Een jaar met de Segway E125S
Een jaar geleden kocht ik een mooie nieuwe Segway E125S bij mijn dealer in Groningen, CityTweewielers. Voor wie het interessant vindt, hieronder beschrijf ik mijn ervaringen in het eerste jaar en mijn conclusies over deze scooter.
Configuratie en algemeen.
Mijn scooter is de 45km variant. Deze heeft een speed-upgrade gehad waarmee hij met volle accu in de zomer maximaal 50km gaat – een klein verschil, maar ik behoud de snelheid van 45km ook bij lage accu hierdoor wel langer. Ik heb de geheel mat-zwarte versie genomen, inclusief een beenkleed voor in de winter en een windscherm. Op dit moment is de scooter 1 jaar en een maand oud en heb ik er 3200km mee gereden.
Het windscherm.
Mijn windscherm is niet van Segway, omdat de dealer aangaf dat daar veel problemen mee waren. Na enkele weken begaf een van de beugels waarmee het scherm vastzit het. Volledig doormidden. Er is een nieuwe opgezet. Kort samengevat: dit is in de eerste drie maanden nog twee keer gebeurd. Daarna gaf de dealer aan dat er een nieuw soort beugel en bevestiging beschikbaar was, omdat mijn probleem heel vaak voorkwam. Nadat deze nieuwe beugel is gebruikt heb ik geen problemen meer gehad en zit het scherm stabiel en vast aan de scooter.
Problemen.
Eerlijk gezegd heb ik in het hele jaar, naast het windscherm, met de scooter zelf maar 1 probleem gehad en dat is het ECU probleem waar enkele maanden geleden heel veel mensen over schreven op dit forum. De dealer heeft contact gehad met Segway en na enkele weken kreeg ik bericht dat ik de scooter kon brengen en een nieuwe ECU kreeg. Probleem met de GPS, app-contact e.d. verholpen en daarna nooit meer problemen gehad. Dus qua betrouwbaarheid ben ik erg tevreden over de scooter!
Upgrade aan de banden.
De standaard meegeleverde banden zijn niet erg goed. Zeker in combinatie met de stugge vering kan de ervaring wel eens wat “rauw” zijn. Bij mijn dealer voor zo’n 200 euro Michelin City Grip 2 banden laten zetten. Heerlijk. Deze rijden fantastisch en strikt genomen zijn ze ook iets groter. Je merkt het verschil en ik kan iedereen deze upgrade aanbevelen.
Bediening en functionaliteiten.
Eens je gewend bent aan de plek van de diverse knopjes op het stuur en dashboard, gaat de bediening vlekkeloos. Het is waar dat je, zeker met handschoenen in de winter, wel eens even moet zoeken voordat je op het juiste knopje drukt (b.v. groot licht t.o.v. cruise control) maar zelf vind ik dat geen groot probleem.
De cruise control (heb jij cruise control op een scooter? wordt er dan gezegd…) is echt geweldig!! Ik rijd naar mijn werk veel buiten de stad, lange stukken rechtdoor en dan is het heerlijk om niet de hele tijd het handvat gedraaid vast te moeten houden. Daarnaast helpt het met het stabiel rijden op een snelheid, want de Segway reageert soms hyper op kleine verschillen in het handvat, waardoor je soms een wat schokkerig effect kunt krijgen.
Met de app, die overigens probleemloos werkt bij mij, heb ik nog wat aanpassingen gedaan, zoals een ander geluidje bij het bedienen van de knoppen, de achterlichten vol rond gezet, energiewinning bij automatisch remmen op vol gezet, enz. Ik vind de app een waardevolle aanvulling op de scooter.
Rij-eigenschappen.
En dan het rijden zelf. Er is al veel geschreven over de stugge vering en dit kan bij klinkertjes en andere harde oneffen wegen voor flink wat gebonk en gerammel zorgen. Wat mij betreft is dit een minpunt van de scooter qua rij-eigenschappen.
Persoonlijk rijd ik veel op asfalt, en daar is de afstelling juist geweldig. De scooter rijdt daar zeer stabiel en rustig, stil en zoevend. Het kan helpen in de stad om de snelheidsinstelling op #2 van de 3 te zetten. De scooter gaat dan maximaal 32km per uur, trekt iets minder snel op, maar heeft daardoor ook een wat rustiger gang over de hobbels.
Er is een groot verschil in accu in de zomer en in de winter. Voor mijn woon-werkverkeer rijd ik stukken van 11 á 12 km per rit. Bij een volle accu rijdt ik altijd twee dagen en dan een enkele rit heen of terug voordat ik hem oplaad. Dus dat is ongeveer 60 km. Dan is hij nog niet leeg, maar ik twijfel dan vaak of er nog een rit van 12km bij kan en dat risico neem ik dan liever niet. In de winter houdt het bij een km of 50 wel op. Omdat ik vooral op mijn werk makkelijk kan laden is dit voor mij geheel geen probleem.
Als het echt koud is, is het opladen wel eens lastig. Dan stopt hij er bij 90 of 95% mee. En ik heb 1x gehad dat hij buiten helemaal niet wilde laden en ik de scooter binnen moest zetten.
De scooter zit prima, er kunnen makkelijk twee mensen mee en als je alleen rijdt, heb je alle plek. Zeker in de zomer, zonder beenkleed, op cruise control zoevend, een hand aan het stuur, beentjes vooruit voel je je de “king of the road” 😃
Tot slot.
Ik onderhoud de scooter door ongeveer elke twee-drie maanden alles met een hogedrukspuit schoon te maken (en dan spuit ik ook gewoon overal – dan kon wel volgens de dealer). Daarna drogen met doeken en vervolgens op alle metalen en glimmende onderdelen een dikke laag siliconenspray. Behalve wat mini tikkeltjes zijn er op dit moment nog geen sporen van roest of bruine aanslag te vinden en ziet de scooter er na een jaar wat mij betreft nog perfect uit.
Ik hoop nog lang plezier te hebben van de scooter, maar uit mijn relaas zal blijken dat ik daar wel vertrouwen in heb. Ik ben zeer tevreden met de aanschaf van deze scooter en kan hem iedereen aanraden!