Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-11 13:48
Emgeebee schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:53:
[...]

Een studie schrijf je enkel met de verantwoordelijkheid dat de studie klopt. Een besluit om maatregelen op te heffen neem je met de volle verantwoordelijkheid van de zorg, economie en zwakkeren. Dat hier dus wat vertraging tussen zit lijkt me helemaal niet zo gek.

Vwb de terrassen; je wil geen grote concentratie ongevaccineerden hebben. Zeker niet toen transmissie, ziekte, duur en belasting van ongevaccineerden tientallen procenten hoger lagen.
Ja maar hier trek je de conclusie dat de besmetting dan te hoog moet liggen om het proportioneel te houden. Diezelfde gevaccineerde kunnen prima een besmetting oplopen op het terras volgens die beredenering, en vervolgens bij een ongevaccineerde op visite te gaan en hoppatee een verhoogde kans op ic opname is gecreëerd. Hypothetisch natuurlijk want volgens de geleerden was horeca sowieso al niet aangemerkt als grootste verspreiding kans. Laat staan een terras. Thuis besmetting was volgens mij de grootste. Daarna scholen en vergelijkbare bijeenkomsten. Fabrieken etc..

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:21

Agent47

I always close my contracts.

ericplan schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:48:
Je kon erop wachten. De eerste ontkenner claimt de overwinning.
[Twitter]
Ben benieuwd wat het volgende wordt waar ze op gaan zeuren. 5G allicht maar weer proberen?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-10 17:22
wimpo schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:02:
[...]

Ja maar hier trek je de conclusie dat de besmetting dan te hoog moet liggen om het proportioneel te houden. Diezelfde gevaccineerde kunnen prima een besmetting oplopen op het terras volgens die beredenering, en vervolgens bij een ongevaccineerde op visite te gaan en hoppatee een verhoogde kans op ic opname is gecreëerd.
Daarom zeg ik ook; je wil geen mensen bij elkaar zetten die tientallen procenten hogere kans hebben op transmissie, ziekenhuisbezetting, ziekte en ziekteduur. Dat ze er af en toe tussen zitten is prima te behappen, want besmetting en zorgdruk werd voor een groot deel voorkomen door de gevaccineerde populatie.
Hypothetisch natuurlijk want volgens de geleerden was horeca sowieso al niet aangemerkt als grootste verspreiding kans. Laat staan een terras. Thuis besmetting was volgens mij de grootste. Daarna scholen en vergelijkbare bijeenkomsten. Fabrieken etc..
Dat komt meer omdat het BCO sterk te wensen over laat. Want corona komt niet door de brievenbus binnen. ;)

• wimpo
Indoubt schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:57:
[...]

Ik zie dat eigenlijk wel zitten, terug naar het fysieke gele boekje als het nodig is om te reizen bv.

Ik heb al diverse kennissen gehad die een keer "computer says no" hebben gehad en zich met de papieren variant hebben gered. Eentje krijgt die hele app niet eens werkend op z'n smartphone
Dit ben ik absoluut met je eens, ik snap de neiging naar alles compact en digitaal. Gemak dient de mens. Maar dat maakt het uiteindelijk wel heel kwetsbaar.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-11 21:10
[Twitter]
Sjah, die zien de context dus echt totaal niet. Mooi, zulke grote oogkleppen op hebben.

• Emgeebee
eric.1 schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:07:
[...]

Sjah, die zien de context dus echt totaal niet. Mooi, zulke grote oogkleppen op hebben.
Oogkleppen op hebben zou ik het niet willen noemen, dan dicht je ze nog de capaciteiten toe maar kiezen ze ervoor om het niet te willen zien.

Nee, bij de meesten mist simpelweg het statistische inzicht. Die zien gevolg, bedenken er een oorzaak bij die welgevallig is, en hoppa cirkeltje rond.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Emgeebee schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:50:
Heeft natuurlijk niks te maken met de omicron-variant. Nee, het komt door de protesten. :z
Laten we wel wezen, als het kabinet bleef tot het laatste moment 2G proberen te regelen. Omikron was niet voldoende motivatie op dat moment. Kuipers zag nog een hele toekomst voor de coronapas voor zich. De 2G droom eindigde alleen omdat de Tweede Kamer een motie aannam tegen het wetsvoorstel, anders had Kuipers het weer uitgesteld.

Nu verdwijnt de coronapas dan hopelijk de 25e, maar deze blijft dus nog wel voorlopig in de 1G vorm. Het kabinet lijkt eraan te hechten om de infrastructuur ervoor in bedrijf te houden.

• 42erik
  • Niet online
Johan Bogle schreef op maandag 14 februari 2022 @ 20:31:
[...]
Dat kun je wel met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen. Covid is niet weg, het is meer een soort pauze. Een hele welkome pauze, dat dan weer wel. Geniet ervan zolang het kan 🍾🎉🍻
Maar een ziekmakendere variant...? Als ik het goed begrijp is dat evolutionair geziem helemaal niet handig voor een virus (een dode host verspreid niet), dus hoe groot is die kans?

Is die niet vergelijkbaar met de kans dat er iemand op een markt een vleermuis eet? Oftewel, even grote kans als in 2019?

• wimpo
Emgeebee schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:07:
[...]

Daarom zeg ik ook; je wil geen mensen bij elkaar zetten die tientallen procenten hogere kans hebben op transmissie, ziekenhuisbezetting, ziekte en ziekteduur. Dat ze er af en toe tussen zitten is prima te behappen, want besmetting en zorgdruk werd voor een groot deel voorkomen door de gevaccineerde populatie.

[...]

Dat komt meer omdat het BCO sterk te wensen over laat. Want corona komt niet door de brievenbus binnen. ;)
Dat eerste vind ik moeilijk te accepteren, maar dan wel in context met omicron. De vaccinaties waren in geval van delta een stuk effectiever. Of het daadwerkelijk was omdat delta het doel was van de vaccinatie, of omdat delta wat minder besmettelijk was dan omicron. Gezien de cijfer voor opname in het ziekenhuis rond de 50% gevaccineerd/ongevaccineerd waren mag je stellen dat de opnames van de gevaccineerden in ieder geval vertraagd werden. Maar de bezetting door deze gevaccineerden bleef wel. Dus de aankomende periode moet het gaan blijken of de vaccinaties niet meer waren dan een plakkertje op een lekkende emmer. De ongevaccineerde groep zal eerder uitgelekt zijn aangezien de groep een stuk kleiner is.

En inderdaad corona komt niet via de brievenbus binnen, maar de meeste volwassenen moeten of willen sowieso wel buiten de deur de meeste dingen doen om te blijven leven. Daarom denk ik ook dat ze horeca zo laag aanhielden in besmettinsgevaar. De meeste mensen die een terrasje pakken komen natuurlijk gemiddeld gezien vaker in een winkel/kantoor/fabriek etc....

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:10
wimpo schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:07:
[...]

Dit ben ik absoluut met je eens, ik snap de neiging naar alles compact en digitaal. Gemak dient de mens. Maar dat maakt het uiteindelijk wel heel kwetsbaar.
Alsof het gele boekje zo'n fantastisch middel is. Ik heb mijn gele boekje al ruim 20 jaar. Bij de meeste vaccinaties staan netjes stempels, stickers en/of handtekeningen. Natuurlijk verre van waterdicht, maar het is iets.

Maar het enige dat "bewijst" dat het mijn boekje is, is mijn naam en adres van 20 jaar geleden in mijn eigen slechte handschrift.

Als het echt ergens om gaat, volstaat dat natuurlijk totaal niet.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

42erik schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:16:
[...]

Maar een ziekmakendere variant...? Als ik het goed begrijp is dat evolutionair geziem helemaal niet handig voor een virus (een dode host verspreid niet), dus hoe groot is die kans?
Mutaties zijn random, dus ik zou gokken op 50% kans ziekmakender, 50% minder ziekmakend.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Emgeebee
En hiermee diskwalificeer je jezelf weer eens. Waarom toch steeds dit soort hyperbolen? Nota bene op de dag dat het kabinet laat zien dat al die maatregelen slechts middelen zijn, geen doelen (of dromen).

• Emgeebee
YakuzA schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:19:
[...]

Mutaties zijn random, dus ik zou gokken op 50% kans ziekmakender, 50% minder ziekmakend.
In principe is een ziekmakender variant in het nadeel, aangezien mensen bij ziekte (meestal) binnen blijven en minder mensen besmetten. :)

• wimpo
Lapa schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:18:
[...]

Alsof het gele boekje zo'n fantastisch middel is. Ik heb mijn gele boekje al ruim 20 jaar. Bij de meeste vaccinaties staan netjes stempels, stickers en/of handtekeningen. Natuurlijk verre van waterdicht, maar het is iets.

Maar het enige dat "bewijst" dat het mijn boekje is, is mijn naam en adres van 20 jaar geleden in mijn eigen slechte handschrift.

Als het echt ergens om gaat, volstaat dat natuurlijk totaal niet.
Totaal nooit nee, dat zal een digitale versie ook niet zijn. Tenzij je vind dat het meer moet bevatten dan je naam en adres en eventuele vaccinaties. Voldoet het aan dezelfde criteria met als grootste verschil dat je zelf beschikt over het boekje. Digitaal is dit meer het geval natuurlijk.

• 42erik
  • Niet online
[Twitter]
Was mede mogelijk gemaakt door... Iedereen met wel een prik 👿

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Emgeebee schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:20:
[...]

In principe is een ziekmakender variant in het nadeel, aangezien mensen bij ziekte (meestal) binnen blijven en minder mensen besmetten. :)
Voor welke variant uiteindelijk dominant wordt speelt het wel mee als factor idd.

PSN

• wimpo
42erik schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:24:
[...]

Was mede mogelijk gemaakt door... Iedereen met wel een prik 👿
Dat is natuurlijk niet te bewijzen, we hebben een prik. Maar hoe het was gelopen zonder prik is koffiedik kijken. Plus dat de omicron variant mede oorzaak is. Als we nog in delta zaten mag je er van uit gaan dat we in hetzelfde schuitje zaten als hiervoor. Dan was de prik nog niet voldoende om de maatregelen op te heffen. Vermoedelijk waren er dan alleen maar meer maatregelen getroffen, zonder prik verwacht ik dat ook trouwens.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:24:
[...]

Voor welke variant uiteindelijk dominant wordt speelt het wel mee als factor idd.
De Xi variant :9

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• 42erik
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:19:
[...]

Dat is waar.

Ik stelde mijn vraag verkeerd.. Kans dat die ziekmakendere variant dominant wordt bedoel ik

• eric.1
  • Laatst online: 14-11 21:10
Emgeebee schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:10:
[...]

Oogkleppen op hebben zou ik het niet willen noemen, dan dicht je ze nog de capaciteiten toe maar kiezen ze ervoor om het niet te willen zien.

Nee, bij de meesten mist simpelweg het statistische inzicht. Die zien gevolg, bedenken er een oorzaak bij die welgevallig is, en hoppa cirkeltje rond.
Nouja, dat laatste ligt vaak genoeg niet eens aan iemands kunde maar aan wie ze willen aanspreken. Ik gok dat dit vrouwtje daar ook van is, gewoon roepen wat een groep wilt horen.

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:15:
[...]

Laten we wel wezen, als het kabinet bleef tot het laatste moment 2G proberen te regelen. Omikron was niet voldoende motivatie op dat moment. Kuipers zag nog een hele toekomst voor de coronapas voor zich. De 2G droom eindigde alleen omdat de Tweede Kamer een motie aannam tegen het wetsvoorstel, anders had Kuipers het weer uitgesteld.

Nu verdwijnt de coronapas dan hopelijk de 25e, maar deze blijft dus nog wel voorlopig in de 1G vorm. Het kabinet lijkt eraan te hechten om de infrastructuur ervoor in bedrijf te houden.
Het ding wordt afgeschaft zodra het kan, en nog is het niet goed :/

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
wimpo schreef op maandag 14 februari 2022 @ 19:55:
We zijn er nog niet, er word nog steeds gezocht naar een manier om eventueel een ctb in stand te houden. Ze zijn nu zelfs een verdrag aan het opstellen met het who om zo pandemische paraatheid te reguleren. Zou niet raar op kijken als daar een vorm van een ctb in voor komt. En Kuipers had sowieso al aangegeven om zelf een proportionaliteitstoets te willen doen voor het in stand houden van het ctb, ondanks de tegenwerking van de kamer en het onderzoek van TU Delft. We zullen zien wat er uit komt. Misschien dat Kuipers nu wel iets terugdeinst door de uitgekomen berichten van de wob verzoeken.
Dat Kuipers dat wil is op zich niet vreemd, de luchtvaart wil graag vasthouden aan CTB dus ik kan mij voorstellen dat er nog het één en ander in Europees verband geregeld zal worden.

March of the Eagles

• 42erik
  • Niet online
wimpo schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:28:
[...]

Dat is natuurlijk niet te bewijzen, we hebben een prik. Maar hoe het was gelopen zonder prik is koffiedik kijken. Plus dat de omicron variant mede oorzaak is. Als we nog in delta zaten mag je er van uit gaan dat we in hetzelfde schuitje zaten als hiervoor. Dan was de prik nog niet voldoende om de maatregelen op te heffen. Vermoedelijk waren er dan alleen maar meer maatregelen getroffen, zonder prik verwacht ik dat ook trouwens.
Bewijzen niet nee, aannemelijk wel denk ik

Verder volledig eens!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-11 23:16
42erik schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:31:
[...]

Dat is waar.

Ik stelde mijn vraag verkeerd.. Kans dat die ziekmakendere variant dominant wordt bedoel ik
Als omikron is uitgewoed, kan elke variant dominant worden die de opgebouwde immuniteit succesvol kan ontwijken.

Hij wil.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

De infrastructuur achter CTB zal niet snel opgedoekt worden, NOS meldt dat het kabinet dit graag achter de hand wil houden voor wanneer er weer eens een heftige variant van het virus opduikt.

En dan is er nog de luchtvaart, die vinden dat testbewijzen een bijdrage leveren aan de veiligheid van passagiers.

March of the Eagles

• CMD-Snake
Emgeebee schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:19:
En hiermee diskwalificeer je jezelf weer eens. Waarom toch steeds dit soort hyperbolen? Nota bene op de dag dat het kabinet laat zien dat al die maatregelen slechts middelen zijn, geen doelen (of dromen).
En jij gaat voorbij aan de rest van wat ik schrijf.

De term droom vind ik wel terecht, dat is vrees ik de enige plek waar de coronapas zou werken. Sinds de introductie in september vorig jaar heeft de coronapas nu niet echt overtuigende resultaten laten zien. De coronapas mocht vrijwel gelijk solo vliegen en in december was het zo erg geworden dat de boel weer op slot moest. Twee rondes van extra uitbreidingen aan de coronapas ten spijt. Tegen delta werkte het systeem al niet zo als men had gehoopt, omikron was de overtreffende trap.

2G was verworden tot een doel zo leek het. De redenatie schoof van dat het een lockdown zou voorkomen naar de enige manier om veilig sectoren te openen c.q. de lockdown te beëindigen tot het uitkwam bij dat het simpelweg in de gereedschapskist moest zitten. Dat het kabinet de coronapas voornemens is af te schaffen is niet helemaal hun verdienste, de afgelopen maand was 2G en in het verlengde 3G steeds meer een steen des aanstoots geworden. De motie tegen 2G slaagde en wie weet hoe kansrijk een motie tegen 3G was over een aantal weken?
42erik schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:32:
Het ding wordt afgeschaft zodra het kan, en nog is het niet goed :/
Niet helemaal. Kuipers wil nu via 1G op selecte locaties het systeem in stand houden. Echt helemaal weg is het niet.
XWB schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:33:
Dat Kuipers dat wil is op zich niet vreemd, de luchtvaart wil graag vasthouden aan CTB dus ik kan mij voorstellen dat er nog het één en ander in Europees verband geregeld zal worden.
De Europese coronapas loopt dit jaar af. De Europese Commissie heeft een voorstel neergelegd voor verlenging, maar dit vereist unanieme instemming. Ik ben benieuwd, er hoeft er maar eentje tegen te zijn in principe.
XWB schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:39:
De infrastructuur achter CTB zal niet snel opgedoekt worden, NOS meldt dat het kabinet dit graag achter de hand wil houden voor wanneer er weer eens een heftige variant van het virus opduikt.

En dan is er nog de luchtvaart, die vinden dat testbewijzen een bijdrage leveren aan de veiligheid van passagiers.
Ik denk dat de luchtvaartsector net zo makkelijk de coronapas loslaat zodra het geen negatieve gevolgen heeft voor hun kansen om zaken te doen. Of het echt zoveel deed voor de veiligheid van de reizigers is maar de vraag. Als het zo slecht werkte in andere situaties waar veel mensen bij elkaar kwamen heb ik weinig hoop voor in een vliegtuig.

[ Voor 14% gewijzigd door CMD-Snake op 14-02-2022 21:42 ]

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-11 10:22
Zombiecron 🧟‍♂️

• wimpo
XWB schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:33:
[...]

Ik denk dat je sowieso mag verwachten dat een bestuurlijke macht het zo makkelijk mogelijk wil maken voor zichzelf, vanuit dat argument heb ik er ook wel begrip voor. Het is alleen dat dat soort systemen de neiging hebben om corrupt te raken op ten duur, en daarbij word veel te laat ingegrepen. Restitutie en reparatie van een gecorrumpeerd systeem kost klaarblijkelijk jaren om weer in het gelid te krijgen.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-11 17:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Dan gaan we real life "the walking dead" meemaken. 8)

Alleen weet ik niet of dat in het echt ook zo populair zal zijn. Op het scherm ben je zelf redelijk veilig.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
CMD-Snake schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:39:
[...]

De Europese coronapas loopt dit jaar af. De Europese Commissie heeft een voorstel neergelegd voor verlenging, maar dit vereist unanieme instemming. Ik ben benieuwd, er hoeft er maar eentje tegen te zijn in principe.
Ik verwacht een verlenging. Want er zijn genoeg niet-EU landen waar een testbewijs hoe dan ook nodig is en dan is de coronapas wel zo praktisch.

March of the Eagles

• CMD-Snake
wimpo schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:40:
Ik denk dat je sowieso mag verwachten dat een bestuurlijke macht het zo makkelijk mogelijk wil maken voor zichzelf, vanuit dat argument heb ik er ook wel begrip voor. Het is alleen dat dat soort systemen de neiging hebben om corrupt te raken op ten duur, en daarbij word veel te laat ingegrepen. Restitutie en reparatie van een gecorrumpeerd systeem kost klaarblijkelijk jaren om weer in het gelid te krijgen.
Ik zou het niet corrupt willen noemen, ik zou het eerder scope creep noemen. Men wil iets doen en met een aanpassing leent zo'n systeem misschien voor dat iets. Het staat er immers al. En zo kan een infrastructuur stukje bij beetje uitgebouwd worden tot iets heel anders.

Het willen vasthouden aan reeds opgebouwde systemen is het probleem, ruimte die de burger verliest krijgt die zelden terug.

• wimpo
Indoubt schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:43:
[...]

Dan gaan we real life "the walking dead" meemaken. 8)

Alleen weet ik niet of dat in het echt ook zo populair zal zijn. Op het scherm ben je zelf redelijk veilig.
Ja heel selectief, heb de serie gekeken maar nooit helemaal begrepen. Eerst rennen ze er voor weg, dan lopen ze er tussen alsof het niks is en houden ze als huisdieren. Om vervolgens de volgende aflevering vanuit niks lijkt het gegrepen te worden door die strompelende stumpers. Heel frustrerend.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
CMD-Snake schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:39:
[...]

Ik denk dat de luchtvaartsector net zo makkelijk de coronapas loslaat zodra het geen negatieve gevolgen heeft voor hun kansen om zaken te doen. Of het echt zoveel deed voor de veiligheid van de reizigers is maar de vraag. Als het zo slecht werkte in andere situaties waar veel mensen bij elkaar kwamen heb ik weinig hoop voor in een vliegtuig.
De baas van Schiphol heeft al gezegd dat het testbewijs / vaccinatiebewijs waarschijnlijk een blijvertje is. De luchtvaart is zo'n sector die graag vasthoudt aan veiligheidsmaatregelen, dat hebben we na 9/11 ook gezien.

March of the Eagles

• wimpo
CMD-Snake schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:44:
[...]

Ik zou het niet corrupt willen noemen, ik zou het eerder scope creep noemen. Men wil iets doen en met een aanpassing leent zo'n systeem misschien voor dat iets. Het staat er immers al. En zo kan een infrastructuur stukje bij beetje uitgebouwd worden tot iets heel anders.

Het willen vasthouden aan reeds opgebouwde systemen is het probleem, ruimte die de burger verliest krijgt die zelden terug.
Ja corrupt is misschien niet het goeie woord, in ieder geval niet volgens de pure definitie. Maar bedoelde inderdaad dat grootschalige systemen uiteindelijk niet meer de werking hebben waarvoor ze in de eerste instantie opgezet zijn. En dan word het vaak kostelijk om hetzelfde systeem ondanks de wankelende werking in stand te houden.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
[...]

Die infrastructuur nog even overeind houden lijkt me ook wel handig zolang we nog in de crisis zitten.
Maar voorlopig gebeurt er precies wat we al tijden roepen en verdwijnt de pas zodra dat logischerwijze met weinig risico kan. 2G verdwijnt ook zoals voorspeld precies zoals dat in een democratie hoort, dus ook dat is al geregeld. Sowieso was 2G nu niet ingevoerd vanwege gebrek aan steun, dus de huidige versoepelingen waren er ook zonder die motie gewoon geweest.

Dus wat wil je nu nog meer? De volgende stap zal zijn dat ook de evenementen zonder 1G plaats kunnen vinden, maar dan moeten we nog een tijdje verder zijn. Wat ook weer logisch is omdat evenementen nu eenmaal de grootste risico's vormen.

[removed]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-11 20:41
CMD-Snake schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:44:
[...]

Als je kijkt hoe compleet nieuwe systemen het doen bij de overheid... Lijkt het mij juist een goed idee om een bestaand platform beetje bij beetje aan te passen. Als het goed is zijn de meeste kinderziektes er nu wel uit. En als er dan weer zoiets nodig is dan hebben we tenminste een systeem klaar staan.

Denk aan bijvoorbeeld:
- Digitaal rijbewijs, ID kaart of paspoort.
- Bijhouden van je (reis)vaccinaties. Want dat gele boekje is ook een beetje achterhaald.
- Digitale visa. Want stempels in een papieren boekje is ook een beetje vorige eeuw, niet?

Als er genoeg landen mee doen kan dat een heel mooi systeem worden.
- Degene die je controleert krijgt alleen relevante data te zien. Ze hoeft de portier bij de discotheek of de kassière bij de AH niet meer je BSN, geboortedatum en naam te zien. Maar net als nu een groen vinkje als je 18 bent.
- Als je (in het buitenland) je spullen kwijt raakt is het nu een enorm gedoe om een (nood)paspoort te regelen. Hoe handig zou het zijn als je gewoon een willekeurige telefoon kon kopen en inloggen met je digiD, om zo weer bij al je documenten te kunnen?

TheS4ndm4n#1919

• redwing
  • Nu online
XWB schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:47:
[...]
De baas van Schiphol heeft al gezegd dat het testbewijs / vaccinatiebewijs waarschijnlijk een blijvertje is. De luchtvaart is zo'n sector die graag vasthoudt aan veiligheidsmaatregelen, dat hebben we na 9/11 ook gezien.
Ik geloof er helemaal niets van. Zodra we wat verder zijn en corona nergens meer een probleem vormt verdwijnt dat testbewijs ook weer. Het is nl. een veiligheid die totaal geen nut meer heeft als er geen gevaarlijk virus rond gaat. Wel zal dat nog even duren, omdat je eerst zult moeten weten of er geen nieuwe variant opduikt die weer problemen gaat geven.

[removed]

• RocketKoen
redwing schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:57:
[...]

Ik geloof er helemaal niets van. Zodra we wat verder zijn en corona nergens meer een probleem vormt verdwijnt dat testbewijs ook weer. Het is nl. een veiligheid die totaal geen nut meer heeft als er geen gevaarlijk virus rond gaat. Wel zal dat nog even duren, omdat je eerst zult moeten weten of er geen nieuwe variant opduikt die weer problemen gaat geven.
Je moet op de meeste luchthavens na 21 jaar nog steeds je flesje water leeg gooien. Je schoenen uit en je nagelschaartje en deo uit je handbagage laten.

Op luchthavens zal zoiets ook pas verdwijnen zodra alle landen in de wereld (of iig waarop gevlogen wordt) stoppen met het vragen naar test of vaccinatie bewijzen. En direct weer opduiken zodra er ergens op de wereld een nieuwe uitbraak is van een virus waarop getest of tegen gevaccineerd kan worden.

TheS4ndm4n#1919

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:58
[...]

Heb je daar een bron van, want volgens mij was dat behoorlijk uit de context getrokken. Heb zelf even gezocht, maar kon het niet vinden.

Daarbij.. 9/11 legde de kwetsbaarheid van vliegtuigen bloot. De maatregelen daartegen waren direct bedoeld om veiligheid van vliegen zelf, voor het personeel en de passagiers te verbeteren/waarborgen. Dat lijkt mij niet geheel vergelijkbaar met een test-/vaccinatiebewijs. Wellicht werd bedoeld dat een dergelijke manier van identificeren een blijvertje zou kunnen zijn. Voor de coronapandemie werden QR-codes ook al gebruikt in de vliegsector voor de vliegtickets. In die zin waren ze al goed voorbereid.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]
Argh. Niet weer de magische 9/11 claim met niks wat daar aan gerelateerd is?

Kunnen we weer dezelfde dans doen met de bodyscan/waterflessen etc die daar niet aan gerelateerd is, maar aan de 2009 poging?

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 14-02-2022 22:11 ]

PSN

• redwing
  • Nu online
RocketKoen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:00:
[...]

Je moet op de meeste luchthavens na 21 jaar nog steeds je flesje water leeg gooien. Je schoenen uit en je nagelschaartje en deo uit je handbagage laten.
En dat zijn ook echte veiligheidsmaatregelen. Voorlopig hebben we nog geen manier om te kijken wat voor vloeistof iets is en zijn er genoeg vloeistoffen waarmee je gevaarlijke dingen kunt doen. Je schoenen kunnen gevaarlijke dingen in zitten die de scanner niet ziet, een nagelschaartje is scherp en deo kunnen ze weer niet goed scannen. Allemaal dingen die al in de planning zaten om ingevoerd te worden en wat 21 jaar geleden alleen wat versneld werd.
Op luchthavens zal zoiets ook pas verdwijnen zodra alle landen in de wereld (of iig waarop gevlogen wordt) stoppen met het vragen naar test of vaccinatie bewijzen. En direct weer opduiken zodra er ergens op de wereld een nieuwe uitbraak is van een virus waarop getest of tegen gevaccineerd kan worden.
Tuurlijk, maar is dat ook niet logisch? We hebben al gezien hoe snel we een nieuwe variant over de wereld verspreiden. Het is dan ook logisch dat je daarvoor maatregelen hebt die je snel in kunt zetten. Dat is echter wat anders dan dat die testbewijzen er blijven terwijl er geen gevaarlijk corona-virus meer is.

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 14-02-2022 22:06 ]

[removed]

• Emgeebee
redwing schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:55:
[...]

Die infrastructuur nog even overeind houden lijkt me ook wel handig zolang we nog in de crisis zitten.
Maar voorlopig gebeurt er precies wat we al tijden roepen en verdwijnt de pas zodra dat logischerwijze met weinig risico kan. 2G verdwijnt ook zoals voorspeld precies zoals dat in een democratie hoort, dus ook dat is al geregeld. Sowieso was 2G nu niet ingevoerd vanwege gebrek aan steun, dus de huidige versoepelingen waren er ook zonder die motie gewoon geweest.

Dus wat wil je nu nog meer? De volgende stap zal zijn dat ook de evenementen zonder 1G plaats kunnen vinden, maar dan moeten we nog een tijdje verder zijn. Wat ook weer logisch is omdat evenementen nu eenmaal de grootste risico's vormen.
De politiek en maatregelen lijken wel een soort rode lap voor sommigen. Die rode lap verblindt compleet en zorgt ervoor dat elke versoepeling leidt tot focus op de volgende rode lap. Dat we continue rode lappen verscheuren doet er blijkbaar niet toe.

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
XWB schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:39:
[...]

Kijk, als het een nieuwe versie wordt van het gele boekje, tja dan heb ik daar niet zoveel problemen mee. In stand houden als een moderner mechanisme voor het papieren boekje, okee. Betekent ook dat het weer zo'n redelijk obscuur fenomeen gaat worden als dat boekje (zelf ben ik de mijne al 20 jaar kwijt en nooit nodig gehad, hier in Spanje krijg je hem niet eens bij een covid vaccin).

Dat we tot in einde van tijden voor elke Intra-EU vlucht moeten gaan testen (want ik neem niet aan dat iedereen nog gevaccineerd gaat worden zodra Covid endemisch wordt), daar heb ik dan toch wel hele andere gedachten bij.
redwing schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:06:
[...]
En dat zijn ook echte veiligheidsmaatregelen. Voorlopig hebben we nog geen manier om te kijken wat voor vloeistof iets is en zijn er genoeg vloeistoffen waarmee je gevaarlijke dingen kunt doen. Je schoenen kunnen gevaarlijke dingen in zitten die de scanner niet ziet, een nagelschaartje is scherp en deo kunnen ze weer niet goed scannen. Allemaal dingen die al in de planning zaten om ingevoerd te worden en wat 21 jaar geleden alleen wat versneld werd.
Wat dat gewoon veiligheidstheater maakt is dat je achter de douane wel weer gewoon vloeistoffen kan kopen en mee aan boord nemen.

Het zal voor een zeer gemotiveerde partij echt niet moeilijk zijn een flesje met iets gevaarlijks tussen de aanvoer van de winkeltjes te verstoppen. Het afpakken van die flesjes water houdt niemand tegen. Het is meer voor een gevoel van veiligheid, net zoals de mondkapjes nu. En voor de politiek om te laten zien: "Kijk we doen wat voor jullie veiligheid". En bovendien, welke politicus wil al die beveiligers op straat zetten?

Overigens mag een klein busje deo weer wel mee, en een nagelknipper ook. Ook dat is weer zoiets... Combineer met 5 man je 100ml en je hebt weer de inhoud van dat oh zo gevaarlijke 500ml waterflesje... Tegen een georganiseerde groep zoals bij 9/11 maken we gewoon 0 kans met dit soort maatregelen. Ik zie veel paralellen bij Covid met de terrorisme maatregelen. Veel theater, zoals hier in Spanje de mondkapjes op straat terwijl de experts zich verzuchten dat het echt niks uitmaakt. Zelfs binnen geeft het slechts een kleine vermindering van de kans. Uiteindelijk krijgen we het allemaal wel.

Ik weet dat de kapjes binnen was om de zorg te ontlasten door de piek te verlagen. Maar ik zie nu echt mensen die bangig doen als ze geen mondkapje hebben. Dat gevoel slaat nergens op. Het voorkomt niet dat je ooit Corona gaat krijgen. Maar zodra mensen zich er veilig bij gaan voelen dan is het iets dat een doel op zich gaat worden.

En dit is precies wat mijn scepsis en wantrouwen voedt bij deze maatregelen. Ik heb gezien dat er na 9/11 van alles werd ingevoerd dat geen houd sneed, en nooit is afgevoerd. Op een gegeven moment slijpt het er gewoon in en niemand durft meer te vragen naar de rechtvaardigheid erachter. "Doe nou maar...". Zoiets als een mondkapje vind ik veel te zwaar daarvoor.

[ Voor 54% gewijzigd door GekkePrutser op 14-02-2022 22:29 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RocketKoen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:00:
[...]

Slechts 1 van de 4 dingen die je meld heeft met 9/11 te maken ;)

PSN

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
bazzemans schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:03:
[...]

Heb je daar een bron van, want volgens mij was dat behoorlijk uit de context getrokken. Heb zelf even gezocht, maar kon het niet vinden.
Natuurlijk, die bron is zelf al in dit topic gepost geweest:
De luchtvaart gaat nooit meer terug naar het ‘oude normaal’. Dat verwacht Schiphol-topman Dick Benschop. “Het testbewijs wordt onderdeel van de nieuwe werkelijkheid”, zei hij tijdens zijn virtuele nieuwjaarstoespraak.

Hoe het coronavirus zich de komende jaren ontwikkelt is nu nog niet duidelijk, maar Benschop windt er geen doekjes om: het meenemen van een digitaal vaccinatie- of testbewijs blijft ook in de toekomst nodig. “Na de aanslagen van 11 september veranderde de wereld ook. Sinds dat moment kwam er extra nadruk te liggen op veiligheid binnen de luchtvaart, met de nodige maatregelen. Nu wordt gezondheid het thema.”

March of the Eagles

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 19:08
Ik mis in dat soort uitspraken altijd een beetje relativeringsvermogen. Flinke regionale epidemieën komen pakweg elke 5 a 10 jaar op en er is altijd de kans dat zo’n epidemie een globale hit wordt. Sterker nog, die kans is sterk gestegen en ik zie daarin nog geen kentering.

Nu spreekt Benschop over “een testbewijs”. Het spreekt voor zich, als je dat permanent maakt ean wordt het een steeds dikker boekje met verschillende testbewijzen.

Je moet natuurlijk wel de coronaregels hebben opgeruimt voordat de volgende pandemie uitbreekt. Als de sector dat in het verleden niet had gedaan hadden we nu nog steeds op SARS en MERS moeten testen.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:58
XWB schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:14:
[...]

Natuurlijk, die bron is zelf al in dit topic gepost geweest:

[...]
Thanks. Ik had niet in dit topic gezocht :Y). Lijkt niet uit de context gehaald. Heb ik een selectief geheugen wat dit betreft.

Tja. Ik geloof er zelf nog niet zoveel van. Tenzij landen eisen dat je een test- of vaccinatiebewijs kan laten zien dan zullen luchtvaartmaatschappijen dat vragen. Ik vind de vergelijking met de veiligheidsmaatregelen rondom 9/11 niet vergelijkbaar met hetgeen we de afgelopen twee jaar hebben meegemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door bazzemans op 14-02-2022 22:26 ]

• redwing
  • Nu online
GekkePrutser schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:11:
[...]
Wat dat gewoon veiligheidstheater maakt is dat je achter de douane wel weer gewoon vloeistoffen kan kopen en mee aan boord nemen.

Het zal voor een zeer gemotiveerde partij echt niet moeilijk zijn een flesje met iets gevaarlijks tussen de aanvoer van de winkeltjes te verstoppen. Het afpakken van die flesjes water houdt niemand tegen. Het is meer voor een gevoel van veiligheid, net zoals de mondkapjes nu. En voor de politiek om te laten zien: "Kijk we doen wat voor jullie veiligheid". En bovendien, welke politicus wil al die beveiligers op straat zetten?
Er zit anders een aardige controle op de spullen die naar de winkels achter de douane gaan. Zo heel makkelijk zal het dus niet zijn en het is dus zeker meer dan een schijnveiligheid.
Overigens mag een klein busje deo weer wel mee, en een nagelknipper ook. Ook dat is weer zoiets... Combineer met 5 man je 100ml en je hebt weer de inhoud van dat oh zo gevaarlijke 500ml waterflesje... Tegen een georganiseerde groep zoals bij 9/11 maken gewoon 0 kans met dit soort maatregelen. Ik zie veel paralellen bij Covid met de terrorisme maatregelen. Veel theater, zoals hier in Spanje de mondkapjes op straat terwijl de experts zich verzuchten dat het echt niks uitmaakt. Zelfs binnen geeft het slechts een kleine vermindering van de kans. Uiteindelijk krijgen we het allemaal wel.
Het gaat er dan ook om om het moelijker te maken. Onmogelijk zal het nooit zijn. Als een maatregel iets onmogelijk moet maken voordat het mag kun je elke maatregel opdoeken. Je kunt dus wel alles bagetaliseren, maar uiteindelijk worden mondkapjes al tig jaren n het ziekenhuis gebruikt en zijn ze gewoon effectief. Niet 100%, maar dat is wat anders dan niet effectief.
Wat jij nu doet en wat wel vaker gebeurt is alles wat niet 100% afkeuren omdat het een 'schijnveiligheid; zou zijn. En zo werkt het gewoon niet, het is een extra veiligheid om bij vliegtuigen aanslagen moeilijker te maken en bij mondkapjes om de verspreiding af te remmen.
Ik weet dat het vooral was om de zorg te ontlasten door de piek te verlagen. Maar ik zie nu echt mensen die bangig doen als ze geen mondkapje hebben. Dat gevoel slaat nergens op. Het voorkomt niet dat je ooit Corona gaat krijgen.
Maar het vermindert de kans wel en zorgt ook voor minder verspreiding en nog steeds voor iets meer ruimte voor het ziekenhuis. En bang er voor zijn is weliswaar een uiterste, maar net doen of het niets doet is het andere uiterste.
En dit is precies wat mijn scepsis en wantrouwen voedt bij deze maatregelen. Ik heb gezien dat er na 9/11 van alles werd ingevoerd dat geen houd sneed, en nooit is afgevoerd.
Ik ben benieuw wat er na 9/11 is ingevoerd en nooit meer afgevoerd? Daar wordt nl. heel vaak heel veel aan gehangen die helemaal niets met 9/11 te maken heeft. En wat er na 9/11 is ingevoerd stond al langer op de planning en is alleen wat sneller ingevoerd.

[removed]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

redwing schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:30:
[...]

Ik ben benieuw wat er na 9/11 is ingevoerd en nooit meer afgevoerd? Daar wordt nl. heel vaak heel veel aan gehangen die helemaal niets met 9/11 te maken heeft. En wat er na 9/11 is ingevoerd stond al langer op de planning en is alleen wat sneller ingevoerd.
9/11 heeft mythische vormen aangenomen idd.

Enige dingen die toen ingevoerd waren en zijn gebleven zijn vziw:
- presend van passagierslijsten door airlines voor security check.
- altijd scannen van zowel ruim als handbagage voor het inladen in het vliegtuig. En meer focus op scherpe objecten in hand bagage.
(Al zal die ook wel met lockerbie te maken hebben gehad?)

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 14-02-2022 22:38 ]

PSN

• GekkePrutser
  • Niet online
[...]
Er zit anders een aardige controle op de spullen die naar de winkels achter de douane gaan. Zo heel makkelijk zal het dus niet zijn en het is dus zeker meer dan een schijnveiligheid.
Ik geloof daar totaal niet in. Een georganiseerde partij kan dat gewoon. Zie de drugssmokkel als groot voorbeeld. Die fluiten daarom. En noem dat geen klein fenomeen :)
[...]
Het gaat er dan ook om om het moelijker te maken. Onmogelijk zal het nooit zijn. Als een maatregel iets onmogelijk moet maken voordat het mag kun je elke maatregel opdoeken. Je kunt dus wel alles bagetaliseren, maar uiteindelijk worden mondkapjes al tig jaren n het ziekenhuis gebruikt en zijn ze gewoon effectief. Niet 100%, maar dat is wat anders dan niet effectief.
Effectief tegen het spugen in open wonden enzo. Niet tegen het verspreiden van virussen. Daar zijn ze nooit voor bedoeld geweest.
[...]
Maar het vermindert de kans wel en zorgt ook voor minder verspreiding en nog steeds voor iets meer ruimte voor het ziekenhuis. En bang er voor zijn is weliswaar een uiterste, maar net doen of het niets doet is het andere uiterste.
Ja maar wat maakt het uit als je het vroeg of laat toch krijgt, en het nauwelijks nog wat ergs aanricht? Dan is dat kapje gewoon een paardenmiddel. Maak het dan vrijwillig voor mensen die zichzelf willen beschermen.

Bij ons op kantoor moet het nu nog steeds overal, ook aan het bureau. Als die dames van HR weer komen controleren of iedereen het wel netjes op heeft, daar moet ik echt van kotsen. Ik ben het gewoon zo ongelofelijk zat... De meeste collega's vinden het ook onzin maar spelen maar gewoon mee, 'ach ja het moet maar'. Zo slijpen dingen erin. En tijdens de lunch gaan we altijd naar een druk cafe en daar zitten we zowat bij elkaar op schoot zonder kapje te eten. Dus ja met de besmettelijkheid van Omikron heb je het dan echt wel binnen.

Nou heb ik zelf enorme nare ervaringen door een ademhalingsziekte in het verleden wat bij mij leidt tot psychische problemen ermee. Maar niemand geeft daar ene fuck om. Ik zal er ook altijd tegen blijven ageren.
[...]
Nou, die schoenen bijvoorbeeld, kwam direct door het geheisa over de schoenen bomber. Alle staatssurveillance.. Misschien stond het al op het programma, maar door 9/11 was de hele rechtvaardigingsdiscussie meteen over. Totaal geen debat meer, net als met Corona nu.

[ Voor 3% gewijzigd door GekkePrutser op 15-02-2022 03:25 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
YakuzA schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:05:
[...]

Argh. Niet weer de magische 9/11 claim met niks wat daar aan gerelateerd is?

Kunnen we weer dezelfde dans doen met de bodyscan/waterflessen etc die daar niet aan gerelateerd is, maar aan de 2009 poging?
De topman van Schiphol maakte ook de vergelijking met 9/11.

Maar je moet het wat abstracter bekijken: of het nu 9/11 of 2009 was, het punt ging erom dat er na elke gebeurtenis veranderingen worden doorgevoerd - sommige zogenaamd tijdelijk - en nooit meer afgeschaft worden. Dat is ook waar de topman op stuurt. De focus op 9/11 is in feite alleen maar afleiding van de echte discussie :) Het gaat erom dat de wereld nu eenmaal veranderd is.

March of the Eagles

• GekkePrutser
  • Niet online
XWB schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:39:
[...]
De topman van Schiphol maakte ook de vergelijking met 9/11.

Maar je moet het wat abstracter bekijken: of het nu 9/11 of 2009 was, het punt ging erom dat er na elke gebeurtenis veranderingen worden doorgevoerd - sommige zogenaamd tijdelijk - en nooit meer afgeschaft worden. Dat is ook waar de topman op stuurt. De focus op 9/11 is in feite alleen maar afleiding van de echte discussie :) Het gaat erom dat de wereld nu eenmaal veranderd is.
Precies... Maar het probleem is dat die van 9/11 een stuk minder ingrijpend zijn, omdat je er alleen mee te maken hebt als je gaat reizen. Ik kan er nog steeds niet tegen als ze weer lopen te zeuren dat ik mijn (superlage waar echt niks in kan zitten) schoenen uit moet doen of mijn laptop weer uit de tas moet terwijl bewezen is dat ze die gewoon kunnen scannen. Ik ben er nooit aan gewend geraakt zoals de meeste mensen, het is altijd een enorm irritatiemoment gebleven.

De surveillance is een erger probleem daarvan maar de meeste mensen zijn het na Snowden allang alweer vergeten, en het gebeurt op civiel gebied natuurlijk ook enorm veel.

Maar het vliegen is voor mij 2x per jaar ofzo. De covid maatregelen verzieken mijn hele leven, elke dag, bijna elk uur. Die moeten er zo snel mogelijk gewoon af. Ze zijn met uitzonderlijke redenen ingevoerd in een situatie die qua serieusheid allang voorbij is. Als de situatie zoals nu in de begintijd van Corona zo was geweest als nu, waren ze nooit ingevoerd geweest. Dan waren we in onze elleboog gaan hoesten en een paar weekjes een vuistklopje gegeven in plaats van een handdruk en hadden het daarbij gelaten.

[ Voor 20% gewijzigd door GekkePrutser op 15-02-2022 03:35 ]

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:02
GekkePrutser schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:44:
[...]

Die moeten er vroeg of laat gewoon af.
Wie beweert hier dat die er nooit meer af gaan? Er wordt enkel beweerd dat de luchtvaart er misschien niet vanaf wil.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

D-e-n schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:52:
[...]

Wie beweert hier dat die er nooit meer af gaan? Er wordt enkel beweerd dat de luchtvaart er misschien niet vanaf wil.
Op dit vlak danst de luchtvaart momenteel alleen maar naar de pijpen van de landen waar ze heen vliegen.
Vraagt het bestemmingsland nergens om, vraagt de luchtvaart ook nergens om.

PSN

• CMD-Snake
RocketKoen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 21:56:
Denk aan bijvoorbeeld:
- Digitaal rijbewijs, ID kaart of paspoort.
- Bijhouden van je (reis)vaccinaties. Want dat gele boekje is ook een beetje achterhaald.
- Digitale visa. Want stempels in een papieren boekje is ook een beetje vorige eeuw, niet?

Als er genoeg landen mee doen kan dat een heel mooi systeem worden.
- Degene die je controleert krijgt alleen relevante data te zien. Ze hoeft de portier bij de discotheek of de kassière bij de AH niet meer je BSN, geboortedatum en naam te zien. Maar net als nu een groen vinkje als je 18 bent.
- Als je (in het buitenland) je spullen kwijt raakt is het nu een enorm gedoe om een (nood)paspoort te regelen. Hoe handig zou het zijn als je gewoon een willekeurige telefoon kon kopen en inloggen met je digiD, om zo weer bij al je documenten te kunnen?
Het lijkt mij een nachtmerrie.

Papier heeft zo zijn voordelen, je ziet dat de coronapas alleen werkt bij landen die het erkennen. Tevens hangt het allemaal aan internetconnectiviteit, dus je kan op bepaalde momenten niet bij je spullen komen als er geen internet is. En raakt ooit de accu op van jouw paspoort? Die van mijn telefoon wel.

Laten we databeveiliging ook niet vergeten, die centrale bron is een goudmijn voor kwaadwillende hackers. In Rusland en China likken ze hun vingers erbij af om zo'n systeem te kunnen hacken. Voor kwaadwillende overheden geeft het nog meer mogelijkheden. Stel dat je van een criticus zo het paspoort kan intrekken? Of andere documenten. Dat gebeurt niet zo snel in Nederland, maar in Europa hebben we al Polen en Hongarije waar de zittende machtshebbers hun critici op alle manieren proberen aan te pakken. Het is dichterbij dan je denkt.

Fysieke documenten geven bepaalde andere voordelen. Ik vind een plastic kaartje voor mijn rijbewijs of een papieren paspoort prima. En helaas vraagt de kassière al heel lang niet meer om mijn ID als ik drank koop. :P
Dat de wetgeving achter de coronapas opgeheven wordt en de infrastructuur ontmanteld wordt plus vernietiging van de data conform geldende normen. Alleen dan is het uit met de coronapas.
YakuzA schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:36:
9/11 heeft mythische vormen aangenomen idd.

Enige dingen die toen ingevoerd waren en zijn gebleven zijn vziw:
- presend van passagierslijsten door airlines voor security check.
- altijd scannen van zowel ruim als handbagage voor het inladen in het vliegtuig. En meer focus op scherpe objecten in hand bagage.
(Al zal die ook wel met lockerbie te maken hebben gehad?)
Buiten het vliegveld zijn bepaalde dingen net zo goed gebleven. Denk identificatieplicht of de uitgebreidere bevoegdheden van inlichtingendiensten om op grote schaal af te tappen. Opruiing in het Nederlandse strafrecht was specifiek geïntroduceerd om terrorisme aan te pakken.

• GekkePrutser
  • Niet online
D-e-n schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:52:
[...]
Ik zie het in de publieke opinie. Mensen die zeggen "Die kapjes hou ik er wel in". Of "Voor in de winter is het eigenlijk wel fijn". Het is niet de politiek die het zegt, op dit moment. Die kijken wel uit, omdat de situatie momenteel nogal gespannen staat met de protesten. Maar het zijn veel gewone mensen op straat.

Hier in Spanje is het sinds vrijdag niet meer verplicht het op straat te dragen. Maar nog steeds doet 40% van de mensen het (tegen ongeveer 60-70 terwijl het wel moest, toen was het ook geen 100%). In winkels 100%.

Die 40% van de mensen heeft dus blijkbaar geen probleem als het wel verplicht gaat blijven. Dus die transitie is langzaamaan aan de gang. En hoe langer het duurt, hoe meer die mensen zich er goed bij gaan voelen. Daar maak ik me zorgen over.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

GekkePrutser schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:55:
[...]
Ik zie het in de publieke opinie. Mensen die zeggen "Die kapjes hou ik er wel in". Of "Voor in de winter is het eigenlijk wel fijn". Het is niet de politiek die het zegt, op dit moment. Die kijken wel uit, omdat de situatie momenteel nogal gespannen staat met de protesten. Maar het zijn veel gewone mensen op straat.
Of het wordt op termijn gebruikelijk zoals in sommige Aziatische landen.
Als mensen zich daar fijn bij voelen mag dat toch gewoon?

PSN

• D-e-n
GekkePrutser schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:55:
[...]

Hier in Spanje is het sinds vrijdag niet meer verplicht het op straat te dragen. Maar nog steeds doet 40% van de mensen het (tegen ongeveer 60-70 terwijl het wel moest, toen was het ook geen 100%). In winkels 100%.

Die 40% van de mensen heeft dus blijkbaar geen probleem als het wel verplicht gaat blijven. Dus die transitie is langzaamaan aan de gang. En hoe langer het duurt, hoe meer die mensen zich er goed bij gaan voelen. Daar maak ik me zorgen over.
Het mondkapje is in Spanje afgeschaft maar mensen dragen het soms dus nog? Waarom is dat een probleem? In Azië dragen sommige mensen het al jaren vrijwillig. Daar heb je toch geen last van?

Ik vind ze niet fijn maar ik heb er totaal geen probleem als we ze in het OV of drukke winkels nog even een maandje ofzo aanhouden. Voor die paar uur per dag maakt dat toch niet uit en helpt mensen nog een beetje waakzaam te blijven.

• GekkePrutser
  • Niet online
D-e-n schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:01:
[...]

Het mondkapje is in Spanje afgeschaft maar mensen dragen het soms dus nog? Waarom is dat een probleem? In Azië dragen sommige mensen het al jaren vrijwillig. Daar heb je toch geen last van?

Ik vind ze niet fijn maar ik heb er totaal geen probleem als we ze in het OV of drukke winkels nog even een maandje ofzo aanhouden. Voor die paar uur per dag maakt dat toch niet uit en helpt mensen nog een beetje waakzaam te blijven.
Zolang het niet verplicht is, okee.

Maar hier zie je precies die glijdende schaal. "Zoveel maakt dat toch niet uit" (de mensen die daar werken die het wel de hele dag moeten maken kennelijk ook niet zoveel uit). Dit stuurt weer opiniepeilingen en die adviseren de politiek. En die grijpen er dan sneller naar als de griepgolf weer een keertje wat zwaarder is bijvoorbeeld.

Als ik in Azie had willen wonen dan was ik daar wel naar verhuisd :)

[ Voor 14% gewijzigd door GekkePrutser op 14-02-2022 23:05 ]

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-11 10:33

Mfpower

In dubio

CMD-Snake schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:55:
[...]

Papier heeft zo zijn voordelen, je ziet dat de coronapas alleen werkt bij landen die het erkennen. Tevens hangt het allemaal aan internetconnectiviteit, dus je kan op bepaalde momenten niet bij je spullen komen als er geen internet is. En raakt ooit de accu op van jouw paspoort? Die van mijn telefoon wel.

Laten we databeveiliging ook niet vergeten, die centrale bron is een goudmijn voor kwaadwillende hackers. In Rusland en China likken ze hun vingers erbij af om zo'n systeem te kunnen hacken. Voor kwaadwillende overheden geeft het nog meer mogelijkheden. Stel dat je van een criticus zo het paspoort kan intrekken? Of andere documenten. Dat gebeurt niet zo snel in Nederland, maar in Europa hebben we al Polen en Hongarije waar de zittende machtshebbers hun critici op alle manieren proberen aan te pakken. Het is dichterbij dan je denkt.

Fysieke documenten geven bepaalde andere voordelen. Ik vind een plastic kaartje voor mijn rijbewijs of een papieren paspoort prima. En helaas vraagt de kassière al heel lang niet meer om mijn ID als ik drank koop. :P
Je vergeet imho nog 1 argument. Het verschil met een analoog boekje of paspoort is dat jij de waarheid in je bezit hebt. Op het moment van uitgeven is het van jou. Al die digitale paspoorten alsmede het ctb zijn afgeleiden van een werkelijkheid (of data) die jij niet controleert. Er zijn al voorbeelden van een verkeerd geadministreerd vaccin of test, waardoor “computer says no”. Probeer dat maar eens te fixen. Pure Kafka. Ook randgevallen passen moeilijk in een technocratie, want er zijn oneindig veel business rules voor elke situatie die nooit in zo’n systeem passen. Analoog kon je nog eens een stempel krijgen als de menselijke maat erom vroeg. Je ziet dat nu ook bij het ctb waarbij medische uitzondering niet goed geregeld is. Alleen hierom moeten we een technocratie mijden, je geeft de controle over je eigen identiteit uit handen aan instituten die wij maar moeten vertrouwen die eigenlijk zijn opgericht vanwege het wantrouwen naar de burger.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

GekkePrutser schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:03:
[...]

Maar hier zie je precies die glijdende schaal. "Zoveel maakt dat toch niet uit" (de mensen die daar werken die het wel de hele dag moeten maken kennelijk ook niet zoveel uit).

Wat bedoel je met glijdende schaal hier?

PSN

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
YakuzA schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:06:
[...]

Wat bedoel je met glijdende schaal hier?
Zoals ik zijn verhaal begrijp, is @GekkePrutser er bang voor dat mondkapjes alsnog verplicht zullen worden omdat een groot deel van de Spaanse bevolking ze toch al vrijwillig draagt.

March of the Eagles

• wimpo
XWB schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:07:
[...]

Zoals ik zijn verhaal begrijp, is @GekkePrutser er bang voor dat mondkapjes alsnog verplicht zullen worden omdat een groot deel van de Spaanse bevolking ze toch al vrijwillig draagt.
Valt te verwachten denk ik. Het is niet ongewoon dat een norm of anders een wet de voorgenoemde elkaar beïnvloeden uiteindelijk.
Voor een samenleving zijn die normen/waarden en of wetten natuurlijk wel nodig. Je kunt alleen wel betwisten tot in hoever de vrijheidsbeperkende regelgeving daadwerkelijk de maatschappij ten goede doet. In het geval van maskers dragen, lijkt het me niet genoeg toevoegen om er daadwerkelijk een norm van te maken, laat staan wet.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-11 18:49

Dazzler2120

FP ProMod
GekkePrutser schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:03:
[...]

Maar hier zie je precies die glijdende schaal. "Zoveel maakt dat toch niet uit" (de mensen die daar werken die het wel de hele dag moeten maken kennelijk ook niet zoveel uit). Dit stuurt weer opiniepeilingen en die adviseren de politiek. En die grijpen er dan sneller naar als de griepgolf weer een keertje wat zwaarder is bijvoorbeeld.

Dit is dus ook precies waarom glijdende schaal argumenten totaal niet werken.

PS4 PSN: Dazzler2120

• GekkePrutser
  • Niet online
XWB schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:07:
[...]
Precies, drempelverlaging is er absoluut gekomen.

Daar ageer ik tegen. Misschien is 'glijdende schaal' niet het juiste woord. Maar hier in Spanje is de norm behoorlijk veranderd. Veel meer dan in Nederland, als ik daar hoor dat veel mensen het in winkels gewoon niet doen, dat is hier niet voorstelbaar. Ik vind dat heel erg zorgelijk voor het perspectief voor terugkeer naar een situatie die ik als acceptabel zie. Nederlanders zijn gelukkig wat nuchterder, daarom heeft het ook veel langer geduurd voor ze er uberhaupt kwamen. Maar ik sluit niet uit dat ik maar weer eens een ander land op moet zoeken en dat is wel jammer want ik voelde me tot 2020 eindelijk ergens thuis.

Edit: Ik zie net dat het bij jullie over 10 dagen ophoudt met de kapjes, gefeliciteerd! Ik hoop echt dat het hier ook gaat gebeuren, maar ik heb er een hard hoofd in. De overheden van de zuidelijke landen zijn echt dol op hun kapjes. De tegendruk die je in Nederland wel ziet is hier niet zo. Ook geen protesten.

Als het wel helemaal vrij komt (dus ook OV, winkels, werk enz) zoals in Denemarken en binnenkort Nederland dan maakt het me ook niet uit als andere mensen het wel doen. Mits mijn werk ook niet moeilijk doet, sinds het begin mag je hier al van de wet aan je bureau zitten zonder kapje (alleen op bij rondlopen) mits er geen bezoek is, maar mijn werk moet weer roomser dan de paus doen }:|
Mfpower schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:05:
[...]
Er zijn al voorbeelden van een verkeerd geadministreerd vaccin of test, waardoor “computer says no”. Probeer dat maar eens te fixen. Pure Kafka. Ook randgevallen passen moeilijk in een technocratie, want er zijn oneindig veel business rules voor elke situatie die nooit in zo’n systeem passen.
Ja dit had ik dus... 3 maanden lang stond mijn geboortedatum verkeerd in het systeem waardoor mijn covid pas niet klopte met mijn paspoort. Erg vervelend en het was een enorm gedoe om het goed te krijgen. Dus elke keer een test doen om problemen te voorkomen (het was net in de zomer toen ik moest reizen)

[ Voor 60% gewijzigd door GekkePrutser op 15-02-2022 02:55 ]

• wimpo
t_captain schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:23:
Ik mis in dat soort uitspraken altijd een beetje relativeringsvermogen. Flinke regionale epidemieën komen pakweg elke 5 a 10 jaar op en er is altijd de kans dat zo’n epidemie een globale hit wordt. Sterker nog, die kans is sterk gestegen en ik zie daarin nog geen kentering.

Nu spreekt Benschop over “een testbewijs”. Het spreekt voor zich, als je dat permanent maakt ean wordt het een steeds dikker boekje met verschillende testbewijzen.

Je moet natuurlijk wel de coronaregels hebben opgeruimt voordat de volgende pandemie uitbreekt. Als de sector dat in het verleden niet had gedaan hadden we nu nog steeds op SARS en MERS moeten testen.
Technisch gezien testen we nu op sars natuurlijk. Maar inderdaad, het opruimen van de bestaande covidregels zal moeten gebeuren voordat een nieuwe virale uitbraak plaats vind.

Deze zal hoogstwaarschijnlijk niet hetzelfde reageren onder de bestaande regels. Je kunt sowieso de discussie wel voeren of de bestaande regels wel voldoende gedaan hebben en of het wel echt nodig was. Indirect heeft dit namelijk onvoorziene slachtoffers gecreëerd, die niet direct aan corona zelf gelinkt zijn maar hoogstwaarschijnlijk aan het beleid. Niet om heel nihilistisch over te komen, maar het lijkt dat we de loep op corona slachtoffers leggen alsof het geen onderdeel mag en kan zijn van het leven. We accepteren daarintegen met gemak de slachtoffers die met hun grotere getallen en simpelere preventie te voorkomen zijn.

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03:39
Wat wordt er eigenlijk precies verstaan onder evenementen wat betreft 1G? Gaat het dan vooral om concerten zonder vaste zitplaats?

• 42erik
  • Niet online
MadDogMcCree schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:39:
Wat wordt er eigenlijk precies verstaan onder evenementen wat betreft 1G? Gaat het dan vooral om concerten zonder vaste zitplaats?
dat zat ik me ook al af te vragen. Is dat niveau pinkpop of ook al niveau melkweg?

• wimpo
Zal hoogstwaarschijnlijk meer gedoeld zijn op publieksgroote en het eventueel waarborgen van een voldoende geventileerde omgeving.....

Nee dat moet nog blijken, ik zou niet raar opkijken dat het ook gewoon word toegepast op kleinere evenementen om het ctb in stand te houden. Op een buiten festival zou je kunnen stellen dat het niks toevoegt, maar zo krijg je de jongere generatie in ieder geval zover dat die aan de regelgeving wennen.

• RocketKoen
redwing schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:06:
[...]

En dat zijn ook echte veiligheidsmaatregelen.
Hahahaha... Nee...
Dat is net als het ringslot op je fiets of de slagboom bij de parkeergarage. Het doet totaal niets tegen iemand met snode plannen.

Of dacht je dat al het personeel op luchthavens ook gecontroleerd wordt? Dat alle flesjes drinken die achter security te koop zijn worden gecontroleerd op explosieven? Dat de monteur alleen pluche gereedschap in zijn koffer heeft zitten en dat de piloot niet in de cockpit kan stappen als hij behandeld wordt voor suïcidale gedachten?

Het is een toneelstukje omdat mensen zich dan veiliger voelen. Die 4 vliegtuigen op 9/11 kostte de branche een paar honderd miljoen. De daling in ticket verkoop omdat mensen niet meer durfde te vliegen kostte een paar honderd miljard.

TheS4ndm4n#1919

• RocketKoen
CMD-Snake schreef op maandag 14 februari 2022 @ 22:55:
[...]

is opgelost. Je qr code werkt 10x zonder internet. En je kunt ook de pdf of papieren versie gebruiken als back-up.
jij denkt dat we nu niet al een centrale database hebben met al die gegevens? En dat jouw papieren paspoort geen rifd chip heeft die bij een controle wordt gescand om te kijken of je paspoort wel echt is en de overheid hem niet heeft ingetrokken?
Het kan best naast elkaar bestaan. Maar omdat opa niet kan wennen aan nieuwe technologie, betekent niet dat we niet wat anders kunnen proberen. Bij de invoering van dat pasje was er ook een groep die geen afscheid wilde nemen van hun roze papiertje.

TheS4ndm4n#1919

• wimpo
RocketKoen schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 00:05:
[...]
is opgelost. Je qr code werkt 10x zonder internet. En je kunt ook de pdf of papieren versie gebruiken als back-up.

[...]
jij denkt dat we nu niet al een centrale database hebben met al die gegevens? En dat jouw papieren paspoort geen rifd chip heeft die bij een controle wordt gescand om te kijken of je paspoort wel echt is en de overheid hem niet heeft ingetrokken?

[...]

Het kan best naast elkaar bestaan. Maar omdat opa niet kan wennen aan nieuwe technologie, betekent niet dat we niet wat anders kunnen proberen. Bij de invoering van dat pasje was er ook een groep die geen afscheid wilde nemen van hun roze papiertje.
1 oke, effectiviteit daargelaten.

2 onze eigen overheid dan wel, en dus niet een andere overheid.

3 de kwetsbaren, denk in godsnaam aan de kwetsbaren.

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:55
nvm

[ Voor 114% gewijzigd door Mutatie op 15-02-2022 01:22 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
42erik schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:44:
[...]

dat zat ik me ook al af te vragen. Is dat niveau pinkpop of ook al niveau melkweg?
Vooralsnog lijkt het er op dat tot 500 man je vrij mag dansen zonder PBM en afstandsregels als er vooraf op basis van 3G gescand wordt. Als ik dat door trek lijkt het er op dat je boven de 500 man die vrij willen dansen tegen 1G aan loopt. Echter rijmt dat niet helemaal met 'nacht-horeca mogelijk dankzij 1G' wat ik regelmatig lees omdat het gros van de nacht-horeca minder dan 500 bezoekers groot is.

• t_captain
Wat ik heel bijzijnder vind is dat het kaninet beslist voor een pakket versoepelingen t.w.v. misschien wel 30% a 35% op de R-waarde, maar dat het CTB wat nog hooguit enkele procenten oplevert niet weg mag.

Niet geplaceerde horeca, anderhalve meter, dat zijn de grote vissen. Dat CTB heeft iets religieus.

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-11 18:49

Dazzler2120

FP ProMod
RocketKoen schreef op maandag 14 februari 2022 @ 23:56:
[...]

Hahahaha... Nee...
Dat is net als het ringslot op je fiets of de slagboom bij de parkeergarage. Het doet totaal niets tegen iemand met snode plannen.

Of dacht je dat al het personeel op luchthavens ook gecontroleerd wordt? Dat alle flesjes drinken die achter security te koop zijn worden gecontroleerd op explosieven? Dat de monteur alleen pluche gereedschap in zijn koffer heeft zitten en dat de piloot niet in de cockpit kan stappen als hij behandeld wordt voor suïcidale gedachten?

Het is een toneelstukje omdat mensen zich dan veiliger voelen. Die 4 vliegtuigen op 9/11 kostte de branche een paar honderd miljoen. De daling in ticket verkoop omdat mensen niet meer durfde te vliegen kostte een paar honderd miljard.
Je begrijpt hopelijk wel dat verkleining van het risico op een incident het enige is wat ze kunnen doen toch?
Er kan inderdaad veel meer fout gaan, maar omdat er veel meer fout kan gaan dan hoef je toch niet te stoppen met andere veiligheidsmaatregelen?

PS4 PSN: Dazzler2120

• ArcticWolf
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 07:30:
Wat ik heel bijzijnder vind is dat het kaninet beslist voor een pakket versoepelingen t.w.v. misschien wel 30% a 35% op de R-waarde, maar dat het CTB wat nog hooguit enkele procenten oplevert niet weg mag.

Niet geplaceerde horeca, anderhalve meter, dat zijn de grote vissen. Dat CTB heeft iets religieus.
https://www.msn.com/nl-nl...r-AATRfuE?ocid=entnewsntp
De coronatoegangsbewijzen zijn ook niet zomaar uit ons leven. De weerstand groeit tegen 3G, maar het kabinet heeft aangeven dat zolang de coronatoegangsbewijzen proportioneel zijn, deze blijven.
Lijkt er wel op idd... dat ding is toch nooit proportioneel geweest?

• t_captain
Je zou precies hetzelfde kunnen betogen over anderhalve meter:
De weerstand groeit tegen de anderhalvemetersamenleving, maar de huismodelleur heeft aangeven dat zolang het een effectieve en proportionele manier is om de R-waarde flink te drukken, deze basisregel van kracht blijft.
Ik vind mijn case voor 1.5 meter eigenlijk sterker dan hun case voor CTB.

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Dazzler2120 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 07:39:
[...]

Je begrijpt hopelijk wel dat verkleining van het risico op een incident het enige is wat ze kunnen doen toch?
Er kan inderdaad veel meer fout gaan, maar omdat er veel meer fout kan gaan dan hoef je toch niet te stoppen met andere veiligheidsmaatregelen?
Waarschijnlijk bedoelt die dat het niet in proportie is met de druk op de samenleving. Neem de vloeistoffen bij vliegvelden, consument moet vervolgens een waterfles van 5 euro kopen ipv dat die het zelf mag meenemen. Terwijl een terrorist echt wel een manier vindt en hoe vaak was dit misbruikt in het verleden?
Om het in corona thema te houden, dit is iets wat je ook met de corona maatregelen ziet. De weerstand zit hem in dat bepaalde groepen de maatregelen niet proportioneel vinden, zoals dragen van maskers of de CTB. Uiteraard kun je hier uitvoerig over discussiëren en dat komt omdat de feiten over en gevolgen van die maatregelen niet zo simpel zijn.

• Johan Bogle

Heel vreemd ja. Je zou bijna denken dat het ervoor heeft gezorgd dat mensen zich lieten vaccineren en de crisis sterk is afgezwakt…

• monaldo
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 07:42:
[...]

https://www.msn.com/nl-nl...r-AATRfuE?ocid=entnewsntp

[...]

Lijkt er wel op idd... dat ding is toch nooit proportioneel geweest?
*knip* door het gebruik van termen als “msm” ga je weg bij de inhoudelijke discussie, terwijl dat hier de basis is. Daarnaast was het een linkdump, graag de volgende keer even de relevante stukken quoten

[ Voor 35% gewijzigd door ZieMaar! op 15-02-2022 08:35 ]

• monaldo
Johan Bogle schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 07:50:
[...]
Heel vreemd ja. Je zou bijna denken dat het ervoor heeft gezorgd dat mensen zich lieten vaccineren en de crisis sterk is afgezwakt…
Dacht dat onze lieve regering dat niet als doel had gesteld voor de CTB ;)

• ArcticWolf
  • Niet online
MSN kopieert alleen nieuws.

Dit is het originele bericht:
https://www.rtlnieuws.nl/...eze-versoepelingen-kun-je

[ Voor 31% gewijzigd door ZieMaar! op 15-02-2022 08:36 ]

• Johan Bogle
monaldo schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 07:52:
[...]

Dacht dat onze lieve regering dat niet als doel had gesteld voor de CTB ;)
Edit: laat maar.

[ Voor 19% gewijzigd door Johan Bogle op 15-02-2022 07:55 ]

• FabianGTI
  • Laatst online: 11:39
Ben ik de enige die geen reet meer snap van de versoepelingen, ondanks dat ze erg welkom zijn?

Vorige week waren ze nog bezig met de 2G, volgende week willen ze de hele QR ineen schrappen?
Vanavond is er een persconferentie voor de versoepelingen vrijdag, terwijl er voor volgende week vrijdag ook alweer versoepelingen bekend zijn gemaakt, in een week tijd heb je toch geen idee wat de versoepelingen doen? :?

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ben benieuwd of sportwedstrijden er ook onder vallen. (edit: ik lees dat na 25 februari verder versoepeld wordt, maar wat er dan vanaf gaat is niet duidelijk. Het testen? het mondkapje?)

We denken dat de mondkapjes eruit gaan, maar zoals we vorige week al opmerkten, geloof ik door @CMD-Snake , is de supermarkt of winkel ook zo'n locatie waar deze regels voor gelden want er zitten nogal wat voorwaarden aan.

[ Voor 38% gewijzigd door RodeStabilo op 15-02-2022 08:03 ]

• monaldo
Johan Bogle schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 07:54:
[...]
Je hebt geen moeite om van alles en nog wat te verzinnen bij het overheidsbeleid, maar hier houdt het op?
Wat verzin ik nu dan? Jij geeft zelf aan dat vaccinatiegraad verhogen het effect van het CTB is, daarmee lijk je te zeggen dat dit het doel was. Daar reageer ik op door te zeggen dat onze regering dat altijd heeft tegengesproken, kijk de persconferentiesaar terug, ze spraken altijd over zogenaamd bijkomend effect. Terwijl meerderheid van bevolking echt wel door had dat het voornamelijk voor de vaccinatiegraad was.

• t_captain
Johan Bogle schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 07:50:
[...]
Ik lees twee fouten in deze stelling:

1. Het aantal mensen dat zich omwille van CTB liet vaccineren (enkele procenten van de bevolking) is bijna verwaarloosbaar klein t.o.v. het cumulatieve aantal mensen dat met omicron besmet raakte (25-50%). De reden dat we nu dalen qua besmettingen is verzadiging. Deze curve ligt dan ookheel goed in lijn met andere landen. Ander CTB, zelfde effect.

2. Projectie van historisch effect op de toekomst. Omdat iets in het verleden zou hebben gewerkt kun je het niet loslaten? Anderrhalve meter heeft bijvoorbeeld heel veel bijgedragen, maar die verlaten we wel.

Stukje motivatie bij nummer 1

Link1: https://nos.nl/artikel/24...bben-nu-nauwelijks-effect
Link 2: https://coronadashboard.r...k/positief-geteste-mensen
Link 3: https://coronadashboard.r....nl/landelijk/vaccinaties
Link 4: https://www.rijksoverheid...accinatie-en-coronabewijs
Link 5: https://www.nu.nl/coronav...onbeperkt-na-booster.html
Het invoeren van de 2G-maatregel op alle plekken buiten school en werk om, zou er in het gunstigste scenario toe kunnen leiden dat het reproductiegetal met een kleine 10 procent afneemt. Dat getal geeft aan hoe snel het virus zich verspreidt.

Bij 3G zou het reproductiegetal met 5 procent afnemen.
Let op, in het meest gunstige geval:
* CTB op meer plekken dan nu, inclsusief plekken waarvoor geen kamermeerderheid te vinden was.
* Met een wat utopische aanname, dat mensen die geen CTB kunnen tonen ook geen contacten aangaan.
* En nog belangrijker: meetperiode net voor omicron. In de omicrongolf zijn enorme aantallen aantallen positieve tests geweest. Alleen al de laatste vijf weken zijn er 2.2 miljoen positieve tests geregistereerd door GGD (link 2).
* Als ik de snelheid van saturatie in het R-waarde model bekijk, dan moeten de echte infecties nog aanzienlijk hoger liggen dan wat GGD vaststelt.
Wat je typisch ziet, is dat in periodes met hoge aantallen infecties en verder min of gelijkblijvende omstandigheden (seizoen, kalender, maatregelen) toch een flinke neerwaartse trend optreedt in de R-waarde. Kijkend naar Omicron is dat effect het sterkst. Hier werd eind december een R-waarde van ongeveer 1.6 geschat en moeten we nu ruim onder 1 zitten getuige de dalende cijfers. Die forse daling van R (zeg maar een halvering) is ondanks het einde van de lockdown en de 1e rond versoepelingen, twee zaken die normaal gezien juist positief zouden moeten bijdargen aan de R-waarde. Wat maakt het verschil? Dat moet een toenemende immuniteit zijn. Immuniteit t.w.v. tientallen procenten van de inwoners. Om die immuniteit zodanig te laten toenemen moeten er tenminste 5 miljoen besmettingen en prikken zijn gezet, en eigenlijk nog veel meer omdat een (booster)prik iemand niet 100% immuniseert maar slechts de kans op transmissie verlaagt met enkele tientallen procenten. Dus een prik telt slechts voor 0.3 immunisatie o.i.d.. Een infectie binnen 1 besmettingsgolf is grotere immunisatie binnen de scope van die golf (al is het maar omdat iemad niet van 1x positief naar 2x positief kan. ik zou gokken rond de 0.6 a 0.7).
Ik schat al met al in dat we in de richting van 7 a 8 miljoen besmettingen hebben gehad over de hele omicron-periode vanaf december.
* Het meest relevante vergelijk zijn de boosters die vanaf eind januari zijn gezet. Op 25-1 werd duidelijk dat een booster nodig zou zijn voor behoud van je CTB (links 5, 4). Ik zie op coronadashboard (link 3) sindsdien 500k boosters erbij zijn gekomen. Een deel van die mensen zou ook zonder inkorten van het CTB hebben gekozen voor de booster, een deel omwille van het CTB.

Zo kom ik op mijn conclusie dat de besmettingen in de omicron-periode een veel grotere bron van immunisatie zijn dan de prikken die het CTB heeft uitgelokt. Miljoenen vs honderduizenden, factor 10.

[ Voor 66% gewijzigd door t_captain op 15-02-2022 14:37 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:21

Dennis1812

Amateur prutser

De 25ste ben je hem kwijt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:21

Dennis1812

Amateur prutser

De 25ste ben je hem kwijt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• 42erik
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 06:27:
[...]

Vooralsnog lijkt het er op dat tot 500 man je vrij mag dansen zonder PBM en afstandsregels als er vooraf op basis van 3G gescand wordt. Als ik dat door trek lijkt het er op dat je boven de 500 man die vrij willen dansen tegen 1G aan loopt. Echter rijmt dat niet helemaal met 'nacht-horeca mogelijk dankzij 1G' wat ik regelmatig lees omdat het gros van de nacht-horeca minder dan 500 bezoekers groot is.
Ik denk dat het tijd wordt voor een definitie van nacht horeca. Is de kroeg waar ik op vrijdagmiddag met collega's een biertje doe, soms eet en voor 2200 weg ben, terwijl zij nog tot een uurtje of 3 open zijn nachthoreca?

Dan zou ik namelijk opeens moeten gaan testen waar dat vorige week nog met 3g was... Dat lijkt me geen vooruitgang...

We zullen het vanvond wel horen, er dan geen bal van begrijpen want te kort uitgelegd en dan op de website lezen ;)

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

t_captain schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:06:
[...]

Ik lees twee fouten in deze stelling:

1. Het aantal mensen dat zich omwille van CTB liet vaccineren (enkele procenten van de bevolking) is bijna verwaarloosbaar klein t.o.v. het cumulatieve aantal mensen dat met omicron besmet raakte (25-50%). De reden dat we nu dalen qua besmettingen is verzadiging. Deze curve ligt dan ookheel goed in lijn met andere landen. Ander CTB, zelfde effect.

2. Projectie van historisch effect op de toekomst. Omdat iets in het verleden Ou hebben gewerkt kun je het niet loslaten? Anderrhalve meter heeft bijvoorbeeld heel veel bijgedragen, maar die verlaten we wel.
In periodes dat de anderhalve meter maatregel er was (of die ook werd gevolgd of gehandhaafd is een tweede) zijn er ook periodes geweest met exponentiele groei. Dat die 'heel veel' heeft bijgedragen is maar zeer de vraag. Het lijkt me wishful thinking om zo het effect van minder gewenste maatregelen zoals het CTB te kunnen minimaliseren.

Uiteindelijk is vaccinatie de oplossong. En er is een goede kans dat iedereen die nu zich klaar acht zonder vaccinatie maar met een milde omicron later er achter gaat komen dat milde ziekte een milde afweer oplevert die niet veel helpt als de gokmachine van de natuur een helemaal niet milde variant oplevert.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• D-e-n
Amphiebietje schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:27:
Wat ook heel erg religieus is, is het mateloze optimisme dat dit jaar het einde van Covid is... }:|
Ik dacht al. Ben ik de enige die zich afvraagt of alle maatregelen ineens over boord gooien misschien het verkeerde signaal is. Laat bijvoorbeeld die mondkapjes nog maar even.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:26

-tom-562

Oliesjeik

D-e-n schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:29:
[...]

Ik dacht al. Ben ik de enige die zich afvraagt of alle maatregelen ineens over boord gooien misschien het verkeerde signaal is. Laat bijvoorbeeld die mondkapjes nog maar even.
Waarom? Om een statement te maken? 8)7

Vaak bu'j te bang!

• D-e-n
-tom-562 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:30:
[...]

Waarom? Om een statement te maken? 8)7
Omdat het moeilijker is straks weer iets terug te draaien als je nu plots doet alsof het weg is. Covid is niet definitief weg.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:11

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Graag stoppen met dat gepolariseer en gegeneraliseer. Dat laat het topic ontsporen en heeft geen enkele toegevoegde waarde. Dat geldt beide kanten op: dat kinderachtige “zie je wel” mag gewoon achterwege blijven en woorden als wappie, MSM, etc ook.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

D-e-n schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:32:
[...]

Omdat het moeilijker is straks weer iets terug te draaien als je nu plots doet alsof het weg is. Covid is niet definitief weg.
Klopt, enge ziektes zullen er altijd zijn. Maar de impact is zo'n beetje 0 inmiddels, dus waarom nog houden

Vaak bu'j te bang!

• D-e-n
-tom-562 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:33:
[...]

Klopt, enge ziektes zullen er altijd zijn. Maar de impact is zo'n beetje 0 inmiddels, dus waarom nog houden
De impact is nu klein. Maar houd er rekening mee dat dat kan veranderen.

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

D-e-n schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:34:
[...]

De impact is nu klein. Maar houd er rekening mee dat dat kan veranderen.
Dan zouden we net zo goed de quarantaine regels kunnen blijven toepassen, of nog beter, de voordeuren dichtlassen als optie open houden

Vaak bu'j te bang!

• D-e-n
*knip* zie modbreak en als we willen bespreken wat dat dan precies betekent, dan kan dat in het FB topic. Daar is die post nu ook heen verplaatst (de originele).

[ Voor 76% gewijzigd door ZieMaar! op 15-02-2022 08:40 ]

Pagina: 1 ... 37 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.