Marzman schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:36:
[...]
Beetje late reactie maar komt dat niet door regeneratief remmen?
Ik twijfel er eentje te kopen, mijn vrouw wil niks Chinees kopen, maar er is niet zo veel dan. De Honda Cuv E is erg beperkt in de accu (hij is ook langzamer, maar dat vind ik minder erg, hij is wel weer mooier) en de Zero LS1 is Amerikaans. Ik ben er niet van overtuigd dat dit beter is. De Segway ziet er wel leuker uit met de connectivity.
Als je de rem inknijpt, verwacht ik niet dat regeneratief remmen wat doet. Ik zou eigenlijk eens op een LS1 moeten rijden, kijken wat dat doet als je de rem nog lichtjes hebt ingeknepen en al gas wil geven.
De Zero LS1 is niet Amerikaans. Zo doen ze het overkomen, maar het is gewoon een Cineco ES5 / CSC Motorcycles ES5. Het is gewoon een Chinese elektrische motorscooter die al een paar jaar op de markt is. Cineco is van Zongshen en CSC (Amerikaans merk) laat de motorscooters bij diezelfde Zongshen maken. Zero koopt 'm waarschijnlijk ook bij Zongshen en past wat dingetjes aan optisch en mogelijk qua software, maar het is gewoon een Chinese motorscooter.
Het maakt dus weinig uit of je nou Segway of Zero (Zongshen) koopt. Ik ben alleen wel benieuwd of er wat meer geluid van de riem afkomt op de Zero. De Segway E300SE is mij te stil, wat in de stad gewoon gevaarlijk is in mijn ogen. Het is mooi dat het zo stil is, maar voetgangers en fietsers horen je niet aankomen. Nu heeft een deel muziek aan staan en horen ze je toch niet, maar ook die dat niet hebben, horen je niet. Bij de Zero FXE weet ik dat je die riem nog wel wat hoort en dat is prettig. Misschien ook zo bij de LS1... maar ik heb 'm dus nog niet kunnen rijden.
Hier nog een filmpje van een Cineco ES5. Kijk eens hoeveel gelijkenissen
YouTube: Cineco ES5 Ramza ES5 Electric Scooter Expert Review
Maar je hebt verder gelijk, er is weinig ander interessants qua elektrische motorscooters uit andere landen. Denk dat je dan toch bij China moet zijn. En een gewone elektrische motor, is een Ultraviolette eventueel iets? Kost wel wat meer...