Gratis legacyversie G Suite

Pagina: 1 ... 11 ... 25 Laatste
Acties:

• Poster
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
elastiek schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:01:
[...]

Kan je in GSuite dan wel aparte mailboxen aanmaken per domeinnaam? Volgens mij toch niet.

Wat je beschrijft heb ik niet nodig, dus ook niet getest. Ik heb meerdere aliassen aangemaakt (info@, voornaam@, etc) en zet je daar één van de gekoppelde domeinnamen achter, dan komt de mail aan in dezelfde mailbox.

Wil je met een combinatie van een alias + domeinnaam ook uitgaand kunnen mailen, dan moet je de handleiding doorlopen die ik hierboven aanhaalde.
Nee kon in GSuite ook niet, maar dat was een gratis service voor al mijn domeinen. Bij Infomaniak moet je dus per domein een emailpakket afnemen. Da's (voor mij) een beetje jammer.

• KoffieAnanas
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05 11:20
Poster schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:24:
[...]

Wel koppelen, maar je kunt geen aparte mailboxen per domein aanmaken volgens mij.
Dus niet:
naam@domein1
naam@domein2
Of ik begrijp het niet goed.
Als ik je goed begrijp, dat klopt. Je kunt meerdere domeinnamen koppelen aan dezelfde mailbox. Dus mail aan naam@domein1 en naam@domein2 komen aan in dezelfde mailbox.

Maar als je aparte mailboxen wil voor naam@domein1 en naam@domein2 dan zul je separate email services moeten afnemen. Ik begrijp ook niet goed hoe je er vanuit gaat dat dat niet het geval zou zijn. naam@domein1 kan immers ook iemand anders zijn dan naam@domein2. En je kunt dan ook naam2@domein1 en naam3@domein2 aanmaken. Lijkt me dat dat separate email services zijn.

• KoffieAnanas
Poster schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:32:
[...]

Nee kon in GSuite ook niet, maar dat was een gratis service voor al mijn domeinen. Bij Infomaniak moet je dus per domein een emailpakket afnemen. Da's (voor mij) een beetje jammer.
Niet als je meerdere domeinen wil koppelen aan dezelfde mailboxen. Ligt dus aan de use case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbragt
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 10:50
Room42 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:15:
[...]

Volgens mij heb je dan voldoende aan de mailboxen en dan moet je zelf de DNS regelen bij Vimexx.

Dus in de wizard vul je jouw domein in en kies je voor "hosting only". Daarna selecteer je het aantal mailboxen dat je wilt en daarna kies je voor "Continue without webhosting" zodat je alleen e-mail afneemt. Verder kom ik niet in de wizard omdat je dan een account moet hebben :P
En hoe is bij hen dan mijn domein bekend? Dit werkt niet zoals de methode van @freakenstein toch? En kan ik later het aantal mailboxen uitbreiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakenstein
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 11:11
Uh, deze methode ken ik niet nee. @jvbragt @Room42
Ben benieuwd wat er gebeurt qua pricing als je een account aanmaakt (kan gewoon met elk emailadres, je koopt nog niks)
Zelf neig ik echter toch meer naar Mailbox.org

Horrorliefhebber op https://denachtvlinders.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
jvbragt schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:09:
[...]

En hoe is bij hen dan mijn domein bekend? Dit werkt niet zoals de methode van @freakenstein toch? En kan ik later het aantal mailboxen uitbreiden?
Je moet dan zelf de DNS op jouw domein bij jouw eigen provider instellen. Dus MX, SPF en DMARC. Die instructies ontvang je wel van infomaniak, hoewel je de precieze stappen bij jouw provider moet uitzoeken.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbragt
freakenstein schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 12:23:
Uh, deze methode ken ik niet nee. @jvbragt @Room42
Ben benieuwd wat er gebeurt qua pricing als je een account aanmaakt (kan gewoon met elk emailadres, je koopt nog niks)
Zelf neig ik echter toch meer naar Mailbox.org
Zojuist een account aangemaakt xxxx.com (ben bij vimexx domeinhouder) MX record aangepast en mailbox info@xxxx.com aangemaakt. Werkt gewoon goed, kan nu ook domein xxxx.nl gaan linken en daarna hoofd adres maken. Denk dat de imapsync niet gaat werken als ik mijn MX record van xxxx.nl van Gmail naar infomaniak zet, ik kan dan denk ik niet meer bij de mailbox van bijvoorbeeld info@xxxx.nl bij Gmail toch? Zal wel een pst export/import worden. Ik blijf het proberen :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
jvbragt schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:56:
[...]

Zojuist een account aangemaakt xxxx.com (ben bij vimexx domeinhouder) MX record aangepast en mailbox info@xxxx.com aangemaakt. Werkt gewoon goed, kan nu ook domein xxxx.nl gaan linken en daarna hoofd adres maken. Denk dat de imapsync niet gaat werken als ik mijn MX record van xxxx.nl van Gmail naar infomaniak zet, ik kan dan denk ik niet meer bij de mailbox van bijvoorbeeld info@xxxx.nl bij Gmail toch? Zal wel een pst export/import worden. Ik blijf het proberen :X
Inloggen op je mailbox heeft niks met het MX-record te maken. Bij Google log je in op imap.gmail.com en bij infomaniak is het mail.infomaniak.com. Daar log je in met de gebruikersnaam die je gekregen hebt.

Vervolgens kunnen de gegevens gewoon tussen beide accounts gesynchroniseerd worden.

Zie ook:
- Google: https://support.google.co...ck-that-imap-is-turned-on
- Infomaniak: https://faq.infomaniak.com/468

[ Voor 13% gewijzigd door Room42 op 25-02-2022 18:08 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-06 15:38
Ik heb de laatste pagina gelezen maar ik hoor weinig mensen over de service die Cloudflare nu in beta heeft. De email forwarding, best handig denk ik. https://blog.cloudflare.com/email-routing-open-beta/

automation fanboy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@Punkbuster Nou ja, weinig... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-06 15:38
haha je hebt helemaal gelijk, misschien toch beter zoeken :P maar thnx

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D43m0n
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:01
Zoals eerder gemeld was ik van plan om iCloud+ (plus) te gaan gebruiken met mijn eigen domeinen omdat ik al een iCloud abonnement heb en dat al deel met het gezin. Er liep nog een case bij Apple Support over het wel of niet kunnen vrij-/teruggeven van e-mailadressen aan een ander Apple ID van hetzelfde gezin. Daar heb ik vandaag uitsluitsel over gekregen; dat kan niet. De reden is niet genoemd, ik heb aan de telefoon met de Senior Advisor wel over gesproken maar de exacte reden waarom dat niet kan kon hij niet noemen. Zo werkt het nu eenmaal. Dus eenmaal een foutje gemaakt met een e-mailadres aan een verkeerd Apple ID gekoppeld, dan kan dat niet meer ongedaan gemaakt worden. Wel jammer en ook een beetje kort door de bocht als je 't mij vraagt. Stel dat iemand stopt met z'n domein en het laat vervallen. Dan koopt iemand anders het domein omdat het weer beschikbaar is en wil dan een e-mailadres koppelen aan z'n eigen Apple ID. Als die combinatie dus ooit eerder gebruikt is bij een ander Apple ID, krijgt die persoon de melding dat 't in gebruik is. Succes aan de Apple Advisor om dat uit te leggen. De kans is misschien klein dat dit voorkomt, maar goed, uitgesloten is het ook niet.

Dan nog iets waardoor ik toch van m'n iCloud+ alternatief af ga stappen; de betrouwbaarheid van de iCloud+ feature om je eigen e-mailadres te kiezen. Ons gezin bestaat uit mij, m'n partner en ons kind. Ik had uiteindelijk via 't Apple ID van ons kind een alternatief e-mailadres in kunnen stellen met ons eigen domein. Dat e-mailadres werkt nu nog steeds. Maar in de voorbereiding van het gesprek met de Senior Advisor dacht ik vast een browser-venster klaar te zetten met 't Apple ID van ons kind al ingelogd in iCloud.com. Ik check dan op het eigen domein wat ons kind nu ziet en dan krijg ik weer een foutmelding te zien... In 't account van ons kind kan ik wel het bewuste domein kiezen, waarna ik een venster verwacht met de reeds gekozen e-mailadressen. Maar dat venster komt niet, wel de foutmelding en het verzoek om het later opnieuw te proberen...

Tegelijkertijd heb ik in een ander browser-venster (andere browser) m'n eigen iCloud.com pagina open staan met mijn Apple ID. En daar werkt dat dus wel. Maar bij ons kind niet. Dit soort gedrag biedt mij geen vertrouwen. Ik had op dat moment de Senior Advisor nog aan de telefoon en ik koppel dat dus ook terug. Eigenlijk is dat dan weer een andere melding... Ja... Ik had al 3 Apple Support Advisors nodig gehad om uit te leggen wat er aan de hand is. Een "tijdelijk" issue kan inderdaad tijdelijk zijn. Het is immers eerder wel gelukt om voor ons kind een e-mailadres aan te maken. Maar dit soort gedrag wekt ook geen vertrouwen. Alsof het uit beta-fase is, maar te vroeg in General Availabilty is gegaan.

Ik overweeg sterk om dan naar een partij te gaan zoals Infomaniak waar ik positieve ervaringen over lees, of Mailfence of Mailbox.org.

Een gratis Infomaniak e-mailadres is niet mogelijk als je uit Nederland komt, ik heb daar niet zo snel een reden voor kunnen vinden. Er is een beperkte lijst met landen waar dit gratis aanbod (als proef) wel geldt, maar dan moet je een telefoonnummer opgeven uit die landen? Is dat voor passwordherstel of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 22:09
D43m0n schreef op maandag 28 februari 2022 @ 17:09:
Zoals eerder gemeld was ik van plan om iCloud+ (plus) te gaan gebruiken met mijn eigen domeinen omdat ik al een iCloud abonnement heb en dat al deel met het gezin. Er liep nog een case bij Apple Support over het wel of niet kunnen vrij-/teruggeven van e-mailadressen aan een ander Apple ID van hetzelfde gezin. Daar heb ik vandaag uitsluitsel over gekregen; dat kan niet.
Dat is balen ja. Hier wel positieve ervaring met iCloud+/eigen domein tot nu toe afgelopen paar weken. In ons gezin hadden we allemaal al een Apple ID in het eigen domein. Moest bij aanzetten van mail op eigen domein wel een @icloud.com adres erbij laten aanmaken, anders werkte het niet. Maar dit @icloud.com adres kwam uiteindelijk toch weer van pas, zo kon ik Cloudflare gebruiken voor de (nog bij iCloud+ missende) catchall.
Geen extra kosten dus, want iCloud+ hadden we toch al in gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KriSH
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-05 21:19
Volg deze topic al een tijdje, uiteindelijk besloten om mijn 13 gebruikers over te zetten naar Zoho.

10GB mailboxen voor 16 euro per jaar inc btw. per gebruiker.

Indien een gebruiker een grotere mailbox wilt dan betaal je helaas wel een hogere bedrag.

15 gb mailbox kost dan: 16 euro standaard 10GB+ 5GB voor 21 euro inc btw wordt dan 37 euro per jaar.

Migratie van mail ging super easy, Zoho heeft een migratie tool om alle data van alle gebruikers over te zetten.

Helpdesk is wel een lastig verhaal, zijn allemaal Indiërs. Dus communicatie gaat niet altijd lekker.

Maargoed alles draait nu, so far so good.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:54
KriSH schreef op maandag 28 februari 2022 @ 23:08:
Volg deze topic al een tijdje, uiteindelijk besloten om mijn 13 gebruikers over te zetten naar Zoho.

10GB mailboxen voor 16 euro per jaar inc btw. per gebruiker.

Indien een gebruiker een grotere mailbox wilt dan betaal je helaas wel een hogere bedrag.

15 gb mailbox kost dan: 16 euro standaard 10GB+ 5GB voor 21 euro inc btw wordt dan 37 euro per jaar.

Migratie van mail ging super easy, Zoho heeft een migratie tool om alle data van alle gebruikers over te zetten.

Helpdesk is wel een lastig verhaal, zijn allemaal Indiërs. Dus communicatie gaat niet altijd lekker.

Maargoed alles draait nu, so far so good.
Ik had wel last van dat na migratie de mailbox stuk groter werd dan bij Google. Oorzaak is de dubbele labeling die bij Zoho leidt tot dubbele emails. Ik heb dat opgelost met thunderbird en de duplicate mail extension.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FuriousAngel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:37
sverzijl schreef op maandag 28 februari 2022 @ 18:22:
[...]

Dat is balen ja. Hier wel positieve ervaring met iCloud+/eigen domein tot nu toe afgelopen paar weken. In ons gezin hadden we allemaal al een Apple ID in het eigen domein. Moest bij aanzetten van mail op eigen domein wel een @icloud.com adres erbij laten aanmaken, anders werkte het niet. Maar dit @icloud.com adres kwam uiteindelijk toch weer van pas, zo kon ik Cloudflare gebruiken voor de (nog bij iCloud+ missende) catchall.
Geen extra kosten dus, want iCloud+ hadden we toch al in gebruik.
Heb je iCloud+ met aparte mailboxen per persoon, en daarnaast nog een catch-all via cloudflare? Die optie ben ik ook aan het onderzoeken. Hoe heb je dat ingesteld? Gebruik je de mx records van cloudflare en iCloud naast elkaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
FuriousAngel schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 13:51:
[...]

Heb je iCloud+ met aparte mailboxen per persoon, en daarnaast nog een catch-all via cloudflare? Die optie ben ik ook aan het onderzoeken. Hoe heb je dat ingesteld? Gebruik je de mx records van cloudflare en iCloud naast elkaar?
De MX records verwijzen naar Cloudflare (volgens de duidelijke aanwijzingen van Cloudflare zelf), SPF record bevat zowel icloud.com als cloudflare (include:_spf.mx.cloudflare.net include:icloud.com) en vervolgens in de Cloudlfare email routing laat je al je naam@eigendomain.nl doorrouten naar bijbehorende apple_id@icloud.com
Voor catchall geef je 1 destination (@icloud.com) adres op en je bent er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:01
Dan doet dus cloudflare het domein het doorsturen van de e-mail en iCloud+ Is de uiteindelijke mailbox?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
MeTooPV schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 18:10:
Dan doet dus cloudflare het domein het doorsturen van de e-mail en iCloud+ Is de uiteindelijke mailbox?
Klopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TVPiraat
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 15:20
Ik zie dat er op de supportsite iets is veranderd in de beschrijving wat er van ons verwacht wordt als je niet van plan bent te gaan betalen.

Eerst werd er aangegeven dat je een formulier moest invullen, maar nu staat er dat je meer informatie moet verstrekken op de beheerderspagina.
Zie https://support.google.com/a/answer/60217#nonbiz

Maar ik kan niet goed ontdekken wat ze nou nog precies willen weten.

Edit: Ik zie nu dat als ik de supportpagina met mijn g-suite account bekijk er nog steeds staat om het formulier in te vullen.
Kijk ik ingelogd vanuit mijn nieuwe persoonlijke gmail account naar dezelfde support pagina dan wordt er dus gevraagd om via de beheerderspagina meer informatie te verstrekken.
Waarschijnlijk dus een ietwat onbeholpen manier om niet te veel onzin formulieren opgestuurd te krijgen.

[ Voor 58% gewijzigd door TVPiraat op 02-03-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:55
TVPiraat schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 15:47:
Ik zie dat er op de supportsite iets is veranderd in de beschrijving wat er van ons verwacht wordt als je niet van plan bent te gaan betalen.

Eerst werd er aangegeven dat je een formulier moest invullen, maar nu staat er dat je meer informatie moet verstrekken op de beheerderspagina.
Zie https://support.google.com/a/answer/60217#nonbiz

Maar ik kan niet goed ontdekken wat ze nou nog precies willen weten.

Edit: Ik zie nu dat als ik de supportpagina met mijn g-suite account bekijk er nog steeds staat om het formulier in te vullen.
Kijk ik ingelogd vanuit mijn nieuwe persoonlijke gmail account naar dezelfde support pagina dan wordt er dus gevraagd om via de beheerderspagina meer informatie te verstrekken.
Waarschijnlijk dus een ietwat onbeholpen manier om niet te veel onzin formulieren opgestuurd te krijgen.
Ik zie het ook, maar ik zie op de beheerderspagina nergens waar ik extra informatie kan achterlaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w1mm13
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 10-03 17:27
What if I use G Suite legacy free edition for personal use and don't want to upgrade to a Google Workspace subscription?

Hier onder staat G Suite legacy free edition feedback form

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik had wel verwacht dat er al nieuws zou zijn, we moesten voor april toch een keuze maken?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• niq
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:16

niq

Eet nooit gele sneeuw!

Marzman schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 09:16:
Ik had wel verwacht dat er al nieuws zou zijn, we moesten voor april toch een keuze maken?
Tot 1 April verzamelen ze data van het feedback formulier. Ik zou niet iets verwachten eerder dan de eerste week van April.

Fingers-crossed dat ze gewoon met een volledige betaalbare/gratis Family Workspace komen voor <10 gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-06 13:16
Even een kleine headsup voor mensen die infomaniak eerst willen test met een oud domein:
https://www.reddit.com/r/...kv/why_i_left_infomaniak/

En nog een linkje om alternatieve mailhosting bedrijven te vinden:
https://github.com/covert...0registered%20domains.csv

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freakenstein
Ik ben al een tijdje aan het testen met Mailbox.org en Infomaniak.
Beiden prima diensten. Ik zal binnenkort een lijstje maken van plussen en minnen.

Maar opvallend, bij beiden heb ik één grote min gevonden: Het gebrek aan mailgroepen (groups).
In GSuite kun je via Directory -> Groups bepaalde mailgroepen aanmaken, een alias dat naar één of meerdere personen wordt doorgestuurd.
Heeft iemand een dienst gevonden die dit of iets vergelijkbaars biedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieAnanas
freakenstein schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:16:
Ik ben al een tijdje aan het testen met Mailbox.org en Infomaniak.
Beiden prima diensten. Ik zal binnenkort een lijstje maken van plussen en minnen.

Maar opvallend, bij beiden heb ik één grote min gevonden: Het gebrek aan mailgroepen (groups).
In GSuite kun je via Directory -> Groups bepaalde mailgroepen aanmaken, een alias dat naar één of meerdere personen wordt doorgestuurd.
Heeft iemand een dienst gevonden die dit of iets vergelijkbaars biedt?
Je kunt bij Infomaniak wel een mailades aanmaken en de mail laten redirecten naar meerdere andere emailadressen. Je kunt dit mailadres meerdere aliassen meegeven. Niet hetzelfde als een mailgroep. Afhankelijk van de use case kun je er wel hetzelfde mee bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakenstein
KoffieAnanas schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:38:
[...]

Je kunt bij Infomaniak wel een mailades aanmaken en de mail laten redirecten naar meerdere andere emailadressen. Je kunt dit mailadres meerdere aliassen meegeven. Niet hetzelfde als een mailgroep. Afhankelijk van de use case kun je er wel hetzelfde mee bereiken.
Ah yes, zou je kunnen doen met een catch-all en verschillende adressen. Vind het niet de schoonste oplossing.

Las dit bij Reddit
Many email providers allow you to set up aliases/forwarders with multiple target recipients (internal or external). Here are some links to the documentation of providers that support this:

Fastmail - Aliases can have multiple target recipients.

Infomaniak - Seems to require a dedicated mailbox (e.g. family@domain.tld), which then can forward to other recipients.

Mailcheap.co - Aliases/forwarders can have multiple target recipients. There is a demo server if you want to check the management UI.

Migadu - Requires a dedicated mailbox (e.g. family@domain.tld), which then can forward to other recipients.

Zoho - Called "Groups".

On Microsoft 365 Family you can do something similar (although not quite the same) by creating a rule:
Add a new address (e.g. family@domain.tld) as an alias of your account.
On Outlook.com, go to Settings > Mail > Rules.
Create a rule for emails "To" "family@domain.tld" and select the action "Forward to", then choose your wife as a recipient.
https://www.reddit.com/r/...dling_distribution_lists/

Direct ook even gekeken wat Migadu is. Dat heeft anders dan hierboven omschreven gewoon aliassing naar meerdere ontvangers (dus geen dedicated mailbox nodig)

[ Voor 4% gewijzigd door freakenstein op 05-03-2022 18:19 . Reden: Migadu note toegevoegd. ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TVPiraat
Ik wil nog even de laatste ervaring met onze migratie delen met jullie.
Dit omdat ik nu dingen zie gebeuren die als ik die eerder had geweten wellicht de keuze voor een bepaalde oplossingrichting anders had doen uitpakken.

Onze uitgangssituatie was dat geen van de familieleden wilde gaan betalen voor een alternatief voor GSuite legacy.
En eigenlijk ook liever zoveel mogelijk van de GSuite functionaliteit wilde behouden.
Daarom de keuze gemaakt om alle gebruikers een nieuw persoonlijk gmail adres aan te laten maken.
En vervolgens op het domein <achternaam>.net voor iedereen een mailbox aan te maken en van daaruit alle mail direct te forwarden naar de nieuwe gmail accounts.
Om te voorkomen dat deze mailboxen bij <achternaam>.net zouden vollopen ook voor iedere gebruiker een filter aangemaakt in Roundcube (de webmail van <achternaam>.net) om na het forwarden de mail direct te verwijderen.

Behoorlijk wat (studie)tijd moeten stoppen in het goedzetten van SPF, DKIM en DMARC, maar uiteindelijk had ik een situatie waarbij alle testmails goed bezorgd werden bij gmail.
Enkele weken geleden dus de mail migratie uitgevoerd door MX records om te zetten.
Dat leek allemaal vlekkeloos te verlopen tot ik me na enkele dagen realiseerde dat als er iets niet goed zou gaan bij het forwarden ik niet eens in staat zou zijn iets na te kijken.
Dus het filter om de mails na het forwarden direct weg te gooien even uitgezet op mijn eigen mail account bij <achternaam>.net

Toen ik enkele dagen later eens ging kijken en vergelijken bleken er een aantal mails daar in mijn mailbox te staan die ik nooit in mijn persoonlijke gmail had gezien.
Het bleken mails van grote nederlandse bedrijven waar ik klant ben.
Juist berichten die je nou net niet wilt missen zoals de jaarafrekening van vattenfall en een uitnodiging voor een webinar waar ik me eerder voor had ingeschreven bij abnamro.
Maar het overgrote deel (meer dan 95%) van deze mails waren wel goed binnengekomen.
Ik was dit net aan het onderzoeken toen ik gebeld werd door iemand van de bank die me vertelde dat ze de uitnodiging die ze de dag daarvoor had gestuurd had teruggekregen met een "Undelivered Mail Returned to Sender"
melding waarin stond dat deze mail niet afgeleverd kon worden bij mijn persoonlijke gmail account <voornaam>.<achternaam>@gmail.com
Deze mail was dus oorspronkelijk naar <voornaam>@<achternaam>.net gestuurd.
Ik kon haar dus direct melden dat er iets fout was gegaan bij de forwarding van deze mail.
Helaas vergat ik haar te vragen om deze melding ook even rechtstreeks naar mijn persoonlijke gmail te sturen, zodat ik helaas niet de exacte reden van het niet kunnen afleveren kon achterhalen.

Uiteraard wel verder gaan zoeken wat hier nou in mee zou kunnen spelen en wat ik van mijn kant uit nog zou kunnen doen om deze situatie te voorkomen.
Allereerst heb ik bij abnamro en vattenfall toch maar mijn emailadres aangepast naar mijn persoonlijke gmail adres zodat toekomstige mails wel direct goed binnenkomen.
Ik heb vervolgens in mijn mail archief gekeken van welke bedrijven ik normaal gesproken mails krijg die ik niet zou willen mislopen.
Omdat ik er van overtuigd ben dat ik aan mijn kant weinig kan verbeteren aan de mailinstellingen ben ik gaan onderzoeken wat er bij de verzendende bedrijven precies in hun DMARC, SPF en DKIM staat.
Van een 15 tal bedrijven waar ik weleens mail van krijg dit handmatig opgezocht. In 1e instantie via https://dmarcadvisor.nl/domain-checker
En later ook via https://internet.nl
Dit omdat ik via dmarcadvisor vreemde resultaten voor DKIM instelling zag bij abnamro en vattenfall. Die zouden volgens hen namelijk niet aanwezig zijn wat ik me niet goed kon voorstellen.
Juist die bedrijven zullen dat toch wel op orde hebben? Als ik ook bij hun mails in het originele bericht kijk zie ik wel degelijk de DKIM goed staan.

Wat ik hier wel uit deze inventarisatie kon halen is dat er ook mails van andere bedrijven dan abnamro en vattenfall dezelfde instellingen hebben staan bij DMARC (p=reject en/of sp=reject) en DKIM die wel goed door komen naar mijn persoonlijke gmail.
Dus dat is niet de volledige verklaring waarom er mails niet door gmail in ontvangst worden genomen.

Bij het verdere onderzoek kwam ik ook terecht op deze support pagina van Google:
https://support.google.com/a/answer/175365?hl=nl
Daar staat o.a. het volgende:
Gmail voert strenge verificatie uit voor domeinen die vaak worden gespooft, zoals eBay, PayPal en Google.
Als uw e-mailserver doorgestuurde berichten van deze domeinen wijzigt, kunnen ze door Gmail worden gemarkeerd als phishing.
Doorgestuurde berichten van deze domeinen hebben een Authentication-Results-koptekst waarin staat dat de DKIM-verificatie is mislukt.
Berichten die rechtstreeks vanuit deze domeinen naar Gmail worden gestuurd, slaan de DKIM-verificatie over.

Ik heb sterk het vermoeden dat deze extra strenge controle bij Google hier in meespeelt.
Ik ben nu dus op zoek naar een lijst voor welke (nederlandse) bedrijven google deze verscherpte controle precies uitvoert zodat ik aan mijn gebruikers kan melden bij welke bedrijven ze hun correspondentie adres zeker zullen moete aanpassen naar hun nieuwe persoonlijke gmail account.

Ook is me inmiddels duidelijk dat door verschillende hosting bedrijven (o.a.vimexx) wordt geadviseerd geen mail naar gmail te forwarden, maar in plaats daarvan de mail via pop3 op te halen bij je mailprovider vanuit je persoonlijke gmail account.
Ik wacht nog even met het overnemen van dit advies naar mijn gebruikers/familieleden, omdat ook daar de nodige nadelen aan kleven natuurlijk (o.a. geen pushnotificaties meer van nieuw mail etc.).

Herkennen jullie dit probleem ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
TVPiraat schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:45:

knip..

Ja ook gehad tijdens experimenteren met forwarding. DMARC settings bij steeds meer bedrijven zijn erg streng waardoor de forwarding helemaal mis gaat. Voor mij een reden om gewoon te betalen en zit nu bij Zoho wat prima bevalt. Ik had bijv een belangrijk bericht van AirBNB bijna gemist. Als ik dat bericht niet had gezien was het mis gegaan met de vakantie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:44

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@TVPiraat Bedankt voor je verhaal. Ik vraag me nu wel af of zoiets ook zal optreden bij een dienst als CloudFlare, en tevens mijn vraag aan jou of je CF ook hebt overwogen, en zo ja, waarom je dat dan hebt afgewezen als optie voor binnenkomende mail?

[ Voor 9% gewijzigd door .oisyn op 06-03-2022 14:07 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPiraat
@.oisyn Cloudflare inderdaad ook overwogen. En heb daar ook al een account om alvast de omgeving te verkennen.
Maar voor mijn .net domein heb ik al hosting in place en kon ik dus zonder extra kosten ook de mail weer laten herleven.
Voor mijn .nu domein heb ik forwardemail.net gebruikt om alles bij .net aan te leveren en vandaar wordt alles dus geforward naar de persoonlijke gmail accounts. Het issue heb ik bij <achternaam>.net mails geconstateerd, omdat dat mijn hoofd-domein is.

Ik vermoed dat bij het gebruik van cloudflare forwarding hetzelfde probleem zal optreden. Maar zou natuurlijk ook graag horen als dat niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:53
TVPiraat schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:52:
@.oisyn Cloudflare inderdaad ook overwogen. En heb daar ook al een account om alvast de omgeving te verkennen.
Maar voor mijn .net domein heb ik al hosting in place en kon ik dus zonder extra kosten ook de mail weer laten herleven.
Voor mijn .nu domein heb ik forwardemail.net gebruikt om alles bij .net aan te leveren en vandaar wordt alles dus geforward naar de persoonlijke gmail accounts. Het issue heb ik bij <achternaam>.net mails geconstateerd, omdat dat mijn hoofd-domein is.

Ik vermoed dat bij het gebruik van cloudflare forwarding hetzelfde probleem zal optreden. Maar zou natuurlijk ook graag horen als dat niet zo is.
Dit probleem had ik voorheen ook (toen ik nog roundcube gebruikte met forwarding) met cloudflare heb ik daar nu geen last meer van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

TVPiraat schreef op zondag 6 maart 2022 @ 14:52:
Nou ja ik kan me goed voorstellen dat een grote jongen als CloudFlare ook wel directe lijntjes naar Google heeft en dat ze daar bij Gmail dus ook iets speciaals voor doen.

Ik kan even geen makkelijke manier verzinnen om dat te testen. Dan moeten we een bedrijf vinden waarbij jij zeker dat het mis gaat en waar ik ook klant ben en ervoor kan zorgen dat er een email gestuurd wordt.

Net geprobeerd bij ING, maar die stuurt geen bevestingingsemail als ik mijn adres heb gewijzigd (op zich al een WTF waard, maar goed). Greenchoice stuurt wel een bevestigingsmail bij wijziging, maar die komt gewoon aan via cloudflare op mijn g-suite account.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPiraat
Thomasvt schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:16:
[...]
Dit probleem had ik voorheen ook (toen ik nog roundcube gebruikte met forwarding) met cloudflare heb ik daar nu geen last meer van
Okay, dank je wel. Dat klinkt in ieder geval hoopvol. Wellicht ligt het dus toch aan de manier waarop roundcube de forwarding doet. Ik ga hier nog even verder onderzoek naar doen en dan kijken of ik mijn mail ook via cloudflare kan inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:53
TVPiraat schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:44:
[...]

Okay, dank je wel. Dat klinkt in ieder geval hoopvol. Wellicht ligt het dus toch aan de manier waarop roundcube de forwarding doet. Ik ga hier nog even verder onderzoek naar doen en dan kijken of ik mijn mail ook via cloudflare kan inrichten.
Ik heb een paar ABN emails in mijn inbox, de SPF/DKIM/DMARC zijn allemaal correct volgens gmail:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVge7ARu_LY33hPZLErV0Cq2S-w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pwPn60rZZTGM354egZHctPYB.png?f=fotoalbum_large

Als je een email vanuit @nl.abnamro.com zou willen ontvangen, dan kun je je email-address in een PB sturen dan kan ik je daar mee helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPiraat
Thomasvt schreef op zondag 6 maart 2022 @ 15:54:
[...]
Als je een email vanuit @nl.abnamro.com zou willen ontvangen, dan kun je je email-address in een PB sturen dan kan ik je daar mee helpen :)
Ik heb net van Thomas een mail van abnamro gekregen die wel goed werd doorgestuurd naar mijn persoonlijke gmail adres.
Als ik de headers van zijn mail nu vergelijk met een eerdere mail die niet door kwam zie ik in die laatste een extra regel die aangeeft dat die mail meerdere keren door TLS is encrypted. In totaal 8 keer wordt TLS encryptie aangegeven en in zijn simpele mail van zojuist slechts 4 keer.

Maar in de headers van de mail van vattenfall die ook niet door kwam zie ik maar 1 keer TLS encryptie dus kan dit ook niet het verschil zijn wat er voor zorgt dat een mail wel of niet aankomt.

De testmail van Thomas geeft voor mij wel aan dat ik op mijn domein wel alles goed heb staan voor DMARC, SPF en DKIM. En blijkbaar is het probleem dus niet zo groot als dat ik gevreesd had.
Ik verander daarom op dit moment nog even niets, maar blijf de zaak voorlopig wel goed monitoren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertn
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-12-2024
Gijs007 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 00:17:
Ben zelf ook naar een andere email provider aan het kijken, en vindt deze twee partijen wel interessant:

Bij een klein aantal gebruikers is titan email van hostinger.com voordelig.
Gezien ik al wat hosting bij Hostinger heb zit ik naar deze optie te kijken. Ik kan gratis 1gb accounts maken, wat voor de meeste prima is. Misschien dat ik er max voor eentje moet betalen.

Wat ik alleen niet kan zien/vinden is hoe je behalve email ook je contacts/calendar synced met je mobiel. In mijn geval kan ik alleen email en notes selecteren in iOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaPixels
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-06 20:59
Na de migratie van G Suite naar Microsoft 365 Family heeft iedereen van ons een soort technisch e-mail adres gekregen (voorbeeld: outlook_CD79C14133158FT6@outlook.be).

Zeer vervelend:
1) e-mails worden verstuurd vanuit dit technisch e-mail adres ON BEHALF OF onze voornaam@achternaam.be
2) Inloggen met voornaam@achternaam.be werkt niet - het lijkt niet de primaire alias te zijn.

Iemand die hetzelfde ervaart bij zijn/haar migratie?
Apart topic —> Microsoft 365 Family - Auto-generated e-mail adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

GigaPixels schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:38:
Na de migratie van G Suite naar Microsoft 365 Family heeft iedereen van ons een soort technisch e-mail adres gekregen (voorbeeld: outlook_CD79C14133158FT6@outlook.be).

Zeer vervelend:
1) e-mails worden verstuurd vanuit dit technisch e-mail adres ON BEHALF OF onze voornaam@achternaam.be
2) Inloggen met voornaam@achternaam.be werkt niet - het lijkt niet de primaire alias te zijn.

Iemand die hetzelfde ervaart bij zijn/haar migratie?
Apart topic —> Microsoft 365 Family - Auto-generated e-mail adres
Je moet je @domein emailadres instellen als primary alias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Ben op dit moment Infomaniak aan het proberen wat er goed uitziet. Heb wel twee vragen:
  • Kan ik aan een e-mailadres met domeinnaam test.nl ook een alias toevoegen met een ander domein, dus test2.nl?
  • Gebruiken jullie voor je persoonlijke mail gewoon het eerste admin account wat wordt aangemaakt, of maken jullie voor je persoonlijke mail een nieuw account aan met minder rechten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaPixels
.oisyn schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:41:
[...]

Je moet je @domein emailadres instellen als primary alias.
Ja dat stelde ik zo in, inderdaad.
Helaas werkt dit niet om van dat technische / automatisch gegenereerde e-mail adres vanaf te geraken..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2936rxQ5X2YfMSJbfj1yzNKrPj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6P0EaRa8W2xpVJn6hDAyhchy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 19:37
Stefan22 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:26:
Ben op dit moment Infomaniak aan het proberen wat er goed uitziet. Heb wel twee vragen:
  • Kan ik aan een e-mailadres met domeinnaam test.nl ook een alias toevoegen met een ander domein, dus test2.nl?
  • Gebruiken jullie voor je persoonlijke mail gewoon het eerste admin account wat wordt aangemaakt, of maken jullie voor je persoonlijke mail een nieuw account aan met minder rechten?
1. Zover ik kan zien in de console is het enkel mogelijk om een alias aan te maken eindigend op het hetzelfde domein. Een andere domein lijkt niet te kunnen.
Aanvulling het lijkt wel mogelijk om een extra domein te koppelen aan je e-mail subscriptie, waardoor de mogelijkheid lijkt te bestaan om aliassen aan te maken onder voorbehoud dat dat domein ook bij Infomaniak geregisseerd is. Voor de zekerheid kan je altijd contact opnemen met hun support, tot nu toe erg positieve ervaringen.

2. Voor mijn domein heb ik een standaard Infomaniak gebruikersaccount. Onder dat account hangen twee domein met ieder één e-mailadres.

[ Voor 17% gewijzigd door computergek92 op 11-03-2022 20:24 . Reden: Extra informatie over koppelen domein ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
GigaPixels schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 19:17:
[...]

Ja dat stelde ik zo in, inderdaad.
Helaas werkt dit niet om van dat technische / automatisch gegenereerde e-mail adres vanaf te geraken..

[Afbeelding]
Test je wel via https://outlook.office.com/? Anders kan het zijn dat je mail client gewoon het verkeerde uitgaande e-mailadres ingesteld heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
Room42 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:29:
[...]

Test je wel via https://outlook.office.com/? Anders kan het zijn dat je mail client gewoon het verkeerde uitgaande e-mailadres ingesteld heeft staan.
Moet je gewoon in kunnen stellen op portal.office.com vervolgens Admin, setup, domains. Hier voeg je je eigen domain toe en maakt het default. Sorry voor het engels, ik heb het nu eenmaal niet in NL staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaPixels
Room42 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:29:
[...]

Jawel, zowel via webmail als Outlook app op iOS.

Ik kan verder geen mail client instellen (ook niet handmatig via IMAP/SMTP) met mijn voornaam@achternaam.be e-mail!
Manueel instellen kan WEL met mijn secundaire alias voornaam.achternaam2@outlook.be op macOS Apple Mail (maar dan weer niet op iOS Apple Mail).

Er gaat toch echt iets mis langs MS kant..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaPixels
glatuin schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 21:42:
[...]

Moet je gewoon in kunnen stellen op portal.office.com vervolgens Admin, setup, domains. Hier voeg je je eigen domain toe en maakt het default. Sorry voor het engels, ik heb het nu eenmaal niet in NL staan.
Het gaat toch over MS 365 Family, geen business of personal?

Ik kan het domein toevoegen, maar het lijkt me dat mijn licentie niet relevant is hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kjOgIb8GJJRtAgvAMekZLBZL8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FI9lbmxoI6B3eEfuKmc1f0Ck.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUZNxzHRfTIq8oHtJYmDX7rY97I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oc85w7UfoEYRAOQptfuNEX78.jpg?f=fotoalbum_large

Wanneer ik inlog met vornaam@familienaam.be via de Microsoft 365 Admin app op iPhone, Dan geeft deze ook aan dat ik niet de juiste privileges heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
GigaPixels schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:00:
[...]

Het gaat toch over MS 365 Family, geen business of personal?

Ik kan het domein toevoegen, maar het lijkt me dat mijn licentie niet relevant is hier?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wanneer ik inlog met vornaam@familienaam.be via de Microsoft 365 Admin app op iPhone, Dan geeft deze ook aan dat ik niet de juiste privileges heb.
Er staat geen groen vinkje achter je default domain Dan is dus eea nog niet goed gegaan. Is de domein verificatie goed gegaan en staan al je records goed (MX en evt dkim, spf, dmarc)?
Ik gebruik mijn E5 office omgeving alleen als demo omgeving (zakelijk, visual studio abbonement) maar het is appeltje eitje zeg maar om dit even goed te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door glatuin op 11-03-2022 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaPixels
glatuin schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:03:
[...]

Er staat geen groen vinkje achter je default domain Dan is dus eea nog niet goed gegaan. Is de domein verificatie goed gegaan en staan al je records goed (MX en evt dkim, spf, dmarc)?
Ik gebruik mijn E5 office omgeving alleen als demo omgeving (zakelijk, visual studio abbonement) maar het is appeltje eitje zeg maar om dit even goed te zetten.
De DNS records werden automatisch gepusht (naar GoDaddy).
Ik denk niet dat ik naar de juiste pagina’s aan het kijken ben om mijn domein te correct te krijgen.
E-mail WERKT trouwens wel, zowel versturen als verzenden (verzenden is ‘om behalf of’)..

Ik heb niets gewijzigd ondertussen, dit is wat ik zie:
(Ik had eerder al inderdaad een TXT record aangemaakt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kjOgIb8GJJRtAgvAMekZLBZL8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FI9lbmxoI6B3eEfuKmc1f0Ck.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUZNxzHRfTIq8oHtJYmDX7rY97I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oc85w7UfoEYRAOQptfuNEX78.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
computergek92 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:21:
[...]

1. Zover ik kan zien in de console is het enkel mogelijk om een alias aan te maken eindigend op het hetzelfde domein. Een andere domein lijkt niet te kunnen.
Aanvulling het lijkt wel mogelijk om een extra domein te koppelen aan je e-mail subscriptie, waardoor de mogelijkheid lijkt te bestaan om aliassen aan te maken onder voorbehoud dat dat domein ook bij Infomaniak geregisseerd is. Voor de zekerheid kan je altijd contact opnemen met hun support, tot nu toe erg positieve ervaringen.

2. Voor mijn domein heb ik een standaard Infomaniak gebruikersaccount. Onder dat account hangen twee domein met ieder één e-mailadres.
Bedankt voor de reactie, ik zal eens contact op gaan nemen met de support. Als ik het goed begrijp heb jij dus één gebruikersaccount (legally responsible staat er bij) welke je gebruikt voor de mail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-06 13:16
Stefan22 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 18:26:
@Stefan22 Je zou even kunnen toetsen bij @freakenstein of het scenario wat hij hieronder heeft uitgeschreven, die van jou afdekt (Ben ook wel benieuwd of je aan een jan@aaa.nl domein, een 2e domein kunt hangen zodat je een jan@bbb.nl alias hebt waarvan de mail in de inbox van jan@aaa.nl terecht komt.
(En kunnen mailen vanaf jan@bbb.nl lijkt me ook een voorwaarde) Ook het feit waar je de domeinen mag/moet hosten is zeker interessant.

freakenstein in "Gratis legacyversie G Suite stopt, wat nu?"

Tot op heden is het nog stil bij Google, ik heb zelf nog steeds de stille hoop dat er een oplossing komt voor de early adaptors

[ Voor 9% gewijzigd door NIK0 op 12-03-2022 12:14 ]

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoffieAnanas
Stefan22 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 22:44:
[...]

Bedankt voor de reactie, ik zal eens contact op gaan nemen met de support. Als ik het goed begrijp heb jij dus één gebruikersaccount (legally responsible staat er bij) welke je gebruikt voor de mail?
Een account is iets anders dan een emailadres. Ik weet, in het begin is dit verwarrend.

Een account gebruik je om in te loggen op je dashboard en daar allerlei instellingen aan te passen voor de diensten die je afneemt. Je kunt ook andere users aanmaken. Maar let wel, dit zijn users die rechten krijgen voor je account en diensten beheer. Maak geen accounts aan voor gebruikers die je alleen maar een emailadres wil geven!

Een van de diensten is een email service. Bij die email service kun je vervolgens emailadressen aanmaken. Gebruikers die je alleen een emailadres wil geven, regel je bij "Email Service".

Wat de verwarring veroorzaakt is dat je voor users een emailadres kan aanmaken. Inclusief voor jezelf als "Legally responsible". Ik heb dit eerst ook gedaan, maar daarna verwijderd. Ik heb nu dus geen emailadres gekoppeld aan mijn "Legally resonsible" account. Ik heb wel voor mezelf een emailadres aangemaakt bij de Email Service.

Kortom, een account is ongelijk aan emailadres. Sterker nog, ik ontraad zelfs dit aan elkaar te koppelen.

Je moet het zo zien. Infomaniak is een hostingprovider. Met een account log je in op de admin panel. Binnen de admin panel kun je diensten afnemen, zoals een email service. Bij de email service kun je emailadressen aanmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KoffieAnanas
NIK0 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:10:
[...]

@Stefan22 Je zou even kunnen toetsen bij @freakenstein of het scenario wat hij hieronder heeft uitgeschreven, die van jou afdekt (Ben ook wel benieuwd of je aan een jan@aaa.nl domein, een 2e domein kunt hangen zodat je een jan@bbb.nl alias hebt waarvan de mail in de inbox van jan@aaa.nl terecht komt.
(En kunnen mailen vanaf jan@bbb.nl lijkt me ook een voorwaarde:

freakenstein in "Gratis legacyversie G Suite stopt, wat nu?"
Je kunt dat op meerdere manieren doen. In het kort, ja, je kunt een alias aanmaken waardoor mail aan jan@aaa.nl en jan@bbb.nl in dezelfde inbox terecht komen.

Ik heb onder "Domains" domein bbb.nl gelinkt aan aaa.nl. Daardoor is bbb.nl een "synonym" domein van aaa.nl.

Wat zo te zien (nog) niet kan is (automatisch) mailen als jan@bbb.nl. Dat is een groot gemis, al kan ik daar voorlopig wel mee leven. Ik hoop dat ze deze functionaliteit nog gaan toevoegen. Ik heb nog niet uitgezocht of je met extra handelingen wel als jan@bbb.nl kunt mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
KoffieAnanas schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:11:
[...]

Een account is iets anders dan een emailadres. Ik weet, in het begin is dit verwarrend.

Een account gebruik je om in te loggen op je dashboard en daar allerlei instellingen aan te passen voor de diensten die je afneemt. Je kunt ook andere users aanmaken. Maar let wel, dit zijn users die rechten krijgen voor je account en diensten beheer. Maak geen accounts aan voor gebruikers die je alleen maar een emailadres wil geven!

Een van de diensten is een email service. Bij die email service kun je vervolgens emailadressen aanmaken. Gebruikers die je alleen een emailadres wil geven, regel je bij "Email Service".

Wat de verwarring veroorzaakt is dat je voor users een emailadres kan aanmaken. Inclusief voor jezelf als "Legally responsible". Ik heb dit eerst ook gedaan, maar daarna verwijderd. Ik heb nu dus geen emailadres gekoppeld aan mijn "Legally resonsible" account. Ik heb wel voor mezelf een emailadres aangemaakt bij de Email Service.

Kortom, een account is ongelijk aan emailadres. Sterker nog, ik ontraad zelfs dit aan elkaar te koppelen.

Je moet het zo zien. Infomaniak is een hostingprovider. Met een account log je in op de admin panel. Binnen de admin panel kun je diensten afnemen, zoals een email service. Bij de email service kun je emailadressen aanmaken.
Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik vond het in het begin allemaal inderdaad wat verwarrend vergeleken met Zoho of Office 365. Ik heb nu een ''Legally Responsible'' admin account, en heb via dat account een ''Staff member'' account aangemaakt waaronder mijn persoonlijke email komt. Het ''Legally responsible'' account gebruik ik dus alleen voor het beheer.
KoffieAnanas schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:16:
[...]

Je kunt dat op meerdere manieren doen. In het kort, ja, je kunt een alias aanmaken waardoor mail aan jan@aaa.nl en jan@bbb.nl in dezelfde inbox terecht komen.

Ik heb onder "Domains" domein bbb.nl gelinkt aan aaa.nl. Daardoor is bbb.nl een "synonym" domein van aaa.nl.

Wat zo te zien (nog) niet kan is (automatisch) mailen als jan@bbb.nl. Dat is een groot gemis, al kan ik daar voorlopig wel mee leven. Ik hoop dat ze deze functionaliteit nog gaan toevoegen. Ik heb nog niet uitgezocht of je met extra handelingen wel als jan@bbb.nl kunt mailen.
Dat is goed om te weten, heb het getest en het werkt inderdaad. Zolang ik maar email kan ontvangen op de alias is het prima, versturen is in mijn geval niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoffieAnanas
Stefan22 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 18:59:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik vond het in het begin allemaal inderdaad wat verwarrend vergeleken met Zoho of Office 365. Ik heb nu een ''Legally Responsible'' admin account, en heb via dat account een ''Staff member'' account aangemaakt waaronder mijn persoonlijke email komt. Het ''Legally responsible'' account gebruik ik dus alleen voor het beheer.
Zolang je dus maar beseft dat je als staff member ook gewoon beheerder bent. Alleen met net iets minder rechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan22
  • Niet online
KoffieAnanas schreef op zondag 13 maart 2022 @ 03:43:
[...]

Zolang je dus maar beseft dat je als staff member ook gewoon beheerder bent. Alleen met net iets minder rechten.
Klopt, echter zag ik dat dat de laagste rol was ten opzichte van "Legally responsible" of "Administrator". Welke rol heb jij het account voor de mail toegewezen?

[ Voor 7% gewijzigd door Stefan22 op 14-03-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Hoi,

Hier gemigreerd van G Suite Legacy naar MS365. Gebruik gemaakt van de Migration batches in EAC. Echter, ik kan in Outlook Online de mappen 'Important' en 'Starred' niet verwijderen.

Iemand anders dit probleem ook?

Reproduceren: map verwijderen (lijkt in 'verwijderde items'. te komen , maar blijft ook op originele locatie staan) Na refreshen van scherm is hij weg uit 'verwijderde items' en blijft hij gewoon staan op originele locatie.

[ Voor 13% gewijzigd door BoXie op 13-03-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
  • Laatst online: 08-06 16:45
Ik heb ook nog wat advies nodig. Ik gebruik de legacy Google suite voor 2 domeinen en per domein 1 email adres. Eigenlijk alleen voor mezelf dus in feite 1 gebruiker.

Voor 1 van de domeinen gebruik ik ook veel opslag +50 GB.

Wat is de meest voordelige optie om te doen? Kan ik bijvoorbeeld Office 365 family nemen? Kan dat met 2 domeinnamen?

hondennamen.info Openscheermes.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 19:37
kaiiestan schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:18:
Ik heb ook nog wat advies nodig. Ik gebruik de legacy Google suite voor 2 domeinen en per domein 1 email adres. Eigenlijk alleen voor mezelf dus in feite 1 gebruiker.

Wat is de meest voordelige optie om te doen? Kan ik bijvoorbeeld Office 365 family nemen? Kan dat met 2 domeinnamen?
Ik heb ongeveer hetzelfde qua setup. Bij Infomaniak betaal je enkel voor het domein; qua e-mailadres krijg je er één per domein gratis. Wil je er meer dan betaal je €1,82 voor gelijk vijf e-mailadressen.

De opslag is die voor de mailboxen of bedoel je file opslag? Qua e-mail is de opslag onbeperkt en voor bestand opslag krijg je volgens mij 15GB gratis via kDrive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
kaiiestan schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:18:

Ben je helemaal tevreden met Google? (Buiten dat je moet gaan betalen?)

Zo ja .. waarom blijf je dan niet gewoon? Voeg beide domeinen samen onder 1 account, maak 1 domein een alias van 1 gebruiker .. en alles blijft zoals het was.

Het eerste jaar betaal je wat minder . En daarna de "normale" prijs .. maar gelukkig maar voor 1 gebruiker.

waarom veranderen als je tevreden bent .. toch?

natuurlijk is het anders als je meerdere gebruikers over meerdere domeinen hebt .. en je van niets naar "veel" gaat in je kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:19

BramT

Rule #1

TVPiraat schreef op zondag 6 maart 2022 @ 12:45:
Ook is me inmiddels duidelijk dat door verschillende hosting bedrijven (o.a.vimexx) wordt geadviseerd geen mail naar gmail te forwarden, maar in plaats daarvan de mail via pop3 op te halen bij je mailprovider vanuit je persoonlijke gmail account.

(Ik kom net pas kijken in dit topic, maar zal even duit in het zakje doen.)

Nooit maar dan ook nooit e-mails laten forwarden naar gmail of outlook (anders dan vanaf gmail of outlook zelf). Je stuurt namelijk dan ook alle spam door waardoor je eigen servertje binnen de kortste keren geblokkeerd wordt. (En nee, een spamassassin o.i.d. is niet perfect en na verloop van tijd ga alsnog nat..).
Inderdaad gewoon je email uit die mailbox ophalen via de pop3 connector zelf.

Ik heb zelf al een hele migratie achter de rug van een @custom domein naar gewoon @gmail.com aangezien een GSuite google account niet fatsoenlijk werkt in Google Home. Nu haalt m'n gmail via pop3 de mail op uit gsuite 8)7, maar het werkt (incl notificaties e.d.). Zodra gsuite stopt worden het standaard pop boxjes ergens (eigen servertje).

Ondertussen ook maar een outlook.com account aangemaakt en ben alles aan het overzetten. Ik wordt wel een beetje moe van al dat gedoe met google...

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
duvekot schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:34:
[...]

Ben je helemaal tevreden met Google? (Buiten dat je moet gaan betalen?)

Zo ja .. waarom blijf je dan niet gewoon? Voeg beide domeinen samen onder 1 account, maak 1 domein een alias van 1 gebruiker .. en alles blijft zoals het was.

Het eerste jaar betaal je wat minder . En daarna de "normale" prijs .. maar gelukkig maar voor 1 gebruiker.

waarom veranderen als je tevreden bent .. toch?

natuurlijk is het anders als je meerdere gebruikers over meerdere domeinen hebt .. en je van niets naar "veel" gaat in je kosten
Dat is inderdaad ook een goede optie. Alleen hoe migreer ik dan account 2 naar account 1 als alias? Liefst met beperkte downtime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

kaiiestan schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:08:
[...]

Dat is inderdaad ook een goede optie. Alleen hoe migreer ik dan account 2 naar account 1 als alias? Liefst met beperkte downtime
Bij het verwijderen heb je de optie het naar een ander account te verplaatsen. Alias maak je ook aan in het dashboard.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaiiestan
Marzman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:09:
[...]

Bij het verwijderen heb je de optie het naar een ander account te verplaatsen. Alias maak je ook aan in het dashboard.
Ah top! ga ik daar eens mee aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NelgNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:20
Toch gaan testen met Infomaniak op eigen domein. Support liet weten dat je binnen 30 dagen mag annuleren.

Al een paar dagen alles aan het testen en moet zeggen dat het verrassend goed werkt. De interface is vergelijkbaar met die van Google.

Nu loop ik tegen één ding aan. Als ik een uitnodiging voor een agenda-afspraak stuur aan een Gmailaccount ontvangt diegene niks. Geen mail en ook verschijnt er niks in Gmail-calendar.

Als ik mijzelf of mijn vrouw op onze werkadressen uitnodig werkt het wel. Hebben andere Infomaniak users dit toevallig weten op te lossen? Ticket is aangemaakt maar hun antwoorden laten steeds een paar dagen op ze wachten.

Spamscore is trouwens helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchrayvc
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 18-06 16:05
@BramT Je dringende advies om mail niet naar Gmail of Outlook te forwarden geldt ook als je de forwarding service via Cloudflare gebruikt? Of alleen als je je eigen mailserver draait?
BramT schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 19:57:
[...]

(Ik kom net pas kijken in dit topic, maar zal even duit in het zakje doen.)

Nooit maar dan ook nooit e-mails laten forwarden naar gmail of outlook (anders dan vanaf gmail of outlook zelf). Je stuurt namelijk dan ook alle spam door waardoor je eigen servertje binnen de kortste keren geblokkeerd wordt. (En nee, een spamassassin o.i.d. is niet perfect en na verloop van tijd ga alsnog nat..).
Inderdaad gewoon je email uit die mailbox ophalen via de pop3 connector zelf.

Ik heb zelf al een hele migratie achter de rug van een @custom domein naar gewoon @gmail.com aangezien een GSuite google account niet fatsoenlijk werkt in Google Home. Nu haalt m'n gmail via pop3 de mail op uit gsuite 8)7, maar het werkt (incl notificaties e.d.). Zodra gsuite stopt worden het standaard pop boxjes ergens (eigen servertje).

Ondertussen ook maar een outlook.com account aangemaakt en ben alles aan het overzetten. Ik wordt wel een beetje moe van al dat gedoe met google...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:19

BramT

Rule #1

Dutchrayvc schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:01:
@BramT Je dringende advies om mail niet naar Gmail of Outlook te forwarden geldt ook als je de forwarding service via Cloudflare gebruikt? Of alleen als je je eigen mailserver draait?

[...]
Geen idee. Punt is dus dat de forwardende partij gezien wordt als afzender of op z'n minst relay en derhalve makkelijk als 'spambron' gezien kan gaan worden.
Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat google cloudflare in een whitelist heeft staan, maar aan de andere kant ook juist weer niet.
Blijft gissen. Stel die vraag/kwestie even bij cloudflare. Zijn geen domme jongens & meisjes daar, die zullen hier vast al lang aan gedacht hebben.
(En laat het ons ook even weten ;) )

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoswa
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-05 11:04
Ben hier al een tijdje aan het meekijken. Ik gebruik maar één user en ben blij met wat er nu is. Ik ben er over aan het nadenken om te switchen naar de Google Workspace business starter. Ik was benieuwd wat er met de pricing werd gedaan. Zover ik heb meegekeken had ik dit nog niet gezien (excuus als het al was genoemd), het lijkt erop dat je een jaar lang 50% korting bij hen krijgt voor een flexible plan vanaf september 2022 (en tot die tijd nog 100% korting).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-hJTqvEwkw2__1wgAGPGjNcJ9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYGuuUXchgRkOzY9wuL1bLbF.jpg?f=fotoalbum_large

En de andere keuze is annual:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8RiRw96t4m_xmokC0FOhsMZV6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kQKNMWqrpK4kl1H3kD4YV41n.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door yoswa op 17-03-2022 09:32 . Reden: Betere crop afbeeldingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Laatst online: 17:16

Gaitman

The Real One

yoswa schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:31:
Ben hier al een tijdje aan het meekijken. Ik gebruik maar één user en ben blij met wat er nu is. Ik ben er over aan het nadenken om te switchen naar de Google Workspace business starter. Ik was benieuwd wat er met de pricing werd gedaan. Zover ik heb meegekeken had ik dit nog niet gezien (excuus als het al was genoemd), het lijkt erop dat je een jaar lang 50% korting bij hen krijgt voor een flexible plan vanaf september 2022 (en tot die tijd nog 100% korting).

[Afbeelding]

En de andere keuze is annual:

[Afbeelding]
Als je dit doet zou ik gewoon nog een paar maanden wachten. Want de kortingsperiode schuift dan gewoon op en start dan dus gewoon later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoswa
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-05 11:04
Gaitman schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:36:
[...]

Als je dit doet zou ik gewoon nog een paar maanden wachten. Want de kortingsperiode schuift dan gewoon op en start dan dus gewoon later.
Dat hoop ik ook ja. Ik kijk voorlopig nog even mee naar jullie mooie plannen hier _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TVPiraat
BramT schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:08:
[...]

Geen idee. Punt is dus dat de forwardende partij gezien wordt als afzender of op z'n minst relay en derhalve makkelijk als 'spambron' gezien kan gaan worden.
Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat google cloudflare in een whitelist heeft staan, maar aan de andere kant ook juist weer niet.
Blijft gissen. Stel die vraag/kwestie even bij cloudflare. Zijn geen domme jongens & meisjes daar, die zullen hier vast al lang aan gedacht hebben.
(En laat het ons ook even weten ;) )
Het gaat er om of de forwardende partij de envelop afzender wijzigt of niet.
Zie https://support.google.com/a/answer/175365?hl=nl
Waarin specifiek het volgende genoemd wordt:
Sommige e-mailsoftware of -services wijzigen de envelopafzender in uw domein als berichten worden doorgestuurd. Als de envelopafzender voor doorgestuurde spam wordt gewijzigd in uw domein, kan Gmail leren dat uw domein spam stuurt. Gmail ziet toekomstige berichten vanuit uw domein dan mogelijk ook als spam.

Ik gebruik zelf geen cloudflare, maar in hun documentatie (zie: https://developers.cloudflare.com/email-routing/postmaster/ ) lees ik wel het volgende:
Email Routing rewrites the SMTP envelope sender (MAIL FROM) to the forwarding domain to avoid issues with SPF. Email Routing uses a scheme similar to the Sender Rewriting Scheme.

Mijn conclusie zou dan dus ook zijn dat forwarding via cloudflare inderdaad een groot risico met zich meebrengt dat je domein als spamverzender wordt aangemerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvbragt
NelgNL schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 15:44:
Toch gaan testen met Infomaniak op eigen domein. Support liet weten dat je binnen 30 dagen mag annuleren.

Al een paar dagen alles aan het testen en moet zeggen dat het verrassend goed werkt. De interface is vergelijkbaar met die van Google.

Nu loop ik tegen één ding aan. Als ik een uitnodiging voor een agenda-afspraak stuur aan een Gmailaccount ontvangt diegene niks. Geen mail en ook verschijnt er niks in Gmail-calendar.

Als ik mijzelf of mijn vrouw op onze werkadressen uitnodig werkt het wel. Hebben andere Infomaniak users dit toevallig weten op te lossen? Ticket is aangemaakt maar hun antwoorden laten steeds een paar dagen op ze wachten.

Spamscore is trouwens helemaal prima.
Hoi,

Even getest. Ik heb hier ook last van, aangemeld bij support. Lijkt erg random te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvbragt
jvbragt schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:17:
[...]

Hoi,

Even getest. Ik heb hier ook last van, aangemeld bij support. Lijkt erg random te zijn.
Als ik een ander e-mailadres gebruik bij mijn account werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-06 22:09
Mijn situatie is dat ik 1 familie domein heb met 4 gebruikers (ik verwacht dat er max. 2 bij komen).
Voor zover ik kan inschatten, gebruikt de rest van de gebruikers alleen de mail en het account om bij derde partijen in te loggen.
Zelf heb ik nog wat dingen op drive staan, maar is niet noodzakelijk omdat ik ook dropbox heb waar ik naar over kan.

Ik ben best bereid om iets te gaan betalen, maar 5,20 per maand per gebruiker is mij te gortig.
Eerst zat ik te denken aan MS365 family, maar omdat we eigenlijk alleen de mail van g-suite gebruiken, denk ik dat ik voor een andere oplossing ga. Ik weet alleen nog niet zo goed wat. Ik ga dit topic dus in de gaten houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:21
Ik heb momenteel ook een Gsuite account met het volgende:
- 10-tal domeinnamen gekoppeld als alias
- 3 gebruikers
- Catch-all in gebruik
- Gebruik van Aliassen
- Calendar in gebruik
- Veel gebruik van Labels in de mailboxen

Ik blijf hopen op een "family" oplossing van Google, maar wil toch klaar zijn voor een eventuele migratie indien niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NelgNL
jvbragt schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 13:17:
[...]

Hoi,

Vreemd, laat als je wilt even weten wat support antwoordt.

Ik heb overigens mijn geld teruggekregen voor mijn testdomein. Dus die belofte zijn ze nagekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Poster
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Om te testen heb ik een domein bij google domains aangeschaft. Je kunt vervolgens emailadressen aanmaken met dat domein en die laten forwarden naar een gratis gmail account. Binnen dat gratis account kun je vervolgens je e-mailadres zoals iemand@jeeigendomein als afzender aanmaken (even goed opzoeken hoe je dat doet, maar google geeft de instructies hiervoor). Voor wat betreft de email heb je dan feitelijk dezelfde service als g-suite. De doorgestuurde email komt direct binnen bij het gratis gmail account, je hoeft geen kwartier of langer te wachten zoals dat het geval ik als je gmail mail van een ander pop3 adres laat ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman

Gaitman

The Real One

Poster schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 23:32:
Om te testen heb ik een domein bij google domains aangeschaft. Je kunt vervolgens emailadressen aanmaken met dat domein en die laten forwarden naar een gratis gmail account. Binnen dat gratis account kun je vervolgens je e-mailadres zoals iemand@jeeigendomein als afzender aanmaken (even goed opzoeken hoe je dat doet, maar google geeft de instructies hiervoor). Voor wat betreft de email heb je dan feitelijk dezelfde service als g-suite. De doorgestuurde email komt direct binnen bij het gratis gmail account, je hoeft geen kwartier of langer te wachten zoals dat het geval ik als je gmail mail van een ander pop3 adres laat ophalen.
Dat is ook mogelijk een goede optie als je doorstuurd naar een Gmail adres. Mogelijk gaat het doorsturen dan nog beter aangezien het van een domein af komt wat bij Google staat. Zou je een test op mail-tester.com kunnen doen om te kijken wat daar uit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPiraat
Leek mij ook een goede tip voor mijn <achternaam>.nu g-suite account met vooral veel mail gebruikers daar op. Dus even bij Google Domains gekeken of ik die zou kunnen overzetten naar Google. Maar helaas wordt het .nu tld niet ondersteund. Jammer, anders zou het inderdaad voor weinig extra kosten een prima oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:54
Om te testen heb ik een domein bij google domains aangeschaft. Je kunt vervolgens emailadressen aanmaken met dat domein en die laten forwarden naar een gratis gmail account. Binnen dat gratis account kun je vervolgens je e-mailadres zoals iemand@jeeigendomein als afzender aanmaken (even goed opzoeken hoe je dat doet, maar google geeft de instructies hiervoor).
Moet je voor verzenden via de user@domain.com alias vanuit user@gmail.com dan nog steeds een smtp server + app key aanmaken en instellen, of integreert het beter omdat beiden in de backend Google "managed" zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-06 22:54
Als dat echt zo werkt met Google Domains is dat serieus de beste optie voor de transitie van Legacy Free G Suite af!

Ik had gelezen laatst dat Google Domains uit beta was, maar had niet de link gemaakt dat dit misschien ons probleem zou kunnen oplossen, goed bezig.

Enige nadeel is dan dat ik mijn domeinen een aantaal jaartjes vooruit betaald heb bij de domein boer, en als je ze migreert naar Google Domains (kan dat?) ben je dat kwijt..

Dan is de enige vraag nog.. Nu de domeinen migreren naar Google Domains, of wachten om te kijken of Google iets gaat doen met de antwoorden op het formulier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:01
Helaas. Google heeft ook geen .eu domains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:50
bumble_bee schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:50:
Als dat echt zo werkt met Google Domains is dat serieus de beste optie voor de transitie van Legacy Free G Suite af!

Ik had gelezen laatst dat Google Domains uit beta was, maar had niet de link gemaakt dat dit misschien ons probleem zou kunnen oplossen, goed bezig.

Enige nadeel is dan dat ik mijn domeinen een aantaal jaartjes vooruit betaald heb bij de domein boer, en als je ze migreert naar Google Domains (kan dat?) ben je dat kwijt..

Dan is de enige vraag nog.. Nu de domeinen migreren naar Google Domains, of wachten om te kijken of Google iets gaat doen met de antwoorden op het formulier?
Ik heb er ook op voorgesorteerd, maar zit nog steeds te wachten wat Google precies vereist om je @domein adres als volwaardig Google account te blijven zien, met behoud van gekochte zaken. In elk geval kan je op die manier wel gewoon een family enzo aanmaken met de @gmail adressen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NelgNL
Zo, het was heel lang een fijn huwelijk, maar ik heb de scheiding met Google Suite zojuist voltooid.

Mail, agenda en contacten naar Infomaniak. € 1,50 per maand voor 5 gebruikers, onbeperkte mailopslag.

Google Suite abonnement overgezet naar Cloud Identity Free.

Toedels :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Zou dat ook goed gaan met een catchall?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaerock
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hooglander1 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:04:
[...]

Zou dat ook goed gaan met een catchall?
Zocht er gisteren naar en liep tegen deze aan YouTube: Unlimited Email Addresses | How to Create a CATCHALL with Google Dom...
Op minuut 5 zie je dat dit idd kan met een * wildcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loyal Chip
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-06 13:44
Ik ga denk ik over op pobox.
Ik maak nieuwe @gmail.com adressen aan en forward de inkomende mail hiernaartoe.

Voor mijn privé mail adressen werkt het. Dus ik hoop dat het zakelijk net zo zal gaan.
Zakelijk moet ik twee domeinen met 7 mail adressen actief houden.

Ik moet alleen even kijken hou ik alle Google docs met scripts en alle mail naar de nieuwe email adres zet.

En dan hopen dat mijn mail niet als spam wordt gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:56

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de vraag van @tc982 afgesplitst naar: tc982 in "Migreren van G Suite naar Office365"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002

megaleo

Special member

NelgNL schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 22:15:
Zo, het was heel lang een fijn huwelijk, maar ik heb de scheiding met Google Suite zojuist voltooid.

Mail, agenda en contacten naar Infomaniak. € 1,50 per maand voor 5 gebruikers, onbeperkte mailopslag.

Google Suite abonnement overgezet naar Cloud Identity Free.

Toedels :w
En hoe ging die overschakeling?
Ik zit er namelijk ook naar te kijken. Ben voor 6 mail-adressen dan net ietsje meer kwijt maar ziet er wel oke uit allemaal. Mail, calendar en contacts kunnen er ook in.
Was het een kwestie van accountje aanmaken? Hostname overnemen voor infomaniak (in mijn geval) etc....? Vooral benieuwd wat er na de laatste etc.... komt. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bumble_bee schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 19:50:

Dat klinkt een beetje als de gratis optie zonder beheerder die ze noemden. Ik heb een .tv domein, die doen ze niet bij Google, maar als ik ook zoiets zou kunnen gebruiken zou dat perfect zijn.

/▌

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• NelgNL
megaleo schreef op maandag 21 maart 2022 @ 15:39:
[...]

En hoe ging die overschakeling?
Ik zit er namelijk ook naar te kijken. Ben voor 6 mail-adressen dan net ietsje meer kwijt maar ziet er wel oke uit allemaal. Mail, calendar en contacts kunnen er ook in.
Was het een kwestie van accountje aanmaken? Hostname overnemen voor infomaniak (in mijn geval) etc....? Vooral benieuwd wat er na de laatste etc.... komt. :D
Die overschakeling ging echt goed.

Wat ik heb gedaan:
. https://www.infomaniak.com/en/hosting/service-mail/ en dan op Start klikken.
. Bestaande domein ingevuld. Dan de optie DNS-zone gekozen (1 euro per jaar). Niet verhuizen, omdat ik eerst mail/calendar/contacten wil migreren.
. Betaald
. Infomaniak zet automatisch account op.
. Mailboxen aangemaakt in admin omgeving.
. Mailmigratie uitgevoerd via deze tutorial https://www.infomaniak.co...o-infomaniak-requirements (Screenshots zijn in het Frans, dat spreek ik niet, maar toch spreekt het voor zich). Ik had ongeveer 10 GB mail, duurde 5 uur.
. Tegelijkertijd calendar migratie uitgevoerd met deze: tutorial https://faq.infomaniak.com/1943
. En ook de contacten gemigreerd, de handleiding daarvoor staat hier: https://contacts.infomaniak.com/import
. Telefoon ingesteld om alles te synchroniseren. Op Android voor Contacten en Agenda separate app van Infomaniak nodig. Was voor mij eerst een drempel maar werkt echt prima en is slechts 1x instellen. Voor mail gebruik ik de mailapp van Samsung. Die ondersteunt IMAP push, dus de mail komt direct op je telefoon binnen. Dat was voor mij wel een vereiste, niet eerst 15 minuten wachten.

Toen alles binnen en door mij gecontroleerd was heb ik er voor gekozen de NS-records van mijn huidige domein over te zetten naar de nameservers van Infomaniak. De zonefile was al gevuld met de juiste SPF records voor je mail. Je moet een paar uur tot een dag wachten tot dit wereldwijd is geupdate, maar vanuit Nederland ontving ik al met een paar minuten de mails op Infomaniak.

Daarna GSuite opgezegd *O*

Nabrander:
Ik ben nu veel goedkoper uit. Heb niet meer m'n hele digitale leven bij Google staan en m'n data staat in Zwitserland.

Enige nadeel: technische support bij Infomaniak per mail duurt 3 a 4 werkdagen. Administratieve support binnen 2 werkdagen. Anderzijds: bij Google had ik geen support.

[ Voor 15% gewijzigd door NelgNL op 21-03-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:46
Vanmorgen melding van Google dat account van mn zoon opgeschort is ivm verdachte activiteit. De verdachte activiteit is dat hij te jong is om zonder parental controls account te hebben.
Blijkbaar gaan ze nu Google legacy domain accounts blokkeren als gebruiker te jong is ivm ontbrekende parental controls. Die ook niet ingeschakeld kan worden.
Lekker, nu moet ik wel asap weg.

[ Voor 13% gewijzigd door TeunVR op 22-03-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
TeunVR schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:42:
Vanmorgen melding van Google dat account van mn zoon opgeschort is ivm verdachte activiteit. De verdachte activiteit is dat hij te jong is om zonder parental controls account te hebben.
Blijkbaar gaan ze nu Google legacy domain accounts blokkeren als gebruiker te jong is ivm ontbrekende parental controls. Die ook niet ingeschakeld kan worden.
Lekker, nu moet ik wel asap weg.
Heb je een Amerikaans account of zo? Voor NL geldt dit toch niet? En anders, ik heb altijd opgegeven dat mijn kinderen boven de 18 zijn. Wij hebben niks met de Amerikaanse censuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeunVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:46
glatuin schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:51:
[...]

Heb je een Amerikaans account of zo? Voor NL geldt dit toch niet? En anders, ik heb altijd opgegeven dat mijn kinderen boven de 18 zijn. Wij hebben niks met de Amerikaanse censuur.
Voor zover ik weet gewoon Nederlands account. Maar het lijkt erop alsof hij Google Currents oid heeft geprobeerd te gebruiken. Maar account is permanent geblocked nu. Handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mijn kinderen zijn idd ook volwassen, maar mét parental controls. De reden is vooral dat je in NL minstens 16 moet zijn om Youtube te kunnen kijken }:|. Dat was een aantal jaar geleden iig zo, wellicht dat het tegenwoordig wat minder restrictief is omdat ze redelijk veel hebben gedaan om de boel kindvriendelijker te maken.

Ze hebben overigens geen G-Suite account, ik heb gewoon een nieuw google account gemaakt op de catch-all van mijn domein.

[ Voor 23% gewijzigd door .oisyn op 22-03-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atacama
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:12
Ik heb mijn mailboxen terug gehaal naar de hosting die ik voor mijn domeinen al had draaien.
Die mailboxen laat ik nu importeren door een nieuw 'gewoon' gMail account. Werkt voor mij prima, kan gewoon kiezen vanaf welk mail adres ik de mail wil versturen.
Enige nadeel is de vertraging in de binnenkomende mail. 90% is dat geen probleem, maar die paar mails die voor je neus worden doorgestuurd duren wel lang op deze manier ;-)

Heb de agenda en het adresboek ook al overgezet en backups van andere zaken gestart. als ik de inhoud daarvan heb gechecked word het tijd die identitiy free te vinden, dat moet ik nog wel gaan doen...
Hoop dat met het nieuwe google account de zaken als google home ook wat beter gaan werken en ik die spullen met mijn vriendin kan gaan delen...

-= Its dry in the dessert =- So what??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TVPiraat
atacama schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 14:12:
Enige nadeel is de vertraging in de binnenkomende mail. 90% is dat geen probleem, maar die paar mails die voor je neus worden doorgestuurd duren wel lang op deze manier ;-)
Is inderdaad super irritant. Ik heb dat grotendeels op kunnen lossen door vanaf mijn eigen domein de mail direct te forwarden naar de persoonlijke gmail accounts. Die komen op enkele uitzonderingen na (waarschijnlijk vooral inhoudelijk vertrouwelijke mails van die bedrijven die dmarc en spf heel strikt hebben ingesteld) dan direct binnen bij gmail. De mails blijven na het forwarden nog even beschikbaar op mijn domein, want vanuit gmail worden ze ook nog opgehaald (wat soms wel meer dan een uur kan duren). Daarbij worden de mails op mijn domein wel deletet.
Vreemd genoeg levert dit geen dubbele mails in gmail op. Alleen als ik een mail direct verwijder in gmail en de prullenbak ook gelijk leeg komt de mail later nog een keer binnen.
En alle mails die niet geforward konden worden komen alsnog bij gmail binnen op deze manier. Daar krijgen ze ook een apart label "Opgehaald" erbij zodat ik altijd in gmail kan zien welke mails in de veegaktie alsnog zijn binnengekomen. Ik hoop op deze manier ook een beter zicht te krijgen op het waarom sommige mails door gmail geweigerd worden na geforward te zijn vanaf mijn domein, maar het komt momenteel gelukkig slechts zelden voor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thealterego1
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:19

thealterego1

iedereen gelukkig nieuwjaar

Zijn er eigenlijk ook nog mensen die net als ik gewoon rustig wachten tot Google met de iets komt?
Je kon tot 1 april aangeven dat je alles niet zakelijk gebruikte, dus voor die datum hoeven we nog niks te verwachten. Het viel me op dat iedereen al zo druk is, terwijl Google wellicht nog met iets passends komt.

iemand iets leuks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:31
thealterego1 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:43:
Zijn er eigenlijk ook nog mensen die net als ik gewoon rustig wachten tot Google met de iets komt?
Je kon tot 1 april aangeven dat je alles niet zakelijk gebruikte, dus voor die datum hoeven we nog niks te verwachten. Het viel me op dat iedereen al zo druk is, terwijl Google wellicht nog met iets passends komt.
Als test heb ik mijzelf los gehaald van de Google Suite, ik had toch al een ander Google Account ivm mijn Google Hub. Voor de rest van de gebruikers wacht ik rustig af tot het moment dat ik accounts kan loskoppelen zodat voor de gebruikers alles bewaard blijft.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TVPiraat
thealterego1 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:43:
Op de support pagina's van google zie https://support.google.co...-keep-or-transfer-my-data
staat o.a.
In the coming months, we'll provide an option for you to move your non-Google Workspace paid content and most of your data to a no-cost option. This new option won't include premium features like custom email or multi-account management.
Ik haal daar uit dat je mail op je eigen domein daarbij niet wordt ondersteund. Dus die heb ik inmiddels allemaal al omgezet naar persoonlijke gmail accounts. Voor de rest wachten we inderdaad ook nog even af wat google gaat aanbieden.
Pagina: 1 ... 11 ... 25 Laatste