redwing schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:23:
Dit onderzoek was grotendeels gebaseerd op omicron, maar hoe dan ook geeft ook dit onderzoek duidelijk aan dat er voordeel aan zit. Dat het geen grote winst meer is ontekent ook niemand, maar in de situatie waar we nu nog in zitten is die winst wel welkom.
Die winst is niet gratis, elke maatregel heeft ook nadelige sociaaleconomische gevolgen. De voor- en nadelen moeten gewogen worden en uiteindelijk hangt het van je eigen wereldbeeld af hoe je die conclusie trekt. Jij bent voorstander, elke procent is er eentje en dat maakt het goed voor jou. Ik ben tegen, niet elke procent is de schade die dit oplevert waard. Ik vrees dat wij hier niet echt uit gaan komen door dit fundamentele verschil van inzicht.
Wederom een eigen uitleg en mening. Wetenschappelijk zijn de huidige aanpassingen nl. prima te verdedigen met de duur van immuniteit die je krijgt van de booster.
De extra bescherming tegen besmetting met omikron neemt in enkele maanden na de booster weer af, het effect is relatief gezien van korte duur. Dat haakt dan weer in naar het voorgaande, wereldbeeld speelt opnieuw een rol of het dan als proportioneel gezien wordt om mensen via drang aan de booster te krijgen als ze zelf niet willen.
Boosters moeten beschikbaar zijn voor eenieder die wil, maar erop sturen middels coronapassen niet.
Ze krijgen informatie die heel voorzichtig wordt gemaakt. Versoepelingen in het model worden pas bij heel veel bewijs doorgevoerd. Maar als je dan kijkt naar de maatregelen is het wel duidelijk dat die op andere modellen zijn gebaseerd en dat de regering vooral nog voorzichtig is. Met de cijfers van het RIVM en de voorspellingen zouden we nu nog in een volledige lockdown zitten. Aangezien dat duidelijk niet het geval is gaan ze bij het beleid uit van wat andere modellen die waarschijnlijk meer op die van t_captain lijken.
Alleen blijft de informatie dan gebrekkig. Te terughoudend zijn met het verwerking van nieuwe inzichten zorgt opnieuw voor een onjuist beeld. In beide gevallen baseert het kabinet zich op incorrecte informatie en sturen ze mogelijk mis. Dan krijg je zoiets als vergis-lockdowns als gevolg.
Er is iets aan de hand waarom het niet lukt op betere vooruit te kijken bij het RIVM, het model kan prima zijn, alleen hun aannames misschien minder. Andere landen hadden meer succes op dit front, daarom blijft het jammer dat Kuipers daar niet wil sturen op meer informatie uitwisselen. Hij profiteert als bewindspersoon omdat hij mogelijk beter beleid kan maken. Het ontraden van de motie van Omtzigt hierover kan ik geen zinnige reden voor bedenken, als er iets uitkomt is het winst en anders is er een paar uur besteed in een virtuele vergadering, maar dat is geen man overboord.
De ICs gaan niet exploderen en dat is ook al vaker gezegd. Het huidige probleem zit hem vooral in het ziekteverzuim in het ziekenhuis waardoor nog steeds de reguliere zorg niet volledig draait. Iets wat je gezien de IC-cijfers wel al zou verwachten. Momenteel draait het dus helemaal niet om het IC, al kan het nog steeds zo zijn dat het IC wel nog voller gaat lopen.
Ziekteverzuim of preventieve quarantaine kunnen we weinig aan doen, behalve de quarantaine regels/adviezen herzien. Met name dat laatste zorgt voor moeilijke planningen in veel sectoren, ziekenhuizen staan daar niet alleen in. Ik heb de afgelopen weken genoeg afspraken moeten verzetten omdat de andere partij in quarantaine moest. Dat lijkt een ervaring te zijn die ik met meer mensen deel.
D-e-n schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:47:
Dat die petitie is opgestart door mevrouw Keijzer zegt voor mij al genoeg. Die mevrouw was altijd al tegen de pas, ook toen het wetenschappelijk nut nog als een paal boven water stond. Die ziet dit als manier om zichzelf te rehabiliteren. Dat zou al een reden zijn om principieel sowieso niet te tekenen.
Omdat Mona Keijzer principieel tegen een coronapas is, moeten we principieel de petitie niet tekenen?
Keijzer maakte een andere afweging. De winst aan de ene kant, woog voor haar niet op tegen de verliezen aan de andere kant. Op 24 januari j.l. was er een interview in Trouw met Keijzer waarin ze haar bezwaren uitlegt
Mona Keijzer blijft bij haar coronakritiek. ‘Geen enkele maatregel is gratis’.
Het was de werkwijze in de coronabestrijding waar Mona Keijzer zich als staatssecretaris van economische zaken steeds onprettiger bij voelde. Er was volgens haar alleen maar oog voor volksgezondheid in de engste zin van het woord: terugdringen van het virus. Wat het deed met de samenleving, jongeren en ondernemers, daar werd nauwelijks naar gekeken.
“De samenleving wordt binair. Op heel veel dossiers wordt gedaan alsof er maar twee smaken zijn, terwijl het veel ingewikkelder is. Bij migratie is bijvoorbeeld iedereen welkom, of helemaal niemand. Met corona was het: je wilt de boel op slot, of je bent daar tegen. Voor vaccineren, of ertegen. Elke maatregel is goed vanwege de volksgezondheid, of je ontkent het virus compleet. Dit smoort het politieke debat. Mensen belanden in hun eigen bubbeltjes, en ontmoeten elkaar niet meer.”
De uitbreiding van de QR-code was voor u de druppel. Maar die was júist bedoeld als middel om de boel deels open te houden.
“Het ontwikkelde zich. Eerst kwam de winkelsluiting, daarna de avondklok. En die was nota bene gebaseerd op twee literatuurstudies en ervaringen uit Frankrijk, niet vergelijkbaar met de Nederlandse situatie. Toen kwam de QR-code. Die pas grijpt geweldig in op grond- en mensenrechten. Je moet daarmee zeer terughoudend zijn. Voor grondrechten is honderden jaren gedemonstreerd, gestreden en gestorven. Je moet dat alleen doen als je geen andere instrumenten hebt en het bewezen effectief is. En zelfs dan kun je nog zeggen: tóch gaat dat mij te ver. Zo diep ingrijpen is het niet waard.
“Als in jouw bubbel alleen mensen zitten die een QR-code geen probleem vinden en instrumenteel naar vaccinatie kijken, dan zie je niet wat ik zag. Hoezeer dit ingrijpt in vriendengroepen, families en onder collega’s. Kerkgemeenschappen vallen hierdoor uit elkaar. Jongens, waarom toch?
“Ik vond testen voor toegang destijds wel goed, op plekken waar veel mensen staan, zingen en dansen, met alcohol. Zo kon je iets wat levensvreugde geeft, nog door laten gaan. Maar toen vanuit Duitsland 2G kwam (toegang alleen nog voor gevaccineerden, of wie is genezen van covid, red.), dacht ik: dit is niet goed. We bouwen nu een surveillancemaatschappij. Voor een virus waar de meeste mensen geen last van hebben. Dit gaat de samenleving splijten, en dat is het mij niet waard. Ik zei: dit ga ik niet meemaken.”
Met 2G bescherm je wel de kwetsbare groep, die anders op de ic komt of overlijdt.
“Dat is het spiegelpaleis van redeneringen. Dat werd pas het argument toen bleek dat ook gevaccineerden anderen kunnen besmetten. Maar als we mensen die er zelf voor kiezen zich niet te laten vaccineren, gaan beschermen tegen ziekenhuisopnames, dan staat de poort open. Dan gaan we straks tabak verbieden, of mensen dwingen af te vallen. Wat voor samenleving is dat? Eén waarin maakbaarheid het devies is en mensen niet meer een eigen keuze mogen maken.”
[
Voor 35% gewijzigd door
CMD-Snake op 06-02-2022 18:02
]