Toon posts:

Debiet vloerverdeler instellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zktom82
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 24-02-2022
Goedemorgen,

Mijn vloerverwarmingsverdeler wordt wel warm, maar mijn kamer wordt niet behaaglijk. Ook al is het 22 graden in huis.
Het probleem is volgens mij dat er te weinig debiet is. Ik had mijn verdeler al actief gemaakt door het voetventiel iets te knijpen en de pomp op stand 3 te zetten. Anders komt er überhaupt weinig warm water naar de verdeler.
Vooral bij de schuifpui wordt de vloer slecht warm, waardoor er koudeval is. Heb ook al geprobeerd de aanvoertemperatuur van de verdeler op te schroeven, maar dan wordt het volgens mij alleen maar erger.
De kamerthermostaat is dan al op temperatuur en de vloer bij de pui nog steeds niet. Als ik de vloer temperatuur daar wel op orde heb, blijft de verwarming te lang uit en koelt de vloer dus in no time weer af.
Mijn idee is dus toch de temperatuur omlaag te brengen en dan de flow omhoog.
Hopelijk komt er dan meer straling van de vloer, waardoor het comfortabel wordt en de koudeval verdwijnt.
Vloerverwarming ligt 10cm hoh en dichter bij elkaar voor de pui en ramen aan de voorzijde.

Ik heb geen flowmeters dus ik moet het voorlopig doen met een warmtebeeld camera.
Zojuist heb ik de thermostaatknop er af gehaald en het voetventiel geknepen tot mijn retourtemperatuur 32 graden was, met een aanvoertemp van 65 graden tot aan de verdeler en 38 graden op de aanvoerbalk. Hopelijk heb ik zo het maximale debiet ingesteld?? Moet ik een andere temperatuur hanteren? Wat is de juiste manier??

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dus het probleem is niet de verwarming, maar tocht/koudeval?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• zktom82
Vandaag weer een dagje verdiept in mijn systeem.
Ik heb een meander patroon vloerverwarming.
Mijn kamer is 11 meter lang en in het midden komt de vloerverwarming de kamer in.
Aan de beide buitenzijdes veel glas. Gevolg in het midden van de kamer vloer warmer dan aan de buitenkanten. (hier hangt ook mijn thermostaat) Hierdoor ontstaat luchtcirculatie, zodra ik mijn aanvoertemperatuur richting de 40 graden trek.
Maar misschien moet ik juist nog wel hoger!?

De vloerverwarming is in gefreesd en de isolatiewaarde van mijn vloer is maar Rc 1,3m2k/W.

Ik heb uitgerekend dat mijn woonkamer kwa inhoud ongeveer 5742W vermogen nodig zou hebben. Met een vloerverwarming 6 groepen 14mm slang ongeveer hoh 100 (met de warmtebeeldcamera bekeken, bij de pui ligt het dichter bij elkaar) en 50m2 kom ik uit op een gemiddelde capaciteit van 114,84 Watt/m2 en een gemiddelde watertemperatuur van rond de 40 graden volgens onderstaande tabel, of lees ik het verkeerd?
site.

Ik zit er aan te denken mijn aanvoertemperatuur drastisch te verhogen naar 45 graden. Zoals ik al zei begint de lucht te circuleren bij 40 graden aanvoer (stook nu 38-32) misschien gaat hij juist bij 40 graden pas vermogen leveren en moet ik daar even doorheen?? Volgens de tabel gaat het om 40 graden gemiddeld, dus 45-36 zou dan wel kunnen kloppen toch?? Moet ik alleen mijn oppervlakte temperatuur even in de gaten houden.

Het probleem is dat de vorige eigenaar het aan heeft laten leggen en er geen papieren oid van zijn. Ik weet dus de ontwerp temperaturen niet.

Uiteraard ga ik de vloer nog verder na isoleren, maar daarvoor moet ik eerst het deel onder de aanbouw uitgraven. Anders kunnen we daar niet bij. Daarvoor zal ik een cuub of 5 grond moeten weghalen :o
Was een stuk makkelijker geweest als ze het gewoon gelijk hadden uitgegraven met de rest van de kruipruimte, toen het gebouwd is. Nu moet ik onder de fundatiebalk door en aan de andere kant ligt de grond een meter hoger. Kortom op de korte termijn geen optie, om even snel te laten doen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Is het niet een idee om aanvoer en retour om te draaien?

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• zktom82
Het leven kan zo simpel zijn...als je het snapt.
Het probleem zit niet in de secundaire kant, maar primair! Als je meer energie uit je vloerverwarming wilt halen, zul je er ook meer energie in moeten stoppen.
Kortom de aanvoertemperatuur van de ketel verhogen!

Mijn nest wilde niet hoger in opentherm, dus toch weer terug aangesloten als aan/uit.
Keteltemperatuur naar 75 gezet en tadaa, vermogen uit de vloer.

Nu zie ik ook beter wat er bij de aanvoer en retour van de verdeler gebeurd. Heter water er in, is meer kouder water er uit. Knijp ik het retourventiel teveel komt er geen heet water, te weinig en wordt de aanvoerbalk te heet. Nu wordt het tricky. Mijn aanvoer bij de verdeler, is ook afhankelijk van de pompsnelheid boven.
Hoe stel ik mijn cv pomp het beste af?? Hoe bepaal je het minimale en het maximale vermogen van de pomp?
Met alle radiatoren open werkt het redelijk, als ze dicht staan ging de ketel soms pendelen.
Als mijn ketel gaat pendelen, hoef ik alleen het cv vermogen terug te zetten toch??

Er is weer licht aan het eind van de tunnel, nu de finetuning nog voor elkaar zien te krijgen.

• zktom82
De oplossing is als volgt.

Heb het evenwicht gezocht tussen enerzijds heter worden en anderzijds kouder worden.
Oftewel waterzijdig balanceren....als je het ziet gebeuren snap je het pas echt! 8)7 |:(
Ketel gaat pendelen, vermogen ketel helemaal laag en minimale pompcapaciteit helemaal laag gezet.
Maximale pompsnelheid omhoog, zodat de ketel zijn warmte kwijt kan. Gevolg aanvoer wordt kouder.
Vervolgens de snelheid verlagen waardoor het steeds trager afkoelt. Op een gegeven moment krijg je ook hier een kantelpunt en precies daarop moet je pomp staan!
De aanvoertemperatuur steeg met 0,1 graad in 10 seconden ongeveer. De hele installatie is nu in balans en de ketel bepaald, welke kant je op valt. Je ketel levert dus nu precies genoeg vermogen, wat jou huis nodig heeft om op te warmen.
Gevolg?? Kijk maar wat er met je gasverbruik gebeurd!

Vanaf een uur of 17:00 zie je het gebeuren. De pieken worden vlak.

De piek hier is tapwatergebruik, het tweede dal heeft daar ook mee te maken.
Gisterenavond werd de vloer te snel warm dus ging de vloer zelf waaien. Je voelde de lucht omhoog waaien.
Thermostaatkraan iets terug gezet. Gevolg je ketel gaat gelijk weer pendelen, want er is ineens minder warm water nodig en je pomp staat nog te hoog. (elke aanpassing in het systeem moet dus gecompenseerd worden door je pompsnelheid)

Jammer dat dat nou net niet in de filmpjes verteld wordt! Geheim van de smit natuurlijk. ;)

Toch heb ik wel wat aan het filmpje gehad hoor, bedankt John!

Wanneer de verwarming het niet zou trekken in de winter, hoef ik nu alleen P0010 omhoog te schroeven. De pompsnelheden zijn in % dus die gaan gewoon mee omhoog.
Zoals ik eerder al zei, je snapt het pas echt als je het ziet gebeuren. Het kantelpunt van de weegschaal zeg maar.
Nu moet mijn vloer op gaan warmen. Het is nog niet echt behaaglijk, maar ik kan al wel merken dat de vloer gelijkmatig opwarmt. Ik snapte al niet hoe mijn groepen wel in balans konden zijn, maar mijn vloer niet. Logisch, als je er teveel warmte in 1 keer in stopt, wordt het bij de aanvoer te heet en aan het eind te koud. Thermostaat denkt dat de kamer op temperatuur is en stopt de ketel. Gevolg een warme en een koude zone in de vloer en er ontstaat luchtcirculatie. De thermostaat nog maar een graadje warmer, helpt iets maar lost, het probleem niet op.
Hopelijk is mijn verhaal duidelijk en heb ik alles goed gedaan. Correct me if i'm wrong! Mocht het ooit nog gaan vriezen dan check ik alles nog een keer.
Heb zoveel mogelijk details opgeschreven, zodat iedereen met problemen, of een hoog gasverbruik er zelf iets aan kan doen. Mis je iets vraag het me gerust!

Boven radiatoren? Lees dan deze post ook even.
"cv inregelen vloerverwarming icm radiatoren."

Instellingen van mijn systeem:
Intergas extreme 36
Vermogen P0010: 25%
Minimale pompsnelheid P0032: 15%
Maximale pompsnelheid P0031: 30%
Ingestelde aanvoertemperatuur 75 graden.

Nest thermostaat: aan/uit
True radiant: aan

• zktom82
Ik ben er nog niet! Mijn temperatuur wordt, nu het vandaag kouder is, niet meer gehaald. Was van mening dat het aan het opwarmen van de vloer lag?? Of moeten er gewoon meer liters door de vloer?
Het vermogen opschroeven heeft geen zin want dan gaat de ketel pendelen. Wie helpt me weer even op gang??

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-02 09:00
Nu begrijp ik t even niet, je zegt dat de ruimte wel warm wordt maar dat er tocht ontstaat.

Het probleem zit dus eerder bij het glas, welk type is dat? Ventilatieroosters erin?

Je zou kunnen proberen om de middelste vloer groep iets te knijpen zodat er dicht bij het glas iets meer warmte wordt gegenereerd.

Welke verdeler heb je en is deze geschikt voor LTV?

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

zktom82 schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 13:38:
Het leven kan zo simpel zijn...als je het snapt.
Het probleem zit niet in de secundaire kant, maar primair! Als je meer energie uit je vloerverwarming wilt halen, zul je er ook meer energie in moeten stoppen.
Kortom de aanvoertemperatuur van de ketel verhogen!

Mijn nest wilde niet hoger in opentherm, dus toch weer terug aangesloten als aan/uit.
Keteltemperatuur naar 75 gezet en tadaa, vermogen uit de vloer.

Nu zie ik ook beter wat er bij de aanvoer en retour van de verdeler gebeurd. Heter water er in, is meer kouder water er uit. Knijp ik het retourventiel teveel komt er geen heet water, te weinig en wordt de aanvoerbalk te heet. Nu wordt het tricky. Mijn aanvoer bij de verdeler, is ook afhankelijk van de pompsnelheid boven.
Hoe stel ik mijn cv pomp het beste af?? Hoe bepaal je het minimale en het maximale vermogen van de pomp?
Met alle radiatoren open werkt het redelijk, als ze dicht staan ging de ketel soms pendelen.
Als mijn ketel gaat pendelen, hoef ik alleen het cv vermogen terug te zetten toch??

Er is weer licht aan het eind van de tunnel, nu de finetuning nog voor elkaar zien te krijgen.
er zijn nu allemaal tegenstrijdigheden bezig. niet handig.

er gaat geen 75 graden je vloer in dus het is nutteloos om hem zo hoog te zetten.

als je niet genoeg warmte je vloer in komt komt dat door te weining aanvoer. dat is meest aannemlijke in jouw geval dat je toevoerwater te heet is en dus de thermostaat meteen hard gaat knijpen en je voetventiel op de verdeler dicht staat.

je bent momenteel vol gas aan het geven met de handrem erop. bij gebrek aan een betere omschrijving is de verdeler nu aan het pendelen.

verlaag je CV temperatuur eens naar een graad of 40 en draai dat voetventiel helemaal open en zet je brandervermogen van de CV op het laagst wat die kan. dit zou voor een stuk rustiger lopend systeem moeten zorgen.
als je dat gedaan hebt kan je met een thermometer je retours meten en zien of er groepen zijn die meer of minder afkoelen en debieten bijstellen zodat die allemaal gelijk lopen.
heb je ook nog radiatoren? zijn die al fatsonelijk waterzijdig ingeregeld?

[Voor 10% gewijzigd door flippy op 26-01-2022 22:38]

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee