KamriAvine schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:03:
[...]
Ik heb opnameskills en wiskunde toegepast; want meten is weten.
Conclusie: Regeneratie "Sterk" is sterker geworden; of zwakker, is maar hoe je 't ziet. In ieder geval meer Watts terug de accu in. En meer Watts, is meer afstand plezier, is dus meer beter.
Interessant. Nu je toch bezig bent met berekenen.
Ik kan er naast zitten maar het volgende aspect kan ook een rol hebben:
Kom ik aanrijden en zie dat een stoplicht op rood staat;
Wil je geen gebruik te hoeven maken van de remmen (is immers verlies van energie).
Indien de regeneratie op sterk staat dien ik dan langer gas te blijven geven om vervolgens de gashendel los te laten en zonder te remmen stil te staan bij het stoplicht. Anders staat de de scooter te vroeg stil voor het stoplicht.
Staat de regeneratie op zwak dan is het moment dat ik het gas kan loslaten veel eerder. Ik heb immers meer afstand om de scooter uit te laten rollen tot het stoplicht.
Kortom de sterke regeneratie stand kan welliswaar meer energie per seconde opbrengen. In de praktijk rij je dan ook langer met je gashendel op "aan" ėn is de tijd van regeneratie korter dan als deze op zwak zou staan. Het gaat om dezelfde hoeveelheid energie die teruggewonnen wordt. In stand 1 is dat minder watt per seconde maar wel langer. Instand 2 meer watt maar van kortere duur.
(Juist omdat de sterke stand zorgt voor harder remmen en dus later gas los en daarna weer vaker moeten optrekken heb ikzelf de voorkeur voor de zwakere stand)
[
Voor 6% gewijzigd door
Joram22 op 13-08-2023 02:00
]