• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Zoals @tcw82 hierboven zegt moet er voor laagtemperatuur toepassing een onderdeel toegevoegd worden, uit de manual :

Lage temperatuur toepassing:
Bij aansluiting op een verwarmingsbron met lage temperatuur, zoals bijvoorbeeld CV-ketels met lage aanvoerwatertempera-
turen (60°C , of lager/ 40°C), HR Cv-ketels met modulerende brander, verwarmingssystemen op zonne‐energie en warmtepom-
pen. Aangezien genoemde warmtebronnen een lagere aanvoerwatertemperatuur produceren dan een conventionele verwar-
mingsbron, dient de massastroom primair vergroot te worden om nog voldoende verwarmend vermogen te kunnen leveren
aan de vloer. De SLIM unit heeft daarvoor de mogelijkheid om voorzien te worden van een DVR ventiel (plaats A op afbeel-
ding), dit kan ook achteraf nog uitgevoerd worden. Het DVR ventiel maakt het mogelijk de retourwaterstroom in te regelen.
Tevens kan er zo een drukverschil gecreëerd worden, waardoor de circulatie pomp meer aanvoerwater zal aanzuigen

https://www.google.com/ur...Vaw0lMvNgs0ykdsQAuRa0Q62U

[ Voor 9% gewijzigd door Cees-JanH op 22-01-2022 23:06 ]

• Omit09
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-02 16:40
tcw82 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 21:19:
Misschien heb je dit onderdeel nodig.
[Afbeelding]

Zit hier in de bovenste buis gemonteerd en het was voor mij de oplossing.
[Afbeelding]
`
Hoi, wat was dan precies de oplossing? Het lijkt alsof er al zo'n ventiel in zit.

• Omit09
arpeggio schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:37:
[...]

Ik bedoel hiermee idd de aanvoertemperatuur van de CV-ketel (het getal dat op het schermpje verschijnt en dat je via het radiatorsymbool en de + en - toetsen kan wijzigen).
Als je True Radiant uitschakelt, kun je P056 gewoon laten voor wat het is.

Edit:
Oh ja... als True Radiant is uitgeschakeld, werkt de thermostaat volgens aan/uit.
Dat betekent dat je in de CV-ketel parameter P057 op 2 moet zetten (= warmtevraag beantwoorden met max ingestelde aanvoertemperatuur (aan/uit functie))
Hoi, dit heb ik zojuist getest.
Met P057 op stand 2 en True Radiant uitgeschakeld steeg de aanvoertemperatuur op de verdeler richting de 35 graden. Heb die instelling net weer teruggezet, en dan daalt ie weer naar 25 graden...

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:54
Omit09 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:43:
[...]

`
Hoi, wat was dan precies de oplossing? Het lijkt alsof er al zo'n ventiel in zit.
En in welke stand staat dat?
Eigenlijk zijn er om te beginnen 2 standen. Helemaal in (geen menging tussen aan en afvoer) en (helemaal) open, menging tussen aan en afvoer.

[ Voor 23% gewijzigd door tcw82 op 23-01-2022 09:59 ]

• Omit09
tcw82 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:57:
[...]

En in welke stand staat dat?
Eigenlijk zijn er om te beginnen 2 standen. Helemaal in (geen menging tussen aan en afvoer) en (helemaal) open, menging tussen aan en afvoer.
Misschien kijk ik verkeerd. Maar je bedoeld onderstaande toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIdhLpHpejCDRn2eRunUc_QnBMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82nLdmpcIULvQPetnSMz3J3I.jpg?f=fotoalbum_large

• tcw82
Jij hebt geen ventiel.

• tcw82
Ventiel verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DHMyRFGovfwQ9GLx0oEiOdJGHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCM0HgJdN2xg45yTtSTa4BKt.jpg?f=fotoalbum_large

Ventiel van dichtbij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AX2sWbA6d0RSkW-zEyUI7ogdLOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLLHDlneOgl8gt1lCAXIZ6Pw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door tcw82 op 23-01-2022 10:05 ]

• Omit09
Ok. Dus ik kan dat 'dopje' eraf halen, en daar een DVR ventiel indraaien om daarmee de retourstroom anders in te regelen?

https://www.fitting-shop....tbv-ku-slim-verdeler.html

[ Voor 18% gewijzigd door Omit09 op 23-01-2022 10:19 ]

• tcw82
Ja, maar dat wat je nu laat zien is niet het ventiel op mijn foto maar een druk verschil ventiel. Dat is volgens mij iets anders.

Drukventiel zit tussen aan en afvoer geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ks9X0fCzzosy_nsvvygxb33I0yI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yguJAXuWWbXGVSFh9FM5SaGk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door tcw82 op 23-01-2022 10:45 ]

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:16
Omit09 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 09:46:

Hoi, dit heb ik zojuist getest.
Met P057 op stand 2 en True Radiant uitgeschakeld steeg de aanvoertemperatuur op de verdeler richting de 35 graden. Heb die instelling net weer teruggezet, en dan daalt ie weer naar 25 graden...
Waarom heb je hem weer teruggezet? Je wil graag 35 graden (of 40 graden) in de aanvoerbalk hebben. Met 25 graden aanvoer in de vloerverwarming zul je het nooit warm krijgen.

Wat het inregelventiel betreft.
Als die er niet in zit, is dit een gewone mengverdeler. Die wordt hier en daar ook wel een HT-verdeler genoemd. Bij een dergelijke verdeler hoort een aanvoertemperatuur vanaf de CV-ketel van 60 graden of meer.
Als er wel een inregelventiel in zit, dan is het mogelijk om met een lagere aanvoertemperatuur te werken. Met het inregelventiel kan de mengverhouding tussen het vvw-water en het water vanaf de ketel worden geregeld om toch de gewenste vvw-temperatuur van 35 - 40 graden te krijgen.

• tcw82
arpeggio schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:11:
[...]

Waarom heb je hem weer teruggezet? Je wil graag 35 graden (of 40 graden) in de aanvoerbalk hebben. Met 25 graden aanvoer in de vloerverwarming zul je het nooit warm krijgen.

Als die er niet in zit, is dit een gewone mengverdeler. Die wordt hier en daar ook wel een HT-verdeler genoemd. Bij een dergelijke verdeler hoort een aanvoertemperatuur vanaf de CV-ketel van 60 graden of meer.
Als er wel een inregelventiel in zit, dan is het mogelijk om met een lagere aanvoertemperatuur te werken. Met het inregelventiel kan de mengverhouding tussen het vvw-water en het water vanaf de ketel worden geregeld om toch de gewenste vvw-temperatuur van 35 - 40 graden te krijgen.
Precies dat. Met als aanvulling dat hij er bij ons is ingezet omdat zelfs met 60graden de ketel moeite had de verdeler op temperatuur te krijgen. Als oorzaak werd toen gesteld dat de CV pomp het water niet naar de verdeler geduwd kreeg. Dit ventiel heeft dat opgelost. Op dit moment hangt er een nieuwe ketel (Intergas Xtreme) en die werkt met 30 graden aanvoer als de temperatuur in de woning stabiel is. En dan is de retour 20-22 oid. Het ventiel is een haartje open gedraaid.

• zktom82
  • Laatst online: 06-06 20:41
Hebben we dan allemaal hetzelfde probleem met onze intergas ketel??
Ik heb ook het probleem dat het warme water niet bij mn verdeler komt. Opgelost door het voetventiel te knijpen, volgens mij zelfde effect als dat DVR ventiel?

@tcw82
Wat is de instelling van jouw vermogen en pompcapaciteit?? Dus P0010, P0031 en P0032

• Omit09
arpeggio schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:11:
[...]

Teruggezet om te kijken wat dat met de temperatuur zou doen. Maar als ik deze instelling behoud, dan verlies je de voordelen van het moduleren toch? Waarvan ze juist zeggen dat dit efficient is bij vloerverwarming.

Want wat maakt dan dat de aan/uit stand ervoor zorgt dat er wél meer flow (?) of warmer water door de leiding gaat?

• zktom82
Je ketel moduleert gewoon terug in vermogen daar hoef je je geen zorgen om te maken, alleen sluit je uit dat je thermostaat een te lage aanvoertemperatuur vraagt aan de ketel. Zodra de aanvoertemperatuur gehaald is gaat je ketel zachter branden.

Mijn nest gaf dezelfde problemen, heb nu de minimale aanvoer opentherm op 60 gezet via de expertmodus C0020.

Zet eerst je true radiant even uit, dat is het snelste en kijk dan wat je verdeler doet. Komt die wel op temperatuur is je thermostaat de boosdoener!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben zelf met mijn intergas ketel overgestapt op aan/uit regeling. Modulerend werkte voor geen meter met m'n EvoHome installatie. Maar of dat aan de ketel of aan EvoHome ligt, weet ik eerlijk gezegd niet.

• Omit09
zktom82 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:25:
Je ketel moduleert gewoon terug in vermogen daar hoef je je geen zorgen om te maken, alleen sluit je uit dat je thermostaat een te lage aanvoertemperatuur vraagt aan de ketel. Zodra de aanvoertemperatuur gehaald is gaat je ketel zachter branden.

Mijn nest gaf dezelfde problemen, heb nu de minimale aanvoer opentherm op 60 gezet via de expertmodus C0020.

Zet eerst je true radiant even uit, dat is het snelste en kijk dan wat je verdeler doet. Komt die wel op temperatuur is je thermostaat de boosdoener!
Dat heb ik dus al getest; True Radiant uit en P57 op stand 2. Dan stijgt de aanvoertemperatuur.
En die kan je dus evt nog verder reguleren door de min. aanvoertemperatuur te verhogen.

Kan dus geen kwaad om die stand te laten staan? Wat bedoel je dan met dat de thermostaat de boosdoener is; verkeerd aangesloten of ingesteld, of gewoon minder geschikt voor de situatie?

[ Voor 4% gewijzigd door Omit09 op 23-01-2022 11:32 ]

• arpeggio
Omit09 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:20:
[...]

Teruggezet om te kijken wat dat met de temperatuur zou doen. Maar als ik deze instelling behoud, dan verlies je de voordelen van het moduleren toch? Waarvan ze juist zeggen dat dit efficient is bij vloerverwarming.
Moduleren heeft bij vloerverwarming maar weinig toegevoegde waarde. Enerzijds komt dat door de werking van een mengverdeler en anderzijds is de retourtemperatuur vanaf de vvw naar de ketel altijd heel laag, vaak minder dan 30 graden. En dan zit je al ruim in het HR-gebied.

Verder lijkt het me beter om maar te wachten tot jouw support maandag komt kijken. Je krijgt hier nu zoveel adviezen dat je het overzicht een beetje kwijt raakt.

[ Voor 11% gewijzigd door arpeggio op 23-01-2022 11:39 ]

• zktom82
Dat de thermostaat de boosdoener is bedoel ik mee dat hij de aanvoertemperatuur van je ketel omlaag stuurt.

De truc van de modulerende thermostaat is het verschil in aanvoer en retour optimaal maken. Omdat onze retourtemperatuur enorm laag is denkt de ketel dan een aanvoer van 45 graden ook wel genoeg is. Maar dat is niet genoeg voor je verdeler.
Dus jij denkt 60 graden in te stellen op je ketel maar je thermostaat maakt er stiekem toch 45 van. Overigens te controleren door tijdens bedrijf op het vlammetje te drukken kort, dan zie je aan de linkerkant de gevraagde aanvoertemperatuur en dus niet je ingestelde.

Als je true radiant uit zet krijg je een aan/uit thermostaat die gewoon de ingestelde temperatuur handhaaft. Deze is dus wel hoog genoeg voor je verdeler en die gaat oplopen. Als hij die aanvoertemperatuur bereikt heeft hoeft de ketel niet meer zo hard te branden en gaat je ketel terug moduleren.
Dus je hebt twee soorten modulatie, je thermostaat en je cv. Die laatste blijft gewoon werken en is dus je besparing. Had je alleen radiatoren gehad was de retourtemperatuur hoger geweest en dus werkt het moduleren van je thermostaat dan beter.

Ik ben ook al een tijdje aan het tobben, maar er wordt me steeds meer duidelijk.

Conclusie, je verdeler is waarschijnlijk niets mis mee. De problemen zijn begonnen met het plaatsen van je nest?? True radiant uitzetten is de simpelste oplossing.

• tcw82
zktom82 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:19:
Hebben we dan allemaal hetzelfde probleem met onze intergas ketel??
Ik heb ook het probleem dat het warme water niet bij mn verdeler komt. Opgelost door het voetventiel te knijpen, volgens mij zelfde effect als dat DVR ventiel?

@tcw82
Wat is de instelling van jouw vermogen en pompcapaciteit?? Dus P0010, P0031 en P0032
Ik heb geen probleem ondervonden met de Intergas ketel. De Itho Daalderop combifort 32 80+ was het probleem. De Intergas, met terugslagklep in de pomp zuigzijde en mengverdelerpomp aangesloten op de X...? Aansluiting van de ketel werkt voor mij prima.

Ik heb de instellingen verlaagd naar instellingen zoals die door John Visser in zijn filmpje worden gesuggereerd met in acht name van de " verhoging " tov zijn voorstel in lijn met de comments onder het YouTube filmpje.

YouTube: Tips & Trucs #36 Hoe stel je zelf een Intergas Extreme 36/30 CW5...

[ Voor 23% gewijzigd door tcw82 op 23-01-2022 11:52 ]

• tcw82
arpeggio schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:36:
[...]

Moduleren heeft bij vloerverwarming maar weinig toegevoegde waarde. Enerzijds komt dat door de werking van een mengverdeler en anderzijds is de retourtemperatuur vanaf de vvw naar de ketel altijd heel laag, vaak minder dan 30 graden. En dan zit je al ruim in het HR-gebied.

Verder lijkt het me beter om maar te wachten tot jouw support maandag komt kijken. Je krijgt hier nu zoveel adviezen dat je het overzicht een beetje kwijt raakt.
Het moduleren werkt wel, als het modulatie gebied min of meer gelijk is aan de maximaal toelaatbare temperatuur van de Vvw verdeler. En als de verdeler een LT verdeler is. En niet (zoals bijna altijd het geval) een HT verdeler. De ht verdeler is "dom" en mengt gewoon een plons koud retour water door het (bij lage aanvoer al lage temperatuur ) aanvoer water. Waardoor de hele zaak koud blijft.

• arpeggio
tcw82 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:56:
[...]

Het moduleren werkt wel, als het modulatie gebied min of meer gelijk is aan de maximaal toelaatbare temperatuur van de Vvw verdeler. En als de verdeler een LT verdeler is. En niet (zoals bijna altijd het geval) een HT verdeler. De ht verdeler is "dom" en mengt gewoon een plons koud retour water door het (bij lage aanvoer al lage temperatuur ) aanvoer water. Waardoor de hele zaak koud blijft.
Helemaal mee eens. Maar dat is erg lastig om uit te leggen in een forumpost aan mensen die de werking van een mengverdeler eigenlijk niet kennen.

• Omit09
zktom82 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:49:
Dat de thermostaat de boosdoener is bedoel ik mee dat hij de aanvoertemperatuur van je ketel omlaag stuurt.

De truc van de modulerende thermostaat is het verschil in aanvoer en retour optimaal maken. Omdat onze retourtemperatuur enorm laag is denkt de ketel dan een aanvoer van 45 graden ook wel genoeg is. Maar dat is niet genoeg voor je verdeler.
Dus jij denkt 60 graden in te stellen op je ketel maar je thermostaat maakt er stiekem toch 45 van. Overigens te controleren door tijdens bedrijf op het vlammetje te drukken kort, dan zie je aan de linkerkant de gevraagde aanvoertemperatuur en dus niet je ingestelde.

Als je true radiant uit zet krijg je een aan/uit thermostaat die gewoon de ingestelde temperatuur handhaaft. Deze is dus wel hoog genoeg voor je verdeler en die gaat oplopen. Als hij die aanvoertemperatuur bereikt heeft hoeft de ketel niet meer zo hard te branden en gaat je ketel terug moduleren.
Dus je hebt twee soorten modulatie, je thermostaat en je cv. Die laatste blijft gewoon werken en is dus je besparing. Had je alleen radiatoren gehad was de retourtemperatuur hoger geweest en dus werkt het moduleren van je thermostaat dan beter.

Ik ben ook al een tijdje aan het tobben, maar er wordt me steeds meer duidelijk.

Conclusie, je verdeler is waarschijnlijk niets mis mee. De problemen zijn begonnen met het plaatsen van je nest?? True radiant uitzetten is de simpelste oplossing.
Het lijkt erop dat je gelijk hebt... Heb inmiddels P0057 weer op stand 2 gezet, en True Radiant uit. Aanvoertemperatuur van de verdeler stijgt daardoor van 25 graden naar ca. 40 graden. En de buizen worden ook een stuk warmer; zowel die van de bypass naar de verdeler, als van de verdeler de grond is. _/-\o_

Het lukt me overigens niet om middels het vlammetje de gevraagde aanvoertemperatuur op te vragen.
Heeft instelling P0032 nu ook nog zin? Want die gaat over de minimale aanvoertemperatuur Open therm, maar dat staat nu uit toch? Overigens staat die nu op 30 graden. Dat is voldoende?

Nog ander vraagje, uit interesse; hoe kan het dat voorheen de vloer in badkamer wél gewoon goed warm werd? Is dat omdat het kleine beetje warme water dat er was daar als eerste terecht komt gezien de afstand?
Denk voor mij nog wel interessant om uit te zoeken welke groep van welke ruimte is. Zodat ik de groep van bv. de bijkeuken wat meer kan knijpen. Hoe kan ik dit uitzoeken? Is dat een kwestie van uitproberen en proberen te voelen of kan dat makkelijker?

• tcw82
arpeggio schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:02:
[...]

Helemaal mee eens. Maar dat is erg lastig om uit te leggen in een forumpost aan mensen die de werking van een mengverdeler eigenlijk niet kennen.
Ik moest iets harder lachen dan eigenlijk netjes is...

• tcw82
Omit09 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:02:
[...]

Het lijkt erop dat je gelijk hebt... Heb inmiddels P0057 weer op stand 2 gezet, en True Radiant uit. Aanvoertemperatuur van de verdeler stijgt daardoor van 25 graden naar ca. 40 graden. En de buizen worden ook een stuk warmer; zowel die van de bypass naar de verdeler, als van de verdeler de grond is. _/-\o_

Het lukt me overigens niet om middels het vlammetje de gevraagde aanvoertemperatuur op te vragen.
Heeft instelling P0032 nu ook nog zin? Want die gaat over de minimale aanvoertemperatuur Open therm, maar dat staat nu uit toch? Overigens staat die nu op 30 graden. Dat is voldoende?

Nog ander vraagje, uit interesse; hoe kan het dat voorheen de vloer in badkamer wél gewoon goed warm werd? Is dat omdat het kleine beetje warme water dat er was daar als eerste terecht komt gezien de afstand?
Denk voor mij nog wel interessant om uit te zoeken welke groep van welke ruimte is. Zodat ik de groep van bv. de bijkeuken wat meer kan knijpen. Hoe kan ik dit uitzoeken? Is dat een kwestie van uitproberen en proberen te voelen of kan dat makkelijker?
Warmtebeeld camera lenen/huren is dan heel erg handig.

• Omit09
Top. Volgens mij ben ik er dan redelijk :-)

Nog paar vragen, en dan de komende dagen maar eens aanzien of het sneller comfortabeler wordt. En dan is verdere support mogelijk ook niet meer nodig...

1. Temperatuur CV water op de ketel heb ik nu op 60 graden staan. Is dat ok?
2. Thermostaat van de verdeler op 45 graden. Is dat ok?
3. Is 40 graden aanvoertemperatuur een 'goede' waarde om je woning te verwarmen? En zijn dan de bovenstaande 2 knoppen de variabelen om deze verder te beinvloeden?

• tcw82
Omit09 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:14:
Top. Volgens mij ben ik er dan redelijk :-)

Nog paar vragen, en dan de komende dagen maar eens aanzien of het sneller comfortabeler wordt. En dan is verdere support mogelijk ook niet meer nodig...

1. Temperatuur CV water op de ketel heb ik nu op 60 graden staan. Is dat ok?
2. Thermostaat van de verdeler op 45 graden. Is dat ok?
3. Is 40 graden aanvoertemperatuur een 'goede' waarde om je woning te verwarmen? En zijn dan de bovenstaande 2 knoppen de variabelen om deze verder te beinvloeden?
1. Prima, zeker als je ook radiatoren hebt.
2. De thermostaat is om je vloer te beschermen. Dus die moet ingesteld zijn op de temp die je vloer maximaal mag hebben. (PVC vrij laag, tegels wat hoger, 45 is wat aan de hogere kant)
3. Kan je niet beantwoorden zonder de rest van de situatie te kennen. Heb jij 10hoh leidingen en super goede isolatie is 22 graden misschien voldoende. Heb je een middeleeuws kasteel met gaten en isolatie van lik mijn vestje....tja dan is 200 graden misschien niet eens voldoende. Je kunt laag beginnen en langzaam en opschroeven als het te koud is of te lang duurt (naar je zin maken )

• zktom82
Sorry je moet twee maal op het vlammetje tikken, om de gevraagde aanvoer temperatuur te zien. 8)7
Deze zal nu true radiant en P0057 op 2 staan hetzelfde zijn als je maximale aanvoertemperatuur.

Vanaf minuut 3:30 kun je zien wat het het effect is van modulerende thermostaat in het filmpje van John.

Bij jou is dit moduleren van de aanvoertemperatuur(thermostaat) nu uitgeschakeld. Er is nu altijd een zelfde aanvoertemperatuur en het enige moduleren wat er nu nog gebeurt is je vermogen van je ketel. Die regelt dat zelf terug en hoef je niets mee te doen.

• Cees-JanH
  • Nu online
Omit09 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 10:02:
[...]

Misschien kijk ik verkeerd. Maar je bedoeld onderstaande toch?
[Afbeelding]
Correct, jouw verdeler heeft geen ventiel en is dus bedoeld voor HT 60 graden. Ik heb je boven een link naar de manual gestuurd en daar uit gequote dat je deze geschikt kunt maken voor LTV.

Aangezien je woning van 2018 is, daarmee aan goede isolatie (bouwbesluit) heeft zal je eigenlijk nooit meer dan 35 graden in je vloer nodig hebben. Het is dus eigenlijk een fout van degene die de vloerverwarming heeft aangelegd, de hele woning zal immers met Ta 40 (LTV) gemakkelijk op temperatuur blijven.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:14
Kijk, we komen ergens! Benieuwd naar de ervaringen, hoe lang duurt het nu om je woonkamer op te warmen..?

• zktom82
Cees-JanH schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:50:
[...]

Correct, jouw verdeler heeft geen ventiel en is dus bedoeld voor HT 60 graden. Ik heb je boven een link naar de manual gestuurd en daar uit gequote dat je deze geschikt kunt maken voor LTV.

Aangezien je woning van 2018 is, daarmee aan goede isolatie (bouwbesluit) heeft zal je eigenlijk nooit meer dan 35 graden in je vloer nodig hebben. Het is dus eigenlijk een fout van degene die de vloerverwarming heeft aangelegd, de hele woning zal immers met Ta 40 (LTV) gemakkelijk op temperatuur blijven.
Als je boven radiatoren hebt zul je sowieso een aanvoer van om en nabij 60 graden nodig hebben, tenzij je LTV radiatoren hebt. Dus ja voor de toekomst is het niet zo slim en nee de aanvoer kan niet naar 40 graden anders wordt het boven niet warm. Tenzij je daar de radiatoren gaat vervangen uiteraard.

• Omit09
Gramser schreef op zondag 23 januari 2022 @ 12:54:
Kijk, we komen ergens! Benieuwd naar de ervaringen, hoe lang duurt het nu om je woonkamer op te warmen..?
Ik houd jullie op de hoogte! Ga nog wel even op onderzoek uit of ik een warmtebeeldcamera kan lenen, om de groepen aan ruimtes toe te kunnen wijzen. Dan kan ik daar de verdeler nog beter op afstellen.

Wat vinden jullie van de geadviseerde instellingen die in het filmpje hierboven worden aangegeven? Die wijken nogal wat af van mijn huidige (standaard?) instellingen.

1. Temperatuur CV water naar 75 graden. Staat nu op 60 graden bij mij.
2. Vermogen pomp minimaal (P032) 25%, maximaal (P031) 30%. Staat nu op 35%-80%.
3. Maximaal vermogen (P010) naar 30%.Heb ik nu op 65%.
4. Nadraaitijd (P034) naar 5 minuten. Staat nu op 1 minuut.
5. Max. ingestelde aanvoertemperatuur (P059) naar 75 graden. Staat nu op 60 graden.

• Cees-JanH
  • Nu online
Omit09 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:26:
[...]

Ik heb op de 1e verdieping en op zolder wel nog 5 radiatoren. Maar die staan allemaal uit.
Als ze uit staan geeft aan dat ze zeker geen 60 graden nodig hebben lijkt mij.

Voor de twijfelaars:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bq1f3kAp9wJ2rSg4vGTOOyVthaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UFrI4oGPTRntvXfZdqNN0qKs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Cees-JanH op 23-01-2022 13:44 ]

• zktom82
Als je ze allemaal uit hebt staan, kun je je verdeler wel ombouwen naar LTV. Dat komt het gasverbruik uiteraard ten goede en je kunt naar een (hybride)warmtepomp. Mocht je in de toekomst boven toch een radiator nodig hebben ivm thuiswerken/studeren etc, dan zul je daar wel een andere radiator weg moeten hangen.

Wanneer je die stap neemt zou ik gelijk door je installateur de boel in laten regelen.

• Gramser
zktom82 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:05:
Als je ze allemaal uit hebt staan, kun je je verdeler wel ombouwen naar LTV. Dat komt het gasverbruik uiteraard ten goede en je kunt naar een (hybride)warmtepomp. Mocht je in de toekomst boven toch een radiator nodig hebben ivm thuiswerken/studeren etc, dan zul je daar wel een andere radiator weg moeten hangen.

Wanneer je die stap neemt zou ik gelijk door je installateur de boel in laten regelen.
En een word of warning: verzeker je er zelf dan echt van dat je ketel geen water aanlevert van meer dan 40 graden. Ik geloof dat je dan iets van een maximaalventiel kunt monteren… Plus, de pomp van je CV moet dan ook sterk genoeg zijn.

• hkevers
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-12-2024
Je schrijft: de aanvoertemperatuur staat op 24 graden.
Dat vind ik erg laag.
Mijn conclusie bij jouw verhaal is dat er veel te weinig en te koud water over de vloerverwarming loopt.
Een goed delta T over de vloerverwarming is ca 5 C waarbij de retour temperatuur ongeveer de vloertemperatuur aangeeft.
Bij mij blijkt die hele regelaar ook overbodig die staat vol open.
Mijn situatie is een vloerverwarming uitgerekend en gebouwd als hoofdverwarming maar toch ook in de kamer radiatoren.
De hele installatie is berekend op 60 graden C als max keteltemperatuur.
In de praktijk blijkt 50 graden voldoende, de vloerverwarming heeft een aanvoertemperatuur van 30 graden en een retour temperatuur van 25.
In de loop van de dag lopen die temperaturen een beetje op.
In de nacht staat de kamer thermostaat op 19.5 C de hysterese van de kamerthermostaat is 1 K.
Alleen tijdens nachten kouder dan 0 C start 's nachts de ketel bij < 19 C kamertemperatuur.
Om 12 uur schakelt de kamerthermostaat naar 20 C en om 16 uur naar 21 C en om 21:30 naar 19.5 C.
De 24 KW CV ketel werk zelden met meer dan 30% . Een en ander werkt werkt al meer dan 30 jaar perfect.
Indien CO2 warmtepompen beschikbaar komen voor een redelijke prijs en met een vermogen rond 14 KW koop ik er 1.
Ik gebruik ca 2000 M3 aardgas voor een redelijk goed geïsoleerde vrijstaande woning uit 1988. Dak heeft R2,8. Alles thermopane.

• hkevers
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-12-2024
.

[ Voor 99% gewijzigd door hkevers op 23-01-2022 16:49 . Reden: Dubbel geplaatst sorry ]

• Gramser
Die 2000m3 zegt natuurlijk niks, als je niet weet hoeveel oppervlakte of kuub er verwarmd wordt;)

In vergelijking met mijn matig geïsoleerde jaren 30 vrijstaande woning van 120 m2 is het bijvoorbeeld bijna het dubbele…

• arpeggio
zktom82 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 14:05:
Als je ze allemaal uit hebt staan, kun je je verdeler wel ombouwen naar LTV. Dat komt het gasverbruik uiteraard ten goede
...
Deze opmerking is veel te kort door de bocht. Het gasverbruik (=energieverbruik) is afhankelijk van het warmteverlies van de woning. Het verwarmingssysteem heeft als doel om dat warmteverlies te compenseren door warmte te produceren. Voor de productie van de benodigde warmte is het niet belangrijk of dat met een hoge of met een lage aanvoertemperatuur gebeurt. Het gaat om de hoeveelheid energie (= warmte).

Zie onderstaande rekensom. Ik heb eenvoudige getallen gebruikt om het rekenwerk eenvoudig te houden.
Verder laat ik de specifieke warmte van water ook even buiten beschouwing omdat die voor het beeld geen rol speelt.
Vloerverwarming; 45 graden in; 30 graden uit

mengverdeler (HT-verdeler):
- aanvoer vanaf CV-ketel 60 graden
- mengen van 100ltr van 60 graden met 100ltr van 30 graden geeft 200ltr van 45 graden dat de vloer ingaat
- bij de retour komt 200ltr van 30 graden terug; 100ltr wordt weer gemengd en 100ltr gaat naar de CV-ketel voor opwarming
- opwarming CV-ketel van 30 naar 60 graden (benodigde energie): 100ltr * (60-30gr) = 3000 * (specifieke wamte)

LT-verdeler:
- er vindt geen menging plaats, dus volledige debiet komt van CV-ketel; 200ltr van 45 graden
- de volledige retour 200ltr van 30 graden gaat naar de CV-ketel voor opwarming
- opwarming CV-ketel van 30 naar 45 graden (benodigde energie): 200ltr * (45-30gr) = 3000 * (specifieke warmte)
Je ziet dat de aanvoertemperatuur en het temperatuurtraject geen verschil maken om het warmteverlies van de vvw (45 graden in / 30 graden uit) te compenseren. Dat heeft hier dan ook geen effect op het gasverbruik.

De retourtemperatuur in een CV-installatie is wel van belang. De retourtemperatuur bepaalt of de CV-ketel in het HR-gebied werkt. In dat geval wordt het rendement van de ketel verhoogd en dat heeft een gunstig effect op het gasverbruik.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:19
Je kan gerust een modulerende thermonstaat hebben dat maakt niks uit met zijn regelgedrag.
Als je wil dat de ketel een minimaal temperatuur moet handhaven stel je dat in op de Opentherm parameter in de ketel, zeg maar minimaal 40c en max 60c bijvoorbeeld, het kan allemaal.

Aan de meters te zien bij TS komt er helemaal geen warm water de verdeler in ofwel de thermonstaat op de ketel zit vast.

Om te testen kun je de thermonstaat ook op 30c zetten dan pakt hij zijn maximaal water temperatuur.

[ Voor 48% gewijzigd door mr_evil08 op 23-01-2022 19:00 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Gramser
Ik moet dit niet doen maar… thermonstaat 👍🏻

• Cees-JanH
  • Nu online
arpeggio schreef op zondag 23 januari 2022 @ 11:36:
[...]

We zijn nu allemaal heel nieuwsgierig! Het is immers maandag...

[ Voor 28% gewijzigd door Cees-JanH op 24-01-2022 20:26 ]

• Omit09
Cees-JanH schreef op maandag 24 januari 2022 @ 20:25:
[...]

We zijn nu allemaal heel nieuwsgierig! Het is immers maandag...
Hah dat snap ik. Hij komt nu morgen, want dan neemt hij gelijk een warmtebeeldcamera mee.

Overigens merk ik nu al wel dat de woning sneller verwarmt, dus dat is al aangenamer. Wellicht helpt het waterzijdig inregelen voor nog meer comfort.
Zoals t lijkt was de ‘terugmodulerende’ Nest thermostaat en een te laag max. ingesteld vermogen van de CV dus de grootste boosdoener.

Overigens heb ik de geadviseerde instellingen uit het filmpje waar iemand naar verwees nog geprobeerd (verlagen max vermogen en pompcapaciteit), maar dan ben ik terug bij af. Dus dat werkt niet bij mij.

Morgenavond volgt een nieuwe update!

• Omit09
Weer even een update; Zoals hierboven al benoemd lijkt mijn probleem voor het grootste deel opgelost.
De ruimte verwarmt inmiddels een stuk sneller, en de temperatuur voelt comfortabeler.

Inmiddels is er nog meer helder geworden;
  • De retourthermometer bleek het niet te doen. Gisteren even een flinke tik op gegeven, en die loopt inmiddels ook 'normaal op. Nu bij het verwarmen komt de aanvoertemperatuur op 40 graden, terwijl de retour op 34 graden zit.
  • Gisteravond met behulp van warmtebeeld camera een goed beeld gekregen van de groepenverdeling.
Inmiddels een infrarood thermometer besteld, zodat ik de groepen nog iets beter waterzijdig kan inregelen.

Komende periode wil ik tóch nog eens onderzoeken of het net zo comfortabel blijft als ik de temperatuur van het CV water verlaag (nu op 75 graden) en/of het maximaal vermogen van de CV (nu op 80%) of die van de pomp (nu 65%) verlaag. Het klinkt mij alsof ik, door die te verlagen, nog wat efficiënter kan stoken..

Dank voor jullie hulp en alle adviezen!

• zktom82
Omit09

Lees even deze post, dan ben jij ook gelijk geholpen.

Debiet vloerverdeler instellen

Succes!

• highcity
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-11 20:42
Afgelopen 2 jaar ook problemen gehad met mn vloerverwarming. Met name de aanvoertemperatuur in de verdeler wilde ni hoger komen dan 30 graden. Hierdoor werd het niet echt comfortabel in huis.
Van alles geprobeerd: flow in de groepen, aanvoertemperatuur verhogen, radiatoren open en dicht. Ik werd er moedeloos van.
Tot iemand mij vertelde de pompsnelheid van de ketel te verhogen. De pompsnelheid van mij Tzerra verhoogd van stand 2 naar stand 6. Aanvoertemperatuur in de verdeler loopt nu op naar 40 graden met een retour van 30 graden.
Blijkt dat de cv "zuigt" aan het systeem.
In de verdeler wordt koud met warm water gemengd. Als de cv te weinig koud water weg zuigt, kan er minder warm water worden bijgemengd. Kortom, hoe meer koud water naar de ketel wordt gezogen, hoe meer warm water gemengd wordt.
Hoop dat jullie hier iets aan hebben

• tcw82
Wat @highcity zegt herken ik ook. De pomp van de CV ketel speelt een behoorlijke rol in dit alles.
De VVW installateur had overigens ook een verhaal over het laten "helpen" van de CV ketel door de verdeler op de pomp. Dat is in essentie hetzelfde als hierboven staat, er moet water rond gaan, en soms heb je daar wat meer hulp bij nodig.

• Cees-JanH
  • Nu online
@highcity en @tcw82

Wat jullie beschrijven is het verhogen van de primaire volumestroom door het verhogen van de stroming van de cv pomp.

TS heeft nu het probleem opgelost om weer op hoge temperatuur te stoken, dit is waar de verdeler voor is gemaakt.

Plaats je nu het DVR ventiel dan heb je die volumestroom vergroot en kun je dus op lagere temperatuur gaan stoken, 40-60 graden met hetzelfde beschikbare afgifte vermogen.

• highcity
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-11 20:42
@Cees-JanH
Ik stook momenteel op 60 graden en krijg een temperatuur van 40 a 42 graden in mn vloer, puur door het verhogen van de primaire volumestroom.
Dit werkte vroeger ook bij mn oude cv ketel.
Na het vervangen van de oude cv voor een Tzerra kreeg ik de temperatuur in mn vloer, niet hoger dan 30 graden.
Door het verhoger van de primaire volumestroom werkt de verdeler weer al vanouds zonder aanpassingen aan de verdeler.
Wat ik wilde aangeven is dat een hoop mensen een denkfout maken hoe de installatie werkt. De cv duwt niet de warmte door het systeem maar zuigt het erdoor.
Bij een lage primaire volumestroom onttrekt het cv systeem dus te weinig water uit de verdeler waardoor er te weinig warm water wordt toegevoegd.
Door de volumestroom te verhogen, kan er op lagere temperatuur gestookt worden. Tuurlijk bereik je dit ook door je cv temperatuur te verhogen, echter gaat de gasmeter ook harder draaien.
Als ik in mn omgeving kijk speelt dit vooral na het vervangen van de cv ketel waarbij de pomp minder hard draait dan de oude cv ketel. Het verhogen van de primaire volumestroom is een goedkopere oplossing van het ombouwen van je verdeler.

• tcw82
Dat pomp verhaal is leuk. Zuigen of duwen in een circulatie systeem.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:49
Voor het zuigen geen duwen. :+
Daarom kijken we ook naar differentiële druk.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Wii4all
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Omit09 schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:12:
Temperatuur van CV water (CV ketel) is 60 graden;
Temperatuur van de aanvoerkraan op de verdeler is 43 graden;
De retourthermometer op de verdeler staat op 18 graden;
de aanvoertemperatuur staat op 24 graden ( en komt ook niet hoger).
Het was bij ons knetterwarm we zaten in de opstart fase zeg maar.
Gasten waren daarna nog langs geweest voor een aanpassing
en daarna werd het niet meer warm.

Bleken ze de verschillende verdelers gewoon dichtgedraaid te hebben (die witte knoppen bij jou zeg maar)
Die waren ze dus na hun klusje 'vergeten' weer open te draaien.

Burp

• Baf1982
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:52
Wellicht de pompsnelheid van de ketel verhogen? Dan kan ie meer vermogen kwijt.

Verwarmen en koelen met Elga/Toshiba, Panasonic Z42-XKE en Innova 10HP, SSW met Atlantic Explorer V4 270LC, 9880 Wp Enphase

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:12
Ik kwam zelf op dit topic uit wanneer ik mijn probleem googelde.
Daarom de oplossingen even hier in de start post. Hopelijk heb je er iets aan als je hier op stuit.

VRAAG vvw installatie

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1 2 3 Laatste