Amphiebietje schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:24:
[...]
Uh, tuurlijk.
Want jij bent opgegroeid in een huis zonder verwarming met een gat achterin de tuin dat dienst deed als toilet (allebei mijn ouders wel, je weet wel, van die enge
boomers...)?
Sla eens een geschiedenisboek open en informeer je, voordat je onzin uitkraamt.
Goed, toch maar even reageren, niet zozeer op jouzelf als in algemene zin. Laten we minder polariserend doen met elkaar. Het is echt 'ik / zij, wij/ zij'.
Maar een nuance die in dit hele gebeuren mist (waar door @
redwing wordt aangegeven dat het grotendeels aan het individu ligt, waar ik het wel mee eens ben), is wel dat het ook nogal uitmaakt wat je gewend bent.
Vergelijk het eens met iemand die geld te over heeft, en ineens met een minimum moet leven. Zo'n omslag heeft aanpassingstijd nodig en de ene kan dit sneller/ handiger verwerken dan een ander. (zie weer het verschilt per individu), maar ongeacht wie is het een aanpassing die moeite vergt en niet vanzelf gaat.
Als jij gewend bent elke dag x te doen en ineens kan dat niet meer, dan val je wat dat betreft in een gat, en de ene persoon kan dat beter aan dan een ander. Daarbij speelt ook nog eens de continue onzekerheid mee, wanneer kan x weer, ga ik dan wat anders zoeken ipv x, of hoop ik dat ik x snel weer kan doen.
Ieder persoon is anders en gaat daar anders mee om.
Vergelijken met 'vroeger' zoals hier werd gedaan slaat ook nergens op, als je opgroeit in een bepaalde situatie en je weet niet anders dan dat je een gat in de grond moet graven om te poepen en het gat vervolgens weer dicht te gooien, heb je het dan minder gehad dan mensen waarvoor het nu gewoon is om op een WC te toilleteren?
Ja, je had bepaalde luxe niet, aan de andere kant als je dan weer verder terugkijkt had je weer luxe t.a.v. de generatie daarvoor. Zo gaat het nu eenmaal met vooruitgang, die kan niet met terugwerkende kracht geboekt worden.
Maargoed, lang verhaal kort. Laten we het gezellig houden en niet per definitie afvallen op een andere mening, maar ook vooral niet stellen 'dat mensen zich niet moeten aanstellen', want voor de ene persoon is het zwaar/ lastig, en die valt in een (sociaal) gat, en een ander gaat vrolijk verder met wat die altijd al deed en merkt er niet zoveel van omdat er voor die persoon niet zoveel veranderd, of omdat hij/ zij door ervaringen uit het verleden bepaalde relativeringen kan doen.