Gratis legacyversie G Suite

Pagina: 1 ... 10 ... 25 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:20

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

FastFox91 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:35:
[...]

Zonder die A-record kreeg ik authentication failed bij smtp server instellen binnen gmail.
Maar stel je dan mail.voorbeeld.nl in als SMTP-server bij Gmail?
Als ik inlog bij Direct Admin en DNS management kijk (die niet gebruikt wordt aangezien Cloudflare gebruikt wordt) dan staat er default `txt voorbeeld.nl v=spf1 a mx ip4:185.182.57.49 a:spf.spamexperts.axc.nl -all`
Ok, dit betekent dat de volgende hosts mail mogen zenden:
a: Alle A- en AAAA-records van voorbeeld.nl
mx: Alle MX-records van voorbeeld.nl
ip4:185.182.57.49: Dit specifieke ip-adres
a:spf.spamexperts.axc.nl: Alle A- en AAAA-records van spf.spamexperts.axc.nl

Die eerste is natuurlijk alleen relevant als er een mailverstuurder draait op voorbeeld.nl. Ik weet niet wat de standaard MX-records zouden moeten zijn, maar ik zou die opnemen in je SPF. Het wordt dan iets als:
v=spf1 a mx:<oude-mxrecord-1> mx:<oude-mxrecord-2> ip4:185.182.57.49 a:spf.spamexperts.axc.nl -all
TVPiraat schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:46:
[...]

Kijk eens op https://alfahosting.be.websiteoutlook.com/
Daar staat een voorbeeld van het SPF record wat alfahosting.be zelf gebruikt. Ik denk dat je die ook nodig hebt als je via hun servers je mail verstuurt.
Goed punt. Ik zou alfahosting.be dan gewoon lekker opnemen als include:. Dus:
v=spf1 include:alfahosting.be -all
Dat betekent dus: doe whatever de SPF record van alfahosting.be zegt :)
.edit: whoops, nee, dat zou ik vooral niet doen.
https://www.dmarcanalyzer...rVKBkqpgO8ZY7Z60wdCwBzBVg
Warning : The maximum amount of 10 lookups exceeded. ISPs could ignore your SPF record
Lijkt ook wel een hoop onzin tussen te staan.

[ Voor 38% gewijzigd door .oisyn op 15-02-2022 14:58 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPiraat
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-05 15:20
FastFox91 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 14:35:
Als ik inlog bij Direct Admin en DNS management kijk (die niet gebruikt wordt aangezien Cloudflare gebruikt wordt) dan staat er default `txt voorbeeld.nl v=spf1 a mx ip4:185.182.57.49 a:spf.spamexperts.axc.nl -all`.
@FastFox91. Even een vraagje. Je noemt steeds alfahosting als partij die je gebruikt om de mail te versturen.
Vandaar dat ik op alfahosting.be uitkwam om naar te zoeken. Maar het ipnr wat je hier noemt is van alfahost.nl
Als dat de partij is waar je mee werkt zie je op https://ar-deko.su/alfahost.nl een voorbeeld van hun SPF records.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:41

Niwla

dat dus....

Gaat bij icloud+ de storage voor de email af van je cloud storage? Of is het daarmee net zoals bij secure video dat dit niet van je totale opslagcapaciteit af gaat?

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-06 22:10
@.oisyn In gmail stel ik mail.axc.nl in.

@TVPiraat Excuus, je hebt helemaal gelijk. Ik bedoel alfahost.nl. Ik weet niet zeker of de hoster dezelfde mailserver gebruikt. Als er iets mis is met de mail van de klanten dan kunnen zij zelf ook niet mailen.

Ik probeer echt van alles:
code:
1
2
3
v=spf1 include:spf.spamexperts.axc.nl ~all
v=spf1 a mx ip4:185.182.57.49 a:spf.spamexperts.axc.nl -all (ip van mail.voorbeeld.nl)
v=spf1 a mx ip4:185.182.56.42 a:spf.spamexperts.axc.nl -all (ip van mail.axc.nl)

Ik heb het vermoeden dat het niet aan spf ligt, aangezien het met `v=spf1 +all` ook niet lukt om mail te versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPiraat
FastFox91 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:10:

Ik heb het vermoeden dat het niet aan spf ligt, aangezien het met `v=spf1 +all` ook niet lukt om mail te versturen.
Je gaf ook eerder aan dat het via webmail ook niet lukte. Maar als ik je probleem goed interpreteer kun je wel de mail verzenden, maar komt die niet aan bij de ontvanger. Zowel via SMTP via je gmail alias als via de webmail. Dan zou je in de webmail verzonden folder wel moeten kunnen zien dat de mail verzonden is. Tenzij je dat expliciet hebt uitgeschakeld. Heb je dat al gecheckt?

Het +all wordt aan de ontvangende kant volgens mij gezien als een bijzonder onbetrouwbare site waar de mail vandaan komt en zal overeenkomstig acties uitvoeren (bv direct weggooien of in de spambox zetten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:01
Niwla schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 16:18:
Gaat bij icloud+ de storage voor de email af van je cloud storage? Of is het daarmee net zoals bij secure video dat dit niet van je totale opslagcapaciteit af gaat?
Gaat af van je totale opslagcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
@TVPiraat
De mail kan ik inderdaad versturen en komt niet aan, zowel smtp via gmail als via de webmail client. Ze staan staan bij verzonden items.

Iig bedankt voor de hulp (en ook @.oisyn). Ik stop er voorlopig mee en ga smtp2go gebruiken. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPiraat
FastFox91 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:45:
@TVPiraat
De mail kan ik inderdaad versturen en komt niet aan, zowel smtp via gmail als via de webmail client. Ze staan staan bij verzonden items.

Iig bedankt voor de hulp (en ook @.oisyn). Ik stop er voorlopig mee en ga smtp2go gebruiken. :-)
Je zou ook nog even naar https://www.mail-tester.com/ kunnen gaan en dan een mail sturen naar het testadres wat je daar krijgt. Dat zal geheid wat meer inzicht geven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
TVPiraat schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:50:
[...]

Je zou ook nog even naar https://www.mail-tester.com/ kunnen gaan en dan een mail sturen naar het testadres wat je daar krijgt. Dat zal geheid wat meer inzicht geven denk ik.
Met smtp2go gaat het perfect (10/10). Via mail.axc.nl kwam die ook daar niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 23:39
Hoe zijn de ervaringen met cloudflare mailrouting naar gmail en spamlabeling bij het ontvangen van mail?

Voordat ik het domein van de familie van mijn ega ga migreren, ben ik eerst aan het hobbyen met mijn eigen domein. Ik zat al jaren bij Zoho voor inkomende mail dus heb daar nog een gratis account met pop. De mail die daar binnen kwam, haalde ik op in mijn gmailaccount via pop3. Geen enkel probleem. Uitgaande mail doe ik via het gratis pakket (tot 1000 per maand) van smtp2go.

Ik heb als test nu de inkomende mail via mijn eigen hosting provider laten lopen. Gewoon een mailboxje (roundcube) en haal deze in gmail via pop3 op. Ik kom er alleen zojuist achter dat gmail de SPF checkt bij het fetchen van mail via pop3. En die faalt natuurlijk altijd, want het ip van mijn domeinhoster komt niet overeen met wat de verzender heeft in het SPF record. Met als resultaat dat ik bepaalde e-mails nu in de spambox krijg. Ik zie meer mensen met dit issue op het internet (zonder oplossing), echter via Zoho had ik hier geen last van. Blijkbaar doet Zoho iets goeds in de headers waardoor gmail het wel goed kan inlezen want daar krijg ik een PASS.

Hoe zijn jullie ervaringen met cloudflare? Zien jullie daar SPF PASS? En komt alles normaal binnen in inbox/spam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:14
Fijn topic, maar ik ben denk ik toch een ander soort gebruiker. Het fijne aan G suite vond ik dat ik er jaren niet naar heb hoeven omkijken. Ooit de mx goed ingesteld en klaar.
Ik gebruik een eigen domein met 8 gebruikers, voornamelijk e-mail.
Dan liggen 2 diensten nu voor de hand:
- Microsoft 365 Family
- Apple iCloud+Family
Beide zijn te betalen, maar beide hebben maximaal 6 gebruikers en je kan geen 2 accounts (2x6 gebruikers) nemen met 1 domein (Bij Apple weet ik dit zeker) .
Dat Google nog komt met een family optie voor max 10 gebruikers, het zou voor de hand liggen, maar ik verwacht het niet meer.

Zijn er nog tips voor dommies als mij? Gewoon iets bij Strato kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

hv08 schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 22:44:
En die faalt natuurlijk altijd, want het ip van mijn domeinhoster komt niet overeen met wat de verzender heeft in het SPF record.
Dit volg ik niet helemaal. Waar gmail de mail vandaan haalt lijkt me niet zo relevant, als de headers maar kloppen. Je domeinhoster is niet de verzender, die host alleen de mailbox. De oorspronkelijke verzendende partij heeft natuurlijk geen SPF records, je domein heeft SPF records om de verzendende partij toegang te geven.

Kun je eens wat headers delen waaruit blijkt dat de SPF faalt? Je eigen domein mag je natuurlijk maskeren :)

[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 16-02-2022 00:53 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-06 23:39
.oisyn schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 00:51:
[...]

Dit volg ik niet helemaal. Waar gmail de mail vandaan haalt lijkt me niet zo relevant, als de headers maar kloppen. Je domeinhoster is niet de verzender, die host alleen de mailbox. De oorspronkelijke verzendende partij heeft natuurlijk geen SPF records, je domein heeft SPF records om de verzendende partij toegang te geven.

Kun je eens wat headers delen waaruit blijkt dat de SPF faalt? Je eigen domein mag je natuurlijk maskeren :)
Ik volgde het ook niet helemaal, omdat SPF alleen van toepassing is bij het verzenden leek mij. Ik denk dat ik hier tegenaan loop: https://blog.pierky.com/g...on-pop3-fetched-messages/ of http://sundivenetworks.co...ollection-spf-checks.html

Het viel me op omdat de LEGO nieuwsbrief gisteravond direct in de spam terecht kwam (ipv inbox->reclame) met een SPF fail. Ik heb wel daarna het spamfilter van de hoster uitgezet (dat kan gmail prima zelf), misschien dat dat nog een verschil maakt in de headers, maar blijf een fail krijgen.

Ik kijk het nog even aan hoe de mail nu binnen blijft komen, maar gezien de reacties hier was ik alvast nieuwsgierig of mensen hier die cloudflare mailrouting gebruiken soortgelijke ervaringen hebben met mails die in spam komen (op hun forum lees ik daar ook wat dingen over) of dat alles daar prima werkt.

Edit: net nog een nieuwsbrief van bol gecontroleerd, deze had voorheen via ophalen pop3 vanaf zoho ook spf pass maar nu een spf fail via de hoster zelf. Al kwam deze wel gewoon goed terecht in gmail, blijkbaar is spf ook niet alles.

[ Voor 11% gewijzigd door hv08 op 16-02-2022 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPiraat
hv08 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 08:42:
[...]

Edit: net nog een nieuwsbrief van bol gecontroleerd, deze had voorheen via ophalen pop3 vanaf zoho ook spf pass maar nu een spf fail via de hoster zelf. Al kwam deze wel gewoon goed terecht in gmail, blijkbaar is spf ook niet alles.
Ik heb zoiets ook gehad met de mail die via mijn hoster werd gestuurd. Ik kon uiteindelijk wel zelf voor mijn domein de SPF goed zetten door bij de FAILed mails steeds te letten op welke IP nrs gebruikt werden door mijn provider. Dat waren er verschillende. Zowel IP4 als IP6. Deze in het SPF TXT record gezet aangevuld met een include van de domeinnaam van mijn hoster.. Dat werkte uiteindelijk voor SPF.
Vervolgens ook de DKIM erbij willen zetten, maar dat lukte in 1e instantie totaal niet.
Uiteindelijk moest er op de spamfilterserver van mijn hoster een DKIM record voor mijn domein worden aangemaakt. Daarna zag ik in de mails 2 DKIM checks. 1 die goed ging (van de spamfilter) en 1 die fout ging. (van mijn domein). Uiteindelijk moest ik dus op de admin pagina van mijn domein DKIM uitschakelen. En kon ik een DMARC record aanmaken. Alle mails daarna hebben zowel SPF, DKIM als DMARC pass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVPiraat
MeTooPV schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 00:16:
Fijn topic, maar ik ben denk ik toch een ander soort gebruiker. Het fijne aan G suite vond ik dat ik er jaren niet naar heb hoeven omkijken. Ooit de mx goed ingesteld en klaar.
- Microsoft 365 Family
- Apple iCloud+Family
Beide zijn te betalen, maar beide hebben maximaal 6 gebruikers en je kan geen 2 accounts (2x6 gebruikers) nemen met 1 domein (Bij Apple weet ik dit zeker) .
Dat Google nog komt met een family optie voor max 10 gebruikers, het zou voor de hand liggen, maar ik verwacht het niet meer.

Het kan ook zonder die MS/Apple poespas. Voor 1 van mijn domeinen zit ik in een vergelijkbare situatie. Zie een eerder bericht van mij op dit forum: TVPiraat in "Gratis legacyversie G Suite stopt, wat nu?"
Het <achternaam>.nu domein heeft geen hosting en gaat toch goed werken in de nieuwe situatie. En helemaal gratis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-06 13:16
MeTooPV schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 00:16:
- Microsoft 365 Family
- Apple iCloud+Family

Gewoon even wachten en kijken waar Google mee gaat komen. Maw dat formuliertje invullen wat ze geplaatst hebben en dan even afwachten.
Ik wil het liefst ook gewoon bij Google blijven maar het zal afhangen in welke vorm dat nog kan.

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largo
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-06 01:08

Largo

Donderdraak

NIK0 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 12:35:
[...]

Gewoon even wachten en kijken waar Google mee gaat komen. Maw dat formuliertje invullen wat ze geplaatst hebben en dan even afwachten.
Ik wil het liefst ook gewoon bij Google blijven maar het zal afhangen in welke vorm dat nog kan.
+1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik wacht ook gewoon af :) Migreren is zo gebeurd als het moet.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:11
Ik volg dit topic al een tijdje, maar heb bij de verschillende opties toch steeds het gevoel dat het het nét niet is. Bij Infomaniak zou ik bijvoorbeeld ook mijn domeinen via hen willen laten lopen, maar zij vragen een extra bedrag voor WHOIS privacy; of je moet een DNS zone kopen. Migadu zou kunnen, maar ik heb nu ±3 GB aan eigen mail en zou over ±2 GB over moeten stappen op een hogere tier, of mijn mailarchief moeten doorspitten en opruimen. Maar het voordeel is nu juist dat ik álles nog kan vinden. Verder heb ik 3 eigen (alias)domeinnamen en daarnaast in een aparte Gsuite de domeinnaam van mijn ouders (gebruiken eigenlijk alleen mail). Ik ben ook zo iemand die voor iedere website een apart e-mailadres gebruikt (bijv. tweakers@example.com voor Tweakers en reddit@example.com voor reddit, enz.), dus catch-all is ook een moetje. Verder maken we in het gezin gebruik van gedeelde agenda's en een aantal aliassen (bijv. jumbo@example.org gaat naar ons allebei, zodat we allebei weten wat onze persoonlijke aanbiedingen voor de week zijn), dus die mogen ook niet ontbreken.

In plaats van verder zoeken naar de ideale aanbieder ben ik daarom maar zelf aan de slag gegaan. Ik heb een kleine VPS gehuurd (4 vCores en 8 GB RAM voor ±€ 6 per maand), Docker geïnstalleerd en met Mailcow een mailserver opgezet. DNS etc. instellen is redelijk simpel, je krijgt alle instellingen (behalve SPF en DMARC) voorgecowd }:O SPF en DMARC mag je zelf zo strict instellen als je wil, je krijgt wel een link met uitleg/handleiding wat wat betekent.

Op die VPS draaien nu mijn eigen domeinen met 2 users, de mail van m'n ouders met een eigen account en gedeelde agenda's (via SOGo, dat tevens dienst doet als webmail). De backup van de mailserver wordt gedaan door Borgmatic via de ondersteunde integratie. Omdat de backup <10GB is past die op de free tier van Borgbase.com, waar die encrypted opgeslagen staat. Andere handigheden en voordelen: Mailcow heeft (een soort) imapsync ingebouwd, push e-mail en nagenoeg 0 setup op devices omdat de instellingen automatisch gedetecteerd worden; je hebt alleen je gebruikersnaam en wachtwoord nodig. En mijn eigen mail + ouders hadden niet gepast bij Migadu (tenminste, het is mij een beetje onduidelijk wanneer je nou op de tweede tier moet overstappen, vanaf 5GB of pas zodra je de 30GB nadert?).

Deliverability van mijn mail is geen probleem, ik haal een score van 10/10 op mail-tester.com en mijn mails komen allemaal netjes binnen in de inbox bij Microsoft (Outlook en Office365), Gmail en iCloud. De rest geloof ik wel. Dat zullen toch gehoste versies van het voorgaande zijn en anders is er ook geen garantie dat het via Gsuite wel in de inbox afgeleverd zou zijn.

Ik heb het eerst bij DigitalOcean geprobeerd via Mail-in-a-Box, maar daar was deliverability voor Outlook een drama. Eerst accepteerden ze mijn mail helemaal niet, na wat heen-en-weer gemail met een Outlook Delivery Expert (o.i.d.) wilden ze mail vanaf mijn IP wel accepteren, maar ging het naar de spam. Toen een VPS'je opgezet bij Contabo en sindsdien geen wolkje meer aan de lucht.

Kost voor 3-4 users misschien wel wat meer dan andere opties, maar ik kan alles nu precies zo inrichten als ik zelf wil, heb controle over mijn eigen (mail)data en kan zonder problemen uitbreiden qua gebruikers wanneer dat nodig is. Of een oppasavond in de agenda van mijn ouders plannen :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sverzijl
Goed gedaan. Maar moet toch zeggen dat ik voor een commodity als email niet bereid ben om zo ver te gaan om op te zetten en te (blijven) onderhouden. Mail moet 'gewoon werken'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VonDutch
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-06 12:44
Ik weet niet of het hier al voorbij was gekomen maar Microsoft is wel zo scherp om een aanbieding aan 'ons' te doen toekomen ☺️

https://www.xda-developers.com/microsoft-365-g-suite-legacy/

NEW: Polestar P2 MY24 LRDM | Magnesium | Charcoal Black ASH | 20 inch | Since 09-2023 | Old: Polestar P2 | Launch Edition 2021 | Snow | Charcoal Black Ash | 20 inch | Since 09-2021 - PV: 7.5 kW | Zappy v2 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandro!
VonDutch schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:58:
Ik weet niet of het hier al voorbij was gekomen maar Microsoft is wel zo scherp om een aanbieding aan 'ons' te doen toekomen ☺️

https://www.xda-developers.com/microsoft-365-g-suite-legacy/
Dat geldt blijkbaar niet voor Nederlanders:
RKD in "Gratis legacyversie G Suite stopt, wat nu?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonDutch
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-06 12:44
Check, helaas een dode mus.

NEW: Polestar P2 MY24 LRDM | Magnesium | Charcoal Black ASH | 20 inch | Since 09-2023 | Old: Polestar P2 | Launch Edition 2021 | Snow | Charcoal Black Ash | 20 inch | Since 09-2021 - PV: 7.5 kW | Zappy v2 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandro!
sverzijl schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:34:
Goed gedaan. Maar moet toch zeggen dat ik voor een commodity als email niet bereid ben om zo ver te gaan om op te zetten en te (blijven) onderhouden. Mail moet 'gewoon werken'.
Ik snap wat je bedoelt. Maar alles draait in Docker, vanuit één docker-compose, incl. updatescript, alles is vooraf geconfigureerd om goed met elkaar samen te werken en ik weet dat mijn gebruikers niet uit zichzelf gaan spammen, dus als het goed is blijf ik van blacklists af. Voor zover ik heb kunnen achterhalen zijn dat vanuit het verleden de grootste headaches bij het zelf hosten van je mail (zoals o.a. in dit artikel wordt beschreven. Er kan natuurlijk altijd iets gebeuren, maar normaal gesproken zou alles gewoon moeten blijven werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeunVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-06 17:49
Misschien interessant voor de mensen die godaddy dns-workaround willen doen (zelf ook gedaan om te testen, werkt wel):
Premium features in Outlook.com have changed

Blijkbaar is vorig jaar Outlook.com met eigen domein (niet godaddy) overgegaan naar Microsoft 365. Daarover zeggen ze:

Note: Note: Your personalized email address will continue working properly because the correct DNS settings are already configured with your current domain registrar. If those DNS settings are cleared or you remove your domain from Outlook, you will need to transfer your domain to GoDaddy before reconnecting your domain to Outlook. GoDaddy is the only officially supported partner for personalized email addresses in Outlook with Microsoft 365.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik refresh zojuist de FAQ weer eens en bovenaan linken ze nu naar https://support.google.com/a/answer/60217#nonbiz

Daar valt te lezen:
Note that even if you decide you don't want to upgrade to Google Workspace, you'll still retain access to additional Google services and paid content purchased though non-Google Workspace services made with your legacy edition account (such as movies purchased on Google Play). Learn more above.
Lees ik dit nou goed dat als ik ervoor zorg dat ik de mail en agenda (en drive) migreer naar elders, ik en mijn gebruikers wel gebruik kunnen blijven maken van het account voor Youtube en de Android-telefoons en zo?

Dat zou wat mij betreft prima zijn!

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Room42 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 00:48:
Ik refresh zojuist de FAQ weer eens en bovenaan linken ze nu naar https://support.google.com/a/answer/60217#nonbiz
Dat was al een tijdje bekend. Zie niq in "Gratis legacyversie G Suite stopt, wat nu?"

Volgens mij ben je vooral fucked als je nu overstapt naar Workspaces en dan niet betaalt (en ook geen Cloud Identity Free eraan hangt)

.edit: oh dat klopt dan denk ik ook niet. Want als je niets doet, ga je automatisch naar een Workspaces flexible plan en wordt je gecharged per user vanaf 1 juli 2022. Hoe het hele verhaal met suspended G Suite legacy free daar dan in past is me een raadsel 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door .oisyn op 17-02-2022 01:06 ]

• Room42
  • Niet online
.oisyn schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 01:00:
[...]

Dat was al een tijdje bekend. Zie niq in "Gratis legacyversie G Suite stopt, wat nu?"

Volgens mij ben je vooral fucked als je nu overstapt naar Workspaces en dan niet betaalt (en ook geen Cloud Identity Free eraan hangt)

.edit: oh dat klopt dan denk ik ook niet. Want als je niets doet, ga je automatisch naar een Workspaces flexible plan en wordt je gecharged per user vanaf 1 juli 2022. Hoe het hele verhaal met suspended G Suite legacy free daar dan in past is me een raadsel 8)7
Ja, precies! Het blijft allemaal maar vaag en van onzekerheden aan elkaar hangen. :o

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joostje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-05 19:57
Room42 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 00:48:

Daar valt te lezen:
[...]

Lees ik dit nou goed dat als ik ervoor zorg dat ik de mail en agenda (en drive) migreer naar elders, ik en mijn gebruikers wel gebruik kunnen blijven maken van het account voor Youtube en de Android-telefoons en zo?

Dat zou wat mij betreft prima zijn!
Dat heb ik hier boven ook geschreven. Ik heb worskapce geupgrade, daarna meteen cloud identity free toegevoegd en daarna workspace abo meteen weer verwijderd.
Ben nu 3 weken zo bezig, telefoons blijven prima werken (playstore updates etc gaan prima), alle mail, contacten en agenda's zitten in office 365 bij mij :)

• Room42
  • Niet online
joostje schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:54:
[...]

Dat heb ik hier boven ook geschreven. Ik heb worskapce geupgrade, daarna meteen cloud identity free toegevoegd en daarna workspace abo meteen weer verwijderd.
Ben nu 3 weken zo bezig, telefoons blijven prima werken (playstore updates etc gaan prima), alle mail, contacten en agenda's zitten in office 365 bij mij :)
En je eventuele Youtube-account? Dat is waar mijn gebruikers zich de meeste zorgen over maken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostje
Room42 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:56:
[...]

En je eventuele Youtube-account? Dat is waar mijn gebruikers zich de meeste zorgen over maken. :)
Toevallig bezig met projectje op m'n werk voor een webcam stream naar youtube en daar heb ik vanmorgen mijn prive gsuite account dus voor gebruikt met cloud identity free en dat werkt perfect :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Room42 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:56:
[...]

Dat heb je dan ook nog.

/▌

• sverzijl
joostje schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:54:
[...]

Blijft je Google ID dan wel gewoon naam@jouwdomein met Cloud Identify Free ? (en heb je dus in feite alles nog hetzelfde op mail na?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joostje
sverzijl schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:07:
[...]

Blijft je Google ID dan wel gewoon naam@jouwdomein met Cloud Identify Free ? (en heb je dus in feite alles nog hetzelfde op mail na?)
yes daar verandert niks aan :) agenda etc missen ook en docs. je hebt nog wel contactpersonen, maps, earth etc

• sverzijl
joostje schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:25:
[...]

yes daar verandert niks aan :) agenda etc missen ook en docs. je hebt nog wel contactpersonen, maps, earth etc
Ah, dat is goed om te weten.

Agenda's zitten nu ook al overal en nergens (iCloud, GSuite eigen bedrijf (die ik wel blijf aanhouden straks na overgang op Google Workplace), Google Workplace huidige klant, Exchange andere klant, iCloud familie-agenda), gelukkig allemaal vanaf 1 plek in te zien :)

Ik heb nog een beetje hoop dat Google met iets van een familie-abo komt van 5 euro/maand ofzo. Meer dan dat vind ik het echter niet waard.

• Niwla

Niwla

dat dus....

Ik probeer Cloud Identify Free in te stellen in mijn admin console, maar als ik daar ga kijken staat er:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zB-gWdj6b7PwWewfwoitm2yd7Sw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AO2FMTLQBqAE2OQIIJHbb0gZ.jpg?f=user_large

Is het daarmee "automatisch" al ingesteld voor mij of mis ik dan een stap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
Niwla schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:32:
Ik probeer Cloud Identify Free in te stellen in mijn admin console, maar als ik daar ga kijken staat er:

[Afbeelding]

Is het daarmee "automatisch" al ingesteld voor mij of mis ik dan een stap?
Ja, dat heb ik ook. Ik vermoed dat je dit pas kan als je daadwerkelijk overgestapt bent op Google Workspace. Maar dat wil ik nog niet doen.
[edit] ja dus, want op mijn zakelijke account die ik al wel heb omgezet naar Google Workspace heb ik deze optie wel.

Zo werkt het: YouTube: Add Cloud Identity to your Google Workspace Subscription

(Ik kon de auto-licensing settings pagina niet vinden, ik mis de gehele licensing menu-optie. Kan er alleen via de link komen die ik in deze video zag. Zet je autolicensing niet uit, dan krijgen nieuw toegevoegde gebruikers automatisch een Google Workspace licentie waarvoor je moet betalen.

Ah inmiddels andere weg gevonden om bij de auto-licensing settings te komen. Is verplaatst naar abonnementen)

[ Voor 33% gewijzigd door sverzijl op 17-02-2022 16:59 ]

• Niwla

Niwla

dat dus....

sverzijl schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:34:
[...]

Ja, dat heb ik ook. Ik vermoed dat je dit pas kan als je daadwerkelijk overgestapt bent op Google Workspace. Maar dat wil ik nog niet doen.
[edit] ja dus, want op mijn zakelijke account die ik al wel heb omgezet naar Google Workspace heb ik deze optie wel.
Thanx! Ik doe ook nog even verder niks. :X

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 17:56

megaleo

Special member

En hoe lang moeten we daar op wachten? :)

• sverzijl
megaleo schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 17:36:
[...]

En hoe lang moeten we daar op wachten? :)
Tot max 1 juli, vanaf dan moet je betalen :)

• Gaitman
  • Laatst online: 15:43

Gaitman

The Real One

sverzijl schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:51:
[...]

Eerste periode is gratis. En dat schuift ook op naarmate je het abbonement later af sluit. Dus als je wacht tot het laatste moment hoef je pas ergens einde dit jaar (ergens in Q4) te gaan betalen.

Dus nog tijd genoeg om te kijken wat te gaan doen en waar Google nog mee komt.

[ Voor 10% gewijzigd door Gaitman op 17-02-2022 20:51 ]

• sverzijl
Gaitman schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 20:49:
[...]

Eerste periode is gratis. En dat schuift ook op naarmate je het abbonement later af sluit. Dus als je wacht tot het laatste moment hoef je pas ergens einde dit jaar (ergens in Q4) te gaan betalen.

Dus nog tijd genoeg om te kijken wat te gaan doen en waar Google nog mee komt.
Is dat niet voor iedereen hetzelfde dan? Ik krijg wel 50% korting het eerste jaar:

31 jan. 2022 - 31 jul. 2022 $ 0,00 USD per gebruiker per maand ($ 6,00 USD 100.00% korting)
31 jul. 2022 - 31 jul. 2023 $ 3,00 USD per gebruiker per maand ($ 6,00 USD 50.00% korting)
Na 31 jul. 2023 $ 6,00 USD per gebruiker per maand

[edit] Ah ik zie het ja. Bij mijn prive G-Suite staat inderdaad dit als ik hem nu zou overzetten:
Feb 17, 2022 - Aug 17, 2022 $0.00 USD per user/month ($6.00 USD 100% off)
Aug 17, 2022 - Aug 17, 2023 $3.00 USD per user/month ($6.00 USD 50% off)
After Aug 17, 2023 $6.00 USD per user/month

[ Voor 16% gewijzigd door sverzijl op 18-02-2022 09:10 ]

• computergek92
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 19:37
Ik heb de afgelopen dagen wat contact gehad met Infomaniak en dat ziet er interessant uit. Per domein krijg je 1 e-mailadres gratis en voor vijf e-mailadressen betaal je per maand €1,50 extra. Of het instellen van een catch-all e-mailadres mogelijk is heb ik nog niet bekeken.

Daarnaast hebben ze in de FAQ een tweetal artikelen opgenomen over de migratie van Google Apps naar hun platform. FAQ 1 & FAQ 2

Daarnaast ziet het er veelbelovend uit als het gaat om: beschikbaarheid, privacy en duurzaamheid.

Ik overweeg om aankomende week mijn "test" domein over te zetten en daarna mijn primary domein.
Sidenote: qua domeinkosten ga ik er ook nog eens op vooruit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:52
Vandaag de ganse dag bezig geweest met alles overzetten naar de combinatie Gmail/Cloudflare/Zoho.
Dan pas realiseer je je hoe makkelijk die Workspace eigenlijk wel is!

Gelukkig had ik maar 4 users, want 95% van de tijd bezig ben ik bezig geweest met het exporteren/importeren van mail, contacts, calenders, Keep, ... Waarschijnlijk ben ik wel nog wat dingen vergeten...

Ik hoop dat ik dat niet te vaak opnieuw meer moet doen :|

Mail-tester geeft me bij enkele tests een score tussen 9.5 en 10, dus dat lijkt toch allemaal in orde te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:22
Ik zit voor mijn 6 users al een paar dagen te rommelen om de boel in O365 Family te krijgen. Met Imapsync, Importeren/Exporteren van Agenda/Contacten, dat soort acties. Maar het is toch wel een hoop gedoe om het een beetje betrouwbaar voor elkaar te krijgen. Email: geneuzel met Imapsync om de duplicaten in de "All mail" folder te vermijden (mailboxen van 4GB en 25k mails, durf het niet aan om volledig te excluden), gezeur met Contacts CSV die niet compleet wil importeren om onduidelijke redenen. En dan moet ik nog beginnen aan de bulk van Gdrive (foto's). ;)

Het is dat ik die €6/user/maand gewoon teveel vind voor wat het voor thuisgebruik biedt: een magere 30GB Storage, en daarbij moet iedereen ook nog een los persoonlijk Gmail account aanhouden om gebruik te kunnen maken van Family zaken (YT Premium, evt. extra shared One storage etc.) 8)7

Maar mijn vraag: heeft iemand hier toevallig ervaring met een commerciele tool waarmee je Gsuite users redelijk 1:1 kunt migreren van Google naar O365 Family? Dus voor een eenmalig bedrag van b.v. €10/user simpel en betrouwbaar Mail, agenda, contacts, drive & foto's overzetten. Ik zie aardig wat (vage?) software aangeboden worden, maar de meeste lijken ook nog eens bedoeld voor de O365/Exchange enterprise oplossingen, dus geen idee of dat dan ook werkt voor O365 Family?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-06 17:56

megaleo

Special member

sverzijl schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 19:51:
[...]

Ja dat weet ik. Ik bedoel meer als je gaat zitten wachten op een alternatief van Google. "Wat misschien komt en waarvan je sowieso nog niet weet wat precies."
Dat vind ik persoonlijk niet een hele handige keuze. Ik zou sowieso alvast voorsorteren op een plan B.
Of misschien wel beter gezegd plan A.
En het alternatief wat Google, misschien, gaat aanbieden is dan plan B. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

iisworks schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:23:
Ik zit voor mijn 6 users al een paar dagen te rommelen om de boel in O365 Family te krijgen. Met Imapsync, Importeren/Exporteren van Agenda/Contacten, dat soort acties. Maar het is toch wel een hoop gedoe om het een beetje betrouwbaar voor elkaar te krijgen. Email: geneuzel met Imapsync om de duplicaten in de "All mail" folder te vermijden (mailboxen van 4GB en 25k mails, durf het niet aan om volledig te excluden), gezeur met Contacts CSV die niet compleet wil importeren om onduidelijke redenen. En dan moet ik nog beginnen aan de bulk van Gdrive (foto's). ;)

Het is dat ik die €6/user/maand gewoon teveel vind voor wat het voor thuisgebruik biedt: een magere 30GB Storage, en daarbij moet iedereen ook nog een los persoonlijk Gmail account aanhouden om gebruik te kunnen maken van Family zaken (YT Premium, evt. extra shared One storage etc.) 8)7

Maar mijn vraag: heeft iemand hier toevallig ervaring met een commerciele tool waarmee je Gsuite users redelijk 1:1 kunt migreren van Google naar O365 Family? Dus voor een eenmalig bedrag van b.v. €10/user simpel en betrouwbaar Mail, agenda, contacts, drive & foto's overzetten. Ik zie aardig wat (vage?) software aangeboden worden, maar de meeste lijken ook nog eens bedoeld voor de O365/Exchange enterprise oplossingen, dus geen idee of dat dan ook werkt voor O365 Family?
Waarom wacht je niet gewoon? Ze zeggen nog met een aanbod te komen voor families (minder dan 10 gebruikers) en je hebt nu al het eeste jaar 50 procent korting wat elke maand die je wacht een maand opschuift. Dus ik wacht tot april of tot het aanbod.
Nieuwe reactie in Gratis legacyversie G Suite stopt, wat nu?
Reactie
UBB-codes | Speciale karakters
megaleo schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:25:
[...]

Ja dat weet ik. Ik bedoel meer als je gaat zitten wachten op een alternatief van Google. "Wat misschien komt en waarvan je sowieso nog niet weet wat precies."
Dat vind ik persoonlijk niet een hele handige keuze. Ik zou sowieso alvast voorsorteren op een plan B.
- 50 procent betalen zo laat mogelijk
- aanbod google voor families

Ik heb ze niet genummerd met a en b verder :p

[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 18-02-2022 11:30 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman

Gaitman

The Real One

Waarom niet wachten of Google nog met een leuk G Suite abbonement komt voor familie? Op z'n vroegst moet je eind Q4 pas betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
megaleo schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:25:
[...]

Niets houd je tegen om alvast wat te regelen natuurlijk. Ik ben privé nu ook over op iCloud+cloudflare (voor catchall) om te zien of het een werkbaar alternatief is. Maar als Google met een goede aanbieding komt, schakel ik zo weer terug. Echter niet voor 5*6 euro/maand;)

[ Voor 3% gewijzigd door sverzijl op 18-02-2022 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman

Gaitman

The Real One

sverzijl schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:28:
[...]

Niets houd je tegen om alvast wat te regelen natuurlijk. Ik ben privé nu ook over op iCloud+cloudflare (voor catchall) om te zien of het een werkbaar alternatief is. Maar als Google met een goede aanbieding komt, schakel ik zo weer terug. Echter niet voor 5*6 euro/maand;)
Ja dat heb ik op een ander domein ook gedaan maar dan Cloudflare i.c.m. Office 365 op een subdomein. Wil ook nog wat andere gaan testen. Maar geen haast mee. Weet dat het nu in de basis werkt en als ik nu andere diensten wil testen maak ik indien nodig daarvoor ook subdomeinen aan. Zo kan ik snel met Cloudflare op een andere dienst en/of suddomein testen.

Het zou wel fijn zijn als Cloudflare forwards/redirects naar meerdere mailadressen gaat ondersteunen. Dan kan ik meerdere diensten met exact dezelfde mails testen.

[ Voor 10% gewijzigd door Gaitman op 18-02-2022 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
Marzman schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:27:
[...]

Waarom wacht je niet gewoon? Ze zeggen nog met een aanbod te komen voor families (minder dan 10 gebruikers) en je hebt nu al het eeste jaar 50 procent korting wat elke maand die je wacht een maand opschuift. Dus ik wacht tot april of tot het aanbod.
Ik ben zeker nog niet over, maar kijk vast of in O365 geen blokkerende zaken zijn. En die 1TB OneDrive is de grootste lokker t.o.v. Googles 30GB, dan kunnen de kids en opa/oma daar eenvoudig hun foto's en docs parkeren. Daarnaast vind ik outlook + office online er strakker uitzien en prettiger werken. Grootste praktische nadeel waar ik nu tegenaan loop is dat de inlog voor outlook .com schijnbaar gedeeld wordt door de complete browser en je dus niet op een praktische manier meer mailboxen tegelijk kunt openen(werk/school en prive)? Gmail werkt zoals je het verwacht: elk tabblad houdt een aparte login/sessie (ik snap dat er workarounds zijn zoals incognito mode).

Ik heb het formulier ook ingevuld en las dat ze wellicht met "iets" gaan komen, maar waar las jij dat dat een familie aanbod zou zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door iisworks op 18-02-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:04
iisworks schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:23:

Ik ken de struggle.... hier een backup gemaakt en user voor user met imapsync naar de nieuwe users overgezet. Daarna met imapdedup de dubbele entries verwijderd.
Ik moet wel zeggen dat ik erg moet wennen aan de web versie van outlook (we zijn met google flink verwend geweest). Ik wil eigenlijk de huidige accounts van workspace nu nog omzetten naar reguliere google accounts, maar even geen tijd.... en ik heb nog even....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@iisworks Ik denk bij dat formulier, ik kan dat niet meer zien omdat ik het al ingevuld heb. Familieaanbod is waarschijnlijk een term die ik zelf bedacht heb :p , er stond volgens mij iets als dat ze ontdekt hadden dat het ook door families gebruikt werd en dat ze daarvoor nog over een aanbod gingen nadenken (niet zakelijk gebruik, minder dan 10 accounts).

Microsoft heeft Google wel ingehaald ja sinds 1 april 2004 (toen was het 25 MB bij Microsoft in een ouderwetse interface en 1 GB bij Google).

[ Voor 18% gewijzigd door Marzman op 18-02-2022 12:01 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
iisworks schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:45:
[...]

Ik ben zeker nog niet over, maar kijk vast of in O365 geen blokkerende zaken zijn. En die 1TB OneDrive is de grootste lokker t.o.v. Googles 30GB, dan kunnen de kids en opa/oma daar eenvoudig hun foto's en docs parkeren. Daarnaast vind ik outlook + office online er strakker uitzien en prettiger werken. Grootste praktische nadeel waar ik nu tegenaan loop is dat de inlog voor outlook .com schijnbaar gedeeld wordt door de complete browser en je dus niet op een praktische manier meer mailboxen tegelijk kunt openen(werk/school en prive)? Gmail werkt zoals je het verwacht: elk tabblad houdt een aparte login/sessie (ik snap dat er workarounds zijn zoals incognito mode).

Ik heb het formulier ook ingevuld en las dat ze wellicht met "iets" gaan komen, maar waar las jij dat dat een familie aanbod zou zijn?
Ik gebruik op de desktop outlook, op mijn telefoon de outlook app. Inmiddels 5 accounts (4 van mijn werk en 1 prive).
Irritant is wel dat je niet default het verzend adres kunt wijzigen van outlook.com naar familie.nl
Maar ik denk er over om het O365 account te verwijderen uit outlook op de desktop en in een browser te openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iisworks
htca schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:58:
[...]

Ik ken de struggle.... hier een backup gemaakt en user voor user met imapsync naar de nieuwe users overgezet. Daarna met imapdedup de dubbele entries verwijderd.
Ik moet wel zeggen dat ik erg moet wennen aan de web versie van outlook (we zijn met google flink verwend geweest). Ik wil eigenlijk de huidige accounts van workspace nu nog omzetten naar reguliere google accounts, maar even geen tijd.... en ik heb nog even....
FYI: Er zijn wat opties in Imapsync die hiermee te maken hebben (let op NL/EN taalinstellingen).

Het schijnt dat de "All Mail" tagged folder normaal gesproken ook echt alle mail bevat, dus ook verwijderde items. Soms is "All Mail" dus gewoon te negeren (ik durf het niet aan):
--exclude "All Mail" --exclude "Alle e-mail"

Wat bij mij aardig werkt voor Imapsync zijn deze switches (door folderfirst "kent" hij de messages en kan ze overslaan voor "All Mail" in het destination account):
--gmail1 --delete2 --folderfirst "Inbox" --skipcrossduplicates --exclude "Important" --exclude "Belangrijk" --exclude "Spam"

@Marzman Speculaties waar Google mee gaat komen zijn hier al veelvuldig langsgekomen. Maar het kan dus net zo goed een migratie-tooltje zijn om de inhoud van Gsuite accounts over te hevelen naar Gmail. Als daar dan ook custom domain bij zou zitten: helemaal prima! :)

[ Voor 10% gewijzigd door iisworks op 18-02-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:08
Ik heb de boel (familie-domein met 10+ actieve users) gewoon omgezet naar Workspace Starter. Iedereen betaalt netjes de exacte kosten incl. BTW op jaarlijkse basis; één keer per jaar een stapeltje betaalverzoeken voor alle diensten die we gezamenlijk gebruiken.

Daarnaast voor het hele domein via afi.ai & Mailstore Home back-ups gedraaid en de personen die niet mee willen doen zo hun data gegeven voor mail, agenda en docs. Daarna accounts verwijderd, forwards van de betreffende mailadressen aangemaakt en waar mogelijk send-as ingesteld in de nieuwe dienst die het familielid heeft gekozen.

Ja, haken en ogen, maar wil er niet teveel tijd aan kwijt zijn en tot nu toe doet iedereen lief mee, ondanks bijv. Google Store aankopen (die bij de meesten niet boven een totaalwaarde van €30 uitkomen...). In het uiterste geval wijs ik de Workspace licenties handmatig toe aan de betalende gebruikers, waarmee Cloud Identity Free blijft werken voor alles behalve mail, agenda en docs.

[ Voor 9% gewijzigd door AtomicWing op 18-02-2022 12:24 ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iisworks
Wellicht nog een tip voor Gsuite beheerders: je kunt Takeout ook in één keer voor alle user accounts doen via: https://admin.google.com/ac/customertakeout

Ideaal als complete backup/snapshot vóór de migratie. :)

- MFA op admin aan
- Export starten
- Wacht op d/l link in mail
- Ik moest wel "even" Cloud Shell Sdk installeren
- Met commando "gsutil -m cp -r 'gs://takeout-export-xxxxxxx'" de complete folderstructuur downloaden
- In mijn geval totaal 32GB: folder per gebruiker met daarin MBOX + Zips met rest van Takeout categorieën.

Ik geloof alleen dat de foto's/video's uit de Photo app (free version) hierin ontbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

iisworks schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:16:
Wellicht nog een tip voor Gsuite beheerders: je kunt Takeout ook in één keer voor alle user accounts doen via: https://admin.google.com/ac/customertakeout

Ideaal als complete backup/snapshot vóór de migratie. :)

- MFA op admin aan
- Export starten
- Wacht op d/l link in mail
- Ik moest wel "even" Cloud Shell Sdk installeren
- Met commando "gsutil -m cp -r 'gs://takeout-export-xxxxxxx'" de complete folderstructuur downloaden
- In mijn geval totaal 32GB: folder per gebruiker met daarin MBOX + Zips met rest van Takeout categorieën.

Ik geloof alleen dat de foto's/video's uit de Photo app (free version) hierin ontbreken.
Dat kan wel maar een keer per 30 dagen (de reden dat ik ook dat uitstel :p )

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iisworks
Marzman schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:35:
[...]

Dat kan wel maar een keer per 30 dagen (de reden dat ik ook dat uitstel :p )
Klopt ja, maar aangezien ik nu al aan het klooien ben/ga wilde ik enige zekerheid hebben dat ik in ieder geval die snapshot heb met gegarandeerd alles erin. Die gaat mooi in de backups mee.

Eventueel ontbrekende recente zaken vallen vaak snel genoeg op, maar het is toch vervelend als je er over een half jaar achterkomt dat er toch ergens iets belangrijks in het digitale geheugen ontbreekt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plompie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-03 09:55
Zat net in het admin paneel en merkte dat ik niet meer kan upgraden naar andere workspace abonnementen. ‘U haalt al het maximale uit Google’, waar voorheen de workspace subscriptions stonden.

En er is bij de domeinen nu de optie om het topleveldomein domein te wijzigen wat voorheen bij de Legacy niet mogelijk was.

Zou er iets beginnen te bewegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
iisworks schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:09:
[...]

FYI: Er zijn wat opties in Imapsync die hiermee te maken hebben (let op NL/EN taalinstellingen).

Het schijnt dat de "All Mail" tagged folder normaal gesproken ook echt alle mail bevat, dus ook verwijderde items. Soms is "All Mail" dus gewoon te negeren (ik durf het niet aan):
--exclude "All Mail" --exclude "Alle e-mail"

Wat bij mij aardig werkt voor Imapsync zijn deze switches (door folderfirst "kent" hij de messages en kan ze overslaan voor "All Mail" in het destination account):
--gmail1 --delete2 --folderfirst "Inbox" --skipcrossduplicates --exclude "Important" --exclude "Belangrijk" --exclude "Spam"
Ik heb het eigenlijk zonder nadenken gedaan.... 8)7 Ik kwam er "the hard way" achter dat all mail voor duplikaten zorgde....
iisworks schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:50:
[...]

Klopt ja, maar aangezien ik nu al aan het klooien ben/ga wilde ik enige zekerheid hebben dat ik in ieder geval die snapshot heb met gegarandeerd alles erin. Die gaat mooi in de backups mee.

Eventueel ontbrekende recente zaken vallen vaak snel genoeg op, maar het is toch vervelend als je er over een half jaar achterkomt dat er toch ergens iets belangrijks in het digitale geheugen ontbreekt! ;)
Ik heb eerst O365 family ingericht, domein overgezet, users geinstrueerd en daarna de data "nageleverd" in de dagen erna.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• freakenstein
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-06 11:11
Sandro! schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:02:
Ik volg dit topic al een tijdje, maar heb bij de verschillende opties toch steeds het gevoel dat het het nét niet is. Bij Infomaniak zou ik bijvoorbeeld ook mijn domeinen via hen willen laten lopen, maar zij vragen een extra bedrag voor WHOIS privacy; of je moet een DNS zone kopen.
Nee, geen DNS Zone nodig. Het onderstaande ben ik nu aan het testen.
Hoe koppel je extra domeinen aan Infomaniak voor email
stap 1
Ik heb nu een domein voor 1 euro per jaar (iets met .xyz) bij Infomaniak genomen en dus daar voor 1 mailbox gekozen om nu te testen.
stap 2
Nu wil ik de email van een domein koppelen welke bij Vimexx staat. Dus eerst naar de DNS-instellingen bij Vimexx en deze twee instellen. (bron)
@ MX 5 mta-gw.infomaniak.ch.
@ TXT "v=spf1 include:spf.infomaniak.ch -all"
_dmarc TXT "v=DMARC1; p=none; sp=none;"
als laatste de DKIM, deze geeft Infomaniak niet direct. Je moet ze volgens de documentatie mailen (bron). Ik heb hem hier vandaan gehaald: manager.infomaniak.com -> domains -> domein dat je bij Infomaniak heb geregistreerd en nu in het rechtermenu DNS Zones. Hier kopie/pasta je hem vandaan, waarbij je het stukje van het domein aanpast. UPDATE: mail-tester.com accepteert dit niet. :-( - Infomaniak is wel snel met DKIM opsturen als je het aanvraagt.

(hangt hier een klein beetje vanaf of je het in het klantenpaneel invult of in directadmin hoe precies je moet zijn)
stap 3
Nu ga je terug naar manager.infomaniak.com.(bron)
Ga naar email service en klik het domein aan dat je bij hen hebt geregistreerd
In het linker menu vind je nu Domain Management, klik daaronder op Domains linked to this service.
Klik rechts nu op de grote blauwe Add Domain.
In de modal klik je op Or add a domain or sub-domain name.
Voer het vimexx-domein in en zet het vinkje Update DNS entries... uit.
Hier kun je de keuze maken om het als primary in te stellen.
Kans is dat het wel/niet in één keer goed is gegaan, onder Domain Management vind je DNS diagnostics om ff te checken.
stap 4
Wil je nu mailen vanaf meerdere domeinen of van de verschillende aliassen, dan zijn we nog niet klaar.
Ga naar mail.infomaniak.com.
Klik op het tandwiel rechtsboven en daarna op tabje email addresses
vervolgens bij Actions on my address op signatures.
Hier kun je met het blauwe plusje een extra aanmaken.
De instelling die we nu zoeken is iets naar beneden: Show advanced parameter settings.
Hier kun je een nieuw sender/reply address invullen met het blauwe plusje.
Na het opslaan zul je als het goed is zien dat je in de inbox nu een mail hebt om dit mailadres mee te bevestigen.
Als dit is gelukt zul je zien dat je bij het schrijven van een email kunt wisselen tussen de afzender. (bron)
Conclusie:
Aan de ene kant is de interface van Infomaniak een stuk gelikter dan bijvoorbeeld Mailbox.org dat ik eerder beschreef. Maar qua instellen een stuk omslachtiger. Waarom dan toch Infomaniak testen?
a) Het werd best veel genoemd.
b) Ik heb naar persoonlijke mail ook een projectje met meerdere gebruikers, plus gedeelte mailboxen. Dit laatste biedt Infomaniak ook aan. (nog niet getest, omdat het bovenstaande veel tijd kostte.)
c) Deze optie kost dus €1 + €18 + btw = €23 per jaar voor 5 mailboxen. Mailbox.org voor 1 al €30.

NB:
1) Ik doe dit nu met een onbelangrijk domein om te testen. Dat raad ik iedereen aan.
2) m'n geregistreerde domein bij Infomaniak is een {nummer}.xyz, dat levert bij mail-tester.com een score van 3,5 op :+

[ Voor 0% gewijzigd door freakenstein op 12-03-2022 13:30 . Reden: linkje bij stap 4 vergeten. ]

Horrorliefhebber op https://denachtvlinders.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Plompie schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:04:
Zat net in het admin paneel en merkte dat ik niet meer kan upgraden naar andere workspace abonnementen. ‘U haalt al het maximale uit Google’, waar voorheen de workspace subscriptions stonden.

Er is er bij de domeinen nu de optie om het topleveldomein domein te wijzigen wat voorheen bij de Legacy niet mogelijk was.

Zou er iets beginnen te bewegen?
Zie nog steeds: You are on the G Suite legacy free edition. Consider upgrading to Google Workspace Business Starter.

Maar als ik vervolgens Upgrade kies -> "Can't get data due to an unexpected error. Please try again."

[ Voor 8% gewijzigd door sverzijl op 18-02-2022 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:46
Zijn er mensen die weten wat er gebeurd met een app als Google Keep. We hebben daar best veel notities in staan. Ik vermoed dat dit een consumenten app is en gewoon straks doorgaat net zoals je Youtube account?

[ Voor 4% gewijzigd door glatuin op 20-02-2022 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TVPiraat
glatuin schreef op zondag 20 februari 2022 @ 12:48:
Zijn er mensen die weten wat er gebeurd met een app als Google Keep. We hebben daar best veel notities in staan. Ik vermoed dat dit een consumenten app is en gewoon straks doorgaat net zoals je Youtube account?
Als je van plan bent om Cloud Identity Free aan je account te hangen dan wel.

Cloud Identity Free Edition bevat kernservices voor Identity en eindpuntbeheer. Het geeft een beheerd Google-account aan gebruikers die bepaalde Google Workspace-services niet nodig hebben, zoals Gmail en Google Agenda. Gebruikers hebben echter wel toegang tot Google Drive, Documenten, Spreadsheets, Presentaties, Keep en Meet. U kunt Cloud Identity-accounts gebruiken met andere Google-services, zoals Google Cloud, Chrome, Android Enterprise en een grote hoeveelheid apps van derden.

Ga je over naar een nieuw account/gmailadres dan kun je Keep notities niet normaal exporteren, maar wel via de takeout optie. En anders is het het handigst om per notitie op je smartphone te verzenden van je oude account naar je nieuwe account. Zie: https://nl.joecomp.com/ho...eep-notes-another-account

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
ook in mijn familie de nodige G-suite accounts. Mooi moment om the "ontgooglen" en te ervaren hoe een wereld met minder gerichte reclames en persoonlijke informatiedeling voelt.

Ik heb besloten de overstap te maken naar Infomaniak, met alles, dus inclusief domain hosting.

* Upgrade G-suite naar workspace starter
* Mail+web hosting voor 2 domeinen bij Infomaniak
* users aangemaakt, mail, agenda en contact gesynchroniseerd
* Domain hosting verhuisd van Hosting2Go naar infomaniak
* Google Workspace downgrade naar Google Identity Free

Onze android toestellen met alle bijbehorende google apps als Youtube, maps en appstore blijven prima werken.

Mail op android, Mac OS en Windows allemaal dik in orde op basis van IMAP.

Ik ben eigenlijk best tevreden zo!

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computergek92
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-06 19:37
Snoekieboe schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:19:
ook in mijn familie de nodige G-suite accounts. Mooi moment om the "ontgooglen" en te ervaren hoe een wereld met minder gerichte reclames en persoonlijke informatiedeling voelt.

Ik heb besloten de overstap te maken naar Infomaniak, met alles, dus inclusief domain hosting.

Onze android toestellen met alle bijbehorende google apps als Youtube, maps en appstore blijven prima werken.

Vorige week ook de overstap gemaakt naar Infomaniak. Tot nu toe erg positief en de mailmigratie is echt super. Het wordt een op een overgezet via hun migratie (IMAP) wizard. Daarnaast een klein voordeel in de domeinprijzen ten opzichte van mijn huidige registrar, waardoor ik er netto ook nog op voorruit ga en als extraatje mijn mailoplossing daar heb ondergebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:22
En hier ook bezig met de overstap van Google naar Infomaniak. Met dezelfde positieve ervaring als hierboven.

Omdat ik ook nog een keer wat moest met m'n Stack bij TransIP, heb ik de afgelopen weken succesvol getest met kDrive van Infomaniak. Integreert mooi in de andere diensten van Infomaniak. Afgelopen nacht is al m'n data automatisch gekopieerd naar Zwitserland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snoekieboe
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2024
computergek92 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 08:44:
[...]

Vorige week ook de overstap gemaakt naar Infomaniak. Tot nu toe erg positief en de mailmigratie is echt super. Het wordt een op een overgezet via hun migratie (IMAP) wizard. Daarnaast een klein voordeel in de domeinprijzen ten opzichte van mijn huidige registrar, waardoor ik er netto ook nog op voorruit ga en als extraatje mijn mailoplossing daar heb ondergebracht.
Idem.. ik ben nu voor de hosting van 2 domeinen + mail voor 7 gebruikers goedkoper uit dan de hosting van de 2 domeinen bij de oude club

8000WP op Z-W & 1800WP op Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glatuin
Snoekieboe schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 22:19:

Wij zijn inmiddels ook overgestapt. Maar dan naar Zoho. Die laatste had ik al voor zeer lang met een gratis account die ik verder niet veel gebruikte.
Doordat ik het al kende was dat 1 van de redenen om over te stappen naar Zoho
De 2 andere redenen waren dat ik geen gratis probeer account kon maken bij Infomaniak om eea te checken o.a. het admin console te zien ed.
De 3e reden is dat Zoho al een naam heeft en wereldwijd tot de wat grotere spelers behoord. Minpuntje, het is wat duurder dan Infomaniak. Maar goed ik ben blij, de gezinsleden zijn happy met de webinterface van Zoho en inderdaad het belangrijkste ik ben wat meer ontgoogled. Helemaal ontgooglen gaat niet lukken maar de mail is er nu weg. En happy met Zoho. Nog geen ervaring met hun helpdesk, dus dat zou een reden kunnen zijn om over een jaar of wat weer een andere provider te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghengel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-02-2022
Ik zit er ook over na te denken om over te stappen op Infomaniak. Wat ik mij vooral afvraag: Hoe is hun DNS beheer in de Admin console?

Bij mijn huidige registrar ben ik erg tevreden over de beheermogelijkheid van bijvoorbeeld A-records. Is dat bij Infomaniak ook allemaal goed te beheren? Zouden jullie aanraden om ook het domein te verhuizen, of om een andere (huidige) registrar te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoffieAnanas
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-05 11:20
ghengel schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:38:
Ik zit er ook over na te denken om over te stappen op Infomaniak. Wat ik mij vooral afvraag: Hoe is hun DNS beheer in de Admin console?

Bij mijn huidige registrar ben ik erg tevreden over de beheermogelijkheid van bijvoorbeeld A-records. Is dat bij Infomaniak ook allemaal goed te beheren? Zouden jullie aanraden om ook het domein te verhuizen, of om een andere (huidige) registrar te hebben?
Je kunt willekeurig welke entry dan ook toevoegen of wijzigingen. Dat kan per entry in de manager console. Je kunt ook schakelen naar expert mode waarbij je de DNS settings in plain text kan aanpassen.

Daarnaast is het ook mogelijk om andere DNS servers in te stellen. Of een synonym domain toe te voegen.

[ Voor 6% gewijzigd door KoffieAnanas op 23-02-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
KoffieAnanas schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:42:
[...]

Je kunt willekeurig welke entry dan ook toevoegen of wijzigingen. Dat kan per entry in de manager console. Je kunt ook schakelen naar expert mode waarbij je de DNS settings in plain text kan aanpassen.

Daarnaast is het ook mogelijk om andere DNS servers in te stellen. Of een synonym domain toe te voegen.
En hebben ze ook een API zodat je het voor Let's Encrypt kunt automatiseren, misschien?

(Hoewel dat wel redelijk off-topic is, eigenlijk, en ook prima zelf uit te zoeken. O-))

[ Voor 7% gewijzigd door Room42 op 23-02-2022 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoffieAnanas
Room42 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:49:
[...]

En hebben ze ook een API zodat je het voor Let's Encrypt kunt automatiseren, misschien?

(Hoewel dat wel redelijk off-topic is, eigenlijk, en ook prima zelf uit te zoeken. O-))
Waarom een API als je via de manager dashboard een Let's Encrypt certificate kunt activeren met automatic renewal? Ik zie geen API optie.

En inderdaad, laten we bij meer vragen over Infomaniak een apart topic aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
Even een gewetensvraag: wij hebben Gsuite/Gmail eigenlijk in gebruik als soort van NUTS voorziening en dat werkt al 10 jaar probleemloos. Maar er kan natuurlijk - ook bij Google - altijd iets mis gaan.

Ik vroeg me af wie er backups maakt van alle Gsuite/Gmail mailboxes? Of gaaan jullie er (ook) vanuit dat Google het voor Gsuite dusdanig goed geregeld heeft dat dat overbodig is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
iisworks schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:09:
Even een gewetensvraag: wij hebben Gsuite/Gmail eigenlijk in gebruik als soort van NUTS voorziening en dat werkt al 10 jaar probleemloos. Maar er kan natuurlijk - ook bij Google - altijd iets mis gaan.

Ik vroeg me af wie er backups maakt van alle Gsuite/Gmail mailboxes? Of gaaan jullie er (ook) vanuit dat Google het voor Gsuite dusdanig goed geregeld heeft dat dat overbodig is? :)
Dat laatste;) Na 14+ jaar zonder ook maar 1 probleem vertrouw ik er wel op. Vroeger (toen we alleen nog maar POP gebruikten) maakte ik nog wel eens een backup, maar sinds IMAP eigenlijk nooit meer. Het is ook wel data die ik zou kunnen missen (in tegenstelling tot foto's/video's die wel op verschillende plaatsen gebackupped worden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoffieAnanas

Ik maak een backup op mijn eigen QNAP NAS. Hier is een app voor, Boxafe. Ik heb hiermee een backup van de data van alle gebruikers van mijn GSuite. Is even wat werk omdat je binnen GSuite sleutels e.d. moet aanmaken zodat de NAS toegang krijgt. Maar het kan dus wel, en ik doe het.
https://www.qnap.com/en/software/boxafe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisworks
Ik zie net idd dat op mijn Synology NAS ook iets dergelijks bestaat:
https://kb.synology.com/e...ring_Google_for_using_ABG

Want idd leek het me niet fijn om jobs per user te moeten gaan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doerakje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 21:31
glatuin schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:31:
[...]

Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn. Wanneer MS deze truuk repareerd kun je straks per user/mailbox gaan betalen lijkt me.
doerakje schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:38:
[...]

Ik vraag me af of Microsoft dat wil repareren. Zou heel goed ook bedoelde functionaliteit kunnen zijn. Je betaalt per gebruiker, niet per usermailbox. Het is niet onlogisch om te veronderstellen dat één gebruiker er meerdere persoonlijke mailboxen op na houdt, wat dan prima kan onder één enkele licentie.

Maar goed, ik weet het inderdaad niet zeker. Dat zien we dan wel weer.
Even een update: je hebt gelijk :)

We zijn nu exact een maand onderweg en we kunnen niet meer inloggen op de useraccounts zonder license, wel op de accounts met license en op de shared mailboxen.

Moet even uitzoeken of dat op te lossen is met het omzetten van de betreffende useraccounts naar shared accounts en welke functionaliteit daarvoor dan ingeleverd moet worden.

You can't be late until you show up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik maak ook geen backups, vroeger wel gedaan (inderdaad 10+ jaar geleden vanwege ervaringen bij andere providers dat het soms ineens weg is). Het zou jammer zijn, maar wel te overzien als ik alles kwijt zou zijn, maar die kans acht ik ook vrij klein. Ik ben een keer wat fout geraakt door een fout van mezelf, toen was ik belangrijke mail aan het opslaan in een imap folder en net die mail ben ik kwijt geraakt :p )

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:49

BoGu5

hmmmz

computergek92 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 22:40:
Ik heb de afgelopen dagen wat contact gehad met Infomaniak en dat ziet er interessant uit. Per domein krijg je 1 e-mailadres gratis en voor vijf e-mailadressen betaal je per maand €1,50 extra. Of het instellen van een catch-all e-mailadres mogelijk is heb ik nog niet bekeken.

Daarnaast hebben ze in de FAQ een tweetal artikelen opgenomen over de migratie van Google Apps naar hun platform. FAQ 1 & FAQ 2

Daarnaast ziet het er veelbelovend uit als het gaat om: beschikbaarheid, privacy en duurzaamheid.

Ik overweeg om aankomende week mijn "test" domein over te zetten en daarna mijn primary domein.
Sidenote: qua domeinkosten ga ik er ook nog eens op vooruit :)
https://www.infomaniak.co...-a-catchall-email-address

Volgens de FAQ is het mogelijk. Ik hang ook wel een beetje richting infomaniak itt zoho, alleen al omdat het Zwitsers/Europees gehost is ipv in India.

Ik ga nog even onderzoeken of er een mailing list mogelijk is. Dat is een feature die ik gebruik voor alle administratiemail in huis hier. Elke mail naar administratie@mijndomein.tld komt via die maillijst in mijn mailbox en de reguliere gmail van mijn vrouw.

Edit: Oja en dan vergeet ik het belangrijkste: ik heb een stuk of 5 domeinnamen met dezelfde mailboxen. Is dat zonder extra kosten te gebruiken...
Dát het kan is hier te vinden: https://www.infomaniak.co...rvice-add-a-linked-domain

[ Voor 7% gewijzigd door BoGu5 op 23-02-2022 20:49 ]

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-06 22:00
Hi all,
Ben zelf ook aan het 'voorbereiden'.
Had al een domeintje waar ik weinig mee deed bij Vimexx. Wat vragen uit mijn testjes bij Vimexx:
  • Als client op Smartphone/Tablet kun je uiteraard Gmail gebruiken via IMAP. Dan verlies je de push functionaliteit. Een pull tijd voor ophalen nieuwe mail kun je niet instellen. Handmatig refresh dan je nieuwe mail wilt zien. Hoe lossen jullie dit op?
  • Als ik op Vimexx een calender wil delen wordt het lastig. Kan eigenlijk alleen als de ander ook een Vimexx mailbox heeft. Is volgens mij ook zo bij infomaniak. In het gezin heeft iedereen zijn eigen calender maar met gmail was is het erg makkelijk calenders te delen. Hoe gaan jullie dat doen? Gewoon nog een gmail account aanhouden daarvoor?
  • Zijn jullie bij Infomaniak voor e-mail hosting of web/mail gegaan? Volgens mij is alleen bij web/mail hosting meerdere domeinen mogelijk. €8,77 Per maand vind ik flink (duurder dan Vimexx waar het €5,43 per maand is met 100GB). Moet nog ff kijken wat de echte verschillen zijn tussen Vimexx en Infomaniak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glatuin
oeps schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 22:29:
Hi all,
Had al een domeintje waar ik weinig mee deed bij Vimexx. Wat vragen uit mijn testjes bij Vimexx:
  • Als client op Smartphone/Tablet kun je uiteraard Gmail gebruiken via IMAP. Dan verlies je de push functionaliteit. Een pull tijd voor ophalen nieuwe mail kun je niet instellen. Handmatig refresh dan je nieuwe mail wilt zien. Hoe lossen jullie dit op?
  • Als ik op Vimexx een calender wil delen wordt het lastig. Kan eigenlijk alleen als de ander ook een Vimexx mailbox heeft. Is volgens mij ook zo bij infomaniak. In het gezin heeft iedereen zijn eigen calender maar met gmail was is het erg makkelijk calenders te delen. Hoe gaan jullie dat doen? Gewoon nog een gmail account aanhouden daarvoor?
  • Zijn jullie bij Infomaniak voor e-mail hosting of web/mail gegaan? Volgens mij is alleen bij web/mail hosting meerdere domeinen mogelijk. €8,77 Per maand vind ik flink (duurder dan Vimexx waar het €5,43 per maand is met 100GB). Moet nog ff kijken wat de echte verschillen zijn tussen Vimexx en Infomaniak.
Waarom niet beide? Je hoeft niet perse web hosting en mail hosting bij hetzelfde bedrijf te doen tenslotte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fire69
Handige site voor wie tijdens zijn migratie problemen heeft met SPF/DMARC/DKIM:
https://www.learndmarc.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
Zijn jullie bij Infomaniak voor e-mail hosting of web/mail gegaan? Volgens mij is alleen bij web/mail hosting meerdere domeinen mogelijk.
Aan de e-mail service van Infomaniak kan je meerdere domeinnamen koppelen. Je hoeft daarvoor geen Web + Mail hosting af te nemen.

@freakenstein heeft eerder beschreven hoe je dat inricht: freakenstein in "Gratis legacyversie G Suite stopt, wat nu?"

• Plompie
Ah, daar is de migratie optie:

https://workspaceupdates....-generally-available.html
Additionally, Google Workspace Migrate supports Microsoft Exchange, Microsoft SharePoint, Microsoft OneDrive, file shares, Box migrations, legacy G Suite Business and Google Workspace environments, enabling you to:

Selectively migrate Gmail, Calendar, Drive, and more data between Google Workspace environments.
Choose to migrate all users from one environment to another.
Selectively migrate specific user data (organizational units, users, or subsets of data) between Google Workspace environments.

[ Voor 65% gewijzigd door Plompie op 24-02-2022 10:33 ]

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:49
Lees ik iets anders dan?
Not available to Google Workspace Essentials, Business Starter, Enterprise Essentials, Education Fundamentals, the Teaching and Learning Upgrade, Frontline, and Nonprofits, as well as legacy G Suite Basic customers

• Plompie
Je zou naar een Standaard account kunnen upgraden. Zoals ik het begrijp zijn die ook de eerste 2 maanden gratis toch?

• Fire69
DutX schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:33:
[...]

Lees ik iets anders dan?

[...]
Nee, je leest niets anders. Je leest gewoon een ander deel op de pagina en ik vrees dat dat deel wel belangrijk is...

Available for: legacy G Suite Business
Not available: legacy G Suite Basic

Ik veronderstel dat wij onder Basic zullen vallen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoffieAnanas
Hi all,
Mail hosting. En ik zie geen limiet op aantal domeinen. Ik heb nu 2 domeinen overgezet, en nergens zie ik een teller of limiet hierop staan. Web hosting heb ik ook aangezet om de Let's Encrypt optie te testen, maar dan wel de free hosting optie. Hiermee kun je alleen statische pagina's weergeven. Dat was voor het testen voldoende. De web hosting zet ik binnenkort weer uit. Je kunt alles eenvoudig via het dashboard aan- en uitzetten. Nog niet zo gelikt en geavanceerd als Google, maar voor mij afdoende. kDrive en kSuite kun je gratis uitproberen.

Ik werk op mijn mobiel met Blue Mail. Is een goede vervanger, vind ik. GMail app is er al een tijd lang vanaf bij mij. Blue Mail werkt ook met push mail.

@BoGu5
Je kunt op een emailadres redirections aanzetten. Dan wordt alle mail aan dat adres doorgestuurd of gekopieerd naar de opgegeven mailadressen.

Je kunt ook onbeperkt aliassen aanmaken. En een '+' in je emailadres werkt out of the box als een alias, daar hoef je niks voor in te stellen.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Fire69 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:46:
[...]

Nee, je leest niets anders. Je leest gewoon een ander deel op de pagina en ik vrees dat dat deel wel belangrijk is...

Available for: legacy G Suite Business
Not available: legacy G Suite Basic

Ik veronderstel dat wij onder Basic zullen vallen...
https://support.google.com/a/answer/10078573?hl=nl

Ik ben benieuwd wat die basic kost. Ik zie alleen nog business en entreprise bij migreren.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 24-02-2022 11:20 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fire69
Marzman schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:18:
[...]

https://support.google.com/a/answer/10078573?hl=nl

Ik ben benieuwd wat die basic kost. Ik zie alleen nog business en entreprise bij migreren.
https://support.google.com/a/answer/6047848

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
Fire69 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:17:
Handige site voor wie tijdens zijn migratie problemen heeft met SPF/DMARC/DKIM:
https://www.learndmarc.com/
Die brengt het inderdaad kinderlijk eenvoudig in beeld, nice:)

• Poster
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
elastiek schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:30:
[...]

Aan de e-mail service van Infomaniak kan je meerdere domeinnamen koppelen. Je hoeft daarvoor geen Web + Mail hosting af te nemen.
Wel koppelen, maar je kunt geen aparte mailboxen per domein aanmaken volgens mij.
Dus niet:
naam@domein1
naam@domein2
Of ik begrijp het niet goed.

• Beekforel
  • Laatst online: 17:26

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik zit nu bijna een maand op mijn alternatief (mail via m'n hostingprovider). Op zich niet zo spannend allemaal, het komt binnen en het gaat eruit. Spamfilter had wat aandacht nodig maar dat loopt nu ook wel lekker.

Maar toch, ik mis de Gmail app (en IMAP via Gmail app werkt dan toch niet half zo goed als native Google) en de Gmail webinterface. Zakelijk gebruik ik M365 wat ook prima bevalt. Irritant dat iets anders daar toch niet aan kan tippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvbragt
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 10:50
Hi all,
Let op, bij Vimexx werken ze met inodes. Kan met de mail snel oplopen..

• KoffieAnanas
Beekforel schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:33:
Ik zit nu bijna een maand op mijn alternatief (mail via m'n hostingprovider). Op zich niet zo spannend allemaal, het komt binnen en het gaat eruit. Spamfilter had wat aandacht nodig maar dat loopt nu ook wel lekker.

Maar toch, ik mis de Gmail app (en IMAP via Gmail app werkt dan toch niet half zo goed als native Google) en de Gmail webinterface. Zakelijk gebruik ik M365 wat ook prima bevalt. Irritant dat iets anders daar toch niet aan kan tippen.
De Infomaniak mail interface kun je aanpassen aan de Gmail interface. Het ziet er gelijkwaardig uit vind ik. Het minpunt is wel de zoekfunctie. Die is niet zo snappy als van Gmail. En dat is logisch met Google als zoekmachine expert.

• elastiek
Poster schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:24:
[...]
Wel koppelen, maar je kunt geen aparte mailboxen per domein aanmaken volgens mij.
Dus niet:
naam@domein1
naam@domein2
Of ik begrijp het niet goed.
Kan je in GSuite dan wel aparte mailboxen aanmaken per domeinnaam? Volgens mij toch niet.

Wat je beschrijft heb ik niet nodig, dus ook niet getest. Ik heb meerdere aliassen aangemaakt (info@, voornaam@, etc) en zet je daar één van de gekoppelde domeinnamen achter, dan komt de mail aan in dezelfde mailbox.

Wil je met een combinatie van een alias + domeinnaam ook uitgaand kunnen mailen, dan moet je de handleiding doorlopen die ik hierboven aanhaalde.

• jvbragt
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 10:50
Even voor mijn duidelijkheid want ik zie de bomen door het bos niet..

Ik heb een domeinregistratie en hosting bij Vimexx. Mijn zakelijke mail accounts (9 stuks) heb ik nu bij gmail (G Suite)

Ik wil mijn domain en hosting bij vimexx houden maar de mail via infomaniak. Kan die en wat moet ik daar dan afnemen een DNS Zone.???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
jvbragt schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:09:
[...]

Ik wil mijn domain en hosting bij vimexx houden maar de mail via infomaniak. Kan die en wat moet ik daar dan afnemen een DNS Zone.???
Volgens mij heb je dan voldoende aan de mailboxen en dan moet je zelf de DNS regelen bij Vimexx.

Dus in de wizard vul je jouw domein in en kies je voor "hosting only". Daarna selecteer je het aantal mailboxen dat je wilt en daarna kies je voor "Continue without webhosting" zodat je alleen e-mail afneemt. Verder kom ik niet in de wizard omdat je dan een account moet hebben :P

Pagina: 1 ... 10 ... 25 Laatste