• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-11 13:20
stylezzz schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:41:
[...]

Ik (en veel met mij) zitten niet te wachten op een soort 2e dansen met jansen. Dit heeft ons vorig jaar de zomer met festivals en vertier gekost.... laten we nu even dit aanhouden en hopelijk met een gezonde situatie het voorjaar ingaan.

Begrijp me niet verkeerd hoor. De coronapas mag van mij er ook af zodra dit kan. Maar de ervaring leert dat we al een paar keer de deksel op de neus kregen toen we snel veel versoepelingen doorvoerden.
Dansen met Jansen, ja, je kon direct na je prik je gang gaan. Praktisch onbeschermden voor de leeuwen gooien, dat is wel even iets anders toch.

3G heeft als hoofdzakelijk doel toch het verminderen van de verspreiding? Nou, wat een succesverhaal nu.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Johan Bogle schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:31:
Het is voor iedereen toch ook wel duidelijk dat het CTB zodra het kan zal worden opgeschort?
Ik denk niet dat voor iedereen duidelijk is, anders zouden deze discussies niet plaatsvinden. Je hoeft geen volger van Viruswaarheid te zijn om te denken aan langdurige coronamaatregelen. Politici als Hijink en Segers vallen niet bepaald in die doelgroep, toch hebben ze er weinig vertrouwen in dat het kabinet haast gaat maken om zaken als de coronapas af te bouwen. Ook Pieter Omtzigt valt in die groep twijfelaars zoals je kan nagaan in zijn bijdrages in het laatste coronadebat.

Er valt ook wat voor te zeggen, het kabinet geeft weinig aanleiding om te denken dat ze er vanaf willen. Ja, ze zeggen het, maar hun acties vertellen iets anders. Kuipers wenst nog altijd 2G te kunnen implementeren, hij wil de coronapas aanpassen in geldigheidsduur om nu de boosters mee te rekenen. Een systeem verder uitbreiden geeft niet het idee dat je er van af wil, niet op korte termijn althans. Waarom dit aanpassen als je het over twee of drie maanden opdoekt? Meer dan eens hebben parlementariërs van VVD, D66 en CDA gepleit om de Twm een vast onderdeel van de Wpg te maken, zodat de Twm niet elke drie maanden verlengd hoeft te worden telkens. Dat zou het karakter een stuk permanenter maken. Het zijn dan geen voorstellen van het kabinet, maar wel uit de partijen die de coalitie vormen.

Het is nu niet bepaald alsof het kabinet grossiert in het vertrouwen. Het mag wel een nieuw kabinet zijn, maar het vorige kabinet werpt een lange schaduw.
martwoutnl schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:40:
Ik zou persoonlijk de gereedschapskist niet bij het grof vuil zetten.
Het probleem van de gereedschapskist is dat we de minister op zijn blauwe ogen moeten geloven als we die aan hem geven. Er zit heel veel in qua maatregelen en de Twm staat toe dat de minister naar eigen inzicht mag handelen als hij dit nodig acht. Er zijn weinig waarborgen vooraf, alleen achteraf. Zo wordt al twee jaar lang een soort fait accompli beleid gevoerd. Als iets er is, dan is het lastiger om er vanaf te komen in veel gevallen.

De hele opzet van de Twm zet het proces van besluitvorming in de Tweede Kamer als een paar jaar nu op zijn kop. Maatregelen komen en gaan per ministeriële regeling, zonder uitzondering. De volgorde die wij gewend zijn van OMT overleg, Cathuisoverleg, persconferentie en daarna het debat is de noodprocedure in de Twm. Je zou mogen verwachten dat dit beter kan na twee jaar en kunnen we nog van acute nood spreken na twee jaar?

De Tweede Kamer heeft nu een stukje regie teruggepakt doordat ze vooraf moeten stemmen over een verlenging van de Twm, maar dit is nog niet genoeg. De gereedschapskist moet nu eenmaal leeg gehaald worden om de normale gang van zaken te herstellen hoe besluiten genomen worden in het landsbestuur.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:32
Johan Bogle schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:39:
Hartje winter niet de slimste zet waarschijnlijk. Zou nog even 2 maandjes rustig aan doen. Vergeet ook niet dat er nog wat Delta is.
Omikron besmettingen stegen explosief in een harde lockdown, zelfs gesloten winkels en geen PO/VO konden dat niet voorkomen.

Heb niet de illusie dat 3G deze variant significant zal afremmen, als we over een paar dagen/weken sterk dalende besmettingen zien komt dat primair door verzadiging van besmette mensen. Als het over een paar weken niet 'kan' dan over een paar maanden ook nog niet, zorginstroom is nu al relatief laag.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:48
eric.1 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:57:
[...]

Dansen met Jansen, ja, je kon direct na je prik je gang gaan. Praktisch onbeschermden voor de leeuwen gooien, dat is wel even iets anders toch.

3G heeft als hoofdzakelijk doel toch het verminderen van de verspreiding? Nou, wat een succesverhaal nu.
Het mag inmiddels een publiek geheim zijn dat de coronapas ook als doel heeft om nog wat mensen die prik te laten halen.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-11 21:54
hoevenpe schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:02:
[...]

Omikron besmettingen stegen explosief in een harde lockdown, zelfs gesloten winkels en geen PO/VO konden dat niet voorkomen.

Heb niet de illusie dat 3G deze variant significant zal afremmen, als we over een paar dagen/weken sterk dalende besmettingen zien komt dat primair door verzadiging van besmette mensen. Als het over een paar weken niet 'kan' dan over een paar maanden ook nog niet, zorginstroom is nu al relatief laag.
Ik mis even waar jij het over hebt denk ik? Besmettingen? We hebben het over het CTB en dus de stok achter de deur voor vaccinatie. Het nu van vaccineren is er zeker nog.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Johan Bogle schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:20:
[...]
Ik mis even waar jij het over hebt denk ik? Besmettingen? We hebben het over het CTB en dus de stok achter de deur voor vaccinatie. Het nu van vaccineren is er zeker nog.
Is dat het doel van het CTB? Dan heb ik niet goed opgelet.

• hoevenpe
We hebben het over het CTB en dus de stok achter de deur voor vaccinatie. Het nu van vaccineren is er zeker nog.
Dat is niet het officiële primaire doel, dan moet men het eindelijk over vaccinatieplicht durven te hebben.

3G voegt in het voorkomen van besmettingen weinig toe, wie nu nog niet gevaccineerd is gaat dat niet meer vrijwillig doen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:21
CMD-Snake schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:42:
[...]

Toch is dit een van de manieren om de Tweede Kamer te attenderen op iets wat leeft. Bedenk hierbij dat bijvoorbeeld het kinderpardon van Tim Hofmans zo'n 250.000 handtekeningen had toen het aangeboden werd. Zo kansloos bleek dat niet te zijn.

[...]

Dat vind ik knap, over het nut van een vierde prik is nog weinig echt bekend. Kennelijk is jouw onderzoek verder gevorderd?
Niet zo heel moelijk hoor, dat is simpelweg hoe je immuunsysteem bij dit soort virussen werkt.
[...]
Zoals ik al zei, waar men het voor bedoeld als men spreekt over coronapassen: overdracht remmen dan wel stoppen.
Stoppen is onzin, dat is al los gelaten zodra de 1e golf er was.
Nergens wordt een coronapas gezien als bewijs dat je niet in het ziekenhuis terecht kan komen, het moet een veel acuter iets aantonen, dat jij niets bij je kan dragen.
Nee dat doen ze niet. Dat is wat jij er zelf iedere keer van probeert te maken, maar het is puur bedoeld om de verspreiding af te remmen. Daarbij is het ook niet bedoeld om te voorkomen dat je in het ziekenhuis komt.

Nogmaals, jij probeert net te doen of die coronapas voor allerlei dingen is waar het nooit voor bedoeld is. Er is maar 1 reden van de coronapas en dat is besmettingen afremmen. Niets meer, niets minder.
Een coronapas hebben is geen garantie dat iemand veilig is en geen corona heeft of kan overdragen. Coronapassen hebben in dat opzicht geen bestaansrecht meer, in Scandinavië en Engeland snapt men dat al. Nu zal dat idee op het Europese continent nog een beetje moeten indalen.
Dat hoeft niet in te dalen, dat idee is er al lang en daar zijn ze ook al lang mee bezig. Alleen heeft ons ziekenhuis nog wat meer problemen en lopen we dus meer risico. En dus lopen we iets achter op die landen, maar zullen we op korte termijn gewoon volgen. En dan zullen er veel zeggen dat ze al de hele tijd gelijk hebben gehad, maar punt is gewoon dat dit de logische stappen zijn.
[...]
Dat is een alle beetjes helpen politiek voeren, waarmee men nu het voortduren van de Nederlandse coronapas wil goedpraten. De booster werkt voornamelijk tegen ziekenhuisopnames, maar mensen die de basisvaccinatie gehad hebben zijn niet bij voorbaat melaatsen. Hun kansen op ernstig ziekteverloop blijven aanzienlijk kleiner.
Net zij je nog dat het niets doet. Dat de basisvaccinatie al veel doet klopt, maar de booster voegt wel iets toe. En dat mag jij niet genoeg vinden, veel mensen vinden van wel en gezien de situatie waar we nu nog inzitten is enige voorzichtigheid wel handig. Ik heb liever niet dat we weer te snel alles los laten om dan over een maandje erachter te komen dat we toch weer maatregelen nodig hebben.
[...]
n=1 of wensdenken?
Ik kom nog gewoon in de horeca en waar ik ook kom moet ik heel tijdig reserveren omdat het anders vol zit. Als je gewoon langs loopt heb je meestal pech en is het zelfs lastig om even een biertje te gaan drinken. Geen n=1 en geen wensdenken dus. Gewoon de praktijk.
[...]
Boosters zijn vooral nuttig voor ouderen en kwetsbaren. Voor de rest zal het wel loslopen. Wat dat betreft moet het kabinet blij zijn dat 60+ in zulke grote getalen naar de GGD kwam, maar laten we van de 60-minners nu niet zo'n halszaak maken.
Jij bent degene die er zo'n halszaak van maakt. Het kabinet is gewoon nog voorzichtig, wat gezien het ziekteverzuim in het ziekenhuis en de daarbij behorende personeelsproblemen niet zo gek is. Veel marge hebben we niet als de ICs toch nog op zouden gaan lopen. En zelfs als dat niet gebeurt loopt de achterstallige zorg voorlopig nog steeds op.
Dus laten we nog even wachten totdat het in de ziekenhuizen weer normaal (alle reguliere zorg weer kunnen leveren) gaat en we meer marge hebben.

[removed]

• redwing
zacht schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:27:
[...]
Is dat het doel van het CTB? Dan heb ik niet goed opgelet.
Dat is wat de tegenstanders continue doen. Ze doen net of het CTB voor allerlei dingen is ingevoerd waar het helemaal niet primair voor is bedoeld. Dat is wel makkelijk discussiëren, want dan kun je zeggen dat het niet werkt. Wat natuurlijk ook klopt, omdat het daarvoor nooit is bedoeld en dus ook nooit goed voor zal werken.

[removed]

• eric.1
redwing schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:40:
[...]

Dat is wat de tegenstanders continue doen. Ze doen net of het CTB voor allerlei dingen is ingevoerd waar het helemaal niet primair voor is bedoeld. Dat is wel makkelijk discussiëren, want dan kun je zeggen dat het niet werkt. Wat natuurlijk ook klopt, omdat het daarvoor nooit is bedoeld en dus ook nooit goed voor zal werken.
Voorstanders net zo goed...

• stylezzz
hoevenpe schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:32:
[...]

Dat is niet het officiële primaire doel, dan moet men het eindelijk over vaccinatieplicht durven te hebben.

3G voegt in het voorkomen van besmettingen weinig toe, wie nu nog niet gevaccineerd is gaat dat niet meer vrijwillig doen.
Vaccinatieplicht is natuurlijk compleet taboe. 2g is al geen meerderheid voor te vinden, dus op die discussie hoeven we echt niet te hopen. Wat dat betreft zijn de komende weken interessant. Met het verdwijnen van de qr voor een groep die wel gevaccineerd maar niet geboostert is kun je spreken van een soort 2.5g... de vraag is echter of deze groep dan alsnog de gang naar de prikstraat gaat maken, of dat men zich aansluit bij de groep tere zieltjes die nog steeds geen enkele prik hebben gehaald.

Mocht het eerste het geval zijn, geeft dat toch wat extra motivatie om over 2g na te denken.

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-11 08:33

codex

Geen OpenAI agent :)

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:17

Agent47

I always close my contracts.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• codex

codex

Verbaast mij dat die flinke groeispurt lijkt uit te blijven. Zo ontiegelijk veel mensen die besmet zijn, alleen in mijn eigen omgeving al.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wat een cijfers vandaag :) Met torenhoge besmettingen toch dalen in de ziekenhuizen, en dat in het weekend. Als dat zo doorzet, zou ik zeggen dat er nog maar weinig in de weg staat om de maatregelen verder los te laten. Zeker gezien het feit dat we rond de piek lijken te zitten.

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-11 21:54
Alle cijfers zien er goed uit inderdaad. Ik verwacht een mooie zomer. Het enige waar ik nog niet gerust op ben is of dit nu tijdelijk is en dat er straks weer een ergere variant komt. Is dat gewoon puur geluk of pech of vakt daar nog iest zinnigs over te zeggen?

• zacht
  • Niet online
Johan Bogle schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:05:
Alle cijfers zien er goed uit inderdaad. Ik verwacht een mooie zomer. Het enige waar ik nog niet gerust op ben is of dit nu tijdelijk is en dat er straks weer een ergere variant komt. Is dat gewoon puur geluk of pech of vakt daar nog iest zinnigs over te zeggen?
Hoe meer besmettingen, hoe groter de kans op mutaties. Of dat een zwaardere of lichtere variant oplevert is glazen-bol-kijken.

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dat zou pech zijn. Er is geen evolutionaire druk voor ziekmakendheid (vziw), maar het is niet gezegd dat een volgende variant niet per ongeluk ziekmakender kan zijn. Gezien de hoge mate van vaccinatie en besmettingen, is er behoorlijk wat immuniteit opgebouwd. Een variant die al dan niet gedeeltelijk aan het immuunsysteem ontsnapt, heeft dus kansen. Als die in de risicopopulatie een behoorlijke ziekmakendheid laat zien, zijn we alsnog de klos mbt druk op de zorg.

Er zitten natuurlijk grenzen aan, het Spike eiwit moet op de ACE2 receptor blijven passen. Dus er zijn geen oneindige variatiemogelijkheden.

• CMD-Snake
Hugo de Jonge zei altijd dat de coronapas nodig was om besmettingen te voorkomen. Extra vaccinaties waren volgens hem een prettige bijvangst. Kuipers zet zelf in op voorkomen van besmettingen, net als zijn voorganger. Zo argumenteerde hij onlangs in de persconferentie als in de Tweede Kamer.
redwing schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:38:
maar het is puur bedoeld om de verspreiding af te remmen.

[...]

Nogmaals, jij probeert net te doen of die coronapas voor allerlei dingen is waar het nooit voor bedoeld is. Er is maar 1 reden van de coronapas en dat is besmettingen afremmen. Niets meer, niets minder.
De coronapas slaagt dan niet echt in zijn primaire doelstelling. De bijdrage aan het voorkomen van besmettingen is best klein zoals deze nu ingezet wordt. Die kleine bijdrage gaat er zelfs vanuit dat de naleving perfect is en dat mensen geen alternatieven gaan zoeken om toch bijeen te komen zonder coronapas. In de werkelijkheid zal de bijdrage daardoor nog wat verder afnemen. Van september 2021 tot media december 2021 mocht de coronapas solo vliegen, laten we eerlijk zijn, dat was geen succes. Bedenk erbij dat dit nog zelfs met deels delta was, die minder hard ging als omikron.

Alles bij elkaar is de proportionaliteit daarmee zoek geraakt. Bovendien, met de huidige gang van zaken moet de piek zeer dichtbij liggen. De coronapas is niet meer nodig omdat er geen grote voedingsbodem meer is voor het virus om ernstige uitbraken te veroorzaken. In een populatie met een hoog besmettelijk virus, maar het brede weerstand voegt het niet genoeg toe.

Het was misschien een leuk idee om een virus te bestrijden met apps, maar die aanname bleek niet echt te kloppen.
Dat hoeft niet in te dalen, dat idee is er al lang en daar zijn ze ook al lang mee bezig.
[...]
Dat de basisvaccinatie al veel doet klopt, maar de booster voegt wel iets toe. En dat mag jij niet genoeg vinden, veel mensen vinden van wel en gezien de situatie waar we nu nog inzitten is enige voorzichtigheid wel handig.
De booster doet iets, maar niet genoeg om de inbreuk elders via een coronapas te rechtvaardigen. De huidige aanpassingen in de geldigheidsduur lijken in dat opzicht vooral bedoeld om 60-minners wat dwinger te overtuigen alsnog naar de GGD te gaan. De echte risicogroep heeft geluisterd en de booster gehaald, die mensen hoefden niet via drang overtuigd te worden.
Ik kom nog gewoon in de horeca en waar ik ook kom moet ik heel tijdig reserveren omdat het anders vol zit. Als je gewoon langs loopt heb je meestal pech en is het zelfs lastig om even een biertje te gaan drinken. Geen n=1 en geen wensdenken dus. Gewoon de praktijk.
Jij komt niet in elke horecagelegenheid op hetzelfde moment. Wellicht dat de zaken die jij bezoekt netjes zijn, dat hoeft weinig over de buren te zeggen. Het blijft jouw persoonlijke observaties van één horecagelegenheid. Het meest recente onderzoek, weliswaar van voor de lockdown, liet zien dat in 35% van de gevallen de QR code niet gecontroleerd werd en in de gevallen waarin dat wel gebeurde het identiteitsbewijs niet altijd gevraagd werd. Voor de lockdown was het matig de controle en in dat opzicht zou een nieuw onderzoek welkom zijn om te zien of het anders is geworden.
Jij bent degene die er zo'n halszaak van maakt. Het kabinet is gewoon nog voorzichtig, wat gezien het ziekteverzuim in het ziekenhuis en de daarbij behorende personeelsproblemen niet zo gek is. Veel marge hebben we niet als de ICs toch nog op zouden gaan lopen.
Is het kabinet voorzichtig of krijgen ze verkeerde informatie? Het is opvallend hoe de inschattingen van het RIVM afwijken van sommige van hun collega's elders en niet in positieve zin. Wallinga verwacht dat de piek pas over drie weken op zijn vroegst komt. Ik denk dat @t_captain het je uitgebreider kan voorrekenen waarom deze verwachting niet klopt. De piek is naderbij dan dat Wallinga denkt. Meerdere bewindspersonen spraken wel eens dat het varen in de mist is, maar dat is nog moeilijker als je loods niet zo goed blijkt te zijn als hij beweerd.

Als de ic's zouden exploderen in aantallen, dan had het nu al moeten beginnen. We zetten week na week records neer in aantallen besmettingen. Van de mensen die twee a drie weken geleden in die dagrecords deelnamen zullen er een aantal naar het ziekenhuis gegaan zijn, maar lang niet zoveel. Het beeld dat omikron minder ziekmakend is en korte ligduren heeft wordt steeds meer bevestigd.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:02

Onbekend

...

zacht schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:08:
[...]

Hoe meer besmettingen, hoe groter de kans op mutaties. Of dat een zwaardere of lichtere variant oplevert is glazen-bol-kijken.
Klopt, bij elke besmetting kunnen er mutaties ontstaan. Sommige mutaties zijn niet levensvatbaar doordat ze niet goed kunnen verspreiden, en andere mutaties ze zijn juist erger dan de huidige variant. In dat laatste geval helpt het wel dat veel mensen besmet zijn geraakt met het coronavirus zodat de aangemaakte antistoffen een groot deel van de mensen (veel) minder erg ziek worden na een besmetting.

Maar de huidige cijfers zien er goed uit. Ik vraag mijzelf echt af of het weer van de afgelopen week (veel wind en regen) er veel invloed op heeft gehad.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• zacht
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:21:
[...]

Maar de huidige cijfers zien er goed uit. Ik vraag mijzelf echt af of het weer van de afgelopen week (veel wind en regen) er veel invloed op heeft gehad.
Op de ziekenhuisopnames? Hoe zie je dat?

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:47
Dat is maar net hoe je het bekijkt. Er liggen bijv. 190 patiënten meet in het ziekenhuis dan een week geleden.
Met het dagelijkse lijstje bingogetallen van Ollie is het heel lastig om een echte trend te herkennen, het gaat veel te veel in op vandaag en gisteren.

Ik snap ook niet waarom die elke dag gepind wordt in dit topic.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53
zacht schreef op zondag 6 februari 2022 @ 09:38:
[...]

Een CTB nodig voor het buitenland hoeft niet te impliceren dat hij in Nederland zelf ook nodig is.
Precies. Wat andere landen doen moeten ze zelf weten.

Ik ben voorstander om vaccinaties vrij en onbeperkt aan te bieden aan wie ze willen, maar om in Nederland geen CTB meer te gebruiken.

• stylezzz
CMD-Snake schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:21:
[...]

Hugo de Jonge zei altijd dat de coronapas nodig was om besmettingen te voorkomen. Extra vaccinaties waren volgens hem een prettige bijvangst. Kuipers zet zelf in op voorkomen van besmettingen, net als zijn voorganger. Zo argumenteerde hij onlangs in de persconferentie als in de Tweede Kamer.
Het benoemen van extra vaccinaties door de coronapas is natuurlijk een hekel punt. Dit zou je als vaccinatiedrang of dwang kunnen opvatten. Dus word dit vooral niet benoemd.... nederlandse politiek anno 2022.
Jij komt niet in elke horecagelegenheid op hetzelfde moment. Wellicht dat de zaken die jij bezoekt netjes zijn, dat hoeft weinig over de buren te zeggen. Het blijft jouw persoonlijke observaties van één horecagelegenheid. Het meest recente onderzoek, weliswaar van voor de lockdown, liet zien dat in 35% van de gevallen de QR code niet gecontroleerd werd en in de gevallen waarin dat wel gebeurde het identiteitsbewijs niet altijd gevraagd werd. Voor de lockdown was het matig de controle en in dat opzicht zou een nieuw onderzoek welkom zijn om te zien of het anders is geworden.
Noem het wensdenken, maar ik mag hopen dat horeca nederland na weer een paar maanden de zondebok te zijn geweest inziet dat het niet helpt om wederom de regelgeving aan de laars te lappen. Goed, mijn ervaringen zijn ook maar n=1 maar tot nu toe zie ik vooral blij personeel dat weer aan het werk mag en die qr controle voor lief neemt.

• stylezzz
Eärendil schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:26:
[...]

Dat is maar net hoe je het bekijkt. Er liggen bijv. 190 patiënten meet in het ziekenhuis dan een week geleden.
Met het dagelijkse lijstje bingogetallen van Ollie is het heel lastig om een echte trend te herkennen, het gaat veel te veel in op vandaag en gisteren.

Ik snap ook niet waarom die elke dag gepind wordt in dit topic.
Dat er meer mensen in het ziekenhuis zouden komen was allang bekend maar is op dit moment nog geen reden tot zorgen.

• Eärendil
  • Laatst online: 19:47
stylezzz schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:32:
[...]

Dat er meer mensen in het ziekenhuis zouden komen was allang bekend maar is op dit moment nog geen reden tot zorgen.
Mijn punt was meer dat er te veel wordt gekeken naar de cijfers van vandaag en het verschil met gisteren, i.p.v. naar een iets langere trend.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:43
martwoutnl schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:22:
[...]

Inmiddels 360.000 maar nog steeds maar 2% van de volwassenen en dan moet je nog afwachten of mensen niet tig keer dubbel hebben getekend. En wat bereiken ze ermee? Niets. Dan krijg je hooguit een debat waarmee de meerderheid nog voor de QR is.
Dit is zo flauw, en iedereen weet dat.
Als er een petitie loopt steunen heel veel meer mensen het doel van zo’n petitie dan slechts alleen de ondertekenaars. Hetzelfde geldt voor demonstraties.
Het is natuurlijk logisch dat een groot deel van de mensen niets af weet van de petitie, niet weet hoe dat werkt of simpelweg geen zin heeft om zoiets in te vullen. Een andere categorie zal er geen heil in zien omdat het niks zal uithalen.
Ik support ook regelmatig het doel van een fysieke demonstratie, maar toch heb ik zelf nooit tijd/zin/andere reden om er bij aanwezig te zijn.

Om te zien of een petitie succesvol is en veel support krijgt kun je hem dan beter afzetten tegen het gebruikelijke/gemiddelde aantal ondertekenaars. Zeker als je zou weten hoeveel ‘stille medestanders’ er voor één ondertekenaar/demonstrant zouden zijn, zou je er een formule op los kunnen laten en kun je de daadwerkelijke impact/support zien. Wellicht zijn dergelijke cijfers er wel, geen idee.

Bottom line: stellen dat slechts X procent van de bevolking iets tekent of ergens op komt dagen zegt niets over het landelijke sentiment en de daadwerkelijke support. Persoonlijk denk ik dat er weinig petities zo vaak ondertekent zijn in zo’n korte tijd. En zoals gezegd zullen velen hem nooit ondertekenen maar het er wel mee eens zijn (zoals zo’n beetje mijn hele familie bedenk ik me nu - ouders, zusjes, zwagers - maar die weten er denk ik niet eens iets van af en tekenen nooit iets digitaal bij mijn weten :P).

• stylezzz
Eärendil schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:34:
[...]

Mijn punt was meer dat er te veel wordt gekeken naar de cijfers van vandaag en het verschil met gisteren, i.p.v. naar een iets langere trend.
Zeker... maar dat is de afgelopen 1.5 jaar al het geval. Slechte dagcijfers? Paniek, lockdown imminent!!! Goede dagcijfers? Waarom hebben we nog maatregelen? Schaf de 1.5m maar weer af. ;)

Ben ik helemaal met je eens. Trends zijn veel belangrijker :)

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:02

Onbekend

...

zacht schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:24:
[...]

Op de ziekenhuisopnames? Hoe zie je dat?
Er wordt bijvoorbeeld door het rijk geadviseerd om binnen goed te ventileren.
Maar buiten staat zo'n harde wind, dat je dat ook als "buiten ventileren" kunt zien. De virusdeeltjes blijven dus niet op 1 plek hangen, maar waaien weg.

Dat zijn overigens mijn ideeën en aannames, dus vandaar de vraag of dat er echt mee te maken heeft.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:52
stylezzz schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:36:
[...]

Zeker... maar dat is de afgelopen 1.5 jaar al het geval. Slechte dagcijfers? Paniek, lockdown imminent!!! Goede dagcijfers? Waarom hebben we nog maatregelen? Schaf de 1.5m maar weer af. ;)

Ben ik helemaal met je eens. Trends zijn veel belangrijker :)
@Eärendil voor trends gewoon bij het LCPS kijken: https://lcps.nu/4-februar...e-ic-1-134-in-de-kliniek/

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• zacht
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:42:
[...]

Er wordt bijvoorbeeld door het rijk geadviseerd om binnen goed te ventileren.
Maar buiten staat zo'n harde wind, dat je dat ook als "buiten ventileren" kunt zien. De virusdeeltjes blijven dus niet op 1 plek hangen, maar waaien weg.

Dat zijn overigens mijn ideeën en aannames, dus vandaar de vraag of dat er echt mee te maken heeft.
De besmettingen waaien nog steeds alle records aan flarden, alleen de ziekenhuizen gaan redelijk.

• 42erik
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 6 februari 2022 @ 10:27:
[...]

Na de laatste persco merkte je al direct dat de discussie weer naar wel of niet 2g ging, of hoe dat bepaalde sectoren toch weer overgeslagen werden. Die topics zijn inmiddels al zo vaak aangesneden dat het ook mijn interesse nog maar moeilijk kan vasthouden.
Er komt ook heel weinig nieuwe info of inzichten bij. Genoeg hebben hun mening vast staan over bijvoorbeeld 3g of 2g, sommigen doen in de ogen van de ander nodeloos moelijk en dat gaat beide kanten op, sommigen uiten hun mening elke keer met rammelende feiten en blijven dat volhouden en om de zoveel tijd komt er een nieuw iemand die dan een aantal feiten aangeraakt krijgt en dan weer afhaakt

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-11 22:06
Aan elke pandemie komt een eind. Het virus is nu gemuteerd naar een mildere maar rete besmettelijke variant.

Het is te hopen dat er niet iemand in aanraking komt met een of ander beest met een Delta of Alpha mutatie. Maar dat is koffiedik kijken.

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:00:
[...]

Uit een onderzoek van I&O Research daterende van begin december 2021:

[...]

(Rapport)

Helaas is over de controle door de coronapasplichte ondernemingen geen recente data, immers zijn ze pas weer geopend. Voor de lockdown was de controle matig. Bij een peiling vroeg 35% niet om de coronapas en als deze gecontroleerd werd dan vroeg een deel bijvoorbeeld niet om het identiteitsbewijs zoals wel moest. (Volledig rapport.)

Of de naleving door de horeca verbetert is kunnen we niet zeggen, die vele mensen in een café is in elk geval geen garantie dat er een controle is geweest conform de regels.
Mooi onderzoek, geeft mooi aan dat meer dan 1.5 keer zoveel mensen voor als tegen 2g/3g zijn. Da's best veel.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:47
CMD-Snake schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:01:

Het probleem van de gereedschapskist is dat we de minister op zijn blauwe ogen moeten geloven als we die aan hem geven. Er zit heel veel in qua maatregelen en de Twm staat toe dat de minister naar eigen inzicht mag handelen als hij dit nodig acht. Er zijn weinig waarborgen vooraf, alleen achteraf. Zo wordt al twee jaar lang een soort fait accompli beleid gevoerd. Als iets er is, dan is het lastiger om er vanaf te komen in veel gevallen.
Er is laatst een amendement aangenomen dat het koninklijk besluit van de verlenging niet voor een debat mag. Eerst moet het in de 2e kamer besproken worden en de kamer instemmen. Daarna pas besluit. En ook bij het uit de ijskast halen, hoort de kamer eerst betrokken te worden. Het gaat er mij om dat als in de toekomst het nodig is je niet eerst alles moet gaan opbouwen via de 2e kamer. De kamer is dusdanig verdeeld dat een nieuwe wetsvoorstel lang kan gaan duren. Daarom zie ik liever dat hij op non-actief in de ijskast gaat maar dan via een debat sneller weer kan worden geheractiveerd. Dus wel dusdanig dat de minister niet meteen op eigen houtje kan handelen maar dus ook zo dat het niet maanden kan duren.

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:26 ]

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 22-11-2022 11:25 ]

• martwoutnl
remzor schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:34:
[...]

Dit is zo flauw, en iedereen weet dat.
Als er een petitie loopt steunen heel veel meer mensen het doel van zo’n petitie dan slechts alleen de ondertekenaars. Hetzelfde geldt voor demonstraties.
Gezien dat de server daar eruit knalt en het extreem snel oploopt, vraag ik me af of er geen automatische ondertekenaars bezig zijn zodat het groter lijkt qua steun. Is dat technisch mogelijk? Op twitter gebruiken de tegenstanders ook bots om het snel omhoog te krijgen.

Ik heb net even 20 seconden F5 gedaan van de petitie https://petities.nl/petit...atoegangsbewijs?locale=nl en het was meteen 100 hoger (1 minuut later weer 100 erbij). Dan vraag ik echt af of er geen robot bezig is met ondertekenen.

[ Voor 19% gewijzigd door martwoutnl op 06-02-2022 14:33 ]

• stylezzz
martwoutnl schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:30:
[...]

Gezien dat de server daar eruit knalt en het extreem snel oploopt, vraag ik me af of er geen automatische ondertekenaars bezig zijn zodat het groter lijkt qua steun. Is dat technisch mogelijk? Op twitter gebruiken de tegenstanders ook bots om het snel omhoog te krijgen.

Ik heb net even 20 seconden F5 gedaan van de petitie https://petities.nl/petit...atoegangsbewijs?locale=nl en het was meteen 100 hoger (1 minuut later weer 100 erbij). Dan vraag ik echt af of er geen robot bezig is met ondertekenen.
Overduidelijk. Handige harries gebruiken bots om videokaarten te kunnen kopen. Waarom zouden ze die ook niet kunnen africhten om extra petities te ondertekenen?

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-11 20:11
Je krijgt een email die je moet bevestigen. Pas dan is de ondertekening geldig.

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:13

Nicap

Tsssk....

mesa57 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:49:
Je krijgt een email die je moet bevestigen. Pas dan is de ondertekening geldig.
Krijg nu alleen een melding dat het even te druk is om te bevestigen. :P

• zacht
  • Niet online

• Dutchy007
  • Laatst online: 00:38
martwoutnl schreef op zondag 6 februari 2022 @ 14:30:
[...]
Dan vraag ik echt af of er geen robot bezig is met ondertekenen.
Het zou goed kunnen. Maar houd er ook rekening mee dat deze petitie op vrijwel alle (grote) nieuwswebsites voorbij is gekomen.

• zacht
  • Niet online
Dutchy007 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:29:
[...]

Het zou goed kunnen. Maar houd er ook rekening mee dat deze petitie op vrijwel alle (grote) nieuwswebsites voorbij is gekomen.
Alleen nergens met een link. Ik wilde hem ondertekenen maar heb hem nog niet kunnen vinden 8)7

• geenstijl
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Eärendil schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:34:
[...]

Trends:
ziekenhuisopname week gemiddeld is al 4 dagen min of meer stabiel.
Verhouding ZH-opnames t.o.v. aantal besmettingen is al lange tijd gunstig en lijkt licht dalend (gunstiger)
W-o-w (afgelopen vrijdag t.o.v. vrijdag de 28e) zijn er 14.000 minder testen afgenomen en 6.000 minder positieven.
Maandag 31 januari lag het percentage positief op 63% en dat daalt zeer gestaag tot 60% afgelopen vrijdag.
Morgen volgt er ongetwijfeld een redelijk toename in de ziekenhuisbezetting (zoals elke maandag) en dinsdag zullen er wel ca 250 ZH-opnames door LCPS aangegeven worden.
ZH-opnames deze zondag ligt ruim 10% onder die van vorige week zondag.

Kortom, je kan uit de dagcijfers redelijk de trend halen en dat is dat de positieve testen lijken te pieken én de ZH-opnames wel oplopen, maar wel "beheersbaar" lijken.

Ik begrijp best dat het kabinet wacht tot de 15e met een weegmoment, dan is alles duidelijker hoe e.e.a. gaat vallen, maar ik ben gematigd positief ;)
Om de boel weer wat bij elkaar te krijgen zou ik het CTB afschaffen op veel plekken (sport/restaurants etc., zeg maar waar mensen wekelijks cq. dagelijks komen) en de eindtijd verruimen naar 0:00
Duidelijk uitspreken dat 2G/3G nu geen zin meer heeft.

En vooruit gaan kijken, niet meer hameren op de booster.
Mensen weten allemaal prima het nut en degenen die nu nog geen vaccinatie/booster gehaald hebben, moet je niet ten koste van alles over gaan halen. Dat zorgt voor meer schade in de toekomst. (daling in vertrouwen alles vanuit de overheid)

[ Voor 18% gewijzigd door geenstijl op 06-02-2022 15:35 ]

• zacht
  • Niet online

• t_captain
Dit zijn de tests van vrijdag.

Percentage positief lijkt over de piek heen. Ook het aantal uitgevoerde tests zit voor de 2e opeenvolgende dag niet meer aan de capcaiteit.

Vorige week vijf dagen op rij 150.000 tests per dag, alleen in het weekend lager.

Deze week maandag 140.000 (licht verlaagde capaciteit vanwege lokale sluitingen testcentra; vermoedelijk die tegen het plafond aan). Dinsdag en woensdag 150.000 dus aan de cap. Maar do en vr dus onder de cap.

De signalen van piekvorming beginnen toe te nemen.

• zacht
  • Niet online
t_captain schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:40:
[...]

Dit zijn de tests van vrijdag.
Klopt. Maar dat zijn wel de cijfers waarmee tegenwoordig 'gewerkt' wordt op Twitter aangezien de recentste cijfers niet kloppen wegens storingen.

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
geenstijl schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:31:
[...]
Trends:
ziekenhuisopname week gemiddeld is al 4 dagen min of meer stabiel.
Verhouding ZH-opnames t.o.v. aantal besmettingen is al lange tijd gunstig en lijkt licht dalend (gunstiger)
W-o-w (afgelopen vrijdag t.o.v. vrijdag de 28e) zijn er 14.000 minder testen afgenomen en 6.000 minder positieven.
Maandag 31 januari lag het percentage positief op 63% en dat daalt zeer gestaag tot 60% afgelopen vrijdag.
Morgen volgt er ongetwijfeld een redelijk toename in de ziekenhuisbezetting (zoals elke maandag) en dinsdag zullen er wel ca 250 ZH-opnames door LCPS aangegeven worden.
ZH-opnames deze zondag ligt ruim 10% onder die van vorige week zondag.

Kortom, je kan uit de dagcijfers redelijk de trend halen en dat is dat de positieve testen lijken te pieken én de ZH-opnames wel oplopen, maar wel "beheersbaar" lijken.

Ik begrijp best dat het kabinet wacht tot de 15e met een weegmoment, dan is alles duidelijker hoe e.e.a. gaat vallen, maar ik ben gematigd positief ;)
Om de boel weer wat bij elkaar te krijgen zou ik het CTB afschaffen op veel plekken (sport/restaurants etc., zeg maar waar mensen wekelijks cq. dagelijks komen) en de eindtijd verruimen naar 0:00
Duidelijk uitspreken dat 2G/3G nu geen zin meer heeft.

En vooruit gaan kijken, niet meer hameren op de booster.
Mensen weten allemaal prima het nut en degenen die nu nog geen vaccinatie/booster gehaald hebben, moet je niet ten koste van alles over gaan halen. Dat zorgt voor meer schade in de toekomst. (daling in vertrouwen alles vanuit de overheid)
*knip* probeer constructief te reageren. Dit soort one-liners geven, op zijn best, alleen jouw mening weer. We vragen onderbouwing en een constructieve discussie, dat was deze post niet.

[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 06-02-2022 17:19 ]

• t_captain
zacht schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:43:
[...]

Klopt. Maar dat zijn wel de cijfers waarmee tegenwoordig 'gewerkt' wordt op Twitter aangezien de recentste cijfers niet kloppen wegens storingen.
Ik werk nu ook met die cijfers. Maar voor de beeldvorming: ze zijn niet uit het weekend en het feit dat we de 150.000 tests niet halen is veelzeggend.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:43
[...]

En niet alleen alle grote nieuws websites, maar Mona Keijzer zat bij VI Vandaag, zo’n beetje elke partijleider van de oppositie steunt de petitie en deelt hem op de socials en ook veel BN’ers en toch ook aardig wat journalisten en wetenschappers delen/steunen hem.
Wellicht enkele frauduleuze stemmen, geen idee. Maar de massale support zou je niet moeten verbazen als je middenin de samenleving staat en ook de Tweede Kamer hoort over het CTB. Er is simpelweg geen reden m.b.t. virus om het CTB overeind te houden. Ook de verlenging van de spoedwet (Twm) valt te betwisten, aangezien je je kunt afvragen of we nu te maken hebben met een noodsituatie. Ik denk van niet, want dan is het wel een erg rekbaar begrip en hoe zou je dan een ‘echte’ noodsituatie moeten noemen? Devaluatie van het begrip ‘nood’ in dit geval mijns inziens, maar daar kun je over discussiëren natuurlijk.

@zacht Als Tweaker zijnde is Google toch je beste vriend? Tik ‘onverdeeld open’ in en je hebt hem, dat zou zelfs mijn oma nog hebben gekund :+

[ Voor 6% gewijzigd door remzor op 06-02-2022 16:43 ]

• zacht
  • Niet online
remzor schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:48:
[...]

En niet alleen alle grote nieuws websites, maar Mona Keijzer zat op VI Vandaag, zo’n beetje elke partijleider van de oppositie steunt de petitie en dit hem op de socials en ook veel BN’ers en toch ook aardig wat journalisten en wetenschappers delen/steunen hem.
Wellicht enkele frauduleuze stemmen, geen idee. Maar de massale support zou je niet moeten verbazen als je middenin de samenleving staat en ook de Tweede Kamer hoort over het CTB. Er is simpelweg geen reden m.b.t. virus om het CTB overeind te houden. Ook de verlenging van de spoedwet (Twm) valt te betwisten, aangezien je je kunt afvragen of we nu te maken hebben met een noodsituatie. Ik denk van niet, want dan is het wel een erg rekbaar begrip en hoe zou je dan een ‘echte’ noodsituatie moeten noemen? Devaluatie van het begrip ‘nood’ in dit geval mijns inziens, maar daar kun je over discussiëren natuurlijk.

@zacht Als Tweaker zijnde is Google toch je beste vriend? Tik ‘onverdeeld open’ in en je hebt hem, dat zou zelfs mijn oma nog hebben gekund :+
'Mona Keijzer petitie CTB' werkte niet. Maar ik ben van nature lui, dus dan heb ik al geen zin meer.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
zacht schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:31:
[...]

Alleen nergens met een link. Ik wilde hem ondertekenen maar heb hem nog niet kunnen vinden 8)7
https://petities.nl/petit...atoegangsbewijs?locale=nl

Ik ben de moeilijkste niet. :P

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
zacht schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:58:
[...]

'Mona Keijzer petitie CTB' werkte niet. Maar ik ben van nature lui, dus dan heb ik al geen zin meer.
Gewoon een paar keer op F5 drukken, die site kan het niet aan.

• zacht
  • Niet online
t_captain schreef op zondag 6 februari 2022 @ 15:47:
[...]

Ik werk nu ook met die cijfers. Maar voor de beeldvorming: ze zijn niet uit het weekend en het feit dat we de 150.000 tests niet halen is veelzeggend.
Ook de hier meest geposte cijfers gaan dus anders worden:

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:31

ericplan

5180 Wp PV

[...]

100k ondertekenaars die niet bevestigd hebben. Best veel

A'dam PVOutput

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is er ook al een petitie voor het ctb gespot ergens? :+

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:05

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Er kan best over de inhoud van het initiatief dat nu de ronde doet gesproken worden, maar die updates “ik heb getekend”, “wat is de link” en oproepen om te ondertekenen (in de breedste zin), die mogen achterwege blijven, conform het beleid overigens.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:26
Inderdaad signalen van een piek. Ziekenhuisopnames stijgen niet meer, bezetting stijgt niet hard, en percentage positief vlakt af. Komende dagen hopelijk de bevestiging.

• Imperium
  • Niet online
AMSTERDAM - Het kabinet zou er goed aan doen om de coronamaatregelen bij de huidige aantallen te versoepelen. Dat stellen experts. Volgens hen gaat het nog altijd de goede kant op. „We hebben nu te maken met een indrukwekkend slotakkoord van deze pandemie.”

......

'Coronapas heeft geen nut meer’

Gezien de grote besmettelijkheid van omicron vindt Niesters inderdaad dat de coronapas geen nut meer heeft. „Ook gevaccineerden kunnen het virus hiermee snel oplopen en onder de leden hebben, maar toch een groen vinkje krijgen. Ik zou hem wegdoen.”

Kroes stelt dat we vooral de komende week de aantallen in de gaten moeten houden. „Je wilt toch nog even zeker weten dat er niet een iets grotere berg aan patiënten in de ziekenhuizen belandt. Maar als dat een beetje op dit niveau blijft doorsudderen, gaat het prima en heeft het geen zin om lang aan maatregelen vast te houden. Dan zou je volgende week wel moeten kijken of je het nachtleven bijvoorbeeld weer wat kunt openen, al blijft dat een risicovolle sector. De stadions kunnen mogelijk ook weer iets voller, omdat het deels buiten is, al moet je oppassen met het volledig vullen ervan, omdat mensen anders toch nog te dicht op elkaar gepakt kunnen zitten.”
bron:
https://www.telegraaf.nl/...cijfers-kwestie-van-weken

Ben heel benieuwd wat er volgende week aangekondigd wordt. Zal wel een anti-climax worden ons kabinet kennende, of een Van Dissel die spoken ziet in april.

[ Voor 3% gewijzigd door Imperium op 06-02-2022 16:35 ]

• harmrh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-08-2024
MikeyMan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:20:
[...]

Is er ook al een petitie voor het ctb gespot ergens?
Ja, maar die heeft maar 3 ondertekenaars: Rutte, Kuipers en Paternotte.. :+

• martwoutnl
Volgens https://www.gelderlander....t-er-echt-vanaf~a856a97b/ wordt er bij het terugbetalen van de BBZ (Tozo is gestopt dus alleen BBZ is er nog) 8% rente gerekend. Dat vind ik wel bizar. Dat je steun moet terugbetalen als je alsnog wat verdiend hebt prima maar om dan maar even 8% rente te rekenen.

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:44
*knip* probeer constructief te reageren, dus onderbouw je post, leg uit wat je bedoelt, maar laat dit soort one-liners hier achterwege.

[ Voor 81% gewijzigd door ZieMaar! op 06-02-2022 17:17 ]

• codex

codex

42erik schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:59:
[...]

Mooi onderzoek, geeft mooi aan dat meer dan 1.5 keer zoveel mensen voor als tegen 2g/3g zijn. Da's best veel.
De situatie was toen nog heel anders, dat is echt niet meer het geval.

• zacht
  • Niet online
stylezzz schreef op zondag 6 februari 2022 @ 11:50:
[...]

True true... maar dan heb je de bekende discussie weer. Er is niet een maatregel waarmee je veel besmettingen voorkomt. Het pakket geeft een bepaalde werking, waarmee we uiteindelijk het servies op de ic's weer proberen te redden. Halen we de coronapas eraf, zul je weer wat anders moeten beperken...
Ik weet nog wel iets wat ze weer mogen beperken. Kinderen die thuis een positief geteste ouder of broertje/zusje mogen gewoon naar school of het kdv als ze zelf geen klachten hebben. Waar ze overigens door papa of mama heen gebracht en weer van opgehaald worden.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:26
42erik schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:59:
[...]

Er moet wel echt onderscheid gemaakt worden tussen mensen die tegen CTB zijn ongeacht de epidemiologische situatie, en mensen die er tegen zijn in de huidige situatie. Als het een significant meetbaar effect heeft kan het een middel zijn om lockdowns te vermijden. Dan is het CTB een beter alternatief dan alles maar helemaal dicht voor iedereen. Maar als het nut verdwijnt is het geen proportionele maatregel meer.

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Fornoo schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:43:
De komende maanden zullen alle maatregelen als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Maak daar maar weken van, die houden geen stand door de maatschappelijke druk en landen om ons heen die open zijn of gaan.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:07
MikeyMan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:20:
[...]

Is er ook al een petitie voor het ctb gespot ergens? :+
Er is wel 1 voor een vaccinatieplicht op dezelfde site. Een kleine 600 ondertekenaars sinds ik meen december ;)

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• redwing
eric.1 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 12:48:
[...]

Voorstanders net zo goed...
De meeste voorstanders die ik in dit topic tegen kom, zeggen dat het nut heeft voor nu, maar dat het daarna snel moet verdwijnen. Dat lijkt me iets wetenschappelijker dan het CTB allerlei voordelen toe willen kennen die het helemaal niet heeft.

[removed]

• redwing
CMD-Snake schreef op zondag 6 februari 2022 @ 13:21:
De coronapas slaagt dan niet echt in zijn primaire doelstelling. De bijdrage aan het voorkomen van besmettingen is best klein zoals deze nu ingezet wordt. Die kleine bijdrage gaat er zelfs vanuit dat de naleving perfect is en dat mensen geen alternatieven gaan zoeken om toch bijeen te komen zonder coronapas. In de werkelijkheid zal de bijdrage daardoor nog wat verder afnemen. Van september 2021 tot media december 2021 mocht de coronapas solo vliegen, laten we eerlijk zijn, dat was geen succes. Bedenk erbij dat dit nog zelfs met deels delta was, die minder hard ging als omikron.
Dit onderzoek was grotendeels gebaseerd op omicron, maar hoe dan ook geeft ook dit onderzoek duidelijk aan dat er voordeel aan zit. Dat het geen grote winst meer is ontekent ook niemand, maar in de situatie waar we nu nog in zitten is die winst wel welkom.
Alles bij elkaar is de proportionaliteit daarmee zoek geraakt. Bovendien, met de huidige gang van zaken moet de piek zeer dichtbij liggen. De coronapas is niet meer nodig omdat er geen grote voedingsbodem meer is voor het virus om ernstige uitbraken te veroorzaken. In een populatie met een hoog besmettelijk virus, maar het brede weerstand voegt het niet genoeg toe.
Dat is dus een mening en dat mag ook prima. Ik vind dat het voor nu geen slecht idee is om het nog even te houden. Zodra we de piek goed doorkomen en de ziekenhuizen weer normaal draaien kan het verdwijnen.
Het was misschien een leuk idee om een virus te bestrijden met apps, maar die aanname bleek niet echt te kloppen.
Tja, maar ook die hielp aan het begin wel degelijk. In de huidige situatie zal het weinig toevoegen, zeker omdat je na direct contact alsnog niet in quarantaine hoeft.
[...]
De booster doet iets, maar niet genoeg om de inbreuk elders via een coronapas te rechtvaardigen. De huidige aanpassingen in de geldigheidsduur lijken in dat opzicht vooral bedoeld om 60-minners wat dwinger te overtuigen alsnog naar de GGD te gaan. De echte risicogroep heeft geluisterd en de booster gehaald, die mensen hoefden niet via drang overtuigd te worden.
Wederom een eigen uitleg en mening. Wetenschappelijk zijn de huidige aanpassingen nl. prima te verdedigen met de duur van immuniteit die je krijgt van de booster.
[...]
Hier in Eindhoven/Veldhoven zitten er honderden bij elkaar, welke allemaal ramvol zitten en bij de meesten wordt de QR gevraagd, maar het ID niet. Dat ben ik nog maar zelden tegen gekomen trouwens. Ook al is dat eigenlijk wel verplicht heeft dat naar mijn idee ook weinig nut en is het bovenal erg onpraktisch. Punt is dat het allemaal ramvol zit en die mensen weinig problemen hebben met die QR-code. En dat is dus niet een n=1 geval, maar eerder een n=100 geval.
[quote]
[...]
Is het kabinet voorzichtig of krijgen ze verkeerde informatie? Het is opvallend hoe de inschattingen van het RIVM afwijken van sommige van hun collega's elders en niet in positieve zin. Wallinga verwacht dat de piek pas over drie weken op zijn vroegst komt. Ik denk dat @t_captain het je uitgebreider kan voorrekenen waarom deze verwachting niet klopt. De piek is naderbij dan dat Wallinga denkt. Meerdere bewindspersonen spraken wel eens dat het varen in de mist is, maar dat is nog moeilijker als je loods niet zo goed blijkt te zijn als hij beweerd.
[quote]
Ze krijgen informatie die heel voorzichtig wordt gemaakt. Versoepelingen in het model worden pas bij heel veel bewijs doorgevoerd. Maar als je dan kijkt naar de maatregelen is het wel duidelijk dat die op andere modellen zijn gebaseerd en dat de regering vooral nog voorzichtig is. Met de cijfers van het RIVM en de voorspellingen zouden we nu nog in een volledige lockdown zitten. Aangezien dat duidelijk niet het geval is gaan ze bij het beleid uit van wat andere modellen die waarschijnlijk meer op die van t_captain lijken.
Als de ic's zouden exploderen in aantallen, dan had het nu al moeten beginnen. We zetten week na week records neer in aantallen besmettingen. Van de mensen die twee a drie weken geleden in die dagrecords deelnamen zullen er een aantal naar het ziekenhuis gegaan zijn, maar lang niet zoveel. Het beeld dat omikron minder ziekmakend is en korte ligduren heeft wordt steeds meer bevestigd.
De ICs gaan niet exploderen en dat is ook al vaker gezegd. Het huidige probleem zit hem vooral in het ziekteverzuim in het ziekenhuis waardoor nog steeds de reguliere zorg niet volledig draait. Iets wat je gezien de IC-cijfers wel al zou verwachten. Momenteel draait het dus helemaal niet om het IC, al kan het nog steeds zo zijn dat het IC wel nog voller gaat lopen.

[removed]

• 42erik
  • Niet online
codex schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:46:
[...]

De situatie was toen nog heel anders, dat is echt niet meer het geval.
daarvoor moet je bij @CMD-Snake zijn, die suggerteert deze...

en is dat zo?

[ Voor 3% gewijzigd door 42erik op 06-02-2022 17:30 ]

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11 09:31

Mfpower

In dubio

*knip* zie modbreak, het is niet de bedoeling om "ik heb ook getekend" posts te plaatsen. Daarnaast is dit niet de plek om reclame te maken voor bedrijven die zich niet aan de regels houden.

[ Voor 145% gewijzigd door ZieMaar! op 06-02-2022 17:38 ]

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-11 09:31

Mfpower

In dubio

redwing schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:23:
[...]

Dit onderzoek was grotendeels gebaseerd op omicron, maar hoe dan ook geeft ook dit onderzoek duidelijk aan dat er voordeel aan zit. Dat het geen grote winst meer is ontekent ook niemand, maar in de situatie waar we nu nog in zitten is die winst wel welkom.
Dat is subjectief, of die kleine winst welkom is, is mede afhankelijk van de maatschappelijke prijs die je betaalt. Als je het mij vraagt is de winst te klein voor de prijs van polarisatie die de maatschappij betaalt.

• zacht
  • Niet online
MarcoC schreef op zondag 6 februari 2022 @ 16:52:
[...]

Er moet wel echt onderscheid gemaakt worden tussen mensen die tegen CTB zijn ongeacht de epidemiologische situatie, en mensen die er tegen zijn in de huidige situatie. Als het een significant meetbaar effect heeft kan het een middel zijn om lockdowns te vermijden. Dan is het CTB een beter alternatief dan alles maar helemaal dicht voor iedereen. Maar als het nut verdwijnt is het geen proportionele maatregel meer.
Meningen verschillen. Ik ben niet per se tegen 3G, als het op het juist moment wordt ingezet. En dat moment is niet nu naar mijn mening. Tegen 2G ben sowieso. Ik ben trouwens ook pro-vax, wederom onder de juiste omstandigheden, en tegen een vax-verplichting. In 2020 en 2021 was het onderscheid allemaal wat makkelijker te maken, toen had je wat minder subgroepen.

• eric.1
redwing schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:12:
[...]

De meeste voorstanders die ik in dit topic tegen kom, zeggen dat het nut heeft voor nu, maar dat het daarna snel moet verdwijnen. Dat lijkt me iets wetenschappelijker dan het CTB allerlei voordelen toe willen kennen die het helemaal niet heeft.
Dat nut is dus discutabel. Een best-case scenario van 5.4% reductie van het reproductie getal. Maar als je dit beperkte nut dus uitlicht dan komt de vaccinatie uit de mouw, niet alleen aangedragen door tegenstanders hoor.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:34
Mfpower schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:39:
[...]
Als je het mij vraagt is de winst te klein voor de prijs van polarisatie die de maatschappij betaalt.
Volgens mij valt het met de polarisatie wel mee. Dat een groep tegenstanders van de pas zoveel kabaal maakt betekent niet dat die pas over de gehele bevolking bezien zo omstreden is. Het is hetzelfde als met de boeren: een kleine groep opstandigen met een grote bek.

Dat die petitie is opgestart door mevrouw Keijzer zegt voor mij al genoeg. Die mevrouw was altijd al tegen de pas, ook toen het wetenschappelijk nut nog als een paal boven water stond. Die ziet dit als manier om zichzelf te rehabiliteren. Dat zou al een reden zijn om principieel sowieso niet te tekenen.

• CMD-Snake
redwing schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:23:
Die winst is niet gratis, elke maatregel heeft ook nadelige sociaaleconomische gevolgen. De voor- en nadelen moeten gewogen worden en uiteindelijk hangt het van je eigen wereldbeeld af hoe je die conclusie trekt. Jij bent voorstander, elke procent is er eentje en dat maakt het goed voor jou. Ik ben tegen, niet elke procent is de schade die dit oplevert waard. Ik vrees dat wij hier niet echt uit gaan komen door dit fundamentele verschil van inzicht.
Wederom een eigen uitleg en mening. Wetenschappelijk zijn de huidige aanpassingen nl. prima te verdedigen met de duur van immuniteit die je krijgt van de booster.
De extra bescherming tegen besmetting met omikron neemt in enkele maanden na de booster weer af, het effect is relatief gezien van korte duur. Dat haakt dan weer in naar het voorgaande, wereldbeeld speelt opnieuw een rol of het dan als proportioneel gezien wordt om mensen via drang aan de booster te krijgen als ze zelf niet willen.

Boosters moeten beschikbaar zijn voor eenieder die wil, maar erop sturen middels coronapassen niet.
Ze krijgen informatie die heel voorzichtig wordt gemaakt. Versoepelingen in het model worden pas bij heel veel bewijs doorgevoerd. Maar als je dan kijkt naar de maatregelen is het wel duidelijk dat die op andere modellen zijn gebaseerd en dat de regering vooral nog voorzichtig is. Met de cijfers van het RIVM en de voorspellingen zouden we nu nog in een volledige lockdown zitten. Aangezien dat duidelijk niet het geval is gaan ze bij het beleid uit van wat andere modellen die waarschijnlijk meer op die van t_captain lijken.
Alleen blijft de informatie dan gebrekkig. Te terughoudend zijn met het verwerking van nieuwe inzichten zorgt opnieuw voor een onjuist beeld. In beide gevallen baseert het kabinet zich op incorrecte informatie en sturen ze mogelijk mis. Dan krijg je zoiets als vergis-lockdowns als gevolg.

Er is iets aan de hand waarom het niet lukt op betere vooruit te kijken bij het RIVM, het model kan prima zijn, alleen hun aannames misschien minder. Andere landen hadden meer succes op dit front, daarom blijft het jammer dat Kuipers daar niet wil sturen op meer informatie uitwisselen. Hij profiteert als bewindspersoon omdat hij mogelijk beter beleid kan maken. Het ontraden van de motie van Omtzigt hierover kan ik geen zinnige reden voor bedenken, als er iets uitkomt is het winst en anders is er een paar uur besteed in een virtuele vergadering, maar dat is geen man overboord.
De ICs gaan niet exploderen en dat is ook al vaker gezegd. Het huidige probleem zit hem vooral in het ziekteverzuim in het ziekenhuis waardoor nog steeds de reguliere zorg niet volledig draait. Iets wat je gezien de IC-cijfers wel al zou verwachten. Momenteel draait het dus helemaal niet om het IC, al kan het nog steeds zo zijn dat het IC wel nog voller gaat lopen.
Ziekteverzuim of preventieve quarantaine kunnen we weinig aan doen, behalve de quarantaine regels/adviezen herzien. Met name dat laatste zorgt voor moeilijke planningen in veel sectoren, ziekenhuizen staan daar niet alleen in. Ik heb de afgelopen weken genoeg afspraken moeten verzetten omdat de andere partij in quarantaine moest. Dat lijkt een ervaring te zijn die ik met meer mensen deel.
D-e-n schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:47:
Dat die petitie is opgestart door mevrouw Keijzer zegt voor mij al genoeg. Die mevrouw was altijd al tegen de pas, ook toen het wetenschappelijk nut nog als een paal boven water stond. Die ziet dit als manier om zichzelf te rehabiliteren. Dat zou al een reden zijn om principieel sowieso niet te tekenen.
Omdat Mona Keijzer principieel tegen een coronapas is, moeten we principieel de petitie niet tekenen?

Keijzer maakte een andere afweging. De winst aan de ene kant, woog voor haar niet op tegen de verliezen aan de andere kant. Op 24 januari j.l. was er een interview in Trouw met Keijzer waarin ze haar bezwaren uitlegt Mona Keijzer blijft bij haar coronakritiek. ‘Geen enkele maatregel is gratis’.
Het was de werkwijze in de coronabestrijding waar Mona Keijzer zich als staatssecretaris van economische zaken steeds onprettiger bij voelde. Er was volgens haar alleen maar oog voor volksgezondheid in de engste zin van het woord: terugdringen van het virus. Wat het deed met de samenleving, jongeren en ondernemers, daar werd nauwelijks naar gekeken.
“De samenleving wordt binair. Op heel veel dossiers wordt gedaan alsof er maar twee smaken zijn, terwijl het veel ingewikkelder is. Bij migratie is bijvoorbeeld iedereen welkom, of helemaal niemand. Met corona was het: je wilt de boel op slot, of je bent daar tegen. Voor vaccineren, of ertegen. Elke maatregel is goed vanwege de volksgezondheid, of je ontkent het virus compleet. Dit smoort het politieke debat. Mensen belanden in hun eigen bubbeltjes, en ontmoeten elkaar niet meer.”
De uitbreiding van de QR-code was voor u de druppel. Maar die was júist bedoeld als middel om de boel deels open te houden.

“Het ontwikkelde zich. Eerst kwam de winkelsluiting, daarna de avondklok. En die was nota bene gebaseerd op twee literatuurstudies en ervaringen uit Frankrijk, niet vergelijkbaar met de Nederlandse situatie. Toen kwam de QR-code. Die pas grijpt geweldig in op grond- en mensenrechten. Je moet daarmee zeer terughoudend zijn. Voor grondrechten is honderden jaren gedemonstreerd, gestreden en gestorven. Je moet dat alleen doen als je geen andere instrumenten hebt en het bewezen effectief is. En zelfs dan kun je nog zeggen: tóch gaat dat mij te ver. Zo diep ingrijpen is het niet waard.
“Als in jouw bubbel alleen mensen zitten die een QR-code geen probleem vinden en instrumenteel naar vaccinatie kijken, dan zie je niet wat ik zag. Hoezeer dit ingrijpt in vriendengroepen, families en onder collega’s. Kerkgemeenschappen vallen hierdoor uit elkaar. Jongens, waarom toch?
“Ik vond testen voor toegang destijds wel goed, op plekken waar veel mensen staan, zingen en dansen, met alcohol. Zo kon je iets wat levensvreugde geeft, nog door laten gaan. Maar toen vanuit Duitsland 2G kwam (toegang alleen nog voor gevaccineerden, of wie is genezen van covid, red.), dacht ik: dit is niet goed. We bouwen nu een surveillancemaatschappij. Voor een virus waar de meeste mensen geen last van hebben. Dit gaat de samenleving splijten, en dat is het mij niet waard. Ik zei: dit ga ik niet meemaken.”
Met 2G bescherm je wel de kwetsbare groep, die anders op de ic komt of overlijdt.

“Dat is het spiegelpaleis van redeneringen. Dat werd pas het argument toen bleek dat ook gevaccineerden anderen kunnen besmetten. Maar als we mensen die er zelf voor kiezen zich niet te laten vaccineren, gaan beschermen tegen ziekenhuisopnames, dan staat de poort open. Dan gaan we straks tabak verbieden, of mensen dwingen af te vallen. Wat voor samenleving is dat? Eén waarin maakbaarheid het devies is en mensen niet meer een eigen keuze mogen maken.”

[ Voor 35% gewijzigd door CMD-Snake op 06-02-2022 18:02 ]

• redwing
CMD-Snake schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:48:
[...]
De extra bescherming tegen besmetting met omikron neemt in enkele maanden na de booster weer af, het effect is relatief gezien van korte duur. Dat haakt dan weer in naar het voorgaande, wereldbeeld speelt opnieuw een rol of het dan als proportioneel gezien wordt om mensen via drang aan de booster te krijgen als ze zelf niet willen.

Boosters moeten beschikbaar zijn voor eenieder die wil, maar erop sturen middels coronapassen niet.
Maar daar ben ik het ook mee eens. Zodra de coronapassen geen nut meer hebben (dus piek over de top en ziekenhuizen die weer volledig draaien) moeten die ook verdwijnen. Maar voorlopig hebben ze gewoon nog nut. Lang zal dat niet duren, maar ik zie die CTB ook niet lang meer blijven.
[...]
Alleen blijft de informatie dan gebrekkig. Te terughoudend zijn met het verwerking van nieuwe inzichten zorgt opnieuw voor een onjuist beeld. In beide gevallen baseert het kabinet zich op incorrecte informatie en sturen ze mogelijk mis. Dan krijg je zoiets als vergis-lockdowns als gevolg.

Er is iets aan de hand waarom het niet lukt op betere vooruit te kijken bij het RIVM, het model kan prima zijn, alleen hun aannames misschien minder. Andere landen hadden meer succes op dit front, daarom blijft het jammer dat Kuipers daar niet wil sturen op meer informatie uitwisselen. Hij profiteert als bewindspersoon omdat hij mogelijk beter beleid kan maken. Het ontraden van de motie van Omtzigt hierover kan ik geen zinnige reden voor bedenken, als er iets uitkomt is het winst en anders is er een paar uur besteed in een virtuele vergadering, maar dat is geen man overboord.
Tja, daar waren we het al over eens :+
[...]
Ziekteverzuim of preventieve quarantaine kunnen we weinig aan doen, behalve de quarantaine regels/adviezen herzien. Met name dat laatste zorgt voor moeilijke planningen in veel sectoren, ziekenhuizen staan daar niet alleen in. Ik heb de afgelopen weken genoeg afspraken moeten verzetten omdat de andere partij in quarantaine moest. Dat lijkt een ervaring te zijn die ik met meer mensen deel.
Klopt, maar daarom is het ook al veel vrijer geworden. Het huidige probleem komt dan ook door de mensen die zelf positief zijn getest. En die wil je nog niet gewoon door laten werken. Al zie ik dat ook niet lang meer duren.
[...]
Omdat Mona Keijzer principieel tegen een coronapas is, moeten we principieel de petitie niet tekenen?
Keijzer maakte een andere afweging. De winst aan de ene kant, woog voor haar niet op tegen de verliezen aan de andere kant. Op 24 januari j.l. was er een interview in Trouw met Keijzer waarin ze haar bezwaren uitlegt Mona Keijzer blijft bij haar coronakritiek. ‘Geen enkele maatregel is gratis’.
Als je continue met compleet onzinnige argumenten komt en alleen maar tegen bent om het tegen te zijn, kan ik me goed voorstellen dat je principieel niet tekent. De onderbouwing is waardeloos en ze is zelf ook waardeloos in de debatten en vooral bezig met onze democratie te ondermijnen. Dan kun je het wel eens zijn met een petitie, maar het is een prima reden om niet te tekenen. Ik zou iig. welke petitie van haar dan ook niet tekenen.

[removed]

• D-e-n
@CMD-Snake
Mevrouw Keijzer verdraait de waarheid. Er is geen voor of tegen de economie. Op talloze momenten heeft het kabinet er voor gekozen om meer of sneller te versoepelen dan het OMT wilde. Het is geen zwart wit verhaal. Het is een hele hoop tinten grijs.

Door het zo te versimpelen hitst Mevrouw Keijzer mensen tegen elkaar op. Ze ondermijnde bovendien zelf het draagvlak van het beleid door er als lid van het kabinet afstand van te nemen. Had ze principes gehad dan was ze zelf opgestapt.

Het laat precies zien wat voor politica het is. Het is iemand die over lijken gaat, lijken van corona slachtoffers in dit geval. Ook nu probeert ze goedkoop populariteit te vergaren. Die pas gaat namelijk ook gewoon vanzelf weg.

[ Voor 3% gewijzigd door D-e-n op 06-02-2022 18:47 ]

• redwing
eric.1 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:45:
[...]

Dat nut is dus discutabel. Een best-case scenario van 5.4% reductie van het reproductie getal. Maar als je dit beperkte nut dus uitlicht dan komt de vaccinatie uit de mouw, niet alleen aangedragen door tegenstanders hoor.
Maar dat nut is er dus wel. Maar wat ik vooral raar vind aan deze uitspraak is dat het ook duidelijk is dat het weinig doet voor vaccinaties. Dus dan kan ik het net zo goed omdraaien dat dan de aap uit de mouw komt en het dus wel voor het dempen van de besmettingen moet zijn ;)

[removed]

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
D-e-n schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:45:
Het laat precies zien wat voor politica het is. Het is iemand die over lijken gaat, lijken van corona slachtoffers in dit geval. Ook nu probeert ze goedkoop populariteit te vergaren. Die pas gaat namelijk ook gewoon vanzelf weg.
Als ze echt wilde had ze in de tweede kamer kunnen zitten om haar invloed uit te oefenen op het gevoerde beleid. Niet zeggende dat ze daarom nu niets mag doen maar het is wel een ontzettend gemakkelijke manier.

• eric.1
redwing schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:46:
[...]

Maar dat nut is er dus wel. Maar wat ik vooral raar vind aan deze uitspraak is dat het ook duidelijk is dat het weinig doet voor vaccinaties. Dus dan kan ik het net zo goed omdraaien dat dan de aap uit de mouw komt en het dus wel voor het dempen van de besmettingen moet zijn ;)
Er is een nut, klopt. Echter is dit nut dusdanig beperkt dat mij inziens geen positieve kosten/baten verhouding overblijft.

Maar je dempt de besmettingen dus amper met 3G. Groene vinkjes, groene vinkjes everywhere - terwijl ze makkelijk positief kunnen zijn.

Gewoon een matig systeem, zeker in deze fase van de pandemie.

• redwing
eric.1 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:23:
[...]
Er is een nut, klopt. Echter is dit nut dusdanig beperkt dat mij inziens geen positieve kosten/baten verhouding overblijft.

Maar je dempt de besmettingen dus amper met 3G. Groene vinkjes, groene vinkjes everywhere - terwijl ze makkelijk positief kunnen zijn.

Gewoon een matig systeem, zeker in deze fase van de pandemie.
Maar ik zeg ook niet dat het meer dan matig zou werken. Ik reageer vooral als er gesteld wordt dat het niets helpt, want dat klopt niet. Aan de andere kant zitten we wel nog in een fase waarbij een matige werking toch nog wel wat kan doen. Vandaar ook dat ik nu nog snap waarvoor het is, maar dat zal ook niet lang duren. Maar ik verwacht ook niet dat het CTB nog lang zal blijven.

[removed]

• Imperium
  • Niet online
https://www.nu.nl/coronav...i-en-kritische-kamer.html

Kuipers geloofd nog heilig in 3G, voorlopig zal dat CTB nog wel blijven gok ik zo.

[ Voor 35% gewijzigd door Imperium op 06-02-2022 19:34 ]

• t_captain
Ik heb de getallen even door de computer gehaald.

Datum | Positieve tests | weekdag gecorrigeerd
2022-02-04 81398 84774 (bij normale weekdagcorrectie)
2022-02-04 81398 83052 (bij halve weekdagcorrectie, wat in deze tijd van zwaar belaste GGD teststraten en meer dan gemiddeld doortesten in het weekend waarschijnlijk iets meer wel realistisch is)

Beide getallen zitten onder het lopend 7-daags gemiddelde van ongeveer 86.600.

Ik kom op de R-waarde:
* model met gewone weekdagcorrectie: R=0.96 op 28-1-2022
* model met halve weekdagcorrectie: R=0.99 op 28-1-2022

In beide gevallen dus onder 1, het lijkt of we nu echt over de piek heen zijn.

Dan nog even de ziekenhuisopnames:
Datum | Ruw | weekdag gecorrigeerd
2022-02-05 180 166
2022-02-06 121 145

Dit zijn beter dan verwachte cijfers.

Het gemiddelde in week 5 was 175 per dag. Vanuit de ontwikkeling van incidentie van covid infecties in de groep 60+ over de afgelopen weken verwachte ik een stijging van de opnames met ongeveer 25% naar de range 210-240 per dag in de lopende periode (5-2 t/m 11-2). Daar zitten we nu 2x op rij duidelijk onder. We zitten zelfs iets onder het gemiddelde van afgelopen week.

Ik ben heel benieuwd hoe het de komende dagen ontwikkelt. Ik kan een daling op dit moment niet verklaren want beide leading indicators (positieve tests en leeftijdsverdeling positief getesten in de periode voorafgaand aan de opnamedatum wijzen nog omhoog).

• zacht
  • Niet online
Napo schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:12:
[...]

Als ze echt wilde had ze in de tweede kamer kunnen zitten om haar invloed uit te oefenen op het gevoerde beleid. Niet zeggende dat ze daarom nu niets mag doen maar het is wel een ontzettend gemakkelijke manier.
Ik ben geen fan van de dame, maar zelfs een kapotte klok geeft twee keer per dag de juiste tijd aan.
Ze heeft de mogelijkheid gecreëerd voor een grote groep mensen om in de publiciteit hun mening te geven. Daar is niks mis mee, of je nu wil tekenen of niet. Ik zie dit liever dan 'koffie drinken op het Museumplein'.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

GAIAjohan schreef op zondag 6 februari 2022 @ 17:11:
[...]

Er is wel 1 voor een vaccinatieplicht op dezelfde site. Een kleine 600 ondertekenaars sinds ik meen december ;)
Dat lijkt me niks. Moet wel vrijwillig blijven :+

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
t_captain schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:32:
Ik ben heel benieuwd hoe het de komende dagen ontwikkelt. Ik kan een daling op dit moment niet verklaren want beide leading indicators (positieve tests en leeftijdsverdeling positief getesten in de periode voorafgaand aan de opnamedatum wijzen nog omhoog).
Dus iemand die het RIVM veel te pessimistisch vond over voorspellingen was dat stiekem zelf ook een beetje? Inception. :P

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
t_captain schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:32:
Ik heb de getallen even door de computer gehaald.

Datum | Positieve tests | weekdag gecorrigeerd
2022-02-04 81398 84774 (bij normale weekdagcorrectie)
2022-02-04 81398 83052 (bij halve weekdagcorrectie, wat in deze tijd van zwaar belaste GGD teststraten en meer dan gemiddeld doortesten in het weekend waarschijnlijk iets meer wel realistisch is)

Beide getallen zitten onder het lopend 7-daags gemiddelde van ongeveer 86.600.

Ik kom op de R-waarde:
* model met gewone weekdagcorrectie: R=0.96 op 28-1-2022
* model met halve weekdagcorrectie: R=0.99 op 28-1-2022

In beide gevallen dus onder 1, het lijkt of we nu echt over de piek heen zijn.

Dan nog even de ziekenhuisopnames:
Datum | Ruw | weekdag gecorrigeerd
2022-02-05 180 166
2022-02-06 121 145

Dit zijn beter dan verwachte cijfers.

Het gemiddelde in week 5 was 175 per dag. Vanuit de ontwikkeling van incidentie van covid infecties in de groep 60+ over de afgelopen weken verwachte ik een stijging van de opnames met ongeveer 25% naar de range 210-240 per dag in de lopende periode (5-2 t/m 11-2). Daar zitten we nu 2x op rij duidelijk onder. We zitten zelfs iets onder het gemiddelde van afgelopen week.

Het relatief lage aantal ziekenhuisopnames zou eventueel verklaart kunnen worden doordat de opnames voor een steeds groter deel bijvangst zijn dan echt opnames vanwege Covid. Aangezien er in het weekend veel minder mensen worden opgenomen (geen geplande zorg) zou dit kunnen zorgen voor een versterkt weekend effect.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
zacht schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:33:
[...]

Ze heeft de mogelijkheid gecreëerd voor een grote groep mensen om in de publiciteit hun mening te geven. Daar is niks mis mee, of je nu wil tekenen of niet. Ik zie dit liever dan 'koffie drinken op het Museumplein'.
En het jammere daarin is dat ze die groep nog meer tractie had kunnen geven als lid van de tweede kamer. Beter dan het "koffie drinken op het Museumplein" is de lat bijzonder laag leggen, de manier waarop ze doet is ook helemaal niets mis mee. Het is enkel dat ze niet de mogelijkheden heeft gebruikt die ze wel tot haar beschikking had kunnen hebben.

• 42erik
  • Niet online
Imperium schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:32:

Kuipers geloofd nog heilig in 3G, voorlopig zal dat CTB nog wel blijven gok ik zo.
Kuipers gaat inzet van 3G-beleid iedere maand toetsen met onderzoek

De minister erkent wél in de brief meermaals dat het effect van 3G is afgenomen én verder afneemt. Om de maatregelen te blijven rechtvaardigen, stelt Mouter voor dat het ministerie zijn onderzoek eens per drie tot vier weken opnieuw uitvoert. Kuipers laat weten dat advies over te nemen, maar schrijft dat nog geen nieuwe datum is gepland om het onderzoek opnieuw uit te voeren.

uit hetzelfde artikel...

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
ik222 schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:51:
[...]

Het relatief lage aantal ziekenhuisopnames zou eventueel verklaart kunnen worden doordat de opnames voor een steeds groter deel bijvangst zijn dan echt opnames vanwege Covid. Aangezien er in het weekend veel minder mensen worden opgenomen (geen geplande zorg) zou dit kunnen zorgen voor een versterkt weekend effect.
Gaat geplande zorg dan wel door als je corona-positief bent ? Ik neem aan dat als je meldt bij het ziekenhuis hebt, dat ze het dan liever uitstellen, als dat ze er een coronapatient bij hebben ?

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• t_captain
jadjong schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:40:
[...]

Dus iemand die het RIVM veel te pessimistisch vond over voorspellingen was dat stiekem zelf ook een beetje? Inception. :P
Twee dagen met zeer gunstige opnamecijfers maakt nog geen trendbreuk. Statistisch nog niet significant.

Als we de komende dagen weer goede cijfers zien, dan wordt het wel een trendbreuk en dan is er een verklaring nodig.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:46

Dennis1812

Amateur prutser

Oekiejoekie schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:00:
[...]

Gaat geplande zorg dan wel door als je corona-positief bent ? Ik neem aan dat als je meldt bij het ziekenhuis hebt, dat ze het dan liever uitstellen, als dat ze er een coronapatient bij hebben ?
In dat geval zouden mensen het niet melden omdat dan de operatie weer uitgesteld wordt.

Ziekenhuis zal proberen het door te laten gaan als je ingreep het ook toelaat.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• CMD-Snake
Imperium schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:32:

Deze ben ik wel benieuwd naar:
Over een veelgehoord verwijt, namelijk dat 3G mensenrechten inperkt, zegt Kuipers dat er bij het ministerie continu "proportionaliteitsberekeningen" worden uitgevoerd. Dat houdt in dat de effectiviteit van 3G wordt afgezet tegen de impact op grond- en mensenrechten. Kuipers verzekert dat de maatregel volgens die berekeningen momenteel te verantwoorden is.
Hoe zien die proportionaliteitsberekeningen eruit? Is dit een wiskundige formule die ze elke keer invullen en hoe zet je abstracte concepten om in een cijfermatige input? Berekening zou dat wel suggereren. Het roept bij mij in elk geval vragen op. Hopelijk stelt iemand hierover een vervolg vraag aan de minister.

Verder is er dus geen uitruil meer mogelijk als ik Kuipers begrijp. De coronapas kan geen maatregelen meer vervangen, zoals zijn voorganger wel vond. De coronapas komt dus bovenop al het andere wat al van toepassing is.
redwing schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:43:
Maar daar ben ik het ook mee eens. Zodra de coronapassen geen nut meer hebben (dus piek over de top en ziekenhuizen die weer volledig draaien) moeten die ook verdwijnen. Maar voorlopig hebben ze gewoon nog nut. Lang zal dat niet duren, maar ik zie die CTB ook niet lang meer blijven.
Soms een te klein nut het ook niet waard. 5,1% bij een ideale naleving is best weinig als je bedenkt wat de uitruil daarvoor is.
Als je continue met compleet onzinnige argumenten komt en alleen maar tegen bent om het tegen te zijn, kan ik me goed voorstellen dat je principieel niet tekent. De onderbouwing is waardeloos en ze is zelf ook waardeloos in de debatten en vooral bezig met onze democratie te ondermijnen. Dan kun je het wel eens zijn met een petitie, maar het is een prima reden om niet te tekenen. Ik zou iig. welke petitie van haar dan ook niet tekenen.
Dit leest haast als op de vrouw spelen. Dat Keijzer "waardeloos" als persoon is lijkt weinig inhoudelijk te zijn. Bedenk dat haar kritiek ook gedeeld wordt bij anderen, deze argumenten werden onlangs in de Tweede Kamer ook benoemd door onder andere Pieter Omtzigt, Lisa Westerveld, Maarten Hijink en Kees van der Staaij. Er lopen meer mensen rond met deze bedenkingen.
D-e-n schreef op zondag 6 februari 2022 @ 18:45:
@CMD-Snake
Mevrouw Keijzer verdraait de waarheid. Er is geen voor of tegen de economie. Op talloze momenten heeft het kabinet er voor gekozen om meer of sneller te versoepelen dan het OMT wilde. Het is geen zwart wit verhaal. Het is een hele hoop tinten grijs.

Door het zo te versimpelen hitst Mevrouw Keijzer mensen tegen elkaar op. Ze ondermijnde bovendien zelf het draagvlak van het beleid door er als lid van het kabinet afstand van te nemen. Had ze principes gehad dan was ze zelf opgestapt.

Je snapt hopelijk dat ik in dit ook het gelijk van haar betoog kan rekenen. Je bent vóór volksgezondheid of je bent een virusontkenner, er zit niets meer tussenin.

De coronamaatregelen veroorzaken nevenschade waar slechts wisselend aandacht voor is vanuit het kabinet. Steunpakketten waren aanvankelijk vooral gericht op loonkosten, maar niet op overige vaste lasten. Dit omissie is pas midden 2021 kortstondig hersteld, om bij de meest recente lockdown weer versoberd te worden. Andere zaken als de psychische klachten die maatregelen met zich meebrengen was nauwelijks aandacht voor. Het kabinet lijdt nogal aan tunnelvisie en wil vooral het virus platslaan, koste wat het kost inmiddels.
Napo schreef op zondag 6 februari 2022 @ 19:12:
Dat gaat voorbij aan het feit dat ze eigenlijk niet meer welkom is in de CDA fractie. Dat ze zich uitsprak tegen het beleid was meteen een vertrouwensbreuk met haar eigen partij. In het CDA zal de zucht van opluchting te horen moeten zijn geweest toen Keijzer bedankte voor de vrijgekomen stoel van Hoekstra. Het CDA had liever geen tweede Pieter Omtzigt-situatie.

Kamerlid zijn is een beloning voor trouwe partijleden en zeker binnen de coalitie is er geen ruimte voor (openlijke) tegenspraak, zelfs niet van Tweede Kamerleden. Dat is wat mij betreft een van de problemen waar we mee zitten in het landsbestuur, de Kamerleden voor de coalitie lijken niets meer als de marionetten van het kabinet te zijn. Die passage over "stemmen zonder last" voor parlementariërs gaat niet echt meer op als je bij te veel tegenspraak de partij moet verlaten.
Kuipers zei hiervoor ook woorden met vergelijkbare strekking. Ze willen allemaal zo snel mogelijk er vanaf, maar tegelijkertijd wordt het systeem verder uitgebreid. Dat kan gezien worden als haaks op elkaar staan, zeker als het nog maar om een zeer beperkte tijd zou gaan.

• D-e-n
@CMD-Snake
Ook jij doet nu wat mevrouw Keijzer doet. Je doet alsof het kabinet geen oog had voor andere zaken. Nu vind ik dat Rutte en co heel veel hebben laten liggen op dat vlak maar dat zegt nog niet dat ze niet naar andere belangen hebben gekeken bij het nemen van maatregelen. Die conclusie klopt echt van geen kant. En die conclusie polariseert ook nodeloos.

Want wat had het kabinet dan moeten doen? Als het OMT met een waarschuwing komt die zegt dat er 50% kans is op een IC bezetting van 3000, wat doe je dan? Dat negeren? Het is een vraag waar de "gooi alles toch lekker zonder QR open" kritikasters nog nooit antwoord op hebben gegeven. En dat is laf, makkelijk, goedkoop en het is volksverlakkerij.

Want op het moment dat er mensen geweigerd worden bij een ziekenhuis omdat het vol is breekt ook de pleuris uit. Dan zijn diezelfde mensen die nu alles open willen zonder QR boos.

Ik vind het prima als iemand zegt: gooi alles open maar dan gaan we ook iedereen testen voor een code. Ik vind het prima als iemand zegt: gooi alles open maar dan komt er ook een quotum voor covid bedden in de zorg. Ik vind het prima als iemand zegt: weg met de QR code en dan houden we nog wat langer beperkingen.

Maar dan heb je ook een discussie op basis van keuzes. Mevrouw Keijzer maakt echter geen keuzes. Ze doet net als de gemiddelde klimaatontkenner: doen alsof er een makkelijke oplossing is waarbij we niet hoeven te kiezen. Dat is laf en het is oplichterij.

En dan is het helemaal goedkoop om, enkele weken of maanden voordat die code sowieso het einde zal gaan zien, nu hiermee te komen. Het is puur politiek gewin. Tea party van het Noord-Hollandse.

@Bart-Willem
Dat die pakketten vaak ruk zijn doet niks af aan het nut van maatregelen.

[ Voor 8% gewijzigd door D-e-n op 06-02-2022 20:31 ]

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Als een kabinet het toelaat om 8% woekerrente voor de steunpakketten voor ondernemers rekent, dan hebben ze inderdaad geen oog voor andere zaken. Idem voor dat gedoe van Kuipers dat 'ie blijft blindstaren op 3G en 2G, en met een zoethoudertje komt "dat het geregeld onderzocht zal worden" maar niet met een datum komt wanneer die onderzoeken gestart zullen worden. Dat is gewoon tijd kopen en hopen dat 'ie het er alsnog doorheen kan drukken.

Volvotips.com

• hoevenpe
D-e-n schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:26:
@CMD-Snake
Want wat had het kabinet dan moeten doen? Als het OMT met een waarschuwing komt die zegt dat er 50% kans is op een IC bezetting van 3000, wat doe je dan? Dat negeren? Het is een vraag waar de "gooi alles toch lekker zonder QR open" kritikasters nog nooit antwoord op hebben gegeven. En dat is laf, makkelijk, goedkoop en het is volksverlakkerij.
In december waren de doemscenario's van het OMT nog te begrijpen, met de kennis van nu is het niet meer uit te leggen. Die 3000 IC bezetting door Omikron komt er niet, daaraan vasthouden is bizar.

Ben het voor de verandering ook met Mona Keizer eens: 3G als middel om besmettingen te voorkomen heeft weinig effect en wel heel polariserende en economische nadelen. De regering heeft oogkleppen voor wat leeft in de samenleving.

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:20
Zaterdag GGD test gedaan = positief
Omdat ik de uitslag niet vertrouwde ivm 4 negatieve zelftesten deze week vandaag nogmaals gegaan en uitslag = negatief.

Wat is het nu? |:(

Nieuwe GGD test kan niet, je mag maar 2x per 7 dagen testen

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:40
hoevenpe schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:49:
[...]

In december waren de doemscenario's van het OMT nog te begrijpen, met de kennis van nu is het niet meer uit te leggen. Die 3000 IC bezetting door Omikron komt er niet, daaraan vasthouden is bizar.

Ben het voor de verandering ook met Mona Keizer eens: 3G als middel om besmettingen te voorkomen heeft weinig effect en wel heel polariserende en economische nadelen. De regering heeft oogkleppen voor wat leeft in de samenleving.
3G was niet het middel tegen die 3000 IC bezettingen. Dat was de 4 weken complete lockdown die we gehad hebben. En daarvoor de sluiting om 17:00

Als je de westerse wereld rond kijkt zijn er 2 manieren waarop we nu al van alle maatregelen af zouden zijn.
a) 95% van de bevolking laat zich vaccineren.
b) 50% van de bevolking stemt op FVD.

Maar het kan ook een stuk slechter dan hier. Er zijn steeds meer landen waar een vaccinatieplicht geldt. Vooral omdat de bevolking daar tegelijkertijd zich niet liet vaccineren. Maar ook geen rechts populist aan de macht had geholpen. Daar lopen tegenstanders intussen ook met Nazi vlaggen te zwaaien... Dus wie er aan de goede kant van de geschiedenis staat is niet heel moeilijk.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1 ... 21 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.