is. Covid is niet definitief weg.
Het maakt ook niet geloofwaardig om maatregelen te behouden die niet meer nuttig zijn; dan gaat het vertrouwen naar beneden en heb je daarmee nu en later een groter probleem.

3G is ook al onderhavig daaraan, ben twee keer uit eten geweest dit weekend en twee keer niet gecontroleerd waar dat voorheen wel zo was. Die restaurants zullen het dus een volgende keer wanneer het wél noodzakelijk is ook minder nauw nemen, want die vertrouwen de overheid minder. Waardoor de overheid weer extra moet gaan inzetten op controle omdat ze restaurants niet kunnen vertrouwen. Draagt lekker bij aan een controlemaatschappij op basis van wantrouwen.

In Denemarken hebben ze aangegeven geen dag langer dan noodzakelijk maatregelen te houden (en belangrijker: zich daar ook aan gehouden), juist om maatregelmoeheid en wantrouwen te voorkomen. Dan blijft men de overheid ook serieus nemen en wederzijds vertrouwen.

Wat later komt, komt later. Nu meer gaan focussen op preventie (ventilatie etc), meer ziekenhuisbedden/IC zien voor te bereiden, evalueren, draaiboeken klaarleggen voor later, etc.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• redwing
BarôZZa schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:19:
[...]
Voor de duidelijkheid: ik heb er jaren gewoond, naar school geweest, gestudeerd, op stap geweest, carnaval gevierd, ken er nog steeds mensen om kom er regelmatig.

Het is gewoon minder dan in de randstad. In Breda sluit alles bijvoorbeeld al enorm vroeg op een enkele tent na. De meeste mensen zitten er wat meer vastgeroest. Niet te gek doen, behalve dat ene weekje dan.
Precies wat ik zeg :P Ik zit meer in de regio Eindhoven, maar ik ben in mijn schooltijd toch heel regelmatig vanuit de kroeg naar de schoolbanken gerold :+ Terwijl er in b.v. Amsterdam maar zelden echt iets te doen was in de tijd dat ik daar zat. Wij Nederlanders zijn niet zo open als we zelf denken, mensen van 'buiten' vallen al snel buiten de boot.

[removed]

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 21:05
martwoutnl schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:36:
Andersom gebeurde de situatie rond kerst toch ook. Kan je de berichten nog herinneren van volle treinen naar Antwerpen, een burgermeester met smeekgebeden kom niet hier heen. De ondernemers daarin tegen die konden hun pret niet op. Laat de feest vierdes maar komen, dat geeft die ondernemers weer een kans om een boterham te verdienen.

@Vlassie1980 haalt het voorbeeld van de UK ook aan. Daar zijn tijdens de Omikron golf geen zware beperkingen geweest. Oke mondkapjes in het OV en QR voor grote evenementen. Het zorgstelsel is daar toen niet overspoeld.

• redwing
Amd RuLuzzz schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:27:
[...]
Andersom gebeurde de situatie rond kerst toch ook. Kan je de berichten nog herinneren van volle treinen naar Antwerpen, een burgermeester met smeekgebeden kom niet hier heen. De ondernemers daarin tegen die konden hun pret niet op. Laat de feest vierdes maar komen, dat geeft die ondernemers weer een kans om een boterham te verdienen.

@Vlassie1980 haalt het voorbeeld van de UK ook aan. Daar zijn tijdens de Omikron golf geen zware beperkingen geweest. Oke mondkapjes in het OV en QR voor grote evenementen. Het zorgstelsel is daar toen niet overspoeld.
Maar ze hadden daar dan ook veel meer ruimte vanaf hjet begin van de golf, waar Nederland juist een ziekenhuis had dat al overbelast was. Dat is ook het jammere van dit soort vergelijkingen, er wordt 1 punt vergeleken, maar er wordt vergeten om het hele plaatje mee te nemen.

[removed]

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 21:05
redwing schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:30:
[...]

Maar ze hadden daar dan ook veel meer ruimte vanaf hjet begin van de golf, waar Nederland juist een ziekenhuis had dat al overbelast was. Dat is ook het jammere van dit soort vergelijkingen, er wordt 1 punt vergeleken, maar er wordt vergeten om het hele plaatje mee te nemen.
Ik trek de vergelijking NL nu UK toen. Die is wel anders als dat de ziekenhuizen vol met de Delta patienten lagen. Wat dat betreft zie ik de toekomst tamelijk positief in, wij hebben nu die ruimte in Nederland ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Amd RuLuzzz op 15-02-2022 10:43 ]

• redwing
Amd RuLuzzz schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:42:
[...]

Ik trek de vergelijking NL nu UK toen. Die is wel anders als dat de ziekenhuizen vol met de Delta patienten lagen. Wat dat betreft zie ik de toekomst tamelijk positief in, wij hebben nu die ruimte in Nederland ook.
Zelfs dan is onze situatie nu slechter dan de UK toen. Helaas hebben we de ruimte ook nu nog steeds niet. De reguliere zorg draait nog steeds niet op het normale nivo. Er bestaat meer dan alleen het IC, want daar gaat het nu goed, maar de rest van het ziekenhuis ligt nog steeds vol (mede door de vele zieke zorgmedewerkers)

[removed]

• 42erik
  • Niet online
Dennis schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:12:
[...]

Een CTB met 3g en nu 1g met elkaar vergelijken? Kom op, ik hoef toch niet uit te leggen dat elke keer testen geen vooruitgang zou zijn dan?

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
42erik schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 10:51:
[...]

Een CTB met 3g en nu 1g met elkaar vergelijken? Kom op, ik hoef toch niet uit te leggen dat elke keer testen geen vooruitgang zou zijn dan?
Gaat het niet om de vergelijking tussen vrijheid geven en daar tegenover een maatregel invoeren? Wat dus nu in principe gebeurt met festivals.
Dus in september kreeg men vrijheid, maar werd de CTB ingevoerd wat voor ongevaccineerden betekende elke keer laten testen en dus geen vooruitgang.
Nu krijgt iedereen vrijheid en moet iedereen zich laten testen, dus nu is het voor een gevaccineerde die met 3g niet hoefde te laten testen ook een vorm van achteruitgang.
Oftewel, sommige gevaccineerden ervaren nu de situatie van ongevaccineerden in het verleden.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

t_captain schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:53:
[...]

Mensen kunnen meerdere immunisaties achter de rug hebben. Een immunisatie is geen binaire grootheid: hij beschermt geen 100% en de bescherming is niet eeuwigdurend. Persoonlijk heb ik er drie achter de rug: Jansssen, delta en Pfizer.
Klopt, maar omdat de eerste immunisatie bij zoveel mensen een veilig vaccin was en niet een gevaarlijk virus, ook deze milde variant, kan nu alles open met giga veel besmettingen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Emgeebee
monaldo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:04:
[...]

Gaat het niet om de vergelijking tussen vrijheid geven en daar tegenover een maatregel invoeren? Wat dus nu in principe gebeurt met festivals.
Dus in september kreeg men vrijheid, maar werd de CTB ingevoerd wat voor ongevaccineerden betekende elke keer laten testen en dus geen vooruitgang.
Nu krijgt iedereen vrijheid en moet iedereen zich laten testen, dus nu is het voor een gevaccineerde die met 3g niet hoefde te laten testen ook een vorm van achteruitgang.
Oftewel, sommige gevaccineerden ervaren nu de situatie van ongevaccineerden in het verleden.
Maar dan laat je 1 cruciaal verschil weg; ongevaccineerden konden twee keer een half uurtje spenderen om zich te laten vaccineren. Daarmee hoefden ze niet meer te testen. Maar ze wilden niet meewerken aan een oplossing.

De introductie van 1g nu zorgt ervoor dat iedereen zich moet laten testen, ongeacht of ze bereid zijn mee te werken aan een andere oplossing. Dat is moreel en uitvoerend toch een heel andere situatie?

Disclaimer: met ongevaccineerden bedoel ik dus niet mensen die zich vanwege medische redenen niet kunnen vaccineren.

[ Voor 6% gewijzigd door Emgeebee op 15-02-2022 11:33 ]

• Dean Martin
  • Niet online
Een ingewijde noemt het schrappen van het coronatoegangsbewijs ‘een dilemma’ waar het kabinet vandaag een knoop over moet doorhakken: ,,De intentie om ervan af te stappen is er, maar de experts hebben er wat vraagtekens bij.” Het OMT houdt namelijk liever nog vast aan de 3G-coronapas. Sterker: een boosterprik is nodig ‘in deze fase’, vindt de adviesgroep van Jaap van Dissel.
https://www.ad.nl/politie...as-helemaal-weg~a4f07d78/

Ik weet niet of ik moet lachen of huilen.

The best is yet to come

• ParaDroid2
Die twee zaken zouden helemaal los van elkaar moeten staan. Boosters hebben daadwerkelijk nog steeds nut zou eigenlijk de tekst moeten zijn.

• Dean Martin
  • Niet online
ParaDroid2 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:47:
[...]

Die twee zaken zouden helemaal los van elkaar moeten staan. Boosters hebben daadwerkelijk nog steeds nut zou eigenlijk de tekst moeten zijn.
Als je het mij vraagt is in bovenstaand artikel in 1 zin omschreven waarom het CTB is ingevoerd.

The best is yet to come

• ArcticWolf
  • Niet online
Dean Martin schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:48:
[...]

Als je het mij vraagt is in bovenstaand artikel in 1 zin omschreven waarom het CTB is ingevoerd.
hoop dat dit zwaarder weegt:
Wel erkent het RIVM dat er ‘weinig draagvlak is’ voor het coronatoegangsbewijs. ,,In de praktijk levert de inzet van de coronapas veel conflicten op.”
we gaan het horen...

• Vlassie1980
Emgeebee schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:32:
[...]

Maar dan laat je 1 cruciaal verschil weg; ongevaccineerden konden twee keer een half uurtje spenderen om zich te laten vaccineren. Daarmee hoefden ze niet meer te testen. Maar ze wilden niet meewerken aan een oplossing.

De introductie van 1g nu zorgt ervoor dat iedereen zich moet laten testen, ongeacht of ze bereid zijn mee te werken aan een andere oplossing. Dat is moreel en uitvoerend toch een heel andere situatie?
Bij sommige mensen is het niet een kwestie van niet willen maar ook niet durven. Er zijn nou eenmaal bijwerkingen aan de vaccins. En er zit ook een diversiteit aan vaccin twijfelaars en weigeraars. Maar het gemak he om even te fingerpointen.

Ja, fully vaxxed en dan alsnog moeten testen bij grote evenementen die al 2 jaar niet kunnen.
En je dan als vaxxed persoon bestolen voelen omdat jij wel het "goede" hebt gedaan en nu zou moeten testen. Sorry, maar ik kan daar niet om wakker liggen eerlijk gezegd.

1G gaat ook niet lang stand houden.

• ParaDroid2
Vlassie1980 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:52:
[...]

Bij sommige mensen is het niet een kwestie van niet willen maar ook niet durven. Er zijn nou eenmaal bijwerkingen aan de vaccins. En er zit ook een diversiteit aan vaccin twijfelaars en weigeraars. Maar het gemak he om even te fingerpointen.
Dit blijft een enorme drogreden, of in ieder geval eentje die niet bepaald rationeel is.

Maar verder maakt die 1G me niet zoveel uit inderdaad, die gaat ook snel genoeg verdwijnen verwacht ik.

• Dean Martin
  • Niet online
En een week geleden is er nog 29 miljoen gealloceerd voor de apps:

nieuws: Ministerie heeft 29 miljoen euro extra nodig voor corona-apps

Blijf het bijzonder vinden.

The best is yet to come

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-11 10:33

Mfpower

In dubio

Het is toch wel bizar om te zien dat het CTB prima is zolang het jou niet raakt. Vorige keer ook al in de 1G discussie. Gaat het nou om de goede dingen doen of om de gezondheid? Een van de kenmerken van een dergelijk (dwang)systeem is dat de overheid de doelpalen continu kan veranderen. Dus niet miepen als je eerst voor een CTB was omdat jij (hopelijk vanuit jezelf) het besluit hebt genomen om te vaccineren en er dus geen last van had, en nu wel. Aan de verkeerde kant van de QR code komen is inherent aan een dergelijk systeem.

• ArcticWolf
  • Niet online
ParaDroid2 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:55:
[...]

Dit blijft een enorme drogreden, of in ieder geval eentje die niet bepaald rationeel is.

Maar verder maakt die 1G me niet zoveel uit inderdaad, die gaat ook snel genoeg verdwijnen verwacht ik.
Dat is wel makkelijkst gesteld. Ik heb lang getwijfeld om te vaccineren, ene had er weinig last van, de ander iets meer in mijn omgeving... uiteindelijk ben ik degene die 2 maanden last heeft gehad van bijwerkingen en ik ben niet de enige, andere mensen zien dat ook.
Je zal altijd prikangst en bijwerkingen houden en mensen die daardoor zich ook niet laten vaccineren.

Het is dus geen kwestie van even "een half uurtje prikken".

• ParaDroid2
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:57:
[...]

Dat is wel makkelijkst gesteld. Ik heb lang getwijfeld om te vaccineren, ene had er weinig last van, de ander iets meer in mijn omgeving... uiteindelijk ben ik degene die 2 maanden last heeft gehad van bijwerkingen en ik ben niet de enige, andere mensen zien dat ook.
Je zal altijd prikangst en bijwerkingen houden en mensen die daardoor zich ook niet laten vaccineren.

Het is dus geen kwestie van even "een half uurtje prikken".
Natuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen, maar vooraf is het statistisch gezien onzin om bang te zijn voor de bijwerkingen van vaccinatie in vergelijking met die van COVID.

• ArcticWolf
  • Niet online
ParaDroid2 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:59:
[...]

Natuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen, maar vooraf is het statistisch gezien onzin om bang te zijn voor de bijwerkingen van vaccinatie in vergelijking met die van COVID.
Statistisch gezien heeft meer dan 95% van de bevolking geen tot weinig last van covid, hoe kun je dan stellen dat je niet bang hoeft te zijn voor bijwerkingen van een vaccin voor iets waar je geen last van kan ondervinden? 8)7

• martwoutnl
Ik zie het niet terug hier maar recente OMT-advies kwam gisteren uit: https://www.tweedekamer.n...2022D05831&did=2022D05831
Op Twitter zag ik iemand het analyseren zie https://twitter.com/roelgrif/status/1493404542674907139

• ParaDroid2
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:00:
[...]

Statistisch gezien heeft meer dan 95% van de bevolking geen tot weinig last van covid, hoe kun je dan stellen dat je niet bang hoeft te zijn voor bijwerkingen voor iets waar je geen last van kan ondervinden? 8)7
Het gaat om de vergelijking tussen bijwerkingen van vaccinatie en COVID. Je kan niet vooraf bang zijn voor bijwerkingen van vaccinatie met de beredenering dat je dat niet bent voor die van COVID. Dat was mijn punt.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:55

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Statistisch gezien heeft meer dan 95% van de bevolking geen tot weinig last van covid, hoe kun je dan stellen dat je niet bang hoeft te zijn voor bijwerkingen van een vaccin voor iets waar je geen last van kan ondervinden? 8)7
Omdat hij gelijk heeft in dat punt.
Jij haalt er iets anders bij wat daar los van staat.
Enkel angst voor ernstig covid is niet de enige reden tot vaccinatie.
Bijdragen aan de oplossing in een pandemie is ook een belangrijke.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Dean Martin
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:02:
[...]

Omdat hij gelijk heeft in dat punt.
Jij haalt er iets anders bij wat daar los van staat.
Enkel angst voor ernstig covid is niet de enige reden tot vaccinatie.
Bijdragen aan de oplossing in een pandemie is ook een belangrijke.
En het hebben van een QR code net zo.

The best is yet to come

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 20:41
CMD-Snake schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:13:
[...]

@Mfpower verwoordde het al erg goed: Er mag wel digitale informatie bestaan over jouw documenten, maar jij bezit de waarheid. Het plastic kaartje van je rijbewijs of je papieren paspoort zijn echt en niet een kopie of weergave van een waarheid die elders bewaard wordt.

In dat opzicht is het net als sommige e-boeken. Jij bezit geen boek, alleen het recht om het te mogen lezen. Ik heb liever mijn identiteitsdocument en geen licentie erop.

De RFID chip in je paspoort, zoals het nu is, geeft geen mogelijkheid om remote je paspoort in te trekken. Op de chip staan de gegevens welke ook in je paspoort staan plus twee vingerafdrukken. Zie hier bij Rijksoverheid.

[...]

Je creëert een soort surveillancemaatschappij met allerhande vinkjes, of je nu een blikje bier wil kopen of op reis wil gaan. Het wantrouwen druipt er vanaf als je voor elk dingetje eerst je vinkje moet tonen.

Het is geen kwestie van wennen aan nieuwe technologie, het is dat technologie niet altijd de oplossing is. Om alles digitaal te maken brengt ook schaduwzijdes met zich mee zoals ik al eerder benoemde. Dat leidt tot dat sterke technocratische denken dat we alles met een app kunnen oplossen, zoals nu de gedachte rondging dat we corona de kop in konden drukken met apps. Dat zal toch echt wel in de 'lessons learned' moeten komen dat apps niet de oplossing waren.
Als je nu een blikje bier wilt komen moet je nu je identiteitsbewijs met daarop je naam, geboortedatum en BSN laten zien aan een wildvreemde.

En hoezo werkt de app niet? Had je liever het systeem gehad zoals Amerika? Handbeschreven stukjes papier die iedere tiener met een printer na kon maken. En die gegarandeerd een keer kwijt raken of stuk gaan. Of iedereen een veilig document geven zoals je paspoort. Tegen een prijs van €100 per persoon. Waar je vervolgens iedere negatieve test terug moet komen bij de teststraat voor een stempel?

TheS4ndm4n#1919

• Emgeebee
[...]

Hoe kan je dit nou opschrijven? Ik snap er echt niks van. :N Het is gewoon een complete onzinredenering.

Kans op bijwerkingen van vaccins is kleiner dan kans op bijwerkingen covid.

• Emgeebee
Dean Martin schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:48:
[...]

Eens, daar hadden ze wat mij betreft wel eerlijker over mogen zijn. Beetje a la Macron, we proberen het leven van de ongevaccineerde moeilijk te maken. Maar destijds wel met gegronde reden, nu met omicron niet meer.

• t_captain
IJzerlijm schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:25:
[...]

Klopt, maar omdat de eerste immunisatie bij zoveel mensen een veilig vaccin was en niet een gevaarlijk virus, ook deze milde variant, kan nu alles open met giga veel besmettingen.
Mensen spreken vaak van omicon als "liever" virus vergeleken met apha en delta.

De realiteit is dat een virus voor zijn verspreiding geen groot voordeel of nadeel heeft bij iets meer of iets minder ziekmakend zijn. De periode waarin de patient net voor incubatie wel besmettelijk is, is de periode waarin de bulk van de overdrachten plaatsvinden. Als de patient daarna blijft rondlopen i.p.v. ziek op bed ligt, komt dat de verspreiding van het virus natururlijk ten goede. Maar na incubatie daalt de viral load snel en daardoor is het verschil in R-waarde slechts bescheiden.

De grootste reden waardoor de verhouding tussen aantal besmettingen en aantal daaruit voortkomende ziekenhuisopnames met een factor 20 is gestegen in 1 jaar tijd, is immunisatie. Dezelfde reden dat bijvoorbeeld influenza geen enorme slachting onder de bevolking meer aanricht.

In dat opzicht is een nieuw en uitheems virus het meest riskant. Al is het nog niet helemaal geoptimaliseerd (Wuhan variant: R0 tussen 2.3 en 2.5), het veroorzaakt enorme problemen.

Om dat in te dammen is een grootschalige vaccinatiecampagne van levensbelang. We kregen inderdaad pas grip op corona toen we afgelopen voorjaar eerst de zorgverleners en kwetsbaren, en toen een groot deel van de middengeneratie hadden geprikt.

Kom je iets verder in de tijd, dan neemt de invloed van eerder doorgemaakte besmettingen steeds meer toe, terwijl de invloed van vaccinaties een beetje pas op de plaats maakt. Omicron was de eerste grote stap in die richting, vermoedelijk niet de laatste.

Er is geen medische reden om mensen die al meermaals zijn geimmuniseerd nog extra prikken te blijven geven, behoudens de risicogroepen. Kijk bijvoorbeeld naar de mensen onder de 50 jaar die tenminste de basisvaccinaties hebben gehad. In de ziekenhuisopnames zo goed als afwezig. Ik vind het logisch om in deze fase de prikcampagne terug te trekken op de risicogroepen plus iedereen die het zelf graag wil.

Hoe belangrijk de massale vaccinatiecampagne ook is geweest, die tijd gaat voorbij. Daarom ben ik ook zo tegen het CTB: je blijft mensen najagen om iets te doen wat steeds minder belangrijk is.

• ArcticWolf
  • Niet online
Emgeebee schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:09:
[...]

Hoe kan je dit nou opschrijven? Ik snap er echt niks van. :N Het is gewoon een complete onzinredenering.

Kans op bijwerkingen van vaccins is kleiner dan kans op bijwerkingen covid.
Je zegt het al... Kans.

En dat is een irrationeel iets en kan voor angst zorgen.

• Emgeebee
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:15:
[...]

Je zegt het al... Kans.

En dat is een irrationeel iets en kan voor angst zorgen.
Maar je zegt letterlijk:

"voor iets waar je geen last van kan ondervinden?"

En nu bevestig je wel dat de kans op bijwerkingen van het vaccin kleiner is dan die van Covid? Oftewel, ze kunnen wel degelijk last hebben van bijwerkingen Covid?

I'm lost. :?

• ParaDroid2
Het is iig precies mijn punt, dat bang zijn voor bijwerkingen van het vaccin een irrationeel argument is.

• RocketKoen
redwing schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:30:
[...]

Zoals zo vaak, dit is geen manier van discussieren. Het komt er simpel op neer dat alleen maatregelen die 100% werken mogen. Maar dan kan ik je uit de droom helpen, dan verdwijnt elke wet en regel die we hebben, want geen enkele is 100% waterdicht. Uiteindelijk gaat het hier om precies hetzelfde als bij de corona-maatregelen, je bent niet bezig dingen te voorkomen maar om het moeilijker te maken. En zoals de corona-maatregelen ervoor zorgen dat de verspreiding minder snel gaat, zorgen de maatregelen op het vliegveld ervoor dat er minder aanslagen worden gepleegd.

Neem hiervoor je eigen voorbeeld, ipv alle passagiers, kan nu alleen het personeel iets doen. En zelfs voor die is het lastiger omdat ze toch echt ook door de poortjes moeten.

Dus nogmaals het gaat niet om 100% voorkomen, het gaat om het moeilijker te maken. En daarvoor zijn het prima maatregelen.
het gaat er om dat dit soort maatregelen niet worden afgeschaft als ze niet meer nodig zijn. Maar pas als niemand meer gelooft dat ze nodig zijn.

Als de luchtvaart sector denk dat qr codes, testen en mondkapjes zorgen voor meer reizigers dan wanneer ze alles afschaffen, dan blijven die maatregelen. Ook al zegt de wetenschap dat het hooguit een paar procent scheelt.
Net als dat ze niet durven te zeggen dat er niet meer wordt gecontroleerd op wapens en bommen. Ondanks dat ze weten dat die controles nog nooit een aanslag hebben tegengehouden.

TheS4ndm4n#1919

• ArcticWolf
  • Niet online
Emgeebee schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:17:
[...]

Maar je zegt letterlijk:

"voor iets waar je geen last van kan ondervinden?"

En nu bevestig je wel dat de kans op bijwerkingen van het vaccin kleiner is dan die van Covid? Oftewel, ze kunnen wel degelijk last hebben van bijwerkingen Covid?

I'm lost. :?
Voor 95% van de bevolking geldt het toch ook dat ze geen last hebben (of lang hebben) van covid? Dat was voor de vaccinatie al bekend. Waarom zou je dan de vaccinatie nemen waarbij er ook een kans is op bijwerkingen?
Daarom zei ik het... Het is geen rationeel ding waar we het over hebben.

• RocketKoen
ParaDroid2 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:18:
Het is iig precies mijn punt, dat bang zijn voor bijwerkingen van het vaccin een irrationeel argument is.
De angst voor de negatieve gevolgen van actief ingrijpen zijn veel groter dan de angst voor de negatieve gevolgen van niks doen.

TheS4ndm4n#1919

• Emgeebee
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:23:
[...]

Voor 95% van de bevolking geldt het toch ook dat ze geen last hebben (of lang hebben) van covid? Dat was voor de vaccinatie al bekend. Waarom zou je dan de vaccinatie nemen waarbij er ook een kans is op bijwerkingen?
Omdat de kans kleiner is? Sorry ik snap even niet waarom ik dit moet uitleggen. :S
Daarom zei ik het... Het is geen rationeel ding waar we het over hebben.
Kansen afwegen en voor het minste risico op gezondheidsschade kiezen heeft juist alles met ratio te maken. :)

• ArcticWolf
  • Niet online
Emgeebee schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:26:
[...]

Omdat de kans kleiner is? Sorry ik snap even niet waarom ik dit moet uitleggen. :S

[...]

Kansen afwegen en voor het minste risico op gezondheidsschade kiezen heeft juist alles met ratio te maken. :)
Mij hoef je het niet uit te leggen hoor. Maar er wordt hier nogal zwart/wit gedacht.

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online

• tweakduke
  • Laatst online: 13:15

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Modbreak:Mogen de persoonlijke afwegingen om je te vaccineren of mee te werken aan de maatregelen naar de De Covid kroeg aub?

Je punt onderbouwen met een n=1 ervaring is voor ieder verschillend en mede daarom geen geldig argument in dit topic. Aangezien we hier onderbouwen met feiten en wetenschappelijke onderbouwing.

Je krijgt nu alleen een discussie ja, maar ik zie dit en vindt dat en de ander pareert dat met dezelfde onderbouwing. Daar is dus de kroeg voor om iets 'losser ' te kunnen discussiëren.

Tweakers Discord

• redwing
RocketKoen schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:21:
[...]
het gaat er om dat dit soort maatregelen niet worden afgeschaft als ze niet meer nodig zijn. Maar pas als niemand meer gelooft dat ze nodig zijn.
Alle maatregelen waar we het hier over hebben, hebben toegevoegde waarde. De scanners kunnen het meeste al goed controleren, maar hebben moeite met vloeistoffen. Dus die worden apart behandeld. Dat is wat anders dan een QR-code zonder dat er ergens maatregelen zijn. Dan voegt het gewoon echt niets toe.

Maar we komen weer in eenzelfde discussie als degene die al sinds het begin van deze topic-reeks speelt. Continue doemdenken, en zodra blijkt dat alle maatregelen uiteindelijk toch snel verdwijnen wordt er weer iets nieuw gezocht dat toch echt niet gaat verdwijnen. Totdat ook die verdwijnt en we naar het volgende ding stappen.....
Als de luchtvaart sector denk dat qr codes, testen en mondkapjes zorgen voor meer reizigers dan wanneer ze alles afschaffen, dan blijven die maatregelen. Ook al zegt de wetenschap dat het hooguit een paar procent scheelt.
Voorlopig hebben reizen er voor gezorgd dat alle varianten razendsnel de wereld over gaan. Zolang we nog in de crisis zitten is het dus niet meer dan logisch om dat reizen juist nog wat strenger te houden. Zodra er niets meer aan de hand is, verdwijnen die extra regels bij reizen ook weer.
Net als dat ze niet durven te zeggen dat er niet meer wordt gecontroleerd op wapens en bommen. Ondanks dat ze weten dat die controles nog nooit een aanslag hebben tegengehouden.
Dit is toch wel van een heel hoog preventie-paradox gehalte. Ik durf wel een wedje te maken dat als er niet meer gecontroleerd wordt op wapens en bommen, dat je meer incidenten zult krijgen.

[removed]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
RocketKoen schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 12:09:
Als je nu een blikje bier wilt komen moet je nu je identiteitsbewijs met daarop je naam, geboortedatum en BSN laten zien aan een wildvreemde.
Jij misschien, maar ik kan mij eigenlijk niet herinneren de laatste keer dat ik mijn leeftijd moest aantonen voor dergelijke zaken. Praktisch gezien vragen ze je niets als je er oud genoeg uitziet. Ik denk niet dat ik de enige ben met die ervaring.
En hoezo werkt de app niet?
Ik denk dat de situatie van september-december 2021 voor zichzelf spreekt. Besmettingen liepen telkens op, ondanks twee keer een uitbreiding van de coronapas. De werking van zo'n systeem is schromelijk overschat destijds.
redwing schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 09:26:
Wat over een aantal maanden gaat gebeuren zodra de noodwet niet meer nodig is (mits geen nieuwe variant. Wat verder geen ene bal uitmaakt voor wat jij wil bereiken, omdat zo'n noodwet er binnen een weekje weer zal zijn als er toch nog een nieuwe virus-variant langs komt. Leuk streven dus, alleen erg nutteloos en iets dat je wederom te snel wilt. Zorg eerst maar eens dat we daadwerkelijk door de crisis heen zijn voordat we onze middelen af gaan schieten.
In dat opzicht ben ik benieuwd, de mensen die de opt-in namen om hun data te delen met het RIVM gingen akkoord met een bewaartermijn van 20 jaar in het CIMS systeem. Wordt CIMS uitgezet en ontmantelt? Het wordt mij niet duidelijk waaraan dat systeem zijn basis ontleent.
Ja, dus jij wilt terrorisme niet aanpakken?
Op die manier. Beetje de redenatie dat als je tegen bepaalde coronamaatregelen bent je meteen virusontkenner geworden bent. Ik geloof dat jij zelfs in een eerdere reactie op een ander dit geen manier van discussiëren vond.

NCTV volgt heimelijk burgers op sociale media
NCTV opereerde volgens eigen juristen in strijd met de wet, wist ook minister
Defensieminister Henk Kamp: 'De handen zijn ons op rug gebonden

Onschuldige mensen komen in onderzoeken terecht waar ze zelfs last van ondervinden. Voormalig minister Kamp bepleitte zelfs voor het tijdelijk opheffen/stopzetten van de toezichthouder op de inlichtingendiensten. Bovenstaande voorbeeld is zo'n uitwas van 20 jaar lang aan uitdijende wetgeving. Je kan daar prima iets van vinden zonder meteen in het andere kamp plaats te moeten nemen.

Dat idee van een surveillancemaatschappij begint steeds meer in te burgeren met het moeten tonen van vinkjes en dergelijken. Iedereen is verdacht, fraudeur of besmet tenzij ze het tegendeel kunnen bewijzen. Dat is geen gezonde verhouding tussen overheid en burger. Dat het makkelijk is blijft een slecht excuus, je zou in principe zulke dingen niet hoeven doen tenzij er gerede bedenkingen zijn.

• redwing
CMD-Snake schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:30:
[...]

Jij misschien, maar ik kan mij eigenlijk niet herinneren de laatste keer dat ik mijn leeftijd moest aantonen voor dergelijke zaken. Praktisch gezien vragen ze je niets als je er oud genoeg uitziet. Ik denk niet dat ik de enige ben met die ervaring.
Ja, en als je er jong uit ziet moet je je wel bewijzen. Nog ergen dan een QR-code dus eigenlijk, je uiterlijk bepaald of je iets wel/niet mag.
[...]
Ik denk dat de situatie van september-december 2021 voor zichzelf spreekt. Besmettingen liepen telkens op, ondanks twee keer een uitbreiding van de coronapas. De werking van zo'n systeem is schromelijk overschat destijds.
Preventie-paradox ftw.... De besmettingen liepen op, en je kon aan de hand van de maatregelen precies zien wanneer het wat afvlakte. Combineer dat met ziekenhuizen die de hele tijd vol hebben gelegen en je kunt het schromelijk overdreven vinden, maar de cijfers spreken je toch tegen. We komen nl. wederom in de discussie dat als iets niet 100% werkt het DUS niet werkt. En zo werkt het niet.
[...]
In dat opzicht ben ik benieuwd, de mensen die de opt-in namen om hun data te delen met het RIVM gingen akkoord met een bewaartermijn van 20 jaar in het CIMS systeem. Wordt CIMS uitgezet en ontmantelt? Het wordt mij niet duidelijk waaraan dat systeem zijn basis ontleent.
Ik mag toch hopen van niet. Voor het onderzoeken van langetermijn effecten van zowel corona als de vaccinaties (en vooral om ze naast elkaar te kunnen leggen) lijkt het me heel zinvol om dat soort data juist te behouden. Ik snap niet zo goed dat jij duidelijk wilt voorkomen dat we ook maar iets leren van deze crisis. Jij wilt terug naar af zodat we bij een volgend virus weer eerst een hele tijd aan kunnen klooien voordat we iets vinden dat werkt. Ik ben toch echt voorstander om de wetenschap zijn werk te laten doen en te zorgen dat we een volgende keer precies weten wat wel/niet zinvol is.
[...]
Op die manier. Beetje de redenatie dat als je tegen bepaalde coronamaatregelen bent je meteen virusontkenner geworden bent. Ik geloof dat jij zelfs in een eerdere reactie op een ander dit geen manier van discussiëren vond.
Nee op de manier dat het weer heel zwart/wit wordt gespeeld. En dat terwijl er voor de meeste maatregelen bij het vliegen een prima onderbouwing is waarom je dat zou willen. En zo was het ook duidelijk dat het makkelijk de wereld rond kunnen vliegen zorgde voor meer terrorisme waar je iets tegen wilt doen. Dan is het dus niet een maatregel die is blijven hangen terwijl hij nu zinvol is, maar een maatregel die er is gekomen omdat we andere dreigingen krijgen.
Zo zullen er ook steeds meet wetten/regels komen over wat er online gebeurt. Iets dat we 100 jaar geleden ook niet hadden, maar wel steeds meer nodig begint te worden.
NCTV volgt heimelijk burgers op sociale media
NCTV opereerde volgens eigen juristen in strijd met de wet, wist ook minister
Defensieminister Henk Kamp: 'De handen zijn ons op rug gebonden

Onschuldige mensen komen in onderzoeken terecht waar ze zelfs last van ondervinden. Voormalig minister Kamp bepleitte zelfs voor het tijdelijk opheffen/stopzetten van de toezichthouder op de inlichtingendiensten. Bovenstaande voorbeeld is zo'n uitwas van 20 jaar lang aan uitdijende wetgeving. Je kan daar prima iets van vinden zonder meteen in het andere kamp plaats te moeten nemen.
Ja ik vind daar hetzelfde van, maar dat wil niet zeggen dat de regels/wetten daarmee gelijk fout zijn. Een artikel 5 kan ook door de politie worden misbruikt, maar zonder die regel zouden we nog veel meer problemen hebben. Dat iets misbruikt kan worden wil niet gelijk zeggen dat het dus slecht en niet nuttig is.
Dat idee van een surveillancemaatschappij begint steeds meer in te burgeren met het moeten tonen van vinkjes en dergelijken. Iedereen is verdacht, fraudeur of besmet tenzij ze het tegendeel kunnen bewijzen. Dat is geen gezonde verhouding tussen overheid en burger. Dat het makkelijk is blijft een slecht excuus, je zou in principe zulke dingen niet hoeven doen tenzij er gerede bedenkingen zijn.
Maar dit staat weer los van de wetten/regels. Dit komt doordat we een regering hebben die achterdochtig is en zelf ook niet echt open te noemen is. En dat is inderdaad een probleem, maar een heel ander probleem dan de wetten/regeld waar we het hier over hebben.

[removed]

• G_Dragon

G_Dragon

Yes mijn dag is compleet *O*, ik kan hier echt heel blij om worden.
1G bij grote evenementen is in mijn ogen de beste keus, iedereen gelijk en veilig getest.

Kabinet wil einde aan 3G-coronapas vanaf 25 februari: wel iedereen testen (1G) bij grote evenementen

• 42erik
  • Niet online
monaldo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 11:04:
[...]

Afgezien van het rijkelijk belangrijke verschil dat een ongevaccineerdheid nogal makkelijk is op te lossen.

• St@m
  • Laatst online: 12:56

St@m

@ Your Service

G_Dragon schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:45:
Yes mijn dag is compleet *O*, ik kan hier echt heel blij om worden.
1G bij grote evenementen is in mijn ogen de beste keus, iedereen gelijk en veilig getest.

Kabinet wil einde aan 3G-coronapas vanaf 25 februari: wel iedereen testen (1G) bij grote evenementen
Het is een wassen neus. Alles weer naar het oude normaal, maar voor een feestje moet je je testen. Je kan dus overal en nergens corona oplopen (wat ook niets uitmaakt), maar als je naar een (groot) feestje gaat, dan mag je geen corona oplopen ofzo..

En er is inmiddels niemand meer die een feestje wil missen door zoiets 2021's als Corona, dus er zal wel massaal gefraudeerd gaan worden als deze rare maatregel er nog steeds is in het voorjaar wanneer het festivalseizoen begint (en ik kan ze geen ongelijk geven).

[ Voor 14% gewijzigd door St@m op 15-02-2022 13:58 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-11 18:49

Dazzler2120

FP ProMod
St@m schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:57:
[...]

Het is een wassen neus. Alles weer naar het oude normaal, maar voor een feestje moet je je testen. Je kan dus overal en nergens corona oplopen (wat ook niets uitmaakt), maar als je naar een (groot) feestje gaat, dan mag je geen corona oplopen ofzo..

En er is inmiddels niemand meer die een feestje wil missen door zoiets 2021's als Corona, dus er zal wel massaal gefraudeerd gaan worden als deze rare maatregel er nog steeds is in het voorjaar wanneer het festivalseizoen begint (en ik kan ze geen ongelijk geven).
Ik vind dat niet zo'n gekke maatregel. Op een groot evenement, waar dus veel mensen besmet kunnen raken als het 'fout' gaat, iedereen vooraf testen die binnenkomt is prima toch? Zorgt ervoor dat grote evenementen in ieder geval geen grote besmettingshaarden worden.

Hoe dat logistiek geregeld moet worden; sja, dat moet bekeken worden. Wellicht dat de commerciële test organisaties daarbij kunnen aansluiten / meehelpen, anderzijds wellicht door gewoon teststraten in te richten o.i.d. op festival site zelf.
Om per definitie iets af te branden als idee want
dus er zal wel massaal gefraudeerd gaan worden als deze rare maatregel er nog steeds is in het voorjaar wanneer het festivalseizoen begint (en ik kan ze geen ongelijk geven).
slaat naar mijn mening dan ook nergens op.

PS4 PSN: Dazzler2120

• Dean Martin
  • Niet online
Hoe ga je 1g effectief toepassen bij meerdaagse evenementen met overnachting op locatie?

The best is yet to come

• St@m
  • Laatst online: 12:56

St@m

@ Your Service

Dazzler2120 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:05:
[...]

Ik vind dat niet zo'n gekke maatregel. Op een groot evenement, waar dus veel mensen besmet kunnen raken als het 'fout' gaat, iedereen vooraf testen die binnenkomt is prima toch? Zorgt ervoor dat grote evenementen in ieder geval geen grote besmettingshaarden worden.

Hoe dat logistiek geregeld moet worden; sja, dat moet bekeken worden. Wellicht dat de commerciële test organisaties daarbij kunnen aansluiten / meehelpen, anderzijds wellicht door gewoon teststraten in te richten o.i.d. op festival site zelf.
Om per definitie iets af te branden als idee want
[...]
slaat naar mijn mening dan ook nergens op.
Joh, we hebben honderduizenden besmettingen per dag gehad zonder festivals e.d., en dan ga je nu moeilijk doen over jongeren die een feestje willen vieren (want laten we wel zijn, dat is de grootste groep die gaat stappen/festivals doen enz. )

En als je dan dus een duur kaartje hebt gekocht ga je echt niet het risico lopen dat je niet kunt gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door St@m op 15-02-2022 14:08 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 21:04

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

St@m schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:57:
[...]

De overheid zegt ook helemaal niet dat we weer terug gaan naar het oude normaal nu... sterker nog, er blijven de nodige maatregelen van kracht lijkt het (maximaal aantal bezoekers thuis, reisadviezen en zo). De bezetting in de ziekenhuizen stijgt ook nog natuurlijk (niet IC), dat zal het argument wel zijn.

Maar een testje scoren is toch bijna geen moeite? Waarom dan meer moeite steken (tijd en geld?) in frauduleuze toegangsbewijzen?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-11 18:49

Dazzler2120

FP ProMod
St@m schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:07:
[...]

Joh, we hebben honderduizenden besmettingen per dag gehad zonder festivals e.d., en dan ga je nu moeilijk doen over jongeren die een feestje willen vieren (want laten we wel zijn, dat is de grootste groep die gaat stappen/festivals doen enz. )

En als je dan dus een duur kaartje hebt gekocht ga je echt niet het risico lopen dat je niet kunt gaan.
Die duizenden besmettingen die we de afgelopen weken hebben gehad, zijn dus ondanks de maatregelen. Wat ze dus willen voorkomen, is dat hier een veelvoud van plaats vindt wanneer de maatregelen eraf zijn.

Ook als je een vakantie boekt dan bestaat het risico dat je niet kan gaan door een besmetting.
Dit heeft allemaal niks te maken met moeilijk doen over mensen die een feestje willen vieren, maar nog steeds het beperken van risico's terwijl we *nog steeds* in een pandemie zitten.

PS4 PSN: Dazzler2120

Pagina: 1 ... 38 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.