• Jan Hugo
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 14-06 16:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYL7w7OGPp0FiDmUNY46-XcFQWw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G5wl6wvCVMc31JGjr93vnMAo.jpg?f=user_large

Dit een willekeurige thermostaat knop. Met een waterpomp tang kan de ring losgedraaid worden. Dan gaat de knop los van het ventiel met de regelpen.

• Omit09
  • Laatst online: 05-02 16:40
Jan Hugo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 11:47:
De thermostaat knop op de verdeler staat op 50. Dit is een goede waarde, tenzij de thermostaat defect is.

Probeer deze thermostaat zo hoog mogelijk te zetten.
Probeer de thermostaat knop weg te halen, en controleer of de pen van het onderliggend ventiel ingedrukt kan worden en weer terugkomt. (indrukken is dicht zetten)
Via het retour ventiel kan je in geval van nood de vloerverdeler terug regelen.

Het kan ook zijn dat de aanvoer en retour buis te dun zijn.
Het is gelukt. Als ik die pin indruk, komt die inderdaad weer terug.

• Jan Hugo
Als de verdeler zonder knop ook koud blijft is de thermostaat niet de beperkende factor.
Als de verdeler wel warm wordt is de thermostaat knop defect.

[ Voor 75% gewijzigd door Jan Hugo op 21-01-2022 12:15 ]

• Omit09
Jan Hugo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:12:
Wordt hij nu zonder knop wel warm?
Ik had alleen even de test gedaan of de pen terugveerde.
Maar het is dus de bedoeling dat ik de knop eraf haal, de pen even indruk.. En dan voel of de leidingen die van de verdeler de grond in gaan óók warm worden?

• Jan Hugo
Sorry dat ik mijn tekst veranderde van een vraag naar een opmerking.

Door de knop te verwijderen haal je zoveel mogelijk flow-beperkingen weg. Dan zou uiteindelijk de temperatuur omhoog moeten.

Kan het zijn dat er ergens nog een verborgen bypass is : https://www.youtube.com/watch?v=z1Stlfi2RTE

Of is toch de aanvoer te dun? De flow kan dan verhoogd worden door de CV circulatie pomp in de ketel te verhogen.

• Omit09
Jan Hugo schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:27:
Sorry dat ik mijn tekst veranderde van een vraag naar een opmerking.

Door de knop te verwijderen haal je zoveel mogelijk flow-beperkingen weg. Dan zou uiteindelijk de temperatuur omhoog moeten.

Kan het zijn dat er ergens nog een verborgen bypass is : https://www.youtube.com/watch?v=z1Stlfi2RTE

Of is toch de aanvoer te dun? De flow kan dan verhoogd worden door de CV circulatie pomp in de ketel te verhogen.
Geen probleem! Mijn huis is in 2018 nieuw gebouwd.. Kan me dan toch niet voorstellen dat men nog ergens een bypass verstopt heeft? Overigens zit er dus wel meer dan 3 meter tussen de ketel en mijn bypass; de ketel staat op zolder, de bypass zit beneden bij de vloerverwarming verdeler.

Heb de knop inmiddels van de aanvoerkraan van de verdeler gehaald, en ben nog maar weer eens aan het stoken; thermostaat op 23 graden gezet. De RTL ventiel in de badkamer, voor de vloerverwarming, heb ik ook dichtgedraaid.

Ketel 'springt' wel aan; brander symbool brand. Maar het radiator symbool voor levering warm water blijft uit.
Aanvoertemperatuur op de verdeler komt iets hoger dan de afgelopen dagen; richting 26 graden. Retourtemperatuur op 19 graden.

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
Omit09 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:52:
[...]

Ketel 'springt' wel aan; brander symbool brand. Maar het radiator symbool voor levering warm water blijft uit.
Aanvoertemperatuur op de verdeler komt iets hoger dan de afgelopen dagen; richting 26 graden. Retourtemperatuur op 19 graden.
ChiMan in "Vloerverwarming komt niet op gang"

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Omit09 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:52:
[...]

Heb de knop inmiddels van de aanvoerkraan van de verdeler gehaald, en ben nog maar weer eens aan het stoken; thermostaat op 23 graden gezet. De RTL ventiel in de badkamer, voor de vloerverwarming, heb ik ook dichtgedraaid.

Domme vraag, maar voel je ook dat de leidingen onder de CV warm worden? Voel/hoor je stroming? De aanvoer moet heet worden en de retour moet langzaamaan warmer worden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Omit09
Microkid schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:20:
[...]

Domme vraag, maar voel je ook dat de leidingen onder de CV warm worden? Voel/hoor je stroming? De aanvoer moet heet worden en de retour moet langzaamaan warmer worden.
Hoi,
Ja onder de CV voel ik 1 leiding wel echt warm worden. Net als bij de de verdeler.
Moet toch maar eens kijken naar de instellingen dan?

Als ik @Halderknots goed begrijp, kan ik het met de volgende instellingen proberen;
P031 maximaal vermogen pomp van 65% naar 80%
P032 minimaal vermogen pomp van 35% naar 45%

@ChiMan Wat heb ik voor extra inzichten als ik P002 op stand 2 zet?

[ Voor 12% gewijzigd door Omit09 op 21-01-2022 13:32 ]

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:29
mischien de pomp wel defect vd vloerwerwarming, denk dat alles circuleert op de pomp vd ketel en dat die het niet aankan.

• Microkid

Microkid

Smile

Toerq schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:32:
mischien de pomp wel defect vd vloerwerwarming, denk dat alles circuleert op de pomp vd ketel en dat die het niet aankan.
Je kan met een schroevendraaier horen of de pomp het doet. Uiteinde tegen de metalen behuizing van de pomp en het handvat tegen je oor, dan kan je goed horen of de pomp iets doet. Soort stethoscoop, zeg maar ;)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Omit09
Microkid schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:53:
[...]

Je kan met een schroevendraaier horen of de pomp het doet. Uiteinde tegen de pomp en het handvat tegen je oor, dan kan je goed horen of de pomp iets doet. Soort stethoscoop, zeg maar ;)
Daar heb ik geen schroevendraaier voor nodig. Ik kan horen dat de pomp wel werkt!
Weet inmiddels ook niet meer wat ik eigenlijk nog kan doen. Anders dan de instellingen van de CV aanpassen?

Anders maar eens kijken hoe comfortabel het is om de stand continu op 21 te houden, en snachts bv. hooguit te verlagen naar 20...

Maar wat ik 'raar' blijf vinden, is dat het symbool van de radiator niet gaat branden als deze om CV water wordt gevraagd...

[ Voor 9% gewijzigd door Omit09 op 21-01-2022 14:02 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Ik snap je, maar dat zou niet moeten. Vloerverwarming is welliswaar trager dan radiatoren, maar opwarmen zou toch echt wel in 2-3 uur moeten lukken, niet >8 uur. Dan is er iets fout. Ook aangezien je aangeeft dat er met 1 groep open wel de juiste temp door de verdeler gaat, maar met 6 groepen niet, geeft aan dat iets loos is.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:14
Misschien draait de as van de pomp maar het schoepenrad/impellor/hoeheethet niet (ik weet niet of dat kan). Heeft de pomp een tijd uit gestaan, ooit?

Oh en pompt hij wel in de juiste richting..?

[ Voor 13% gewijzigd door Gramser op 21-01-2022 14:12 ]

• Omit09
Gramser schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:10:
Misschien draait de as van de pomp maar het schoepenrad/impellor/hoeheethet niet (ik weet niet of dat kan). Heeft de pomp een tijd uit gestaan, ooit?

Oh en pompt hij wel in de juiste richting..?
Hoi. Hoe kan ik dat controleren? Ergens heb ik toch ook het idee dat het aan de verdeler ligt. De leiding vanuit de bypass naar de verdeler wordt immers wel goed warm. In ieder geval een stuk warmer dan de leidingen die vanuit de verdeler de grond weer in gaan...

• Omit09
Microkid schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:07:
Ik snap je, maar dat zou niet moeten. Vloerverwarming is welliswaar trager dan radiatoren, maar opwarmen zou toch echt wel in 2-3 uur moeten lukken, niet >8 uur. Dan is er iets fout. Ook aangezien je aangeeft dat er met 1 groep open wel de juiste temp door de verdeler gaat, maar met 6 groepen niet, geeft aan dat iets loos is.
Eens... Heb je nog tips op adviezen? Of beter maar gewoon de installateur erbij halen..
Of nog wat @mkleinman opperde; met een warmtebeeldcamera de situatie bekijken. @mkleinman ik heb je overigens een prive bericht gestuurd.

• Toerq
maar waar is die stekker nu van die daar op die pomp ligt. moet die niet in een stopcontact.

• Omit09
Toerq schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:21:
maar waar is die stekker nu van die daar op die pomp ligt. moet die niet in een stopcontact.
Hah dat lijkt zo. Die zit aan de achterkant in de pomp, en gewoon in het stopcontact.

• Gramser
Op de gegoten behuizing van de pomp staat ergens een pijl. Die moet in de stroomrichting staan. Ik weet zo niet welke kant deze bij jou op moet wijzen, maar in elk geval de vloer in. Maak anders even een foto van de zijkanten van de pomp? De pijl is meegegoten in de behuizing, kan moeilijk zichtbaar zijn bij slecht licht.

Hoe je kunt checken of de schoepen meedraaien, geen idee. Ik verzin het ter plekke. Maar een vastgelopen pomp zul je misschien wel horen, ook als hij niet draait - vandaar dat ik vroeg of de pomp een tijd heeft stilgestaan (in de zomer ofzo).

• Toerq
Omit09 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:23:
[...]

Hah dat lijkt zo. Die zit aan de achterkant in de pomp, en gewoon in het stopcontact.
ok haha duidelijk. wat gebeurt er als je de stekker uit het stopcontact haalt blijft de temperaturen dan hetzelfde dan zou de pomp dus niks of niet veel doen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door MikeyMan op 21-01-2022 14:29 ]

• Omit09
Toerq schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:25:
[...]

ok haha duidelijk. wat gebeurt er als je de stekker uit het stopcontact haalt blijft de temperaturen dan hetzelfde dan zou de pomp dus niks of niet veel doen.
Hm, dit is misschien wel interessant. Ik heb zonet de stekker van de pomp eruit gehaald. Ik zie dat de aanvoertemperatuur van de verdeler nu stijgt van 25 naar 32 graden. En ik voel dat ook aan de buis van de bypass naar de verdeler. Ik voel het (nog) niet aan de buizen vanuit de verdeler de vloer in....

Temperatuur van de retour blijft nog gelijk. Maar die buis lijkt nu ook op te warmen...

[ Voor 8% gewijzigd door Omit09 op 21-01-2022 15:17 ]

• Microkid

Microkid

Smile

Dat is zeker interessant. Had je al gekeken of de pomp de juiste kant op pompt?

• Omit09
Microkid schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:17:
Dat is zeker interessant. Had je al gekeken of de pomp de juiste kant op pompt?
Wel gekeken, maar kan nog niet goed vinden waar ik moet kijken. Ik zie nl. geen pijl..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwW3B1f7TR23JksFo5pktKenj8c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cfxi6X081wDKNR4Au4tkj43r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rhA87YOHCmmL0qwx8RF3Oz1a9lQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUNjzAjxmdmrn5cesdJtw3MY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QR5k8YLbLoTfspABlfP6jr5YWps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtt8WbSJYp1rY7qlrLrsTsXL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44Y8Rcb2NHdWgrU6DWe3U2VtnFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afaqKbCPr3oeqJQT8RxcXqIq.jpg?f=fotoalbum_large

• Microkid

Microkid

Smile

Zou links op de zwarte body moeten staan.

• Omit09
Microkid schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:26:
Zou links op de zwarte body moeten staan.
De zwarte body van de verdeler, of echt van de pomp? Ik vind alleen een pijl naar beneden op de leiding onder de kraan…

Het is trouwens wel raar; ik heb de pomp nu weer aangezet. En dan daalt de aanvoertemperatuur conform de meter weer heel snel van 36 naar 25 graden....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZPCfDgd696lQkhO56XfM9ZieVZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EEwz052VjS17tvO6w1BhZK1b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rK7g9VuYzuuBxVc14jKfp6TDrgc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AucWkaIsTzCmyd3a68MjylyG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Omit09 op 21-01-2022 15:37 ]

• Microkid

Microkid

Smile

zwarte deel van de pomp. Pak er eens een zaklamp bij, want zo zie je vrij weinig met zwart ;)

[ Voor 60% gewijzigd door Microkid op 21-01-2022 15:41 ]

• Gramser
Het klinkt toch alsof ie de verkeerde kant opdraait. Ff goed zoeken naar die pijl op het pomphuis! Moet er echt opstaan.

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:41
Het kan ook zijn dat de condensator in de pomp defect en in de verkeerde richting draait.

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLphbGR1M9brtNZy0skUJEBEM8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmAhzriqlssY0tMbdAtAEWo4.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeldje van waar de pijl wrslk staat.

• Gramser
pletter schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:45:
Het kan ook zijn dat de condensator in de pomp defect en in de verkeerde richting draait.
Van de pomp in de cv ketel bedoel je? Of zit er een condensator in de VVW-pomp (ik weet hier niet veel van).

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:41
Naar mijn weten zit er in elke 230 volt pomp een condensator die de richting bepaald.

• Microkid

Microkid

Smile

Gramser schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:47:
[Afbeelding]

Voorbeeldje van waar de pijl wrslk staat.
Hij heeft een andere behuizing, die zit op de verdeler geschroefd. Maar dan nog zou er ergens een pijl moeten staan lijkt me...

• zktom82
  • Laatst online: 06-06 20:41
Laat ik nou precies dezelfde ketel hebben en ook dezelfde situatie.
Boven radiatoren en beneden vloerverwarming.
Ook een nest thermostaat.

Om te beginnen als de ketel draait, moet je even op het vlammetje drukken dan zie je de gevraagde aanvoertemperatuur en zie je ook dat hij voor de verwarming draait. ;)

Bij mij krijgt de verdeler wel warm water maar waarschijnlijk niet genoeg.
Heb mijn pomp inmiddels op stand 3 staan en het voetventiel iets geknepen, hierdoor maak je je vloerverdeler actief en zuigt je vvw pomp het water aan. Wellicht is dit in jouw situatie ook een oplossing.
Ik heb zelf ook zitten klooien met het verlagen van het vermogen van de ketel. Echter gaat dan ook gelijk het vermogen van de pomp mee omlaag, ondanks dat je dat ook nog apart in kunt stellen.
Mocht iemand mij ook nog van tips kunnen voorzien zou ik dat graag in mijn eigen draadje lezen.

cv inregelen vloerverwarming icm radiatoren.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:54
Kijk hier eens naar:
YouTube: Tips & Trucs #36 Hoe stel je zelf een Intergas Extreme 36/30 CW5... en dan ook de commentaren (en vooral de antwoorden van John zelf op de gestelde vragen.)
We hebben dezelfe ketel en ik heb na ophangen (5 januari) ook wat probleempjes ondervonden maar allemaal zonder moeite kunnen oplossen.
We hebben ook nagenoeg dezelfde verdeler.
Wat ik een beetje mis in het verhaal is, was dit nu al sinds plaatsting het probleem of is dit "opeens" ontstaan?

• Omit09
Microkid schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:40:
zwarte deel van de pomp. Pak er eens een zaklamp bij, want zo zie je vrij weinig met zwart ;)
Haha er staat echt geen pijl op…. Heb um van alle mogelijke standen nu bekeken en belicht.
De aanvoertemperatuur staat nu wel weer op 24 graden.

Zit hier een probleem in waar ik het installatiebedrijf voor moet benaderen?
Of kan ik zelf bv nog iets met een warmtebeeldcamera (iemand heeft me bericht dat hij me daarbij wil helpen)..

En kan het kwaad om de pomp uit te laten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kt6CSRxQrQog7L-Nj_MnBmQzzsE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVcfokIC9nl3hgjarfS6ezAk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saY0y8phF-6Xj5__um57QpdarIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qMggKuo2qs72icPY1g2qJIGv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXoC12KENCXycdKc-tJdTIEoxpU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgY08ZtqmWnj4gYvrkyhEX9O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwMVwaKXDaIiKW5LpDYpmEAHFJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQ6tZLLD8g3OxCpsgcXDZaXJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v2rortE4B7WcTn7hDxoZBRXU-h0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgrMaUYHYKstmfxOZQpwR0CJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Gramser
Het moet volgens mij op het geribbelde deel staan - dat is het pomphuis.

• Microkid

Microkid

Smile

Omit09 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:57:
[...]

Haha er staat echt geen pijl op…. Heb um van alle mogelijke standen nu bekeken en belicht.
De aanvoertemperatuur staat nu wel weer op 24 graden.

Zit hier een probleem in waar ik het installatiebedrijf voor moet benaderen?
Of kan ik zelf bv nog iets met een warmtebeeldcamera (iemand heeft me bericht dat hij me daarbij wil helpen)..
Je kijkt op de verkeerde plek, je moet op het metalen gedeelte kijken zoals aangegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XONYwgU6m3Apue9tCYXbWfm6-xQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/23rXAcSARqVNnuAh0NH4k3Vr.png?f=fotoalbum_large

• ChiMan
Omit09 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 13:27:
[...]

@ChiMan Wat heb ik voor extra inzichten als ik P002 op stand 2 zet?
Je ziet dan waarom je CV aangaat (verwarmen of warm water) en temperatuur.

• Omit09
Microkid schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:00:
[...]

Je kijkt op de verkeerde plek, je moet op het metalen gedeelte kijken zoals aangegeven.
[Afbeelding]
Hier bedoel je? Zal nog eens inzoomen, maar kan er echt niets zien….Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqORVq5oGLcoJthmKAILf4pPWiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRlNWnaqfJL4z9hHqtSHaBLd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zNobpF3eDuCdEz0eYmBj6cXR-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1G6IPsuhOqaBQVnIPAtVunHQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSR2iqtYdZZiaVoUsSrykEm3TWQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGTYrcQPNRcTZaVOBw5XbyWL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rkbtrhlb59fTWWUTsmLABE-adJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/843sbnXL0lQ0Q8PtwDeWb68J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4J0odLySs77gqbw61ZDet3LRKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GGzPpHL6nYKWs5GXXp3mEo5T.jpg?f=fotoalbum_large

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:03

Dentheman

Zie signature

Kan het niet zo simpel zijn, dat de thermostaatkraan niet functioneert?
Heb je deze al eens helemaal open- en dicht gedraaid of eventueel vervangen?

Zie ondertitel

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16:15
Gramser schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 14:23:
Hoe je kunt checken of de schoepen meedraaien, geen idee.
Door de pomp te demonteren, het zal niet de eerste pomp zijn waarbij de waaier niet meer vastzit aan de as.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Patrick Koningh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-10 09:59
Er zit ergens een thermoblock gekoppeld aan de behuizing. Als deze denkt dat het te warm is dan slaat de pomp gewoon niet aan. Heb ik laatst ook gehad. Dat component "opzoeken" even koelen met een ijspack en hij deed het weer (en inmiddels al maanden) weer als een zonnetje. Wellicht helpt het je.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:19
Lijkt erop dat de thermostaat vast zit, trek die knop er eens af.
Ook al draait de vloerverwarmingspomp niet dan nog zal de aanvoer temperatuur meter hoger moeten zijn.

Of je CV pomp zelf draait niet, daarnaast CV leidingen ontluchten.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 21-01-2022 16:18 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:19
Omit09 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 15:34:
[...]

Het is trouwens wel raar; ik heb de pomp nu weer aangezet. En dan daalt de aanvoertemperatuur conform de meter weer heel snel van 36 naar 25 graden....
Lijkt sterk op een vastzittende thermonstaatkraan op je verdeler die op de stand staat van net een klein beetje open.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 21-01-2022 16:20 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Jan Hugo
Ik heb een vergelijkbare ROBOT verdeler met dezelfde pomp. De pomp is een moderne zuinige gelijkstroom pomp en heeft GEEN condensator voor de draairichting. Hij heeft een special constructie voor montage op de verdeler. Ik zou hem zelf alleen verwijderen om het te vervangen.

De (vierkante) bovenbuis van de verdeler mengt het retour water van de lussen. Via het retour ventiel gaat het koude water retour. Boven de pomp wordt het warme CV aanvoer water in de buis gemengd en gaat naar de onder buis. Hier zit de sensor van de thermostaat knop die het ventiel terug regelt, en zorgt dat het water in de vloer niet te heet wordt.

Wanneer de pomp draait zal de temperatuur meter van de bovenbuis de gemiddelde temperatuur van de retour lussen aangeven. De temperatuurmeter van de onderbuis geeft de temperatuur meter van het water dat de vloer ingaat. Dit is het resultaat van mengen van het retour water met de CV aanvoer. Bij mij zit dit ongeveer halverwege (T_CV = 38, T_boven = 20, T_onder = 28). Na verloop van tijd stijgen de temperaturen door opwarming van de vloer. (T_CV = 50, T_boven = 29, T_onder = 38) (de waarden zijn niet exact)

Wanneer je de stekker eruit trekt wordt er niet meer gemengd en zal de temperatuur meter van de boven buis oplopen naar de CV aanvoer temperatuur. Deze is blijkbaar slechts 36 graden, en dat is wel laag voor dit type verdeler.

Hoe komt het dat die temperatuur niet oploopt?

Mogelijk komt dit door een CV instelling die afhankelijk is van de buiten temperatuur.

Het afgeven vermogen is de flow snelheid maal het temperatuur verschil. Het vermogen moet hoger. Dus de flow of de temperatuur moet hoger.

• Omit09
ChiMan schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:04:
[...]

Je ziet dan waarom je CV aangaat (verwarmen of warm water) en temperatuur.
Juist. Ik heb gekeken, maar bij mij gaat ie van P001 naar P10. Geen P002.... ;(
Of ik moet onder een andere 'code' kijken? Was nu onder 015 aan het kijken (monteurscode geloof ik).

• arpeggio
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:16
Omit09 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:38:
[...]

Juist. Ik heb gekeken, maar bij mij gaat ie van P001 naar P10. Geen P002.... ;(
Of ik moet onder een andere 'code' kijken? Was nu onder 015 aan het kijken (monteurscode geloof ik).
Via C015 kom je in het Installateursmenu. Maar je kunt nog een stapje verder naar het Expertmenu. Daar kom je via de code C020. Daar heb je nog een aantal extra parameters die je kunt instellen.
In het Expertmenu kun je parameter P002 "Weergave display tijdens bedrijf" instellen:
0 = uit (fabrieksinstelling)
1 = standaard
2 = uitgebreid

Op mijn Xtreme 36 heb ik hem op 2 gezet.

Het zou kunnen zijn dat je Nest thermostaat de veroorzaker is van het probleem, als die modulerend is ingesteld. Die kan via de OpenTherm-communicatie een te lage aanvoertemperatuur van de ketel vragen waardoor de mengverdeler niet op temperatuur wil komen.
Je zou in dat geval via het Expertmenu parameter P056 "Minimum aanvoertemperatuur voor OpenTherm vraag" op 50 graden kunnen zetten. Die staat standaard op 30 graden.
Parameter P057 "Reactie OpenTherm thermostaat" zou op 1 moeten staan.

[ Voor 30% gewijzigd door arpeggio op 21-01-2022 17:23 ]

• Omit09
arpeggio schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:53:
[...]

Via C015 kom je in het Installateursmenu. Maar je kunt nog een stapje verder naar het Expertmenu. Daar kom je via de code C020. Daar heb je nog een aantal extra parameters die je kunt instellen.
In het Expertmenu kun je parameter P002 "Weergave display tijdens bedrijf" instellen:
0 = uit (fabrieksinstelling)
1 = standaard
2 = uitgebreid

Op mijn Xtreme 36 heb ik hem op 2 gezet.

Het zou kunnen zijn dat je Nest thermostaat de veroorzaker is van het probleem, als die modulerend is ingesteld. Die kan via de OpenTherm-communicatie een te lage aanvoertemperatuur van de ketel vragen waardoor de mengverdeler niet op temperatuur wil komen.
Je zou in dat geval via het Expertmenu parameter P056 "Minimum aanvoertemperatuur voor OpenTherm vraag" op 50 graden kunnen zetten. Die staat standaard op 30 graden.
Parameter P057 "Reactie OpenTherm thermostaat" zou op 1 moeten staan.
Top, bedankt. Dit ga ik morgenvroeg eens proberen 👌🏼

• Microkid

Microkid

Smile

mr_evil08 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 16:19:
[...]

Lijkt sterk op een vastzittende thermonstaatkraan op je verdeler die op de stand staat van net een klein beetje open.
Haal deze er eens af en check of het pinnetje soepel naar binnen en buiten komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vO3OXqT2l2H5_ZB0zOH9xIRMQFg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9Z9jQ6TdUZt4PHWAzcr44UzO.png?f=fotoalbum_large

• Omit09
Microkid schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:30:
[...]

Haal deze er eens af en check of het pinnetje soepel naar binnen en buiten komt.
[Afbeelding]
Yes dit had ik al gedaan. Die komt weer soepeltjes naar boven als ik hem indruk.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:25
Ontluchten via de radiatoren boven, zo hoog mogelijk, ook al geprobeerd?

[ Voor 178% gewijzigd door Gieliovd520 op 21-01-2022 18:40 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Omit09
Gieliovd520 schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 18:39:
Ontluchten via de radiatoren boven, zo hoog mogelijk, ook al geprobeerd?
Yes. CV bijgevuld tot 2, en volledig ontlucht.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:25

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Misschien is dit al geopperd, maar zitten misschien de aanvoer en de retour verkeerd om aangesloten op je vloerverdeler?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• charrel
  • Laatst online: 15:03

charrel

Cortisol4life..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vLjQrkOYnEUakZFR4EeKO9kcik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NEie5IIMUoIMBmUJCKgT1ddh.jpg?f=fotoalbum_large
Pijl staat er dus wel op, zelfde pomp hier.

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:17
De draairichting van de pomp lijkt inderdaad niet op deze plastic achterkant te staan, wel op de stalen versie. Ook in het typenummer op de foto's zie ik niet zo snel de box orientation.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-XAUrzUdv5ZpYhtxnpqe8VhUss=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Fm9daXRyTXBgi4i3CDoK5ycG.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0a3nNDr64p8q4mvLotgQeGmBsnk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Q1mxnsc0vR9N8azZuM3ZwJhq.png?f=fotoalbum_tile

[Bron] [Bron2]

Wel nog 1 handleiding van een Para HU 25/7.0 PWM1 W gevonden, welke box orientation 12 uur heeft...

Edit:
Hier is je pomp dan, pagina 62.

TLDR p64;
The HU25 Ku should only be used in this orientation with the pressure outlet at 12 o’clock.
Hij lijkt toch echt de verkeerde kant op te pompen... 8)7 Verklaart een hoop.

• zktom82
Oké mensen, er moet me toch even iets van het hart. Volgens mij is het de bedoeling dat je eerst het topic leest, voordat je reageert toch??
Het is niet lullig bedoeld, maar…

Er roepen er 4 achter elkaar de thermostaatkraan, terwijl dit in het begin al getest is door de beste man. Tenminste het pennetje. Wat gebeurt er als je de knop er af laat? Loopt de temperatuur dan wel op? Anders is je voeler kapot.

Dan de pomp, het is toch duidelijk te zien op zijn foto’s zijn pomp op die vierkante plaat gemonteerd is?? De pomp zelf (zilveren deel) kun je 360 graden draaien, dat zie je ook op het plaatje hierboven. Een centrifugaalpomp zuigt namelijk altijd vanuit het midden van de waaier aan en slingert het water naar buiten. De pomp zelf draait altijd dezelfde kant op. Het enige wat verkeerd zou kunnen zitten is die zwarte vierkante plaat. Lijkt me sterk dat die verkeerd zit want die is waarschijnlijk in de fabriek al zo gemonteerd.
Er zit wel iets van een sticker op dat deel, zit daar je pijltje niet onder?? Als er geen pijl op staat kan het waarschijnlijk maar op 1 manier.

Heb je al geprobeerd je verdeler actief te maken, zoals ik in mijn vorige post gezet heb?? Het zou kunnen dat je veel te veel retourwater aanzuigt, die weg is korter dan het warme water uit je leiding. Wat is de aanvoertemperatuur voor de thermostaatknop?? Heb je die post überhaupt gezien, want die extra info op je ketel via dat expertmenu heb je niet nodig als je even op het vlammetje tikt. 😉

Succes! Hopelijk zijn we allebei snel geholpen met onze mooie ketel.

• Omit09
Goedemorgen,

Nieuwe dag, nieuwe kansen.
Gisteravond heb ik twee instellingen in de CV gewijzigd;

P031 (max. vermogen) van 65 naar 80%
P056 (min. aanvoertemperatuur opentherm) van 30 naar 50 graden.

Zometeen maar eens testen of de aanvoertemperatuur van de verdeler wat omhoog gaat (geen doel op zich, maar lijkt me wel noodzakelijk en dus een goede indicator) en of de kamer nu sneller opwarmt.

En anders…
De thermostaatkraan staat op 50 graden (ketel ook). Ik heb de knop er nu al een paar keer vanaf gehad. Het pinnetje kan ik indrukken, en die komt terug. Aanvoertemperatuur loopt dan niet op.

Ik kan nog proberen wat @zktom82 voorstelt; de verdeler actief maken door het voetventiel te knijpen. Maar hoe weet / zie ik hoever ik die moet knijpen?

En dan de pomp. Als ik die uitzet, loopt de aanvoertemperatuur wél flink op. Maar volgens mij heb ik daar een verklaring voor gelezen.
Ik lees nu verschillende en tegenstrijdige dingen over mijn pomp. En of die misschien wel of niet de verkeerde kant oppompt of dat ie maar 1 kant op kan pompen. Ik heb er zelf echt geen verstand van, maar ben er inmiddels wel van overtuigd dat er geen pijl op dat ding staat… Kan iemand hier nog uitsluitsel over geven?

• Gramser
Zou je nog kunnen antwoorden op de vraag of de pomp nog een tijd uit heeft gestaan? Als dat zo is, zou er intern ook nog iets kapot kunnen zijn. Schoepen die niet meer meedraaien bijvoorbeeld.

Ik meen ook nergens in je posts te hebben gelezen te hebben of het voorheen wel goed werkte, of heb je het nooit gemerkt...?

@zktom82 grotendeels eens met je post, maar qua pomp was het wel het uitzoeken waard. Ik denk nu overigens dat de pomp inderdaad juist is gemonteerd, maar of hij nog correct werkt kan nog nader worden onderzocht.

@Omit09 het is wel raadzaam om steeds 1 parameter te onderzoeken, anders is het lastig te bepalen welke wijziging een verandering veroorzaakt.

[ Voor 37% gewijzigd door Gramser op 22-01-2022 08:41 ]

• Omit09
Temperatuur in de kamer was vanmorgen 20,5 graden. Ik heb de thernostaat nu op 21,5 graad gezet om te testen hoe lang die er nu over doet.

Het valt op dat de aanvoer temperatuur op de verdeler nu 32 graden is (bleef voorheen hangen rond de 25). De retourtemperatuur staat op 19 graden. Zijn dit de temperaturen die je hier mag verwachten?

Ik heb gisteren best veel dingen getest. Maar volgens mij heb ik drie dingen écht veranderd;
- CV bijgevuld (van 1,4 naar 2,1)
- Installatie (CV, radiatoren en verdeler) ontlucht
- Instellingen van CV mbt vermogen aangepast (zie mijn vorige post).

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:34
even een hele andere brug. ik mis in dit topic de optie om de plug aan de zijkant te vervangen
voor een druk geregelde uint. https://www.fitting-shop....tbv-ku-slim-verdeler.html
of een handbediende unit. geen idee waar je 123 kan vinden.
en nee dit is niet de gouden oplossing maar het kan wel helpen.

• Omit09
Gramser schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 08:37:
Zou je nog kunnen antwoorden op de vraag of de pomp nog een tijd uit heeft gestaan? Als dat zo is, zou er intern ook nog iets kapot kunnen zijn. Schoepen die niet meer meedraaien bijvoorbeeld.

Ik meen ook nergens in je posts te hebben gelezen te hebben of het voorheen wel goed werkte, of heb je het nooit gemerkt...?

@zktom82 grotendeels eens met je post, maar qua pomp was het wel het uitzoeken waard. Ik denk nu overigens dat de pomp inderdaad juist is gemonteerd, maar of hij nog correct werkt kan nog nader worden onderzocht.

@Omit09 het is wel raadzaam om steeds 1 parameter te onderzoeken, anders is het lastig te bepalen welke wijziging een verandering veroorzaakt.
Goedemorgen,

Nee de pomp heeft nooit uitgestaan.
En ik dénk dat het nooit beter is geweest sinds de bouw van het huis eind 2018. Lastig om nu nog te bepalen, maar ik weet dat ik eigenlijk elke winterperiode zit te zoeken op internet of de instellingen wel goed staan omdat ik vind dat de kamer te traag verwarmt…

Heb je tips of en hoe ik zelf kan onderzoeken of de pomp goed werkt?
Overigens heb ik hem op stand 3 staan. Volgens de handleiding ‘hoort’ dat als je 6 groepen hebt 😬
Misschien ook nog relevant; de oppervlakte van de woonkeuken is 70m2 en die van de gang en berging 12m2.

• Omit09
Kan iemand overigens een uitspraak doen op een aantal variabelen die nu door mij zijn ingesteld?

CV ketel
- Temperatuur CV water 50 graden
- P31 naar 80% (max. vermogen)
- P056 naar 50 graden ( min. aanvoertemperatuur opentherm)

Verdeler
- Thermostaatkraan op 50 graden.

En geen variabele, maar twee andere temperaturen tijdens het stoken;
- Aanvoertemperatuur verdeler 30 graden
- Retourtemperatuur verdeler 19 graden

De twee laatstgenoemde temperaturen lijken mij wat aan de lage kant…

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Minimale aanvoertemperatuur verhogen werkt averechts. Je ketel kan de warmte niet kwijt en je laat hem meer warmte produceren.

• Omit09
MikeyMan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:04:
Minimale aanvoertemperatuur verhogen werkt averechts. Je ketel kan de warmte niet kwijt en je laat hem meer warmte produceren.
Dat klinkt inderdaad wel plausibel... Ik ga die instelling weer terugzetten.

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:06
Omit09 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 08:08:
Goedemorgen,

Nieuwe dag, nieuwe kansen.
Gisteravond heb ik twee instellingen in de CV gewijzigd;

P031 (max. vermogen) van 65 naar 80%
P056 (min. aanvoertemperatuur opentherm) van 30 naar 50 graden.

Zometeen maar eens testen of de aanvoertemperatuur van de verdeler wat omhoog gaat (geen doel op zich, maar lijkt me wel noodzakelijk en dus een goede indicator) en of de kamer nu sneller opwarmt.

En anders…
De thermostaatkraan staat op 50 graden (ketel ook). Ik heb de knop er nu al een paar keer vanaf gehad. Het pinnetje kan ik indrukken, en die komt terug. Aanvoertemperatuur loopt dan niet op.

Ik kan nog proberen wat @zktom82 voorstelt; de verdeler actief maken door het voetventiel te knijpen. Maar hoe weet / zie ik hoever ik die moet knijpen?

En dan de pomp. Als ik die uitzet, loopt de aanvoertemperatuur wél flink op. Maar volgens mij heb ik daar een verklaring voor gelezen.
Ik lees nu verschillende en tegenstrijdige dingen over mijn pomp. En of die misschien wel of niet de verkeerde kant oppompt of dat ie maar 1 kant op kan pompen. Ik heb er zelf echt geen verstand van, maar ben er inmiddels wel van overtuigd dat er geen pijl op dat ding staat… Kan iemand hier nog uitsluitsel over geven?
Hier precies hetzelfde gehad nadat ik de pomp van vloerverwarming vervangen had. Temperatuur aanvoer liep ook niet op als de pomp draaide, als die uit was, wel. Als je temperatuur wel oploopt als de pomp uit staat, ligt het sowieso aan de pomp.

• Omit09
Omit09 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:09:
[...]

Dat klinkt inderdaad wel plausibel... Ik ga die instelling weer terugzetten.
Opnieuw wel weer interessant; ik heb de minimale aanvoertemperatuur opentherm teruggezet van 50 naar 30 graden. Nu zakt ook de aanvoertemperatuur op de ketel van 30 naar 25 graden..

• zktom82
Hoe laag staat je vermogen van de ketel?? Ik heb een keer per ongeluk het vermogen te laag gezet en dan komt de boel sowieso niet op temperatuur namelijk. Wat is de aanvoertemperatuur bij de thermostaatknop van de verdeler??

• Omit09
zktom82 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:27:
Hoe laag staat je vermogen van de ketel?? Ik heb een keer per ongeluk het vermogen te laag gezet en dan komt de boel sowieso niet op temperatuur namelijk. Wat is de aanvoertemperatuur bij de thermostaatknop van de verdeler??
Goedemorgen @zktom82 . Welke instelling / parameter geeft het vermogen van de ketel aan? Dan ga ik dat nakijken.
De knop van de thermostaatkraan staat nu op 50 graden. Is dat wat je bedoelt?

• zktom82
p0010 in het installateurs menu dus via C0015

Nee de gemeten temperatuur van de leiding net voor de thermostaatknop.

• Gramser
zktom82 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:27:
Iets hierboven geeft hij toch aan 80%?

Ik zou juist denken, vermogen omlaag en pompsnelheid van de ketel omhoog.

• zktom82
Die 80% is de pompcapaciteit P0031, niet het vermogen van de ketel ;)

• Omit09
zktom82 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:38:
Die 80% is de pompcapaciteit P0031, niet het vermogen van de ketel ;)
Ik heb de P0031 inderdaad verhoogd van 65% naar 80%.
De P0010 staat nu op 65%. Is dat voldoende?

Helaas heb ik geen apparatuur om de temperatuur van de leiding te meten.

[ Voor 14% gewijzigd door Omit09 op 22-01-2022 09:44 ]

• zktom82
P0010 moet voldoende zijn, staat bij mij ook zoiets. Wat niet heel duidelijk in de manual staat, is als je het vermogen verlaagde automatisch de pompcapaciteit ook omlaag gaat. Vandaar dat ik het even check.

Volgens mij heb je echt hetzelfde probleem als ikzelf. Je pomp trekt meer retourwater in je verdeler dan warm water. Om dit uit te kunnen sluiten moet je weten hoe heet je aanvoerleiding (dus voor de thermostaat knop) wordt.

Als die niet heet wordt, sta je dus eigenlijk het water in je vloer rond te pompen ipv mengen met heet aanvoerwater.

• Omit09
zktom82 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:56:
P0010 moet voldoende zijn, staat bij mij ook zoiets. Wat niet heel duidelijk in de manual staat, is als je het vermogen verlaagde automatisch de pompcapaciteit ook omlaag gaat. Vandaar dat ik het even check.

Volgens mij heb je echt hetzelfde probleem als ikzelf. Je pomp trekt meer retourwater in je verdeler dan warm water. Om dit uit te kunnen sluiten moet je weten hoe heet je aanvoerleiding (dus voor de thermostaat knop) wordt.

Als die niet heet wordt, sta je dus eigenlijk het water in je vloer rond te pompen ipv mengen met heet aanvoerwater.
Ok. De leiding voelt wel warm, maar dat zegt dus niet veel. Maandagavond komt hier iemand die er verstand van heeft. Ik vermoed dat hij ook apparatuur heeft om dit te meten, dus dan laat ik dat nog weten!

Inmiddels ben ik nu 2 uur aan het stoken, en is de temperatuur in de kamer amper een halve graad gestegen. Retourtemperatuur van de verdeler is nog steeds koud; 19 graden. Aanvoertemperatuur blijft ook staan rond 25 graden.

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:44
Het is al eerder gevraagd, maar wat gebeurt er als je alle groepen helemaal dicht zet?
Ik had hier boven een vergelijkbaar probleem (was wel nieuwbouw, dus had nog nooit gewerkt), en daar soort van dezelfde symptomen.
Er kwam alleen warmte binnen als alle groepen 100% dicht stonden. Alles leek verder goed, en uiteindelijk de thermostaat kraan maar eens gedemonteerd. Die was verstopt, hoewel de klep zelf wel netjes schoof. misschien heb je iets vergelijkbaars?

• Gramser
Die snelheid van opwarmen zegt me niet zoveel. VVW werkt traag…

• zktom82
Omit09 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:06:
[...]

Ok. De leiding voelt wel warm, maar dat zegt dus niet veel. Maandagavond komt hier iemand die er verstand van heeft. Ik vermoed dat hij ook apparatuur heeft om dit te meten, dus dan laat ik dat nog weten!

Inmiddels ben ik nu 2 uur aan het stoken, en is de temperatuur in de kamer amper een halve graad gestegen. Retourtemperatuur van de verdeler is nog steeds koud; 19 graden. Aanvoertemperatuur blijft ook staan rond 25 graden.
Ik ben benieuwd! Hopelijk weet hij hoe je de verdeler correct afstelt en ben ik ook van mijn probleem af. _/-\o_

• ice-T106
  • Laatst online: 18:18
Ik vraag me eerlijk gezegd af of er wel een probleem is. In twee uur de kamer halve graad opwarmen zou best wel eens normaal kunnen zijn. Je moet eerst de hele vloer opwarmen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• Gramser
ice-T106 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:43:
Ik vraag me eerlijk gezegd af of er wel een probleem is. In twee uur de kamer halve graad opwarmen zou best wel eens normaal kunnen zijn. Je moet eerst de hele vloer opwarmen.
Ik denk toch van wel. Er zou in die twee uur ook wel iets met de thermometers op de verdeler moeten gebeuren.

• Omit09
Gisteren duurde het ca. 8 uur om 1,5 graad te verwarmen. En dan is het aan de vloer ook niet te voelen dattie uberhaupt opwarmt.... Ik weet dat vvw traag is, maar zó traag?
En als je dan de aanvoer- en retourtemperaturen ziet, zou je denken dat het sneller zou moeten kunnen toch?

• Omit09
the12be schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:09:
Het is al eerder gevraagd, maar wat gebeurt er als je alle groepen helemaal dicht zet?
Ik had hier boven een vergelijkbaar probleem (was wel nieuwbouw, dus had nog nooit gewerkt), en daar soort van dezelfde symptomen.
Er kwam alleen warmte binnen als alle groepen 100% dicht stonden. Alles leek verder goed, en uiteindelijk de thermostaat kraan maar eens gedemonteerd. Die was verstopt, hoewel de klep zelf wel netjes schoof. misschien heb je iets vergelijkbaars?
Gisteren wel een soortgelijke test gedaan met 1 groep open. Toen steeg de aanvoertemperatuur naar 40 graden.

Zojuist opnieuw; De thermostaat stond uit. Met alle groepen open stonden de aanvoer- en retourtemperatuur beide op 19 graden.

Heb net de thermostaat weer aangezet en alle groepen dicht. Zowel de retour als de aanvoerleiding tussen de bypass en de verdeler voelen nu warm. De aanvoertemperatuur stijg nu naar 32 graden, de retourtemperatuur blijft op 19 graden (die heb ik overigens nog na geen enkele test omhoog zien gaan).

[ Voor 5% gewijzigd door Omit09 op 22-01-2022 10:58 ]

• ChiMan
Eens (heb dit eerder ook aangegeven)!

Bij een goed geïsoleerde huis heeft nachtverlaging niet zoveel zin en komt je vloer niet op temperatuur.

Mijn advies voordat je verder gaat experimenteren:

- Je CV ketel weer op standaard instellingen
- CV aanvoertemperatuur tussen de 50-60 graden
- Je thermostaat op continue dezelfde temperatuur (dag en nacht)
- Bij je vloerverwarmingspomp:
+ Temperatuur op 40 graden
+ Pomp op constante druk
+ Kraan per groep minimaal half open gedraaid

Doe dit voor minimaal een week en kijk hoe je temperatuur dan is.

• Gramser
Mee eens met dat er wel íets aan de hand is. Hier duurt opwarmen met 1-1,5 graden zo’n 3 uur, op ongeveer 55-60m2. In een redelijk geïsoleerd huis met vvw als hoofdafgifte.

Als je huis overdag in 8 uur zo’n hoeveelheid stijgt, kan dat net zo goed zijn veroorzaakt door zoninstraling, koken, oven, dus het dagelijks leven.

[ Voor 41% gewijzigd door Gramser op 22-01-2022 11:05 ]

• Omit09
Omit09 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Gisteren wel een soortgelijke test gedaan met 1 groep open. Toen steeg de aanvoertemperatuur naar 40 graden.

Zojuist opnieuw; De thermostaat stond uit. Met alle groepen open stonden de aanvoer- en retourtemperatuur beide op 19 graden.

Heb net de thermostaat weer aangezet en alle groepen dicht. Zowel de retour als de aanvoerleiding tussen de bypass en de verdeler voelen nu warm. De aanvoertemperatuur stijg nu naar 32 graden, de retourtemperatuur blijft op 19 graden (die heb ik overigens nog na geen enkele test omhoog zien gaan).
Aanvoertemperatuur steeg nog verder richting de 40 graden. Retourtemperatuur blijft 19.
Heb inmiddels alle groepen weer wat opengedraaid. Aanvoer zakt dan weer naar 24 graden.

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:44
Omit09 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Heb net de thermostaat weer aangezet en alle groepen dicht. Zowel de retour als de aanvoerleiding tussen de bypass en de verdeler voelen nu warm. De aanvoertemperatuur stijg nu naar 32 graden, de retour temperatuur blijft op 19 graden (die heb ik overigens nog na geen enkele test omhoog zien gaan).
Ik weet vrij zeker dat het probleem in je aanvoer zit, en dan hopelijk je thermostaat ventiel. Dit verklaart het gedrag namelijk goed:

1: groepen open: Aanvoer en retour koud. << er komt niet genoeg warm water in de verdeler.
2: groepen dicht: Aanvoer warm, retour koud << omdat het warme water niet de vloer in gaat is er geen "afkoeling" van de aanvoer. dus aanvoer word warm. omdat je afvoer niet warm word stroomt er erg weinig water.

Als je een beetje handig bent kan je zelf die thermostaat er eens afhalen (Vergeet niet het water van je CV af te tappen), en anders zou ik dit als eerste punt van aandacht bij de "support" leggen.

• Omit09
the12be schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 11:12:
[...]

Ik weet vrij zeker dat het probleem in je aanvoer zit, en dan hopelijk je thermostaat ventiel. Dit verklaart het gedrag namelijk goed:

1: groepen open: Aanvoer en retour koud. << er komt niet genoeg warm water in de verdeler.
2: groepen dicht: Aanvoer warm, retour koud << omdat het warme water niet de vloer in gaat is er geen "afkoeling" van de aanvoer. dus aanvoer word warm. omdat je afvoer niet warm word stroomt er erg weinig water.

Als je een beetje handig bent kan je zelf die thermostaat er eens afhalen (Vergeet niet het water van je CV af te tappen), en anders zou ik dit als eerste punt van aandacht bij de "support" leggen.
Bedankt, je conclusie klinkt vrij logisch. En dat is dan het thermostaatventiel van de verdeler?
Ik zal je advies doorgeven aan de support die maandagavond met me mee komt kijken!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Ik denk dat je thermostaat kraan inwendig niet opengaat, hierdoor komt er geen heet water vanaf de ketel in je verdeler. Zo te lezen zit hij vast op klein beetje flow. Daarom gaat je aanvoer temperatuur wel omhoog als je maar één groep van de vloerverwarming open hebt.

-je kunt de thermometers van retour en aanvoer verwisselen (beetje draaien en trekken) om afwijking hierin te elimineren. Komt geen water uit.
-ik tik altijd met een klein hamertje op de zijkanten van de kraan met de knop eraf.
-je kunt proberen om het pennetje verder aan te drukken met waterpomptang om de klep te lossen
-demonteren en inspecteren van de kraan is beste

Aangezien je installatie van 2018 is ,is de kans op kalk klein, ik denk eerder bouwvuil, puin of een braam die erin zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Cees-JanH op 22-01-2022 11:55 ]

• zktom82
Jongens voordat Omit zn gereedschap naar voren moet halen om afsluiters te controleren...

Voetventiel van de verdeler helemaal dicht schroeven (eerst de stand opschrijven!) Schroef vervolgens alleen de thermostaatknop er af met de wartel. De pomp pompt nu alleen water rond in de vloer.
Vervolgens het voetventiel langzaam open draaien, loopt de temperatuur in de aanvoerbalk op? Dan is je thermostaatklep gewoon goed!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Er komt wel iets doorheen maar veel te weinig....

• zktom82
Weg van de minste weerstand ;) Hij zuigt nu water uit zn vloer ipv de ketel. We zijn achter de schermen bezig met een proefje. Wordt vervolgd....

• arpeggio
MikeyMan schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 09:04:
Bij een mengverdeler is dit juist niet het geval. Een mengverdeler (verdeler met pomp) heeft voor een goede werking een minimale aanvoertemperatuur nodig. Bij een te lage aanvoertemperatuur werkt een mengverdeler niet goed of zelfs helemaal niet.

Dat zit in de werking van een mengverdeler. Die is gemaakt met het principe van een menginjectieregeling. Daarbij worden 2 verschillende watercircuits, een circuit met hoge temperatuur en een circuit met lage temperatuur en elk met een eigen pomp, aan elkaar gekoppeld. Door middel van dosering wordt heet water vanuit het HT-circuit (ketelcircuit) toegevoegd en gemengd met water uit het LT-circuit (vloerverwarming). Die dosering wordt bewaakt door het thermostaatventiel op de verdeler. Als die op 40 graden is ingesteld, zal hij sluiten bij 40 graden en wordt er geen water uit het HT-circuit meer toegevoegd.
De aanvoertemperatuur van het water van de VVW zal daardoor nooit boven 40 graden uitkomen.

Om die 40 graden mengtemperatuur te halen, is een duidelijk hogere temperatuur nodig vanuit het HT-circuit. Dat vraagt om een minimale aanvoertemperatuur vanuit de CV-ketel.
Als de aanvoertemperatuur van het HT-circuit laag is, zal het LT-circuit niet of nauwelijks opwarmen.

Bij aanvoertemperaturen boven 60 graden werkt het allemaal prima. Onder 60 graden wordt de menging steeds lastiger. Om die reden zijn er verdelers met een ingebouwd regelventiel om de mengverhouding tussen HT- en LT-circuit te kunnen regelen. Dat type verdeler heet LTV-verdeler.

@Omit09 Wat je nog zou kunnen proberen:
- op je Nest thermostaat de instelling vanTrue Radiant uitschakelen
- en aanvoertemperatuur op CV-ketel op 60 graden

Met het uitschakelen van True Radiant schakel je het moduleren van de aanvoertemperatuur uit. Aanvoertemperatuur vanuit de CV-ketel zal dan 60 graden zijn.

Het proberen waard, lijkt mij. En als het niet werkt, weet je tenminste dat het niet aan je Nest thermostaat ligt.

[ Voor 10% gewijzigd door arpeggio op 22-01-2022 13:43 ]

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Gramser schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 10:11:
Die snelheid van opwarmen zegt me niet zoveel. VVW werkt traag…
Niet zo traag, ik start ook verwarmen rond 6h30 en dan is het een 20 graden, als ik dat tot 10h laat verwarmen is het hier 25 graden. Geen idee hoe hoog ik het zou krijgen tegen 16h zoals OP.

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Ik zou eens voelen of dat alle verdelers warm worden eerst. Kan je daaraan? Die moeten toch flink warm zijn als alles goed werkt .

• Omit09
arpeggio schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:05:
[...]

Bij een mengverdeler is dit juist niet het geval. Een mengverdeler (verdeler met pomp) heeft voor een goede werking een minimale aanvoertemperatuur nodig. Bij een te lage aanvoertemperatuur werkt een mengverdeler niet goed of zelfs helemaal niet.

Dat zit in de werking van een mengverdeler. Die is gemaakt met het principe van een menginjectieregeling. Daarbij worden 2 verschillende watercircuits, een circuit met hoge temperatuur en een circuit met lage temperatuur en elk met een eigen pomp, aan elkaar gekoppeld. Door middel van dosering wordt heet water vanuit het HT-circuit (ketelcircuit) toegevoegd en gemengd met water uit het LT-circuit (vloerverwarming). Die dosering wordt bewaakt door het thermostaatventiel op de verdeler. Als die op 40 graden is ingesteld, zal hij sluiten bij 40 graden en wordt er geen water uit het HT-circuit meer toegevoegd.
De aanvoertemperatuur van het water van de VVW zal daardoor nooit boven 40 graden uitkomen.

Om die 40 graden mengtemperatuur te halen, is een duidelijk hogere temperatuur nodig vanuit het HT-circuit. Dat vraagt om een minimale aanvoertemperatuur vanuit de CV-ketel.
Als de aanvoertemperatuur van het HT-circuit laag is, zal het LT-circuit niet of nauwelijks opwarmen.

Bij aanvoertemperaturen boven 60 graden werkt het allemaal prima. Onder 60 graden wordt de menging steeds lastiger. Om die reden zijn er verdelers met een ingebouwd regelventiel om de mengverhouding tusen HT- en LT-circuit te kunnen regelen. Dat type verdeler heet LTV-verdeler.

@Omit09 Wat je nog zou kunnen proberen:
- op je Nest thermostaat de instelling vanTrue Radiant uitschakelen
- en aanvoertemperatuur op CV-ketel op 60 graden

Met het uitschakelen van True Radiant schakel je het moduleren van de aanvoertemperatuur uit. Aanvoertemperatuur vanuit de CV-ketel zal dan 60 graden zijn.

Het proberen waard, lijkt mij. En als het niet werkt, weet je tenminste dat het niet aan je Nest thermostaat ligt.
Ik ben nog even met een test bezig. Maar als dat niet helpt, is dit zeker het proberen waard.
Wat bedoel je hier met de aanvoertemperatuur van de CV ketel? De temperatuur van het CV water (staat nu op 50 graden geloof ik), of de P056 instelling ( min. aanvoertemperatuur opentherm), welke ik nu op 30 graden heb staan.

• Omit09
k995 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:10:
Ik zou eens voelen of dat alle verdelers warm worden eerst. Kan je daaraan? Die moeten toch flink warm zijn als alles goed werkt .
De buis tussen de bypass en de verdeler wordt wel warm. De buizen vanuit de groepen die de grond in gaan niet tot nauwelijks.

• arpeggio
Omit09 schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:33:
[...]

Ik ben nog even met een test bezig. Maar als dat niet helpt, is dit zeker het proberen waard.
Wat bedoel je hier met de aanvoertemperatuur van de CV ketel? De temperatuur van het CV water (staat nu op 50 graden geloof ik), of de P056 instelling ( min. aanvoertemperatuur opentherm), welke ik nu op 30 graden heb staan.
Ik bedoel hiermee idd de aanvoertemperatuur van de CV-ketel (het getal dat op het schermpje verschijnt en dat je via het radiatorsymbool en de + en - toetsen kan wijzigen).
Als je True Radiant uitschakelt, kun je P056 gewoon laten voor wat het is.

Edit:
Oh ja... als True Radiant is uitgeschakeld, werkt de thermostaat volgens aan/uit.
Dat betekent dat je in de CV-ketel parameter P057 op 2 moet zetten (= warmtevraag beantwoorden met max ingestelde aanvoertemperatuur (aan/uit functie))

[ Voor 20% gewijzigd door arpeggio op 22-01-2022 15:09 ]

• Omit09
arpeggio schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:37:
[...]

Ik bedoel hiermee idd de aanvoertemperatuur van de CV-ketel (het getal dat op het schermpje verschijnt en dat je via het radiatorsymbool en de + en - toetsen kan wijzigen).
Als je True Radiant uitschakelt, kun je P056 gewoon laten voor wat het is.
Oke. Ik ga dit morgen testen. Dan laat ik weten wat het resultaat is.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:54
Misschien heb je dit onderdeel nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qL43_T-C3jF-rmIuKuEgQEiALQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYRIrExluxminy2BC037iPgO.jpg?f=fotoalbum_large

Zit hier in de bovenste buis gemonteerd en het was voor mij de oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DHMyRFGovfwQ9GLx0oEiOdJGHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCM0HgJdN2xg45yTtSTa4BKt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door tcw82 op 22-01-2022 21:20 ]

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:57
@Omit09 ook al eens geprobeerd om de verdeler pomp een paar dagen lager te zetten dan stand 3, zoals "voorgeschreven"?

Als er inderdaad te weinig flow naar de verdeler is (wat dan eigenlijk eerst opgelost moet worden), dan meng je met de lagere pomp stand ook minder koud water met het warme CV water, wat een hogere aanvoer in je vloer geeft, nadeel is wel dat dit warmere water langzamer door de vloer gaat.

Uiteindelijk moet je er ook achter komen welke retour afsluiter op de verdeler voor welk deel van je woning is en dan ook of er veel lengte verschil tussen de verschillende lussen zit voor de finetuning.
Ik lees dat je berging ook vloerverwaring heeft, wat is daar de temperatuur?

Edit
Wat @tcw82 zegt, voor uitleg zie onder andere hier, het stukje over 'De FLOW' en verderop over het ´LTC ventiel´.

[ Voor 15% gewijzigd door Rouske op 22-01-2022 21:49 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste