thaan schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:01:
[...]
Geen E300SE maar een E125S.
Daarbij is dit ook: maar dat zal zijn omdat de software kennelijk weigert gas te geven als er tegelijkertijd ook geremd wordt. Ik denk niet dat je hoeft te verwachten dat dit verandert wordt.
Voor mij is rijden op een brommer 23 of 24 jaar geleden en dat was een schakelbrommer. Ik ben benieuwd of hoeverre het niet reageren van de motor op een bromscooter vervelend is, gezien je toch al lagere snelheden hebt. Toch lijkt het me niet moeilijk in de software om aan te passen, als ik even denk aan 'if, then'. Het zou een optie kunnen zijn die je wel of niet in kan schakelen. Ik vond het vervelend, maar ik heb er een uurtje op gereden. Kan een kwestie van wennen zijn, maar ik heb ook op de elektrische BMW C Evolution en BMW CE 04 gereden en ook op een concept van Yamaha, de E01. Die is nog niet te koop, al verwacht ik wel dat deze volgend jaar in de winkels kan staan. Alle drie hadden ze dit niet. Maar ze hadden alle drie ook geen hubmotor.
greg-a schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 12:02:
[...]
Nice! mijn dealer had ook een maandje terug gebeld dat de E300 beschikbaar was voor een proefrit (niet aan toe gekomen). Heb je in de proefrit ook een beetje kunnen letten op het verbruik van de accu? Het is een mooi ding met veel features die je vaak op de duurdere motorscooters ziet (e.g. ABS, TC). Ik weet het alleen niet of het heel chill/comfortabel rijdt met zo'n klein ding tussen de auto's op echte snelheid. Ik zou dan overigens ook nog m'n motorrijbewijs moeten halen, wat het financieel allemaal wat minder aantrekkelijk maakt.
Qua verbruik nam ik 'm met 9 blokjes mee en kwam ik met 4 blokjes terug.32 kilometer gereden, 5 blokjes verbruikt. 1 blokje is 8 km (ik ga uit van 80 km op een volle lading), dus ik had 40 km kunnen halen. Dan vind ik 32 km in met name mode 3 en af en toe ook flinke tegenwind niet eens heel slecht. Daarbij weeg ik ietsje meer dan 100 kg zonder motorpak, dus ook dat helpt niet mee. Ik moet gewoon een keer langer rijden, nettere rijstijl aanhouden (rustig optrekken, aan de max snelheid houden).
ABS is standaard op alles boven de 125cc, maar veel 125's hebben het toch ook al wel. Hoe dat bij elektrisch zit weet ik niet, ik denk dat ze bij het lichte spul zelf mogen kiezen. Het is prettig dat het er op zit en ik wil ook niet meer zonder kopen. Tractiecontrole zie je wel voor dat bedrag er tegenwoordig opkomen (de nieuwe Yamaha NMAX 125 en 155 hebben het ook). Maar cruisecontrol zie je er niet op voor dit soort bedragen.
Tussen de auto's kan je prima meerijden hoor, binnendoor. Het is onder de 50 ongeveer een 300cc motorscooter, daarboven zou ik het op 200cc schatten en op 80km-wegen is dat geen enkel probleem. Alleen op de snelweg kom je wel te kort en dan voelt het niet comfortabel. Maar dat is ook zo met 125-155cc. Dat is pas een beetje goed te doen vanaf 250-300cc.
In o.a. Belgie mag je met je B-rijbewijs wel op de E300SE rijden (zitten wel wat eisen aan), in NL komt dit misschien ook. Dan zijn de elektrische wel het snelste. Ze mogen ook een Zero FXE rijden, dan zit je in een seconde of 4,5 op de 100 en deze loopt op top ruim 130 km/u. Trekt op als iets richting 1000cc. Waanzin voor de niet-motorrijders. Kost wel 15.000 eur.