DevWouter schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:50:
[...]
[...]
De CTB zorgt juist voor vrijheid omdat ondanks de beperkingen die het virus oplegt je juist toegang krijgt. Het virus is de vijand van jouw persoonlijke vrijheid, de maatregelen (zoals de CTB) zijn juist jouw vrienden.
[...]
Excuus voor de selectieve quote, maar ik denk dat dit de kern is van ons meningsverschil.
Ten eerste zie ik niet heel veel invloed van de QR code op de besmettingen. Daarin voel ik me gesteund door het TU Delft onderzoek. Misschien 5% op de R-waarde. Een aantal dagen aan saturatie, of de nachthoreca doen een soortgelijk of groter effect. Ik zie dus een klein beetje geduld als concurrent van een QR code en dan vind ik geduld minder ingrijpend dan QR code.
Daarbij de notie dat het voordeel van een lagere R-waarde deels tijdelijk is. De besmettingen lopen aanzienlijk minder hard op, dat maakt een behoorlijk verschil in de snelheid van de opflank. De piek ligt ook lager. maar dat verschil is kleiner. En de invloed op het totaal aantal infecties is weer kleiner. Een stukje van de R-waarde is dus een "zure appel" die je 1x moet opeten en dat kan sneller op langzamer.
Rekenvoorbeeld met generatietijd 3 dagen en initieel 1000 geimporteerde besmettingen in het laand.
R0 = 4:
* exponentiele groeifase van 21 dagen tot aan cumulatief aantal van 6.5M besmettingen
* piek na nog zo'n 21 dagen op cumulatief 13M besmettingen
* gemiddeld aantal per dag: 310k
* in de dalende flank worden nog zo'n 2M mensen besmet, totaal dus 15M.
R0 = 3:
* exponentiele groeifase van 24 dagen tot aan cumulatief aantal van 5.8M besmettingen
* piek na nog zo'n 24 dagen op cumulatief 11.7M besmettingen
* gemiddeld per dag: 243k
* in de dalende flank worden nog zo'n 2.4M mensen besmet, totaal dus 14.1M
het effect op de snelheid is aanzienlijk groter dan het effect op de totale aantallen.
Zolang je binnen de grenzen van de zorg blijft, is reductie van R-waarde dus niet zo'n heel belangrijk doel.
Verder speelt er iets mee van in welke mate je rekening wilt houden met een ander. Iemand die zelf geen risicogroep is (en dat is een ruime meerderheid), kan ook beredeneren dat hij prima met virus en zonder beperkingen kan. Het probleem is dat van een ander.
Dat is natuurlijk niet zo hoffelijk, maar in de omschakeling van heel tijdelijk (voorjaar 2020) naar heel langdurig (waar we nu naar kijken) moet je wel verwachten dat mensen meer voor zichzelf kiezen.