cv inregelen vloerverwarming icm radiatoren.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zktom82
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-06 20:41
Goedendag ik zal me even voorstellen. Mijn naam is Tom en ben nieuw hier op het forum. (sorry als ik mijn topic in de verkeerde categorie heb gezet)

Wie kan mij helpen met het inregelen van mijn CV installatie?

Ik heb een intergas extreme 36 cv ketel.
Beneden +/- 50m2 vloerverwarming icm twee radiatoren (onbekend of het bij/hoofdverwarming is, vorige bewoner heeft geen foto's of documentatie)
Boven overal radiatoren.
Nest v3 thermostaat.
Twee onder 1 kap gebouwd in 1988 niet na geïsoleerd. Beneden overal HR++, boven gewoon dubbel glas.
Gasverbruik afgelopen jaar voor verwarming +/- 1300 m3, 0,442 m3 per graaddag.

Helaas heb ik een aantal problemen:

Boven worden de radiatoren sowieso niet warm, beneden heb ik last van koudeval van de lichtstraat in de aanbouw en de schuifpui. De vloer wordt daar niet warm genoeg, terwijl alle temperaturen van de groepen wel gelijk zijn?!
De temperatuur in de woonkamer is 21/22 graden, maar nog steeds niet comfortabel.

Temp vloer in: 32 graden, temp vloer uit: 26 graden.
Vloertemperatuur in het begin 24, vloertemperatuur aan het eind bij de pui maar 18-19.
Als ik de pomp van vvw omhoog zet, moet de aanvoertemp ook hoger. Dan lijkt het bij de pui wel iets warmer te worden, maar niet overtuigend.

Was begonnen met het inregelen van de radiatoren en de vloerverwarming, maar ik lijk steeds verder van de regen in de drup te raken.
Waar het volgens mij als eerste fout gaat is dat de aanvoer temp gewoon te laag is voor de radiatoren boven.
Mijn cv ketel moduleert steeds terug naar 40-50 graden en dat is te weinig voor mn radiatoren. Heb het idee dat de vloerverwarming er ook last van heeft overigens.
Mijn idee is dat de retour van de vloerverwarming zo koud is, dat de ketel denkt dat hij minder hard hoeft te gaan branden? Delta T bij de cv is nagenoeg constant 15 graden. Retour wordt gemiddeld maar 32 graden.
Heeft het zin om bijvoorbeeld de radiator van de badkamer vol open te zetten om zo de retour temperatuur en daarmee de aanvoer temperatuur omhoog te krijgen?

Heb al heel veel gelezen hier en op diverse andere fora, maar steeds komt er maar een half verhaal voorbij. Of in elk geval, maar voor de helft van toepassing op mijn situatie. Ook zie ik een hoop verschillende instellingen voorbij komen. Wanneer ik bepaalde zaken probeer, zie ik wel dingen veranderen, maar ik kom niet bij mn doel.
Inmiddels heb ik al zoveel geprobeerd, dat ik totaal de weg kwijt ben en dus beter helemaal opnieuw kan beginnen. Er zijn zoveel parameters dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Mijn doel is om te beginnen comfort, als ik ook nog wat gas kan besparen is dat mooi meegenomen.

Wie heeft voor mij een duidelijk stappenplan van A-Z?

1. Hoe bepaal ik het juiste vermogen van mijn cv ketel? (staat nu op 70%) Huis is 135m2/500m3 groot.
2. pompsnelheid cv ketel?(minimaal 50 maximaal 70%)
3. pompsnelheid vloerverwarming?(nu op stand 1)
4. stand van thermostaatknop vvw? (nu 38)
5. temperatuur van de vloer zelf? Heb een tegelvloer, voelt niet heel warm aan.
6. stand voetventiel verdeler? Nu iets geknepen om retourbalk wat warmer te krijgen.
7. radiatoren beneden statische inregelkranen met handknop. Vol open geprobeerd, helemaal dicht, gedeeltelijk open. Het blijft onbehaaglijk.
8. radiatoren boven zijn voorzien van statische inregelkranen en thermostaatknoppen. Ik merk weinig verschil tussen stand 2-5. Bedoeling is dat de slaapkamers op 17/18 graden komen. Speelkamer op zolder moet wel behaaglijk zijn voor de kinderen. Badkamer is niet echt koud maar mag prima warmer.
9. Als ik mijn thermostaat flink omhoog schroef, gaat de gevraagde aanvoer temperatuur wel omhoog, maar of hij komt er nooit (vermogen cv te laag) of ketel gaat pendelen (vermogen te hoog?)
10. mijn thermostaat staat nu ingesteld op vloerverwarming, misschien omzetten naar radiatoren? (omdat ik beide heb beneden?)

Hier nog een foto van mijn verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6koVRvZRXxQ8BYSKKD1eGIQaM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EtGTh6n23tZAzK2VvvWipKir.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen? _/-\o_
Alvast bedankt in elk geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17:54
Het eerste probleem is al snel duidelijk. De vv verdeler is een mengverdeler, dat houd in dat er bij de aanvoer kouder retourwater bijgemengd word. Deze word daarom pas voldoende warm bij een cv aanvoer van 50 of meer. Wat bij jou minimaal nodig is zal je moeten uitproberen. Als je de pompsnelheid van de vv verdeler verhoogt zal de vloer ook warmer worden omdat het water dan minder afkoelt, dus probeer stand 2 en eventueel stand 3.

Wat betreft het niet voldoende warm worden van de radiatoren, deze zijn niet gemaakt om voldoende warmte te leveren bij 50 of minder graden. Als er radiatoren zijn die helemaal niet warm worden, dan kan dat verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld, thermostaatkranen die vast zitten of anderzins defect zijn, een andere blokkade, te weinig flow van water. Dat laatste kan je misschien verhelpen door de pompsnelheid van de cv te verhogen. Hoeveel dat moet zijn zal je moeten uitproberen.

Als alle groepen van de vv nagenoeg dezelfde retourtemp hebben zijn ze goed ingeregeld. Dat het dan niet in elke kamer even warm word is normaal. Het is wel handig om zeker te weten of de vv geschikt is als hoofd of bijverwarming, dat maakt namelijk nogal een verschil!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zktom82
De radiatoren worden dus niet volledig warm omdat de aanvoer temperatuur te laag is. De aanvoer temp blijft mijn inziens laag, omdat de vloerverwarming de retour temperatuur drukt. De thermostaatkranen van de radiatoren zijn goed daar ligt het niet aan.

Als ik de pompsnelheid van de vvw verhoog gaat de temperatuur toch juist naar beneden? Er wordt meer retourwater bijgemengd?

De vraag is hoe ik mijn aanvoer hoger krijg, de thermostaat of de ketel regelt de temperatuur steeds naar beneden. Ook al staat de max op 75 graden ingesteld.

Mocht het toch hoofdverwarming zijn, kan ik de radiatoren steeds wat verder knijpen mocht het te snel opwarmen. Belangrijkste is nu denk ik de aanvoer omhoog zien te krikken. Maar hoe krijg ik dat voor elkaar? Pompsnelheid cv nog wat hoger zetten?? Wil ook geen ruisende radiatoren creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@zktom82 Wat ik me afvraag:
Sinds wanneer treden de (comfort)problemen op?
Ketel nieuw? Andere thermostaat?

Als het in de referentieruimte nu voldoende warm wordt, dus de genoemde 21-22°C is o.k.
is hier misschien eerder een comfort probleem (tocht, koudeval)?
Waarom zou de thermostaat een hogere aanvoertemperatuur vragen - het wordt toch warm, of niet?

Je zou kunnen overwegen de radiatoren in de referentieruimte met ventilatoren te "boosten".
Dit voorkomt iig eventuele koudeval vanuit de ramen en zorgt voor een gelijkmatigere luchtemperatuur.

In de ruimtes met alleen radiatoren zou je met ventilatoren ook meer warmteafgifte krijgen.

Wil je geen ventilatoren? - Dan kan je misschien de radiatoren door "grotere" exemplaren vervangen?

Als je per se de systeemtemperaturen omhoog wil krijgen (ik zou het niet doen) moet je waarschijnlijk de warmteafgifte in de referentieruimte beperken (stand thermostaat vloerverwarming). De radiatoren niet beperken als het kan.

P.S.:
Als ik de foto zo bekijk heb je nog een ouderwetse stroomslurpende circulatiepomp i.c.m. een onflexibele pompschakelaar van ROBOT (vaste? 35°C schakeltemperatuur). Bij gelegenheid misschien de pomp door een energiezuinig exemplaar vervangen en ook de pompschakelaar door een instelbaar exemplaar?

Just my € 2cts

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zktom82
Er is nogal een hoop veranderd en ja de circulatiepomp staat ook nog op de planning!

Nieuwe cv ketel, nieuwe radiatorkranen en nieuwe thermostaat.
Terug naar de oude situatie is dus niet mogelijk.

Feit blijft dat de oude ketel wel op 70 graden aanvoer stookte, even afgezien van het feit dat het misschien iets lager kan...waarom doet mijn nieuwe ketel dat niet?? Alleen als ik de thermostaat een slinger geef gaat deze in de buurt komen van de aanvoer temperatuur.

Ventilatoren wil de vrouw niet en was in de oude situatie ook niet nodig!
Ik snap dat het vergroten van de radiatoren ook een oplossing kan zijn, maar ik kan er gewoon niet bij waarom het voorheen wel kon en nu niet meer?
Als ik de winter comfortabel overleef, kan ik van de zomer wel weer verder met besparende maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03:10
Wat voor thermostaat heb je? Modulerend of aan/uit? Soms zijn ze te schakelen tussen die twee, dat geeft een andere aansturing richting ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zktom82
Ik heb een nest thermostaat v3, die is volgens mij niet te schakelen.

Heb nog een andere theorie gelezen. Als er minder water naar de vloerverwarming gaat, zou de aanvoertemperatuur omhoog moeten gaan? Je mengt dan minder, maar heter water bij?
Hoe zou ik dat voor elkaar kunnen krijgen zonder extra ventielen oid. te plaatsen?
Pompsnelheid omlaag brengen van de CV? Voetventiel vloerverwarming verder knijpen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysberg80
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-04 10:48
Waarschijnlijk was je oude thermostaat een aan/uit geschakelde thermostaat en heb je nu een modulerende.

Ik zou in je thermostaat wel de instelling veranderen naar radiatoren als hoofdverwarming. Je hebt meerdere radiatoren en die zullen nooit goed werken op een stooklijn voor vloerverwarming, je verdeelblok zorgt wel voor een juiste temperatuur van de vloerverwarming. Ook mag de pomp wel een stand hoger van de vloerverwarming. Je moet wel een balans zien te vinden tussen je vloerverwarming en je radiatoren beneden. Als je radiatoren te snel het huis verwarmen komt je vloerverwarming niet goed mee en blijft te koud.

Ik heb zelf een soortgelijke situatie (140m²). Beneden in de aanbouw (30m²) vloerverwarming en in de rest van het huis radiatoren. Deze heb ik allemaal voorzien van ventilatoren en op de bovenverdieping ook thermostaatknoppen.

De ketel is een Intergas HRE 18/24

Na de afgelopen maanden veel trail&error kom ik op de volgende instellingen uit.

Vermogen 35%
Start aanvoer CV 35 graden, dit i.v.m. start temperatuur ventilatoren.
Max temperatuur aanvoer CV 55 graden.

Stookt in de ochtend het huis warm op max 55 graden en gedurende de dag moduleert de CV op 35 graden, veel hoger komt die niet. Gasverbruik omlaag en comfort is flink verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zktom82
Hoe stel ik een start aanvoer CV in op een intergas Xtreme?? volgens mij kan ik alleen de max aanvoer instellen namelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysberg80
Klopt, ik zie dat de opties Xtreme beperkt zijn in vergelijking met de Kombi compact die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zktom82
De nest thermostaat kan wel aan/uit zie ik net. Zou de aanvoertemperatuur dan wel richting de ingestelde waarde gaan?? De ketel blijft zelf wel moduleren toch??
Nog even kijken of ik mn thermostaat anders moet aansluiten op de ketel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03:10
Mijn gok:
- ja
- ja
- nee

Probeer het eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysberg80
Aan/uit stookt de ketel meteen met de ingestelde temperatuur van in jouw geval 70 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zktom82
Helaas, hij vraagt 30 graden terwijl de aanvoer al 32 was. misschien toch een paar draadjes wisselen in de heatlink? Weer wat uit te vogelen van het weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ysberg80
Instelling in de thermostaat al veranderd naar radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zktom82
Ik moet mezelf echt een enorme schop onder mn kont geven! :F

Mijn vorige thermostaat was een chronotherm IV. Vraag me niet hoe, maar ik ging er vanuit dat dit een modulerende thermostaat was. 8)7
Blijkbaar zijn er dus twee versies en heb ik het aan/uit model.
Morgen even mijn nest thermostaat anders aansluiten op de ketel en dan gaan we die ook op aan/uit zetten.
Zal het vast een stuk beter werken.....
Heb me steeds blind zitten staren op het inregelen, terwijl daar helemaal het probleem niet zat. |:(

Blijf ik nog wel zitten met een paar kleine vraagjes:
Welk vermogen stel ik mijn cv ketel op in?? Het laagste wat mijn gewenste aanvoertemperatuur nog kan halen?Is er een vuistregel voor?
En het vermogen van de cv pomp?? Op basis van delta T bij de cv, of is er een ander criterium??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BadEendTerror
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17:54
Met een aan/uit thermostaat moduleert de ketel nog wel het vermogen. Mocht dat niet goed genoeg werken kan je altijd nog zelf het vermogen beperken.
Als er ruimtes zijn waar je zowel vv als radiatoren hebt is het advies om de radiatoren 2 of 3 graden lager te zetten als de ingestelde temperatuur zodat de vv warm genoeg kan worden.

[ Voor 38% gewijzigd door BadEendTerror op 08-01-2022 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ysberg80
zktom82 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:56:
Ik moet mezelf echt een enorme schop onder mn kont geven! :F

Mijn vorige thermostaat was een chronotherm IV. Vraag me niet hoe, maar ik ging er vanuit dat dit een modulerende thermostaat was. 8)7
Blijkbaar zijn er dus twee versies en heb ik het aan/uit model.
Morgen even mijn nest thermostaat anders aansluiten op de ketel en dan gaan we die ook op aan/uit zetten.
Zal het vast een stuk beter werken.....
Heb me steeds blind zitten staren op het inregelen, terwijl daar helemaal het probleem niet zat. |:(

Blijf ik nog wel zitten met een paar kleine vraagjes:
Welk vermogen stel ik mijn cv ketel op in?? Het laagste wat mijn gewenste aanvoertemperatuur nog kan halen?Is er een vuistregel voor?
En het vermogen van de cv pomp?? Op basis van delta T bij de cv, of is er een ander criterium??
Je kan aan/uit ook instellen in de ketel door parameter P057 op 2 te zetten.

Het verlagen van het vermogen is een kwestie van uitproberen. Verlagen zorgt ervoor dat het langer duurt voordat de gewenste temperatuur in de kamer bereikt wordt. Hierdoor wordt de ruimte wel gelijkmatiger verwarmd wat voor meer comfort zorgt. Ook krijgt je vloerverwarming meer kans om op temperatuur te komen en vervolgens als warmtebuffer dienen waardoor de temperatuur stabieler is.

Als je vermogen te laag is ingesteld blijft de ketel stoken en krijg je de ruimte niet warm of duurt het veel te lang. Het gasverbruik neemt dan ook weer toe.

Edit: het vermogen van de CV pomp hoef je niks aan te doen, deze gaat vanzelf omhoog of omlaag afhankelijk van het ingestelde brander vermogen.

[ Voor 6% gewijzigd door Ysberg80 op 08-01-2022 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zktom82
Goedemorgen all,

Even een update.

Nadat ik de ketel via menu P0057 op aan uit gezet had, ging het al gelijk de goede kant op.
De aanvoer temperatuur gaat nu prima richting de 70 graden.
Toch was ik niet helemaal tevreden over deze oplossing. De thermostaat dacht nog steeds dat hij moest moduleren namelijk. Even twee draadjes omzetten in de heatlink naar 2 en 3 ipv open therm doet de truc. Vervolgens de thermostaat zelf ingesteld op aan/uit. Werkt flitsend!

Oke...probleem boven opgelost. Nu beneden.
Ik vertrouwde toch niet helemaal hoe de vloerverwarming ingesteld stond, dus ben ook die in gaan regelen.
De reden dat de vloer bij mijn schuifpui niet warm werd?? Die kreeg gewoon echt niet genoeg warm water.
Eigenlijk heb ik die groep tijdens het inregelen de hele tijd vol open laten staan en om de retour temperatuur exact gelijk te krijgen heb ik echt alleen de andere groepen moeten knijpen.
Sommige staan zelfs bijna dicht, zo ver dat ik me af vroeg of ik wel goed bezig was.

Ik was begonnen met een aanvoertemperatuur van 32 graden. Echter na een uurtje of 4 stoken kwam er nul beweging in de temperatuur in de kamer. (radiatoren beneden heb ik dicht gezet)
Vervolgens ben ik naar 35 graden gegaan en de pomp op stand 2 gezet, om toch een delta T van 0,8 % te hebben. Nu voelde ik dat er wat ging gebeuren. Ik werd erg hoopvol, de vloer begon op te warmen en de kou in de ruimte begon af te nemen. Buiten was het gister maar 6 graden, dus echt comfortabel was het inmiddels niet meer in huis. Ondanks dat de thermostaat 19,5 aanwees.

Na nog eens 6 uur stoken, was het nog steeds niet behaaglijk. De temperatuur was na 10 uur stoken 2 graden gestegen. Toen heb ik nogmaals dezelfde actie herhaald. Pompsnelheid naar stand 3 en de aanvoer op 38 gezet.
Allereerst voel ik nu echt de warmte door de vloer gaan, maar nu gebeuren er twee dingen.
Het begint te waaien in de kamer :Y
En de aanvoer lijkt nog steeds niet boven de 35 graden te komen.

Inmiddels was de dag wel ten einde dus het experiment gaat vandaag verder.
Het waaien lijkt me te verklaren dat de vloer dus nu echt begint op te warmen en dus de lucht in beweging komt. Benieuwd of dit straks weg is als de vloer op temperatuur is.
Hoe dat zit met de aanvoer temperatuur, ga ik nog eens monitoren straks.

Kan het zo zijn dat de vloerverwarming pas voldoende capaciteit heeft met de pomp op stand 3??
Als dit gaat werken zal er wel heel snel een A-label pomp komen!

Wordt vervolgd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zktom82
Nou daar gaan we weer.

Op het moment is de aanvoer bij de cv ketel 64,2 en de retour maar 30,1.

De radiatoren boven zijn ingeregeld, dus die retour temp komt van de vloerverwarming.
Ik ben er ook achter waarom de aanvoer van de vloerverwarming niet boven de 35 komt, dat zit hem in het voetventiel van de vloerverwarming.
Zit ik op de goede weg als ik mn voetventiel ga knijpen, daardoor komt er minder koud water retour naar de ketel. Om dan de aanvoertemperatuur naar mn vloer goed te krijgen moet het thermostaatventiel nog verder open. En waarschijnlijk kan dan de pomp weer een tandje langzamer?

Of zit ik nu helemaal verkeerd te denken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zktom82
Mijn verdeler staat ruim verder weg dan 6 meter van de ketel. Nu lees ik dat ik mijn verdeler dan actief moet maken. Dat is volgens mij wat ik nu aan het doen ben. Het voetventiel knijpen en de thermostaat kraan verder open. Snap alleen niet hoe die thermostaatkraan dan nog werkt. Is dat alleen om hem dicht te gooien als de pomp stopt dan??

Wanneer heb ik mijn voetventiel ver genoeg geknepen? Ik zet de thermostaatkraan nu op 45 en knijp mijn voetventiel tot het 30 graden retour komt. Dat was gisteren het moment dat ik voelde dat de vloer iets ging doen. Het is weer lekker koud buiten dus ideaal weer om te testen hoe lang het allemaal gaat duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zktom82
Inmiddels weer een stuk wijzer geworden. Door het knijpen van het voetventiel van de vvw verdeler gaat de pomp cv water aanzuigen. Wanneer ik deze teveel knijp, krijg ik geen flow meer door m'n vloer.
De pomp moet ook in stand 3 blijven staan anders trekt hij het niet.

Dit betekent dat er een hoop koud water retour gaat naar de ketel en de ketel dus terug gaat moduleren op een gegeven moment.
Zoals ik ook al in mijn eerste post had gezet, heeft het nut om de ketel te foppen met de handdoekradiator?
Als ik deze verder open zet zodat de retour stijgt naar 40-44 bijvoorbeeld. Dan regel ik daarmee de aanvoer van de rest van de radiatoren en kan de ketel prima terug moduleren, maar wel op een hogere temperatuur. (zou mijn thermostaat ook weer terug kunnen naar modulerend ;) ) Mijn inziens gaat er toch niet zoveel water doorheen, aangezien deze behoorlijk staat te ruisen nu.

Het wordt beneden heerlijk behaaglijk, dus het is zeker uitgevoerd als hoofdverwarming. Weet nu ook waar het waaien van komt. De aanvoer zit in het midden van de kamer, de buitenkanten zitten grote raampartijen, dus daar blijft de vloer achter qua temperatuur. Gevolg is luchtcirculatie. Ik ga de aanvoer iets lager zetten zodat de vloer wat gelijkmatiger warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zktom82
Weer een weekje thuis en dus tijd om verder te regelen.

De situatie is op het moment als volgt, thermostaat terug gezet naar opentherm. Max aanvoer ketel staat op 70 graden, ook in de thermostaat.
Aanvoertemp bij de cv zelf na een uurtje stoken 63 graden, retour 36,3.
Vermogen cv staat op 60%, pompsnelheid min 45% max 70%.

Om bij mijn verdeler überhaupt warm water te krijgen, staat mijn pomp op stand 3 en ben ik het voetventiel gaan knijpen tot ik daar dezelfde aanvoertemperatuur kreeg. Het voetventiel staat nu ongeveer voor de helft dicht. De retour naar de ketel is 32 graden. Heb ik mijn verdeler zo juist afgesteld??

Twee dingen die mij opvallen, de delta T bij de cv is erg groot. Zet ik dan gewoon de aanvoer temperatuur lager?? De cv pomp hoger zetten heeft en geen nut en de badkamerradiator ruist nu al te veel naar mijn zin.

De flow over mijn verdeler kan ik slecht inschatten, is er een truc voor het instellen van het voetventiel??
Ik heb geen flowmeters, temperatuur van de groepen is wel gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zktom82
Goed hier de oplossing:

Nest thermostaat op aan uit zetten en de aanvoer temperatuur op 75.
Radiatoren inregelen op een factor 0,8, waarbij de retourtemperaturen nagenoeg gelijk zijn van alle radiatoren.
Het gaat dus niet om welke temperaturen je gebruikt bij de radiator! Het gaat er om dat ze gelijk worden.
dus de ene keer kom je met 65 in en 52 uit. Later kom je bijvoorbeeld met 62 in en 50 uit.
Radiatoren ingeregeld? Op naar je verdeler van de vloerverwarming.

Lees hier verder.

Debiet vloerverdeler instellen

Hopelijk hebben mensen hier in de toekomst een duidelijke handleiding aan.
Succes met inregelen!
Pagina: 1