--originele Engelse versie hieronder--
Een paar dagen geleden was er hier een discussie over de verdeling van de remkracht tussen de voor- en achterrem. Het lijkt erop dat een dealer heeft gezegd dat zelfs wanneer je de achterrem indrukt, de scooter ook de voorrem zou activeren (of andersom – ik weet het niet meer precies).
Dus heb ik een test gedaan. Ik heb een permanente marker gebruikt om de remschijven te markeren en ben vervolgens een korte rit gaan maken, waarbij ik slechts één van de remmen gebruikte. Daarna heb ik de markeringen gecontroleerd.
Test 1: Voorste remschijf gemarkeerd & achterrem gebruikt
- Afbeelding 1: Laat de markeringen op de voorste remschijf zien vóór de rit.
- Afbeelding 2: Laat dezelfde markeringen zien na de rit, waarbij alleen de achterrem werd gebruikt, op verschillende niveaus – van een lichte druk tot het activeren van de ABS op de achterrem. De markeringen zijn perfect intact gebleven.
- Afbeeldingen 3 & 4: Laten zien wat er gebeurt bij een lichte druk op de voorrem – de markeringen op de plekken waar de remblokken de schijf raken, zijn volledig verdwenen.
👉 Conclusie: De voorrem werd helemaal niet geactiveerd bij het gebruik van de achterrem, ongeacht de kracht op de remhendel.
Test 2: Achterste remschijf gemarkeerd & voorrem gebruikt
Ik herhaalde de test, dit keer met een markering op de achterste remschijf en gebruikte alleen de voorrem.
👉 Conclusie: De markeringen op de achterste schijf bleven onaangeroerd, wat bevestigt dat de achterrem niet werd geactiveerd bij het gebruik van de voorrem.
Test 3: Lichte druk op de achterrem
Ik heb ook getest wat er gebeurt bij een lichte druk op de achterrem en vervolgens de markeringen gecontroleerd. Ze waren nog steeds zichtbaar, wat betekent dat alleen de motor de scooter afremde bij die druk. De mechanische remmen werden pas geactiveerd als de remkracht een bepaalde drempel overschreed.
-- English Version --
I'm not sure if the translation was ok, so here it goes the english version.
A few days ago, there was a discussion here about braking power distribution between the front and rear. It seems that a dealer mentioned that even when pressing the rear brake, the scooter would also apply the front brake (or vice versa—I don’t remember exactly).
So, I did a test. I used a permanent marker to mark the brake disks and then went for a quick ride, applying only one of the brakes. Afterward, I checked the marks.
Test 1: Marking the Front Brake Disk & Applying the Rear Brake
- Picture 1: Shows the marks on the front disk before riding.
- Picture 2: Shows the same marks after riding while applying only the rear brake, at different pressure levels—from a slight press up to activating the rear ABS. The marks remained perfectly intact.
- Pictures 3 & 4: Show what happens with a slight press of the front brake—the marks where the brake pads touch the disk are completely gone.
👉 Conclusion: The front brake did not engage at all when applying the rear brake, regardless of how much pressure was applied to the brake handle.
Test 2: Marking the Rear Brake Disk & Applying the Front Brake
I repeated the test, this time marking the rear brake disk and applying only the front brake.
👉 Conclusion: The marks on the rear disk were untouched, confirming that the rear brake was not engaged when applying the front brake.
Test 3: Light Rear Brake Application
I also tested applying slight braking force on the rear brake and then checking the marks. They were still there, meaning that only the motor was braking the scooter at that level. The mechanical brakes engaged only when brake force exceeded a certain threshold.