Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 12:22
GAIAjohan schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:43:
[...]

Stel jij wordt geïnfecteerd met omikron en loopt daarmee een blijvend longprobleem op +zwakte.
Je wordt later weer geïnfecteerd, dan betwijfel ik eigenlijk of je lichaam niet een te trage respons krijgt en dat je, ondanks hetzelfde virus, toch het loodje legt..
tsja, dan wel ja. Een blijvend longprobleem. Maar goed, daar gaan we niet meteen van uit toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-09 22:08
redwing schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:27:
[...]
Ik moet zeggen dat ik ook nooit gesnapt heb waarom de modellen niet meer internationaal worden besproken en gebruikt. Uiteindelijk zijn de modellen gebaseerd op allerlei parameters, en het lijkt me dat de manier waarop die parameters worden bepaald best besproken kunnen/moeten worden.
Op zich gebeurd dat toch ook, in ieder geval qua "gebruik" ?
Allerlei onderzoeksgroepen publiceren hun data en het RIVM gebruikt dat ook (klein deel kun je zien in de presentaties waar ze een vergelijk maken voor een zeer beperkt aantal parameters met bijvb Imperial College en nog een andere club. Lijkt mij dat dat bij andere parameters niet anders is, kun je je wel afvragen of het niet handiger en sneller kan in een standaard format. Maar goed misschien gebeurd dat al en zo niet, misschien is het ook lastig mogelijk doordat het ook nog een deel exploratie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:36
Wolly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:41:
[...]
Met een muterend virus heb je er denk ik als oudere maar zeer beperkt profijt van, anders hadden we ook niet elk jaar een ander griepvaccin nodig aangezien die mensen al 70+ jaar in aanraking kwamen met dat virus.
Dat gaat om de kwetsbare groepen welke door medische problemen meer last hebben van een besmetting en/of een minder goed werkend immuunsysteem hebben. Voor de meeste mensen doet een griep echter maar heel weinig.

Vandaar ook dat een herstel na een besmetting, net als een booster, maar een beperkte tijd geldig zijn voor het CTB. Het is geen garantie, maar als je ziet hoe snel het nu rond gaat, is de kans dat iemand besmet raakt binnen de tijd dat ie een booster zou moeten krijgen best al groot. En dan kun je die besmetting als een nieuwe booster zien.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

[...]

Stel jij wordt geïnfecteerd met omikron en loopt daarmee een blijvend longprobleem op +zwakte.
Je wordt later weer geïnfecteerd, dan betwijfel ik eigenlijk of je lichaam niet een te trage respons krijgt en dat je, ondanks hetzelfde virus, toch het loodje legt..
Daar is dat vaccin dan weer voor uitgevonden. Het vermindert de kans enorm.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 17:03
Amd RuLuzzz schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:31:
Uit het Nos liveblog.

Europese Commissie wil corona-reispas langer gebruiken

De Europese Commissie wil het EU-reiscertificaat een jaar langer kunnen gebruiken, tot en met 30 juni 2023. Het is volgens de Commissie nu nog niet mogelijk om de gevolgen van de toegenomen besmettingsaantallen of de opkomst van nieuwe varianten voor de tweede helft van het jaar te kunnen inschatten. Daarom is een verlenging van de reispas op zijn plaats, vindt de Commissie. Het Europees Parlement en de EU-regeringsleiders moeten nog akkoord gaan met de verlenging.

Met het Europees digitaal coronacertificaat kunnen EU-burgers aantonen dat ze zijn ingeënt tegen het coronavirus (inclusief booster), recent negatief zijn getest of van corona zijn hersteld. Met een groen vinkje kunnen ze dan de grens over.

Dit lijkt erop dat we voorlopig nog niet af zijn van de QR codes, sowieso op Europees niveau.

Of dit een goede ontwikkeling is, ik heb er mijn twijfels bij. Met de verlooptijd van 9 maanden op een spuit of 6 maanden na een infectie gaan er grote groepen mensen zijn die officieel niet meer vrij mogen reizen, of je moet zelf een PCR test gaan nemen. Een Europa gesplit door bureaucratie :+ .
Mwa, het zou ook kunnen dat landen het gewoon niet meer controleren of eisen. Dan bestaat het systeem wel, maar je hebt het nergens meer nodig.

Als ik de ontwikkelingen zo bekijk dan gaan we denk ik snel die kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:48:
[...]

Dat gaat om de kwetsbare groepen welke door medische problemen meer last hebben van een besmetting en/of een minder goed werkend immuunsysteem hebben. Voor de meeste mensen doet een griep echter maar heel weinig.

Vandaar ook dat een herstel na een besmetting, net als een booster, maar een beperkte tijd geldig zijn voor het CTB. Het is geen garantie, maar als je ziet hoe snel het nu rond gaat, is de kans dat iemand besmet raakt binnen de tijd dat ie een booster zou moeten krijgen best al groot. En dan kun je die besmetting als een nieuwe booster zien.
We hebben het toch over ouderen? Volgens mij komt 60+ in aanmerking voor een griepprik en mensen die een bepaalde ziekte hebben.
Gezien de verspreiding kan het niet anders dan dat de ouderen er allang regelmatig mee in aanraking komen. Door de boosters hebben ze er weinig last van, maar op het moment dat ze in aanraking komen met het virus zullen ze alleen maar beter beschermd raken.
Dus of je als geboosterde oudere nou een voordeel in de vorm van betere bescherming krijgt als je besmet raakt...ik betwijfel het ten zeerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
gekkie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:47:
[...]

Op zich gebeurd dat toch ook, in ieder geval qua "gebruik" ?
Allerlei onderzoeksgroepen publiceren hun data en het RIVM gebruikt dat ook (klein deel kun je zien in de presentaties waar ze een vergelijk maken voor een zeer beperkt aantal parameters met bijvb Imperial College en nog een andere club. Lijkt mij dat dat bij andere parameters niet anders is, kun je je wel afvragen of het niet handiger en sneller kan in een standaard format. Maar goed misschien gebeurd dat al en zo niet, misschien is het ook lastig mogelijk doordat het ook nog een deel exploratie is.
Juist omdat het lastig is, is het slim om te kijken naar de landen die het beter hebben voorspeld. En die kunnen natuurlijk ook een keertje toevallig goedgegokt hebben, maar als ze dat regelmatig doen is het toch slim om te kijken wat die anders doen. Want zoals je al zegt worden dezelfde onderzoeken gebruikt, maar voorspelt Nederland daarmee veel te hoge cijfers, maar zit Denemarken juist precies binen hun voorspelling.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
redwing schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:48:
[...]

Ik meen dat 15% ergens gezegd wordt als herinfecties. Grote vraag is hoeveel daarvan nog de zorg zouden belasten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
[...]

Doemdenken in het kwadraat zeg. Als je zo bezig bent met risico's op individueel vlak is mijn advies om in bed te blijven liggen. Alleen... de meeste mensen sterven in bed :+

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Wolly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:52:
[...]
We hebben het toch over ouderen? Volgens mij komt 60+ in aanmerking voor een griepprik en mensen die een bepaalde ziekte hebben.
Inderdaad hebben ouderen last van dat minder goed werkende immuunsysteem. En dan is de werking van de griepprik niet lang genoeg om meerdere jaren te helpen.
[...]
Dus of je als geboosterde oudere nou een voordeel in de vorm van betere bescherming krijgt als je besmet raakt...ik betwijfel het ten zeerste.
Ik niet, want anders zou een booster ook niet helpen ;)

Punt is dat het voor de huidige golf niet veel meer uit zal maken. Als we later in het jaar zitten en het goede weer gehad hebben zal dat anders zijn, en zal een booster juist wel weer gaan schelen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
redwing schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:52:
[...]
Juist omdat het lastig is, is het slim om te kijken naar de landen die het beter hebben voorspeld. En die kunnen natuurlijk ook een keertje toevallig goedgegokt hebben, maar als ze dat regelmatig doen is het toch slim om te kijken wat die anders doen. Want zoals je al zegt worden dezelfde onderzoeken gebruikt, maar voorspelt Nederland daarmee veel te hoge cijfers, maar zit Denemarken juist precies binen hun voorspelling.
Zeker is dat slim, maar wat doet je vermoeden dat ze dat niet doen, of niet van plan zijn / al waren te gaan doen ?

Vervolg vraag voor mij is dan wel of dat op een der mate korte termijn kan dat we daar nog baat bij zouden hebben (als dit werkelijk de laatste variant is verwacht ik van niet),
of dat dit wat rustiger op de gebruikelijke wetenschappelijke manier van publicaties kan (wat ik verwacht).

Kortom is er werkelijk nut van een "spoed-bilateraaltje" met de Denen te verwachten ?

We zullen in alle takken van sport nog jaren allerhande vergelijkende studies rond COVID19 krijgen verwacht ik, waarbij dit een van de thema's zal zijn, naast bijvb de die-hard medische zaken, maar ook (neven)-effecten van maatregelen, communicatie en bestuurskundige zaken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Mijn dochter heeft kinkhoest gehad (ondanks vaccinatie) en de mexicaanse griep (vrij stevig)

Die had jaren later nog steeds last van longbeschadiging

Mentaal wordt je misschien sterker van alles wat je niet heeft gedood maar fysiek hoeft dat echt niet zo te zijn. Sommige battlescarfs maken je niet sterker

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

boesOne schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 12:11:
[...]

Hier suggereer je dat clubs openen gelijk staat aan een overwerkt zorgsysteem. Maar dat is zeer de vraag. Tijdens Delta had ik je gelijk gegeven, nu met Omicron denk ik dat dit niet meer opgaat door saturatie effecten in de leeftijdsgroep etc.
Ben geen modelleur, maar nogmaals, dat reflexmatige denken dat openen overbelasten is, mag wel eens onder de loep genomen worden. Nu is het de default gedachte en die mag gechallenged worden.

Ik meen dat een paar post geleden tweakers' huismodelleur @t_captain aangaf dat het wel leek te kunnen.

edit: even opgezocht. Hij zegt dit naar aanleding van openen clubs op 12-2:

[...]
Als het al zo is dat het drama een stuk groter is dan voorheen (waar @Verwijderd zeker een goede case maakt) ligt dit natuurlijk niet alleen aan de gesloten clubs, maar aan het hele pakket dat we de afgelopen jaren gezien hebben. Lijkt me dan ook niet fair om dat plat te slaan tot een "De clubs zijn nu dicht, het openen kost wellicht weinig opnames". Das geen eerlijke vergelijking.

Daarnaast; hoewel het zich steeds gunstiger lijkt te ontwikkelen (door immuniteit!) is het nog steeds zo dat meer besmettingen leiden tot meer opnames. We zien keer op keer dat de golf zich vanzelf door de leeftijdscategoriën beweegt. Het aantal besmettingen verhogen door het openen van meer locaties waar veel mensen op elkaar gepakt zijn, zal dan ook onherroepelijk leiden tot meer opnames. Die hopelijk te absorberen zijn. Door het zorgpersoneel dat we al 2 jaar door de mangel halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:05
ephymerous schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:56:
[...]

Doemdenken in het kwadraat zeg. Als je zo bezig bent met risico's op individueel vlak is mijn advies om in bed te blijven liggen. Alleen... de meeste mensen sterven in bed :+
Als je andere berichten van me had gelezen weet je dat ik juist totaal niet daarvan ben. Maar er wordt vaak theoretisch gesproken, dus ja.. ;)
redwing schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:56:
[...]

Inderdaad hebben ouderen last van dat minder goed werkende immuunsysteem. En dan is de werking van de griepprik niet lang genoeg om meerdere jaren te helpen.

[...]

Punt is dat het voor de huidige golf niet veel meer uit zal maken. Als we later in het jaar zitten en het goede weer gehad hebben zal dat anders zijn, en zal een booster juist wel weer gaan schelen.
Ik denk dat een infectie doorlopen zo gevaarlijk kan zijn, dat er van bescherming nadien geen sprake is :+

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:53:
[...]

Ik meen dat 15% ergens gezegd wordt als herinfecties. Grote vraag is hoeveel daarvan nog de zorg zouden belasten.
Met een beetje geluk geldt dat als een booster op een booster (op een booster?), dus dat zou m.i. steeds minder moeten worden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:11
jip_86 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:09:
[...]Je kan op zijn minst kijken. Bepaalde parameters als vaccinatiegraad, gedrag, etc zullen anders zijn, maar dingen als ligdagen voor je ziekenhuisvoorspellingen toch echt niet lijkt me.
De modelleurs bij het RIVM zijn echt wel op de hoogte van de gegevens uit het buitenland, alleen kunnen ze er (bijna) niks mee. Zouden ze dat wel doen dan krijgen ze het (terechte) verwijt dat ze verkeerde parameters in hun modellen stoppen.
Maar je kan ze natuurlijk altijd een mailtje sturen (met een gedegen wetenschappelijke onderbouwing) dat jij betere modellen kunt bouwen en dat je graag daar zou willen komen werken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 18:25
eric.1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:51:
[...]

Mwa, het zou ook kunnen dat landen het gewoon niet meer controleren of eisen. Dan bestaat het systeem wel, maar je hebt het nergens meer nodig.

Met het reizen met de auto bestaat het systeem zo als niet meer. Ik ben afgelopen tijd meerdere keren met auto in verschillende landen geweest, nergens was er een controle of heb ik iets moeten laten zien.

Als je met het vliegtuig daarin tegen gaat, dan heb je hem wel nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
eric.1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:51:
[...]

Net zoals met de "tijdelijk" aangescherpte veiligheidsregels na 9/11 zeker? Zie maar hoe de poortjes nu als een feit worden gezien bij vliegvelden, ooit noodzakelijk en als tijdelijk verkocht.
Deze pas blijft, tot 2023 heet het een coronapas en daarna krijgt het beestje een ander naampje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:56:
[...]

De griepprik werkt (vaak) prima, het virus wijzigt elk seizoen waardoor de bescherming er niet is.
Een booster is niet hetzelfde als een infectie. Van een booster kan je bijvoorbeeld geen long covid krijgen en de booster is binnen 14 dagen uit je lichaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

monaldo schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:19:
[...]
Net zoals met de "tijdelijk" aangescherpte veiligheidsregels na 9/11 zeker? Zie maar hoe de poortjes nu als een feit worden gezien bij vliegvelden, ooit noodzakelijk en als tijdelijk verkocht.
Deze pas blijft, tot 2023 heet het een coronapas en daarna krijgt het beestje een ander naampje.
Alleen zijn die bodyscans en 9/11 niet direct gerelateerd :)
Dat was gewoon de volgende stap na metaaldetectoren, die nog op genoeg plekken nu nog gebruikt worden.

En ook voor die tijd hadden we al poortjes en fouilleringen.

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 03-02-2022 14:28 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
[...]Deze pas blijft, tot 2023 heet het een coronapas en daarna krijgt het beestje een ander naampje.
Maar jouw kristallen bol is niet in staat om de naam van dat beestje te voorspellen? 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
[...]

Vergelijk je nu de DCC met verscherpte veiligheidsmaatregelen om kapingen, explosies of andere dreigingen in een vliegtuig te voorkomen of i.i.g. te minimaliseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
gekkie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:14:
[...]

Zeker is dat slim, maar wat doet je vermoeden dat ze dat niet doen, of niet van plan zijn / al waren te gaan doen ?
Dat we nu al 2 jaar standaard op veel te hoge getallen uitkomen. Waarbij ze dat zelf ook weten omdat de maatregelen zelden overeen komen met de hoge getallen die ze voorspellen.
Vervolg vraag voor mij is dan wel of dat op een der mate korte termijn kan dat we daar nog baat bij zouden hebben (als dit werkelijk de laatste variant is verwacht ik van niet),
of dat dit wat rustiger op de gebruikelijke wetenschappelijke manier van publicaties kan (wat ik verwacht).

Kortom is er werkelijk nut van een "spoed-bilateraaltje" met de Denen te verwachten ?

We zullen in alle takken van sport nog jaren allerhande vergelijkende studies rond COVID19 krijgen verwacht ik, waarbij dit een van de thema's zal zijn, naast bijvb de die-hard medische zaken, maar ook (neven)-effecten van maatregelen, communicatie en bestuurskundige zaken.
Of dat nu nog nuttig is weet ik niet, maar wel dat het de afgelopen jaren al eerder gecorrigeerd had kunnen worden. En ook toen waren verschillende andere landen standaard beter in het voorspellen van de cijfers.
En het blijft een model, dus zit er altijd giswerk in, maar als je cijfers krijgt die buiten je model vallen, moet je toch iets gaan aanpassen. En dat aanpassen heb ik niet zien gebeuren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:33
Yaksa schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:18:
[...]

De modelleurs bij het RIVM zijn echt wel op de hoogte van de gegevens uit het buitenland, alleen kunnen ze er (bijna) niks mee. Zouden ze dat wel doen dan krijgen ze het (terechte) verwijt dat ze verkeerde parameters in hun modellen stoppen.
Maar je kan ze natuurlijk altijd een mailtje sturen (met een gedegen wetenschappelijke onderbouwing) dat jij betere modellen kunt bouwen en dat je graag daar zou willen komen werken.
Zo makkelijk weer. Ik zeg nergens dat het beter kan. Ik zie alleen meerwaarde in om het eens tegen het model van een ander land te houden. Welke parameters gebruiken zij en zijn die misschien ook relevant voor jou? Misschien mist Nederland iets, misschien mist Denemarken iets. Kan ook best uitkomen dat ze niet bruikbaar zijn, maar dan heb je er in ieder geval naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:36
eric.1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:26:
[...]

Vergelijk je nu de DCC met verscherpte veiligheidsmaatregelen om kapingen, explosies of andere dreigingen in een vliegtuig te voorkomen of i.i.g. te minimaliseren?
De vergelijking gaat vooral mank omdat die dreiging blijvend is (tenminste op de afzienbare termijn), i.t.t. de dreiging van een pandemie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
redwing schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:30:
En dat aanpassen heb ik niet zien gebeuren.
In hoeverre hebben jij en ik daar daadwerkelijk zicht op ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-09 11:07
jip_86 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:36:
[...]

Zo makkelijk weer. Ik zeg nergens dat het beter kan. Ik zie alleen meerwaarde in om het eens tegen het model van een ander land te houden. Welke parameters gebruiken zij en zijn die misschien ook relevant voor jou? Misschien mist Nederland iets, misschien mist Denemarken iets. Kan ook best uitkomen dat ze niet bruikbaar zijn, maar dan heb je er in ieder geval naar gekeken.
Waaruit maak je op dat er niet naar wordt gekeken?

Wallinga heeft al welleens gezegd dat er wekelijks contact is met buitenlandse collega’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Yaksa schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:18:
[...]

Ze kunnen er prima wat mee, maar ze lijken telkens de meest pessimistische variant te produceren. Dit is ook niet nieuw, het is al even aan de gang.

Ik geef gelijk toe dat het heel lastig in een model te vatten is of een kroeg een uur langer of korter open is. Ik heb het idee dat die vorm van maakbare samenleving veel te ver gaat om te modelleren en het meer binair is qua open of dicht. In een restaurant kan je nog rekenen met 1-2 servings op een avond (17.30 en 19.00 bijvoorbeeld) en daar blokken voor vaststellen dat ze om 21.00 moeten sluiten. 20.00 gaat daar niet helpen, maar 17.00 zorgt voor veel economische schade.

Voorbeeldje:
Er is wel eerder gesproken over 18.00-> 17.00 voor winkels. Daarmee haalde je 7/66 contactuur eruit voor dagwinkels die normaliter 7 dagen 9-18 + koopavond hebben >>> op openingstijd grofweg meer dan 10% winst! Consequentie was dan weer dat veel kantoorwerknemers in het weekend naar de winkels moesten, waardoor daar weer een piek ontstaat qua drukte. En dat terwijl men het constant over spreiding had om drukte te voorkomen. Naar mijn mening werd de 10% winst gelijk weer teniet gedaan op die manier.

Je kan wel mailen, de modellen zijn niet openbaar. Kwam laatst op een Brits artikel waarin men poogde met het reverse engineeren van het SAGE/Imperial College model om de uitgangspunten te kunnen herleiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Djerro123 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:43:
[...]

Waaruit maak je op dat er niet naar wordt gekeken?

Wallinga heeft al welleens gezegd dat er wekelijks contact is met buitenlandse collega’s.
Maar ook dat ze voor de mid-januari modellen nog steeds grotendeels van Delta uitgingen, toen was er al wel 8 weken data beschikbaar. Men vertrouwde de data uit Zuid-Afrika niet (andere populatieopbouw, lage vax-graad) en vervolgens Engeland niet en daarna Denemarken niet. Je kan in een snel veranderende situatie niet blijven hangen op oude data. Nu lijken alleen de pessimistische modellen gebruikt te worden. De oppositie vond er dinsdag ook wel wat van. Steeds meer partijen krijgen inmiddels het gevoel door angstgrafieken dat ze gedwongen worden in te stemmen, want anders heb je voor de beeldvorming bloed aan je handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
stylezzz schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:35:
[...]

Check. Wat waren die gemiddeldes bij de Alpha/Delta golven? Even ter beeldvorming.
Voor alpha heb het cijfer niet zo snel voorhanden. Bij delta schommelde het cijfer tussen 7.5 nen 8.5, drie weken geleden is dat gaan dalen naar ongeveer 7. Het staat nu ongeveer een week op dat niveau.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monaldo
eric.1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:26:
[...]

Nee dit was een voorbeeld dus je hoeft het niet in een extreme context te plaatsen. Het gaat mij erom dat mensen snel vergeten hoe tijdelijk iets is gebracht om vervolgens voor altijd te blijven. Als ik nu weer zie hoeveel mensen de CTB proberen goed te praten op nationaal en internationaal niveau, men gaat zoeken naar een beredenering.
Maar draai het even om, er was 2j geen corona en we hadden nu omicron. Veel griep gevallen en amper problemen in het ziekenhuis. Hadden we nog steeds zo een geweldige CTB nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
t_captain schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:34:
[...]
Valt nog tegen.
Ligdagen bij uitstroom kliniek 7.0 en IC 12.9 gemiddeld over de afgelopen week. Wel wat dalende trend, maar ik had snellere afname op de klinek verwacht.
Wordt die ligduur nu ook alleen berekend op "door covid" of "door covid + combi" of is dat niet gewijzigd dan wel onbekend ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Djerro123 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:46:
[...]

Er is echt niet meer door heen te komen, maar deze week al drie keer laten testen door gewoon naar binnen te lopen. Er stonden geen rijen of iets, het was zelfs erg rustig (de aanloop was beduidend minder dan de capaciteit die ze hadden). Er staat op de websites dat je beter een afspraak kan maken, maar in praktijk…
Drie keer testen in een week :? Met 66% positief in wachtrijen van bepaalde regio's moet je wel bijzonder veel pech hebben om dan steeds niet besmet te zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
De cijfers van Ollie bleken incorrect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
monaldo schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:54:
[...]

Nee dit was een voorbeeld dus je hoeft het niet in een extreme context te plaatsen. Het gaat mij erom dat mensen snel vergeten hoe tijdelijk iets is gebracht om vervolgens voor altijd te blijven. Als ik nu weer zie hoeveel mensen de CTB proberen goed te praten op nationaal en internationaal niveau, men gaat zoeken naar een beredenering.
Maar draai het even om, er was 2j geen corona en we hadden nu omicron. Veel griep gevallen en amper problemen in het ziekenhuis. Hadden we nog steeds zo een geweldige CTB nodig?
Nee, en juist daarom schaffen een aantal landen het ook weer af op dit moment (nationaal dan).

Dus die slippery slope is zo glijdend nog niet. We kunnen er nog op vele verschillende punten af springen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• monaldo
eric.1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:01:
[...]

Nee, en juist daarom schaffen een aantal landen het ook weer af op dit moment (nationaal dan).

Dus die slippery slope is zo glijdend nog niet. We kunnen er nog op vele verschillende punten af springen.
Is het niet zo dat de landen die eraf stappen niet in de EU zitten? En aangezien NL een voorloper wil zijn in de EU heb ik er weinig vertrouwen in, hoop dat je gelijk hebt maar er zijn tot nu toe geen aanwijzingen vanuit onze overheid om het anders te doen. CTB koste was koste in leven houden, liefst nog 2g, houdbaarheid in lijn brengen met de EU....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monaldo
YakuzA schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:23:
[...]

Alleen zijn die bodyscans en 9/11 niet direct gerelateerd :)
Dat was gewoon de volgende stap na metaaldetectoren, die nog op genoeg plekken nu nog gebruikt worden.

En ook voor die tijd hadden we al poortjes en fouilleringen.
Alstublieft:
https://www.nu.nl/herdenk...regelen-schiphol-911.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Djerro123
eric.1 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:01:
[...]

Die slippery slope is zeker wel glijdend. Een tijdelijke noodwet die al meer dan een jaar keer op keer verlengd wordt, een EC die de CTB Europa breed tot halverwege volgend jaar wil kunnen inzetten, etc. “We kunnen er altijd nog vanaf” is echt de verkeerde kant op geredeneerd; als we hem nodig hebben voeren we dan wel de discussie, niet “voor de zekerheid” nu maar even aanhouden want het invoeren is zo lastig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:46
RodeStabilo schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:58:
De cijfers van Ollie bleken incorrect

[Twitter]
Wat me opvalt is dat de uitstroom direct meestijgt met de instroom, terwijl dit voorheen toch wel wat langer duurde ? Waarschijnlijk omdat er nu wat meer positieven in het ziekenhuis komen die voor iets anders komen ? En dus ook sneller weg zijn.

Misschien heb ik het mis, maar @t_captain zal dit vast beter weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

monaldo schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:54:
[...]
In dit scenario heeft niemand een vaccinatie of eerdere besmetting doorgemaakt en zouden we razend snel een harde lockdown ingaat met cijfers die vergelijkbaar zijn met maart 2020. Omicron is iets milder maar nog steeds dodelijk voor heel veel mensen, voornamelijk ongevaccineerden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
Señor Sjon schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:47:
[...]Maar ook dat ze voor de mid-januari modellen nog steeds grotendeels van Delta uitgingen, toen was er al wel 8 weken data beschikbaar. Men vertrouwde de data uit Zuid-Afrika niet (andere populatieopbouw, lage vax-graad) en vervolgens Engeland niet en daarna Denemarken niet. Je kan in een snel veranderende situatie niet blijven hangen op oude data. Nu lijken alleen de pessimistische modellen gebruikt te worden. De oppositie vond er dinsdag ook wel wat van. Steeds meer partijen krijgen inmiddels het gevoel door angstgrafieken dat ze gedwongen worden in te stemmen, want anders heb je voor de beeldvorming bloed aan je handen.
En van achter kiek ie de koe ien't gat.
Het valt mij steeds vaker op dat er in Nederland schijnbaar een enorm aantal hooggeschoolde modelleurs al maandenlang werkzoekend toezien dat hun betere modellen en aannames veel beter hadden kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
IJzerlijm schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:08:
[...]

In dit scenario heeft niemand een vaccinatie of eerdere besmetting doorgemaakt en zouden we razend snel een harde lockdown ingaat met cijfers die vergelijkbaar zijn met maart 2020. Omicron is iets milder maar nog steeds dodelijk voor heel veel mensen, voornamelijk ongevaccineerden.
Vermeldt het RIVM tegenwoordig wel de vaccinatiestatus vermeld bij de overlijdens? Of heb je dat ergens anders vandaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Daar staat letterlijk dat het niet door 9/11 komt, maar door een andere verijdelde aanslag?
- 2010: Invoering van zogenoemde security scans na verijdelde aanslag op een vliegtuig van de Amerikaanse maatschappij United Airlines in december 2009. Deze scan kan door kleding naast metaal ook ander materiaal zoals plastic, hout en keramiek waarnemen.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:33
Señor Sjon schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:47:
[...]

Maar ook dat ze voor de mid-januari modellen nog steeds grotendeels van Delta uitgingen, toen was er al wel 8 weken data beschikbaar. Men vertrouwde de data uit Zuid-Afrika niet (andere populatieopbouw, lage vax-graad) en vervolgens Engeland niet en daarna Denemarken niet. Je kan in een snel veranderende situatie niet blijven hangen op oude data. Nu lijken alleen de pessimistische modellen gebruikt te worden. De oppositie vond er dinsdag ook wel wat van. Steeds meer partijen krijgen inmiddels het gevoel door angstgrafieken dat ze gedwongen worden in te stemmen, want anders heb je voor de beeldvorming bloed aan je handen.
Nu heb je nog "mazzel" omdat het de goede kant uitwijkt. Maar zou men straks ook met Omicron parameters gaan rekenen mocht er nog een DeltaXL variant aankomen terwijl alle landen waarschuwen dat het mis gaat? Dan ga je wel echt ver in het zwart hoor als gezondheidszorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Wolly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:23:
[...]
De griepprik werkt (vaak) prima, het virus wijzigt elk seizoen waardoor de bescherming er niet is.
Eigenlijk is het zelfs een combinatie van de 2. Aan de ene kant neemt de werking over de tijd gezien af, daarnaast zijn er een aantal verschillende griep-'versies'. Hoe dan ook is dat een andere discussie, waar we hopelijk snel met corona ook naar toe kunnen.
[...]
Een booster is niet hetzelfde als een infectie. Van een booster kan je bijvoorbeeld geen long covid krijgen en de booster is binnen 14 dagen uit je lichaam.
Het is inderdaad niet hetzelfde, maar beide zetten wel je immuunsysteem in gang waardoor je er een volgende keer beter tegen kunt (mits er niet te lang tussen zit).

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Plenkske schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:08:
[...]

Wat me opvalt is dat de uitstroom direct meestijgt met de instroom, terwijl dit voorheen toch wel wat langer duurde ? Waarschijnlijk omdat er nu wat meer positieven in het ziekenhuis komen die voor iets anders komen ? En dus ook sneller weg zijn.
klinkt meer als een correlatie vs causatie :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djerro123
Wolly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:12:
[...]

Vermeldt het RIVM tegenwoordig wel de vaccinatiestatus vermeld bij de overlijdens? Of heb je dat ergens anders vandaan?
Ander land weliswaar maar een prima indicator:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4FWaPl4FNe5j2u1hslkUW1quG0w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gZ5lnMk0RQvA0OC81ZmLPKNz.png?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant is leeftijd een grotere indicator, en kan het zijn dat er veel ouderen tussen zitten die om medische redenen niet konden vaccineren. Dat is pure speculatie aan mijn kant overigens. Harde cijfers zijn dat je in US verhoudingsgewijs meer dan 10x zoveel ongevaccineerden overlijden dan gevaccineerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
gekkie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:43:
[...]
In hoeverre hebben jij en ik daar daadwerkelijk zicht op ?
Niet zoveel, maar ik kan je wel zeggen dat na 2 jaar de uiteindelijk cijfers nog steeds niet binnen de marges vallen van de voorspellingen. Dus als er al wat gebeurt is, is dat veel te weinig. En het gebruikte model is ook nog steeds hetzelfde. En van dat model is bekend dat het nogal pessimistische getallen geeft.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:20
jip_86 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:16:
[...]

Nu heb je nog "mazzel" omdat het de goede kant uitwijkt. Maar zou men straks ook met Omicron parameters gaan rekenen mocht er nog een DeltaXL variant aankomen terwijl alle landen waarschuwen dat het mis gaat? Dan ga je wel echt ver in het zwart hoor als gezondheidszorg.
Gewoon voor de zekerheid lockdown.
Oh wacht, dat zien we al. Nu ook europees. De verstikkende maatregelen verlengen "voor het geval dat".
https://www.telegraaf.nl/...eispas-met-jaar-verlengen

*knip* lees aub het stuk over modellen van de FAQ eens door. Daarnaast verwachten we bij dit soort verdachtmakingen (van cijfermanipulatie) echt wel stevige onderbouwing.

Dit is wat mij betreft helemaal zorgwekkend:
Meerdere Kamerfracties vragen zich af of de maatregelen niet kunnen worden ondergebracht in andere, meer permanente wetgeving. Het kabinet laat nog onderzoeken of onder meer de Wet publieke gezondheid daarvoor geschikt is.
bron:
https://nos.nl/artikel/24...n-er-steeds-meer-twijfels

[ Voor 30% gewijzigd door ZieMaar! op 03-02-2022 15:43 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
IJzerlijm schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:08:
[...]

Omicron heeft een veel hogere R0 waarde dan de Wuhan variant. Als omicron als eerste variant was opgekomen, was de ellende niet te overzien geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
redwing schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:20:
[...]Niet zoveel, maar ik kan je wel zeggen dat na 2 jaar de uiteindelijk cijfers nog steeds niet binnen de marges vallen van de voorspellingen. Dus als er al wat gebeurt is, is dat veel te weinig. En het gebruikte model is ook nog steeds hetzelfde. En van dat model is bekend dat het nogal pessimistische getallen geeft.
Maar dat is altijd nog minder erg dan een model wat nogal optimistische getallen geeft. Want wanneer je daar van uitgaat en het valt tegen dan loopt de zorg alsnog over.
Better safe than sorry.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-09 15:10
GAIAjohan schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:28:
[...]

Ben ook benieuwd hoe lang de booster nu echt gaat werken. Hoop dat het voor de ouderen wel lang genoeg bescherming biedt nu het virus richting hen gaat. Die 8 weken wat begin dit jaar genoemd werd lijkt me absurd kort eigenlijk.

Of zie ik dat verkeerd..
Als ik het goed begreep in de media was die 8 weken alleen voor de kans op besmet raken. Die bescherming neemt af. Tegen ernstige ziekte is die 8 weken niet. Dat is langer alleen de vraag is hoe lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:18
t_captain schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 15:13:
[...]

We zitten in "week 5" (29-1 t/m 4-2).

De stijging van de opnames is vorige week ingezet.
124 -> 117 -> 108 -> 131 -> (lopend gemiddelde weekdag gecorrigeerd) 171
Stijging +21%, nu +30%.

Mijn prognose vooraf was ongeveer 160 (stijging van dik 20%), het ontwikkelt dus iets ongunstiger.

IC was vorige week nog vlak maar is nu ook wat omhoog, van 11 naar 14 per dag. De getallen zijn bescheiden. De verwachting is ook niet dat de IC het probleem wordt, maar uiteindelijk zul je altijd iets meepakken van de enorm toegenomen incidentie. De positieve tests zijn de afgelopen 2 weken verdubbeld.
Kloppen deze hogere cijfers nog met je modellen? De totale ziekenhuisbezetting groeit gelukkig nog erg langzaam, dus ondanks deze mega hoge cijfers hebben de zieken er niet zo erg veel last van. (zoals we ook zien in de landen om ons heen)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

[ Voor 33% gewijzigd door zacht op 03-02-2022 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
gustaveau schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:23:
[...]

Kloppen deze hogere cijfers nog met je modellen? De totale ziekenhuisbezetting groeit gelukkig nog erg langzaam, dus ondanks deze mega hoge cijfers hebben de zieken er niet zo erg veel last van. (zoals we ook zien in de landen om ons heen)
Past nog in het model. Ik voorzie inniddels wel een toename ban de bezetting. Het meest zwarte scenario komt op een piek van 2450 verpleegafdeling omstreeks 20-2.
Maar dan moeten verschillende dingen tegenzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Yaksa schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:11:
[...]

En van achter kiek ie de koe ien't gat.
Het valt mij steeds vaker op dat er in Nederland schijnbaar een enorm aantal hooggeschoolde modelleurs al maandenlang werkzoekend toezien dat hun betere modellen en aannames veel beter hadden kunnen werken.
Dat postte je eerder al in andere bewoordingen, aangezien je er verder niet inhoudelijk op ingaat blijf ik bij mijn eerdere antwoord.
jip_86 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:16:
[...]

Volgens mij zaten ze er alleen bij Delta naast, maar dat kwam door de grotere versoepeling van de 1,5m i.c.m. de coronapas en de te hoog geschatte werking van de vaccins tegen transmissie.

Overigens nog steeds idioot dat men pas achteraf is gaan kijken of die pas überhaupt wel iets doet.
Yaksa schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:22:
[...]

Maar dat is altijd nog minder erg dan een model wat nogal optimistische getallen geeft. Want wanneer je daar van uitgaat en het valt tegen dan loopt de zorg alsnog over.
Je hebt het over maatschappijbrede consequenties, niet alleen de zorg.

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 03-02-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
*knip* originele post is verwijderd.

[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 03-02-2022 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Djerro123 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:18:
[...]

Ander land weliswaar maar een prima indicator:

[Afbeelding]

Aan de andere kant is leeftijd een grotere indicator, en kan het zijn dat er veel ouderen tussen zitten die om medische redenen niet konden vaccineren. Dat is pure speculatie aan mijn kant overigens. Harde cijfers zijn dat je in US verhoudingsgewijs meer dan 10x zoveel ongevaccineerden overlijden dan gevaccineerden.
Het ging in de discussie waarop ik reageerde om de situatie in NL, de VS heeft daar weinig mee van doen.

Hoeveel mensen zijn er in NL overleden door omikron?
Hoeveel waren er gevaccineerd vs niet gevaccineerd?

Twee weken geleden waren de omikron gevallen in NL op de IC bijvoorbeeld op één hand te tellen volgens Gommers. Dan ben ik wel benieuwd waar 'omikron is nog steeds dodelijk voor heel veel mensen, voornamelijk ongevaccineerden' vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:27:
[...]

Het ging in de discussie waarop ik reageerde om de situatie in NL, de VS heeft daar weinig mee van doen.

Hoeveel mensen zijn er in NL overleden door omikron?
Hoeveel waren er gevaccineerd vs niet gevaccineerd?

Twee weken geleden waren de omikron gevallen in NL op de IC bijvoorbeeld op één hand te tellen volgens Gommers. Dan ben ik wel benieuwd waar 'omikron is nog steeds dodelijk voor heel veel mensen, voornamelijk ongevaccineerden' vandaan komt.
Dat vertelde dat mannetje dat achter de modelleur stond. :P

Maar wat serieuzer: Delta en pre-Delta kende ik vrij weinig Covid-cases, maar ging het soms slecht met een aantal van hen, en zijn er een paar overleden. Met omicron ben ik de tel kwijt van positieve gevallen, word ik raar aangekeken omdat ik nog nooit positief getest ben en ken ik werkelijk niemand die meer dan een verkoudheid en een dagje koorts gehad heeft. Dat betekent natuurlijk niet dat ze er niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Het is inderdaad zorgwekkend omdat dat direct veroorzaakt wordt door al die mensen die blijven klagen dat de wetgeving maar tijdelijk is. ;)

/edit:
In tijdelijke, elke half jaar automatisch aflopende wetgeving hoort dit veel meer thuis dan in een permanente toolbox waar naar gelang weer de 3G uit getoverd kan worden en per direct ingevoerd.

[ Voor 19% gewijzigd door YakuzA op 03-02-2022 15:35 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Señor Sjon schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:26:
Je hebt het over maatschappijbrede consequenties, niet alleen de zorg.
Grondwettelijk gezien doet de regering precies wat ze moet doen tijdens een pandemie; De bevolking beschermen tegen de gevolgen van een besmettelijk ziekte met mogelijke dood als gevolg.
Dat mensen dan een periode niet naar school, de kroeg of op vakantie kunnen is dan van ondergeschikt belang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arbraxas
*knip* zie vorige ingreep

[ Voor 99% gewijzigd door ZieMaar! op 03-02-2022 15:44 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wolly schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:12:
[...]
Cijfers uit de VS waar nog relatief veel mensen onbesmet/ongevaccineerd zijn en er met omicron nog steeds tussen de 2 en 3 duizend mensen per dag overlijden.

edit: mijn reply was op een hypothetisch scenario waar omicron de eerste variant zou zijn geweest en dat het dan wel allemaal goed zou zijn gegaan omdat het zo mild is. Op dit moment is er absoluut geen sprake van 'heel veel doden' in Europese landen met hoge vaccinatiegraad.

[ Voor 25% gewijzigd door IJzerlijm op 03-02-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
Zit hier nog nakomend bij (van de achterstand)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Yaksa schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:33:
[...]

Grondwettelijk gezien doet de regering precies wat ze moet doen tijdens een pandemie; De bevolking beschermen tegen de gevolgen van een besmettelijk ziekte met mogelijke dood als gevolg.
Dat mensen dan een periode niet naar school, de kroeg of op vakantie kunnen is dan van ondergeschikt belang.
Dat is juist de grondwettelijke discussie die in de TK plaats moet vinden waar het ene artikel overruled wordt door de ander. Helaas is die bij het invoeren van de coronapas (en ook andere regels trouwens) niet tot nauwelijks gemaakt en heeft bijna elk rechtscollege er al gehakt van gemaakt, omdat de vermeende werking niet in verhouding staat tot de impact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
martwoutnl schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:35:
[...]

Zit hier nog nakomend bij (van de achterstand)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:56
Even weer een duidelijk grafiekje van Yorick :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-IImUDoEeQ_KQD7I_b3RGpiKFi8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gNSS4S6U3q33ulPQw8clYiOC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

mesa57 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:38:

[Afbeelding]
-30 het hoogst. Terwijl juist die mensen er het minste last van zouden moeten hebben toch ?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
IJzerlijm schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:34:
[...]

Cijfers uit de VS waar nog relatief veel mensen onbesmet/ongevaccineerd zijn en er met omicron nog steeds tussen de 2 en 3 duizend mensen per dag overlijden.

edit: mijn reply was op een hypothetisch scenario waar omicron de eerste variant zou zijn geweest en dat het dan wel allemaal goed zou zijn gegaan omdat het zo mild is. Op dit moment is er absoluut geen sprake van 'heel veel doden' in Europese landen met hoge vaccinatiegraad.
ca 2.500 in totaal en aangezien de besmettingen hard afnemen, zal dat getal ook gaan dalen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hu4H1IRDAlFgUCP6wO3M9h_MeKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2QQPu65NTViZmnem3EBbJ9xT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16:36
Vind het vooral enigszins verontrustend dat de groep 30- nu zwaarder geraakt wordt dan ooit (iig terug tot november 2020). Ben er nog steeds een beetje bang voor dat omicron nog gaat toeslaan in de groep 60+...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 12:22
Agent47 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:41:
[...]

-30 het hoogst. Terwijl juist die mensen er het minste last van zouden moeten hebben toch ?
Dat was voor Omicron. Omicron heeft meer effect op jongeren, danwel de omicron besmettingen vinden vooralsnog vooral plaats onder jongeren (best case is uiteraard het eerste)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:17
[...]

zou dat nu juist niet de groep zijn die met corona wordt opgenomen? Lijkt mij logisch gezien het hoge aantal besmettingen in die groep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Die groep is 3x zo groot als andere groepen en ook de grootste MET groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
[...]

In welke catagorie zullen de meeste mensen zitten die met corona, maar niet door corona in het ziekenhuis terechtkomen?

Zijn de cijfers van het grafiekje daarvoor gecorrigeerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:02
[...]

Het vertekend wel een beetje, want er zijn 6 miljoen 30 minners. Alle andere groepen bestaan uit 2,1 tot 2,5 miljoen mensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mesa57 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:38:

[Afbeelding]
Normaal vind ik die duidelijker, maar deze is bijna die van het normale dashboard :)
https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames

Ah, die van Yorick zijn absolute aantallen ipv x/1Miljoen :)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 03-02-2022 15:46 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
arbraxas schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:34:
[...]

Niet zo moeilijk, ze kennen die berekeningen door en door. Dus weten ze ook wel wat te verwachten valt met wat je aan input geeft. Het exacte cijfer duurt inderdaad een paar uur.
Verder is het RIVM niet onafhankelijk, iets met die eerste 2 letters. RijksInstituut.
Ja, ook bij het OMT en het RIVM is de politiek doorgedrongen.

Voorbeeldje, van Dissel die moest komen opdraven bij een NIET INHOUDELIJKE behandeling over een avondklok bijvoorbeeld.
Rechtstreekse opdrachten? Zo dom zullen ze niet zijn. Sturende "opmerkingen" en gesprekken? Vast en zeker.
Toen bij de huidige "versoepelingen" zo ongeveer volksopstand dreigde, veranderden ineens de uitkomst van de modellen etc.

Ja, bij mij heeft het RIVM allang geloofwaardigheid verloren en dat komt niet eens alleen door corona. Die hebben wel op meerdere dossiers erg opmerkelijke uitkomsten. Die toevallig wel elke keer bij het regeringsverhaal passen.

Ernst zal zich ook wel voor de kop slaan dat hij de effectiviteit van 1/2/3G heeft laten onderzoeken door de TU.
(Of was die opdracht nog een Hugo`tje?)
Het OMT reageert alleen op vragen uit het kabinet. In die vragen kan je natuurlijk sturen.

Uit zichzelf zal het OMT niets zeggen. Zij krijgen op donderdagavond de vragen van het kabinet die ze op vrijdagochtend moeten bespreken.

Dat is vanmorgen trouwens toevallig ook uitgelegd door Marc Bonten op radio 1. (vanaf de 17e minuut ongeveer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Sovieto schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:44:
[...]

Het vertekend wel een beetje, want er zijn 6 miljoen 30 minners. Alle andere groepen bestaan uit 2,1 tot 2,5 miljoen mensen
Dan nog, ook al het is met corona voor een deel, het zijn gewoon veel opnames in die groep nu. Beide verstoringen (groepsgrootte en met corona) zijn ook in de andere periodes geldig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Señor Sjon schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:42:
[...]

ca 2.500 in totaal en aangezien de besmettingen hard afnemen, zal dat getal ook gaan dalen.
Uiteindelijk raken de mensen op een gegeven moment op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
ParaDroid2 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:43:
Vind het vooral enigszins verontrustend dat de groep 30- nu zwaarder geraakt wordt dan ooit (iig terug tot november 2020). Ben er nog steeds een beetje bang voor dat omicron nog gaat toeslaan in de groep 60+...
Ik las ergens dat er bijvoorbeeld meer jonge kindjes worden opgenomen ter observatie, dus na een dagje of wat weer naar huis. Dus of die groep nu zwaarder geraakt wordt of meer aandacht krijgt nu er wat ruimte is in de ziekenhuizen is wel een beetje de vraag die dan bij mij opkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:02
franssie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:46:
[...]

Dan nog, ook al het is met corona voor een deel, het zijn gewoon veel opnames in die groep nu. Beide verstoringen (groepsgrootte en met corona) zijn ook in de andere periodes geldig.
Helemaal met je eens. Ik reageerde vooral op het woord hoogst. Overigens zijn de 30 minners al een keer eerder de grootste groep qua opnames geweest. Dat was tijdens de dansen-met-Jansen-piek

Nu naar de cijfers voor de 30 minners:
Op dit moment iets boven de 40 opnames gemiddeld per dag. In november was dat op de piek ongeveer 20. Keer 2 dus.

Nu gemiddeld 38.000 besmettingen per dag (gekeken naar week geleden) onder de 30. Bij de piek van november was dat 9.000. Keer 4 dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
[...]

De ouderen hebben geloof ik veel vaker een booster gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Yaksa schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:22:
[...]

Klopt, maar het huidige model is een beetje te overdreven safe :P

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Imperium schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:59:
[...]

De ouderen hebben geloof ik veel vaker een booster gehaald.
Als dat (algehele vaccinatie is sowieso lager in die groep want wordt toch niet ziek) de reden is, is het inderdaad goed dat Omrikon niet de eerste variant was zoals @t_captain eerder schreef.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
CO2-meters op scholen zie https://www.ad.nl/binnenl...ebFpiVutOnn53--3yWMa-HtZk

Dan denk ik nu pas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@martwoutnl Dat denk ik dus ook. Een goede kost ca EUR 120 als je er als particulier eentje koopt, dus daar had wel een inkoopactie kunnen plaatsvinden.

Ze blijven verbazen, bij veel bedrijven waren ze voor Corona al zowat standaard in vergaderkamers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Waarschijnlijk lang gewacht om het "Zie je wel" Maurice de Hond niet te makkelijk te maken :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Nou, dat ziet er allemaal weer prima uit. Besmettingen zijn torenhoog - en het is moeilijk om een testafspraak te krijgen, dus waarschijnlijk ligt de factor tussen daadwerkelijke en gevonden besmettingen ook nog eens hoog - met erg beperkte gevolgen in de ziekenhuizen, en ICs die nog steeds geen groei laten zien. Het verzadigingspunt staat inmiddels om de hoek.

Ook vandaag weer een stapje dichter bij de volgende stap waar steeds meer landen om ons heen voor kiezen: alle maatregelen afschaffen. Het zou me niets verbazen als dat deze maand hier ook nog gaat lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 10:54
Sovieto schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:44:
[...]

Het vertekent juist niet omdat er altijd op die manier wordt gemeten.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
eamelink schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:23:
Het zou me niets verbazen als dat deze maand hier ook nog gaat lukken :)
Ik hoop er vurig op, maar met dit kabinet en een Kuipers die van D66 opdracht heeft om koste wat kost 2G door de kamers te loodsen denk ik dat het nog een tijdje gaat duren :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

xzaz schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:26:
[...]

Het vertekent juist niet omdat er altijd op die manier wordt gemeten.
Daar had hij al op geatwoord:
Sovieto schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:57:
[...]

Helemaal met je eens. Ik reageerde vooral op het woord hoogst. Overigens zijn de 30 minners al een keer eerder de grootste groep qua opnames geweest. Dat was tijdens de dansen-met-Jansen-piek

Nu naar de cijfers voor de 30 minners:
Op dit moment iets boven de 40 opnames gemiddeld per dag. In november was dat op de piek ongeveer 20. Keer 2 dus.

Nu gemiddeld 38.000 besmettingen per dag (gekeken naar week geleden) onder de 30. Bij de piek van november was dat 9.000. Keer 4 dus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
Dagcijfer positieve tests: 93897
Na weekdagcorrectie: 85594

Ligt vrijwel gelijk met het rollende 7-daagse gemiddelde, suggereert dat we zo'n beetje op de piek zitten.

R-waarde geschat op 1.04 voor infectiedatum 25-1, dalende trend.

Prognose korte-termijn model voor de ziekenhuisopnames: stijging tot 250 per dag over anderhalve week, leidend tot een piekbezetting van 1750 over 2 weken.

Opnamekans lijkt een bodem te zetten, voor de tweede keer in 4 dagen is hij een fractie hoger dan de voorgaande dag. Getal is vrijwel identiek met 3 dagen geleden. Ik zie de ouder leeftijdsgroepen de laatste tijd wat bijtrekken bij de stijgende incidentie, dat geeft naar verwachting een stijging in deze curve. Prognose middellange-termijn model voor de ziekenhuisopnames: piek van 312 opnames per dag over ruim twee weken. Bijbehorende piekbezetting verpleegafdeling 2200 over 3 weken.

[ Voor 58% gewijzigd door t_captain op 03-02-2022 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

t_captain schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:29:

Ligt vrijwel gelijk met het rollende 7-daagse gemiddelde, suggereert dat we zo'n beetje op de piek zitten.

Mooi. Nu kijken of de verdeling (leeftijd) nog invloed gaat hebben op de opnamecijfers. Als dat ook een piek laat zien en gaat dalen kunnen we eindelijk eens kiezen, alles open zonder 15dm of CTB eraf, of zelfs beide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon

Backlog is ook weer groter geworden, ze lopen ~1,5 dag achter nu qua totaal.

Amsterdam is al over de piek heen, dus wellicht gaan wij binnenkort ook omlaag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Komt aardig overeen met:

Hopelijk zitten we snel onder de maximum capaciteit zodat het beter te volgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

user109731 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:36:
[...]

Komt aardig overeen met:
[Twitter]
Hopelijk zitten we snel onder de maximum capaciteit zodat het beter te volgen is.
Zolang meer dan 5% positief test, test je eigenlijk te weinig.

Dus met de huidige ca 60% hebben we nog wel even te gaan ;)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gustaveau
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:18
Yaksa schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 15:26:
[mbr]*knip* originele post is verwijderd.[/]
Dat lijkt me niet, maar er is natuurlijk erg veel data beschikbaar.
En de minister zal dan kijken welke data het beste aansluit bij de boodschap die over gebracht moet worden.

We zien absoluut niet alles natuurlijk (is ook helemaal geen tijd voor)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

YakuzA schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:39:
Hey, 2020 belde, ze willen hun vuistregel terug O-)

Die 5% was uiteraard binnen een bepaalde context. Bijvoorbeeld het idee om in het virus in te dammen door track & trace. Dat doen we toch al lang niet meer? En het is uiteraard ook afhankelijk van het absolute aantal gevallen in verhouding tot andere veroorzakers van symptomen :)

[ Voor 37% gewijzigd door eamelink op 03-02-2022 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
YakuzA schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:39:
[...]

Dus met de huidige ca 60% hebben we nog wel even te gaan ;)
1) in dit tempo haal je de <5% niet eens met aantal besmettingen (en onontdekte) de afgelopen 8 weken.
2) mensen nemen steeds vaker een test ter bevestiging, niet ter controle. Dat maakt 5% onhaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Señor Sjon schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 16:36:
[...]

Backlog is ook weer groter geworden, ze lopen ~1,5 dag achter nu qua totaal.

Amsterdam is al over de piek heen, dus wellicht gaan wij binnenkort ook omlaag.
Ik gebruik het achterlopende cijfer "positief geteste personen" niet meer, maar de positieve testuitslagen.

Regio Amsterdam-Amstelland lijkt al op 23-1 aan de piek te zijn gekomen. Het slecvhte nieuws is dat het alweer 10 dagen vlak is op dat niveau. Een snelle omkeer waarbij R sterk onder 1 zakt lijkt er niet in te zitten. Dat is ook de reden dat de ziekenhuisbezetting toch nog vrij hoog kan oplopen. Een korte piek kan kortstondig veel opnames veroorzaken maar dat vult de ziekenhuisbedden niet ineens. Als de piek wekenlang aanhoudt wel.

Ik heb overigens goede hoop dat de landelijk iets beter door R=1 heen zullen zakken. Amsterdam was iets eerder en toen speelden de opkomst van BA.2 en de heropening van de scholen nog een wat grotere rol.
Pagina: 1 ... 16 ... 83 Laatste

Let op:
We gaan er vanuit dat je het volgende gelezen hebt: Veelgestelde vragen rondom het Coronavirus. Voor aanvullingen van de FAQ neem je even contact op met @ZieMaar! of @tweakduke. Ook vragen we je om de Topicstart even door te nemen.

Voor laagdrempeliger praten over Corona, het delen van vaccinatieervaringen e.d. is er De Covid kroeg.